Korxona maxsulotlariga narxni shakllanishi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

17

File size

Fayl hajmi

54,6 KB


Korxona maxsulotlariga narxni shakllanishi
REJA
1. Narxning iqtisodiy mohiyati va turlari
2. Korxonaning narx siyosati
3. Tarmoqda narxning shakllanishi
4. Narxni aniqlash usullari
1. Narxning iqtisodiy mohiyati va turlari
Narx bozor kategoriyasi bo‘lib, tovarlar ayirboshlanganda yuz beradigan
munosabatlarni anglatadi. Oqilona, ilmiy jihatdan asoslangan  baho va baholash
iqtisodiyotning ilmiy va amaliy vositalaridan biri hisoblanadi.
Nazariy  jixatdan  olib  qaralganda,  narx  -  tovar  qiymatining  puldani
ifodasidir.  Amaliy jixatdan qaralganda esa, baho – muhim iqtisodiy vosita,
dastak hisoblanadi. Ma’lumki, qiymat ishlab chiqarish kategoriyasi bo‘lib, ishlab
chiqarishning o‘zidani mehnat sarfi bilan bog‘liq munosabatlarni ifoda etadi.
Tovarning yaratilishida moddiylashgan va jonli mehnat sarf qilinadi, ularning
majmuasi  qiymat  demakdir. Ammo  qiymat  har  qanday mehnat  sarfi  emas.
Qiymat tovarni yaratishga ketgan ijtimoiy zarur mehnat sarfi, aniqrog`i extiyojni
qondira olgani sababli bozorda tan olingan mehnat sarfidir, chunki mehnatning
bir qismini, agar u kerakli bo‘lmasa, bozor inkor etadi va shu qism qiymatni
yaratishda  ishtirok  etmaydi.  Bozorda  turli  mehnat  sarflari  umumiy,  ya’ni
ijtimoiy  zarur  mehnat  sarfiga  keltiriladi  va  shu  sarfning  pulda  ifodalanishi
bahoni hosil qiladi.
Narxning iqtisodiy mazmunini uning funksiyalari yaqqol ko‘rsatib beradi. 
Baho nimaga tegishli bo‘lishidan qat’iy nazar (tovar, xizmat, ish kuchi, qarz puli
narxini, buning farqi yo‘q) besh asosiy funksiyani bajaradi:
Logotip
Korxona maxsulotlariga narxni shakllanishi REJA 1. Narxning iqtisodiy mohiyati va turlari 2. Korxonaning narx siyosati 3. Tarmoqda narxning shakllanishi 4. Narxni aniqlash usullari 1. Narxning iqtisodiy mohiyati va turlari Narx bozor kategoriyasi bo‘lib, tovarlar ayirboshlanganda yuz beradigan munosabatlarni anglatadi. Oqilona, ilmiy jihatdan asoslangan baho va baholash iqtisodiyotning ilmiy va amaliy vositalaridan biri hisoblanadi. Nazariy jixatdan olib qaralganda, narx - tovar qiymatining puldani ifodasidir. Amaliy jixatdan qaralganda esa, baho – muhim iqtisodiy vosita, dastak hisoblanadi. Ma’lumki, qiymat ishlab chiqarish kategoriyasi bo‘lib, ishlab chiqarishning o‘zidani mehnat sarfi bilan bog‘liq munosabatlarni ifoda etadi. Tovarning yaratilishida moddiylashgan va jonli mehnat sarf qilinadi, ularning majmuasi qiymat demakdir. Ammo qiymat har qanday mehnat sarfi emas. Qiymat tovarni yaratishga ketgan ijtimoiy zarur mehnat sarfi, aniqrog`i extiyojni qondira olgani sababli bozorda tan olingan mehnat sarfidir, chunki mehnatning bir qismini, agar u kerakli bo‘lmasa, bozor inkor etadi va shu qism qiymatni yaratishda ishtirok etmaydi. Bozorda turli mehnat sarflari umumiy, ya’ni ijtimoiy zarur mehnat sarfiga keltiriladi va shu sarfning pulda ifodalanishi bahoni hosil qiladi. Narxning iqtisodiy mazmunini uning funksiyalari yaqqol ko‘rsatib beradi. Baho nimaga tegishli bo‘lishidan qat’iy nazar (tovar, xizmat, ish kuchi, qarz puli narxini, buning farqi yo‘q) besh asosiy funksiyani bajaradi:
1. Bozor muvozanatini ta’minlash funksiyasi. Bunda baho bozordani talab
va taklifning  xajmi  va tarkibiga ta’sir  etish  orqali  ularni  muvozanat  xolatiga
keltiradi.
2.  Hisob-kitob,  o`lchov  funksiyasi. Baho  qiymatning  puldani  ifodasi,
chunki  bajarilgan  ish  xajmi, foyda-zararning barchasi  bahoasosida  hisob-kitob
qilinadi.
3.  Iqtisodiy  regulyator  funksiyasi. Baho  bozor  iqtisodiyotining  asosiy
vositalaridan biridir. Undani o‘zgarish bozor xolati (kon’yukturasi)ni bildiradi. 
4.  Raqobat  vositasi  funksiyasi. Raqobat  bozor  iqtisodiyotini  harakatga
keltiruvchi  kuch  hisoblanadi.  Baho  vositasida  bellashuv  raqobatning  asosiy
ko‘rinishlaridan biri hisoblanadi. Firmalar o‘z raqiblarini yengish, ularni bozordan
siqib chiqarish uchun bahoni o‘zgartirib turadilar.
5. Ijtimoiy ximoya funksiyasi. Bahoayrim axoli toifalarini kambag`allikdan
saqlash vazifasini o`taydi. Odatdaaxolining nochor va muxtoj qatlamlariga tovarlar
arzonlashtirilgan baholarda sotiladi. Bular ijtimoiy dotasiyalangan baholar bo‘lib,
ularni  moliyaviy  jixatdan  davlat  byudjeti  yoki  byudjetdan  tashqari  mablag`lar
ta’minlaydi. Dotasiyalangan baholarni davlat                
      Bozor iqtisodiyotining o‘ziga xos tizimi borki, u o‘zaro bog`langan, bir-
birini taqozo etuvchi, ammo turli maqsadlarda qo‘llanuvchi baholar  majmuasidan
tashkil   topadi.   Bahoning   shakllanish  jarayoni  murakkab  bo‘lib,  uning
ishtirokchilari  g`oyat  ko‘pchilikni  tashkil  etadi.  Baholar  turli  vazifalarni
bajarganligi sababli ham ularning turi ko‘p.
Narxlarning asosiy turlariga  quyidanilar kiradi:
1.  Ulgurji  baholar. Tovarlar  ko`tarasiga  katta  miqdorda  sotilganda  bu
baholardan  foydalaniladi.  Bunday  bahoni  asosan  ulgurji  savdo-sotiq  olib
boriladigan savdo markazlarida uchratish mumkin.
2.  Chakana baholar. Tovarlar  bevosita iste’molchilarga sotilganda
foydalaniladi.  Bu  baho  o‘z  ichiga  tovar  ulgurji  narxini,  chakana  savdo
tashkilotchilarining harajati va foydasini oladi.
3. Nufuzli baholar. Bu baholardan obro` talab iste’molchilarga tovarlar
sotilganda va xizmatlar ko‘rsatilganda foydalaniladi.
