Korxona faoliyatini boshqarish asoslari va sanoatning maqsadli yo‘nalishlari.
Boshqaruv maktablari
Reja
1. Korxona boshqaruvining mohiyati va prinsiplari
2. Boshqaruvning axborot ta’minoti
3. Tarmoqni rivojlantirish konsepsiyasi
4. Sohani rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlari
5. Boshqaruv maktablari va ularning namoyandalari
11.1. Korxona boshqaruvining mohiyati va printsiplari
Ishlab chiqarish korxonalari zamonaviy iqtisodiyotning kichiq yacheykasi
bo‘libgina qolmasdan, uni harakatga keltiruvchi kuch va o‘sishni ta’minlovchi
asosiy omil sifatida qarali. Korxona faoliyatini tashkil etish va boshqarish masalasi
qadimdan iqtisodiyot va boshqaruv sohasining dolzarb masalalaridan biri
hisoblanadi. Chunki, korxonadagi asosiy omil hisoblangan mehnat va u tomonidan
boshqariladigan resurslar jamiyatning o‘zigarib borish jarayonida muntazam
takomillashib yangi innovatsion yondoshuvlarni o‘zida mujjasam etib kelmoqda.
Korxonada ishlab chiqarish, xizmat ko‘rsatish va ishlarni bajarish masalalari
mehnat resurslari, asosiy vositalar, aylanma mablag‘lar, axborot va
kommunikatsiya, shuningdek, tadbirkorlik g‘oyalariga tayangan holda hal etib
kelinadi. Sababi, korxona faoliyatining borishi va boshqarilishi aynan shu
resurslarni boshqarish bilan olib boriladi.
Korxonani boshqarish masalasi o‘zining dolzarbligini shu davrga qadar
yo‘qotmay kelishiga yana ta’sir etuvchi omillardan biri, bozor kuchlarining
harakatini ham to‘xtovsiz o‘sib borishidir. Bozordagi narx-navo, raqobat,
iste’molchilar va Hukumatning me’yorlari korxonalarni muntazam o‘z ustida
ishlab borishi va rivojlanishiga undovchi turtki vazifasini bajaradi.
«Korxonani boshqarish» - aholi va xalq xo‘jaligi uchun zarur bo‘lgan
mahsulot ishlab chiqarish, ish bajarish va xizmat ko‘rsatishning ijtimoiy-iqtisodiy
va ma’muriy-xo‘jalik mexanizmlarini amalga oshiriladi. U tabiat va jamiyatning
muayyan ishlab chiqarish sharoitlarida rivojlanishining ob’ektiv qonunlari
namoyon bo‘lishi va amal qilishiga, shuningdek, korxonalar faoliyatiga bevosita va
bilvosita ta’sir ko‘rsatuvchi davlat miqyosida qabul qilinuvchi qoida, normativ va
qonun hujjatlariga tayanadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida yangi huquqiy-tashkiliy shakldagi korxonalar,
xom ashyo, material va asbob-uskuna etkazib beruvchilar, shuningdek, bevosita
mahsulot yoki tovar iste’molchilari (xaridorlar) bilan yangicha iqtisodiy
munosabatlar vujudga kelib, rivojlanib bormoqda. Bundan tashqari, korxona, bu –
avvalo ishlab chiqarish jamoai, odamlarning turli tarzdagi faoliyati bo‘lib,
ular o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar tizimi yuzaga keladi hamda ma’lum bir
turmush tarzi, ma’naviyat va axloq normalari shakllanadi. Bularning barchasi
xo‘jalik yuritish shakl va usullarini qayta ko‘rib chiqish, korxonaning iqtisodiyot
rivojlanishidagi o‘rni va roliga yangicha yondashishni talab qiladi.
Tahlillarning ko‘rsatishicha, istalgan korxonaning faoliyatida turlicha
savollar yuzaga keladi. Masalan, korxona qay tarzda faoliyat yuritishi kerak va
daromad nimaga bog‘liq bo‘ladi? Samaradorlik va iqtisodiy barqarorlik nimalarga
bog‘liq? «Xom ashyo etkazib beruvchilar va iste’molchilar bilan qanday ishlash
kerak?» «Mahsulotni sotishda vositachilardan foydalanish zaruriyati; Ishlab
chiqarish sur’atini qanday oshirish mumkin?» «Raqobatchilik kurashida nima va
qanday omillar muvaffaqiyat keltiradi?» «Ishlab chiqarish va sotishni boshqarish
tizimi qanday bo‘lishi lozim?» va hokazolar. Korxonalar faoliyatida biron-bir
mahsulotni qachon, qaerda, kimga sotish, nimani, qancha, qanday qilib ishlab
chiqarish lozim, degan savolga javob berish muhim ahamiyat kasb etadi.
