KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHNING JAHON TAJRIBASI (Korrupsiya tushunchasining ma’nosi va uning tarixiy ildizlari, Korrupsiyaning shakllari va sabablari, Korrupsiyaga qarshi kurashning jahon tajribalari)
Yuklangan vaqt
2024-05-24
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
14
Faytl hajmi
29,1 KB
Ilmiybaza.uz
KORRUPSIYAGA QARSHI KURASHNING JAHON TAJRIBASI
Reja:
1.Korrupsiya tushunchasining ma’nosi va uning tarixiy ildizlari.
2.Korrupsiyaning shakllari va sabablari.
3.Korrupsiyaning ijtimoiy hayotdagi ko‘rinishlari.
4.Birlashgan millatlar tashkilotining korrupsiyaga qarshi Konvensiyasining (Nyu-
York, 2003 yil 31 dekabr) mazmuni va mohiyati.
5.Korrupsiyaga qarshi kurashning jahon tajribalari.
Ilmiybaza.uz
Tayanch tushunchalar: korrupsiya, global korrupsiya, korrupsiya shakllari,
korrupsiya sabablari korrupsiyaga qarshi kurash.
“Korrupsiya” so‘zining lug‘aviy ma’nosi (lotin tilidan olingan) Sindirmoq,
zarar yetkazmoq, buzmoq, bekor qilmoq. Rim huquqiga ko‘ra, yagona predmet
bo‘yicha majburiyat munosabatlari tomonlaridan biridagi bir necha ishtirokchilar
tushuniladi. Hozirgi kunda “korrupsiya” lotincha “corruptio”, ya’ni “buzish, sotib
olish, pora evaziga og‘dirish” degan ma’noni anglatadi. Korrupsiya albatta bugun
paydo bo‘lgan illat emas, u qadimdan buyon mavjud bo‘lib kelmoqda. Qadimgi
yunon faylasufi Aristotel shunday degan: “Har qanday davlat tizimida – qonunlar va
boshqa farmoyishlar orqali ishni shunday tashkil qilish kerakki, unda mansabdor
shaxs-larni noqonuniy yo‘l bilan boyishiga yo‘l qo‘ymaslik lozim.” G‘arb
mutafakkirlaridan biri Sharl Mon-teskye korrupsiyani quyidagicha talqin etgan.
“Asrlar tajribasidan ma’lumki, har qan-day hokimiyat vakolatiga ega bo‘lgan shaxs,
uni suiiste’mol qilishga moyil bo‘ladi va u ma’-lum bir maqsadga erishmaguncha
shu yo‘nalishda yuradi.” Korrupsion qilmishlarga oid munosabat Vatanimiz tarixida
ham ancha qadimdan mavjud. Xususan, buyuk bobomiz Amir Temurning “Temur
tuzuklarida” ham amaldorlar xalqdan o‘lpon(soliq) yig‘ishda ham, “Ipak yo‘li” dan
o‘tayotgan savdogarlar karvonlaridan olinadigan yig‘imlarni olishda adoltli va insof
bilan yondoshishlari bel-gilab qo‘yilgan. O‘z davrining mutafakkirlari bo‘lmish
A.Navoiy, Mirzo Ulug‘bek, Ahmad Donishlarning asarlarida ham amaldorlar
tomonidan oddiy xalqni ishonchini suistemol qilish holatlari qattiq tanqid ostiga
olingan. O‘zbekistonning Birinchi Prezidenti I.Karimov mazkur turdagi jinoyatni
shunday: “Jinoyatning yopiq va eng qabih turi bor. Bu korrupsiya va poraxo‘rlik. Bu
illat nafaqat islohotlar yo‘liga jiddiy to‘siq, balki o‘tish davrida belgilangan
maqsadlarga
erishishga
bevosita
tahdid
tug‘diradi”
deb
ta’riflab,
bu
jinoyatchilikning oldini olish bo‘yicha bir qator tavsiyalar bergan edi. Davlatimiz
rahbari Sh.M.Mirziyoyev Oliy Majlis palatalrining qo‘shma majlisidagi “Erkin va
farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz ”mavzusidagi ma’ruzasida: “Jamiyatimizda korrupsiya, turli jinoyatlarni
Ilmiybaza.uz
sodir etish va boshqa huquqbuzarlik holatlariga qarshi kurashish, ularga yo‘l
qo‘ymaslik, jinoyatga jazo, albatta, muqarrar ekani to‘g‘risidagi qonun talablarini
amalda ta’minlash bo‘yicha qat’iy choralar ko‘rishimiz zarur” deb ta’kidladi.
