Korreksion pedagogika asoslari
Reja:
1.
Korrektsion pedagogika pedagogik fanlarning tarmog’i sifatida.
2.
Korrektsion
(maxsus)
pedagogikaning
asosiy
vazifalari,
tamoyillari va metodlari.
3.
Anomal bolalar va ularning umumiy tavsifi.
4.
Aqliy rivojlanishi, eshitish, ko’rish, nutqida nuqsoni bor bolalar.
5.
O’zbekiston Respublikasida anomal bolalarning ijtimoiy holati.
Tayanch iboralar: Korreksion pedagogika, Anomal bolalar, Kompensatsiya,
reabilitatsiya,
adaptatsiya,
Oligofreniya,
logopediya,
Surdopedagogika,
tiflopedagogika.
Korreksion pedagogikaning predmeti, vazifalari va mohiyati. Rivojlanishida
turli nuqson (kamchilik)lar bo'lgan o'quvchilarni korreksion o'qitish va tarbiyalash
bilan korreksion pedagogika (defektologiya) shug'ullanadi. Korreksion (maxsus)
pedagogika (defektologiya — yunoncha defectus - nuqson, kamchilik, logos - fan,
ta'limot) - rivojlanishda jismoniy yoki psixik kamchilikka ega, maxsus, individual
tarbiyalash va o'qitish metodlariga asoslangan, salomatlik imkoniyatlari cheklangan
bolaning individualligi hamda shaxsini rivojlantirish jarayonini boshqarish
mohiyati, qonuniyatlarini o'rganuvchi fan sanaladi.
Ilmiy tushuncha sifatida korreksion pedagogika zamonaviy pedagogika fanida
rasman e'tirof etilganiga u qadar ko'p vaqt bo’lmadi. Uzoq vaqt davomida
pedagogikada «defektologiya» tushunchasi qo'llanib kelingan. Korreksion
pedagogika (defektologiya) tarkibiga quyidagi sohalari kiradi:
Koreksion pedagogika (defektologiya)
1-rasm. Koreksion pedagogika sohalari
Pedagogik lug'atda «korreksiya» tushunchasi (yunoncha «correctsio» - tuzatish)
pedagogik uslub va tadbirlardan iborat maxsus tizimi yordamida anomal bolalarning
psixik va jismoniy rivojlanish kamchiliklarini tuzatish (qisman yoki to'liq) sifatida
tushunilishi ta'kidlab o'tiladi.
Ana shu lug'atda «korreksion pedagogika»ning jismoniy yoki psixik
kamchilikka ega, maxsus, individual tarbiyalash va o'qitish metodlariga muhtoj
bo'lgan, sog'lig'i imkoniyatlari cheklangan bolaning individualligi va shaxsini
rivojlantirish jarayonini boshqarish mohiyati, qonuniyatlarini o'rganuvchi fan
ekanligi qayd etiladi.
Korreksion pedagogikaning asosiy maqsadi — belgilangan (normal) va
(mavjud
kamchilik)
faoliyat
o'rtasidagi
nomuvofiqlikni
yo'qotish
yoki
kamaytirishdan iborat.
Korreksion-pedagogik faoliyat yaxlit ta'lim jarayonini qamrab oluvchi hamda
murakkab psixofiziologik va ijtimoiy-pedagogik chora-tadbirlarning amalga
oshirilishini nazarda tutuvchi pedagogik tizim.
Diagnostika korreksion, korreksion-rivojlantiruvchi, korreksion-profilaktik
faoliyatlar bilan bir qatorda tarbiyaviy va korreksion-o'qitish, psixokorreksion
faoliyatni ham amalga oshirilishini ta'minlaydi. Korreksion-pedagogik faoliyat
maxsus ta'lim dasturiga muvofiq mutaxassislar yordamida anomal o'quvchilarni
o'qitish, tarbiyalash va rivojlantirishga yo'naltirilgan yaxlit jarayon.
Korreksion pedagogikaning asosiy vazifalari. Turli kategoriyali anomal
Surdopedagogika va surdopsixologiya-eshitish qobiliyati buzilgan bolalarni rivojlantirish, o’qitish va tarbiyalashni o’rganadi.
Tiflopedagogika va tiflopsixologiya-ko’rish qobiliyati buzilgan bolalarni o’qitish, tarbiyalash va rivojlantirishni o’rganadi.
Oligofrenopedagogika va oligofenopsixologiya- aqli zaif bolalarni o’qitish, tarbiyalash va rivojlntirishni o’rganadi.
Logopediya va nutqiy buzlishlar psixologiyasi –nutqida nuqsonlar bo’lgan bolalarni o’qitish, tarbiyalash va rivojlantirishni o’rganadi.
Motorli-harakatlanish apparatining murakkab nuqsonlar (ko’r, soqov va karlik)ni o’rganuvchi maxsus pedagogika va psixologiya sohalari
bolalarni rivojlantirish, o'qitish va tarbiyalashning umumiy qonuniyatlari mavjud.
Korreksion pedagogikaning asosini anomal bolalarni har tomonlama, fiziologik va
psixologik o'rganish tashkil etib, uning vazifalari sirasiga quyidagilar kiradi:
1) rivojlanishida turli kamchiliklar bo'lgan bolaning nuqsonlarini tuzatish va
korreksion-kompensatorli imkoniyatlarini aniqlash;
2) differensatsiyali o'qitish va tarbiyalashni amalga oshirish maqsadida anomal
bolalarning muammolarini hal etish;
3) anomal bolalarni aniqlash va hisobga olish;
4) rivojlanish anomaliyasini erta diagnostika qilish metodlarini ilmiy jihatdan
ishlab chiqish;
5) bolalarda rivojlanish nuqsonlarini tuzatish, yo'qotish yoki kamaytirish
bo'yicha chora-tadbirlarni ishlab chiqish;
6) anomal bolalikning oldini olish bo'yicha profilaktik chora-tadbirlar tizimini
ishlab chiqish;
7)
anomal bolani rivojlantirish va uni ijtimoiylashtirish jarayonining
samaradorligini oshirish.
Korreksion pedagogikaning kategoriyalari. Korreksion pedagogika quyidagi
pedagogik kategoriyalarga ega:
1.
Anomal bolalarni o'qitish va rivoilantirish ularni ijtimoiy hayot
va
mehnatga
tayyorlash,
ularda
bilim,
ko'nikma
va
malakalarni
shakllantirishga
yo'naltirilgan
maqsadli
jarayondir.
Anomal
bolalar
uchun
ta'lim
tizimi
va
metodlarini
tanlashda
bolaning
yoshi
va
nuqsonning kelib chiqishi vaqti hisobga olinadi. Eshitish yoki ko'rish
qobiliyatini yo'qotish vaqti alohida ahamiyatga ega. Anomal bolaning rivojianishi
normal boladan ko'ra ko'proq darajada o'qitishga bog’liq. Shuning uchun anomal
bolalar o'qitilmasa yoki o'qitish kech boshlansa uning rivojlanishiga jiddiy zarar
yetkaziladi, psixik funksiyalarning shakllanishi ortda qoladi, normal tengdoshlaridan
ortda qolishi darajasi oshadi, nuqsonlar o'ta jiddiy bo'lsa aqliy rivojianishi
imkoniyatlari yuzaga chiqmay qolishi mumkin.
Maxsus didaktikaning markaziy muammosi mehnat ta'limi va tarbiyasini
tashkil etish masalasi hisoblanadi. Maxsus maktablarda uni tashkil etish alohida
ahamiyatga ega. Binobarin, ushbu jarayonda o'quvchilar ijtimoiy hayot, shuningdek,
imkoniyat darajasida kasbiy faoliyatga tayyorlash buzilgan funksiyalarini tiklash,
shuningdek, aqliy va jismoniy rivojlanish nuqsonlarining darajasini pasaytirishga
yordam beradi.
2.
Anomal bolalarni tarbiyalash - korreksion pedagogikaning asosiy
tushunchasi bo'lib, uning maqsad va vazifasi nuqsonning darajasi va
tuzilishiga
mos
keladigan
metod
hamda
vositalar
yordamida
anomal
bolalarni faol ijtimoiy hayot va mehnatga tayyorlash, ularda fuqarolik
sifatlarini
shakllantirishdan
iborat.
Anomal
bolalarni
tarbiyalash
oila
va
ta'lim
muassasasi
o'rtasidagi
yaqin
aloqa,
bir-birlarini
qo'llab-
quvvatlash,
bir-biriga
yordam
ko'rsatish,
talabchanlik
hamda
oqilona
mehribonlik asosida amalga oshiriladi. Tarbiyaviy ishlar anomal bolalarning
individual va yosh xususiyatlarini inobatga olish asosida ularda mustaqillik, o'ziga
xizmat ko'rsatish, mehnat ko'nikmalari, xulq madaniyati, shuningdek, ijtimoiy
muhitda yashash va ishlash ko'nikmalarini shakllantirishga yo'naltiriladi. Anomal
bolani tarbiyalash atrofdagilarning uning psixik yoki jismoniy kamchiliklariga
ehtiyotkorlik bilan munosabatda boiishni talab etadi. Bunday bolalarda optimizm va
ishonchni tarbiyalash, qobiliyatini shakllantirish yoki uning o'rnini bosuvchi
imkoniyatni rivojlantirish, ijobiy sifatlarini tarbiyalash hamda harakatlari va xulqini
tanqidiy baholash qobiliyatini rivojlantirish juda muhim.
