KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHNING JAHON TAJRIBASI (Korrupsiya tushunchasining ma’nosi va uning tarixiy ildizlari, Korrupsiyaning shakllari va sabablari, Korrupsiyaga qarshi kurashning jahon tajribalari)

Yuklangan vaqt

2024-05-24

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

29,1 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHNING JAHON TAJRIBASI 
 
Reja: 
 1.Korrupsiya tushunchasining ma’nosi va uning tarixiy ildizlari.  
 2.Korrupsiyaning shakllari va sabablari.  
 3.Korrupsiyaning ijtimoiy hayotdagi ko‘rinishlari. 
 4.Birlashgan millatlar tashkilotining korrupsiyaga qarshi Konvensiyasining (Nyu-
York, 2003 yil 31 dekabr) mazmuni va mohiyati. 
 5.Korrupsiyaga qarshi kurashning jahon tajribalari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHNING JAHON TAJRIBASI Reja: 1.Korrupsiya tushunchasining ma’nosi va uning tarixiy ildizlari. 2.Korrupsiyaning shakllari va sabablari. 3.Korrupsiyaning ijtimoiy hayotdagi ko‘rinishlari. 4.Birlashgan millatlar tashkilotining korrupsiyaga qarshi Konvensiyasining (Nyu- York, 2003 yil 31 dekabr) mazmuni va mohiyati. 5.Korrupsiyaga qarshi kurashning jahon tajribalari. Ilmiybaza.uz 
 
Tayanch tushunchalar: korrupsiya, global korrupsiya, korrupsiya shakllari, 
korrupsiya sabablari korrupsiyaga qarshi kurash. 
 
“Korrupsiya” so‘zining lug‘aviy ma’nosi (lotin tilidan olingan) Sindirmoq, 
zarar yetkazmoq, buzmoq, bekor qilmoq. Rim huquqiga ko‘ra, yagona predmet 
bo‘yicha majburiyat munosabatlari tomonlaridan biridagi bir necha ishtirokchilar 
tushuniladi. Hozirgi kunda “korrupsiya” lotincha “corruptio”, ya’ni “buzish, sotib 
olish, pora evaziga og‘dirish” degan ma’noni anglatadi. Korrupsiya albatta bugun 
paydo bo‘lgan illat emas, u qadimdan buyon mavjud bo‘lib kelmoqda. Qadimgi 
yunon faylasufi Aristotel shunday degan: “Har qanday davlat tizimida – qonunlar va 
boshqa farmoyishlar orqali ishni shunday tashkil qilish kerakki, unda mansabdor 
shaxs-larni noqonuniy yo‘l bilan boyishiga yo‘l qo‘ymaslik lozim.” G‘arb 
mutafakkirlaridan biri Sharl Mon-teskye korrupsiyani quyidagicha talqin etgan. 
“Asrlar tajribasidan ma’lumki, har qan-day hokimiyat vakolatiga ega bo‘lgan shaxs, 
uni suiiste’mol qilishga moyil bo‘ladi va u ma’-lum bir maqsadga erishmaguncha 
shu yo‘nalishda yuradi.” Korrupsion qilmishlarga oid munosabat Vatanimiz tarixida 
ham ancha qadimdan mavjud. Xususan, buyuk bobomiz Amir Temurning “Temur 
tuzuklarida” ham amaldorlar xalqdan o‘lpon(soliq) yig‘ishda ham, “Ipak yo‘li” dan 
o‘tayotgan savdogarlar karvonlaridan olinadigan yig‘imlarni olishda adoltli va insof 
bilan yondoshishlari bel-gilab qo‘yilgan. O‘z davrining mutafakkirlari bo‘lmish 
A.Navoiy, Mirzo Ulug‘bek, Ahmad Donishlarning asarlarida ham amaldorlar 
tomonidan oddiy xalqni ishonchini suistemol qilish holatlari qattiq tanqid ostiga 
olingan. O‘zbekistonning Birinchi Prezidenti I.Karimov mazkur turdagi jinoyatni 
shunday: “Jinoyatning yopiq va eng qabih turi bor. Bu korrupsiya va poraxo‘rlik. Bu 
illat nafaqat islohotlar yo‘liga jiddiy to‘siq, balki o‘tish davrida belgilangan 
maqsadlarga 
erishishga 
bevosita 
tahdid 
tug‘diradi” 
deb 
ta’riflab, 
bu 
jinoyatchilikning oldini olish bo‘yicha bir qator tavsiyalar bergan edi. Davlatimiz 
rahbari Sh.M.Mirziyoyev Oliy Majlis palatalrining qo‘shma majlisidagi “Erkin va 
farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini mard va olijanob xalqimiz bilan birga 
quramiz ”mavzusidagi ma’ruzasida: “Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni 
Ilmiybaza.uz Tayanch tushunchalar: korrupsiya, global korrupsiya, korrupsiya shakllari, korrupsiya sabablari korrupsiyaga qarshi kurash. “Korrupsiya” so‘zining lug‘aviy ma’nosi (lotin tilidan olingan) Sindirmoq, zarar yetkazmoq, buzmoq, bekor qilmoq. Rim huquqiga ko‘ra, yagona predmet bo‘yicha majburiyat munosabatlari tomonlaridan biridagi bir necha ishtirokchilar tushuniladi. Hozirgi kunda “korrupsiya” lotincha “corruptio”, ya’ni “buzish, sotib olish, pora evaziga og‘dirish” degan ma’noni anglatadi. Korrupsiya albatta bugun paydo bo‘lgan illat emas, u qadimdan buyon mavjud bo‘lib kelmoqda. Qadimgi yunon faylasufi Aristotel shunday degan: “Har qanday davlat tizimida – qonunlar va boshqa farmoyishlar orqali ishni shunday tashkil qilish kerakki, unda mansabdor shaxs-larni noqonuniy yo‘l bilan boyishiga yo‘l qo‘ymaslik lozim.” G‘arb mutafakkirlaridan biri Sharl Mon-teskye korrupsiyani quyidagicha talqin etgan. “Asrlar tajribasidan ma’lumki, har qan-day hokimiyat vakolatiga ega bo‘lgan shaxs, uni suiiste’mol qilishga moyil bo‘ladi va u ma’-lum bir maqsadga erishmaguncha shu yo‘nalishda yuradi.” Korrupsion qilmishlarga oid munosabat Vatanimiz tarixida ham ancha qadimdan mavjud. Xususan, buyuk bobomiz Amir Temurning “Temur tuzuklarida” ham amaldorlar xalqdan o‘lpon(soliq) yig‘ishda ham, “Ipak yo‘li” dan o‘tayotgan savdogarlar karvonlaridan olinadigan yig‘imlarni olishda adoltli va insof bilan yondoshishlari bel-gilab qo‘yilgan. O‘z davrining mutafakkirlari bo‘lmish A.Navoiy, Mirzo Ulug‘bek, Ahmad Donishlarning asarlarida ham amaldorlar tomonidan oddiy xalqni ishonchini suistemol qilish holatlari qattiq tanqid ostiga olingan. O‘zbekistonning Birinchi Prezidenti I.Karimov mazkur turdagi jinoyatni shunday: “Jinoyatning yopiq va eng qabih turi bor. Bu korrupsiya va poraxo‘rlik. Bu illat nafaqat islohotlar yo‘liga jiddiy to‘siq, balki o‘tish davrida belgilangan maqsadlarga erishishga bevosita tahdid tug‘diradi” deb ta’riflab, bu jinoyatchilikning oldini olish bo‘yicha bir qator tavsiyalar bergan edi. Davlatimiz rahbari Sh.M.Mirziyoyev Oliy Majlis palatalrining qo‘shma majlisidagi “Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz ”mavzusidagi ma’ruzasida: “Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni Ilmiybaza.uz 
 