Korrupsiya –– bu jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli
illatdir. Mazkur illat demokratiya va huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi,
inson huquqlari buzilishiga olib keladi, bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot
sifatini yomonlashtiradi va odamlar xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan
jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib
beradi.
Ta’kidlab o‘tish o‘rinliki, ushbu zararli hodisa katta va kichik, badavlat va
kambag‘al bo‘lishidan qat’iy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi. Ushbu zararli
illatni bartaraf etish bo‘yicha jahon hamjamiyati tomonidan bir qator samarali ishlar
amalga oshirilayotgan bo‘lsada, hanuzgacha u bartaraf etilmayapti.
Biz quyida korrupsiyaning tarixiy ildizlariga va unga qarshi kurashish
xususida fikr yuritmoqchimiz.
Korrupsiya (lot. Corrumpere — buzmoq) termini odatda mansabdor shaxslar
tomonidan unga berilgan mansab vakolatlari va huquqlardan o‘zlarining shaxsiy
manfaatlarini ko‘zlab qonunchilik va ahloq qoidalariga zid ravishda foydalanishini
anglatadi.
Ko‘p hollarda bu atama siyosiy elitadagi byurokratik apparatga qarata
ishlatiladi. Korrupsiya ko‘plab davlatlarning jinoyat va ma’muriy qonunchiligi bilan
huquqqa qarshi harakat sifatida ta’qib qilinadi.
Makroiqtisodiy va siyosiy-iqtisodiy tadqiqotlar, korrupsiya — davlatlarning
iqtisodiy o‘sishi va rivojlanishiga ulkan to‘siq ekanligini ko‘rsatdi. I.A.Karimov
o‘zining “O‘zbekiston XXI asr bo‘sag‘asida xavfsizlikka tahdid, barqarorlik
shartlari va taraqqiyot kafolatlari” asarida korrupsiyaning O‘zbekistonning o‘z
taraqqiyoti yo‘lida rivojlanishiga ulkan to‘siq bo‘lishi mumkinligini bayon qilgan
edi.
Korrupsiyaning tarixiy o‘zaklari juda juda qadimga borib taqalib, bu hol
qabilada ma’lum mavqega ega bo‘lish uchun qabila sardorlariga sovg‘alar berish
Ilmiybaza.uz
odatidan kelib chiqqan deb taxmin qilinadi. O‘sha davrlarda bu normal holat sifatida
qabul qilingan. Biroq davlat apparatining murakkablashuvi va markaziylashuvi
korrupsiyaning davlat rivojlanishiga katta to‘siq ekanligini ko‘rsatdi. Korrupsiyaga
qarshi kurashgan birinchi davlat sifatida qadimgi SHumer davlati tan olinadi.
Qadimgi davlatlarni ayniqsa huquqni muhofaza qiluvchi organlarning poraxo‘rligi
qattiq tashvishga solganligi bizgacha saqlanib qolgan manbalardan ma’lum. Chunki
bu holat davlatning obro‘siga juda qattiq putur etkazardi. Dunyoning etakchi
dinlarida ham birinchi navbatda huquqni muhofaza qiluvchi organlarning
poraxo‘rligi qattiq qoralanadi. Jumaladan, Injilda “Sovg‘alarni qabul qilma, chunki
sovg‘a ko‘rni ko‘radigan qiladi va haqiqatni o‘zgartiradi” deyilgan bo‘lsa, Qu’roni
Karimda “Boshqalarning mulkini nohaq yo‘l bilan olmangiz va boshqalarga tegishli
bo‘lgan narsalarni olish uchun o‘z mulkingizdan hokimlaringizga pora qilib
uzatmangizlar” deyilgan.
XVIII asrning ikkinchi yarmiga kelib jamiyat davlat boshqaruv apparatining
ish sifatiga toboro ko‘proq ta’sir ko‘rsata boshladi. Bu o‘sha davrda qabul qilingan
bir qator qonun hujjatlarida o‘z aksini topgan. Jumladan, 1787 yilda qabul qilingan
AQSH Konstitutsiyasida pora olish AQSH prezidentini impechmentga tortish
mumkin bo‘lgan ikki jinoyatning biri sifatida ko‘rsatib o‘tilgan. Siyosiy
partiyalarning vujudga kelishi va ularning mamlakat hayotidagi o‘rnining oshib
borishi XIX-XX asrlarda rivojlangan davlatlarda korrupsiyaning dunyoning boshqa
mamlakatlariga nisbatan ancha kamayishiga olib keldi.
Ushbu illatni tadqiq qilgan bir qator yirik mutaxassislar quyidagi faktorlarni
korrupsiyani yuzaga keltiruvchi omillar sifatida ko‘rsatadi.