3.
Korreksiya (yunoncha tuzatish) bolaning psixik va jismoniy
rivojlanishidagi nuqsonlarni tuzatish, yo'qotish va pasaytirishni nazarda
tutadi.
4. Korreksion-tarbiyaviy ishlar kategoriya sifatida shaxsning anomal
rivojianishi xususiyatlariga ko'ra umumiy pedagogik ta'sir ko'rsatish chora-tadbirlari
tizimidan iborat. Korreksion-tarbiyaviy masalalarida sinf va sinfdan tashqari
ishlarning barcha tur va shakllaridan foydalaniladi. Korreksion —tarbiyaviy ishlar
anomal bolalarni o'qitish jarayonida amalga oshiriladi va mehnat tarbiyasini
samarali tashkil etish uchun katta imkoniyatlar yaratadi. Mehnat ta'limi jarayonida
faqat kasbiy malakalari emas, balki o'z ishlarini rejalashtirish ko'nikmalari, og'zaki
ko'rsatmalarga amal qilish malakasi, ishning sifatini tanqidiy baholash va boshqa
malakalari tarbiyalanadi. Kamchiliklarini tuzatish yordamida anomal bolalarning
normal rivojlangan bolalar bilan aloqalari uchun sharoitlar yaratish muhimdir. Bir
qator hollarda anomal bolalar uchun davolash-korreksion tadbirlar (davolash
jismoniy mashqlari, masala, artikulyar va nafas olish gimnastikasi, dori-darmonlar
qabul qilish va boshqalar) ni tashkil etish zarur bo'ladi.
5. Kompensatsiya
(yunoncha
«compensatio»
—
o'rnini
toidirish,
tenglashtirish) organizmning buzilgan yoki rivojlanmagan funksiyalarining o'rnini
to'ldirish yoki qayta qurishdir. Kompensatsiya jarayoni oliy nerv faoliyatining zahira
imkoniyatlariga tayanadi.
6.
Ijtimoiy
reabilitatsiya
(yunoncha
«rehabilitas»-layoqati,
qobiliyatini
tiklash)
tibbiy-pedagogik
mazmunida
anomal
bolaning
psixofrziologik imkoniyatlari darajasida ijtimoiy muhitda ishtirok etishi
uchun sharoit yaratish, uni ijtimoiy hayoti va mehnatiga jalb etishni
anglatadi. Bu korreksion pedagogika nazariyasi
va amaliyotida asosiy
vazifa hisoblanadi.
Reabilitatsiya nuqsonlarini yo'qotish va yumshatishga yo'naltirilgan maxsus
tibbiy vositalar hamda maxsus ta'lim, tarbiya va kasbiy tayyorlash yordamida amalga
oshiriladi. Reabilitatsiya jarayonida kasallik oqibatida buzilgan funksiyalarning o'rni
to'ldiriladi. Reabilitatsiya vazifalari anomal bolalarning turli kategoriyalari uchun
maxsus o'quv muassasalari tizimida hal etilib, unda o'quv jarayonini tashkil etish
xususiyatlari bolalarning anomal rivojlanishi xususiyatlariga qarab belgilanadi.
7. litimoiy adaptatsiya (yunoncha «adapto» - moslashish) - anomal bolalarning
individual va guruhli xulqlarini jamoatchilik qoidalari va qadriyatlari tizimiga mos
kelishini ta'minlash. Anomal bolalar uchun ijtimoiy munosabatlarni tashkil etish
qiyin, sodir bo'layotgan o'zgarishlarga mos ravishda javob qaytarish qobiliyati past,
shu bois murakkab talablarni bajarishga ularning layoqati yetmaydi. Ijtimoiy
adaptatsiya bolalarga ijtimoiy foydali mehnatda faol ishtirok etish uchun imkoniyat
yaratadi.
8. Oilaviy tarbiya reabilitatsiyani samarali tashkil etish omili. Oila va
maktabning hamkorlikdagi harakatlari anomal bolani ijtimoiy faoliyatga jalb etish,
uning mehnat qobiliyatlarini aniqlash va imkoniyat darajasida kasb ko'nikmalarni
shakllantirishni ta'minlaydi.
Anomal o'quvchilar bilan olib boriladigan korreksion ishlarning asosiy
yo'nalishlari. Psixofiziologik rivojlanishi va xulqida nuqsonlar bo'lgan bolalarni
o'qitish, tarbiyalash va rivojlantirish - murakkab ijtimoiy-pedagogik muammo
hisoblanadi. Rivojlanishida nuqsoni bo'lgan bolalar bilan korreksion ishlar quyidagi
vo'nalishlarda olib boriladi:
1.
Bolalarning
rivojlanishi
va
xulqidagi
nuqsonlar
tabiati
va
mohiyatini aniqlash, ularning yuzaga kelishi sabablari va sharoitlarini
o'rganish.
2. Rivojlanishi va xulqida nuqsonlar bo'lgan bolalar bilan korreksion-pedagogik
faoliyatning tashkil etish va rivojlanishi tarixini o'rganish.
3. Bolalarning rivojlanish va xulqidagi nuqsonlarning oldini olishga xizmat
qiluvchi ijtimoiy-pedagogik shart-sharoitlar va psixofiziologik rivojlanishi
etimologiyasi (sabab-oqibatli asoslari)ni aniqlash.
4. Rivojlanishida kamchilik va xulqida nuqsonlar bo'lgan bolalarga korreksion-
pedagogik ta'sir ko'rsatish texnologiyasi, shakl, metod va vositalarini ishlab chiqish.
5. Ommaviy umumiy o'rta ta'lim manbalari sharoitlarida rivojlanishi va xulqida
nuqsonlar bo'lgan bolalarning umumiy va maxsus ta'limi mazmunini tahlil qilish.
6. Bolalarni
reabilitatsiya
qilish
va
himoyalash
markazlari,
maxsus
muassasalarining maqsadi, vazifa va asosiy yo'nalishlarini aniqlash.
7. Anomal bolalar bilan koreksion-pedagogik faoliyatni tashkil etuvchi
o'qituvchilarni tayyorlashda zarur o'quv-metodik bazasini yaratish.
Korreksion-tarbivaviy
ishlar
anomal
bolalarning
rivojlanishidagi
kamchiliklarni yo'qotish yoki kamaytirishga qaratilgan maxsus pedagogik chora-
tadbirlar tizimidir. Korreksion-tarbiyaviy ishlar faqat alohida nuqsonlarni tuzatishga
yo'naltirilgan bo'lmay, balki umumiy rivojlantirishga qaratilgan.
O'quvchilarning rivojlanishi va xulqidagi nuqsonlarni tuzatish bolaning
shakllanayotgan shaxsini o'zgartirishga qaratilgan yaxlit pedagogik hodisa sanaladi.
Korreksion-tarbivaviy faoliyat bolaning idrok etish imkoniyatlarini o'zgartirish,
uning emotsional-irodaviy, individual-shaxsiy sifatlarini yaxshilash, qiziqish va
layoqatlari, mehnat, badiiy, estetik va boshqa qobiliyatlarini rivojlantirishga
qaratilgan pedagogik xatti-harakat.
Korreksion-rivoilantiruvchi ta'lim o'qishda va maktabda anomal bolalarga o'z
vaqtida malakali yordam ko'rsatishni ta'minlovchi differensial ta'lim tizimi bo'lib,
uning asosiy vazifasi bola rivojlanishining umumiy darajasini oshirishga qaratilgan
bilimlarni tizimlashtirish, uning rivojlanishi va o'qishidagi kamchiliklarni yo'qotish,
yetarlicha shakilanmagan malaka va ko'nikmalarni shakllantirish hamda bolaning
idrok etish borasidagi kamchiliklarni tuzatish.
Korreksion-pedagogikaning paydo bo'lishi, tashkil topishi va rivojlanishi.
Rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalar bilan olib boriladigan korreksion-
pedagogik faoliyat boy tarixiy tajribalarga ega. Anomal (yunoncha anomalos -
noto'g'ri) bolalarga jismoniy yoki psixik nuqsonlari umumiy rivojlanishini
buzilishiga olib keladigan bolalar kiradi.
Ijtimoiy jamiyat taraqqiyoti tarixi anomal bolalarga bo'lgan munosabatlarning
uzoq vaqt davomida evolyutsion tarzda shakllanib kelganligini ko'rsatadi. Antik
davrda qadimgi Spartada bir necha yuz yilliklar davomida sog’lom tana, kuch,
chidamlilik yuqori o'ringa qo'yilib, rivojlanishida nuqsoni bo'lgan bolalar yo'q
qilinardi. Mazkur davrda yangi tug'ilgan chaqaloqlarni qabila boshliqlariga olib
kelardilar, ular bolalarni sinchiklab ko'rib agarda ijtimoiy talablarga javob bera
olsalar, ular ota-onalariga tarbiyalash uchun qaytarilar edi. Agarda bolada birorta
nuqson topilsa uni qabila boshliqlari Tayget jarligiga tashlab yuborar edilar
(eramizdan
avvalgi
IV—V
asrlar).