“Printsip” so’zi lotin tilidan olingan bo’lib, asos, dastlabki, ya’ni xatti-
harakat yoki faoliyatning asosiy qoidasi, rahbar g’oya ma’nolarini bildiradi.
Printsiplarda boshqaruvning ob’ekti va sub’ekti o’rtasidagi ob’ektiv, myhim,
takrorlanadigan, nisbiy, typg’yn, aniq, muayyanlik va mohiyat bilan umumiy
bog’lanish va aloqadorlik o’z ifodasini topadi. Bu umumiy bog’lanish va
aloqadorliklar ma’lum shart-sharoitlarda voqealar rivojining yo’nalishi va
xususiyatini belgilab beradi.
Bundan ko’rinib turibdiki, boshqarishning qonun-qoidalari va printsiplari
faqat hamma uchun majburiy bo’lgan norma, qoida, rasm-rusum, moyilliklar orqali
ta’riflanishi va ifodalanishi mumkin (1-jadval).
1-jadval
Boshqaruv printsiplari
№
Printsiplar
Izoh
1.
Demokratiyalas
h printsipi
Ishlarni ommani boshqarishga keng ko’lamda jalb qilish,
kengash va maslahatlar orqali bajarilishini talab qiladi.
2.
Ierarxiya
printsipi
Boshqarshning pog’onaligiga asolanadi. Bu bir tomondan,
markaziy, ikkinchi tomondan esa, viloyat, shahar va tumanlar
darajasidagi davlat hokimiyati hamda boshqaruv
idoralarining vazifalarini aniq belgilanishini talab qiladi.
Samarasiz boshqaruv bo’g’ilari qanchalik ko’p bo’lsa,
boshqaruv jarayoni shunchalik chigallashadi.
3.
Rejalashtirish
printsipi
Boshqarish bo’g’inlari o’rtasidagi taraqqiyot nisbatlarini
aniqlaydi, shartnomalarning bajarilishini tashkil qiladi va
nazorat qiladi.
4.
Yakka hokimlik
printsipi
Boshqarish tayinlangan shaxs tomonidan bajarilib, ynga
boshqariladigan ob’ekt, uning mol-mulki, pul mablag’lari
ishonib toshiriladi.
Yakkahokimlik boshqarishda qatьiy tartib va mehnat
intizomini ta’minlaydi. Bunda “Ko’plashib muhokama
qilmoq keragu, lekin mas’uliyat yakka bir kishida bo’lmog’i
kerak” degan printsip amal qiladi.
5.
Ilmiylik
printsipi
Boshqaruvchilardan chuqur bilimni, o’z sohasi bo’yicha
iqtisod, mantiq, puhiyat, matematika, chet tili, texnologiya
kabi fanlarni yaxshi bilishni talab qiladi. SHu bilan birga,
uning saviyali tashkilotchi, tashabbuskor, g’oyalarga boy,
izlanuvchan, bozor kon’yunkturasini yaxshi biladigan,
tavakkal qilishdan qo’rqmaydigan mytaxacsis bo’lishini ham
talab qiladi.
6.
Qayta aloqalar
printsipi
Topshiriqni berishda “tushundinglarmi?” deb so’rash
yetarli emas. Bunday savolga javobgar shaxsdan tasdiqlovchi
javobni, topshiriqni to’g’pi tyshynganligini so’rash kerak.
7.
Javobgarlik
printsipi
Bu eng avvalo, boshqaruvchilarning javobgarligini nazarda
tutadi. Bajaruvchanlik madaniyati past, mas’uliyatsiz rahbar
korxona va xodimlarning sho’ri. Boshqaruvchi uchun
huquqiy javobgarlik o’ta yuqori bo’lishi kerak.
Shunday qilib, boshqarish printsipi deganda, boshqaruv organlari va rahbarlari
faoliyatining negizini tashkil etuvchi asosiy qonun-qoidalar tushuniladi. Boshqarish
printsiplari - bu boshqaruv amaliyotida ob’ektiv qonunlardan ongli foydalanish
qobiliyati.
Hozirgi kunda bozor iqtisodiyoti ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanishi va
korxonalarning mustaqil faoliyat ko‘rsatishlariga keng imkoniyatlar ochib berish
bilan birga kadrlarga, ularning bilimlari, ko‘nikmalari va malakalariga katta
talablar qo‘ymoqda. Bir tomondan fan-texnika taraqqiyoti, ikkinchi tomondan esa
bozor munosabatlari va raqobatchilikning rivojlanib borish sharoitlarida mehnat
bozorida faqatgina zamonaviy korxonalar iqtisodiyotini yaxshi biluvchi, uning
balansini to‘g‘ri tushunuvchi, biznes-reja ishlab chiqarishga qodir,
investision va
boshqa xo‘jalik faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan qarorlarni qabul qilishni to‘g‘ri
amalga oshiruvchi mutaxassislar muvaffaqiyatga erishishi mumkin.