Ikki xil ma’noni anglatuvchi qonunlar — ushbu vaziyat huquqni qo‘llovchi
mansabdor shaxs tomonidan qonunlarni turlicha qo‘llash imkonini yaratadi.
SHuningdek, ayrim mutaxassislar jinoyat, ma’muriy qonunchilikdagi “vilka”
sanksiyalarni ham korrupsiyaga qulay sharoit yaratishi mumkinligi haqida fikr
yuritishgan. YA’ni, sanksiyaning aniq miqdori yo‘qligi sudyada uni o‘z hohishiga
qarab qo‘llashga sharoit yaratib beradi.
Ilmiybaza.uz
Aholi huquqiy savodxonligining pastligi — aholi tomonidan qonunlarni
bilmaslik yoki tushunmaslik mansabdor shaxsga o‘zining shaxsiy manfaati yo‘lida
qonunlardan foydanishga qulay sharoit yaratadi.
Mamlakatdagi siyosiy vaziyatning notinchligi — mamlakatdagi notinchlik
birinchi navbatda aholi ongida hayotda yuksak turmush darajasiga erishishning
asosiy usuli qonunga xilof faoliyat bilan bog‘liq, degan mutlaqo axloqqa zid nuqtai
nazar shakllanishiga olib keladi. Bu esa o‘z navbatida korrupsiyaga qulay sharoit
yaratadi.
Ijro hokimiyatining birligi tamoyilinining buzilishi — aynan bitta
faoliyatning turli instansiyalar tomonidan tartibga solinishi:
aholining davlatni nazorat qilishdagi sust ishtiroki;
davlat sektoridagi xizmat qilayotgan xizmatchilar daromadlarining xususiy
sektorda topish mumkin bo‘lgan daromadlardan kamligi;
iqtisodiyotning davlat tomonidan tartibga solinishi;
inflyasiyaning yuqori darajasi;
mamlakat yuqori boshqaruv organlarining aholidan uzilib qolganligi;
mamlakatdagi diniy va axloq qoidalari.
Jahon mamlakatlarida korrupsiyaga qarshi kurashning quyidagi usullari
mavjud.
Ichki nazorat —bu usul boshqaruv apparatining o‘zida nazoratni
kuchaytiruvchi tuzilmalar (har xil ichki inspeksiyalar va boshqa nazorat organlari
tuzish orqali) yaratishni taqazo etadi. Bu tuzilmaning asosiy vazifasi xodimlarning
ichki etiket qoidalariga rioya qilishini nazorat qilishdir. Hozirgi kunda bizning
yurtimizda ham bir qator huquqni muhofaza qilish organlarida aynan shu vazifani
bajaruvchi ichki tuzilmalar yaratilgan.
Tashqi nazorat — bu usulda ijro apparatidan mustaqil tuzilmalarning
mustaqilligini oshirish nazarda tutilib, aynan ushbu tuzilmalar orqali korrupsiyaga
qarshi samarali kurash olib boriladi. YA’ni, sud hokimiyatining maksimal darajada
mustaqilligiga erishish ommaviy axborot vositalariga ko‘proq erkinlik berish va h.k.
Ilmiybaza.uz
Saylov tizimi orqali kurashish —demokratik davlatlarda saylangan
vakillarni korrupsiya uchun jazolashning asosiy usullaridan biri keyingi saylovlarda
unga ovoz bermaslik hisoblanadi. Korrupsiyaga saylovlar orqali ta’sir o‘tkazish eng
samarali usul hisoblanadi.
Korrupsiyaga qarshi kurashda yuqori natijalarga erishgan SHvetsiya,
Singapur, Gonkong, Portugaliya kabi davlatlarning tajribasini o‘rganish shuni
ko‘rsatadiki, korrupsiyani yuzaga keltiruvchi omillarni bartaraf etish korrupsiyaga
qarshi kurashda muhim o‘rin egallaydi.
Bunda Konstitutsiyaviy nazorat organlari, huquq-tartibot organlarining
ahamiyati ortadi. Ya’ni, korrupsiyaga olib kelishi mumkin bo‘lgan normalarni
konstitutsiyaviy nazorat organi tomonidan konstitutsiyaga zid deb topish, aholining
huquqiy savodxonligini oshirish kabi metodlardan unumli foydalanish ushbu
davlatlarni korrupsiya darajasi juda past bo‘lgan davlatlar qatoriga olib chiqqan. Biz
quyida Singapur davlatida korrupsiyaga qarshi kurashda qo‘llanilgan usullar haqida
batafsil to‘xtalib o‘tamiz.