Yevropada
o'rta
asrlarda
bolaning
rivojlanishidagi har qanday nuqson qora, yovuz kuchlarning namoyon bo’lishi
sifatida e'tirof etilib, psixik kasalliklari bo'lgan kishilar inkvizitsiya gulxanida
yondirilganlar. Uyg'onish davridan boshlab XIX asrning o'rtalarigacha Yevropa
defektologiya fani va amaliyotida bolaning aqliy rivojlanishidagi nuqsonlar
muammosi borasidagi qarashlarning evolyutsion xarakterini anglash mumkin. Ruhiy
kasallarga nisbatan insonparvarlik vondashuvlik bor fransuz shifokori, psixiatori
Filipp Pinel (1745- 1826-yillar) tomonidan ilgari surilgan. U ruhiy kasalliklarni
klassifikatsiyalagan (turlarga ajratgan).
Rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarga nisbatan pedagogik yondashuv
XVIII asr oxirlari - XIX asr boshlarida yuzaga keladi. Aqli zaif bolalarni maxsus
usullar yordamida o'qitish va tarbiyalash g'oyasini Iogan Genrix Pestalotsi (1746-
1827-yillar) asoslagan bo'lsada, biroq, o'z davrida bu fikr qo’llab-quvvatlanmadi.
I.G.Pestalotssi «aqli zaiflar» bilan ishlash tamoyilining mohiyatini asoslab berdi:
bolaning imkoni yetgan bilimlarni berish, didaktik materiallardan foydalanishda
aqliy va jismoniy tarbiya uyg'unligiga erishish, ta'limni ishlab chiqarish mehnati
bilan bog’liq holda tashkil etish. Aqli zaif bolalarni o'qitish va tarbiyalashga nisbatan
tibbiy-pedagogik yondashuv asoschisi fransuz psixiatori Jan Itar (1775-1838-yillar)
hisoblanadi. U aqli zaifligi murakkab bo'lgan bolaga ta'lim va tarbiya berishga
urindi. Garchi kutilgan natijaga erisha olmasada, bunday toifa bolalarni sezgi va
motorika organlarini mashq qildirish yordamida rivojlantirish yo'lini ko'rsatib berdi.
Anotomik-fiziologik yondashuv rivojiga nemis psixiatri Emil Krepelin (1856-1926-
yillar) katta hissa qo'shdi. U birinchi bo'lib «psixik rivojlanishdan ortda qolish»
(PROQ (ZPR)) hamda «oligofreniya» (yunoncha olygos - kam va phren-aql)
tushunchalarini qo'lladi. Fransuz psixologi Alfred Bine va vrach-psixiatr Tomas
Simon test sinovlari metodini asoslaydilar. Shu bois ular intellektual zaiflikni
o'rganishning psixometrik yo'nalishi asoschilari hisoblanadilar. Yuqorida qayd
etilgan yondashuvlar asosida XX asr boshiga kelib quyidagi uch asosiy yondashuv
qaror topdi:
1.
Tibbiy-klinik yondashuv aqli zaiflarning etimologiyasini bilish,
intellektining
buzilishiga
sabab
bo'lgan
omillar,
shuningdek,
anatomik-
fiziologik va genetik buzilishni o'rganish g'oyasini ilgari suradi.
2.
Psixologik
yondashuv
psixikasi
buzilgan
bolalarning
psixik
faoliyati, emotsional holati hamda shaxsini o'rganishga yo'naltirilgan.
3.
Pedagogik yondashuv intellekti buzilgan bolalarni o'qitish hamda
tarbiyalashning
pedagogik
tamoyillari,
metodlari,
shuningdek,
nuqsonlarni bartaraf etish yo'llarini o'rganish g'oyasiga tayanadi.
Rossiya korreksion pedagogikasi tarixi Yevropa defektologik fani bilan uzviy
bog'liq. Petr I, Yekaterina II lar anomal bolalar uchun davolash muassasalari,
mehribonlik uylari va maxsus maktablarni barpo etish haqida farmon chiqarganlar.
XIX asr oxiri XX asr boshlarida anomal bolalarni o'qitish va tarbiyalashni yo'lga
qo'yuvchi ko'plab jamiyat hamda ijtimoiy tashkilotlar tashkil etildi. Sobiq Sho'ro
davrida bolalikni himoya qilish va bolalar nuqsonlari bilan bogiiq muammolarni
o'rganishga alohida e'tibor qaratildi. 1918-yilda maxsus dekret qabul qilindi. Unda
anomal bolalarga yordam berishda asosiy vazifa ularni alohida ajratish emas, balki
ularni o'qitish va tarbiyalashga e'tiborni kuchaytirish zarurligi ta'kidlandi. Shu yili
Rossiyada birinchi maxsus ta'lim-tarbiya muassasasi (V.P.Kashenko uyi) tashkil
etildi.
O'zbekiston Respublikasida korreksion pedagogika (defektologiya) -ning
rivojlanish tarixi Rossiya defektologiya fani bilan uzviy bog'liq bo'lib, ayni vaqtda u
o'z xususiyatlariga ham ega. Bu xususiyatlar dinning o'zbek xalqi hayoti va
turmushiga chuqur singganligi va o'zbek milliy mentaliteti bilan tavsiflanadi. O'zbek
xalqi anomal bolalarga nisbatan insonparvar munosabatda bo'lib, ularga rahmdillik,
mehribonlik ko'rsatgan. Ayni vaqtda respublikada anomal bolalar uchun maxsus
o'quv muassasalari (ko'zi ojiz hamda kar bolalar uchun maktab-internatlar, aqli
zaiflar uchun yordamchi maktab-internatlar) faoliyat olib bormoqda. O'zbekiston
Respublikasining «Ta'lim to'g'risida»gi Qonuni (1997-yil)ning 23-bandida psixik
yoki jismoniy rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalar va o'smirlarni o'qitish va
davolash maxsus (ixtisoslashtirilgan) taiim muassasalarida yoiga qo'yilishi ta'kidlab
o'tilgan.
XX asrning 60-70-yiIlarida respublikada korreksion pedagogika bo'yicha
tadqiqotlar olib borish hamda defektolog pedagoglarni tayyorlash yo'lida ijobiy
ishlar amalga oshirildi. Xususan, 1967-yili Nizomiy nomidagi Toshkent davlat
pedagogika instituti pedagogika va psixologiya fakultetida defektologiya bo'limi
ochilib, ixtisoslashtirilgan muassasalar uchun pedagog-defektologlarni tayyorlash
yo'lga qo'yildi. Hozirgi kunda respublika olim defektologlari ommaviy umumiy o'rta
ta'lim maktablarida korreksion-rivojlantirish sinflarini tashkil etish, anomal
bolalarning maktabga moslashishlari uchun yordam ko'rsatish hamda ularni ijtimoiy
hayotga tayyorlash borasidagi muammolarni o'rganmoqdalar.
Rivojlanishidagi nuqsonlarni klassifikatsiyalash, ularning sabablari va
omillari. Olib borilgan tadqiqotning ko'rsatishicha, rivojlanishida nuqsoni bo'lgan
bolalarning soni ko'p bo'lib, ayni vaqtda yanada oshib bormoqda.
«Anomaliya» tushunchasi yunonchadan tarjima qilinganda me'yordan, umumiy
qonuniyatlardan chetlanish, noto'g'ri rivojlanishni anglatadi. Rivojlanishida
muammolari bo'lgan bolalarda jismoniy yoki psixik kamchiliklar (nuqsonlar) bo'ladi,
ular bolalarning umumiy rivojlanishida chetlanishlarning sodir bo'lishiga sabab
bo'ladi. Nuqsonning xususiyati, paydo bo'lishiga qarab ayrim kamchiliklarni to’la
yo'qotish, ayrimlarini esa tuzatish, uchinchi xillarining o'rnini to'ldirish mumkin.
Anomal bolaning rivojlanishida uni o'qitish va tarbiyalash asosiy muammo
hisoblanadi. Ayni vaqtda rivojlanishidagi chetlanishlarning klassifikatsiyasi
bo'yicha yagona qarash mavjud emas. M.A.Vlasova va M.S.Pevznerlar anomal
bolalarning quyidagi guruhlarini ko'rsatadilar:
1. Sensor xislati yetishmaydigan (noraso) bolalar (eshitish, ko'rish, nutqi
qobiliyatlari, tayanch-harakat apparat va sensomotorikasining funksiyasi buzilgan).
2. Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalar.
3. Astenik yoki reaktiv holati hamda nizoli tashvishlanishga ega bo'lgan bolalar.
4. Psixopatik xulqli bolalar (xulqning emotsional buzilishi).
5. Aqli zaif bolalar (debillik, imbetsillik, idiotiya darajasidagi oligofrenlar).
6. Psixik kasallikning boshlang'ich ko'rinishi (shizofreniya, epilepsiya, isteriya
va boshqalar) namoyon bo'ladigan bolalar.
O.N.Usanova anomal bolalarni quyidagi guruhlarga ajratishni taklif etadi:
1.
Organik
buzilishlar
sababli
rivojlanishida
chetlanish
bo'lgan
bolalar.
