Korxonalarning tashkiliy - huquqiy shaklllari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

20

File size

Fayl hajmi

239,7 KB


Korxonalarning tashkiliy - huquqiy shaklllari
Reja
1.1.
Korxonalar mohiyati va iqtisodiy faolyatning asosi
1.2.
Korxonalarning tashkiliy-xuquqiy shaklllri
1.3.
Korxona faoliyatining ichki va tashqi muhiti
                       1.1. Korxonalar mohiyati va faolyatning asosi
         Insoniyat hayoti va faoliyatining muhim xususiyati uning moddiy borliq
bilan bog‘liq. Inson nimaiki qilmasin, qanday ishga qo‘l urmasin, o‘z maqsadiga
erishish yo‘lida chegaralangan moddiy vositalarga duch keladi.
Insoniyat  taraqqiyoti  tarixiga  nazar  solsak,  inson  o‘zining  birlamchi
ehtiyojini (oziq-ovqat, uy, kiyim-kechak) qondirish maqsadida ular yerga ishlov
berish,  o‘rmonlarni  kesish,  bino  qurish,  chorvachilik  bilan  shug‘ullanish,
kiyim-kechak  tikish  kabi  ishlab  chiqarish  jarayonlari bilan shug‘ullangan.
Shular  bilan  bir  qatorda  insonning  ijtimoiy,  ma’naviy,  mehnat  qilish kabi
ehtiyojlari ham mavjud. Ularni qondirish uchun ham inson moddiy va ma’naviy
resurslarga  duch
 keladi.  Inson  ehtiyojlarini  qondirish  uchun  o‘z
taraqqiyotining  qandaydir tarixiy bosqichida ehtiyojni qondiruvchi resurslarni
ishlab  chiqaruvchi,  yaratuvchi,  o‘z  faoliyati  doirasida  yer,  kapital,  mehnat,
tadbirkorlik, iste’dod va boshqa vositalardan foydalanuvchi va ularni yaratuvchi
korxonalarni tashkil qilgan.
Haqiqatdan olganda, korxona tovarlar va xizmatlar ishlab chiqaradi, ularni
tashish,  saqlash,  sotish  kabi  ish  va  xizmatlarni  amalga  oshiradi  hamda
tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanadi.
Logotip
Korxonalarning tashkiliy - huquqiy shaklllari Reja 1.1. Korxonalar mohiyati va iqtisodiy faolyatning asosi 1.2. Korxonalarning tashkiliy-xuquqiy shaklllri 1.3. Korxona faoliyatining ichki va tashqi muhiti 1.1. Korxonalar mohiyati va faolyatning asosi Insoniyat hayoti va faoliyatining muhim xususiyati uning moddiy borliq bilan bog‘liq. Inson nimaiki qilmasin, qanday ishga qo‘l urmasin, o‘z maqsadiga erishish yo‘lida chegaralangan moddiy vositalarga duch keladi. Insoniyat taraqqiyoti tarixiga nazar solsak, inson o‘zining birlamchi ehtiyojini (oziq-ovqat, uy, kiyim-kechak) qondirish maqsadida ular yerga ishlov berish, o‘rmonlarni kesish, bino qurish, chorvachilik bilan shug‘ullanish, kiyim-kechak tikish kabi ishlab chiqarish jarayonlari bilan shug‘ullangan. Shular bilan bir qatorda insonning ijtimoiy, ma’naviy, mehnat qilish kabi ehtiyojlari ham mavjud. Ularni qondirish uchun ham inson moddiy va ma’naviy resurslarga duch keladi. Inson ehtiyojlarini qondirish uchun o‘z taraqqiyotining qandaydir tarixiy bosqichida ehtiyojni qondiruvchi resurslarni ishlab chiqaruvchi, yaratuvchi, o‘z faoliyati doirasida yer, kapital, mehnat, tadbirkorlik, iste’dod va boshqa vositalardan foydalanuvchi va ularni yaratuvchi korxonalarni tashkil qilgan. Haqiqatdan olganda, korxona tovarlar va xizmatlar ishlab chiqaradi, ularni tashish, saqlash, sotish kabi ish va xizmatlarni amalga oshiradi hamda tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanadi.
Korxona   insoniyat   ehtiyojlarini   qondirish   uchun vujudga kelgan
jamiyatning  birlamchi  va  asosiy  bo‘g‘inidir.  Korxonaning  mohiyati  ham
yuqoridagilardan kelib chiqadi.
Ijtimoiy ishlab chiqarish ishlatiladigan resurslarni turlari, ishlab chiqariladigan
mahsulotlar, tovarlar va xizmatlar jihatlariga qarab tarmoqlarga bo‘linadi. Masalan:
og‘ir sanoat, yengil sanoat, qishloq xo‘jaligi, transport, aloqa, savdo, har - xil xizmat
ko‘rsatish tarmoqlari kabilar. Tarmoqlar esa, korxonalar va ularni birlashmalarini
o‘z ichiga oladi.
Tarmoq lar va sohalarni 4 xil katta guruhlarga bo‘lish  mumkin.
Birinchisi  -  o‘z  ichiga  tabiiy  boyliklarni,  qishloq  xo‘jalik  mahsulotlarini,
daryolar, dengizlar, okeanlar, o‘rmon resurslarini ishlab chiqaruvchi va qayta ishlab
chiqarish sanoatlariga yetkazuvchi tarmoqlar.
Ikkinchisi - tabiiy boyliklarni, qishloq xo‘jaligi  mahsulotlarini daryolar,
dengizlar, okeanlar, o‘rmon resurslarini qayta ishlab chiqaruvchi tarmoqlar.
Uchinchisi - birinchi va ikkinchi guruhdagi tarmoqlarga xizmat  ko‘rsatuvchi
tarmoqlar  (transport,  aloqa,  kommunal  xo‘jalik,  savdo-sotiq,  tijorat,  ta’minot
kabilar).
To‘rtinchisi - boshqaruv, yurispridisiya, sog‘liqni saqlash, ta’lim va boshqa
aholiga xizmat ko‘rsatuvchi sohalardan iboratdir.
Milliy iqtisodiyot tarmoqlar va sohalar majmuasidan iborat  bo‘lib, ular
xududlarda  tarixan  shakllanib,  bir-biri  bilan  maqsad  va  vazifalari,  xo‘jalik
aloqalari  orqali  tig‘iz  bog‘liq  umumiy  qonun-qoidaga  bo‘ysunuvchi  yagona
tizimdir.  Shu  sababli  uni  iqtisodiyot  nazariyasida  ijtimoiy  ishlab  chiqarish
sifatida qaraladi.
Milliy iqtisodiyot asosini korxonalar tashkil qiladi. Barcha inson uchun
zarur  bo‘lgan  moddiy,  ijtimoiy,  ma’naviy  boyliklar  korxonalarda yaratiladi.
Korxonalar,  tarmoqlar  va  sohalar  tarkibi,  mazmuni,  masshtabi,  rivojlanish
darajasini belgilaydi. Ulardan tarmoq va hududiy birlashmalar tashkil topadi,
shahar, tuman, viloyatlar tuziladi.
Korxona faoliyatining maqsadi – jamiyat ehtiyojlarini qondirish va foyda
olishdir.
Logotip
Korxona insoniyat ehtiyojlarini qondirish uchun vujudga kelgan jamiyatning birlamchi va asosiy bo‘g‘inidir. Korxonaning mohiyati ham yuqoridagilardan kelib chiqadi. Ijtimoiy ishlab chiqarish ishlatiladigan resurslarni turlari, ishlab chiqariladigan mahsulotlar, tovarlar va xizmatlar jihatlariga qarab tarmoqlarga bo‘linadi. Masalan: og‘ir sanoat, yengil sanoat, qishloq xo‘jaligi, transport, aloqa, savdo, har - xil xizmat ko‘rsatish tarmoqlari kabilar. Tarmoqlar esa, korxonalar va ularni birlashmalarini o‘z ichiga oladi. Tarmoq lar va sohalarni 4 xil katta guruhlarga bo‘lish mumkin. Birinchisi - o‘z ichiga tabiiy boyliklarni, qishloq xo‘jalik mahsulotlarini, daryolar, dengizlar, okeanlar, o‘rmon resurslarini ishlab chiqaruvchi va qayta ishlab chiqarish sanoatlariga yetkazuvchi tarmoqlar. Ikkinchisi - tabiiy boyliklarni, qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini daryolar, dengizlar, okeanlar, o‘rmon resurslarini qayta ishlab chiqaruvchi tarmoqlar. Uchinchisi - birinchi va ikkinchi guruhdagi tarmoqlarga xizmat ko‘rsatuvchi tarmoqlar (transport, aloqa, kommunal xo‘jalik, savdo-sotiq, tijorat, ta’minot kabilar). To‘rtinchisi - boshqaruv, yurispridisiya, sog‘liqni saqlash, ta’lim va boshqa aholiga xizmat ko‘rsatuvchi sohalardan iboratdir. Milliy iqtisodiyot tarmoqlar va sohalar majmuasidan iborat bo‘lib, ular xududlarda tarixan shakllanib, bir-biri bilan maqsad va vazifalari, xo‘jalik aloqalari orqali tig‘iz bog‘liq umumiy qonun-qoidaga bo‘ysunuvchi yagona tizimdir. Shu sababli uni iqtisodiyot nazariyasida ijtimoiy ishlab chiqarish sifatida qaraladi. Milliy iqtisodiyot asosini korxonalar tashkil qiladi. Barcha inson uchun zarur bo‘lgan moddiy, ijtimoiy, ma’naviy boyliklar korxonalarda yaratiladi. Korxonalar, tarmoqlar va sohalar tarkibi, mazmuni, masshtabi, rivojlanish darajasini belgilaydi. Ulardan tarmoq va hududiy birlashmalar tashkil topadi, shahar, tuman, viloyatlar tuziladi. Korxona faoliyatining maqsadi – jamiyat ehtiyojlarini qondirish va foyda olishdir.
