Korxona faoliyatini boshqarish asoslari va sanoatning maqsadli yo‘nalishlari. Boshqaruv maktablari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

47,5 KB


Korxona faoliyatini boshqarish asoslari va sanoatning maqsadli yo‘nalishlari.
Boshqaruv maktablari
Reja
1. Korxona boshqaruvining mohiyati va prinsiplari
2. Boshqaruvning axborot ta’minoti
3. Tarmoqni rivojlantirish konsepsiyasi
4. Sohani rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlari
5. Boshqaruv maktablari va ularning namoyandalari
11.1. Korxona boshqaruvining mohiyati va printsiplari
Ishlab chiqarish korxonalari zamonaviy iqtisodiyotning kichiq yacheykasi
bo‘libgina qolmasdan, uni harakatga keltiruvchi kuch va o‘sishni ta’minlovchi
asosiy omil sifatida qarali. Korxona faoliyatini tashkil etish va boshqarish masalasi
qadimdan  iqtisodiyot  va  boshqaruv  sohasining  dolzarb  masalalaridan  biri
hisoblanadi. Chunki, korxonadagi asosiy omil hisoblangan mehnat va u tomonidan
boshqariladigan  resurslar  jamiyatning  o‘zigarib  borish  jarayonida  muntazam
takomillashib yangi innovatsion yondoshuvlarni o‘zida mujjasam etib kelmoqda. 
Korxonada ishlab chiqarish, xizmat ko‘rsatish va ishlarni bajarish masalalari
mehnat  resurslari,  asosiy  vositalar,  aylanma  mablag‘lar,  axborot  va
kommunikatsiya,  shuningdek,  tadbirkorlik g‘oyalariga  tayangan  holda hal  etib
kelinadi.  Sababi,  korxona  faoliyatining  borishi  va  boshqarilishi  aynan  shu
resurslarni boshqarish bilan olib boriladi.
Korxonani boshqarish masalasi o‘zining dolzarbligini shu davrga qadar
yo‘qotmay  kelishiga  yana  ta’sir  etuvchi  omillardan  biri,  bozor  kuchlarining
harakatini  ham  to‘xtovsiz  o‘sib  borishidir.  Bozordagi  narx-navo,  raqobat,
Logotip
Korxona faoliyatini boshqarish asoslari va sanoatning maqsadli yo‘nalishlari. Boshqaruv maktablari Reja 1. Korxona boshqaruvining mohiyati va prinsiplari 2. Boshqaruvning axborot ta’minoti 3. Tarmoqni rivojlantirish konsepsiyasi 4. Sohani rivojlantirishning asosiy yo‘nalishlari 5. Boshqaruv maktablari va ularning namoyandalari 11.1. Korxona boshqaruvining mohiyati va printsiplari Ishlab chiqarish korxonalari zamonaviy iqtisodiyotning kichiq yacheykasi bo‘libgina qolmasdan, uni harakatga keltiruvchi kuch va o‘sishni ta’minlovchi asosiy omil sifatida qarali. Korxona faoliyatini tashkil etish va boshqarish masalasi qadimdan iqtisodiyot va boshqaruv sohasining dolzarb masalalaridan biri hisoblanadi. Chunki, korxonadagi asosiy omil hisoblangan mehnat va u tomonidan boshqariladigan resurslar jamiyatning o‘zigarib borish jarayonida muntazam takomillashib yangi innovatsion yondoshuvlarni o‘zida mujjasam etib kelmoqda. Korxonada ishlab chiqarish, xizmat ko‘rsatish va ishlarni bajarish masalalari mehnat resurslari, asosiy vositalar, aylanma mablag‘lar, axborot va kommunikatsiya, shuningdek, tadbirkorlik g‘oyalariga tayangan holda hal etib kelinadi. Sababi, korxona faoliyatining borishi va boshqarilishi aynan shu resurslarni boshqarish bilan olib boriladi. Korxonani boshqarish masalasi o‘zining dolzarbligini shu davrga qadar yo‘qotmay kelishiga yana ta’sir etuvchi omillardan biri, bozor kuchlarining harakatini ham to‘xtovsiz o‘sib borishidir. Bozordagi narx-navo, raqobat,
iste’molchilar  va  Hukumatning  me’yorlari  korxonalarni  muntazam  o‘z  ustida
ishlab borishi va rivojlanishiga undovchi turtki vazifasini bajaradi.
«Korxonani boshqarish» - aholi va xalq xo‘jaligi uchun zarur bo‘lgan
mahsulot ishlab chiqarish, ish bajarish va xizmat ko‘rsatishning ijtimoiy-iqtisodiy
va ma’muriy-xo‘jalik mexanizmlarini  amalga oshiriladi. U tabiat va jamiyatning
muayyan  ishlab  chiqarish  sharoitlarida  rivojlanishining  ob’ektiv  qonunlari
namoyon bo‘lishi va amal qilishiga, shuningdek, korxonalar faoliyatiga bevosita va
bilvosita ta’sir ko‘rsatuvchi davlat miqyosida qabul qilinuvchi qoida, normativ va
qonun hujjatlariga tayanadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida yangi huquqiy-tashkiliy shakldagi korxonalar,
xom ashyo, material va asbob-uskuna etkazib beruvchilar, shuningdek, bevosita
mahsulot  yoki  tovar  iste’molchilari  (xaridorlar)  bilan  yangicha  iqtisodiy
munosabatlar vujudga kelib, rivojlanib bormoqda. Bundan tashqari, korxona, bu –
avvalo ishlab chiqarish jamoai, odamlarning turli tarzdagi faoliyati bo‘lib,
ular o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar tizimi yuzaga keladi hamda ma’lum bir
turmush tarzi, ma’naviyat va axloq normalari shakllanadi. Bularning barchasi
xo‘jalik yuritish shakl va usullarini qayta ko‘rib chiqish, korxonaning iqtisodiyot
rivojlanishidagi o‘rni va roliga yangicha yondashishni talab qiladi.
Tahlillarning  ko‘rsatishicha,  istalgan  korxonaning  faoliyatida  turlicha
savollar yuzaga keladi. Masalan, korxona qay tarzda faoliyat yuritishi kerak va
daromad nimaga bog‘liq bo‘ladi? Samaradorlik va iqtisodiy barqarorlik nimalarga
bog‘liq? «Xom ashyo etkazib beruvchilar va iste’molchilar bilan qanday ishlash
kerak?»  «Mahsulotni  sotishda  vositachilardan  foydalanish  zaruriyati;  Ishlab
chiqarish sur’atini qanday oshirish mumkin?» «Raqobatchilik kurashida nima va
qanday omillar muvaffaqiyat keltiradi?» «Ishlab chiqarish va sotishni boshqarish
tizimi  qanday  bo‘lishi  lozim?»  va hokazolar.  Korxonalar  faoliyatida biron-bir
mahsulotni  qachon, qaerda, kimga sotish, nimani, qancha, qanday qilib ishlab
chiqarish lozim, degan savolga javob berish muhim ahamiyat kasb etadi.
“Printsip” so’zi  lotin tilidan olingan  bo’lib, asos,  dastlabki, ya’ni  xatti-
harakat  yoki  faoliyatning  asosiy  qoidasi,  rahbar  g’oya  ma’nolarini  bildiradi.
Printsiplarda  boshqaruvning ob’ekti  va  sub’ekti  o’rtasidagi  ob’ektiv,  myhim,
takrorlanadigan,  nisbiy,  typg’yn,  aniq,  muayyanlik  va  mohiyat  bilan  umumiy
Logotip
iste’molchilar va Hukumatning me’yorlari korxonalarni muntazam o‘z ustida ishlab borishi va rivojlanishiga undovchi turtki vazifasini bajaradi. «Korxonani boshqarish» - aholi va xalq xo‘jaligi uchun zarur bo‘lgan mahsulot ishlab chiqarish, ish bajarish va xizmat ko‘rsatishning ijtimoiy-iqtisodiy va ma’muriy-xo‘jalik mexanizmlarini amalga oshiriladi. U tabiat va jamiyatning muayyan ishlab chiqarish sharoitlarida rivojlanishining ob’ektiv qonunlari namoyon bo‘lishi va amal qilishiga, shuningdek, korxonalar faoliyatiga bevosita va bilvosita ta’sir ko‘rsatuvchi davlat miqyosida qabul qilinuvchi qoida, normativ va qonun hujjatlariga tayanadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida yangi huquqiy-tashkiliy shakldagi korxonalar, xom ashyo, material va asbob-uskuna etkazib beruvchilar, shuningdek, bevosita mahsulot yoki tovar iste’molchilari (xaridorlar) bilan yangicha iqtisodiy munosabatlar vujudga kelib, rivojlanib bormoqda. Bundan tashqari, korxona, bu – avvalo ishlab chiqarish jamoai, odamlarning turli tarzdagi faoliyati bo‘lib, ular o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar tizimi yuzaga keladi hamda ma’lum bir turmush tarzi, ma’naviyat va axloq normalari shakllanadi. Bularning barchasi xo‘jalik yuritish shakl va usullarini qayta ko‘rib chiqish, korxonaning iqtisodiyot rivojlanishidagi o‘rni va roliga yangicha yondashishni talab qiladi. Tahlillarning ko‘rsatishicha, istalgan korxonaning faoliyatida turlicha savollar yuzaga keladi. Masalan, korxona qay tarzda faoliyat yuritishi kerak va daromad nimaga bog‘liq bo‘ladi? Samaradorlik va iqtisodiy barqarorlik nimalarga bog‘liq? «Xom ashyo etkazib beruvchilar va iste’molchilar bilan qanday ishlash kerak?» «Mahsulotni sotishda vositachilardan foydalanish zaruriyati; Ishlab chiqarish sur’atini qanday oshirish mumkin?» «Raqobatchilik kurashida nima va qanday omillar muvaffaqiyat keltiradi?» «Ishlab chiqarish va sotishni boshqarish tizimi qanday bo‘lishi lozim?» va hokazolar. Korxonalar faoliyatida biron-bir mahsulotni qachon, qaerda, kimga sotish, nimani, qancha, qanday qilib ishlab chiqarish lozim, degan savolga javob berish muhim ahamiyat kasb etadi. “Printsip” so’zi lotin tilidan olingan bo’lib, asos, dastlabki, ya’ni xatti- harakat yoki faoliyatning asosiy qoidasi, rahbar g’oya ma’nolarini bildiradi. Printsiplarda boshqaruvning ob’ekti va sub’ekti o’rtasidagi ob’ektiv, myhim, takrorlanadigan, nisbiy, typg’yn, aniq, muayyanlik va mohiyat bilan umumiy
bog’lanish  va  aloqadorlik  o’z  ifodasini  topadi.  Bu  umumiy  bog’lanish  va
aloqadorliklar  ma’lum  shart-sharoitlarda  voqealar  rivojining  yo’nalishi  va
xususiyatini belgilab beradi. 
Bundan  ko’rinib  turibdiki,  boshqarishning  qonun-qoidalari  va  printsiplari
faqat hamma uchun majburiy bo’lgan norma, qoida, rasm-rusum, moyilliklar orqali
ta’riflanishi va ifodalanishi mumkin (1-jadval).