11.2. Boshqaruvning axborot ta’minoti
Axborot deganda odamlar tushunishi mumkin bo‘lgan va tahlil
qilishni, tushunishni va izohlashni talab qiladigan, ramzlar shaklida
bo‘ladigan atrofimizdagi dunyo to‘g‘risidagi ma’lumotlar tushuniladi.
Boshqaruv faoliyatida ma’lumot bu boshqariladigan va boshqariladigan quyi
tizimlarning holati, shuningdek tashqi muhit haqida ma’lumot to‘plamidir.
Axborotning eng muhim xususiyati - uni ko‘p marotaba ishlatish
imkoniyati. Biroq, barcha tushunchalar, shu jumladan iqtisodiyot va
Boshqaruvning tomonidan qo‘llaniladigan narsalar o‘zgarmaydi, ular doimiy
ravishda takomillashtirilib boriladi, yangi ma’no va yangi mazmun bilan
to‘ldiriladi.
Axborot barcha darajadagi menejerlar va mutaxassislar mehnatining
asosiy mavzusidir. Turli darajadagi menejerlar, ularning turli vakolatlari faoliyat
sohalari ma’lumot to‘plash, saqlash, ishlov berish va ulardan foydalanish
usullaridagi farqlarni ko‘rsatadi. SHu bilan birga, har qanday rahbardan axborotni
qayta ishlashning ham analitik, ham sintetik usullariga ega bo‘lish talab etiladi.
Birinchidan, har qanday ma’lumot parchalanadi, ya’ni analitik ravishda alohida
qismlarga, bo‘laklarga, epizodlarga bo‘linadi. So‘ngra, ushbu mozaikadan
bilimning yangi tuzilishi yaratiladi, har bir kishi nafaqat shaxsiy
tajriba va bilimlarni, balki analitik va sintetik qobiliyatlarni, vaqt o‘tishi bilan sezgi
bilan ta’minlaydigan ma’lum bir tuzilmaning tuzilishini yaratadi.
Boshqaruv uchun ishlatiladigan ma’lumotlar puxta tayyorgarlikni talab
qiladi. Birinchidan, axborot shovqini deb ataladigan narsani yo‘q qilish kerak – bu
boshqarish jarayonlari bilan bevosita bog‘liq bo‘lmagan ma’lumotlar. Yuqori
darajadagi ijodiy qobiliyatga ega menejerlar uyushmagan "shovqinli"
ma’lumotlardan
foydalanishlari
mumkin.
Ajratilganlardan ko‘ra tajribali menejerlarga qaraganda ko‘proq foydali
ma’lumotlarni yig‘ib oling va har tomonlama ishlating. Axborot bilan shovqin
bilan birga ehtiyotkorlik bilan ishlov berilmasa, yangi paydo bo‘lgan vaziyatlar,
vaziyatning o‘zgarishi, asl ilmiy, texnikaviy yoki iqtisodiy-tashkiliy yangiliklar
haqidagi ma’lumotlar chiqarib tashlanishi mumkin. SHuning uchun, axborotni
boshqarish bo‘yicha qarorlarni qabul qilish va tayyorlash uchun evristik va
rasmiylashtirilgan protseduralar kiritilishi kerak. Axborotni siqish (siqish) aniq
maqsadlarga asoslangan, ayniqsa strategik ahamiyatga ega bo‘lgan axborotni ko‘p
maqsadli qayta ishlashga imkon beradigan printsiplar asosida amalga oshirilishi
kerak.
Foydali tarkibiy qismlarni aniqlash va muhim xulosalar
chiqarish uchun katta hajmdagi ma’lumotlarni tahlil qiluvchi maxsus ekspert
guruhlarini
tashkil
etish
tajribasi
katta
ahamiyatga
ega.
Boshqaruv amaliyotida ishlatiladigan ma’lumotlarning xilma-xilligi tasniflash
usullarini ishlab chiqishni talab qiladi.
Axborotni tasniflash tamoyillari:
Boshqaruvning turli jihatlari (yuzaga keladigan vazifalarning tabiati):
-
aslida boshqaruv, iqtisodiy, texnik va texnologik, ijtimoiy-psixologik;
-
taqdimot usuli: raqamli, alifbo, kodlangan (masalan, elektr zanjirlari);
-
paydo bo‘lish manbalari: tashqi, ichki;
-
foydalanish vaqti: doimiy, o‘zgaruvchan; tadbirkorlik subektiga munosabat:
kirish, chiqish;foydalanish imkoniyatlari: foydali, ortiqcha, yolg‘on, noto‘g‘ri.