Logotip
1. Bozor muvozanatini ta’minlash funksiyasi. Bunda baho bozordani talab va taklifning xajmi va tarkibiga ta’sir etish orqali ularni muvozanat xolatiga keltiradi. 2. Hisob-kitob, o`lchov funksiyasi. Baho qiymatning puldani ifodasi, chunki bajarilgan ish xajmi, foyda-zararning barchasi bahoasosida hisob-kitob qilinadi. 3. Iqtisodiy regulyator funksiyasi. Baho bozor iqtisodiyotining asosiy vositalaridan biridir. Undani o‘zgarish bozor xolati (kon’yukturasi)ni bildiradi. 4. Raqobat vositasi funksiyasi. Raqobat bozor iqtisodiyotini harakatga keltiruvchi kuch hisoblanadi. Baho vositasida bellashuv raqobatning asosiy ko‘rinishlaridan biri hisoblanadi. Firmalar o‘z raqiblarini yengish, ularni bozordan siqib chiqarish uchun bahoni o‘zgartirib turadilar. 5. Ijtimoiy ximoya funksiyasi. Bahoayrim axoli toifalarini kambag`allikdan saqlash vazifasini o`taydi. Odatdaaxolining nochor va muxtoj qatlamlariga tovarlar arzonlashtirilgan baholarda sotiladi. Bular ijtimoiy dotasiyalangan baholar bo‘lib, ularni moliyaviy jixatdan davlat byudjeti yoki byudjetdan tashqari mablag`lar ta’minlaydi. Dotasiyalangan baholarni davlat Bozor iqtisodiyotining o‘ziga xos tizimi borki, u o‘zaro bog`langan, bir- birini taqozo etuvchi, ammo turli maqsadlarda qo‘llanuvchi baholar majmuasidan tashkil topadi. Bahoning shakllanish jarayoni murakkab bo‘lib, uning ishtirokchilari g`oyat ko‘pchilikni tashkil etadi. Baholar turli vazifalarni bajarganligi sababli ham ularning turi ko‘p. Narxlarning asosiy turlariga quyidanilar kiradi: 1. Ulgurji baholar. Tovarlar ko`tarasiga katta miqdorda sotilganda bu baholardan foydalaniladi. Bunday bahoni asosan ulgurji savdo-sotiq olib boriladigan savdo markazlarida uchratish mumkin. 2. Chakana baholar. Tovarlar bevosita iste’molchilarga sotilganda foydalaniladi. Bu baho o‘z ichiga tovar ulgurji narxini, chakana savdo tashkilotchilarining harajati va foydasini oladi. 3. Nufuzli baholar. Bu baholardan obro` talab iste’molchilarga tovarlar sotilganda va xizmatlar ko‘rsatilganda foydalaniladi.
4.  Dotasiyali  baholar. Bunda tovarlar  davlat  byudjeti  hisobidan
arzonlashtirilgan baholardaolinadi.
5. Davlat baholari. Bu ishlab chiqaruvchilarga davlat tomonidan buyurtma
berilganda qo‘llaniladi.
6.  Mavsumiy  baholar. Bu  mavsumiy  ishlab  chiqariladigan  tovarlarga
belgilanadi.
7.  Milliy  va jaxon  baholari.Aloxida tovarning  baynalmilal  harajatlari.
Bunda  jaxon bozoridani talab va taklif nisbati hisobgaolinadi.
8. Standart baholar. Haridor cho‘ntagidani pulga qarab, ma’lum davrgacha
o‘zgarmaydigan qat’iy standart narxlar qo‘llaniladi.
9. Preyskurant baholar.  Bu baholar sotuvchi uchun mo‘ljal baho, haridor
uchun bildirishlik yoki ma’lumot baho hisoblanadi.
Ishlab  chiqargan  maxsulotni  sotish  uchun  muzokaralarga  tayyorgarlik
ko‘rish   mobaynida  tadbirkor   eng  avvalo,  o‘zi  uchun  maqbul  bo‘lgan  baho
ko‘rsatkichlarini aniqlashga harakat qiladi. Shu maqsadda u bahoni uchgaajratadi.
Ya’ni maksimal (eng yuqori), minimal (eng past) vaob’ektiv baho.
Maksimal  baho -  (sotuvchi  nuqtai  nazaridan)  -  bu  muzokaralarni  shu
bahodan boshlash mumkin bo‘lgan ko‘rsatkichidir.
Minimal baho  - (qo`shilishi mumkin bo‘lgan eng past baho) - bu tovar
narxining  shunday  ko‘rsatkichiqi,  tadbirkor  muzokaralar  davomida  undan
tushmaslikka harakat qiladi.
Ob’ektiv baho - bu tarkibida o‘rtacha sifat ko‘rsatkichlariga ega bo‘lgan u
yoki bu tovarning o‘rtacha bahosidir.
Bahoning iqtisodiyotdani o‘rni beqiyos katta bo‘lganidan uning har bir
turidan oqilona foydalanish tadbirkorlik uchun muhim ahamiyatga ega.  Shu
sababli korxonalar va firmalar narx, belgilashga katta e’tibor beradilar. Ular
o‘zlarining  narx  strategiyasini  ishlab  chiqishda  quyidani  maqsadlarni
ko‘zlaydilar:
-
tovar sotishni ko‘paytirish;
-
ko‘proq foyda olish;
-
o`rnini muayyan mavqeini saqlab qolish.
Logotip
4. Dotasiyali baholar. Bunda tovarlar davlat byudjeti hisobidan arzonlashtirilgan baholardaolinadi. 5. Davlat baholari. Bu ishlab chiqaruvchilarga davlat tomonidan buyurtma berilganda qo‘llaniladi. 6. Mavsumiy baholar. Bu mavsumiy ishlab chiqariladigan tovarlarga belgilanadi. 7. Milliy va jaxon baholari.Aloxida tovarning baynalmilal harajatlari. Bunda jaxon bozoridani talab va taklif nisbati hisobgaolinadi. 8. Standart baholar. Haridor cho‘ntagidani pulga qarab, ma’lum davrgacha o‘zgarmaydigan qat’iy standart narxlar qo‘llaniladi. 9. Preyskurant baholar. Bu baholar sotuvchi uchun mo‘ljal baho, haridor uchun bildirishlik yoki ma’lumot baho hisoblanadi. Ishlab chiqargan maxsulotni sotish uchun muzokaralarga tayyorgarlik ko‘rish mobaynida tadbirkor eng avvalo, o‘zi uchun maqbul bo‘lgan baho ko‘rsatkichlarini aniqlashga harakat qiladi. Shu maqsadda u bahoni uchgaajratadi. Ya’ni maksimal (eng yuqori), minimal (eng past) vaob’ektiv baho. Maksimal baho - (sotuvchi nuqtai nazaridan) - bu muzokaralarni shu bahodan boshlash mumkin bo‘lgan ko‘rsatkichidir. Minimal baho - (qo`shilishi mumkin bo‘lgan eng past baho) - bu tovar narxining shunday ko‘rsatkichiqi, tadbirkor muzokaralar davomida undan tushmaslikka harakat qiladi. Ob’ektiv baho - bu tarkibida o‘rtacha sifat ko‘rsatkichlariga ega bo‘lgan u yoki bu tovarning o‘rtacha bahosidir. Bahoning iqtisodiyotdani o‘rni beqiyos katta bo‘lganidan uning har bir turidan oqilona foydalanish tadbirkorlik uchun muhim ahamiyatga ega. Shu sababli korxonalar va firmalar narx, belgilashga katta e’tibor beradilar. Ular o‘zlarining narx strategiyasini ishlab chiqishda quyidani maqsadlarni ko‘zlaydilar: - tovar sotishni ko‘paytirish; - ko‘proq foyda olish; - o`rnini muayyan mavqeini saqlab qolish.