1-jadval
Boshqaruv  printsiplari
№
Printsiplar
Izoh
1.
Demokratiyalas
h printsipi
Ishlarni ommani boshqarishga keng ko’lamda jalb qilish,
kengash va maslahatlar orqali bajarilishini talab qiladi.
2.
Ierarxiya
printsipi
Boshqarshning pog’onaligiga asolanadi. Bu bir tomondan,
markaziy, ikkinchi tomondan esa, viloyat, shahar va tumanlar
darajasidagi  davlat  hokimiyati  hamda  boshqaruv
idoralarining  vazifalarini  aniq  belgilanishini  talab  qiladi.
Samarasiz  boshqaruv  bo’g’ilari  qanchalik  ko’p  bo’lsa,
boshqaruv jarayoni shunchalik chigallashadi.
3.
Rejalashtirish
printsipi
Boshqarish  bo’g’inlari  o’rtasidagi  taraqqiyot  nisbatlarini
aniqlaydi,  shartnomalarning  bajarilishini  tashkil  qiladi  va
nazorat qiladi.
4.
Yakka hokimlik
printsipi
Boshqarish tayinlangan shaxs  tomonidan bajarilib, ynga
boshqariladigan  ob’ekt,  uning  mol-mulki,  pul  mablag’lari
ishonib toshiriladi.
Yakkahokimlik  boshqarishda  qatьiy  tartib  va  mehnat
intizomini  ta’minlaydi.  Bunda  “Ko’plashib  muhokama
qilmoq keragu, lekin mas’uliyat yakka bir kishida bo’lmog’i
kerak” degan printsip amal qiladi.
5.
Ilmiylik
printsipi
Boshqaruvchilardan chuqur bilimni, o’z sohasi bo’yicha
iqtisod, mantiq, puhiyat, matematika, chet tili, texnologiya
kabi fanlarni yaxshi bilishni talab qiladi. SHu bilan birga,
uning  saviyali  tashkilotchi,  tashabbuskor,  g’oyalarga  boy,
izlanuvchan,  bozor  kon’yunkturasini  yaxshi  biladigan,
Logotip
bog’lanish va aloqadorlik o’z ifodasini topadi. Bu umumiy bog’lanish va aloqadorliklar ma’lum shart-sharoitlarda voqealar rivojining yo’nalishi va xususiyatini belgilab beradi. Bundan ko’rinib turibdiki, boshqarishning qonun-qoidalari va printsiplari faqat hamma uchun majburiy bo’lgan norma, qoida, rasm-rusum, moyilliklar orqali ta’riflanishi va ifodalanishi mumkin (1-jadval). 1-jadval Boshqaruv printsiplari № Printsiplar Izoh 1. Demokratiyalas h printsipi Ishlarni ommani boshqarishga keng ko’lamda jalb qilish, kengash va maslahatlar orqali bajarilishini talab qiladi. 2. Ierarxiya printsipi Boshqarshning pog’onaligiga asolanadi. Bu bir tomondan, markaziy, ikkinchi tomondan esa, viloyat, shahar va tumanlar darajasidagi davlat hokimiyati hamda boshqaruv idoralarining vazifalarini aniq belgilanishini talab qiladi. Samarasiz boshqaruv bo’g’ilari qanchalik ko’p bo’lsa, boshqaruv jarayoni shunchalik chigallashadi. 3. Rejalashtirish printsipi Boshqarish bo’g’inlari o’rtasidagi taraqqiyot nisbatlarini aniqlaydi, shartnomalarning bajarilishini tashkil qiladi va nazorat qiladi. 4. Yakka hokimlik printsipi Boshqarish tayinlangan shaxs tomonidan bajarilib, ynga boshqariladigan ob’ekt, uning mol-mulki, pul mablag’lari ishonib toshiriladi. Yakkahokimlik boshqarishda qatьiy tartib va mehnat intizomini ta’minlaydi. Bunda “Ko’plashib muhokama qilmoq keragu, lekin mas’uliyat yakka bir kishida bo’lmog’i kerak” degan printsip amal qiladi. 5. Ilmiylik printsipi Boshqaruvchilardan chuqur bilimni, o’z sohasi bo’yicha iqtisod, mantiq, puhiyat, matematika, chet tili, texnologiya kabi fanlarni yaxshi bilishni talab qiladi. SHu bilan birga, uning saviyali tashkilotchi, tashabbuskor, g’oyalarga boy, izlanuvchan, bozor kon’yunkturasini yaxshi biladigan,
tavakkal qilishdan qo’rqmaydigan mytaxacsis bo’lishini ham
talab qiladi.
6.
Qayta aloqalar
printsipi
Topshiriqni  berishda  “tushundinglarmi?”  deb  so’rash
yetarli emas. Bunday savolga javobgar shaxsdan tasdiqlovchi
javobni, topshiriqni to’g’pi tyshynganligini so’rash kerak.
7.
Javobgarlik
printsipi
Bu eng avvalo, boshqaruvchilarning javobgarligini nazarda
tutadi. Bajaruvchanlik madaniyati past, mas’uliyatsiz rahbar
korxona  va  xodimlarning  sho’ri.  Boshqaruvchi uchun
huquqiy javobgarlik o’ta yuqori bo’lishi kerak.
Shunday qilib, boshqarish printsipi deganda, boshqaruv organlari va rahbarlari
faoliyatining negizini tashkil etuvchi asosiy qonun-qoidalar tushuniladi. Boshqarish
printsiplari - bu boshqaruv amaliyotida ob’ektiv qonunlardan ongli foydalanish
qobiliyati.
Hozirgi kunda bozor iqtisodiyoti ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanishi va
korxonalarning mustaqil faoliyat ko‘rsatishlariga keng imkoniyatlar ochib berish
bilan  birga  kadrlarga,  ularning  bilimlari,  ko‘nikmalari  va  malakalariga  katta
talablar qo‘ymoqda. Bir tomondan fan-texnika taraqqiyoti, ikkinchi tomondan esa
bozor munosabatlari va raqobatchilikning rivojlanib borish sharoitlarida mehnat
bozorida faqatgina zamonaviy korxonalar iqtisodiyotini  yaxshi  biluvchi, uning
balansini to‘g‘ri tushunuvchi, biznes-reja ishlab chiqarishga qodir, 
investision va
boshqa xo‘jalik faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan qarorlarni qabul qilishni to‘g‘ri
amalga oshiruvchi mutaxassislar muvaffaqiyatga erishishi mumkin.
11.2. Boshqaruvning axborot ta’minoti
Axborot  deganda  odamlar  tushunishi  mumkin  bo‘lgan  va  tahlil
qilishni,  tushunishni  va  izohlashni  talab  qiladigan,  ramzlar  shaklida
bo‘ladigan  atrofimizdagi  dunyo  to‘g‘risidagi  ma’lumotlar  tushuniladi.
Boshqaruv  faoliyatida  ma’lumot  bu  boshqariladigan  va  boshqariladigan  quyi
tizimlarning  holati,  shuningdek  tashqi  muhit  haqida  ma’lumot  to‘plamidir.
        Axborotning eng muhim xususiyati - uni ko‘p marotaba ishlatish
imkoniyati.  Biroq,  barcha  tushunchalar,  shu  jumladan  iqtisodiyot  va
Logotip
tavakkal qilishdan qo’rqmaydigan mytaxacsis bo’lishini ham talab qiladi. 6. Qayta aloqalar printsipi Topshiriqni berishda “tushundinglarmi?” deb so’rash yetarli emas. Bunday savolga javobgar shaxsdan tasdiqlovchi javobni, topshiriqni to’g’pi tyshynganligini so’rash kerak. 7. Javobgarlik printsipi Bu eng avvalo, boshqaruvchilarning javobgarligini nazarda tutadi. Bajaruvchanlik madaniyati past, mas’uliyatsiz rahbar korxona va xodimlarning sho’ri. Boshqaruvchi uchun huquqiy javobgarlik o’ta yuqori bo’lishi kerak. Shunday qilib, boshqarish printsipi deganda, boshqaruv organlari va rahbarlari faoliyatining negizini tashkil etuvchi asosiy qonun-qoidalar tushuniladi. Boshqarish printsiplari - bu boshqaruv amaliyotida ob’ektiv qonunlardan ongli foydalanish qobiliyati. Hozirgi kunda bozor iqtisodiyoti ishlab chiqarish kuchlarining rivojlanishi va korxonalarning mustaqil faoliyat ko‘rsatishlariga keng imkoniyatlar ochib berish bilan birga kadrlarga, ularning bilimlari, ko‘nikmalari va malakalariga katta talablar qo‘ymoqda. Bir tomondan fan-texnika taraqqiyoti, ikkinchi tomondan esa bozor munosabatlari va raqobatchilikning rivojlanib borish sharoitlarida mehnat bozorida faqatgina zamonaviy korxonalar iqtisodiyotini yaxshi biluvchi, uning balansini to‘g‘ri tushunuvchi, biznes-reja ishlab chiqarishga qodir, investision va boshqa xo‘jalik faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan qarorlarni qabul qilishni to‘g‘ri amalga oshiruvchi mutaxassislar muvaffaqiyatga erishishi mumkin. 11.2. Boshqaruvning axborot ta’minoti Axborot deganda odamlar tushunishi mumkin bo‘lgan va tahlil qilishni, tushunishni va izohlashni talab qiladigan, ramzlar shaklida bo‘ladigan atrofimizdagi dunyo to‘g‘risidagi ma’lumotlar tushuniladi. Boshqaruv faoliyatida ma’lumot bu boshqariladigan va boshqariladigan quyi tizimlarning holati, shuningdek tashqi muhit haqida ma’lumot to‘plamidir. Axborotning eng muhim xususiyati - uni ko‘p marotaba ishlatish imkoniyati. Biroq, barcha tushunchalar, shu jumladan iqtisodiyot va
Boshqaruvning  tomonidan  qo‘llaniladigan  narsalar  o‘zgarmaydi,  ular  doimiy
ravishda  takomillashtirilib  boriladi,  yangi  ma’no  va  yangi  mazmun  bilan
to‘ldiriladi.
         Axborot barcha darajadagi menejerlar va mutaxassislar mehnatining
asosiy mavzusidir. Turli darajadagi menejerlar, ularning turli vakolatlari faoliyat
sohalari  ma’lumot  to‘plash,  saqlash,  ishlov  berish  va  ulardan  foydalanish
usullaridagi farqlarni ko‘rsatadi. SHu bilan birga, har qanday rahbardan axborotni
qayta ishlashning ham analitik, ham sintetik usullariga ega bo‘lish talab etiladi.
Birinchidan, har qanday ma’lumot parchalanadi, ya’ni analitik ravishda alohida
qismlarga,  bo‘laklarga,  epizodlarga  bo‘linadi.  So‘ngra,  ushbu  mozaikadan
bilimning  yangi  tuzilishi  yaratiladi,  har  bir  kishi  nafaqat  shaxsiy
tajriba va bilimlarni, balki analitik va sintetik qobiliyatlarni, vaqt o‘tishi bilan sezgi
bilan ta’minlaydigan ma’lum bir tuzilmaning tuzilishini yaratadi. 
 Boshqaruv uchun ishlatiladigan ma’lumotlar puxta tayyorgarlikni talab
qiladi. Birinchidan, axborot shovqini deb ataladigan narsani yo‘q qilish kerak – bu
boshqarish  jarayonlari  bilan  bevosita  bog‘liq  bo‘lmagan  ma’lumotlar.  Yuqori
darajadagi  ijodiy  qobiliyatga  ega  menejerlar  uyushmagan  "shovqinli"
ma’lumotlardan
 