Har qanday muammoni hal qilishda etakchi vakolatli va barcha ma’lumotlarga ega
bo‘lishi kerak. Aks holda, boshqaruv samaradorligi keskin pasayishi yoki salbiy
bo‘lishi mumkin.Inson idrokining tabiati bo‘yicha axborotning turli xil
organoleptik shakllarini ajratish mumkin: vizual (vizual), audio ma’lumot (tovush),
sezgir, xushbo‘y, shuningdek estrodiol shakllar, masalan, audiovizual. Eng
qimmati audiovizual ma’lumotdir, chunki vizual analizator tizimi atrofdagi dunyo
haqidagi ma’lumotlarning 94-96% ni ta’minlaydi.
Ma’lumotlarni tartibsizligi va yetishmovchiligi boshqaruv samaradorligini
keskin pasaytiradi va xato va hatto halokatli oqibatlarga olib kelishi mumkin.
Raqamli ma’lumotlar, kodlangan ma’lumot kabi, boshqariladigan
tizimning xilma-xil holatini va uning boshqaruv harakatlariga javobini
ifodalashi mumkin. Bunday ma’lumotlardan samarali foydalanish muayyan kasbiy
bilimlarni, ko‘nikmalarni, ma’lum kasbiy madaniyatni, psixologik
stereotiplarni shakllantirishni talab qiladi. SHu bilan birga, matematik
madaniyat, mavhum fikrlash, mavhum mantiqning o‘rni sezilarli darajada oshadi.
Tashqi ma’lumotlar bevosita tashqi muhitning tizimiga (tashkilotiga) va
tashqi muhitning ta’sirchan qismini aks ettirishi mumkin.Tashkilot uchun ushbu
ma’lumot korxonaning o‘zi boshqarolmaydigan sohalarga - iqtisodiy stikllar,
siyosiy sharoitlar, bozor sharoitlari, ob-havo, iqlim va boshqalarga tegishli.
Ichki ma’lumotlar boshqarish va boshqariladigan tizimlarning holatini
tavsiflaydi, masalan, boshqarish tizimining holati, uning shtatlari, boshqariladigan
tizimning moddiy va moliyaviy resurslari, mavjud texnologiyalar. Kirish
ma’lumotlari energiya, moddalar, tizimga kiradigan ma’lumotlar oqimini, chiqish
- tizim mahsulotini tavsiflaydi (masalan, tovarlar va xizmatlar hajmi va
nomenklaturasi).
Axborotni chindan ham foydali boshqarish bilan bir qatorda, ortiqcha
ma’lumotlarni ham qabul qilish mumkin, ular haqiqatan ham ishonchli, ammo hech
qanday yangi narsalarni o‘z ichiga olmaydi, keraksiz ravishda olingan yoki
olinadigan
ma’lumotlarni
tafsilotlariga
ega.
Soxta ma’lumotlar ongli ravishda onglidir, bu uning yolg‘ondan (yolg‘ondan)
tub farqi. Ko‘pincha kuchsiz signallar (miqdoriy qiymati boshqa kirish
signallarining qiymatidan past bo‘lgan signallar) ichki va tashqi omillarning
mumkin bo‘lgan o‘zgarishlari haqida, agar ular odatdagi jarayonga mos kelmasa.
Aksariyat korxonalar uchun ma’lumotga bo‘lgan ehtiyoj tarkibi taxminan bir
xil. Ma’lumotlar doimiy ravishda va to‘liq ravishda ishlab chiqarish, biznes va
boshqa faoliyat turlarini aks ettirishi kerak. Axborotning tarkibi iqtisodiy,huquqiy,
texnik bo‘lishi mumkin.
Axborot turlari Rejalashtirilgan ma’lumotda kelajakda bajarilishi mumkin
bo‘lgan harakatlar tanlovi, shuningdek texnik, iqtisodiy va operatsion-ishlab
chiqarishni
rejalashtirish
bo‘yicha
ma’lumotlar
mavjud.
Ma’lumotnoma ma’lumotlari buxgalteriya hisobi va rejalashtirish
ma’lumotlari o‘rtasidagi bog‘liqlikdir. Ma’lumotnoma ma’lumotlari tarkibi ishlab
chiqarish turi, mahsulotlarning nomenklaturasi va murakkabligi, ishlab chiqarish
texnologiyasi va tashkil etilishi, ichki mehnat taqsimoti, ichki iqtisodiy
munosabatlarning rivojlanish darajasi bilan belgilanadi.