Tovar  sotishni  ko‘paytirishdan  uch  natija  kutiladi:  a)  tovar  sotishni
ko‘paytirish orqali bozorda o‘z hissasini oshirish, imkon bo‘lganda bozorni o‘z
nazoratiga olish; b) har bir tovarni (tovar birligini) sotishdan tushadigan foydaning
kamayishiga rozi bo‘lgan xolda tovarlarni ko‘plab sotish orqali keladigan yalpi
foydani oshirish; v) tovarni ko‘p sotish natijasida uning xajmiga nisbatan savdo-
sotiq harajatlarini qisqartirish.
Bozordan  raqiblarni  surib  chiqarib,  o‘z  mavqeini  mustaxkamlash  uchun
firmalar maxsus narx qo‘llaydilar, uni bozorga kirib olish narxi yoki  demping
narx deb ataladi.
Bu narx raqibni sindirishga qaratilganligidan davlat uni ta’qiqlaydi, shu 
sababli firmalar uni yashirin qo‘llaydilar va bu ish rasmiy narxning bir qismini 
kechib yuborish shaklida bo‘ladi.
Raqobatli bozor soitida mahsulot narxi talab va taklif muvozanati asosida
o‘rnatiladi. Mahsulot narxining shakllanishiga yana quyidagi bir qancha omillar
ham ta’sir ko‘rsatadi: 
- mahsulotga bo‘lgan talab darajasi va unga ta’sir etuvchi omillar;
- bozordagi taklif darajasi va unga ta’sir etuvchi omillar;
- bozor kon’yukturasi va raqobat muhiti;
- mahsulotni ishlab chiqarish harajatlari, tannarxi va foyda mepyori;
- taklif etilayotgan mahsulotning sifati, dizayni va foydalilik darajasi;
- narxlarni davlat tomonidan tartibga solib turilishi va boshqalar.
Mahsulotga talab qanchalik yuqori va taklif qanchalik kam bo‘lsa, mahsulot
narxi shuncha yuqori bo‘ladi. Xuddi shuningdek, taklif hajmining o‘zgarishiga
ishlab chiqarish texnologiyasi, foydalaniladigan resurslar narxi, ishlab chiqarishni
moliyalashtirish soitlari, soliqlar va dotasiyalar, bozordagi ishlab chiqaruvchilar
soni va boshqa mahsulotlar narxi kabi omillar ta’sir ko‘rsatadi. Bozorda ushbu
omillar  ta’sirida  talab  va  taklif  hajmining  o‘zgarishi,  bozor  muvozanatining
o‘zgarishiga va oqibatda mahsulot narxining o‘zgarishiga olib keladi. 
Talab qonuniga asosan iste’molchilar narx arzonlashuvi ta’sirida ko‘proq
mahsulot harid qilishga moyil bo‘ladilar. Ammo, iste’molchilar talabining narx
o‘zgarishiga  nisbatan  sezuvchanligi  mahsulotning  xususiyatiga  ko‘ra  turlicha
bo‘lishi  mumkin.  Ayrim  mahsulotlar  narxining  o‘zgarishiga  nisbatan
Logotip
Tovar sotishni ko‘paytirishdan uch natija kutiladi: a) tovar sotishni ko‘paytirish orqali bozorda o‘z hissasini oshirish, imkon bo‘lganda bozorni o‘z nazoratiga olish; b) har bir tovarni (tovar birligini) sotishdan tushadigan foydaning kamayishiga rozi bo‘lgan xolda tovarlarni ko‘plab sotish orqali keladigan yalpi foydani oshirish; v) tovarni ko‘p sotish natijasida uning xajmiga nisbatan savdo- sotiq harajatlarini qisqartirish. Bozordan raqiblarni surib chiqarib, o‘z mavqeini mustaxkamlash uchun firmalar maxsus narx qo‘llaydilar, uni bozorga kirib olish narxi yoki demping narx deb ataladi. Bu narx raqibni sindirishga qaratilganligidan davlat uni ta’qiqlaydi, shu sababli firmalar uni yashirin qo‘llaydilar va bu ish rasmiy narxning bir qismini kechib yuborish shaklida bo‘ladi. Raqobatli bozor soitida mahsulot narxi talab va taklif muvozanati asosida o‘rnatiladi. Mahsulot narxining shakllanishiga yana quyidagi bir qancha omillar ham ta’sir ko‘rsatadi: - mahsulotga bo‘lgan talab darajasi va unga ta’sir etuvchi omillar; - bozordagi taklif darajasi va unga ta’sir etuvchi omillar; - bozor kon’yukturasi va raqobat muhiti; - mahsulotni ishlab chiqarish harajatlari, tannarxi va foyda mepyori; - taklif etilayotgan mahsulotning sifati, dizayni va foydalilik darajasi; - narxlarni davlat tomonidan tartibga solib turilishi va boshqalar. Mahsulotga talab qanchalik yuqori va taklif qanchalik kam bo‘lsa, mahsulot narxi shuncha yuqori bo‘ladi. Xuddi shuningdek, taklif hajmining o‘zgarishiga ishlab chiqarish texnologiyasi, foydalaniladigan resurslar narxi, ishlab chiqarishni moliyalashtirish soitlari, soliqlar va dotasiyalar, bozordagi ishlab chiqaruvchilar soni va boshqa mahsulotlar narxi kabi omillar ta’sir ko‘rsatadi. Bozorda ushbu omillar ta’sirida talab va taklif hajmining o‘zgarishi, bozor muvozanatining o‘zgarishiga va oqibatda mahsulot narxining o‘zgarishiga olib keladi. Talab qonuniga asosan iste’molchilar narx arzonlashuvi ta’sirida ko‘proq mahsulot harid qilishga moyil bo‘ladilar. Ammo, iste’molchilar talabining narx o‘zgarishiga nisbatan sezuvchanligi mahsulotning xususiyatiga ko‘ra turlicha bo‘lishi mumkin. Ayrim mahsulotlar narxining o‘zgarishiga nisbatan
iste’molchilarning sezuvchanligi yuqori bo‘ladi va narxdagi ozgina o‘zgarishlar
ta’sirida mahsulotga bo‘lgan talab miqdori sezilarli darajada o‘zgaradi. Bunday
mahsulotlarga bo‘lgan talab o‘zgaruvchan talab (elastik talab) deb ataladi. 
Ikkinchi tur mahsulotlar narxining o‘zgarishi ularga bo‘lgan talab miqdoriga
sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Ko‘pincha, kundalik va zarurat buyumlari narxiga
nisbatan  iste’molchilar  talabining  sezuvchanligi  past  bo‘ladi.  Bunday
mahsulotlarga  bo‘lgan talab nisbatan  o‘zgaruvchan  bo‘lmagan  talab  (noelastik
talab) deb ataladi. 
Sanoat  mahsulotlariga  bo‘lgan  talabning  o‘zgaruvchanligi  (elastikligi)
unchalik katta bo‘lmaydi. Ya’ni, iste’molchilar daromadlarining o‘sishi qishloq
xo‘jaligi mahsulotlariga bo‘lgan talabning o‘sishiga unchalik ta’sir etmaydi va bu
qishloq xo‘jaligi mahsulotlari narxini o‘sishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Talab qonuniga asosan iste’molchilar narx arzonlashuvi ta’sirida ko‘proq
mahsulot harid qilishga moyil bo‘ladilar. Ammo, iste’molchilar talabining narx
o‘zgarishiga nisbatan sezuvchanligi mahsulotning xususiyatiga ko‘ra turlicha
bo‘lishi  mumkin.  Ayrim  mahsulotlar  narxining  o‘zgarishiga  nisbatan
iste’molchilarning sezuvchanligi yuqori bo‘ladi va narxdagi ozgina o‘zgarishlar
ta’sirida mahsulotga bo‘lgan talab miqdori sezilarli darajada o‘zgaradi. Odatda,
dabdaba  va  hasham  buyumlari  narxiga  nisbatan  iste’molchilar  talabining
sezuvchanligi yuqori bo‘ladi. Masalan, yengil avtomobillar narxining oshishi
unga bo‘lgan talabning sezilarli qisqarishiga olib keladi. Bunday mahsulotlarga
bo‘lgan talab o‘zgaruvchan talab (elastik talab) deb ataladi. 