foydalanishlari
 
mumkin.
           Ajratilganlardan ko‘ra tajribali menejerlarga qaraganda ko‘proq foydali
ma’lumotlarni yig‘ib oling va har tomonlama ishlating. Axborot bilan shovqin
bilan birga ehtiyotkorlik bilan ishlov berilmasa, yangi paydo bo‘lgan vaziyatlar,
vaziyatning o‘zgarishi, asl ilmiy, texnikaviy yoki iqtisodiy-tashkiliy yangiliklar
haqidagi ma’lumotlar chiqarib tashlanishi mumkin. SHuning uchun,  axborotni
boshqarish bo‘yicha qarorlarni qabul qilish va tayyorlash uchun evristik va
rasmiylashtirilgan protseduralar kiritilishi kerak. Axborotni siqish (siqish) aniq
maqsadlarga asoslangan, ayniqsa strategik ahamiyatga ega bo‘lgan axborotni ko‘p
maqsadli qayta ishlashga imkon beradigan printsiplar asosida amalga oshirilishi
kerak.                      
Foydali  tarkibiy  qismlarni  aniqlash  va  muhim  xulosalar
chiqarish  uchun  katta  hajmdagi  ma’lumotlarni  tahlil  qiluvchi  maxsus  ekspert
guruhlarini
 