Jamiyatning  asosiy  bo‘g‘inini,  ishlab  chiqarish  va  xizmatni  bozor  va
jamiyat uchun amalga oshiruvchi, o‘z xo‘jalik faoliyatini o‘z ehtiyoji  (talabi)
uchun  emas,  tashqi,  boshqalar  ehtiyojini  (talabini)  qondirishga  yo‘naltiruvchi
korxonalar tashkil qiladi.
Bunday hollarda iqtisodiy faoliyat ijtimoiy, ommaviy xarakter olib, ular
nafaqat  o‘zi  yoki  oilasi  uchun,  balki  boshqalar  uchun  ijtimoiy-iqtisodiy
maqsadni ko‘zlab ishlaydilar. Shuning uchun ham  korxona ta’rifini yoritish
uchun  uning  mazmuniga  har  tomonlama  yondashish  zarur.  Korxona
iqtisodiyotiga bag‘ishlangan  adabiyotlarda  bu  masalaga yaxlit  yondashuv
mavjud bo‘lib, uning mazmuniga tashkiliy-iqtisodiy, huquqiy nuqtai nazardan,
hamda korxonaning jamiyatda tutgan o‘rni, mavqeiga qarab yondashish tavsiya
qilinadi.
Tashkiliy iqtisodiy nuqtai nazardan qaraganda korxona –moddiy, mehnat va
moliyaviy resurslar majmuasidan iborat bo‘lib, u tadbirkorlik faoliyati asosida
tashkil qilinib, maxsulot ishlab chiqish, biron - bir ish yoki xizmatni aholining,
bozorning  talablarini  qondirshi  va  foyda  olish  maqsadida  yoki  ijtimoiy
ahamiyatga ega bo‘lgan vazifasini bajarishdan iborat. Shunday qilib korxona
xo‘jalik sub’ekti bo‘lib, uning maqsad va vazifalari tadbirkorlik faoliyati bilan
shug‘ullanishdan kelib chiqadi.
Korxona  tushunchasining  muhim  tomonlaridan  biri  faoliyatidagi  barcha
masalalar bo‘yicha qarorlar qabul qilish huquqiga egalik qiladi, o‘z harakatlariga
javobgar hisoblanadi. Bu nuqtai nazardan korxona-jamiyatning mustaqil xo‘jalik
sub’ekti sifatida namoyon bo‘ladi.
Korxona tushunchasini uning jamiyatda tutgan o‘rni va ahamiyatisiz ko‘z
oldingizga  keltirib  bo‘lmaydi.  Bu  nuqtai  nazardan  yondashish  korxonaga
jamiyatning asosiy bo‘g‘ini sifatida yondashishni taqozo qiladi.
Nihoyat,  korxona  tushunchasining  xuquqiy  maqomi  mavjud  bo‘lib,  u,
albatta huquqiy shaxs bo‘lishi shart. Xuquqiy shaxs sifatida korxona "Xuquqiy
shaxs huquqiga ega bo‘lgan, mulkchilik huquqi yoki xo‘jalikni to‘la yuritish
huquqi  bo‘yicha  o‘ziga  qarashli  mol-mulkdan  foydalanish  asosida mahsulot
ishlab  chiqaradigan  va  sotadigan  yoki  mahsulotni ayriboshlaydigan  ishlarni
bajaradigan,  xizmat  ko‘rsatadigan,  bellashuv  hamda  mulkchilikning  barcha
Logotip
Jamiyatning asosiy bo‘g‘inini, ishlab chiqarish va xizmatni bozor va jamiyat uchun amalga oshiruvchi, o‘z xo‘jalik faoliyatini o‘z ehtiyoji (talabi) uchun emas, tashqi, boshqalar ehtiyojini (talabini) qondirishga yo‘naltiruvchi korxonalar tashkil qiladi. Bunday hollarda iqtisodiy faoliyat ijtimoiy, ommaviy xarakter olib, ular nafaqat o‘zi yoki oilasi uchun, balki boshqalar uchun ijtimoiy-iqtisodiy maqsadni ko‘zlab ishlaydilar. Shuning uchun ham korxona ta’rifini yoritish uchun uning mazmuniga har tomonlama yondashish zarur. Korxona iqtisodiyotiga bag‘ishlangan adabiyotlarda bu masalaga yaxlit yondashuv mavjud bo‘lib, uning mazmuniga tashkiliy-iqtisodiy, huquqiy nuqtai nazardan, hamda korxonaning jamiyatda tutgan o‘rni, mavqeiga qarab yondashish tavsiya qilinadi. Tashkiliy iqtisodiy nuqtai nazardan qaraganda korxona –moddiy, mehnat va moliyaviy resurslar majmuasidan iborat bo‘lib, u tadbirkorlik faoliyati asosida tashkil qilinib, maxsulot ishlab chiqish, biron - bir ish yoki xizmatni aholining, bozorning talablarini qondirshi va foyda olish maqsadida yoki ijtimoiy ahamiyatga ega bo‘lgan vazifasini bajarishdan iborat. Shunday qilib korxona xo‘jalik sub’ekti bo‘lib, uning maqsad va vazifalari tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanishdan kelib chiqadi. Korxona tushunchasining muhim tomonlaridan biri faoliyatidagi barcha masalalar bo‘yicha qarorlar qabul qilish huquqiga egalik qiladi, o‘z harakatlariga javobgar hisoblanadi. Bu nuqtai nazardan korxona-jamiyatning mustaqil xo‘jalik sub’ekti sifatida namoyon bo‘ladi. Korxona tushunchasini uning jamiyatda tutgan o‘rni va ahamiyatisiz ko‘z oldingizga keltirib bo‘lmaydi. Bu nuqtai nazardan yondashish korxonaga jamiyatning asosiy bo‘g‘ini sifatida yondashishni taqozo qiladi. Nihoyat, korxona tushunchasining xuquqiy maqomi mavjud bo‘lib, u, albatta huquqiy shaxs bo‘lishi shart. Xuquqiy shaxs sifatida korxona "Xuquqiy shaxs huquqiga ega bo‘lgan, mulkchilik huquqi yoki xo‘jalikni to‘la yuritish huquqi bo‘yicha o‘ziga qarashli mol-mulkdan foydalanish asosida mahsulot ishlab chiqaradigan va sotadigan yoki mahsulotni ayriboshlaydigan ishlarni bajaradigan, xizmat ko‘rsatadigan, bellashuv hamda mulkchilikning barcha
shakllari teng huquqligi sharoitida amaldagi qonunlarga muvofiq, o‘z faoliyatini
ro‘yobga  chiqaradigan  mustaqil  xo‘jalik  yurituvchi  sub’ekt  korxona
hisoblanadi".
Korxona xuquqiy shaxs maqomiga ega bo‘lish uchun quyidagi talablarga
javob  berishi  kerak:  faoliyat  yuritish  uchun,  birinchidan,  mol-mulkiga  ega
bo‘lishi;  ikkinchidan,  majburiyatlariga  mol-mulki  bilan  javob  berish;
uchinchidan,  mulkni  sotish,  sotib  olish;  to‘rtinchidan,  mulkiy  va  shaxsiy
nomulkiy huquqlarni amalga oshirish; beshinchidan, sudda javobgar va talabgar
bo‘lishi mumkinligi; oltinchidan, mustaqil xo‘jalik balansiga ega bo‘lish.
Yuqoridagilardan kelib chiqib korxonaga quyidagicha ta’rif berish nazariy
va amaliy nuqtai nazardan maqsadga muvofiq bo‘ladi deb hisoblaymiz. 
Korxona - jamiyatning asosiy bo‘g‘ini hisoblanuvchi, aholining talabini
qondirish va foyda olish yoki boshqa ijtimoiy funksiyalarni bajarish maqsadida,
xususiy  resurslardan  foydalanish  asosida  mahsulotlar  ishlab  chiqaradigan,
ayriboshlaydigan, hamda boshqa ishlarni va xizmatlarni bajaradigan,  faoliyati
bo‘yicha  qarorlar  qabul qiladigan  va   unga  javobgar,  huquqiy  shaxs
maqomiga ega bo‘lgan, har - xil masshtabdagi xo‘jalik yurituvchi sub’ektdir.
Ushbu   tahrif   maqsadi,   faoliyati,   shakli,   turlari   va   mulk shaklidan
qathiy nazar barcha korxonalarga taalluqlidir.
Xo‘jalik yurituvchi sub’ekti  korxona maqomiga ega bo‘lishi uchun jahonda qabul
qilingan quyidagi belgilarga javob berishi zarur. Bu  belgilar uning tahrifidan kelib
chiqadi.
Korxona xo‘jalik yurituvchi sub’ekt sifatida ishchi jamoasini tashkil qilishni aniq
tizimi  (sistemasi)ga  korxonaning  tarkibiy  tuzilish,  boshqarish  texnologiyasi  va
tartibiga ega bo‘lishi kerak.  Shunday qilib, korxonaning birinchi belgisi uning
tashkiliy tuzilishi va boshqarilishidir.
Korxona  tashkiliy  yaxlitligi  uning  ikkinchi  belgisidir.  Tashkiliy  yaxlitlik
tegishli tartibda korxonaning ta’sis etuvchi hujjatlarida o‘z aksini topgan bo‘lishi kerak.
Uchinchi  belgisi  o‘zlik muhitiga  ega  bo‘lishi.  Korxona mol-mulkini o‘z
xohishi bo‘yicha ishlatishi mumkin.
To‘rtinchidan korxona o‘z harakati va burchlari oldida moddiy javobgarligi.