Buxgalteriya ma’lumotlari dastlabki ma’lumotlarni to‘plash, o‘zgartirish,
yozib olish, kompьyuter markazlariga yoki tezkor boshqaruv uchun ma’lumotlarni
qayta ishlash uchun boshqaruv blokiga, ma’lumotlarni oqim va muayyan
printsiplar bo‘yicha to‘plash va guruhlarga ajratish, yig‘ma ma’lumotlarni yaratish
va hisobkitoblarni amalga oshirish bosqichlarini o‘z ichiga oladi. (tahliliy va
sintetik hisob, ichki va tashqi hisobotlarni tayyorlash).
Korxonada faoliyat jarayonida katta miqdordagi tezkor ma’lumot mavjud.
Masalan, elektroenergetikada, korxonaning elektr qurilmalarini tezkor dispetcherlik
nazorati bilan, elektr ulanish sxemasi, elektr jihozlarining yuklanishi, uning holati
va boshqa narsalar hozirgi vaqt rejimida talab qilinadi. Asosiy ma’lumotlar
buxgalteriya hisobining barcha turlari uchun dastlabki ma’lumotlarni taqdim etadi.
Boshlang‘ich ma’lumotlarning ko‘pligi menejerlarga to‘liq tushunish, tahlil qilish
va o‘z ishlarida foydalanishga imkon bermaydi. O‘z vazifalarini bajarishda ular
qisqa sharhlar va boshqa guruhlangan ma’lumotlar bilan ishlashlari kerak.
Boshqarish tizimlarida ishlatiladigan ma’lumotlar ma’lum talablarga
javob berishi kerak:
1. Kerakli va yetarli miqdordagi va sifatli ma’lumot, sifat tomoni ustunlik
qiladi.
2. Axborotning aniqligi. Agar ma’lumot noto‘g‘ri yoki taxminiy bo‘lsa, jiddiy
oqibatlarga
olib
keladigan
qaror
qabul
qilinishi
mumkin.
3. Axborotning tezkorligi. Boshqaruv uchun zarur bo‘lgan ma’lumotlar o‘z
vaqtida bo‘lishi kerak. Oldindan ma’lumot talab qilinmasligi mumkin. Boshqa
tomondan, kechiqtirilgan ma’lumotlar o‘z vaqtida qaror qabul qilishga imkon
bermaydi.
4. Axborotning to‘liqligi. Barcha muammolarni samarali hal qilish uchun
menejer boshlig‘iga yetarli miqdordagi ma’lumotlar taqdim etilishi kerak.
Qisqartirilgan (kesilgan) ma’lumotlar boshqaruv samaradorligini keskin
pasaytirishi yoki hatto boshqaruv xatolariga olib kelishi mumkin. Biroq,
ma’lumotlarning to‘liqligi talabi uning ko‘payishi bilan chegaralanishi mumkin.
5. Foydalilik. Qaror qabul qilish uchun aniq, aniq ma’lumot kerak, qolganlari
ma’lumot shovqinini hosil qiladi. Foydali ma’lumotni shovqinlardan ajratish
murakkab
tahliliy
ish
bo‘lib,
ko‘pincha
qimmatga
tushadi.
Axborotning texnologik xususiyatlari, uni joylashtirish zichligi, turli
sharoitlarda tejash imkoniyati, ishlov berish tezligi, qazib olish, bosib chiqarish,
taqdim etish, xizmat ko‘rsatish shakli va boshqalar.
11.3. Menejmentning shakllanish tarixi
Ishlab chiqarish har qanday mamlakat iqtisodiy faoliyatining muhim tarkibiy
qismi hisoblanib, aynan u shu mamlakat aholisi hayot darajasini belgilab beradi.
Ishlab chiqaruvchilar ichki va tashqi bozorda muvaffaqiyatli raqobat olib
borishlari uchun ilg’or texnika va texnologiyalarga hamda bunga muvofiq keluvchi
tashkiliy tarkibga ham ega bo’lishlari kerak. Korxona madaniyati, axborotlar va
inson resurslarini boshqarish bilan bog’liq ko’plab muammolar yuzaga keladiki, bu
kabi muammolarni samarali hal bo’lishi, korxonaning texnologik imkoniyatlaridan
kelib chiqadigan foyda miqdoriga bog’liq bo’ladi.
XVIII asrga kelib kapitalistik ishlab chiqarishning paydo bo’lishi va
rivojlanishi bilan bog’liq ravishda ishlab chiqarish jarayonlarini ilmiy tadqiq etish
ishlari boshlandi. Mashinali ishlab chiqarish o’z o’rnini maxsuslashtirilgan mehnat
faoliyatiga va qudratli, yuqori samarali mexanizmlarga asoslangan ishlab chiqarish
tizimiga bo’shatib berdi. Bunda barcha jarayonlar tarkibiy davrlarga ajratilgan edi.