tashkil
 
etish
 
tajribasi
 
katta
 
ahamiyatga
 
ega.
Logotip
Boshqaruvning tomonidan qo‘llaniladigan narsalar o‘zgarmaydi, ular doimiy ravishda takomillashtirilib boriladi, yangi ma’no va yangi mazmun bilan to‘ldiriladi. Axborot barcha darajadagi menejerlar va mutaxassislar mehnatining asosiy mavzusidir. Turli darajadagi menejerlar, ularning turli vakolatlari faoliyat sohalari ma’lumot to‘plash, saqlash, ishlov berish va ulardan foydalanish usullaridagi farqlarni ko‘rsatadi. SHu bilan birga, har qanday rahbardan axborotni qayta ishlashning ham analitik, ham sintetik usullariga ega bo‘lish talab etiladi. Birinchidan, har qanday ma’lumot parchalanadi, ya’ni analitik ravishda alohida qismlarga, bo‘laklarga, epizodlarga bo‘linadi. So‘ngra, ushbu mozaikadan bilimning yangi tuzilishi yaratiladi, har bir kishi nafaqat shaxsiy tajriba va bilimlarni, balki analitik va sintetik qobiliyatlarni, vaqt o‘tishi bilan sezgi bilan ta’minlaydigan ma’lum bir tuzilmaning tuzilishini yaratadi. Boshqaruv uchun ishlatiladigan ma’lumotlar puxta tayyorgarlikni talab qiladi. Birinchidan, axborot shovqini deb ataladigan narsani yo‘q qilish kerak – bu boshqarish jarayonlari bilan bevosita bog‘liq bo‘lmagan ma’lumotlar. Yuqori darajadagi ijodiy qobiliyatga ega menejerlar uyushmagan "shovqinli" ma’lumotlardan foydalanishlari mumkin. Ajratilganlardan ko‘ra tajribali menejerlarga qaraganda ko‘proq foydali ma’lumotlarni yig‘ib oling va har tomonlama ishlating. Axborot bilan shovqin bilan birga ehtiyotkorlik bilan ishlov berilmasa, yangi paydo bo‘lgan vaziyatlar, vaziyatning o‘zgarishi, asl ilmiy, texnikaviy yoki iqtisodiy-tashkiliy yangiliklar haqidagi ma’lumotlar chiqarib tashlanishi mumkin. SHuning uchun, axborotni boshqarish bo‘yicha qarorlarni qabul qilish va tayyorlash uchun evristik va rasmiylashtirilgan protseduralar kiritilishi kerak. Axborotni siqish (siqish) aniq maqsadlarga asoslangan, ayniqsa strategik ahamiyatga ega bo‘lgan axborotni ko‘p maqsadli qayta ishlashga imkon beradigan printsiplar asosida amalga oshirilishi kerak. Foydali tarkibiy qismlarni aniqlash va muhim xulosalar chiqarish uchun katta hajmdagi ma’lumotlarni tahlil qiluvchi maxsus ekspert guruhlarini tashkil etish tajribasi katta ahamiyatga ega.
Boshqaruv  amaliyotida  ishlatiladigan  ma’lumotlarning  xilma-xilligi  tasniflash
usullarini ishlab chiqishni talab qiladi. 
Axborotni tasniflash tamoyillari: 
Boshqaruvning turli jihatlari (yuzaga keladigan vazifalarning tabiati): 
-
aslida boshqaruv, iqtisodiy, texnik va texnologik, ijtimoiy-psixologik; 
-
taqdimot usuli: raqamli, alifbo, kodlangan (masalan, elektr zanjirlari);
-
paydo bo‘lish manbalari:  tashqi, ichki; 
-
foydalanish vaqti: doimiy, o‘zgaruvchan; tadbirkorlik subektiga munosabat:
kirish,  chiqish;foydalanish  imkoniyatlari:  foydali,  ortiqcha,  yolg‘on,  noto‘g‘ri.
Har qanday muammoni hal qilishda etakchi vakolatli va barcha ma’lumotlarga ega
bo‘lishi kerak. Aks holda, boshqaruv samaradorligi keskin pasayishi yoki salbiy
bo‘lishi  mumkin.Inson  idrokining  tabiati  bo‘yicha  axborotning  turli  xil
organoleptik shakllarini ajratish mumkin: vizual (vizual), audio ma’lumot (tovush),
sezgir,  xushbo‘y,  shuningdek  estrodiol  shakllar,  masalan,  audiovizual.  Eng
qimmati audiovizual ma’lumotdir, chunki vizual analizator tizimi atrofdagi dunyo
haqidagi ma’lumotlarning 94-96% ni ta’minlaydi.
Ma’lumotlarni tartibsizligi va yetishmovchiligi boshqaruv samaradorligini
keskin pasaytiradi va xato va hatto halokatli oqibatlarga olib kelishi mumkin. 
Raqamli  ma’lumotlar, kodlangan  ma’lumot  kabi,  boshqariladigan
tizimning  xilma-xil  holatini  va  uning  boshqaruv  harakatlariga  javobini
ifodalashi mumkin. Bunday ma’lumotlardan samarali foydalanish muayyan kasbiy
bilimlarni,  ko‘nikmalarni,  ma’lum  kasbiy  madaniyatni,  psixologik
stereotiplarni  shakllantirishni  talab  qiladi.  SHu  bilan  birga,  matematik
madaniyat, mavhum fikrlash, mavhum mantiqning o‘rni sezilarli darajada oshadi.
         Tashqi ma’lumotlar bevosita tashqi muhitning tizimiga (tashkilotiga) va
tashqi muhitning ta’sirchan qismini aks ettirishi mumkin.Tashkilot uchun ushbu
ma’lumot  korxonaning  o‘zi  boshqarolmaydigan  sohalarga  -  iqtisodiy  stikllar,
siyosiy sharoitlar, bozor sharoitlari, ob-havo, iqlim va boshqalarga tegishli. 
Ichki  ma’lumotlar boshqarish  va  boshqariladigan  tizimlarning  holatini
tavsiflaydi, masalan, boshqarish tizimining holati, uning shtatlari, boshqariladigan
tizimning  moddiy  va  moliyaviy  resurslari,  mavjud  texnologiyalar.  Kirish
ma’lumotlari energiya, moddalar, tizimga kiradigan ma’lumotlar oqimini, chiqish
Logotip
Boshqaruv amaliyotida ishlatiladigan ma’lumotlarning xilma-xilligi tasniflash usullarini ishlab chiqishni talab qiladi. Axborotni tasniflash tamoyillari: Boshqaruvning turli jihatlari (yuzaga keladigan vazifalarning tabiati): - aslida boshqaruv, iqtisodiy, texnik va texnologik, ijtimoiy-psixologik; - taqdimot usuli: raqamli, alifbo, kodlangan (masalan, elektr zanjirlari); - paydo bo‘lish manbalari: tashqi, ichki; - foydalanish vaqti: doimiy, o‘zgaruvchan; tadbirkorlik subektiga munosabat: kirish, chiqish;foydalanish imkoniyatlari: foydali, ortiqcha, yolg‘on, noto‘g‘ri. Har qanday muammoni hal qilishda etakchi vakolatli va barcha ma’lumotlarga ega bo‘lishi kerak. Aks holda, boshqaruv samaradorligi keskin pasayishi yoki salbiy bo‘lishi mumkin.Inson idrokining tabiati bo‘yicha axborotning turli xil organoleptik shakllarini ajratish mumkin: vizual (vizual), audio ma’lumot (tovush), sezgir, xushbo‘y, shuningdek estrodiol shakllar, masalan, audiovizual. Eng qimmati audiovizual ma’lumotdir, chunki vizual analizator tizimi atrofdagi dunyo haqidagi ma’lumotlarning 94-96% ni ta’minlaydi. Ma’lumotlarni tartibsizligi va yetishmovchiligi boshqaruv samaradorligini keskin pasaytiradi va xato va hatto halokatli oqibatlarga olib kelishi mumkin. Raqamli ma’lumotlar, kodlangan ma’lumot kabi, boshqariladigan tizimning xilma-xil holatini va uning boshqaruv harakatlariga javobini ifodalashi mumkin. Bunday ma’lumotlardan samarali foydalanish muayyan kasbiy bilimlarni, ko‘nikmalarni, ma’lum kasbiy madaniyatni, psixologik stereotiplarni shakllantirishni talab qiladi. SHu bilan birga, matematik madaniyat, mavhum fikrlash, mavhum mantiqning o‘rni sezilarli darajada oshadi. Tashqi ma’lumotlar bevosita tashqi muhitning tizimiga (tashkilotiga) va tashqi muhitning ta’sirchan qismini aks ettirishi mumkin.Tashkilot uchun ushbu ma’lumot korxonaning o‘zi boshqarolmaydigan sohalarga - iqtisodiy stikllar, siyosiy sharoitlar, bozor sharoitlari, ob-havo, iqlim va boshqalarga tegishli. Ichki ma’lumotlar boshqarish va boshqariladigan tizimlarning holatini tavsiflaydi, masalan, boshqarish tizimining holati, uning shtatlari, boshqariladigan tizimning moddiy va moliyaviy resurslari, mavjud texnologiyalar. Kirish ma’lumotlari energiya, moddalar, tizimga kiradigan ma’lumotlar oqimini, chiqish
-  tizim  mahsulotini  tavsiflaydi  (masalan,  tovarlar  va  xizmatlar  hajmi  va
nomenklaturasi).
         Axborotni chindan ham foydali boshqarish bilan bir qatorda, ortiqcha
ma’lumotlarni ham qabul qilish mumkin, ular haqiqatan ham ishonchli, ammo hech
qanday  yangi  narsalarni  o‘z  ichiga  olmaydi,  keraksiz  ravishda  olingan  yoki
olinadigan
 
ma’lumotlarni
 
tafsilotlariga
 
ega.
Soxta ma’lumotlar  ongli ravishda onglidir, bu uning yolg‘ondan (yolg‘ondan)
tub  farqi.  Ko‘pincha  kuchsiz  signallar  (miqdoriy  qiymati  boshqa  kirish
signallarining  qiymatidan  past  bo‘lgan  signallar)  ichki  va  tashqi  omillarning
mumkin bo‘lgan o‘zgarishlari haqida, agar ular odatdagi jarayonga mos kelmasa.
Aksariyat korxonalar uchun ma’lumotga bo‘lgan ehtiyoj tarkibi taxminan bir
xil. Ma’lumotlar doimiy ravishda va to‘liq ravishda ishlab chiqarish, biznes va
boshqa faoliyat turlarini aks ettirishi kerak. Axborotning tarkibi iqtisodiy,huquqiy,
texnik bo‘lishi mumkin. 
Axborot turlari Rejalashtirilgan ma’lumotda kelajakda bajarilishi mumkin
bo‘lgan  harakatlar  tanlovi,  shuningdek  texnik,  iqtisodiy  va  operatsion-ishlab
chiqarishni
 