Logotip
shakllari teng huquqligi sharoitida amaldagi qonunlarga muvofiq, o‘z faoliyatini ro‘yobga chiqaradigan mustaqil xo‘jalik yurituvchi sub’ekt korxona hisoblanadi". Korxona xuquqiy shaxs maqomiga ega bo‘lish uchun quyidagi talablarga javob berishi kerak: faoliyat yuritish uchun, birinchidan, mol-mulkiga ega bo‘lishi; ikkinchidan, majburiyatlariga mol-mulki bilan javob berish; uchinchidan, mulkni sotish, sotib olish; to‘rtinchidan, mulkiy va shaxsiy nomulkiy huquqlarni amalga oshirish; beshinchidan, sudda javobgar va talabgar bo‘lishi mumkinligi; oltinchidan, mustaqil xo‘jalik balansiga ega bo‘lish. Yuqoridagilardan kelib chiqib korxonaga quyidagicha ta’rif berish nazariy va amaliy nuqtai nazardan maqsadga muvofiq bo‘ladi deb hisoblaymiz. Korxona - jamiyatning asosiy bo‘g‘ini hisoblanuvchi, aholining talabini qondirish va foyda olish yoki boshqa ijtimoiy funksiyalarni bajarish maqsadida, xususiy resurslardan foydalanish asosida mahsulotlar ishlab chiqaradigan, ayriboshlaydigan, hamda boshqa ishlarni va xizmatlarni bajaradigan, faoliyati bo‘yicha qarorlar qabul qiladigan va unga javobgar, huquqiy shaxs maqomiga ega bo‘lgan, har - xil masshtabdagi xo‘jalik yurituvchi sub’ektdir. Ushbu tahrif maqsadi, faoliyati, shakli, turlari va mulk shaklidan qathiy nazar barcha korxonalarga taalluqlidir. Xo‘jalik yurituvchi sub’ekti korxona maqomiga ega bo‘lishi uchun jahonda qabul qilingan quyidagi belgilarga javob berishi zarur. Bu belgilar uning tahrifidan kelib chiqadi. Korxona xo‘jalik yurituvchi sub’ekt sifatida ishchi jamoasini tashkil qilishni aniq tizimi (sistemasi)ga korxonaning tarkibiy tuzilish, boshqarish texnologiyasi va tartibiga ega bo‘lishi kerak. Shunday qilib, korxonaning birinchi belgisi uning tashkiliy tuzilishi va boshqarilishidir. Korxona tashkiliy yaxlitligi uning ikkinchi belgisidir. Tashkiliy yaxlitlik tegishli tartibda korxonaning ta’sis etuvchi hujjatlarida o‘z aksini topgan bo‘lishi kerak. Uchinchi belgisi o‘zlik muhitiga ega bo‘lishi. Korxona mol-mulkini o‘z xohishi bo‘yicha ishlatishi mumkin. To‘rtinchidan korxona o‘z harakati va burchlari oldida moddiy javobgarligi.
Va, nihoyat, korxonaning oxirgi belgisi uning o‘z nomiga ega bo‘lishi. Bu belgi
tashqi qarashda formal ko‘ringani bilan moddiy ahamiyatga egadir. Chunki u o‘z nomi
bilan  bitimlar  tuzadi,  tashqi  aloqalarni  amalga  oshiradi,  o‘z  imidjini  asraydi,
ulug‘laydi,  sud  organlariga  talabgor  yoki  javobgar  sifatida  chiqadi  va  boshqa
funksiyalarini amalga oshiradi.
1.2. Korxonaning tashkiliy-xuquqiy shakllari
Korxonalarning  iqtisodiy  mustaqilligi  kengayib  borgan  sari  davlat
konsernlari  tarmoq  uyushmalariga  aylantiriladi. Ularning boshqaruv apparatlari
esa, o‘z tarkibidagi birlashmalar va korxonalarning ixtiyoriy ravishda bergan puli
hisobidan ta’minlanadi. 
Korxona va tashkilotlar qaysi idoraga bo‘sunishidan va mulkchilik shaklidan
qat’iy  nazar  o‘z  iqtisodiy  manfaatlarini  rag‘batlantirish  maqsadida  konsernlar,
uyushmalar  va  korporasiyalar  tarkibiga  ixtiyoriy  ravishda  kiradi.  Ular  o‘z
faoliyatini pay va kirish badallari,  ishtirokchilarning aksiyalar to‘plamini sotib
olish asosida yo‘lga qo‘yadi. 
Bozor  munosabatlari  davrida  uyushmalar,  konsernlar,  korporasiyalar  va
boshqa  uyushmalarning  asosiy  vazifasi  respublika  milliy  iqtisodiyotida ishlab
chiqarilayotgan  mahsulotning  aniq  turlari  bilan  ta’minlash,  yagona  ilmiy-
texnikaviy va investisiya siyosatini o‘tkazish, ichki va tashqi bozorlar  holatini
o‘rganish, tarmoqda bozor munosabatlarini rivojlantirishdir. Shuningdek, konsern,
korporasiya  va  boshqa  uyushmalarning  vazifasi  davlat  korxonalarini  hamda
tashkilotlarini nodavlat mulkiga aylantirish ishlarini tashkil etish, tadbirkorlikning
rivojlanishini butun choralar bilan qo‘llab - quvvatlashdan iborat. Bulardan tashqari
xo‘jalik birlashmalari  o‘z muassasalarini  huquqiy himoya qilishni  ta’minlaydi,
davlat,  mahalliy  hokimiyat  hamda  boshqaruv  organlarida  ularning  qonuniy
manfaatlarini ifodalaydi, tarmoqni rivojlantirish strategiyasini belgilaydi.
Turli tarmoqlardagi korxonalar o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘lib, ishlab
chiqarish xususiyati, ishlatiladigan asbob  - uskunalar  va texnologiyalar  hamda
kadrlar malakasidan kelib chiqadi. Shu bilan birga, ularning hammasi ayrim umumiy
xususiyatlarga  ega  bo‘lib bir  qator  yo‘nalishlar: mulkchilik  shakllari,  tashkiliy
shakllari, sanoat sohasiga mansubligi, hajmi, ixtisoslashuv darajasi, ishlab chiqarish
Logotip
Va, nihoyat, korxonaning oxirgi belgisi uning o‘z nomiga ega bo‘lishi. Bu belgi tashqi qarashda formal ko‘ringani bilan moddiy ahamiyatga egadir. Chunki u o‘z nomi bilan bitimlar tuzadi, tashqi aloqalarni amalga oshiradi, o‘z imidjini asraydi, ulug‘laydi, sud organlariga talabgor yoki javobgar sifatida chiqadi va boshqa funksiyalarini amalga oshiradi. 1.2. Korxonaning tashkiliy-xuquqiy shakllari Korxonalarning iqtisodiy mustaqilligi kengayib borgan sari davlat konsernlari tarmoq uyushmalariga aylantiriladi. Ularning boshqaruv apparatlari esa, o‘z tarkibidagi birlashmalar va korxonalarning ixtiyoriy ravishda bergan puli hisobidan ta’minlanadi. Korxona va tashkilotlar qaysi idoraga bo‘sunishidan va mulkchilik shaklidan qat’iy nazar o‘z iqtisodiy manfaatlarini rag‘batlantirish maqsadida konsernlar, uyushmalar va korporasiyalar tarkibiga ixtiyoriy ravishda kiradi. Ular o‘z faoliyatini pay va kirish badallari, ishtirokchilarning aksiyalar to‘plamini sotib olish asosida yo‘lga qo‘yadi. Bozor munosabatlari davrida uyushmalar, konsernlar, korporasiyalar va boshqa uyushmalarning asosiy vazifasi respublika milliy iqtisodiyotida ishlab chiqarilayotgan mahsulotning aniq turlari bilan ta’minlash, yagona ilmiy- texnikaviy va investisiya siyosatini o‘tkazish, ichki va tashqi bozorlar holatini o‘rganish, tarmoqda bozor munosabatlarini rivojlantirishdir. Shuningdek, konsern, korporasiya va boshqa uyushmalarning vazifasi davlat korxonalarini hamda tashkilotlarini nodavlat mulkiga aylantirish ishlarini tashkil etish, tadbirkorlikning rivojlanishini butun choralar bilan qo‘llab - quvvatlashdan iborat. Bulardan tashqari xo‘jalik birlashmalari o‘z muassasalarini huquqiy himoya qilishni ta’minlaydi, davlat, mahalliy hokimiyat hamda boshqaruv organlarida ularning qonuniy manfaatlarini ifodalaydi, tarmoqni rivojlantirish strategiyasini belgilaydi. Turli tarmoqlardagi korxonalar o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘lib, ishlab chiqarish xususiyati, ishlatiladigan asbob - uskunalar va texnologiyalar hamda kadrlar malakasidan kelib chiqadi. Shu bilan birga, ularning hammasi ayrim umumiy xususiyatlarga ega bo‘lib bir qator yo‘nalishlar: mulkchilik shakllari, tashkiliy shakllari, sanoat sohasiga mansubligi, hajmi, ixtisoslashuv darajasi, ishlab chiqarish
turi, mexanizasiyalash va avtomatlashtirish darajasi bo‘yicha tasniflash imkonini
beradi.
Mulkchilik  shakliga  qarab  korxonalar  xususiy,  jamoa,  davlat  yoki  aralash
mulkka asoslangan bo‘lishi mumkin. Uning nizom kapitalida xususiy (yoki jamoaviy)
va davlat mulkining ulushi bo‘lishi mumkin. 
Korxonalar  mulk  shakllariga  asoslangan  holda  tashkiliy-huquqiy  shakllarga
turlanadi. "O‘zbekiston Respublikasida mulkchilik to‘g‘risida"gi Qonunga binoan (4
modda) mulk quyidagi shakllarda yuzaga chiqadi:
- fuqarolarning shaxsiy va xususiy mulki;
-jamoa   (shirkat)   mulki,   shu   jumladan,   oilaviy   maxalla, kooperativ   
mulki,   ijaraga   olingan   korxona   mulki,   aktsionerlar jamiyati, davlat korxonasi, 
jamoaning jamoat tashkilotlari va diniy tashkilotlar,   kontsern   (konsorsium)larning   
mulki,   yuridik   shaxs hisoblangan boshqa jamoalar mulki;
Respublika, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, mahmuriy-hududiy tuzilmalar 
(maishiy) mulkdan iborat davlat mulki;
-
 aralash mulk;
-
 qo‘shma korxonalar, ajnabiy fuqarolar, tashkilotlar va davlat, 
shuningdek, ajnabiy yuridik shaxslar mulki.