Singapur davlati 1965 yil mustaqillikka erishgach korrupsiya darajasi eng
yuqori bo‘lgan davlatlar qatorida turar edi. Lekin bu illatga qarshi o‘tkazilgan bir
qator tadbirlar bu davlatda korrupsiyaning minimal darajaga tushishiga olib keldi.
Birinchi navbatda bu erda byurokratik jarayonlar engillashtirilib sud tizimining
mustaqilligi oshirildi (sudyalarning daromadlari va imtiyozlarini oshirish evaziga).
Shu bilan birga korrupsiya jinoyatlari uchun sanksiyalar og‘irlashtirilib, fuqarolarga
korrupsiyaga qarshi jinoyatlarni tergov qilishda hamkorlik qilishda bosh tortganligi
uchun juda katta moliyaviy sanksiyalar belgilandi. Bir qator davlat idoralarida
ommaviy “tozalashlar” o‘tkazilib bu jarayonlar telekanallar orqali butun
mamlakatga namoyish qilindi. YUqorida sanab o‘tilgan omillarning hammasi
Singapurni qisqa muddatlarda korrupsiya darajasi eng past mamlakatlar ro‘yxatida
ilg‘or davlatlar qatoriga olib chiqdi. SHuningdek, davlat xizmatchisining ahloq
standartlariga rioya etishini qattiq nazorat ostiga olish ham Singapur davlatida
korrupsiyaga qarshi kurashda muhim dastaklardan biri bo‘lib xizmat qiladi.
Ilmiybaza.uz
Jinoyatchilik, korrupsiya bizning o‘z xavfsizligimizga ham, xalqaro
xavfsizlikka ham tahdid soluvchi real manbadir. Binobarin, mazkur hodisaga qarshi
kurash masalalari birgina bizga taalluqli emas. SHuning uchun ham biz jinoyatchilik
haqida butun jahon hamjamiyati qayg‘urmog‘i lozim. Suveren O‘zbekiston xalqi va
rahbariyati esa ular bilan faol hamkorlik qilishga tayyor va buni dunyoni poklash,
uning xavfsizligini ta’minlash ishiga qo‘shilgan hissa, deb biladi.
Jinoyatchi unsurlarning xo‘jalik munosabatlari tizimini shakllantirish
jarayonida faol va xufyona ishtirok etishi jamiyatda axloqsizlik vaziyatini
tug‘dirishi, bu esa o‘z navbatida, mamlakat uchun ham, jahon hamjamiyati uchun
ham nomaqbul jinoiy bozor iqtisodiyotining alohida turi shakllanishiga olib kelishini
keyinchalik BMT tomonidan ham tan olinib, 2003 yil 9 dekabrda Meksikaning
Merida shahrida korrupsiyaga qarshi kurashishda davlatlar o‘rtasidagi aloqalarni
yanada kuchaytirish maqsadida 3 kun davom etgan konferensiya tashkil etildi. Bu
konferensiya davomida 100 dan ortiq davlat tomonidan Korrupsiyaga qarshi haqaro
konvensiya imzolandi. Konferensiyaning birinchi ish kuni (9 dekabr) BMT
tomonidan butun dunyoda korrupsiyaga qarshi kurash kuni deb e’lon qilingan.
Ushbu konvensiyaning qabul qilinishi va kuchga kirish (2003 yil 31 oktyabr) dunyo
mamlakatlarining korrupsiyaga qarshi kurashdagi hamkorligini yangi pog‘onaga
ko‘tardi.
Konvensiyada korrupsiyaning rivojlanishi uyushgan jinoyatchilik, terrorizm
va boshqa jamiyat uchun xavfli bo‘lgan salbiy omillarga qarshi kurashga ulkan
to‘siq bo‘lishi mumkinligiga alohida urg‘u berilgan.
Ushbu Konvensiyaning maqsadi quyidagilardan iborat:
— korrupsiyaga qarshi qaratilgan yuqori samarali chora tadbirlarni qabul
qilish va ularni mustahkamlash;
— korrupsiyaga qarshi kurashda halqaro hamkorlikni kengaytirish,
engillashtirish va qo‘llab quvvatlash.
Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan 9 dekabr –
“Korrupsiyaga qarshi kurash kuni” deb e’lon qilingan va har yili ushbu sana keng
nishonlanadi. 2003 yilning ushbu sanasida BMTning Korrupsiyaga qarshi kurash
Ilmiybaza.uz
konvensiyasi imzolangan. Mazkur hujjat uni imzolagan davlatlardan pora olish,
byudjet mablag‘larini talon-taroj qilish va korrupsiya ortidan boylik orttirish
kabilarni jinoyat deb belgilashni talab etadi.