Ikkinchi  tur  mahsulotlar  narxining  o‘zgarishi  ularga  bo‘lgan  talab
miqdoriga  sezilarli  ta’sir  ko‘rsatmaydi.  Ko‘pincha,  kundalik  va  zarurat
buyumlari narxiga nisbatan iste’molchilar talabining sezuvchanligi past bo‘ladi.
Masalan,  uy-joy,  non,  tuz,  dori-darmon,  gugurt  kabi  mahsulotlar  narxining
o‘zgarishi ularga bo‘lgan talab miqdoriga sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Bunday
mahsulotlarga bo‘lgan talab nisbatan o‘zgaruvchan bo‘lmagan talab (noelastik
talab) deb ataladi.
Mavsumiylik  harakteri  natijasida  ayrim  mahsulotlarni  ishlab  chiqarish
hajmining yilning bir davrida talabdan ortib ketishiga yoki ikkinchi bir davrida
talabdan kamayib ketishiga olib keladi. Masalan, pomidor va bodring ishlab
Logotip
iste’molchilarning sezuvchanligi yuqori bo‘ladi va narxdagi ozgina o‘zgarishlar ta’sirida mahsulotga bo‘lgan talab miqdori sezilarli darajada o‘zgaradi. Bunday mahsulotlarga bo‘lgan talab o‘zgaruvchan talab (elastik talab) deb ataladi. Ikkinchi tur mahsulotlar narxining o‘zgarishi ularga bo‘lgan talab miqdoriga sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Ko‘pincha, kundalik va zarurat buyumlari narxiga nisbatan iste’molchilar talabining sezuvchanligi past bo‘ladi. Bunday mahsulotlarga bo‘lgan talab nisbatan o‘zgaruvchan bo‘lmagan talab (noelastik talab) deb ataladi. Sanoat mahsulotlariga bo‘lgan talabning o‘zgaruvchanligi (elastikligi) unchalik katta bo‘lmaydi. Ya’ni, iste’molchilar daromadlarining o‘sishi qishloq xo‘jaligi mahsulotlariga bo‘lgan talabning o‘sishiga unchalik ta’sir etmaydi va bu qishloq xo‘jaligi mahsulotlari narxini o‘sishiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Talab qonuniga asosan iste’molchilar narx arzonlashuvi ta’sirida ko‘proq mahsulot harid qilishga moyil bo‘ladilar. Ammo, iste’molchilar talabining narx o‘zgarishiga nisbatan sezuvchanligi mahsulotning xususiyatiga ko‘ra turlicha bo‘lishi mumkin. Ayrim mahsulotlar narxining o‘zgarishiga nisbatan iste’molchilarning sezuvchanligi yuqori bo‘ladi va narxdagi ozgina o‘zgarishlar ta’sirida mahsulotga bo‘lgan talab miqdori sezilarli darajada o‘zgaradi. Odatda, dabdaba va hasham buyumlari narxiga nisbatan iste’molchilar talabining sezuvchanligi yuqori bo‘ladi. Masalan, yengil avtomobillar narxining oshishi unga bo‘lgan talabning sezilarli qisqarishiga olib keladi. Bunday mahsulotlarga bo‘lgan talab o‘zgaruvchan talab (elastik talab) deb ataladi. Ikkinchi tur mahsulotlar narxining o‘zgarishi ularga bo‘lgan talab miqdoriga sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Ko‘pincha, kundalik va zarurat buyumlari narxiga nisbatan iste’molchilar talabining sezuvchanligi past bo‘ladi. Masalan, uy-joy, non, tuz, dori-darmon, gugurt kabi mahsulotlar narxining o‘zgarishi ularga bo‘lgan talab miqdoriga sezilarli ta’sir ko‘rsatmaydi. Bunday mahsulotlarga bo‘lgan talab nisbatan o‘zgaruvchan bo‘lmagan talab (noelastik talab) deb ataladi. Mavsumiylik harakteri natijasida ayrim mahsulotlarni ishlab chiqarish hajmining yilning bir davrida talabdan ortib ketishiga yoki ikkinchi bir davrida talabdan kamayib ketishiga olib keladi. Masalan, pomidor va bodring ishlab
chiqarish yoz oylarida ko‘payib, qish va erta narxrda keskin kamayib ketadi.
Natijada bunday mahsulotlar narxi yil davomida tebranib turadi.
Sanoat mahsulotlar bozorida narxning bir qancha turlari amal qiladi  (9.1-
chizma).
Korxona mahsulotiga o‘rnatiladigan narx darajasini belgilashda tadbirkorlar
o‘zaro bog‘liqlikda amal qiluvchi narxlar tizimi va ularning turlarini yaxshi bilishi
kerak.
Narxlar tizimini ularning ma’lum bir xususiyatlariga muvofiq  turkumlarga
ajratish qabul qilingan:
1. Tovar aylanmasi va xizmat ko‘rsatish (ish bajarish) hajmiga ko‘ra:
-  ishlab  chiqarish  narxi  –  ishlab  chiqaruvchi  tomonidan  katta  hajmdagi
mahsulotlarni buyurtma bo‘yicha korxonalarga va ulgurji savdo tashkilotlariga
sotish narxlaridan tashkil to‘adi. Bu narx mahsulotni ishlab chiqarish tannarxi va
uni  sotish  bilan  bog‘liq  (shu  jumladan,  tegishli  boshqaruv  harajatlari)  davr
harajatlariga tegishli foyda miqdorini qo‘shib hisoblanadi;
- ulgurji narxlar – ulgurji savdo korxonalari tomonidan chakana savdo bilan
shug‘ullanuvchilarga yoki boshqa korxonalarga yirik miqdordagi mahsulotlarni
sotish  narxlaridan  iborat  bo‘ladi.  Ulgurji  narx  ishlab  chiqarish  narxiga  savdo
korxonasining  barcha  muomala  harajatlarini  hamda  tegishli  foyda  miqdorini
qo‘shib belgilanadi; 
-  chakana  narxlar  –  sotuvchi  tomonidan   mahsulotlarni  chakana  savdo
tarmog‘i  orqali  kichiq  miqdorlarda  yoki  donalab  (kilolab,  grammlab,  litrlab,
metrlab  va  hokazo)  sotish  narxlaridan  tashkil  to‘adi.  Bu  narx  ulgurji  narxga
chakana savdo korxonasining barcha muomala harajatlarini hamda tegishli foyda
miqdorini qo‘shib belgilanadi;  
- harid narxlari – davlat ehtiyojlari uchun harid qilinadigan mahsulotlarga
davlat tomonidan o‘rnatiladigan narx; 
2. Davlat tomonidan tartibga solinishi yoki erkinligi darajasiga ko‘ra:
- erkin narxlar – ishlab chiqaruvchi va haridor o‘rtasida o‘zaro manfaatdorlik
asosida talab va taklifdan kelib chiqib o‘rnatiladi;
-  tartibga  solinadigan  narxlar  –  asosan  talab  va  taklifdan  kelib  chiqib
o‘rnatiladigan, ammo, o‘sish surpatlari yoki quyi va yuqori chegaralari davlat
Logotip