sodir etish va boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l 
qo‘ymaslik, jinoyatga jazo, albatta, muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini 
amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur” deb ta’kidladi.  
Korrupsiya –– bu jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli 
illatdir. Mazkur illat demokratiya va huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, 
inson huquqlari buzilishiga olib keladi, bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot 
sifatini yomonlashtiradi va odamlar xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan 
jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib 
beradi. 
Ta’kidlab o‘tish o‘rinliki, ushbu zararli hodisa katta va kichik, badavlat va 
kambag‘al bo‘lishidan qat’iy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi. Ushbu zararli 
illatni bartaraf etish bo‘yicha jahon hamjamiyati tomonidan bir qator samarali ishlar 
amalga oshirilayotgan bo‘lsada, hanuzgacha u bartaraf etilmayapti. 
Biz quyida korrupsiyaning tarixiy ildizlariga va unga qarshi kurashish 
xususida fikr yuritmoqchimiz. 
Korrupsiya (lot. Corrumpere — buzmoq) termini odatda mansabdor shaxslar 
tomonidan unga berilgan mansab vakolatlari va huquqlardan o‘zlarining shaxsiy 
manfaatlarini ko‘zlab qonunchilik va ahloq qoidalariga zid ravishda foydalanishini 
anglatadi. 
Ko‘p hollarda bu atama siyosiy elitadagi byurokratik apparatga qarata 
ishlatiladi. Korrupsiya ko‘plab davlatlarning jinoyat va ma’muriy qonunchiligi bilan 
huquqqa qarshi harakat sifatida ta’qib qilinadi. 
Makroiqtisodiy va siyosiy-iqtisodiy tadqiqotlar, korrupsiya — davlatlarning 
iqtisodiy o‘sishi va rivojlanishiga ulkan to‘siq ekanligini ko‘rsatdi. I.A.Karimov 
o‘zining “O‘zbekiston XXI asr bo‘sag‘asida xavfsizlikka tahdid, barqarorlik 
shartlari va taraqqiyot kafolatlari” asarida korrupsiyaning O‘zbekistonning o‘z 
taraqqiyoti yo‘lida rivojlanishiga ulkan to‘siq bo‘lishi mumkinligini bayon qilgan 
edi. 
Korrupsiyaning tarixiy o‘zaklari juda juda qadimga borib taqalib, bu hol 
qabilada ma’lum mavqega ega bo‘lish uchun qabila sardorlariga sovg‘alar berish 
Ilmiybaza.uz sodir etish va boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l qo‘ymaslik, jinoyatga jazo, albatta, muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur” deb ta’kidladi. Korrupsiya –– bu jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. Mazkur illat demokratiya va huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, inson huquqlari buzilishiga olib keladi, bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va odamlar xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ta’kidlab o‘tish o‘rinliki, ushbu zararli hodisa katta va kichik, badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qat’iy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi. Ushbu zararli illatni bartaraf etish bo‘yicha jahon hamjamiyati tomonidan bir qator samarali ishlar amalga oshirilayotgan bo‘lsada, hanuzgacha u bartaraf etilmayapti. Biz quyida korrupsiyaning tarixiy ildizlariga va unga qarshi kurashish xususida fikr yuritmoqchimiz. Korrupsiya (lot. Corrumpere — buzmoq) termini odatda mansabdor shaxslar tomonidan unga berilgan mansab vakolatlari va huquqlardan o‘zlarining shaxsiy manfaatlarini ko‘zlab qonunchilik va ahloq qoidalariga zid ravishda foydalanishini anglatadi. Ko‘p hollarda bu atama siyosiy elitadagi byurokratik apparatga qarata ishlatiladi. Korrupsiya ko‘plab davlatlarning jinoyat va ma’muriy qonunchiligi bilan huquqqa qarshi harakat sifatida ta’qib qilinadi. Makroiqtisodiy va siyosiy-iqtisodiy tadqiqotlar, korrupsiya — davlatlarning iqtisodiy o‘sishi va rivojlanishiga ulkan to‘siq ekanligini ko‘rsatdi. I.A.Karimov o‘zining “O‘zbekiston XXI asr bo‘sag‘asida xavfsizlikka tahdid, barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari” asarida korrupsiyaning O‘zbekistonning o‘z taraqqiyoti yo‘lida rivojlanishiga ulkan to‘siq bo‘lishi mumkinligini bayon qilgan edi. Korrupsiyaning tarixiy o‘zaklari juda juda qadimga borib taqalib, bu hol qabilada ma’lum mavqega ega bo‘lish uchun qabila sardorlariga sovg‘alar berish Ilmiybaza.uz 
 
odatidan kelib chiqqan deb taxmin qilinadi. O‘sha davrlarda bu normal holat sifatida 
qabul qilingan. Biroq davlat apparatining murakkablashuvi va markaziylashuvi 
korrupsiyaning davlat rivojlanishiga katta to‘siq ekanligini ko‘rsatdi. Korrupsiyaga 
qarshi kurashgan birinchi davlat sifatida qadimgi SHumer davlati tan olinadi. 
Qadimgi davlatlarni ayniqsa huquqni muhofaza qiluvchi organlarning poraxo‘rligi 
qattiq tashvishga solganligi bizgacha saqlanib qolgan manbalardan ma’lum. Chunki 
bu holat davlatning obro‘siga juda qattiq putur etkazardi. Dunyoning etakchi 
dinlarida ham birinchi navbatda huquqni muhofaza qiluvchi organlarning 
poraxo‘rligi qattiq qoralanadi. Jumaladan, Injilda “Sovg‘alarni qabul qilma, chunki 
sovg‘a ko‘rni ko‘radigan qiladi va haqiqatni o‘zgartiradi” deyilgan bo‘lsa, Qu’roni 
Karimda “Boshqalarning mulkini nohaq yo‘l bilan olmangiz va boshqalarga tegishli 
bo‘lgan narsalarni olish uchun o‘z mulkingizdan hokimlaringizga pora qilib 
uzatmangizlar” deyilgan. 
XVIII asrning ikkinchi yarmiga kelib jamiyat davlat boshqaruv apparatining 
ish sifatiga toboro ko‘proq ta’sir ko‘rsata boshladi. Bu o‘sha davrda qabul qilingan 
bir qator qonun hujjatlarida o‘z aksini topgan. Jumladan, 1787 yilda qabul qilingan 
AQSH Konstitutsiyasida pora olish AQSH prezidentini impechmentga tortish 
mumkin bo‘lgan ikki jinoyatning biri sifatida ko‘rsatib o‘tilgan. Siyosiy 
partiyalarning vujudga kelishi va ularning mamlakat hayotidagi o‘rnining oshib 
borishi XIX-XX asrlarda rivojlangan davlatlarda korrupsiyaning dunyoning boshqa 
mamlakatlariga nisbatan ancha kamayishiga olib keldi. 
Ushbu illatni tadqiq qilgan bir qator yirik mutaxassislar quyidagi faktorlarni 
korrupsiyani yuzaga keltiruvchi omillar sifatida ko‘rsatadi. 
Ikki xil ma’noni anglatuvchi qonunlar — ushbu vaziyat huquqni qo‘llovchi 
mansabdor shaxs tomonidan qonunlarni turlicha qo‘llash imkonini yaratadi. 
SHuningdek, ayrim mutaxassislar jinoyat, ma’muriy qonunchilikdagi “vilka” 
sanksiyalarni ham korrupsiyaga qulay sharoit yaratishi mumkinligi haqida fikr 
yuritishgan. YA’ni, sanksiyaning aniq miqdori yo‘qligi sudyada uni o‘z hohishiga 
qarab qo‘llashga sharoit yaratib beradi. 
Ilmiybaza.uz odatidan kelib chiqqan deb taxmin qilinadi. O‘sha davrlarda bu normal holat sifatida qabul qilingan. Biroq davlat apparatining murakkablashuvi va markaziylashuvi korrupsiyaning davlat rivojlanishiga katta to‘siq ekanligini ko‘rsatdi. Korrupsiyaga qarshi kurashgan birinchi davlat sifatida qadimgi SHumer davlati tan olinadi. Qadimgi davlatlarni ayniqsa huquqni muhofaza qiluvchi organlarning poraxo‘rligi qattiq tashvishga solganligi bizgacha saqlanib qolgan manbalardan ma’lum. Chunki bu holat davlatning obro‘siga juda qattiq putur etkazardi. Dunyoning etakchi dinlarida ham birinchi navbatda huquqni muhofaza qiluvchi organlarning poraxo‘rligi qattiq qoralanadi. Jumaladan, Injilda “Sovg‘alarni qabul qilma, chunki sovg‘a ko‘rni ko‘radigan qiladi va haqiqatni o‘zgartiradi” deyilgan bo‘lsa, Qu’roni Karimda “Boshqalarning mulkini nohaq yo‘l bilan olmangiz va boshqalarga tegishli bo‘lgan narsalarni olish uchun o‘z mulkingizdan hokimlaringizga pora qilib uzatmangizlar” deyilgan. XVIII asrning ikkinchi yarmiga kelib jamiyat davlat boshqaruv apparatining ish sifatiga toboro ko‘proq ta’sir ko‘rsata boshladi. Bu o‘sha davrda qabul qilingan bir qator qonun hujjatlarida o‘z aksini topgan. Jumladan, 1787 yilda qabul qilingan AQSH Konstitutsiyasida pora olish AQSH prezidentini impechmentga tortish mumkin bo‘lgan ikki jinoyatning biri sifatida ko‘rsatib o‘tilgan. Siyosiy partiyalarning vujudga kelishi va ularning mamlakat hayotidagi o‘rnining oshib borishi XIX-XX asrlarda rivojlangan davlatlarda korrupsiyaning dunyoning boshqa mamlakatlariga nisbatan ancha kamayishiga olib keldi. Ushbu illatni tadqiq qilgan bir qator yirik mutaxassislar quyidagi faktorlarni korrupsiyani yuzaga keltiruvchi omillar sifatida ko‘rsatadi. Ikki xil ma’noni anglatuvchi qonunlar — ushbu vaziyat huquqni qo‘llovchi mansabdor shaxs tomonidan qonunlarni turlicha qo‘llash imkonini yaratadi. SHuningdek, ayrim mutaxassislar jinoyat, ma’muriy qonunchilikdagi “vilka” sanksiyalarni ham korrupsiyaga qulay sharoit yaratishi mumkinligi haqida fikr yuritishgan. YA’ni, sanksiyaning aniq miqdori yo‘qligi sudyada uni o‘z hohishiga qarab qo‘llashga sharoit yaratib beradi. Ilmiybaza.uz 
 