Ushbu Konvensiyada korrupsiyaga shunday ta’rif beriladi: “Korrupsiya — bu
jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir. U demokratiya va
huquq ustuvorligi asoslariga putur etkazadi, inson huquqlari buzilishiga olib keladi,
bozorlar faoliyatiga to‘sqinlik qiladi, hayot sifatini yomonlashtiradi va odamlar
xavfsizligiga tahdid soladigan uyushgan jinoyatchilik, terrorizm va boshqa hodisalar
ildiz otib, gullashi uchun sharoit yaratib beradi. Ushbu zararli hodisa katta va kichik,
badavlat va kambag‘al bo‘lishidan qatiy nazar, barcha mamlakatlarda uchraydi.
Korrupsiya past iqtisodiy ko‘rsatkichlarning asosiy sabablaridan biri bo‘lib,
kambag‘allik darajasini kamaytirish va rivojlanishni ta’minlash uchun eng katta
to‘siq hisoblanadi”.
BMTning ma’lumotnoma-hujjatida (1995): Korrupsiya – shaxsiy
manfaatlar yo‘lida foyda olish uchun davlat hokimiyatini suiiste’mol qilish.
Korrupsiya - barcha davlatlar uchun xarakterli hodisa. Korrusiyaga qarshi
kurash bo‘yicha xalqaro huquq manbalari:
Korrupsiyaga qarshi kurash to‘g‘risida Amerika davlatlari konvensiyasi
(1996)
Jinoyatchilikka qarshi kurashda MDHga a’zo davlatlarning hamkorligi
to‘g‘risida bitim (1998
Korrupsiya uchun jinoiy javobgarlik to‘g‘risida konvensiya (Yevropa
Kengashi, 1999)
Korrupsiya uchun jinoiy javobgarlik to‘g‘risida konvensiya (Afrika
Ittifoqi, 2003)
Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha BMT konvensiyasi (2003)
Korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha BMT konvensiyasi(BMT Bosh
Assambleyasi, 58/4-sonli qaror, 2003 yil 31 oktabr)
Preambula 8 ta bob, 71 ta moddadan iborat. Preambula (fr. preambue – so‘z
boshi, muqaddima) – huquqiy hujjatlar, deklaratsiya, konvensiya va boshqa xalqaro
Ilmiybaza.uz
shartnomalarni tayyorlashda so‘zboshi sifatida asosiy maqsadni belgilash qismi.
Konvensiya 2005 yilning 14 dekabrida kuchga kirgan. Uni 158 ta davlat ratifikatsiya
qilgan.
BMT Bosh kotiblari korrupsiya haqida: Kofi Annan “Korrupsiya – bu
jamiyatni turli yo‘llar bilan iskanjaga oladigan dahshatli illatdir.” Antoni guterrrish
“Korrupsiya – bu ijtimoiy taraqqiyotni izdan chiqaruvchi, tengsizlik va
adolatsizlikni yuzaga keltiruvchi, barcha mamlakatni buzuvchi kasallikdir”.
Xalqaro tajribadan ma’lumki, davlat xizmatchilari uchun standart
taqiqlashlar, cheklashlar va nizomlar barcha rivojlangan mamlakatlar
qonunlarida mavjud. Biz quyida bir necha davlatlarning korrupsiyaga qarshi
kurashish borasidagi chora va uslublari haqida to‘xtalamiz.
Avstraliyada korrupsiyaga qarshi maxsus kurslar tashkil qilinadi va
o‘qituvchi sifatida adliya va ichki ishlar vazirlari taklif etiladi
Avstraliyada federal tuzilma yoki korrupsiyaga qarshi kurash organlarining
tizimi yo‘q. Hukumat tuzilmalari faoliyatini nazorat qilish Avstraliya milliy jamoat
tashkilotlari, parlament va ommaviy axborot vositalari orqali amalga oshiriladi. Har
qanday fuqaro bunday komissiyaga shikoyat qilish yoki davlat mansabdor shaxsi
tomonidan sodir etilgan korrupsiya harakati haqida xabar berish huquqiga ega.