Natijada ilmni ishlab chiqarishga keng qo’llash imkoniyati paydo bo’ldi, materialli
ishlab chiqarish bilan bog’liq bo’lgan amaliy tadqiqotlar rivojlandi. Yirik
mashinalashgan ishlab chiqarishdagi barcha halqalarning o’zaro uyg’unlashgan
faoliyati ishlab chiqarishning barcha qirralari o’rtasida aniq me’yor va mezonga
asoslangan aloqalar o’rnatish va unga qatoiy bo’ysunishni talab qilar edi. Bu
davrga kelib ishchilar va mashinalar soni ularning ish unumdorligi va sur’ati
o’rtasidagi mutanosibligini ta’minlash bo’yicha muammolar paydo bo’ldi. Ishlab
chiqarishni texnik tayyorlashdan boshlab, ishlab chiqarishga mo’ljallangan
mahsulotni yaratish, texnologik jarayonlarni loyihalashtirish va h.k. kabi ishlab
chiqarishni boshqarishning ko’p qirrali vazifalari yuzaga keldi. Bu esa turli
faoliyatlar o’rtasida muvofiqlashtirish va uyg’unlashuvni ta’minlashni talab etar
edi.
Mehnat taqsimoti yuzaga kelishi natijasida boshqaruv- ishlab chiqarish
faoliyatining mustaqil faoliyat turi sifatida ajralib chiqdi.
Ishlab chiqarish ko’lamining o’sishi, uning tarkibi va hajmining
murakkablashuvi, maxsuslashtirilishi va kooperatsiyalashuvining rivojlanishi,
mehnat taqsimotining chuqurlashuvi ishlab chiqarishni boshqarish vazifalarining
murakkablashishiga va kengayishiga olib keldi. Bu yerda gap nafaqat ishlab
chiqarishni muhandis va texnik boshqarish haqida, balki ishlab chiqarishni
boshqarishning barcha funksiyalari hamda uning tashkiliy, iqtisodiy, ijtimoiy
muammolari haqida ham ketmoqda. Ishlab chiqarish bu muammolarsiz normal
faoliyat olib bora olmaydi. Mehnat vositalarining takomillashuvi ham boshqaruv
funksiyalariga ob’ektiv zaruriyatni oshirib yubordi. Boshqaruv kapitalistik ishlab
chiqarish zamirida mehnatni tashkil etish funksiyasi sifatida yuzaga keldi.
Menejerlar, avvalo, yirik kapitalistik korxonalarda paydo bo’ldi. Korxona
egasi korxona unchalik katta bo’lmagan va yollanma xodimlari kamchilikni tashkil
qilgan kapitalistik ishlab chiqarishning boshlang’ich bosqichlaridagi korxonalarda
ishlab chiqarishni o’zi boshqargan va o’zi bevosita ishlab chiqarish jarayonida
ishtirok etgan.
Kapitalizmning rivojlanishi barobarida alohida ishchilar va ishchilar
guruhlarini bevosita nazorat qilish funksiyasi menejerlarga berilgan edi.
Boshqaruv faoliyati monopolistik kapitalizm sharoitida yangi vazifa va
vakolatlarni o’zlashtirdi. Bu davr uchun boshqaruv tizimining kengayishi va uning
funksiyalaridagi o’zgarishlarning yuzaga kelishi tavsiflidir. Murakkab, ierarxik
boshqaruv tizimi faoliyatini ta’minlash uchun katta miqdordagi ichki va tashqi
axborot talab qilinar edi. Bu axborotlar boshqaruv tizimining turli xil bo’g’in va
bo’limlarida to’plagan edi. Bu esa axborotlarni olish, saqlash, shakllantirish, qayta
ishlash bilan bog’liq ish hajmini orttirar edi. Bu holat maomuriyat va yordamchi
boshqaruv xodimlari sonining oshishiga olib keldi.
Boshqaruv apparatida turli funksiyalarni bajaruvchi maxsuslashtirilgan
bo’limlar paydo bo’ldi. Texnik tayyorgarlik va ishlab chiqarishni takomillashtirish;
xodimlarni boshqarish va mehnatni tashkil etish; ishlab chiqarishni tezkor
boshqarish va nazorat qilish; jihozlarni ta’mirlash va ularga xizmat ko’rsatish;
material ta’minot va transport xo’jaligi; mahsulotni sotish; buxgalteriya va moliya
kabi funksiyalarni ushbu bo’limlar bajarar edi.