chiqarish yoz oylarida ko‘payib, qish va erta narxrda keskin kamayib ketadi. Natijada bunday mahsulotlar narxi yil davomida tebranib turadi. Sanoat mahsulotlar bozorida narxning bir qancha turlari amal qiladi (9.1- chizma). Korxona mahsulotiga o‘rnatiladigan narx darajasini belgilashda tadbirkorlar o‘zaro bog‘liqlikda amal qiluvchi narxlar tizimi va ularning turlarini yaxshi bilishi kerak. Narxlar tizimini ularning ma’lum bir xususiyatlariga muvofiq turkumlarga ajratish qabul qilingan: 1. Tovar aylanmasi va xizmat ko‘rsatish (ish bajarish) hajmiga ko‘ra: - ishlab chiqarish narxi – ishlab chiqaruvchi tomonidan katta hajmdagi mahsulotlarni buyurtma bo‘yicha korxonalarga va ulgurji savdo tashkilotlariga sotish narxlaridan tashkil to‘adi. Bu narx mahsulotni ishlab chiqarish tannarxi va uni sotish bilan bog‘liq (shu jumladan, tegishli boshqaruv harajatlari) davr harajatlariga tegishli foyda miqdorini qo‘shib hisoblanadi; - ulgurji narxlar – ulgurji savdo korxonalari tomonidan chakana savdo bilan shug‘ullanuvchilarga yoki boshqa korxonalarga yirik miqdordagi mahsulotlarni sotish narxlaridan iborat bo‘ladi. Ulgurji narx ishlab chiqarish narxiga savdo korxonasining barcha muomala harajatlarini hamda tegishli foyda miqdorini qo‘shib belgilanadi; - chakana narxlar – sotuvchi tomonidan mahsulotlarni chakana savdo tarmog‘i orqali kichiq miqdorlarda yoki donalab (kilolab, grammlab, litrlab, metrlab va hokazo) sotish narxlaridan tashkil to‘adi. Bu narx ulgurji narxga chakana savdo korxonasining barcha muomala harajatlarini hamda tegishli foyda miqdorini qo‘shib belgilanadi; - harid narxlari – davlat ehtiyojlari uchun harid qilinadigan mahsulotlarga davlat tomonidan o‘rnatiladigan narx; 2. Davlat tomonidan tartibga solinishi yoki erkinligi darajasiga ko‘ra: - erkin narxlar – ishlab chiqaruvchi va haridor o‘rtasida o‘zaro manfaatdorlik asosida talab va taklifdan kelib chiqib o‘rnatiladi; - tartibga solinadigan narxlar – asosan talab va taklifdan kelib chiqib o‘rnatiladigan, ammo, o‘sish surpatlari yoki quyi va yuqori chegaralari davlat
tomonidan tartibga solinadigan narxlarni o‘z ichiga oladi (aholi iste’moli uchun
zarur bo‘lgan un, shakar va o‘simlik yog‘i kabi mahsulotlar narxlari);
-  qat’iy  o‘rnatiladigan  narxlar  –  davlat  tomonidan  ayrim  turdagi  muhim
ahamiyatga ega bo‘lgan mahsulotlarga nisbatan qat’iy belgilanadigan narxlardan
iborat  bo‘ladi  (strategik  ahamiyatga  ega  bo‘lgan  neftь  mahsulotlari,  mineral
o‘g‘itlar va boshqa resurslar narxlari).
3. Asoslanishi nuqtai-nazaridan:
-  bazis  narxi  –  haridor  va  sotuvchi  o‘rtasidagi  muzokaralar  vositasida
o‘rnatilib,  muayyan  miqdor  va  sifatdagi  (sortdagi)  mahsulotlarni  ma’lum  bir
muddatlarda  yetkazib  berish  stlaridan  kelib  chiqib  belgilanadi.  Unga  binoan,
haqiqatda  yetkazib  berilgan  mahsulot  miqdori,  sifati  (sorti)  va   muddatlari
stnomada belgilanganidan farqlansa,  bazis narxiga nisbatan ma’lum bir chegirma
yoki ustamalar ko‘zda tutilishi mumkin;
-  haqiqiy  narx  –  bazis  narxga  nisbatan  turli  ustama  yoki  chegirmalar
qo‘llanilgandan keyingi  haqiqiy bitim narxi; 
- ma’lumot  beradigan narxlar  – kataloglar, jurnallar, gazetalar, bukletlar,
preyskurantlar  va  boshqa  savdo  xabarnomalarida  cho‘  etiladigan  hamda
mutaxassislar tomonidan shu turdagi tovarlarga narx belgilashda mo‘ljal bo‘lib
xizmat qiladigan narxlarni anglatadi;
- preyskurant narxlari – ma’lumot beradigan narx turlaridan biri bo‘lib, ishlab
chiqaruvchi korxonaning yoki sotuvchi firmaning preyskurantlarida aks ettiriladi;
- taqqoslama narxlar – bir necha yillar davomida mahsulot ishlab chiqarish va
sotish dinamikasini aniqlash hamda ularni taqqoslama holda solishtirish maqsadida
qo‘llaniladi (davlat tomonidan statistik hisobot shakllari uchun o‘rnatiladi).
4. Amal qilish muddati bo‘yicha:
-  doimiy  (qat’iy)  narxlar  –  mahsulotni  yetkazib  berish  stnomasi  amal
qiladigan davr mobaynida o‘zgarmaydi;
- joriy narxlar – aynan mahsulot sotilayotgan davrda amal qilayotgan narxlar
darajasini ifodalaydi va bozor konpyukturasiga qarab o‘zgarib turishi mumkin;
- mavsumiy narxlar – yilning ma’lum bir davri uchun o‘rnatiladigan narxlar
darajasi  (masalan,  qishloq  xo‘jaligi  mahsulotlariga  yilning  turli  mavsumlarida
turlicha narx o‘rnatiladi);
Logotip
tomonidan tartibga solinadigan narxlarni o‘z ichiga oladi (aholi iste’moli uchun zarur bo‘lgan un, shakar va o‘simlik yog‘i kabi mahsulotlar narxlari); - qat’iy o‘rnatiladigan narxlar – davlat tomonidan ayrim turdagi muhim ahamiyatga ega bo‘lgan mahsulotlarga nisbatan qat’iy belgilanadigan narxlardan iborat bo‘ladi (strategik ahamiyatga ega bo‘lgan neftь mahsulotlari, mineral o‘g‘itlar va boshqa resurslar narxlari). 3. Asoslanishi nuqtai-nazaridan: - bazis narxi – haridor va sotuvchi o‘rtasidagi muzokaralar vositasida o‘rnatilib, muayyan miqdor va sifatdagi (sortdagi) mahsulotlarni ma’lum bir muddatlarda yetkazib berish stlaridan kelib chiqib belgilanadi. Unga binoan, haqiqatda yetkazib berilgan mahsulot miqdori, sifati (sorti) va muddatlari stnomada belgilanganidan farqlansa, bazis narxiga nisbatan ma’lum bir chegirma yoki ustamalar ko‘zda tutilishi mumkin; - haqiqiy narx – bazis narxga nisbatan turli ustama yoki chegirmalar qo‘llanilgandan keyingi haqiqiy bitim narxi; - ma’lumot beradigan narxlar – kataloglar, jurnallar, gazetalar, bukletlar, preyskurantlar va boshqa savdo xabarnomalarida cho‘ etiladigan hamda mutaxassislar tomonidan shu turdagi tovarlarga narx belgilashda mo‘ljal bo‘lib xizmat qiladigan narxlarni anglatadi; - preyskurant narxlari – ma’lumot beradigan narx turlaridan biri bo‘lib, ishlab chiqaruvchi korxonaning yoki sotuvchi firmaning preyskurantlarida aks ettiriladi; - taqqoslama narxlar – bir necha yillar davomida mahsulot ishlab chiqarish va sotish dinamikasini aniqlash hamda ularni taqqoslama holda solishtirish maqsadida qo‘llaniladi (davlat tomonidan statistik hisobot shakllari uchun o‘rnatiladi). 4. Amal qilish muddati bo‘yicha: - doimiy (qat’iy) narxlar – mahsulotni yetkazib berish stnomasi amal qiladigan davr mobaynida o‘zgarmaydi; - joriy narxlar – aynan mahsulot sotilayotgan davrda amal qilayotgan narxlar darajasini ifodalaydi va bozor konpyukturasiga qarab o‘zgarib turishi mumkin; - mavsumiy narxlar – yilning ma’lum bir davri uchun o‘rnatiladigan narxlar darajasi (masalan, qishloq xo‘jaligi mahsulotlariga yilning turli mavsumlarida turlicha narx o‘rnatiladi);
- o‘zgaruvchi narxlar – bozordagi talab va taklif muvozanati hamda inflyatsiya
darajasidan  kelib  chiqib  o‘sib  yoki  kamayib  borish  xususiyatga  ega.  Bunda
sotuvchi va haridor kelishuviga asosan bazis narxi o‘rnatilib,  turli omillar ta’sirida
narxda yuz berishi mumkin bo‘lgan o‘zgarishlar stnomada  kelishib olinadi.