Mulk  shakllariga  munosib  korxonalar  quyidagicha  shakllarga  tasniflanishi
mumkin:
-
shaxsiy yoki xususiy mulkka asoslangan xususiy korxonalar;
-
jamoat mulkiga asoslangan korxonalar;
-
davlat mulkiga asoslangan korxonalar;
-
aralash mulkka asoslangan korxonalar. 
     Shaxsiy yoki xususiy korxonaning o‘ziga xos muhim belgilari uning mulkdori
ham, tashkil  etuvchisi  ham, boshqaruvchisi  ham yagona jismoniy shaxs  bo‘lishi,
yuridik  shaxs  maqomiga  ega  bo‘lib,  yuridik  shaxs  ko‘rinishida  tashkil  etilishi,
yollanma mehnatdan foydalanishidir.  
Xususiy korxona - bu mulkdor - yagona jismoniy shaxs tomonidan tuziladigan
va  boshqariladigan  tijorat  tashkiloti,  korxonasidir.  U  tadbirkorlikning  tashkiliy-
huquqiy shakllaridan biri bo‘lib hisoblanadi. Xususiy korxona o‘z egaligida alohida
mol-mulkka ega bo‘ladi, o‘z nomidan mulkiy va shaxsiy nomulkiy huquqlarga ega
Logotip
turi, mexanizasiyalash va avtomatlashtirish darajasi bo‘yicha tasniflash imkonini beradi. Mulkchilik shakliga qarab korxonalar xususiy, jamoa, davlat yoki aralash mulkka asoslangan bo‘lishi mumkin. Uning nizom kapitalida xususiy (yoki jamoaviy) va davlat mulkining ulushi bo‘lishi mumkin. Korxonalar mulk shakllariga asoslangan holda tashkiliy-huquqiy shakllarga turlanadi. "O‘zbekiston Respublikasida mulkchilik to‘g‘risida"gi Qonunga binoan (4 modda) mulk quyidagi shakllarda yuzaga chiqadi: - fuqarolarning shaxsiy va xususiy mulki; -jamoa (shirkat) mulki, shu jumladan, oilaviy maxalla, kooperativ mulki, ijaraga olingan korxona mulki, aktsionerlar jamiyati, davlat korxonasi, jamoaning jamoat tashkilotlari va diniy tashkilotlar, kontsern (konsorsium)larning mulki, yuridik shaxs hisoblangan boshqa jamoalar mulki; Respublika, Qoraqalpog‘iston Respublikasi, mahmuriy-hududiy tuzilmalar (maishiy) mulkdan iborat davlat mulki; - aralash mulk; - qo‘shma korxonalar, ajnabiy fuqarolar, tashkilotlar va davlat, shuningdek, ajnabiy yuridik shaxslar mulki. Mulk shakllariga munosib korxonalar quyidagicha shakllarga tasniflanishi mumkin: - shaxsiy yoki xususiy mulkka asoslangan xususiy korxonalar; - jamoat mulkiga asoslangan korxonalar; - davlat mulkiga asoslangan korxonalar; - aralash mulkka asoslangan korxonalar. Shaxsiy yoki xususiy korxonaning o‘ziga xos muhim belgilari uning mulkdori ham, tashkil etuvchisi ham, boshqaruvchisi ham yagona jismoniy shaxs bo‘lishi, yuridik shaxs maqomiga ega bo‘lib, yuridik shaxs ko‘rinishida tashkil etilishi, yollanma mehnatdan foydalanishidir. Xususiy korxona - bu mulkdor - yagona jismoniy shaxs tomonidan tuziladigan va boshqariladigan tijorat tashkiloti, korxonasidir. U tadbirkorlikning tashkiliy- huquqiy shakllaridan biri bo‘lib hisoblanadi. Xususiy korxona o‘z egaligida alohida mol-mulkka ega bo‘ladi, o‘z nomidan mulkiy va shaxsiy nomulkiy huquqlarga ega
bo‘lishi hamda ularni amalga oshirishi, majburiyatlar olishi va ularni bajarishi, sudda
da’vogar va javobgar bo‘lishi mumkin. Xususiy korxona o‘z majburiyatlari bo‘yicha
o‘ziga  qarashli  butun  mol-mulki,  u  yetishmagan  taqdirda  korxonani  tuzgan
mulkdorning mol-mulki bilan javob beradi. Xususiy korxona to‘liq firma nomiga ega
bo‘lishi lozim va uning firma nomi "xususiy korxona" so‘zini o‘z ichiga ollishi
kerak. Bundan tashqari, u qisqartirilgan firma nomiga ham ega bo‘lishi mumkin. U
firma nomi va manzili aks ettirilgan muhri va tamg‘asiga, mustaqil balansiga ega
bo‘ladi, belgilangan tartibda buxgalteriya hisobi yuritadi va  hisobotlar topshiradi,
bankda hisob varaqlar ochadi.
Xususiy korxona davlat ro‘yxatidan o‘tkazilgan paytdan boshlab yuridik shaxs
maqomiga ega bo‘ladi. U belgilangan tartibda vakolatxonalar ochishi va filiallar
tuzishi,  boshqa  yuridik  shaxslarning  muassisi  bo‘lishi  yoki  ularning  nizom
jamg‘armasiga o‘zgacha tarzda ishtirok etishi mumkin. Qonunda xususiy korxona
faoliyati erkinligining kafolatlari ham belgilab qo‘yilgan.
      Jamoa korxonasida mulkdorlar va ishtirokchilar ko‘proq bo‘lib, ular jismoniy
shaxs ham, yuridik shaxs ham bo‘lishi hamda unda davlat ham ishtirok etishi mumkin,
yollanma mehnat jalb qilinadi.
Jamoa  tadbirkorligining  ko‘rinishlari  va  ularning  xususiyatlari.  Jamoa
tadbirkorligi  jamoa  a’zolarining  mehnati  hamda  jamoa  a’zolari  va  boshqa
ishtirokchilar mulkiga asoslangan bo‘lib, yuridik shaxs shaklida tashkil etiladi va
amalga oshiriladi. Jamoa tadbirkorligi bir qator ko‘rinishlarga, xususiy shakllarga
ega: ishlab chiqarish kooperativi, xo‘jalik shirkati, xo‘jalik jamiyati, unitar korxona,
notijorat tashkilotlari va boshqalar.
Xo‘jalik shirkati - umumiy nom ostida birgalikda tadbirkorlik faoli-yatini olib
borish uchun bir necha shaxsning shartnoma asosida birlashuvidir. Xo‘jalik shirkati
quyidagi bir qator xususiyatlarga ega:
-
xo‘jalik shirkatida, asosan, shaxsiy harakatlar birlashtiriladi;
-
to‘liq  sheriklar  asosiy  faoliyat  yurituvchi  shaxslar  bo‘lib,  shirkat
majburiyatlari bo‘yicha o‘z mulklari bilan cheklanmagan miqdorda ja-
vobgar hisoblanadilar;
-
har bir shaxs faqat birta shirkatga to‘liq sherik bo‘lishi mumkin;
-
shirkatga fuqarolar ham, yakka tadbirkorlar ham, yuridik shaxslar ham
Logotip
bo‘lishi hamda ularni amalga oshirishi, majburiyatlar olishi va ularni bajarishi, sudda da’vogar va javobgar bo‘lishi mumkin. Xususiy korxona o‘z majburiyatlari bo‘yicha o‘ziga qarashli butun mol-mulki, u yetishmagan taqdirda korxonani tuzgan mulkdorning mol-mulki bilan javob beradi. Xususiy korxona to‘liq firma nomiga ega bo‘lishi lozim va uning firma nomi "xususiy korxona" so‘zini o‘z ichiga ollishi kerak. Bundan tashqari, u qisqartirilgan firma nomiga ham ega bo‘lishi mumkin. U firma nomi va manzili aks ettirilgan muhri va tamg‘asiga, mustaqil balansiga ega bo‘ladi, belgilangan tartibda buxgalteriya hisobi yuritadi va hisobotlar topshiradi, bankda hisob varaqlar ochadi. Xususiy korxona davlat ro‘yxatidan o‘tkazilgan paytdan boshlab yuridik shaxs maqomiga ega bo‘ladi. U belgilangan tartibda vakolatxonalar ochishi va filiallar tuzishi, boshqa yuridik shaxslarning muassisi bo‘lishi yoki ularning nizom jamg‘armasiga o‘zgacha tarzda ishtirok etishi mumkin. Qonunda xususiy korxona faoliyati erkinligining kafolatlari ham belgilab qo‘yilgan. Jamoa korxonasida mulkdorlar va ishtirokchilar ko‘proq bo‘lib, ular jismoniy shaxs ham, yuridik shaxs ham bo‘lishi hamda unda davlat ham ishtirok etishi mumkin, yollanma mehnat jalb qilinadi. Jamoa tadbirkorligining ko‘rinishlari va ularning xususiyatlari. Jamoa tadbirkorligi jamoa a’zolarining mehnati hamda jamoa a’zolari va boshqa ishtirokchilar mulkiga asoslangan bo‘lib, yuridik shaxs shaklida tashkil etiladi va amalga oshiriladi. Jamoa tadbirkorligi bir qator ko‘rinishlarga, xususiy shakllarga ega: ishlab chiqarish kooperativi, xo‘jalik shirkati, xo‘jalik jamiyati, unitar korxona, notijorat tashkilotlari va boshqalar. Xo‘jalik shirkati - umumiy nom ostida birgalikda tadbirkorlik faoli-yatini olib borish uchun bir necha shaxsning shartnoma asosida birlashuvidir. Xo‘jalik shirkati quyidagi bir qator xususiyatlarga ega: - xo‘jalik shirkatida, asosan, shaxsiy harakatlar birlashtiriladi; - to‘liq sheriklar asosiy faoliyat yurituvchi shaxslar bo‘lib, shirkat majburiyatlari bo‘yicha o‘z mulklari bilan cheklanmagan miqdorda ja- vobgar hisoblanadilar; - har bir shaxs faqat birta shirkatga to‘liq sherik bo‘lishi mumkin; - shirkatga fuqarolar ham, yakka tadbirkorlar ham, yuridik shaxslar ham
sheriklik asosida kirishlari mumkin.