markazlashtirilgan Avstraliyada federal tuzilma yoki korrupsiyaga qarshi kurash
organlari, bu erda korrupsiyaga qarshi asosiy ta’lim dasturi Avstraliya Milliy
universiteti (Kanberra) davlat siyosati fakultetida bo‘lib o‘tadigan “korrupsiya va
unga qarshi kurash usullari” mavzuidagi maxsus kursdir. Trening davomida
tinglovchilar korrupsiya hodisasiga turli yondashuvlar va uning namoyon bo‘lishiga
qarshi kurash usullari bilan tanishish imkoniyatiga ega bo‘ladilar.Bundan tashqari,
oliy o‘quv yurtlari o‘qituvchilari va maktablarning yuqori sinf o‘qituvchilari uchun
maxsus kurslar ham mavjud. Ushbu ta’lim dasturi global ta’lim markazi tomonidan
taklif etilgan.Avstriyada ham korrupsiyaga qarshi kurash sohasida uch haftalik
malaka oshirish kursi mavjud. O‘qituvchilar sifatida, qoida tariqasida, Ichki ishlar
vazirligi, Adliya vazirligi, olimlar, psixologlar, iqtisodiy jinoyatlarga qarshi
kurashish sohasidagi mutaxassislar taklif etiladiAvstriya federal korrupsiyaga qarshi
Ilmiybaza.uz
kurash byurosi xodimlari 14 yoshdan 18 yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun
“korrupsiyaga qarshi trening” loyihasini ishlab chiqdilar. Boshlang‘ich loyiha shakli
talabalar va ekspert-psixologlar, sotsiologlar, advokatlar, kriminologlar va
o‘qituvchilarning fikrlari bilan to‘ldirildi. Loyiha talabalarni korrupsiyaga qarshi
kurashish va iqtisodiy jinoyatlar tushunchalari va korrupsiyaga qarshi kurashning
huquqiy asoslari bilan tanishtirish uchun mo‘ljallangan. SHuningdek, talabalarga
korrupsiya bilan to‘qnashuvda va fuqaroning ushbu hodisaga qarshi kurashishdagi
roli to‘g‘risida xatti-harakatlar namoyish etiladi.Treningning boshqa qismida
maktab o‘quvchilariga o‘yinlar taklif etiladi: har bir o‘yin o‘quvchi tomonidan
kartani tanlash asosida amalga oshiriladi, unga roli tushuntiriladi. Asosiy
mavzulardan biri sifatida maktabdagi sovg‘alar mavzusiga to‘xtalib o‘tiladi. Trening
so‘nggida talabalar treningning nazariy qismida o‘rganilgan ma’lumotlarni o‘z
ichiga olgan so‘rovnomalarni oladilar. Ishtirokchilar korrupsiyani aniqlab olishlari,
uning sabablari va oqibatlarini, shu jumladan, huquqiy masalalarni tushuntirishlari
va korrupsiyaga qarshi kurash byurosining faoliyati haqida gapirishlari kerak
bo‘ladi.Ushbu treningning maqsadi yuqori sinfdagi maktab o‘quvchilarining
fuqarolik javobgarligini oshirish, inson huquqlari va jamoat burchlarini
tushuntirishdan iborat. O‘tkazilgan trening yosh tomoshabinlar, ya’ni 10 yoshdan 14
yoshgacha bo‘lgan bolalar uchun kengaytirilishi rejalashtirilgan.
Har yili Buyuk Britaniya Tashqi ishlar vazirligi elchixonalarida
korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha seminarlar tashkil etadi (shu kabi tadbirlar
so‘nggi yillarda Buyuk Britaniya, Xitoy, Rossiya, Argentina, Tailand, Singapur,
Meksika, Ispaniya va Birlashgan Arab Amirliklarining diplomatik missiyalarida
o‘tkazildi). Diplomatik lavozimlarga tayinlangan diplomatlar uchun ikki kunlik
intensiv kurslar tashkil etiladi, ular doirasida korrupsiyaga qarshi kurash sohasidagi
mutaxassislar TIV xodimlari bilan shaxsiy intervyular o‘tkazadilar va korrupsiyaga
qarshi kurash bo‘yicha yozma ishlarni tekshiradilar.
Xalqaro taraqqiyot vazirligi va Buyuk Britaniya savdo va investitsiyalar
agentligining qo‘shma loyihasi doirasida korrupsiya faktlarini aniqlash bo‘yicha
Ilmiybaza.uz
maxsus darslik chop etildi, bu majburiy ravishda xorijiy mamlakatlardagi savdo
vakolatxonalari va elchixonalarga yuboriladi.