O’zbekistonda boshqarishning ilmiy asoslari paydo bo’lishi o’zining chuqur
tarixiy ildizlariga ega bo’lib, uning asosiy tamoyillari XIII-XIV asrlarga kelib
Turkistonda Amir Temur xukmronligi vaqtida to’la shakllangan edi. Bu davrda
yuqori intizom, ijtimoiy ximoya va oliy darajadagi boshqarish tizimiga ega bo’lgan
kuchli davlatning bunyodga kelishi o’rta asr davridagi boshqarish uslublari o’zida
eng ilg’or g’oyalarni mujassamlashtirganligidan darak beradi.
Boshqaruv tizimining samarali tashkil etilishi, uning insonparvarlik, iqtisodiy
va oqilona usul bilan tashkil etilishi, uning negizida inson manfaatlari yotganligi,
davlat siyosatining boshqaruvga ijobiy ta’siri dunyoda buyuk davlat paydo bo’lishi
bilan yakunlanadi.
Tarixiy manbalarga ko’ra markazlashgan buyuk, iqtisodiy barkamol, siyosiy
barqaror davlatning shakllanishi bilan unda boshqaruvning ilmiy asoslari paydo
bo’ldi, shuningdek uning asosiy qoidalari faqat shu davlatdagina emas, balki
boshqa o’lkalarda ham davlatni ilmiy boshqarish nazariyasi sifatida qo’llanila
boshlandi.
Hozirgi menejment nazariyasi fanida ta’kidlangan boshqarishning, insoniy,
iqtisodiy, oqilona va samarali shaklini yaratish bo’yicha harakatlar A. Temo’rning
“Temur tuzuklari”da o’z aksini topib, hozirgacha ham o’zining qimmatini
yo’qotmagan, vaholanki, bugungi mustaqil gurkirab rivojlanayotgan paytda ham
boshqarishni tashkil qilishda muhim dastur sifatida amalda qo’llanilmokda, chunki
u kimningdir xoxishi tufayli yuzaga kelgan o’tkinchi nazariya bo’lmay, balki tarix
sinovlarida
o’zining ilmiyligini chuqur isbotlagan yo’nalish sifatida
foydalanilmokda.
Uning qonuniyatlari va qoidalari o’z davridagi boshqarish ilmi yuqori darajada
bo’lganligi uchun ham Markaziy Osiyoda shunday katta davlat samarali
boshqarilgan. U o’zining iqtisodiy asoslariga va ixcham tezkor boshqarish
devoniga ega bo’lgan bo’lib, unda demokratiya, yakkaxokimlik, ilmiylik, ierarxiya,
bilimdonlik tamoyillari o’z aksini topgan.
Lekin Amir Temur tomonidan yaratilgan boshqarish ilmiga amal qilmaslik,
boshqarishda amaldorlarning nihoyatda ko’payib ketishi, ma’lum sinfiy
tamoyillarning inkor qilinishi, asossiz to’lovlar, mayda va iqtisodiy jihatdan
kuchsiz davlatlarni vujudga kelishi va natijada o’zaro kelishmovchilik tufayli
Turkiston xududida mustaqil davlatlarning umuman barbod bo’lishi fikrimizning
dalilidir.
XIV asr oxiri va XV asr boshlarida SHayboniyxon tomonidan temuriylar
davlatini tiklash yo’lidagi urunishning barbod bo’lishi bilan birga davlatni
boshqarish bo’yicha o’sha davrgacha amal qilgan ma’lum nazariyalar, g’oyalar
ham unitilib ketdi. Keyinroq temuriylar sulolasi bo’lmish Zaxiriddin Muhammad
Bobir bobosi A.Temur g’oyalaridan amaliy foydalandi va nazariy rivojlantirib,
“Bobirnoma” asarida uni ilmiy asoslab berdi. Lekin mayda xonliklar va ruslar
mustamlakasi davrida mamlakatimizda boshqarish ilmi inqirozga yuz tutdi.
Bu davrga kelib, boshqarishning yurtimizga tiqishtirilgan usuli yuqoridan
boshqariladigan ma’muriy buyuruqbozlik usuli vujudga kela boshladi.
Tarixiy maktablar va ularning menejmentga ko’rsatadigan ta’siri.
«Ilmiy menejment» maktabi XIX asrlarning oxiri va XX asrning boshlarida
vujudga keldi. Bu maktabning asoschisi amerikalik muxandis va tadqiqotchi
Fredrix Teylor (1856-1915) hisoblanadi. Uning nazariyasi keyinchalik
«Teylorizm» nomini olgan.
F.Teylor ta’limotining asosiy mazmuni yollanma ishchilar unumdorligini
oshirishda g’oyatda samarador va maqbul usullarni izlashdir.