Xo‘jalik shirkatining ikki ko‘rinishi mavjud: to‘liq shirkat va kommandit
shirkati.  Ishtirokchilari  o‘rtasida  o‘zaro  tuzilgan  shartnomaga  muvofiq  shirkat
nomidan tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanadigan hamda uning majburiyatlari
bo‘yicha o‘zlariga tegishli barcha mol-mulk bilan javob beradigan shirkat to‘liq
shirkat hisoblanadi. Bunday shirkat ishtirokchilari to‘liq sheriklar deb ataladi.To‘liq
sheriklar bilan bir qatorda shirkat majburiyatlari bo‘yicha faqat o‘zlari qo‘shgan
hissa doirasida javobgar bo‘ladigan hamda shirkat faoliyatida qatnash-maydigan bir
yoki bir necha ishtirokchisi ham bo‘lgan shirkat kommandit shirkati hisoblanadi.
Shirkatning  to‘liq  bo‘lmagan  ishtirokchilari  hissa  qo‘shuvchilar,  omonatchilar,
kommanditchilar deb ataladi. Agar kommandit shirkatining firma nomiga hissa
qo‘shuvchining nomi  kiritilgan bo‘lsa, bunday hissa qo‘shuvchi  to‘liq sherikka
aylanadi.
Xo‘jalik  jamiyati  -  bu  faoliyatini  olib  borish  uchun  bir  yoki  bir  necha
shaxsning  mulkini  birlashtirish  yo‘li  bilan  tashkil  qilinadigan  tashkilotdir.  U
quyidagi xususiyatlarga ega:
-  xo‘jalik jamiyatida shaxsiy harakatlar emas, balki mol-mulk birlashtiriladi;
- ishtirokchilar jamiyat majburiyatlari bo‘yicha javob bermaydilar (qo‘shimcha
mas’uliyatli jamiyatdan tashqari);
- tadbirkorlik  tavakkali  nizom  sarmoyasiga  qo‘shgan  badal  bilan  cheklanadi
(qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatdan tashqari);
- nizom  sarmoyasi  hissa  qo‘shgan  va  boshqa  kreditorlar  uchun  kafo-lat
hisoblanadi;
- nizom  sarmoyasini  kamaytirish  uchun  barcha  kreditorlarni  xabar-dor  qilish
kerak.
Xo‘jalik jamiyatining uch ko‘rinishi mavjud: mas’uliyati cheklangan jamiyat,
qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat, aksiyadorlik jamiyati. 
Mas’uliyati cheklangan jamiyat - bu bir yoki bir necha shaxs tomoni-dan
ta’sis  etilgan,  nizom  sarmoyasi  ta’sis  hujjatlarida  belgilangan  miq-dordagi
ulushlarga  bo‘lingan  va  umumiy  zarar  uchun  ishtirokchilar  javobgarligi  o‘zlari
qo‘shgan hissa doirasida cheklangan jamiyatdir. 
Logotip
sheriklik asosida kirishlari mumkin. Xo‘jalik shirkatining ikki ko‘rinishi mavjud: to‘liq shirkat va kommandit shirkati. Ishtirokchilari o‘rtasida o‘zaro tuzilgan shartnomaga muvofiq shirkat nomidan tadbirkorlik faoliyati bilan shug‘ullanadigan hamda uning majburiyatlari bo‘yicha o‘zlariga tegishli barcha mol-mulk bilan javob beradigan shirkat to‘liq shirkat hisoblanadi. Bunday shirkat ishtirokchilari to‘liq sheriklar deb ataladi.To‘liq sheriklar bilan bir qatorda shirkat majburiyatlari bo‘yicha faqat o‘zlari qo‘shgan hissa doirasida javobgar bo‘ladigan hamda shirkat faoliyatida qatnash-maydigan bir yoki bir necha ishtirokchisi ham bo‘lgan shirkat kommandit shirkati hisoblanadi. Shirkatning to‘liq bo‘lmagan ishtirokchilari hissa qo‘shuvchilar, omonatchilar, kommanditchilar deb ataladi. Agar kommandit shirkatining firma nomiga hissa qo‘shuvchining nomi kiritilgan bo‘lsa, bunday hissa qo‘shuvchi to‘liq sherikka aylanadi. Xo‘jalik jamiyati - bu faoliyatini olib borish uchun bir yoki bir necha shaxsning mulkini birlashtirish yo‘li bilan tashkil qilinadigan tashkilotdir. U quyidagi xususiyatlarga ega: - xo‘jalik jamiyatida shaxsiy harakatlar emas, balki mol-mulk birlashtiriladi; - ishtirokchilar jamiyat majburiyatlari bo‘yicha javob bermaydilar (qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatdan tashqari); - tadbirkorlik tavakkali nizom sarmoyasiga qo‘shgan badal bilan cheklanadi (qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyatdan tashqari); - nizom sarmoyasi hissa qo‘shgan va boshqa kreditorlar uchun kafo-lat hisoblanadi; - nizom sarmoyasini kamaytirish uchun barcha kreditorlarni xabar-dor qilish kerak. Xo‘jalik jamiyatining uch ko‘rinishi mavjud: mas’uliyati cheklangan jamiyat, qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat, aksiyadorlik jamiyati. Mas’uliyati cheklangan jamiyat - bu bir yoki bir necha shaxs tomoni-dan ta’sis etilgan, nizom sarmoyasi ta’sis hujjatlarida belgilangan miq-dordagi ulushlarga bo‘lingan va umumiy zarar uchun ishtirokchilar javobgarligi o‘zlari qo‘shgan hissa doirasida cheklangan jamiyatdir.
Qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat - bu bir yoki bir necha shaxs to-monidan
ta’sis etilgan, nizom sarmoyasi ta’sis hujjatlarida belgilangan miqdordagi ulushlarga
bo‘lingan va umumiy zarar uchun ishtirokchilari o‘zlari qo‘shgan hissaga nisbatan
karrali  miqdorda  solidar  tarzda  subsidiar  javobgar  bo‘ladigan  jamiyatdir.
Ishtirokchilardan biri nochor (bankrot) bo‘lib qolganida uning jamiyat majburiyatlari
bo‘yicha javobgarligi boshqa ishtirokchilari o‘rtasida ularning qo‘shgan hissala-riga
mutanosib ravishda taqsimlanadi.
Xo‘jalik  jamiyatining  yana  bir  ko‘rinishi  aksiyadorlik  jamiyati bo‘lib
hisoblanadi.  Nizom  sarmoyasi  muayyan  aksiyalar  soniga  bo‘lingan  jamiyat
aksiyadorlik jamiyatidir. Aksiyadorlik jamiyatining ishtirokchilari (aksiyadorlari)
uning majburiyatlari bo‘yicha javob bermaydilar va jamiyat faoliyati bilan bog‘liq
zarar  uchun  o‘zlariga  qarashli  aksiyalar  qiymati  doirasida  javobgar  bo‘ladilar.
Aksiyadorlik jamiyatlarining ikki turi — ochiq va yopiq ko‘rinishlari mavjud.
Ochiq  turdagi  aksiyadorlik  jamiyatida  uning  ishtirokchilari  o‘zlariga  qarashli
aksiyalarni  boshqa  aksiyadorlarning  roziligisiz  o‘zga  shaxslarga  berishlari  yoki
sotishlari mumkin. Bunday aksiyadorlik jamiyati o‘zi chiqargan aksiyalarga qonun
hujjatlarida belgilab qo‘yiladigan shartlar asosida ochiq obuna o‘tkazadi va ularni
ochiq, erkin sotadi. Ochiq aksiyadorlik jamiyati har yili yillik hisobot, buxgalteriya
balansi, foyda va zararlar hisobvarag‘ini barcha qiziquvchilar tanishib chiqishlari
uchun ommaviy axborot vositalarida e’lon qilishi shart.
Yopiq turdagi aksiyadorlik jamiyati - aksiyalari faqat o‘zining ta’sischilari
orasida  yoki  oldindan  belgilab  qo‘yiladigan  boshqa  shaxslar  doirasida
taqsimlanadigan jamiyatdir. Bunday jamiyat o‘zi chiqa-radigan aksiyalarga ochiq
obuna  o‘tkazishi  yoki  ochiq,  erkin  sotishi  mumkin  emas.  Bu  jamiyat  uchun
aksiyadorlar  sonining  eng  quyi  va  eng  yuqori  chegarasi  qonunlarda  belgilab
qo‘yilgan. Aksiyadorlar soni belgilangan miqdordan oshib ketganda, u ochiq turdagi
aksiyadorlik jamiyatiga aylantirilishi, undan pasayganda esa sud tartibida tugatilishi
lozim.