Aholi huquqiy savodxonligining pastligi — aholi tomonidan qonunlarni 
bilmaslik yoki tushunmaslik mansabdor shaxsga o‘zining shaxsiy manfaati yo‘lida 
qonunlardan foydanishga qulay sharoit yaratadi. 
Mamlakatdagi siyosiy vaziyatning notinchligi — mamlakatdagi notinchlik 
birinchi navbatda aholi ongida hayotda yuksak turmush darajasiga erishishning 
asosiy usuli qonunga xilof faoliyat bilan bog‘liq, degan mutlaqo axloqqa zid nuqtai 
nazar shakllanishiga olib keladi. Bu esa o‘z navbatida korrupsiyaga qulay sharoit 
yaratadi. 
Ijro hokimiyatining birligi tamoyilinining buzilishi — aynan bitta 
faoliyatning turli instansiyalar tomonidan tartibga solinishi: 
aholining davlatni nazorat qilishdagi sust ishtiroki; 
davlat sektoridagi xizmat qilayotgan xizmatchilar daromadlarining xususiy 
sektorda topish mumkin bo‘lgan daromadlardan kamligi; 
iqtisodiyotning davlat tomonidan tartibga solinishi; 
inflyasiyaning yuqori darajasi; 
mamlakat yuqori boshqaruv organlarining aholidan uzilib qolganligi; 
mamlakatdagi diniy va axloq qoidalari. 
Jahon mamlakatlarida korrupsiyaga qarshi kurashning quyidagi usullari 
mavjud. 
Ichki nazorat —bu usul boshqaruv apparatining o‘zida nazoratni 
kuchaytiruvchi tuzilmalar (har xil ichki inspeksiyalar va boshqa nazorat organlari 
tuzish orqali) yaratishni taqazo etadi. Bu tuzilmaning asosiy vazifasi xodimlarning 
ichki etiket qoidalariga rioya qilishini nazorat qilishdir. Hozirgi kunda bizning 
yurtimizda ham bir qator huquqni muhofaza qilish organlarida aynan shu vazifani 
bajaruvchi ichki tuzilmalar yaratilgan. 
Tashqi nazorat — bu usulda ijro apparatidan mustaqil tuzilmalarning 
mustaqilligini oshirish nazarda tutilib, aynan ushbu tuzilmalar orqali korrupsiyaga 
qarshi samarali kurash olib boriladi. YA’ni, sud hokimiyatining maksimal darajada 
mustaqilligiga erishish ommaviy axborot vositalariga ko‘proq erkinlik berish va h.k. 
Ilmiybaza.uz Aholi huquqiy savodxonligining pastligi — aholi tomonidan qonunlarni bilmaslik yoki tushunmaslik mansabdor shaxsga o‘zining shaxsiy manfaati yo‘lida qonunlardan foydanishga qulay sharoit yaratadi. Mamlakatdagi siyosiy vaziyatning notinchligi — mamlakatdagi notinchlik birinchi navbatda aholi ongida hayotda yuksak turmush darajasiga erishishning asosiy usuli qonunga xilof faoliyat bilan bog‘liq, degan mutlaqo axloqqa zid nuqtai nazar shakllanishiga olib keladi. Bu esa o‘z navbatida korrupsiyaga qulay sharoit yaratadi. Ijro hokimiyatining birligi tamoyilinining buzilishi — aynan bitta faoliyatning turli instansiyalar tomonidan tartibga solinishi: aholining davlatni nazorat qilishdagi sust ishtiroki; davlat sektoridagi xizmat qilayotgan xizmatchilar daromadlarining xususiy sektorda topish mumkin bo‘lgan daromadlardan kamligi; iqtisodiyotning davlat tomonidan tartibga solinishi; inflyasiyaning yuqori darajasi; mamlakat yuqori boshqaruv organlarining aholidan uzilib qolganligi; mamlakatdagi diniy va axloq qoidalari. Jahon mamlakatlarida korrupsiyaga qarshi kurashning quyidagi usullari mavjud. Ichki nazorat —bu usul boshqaruv apparatining o‘zida nazoratni kuchaytiruvchi tuzilmalar (har xil ichki inspeksiyalar va boshqa nazorat organlari tuzish orqali) yaratishni taqazo etadi. Bu tuzilmaning asosiy vazifasi xodimlarning ichki etiket qoidalariga rioya qilishini nazorat qilishdir. Hozirgi kunda bizning yurtimizda ham bir qator huquqni muhofaza qilish organlarida aynan shu vazifani bajaruvchi ichki tuzilmalar yaratilgan. Tashqi nazorat — bu usulda ijro apparatidan mustaqil tuzilmalarning mustaqilligini oshirish nazarda tutilib, aynan ushbu tuzilmalar orqali korrupsiyaga qarshi samarali kurash olib boriladi. YA’ni, sud hokimiyatining maksimal darajada mustaqilligiga erishish ommaviy axborot vositalariga ko‘proq erkinlik berish va h.k. Ilmiybaza.uz 
 