Buyuk Britaniyada korrupsiyaga qarshi kurashning bosh organi — katta
miqdordagi firibgarlik bo‘yicha kurash boshqarmasi (SFO, Serious Fraud Office)
hisoblanadi.Buyuk Britaniya korrupsiyaga qarshi kurash siyosatida davlat
ta’limining yana bir xususiyati aholining e’tiborini ichki korrupsiya muammosidan
qasddan chalg‘itishdir. Davlat korrupsiyaga qarshi kurashish sohasida ta’lim
dasturlarining tashqi yo‘nalishini so‘zsiz qo‘llab-quvvatlaydi. International”,
“Qashshoqlikka qarshi muhandislar”, “Bosh infrastruktura korrupsiyaga qarshi
kurash markazi” va boshqalar kabi “Transparency “Britaniya korrupsiyaga qarshi
kurash forumi”, nodavlat tashkilotlari Londonning korrupsiyani global bartaraf etish
g‘oyasining eng faol namoyondalari hisoblanadi. Ko‘pincha Britaniya nodavlat
tashkilotlari davlat organlari, biznes va xorijiy davlatlarning fuqarolik jamiyati
institutlari uchun korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlarini beg‘arazlik asosida amalga
oshirmoqdalar.
Hindistonda korrupsiya muammosi uzoq vaqt davomida o‘z ahamiyatini
yo‘qotmagan. Mutaxassislarning fikricha, korrupsiyaga qarshi kurashning kam
samaradorligi sabablaridan biri aholining huquqiy savodxonligi etarli emas.
Hindiston maktablarida korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlari mavjud emas. YUridik
kollej va universitetlarda korrupsiyaga qarshi qonunlar, shuningdek, huquqni
muhofaza qilish amaliyoti asosan ijtimoiy-iqtisodiy jinoyatlar bo‘yicha o‘quv
kurslari doirasida yoki “oq yoqa” jinoyatlari yoki jinoyat-protsessual kodeksi
doirasida, ya’ni alohida kurslar sifatida o‘qitilmaydi. va kollej korrupsiyaga qarshi
ta’lim dasturlari mavjud emas. YUridik maktablarida Hindistonda korrupsiya
muammosi uzoq vaqt davomida o‘z ahamiyatini yo‘qotmagan. Mutaxassislarning
fikricha, korrupsiyaga qarshi kurashning kam samaradorligi sabablaridan biri
aholining huquqiy savodxonligi etarli emas.
Muammoni hal etishning ta’sirchan mexanizmlarini yaratish maqsadida
Markaziy komissiya tomonidan milliy korrupsiyaga qarshi kurash strategiyasi
loyihasi tayyorlandi. Ushbu hujjatda korrupsiyaning oldini olish va aholi o‘rtasida
Ilmiybaza.uz
poraxo‘rlikka nisbatan murosasizlik munosabatlarini shakllantirish uchun tegishli
ta’limning o‘rni muhimligi ta’kidlanadi.Markaziy tergov byurosi Akademiyasida
huquqni muhofaza qilish organlari xodimlari uchun korrupsiyaga qarshi kurash
bo‘yicha maxsus kurslar o‘qitiladi.
Indoneziya: korrupsiyaga qarshi 9 ta qadriyati vositasida kurashiladi: Indoneziyada
korrupsiyaga qarshi kurash 2002 yilda tashkil etilgan korrupsiyaga qarshi kurash
komissiyasi (Komisi Pemberantasan Korupsi) yordamida davlat darajasida amalga
oshirilmoqda. “Korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasi to‘g‘risida”gi qonunga
muvofiq ushbu organ faoliyatining asosiy yo‘nalishlaridan biri aholi o‘rtasida
ma’rifiy tushuntirishlarni olib borish va fuqarolarning korrupsiyaga qarshi xatti-
harakatlarini
shakllantirishga
qaratilgan
ta’lim dasturlarini
amalga
oshirishdir.Mamlakat ta’lim muassasalarida korrupsiyaga qarshi dasturlar
korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasining Indoneziya Milliy ta’lim vazirligi bilan
hamkorligida amalga oshiriladi. Tegishli kurslar ixtiyoriy ravishda maktablar va
universitetlarning o‘quv dasturlariga kiritiladi va fakultativ ravishda olib boriladi.
Ularning etakchi o‘qituvchilari va o‘rgatuvchilari (instruktorlari) Jakarta va boshqa
bir qator shaharlardagi korrupsiyaga qarshi kurash komissiyasida oldindan
o‘qitilmoqda. Hozirgi vaqtda korrupsiyaga qarshi ta’lim dasturlari mamlakatning
33 ta viloyatlaridan 11 tasida amalga oshirilmoqda.