2. Funksional yetuk emasligi sababli rivojlanishida kamchilik bo'lgan bolalar.
3. Psixik deprivatsiyalar asosida rivojlanishida kamchiliklar bo'lgan bolalar.
Defektolog V.S.Raxmanova rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarni
quyidagicha guruhlarga ajratishni taklif etadi:
1. Intellektual buzilishga ega bolalar (aqli zaif va psixik rivojlanishdan ortda
qolgan bolalar).
2. Nutqi buzilgan bolalar.
3. Sensorli nuqsonlarga ega bolalar (ko'rish va eshitish qobiliyatlari buzilgan)
4. Tayanch-harakat apparati buzilgan bolalar.
5. Rivojlanishida kompleks buzilish bo'lgan bolalar.
Anomal bolalarda nutqiy qobiliyatning buzilishi umumiy qonuniyat
hisoblanadi.
Bolaga korreksion ta'sir ko'rsatishning samaradorligi mavjud nuqson xususiyati,
ayrim psixik jarayon yoki funksiyalarining buzilganlik darajasi, bolaning yoshi,
nuqsonlar o'rnini toidirishga imkon beruvchi qobiliyati, tibbiy-pedagogik ta'sir
ko'rsatish, bola yashayotgan muhit hamda uni tarbiya sharoitlarining mavjud ahvoli
va boshqa omillarga bog'liq. Anomal bolalarning ma'lum guruhi faqat psixologik-
pedagogik ta'sirga muhtoj bo'lsalar, boshqa guruhlari ularga esa davolash-
sog'lomlashtirish tadbirlarining amalga oshirilishini talab etadi. Rivojlanishdagi
nuqsonlarning barvaqt diagnostika qilinishi ma'lum muvaffaqiyatlarga erishishning
garovidir.
Bola rivojlanishidagi nuqsonlarni diagnostika qilishda korreksion ishlar
tamoyillari va metodiari. Rivojlanishida kamchiliklar bo'lgan bolalar maxsus,
korreksion-rivojlantiruvchi ta'lim va tarbiyaga muhtoj bo’ladilar. Anomal bolalarga
yondashishda u yoki bu nuqsonni aniqlash emas, balki uning xususiyati, tuzilishi,
bolani tegishli muassasaga joylashtirish, korreksion ishlarni amalga oshirishda
alohida ahamiyatga ega bo'lgan sonli va sifatli ko'rsatkichlarini aniqlash muhimdir.
Anomal bolalarni maxsus muassasalarda o'qitish va tarbiyalash, shuningdek,
umumiy o'rta ta'lim maktablarida korreksion-rlvojlantiruvchi sinflarni tashkil etish
masalasi bilan psixologik-tibbiy-pedagogik komissiyalar (PMPK) shug'ullanadilar.
Bu borada mutaxassislarning quyidagi tamoyillarga amal qilishlari maqsadga
muvofiqdir:
1. Insonparvarlik tamoyili har bir bola uchun o'z qobiliyatlarini maksimal
darajada rivojlantira oladigan zarur sharoitlarni o'z vaqtida yaratib berishdan iborat
bo'lib, u bolani izchil va batafsil o'rganish, uning yo'lida uchraydigan qiyinchiliklarni
yo'qotish yo'llari va vositalarini izlashni talab etadi.
2. Bolalarni kompleks o'rganish tamoyili bolaga tashhis qo'yishda zarur
mutaxassisliklar (tibbiy, defektologik, psixologik va pedagogik) bo'yicha olingan
ma'lumotlarga tanishni nazarda tutadi. Agar shifokor, defektolog, psixolog va
pedagoglarning fikrlari turlicha bo'lsa, bola qayta tekshiruvdan o'tkaziladi.
3. Bolani har tomonlama va yaxlit o'rganish tamoyili bolaning idrok etish,
emotsional-irodaviy sifatlari va xulqini tekshirishni ko'zda tutadi. Unga ko'ra
bolaning rivojlanishiga jiddiy ta'sir ko'rsatishi mumkin bo’lgan jismoniy holati ham
hisobga olinadi. Bolani har tomonlama va yaxlit o'rganish uning o'quv, mehnat va
o'yin kabi faoliyati jarayonidagi harakatlarini kuzatishga asoslanadi.
4. Bolani dinamik o'rganish tamoyiliga binoan tekshirish davomida ular
biladigan va bajara oladigan ishlarni emas, balki ularning o'qitishdagi imkoniyatlarini
ham hisobga olish muhim ekanligini nazarda tutadi. L.S.Vigotskiyning «yaqin
rivojlanish zonasi» - bolalarning o'qishdagi mavjud imkoniyatlari haqidagi ta'limoti
mazkur tamoyilning asosini tashkil qiladi.
5. Sifatiy-miqdoriy yondashuv tamoyili bola bajargan topshiriqni baholashda
yakuniy natijanigina emas, balki usuli, masalani yechish uchun tanlangan yo'lning
ratsionalligi, harakatlarning mantiqiy ketma-ketligi, maqsadga erishishdagi qat'iylik
va tirishqoqlikni ham hisobga olish zarurligini asoslaydi.
6. Ma'lum turdagi patologiyali bolalarni boshqa bolalar guruhlaridan ajratish
tamoyili har bir maxsus ta'lim muassasasi o'zi qoidalariga egaligini tavsiflaydi.
7. Rivojlanishida
mavjud
bo'lgan
chetlanishlar
daraiasiga
ko'ra
differensatsiyalashtirilgan ta'limni tashkil etish tamoyili rivojlanishida bir xil, lekin
darajasiga ko'ra turli chetlanishga ega bolalarni ajratgan holda o'qishlarini nazarda
tutadi, binobarin, ularni o'qitish metodikasida seziiarii farqlar mavjud (masalan, ko'zi
ojiz bolalar taktil asosda (Brayn tizimi bo'yicha), yomon ko'ruvchilar esa ko'rish
asosida o'qitiladi).
8. Yoshi tamoyili har bir guruh yoki sinfga ma'lum yoshdagi bolalarning qabul
qilinishini ifodalaydi. Turli yoshdagi rivojlanishida nuqsonlar bo'lgan bolalarni
tekshirish va ularga korreksion yordam ko'rsatish malakali mutaxassislar tomonidan
amalga oshiriladi.
PMPKning tarkibida quyidagi mutaxassislar faoliyat ko'rsatadilar: pedagog,
psixolog, shifokor, psixiatr, nevropatolog, otolaringolog, ortoped, oftalmologlar,
oligofrenopedagog, surdopedagog, tiflopedagog hamda logoped. PMPK ishlariga
defektologik ta'lim va anomal bolalar bilan ishlashda amaliy tajribaga ega
mutaxassis rahbarlik qiladi.
Psixologik-pedagogik tekshirishlar quyidagi metodlari yordamida tashkil
etiladi:
1. Suhbat metodi. Suhbat bola bilan aloqa o'rnatish vositasi bo'lib, anomal
bolaning shaxsi, emotsional-irodaviy sifatlari, xulqi, shuningdek, rivojlanishidagi
chetlanishlarning sabablari haqidagi ma'lumotni to'plashga imkon beradi. Agarda
bolaning nutqida, eshitish qobiliyatida nuqsonlari bo'lsa, yoki munosabatga qiyin
kirishsa suhbatni tashkil qilish tavsiya etilmaydi. Bunday hollarda bolani
qiziqtiradigan ko'rgazmali materialdan foydalanish mumkin.
2. Kuzatish metodi. Kuzatish bolaning konsultatsiyaga kelishidan avval
boshlanadi va yaxlit tekshirishlarni o'tkazish jarayonida davom ettiriladi. Kuzatish
har doim aniq maqsad asosida o'tkaziladi. Bolani o'yin faoliyatini tashkil etish
jarayonida kuzatish alohida ahamiyatga ega, ular bola bilan aloqa o'rnatishga imkon
beradi. Ayrim hollarda o'yinchoqlar yordamida maxsus tekshirishlar o'tkaziladi.
3. Rasmlarini o'rganish metodi. Rasmlar bolani o'rganishda muhim
differensial-diagnostik vosita hisoblanadi. Bolada pedagog tomonidan tavsiya
etilgan rasmlar xavotir uyg'otsa, bolaga erkin rasm chizishni taklif etish maqsadga
muvofiqdir. Uning mavzu tanlay olishi, tasvirlash xususiyatlari, rasm chizish
jarayoni yakuniy tashhis uchun qimmatli ma'lumot hisoblanadi. Aqli zaif bolalar
odatda mavzuni tanlashga qiynaladilar, ular sujetlar yaratmay, alohida odatiy
predmetlarni tasvirlashga harakat qiladilar.
4. Tajriba-psixologik tadqiqotlar metodlari. Ular maxsus o'rganilishi
kerak
bo'lgan
psixik
jarayonni
qo'zg'atuvchi
ma'lum
vaziyatlarni
yaratishni
ko'zda
tutadi.
Tajriba
metodikalari
yordamida
u
yoki
bu
holatlarning sabablari va mexanizmlarini ochib ko'rsatish mumkin
boiadi.
5.
Testlar metodi. Bu metod bolalarning psixodiagnostik maqsadlarda
tekshirishda qoilaniladi. D.Veksler tomonidan asoslangan moslashtirilgan test
ommaviylashgandir. Undan foydalanish individual-psixologik tekshirishlarni
o'tkazishda bola haqida zarur qo'shimcha ma'lumotlarni olishga imkon beradi.