Saylov tizimi orqali kurashish —demokratik davlatlarda saylangan 
vakillarni korrupsiya uchun jazolashning asosiy usullaridan biri keyingi saylovlarda 
unga ovoz bermaslik hisoblanadi. Korrupsiyaga saylovlar orqali ta’sir o‘tkazish eng 
samarali usul hisoblanadi. 
Korrupsiyaga qarshi kurashda yuqori natijalarga erishgan SHvetsiya, 
Singapur, Gonkong, Portugaliya kabi davlatlarning tajribasini o‘rganish shuni 
ko‘rsatadiki, korrupsiyani yuzaga keltiruvchi omillarni bartaraf etish korrupsiyaga 
qarshi kurashda muhim o‘rin egallaydi. 
Bunda Konstitutsiyaviy nazorat organlari, huquq-tartibot organlarining 
ahamiyati ortadi. Ya’ni, korrupsiyaga olib kelishi mumkin bo‘lgan normalarni 
konstitutsiyaviy nazorat organi tomonidan konstitutsiyaga zid deb topish, aholining 
huquqiy savodxonligini oshirish kabi metodlardan unumli foydalanish ushbu 
davlatlarni korrupsiya darajasi juda past bo‘lgan davlatlar qatoriga olib chiqqan. Biz 
quyida Singapur davlatida korrupsiyaga qarshi kurashda qo‘llanilgan usullar haqida 
batafsil to‘xtalib o‘tamiz. 
Singapur davlati 1965 yil mustaqillikka erishgach korrupsiya darajasi eng 
yuqori bo‘lgan davlatlar qatorida turar edi. Lekin bu illatga qarshi o‘tkazilgan bir 
qator tadbirlar bu davlatda korrupsiyaning minimal darajaga tushishiga olib keldi. 
Birinchi navbatda bu erda byurokratik jarayonlar engillashtirilib sud tizimining 
mustaqilligi oshirildi (sudyalarning daromadlari va imtiyozlarini oshirish evaziga). 
Shu bilan birga korrupsiya jinoyatlari uchun sanksiyalar og‘irlashtirilib, fuqarolarga 
korrupsiyaga qarshi jinoyatlarni tergov qilishda hamkorlik qilishda bosh tortganligi 
uchun juda katta moliyaviy sanksiyalar belgilandi. Bir qator davlat idoralarida 
ommaviy “tozalashlar” o‘tkazilib bu jarayonlar telekanallar orqali butun 
mamlakatga namoyish qilindi. YUqorida sanab o‘tilgan omillarning hammasi 
Singapurni qisqa muddatlarda korrupsiya darajasi eng past mamlakatlar ro‘yxatida 
ilg‘or davlatlar qatoriga olib chiqdi. SHuningdek, davlat xizmatchisining ahloq 
standartlariga rioya etishini qattiq nazorat ostiga olish ham Singapur davlatida 
korrupsiyaga qarshi kurashda muhim dastaklardan biri bo‘lib xizmat qiladi. 
Ilmiybaza.uz Saylov tizimi orqali kurashish —demokratik davlatlarda saylangan vakillarni korrupsiya uchun jazolashning asosiy usullaridan biri keyingi saylovlarda unga ovoz bermaslik hisoblanadi. Korrupsiyaga saylovlar orqali ta’sir o‘tkazish eng samarali usul hisoblanadi. Korrupsiyaga qarshi kurashda yuqori natijalarga erishgan SHvetsiya, Singapur, Gonkong, Portugaliya kabi davlatlarning tajribasini o‘rganish shuni ko‘rsatadiki, korrupsiyani yuzaga keltiruvchi omillarni bartaraf etish korrupsiyaga qarshi kurashda muhim o‘rin egallaydi. Bunda Konstitutsiyaviy nazorat organlari, huquq-tartibot organlarining ahamiyati ortadi. Ya’ni, korrupsiyaga olib kelishi mumkin bo‘lgan normalarni konstitutsiyaviy nazorat organi tomonidan konstitutsiyaga zid deb topish, aholining huquqiy savodxonligini oshirish kabi metodlardan unumli foydalanish ushbu davlatlarni korrupsiya darajasi juda past bo‘lgan davlatlar qatoriga olib chiqqan. Biz quyida Singapur davlatida korrupsiyaga qarshi kurashda qo‘llanilgan usullar haqida batafsil to‘xtalib o‘tamiz. Singapur davlati 1965 yil mustaqillikka erishgach korrupsiya darajasi eng yuqori bo‘lgan davlatlar qatorida turar edi. Lekin bu illatga qarshi o‘tkazilgan bir qator tadbirlar bu davlatda korrupsiyaning minimal darajaga tushishiga olib keldi. Birinchi navbatda bu erda byurokratik jarayonlar engillashtirilib sud tizimining mustaqilligi oshirildi (sudyalarning daromadlari va imtiyozlarini oshirish evaziga). Shu bilan birga korrupsiya jinoyatlari uchun sanksiyalar og‘irlashtirilib, fuqarolarga korrupsiyaga qarshi jinoyatlarni tergov qilishda hamkorlik qilishda bosh tortganligi uchun juda katta moliyaviy sanksiyalar belgilandi. Bir qator davlat idoralarida ommaviy “tozalashlar” o‘tkazilib bu jarayonlar telekanallar orqali butun mamlakatga namoyish qilindi. YUqorida sanab o‘tilgan omillarning hammasi Singapurni qisqa muddatlarda korrupsiya darajasi eng past mamlakatlar ro‘yxatida ilg‘or davlatlar qatoriga olib chiqdi. SHuningdek, davlat xizmatchisining ahloq standartlariga rioya etishini qattiq nazorat ostiga olish ham Singapur davlatida korrupsiyaga qarshi kurashda muhim dastaklardan biri bo‘lib xizmat qiladi. Ilmiybaza.uz 
 
Jinoyatchilik, korrupsiya bizning o‘z xavfsizligimizga ham, xalqaro 
xavfsizlikka ham tahdid soluvchi real manbadir. Binobarin, mazkur hodisaga qarshi 
kurash masalalari birgina bizga taalluqli emas. SHuning uchun ham biz jinoyatchilik 
haqida butun jahon hamjamiyati qayg‘urmog‘i lozim. Suveren O‘zbekiston xalqi va 
rahbariyati esa ular bilan faol hamkorlik qilishga tayyor va buni dunyoni poklash, 
uning xavfsizligini ta’minlash ishiga qo‘shilgan hissa, deb biladi. 
Jinoyatchi unsurlarning xo‘jalik munosabatlari tizimini shakllantirish 
jarayonida faol va xufyona ishtirok etishi jamiyatda axloqsizlik vaziyatini 
tug‘dirishi, bu esa o‘z navbatida, mamlakat uchun ham, jahon hamjamiyati uchun 
ham nomaqbul jinoiy bozor iqtisodiyotining alohida turi shakllanishiga olib kelishini 
keyinchalik BMT tomonidan ham tan olinib, 2003 yil 9 dekabrda Meksikaning 
Merida shahrida korrupsiyaga qarshi kurashishda davlatlar o‘rtasidagi aloqalarni 
yanada kuchaytirish maqsadida 3 kun davom etgan konferensiya tashkil etildi. Bu 
konferensiya davomida 100 dan ortiq davlat tomonidan Korrupsiyaga qarshi haqaro 
konvensiya imzolandi. Konferensiyaning birinchi ish kuni (9 dekabr) BMT 
tomonidan butun dunyoda korrupsiyaga qarshi kurash kuni deb e’lon qilingan. 
Ushbu konvensiyaning qabul qilinishi va kuchga kirish (2003 yil 31 oktyabr) dunyo 
mamlakatlarining korrupsiyaga qarshi kurashdagi hamkorligini yangi pog‘onaga 
ko‘tardi. 
Konvensiyada korrupsiyaning rivojlanishi uyushgan jinoyatchilik, terrorizm 
va boshqa jamiyat uchun xavfli bo‘lgan salbiy omillarga qarshi kurashga ulkan 
to‘siq bo‘lishi mumkinligiga alohida urg‘u berilgan. 
Ushbu Konvensiyaning maqsadi quyidagilardan iborat: 
— korrupsiyaga qarshi qaratilgan yuqori samarali chora tadbirlarni qabul 
qilish va ularni mustahkamlash; 
— korrupsiyaga qarshi kurashda halqaro hamkorlikni kengaytirish, 
engillashtirish va qo‘llab quvvatlash. 
Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 9 dekabr – 
“Korrupsiyaga qarshi kurash kuni” deb e’lon qilingan va har yili ushbu sana keng 
nishonlanadi. 2003 yilning ushbu sanasida BMTning Korrupsiyaga qarshi kurash 
Ilmiybaza.uz Jinoyatchilik, korrupsiya bizning o‘z xavfsizligimizga ham, xalqaro xavfsizlikka ham tahdid soluvchi real manbadir. Binobarin, mazkur hodisaga qarshi kurash masalalari birgina bizga taalluqli emas. SHuning uchun ham biz jinoyatchilik haqida butun jahon hamjamiyati qayg‘urmog‘i lozim. Suveren O‘zbekiston xalqi va rahbariyati esa ular bilan faol hamkorlik qilishga tayyor va buni dunyoni poklash, uning xavfsizligini ta’minlash ishiga qo‘shilgan hissa, deb biladi. Jinoyatchi unsurlarning xo‘jalik munosabatlari tizimini shakllantirish jarayonida faol va xufyona ishtirok etishi jamiyatda axloqsizlik vaziyatini tug‘dirishi, bu esa o‘z navbatida, mamlakat uchun ham, jahon hamjamiyati uchun ham nomaqbul jinoiy bozor iqtisodiyotining alohida turi shakllanishiga olib kelishini keyinchalik BMT tomonidan ham tan olinib, 2003 yil 9 dekabrda Meksikaning Merida shahrida korrupsiyaga qarshi kurashishda davlatlar o‘rtasidagi aloqalarni yanada kuchaytirish maqsadida 3 kun davom etgan konferensiya tashkil etildi. Bu konferensiya davomida 100 dan ortiq davlat tomonidan Korrupsiyaga qarshi haqaro konvensiya imzolandi. Konferensiyaning birinchi ish kuni (9 dekabr) BMT tomonidan butun dunyoda korrupsiyaga qarshi kurash kuni deb e’lon qilingan. Ushbu konvensiyaning qabul qilinishi va kuchga kirish (2003 yil 31 oktyabr) dunyo mamlakatlarining korrupsiyaga qarshi kurashdagi hamkorligini yangi pog‘onaga ko‘tardi. Konvensiyada korrupsiyaning rivojlanishi uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa jamiyat uchun xavfli bo‘lgan salbiy omillarga qarshi kurashga ulkan to‘siq bo‘lishi mumkinligiga alohida urg‘u berilgan. Ushbu Konvensiyaning maqsadi quyidagilardan iborat: — korrupsiyaga qarshi qaratilgan yuqori samarali chora tadbirlarni qabul qilish va ularni mustahkamlash; — korrupsiyaga qarshi kurashda halqaro hamkorlikni kengaytirish, engillashtirish va qo‘llab quvvatlash. Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 9 dekabr – “Korrupsiyaga qarshi kurash kuni” deb e’lon qilingan va har yili ushbu sana keng nishonlanadi. 2003 yilning ushbu sanasida BMTning Korrupsiyaga qarshi kurash Ilmiybaza.uz 
 
konvensiyasi imzolangan. Mazkur hujjat uni imzolagan davlatlardan pora olish, 
byudjet mablag‘larini talon-taroj qilish va korrupsiya ortidan boylik orttirish 
kabilarni jinoyat deb belgilashni talab etadi. 
Ushbu Konvensiyada korrupsiyaga shunday ta’rif beriladi: “Korrupsiya — bu 
jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. U demokratiya va 
huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, inson huquqlari buzilishiga olib keladi, 
bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va odamlar 
xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar 
ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ushbu zararli hodisa katta va kichik, 
badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qatiy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi. 
Korrupsiya past iqtisodiy ko‘rsatkichlarning asosiy sabablaridan biri bo‘lib, 
kambag‘allik darajasini kamaytirish va rivojlanishni ta’minlash uchun eng katta 
to‘siq hisoblanadi”. 
BMTning ma’lumotnoma-hujjatida (1995): Korrupsiya – shaxsiy 
manfaatlar yo‘lida foyda olish uchun davlat hokimiyatini suiiste’mol qilish.  
Korrupsiya - barcha davlatlar uchun xarakterli hodisa. Korrusiyaga qarshi 
kurash bo‘yicha xalqaro huquq manbalari:  
 
Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida Amerika davlatlari konvensiyasi 
(1996) 
 
Jinoyatchilikka qarshi kurashda MDHga a’zo davlatlarning hamkorligi 
to‘g‘risida bitim (1998 
 
Korrupsiya uchun jinoiy javobgarlik to‘g‘risida konvensiya (Yevropa 
Kengashi, 1999) 
 
Korrupsiya uchun jinoiy javobgarlik to‘g‘risida konvensiya (Afrika 
Ittifoqi, 2003) 
 
Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha BMT konvensiyasi (2003) 
 
Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha BMT konvensiyasi(BMT Bosh 
Assambleyasi, 58/4-sonli qaror, 2003 yil 31 oktabr) 
 
Preambula 8 ta bob, 71 ta moddadan iborat. Preambula (fr. preambue – so‘z 
boshi, muqaddima) – huquqiy hujjatlar, deklaratsiya, konvensiya va boshqa xalqaro 
Ilmiybaza.uz konvensiyasi imzolangan. Mazkur hujjat uni imzolagan davlatlardan pora olish, byudjet mablag‘larini talon-taroj qilish va korrupsiya ortidan boylik orttirish kabilarni jinoyat deb belgilashni talab etadi. Ushbu Konvensiyada korrupsiyaga shunday ta’rif beriladi: “Korrupsiya — bu jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. U demokratiya va huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, inson huquqlari buzilishiga olib keladi, bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va odamlar xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ushbu zararli hodisa katta va kichik, badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qatiy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi. Korrupsiya past iqtisodiy ko‘rsatkichlarning asosiy sabablaridan biri bo‘lib, kambag‘allik darajasini kamaytirish va rivojlanishni ta’minlash uchun eng katta to‘siq hisoblanadi”. BMTning ma’lumotnoma-hujjatida (1995): Korrupsiya – shaxsiy manfaatlar yo‘lida foyda olish uchun davlat hokimiyatini suiiste’mol qilish. Korrupsiya - barcha davlatlar uchun xarakterli hodisa. Korrusiyaga qarshi kurash bo‘yicha xalqaro huquq manbalari:  Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida Amerika davlatlari konvensiyasi (1996)  Jinoyatchilikka qarshi kurashda MDHga a’zo davlatlarning hamkorligi to‘g‘risida bitim (1998  Korrupsiya uchun jinoiy javobgarlik to‘g‘risida konvensiya (Yevropa Kengashi, 1999)  Korrupsiya uchun jinoiy javobgarlik to‘g‘risida konvensiya (Afrika Ittifoqi, 2003)  Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha BMT konvensiyasi (2003) Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha BMT konvensiyasi(BMT Bosh Assambleyasi, 58/4-sonli qaror, 2003 yil 31 oktabr) Preambula 8 ta bob, 71 ta moddadan iborat. Preambula (fr. preambue – so‘z boshi, muqaddima) – huquqiy hujjatlar, deklaratsiya, konvensiya va boshqa xalqaro Ilmiybaza.uz 
 
shartnomalarni tayyorlashda so‘zboshi sifatida asosiy maqsadni belgilash qismi. 
Konvensiya 2005 yilning 14 dekabrida kuchga kirgan. Uni 158 ta davlat ratifikatsiya 
qilgan.  
 
BMT Bosh kotiblari korrupsiya haqida: Kofi Annan “Korrupsiya – bu 
jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir.” Antoni guterrrish 
“Korrupsiya – bu ijtimoiy taraqqiyotni izdan chiqaruvchi, tengsizlik va 
adolatsizlikni yuzaga keltiruvchi, barcha mamlakatni buzuvchi kasallikdir”. 
Xalqaro tajribadan ma’lumki, davlat xizmatchilari uchun standart 
taqiqlashlar, cheklashlar va nizomlar barcha rivojlangan mamlakatlar 
qonunlarida mavjud. Biz quyida bir necha davlatlarning korrupsiyaga qarshi 
kurashish borasidagi chora va uslublari haqida to‘xtalamiz. 
Avstraliyada korrupsiyaga qarshi maxsus kurslar tashkil qilinadi va 
o‘qituvchi sifatida adliya va ichki ishlar vazirlari taklif etiladi 
Avstraliyada federal tuzilma yoki korrupsiyaga qarshi kurash organlarining 
tizimi yo‘q. Hukumat tuzilmalari faoliyatini nazorat qilish Avstraliya milliy jamoat 
tashkilotlari, parlament va ommaviy axborot vositalari orqali amalga oshiriladi. Har 
qanday fuqaro bunday komissiyaga shikoyat qilish yoki davlat mansabdor shaxsi 
tomonidan sodir etilgan korrupsiya harakati haqida xabar berish huquqiga ega. 
markazlashtirilgan Avstraliyada federal tuzilma yoki korrupsiyaga qarshi kurash 
organlari, bu erda korrupsiyaga qarshi asosiy ta’lim dasturi Avstraliya Milliy 
universiteti (Kanberra) davlat siyosati fakultetida bo‘lib o‘tadigan “korrupsiya va 
unga qarshi kurash usullari” mavzuidagi maxsus kursdir. Trening davomida 
tinglovchilar korrupsiya hodisasiga turli yondashuvlar va uning namoyon bo‘lishiga 
qarshi kurash usullari bilan tanishish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.Bundan tashqari, 
oliy o‘quv yurtlari o‘qituvchilari va maktablarning yuqori sinf o‘qituvchilari uchun 
maxsus kurslar ham mavjud. Ushbu ta’lim dasturi global ta’lim markazi tomonidan 
taklif etilgan.Avstriyada ham korrupsiyaga qarshi kurash sohasida uch haftalik 
malaka oshirish kursi mavjud. O‘qituvchilar sifatida, qoida tariqasida, Ichki ishlar 
vazirligi, Adliya vazirligi, olimlar, psixologlar, iqtisodiy jinoyatlarga qarshi 
kurashish sohasidagi mutaxassislar taklif etiladiAvstriya federal korrupsiyaga qarshi 
Ilmiybaza.uz shartnomalarni tayyorlashda so‘zboshi sifatida asosiy maqsadni belgilash qismi. Konvensiya 2005 yilning 14 dekabrida kuchga kirgan. Uni 158 ta davlat ratifikatsiya qilgan. BMT Bosh kotiblari korrupsiya haqida: Kofi Annan “Korrupsiya – bu jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir.” Antoni guterrrish “Korrupsiya – bu ijtimoiy taraqqiyotni izdan chiqaruvchi, tengsizlik va adolatsizlikni yuzaga keltiruvchi, barcha mamlakatni buzuvchi kasallikdir”. Xalqaro tajribadan ma’lumki, davlat xizmatchilari uchun standart taqiqlashlar, cheklashlar va nizomlar barcha rivojlangan mamlakatlar qonunlarida mavjud. Biz quyida bir necha davlatlarning korrupsiyaga qarshi kurashish borasidagi chora va uslublari haqida to‘xtalamiz. Avstraliyada korrupsiyaga qarshi maxsus kurslar tashkil qilinadi va o‘qituvchi sifatida adliya va ichki ishlar vazirlari taklif etiladi Avstraliyada federal tuzilma yoki korrupsiyaga qarshi kurash organlarining tizimi yo‘q. Hukumat tuzilmalari faoliyatini nazorat qilish Avstraliya milliy jamoat tashkilotlari, parlament va ommaviy axborot vositalari orqali amalga oshiriladi. Har qanday fuqaro bunday komissiyaga shikoyat qilish yoki davlat mansabdor shaxsi tomonidan sodir etilgan korrupsiya harakati haqida xabar berish huquqiga ega. markazlashtirilgan Avstraliyada federal tuzilma yoki korrupsiyaga qarshi kurash organlari, bu erda korrupsiyaga qarshi asosiy ta’lim dasturi Avstraliya Milliy universiteti (Kanberra) davlat siyosati fakultetida bo‘lib o‘tadigan “korrupsiya va unga qarshi kurash usullari” mavzuidagi maxsus kursdir. Trening davomida tinglovchilar korrupsiya hodisasiga turli yondashuvlar va uning namoyon bo‘lishiga qarshi kurash usullari bilan tanishish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.Bundan tashqari, oliy o‘quv yurtlari o‘qituvchilari va maktablarning yuqori sinf o‘qituvchilari uchun maxsus kurslar ham mavjud. Ushbu ta’lim dasturi global ta’lim markazi tomonidan taklif etilgan.Avstriyada ham korrupsiyaga qarshi kurash sohasida uch haftalik malaka oshirish kursi mavjud. O‘qituvchilar sifatida, qoida tariqasida, Ichki ishlar vazirligi, Adliya vazirligi, olimlar, psixologlar, iqtisodiy jinoyatlarga qarshi kurashish sohasidagi mutaxassislar taklif etiladiAvstriya federal korrupsiyaga qarshi Ilmiybaza.uz 
 