rejalashtirish
 
bo‘yicha
 
ma’lumotlar
 
mavjud.
Ma’lumotnoma  ma’lumotlari  buxgalteriya  hisobi  va  rejalashtirish
ma’lumotlari o‘rtasidagi bog‘liqlikdir. Ma’lumotnoma ma’lumotlari tarkibi ishlab
chiqarish turi, mahsulotlarning nomenklaturasi va murakkabligi, ishlab chiqarish
texnologiyasi  va  tashkil  etilishi,  ichki  mehnat  taqsimoti,  ichki  iqtisodiy
munosabatlarning rivojlanish darajasi bilan belgilanadi.
Buxgalteriya ma’lumotlari dastlabki ma’lumotlarni to‘plash, o‘zgartirish,
yozib olish, kompьyuter markazlariga yoki tezkor boshqaruv uchun ma’lumotlarni
qayta  ishlash  uchun  boshqaruv  blokiga,  ma’lumotlarni  oqim  va  muayyan
printsiplar bo‘yicha to‘plash va guruhlarga ajratish, yig‘ma ma’lumotlarni yaratish
va  hisobkitoblarni  amalga  oshirish  bosqichlarini  o‘z  ichiga  oladi.  (tahliliy  va
sintetik hisob, ichki va tashqi hisobotlarni tayyorlash).           
Korxonada faoliyat jarayonida katta miqdordagi tezkor ma’lumot mavjud.
Masalan, elektroenergetikada, korxonaning elektr qurilmalarini tezkor dispetcherlik
nazorati bilan, elektr ulanish sxemasi, elektr jihozlarining yuklanishi, uning holati
va  boshqa  narsalar  hozirgi  vaqt  rejimida  talab  qilinadi.  Asosiy  ma’lumotlar
Logotip
- tizim mahsulotini tavsiflaydi (masalan, tovarlar va xizmatlar hajmi va nomenklaturasi). Axborotni chindan ham foydali boshqarish bilan bir qatorda, ortiqcha ma’lumotlarni ham qabul qilish mumkin, ular haqiqatan ham ishonchli, ammo hech qanday yangi narsalarni o‘z ichiga olmaydi, keraksiz ravishda olingan yoki olinadigan ma’lumotlarni tafsilotlariga ega. Soxta ma’lumotlar ongli ravishda onglidir, bu uning yolg‘ondan (yolg‘ondan) tub farqi. Ko‘pincha kuchsiz signallar (miqdoriy qiymati boshqa kirish signallarining qiymatidan past bo‘lgan signallar) ichki va tashqi omillarning mumkin bo‘lgan o‘zgarishlari haqida, agar ular odatdagi jarayonga mos kelmasa. Aksariyat korxonalar uchun ma’lumotga bo‘lgan ehtiyoj tarkibi taxminan bir xil. Ma’lumotlar doimiy ravishda va to‘liq ravishda ishlab chiqarish, biznes va boshqa faoliyat turlarini aks ettirishi kerak. Axborotning tarkibi iqtisodiy,huquqiy, texnik bo‘lishi mumkin. Axborot turlari Rejalashtirilgan ma’lumotda kelajakda bajarilishi mumkin bo‘lgan harakatlar tanlovi, shuningdek texnik, iqtisodiy va operatsion-ishlab chiqarishni rejalashtirish bo‘yicha ma’lumotlar mavjud. Ma’lumotnoma ma’lumotlari buxgalteriya hisobi va rejalashtirish ma’lumotlari o‘rtasidagi bog‘liqlikdir. Ma’lumotnoma ma’lumotlari tarkibi ishlab chiqarish turi, mahsulotlarning nomenklaturasi va murakkabligi, ishlab chiqarish texnologiyasi va tashkil etilishi, ichki mehnat taqsimoti, ichki iqtisodiy munosabatlarning rivojlanish darajasi bilan belgilanadi. Buxgalteriya ma’lumotlari dastlabki ma’lumotlarni to‘plash, o‘zgartirish, yozib olish, kompьyuter markazlariga yoki tezkor boshqaruv uchun ma’lumotlarni qayta ishlash uchun boshqaruv blokiga, ma’lumotlarni oqim va muayyan printsiplar bo‘yicha to‘plash va guruhlarga ajratish, yig‘ma ma’lumotlarni yaratish va hisobkitoblarni amalga oshirish bosqichlarini o‘z ichiga oladi. (tahliliy va sintetik hisob, ichki va tashqi hisobotlarni tayyorlash). Korxonada faoliyat jarayonida katta miqdordagi tezkor ma’lumot mavjud. Masalan, elektroenergetikada, korxonaning elektr qurilmalarini tezkor dispetcherlik nazorati bilan, elektr ulanish sxemasi, elektr jihozlarining yuklanishi, uning holati va boshqa narsalar hozirgi vaqt rejimida talab qilinadi. Asosiy ma’lumotlar
buxgalteriya hisobining barcha turlari uchun dastlabki ma’lumotlarni taqdim etadi.
Boshlang‘ich ma’lumotlarning ko‘pligi menejerlarga to‘liq tushunish, tahlil qilish
va o‘z ishlarida foydalanishga imkon bermaydi. O‘z vazifalarini bajarishda ular
qisqa  sharhlar  va  boshqa  guruhlangan  ma’lumotlar  bilan  ishlashlari  kerak.
            Boshqarish tizimlarida ishlatiladigan ma’lumotlar ma’lum talablarga
javob  berishi kerak:           
1. Kerakli va yetarli miqdordagi va sifatli ma’lumot, sifat tomoni ustunlik
qiladi.
         2. Axborotning aniqligi. Agar ma’lumot noto‘g‘ri yoki taxminiy bo‘lsa, jiddiy
oqibatlarga
 
olib
 
keladigan
 
qaror
 
qabul
 
qilinishi
 
mumkin.
         3. Axborotning tezkorligi. Boshqaruv uchun zarur bo‘lgan ma’lumotlar o‘z
vaqtida bo‘lishi kerak. Oldindan ma’lumot talab qilinmasligi mumkin. Boshqa
tomondan, kechiqtirilgan ma’lumotlar  o‘z vaqtida  qaror  qabul  qilishga  imkon
bermaydi.
         4. Axborotning to‘liqligi. Barcha muammolarni samarali hal qilish uchun
menejer  boshlig‘iga  yetarli  miqdordagi  ma’lumotlar  taqdim  etilishi  kerak.
Qisqartirilgan  (kesilgan)  ma’lumotlar  boshqaruv  samaradorligini  keskin
pasaytirishi  yoki  hatto  boshqaruv  xatolariga  olib  kelishi  mumkin.  Biroq,
ma’lumotlarning to‘liqligi talabi uning ko‘payishi bilan chegaralanishi mumkin. 
5. Foydalilik. Qaror qabul qilish uchun aniq, aniq ma’lumot kerak, qolganlari
ma’lumot  shovqinini  hosil  qiladi.  Foydali  ma’lumotni  shovqinlardan  ajratish
murakkab
 