Aqliy va psixik rivojlanishida nuqsonlari bo’lgan o'quvchilarni korreksion
o'qitish. Psixik rivojlanishdan ortda qoluvchi bolalarning psixologik-pedagogik
tavsifnomalari. Tadqiqotlar predmetlarni o'zlashtira olmaydigan o'quvchilar
orasida psixik rivojlanishi ortda qolgan, yaqqol ifodalanmaydigan sensorli,
intellektual, nutqiy buzilishlarga ega bolalar mavjudligi, buning sababi markaziy nerv
tizimi shikastlanishining asorati, minimal miya diafunksiyalari ekaniligini ko'rsatadi.
Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalar predmetlarni o'zlashtira olmaydigan
o'quvchilarning taxminan 50 foizini tashkil etadi. PROQni bolalar rivojlanishini
ko'rsatuvchi anomaliya sifatida o'rganish XX asrning 50-yillarining oxirida
boshlanib, 60-70-yillarda keng ommalashdi. Tadqiqotchilar (G.B.Shoumarov,
K.S.Lebedinskaya) PROQning quyidagi to'rt variantini keltiradilar:
1) konstitutsional kelib chiqish;
2) somatogen kelib chiqish;
3) psixogen kelib chiqish;
4) serebral-organik kelib chiqish.
Psixik rivojlanishi ortda qolgan maktabga borayotgan bolalar o'ziga xos
xususiyatlarga ega bo'ladilar. Ular maktabda o'qishga to'la tayyor emaslar, ularda
maktabda o'qish uchun zarur bo'lgan ko'nikma va malakalar shakllanmagan, dastur
talablarini o'zlashtirish uchun layoqati yetarli emas. Ular maxsus yordamsiz
hisoblash, o'qish va yozishni, shuningdek, maktabdagi tartibni o'rgana olmaydilar.
Faoliyatlarni tashkil etishda qiyinchilikni his etadilar. Ularda ruhiy toliqish kuzatilib,
tez charchash, ish bajarish qobiliyatining pasayishi, boshlagan ishini bajarmaslik
kabi holatlar kuzatiladi. Ko'pincha boshlari og'riydi.
Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalarning xulqi ham o'ziga xos. Maktabda
ular o'zlarini maktabgacha yoshdagi bolalar kabi tutishadi. Ularda o'qishga nisbatan
qiziqish yo'q yoki juda past bo'lib, maktabga nisbatan ijobiy munosabat kuzatilmaydi.
O'yin ular uchun asosiy faoliyat bo'lib qoladi.
PROQli bolalarni ko'pincha aqli zaif deb hisoblab xato qiladilar. Ularni o'zaro
farqlashda ayrim omillar qo'l keladi. Chunonchi, PROQ bolalarda oddiy bilimlarni
o'zlashtirish, hisoblash ko'nikmalarini egallab olishda qiyinchilik ko'zga tashlanishi
bilan birga she'r yoki ertaklarni eslab qolish qobiliyati va idrok etish faolligi ancha
yuqori bo'ladi. Bunday xususiyatlar aqli zaif bolalarda kuzatilmaydi.
Ko'pchilik hollarda PROQ (ZPR) o'quvchilar ommaviy umumiy o'rta ta'lim
maktablarida o'qitiladilar. Ular bilan individual korreksion ishlar olib borilmaydi,
shu bois ular amalda o'quv jarayonidan chetda qoladilar va predmetlarni o'zlashtira
olmaydigan o'quvchilar qatoriga kiritiladilar. Ular maxsus tashkil etiluvchi
korreksion-rivojlantiruvchi ta'limga muhtojlar. Ularga alohida e'tibor ko'rsatish talab
etiladi.
Psixik rivojlanishi ortda qolgan bolalar bilan korreksion ishlar olib
borishning xususiyatlari. O'zbekistonda XX asrning 60-yillarida ilk bor psixik
rivojlanishdan ortda qolgan bolalar bilan maxsus pedagogik ishlar amalga
oshirilgan.
Hozirgi kunda psixik rivojlanishdan ortda qolgan bolalar uchun maktab
internatlar va maxsus ta'lim muassasalari faoliyat olib bormoqda. Shuningdek, ular
ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablarida tashkil etilgan korreksion-
rivojlantiruvchi sinflarda ham o'qitishlari mumkin.
Ta'lim jarayoni quyidagi bosqichlarda amalga oshiriladi:
1. Boshlang'ich umumiy o'rta ta'lim (ta'lim muddati — 4—5 yil).
2. Asosiy umumiy o'rta ta'lim (ta'lim muddati — 5 yil). Bolalarni korreksion
muassasalarga qabul qilish PTPKning xulosasi bo'yicha ota-onalari yoki ularning
o'rnini bosuvchi shaxslarning roziligiga ko'ra amalga oshiriladi. Sinf 12 nafar
o'quvchidan iborat bo'ladi. Ular rivojlanishidagi nuqsonlarning bartaraf etilishiga
ko'ra ommaviy umumiy o'rta ta'lim muassasalariga o'tkazilishlari mumkin. lkkinchi
bosqichda ta'lim (V—IX sinflar) ayrim o'zgartirishlar (muayyan o'quv mavzulari
yoki ulardagi materiallar hajmini qisqartirish) bilan ommaviy umumiy o'rta ta'lim
maktablarining dasturlari asosida amalga oshiriladi. Korreksion-rivojlantiruvchi
sinflarda, ta'limning 1-bosqich muddati zarur holatlarda 1 yoki hatto 2 yilga
uzaytirilishi mumkin.
Ular bilan ishlashda asosiy vazifa - bolalar tomonidan atrof-muhit haqidagi
bilimlarni egallab olinishiga yordam berish, ularda kuzatuvchanlik va amaliy o'quv
faoliyati tajribasini hosil qilish, mustaqil ravishda, bilimlarni egallash va amaliyotda
ulardan foydalanish malakasini shakllantirishdan iborat.
Bunday o'quvchilar individual yondashishni talab etadilar. Ularni korreksion
o'qitish davolash-sog'lomlashtirish tadbirlari bilan birga amalga oshirilishi zarur.
O'quv materiali hamda ta'lim metodi PROQ bolalarning rivojlanish darajalariga mos
holda tanlanishi zarur.
Aqli zaiflikning psixologik-pedagogik xususiyatlari, uning paydo bo'lishi
sabablari. Aqli zaiflikni o'rganish bilan bog'liq masalalar korreksion pedagogikada
(defektologiyada) eng muhim masalalar qatoriga kiradi.
Aqliy rivojlanishi buzilgan bolalarni o'qitish, tarbiyalash, ijtimoiy moslashtirish
va o'rganish muammolari korreksion (maxsus) pedagogikaning muhim sohasi -
oligofrenopedagogika tomonidan o'rganiladi. «Oligofreniya» (yunoncha olygos -
kam va phren - aql) termini XIX asrda mashhur nemis psixiatri Emil Krepelin
tomonidan qo'llanilgan. Oligofreniya - bu natal (tug'ilish payti) yoki postnatal
(hayotiy rivojlanishning erta bosqichi) davrlarda markaziy nerv tizimining
zararlanishi natijasida yuzaga keladigan aqliy yoki psixik rivojlanmaslik.
Oligofreniyaning sabablari bosh miyani buzilishiga olib keluvchi ekzogen
(tashqi) va endogen (ichki) omillar bo'lishi mumkin. Ekzogen omillar sirasiga
onaning homiladorlik davrida turli infeksion kasalliklar bilan kasallanishi (virusli
kasalliklar, qizilcha, qizamiq, kor, Botkin kasalligi va boshqalar), chaqaloqning ona
organizmidagi turli parazitlar bilan zararlanishi (toksoplazmod) hamda turli tug'ma
shikastlar (asfiksiya) kiradi. Onaning yurak-qon tomir tizimi, buyrak, jigar
kasalliklari bilan og'rishi, homiladorlik davrida ruxsat etilmagan dori-darmonlarni
qabul qilishi, homiladorlik davrida turli jismoniy va psixik jarohatlarni olishi,
ayollarning zararli ishlab chiqarishda ishlashlari, atrof-muhitning yomon sharoitlari,
chekish, alkogolizm, ota-onalari giyohvand moddalarni is'temol qilishlari ham
chaqaloq bosh miyasining zararlanishiga sabab bo'lishi mumkin. Aqli zaif shaxslar
rivojlanish va nuqson darajasiga ko’ra turlicha bo'ladi. Ularni quyidagi uch guruhga
ajratish mumkin:
1. Ona qornida miyasi shikastlangan bolalar.
2. Tug'ilishi paytida yoki tug'ilgandan keyin uch yil davomida miyasi
shikastlangan bolalar.
Butunjahon sog'liqni saqlash tashkiloti (VOZ) 1994-yilda aqli zaiflikning
quyidagi to'rt darajasini e'tirof etgan: sezilmas (kam-). o'rtacha, og'ir va chuqur
darajalar.
Kam darajadagi aqli zaiflik o'quvchilar maktabni bitirish davrida o'zlarining
psixometrik va klinik namoyon bo'lishi bilan normal rivojlanayotgan odamlardan
kam farq qiladilar hamda muvaffaqiyat bilan ishga joylashadilar.