kurash byurosi xodimlari 14 yoshdan 18 yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun 
“korrupsiyaga qarshi trening” loyihasini ishlab chiqdilar. Boshlang‘ich loyiha shakli 
talabalar va ekspert-psixologlar, sotsiologlar, advokatlar, kriminologlar va 
o‘qituvchilarning fikrlari bilan to‘ldirildi. Loyiha talabalarni korrupsiyaga qarshi 
kurashish va iqtisodiy jinoyatlar tushunchalari va korrupsiyaga qarshi kurashning 
huquqiy asoslari bilan tanishtirish uchun mo‘ljallangan. SHuningdek, talabalarga 
korrupsiya bilan to‘qnashuvda va fuqaroning ushbu hodisaga qarshi kurashishdagi 
roli to‘g‘risida xatti-harakatlar namoyish etiladi.Treningning boshqa qismida 
maktab o‘quvchilariga o‘yinlar taklif etiladi: har bir o‘yin o‘quvchi tomonidan 
kartani tanlash asosida amalga oshiriladi, unga roli tushuntiriladi. Asosiy 
mavzulardan biri sifatida maktabdagi sovg‘alar mavzusiga to‘xtalib o‘tiladi. Trening 
so‘nggida talabalar treningning nazariy qismida o‘rganilgan ma’lumotlarni o‘z 
ichiga olgan so‘rovnomalarni oladilar. Ishtirokchilar korrupsiyani aniqlab olishlari, 
uning sabablari va oqibatlarini, shu jumladan, huquqiy masalalarni tushuntirishlari 
va korrupsiyaga qarshi kurash byurosining faoliyati haqida gapirishlari kerak 
bo‘ladi.Ushbu treningning maqsadi yuqori sinfdagi maktab o‘quvchilarining 
fuqarolik javobgarligini oshirish, inson huquqlari va jamoat burchlarini 
tushuntirishdan iborat. O‘tkazilgan trening yosh tomoshabinlar, ya’ni 10 yoshdan 14 
yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun kengaytirilishi rejalashtirilgan. 
Har yili Buyuk Britaniya Tashqi ishlar vazirligi elchixonalarida 
korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha seminarlar tashkil etadi (shu kabi tadbirlar 
so‘nggi yillarda Buyuk Britaniya, Xitoy, Rossiya, Argentina, Tailand, Singapur, 
Meksika, Ispaniya va Birlashgan Arab Amirliklarining diplomatik missiyalarida 
o‘tkazildi). Diplomatik lavozimlarga tayinlangan diplomatlar uchun ikki kunlik 
intensiv kurslar tashkil etiladi, ular doirasida korrupsiyaga qarshi kurash sohasidagi 
mutaxassislar TIV xodimlari bilan shaxsiy intervyular o‘tkazadilar va korrupsiyaga 
qarshi kurash bo‘yicha yozma ishlarni tekshiradilar. 
Xalqaro taraqqiyot vazirligi va Buyuk Britaniya savdo va investitsiyalar 
agentligining qo‘shma loyihasi doirasida korrupsiya faktlarini aniqlash bo‘yicha 
Ilmiybaza.uz kurash byurosi xodimlari 14 yoshdan 18 yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun “korrupsiyaga qarshi trening” loyihasini ishlab chiqdilar. Boshlang‘ich loyiha shakli talabalar va ekspert-psixologlar, sotsiologlar, advokatlar, kriminologlar va o‘qituvchilarning fikrlari bilan to‘ldirildi. Loyiha talabalarni korrupsiyaga qarshi kurashish va iqtisodiy jinoyatlar tushunchalari va korrupsiyaga qarshi kurashning huquqiy asoslari bilan tanishtirish uchun mo‘ljallangan. SHuningdek, talabalarga korrupsiya bilan to‘qnashuvda va fuqaroning ushbu hodisaga qarshi kurashishdagi roli to‘g‘risida xatti-harakatlar namoyish etiladi.Treningning boshqa qismida maktab o‘quvchilariga o‘yinlar taklif etiladi: har bir o‘yin o‘quvchi tomonidan kartani tanlash asosida amalga oshiriladi, unga roli tushuntiriladi. Asosiy mavzulardan biri sifatida maktabdagi sovg‘alar mavzusiga to‘xtalib o‘tiladi. Trening so‘nggida talabalar treningning nazariy qismida o‘rganilgan ma’lumotlarni o‘z ichiga olgan so‘rovnomalarni oladilar. Ishtirokchilar korrupsiyani aniqlab olishlari, uning sabablari va oqibatlarini, shu jumladan, huquqiy masalalarni tushuntirishlari va korrupsiyaga qarshi kurash byurosining faoliyati haqida gapirishlari kerak bo‘ladi.Ushbu treningning maqsadi yuqori sinfdagi maktab o‘quvchilarining fuqarolik javobgarligini oshirish, inson huquqlari va jamoat burchlarini tushuntirishdan iborat. O‘tkazilgan trening yosh tomoshabinlar, ya’ni 10 yoshdan 14 yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun kengaytirilishi rejalashtirilgan. Har yili Buyuk Britaniya Tashqi ishlar vazirligi elchixonalarida korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha seminarlar tashkil etadi (shu kabi tadbirlar so‘nggi yillarda Buyuk Britaniya, Xitoy, Rossiya, Argentina, Tailand, Singapur, Meksika, Ispaniya va Birlashgan Arab Amirliklarining diplomatik missiyalarida o‘tkazildi). Diplomatik lavozimlarga tayinlangan diplomatlar uchun ikki kunlik intensiv kurslar tashkil etiladi, ular doirasida korrupsiyaga qarshi kurash sohasidagi mutaxassislar TIV xodimlari bilan shaxsiy intervyular o‘tkazadilar va korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha yozma ishlarni tekshiradilar. Xalqaro taraqqiyot vazirligi va Buyuk Britaniya savdo va investitsiyalar agentligining qo‘shma loyihasi doirasida korrupsiya faktlarini aniqlash bo‘yicha Ilmiybaza.uz 
 