tahliliy
 
ish
 
bo‘lib,
 
ko‘pincha
 
qimmatga
 
tushadi.
          Axborotning texnologik xususiyatlari, uni joylashtirish zichligi, turli
sharoitlarda tejash imkoniyati, ishlov berish tezligi, qazib olish, bosib chiqarish,
taqdim etish, xizmat ko‘rsatish shakli va boshqalar. 
11.3. Menejmentning shakllanish tarixi
Ishlab chiqarish har qanday mamlakat iqtisodiy faoliyatining muhim tarkibiy
qismi hisoblanib, aynan u shu mamlakat aholisi hayot darajasini belgilab beradi.
Ishlab chiqaruvchilar ichki va tashqi bozorda muvaffaqiyatli raqobat olib
borishlari uchun ilg’or texnika va texnologiyalarga hamda bunga muvofiq keluvchi
tashkiliy tarkibga ham ega bo’lishlari kerak. Korxona madaniyati, axborotlar va
Logotip
buxgalteriya hisobining barcha turlari uchun dastlabki ma’lumotlarni taqdim etadi. Boshlang‘ich ma’lumotlarning ko‘pligi menejerlarga to‘liq tushunish, tahlil qilish va o‘z ishlarida foydalanishga imkon bermaydi. O‘z vazifalarini bajarishda ular qisqa sharhlar va boshqa guruhlangan ma’lumotlar bilan ishlashlari kerak. Boshqarish tizimlarida ishlatiladigan ma’lumotlar ma’lum talablarga javob berishi kerak: 1. Kerakli va yetarli miqdordagi va sifatli ma’lumot, sifat tomoni ustunlik qiladi. 2. Axborotning aniqligi. Agar ma’lumot noto‘g‘ri yoki taxminiy bo‘lsa, jiddiy oqibatlarga olib keladigan qaror qabul qilinishi mumkin. 3. Axborotning tezkorligi. Boshqaruv uchun zarur bo‘lgan ma’lumotlar o‘z vaqtida bo‘lishi kerak. Oldindan ma’lumot talab qilinmasligi mumkin. Boshqa tomondan, kechiqtirilgan ma’lumotlar o‘z vaqtida qaror qabul qilishga imkon bermaydi. 4. Axborotning to‘liqligi. Barcha muammolarni samarali hal qilish uchun menejer boshlig‘iga yetarli miqdordagi ma’lumotlar taqdim etilishi kerak. Qisqartirilgan (kesilgan) ma’lumotlar boshqaruv samaradorligini keskin pasaytirishi yoki hatto boshqaruv xatolariga olib kelishi mumkin. Biroq, ma’lumotlarning to‘liqligi talabi uning ko‘payishi bilan chegaralanishi mumkin. 5. Foydalilik. Qaror qabul qilish uchun aniq, aniq ma’lumot kerak, qolganlari ma’lumot shovqinini hosil qiladi. Foydali ma’lumotni shovqinlardan ajratish murakkab tahliliy ish bo‘lib, ko‘pincha qimmatga tushadi. Axborotning texnologik xususiyatlari, uni joylashtirish zichligi, turli sharoitlarda tejash imkoniyati, ishlov berish tezligi, qazib olish, bosib chiqarish, taqdim etish, xizmat ko‘rsatish shakli va boshqalar. 11.3. Menejmentning shakllanish tarixi Ishlab chiqarish har qanday mamlakat iqtisodiy faoliyatining muhim tarkibiy qismi hisoblanib, aynan u shu mamlakat aholisi hayot darajasini belgilab beradi. Ishlab chiqaruvchilar ichki va tashqi bozorda muvaffaqiyatli raqobat olib borishlari uchun ilg’or texnika va texnologiyalarga hamda bunga muvofiq keluvchi tashkiliy tarkibga ham ega bo’lishlari kerak. Korxona madaniyati, axborotlar va
inson resurslarini boshqarish bilan bog’liq ko’plab muammolar yuzaga keladiki, bu
kabi muammolarni samarali hal bo’lishi, korxonaning texnologik imkoniyatlaridan
kelib chiqadigan foyda miqdoriga bog’liq bo’ladi.
XVIII  asrga  kelib  kapitalistik  ishlab  chiqarishning  paydo  bo’lishi  va
rivojlanishi bilan bog’liq ravishda ishlab chiqarish jarayonlarini ilmiy tadqiq etish
ishlari boshlandi. Mashinali ishlab chiqarish o’z o’rnini maxsuslashtirilgan mehnat
faoliyatiga va qudratli, yuqori samarali mexanizmlarga asoslangan ishlab chiqarish
tizimiga bo’shatib berdi. Bunda barcha jarayonlar tarkibiy davrlarga ajratilgan edi.
Natijada ilmni ishlab chiqarishga keng qo’llash imkoniyati paydo bo’ldi, materialli
ishlab  chiqarish  bilan  bog’liq  bo’lgan  amaliy  tadqiqotlar  rivojlandi.  Yirik
mashinalashgan ishlab chiqarishdagi  barcha halqalarning o’zaro uyg’unlashgan
faoliyati ishlab chiqarishning barcha qirralari o’rtasida aniq me’yor va mezonga
asoslangan aloqalar o’rnatish va unga qatoiy bo’ysunishni  talab qilar edi. Bu
davrga kelib ishchilar va mashinalar soni ularning ish unumdorligi va sur’ati
o’rtasidagi mutanosibligini ta’minlash bo’yicha muammolar paydo bo’ldi. Ishlab
chiqarishni  texnik  tayyorlashdan  boshlab,  ishlab  chiqarishga  mo’ljallangan
mahsulotni yaratish, texnologik jarayonlarni loyihalashtirish va h.k. kabi ishlab
chiqarishni  boshqarishning  ko’p  qirrali  vazifalari  yuzaga  keldi.  Bu  esa  turli
faoliyatlar o’rtasida muvofiqlashtirish va uyg’unlashuvni ta’minlashni talab etar
edi.
Mehnat  taqsimoti  yuzaga  kelishi  natijasida  boshqaruv-  ishlab  chiqarish
faoliyatining  mustaqil faoliyat turi sifatida ajralib chiqdi.
Ishlab  chiqarish  ko’lamining  o’sishi,  uning  tarkibi  va  hajmining
murakkablashuvi,  maxsuslashtirilishi  va  kooperatsiyalashuvining  rivojlanishi,
mehnat taqsimotining chuqurlashuvi ishlab chiqarishni boshqarish vazifalarining
murakkablashishiga  va  kengayishiga  olib  keldi.  Bu  yerda  gap  nafaqat  ishlab
chiqarishni  muhandis  va  texnik  boshqarish  haqida,  balki  ishlab  chiqarishni
boshqarishning  barcha  funksiyalari  hamda  uning  tashkiliy,  iqtisodiy,  ijtimoiy
muammolari haqida ham ketmoqda. Ishlab chiqarish bu muammolarsiz normal
faoliyat olib bora olmaydi. Mehnat vositalarining takomillashuvi ham boshqaruv
funksiyalariga ob’ektiv zaruriyatni oshirib yubordi. Boshqaruv  kapitalistik ishlab
chiqarish zamirida mehnatni tashkil etish funksiyasi sifatida yuzaga keldi.
Logotip
inson resurslarini boshqarish bilan bog’liq ko’plab muammolar yuzaga keladiki, bu kabi muammolarni samarali hal bo’lishi, korxonaning texnologik imkoniyatlaridan kelib chiqadigan foyda miqdoriga bog’liq bo’ladi. XVIII asrga kelib kapitalistik ishlab chiqarishning paydo bo’lishi va rivojlanishi bilan bog’liq ravishda ishlab chiqarish jarayonlarini ilmiy tadqiq etish ishlari boshlandi. Mashinali ishlab chiqarish o’z o’rnini maxsuslashtirilgan mehnat faoliyatiga va qudratli, yuqori samarali mexanizmlarga asoslangan ishlab chiqarish tizimiga bo’shatib berdi. Bunda barcha jarayonlar tarkibiy davrlarga ajratilgan edi. Natijada ilmni ishlab chiqarishga keng qo’llash imkoniyati paydo bo’ldi, materialli ishlab chiqarish bilan bog’liq bo’lgan amaliy tadqiqotlar rivojlandi. Yirik mashinalashgan ishlab chiqarishdagi barcha halqalarning o’zaro uyg’unlashgan faoliyati ishlab chiqarishning barcha qirralari o’rtasida aniq me’yor va mezonga asoslangan aloqalar o’rnatish va unga qatoiy bo’ysunishni talab qilar edi. Bu davrga kelib ishchilar va mashinalar soni ularning ish unumdorligi va sur’ati o’rtasidagi mutanosibligini ta’minlash bo’yicha muammolar paydo bo’ldi. Ishlab chiqarishni texnik tayyorlashdan boshlab, ishlab chiqarishga mo’ljallangan mahsulotni yaratish, texnologik jarayonlarni loyihalashtirish va h.k. kabi ishlab chiqarishni boshqarishning ko’p qirrali vazifalari yuzaga keldi. Bu esa turli faoliyatlar o’rtasida muvofiqlashtirish va uyg’unlashuvni ta’minlashni talab etar edi. Mehnat taqsimoti yuzaga kelishi natijasida boshqaruv- ishlab chiqarish faoliyatining mustaqil faoliyat turi sifatida ajralib chiqdi. Ishlab chiqarish ko’lamining o’sishi, uning tarkibi va hajmining murakkablashuvi, maxsuslashtirilishi va kooperatsiyalashuvining rivojlanishi, mehnat taqsimotining chuqurlashuvi ishlab chiqarishni boshqarish vazifalarining murakkablashishiga va kengayishiga olib keldi. Bu yerda gap nafaqat ishlab chiqarishni muhandis va texnik boshqarish haqida, balki ishlab chiqarishni boshqarishning barcha funksiyalari hamda uning tashkiliy, iqtisodiy, ijtimoiy muammolari haqida ham ketmoqda. Ishlab chiqarish bu muammolarsiz normal faoliyat olib bora olmaydi. Mehnat vositalarining takomillashuvi ham boshqaruv funksiyalariga ob’ektiv zaruriyatni oshirib yubordi. Boshqaruv kapitalistik ishlab chiqarish zamirida mehnatni tashkil etish funksiyasi sifatida yuzaga keldi.
Menejerlar, avvalo, yirik kapitalistik korxonalarda paydo bo’ldi.  Korxona
egasi korxona unchalik katta bo’lmagan va yollanma xodimlari kamchilikni tashkil
qilgan kapitalistik ishlab chiqarishning boshlang’ich bosqichlaridagi korxonalarda
ishlab chiqarishni o’zi boshqargan va o’zi bevosita ishlab chiqarish jarayonida
ishtirok etgan. 
Kapitalizmning  rivojlanishi  barobarida  alohida  ishchilar  va  ishchilar
guruhlarini bevosita nazorat qilish funksiyasi menejerlarga berilgan edi.   
Boshqaruv  faoliyati  monopolistik  kapitalizm  sharoitida  yangi  vazifa  va
vakolatlarni o’zlashtirdi. Bu davr uchun boshqaruv tizimining kengayishi va uning
funksiyalaridagi  o’zgarishlarning  yuzaga  kelishi  tavsiflidir.  Murakkab,  ierarxik
boshqaruv tizimi faoliyatini ta’minlash uchun katta miqdordagi ichki va tashqi