Aqli zaiflik tuzatib bo’lmaydigan hodisa sifatida e'tirof etilsa ham, uni
korreksiya qilib boimaydi degan ma'noni anglatmaydi. Aksariyat tadqiqotlarda
maxsus (korreksion) ta'lim muassasalarida metodik jihatdan to'g'ri yo'l tutilishi aqli
zaif bolalarning rivojlanishida ijobiy natijaga erishish mumkinligini ko'rsatmoqda.
Aqli zaif bolalar bilan olib boriladigan korreksion ishlar. Aqli zaif bola bilan
korreksion ishlarni erta boshlash nuqsonni maksimal darajada tuzatish va ikkilamchi
chetlanishlarning oldini olishga imkon beradi. Aqliy qoloqlikni psixologik-
pedagogik diagnostika qilishni o'z vaqtida o'tkazish juda muhimdir.
Aqli zaif bolalar oila yoki sog'liqni saqlash tizimiga qarashli maxsus yaslilarida
tarbiyalanadilar. iMaktabgacha yoshdagi bolalar bilan olib boriladigan korreksion
ishlar aqli zaif bolalar uchun maxsus bolalar bog'chalarida amalga oshiriladi. Aqli
zaif bo'lgan maktabgacha yoshdagi bolalar ommaviy bolalar bog'chalaridagi maxsus
guruhlarga qabul qilinishlari mumkin. Ularda o'qitish maxsus bolalar bog'chasidagi
kabi maxsus dastur bo'yicha olib boriladi.
Maktab yoshidagi aqli zaif bolalar maxsus (korreksion) maktablarda
o'qitiladilar, bu yerda o'qitish davlat ta'lim standard asosida maxsus dastur bo'yicha
olib boriladi. Bunday maktablarda umumiy o'rta ta'lim fanlari (ona tili, o'qish,
matematika, geografiya, tarix, tabiat, jismoniy tarbiya, rasm, musiqa, chizmachilik)
bilan birga maxsus korreksion fanlar ham o'qitiladi. Maxsus maktablarda mehnat
ta'limi muhim o'rin egallaydi. Mehnat ta'limi IV sinfdayoq professional xususiyatga
cga bo'lib, bolalar o'zlari bajara oladigan kasbni o'zlashtiradilar. Tarbiyaviy ishlar
ham
katta
ahamiyatga
ega
bo'lib,
asosiy
maqsad
tarbiyalanuvchilarni
ijtimoiylashtirish, bolalarda ijobiy sifatlarini tarbiyalash, atrofdagilar va o'zlariga
to'g'ri baho berishga o'rgatiladilar. Ayni vaqtda respublikada aqli zaif bolalar uchun
maxsus maktablarning 90 % ini maktab-internatlari tashkil etadi.
Goho aqliy rivojlanishida nuqsoni bo'lgan bolaning ommaviy umumiy o'rta
ta'lim maktabiga jalb etilish holati ko'zga tashlanadi. Bunday holatda bolaning
taqdiri, uni o'qitish va tarbiyalash mas'uliyatini ota-onalaro'qituvchi-defektologlar
bilan kelishib olishlari zarur. Normal rivojlanuvchi bolalar bilan bir sinfda o'qiydigan
aqli zaif bola alohida munosabatni talab etadi. Bola kuchi yetganicha, darsning
borishiga xalaqit qilmay sinf faoliyatida ishtirok etishi kerak. Unga biror narsaning
tushunarsiz bo'lishiga yo'l qo'yish mumkin emas. Bu holat keyin o'quv materialining
mutlaqo tushunmasligiga olib keladi. Aqli zaif bolani ommaviy umumiy o'rta ta'lim
maktabida o'qitish ota-onalarining bevosita ishtiroklarini talab etadi.
Nutqida nuqson bo'lgan o'quvchilarni korreksion o'qitish. Nutqiy buzilishlar
sabablari va ularning turlari. Nutq faqatgina insonga xos bo'lgan muhim psixik
funksiyadir. Nutqiy munosabatlar yordamida, shaxs ongida borliqni aks ettiruvchi
bilimlar doimiy ravishda toidirilib va boyitib boriladi.
Nutqiy nuqsonlarni o'rganish, oldini olish va korreksiya bilan korreksion
pedagogika (defektologiya)ning muhim sohasi - logopediya (yunoncha logos — so'z
va paideia — tarbiyalash) shug'ullanadi. Patogen omil ta'sirida yuzaga kelgan nutqiy
buzilishlar o'z-o'zidan yo'qolmaydi va u maxsus tashkil etilgan korreksion-logopedik
choralarsiz bolaning keyingi rivojiga salbiy ta'sir ko'rsatadi.
Nutqiy buzilishini keltirib chiqaruvchi sabablar orasida ekzogen (tashqi) va
endogen (ichki) omillar asosiy rol o'ynaydi. Bundan tashqari (anatomik-fizioiogik,
morfoiogik), funksional (psixogen), ijtimoiy-psixologik (atrof-muhitning salbiy
ta'siri), psixonevroiogik (psixik funksiyalarining buzilishi (aqli zaiflik, xotira yoki
diqqatning buzilishi va boshqalar) sabablarning ham ta'siri sezilarli bo'ladi.
Ekzogen-organik omillar sirasiga: bolaning markaziy nerv tizimi va uning
organizmiga salbiy ta'sir etuvchi omillar (infeksiya, jarohatlar, intoksikatsiya), turli
akusherlik patologiyalari (beltorligi, tug'ilishning cho'zilib ketishi yoki tez sodir
bo'lishi, yo'ldoshga o'ralib qolishi, bolaning noto'g'ri joylashishi va boshqalar),
malakali akusherlik yordamining ko'rsatilmasligi, chala tug'ilish kabi holatlarsabab
bo'ladi. Hozirgi kunda logopediyada nutqiy buzilishlarni ikki turi ajratiladi:
1) tibbiy-psixologik nutqiy buzilish:
2) psixologik-pedagogik nutqiy buzilish.
Tibbiy-psixologik turda ko'riladigan hamma nutqiy buzilishlarni quyidagi ikki
yirik guruhga ajratish mumkin:
1) og'zaki nutqning buzilishi:
2) vozma nutqning buzilishi.
Og'zaki nutqning buzilishi o'z navbatida quyidagi ikki turga ajratiladi:
1) nutq ifodalanishi fonatsion tuzilishi (nutq talaffuzi) ning buzilishi;
2) fikr
strukturali-semantik
(ichki)
tuzilishi
(nutqning
tizimli
yoki
polimorf)ning buzilishi
Psixologik-pedagogik (pedagogik1) klassifikatsiyalash uni pedagogik jarayonda
qo'llashga yo'naltirilgan bo'lib, bolalar jamoasi bilan nutqiy nuqsonlarni tuzatishga
yo'naltirilgan korreksion-rivojlantiruvchi ta'sir ko'rsatish metodlarini ishlab
chiqishga xizmat qiladi.
Psixologik-pedagogik (pedagogik) klassifikatsiyalashga ko'ra nutqning
buzilishi quyidagi ikki guruhga ajratiladi:
1.
Muomala
vositalari
(fonetik-fonematik
va
nutqning
umumiv
rivoilanmaganligOning buzilishi.
2. Muomala vositalarini qo'llashdagi buzilishlar.
Maktab o'quvchilarida nutqi buzilishini psixologik-pedagogik tuzatish.
Nutqiy buzilishi bo'lgan bolalarning psixologik-pedagogik xususiyatlari. Nutqiy
buzilish, nutqiy buzilishning sabablari, mexanizmlari, simptomatikasi, borishi va
tuzilishi uning oldini olish, maxsus (korreksion) o'qitish va tarbiya masalasi bilan
logopediva shug'ullanadi. «Logopediya» terminining yunonchadan tarjimasi «to'g'ri
nutqni tarbiyalash» ma'nosini anglatadi. Nutqiy buzilish turli mutaxassislar -
fiziolog, nevropatolog, psixolog, lingvist va boshqalar tomonidan o'rganiladi.
Nutqiy buzilishi bo'lgan bolalarning markaziy nerv tizimi faoliyatida funksional
yoki organik chetlanishlar ko'zga tashlanadi. Miyaning organik zararlanishi sababli
issiq, transportda yurish, arg'imchoqda ko'p vaqt tebranish bolalarga yomon ta'sir
ko'rsatadi, boshlari og'riydi ko'ngillari ozadi va boshlari aylanadi. Tez charchab
qoladilar, qattiq ta'sirlanishlari, jahllari chiqishi bilan ajralib turadilar. Ular
emotsional barqaror emaslar, ularning kayfiyatlari tez o'zgaradi, serjahl, agressiv,
bezovta bo'ladilar. Shuningdek, ularda sustlik va lanjlik kuzatiladi. Bunday
bolalartinch o'tira olmaydilar, butun dars davomida ishchanlik va diqqatini saqlab
turish qiyin bo'ladi. Juda tez xafa bo'ladilar, gapga quloq solmaydilar. Tanaffusdan
keyin esa darsda diqqatlarini jamlashlari qiyin bo'ladi. Odatda bunday bolalarda
diqqat va xotira, ayniqsa, nutqiy xotiraning bo'shligi, yaxshi tushunmaslik holatlari
kuzatiladi.
Umumiy o'rta ta'lim maktablari qoshida logopedik punkt faoliyat yuritadi.