Ushbu dasturlar bolalar bog‘chasidan boshlab ta’limning barcha bosqichlarini
qamrab oladi. Maktabgacha va boshlang‘ich maktab yoshidagi bolalar
“korrupsiyaga qarshi to‘qqiz qadriyatlar” (halollik, mehnatsevarlik, jasorat,
mas’uliyat, mustaqillik,
adolat,
intizom,
kamtarlik,
e’tibor)
shakllanishini
rag‘batlantiradigan tematik kitoblar (ertak va chiziq romanlari), stol va rol o‘yinlari
orqali korrupsiyaga qarshi kurash ruhida tarbiyalanadi. O‘rta maktab o‘quvchilari va
talabalar uchun darslar an’anaviy tarzda ma’ruzalar, seminarlar, munozaralar
shaklida o‘tkaziladi.
Amerikaning boshlang‘ich va o‘rta maktablarida ijtimoiy etika bo‘yicha
mashg‘ulotlar olib borilmoqda.
Ilmiybaza.uz
AQSH rasmiy axloqiy idorasi o‘z veb-saytida ijro etuvchi organlarda
xodimlar uchun zarur axloqiy fazilatlarga ega bo‘lish haqida ma’lumot beradi.
Deyarli barcha AQSH federal organlarida muntazam ravishda (odatda yiliga bir
marta) korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha treninglar o‘tkaziladi.
Ko‘pgina idoralarda suiiste’mollikni aniqlash uchun ichki nazorat xizmati
(Internal Revenue Service) kabi maxsus bo‘linmalar tashkil etilgan bo‘lib, doimiy
ravishda rasmiy muvofiqlik masalalari bo‘yicha mas’ul xodimlar ishlaydi, ularga
yordam yoki maslahat uchun murojaat qilinadi. Agar rasmiy shaxs noto‘g‘ri ish
qilgan bo‘lsa-da, buning uchun ichki nazorat xizmati xodimi tomonidan oldindan
ko‘rsatma berilgan bo‘lsa, u jazolanmaydi. Ushbu qoida bexosdan xatoga yo‘l
qo‘yadigan halol xodimlarni rag‘batlantirishga qaratilgan.
Xorijiy mamlakatlar tajribasini o‘rganib, aytish mumkinki, korrupsiyaga
qarshi kurashish jarayoni aholining huquqiy savodxonligini oshirish bilan bog‘liq.
Birinchidan, odamlar ongida huquqiy tushuncha, tasavvur, baholash, fikr
yuritish kabi jarayonlargina shakllanib qolmasdan, balki huquqiy tizimning turli
sohalari (huquq ijodkorligi, huquqiy amaliyot, sud, sud jarayoni, jazo tayinlash,
adliya organlari xizmati, prokuratura va boshqalar) haqida ham tushuncha bo‘lishi
zarur.
Ikkinchidan, shaxs huquqiy ongining rivojlanishi mamlakatimizda amalga
oshirilayotgan sud-huquq tizimidagi islohotlarning kelajagiga ta’sir etadi. SHu
sabab amaldagi qonun hujjatlaridan oqilona foydalanish lozim.
Uchinchidan, shaxs huquqiy ta’lim orqali huquq asoslarini, uning asosiy
normalarini bilib oladi. SHundagina huquqiy bilimlarni hayotga tatbiq etish,
qonunga rioya etishni shakllantirish, huquqbuzarlikka nisbatan murosasizlikka
erishiladi.
To‘rtinchidan, huquqiy talablar ongda aks etib, shaxs tomonidan anglanadi,
tushuniladi va o‘zlashtiriladi, insonning huquqqa munosabatini belgilovchi taassurot
va ishonchni paydo qiladi. Bu shaxs huquqiy ongini shakllantirishda yangi usul va
vositalarni tadqiq etishni taqozo etmoqda.
Ilmiybaza.uz
Beshinchidan, konstitutsiyaviy savodxonlik huquqiy ongni shakllantirishda
muhim omil ekanligi sababli ushbu sohadagi mavjud muammolar va ularni hal etish
yo‘llarini izlash kerak.
Aynan shuning uchun ham shaxs huquqiy ongini shakllantirish orqali
mamlakatimizdagi ijtimoiy-siyosiy jarayonlar va islohotlarni to‘g‘ri anglaymiz,
ularga moslashamiz.
Adabiyotlar: A1;A2; A3; A4; A5; A6;; Q1 Q2; Q3; Q6;Q8;;. Q9; Q12. Q13.
Q14. Q15; Q16.
Nazorat ishi:
1. Korrupsiya tushunchasini mohiyatini izohlang?
2. Korrupsiyaning tarixiy o‘zaklarini tushuntirib bering?
3. Aholi huquqiy savodxonligining pastligi degenda nimani tushunchasiz?
4. Korrupsiyaga qarshi kurashda yuqori natijalarga erishgan mamlakatlarni sanab
bering?