axborot talab qilinar edi. Bu axborotlar boshqaruv tizimining turli xil bo’g’in va
bo’limlarida to’plagan edi. Bu esa axborotlarni olish, saqlash, shakllantirish, qayta
ishlash bilan bog’liq ish hajmini orttirar edi. Bu holat maomuriyat va yordamchi
boshqaruv xodimlari sonining oshishiga olib keldi.
Boshqaruv  apparatida  turli  funksiyalarni  bajaruvchi  maxsuslashtirilgan
bo’limlar paydo bo’ldi. Texnik tayyorgarlik va ishlab chiqarishni takomillashtirish;
xodimlarni  boshqarish  va  mehnatni  tashkil  etish;  ishlab  chiqarishni  tezkor
boshqarish va nazorat qilish; jihozlarni ta’mirlash va ularga xizmat ko’rsatish;
material ta’minot va transport xo’jaligi; mahsulotni sotish; buxgalteriya va moliya
kabi funksiyalarni ushbu bo’limlar bajarar edi. 
O’zbekistonda boshqarishning ilmiy asoslari paydo bo’lishi  o’zining chuqur
tarixiy ildizlariga ega bo’lib, uning asosiy tamoyillari XIII-XIV asrlarga kelib
Turkistonda Amir Temur xukmronligi vaqtida to’la shakllangan edi. Bu davrda
yuqori intizom, ijtimoiy ximoya va oliy darajadagi boshqarish tizimiga ega bo’lgan
kuchli davlatning bunyodga kelishi o’rta asr davridagi boshqarish uslublari o’zida
eng ilg’or g’oyalarni mujassamlashtirganligidan darak beradi. 
Boshqaruv tizimining samarali tashkil etilishi, uning insonparvarlik, iqtisodiy
va oqilona usul bilan tashkil etilishi, uning negizida inson manfaatlari yotganligi,
davlat siyosatining boshqaruvga ijobiy ta’siri dunyoda buyuk davlat paydo bo’lishi
bilan yakunlanadi.
Tarixiy manbalarga ko’ra markazlashgan buyuk, iqtisodiy barkamol, siyosiy
Logotip
Menejerlar, avvalo, yirik kapitalistik korxonalarda paydo bo’ldi. Korxona egasi korxona unchalik katta bo’lmagan va yollanma xodimlari kamchilikni tashkil qilgan kapitalistik ishlab chiqarishning boshlang’ich bosqichlaridagi korxonalarda ishlab chiqarishni o’zi boshqargan va o’zi bevosita ishlab chiqarish jarayonida ishtirok etgan. Kapitalizmning rivojlanishi barobarida alohida ishchilar va ishchilar guruhlarini bevosita nazorat qilish funksiyasi menejerlarga berilgan edi. Boshqaruv faoliyati monopolistik kapitalizm sharoitida yangi vazifa va vakolatlarni o’zlashtirdi. Bu davr uchun boshqaruv tizimining kengayishi va uning funksiyalaridagi o’zgarishlarning yuzaga kelishi tavsiflidir. Murakkab, ierarxik boshqaruv tizimi faoliyatini ta’minlash uchun katta miqdordagi ichki va tashqi axborot talab qilinar edi. Bu axborotlar boshqaruv tizimining turli xil bo’g’in va bo’limlarida to’plagan edi. Bu esa axborotlarni olish, saqlash, shakllantirish, qayta ishlash bilan bog’liq ish hajmini orttirar edi. Bu holat maomuriyat va yordamchi boshqaruv xodimlari sonining oshishiga olib keldi. Boshqaruv apparatida turli funksiyalarni bajaruvchi maxsuslashtirilgan bo’limlar paydo bo’ldi. Texnik tayyorgarlik va ishlab chiqarishni takomillashtirish; xodimlarni boshqarish va mehnatni tashkil etish; ishlab chiqarishni tezkor boshqarish va nazorat qilish; jihozlarni ta’mirlash va ularga xizmat ko’rsatish; material ta’minot va transport xo’jaligi; mahsulotni sotish; buxgalteriya va moliya kabi funksiyalarni ushbu bo’limlar bajarar edi. O’zbekistonda boshqarishning ilmiy asoslari paydo bo’lishi o’zining chuqur tarixiy ildizlariga ega bo’lib, uning asosiy tamoyillari XIII-XIV asrlarga kelib Turkistonda Amir Temur xukmronligi vaqtida to’la shakllangan edi. Bu davrda yuqori intizom, ijtimoiy ximoya va oliy darajadagi boshqarish tizimiga ega bo’lgan kuchli davlatning bunyodga kelishi o’rta asr davridagi boshqarish uslublari o’zida eng ilg’or g’oyalarni mujassamlashtirganligidan darak beradi. Boshqaruv tizimining samarali tashkil etilishi, uning insonparvarlik, iqtisodiy va oqilona usul bilan tashkil etilishi, uning negizida inson manfaatlari yotganligi, davlat siyosatining boshqaruvga ijobiy ta’siri dunyoda buyuk davlat paydo bo’lishi bilan yakunlanadi. Tarixiy manbalarga ko’ra markazlashgan buyuk, iqtisodiy barkamol, siyosiy
barqaror davlatning shakllanishi bilan unda boshqaruvning ilmiy asoslari paydo
bo’ldi,  shuningdek  uning  asosiy  qoidalari  faqat  shu  davlatdagina  emas,  balki
boshqa  o’lkalarda ham  davlatni  ilmiy boshqarish nazariyasi  sifatida qo’llanila
boshlandi.
Hozirgi menejment nazariyasi fanida ta’kidlangan boshqarishning, insoniy,
iqtisodiy, oqilona va samarali shaklini yaratish bo’yicha harakatlar A. Temo’rning
“Temur  tuzuklari”da  o’z  aksini  topib,  hozirgacha  ham  o’zining  qimmatini
yo’qotmagan, vaholanki, bugungi mustaqil gurkirab rivojlanayotgan paytda ham
boshqarishni tashkil qilishda muhim dastur sifatida amalda qo’llanilmokda, chunki
u kimningdir xoxishi tufayli yuzaga kelgan o’tkinchi nazariya bo’lmay, balki tarix
sinovlarida
 o’zining  ilmiyligini  chuqur  isbotlagan  yo’nalish  sifatida
foydalanilmokda. 
Uning qonuniyatlari va qoidalari o’z davridagi boshqarish ilmi yuqori darajada
bo’lganligi  uchun  ham  Markaziy  Osiyoda  shunday  katta  davlat  samarali
boshqarilgan.  U  o’zining  iqtisodiy  asoslariga  va  ixcham  tezkor  boshqarish
devoniga ega bo’lgan bo’lib, unda demokratiya, yakkaxokimlik, ilmiylik, ierarxiya,
bilimdonlik tamoyillari o’z aksini topgan. 
Lekin Amir Temur tomonidan yaratilgan boshqarish ilmiga amal  qilmaslik,
boshqarishda  amaldorlarning  nihoyatda  ko’payib  ketishi,  ma’lum  sinfiy
tamoyillarning  inkor  qilinishi,  asossiz  to’lovlar,  mayda  va  iqtisodiy  jihatdan
kuchsiz  davlatlarni  vujudga  kelishi  va  natijada  o’zaro  kelishmovchilik  tufayli
Turkiston xududida mustaqil davlatlarning umuman barbod bo’lishi fikrimizning
dalilidir. 
XIV asr oxiri va XV asr boshlarida SHayboniyxon tomonidan temuriylar
davlatini  tiklash  yo’lidagi  urunishning  barbod  bo’lishi  bilan  birga  davlatni
boshqarish bo’yicha  o’sha davrgacha amal qilgan ma’lum nazariyalar,  g’oyalar
ham unitilib ketdi. Keyinroq temuriylar sulolasi bo’lmish Zaxiriddin Muhammad
Bobir bobosi A.Temur  g’oyalaridan amaliy foydalandi va nazariy rivojlantirib,
“Bobirnoma” asarida uni ilmiy asoslab berdi. Lekin mayda xonliklar va ruslar
mustamlakasi davrida mamlakatimizda boshqarish ilmi inqirozga yuz tutdi. 
Bu davrga  kelib, boshqarishning yurtimizga tiqishtirilgan  usuli  yuqoridan
boshqariladigan ma’muriy buyuruqbozlik usuli vujudga kela boshladi.
Logotip
barqaror davlatning shakllanishi bilan unda boshqaruvning ilmiy asoslari paydo bo’ldi, shuningdek uning asosiy qoidalari faqat shu davlatdagina emas, balki boshqa o’lkalarda ham davlatni ilmiy boshqarish nazariyasi sifatida qo’llanila boshlandi. Hozirgi menejment nazariyasi fanida ta’kidlangan boshqarishning, insoniy, iqtisodiy, oqilona va samarali shaklini yaratish bo’yicha harakatlar A. Temo’rning “Temur tuzuklari”da o’z aksini topib, hozirgacha ham o’zining qimmatini yo’qotmagan, vaholanki, bugungi mustaqil gurkirab rivojlanayotgan paytda ham boshqarishni tashkil qilishda muhim dastur sifatida amalda qo’llanilmokda, chunki u kimningdir xoxishi tufayli yuzaga kelgan o’tkinchi nazariya bo’lmay, balki tarix sinovlarida o’zining ilmiyligini chuqur isbotlagan yo’nalish sifatida foydalanilmokda. Uning qonuniyatlari va qoidalari o’z davridagi boshqarish ilmi yuqori darajada bo’lganligi uchun ham Markaziy Osiyoda shunday katta davlat samarali boshqarilgan. U o’zining iqtisodiy asoslariga va ixcham tezkor boshqarish devoniga ega bo’lgan bo’lib, unda demokratiya, yakkaxokimlik, ilmiylik, ierarxiya, bilimdonlik tamoyillari o’z aksini topgan. Lekin Amir Temur tomonidan yaratilgan boshqarish ilmiga amal qilmaslik, boshqarishda amaldorlarning nihoyatda ko’payib ketishi, ma’lum sinfiy tamoyillarning inkor qilinishi, asossiz to’lovlar, mayda va iqtisodiy jihatdan kuchsiz davlatlarni vujudga kelishi va natijada o’zaro kelishmovchilik tufayli Turkiston xududida mustaqil davlatlarning umuman barbod bo’lishi fikrimizning dalilidir. XIV asr oxiri va XV asr boshlarida SHayboniyxon tomonidan temuriylar davlatini tiklash yo’lidagi urunishning barbod bo’lishi bilan birga davlatni boshqarish bo’yicha o’sha davrgacha amal qilgan ma’lum nazariyalar, g’oyalar ham unitilib ketdi. Keyinroq temuriylar sulolasi bo’lmish Zaxiriddin Muhammad Bobir bobosi A.Temur g’oyalaridan amaliy foydalandi va nazariy rivojlantirib, “Bobirnoma” asarida uni ilmiy asoslab berdi. Lekin mayda xonliklar va ruslar mustamlakasi davrida mamlakatimizda boshqarish ilmi inqirozga yuz tutdi. Bu davrga kelib, boshqarishning yurtimizga tiqishtirilgan usuli yuqoridan boshqariladigan ma’muriy buyuruqbozlik usuli vujudga kela boshladi.
 