maxsus darslik chop etildi, bu majburiy ravishda xorijiy mamlakatlardagi savdo 
vakolatxonalari va elchixonalarga yuboriladi. 
Buyuk Britaniyada korrupsiyaga qarshi kurashning bosh organi — katta 
miqdordagi firibgarlik bo‘yicha kurash boshqarmasi (SFO, Serious Fraud Office) 
hisoblanadi.Buyuk Britaniya korrupsiyaga qarshi kurash siyosatida davlat 
ta’limining yana bir xususiyati aholining e’tiborini ichki korrupsiya muammosidan 
qasddan chalg‘itishdir. Davlat korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida ta’lim 
dasturlarining tashqi yo‘nalishini so‘zsiz qo‘llab-quvvatlaydi. International”, 
“Qashshoqlikka qarshi muhandislar”, “Bosh infrastruktura korrupsiyaga qarshi 
kurash markazi” va boshqalar kabi “Transparency “Britaniya korrupsiyaga qarshi 
kurash forumi”, nodavlat tashkilotlari Londonning korrupsiyani global bartaraf etish 
g‘oyasining eng faol namoyondalari hisoblanadi. Ko‘pincha Britaniya nodavlat 
tashkilotlari davlat organlari, biznes va xorijiy davlatlarning fuqarolik jamiyati 
institutlari uchun korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlarini beg‘arazlik asosida amalga 
oshirmoqdalar. 
 Hindistonda korrupsiya muammosi uzoq vaqt davomida o‘z ahamiyatini 
yo‘qotmagan. Mutaxassislarning fikricha, korrupsiyaga qarshi kurashning kam 
samaradorligi sabablaridan biri aholining huquqiy savodxonligi etarli emas. 
Hindiston maktablarida korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlari mavjud emas. YUridik 
kollej va universitetlarda korrupsiyaga qarshi qonunlar, shuningdek, huquqni 
muhofaza qilish amaliyoti asosan ijtimoiy-iqtisodiy jinoyatlar bo‘yicha o‘quv 
kurslari doirasida yoki “oq yoqa” jinoyatlari yoki jinoyat-protsessual kodeksi 
doirasida, ya’ni alohida kurslar sifatida o‘qitilmaydi. va kollej korrupsiyaga qarshi 
ta’lim dasturlari mavjud emas. YUridik maktablarida Hindistonda korrupsiya 
muammosi uzoq vaqt davomida o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan. Mutaxassislarning 
fikricha, korrupsiyaga qarshi kurashning kam samaradorligi sabablaridan biri 
aholining huquqiy savodxonligi etarli emas.  
Muammoni hal etishning ta’sirchan mexanizmlarini yaratish maqsadida 
Markaziy komissiya tomonidan milliy korrupsiyaga qarshi kurash strategiyasi 
loyihasi tayyorlandi. Ushbu hujjatda korrupsiyaning oldini olish va aholi o‘rtasida 
Ilmiybaza.uz maxsus darslik chop etildi, bu majburiy ravishda xorijiy mamlakatlardagi savdo vakolatxonalari va elchixonalarga yuboriladi. Buyuk Britaniyada korrupsiyaga qarshi kurashning bosh organi — katta miqdordagi firibgarlik bo‘yicha kurash boshqarmasi (SFO, Serious Fraud Office) hisoblanadi.Buyuk Britaniya korrupsiyaga qarshi kurash siyosatida davlat ta’limining yana bir xususiyati aholining e’tiborini ichki korrupsiya muammosidan qasddan chalg‘itishdir. Davlat korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida ta’lim dasturlarining tashqi yo‘nalishini so‘zsiz qo‘llab-quvvatlaydi. International”, “Qashshoqlikka qarshi muhandislar”, “Bosh infrastruktura korrupsiyaga qarshi kurash markazi” va boshqalar kabi “Transparency “Britaniya korrupsiyaga qarshi kurash forumi”, nodavlat tashkilotlari Londonning korrupsiyani global bartaraf etish g‘oyasining eng faol namoyondalari hisoblanadi. Ko‘pincha Britaniya nodavlat tashkilotlari davlat organlari, biznes va xorijiy davlatlarning fuqarolik jamiyati institutlari uchun korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlarini beg‘arazlik asosida amalga oshirmoqdalar. Hindistonda korrupsiya muammosi uzoq vaqt davomida o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan. Mutaxassislarning fikricha, korrupsiyaga qarshi kurashning kam samaradorligi sabablaridan biri aholining huquqiy savodxonligi etarli emas. Hindiston maktablarida korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlari mavjud emas. YUridik kollej va universitetlarda korrupsiyaga qarshi qonunlar, shuningdek, huquqni muhofaza qilish amaliyoti asosan ijtimoiy-iqtisodiy jinoyatlar bo‘yicha o‘quv kurslari doirasida yoki “oq yoqa” jinoyatlari yoki jinoyat-protsessual kodeksi doirasida, ya’ni alohida kurslar sifatida o‘qitilmaydi. va kollej korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlari mavjud emas. YUridik maktablarida Hindistonda korrupsiya muammosi uzoq vaqt davomida o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan. Mutaxassislarning fikricha, korrupsiyaga qarshi kurashning kam samaradorligi sabablaridan biri aholining huquqiy savodxonligi etarli emas. Muammoni hal etishning ta’sirchan mexanizmlarini yaratish maqsadida Markaziy komissiya tomonidan milliy korrupsiyaga qarshi kurash strategiyasi loyihasi tayyorlandi. Ushbu hujjatda korrupsiyaning oldini olish va aholi o‘rtasida Ilmiybaza.uz 
 
poraxo‘rlikka nisbatan murosasizlik munosabatlarini shakllantirish uchun tegishli 
ta’limning o‘rni muhimligi ta’kidlanadi.Markaziy tergov byurosi Akademiyasida 
huquqni muhofaza qilish organlari xodimlari uchun korrupsiyaga qarshi kurash 
bo‘yicha maxsus kurslar o‘qitiladi. 
 Indoneziya: korrupsiyaga qarshi 9 ta qadriyati vositasida kurashiladi: Indoneziyada 
korrupsiyaga qarshi kurash 2002 yilda tashkil etilgan korrupsiyaga qarshi kurash 
komissiyasi (Komisi Pemberantasan Korupsi) yordamida davlat darajasida amalga 
oshirilmoqda. “Korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasi to‘g‘risida”gi qonunga 
muvofiq ushbu organ faoliyatining asosiy yo‘nalishlaridan biri aholi o‘rtasida 
ma’rifiy tushuntirishlarni olib borish va fuqarolarning korrupsiyaga qarshi xatti-
harakatlarini 
shakllantirishga 
qaratilgan 
ta’lim dasturlarini 
amalga 
oshirishdir.Mamlakat ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi dasturlar 
korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasining Indoneziya Milliy ta’lim vazirligi bilan 
hamkorligida amalga oshiriladi. Tegishli kurslar ixtiyoriy ravishda maktablar va 
universitetlarning o‘quv dasturlariga kiritiladi va fakultativ ravishda olib boriladi. 
Ularning etakchi o‘qituvchilari va o‘rgatuvchilari (instruktorlari) Jakarta va boshqa 
bir qator shaharlardagi korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasida oldindan 
o‘qitilmoqda. Hozirgi vaqtda korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlari mamlakatning 
33 ta viloyatlaridan 11 tasida amalga oshirilmoqda. 
Ushbu dasturlar bolalar bog‘chasidan boshlab ta’limning barcha bosqichlarini 
qamrab oladi. Maktabgacha va boshlang‘ich maktab yoshidagi bolalar 
“korrupsiyaga qarshi to‘qqiz qadriyatlar” (halollik, mehnatsevarlik, jasorat, 
mas’uliyat, mustaqillik, 
adolat, 
intizom, 
kamtarlik, 
e’tibor) 
shakllanishini 
rag‘batlantiradigan tematik kitoblar (ertak va chiziq romanlari), stol va rol o‘yinlari 
orqali korrupsiyaga qarshi kurash ruhida tarbiyalanadi. O‘rta maktab o‘quvchilari va 
talabalar uchun darslar an’anaviy tarzda ma’ruzalar, seminarlar, munozaralar 
shaklida o‘tkaziladi. 
Amerikaning boshlang‘ich va o‘rta maktablarida ijtimoiy etika bo‘yicha 
mashg‘ulotlar olib borilmoqda. 
Ilmiybaza.uz poraxo‘rlikka nisbatan murosasizlik munosabatlarini shakllantirish uchun tegishli ta’limning o‘rni muhimligi ta’kidlanadi.Markaziy tergov byurosi Akademiyasida huquqni muhofaza qilish organlari xodimlari uchun korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha maxsus kurslar o‘qitiladi. Indoneziya: korrupsiyaga qarshi 9 ta qadriyati vositasida kurashiladi: Indoneziyada korrupsiyaga qarshi kurash 2002 yilda tashkil etilgan korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasi (Komisi Pemberantasan Korupsi) yordamida davlat darajasida amalga oshirilmoqda. “Korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasi to‘g‘risida”gi qonunga muvofiq ushbu organ faoliyatining asosiy yo‘nalishlaridan biri aholi o‘rtasida ma’rifiy tushuntirishlarni olib borish va fuqarolarning korrupsiyaga qarshi xatti- harakatlarini shakllantirishga qaratilgan ta’lim dasturlarini amalga oshirishdir.Mamlakat ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi dasturlar korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasining Indoneziya Milliy ta’lim vazirligi bilan hamkorligida amalga oshiriladi. Tegishli kurslar ixtiyoriy ravishda maktablar va universitetlarning o‘quv dasturlariga kiritiladi va fakultativ ravishda olib boriladi. Ularning etakchi o‘qituvchilari va o‘rgatuvchilari (instruktorlari) Jakarta va boshqa bir qator shaharlardagi korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasida oldindan o‘qitilmoqda. Hozirgi vaqtda korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlari mamlakatning 33 ta viloyatlaridan 11 tasida amalga oshirilmoqda. Ushbu dasturlar bolalar bog‘chasidan boshlab ta’limning barcha bosqichlarini qamrab oladi. Maktabgacha va boshlang‘ich maktab yoshidagi bolalar “korrupsiyaga qarshi to‘qqiz qadriyatlar” (halollik, mehnatsevarlik, jasorat, mas’uliyat, mustaqillik, adolat, intizom, kamtarlik, e’tibor) shakllanishini rag‘batlantiradigan tematik kitoblar (ertak va chiziq romanlari), stol va rol o‘yinlari orqali korrupsiyaga qarshi kurash ruhida tarbiyalanadi. O‘rta maktab o‘quvchilari va talabalar uchun darslar an’anaviy tarzda ma’ruzalar, seminarlar, munozaralar shaklida o‘tkaziladi. Amerikaning boshlang‘ich va o‘rta maktablarida ijtimoiy etika bo‘yicha mashg‘ulotlar olib borilmoqda. Ilmiybaza.uz 
 