Uning printsiplariga binoan:
mehnatning har jarayoni, uning ko’lami va ketma-ketligi aniq - puxta
ixtisoslashtirilishi shart;
har bir mehnat turi qat’iy vaqt oralig’ida taqsimlanishi lozim;
har bir mehnat jarayoni va xatto bir harakat puxta ishlab chiqilgan
qoidalarga bo’ysundirilgan bo’lishi kerak;
yuqoridan berilgan topshiriq va vazifalarni bajarishda doimiy talabchan
nazorat bo’lishi lozim;
ishchilar iqtidori, malakasi va qobiliyatiga qarab joy-joyiga qo’yilishi shart;
boshqaruvchi bilan boshqariluvchi ma’suliyatini aniq belgilash va
vazifalarni to’g’ri taqsimlash shart.
F.Teylorning mehnatni samarali tashkil etish va boshqarishdagi bu bergan
takliflari ishlab chiqarishga tadbiq etilganda mehnat unumdorligini 100% ga
o’sishiga erishilgan. Ayniqsa, uning qo’llagan xronometraj usuli diqqatga
sazovordir.
Teylorning zamondoshi va ishining davomchisi T. Emerson mehnatni ilmiy
tashkil qilish bo’yicha yirik mutaxasis bo’lib, u boshqarish va mehnatni tashkil
qilishning kompleks sistemali tizimini ishlab chiqqan. Uning «Mehnat
unumdorligining 12 printsipi» nomli asarida yoritilgan.
T.Emerson (1853-1931) ilmiy boshqaruv printsipini mohiyatiga ko’ra
quyidagi ketma-ketlikda bayon qilingan.
1. Aniq qo’yilgan maqsad va g’oyalar.
2. Oqil sog’lom fikr.
3. Jozibali, e’tiborli mahsulot.
4. Intizom.
5. Xodimga nisbatan adolatli bo’lish.
6. Tezkor, ishonchli, to’liq, aniq va muntazam hisob-kitob.
7. Dispetcherlash.
8. Me’yorlar va jadvallar.
9. Sharoit bilan ta’minlash.
10. Operatsiyalarni me’yorlash.
11. Standart yo’riqnomalarni tayyorlash.
12. Unumdorlikni rag’batlantirish.
Sanoat korxonalarini tashkil etish va boshqarish masalalarini o’rgangan yana
bir amerikalik iqtisodchi Gamilton Cherch (1866-1936) o’z diqqat e’tiborini
boshqarishning umumiy nazariy tamoyillariga qaratdi. Amerikalik boshqa
nazariyotchilardan farqli G.Cherch tayyor qonun - qoidalarni tavsiya qilmagan. U
barcha sanoat korxonalarini boshqarishning umumiy nazariy tamoyillarini belgilab
berdi, Boshqaruvning umumiy vazifalari bilan uni tashkil etish tamoyillarini
ko’rsatib berdi. O’zining «Ishlab chiqarishni boshqarish asoslari» kitobida u
boshqarish vazifalarining quyidagi klassifikatsiyasini bayon qilib bergan:
loyihalashtirish, uskuna bilan ta’minlash, buyuruvchilik, hisob va amalga
oshirish. G.Cherch kitobining ayrim nazariy qoidalar hozirgi davrda ham ilmiy va
amaliy qimmatga egadir.
Genri Ford ishlab chiqarish korxonalarini boshqarishning tashkiliy-
texnikaviy tamoyillarini yaratgan. Fordizm faqat boshqaruv texnikasi va tashkil
etish rivojlanishida emas, balki mehnat unumdorligi o’sishida ham yangi bosqich
bo’ldi. Ford ham Teylor singari kam harajat bilan yuqori mehnat unumdorligiga
erishishni maqsad qilib ko’ygan bo’lsada, unga boshqa yo’l bilan erishishga
harakat kildi. Teylor inson mehnatini tashkil etishga alohida e’tibor bergan bo’lsa,
Ford texnika, texnologiya, ishlab chiqarishni takomillashtirishga e’tibor bergan.
Ilmiy boshqaruv rivojlanishiga hisob va rejalashtirishning rasm usulini ishlab
chiqqan Genri Gant (1861-1919) va ishini maqbullashtirish uchun standart
harakatlarni qo’llab ayrim ishlarni bajarish usullarini taklif etgan Frenk Gilbert
(1868-1924) salmoqli xissa qo’shganlar.
SHunday qilib, Teylor va uning izdoshi Gamilton CHerch (1866-1936), Genri
Gant (1861-1919), Frenk Gilbert (1868-1924) va boshqalar Boshqaruv nazariyasi