Logopedik punkt vazifalari quyidagilardan iborat:
2-rasm. Logopedik punkt tomonidan amalga ohiriladigan vazifalar
O'quvchilar bilan logopedik puntkda korreksion ishlar butun o'quv yili
davomida individual va guruhli shaklda olib boriladi. Nutqi buzilganlik o'ta jiddiy
bo'lsa o'qitish maxsus ta'lim muassasalarida olib boriladi. Bunda o'quvchi bilan
davolash-sog'lomlashtirish va psixologik-pedagogik ishlarni birga olib borish nutqiy
buzilishni tuzatishning muhim sharti hisoblanadi.
Logopedik yordam ko'rsatish sog'liqni saqlash va aholini ijtimoiy ta'minlash
tizimlarida
ham
amalga
oshiriladi.
Poliklinikalarda
va
psixonevrologik
dispanserlarda logopedik kabinetlari mavjud bo'lib, bu yerda nutqida buzilishi
Logopedik punkt
Pedagog va ota-onalar o’rtasida
koreksion-logopedik bilimlarni
tashviqot qilish
Mavjud bo’lgan nutqiy buzilishlari natijasida kelib
chiqish ehtimoli bo’lgan ikkilamchi nuqsonlarning
oldini olish, nutqidagi buzilishlarni o’z vaqtida aniqlash
O’quvchilarning og’zaki
va yozma nutqlaridagi
buzilishlarni tuzatish
bo'lgan bolalarga logopedik yordam ko'rsatiladi.
Eshitish qobiliyati buzilgan o'quvchilarni korreksion o'qitish. Eshitish
qobiliyatining buzilishi sabablari, ularni turlarga ajratish. Anomal bolalar orasida
eshitish qobiliyati turli darajada nuqsonli bo'lgan bolalar ko'pchilikni tashkil etadilar.
Eshitish - borliqni tovushli hodisalar shaklida aks ettirilishi, inson (tirik jonzod)ning
tovushlarni anglash va farqlash qobiliyati. Eshitish eshitish organi voki tovush
analizatori (tovush ta'sirini qabul qiluvchi va airatuvchi murakkab nerv tizimi
yordamida amalga oshiriladi.
Eshitish qobiliyatining buzilishi ko'p hollarda muddatli bo'ladi. Masalan, o'rta
qulog'ning tashkil topishi, shamollash, oltingugurt to'siqlarining yuzaga kelishi,
tashqi va o'rta qulog'ining anomal tuzilishi (quloq suprasining boimasligi yoki
yetarlicha rivojlanmaganligi, eshitish yo'llarining bitib qolishi, quloq pardasidagi
nuqsonlar va boshqalar) kabi holatlarda. Zamonaviy meditsina ularni davolashning
samarali metodlariga ega. Ular qatoriga konservativ va operativ metodlarni kiritish
lozim. Odatda samarali davolash, ba'zan uzoq vaqt davolash tadbiri olib borilganda
eshitish qobiliyati tiklanadi.
Eshitish qobiliyatining buzilishiga yuqumli kasalliklar bilan og'rish,
zaharlanish, akustik yoki kontuziyali jarohatlar ham sabab boiishi mumkin. Qulog'i
og'irlik yoki karlik kelib chiqish sabablariga ko'ra: nasliv, tug'ma va kelib chiqqan
tarzda turlarga ajratiladi. Yoshlikda eshitish qobiliyatining buzilishiga olib keluvchi
sabablar orasida quyidagilari alohida ko'rsatiladi: homiladorlikning birinchi uch
oyida onaning virusli kasalliklar bilan og'rishi (qizamiq, kor, gripp, gepatit viruslari
va boshqalar), rivojlanishdagi tug'ma nuqsonlari (masalan, labi va tanglayidagi
yoriq), chala tug'ilish, kichik vaznli tug'ilishi (1500 dan kam) hamda yomon tug'ilishi
kabilar. Eshitish qobiliyatining buzilishiga homiladorlik davrida onaning spirtli
ichimlik, giyohvand moddalar iste'mol qilishi, antibiotiklarni qabul qilishi ham
sabab bo'lishi mumkin. Karlikning nasliy o'tishi holati juda kam kuzatiladi.
Eshitish qobiliyatidagi kamchiliklarni quyidagi turlarga ajratish mumkin:
1) eshitish qobiliyatining zararlanganlik darajasi;
2) eshitish qobiliyati zararlanganda nutqiy rivojlanish darajasi;
3) eshitish qobiliyatida buzilishning yuzaga kelish vaqti. Yuqorida ko'rsatilgan
mezonlarga ko'ra eshitish qobiliyatining buzilishi qulog'i og'irlik va karlik kabi
guruhlarga ajratiladi.
Karlik bu eshitish qobiliyatining qattiq yo'qotilishi bo'lib, bola mustaqil
ravishda nutqni egallay olmaydi va qulog'iga juda yaqin masofadan gapirilganda
ham aniq eshitmaydi. Ammo baland tovushlar, yaqin masofadan nutqning ba'zi
tovushlarini qabul qilishga imkon beruvchi eshitish qobiliyati saqlanib qoladi.
Qulog'i og'irlik — bu eshitish qobiliyatining qattiq pasayishi (80 detsibaldan
kam) bo'lib, eshitish qobiliyati qoldig'i yordamida qulog'i oldida baland ovoz bilan
gapirilganda bola nutqni eshita oladi. Bola minimal nutq boyligini mustaqil ravishda
egallay oladi.
Karlarva qulog'i og'irlik (yomon eshituvchilar) nutqni qabul qilish usuli
bo'yicha farq qiladilar. Karlar so'z nutqini ko'rib (suhbatdoshining lablari va yuziga
qarab) va eshitib ko'rish (tovushni kuchaytirish apparati yordamida) qabul qiladilar.
Yomon eshitadiganlar atrofdagilar bilan tabiiy munosabatlar jarayonida baland
ohangda so'zlashish asosida nutqni eshitib qabul qiladilar.
Eshitish qobiliyati buzilgan bolalarni ommaviy, umumiy o'rta ta'lim
maktablarida korreksion o'qitish. Eshitish qobiliyati buzilgan bolalarni o'qitish va
tarbiyalash masalalari bilan surdopedagogika shug'ullanadi. Surdopedagogika
(yunoncha «surdus» — kar) — eshitish qobiliyati buzilgan bolalarni o'qitish va
tarbiyalash jarayonini o'rganuvchi korreksion (maxsud) pedagogikaning yana bir
muhim sohasi.
Eshitish analizatorining normal ishlashi bolaning umumiy rivojlanishi uchun
alohida ahamiyatga ega bo'ladi. Eshitish analizatori buzilganda bolaning nutqi,
psixologik rivojlanishi yomonlashadi, idrok etish faoliyati, umumiy rivojlanishi ortda
qoladi. Statistik ma'lumotlariga qaraganda eshitish organi funksiyasi buzilgan va
eshitmaydigan bolalar soni doimiy ravishda ortib bormoqda.
Ayni vaqtda surdopedagogika oldida quyidagi vazifalar turibdi:
—eshitish qobiliyati buzilgan shaxslar, ularning individual xususiyatlari,
shuningdek, eshitishi, nutqi buzilishi xususiyatiga ko'ra ularni o'qitish
qonuniyatlarini pedagogik jihatdan o'rganish;
—eshitish qobiliyati buzilgan turli kategoriyadagi bolalar uchun maxsus ta'lim
mazmunini ishlab chiqish, uni ilmiy jihatdan asoslash va amaliy amalga oshirish;
—eshitish qobiliyati buzilgan shaxslarni o'qitishning didaktik va maxsus
metodikalarini yaratish;
—qoldiq
eshitish
qobiliyatini
rivojlantirish
bo'yicha
maxsus
ta'lim
texnologiyalarini yaratish, pedagogik sog'lomlashtirish tadbirlarini tashkil etish va
boshqalar.
Ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktabida eshitish qobiliyati bir oz pasaygan
bolalar o'qishi mumkin. O'qituvchi bola tomonidan darsda bildirilayotgan fikrlarni
yaxshi eshita olishiga e'tibor berishi, buning uchun bolani birinchi yoki ikkinchi
partaga, iloji bo'lsa o'rta qatorga o'tkazish kerak. Shuningdek, o'qituvchi bola lining
gaplarini to'g'ri tushuna oiganligi, topshiriqni to'g'ri bajarayotganligini nazorat qilib
turishi kerak. Ba'zida eshitmaydigan yoki yomon eshitadigan bolalar ommaviy,
umumiy o'rta ta'lim maktablarida eshitadigan tengdoshlari bilan birga
muvaffaqiyatli o'qiydilar.
O'qituvchi eshitmaydigan yoki yomon eshitadigan bola sinfga qabul qilinganda
ularning psixofiziologik hamda nutq rivojlanishi xususiyatlarini bilishi talab etiladi.
Ko'rish qobiliyati buzilgan o'quvchilarni korreksion o'qitish. Ko'rish qobiliyati
buzilishi turlari, ularning sabab va oqibatlari. Ko'rish qobiliyati buzilgan bolalarni
o'qitish va tarbiyalash xususiyatlari bilan tiflopedagogika shug'ullanadi (yunoncha
«typhlos» — ko'r) — korreksion pedagogika (defektologiya)ning muhim sohasi.