Jamoa tadbirkorligining tashkiliy ko‘rinishlaridan biri unitar korxonadir. O‘ziga
biriktirib  qo‘yilgan  mol-mulkka  nisbatan  mulkdor  tomonidan  mulk  huquqi
berilmagan korxona unitar korxona hisobla-nadi. Unitar korxona o‘z mol-mulki
egasining,  mol-mulki  egasi  esa  korxonaning  majburiyatlari  bo‘yicha  javob
Logotip
Qo‘shimcha mas’uliyatli jamiyat - bu bir yoki bir necha shaxs to-monidan ta’sis etilgan, nizom sarmoyasi ta’sis hujjatlarida belgilangan miqdordagi ulushlarga bo‘lingan va umumiy zarar uchun ishtirokchilari o‘zlari qo‘shgan hissaga nisbatan karrali miqdorda solidar tarzda subsidiar javobgar bo‘ladigan jamiyatdir. Ishtirokchilardan biri nochor (bankrot) bo‘lib qolganida uning jamiyat majburiyatlari bo‘yicha javobgarligi boshqa ishtirokchilari o‘rtasida ularning qo‘shgan hissala-riga mutanosib ravishda taqsimlanadi. Xo‘jalik jamiyatining yana bir ko‘rinishi aksiyadorlik jamiyati bo‘lib hisoblanadi. Nizom sarmoyasi muayyan aksiyalar soniga bo‘lingan jamiyat aksiyadorlik jamiyatidir. Aksiyadorlik jamiyatining ishtirokchilari (aksiyadorlari) uning majburiyatlari bo‘yicha javob bermaydilar va jamiyat faoliyati bilan bog‘liq zarar uchun o‘zlariga qarashli aksiyalar qiymati doirasida javobgar bo‘ladilar. Aksiyadorlik jamiyatlarining ikki turi — ochiq va yopiq ko‘rinishlari mavjud. Ochiq turdagi aksiyadorlik jamiyatida uning ishtirokchilari o‘zlariga qarashli aksiyalarni boshqa aksiyadorlarning roziligisiz o‘zga shaxslarga berishlari yoki sotishlari mumkin. Bunday aksiyadorlik jamiyati o‘zi chiqargan aksiyalarga qonun hujjatlarida belgilab qo‘yiladigan shartlar asosida ochiq obuna o‘tkazadi va ularni ochiq, erkin sotadi. Ochiq aksiyadorlik jamiyati har yili yillik hisobot, buxgalteriya balansi, foyda va zararlar hisobvarag‘ini barcha qiziquvchilar tanishib chiqishlari uchun ommaviy axborot vositalarida e’lon qilishi shart. Yopiq turdagi aksiyadorlik jamiyati - aksiyalari faqat o‘zining ta’sischilari orasida yoki oldindan belgilab qo‘yiladigan boshqa shaxslar doirasida taqsimlanadigan jamiyatdir. Bunday jamiyat o‘zi chiqa-radigan aksiyalarga ochiq obuna o‘tkazishi yoki ochiq, erkin sotishi mumkin emas. Bu jamiyat uchun aksiyadorlar sonining eng quyi va eng yuqori chegarasi qonunlarda belgilab qo‘yilgan. Aksiyadorlar soni belgilangan miqdordan oshib ketganda, u ochiq turdagi aksiyadorlik jamiyatiga aylantirilishi, undan pasayganda esa sud tartibida tugatilishi lozim. Jamoa tadbirkorligining tashkiliy ko‘rinishlaridan biri unitar korxonadir. O‘ziga biriktirib qo‘yilgan mol-mulkka nisbatan mulkdor tomonidan mulk huquqi berilmagan korxona unitar korxona hisobla-nadi. Unitar korxona o‘z mol-mulki egasining, mol-mulki egasi esa korxonaning majburiyatlari bo‘yicha javob
bermaydi. Lekin korxona o‘z majburiyatlari bo‘yicha o‘ziga qarashli butun mol-
mulk bilan javob beradi. Unitar korxonani boshqarish organi uning rahbari bo‘lib, u
mulkdor yoki mulkdor vakil qilgan organ tomonidan tayinlanadi va ularga hisob
berib turadi. Unitar korxonaga mol-mulk ikki maqsadda - xo‘jalik yurtish uchun
yoki  operativ  boshqarish  uchun  biriktirilishi  mumkin.  Shunga  muvofiq  unitar
korxona  ikki  xil  bo‘ladi:  xo  jalik  yuritish  huquqiga  asoslangan  va  operativ
boshqarish  huquqiga  esoslangan  unitar  korxona.  Xo‘jalik  yuritish  huquqiga
asoslangan unitar korxona, mulkdor, yoki u vakil qilgan organning qarori bilan
tuziladi, uning ta’sis hujjati nizom hisoblanadi. U sho‘ba korxona tashkil etishi
mumkin. Operativ boshqaruv huquqiga asoslangan unitar korxona, asosan, davlat
tomonidan tashkil etiladi va davlat korxonasi hisoblanadi. Uning ham ta’sis hujjati
nizomdir.  Davlat  korxonasining  mol-mulki  yetarli  bo‘lmaganida  davlat  uning
majburiyatlari bo‘yicha subsidiar javobgar bo‘ladi.
      Qo‘shma  korxona bir necha davlat fuqarolari va (yoki) yuridik shaxslari
(kompaniyalari, firmalari) tomonidan kiritiladigan qo‘shma mulk, foydani taqsimlash
va boshqaruvda qatnashish bo‘yicha kelishuvga asoslanadi, unda davlat ham ishtirok
etishi mumkin, yollanma mehnat jalb qilinadi.
 Aralash mulkka asoslangan bo‘lishi ham  mumkin. Masalan, ayrim davlat
korxonalarida xususiy mulk, ayrim aksiyadorlik jamiyatlarida esa davlat mulki ishtirok
etadi, ayrim qo‘shma korxonalar ham aralash mulk shakllariga asoslangan.
Ajnabiy davlatlar, ajnabiy fuqarolar mulkiga asoslangan korxonalar.
Sohalarga karab korxonalarni quyidagi shakllarga ajratish  mumkin: moddiy
ishlab chiqarish sohasidagi; transport; qurilish;  aloqa; muomala; xizmat; tahlim;
infratuzilma (infrastruktura);  boshqaruv sohalaridagi hamda jamoat jamiyatlari
va diniy tashkilotlar korxonalariga.
Korxonalar  yuqorida  keltirilgan  shakllariga,  yahni  mulk  shakliga va
soxalariga mos holda va alohida belgilariga qarab turlarga tasniflanadi.
Ishlab  chiqarish  masshtabi  (hajmi)ga  qarab  kichiq,  o‘rta  va  yirik
korxonalarga turlanadi.
Xo‘jalik  yuritish  shakllariga  qarab  korxonalar  aktsioner (ochiq, yopiq)
korxonalar, shirkat (kooperativ), ijara korxonalariga tasniflanadi.
Mahsulot   ishlab   chiqarish   bo‘yicha   ixtisoslashuviga   qarab,
Logotip
bermaydi. Lekin korxona o‘z majburiyatlari bo‘yicha o‘ziga qarashli butun mol- mulk bilan javob beradi. Unitar korxonani boshqarish organi uning rahbari bo‘lib, u mulkdor yoki mulkdor vakil qilgan organ tomonidan tayinlanadi va ularga hisob berib turadi. Unitar korxonaga mol-mulk ikki maqsadda - xo‘jalik yurtish uchun yoki operativ boshqarish uchun biriktirilishi mumkin. Shunga muvofiq unitar korxona ikki xil bo‘ladi: xo jalik yuritish huquqiga asoslangan va operativ boshqarish huquqiga esoslangan unitar korxona. Xo‘jalik yuritish huquqiga asoslangan unitar korxona, mulkdor, yoki u vakil qilgan organning qarori bilan tuziladi, uning ta’sis hujjati nizom hisoblanadi. U sho‘ba korxona tashkil etishi mumkin. Operativ boshqaruv huquqiga asoslangan unitar korxona, asosan, davlat tomonidan tashkil etiladi va davlat korxonasi hisoblanadi. Uning ham ta’sis hujjati nizomdir. Davlat korxonasining mol-mulki yetarli bo‘lmaganida davlat uning majburiyatlari bo‘yicha subsidiar javobgar bo‘ladi. Qo‘shma korxona bir necha davlat fuqarolari va (yoki) yuridik shaxslari (kompaniyalari, firmalari) tomonidan kiritiladigan qo‘shma mulk, foydani taqsimlash va boshqaruvda qatnashish bo‘yicha kelishuvga asoslanadi, unda davlat ham ishtirok etishi mumkin, yollanma mehnat jalb qilinadi. Aralash mulkka asoslangan bo‘lishi ham mumkin. Masalan, ayrim davlat korxonalarida xususiy mulk, ayrim aksiyadorlik jamiyatlarida esa davlat mulki ishtirok etadi, ayrim qo‘shma korxonalar ham aralash mulk shakllariga asoslangan. Ajnabiy davlatlar, ajnabiy fuqarolar mulkiga asoslangan korxonalar. Sohalarga karab korxonalarni quyidagi shakllarga ajratish mumkin: moddiy ishlab chiqarish sohasidagi; transport; qurilish; aloqa; muomala; xizmat; tahlim; infratuzilma (infrastruktura); boshqaruv sohalaridagi hamda jamoat jamiyatlari va diniy tashkilotlar korxonalariga. Korxonalar yuqorida keltirilgan shakllariga, yahni mulk shakliga va soxalariga mos holda va alohida belgilariga qarab turlarga tasniflanadi. Ishlab chiqarish masshtabi (hajmi)ga qarab kichiq, o‘rta va yirik korxonalarga turlanadi. Xo‘jalik yuritish shakllariga qarab korxonalar aktsioner (ochiq, yopiq) korxonalar, shirkat (kooperativ), ijara korxonalariga tasniflanadi. Mahsulot ishlab chiqarish bo‘yicha ixtisoslashuviga qarab,
ixtisoslashgan, universal va aralash korxonalarga bo‘linadi.
Korxonalar ishlab chiqarish mahsuloti yoki xizmat turlariga qarab juda
keng  tasnifga  egadir.  Masalan:  aviasiya  zavodi,  tekstil  fabrikasi,  konditer
zavodi,  avtokorxona,  tijorat  banki,  mehmonxona,  savdo  uyi,  shifoxona,
universitet, maktab, machit va hokazolar. Ayni ushbu turlariga karab aksariyat
korxonalarga nomlar qo‘yiladi.
Iqtisodiy  islohotlar  jarayonida  vujudga  kelgan  korxonalarning
mustaqilligini
 
mustahkamlash,
 
yahni
 
iqtisodiy
 
munosabatlarga
moslashuvchanligini ta’minlash uchun maxsus tashkiliy tarkibga ega bo‘lgan
birlashmalar tashkil qilish ehtiyojini tug‘diradi. Bularga konsern, korporasiya,
assosasiya,  xolding  kompaniyasi,  moliya-sanoat  guruhi,  agrofirma  kabilar
kiradi.
Bunday  birlashmalar  respublikada  faoliyat  ko‘rsatib  kelmoqda.  Ularga
qisqacha tasnif berib o‘tamiz.