5. Oldi-sotdi stnomasi kelishuviga ko‘ra:
- stnoma (faktura) narxi – stnomada belgilangan mahsulotni yetkazib berish
stlaridan kelib chiqib sotuvchi va haridor o‘rtasida kelishuv asosida o‘rnatiladi/
9.2. Korxonaning narx siyosati
Narx siyosati - bu davlatning iqtisodiy siyosati va iqtisodiy strategiyasining
muhim  ajralmas  qismidir.  SHu  sababli  ijtimoiy-iqtisodiy  taraqqiyotni
jadallashtirishda, mehnatkashlarning tashabbusi va  omilkorligini rivojlantirishda
baho belgilash siyosati aloxida o`rin  egallaydi. Bahoni xo‘jalik mexanizmi va
o‘zini  o‘zi  pul  bilan  ta’minlashning  ko`tarib  turuvchi  ustuni  deyish  mumkin.
Jamoaning va ayrim xodimning daromadlari, ular iqtisodiy manfaatlari narxning,
ya’ni bahoning to‘g‘ri  belgilanishiga bog‘liqdir.
Baho bamisoli barometr kabi bozor xolatini ko‘rsatib turadi, u pasayib ketsa,
tovar  bozori  kasodga uchraydi,  tovar  nafsiz  bo‘lib,  uni  boshqa tovar  bilan
almashtirish yoki uning sifatini yaxshilash zarurligi kun tartibiga qo`yiladi. 
Baho pul muomalasi xolatiga, kreditlash samaradorligi va iqtisodiyotning
moliyaviy sog`lomligi bilan bog‘liq. Davlatning, korxona (firma) lar va ularda
ishlovchilarning,  umuman  axolining  o‘zaro  rejali  bog`lanishi  
 baho
yordamidaamalgaoshiriladi, ijtimoiy resurslardan foydalanish  ta’minlanadi,  yalpi
ichki   maxsulotni  hisobgaolish  va  taqsimlash  amalgaoshiriladi.  Bahoni  tovar
qiymati belgilaydi, ammo bozor iqtisodi soitida u aniq qiymatdan yuqori yoki kam
bo‘lishi mumkin, bu esa bozordani o`sha maxsulotga bo‘lgan talab va taklifga
bog‘liq bo‘ladi. Tovar bahosining darajasi,  Shuningdek,  tovarning  ijtimoiy
foydaliligi darajasi va boshqa tovarlar o`rnini bosaolishi, muomaladani pulning
harid quvvatiga ham boqlig` bo‘ladi. Bozor iqtisodiyoti soitida baho yordamida
korxonalar ishlab chiqarishini tashkil etishning asosiy muommolaridan biri, nima
ishlab chiqarish foydali ekanligini hal etadi. Baho tovar taklifi,  axolining to‘lov
qobiliyati, ishlab chiqarish resurslarining oshib yoki kamayib ketishi to‘g‘risida
Logotip
- o‘zgaruvchi narxlar – bozordagi talab va taklif muvozanati hamda inflyatsiya darajasidan kelib chiqib o‘sib yoki kamayib borish xususiyatga ega. Bunda sotuvchi va haridor kelishuviga asosan bazis narxi o‘rnatilib, turli omillar ta’sirida narxda yuz berishi mumkin bo‘lgan o‘zgarishlar stnomada kelishib olinadi. 5. Oldi-sotdi stnomasi kelishuviga ko‘ra: - stnoma (faktura) narxi – stnomada belgilangan mahsulotni yetkazib berish stlaridan kelib chiqib sotuvchi va haridor o‘rtasida kelishuv asosida o‘rnatiladi/ 9.2. Korxonaning narx siyosati Narx siyosati - bu davlatning iqtisodiy siyosati va iqtisodiy strategiyasining muhim ajralmas qismidir. SHu sababli ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotni jadallashtirishda, mehnatkashlarning tashabbusi va omilkorligini rivojlantirishda baho belgilash siyosati aloxida o`rin egallaydi. Bahoni xo‘jalik mexanizmi va o‘zini o‘zi pul bilan ta’minlashning ko`tarib turuvchi ustuni deyish mumkin. Jamoaning va ayrim xodimning daromadlari, ular iqtisodiy manfaatlari narxning, ya’ni bahoning to‘g‘ri belgilanishiga bog‘liqdir. Baho bamisoli barometr kabi bozor xolatini ko‘rsatib turadi, u pasayib ketsa, tovar bozori kasodga uchraydi, tovar nafsiz bo‘lib, uni boshqa tovar bilan almashtirish yoki uning sifatini yaxshilash zarurligi kun tartibiga qo`yiladi. Baho pul muomalasi xolatiga, kreditlash samaradorligi va iqtisodiyotning moliyaviy sog`lomligi bilan bog‘liq. Davlatning, korxona (firma) lar va ularda ishlovchilarning, umuman axolining o‘zaro rejali bog`lanishi baho yordamidaamalgaoshiriladi, ijtimoiy resurslardan foydalanish ta’minlanadi, yalpi ichki maxsulotni hisobgaolish va taqsimlash amalgaoshiriladi. Bahoni tovar qiymati belgilaydi, ammo bozor iqtisodi soitida u aniq qiymatdan yuqori yoki kam bo‘lishi mumkin, bu esa bozordani o`sha maxsulotga bo‘lgan talab va taklifga bog‘liq bo‘ladi. Tovar bahosining darajasi, Shuningdek, tovarning ijtimoiy foydaliligi darajasi va boshqa tovarlar o`rnini bosaolishi, muomaladani pulning harid quvvatiga ham boqlig` bo‘ladi. Bozor iqtisodiyoti soitida baho yordamida korxonalar ishlab chiqarishini tashkil etishning asosiy muommolaridan biri, nima ishlab chiqarish foydali ekanligini hal etadi. Baho tovar taklifi, axolining to‘lov qobiliyati, ishlab chiqarish resurslarining oshib yoki kamayib ketishi to‘g‘risida
korxona  egalarigaaxborot  beruvchi  vosita  hamdir.  Bahoning  yana  bir  vazifasi
qiymat o`lchovidir, bunda qilingan harajatlar vaolingan natija ma’lum bir  narx
yordamida hisob-kitob qilinadi.