Ko'rish — ko'rish analizatori yordamida borliqni sezish va qabul qilishdir. Miya
ko'rish orqali tashqi dunyo haqidagi ma'lumotlarni oladi.
Bolaning ko'rish qobiliyati buzilganda uni rivojlantirish, o'qitish va tarbiyalash
jarayonlarida jiddiy qiyinchiliklar yuzaga keladi.
Bolalarda ko'rish qobiliyati buzilishining sabablari turlicha bo'lib, ular nasliy
kasalliklar, homila ona qornida rivojlanayotganda ko'rish organlari patologiyasining
yuzaga kelishi, homiladorlik paytida onaning tokeplazmoz, qizamiq va boshqa og'ir
kasalliklar bilan og'rishi va hokazo omillardan iborat bo'lishi mumkin.
Ko'rish qobiliyatining buzilishi tug'ma yoki orttirilgan bo'ladi.
Tug'ma ko'rbo'lish homilaning zararlanishi sababli yuzaga keladi. Ko'rish
nuqsonlarining yuzaga kelishida naslivlik ham ko'zga tashlanadi.
Orttirilgan ko'rlik odatda ko'rish organlari — to'r pardasi, shoh parda voki
markaziv nerv tizimining kasallanishi (meningit. miva shishi. meningoensifalit).
organizmning umumiy kasallanishidan kevingi asoratlari (kor, gripp. skorlatina),
shuningdek, miva voki ko'zning iarohatli shikastlanishi (boshi varalanishi.
shikastlanishi) oqibatida bo'lishi mumkin. Ko'rish qobiliyatining buzilgan bolalar
quyidagi guruhlarga ajratiladi:
1. Ko'r tug'ilganlar.
2. Erta ko'r bo'lib qolganlar.
3. Uch yoshidan keyingi ko'r bo'lib qolganlar.
Ommaviy maktablarda, ta'lim olganda yomon ko'ruvchi bola jiddiy
qiyinchiliklarga duch keladilar. Idrok etishning aniq emasligi, sekinligi, torligi kabi
xususiyatlar predmetlarni tanib olish, ularning shaklini ajratish, o'ziga xos belgilarini
bilib olishda ma'lum qiyinchiliklariga olib keladi. Bolalar satrlar, harflar va
raqamlarni adashtiradilar. Bular o'qish texnikasini egallab olish, o'qilganlarning
mazmunini tushunishga xalaqit beradi. Oddiy maktabda yomon ko'ruvchi bolalar
doskada nima yozilganligini ko'rmaydilar, qarab bajariladigan ishlarni tashkil
etishda yomon ko'radigan bolalar tez charchaydilar, bu ularning ish qobiliyatlarini
pasaytiradi. Pedagoglarning oldidagi eng muhim vazifa — yomon ko'radigan bolani
o'z vaqtida aniqlash, unga maxsus ta'lim va tarbiya berish masalasini hal etish uchun
PMPKga yuborishdan iborat. Yomon ko'radigan bolalarni o'qitish va tarbiyalash
asosan maxsus (korreksion) maktablarda amalga oshiriladi.
Ko'rish qobiliyati buzilgan bolalarni ommaviy, umumiy o'rta ta'lim
maktablarida korreksion o'qitish va tarbiyalash. Ko'rish qobiliyati buzilgan
bolalarni o'qitish va tarbiyalash masalalari bilan tiflopedagogika (yunoncha «typhlos»
- ko'r) - korreksion pedagogika (defektologiya)-ning yana bir sohasi shug'ullanadi.
Ko'rish qobiliyati buzilgan bolalar bilan ish olib borayotgan o'qituvchi
korreksion ishlarning o'ziga xos jihatlarini bilishi zarur.
Refraksiyasi anomaliyali bolalar tuzatuvchi ko'zoynak taqishlari kerak. Lekin
ko'zoynak taqishda bolalar pedagogning ularga diqqat bilan munosabatda
bo'lishlariga muhtojlik sezadilar. Maktabda va uyda o'quv ishlarini bajarishda
sanitar-gigienik talablarga amal qilish lozim. Ko'rishida nuqsoni bo'lgan bola uchun
ish o'rni to'g'ri va yetarlicha yoritilgan boiishi kerak. Bunday bola deraza yonidagi
birinchi yoki ikkinchi qatorga o'tkazilishi kerak. Yaqinni ko'radigan bola ham doskaga
yaqinroq birinchi yoki ikkinchi partaga o'tkazilishi zarur. Uzoqni ko'radigan bola
esa, aksincha, doskadan uzoqroqqa oxirgi partaga o'tkazilishi talab etiladi.
O'qituvchi o'quvchining doska, jadval va xaritadagi o'quv materiallarini qabul
qilishi va tushunishini nazorat qilib borishi kerak. Anomal refleksiyali bolalarda
ko'zi charchashi ko'p kuzatiladi. Shuning uchun dars paytida ularga ko'rish ishlarini
boshqa turdagi ishlar uyg'unlashtirib berishi zarur. Anomal refleksiyali bola 10—15
minut davomida intensiv ko'rish ishlarini bajargandan keyin bir necha minut uzoqqa
(doska yoki derazaga) qarashi kerak, bu ko'rish charchog'ining bartaraf etilishiga
yordam beradi.
Ko'rish qobiliyati ancha og'ir bo'lgan — ko'r va yomon ko'radigan bolalarni
o'qitish maxsus ta'lim muassasalarida amalga oshiriladi. Ba'zan ko'rish qobiliyati
og'ir buzilgan bolalar ommaviy umumiy o'rta ta'lim maktablariga qabul qilinadilar.
Bunday vaziyatda anomal bolalar uchun maxsus sharoitlarni yaratish zaruriyati
yuzaga keladi.
O'z sinflarida og'ir ko'rish qobiliyati buzilgan bola bo'lgan o'qituvchilar bolaga
differensial yondashuv asosida munosabatda bo'lishlari zarur. Buning uchun
sinfdagi o'quvchilarning soni 15 nafardan oshmasligi, sinf xonasi yaxshi yoritilgan,
ko'rish qobiliyatida nuqsoni bo'lgan bolaning ish o'rni esa qo'shimcha yoritilgan
bo'lishi kerak. O'quv-tarbiyaviy ishlar jarayonida o'qituvchining nutqi katta
ahamiyatga ega bo'ladi. Uning nutqi aniq, tushunarli, ifodali boiishi zarur. O'qituvchi
o'zining har bir harakati mohiyatini so'z yordamida sharhlab borishi kerak.
Sinfida ko'r yoki yomon ko'radigan bola bo'lgan o'qituvchi ularning individual
xususiyatlari va imkoniyatlarini bilishi, ular normal ko'radigan tengdoshlaridan farq
qilishlarini yaxshi anglashi maqsadga muvofiqdir.
Tayanch-harakat apparati buzilgan o'quvchilarni korreksion o'qitish.
Tayanch-harakat apparatlari buzilishining turlari va yuzaga kelish sabablari.
Tayanch-harakat apparatidagi turli buzilishlar bolalarni o'qitish va tarbiyalashda
muayyan muammolarni keltirib chiqarishi mumkin. Tayanch-harakat apparati
funksiyalarining buzilishi tug'ma yoki orttirilgan bo'lishi mumkin. Tayanch-harakat
apparati patologivasi quyidagi turlarga ajratiladi:
1) nerv tizimining kasallanishi (bolalar serebral paralichi (BTsP), poliomielit);
2) tayanch-harakat
apparatining
tug'ma
patologiyasi;
sonning
tug'ma
chiqqanligi; bo'yin qiyshiqligi; qiyshiq oyoqlik va oyoqning boshqa nuqsonlari;
umurtqa pog'onasi rivojlanishidagi nuqsonlar (skolioz); qo'l yoki oyoqlaming
rivojlanmaganligi va nuqsonlari; qo'li barmoqlarining anomal rivojlanishi;
artrogripoz (tug'ma mayiblik);
3) orttirilgan kasalliklar va tayanch-harakat apparatining zararlanishi; orqa miya,
bosh miya va qo'1-oyoqlarning travmatik jarohatlanishi; poliatrit; skelet kasalliklari
(tuberkulez, suyaklardagi shishlar, osteomielit), skelet tizimi kasalliklari (raxit,
xondodistrofiya).
Tayanch-harakat apparati patologiyasi bo'lgan bolalarda asosiy buzilish
harakatlanishdagi nuqson hisoblanadi. Bunday nuqsonlarga ega bolalarning 89 % ini
serebral paralichli bolalar tashkil etadilar. Ularda harakat buzilishi psixik va nutqiy
buzilishlar bilan birga namoyon bo'ladi. Shu bois bu kabi bolalar nafaqat davolash va
ijtimoiy yordamga, balki psixologik-pedagogik va logopedik korreksiyaga ham
muhtoj boiadilar.
Harakatlanish buzilishlari o'rtacha darajada boigan bolalar yurishni o'rganib
olsalarda, biroq, shonch bilan yura olmaydilar, ular uchun maxsus moslamalar zarur.
Harakatlanish buzilishining yengil shaklida bolalar uyda va ko'chada mustaqil,
qo'rqmay yura oladilar, o'zlariga to'la xizmat ko'rsatadilar.