Konsernlar. Kontsern  -  yirik  birlashmalar  va  korxonalarni  to‘la
boshqarish   huquqi   bilan   shartnoma   asosida birlashtirgan tashkiliy-tarkibiy
tuzilmadir.
Kontsern  yirik  masshtabdagi  ishlab  chiqarish,  kooperasiyalash  va
kombinasiyalash imkoniyatlariga egadir. Kontsern korxonalarni xo‘jalikni to‘la
boshqarish xuquqlari asosida birlashtiradi. O‘z tarkibiga kirgan korxonalarga
yuqori idora vazifasini bajaradi.
Kontsern yuridik shaxs hisoblanadi, uni vazifa va funktsiyalarini bajaradi.
Kontsernlar  asosan  korxonalarni  xududiy  belgilari  bo‘yicha  birlashtiradi.
Tashkiliy tarkib nuqtai nazardan hissadorlik jamiyatlariga yaqin bo‘lib, u turli
mulkchilik  shakllaridagi  hissadorlik  kompaniyalarni  va  korxonalarni
birlashmasidir.
Kapitalni, ishlab chiqarish quvvatini kontsentratsiyalash, ishlab chiqarishni
diversifikatsiya qilish imkoniyatlari bilan o‘zgaruvchan bozor konhyukturasiga
turg‘unligini ta’minlaydi, 
investision  resurslardan  samarali  foydalanishni
tashkil qila oladi.
Korporasiyalar.  Korporasiya  -  hissadorlik  jamiyati  yoki  hissadorlar
birlashmasi ko‘rinishidagi tashkiliy-tarkibiy boshqaruv shakli.
Logotip
ixtisoslashgan, universal va aralash korxonalarga bo‘linadi. Korxonalar ishlab chiqarish mahsuloti yoki xizmat turlariga qarab juda keng tasnifga egadir. Masalan: aviasiya zavodi, tekstil fabrikasi, konditer zavodi, avtokorxona, tijorat banki, mehmonxona, savdo uyi, shifoxona, universitet, maktab, machit va hokazolar. Ayni ushbu turlariga karab aksariyat korxonalarga nomlar qo‘yiladi. Iqtisodiy islohotlar jarayonida vujudga kelgan korxonalarning mustaqilligini mustahkamlash, yahni iqtisodiy munosabatlarga moslashuvchanligini ta’minlash uchun maxsus tashkiliy tarkibga ega bo‘lgan birlashmalar tashkil qilish ehtiyojini tug‘diradi. Bularga konsern, korporasiya, assosasiya, xolding kompaniyasi, moliya-sanoat guruhi, agrofirma kabilar kiradi. Bunday birlashmalar respublikada faoliyat ko‘rsatib kelmoqda. Ularga qisqacha tasnif berib o‘tamiz. Konsernlar. Kontsern - yirik birlashmalar va korxonalarni to‘la boshqarish huquqi bilan shartnoma asosida birlashtirgan tashkiliy-tarkibiy tuzilmadir. Kontsern yirik masshtabdagi ishlab chiqarish, kooperasiyalash va kombinasiyalash imkoniyatlariga egadir. Kontsern korxonalarni xo‘jalikni to‘la boshqarish xuquqlari asosida birlashtiradi. O‘z tarkibiga kirgan korxonalarga yuqori idora vazifasini bajaradi. Kontsern yuridik shaxs hisoblanadi, uni vazifa va funktsiyalarini bajaradi. Kontsernlar asosan korxonalarni xududiy belgilari bo‘yicha birlashtiradi. Tashkiliy tarkib nuqtai nazardan hissadorlik jamiyatlariga yaqin bo‘lib, u turli mulkchilik shakllaridagi hissadorlik kompaniyalarni va korxonalarni birlashmasidir. Kapitalni, ishlab chiqarish quvvatini kontsentratsiyalash, ishlab chiqarishni diversifikatsiya qilish imkoniyatlari bilan o‘zgaruvchan bozor konhyukturasiga turg‘unligini ta’minlaydi, investision resurslardan samarali foydalanishni tashkil qila oladi. Korporasiyalar. Korporasiya - hissadorlik jamiyati yoki hissadorlar birlashmasi ko‘rinishidagi tashkiliy-tarkibiy boshqaruv shakli.
Korporasiya chiqarilgan aksiyalar qiymati bilan cheklangan majburiyatlar
bo‘yicha mashuliyatli bo‘ladi, o‘z nomidan tovarlar ishlab  chiqarish, xizmat
ko‘rsatish, shartnomalar tuzish, qarz olish yoki berish va boshqa huquqiy shaxs
harakatlarini amalga oshiradi.
Korporasiya  faoliyatini  ta’minlash  uchun  korporasiya  muassasalarining
pul badallari hisobidan nizomiy jamg‘arma tashkil  etadi, aksiyalar va boshqa
qimmatbaho qog‘ozlarni  chiqarish  va  sotish  orqali  nizomiy  jamg‘armani
ko‘paytirib borish huquqiga ega.
Korporasiya respublika va xorijiy korxonalar, tashkilotlar hamda xususiy
shaxslar bilan ham turli bitishuvlar va boshqa huquqiy xatti-harakatlarni amalga
oshiradi.
Assosiasiyalar ham kontsernlarning vazifasiga o‘xshash vazifalarni bajaradi.
Lekin, ular korporasiyadan farqli ravishda xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning ixtiyoriy
birlashmalari bo‘lishi mumkin. Bu sub’ektlar birlashib, o‘z xuquqlari va vazifalarining
bir qismini ijroiya idoralariga topshiradilar hamda uni saqlash uchun zarur mablag‘lar
ajratadilar.
Assosasiyalar  foyda  olishni  o‘ziga  maqsad  qilib  qo‘ymagan  jamoat
tashkilotlari tariqasida bo‘lishi mumkin. Bu holda u o‘z a’zolarining manfaatlarini
xuquqiy  jihatdan  muhofaza  qilish,  davlat  va  qonunchilik  idoralarida  ularning
manfaatlarini ifodalash,  ularga maslahat xizmatlarini tashkil qilish, faoliyatiga yo‘l-
yo‘riqlar ko‘rsatish kabi vazifalarni bajaradi.
Xolding  kompaniyasi. Xolding  kompaniya  -  o‘zaro  kooperasiyalanish
faoliyatini  rivojlantirish  maqsadi,  korxonalar  mablag‘larini  ko‘ngilli  ravishda
birlashtirish natijasida tuzilgan tashkiliy-tarkibiy boshqaruv shakli.
Xoldinglar xuquqiy shaxs hisoblanadi. Xolding 
kompaniyasi
 korxonalarning
shartnoma majburiyatlarini bajarilishini, mahsulot (ishlar, xizmatlar) hajmi o‘sishini,
moddiy, moliya, mehnat va boshqa resurslardan samarali foydalanishni, ularning
rivojlanishi uchun mavjud imkoniyatlardan to‘la foydalanishni ta’minlaydi.
Xolding kompaniyalarining faoliyati "Aksiyadorlik jamiyatlari  va aksiyadorlar
xuquqini  himoya  qilish  to‘g‘risida"gi Qonun  va  "Xolding  haqida  Nizom",
shuningdek, monopoliyaga qarshi qonunchilik hujjatlariga asosan yuritiladi.
Logotip
Korporasiya chiqarilgan aksiyalar qiymati bilan cheklangan majburiyatlar bo‘yicha mashuliyatli bo‘ladi, o‘z nomidan tovarlar ishlab chiqarish, xizmat ko‘rsatish, shartnomalar tuzish, qarz olish yoki berish va boshqa huquqiy shaxs harakatlarini amalga oshiradi. Korporasiya faoliyatini ta’minlash uchun korporasiya muassasalarining pul badallari hisobidan nizomiy jamg‘arma tashkil etadi, aksiyalar va boshqa qimmatbaho qog‘ozlarni chiqarish va sotish orqali nizomiy jamg‘armani ko‘paytirib borish huquqiga ega. Korporasiya respublika va xorijiy korxonalar, tashkilotlar hamda xususiy shaxslar bilan ham turli bitishuvlar va boshqa huquqiy xatti-harakatlarni amalga oshiradi. Assosiasiyalar ham kontsernlarning vazifasiga o‘xshash vazifalarni bajaradi. Lekin, ular korporasiyadan farqli ravishda xo‘jalik yurituvchi sub’ektlarning ixtiyoriy birlashmalari bo‘lishi mumkin. Bu sub’ektlar birlashib, o‘z xuquqlari va vazifalarining bir qismini ijroiya idoralariga topshiradilar hamda uni saqlash uchun zarur mablag‘lar ajratadilar. Assosasiyalar foyda olishni o‘ziga maqsad qilib qo‘ymagan jamoat tashkilotlari tariqasida bo‘lishi mumkin. Bu holda u o‘z a’zolarining manfaatlarini xuquqiy jihatdan muhofaza qilish, davlat va qonunchilik idoralarida ularning manfaatlarini ifodalash, ularga maslahat xizmatlarini tashkil qilish, faoliyatiga yo‘l- yo‘riqlar ko‘rsatish kabi vazifalarni bajaradi. Xolding kompaniyasi. Xolding kompaniya - o‘zaro kooperasiyalanish faoliyatini rivojlantirish maqsadi, korxonalar mablag‘larini ko‘ngilli ravishda birlashtirish natijasida tuzilgan tashkiliy-tarkibiy boshqaruv shakli. Xoldinglar xuquqiy shaxs hisoblanadi. Xolding kompaniyasi korxonalarning shartnoma majburiyatlarini bajarilishini, mahsulot (ishlar, xizmatlar) hajmi o‘sishini, moddiy, moliya, mehnat va boshqa resurslardan samarali foydalanishni, ularning rivojlanishi uchun mavjud imkoniyatlardan to‘la foydalanishni ta’minlaydi. Xolding kompaniyalarining faoliyati "Aksiyadorlik jamiyatlari va aksiyadorlar xuquqini himoya qilish to‘g‘risida"gi Qonun va "Xolding haqida Nizom", shuningdek, monopoliyaga qarshi qonunchilik hujjatlariga asosan yuritiladi.