Baholar  tovar-pul  munosabatlari  muomalasining  shakli  va realizatsiya
qilinadigan maxsulot turiga ko‘ra farqlanadi. Ammo bahoning  turlari bir biri bilan
o‘zaro bog‘liq bo‘lib, ular yagona tizimni tashkil etadi. Mazkur tizimning  muhim
elementlari quyidanilardir:
a)  ulgurji  baholar. Ular  firmalar  o‘z  maxsulotlarini  katta  xajmda  boshqa
firmalarga yoki  vositachilarga va ulgurji  savdo tashkilotlariga sotayotganlirida
qo‘llaniladi. Ulgurji baho korxonalarga ishlab chiqarish harajatlarini qoplashni,
zarur foydaolishni ta’minlab berishi zarur;
b)  chakana baholar.  Ulardan tovarlarni  bevosita iste’molchilarga sotishda
foydalaniladi. Bu baholarga davlat savdosi, xususiy mulk egalari do`konlari va
bozorda yuzaga kelayotgan baholar kiradi.  CHakana baho darajasi axolining real
daromadlari bilan belgilanadi. 
v) harid baholari qishloq xo‘jaligi maxsulotlarining  davlat tomonidan sotib
olinishida ishlatiladi. 
g) dunyo baholari halqaro savdo munosabatlarida qo‘llaniladi.
Baholar tovar ishlab chiqarishning rivojlanishiga o‘z vazifalari orqali ta’sir
etadi. Bozorda turli mehnat sarflari umumiy, ya’ni ijtimoiy zarur mehnat sarfiga
keltiriladi va shu sarfning pulda ifodalanishi bahoni hosil qiladi. 
Bozorda sotuvchi  bilan  haridor  o‘rtasidani iqtisodiy munosabat bo‘lganidan
narxning shakllanishida har ikki tomon ishtirok etadi.  Haridor deganda, biz tovar
va xizmatlarni iste’mol etuvchilar – fuqarolar, ishlab chiqarishni yurgizish uchun
resurslarni sotib oluvchi firmalarni tushunamiz. Baholarning shakllanishida tovarni
ishlab chiqarishdan tortib, iste’molgaetgungacha bo‘lgan mehnat sarflari ishtirok
etadi. Jamiki harajatlar baho tarkibiga kiradi. 
Bahoni shakllantiradigan asosiy omillar esa quyidanicha:
1. Iqtisodiy harajat darajasi;
2. Tovarlarning naflilik darajasi;
3. Tovarga bo‘lgan talab va uning taklifi;
4. Raqobat shakllari va usullari;
Logotip
korxona egalarigaaxborot beruvchi vosita hamdir. Bahoning yana bir vazifasi qiymat o`lchovidir, bunda qilingan harajatlar vaolingan natija ma’lum bir narx yordamida hisob-kitob qilinadi. Baholar tovar-pul munosabatlari muomalasining shakli va realizatsiya qilinadigan maxsulot turiga ko‘ra farqlanadi. Ammo bahoning turlari bir biri bilan o‘zaro bog‘liq bo‘lib, ular yagona tizimni tashkil etadi. Mazkur tizimning muhim elementlari quyidanilardir: a) ulgurji baholar. Ular firmalar o‘z maxsulotlarini katta xajmda boshqa firmalarga yoki vositachilarga va ulgurji savdo tashkilotlariga sotayotganlirida qo‘llaniladi. Ulgurji baho korxonalarga ishlab chiqarish harajatlarini qoplashni, zarur foydaolishni ta’minlab berishi zarur; b) chakana baholar. Ulardan tovarlarni bevosita iste’molchilarga sotishda foydalaniladi. Bu baholarga davlat savdosi, xususiy mulk egalari do`konlari va bozorda yuzaga kelayotgan baholar kiradi. CHakana baho darajasi axolining real daromadlari bilan belgilanadi. v) harid baholari qishloq xo‘jaligi maxsulotlarining davlat tomonidan sotib olinishida ishlatiladi. g) dunyo baholari halqaro savdo munosabatlarida qo‘llaniladi. Baholar tovar ishlab chiqarishning rivojlanishiga o‘z vazifalari orqali ta’sir etadi. Bozorda turli mehnat sarflari umumiy, ya’ni ijtimoiy zarur mehnat sarfiga keltiriladi va shu sarfning pulda ifodalanishi bahoni hosil qiladi. Bozorda sotuvchi bilan haridor o‘rtasidani iqtisodiy munosabat bo‘lganidan narxning shakllanishida har ikki tomon ishtirok etadi. Haridor deganda, biz tovar va xizmatlarni iste’mol etuvchilar – fuqarolar, ishlab chiqarishni yurgizish uchun resurslarni sotib oluvchi firmalarni tushunamiz. Baholarning shakllanishida tovarni ishlab chiqarishdan tortib, iste’molgaetgungacha bo‘lgan mehnat sarflari ishtirok etadi. Jamiki harajatlar baho tarkibiga kiradi. Bahoni shakllantiradigan asosiy omillar esa quyidanicha: 1. Iqtisodiy harajat darajasi; 2. Tovarlarning naflilik darajasi; 3. Tovarga bo‘lgan talab va uning taklifi; 4. Raqobat shakllari va usullari;
5. Tovarni iste’mol qilish vaqti.
Raqobat  cheklangan  bozorlarda  (sof  monopoliya,  monopolistik  raqobat,
oligopoliya) ishlab chiqaruvchilarning o`rni bozor narxlarini belgilovchi muhim
omillardan hisoblanadi. Monopoliya soitida bozorda bir turdani maxsulotlar taklif
qilinishi sababli  baho ustidan to‘liq nazorat amalgaoshiriladi.
Bu  degani  monopolist  ishlab  chiqaruvchilarning  narx  belgilashdani
xukmronligi, iste’molchi daromadlari cheklangani bo‘lib, to`qnash keladi. O`rnini
bosuvchi  tovarlarning  mavjudligi  ham  ularning  baho  belgilashdani  mutlaq
imkoniyatini cheklaydi.
Oligopoliya soitida esaaloxida ishlab chiqaruvchilar (sotuvchilar) bir-biriga
bog‘liq  bo‘lganliklari  sababli  baholarni  mustaqil  belgilashga  botinaolmaydilar.
Faqat baho belgilashda yashirincha kelishishlari mumkin.
Bahoning shakllanishini quyidanicha ifodalash mumkin (10.1-chizma).
Bozor iqtisodiyotiga o`tish jarayonida bahoning roli va ahamiyati beqiyosdir.
Ma’lumki, hozirgi zamon iqtisodiyoti bozor iqtisodiyotidir. Bu iqtisodiyot Yer
yuzidani ko‘pgina davlatlarda turli  darajada va o‘ziga xos xususiyatlar bilan
rivojlanib  bormoqda.  Uning  mohiyat  belgilarini  eng  rivojlangan  mamlakatlar
iqtisodiyotida ko‘rish mumkin. Uning ana shunday belgilaridan biri, narxlarning
liberallashuvi,   narx-navoning  erkin  shakllanishidir.  Tovarlar  narxini  davlat
yuqoridan  belgilamaydi.  U  bozordani  talab  va  taklifga  qarab,  haridor  bilan
sotuvchining savdolashuvi asosida   yuzaga keladi. Kelishilgan narxlar esa bozor
munosabatlariga xizmat qiladi. Narx pul bilan o`lchanadi. Bozor iqtisodiyoti pulsiz
bo‘lishi mumkin emas. Pul esa iqtisodiy munosabatlarning asosiy vositasi bo‘lib,
iqtisodiyotda o`ta muhim rol` o`ynaydi. Pul munosabatlari bozor iqtisodiyotining
ajralmas qismi hisoblanadi. Pul oboroti, pul emissiyasi, qadri-qimmati, inflyatsiya,
valyuta kursi kabi xodisalar iqtisodiy vaziyatning ko‘zgusi hisoblanadi. Bozor
iqtisodiyotida tovar taqchilligi bo‘lmaydi, shu sababdan bozorda ishlab chiqaruvchi
emas,  balki iste’molchi (haridor) o‘z izmini o`tkazadi, tovar va xizmatlarni sifati
va narxiga qarab tanlab olish imkoniyatiga ega bo‘ladi. Ko‘rib chiqqanimizdek,
bozor iqtisodiyotiga o`tish jarayonida narxning roli va  ahamiyati juda katta.