AQSH rasmiy axloqiy idorasi o‘z veb-saytida ijro etuvchi organlarda 
xodimlar uchun zarur axloqiy fazilatlarga ega bo‘lish haqida ma’lumot beradi. 
Deyarli barcha AQSH federal organlarida muntazam ravishda (odatda yiliga bir 
marta) korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha treninglar o‘tkaziladi. 
Ko‘pgina idoralarda suiiste’mollikni aniqlash uchun ichki nazorat xizmati 
(Internal Revenue Service) kabi maxsus bo‘linmalar tashkil etilgan bo‘lib, doimiy 
ravishda rasmiy muvofiqlik masalalari bo‘yicha mas’ul xodimlar ishlaydi, ularga 
yordam yoki maslahat uchun murojaat qilinadi. Agar rasmiy shaxs noto‘g‘ri ish 
qilgan bo‘lsa-da, buning uchun ichki nazorat xizmati xodimi tomonidan oldindan 
ko‘rsatma berilgan bo‘lsa, u jazolanmaydi. Ushbu qoida bexosdan xatoga yo‘l 
qo‘yadigan halol xodimlarni rag‘batlantirishga qaratilgan. 
Xorijiy mamlakatlar tajribasini o‘rganib, aytish mumkinki, korrupsiyaga 
qarshi kurashish jarayoni aholining huquqiy savodxonligini oshirish bilan bog‘liq. 
Birinchidan, odamlar ongida huquqiy tushuncha, tasavvur, baholash, fikr 
yuritish kabi jarayonlargina shakllanib qolmasdan, balki huquqiy tizimning turli 
sohalari (huquq ijodkorligi, huquqiy amaliyot, sud, sud jarayoni, jazo tayinlash, 
adliya organlari xizmati, prokuratura va boshqalar) haqida ham tushuncha bo‘lishi 
zarur. 
Ikkinchidan, shaxs huquqiy ongining rivojlanishi mamlakatimizda amalga 
oshirilayotgan sud-huquq tizimidagi islohotlarning kelajagiga ta’sir etadi. SHu 
sabab amaldagi qonun hujjatlaridan oqilona foydalanish lozim. 
Uchinchidan, shaxs huquqiy ta’lim orqali huquq asoslarini, uning asosiy 
normalarini bilib oladi. SHundagina huquqiy bilimlarni hayotga tatbiq etish, 
qonunga rioya etishni shakllantirish, huquqbuzarlikka nisbatan murosasizlikka 
erishiladi. 
To‘rtinchidan, huquqiy talablar ongda aks etib, shaxs tomonidan anglanadi, 
tushuniladi va o‘zlashtiriladi, insonning huquqqa munosabatini belgilovchi taassurot 
va ishonchni paydo qiladi. Bu shaxs huquqiy ongini shakllantirishda yangi usul va 
vositalarni tadqiq etishni taqozo etmoqda. 
Ilmiybaza.uz AQSH rasmiy axloqiy idorasi o‘z veb-saytida ijro etuvchi organlarda xodimlar uchun zarur axloqiy fazilatlarga ega bo‘lish haqida ma’lumot beradi. Deyarli barcha AQSH federal organlarida muntazam ravishda (odatda yiliga bir marta) korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha treninglar o‘tkaziladi. Ko‘pgina idoralarda suiiste’mollikni aniqlash uchun ichki nazorat xizmati (Internal Revenue Service) kabi maxsus bo‘linmalar tashkil etilgan bo‘lib, doimiy ravishda rasmiy muvofiqlik masalalari bo‘yicha mas’ul xodimlar ishlaydi, ularga yordam yoki maslahat uchun murojaat qilinadi. Agar rasmiy shaxs noto‘g‘ri ish qilgan bo‘lsa-da, buning uchun ichki nazorat xizmati xodimi tomonidan oldindan ko‘rsatma berilgan bo‘lsa, u jazolanmaydi. Ushbu qoida bexosdan xatoga yo‘l qo‘yadigan halol xodimlarni rag‘batlantirishga qaratilgan. Xorijiy mamlakatlar tajribasini o‘rganib, aytish mumkinki, korrupsiyaga qarshi kurashish jarayoni aholining huquqiy savodxonligini oshirish bilan bog‘liq. Birinchidan, odamlar ongida huquqiy tushuncha, tasavvur, baholash, fikr yuritish kabi jarayonlargina shakllanib qolmasdan, balki huquqiy tizimning turli sohalari (huquq ijodkorligi, huquqiy amaliyot, sud, sud jarayoni, jazo tayinlash, adliya organlari xizmati, prokuratura va boshqalar) haqida ham tushuncha bo‘lishi zarur. Ikkinchidan, shaxs huquqiy ongining rivojlanishi mamlakatimizda amalga oshirilayotgan sud-huquq tizimidagi islohotlarning kelajagiga ta’sir etadi. SHu sabab amaldagi qonun hujjatlaridan oqilona foydalanish lozim. Uchinchidan, shaxs huquqiy ta’lim orqali huquq asoslarini, uning asosiy normalarini bilib oladi. SHundagina huquqiy bilimlarni hayotga tatbiq etish, qonunga rioya etishni shakllantirish, huquqbuzarlikka nisbatan murosasizlikka erishiladi. To‘rtinchidan, huquqiy talablar ongda aks etib, shaxs tomonidan anglanadi, tushuniladi va o‘zlashtiriladi, insonning huquqqa munosabatini belgilovchi taassurot va ishonchni paydo qiladi. Bu shaxs huquqiy ongini shakllantirishda yangi usul va vositalarni tadqiq etishni taqozo etmoqda. Ilmiybaza.uz 
 
Beshinchidan, konstitutsiyaviy savodxonlik huquqiy ongni shakllantirishda 
muhim omil ekanligi sababli ushbu sohadagi mavjud muammolar va ularni hal etish 
yo‘llarini izlash kerak. 
Aynan shuning uchun ham shaxs huquqiy ongini shakllantirish orqali 
mamlakatimizdagi ijtimoiy-siyosiy jarayonlar va islohotlarni to‘g‘ri anglaymiz, 
ularga moslashamiz. 
Adabiyotlar: A1;A2; A3; A4; A5; A6;; Q1 Q2; Q3; Q6;Q8;;. Q9; Q12. Q13. 
Q14. Q15; Q16.  
 
Nazorat ishi: 
1. Korrupsiya tushunchasini mohiyatini izohlang? 
2. Korrupsiyaning tarixiy o‘zaklarini tushuntirib bering? 
3. Aholi huquqiy savodxonligining pastligi degenda nimani tushunchasiz? 
4. Korrupsiyaga qarshi kurashda yuqori natijalarga erishgan mamlakatlarni sanab 
bering? 
 
 
Ilmiybaza.uz Beshinchidan, konstitutsiyaviy savodxonlik huquqiy ongni shakllantirishda muhim omil ekanligi sababli ushbu sohadagi mavjud muammolar va ularni hal etish yo‘llarini izlash kerak. Aynan shuning uchun ham shaxs huquqiy ongini shakllantirish orqali mamlakatimizdagi ijtimoiy-siyosiy jarayonlar va islohotlarni to‘g‘ri anglaymiz, ularga moslashamiz. Adabiyotlar: A1;A2; A3; A4; A5; A6;; Q1 Q2; Q3; Q6;Q8;;. Q9; Q12. Q13. Q14. Q15; Q16. Nazorat ishi: 1. Korrupsiya tushunchasini mohiyatini izohlang? 2. Korrupsiyaning tarixiy o‘zaklarini tushuntirib bering? 3. Aholi huquqiy savodxonligining pastligi degenda nimani tushunchasiz? 4. Korrupsiyaga qarshi kurashda yuqori natijalarga erishgan mamlakatlarni sanab bering?