Tarixiy maktablar va ularning menejmentga ko’rsatadigan ta’siri.
 «Ilmiy menejment» maktabi XIX asrlarning oxiri va XX asrning boshlarida
vujudga  keldi.  Bu  maktabning  asoschisi  amerikalik  muxandis  va  tadqiqotchi
Fredrix  Teylor  (1856-1915)  hisoblanadi.  Uning  nazariyasi  keyinchalik
«Teylorizm» nomini olgan.
F.Teylor  ta’limotining  asosiy  mazmuni  yollanma  ishchilar  unumdorligini
oshirishda g’oyatda samarador va maqbul usullarni izlashdir.
Uning printsiplariga binoan:
  mehnatning har jarayoni, uning ko’lami va ketma-ketligi aniq - puxta
ixtisoslashtirilishi shart;
 har bir mehnat turi qat’iy vaqt oralig’ida taqsimlanishi lozim;
 har  bir  mehnat  jarayoni  va  xatto  bir  harakat  puxta  ishlab  chiqilgan
qoidalarga bo’ysundirilgan bo’lishi kerak;
 yuqoridan berilgan topshiriq va vazifalarni bajarishda doimiy talabchan
nazorat bo’lishi lozim;
 ishchilar iqtidori, malakasi va qobiliyatiga qarab joy-joyiga qo’yilishi shart;
 boshqaruvchi  bilan  boshqariluvchi  ma’suliyatini  aniq  belgilash  va
vazifalarni to’g’ri taqsimlash shart.
F.Teylorning mehnatni samarali tashkil etish va boshqarishdagi bu bergan
takliflari  ishlab  chiqarishga  tadbiq  etilganda  mehnat  unumdorligini  100%  ga
o’sishiga  erishilgan.  Ayniqsa, uning  qo’llagan  xronometraj  usuli  diqqatga
sazovordir.
Teylorning zamondoshi va ishining davomchisi T. Emerson mehnatni ilmiy
tashkil qilish bo’yicha yirik mutaxasis bo’lib, u boshqarish va mehnatni tashkil
qilishning  kompleks  sistemali  tizimini  ishlab  chiqqan.  Uning  «Mehnat
unumdorligining 12 printsipi» nomli asarida yoritilgan.
T.Emerson  (1853-1931)  ilmiy  boshqaruv  printsipini  mohiyatiga  ko’ra
quyidagi ketma-ketlikda bayon qilingan.
1. Aniq qo’yilgan maqsad va g’oyalar.
2. Oqil sog’lom fikr.
3. Jozibali, e’tiborli mahsulot.
4. Intizom.
Logotip
Tarixiy maktablar va ularning menejmentga ko’rsatadigan ta’siri. «Ilmiy menejment» maktabi XIX asrlarning oxiri va XX asrning boshlarida vujudga keldi. Bu maktabning asoschisi amerikalik muxandis va tadqiqotchi Fredrix Teylor (1856-1915) hisoblanadi. Uning nazariyasi keyinchalik «Teylorizm» nomini olgan. F.Teylor ta’limotining asosiy mazmuni yollanma ishchilar unumdorligini oshirishda g’oyatda samarador va maqbul usullarni izlashdir. Uning printsiplariga binoan:  mehnatning har jarayoni, uning ko’lami va ketma-ketligi aniq - puxta ixtisoslashtirilishi shart;  har bir mehnat turi qat’iy vaqt oralig’ida taqsimlanishi lozim;  har bir mehnat jarayoni va xatto bir harakat puxta ishlab chiqilgan qoidalarga bo’ysundirilgan bo’lishi kerak;  yuqoridan berilgan topshiriq va vazifalarni bajarishda doimiy talabchan nazorat bo’lishi lozim;  ishchilar iqtidori, malakasi va qobiliyatiga qarab joy-joyiga qo’yilishi shart;  boshqaruvchi bilan boshqariluvchi ma’suliyatini aniq belgilash va vazifalarni to’g’ri taqsimlash shart. F.Teylorning mehnatni samarali tashkil etish va boshqarishdagi bu bergan takliflari ishlab chiqarishga tadbiq etilganda mehnat unumdorligini 100% ga o’sishiga erishilgan. Ayniqsa, uning qo’llagan xronometraj usuli diqqatga sazovordir. Teylorning zamondoshi va ishining davomchisi T. Emerson mehnatni ilmiy tashkil qilish bo’yicha yirik mutaxasis bo’lib, u boshqarish va mehnatni tashkil qilishning kompleks sistemali tizimini ishlab chiqqan. Uning «Mehnat unumdorligining 12 printsipi» nomli asarida yoritilgan. T.Emerson (1853-1931) ilmiy boshqaruv printsipini mohiyatiga ko’ra quyidagi ketma-ketlikda bayon qilingan. 1. Aniq qo’yilgan maqsad va g’oyalar. 2. Oqil sog’lom fikr. 3. Jozibali, e’tiborli mahsulot. 4. Intizom.
5. Xodimga nisbatan adolatli bo’lish.
6. Tezkor, ishonchli, to’liq, aniq va muntazam hisob-kitob.
7. Dispetcherlash.
8. Me’yorlar va jadvallar.
9. Sharoit bilan ta’minlash.
10. Operatsiyalarni me’yorlash.
11. Standart yo’riqnomalarni tayyorlash.
12. Unumdorlikni rag’batlantirish.
Sanoat korxonalarini tashkil etish va boshqarish masalalarini o’rgangan yana
bir  amerikalik  iqtisodchi  Gamilton Cherch  (1866-1936)  o’z  diqqat  e’tiborini
boshqarishning  umumiy  nazariy  tamoyillariga  qaratdi.  Amerikalik  boshqa
nazariyotchilardan farqli G.Cherch tayyor qonun - qoidalarni tavsiya qilmagan. U
barcha sanoat korxonalarini boshqarishning umumiy nazariy tamoyillarini belgilab
berdi,  Boshqaruvning  umumiy  vazifalari  bilan  uni  tashkil  etish  tamoyillarini
ko’rsatib berdi. O’zining  «Ishlab chiqarishni boshqarish asoslari» kitobida u
boshqarish  vazifalarining  quyidagi  klassifikatsiyasini  bayon  qilib  bergan:
loyihalashtirish,  uskuna bilan ta’minlash, buyuruvchilik, hisob va amalga
oshirish.  G.Cherch kitobining ayrim nazariy qoidalar hozirgi davrda ham ilmiy va
amaliy qimmatga egadir.
Genri  Ford ishlab  chiqarish  korxonalarini  boshqarishning  tashkiliy-
texnikaviy  tamoyillarini yaratgan. Fordizm faqat boshqaruv texnikasi va tashkil
etish rivojlanishida emas, balki mehnat unumdorligi o’sishida ham yangi bosqich
bo’ldi. Ford ham Teylor singari kam harajat bilan yuqori mehnat unumdorligiga
erishishni  maqsad  qilib  ko’ygan  bo’lsada,  unga  boshqa  yo’l  bilan  erishishga
harakat kildi. Teylor inson mehnatini tashkil etishga alohida e’tibor bergan bo’lsa,
Ford texnika, texnologiya, ishlab chiqarishni takomillashtirishga e’tibor bergan. 
Ilmiy boshqaruv rivojlanishiga hisob va rejalashtirishning rasm usulini ishlab
chiqqan  Genri  Gant (1861-1919)  va  ishini  maqbullashtirish  uchun  standart
harakatlarni qo’llab ayrim ishlarni bajarish usullarini taklif etgan Frenk Gilbert
(1868-1924) salmoqli xissa qo’shganlar.
SHunday qilib, Teylor va uning izdoshi Gamilton CHerch (1866-1936), Genri
Gant (1861-1919), Frenk Gilbert (1868-1924) va boshqalar Boshqaruv nazariyasi
Logotip
5. Xodimga nisbatan adolatli bo’lish. 6. Tezkor, ishonchli, to’liq, aniq va muntazam hisob-kitob. 7. Dispetcherlash. 8. Me’yorlar va jadvallar. 9. Sharoit bilan ta’minlash. 10. Operatsiyalarni me’yorlash. 11. Standart yo’riqnomalarni tayyorlash. 12. Unumdorlikni rag’batlantirish. Sanoat korxonalarini tashkil etish va boshqarish masalalarini o’rgangan yana bir amerikalik iqtisodchi Gamilton Cherch (1866-1936) o’z diqqat e’tiborini boshqarishning umumiy nazariy tamoyillariga qaratdi. Amerikalik boshqa nazariyotchilardan farqli G.Cherch tayyor qonun - qoidalarni tavsiya qilmagan. U barcha sanoat korxonalarini boshqarishning umumiy nazariy tamoyillarini belgilab berdi, Boshqaruvning umumiy vazifalari bilan uni tashkil etish tamoyillarini ko’rsatib berdi. O’zining «Ishlab chiqarishni boshqarish asoslari» kitobida u boshqarish vazifalarining quyidagi klassifikatsiyasini bayon qilib bergan: loyihalashtirish, uskuna bilan ta’minlash, buyuruvchilik, hisob va amalga oshirish. G.Cherch kitobining ayrim nazariy qoidalar hozirgi davrda ham ilmiy va amaliy qimmatga egadir. Genri Ford ishlab chiqarish korxonalarini boshqarishning tashkiliy- texnikaviy tamoyillarini yaratgan. Fordizm faqat boshqaruv texnikasi va tashkil etish rivojlanishida emas, balki mehnat unumdorligi o’sishida ham yangi bosqich bo’ldi. Ford ham Teylor singari kam harajat bilan yuqori mehnat unumdorligiga erishishni maqsad qilib ko’ygan bo’lsada, unga boshqa yo’l bilan erishishga harakat kildi. Teylor inson mehnatini tashkil etishga alohida e’tibor bergan bo’lsa, Ford texnika, texnologiya, ishlab chiqarishni takomillashtirishga e’tibor bergan. Ilmiy boshqaruv rivojlanishiga hisob va rejalashtirishning rasm usulini ishlab chiqqan Genri Gant (1861-1919) va ishini maqbullashtirish uchun standart harakatlarni qo’llab ayrim ishlarni bajarish usullarini taklif etgan Frenk Gilbert (1868-1924) salmoqli xissa qo’shganlar. SHunday qilib, Teylor va uning izdoshi Gamilton CHerch (1866-1936), Genri Gant (1861-1919), Frenk Gilbert (1868-1924) va boshqalar Boshqaruv nazariyasi