Baho shakllanishida raqobat muhim o`rin tutadi. Raqobatda yutib chiqish
yoki yutkazish bahoni belgilashga ham bog‘liq. Raqobatlashuv jarayonida haridor
Logotip
5. Tovarni iste’mol qilish vaqti. Raqobat cheklangan bozorlarda (sof monopoliya, monopolistik raqobat, oligopoliya) ishlab chiqaruvchilarning o`rni bozor narxlarini belgilovchi muhim omillardan hisoblanadi. Monopoliya soitida bozorda bir turdani maxsulotlar taklif qilinishi sababli baho ustidan to‘liq nazorat amalgaoshiriladi. Bu degani monopolist ishlab chiqaruvchilarning narx belgilashdani xukmronligi, iste’molchi daromadlari cheklangani bo‘lib, to`qnash keladi. O`rnini bosuvchi tovarlarning mavjudligi ham ularning baho belgilashdani mutlaq imkoniyatini cheklaydi. Oligopoliya soitida esaaloxida ishlab chiqaruvchilar (sotuvchilar) bir-biriga bog‘liq bo‘lganliklari sababli baholarni mustaqil belgilashga botinaolmaydilar. Faqat baho belgilashda yashirincha kelishishlari mumkin. Bahoning shakllanishini quyidanicha ifodalash mumkin (10.1-chizma). Bozor iqtisodiyotiga o`tish jarayonida bahoning roli va ahamiyati beqiyosdir. Ma’lumki, hozirgi zamon iqtisodiyoti bozor iqtisodiyotidir. Bu iqtisodiyot Yer yuzidani ko‘pgina davlatlarda turli darajada va o‘ziga xos xususiyatlar bilan rivojlanib bormoqda. Uning mohiyat belgilarini eng rivojlangan mamlakatlar iqtisodiyotida ko‘rish mumkin. Uning ana shunday belgilaridan biri, narxlarning liberallashuvi, narx-navoning erkin shakllanishidir. Tovarlar narxini davlat yuqoridan belgilamaydi. U bozordani talab va taklifga qarab, haridor bilan sotuvchining savdolashuvi asosida  yuzaga keladi. Kelishilgan narxlar esa bozor munosabatlariga xizmat qiladi. Narx pul bilan o`lchanadi. Bozor iqtisodiyoti pulsiz bo‘lishi mumkin emas. Pul esa iqtisodiy munosabatlarning asosiy vositasi bo‘lib, iqtisodiyotda o`ta muhim rol` o`ynaydi. Pul munosabatlari bozor iqtisodiyotining ajralmas qismi hisoblanadi. Pul oboroti, pul emissiyasi, qadri-qimmati, inflyatsiya, valyuta kursi kabi xodisalar iqtisodiy vaziyatning ko‘zgusi hisoblanadi. Bozor iqtisodiyotida tovar taqchilligi bo‘lmaydi, shu sababdan bozorda ishlab chiqaruvchi emas, balki iste’molchi (haridor) o‘z izmini o`tkazadi, tovar va xizmatlarni sifati va narxiga qarab tanlab olish imkoniyatiga ega bo‘ladi. Ko‘rib chiqqanimizdek, bozor iqtisodiyotiga o`tish jarayonida narxning roli va ahamiyati juda katta. Baho shakllanishida raqobat muhim o`rin tutadi. Raqobatda yutib chiqish yoki yutkazish bahoni belgilashga ham bog‘liq. Raqobatlashuv jarayonida haridor
ko‘p  bo‘lsa,  yuqori  narx  tashkil  topadi.  Agar  sotuvchilar  ko‘p  bo‘lib,  ular
raqobatlashishsa, past baholar vujudga keladi.
Raqobat  kurashida   harajatlarni   qoplamaydigan,  binobarin,  zarar
keltiradigan o`ta past baholar ham paydo bo‘ladi. Ishlab chiqarish samaradorligini
oshirish, xo‘jalikni oqilona yuritish esa moliyaviy aloqalar va qiymat qonunlaridan
foydalanishni  talab qiladi.
Ayrim buyumlarning bahosini o‘zgartirish evaziga davlat ularga bo‘lgan
extiyojni hamda ularni harid qilishni boshqaradi. Jumladan, inson sog`lig`iga putur
yetkazuvchi  maxsulotlarning  narxini  oshirish  evaziga  ularni  harid  qilinishini
chegaralash va aksincha,  ba’zi  oziq-ovqat maxsulotlarining narxini me’yorda
ushlab turish orqali extiyojlarni to‘laroq qondirish muloxazamizga dalil bo‘la oladi.
9.1-chizma. Narxning shakllanishi.
9.3.Tarmoqda narxning shakllanishi. Narxni aniqlash usullari
NARXNING SHAKLLANISHI
Firmaning
baho  hususidagi
o’z nufuzi
(imidji)
Raqiblarning  baho 
xususidagi  nufuzi
Talab omillari
Harajat  omillari
Raqiblarning   bozordagi 
ulushi
Firmaning
bozordagi o’z ulushi
Raqobat  omillari
Raqiblarning  reklama 
dinamikasi
Firmaning
reklama dinamikasi
Raqiblarning  mahsulot 
nufuzi
Firmaning mahsulot 
nufuzi(imidji)
Sotuvchilarning bahoni 
shakllantirishi
Kelajakda mijozlarni 
mo’ljallash
Logotip
ko‘p bo‘lsa, yuqori narx tashkil topadi. Agar sotuvchilar ko‘p bo‘lib, ular raqobatlashishsa, past baholar vujudga keladi. Raqobat kurashida harajatlarni qoplamaydigan, binobarin, zarar keltiradigan o`ta past baholar ham paydo bo‘ladi. Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish, xo‘jalikni oqilona yuritish esa moliyaviy aloqalar va qiymat qonunlaridan foydalanishni talab qiladi. Ayrim buyumlarning bahosini o‘zgartirish evaziga davlat ularga bo‘lgan extiyojni hamda ularni harid qilishni boshqaradi. Jumladan, inson sog`lig`iga putur yetkazuvchi maxsulotlarning narxini oshirish evaziga ularni harid qilinishini chegaralash va aksincha, ba’zi oziq-ovqat maxsulotlarining narxini me’yorda ushlab turish orqali extiyojlarni to‘laroq qondirish muloxazamizga dalil bo‘la oladi. 9.1-chizma. Narxning shakllanishi. 9.3.Tarmoqda narxning shakllanishi. Narxni aniqlash usullari NARXNING SHAKLLANISHI Firmaning baho hususidagi o’z nufuzi (imidji) Raqiblarning baho xususidagi nufuzi Talab omillari Harajat omillari Raqiblarning bozordagi ulushi Firmaning bozordagi o’z ulushi Raqobat omillari Raqiblarning reklama dinamikasi Firmaning reklama dinamikasi Raqiblarning mahsulot nufuzi Firmaning mahsulot nufuzi(imidji) Sotuvchilarning bahoni shakllantirishi Kelajakda mijozlarni mo’ljallash