Xolding  boshqa  aksiyadorlik  jamiyatlarni  vujudga  keltiruvchi  yoki  boshqa
aksiyadorlik jamiyatlari aksiyalarining paketiga egalik qiluvchi muassasalar shakliga
kiradi.
Taraqqiy topgan chet el davlatlarida sarmoya bozori keng rivojlanganligi tufayli
o‘zga jamiyatlarning aksiyalarini tasarruf etish har qanday korxona uchun odatdagi hol.
Shuning uchun aktivlari  asosan boshqa jamiyatlarning aksiyalaridan iborat bo’lgan
jamiyatlar  xolding  kompaniyalari deb    yuritiladi.    Xolding    kompaniyalari
faoliyati  aksiyalar  majmuasini  boshqarish, birja operatsiyalaridan  tushadigan
dividentlar va daromadlarni to‘plash, hamda aksiyador jamiyatlari faoliyatini
nazorat  qilish,  ularni  boshqaruv  organlariga  o‘z  kadrlarini  tayinlash  kabi
vakolatlarga egadir.
Xolding kompaniyalarini tashkil etish sarmoya va ilmiy-texnik resurslarni
integratsiyalashga turli korxonalar va iqtisodiyot tarmoqlari hamda hududlarni
yirik investisiya loyihalarini amalga oshirishga imkoniyat yaratadi.
Kapitalining 50 foizidan ko‘prog‘ini boshqa emitentlarning  qimmatbaho
qog‘ozlari va bo‘lak moliyaviy aktivlar tashkil etuvchi  xoldinglar moliyaviy
xolding hisoblanadi. Uning aktivlari tarkibiga faqat qimmatbaho qog‘ozlar va
boshqa moliyaviy aktivlar, shuningdek, boshqaruv apparati yuritishni ta’minlash
uchun bevosita kerakli mol-mulk kirishi mumkin.
Moliyaviy  xolding  sho‘hba  korxonalarining  ishlab  chiqarish  va  tijorat
faoliyatiga aralashish xuquqiga ega emas.
Moliya-sanoat guruhlari. Moliya - sanoat guruhiga - kredit-moliya va
investisiya
 muassasalari,
 korxonalar  va  tashkilotlarning  ishlab
chiqarishni  xalqaro  ko‘lamda  ixtisoslashtirish  va  kooperatsiyalashni
chuqurlashtirish  orqali  maksimal  foyda  olish  maqsadida  mablag‘larini
birlashtirib, tashkil qilingan tashkiliy-tarkibiy boshqaruv tuzilma.
Mulkchilik shaklidan qathiy nazar, har qanday tashkiliy-huquqiy turdagi
korxonalar,  shuningdek,  kredit-moliya,  investisiya  va  boshqa  muassasalari,
nodavlat pensiya jamg‘armalari va boshqa jamg‘armalar, sug‘urta tashkilotlari,
shu jumladan, xorijiy tashkilotlar moliya-sanoat guruhining ishtirokchilari bo‘la
oladilar.
Moliya-sanoat guruhlari quyidagi masalalarni hal qilish vakolatiga ega:
Logotip
Xolding boshqa aksiyadorlik jamiyatlarni vujudga keltiruvchi yoki boshqa aksiyadorlik jamiyatlari aksiyalarining paketiga egalik qiluvchi muassasalar shakliga kiradi. Taraqqiy topgan chet el davlatlarida sarmoya bozori keng rivojlanganligi tufayli o‘zga jamiyatlarning aksiyalarini tasarruf etish har qanday korxona uchun odatdagi hol. Shuning uchun aktivlari asosan boshqa jamiyatlarning aksiyalaridan iborat bo’lgan jamiyatlar xolding kompaniyalari deb yuritiladi. Xolding kompaniyalari faoliyati aksiyalar majmuasini boshqarish, birja operatsiyalaridan tushadigan dividentlar va daromadlarni to‘plash, hamda aksiyador jamiyatlari faoliyatini nazorat qilish, ularni boshqaruv organlariga o‘z kadrlarini tayinlash kabi vakolatlarga egadir. Xolding kompaniyalarini tashkil etish sarmoya va ilmiy-texnik resurslarni integratsiyalashga turli korxonalar va iqtisodiyot tarmoqlari hamda hududlarni yirik investisiya loyihalarini amalga oshirishga imkoniyat yaratadi. Kapitalining 50 foizidan ko‘prog‘ini boshqa emitentlarning qimmatbaho qog‘ozlari va bo‘lak moliyaviy aktivlar tashkil etuvchi xoldinglar moliyaviy xolding hisoblanadi. Uning aktivlari tarkibiga faqat qimmatbaho qog‘ozlar va boshqa moliyaviy aktivlar, shuningdek, boshqaruv apparati yuritishni ta’minlash uchun bevosita kerakli mol-mulk kirishi mumkin. Moliyaviy xolding sho‘hba korxonalarining ishlab chiqarish va tijorat faoliyatiga aralashish xuquqiga ega emas. Moliya-sanoat guruhlari. Moliya - sanoat guruhiga - kredit-moliya va investisiya muassasalari, korxonalar va tashkilotlarning ishlab chiqarishni xalqaro ko‘lamda ixtisoslashtirish va kooperatsiyalashni chuqurlashtirish orqali maksimal foyda olish maqsadida mablag‘larini birlashtirib, tashkil qilingan tashkiliy-tarkibiy boshqaruv tuzilma. Mulkchilik shaklidan qathiy nazar, har qanday tashkiliy-huquqiy turdagi korxonalar, shuningdek, kredit-moliya, investisiya va boshqa muassasalari, nodavlat pensiya jamg‘armalari va boshqa jamg‘armalar, sug‘urta tashkilotlari, shu jumladan, xorijiy tashkilotlar moliya-sanoat guruhining ishtirokchilari bo‘la oladilar. Moliya-sanoat guruhlari quyidagi masalalarni hal qilish vakolatiga ega:
- ishtirokchilar resurslarini birlashtirish, xo‘jalik aloqalarini o‘rnatish va shu
asosda yangi umumiqtisodiy makonni yaratish;
-  investisiya resurslarini jalb etish, ishlab chiqarishni texnik- iqtisodiy  darajasi,
mahsulotning sifati va raqobatbardoshligini oshirish;
-  investisiya resurslarini fan yechimlarini ko‘p talab qiluvchi tarmoqlarga,
transport, telekommunikasiya va foydali qazilmalarni qazib olishga yo‘naltirish;
-  o‘z tarkibida korxonalarga xizmat ko‘rsatuvchi  mustaqil tuzilma bo‘g‘inlari
vakolatli bank,  savdo  uyi, ta’minot-sotish tashkiloti, marketing bo‘yicha bulinmalar
va hokazolarni tashkil etish;
-  
iqtisodiyotning  tuzilmaviy  qayta
 qurilishiga  ko‘maklashish  va
boshqalar.
Agrofirmalar 
-
 tuman  qishloq  xo‘jalik  majmuining  rivojlanishini
ta’minlash maqsadida, paxtakor va boshqa xo‘jaliklar, qayta ishlash korxonalari hamda
xizmat  ko‘rsatuvchi  korxonalar  faoliyatini  muvofiqlashtiruvchi,  xuquqiy  shaxs
maqomiga ega bo‘lgan tashkiliy-tarkibiy boshqaruv organi.
Agrofirmalar quyidagi vazifalarni amalga oshiradi:
-
davlat  tayyorlov  korxonalariga  paxta  tolasi,  boshqa  qishloq  xo‘jalik
mahsulotlarini yetkazib berish;
-
qishloq  xo‘jaligini  ilmiy-texnik  darajasini  oshirish,  jahon  standartlariga  mos
mahsulot ishlab chiqarishni ta’minlash;
-
mahsulot ishlab chiqarish va sotish sohasida bozor munosabatlarini rivojlantirish,
moddiy-texnik resurslarning raqobatchi bozorlarini yaratish;
-
xo‘jaliklar   va   boshqa   korxonalarga   investisiyalarni   jalb  qilishda
ko‘maklashish;
-
marketingni  tashkil  etish, bozor  holatini (kong‘yukturasini)  o‘rganish va
xo‘jaliklar,  korxonalar  va  tashkilotlarga  yetishtirilgan  mahsulotlarini
sotishda ko‘maklashish hamda o‘z Nizomiga muvofiq boshqa vazifalarni
bajarish.
1.3. Korxona faoliyatining ichki va tashqi muhiti
Korxona faoliyatiga ta’sir qiluvchi omillar
Logotip
- ishtirokchilar resurslarini birlashtirish, xo‘jalik aloqalarini o‘rnatish va shu asosda yangi umumiqtisodiy makonni yaratish; - investisiya resurslarini jalb etish, ishlab chiqarishni texnik- iqtisodiy darajasi, mahsulotning sifati va raqobatbardoshligini oshirish; - investisiya resurslarini fan yechimlarini ko‘p talab qiluvchi tarmoqlarga, transport, telekommunikasiya va foydali qazilmalarni qazib olishga yo‘naltirish; - o‘z tarkibida korxonalarga xizmat ko‘rsatuvchi mustaqil tuzilma bo‘g‘inlari vakolatli bank, savdo uyi, ta’minot-sotish tashkiloti, marketing bo‘yicha bulinmalar va hokazolarni tashkil etish; - iqtisodiyotning tuzilmaviy qayta qurilishiga ko‘maklashish va boshqalar. Agrofirmalar - tuman qishloq xo‘jalik majmuining rivojlanishini ta’minlash maqsadida, paxtakor va boshqa xo‘jaliklar, qayta ishlash korxonalari hamda xizmat ko‘rsatuvchi korxonalar faoliyatini muvofiqlashtiruvchi, xuquqiy shaxs maqomiga ega bo‘lgan tashkiliy-tarkibiy boshqaruv organi. Agrofirmalar quyidagi vazifalarni amalga oshiradi: - davlat tayyorlov korxonalariga paxta tolasi, boshqa qishloq xo‘jalik mahsulotlarini yetkazib berish; - qishloq xo‘jaligini ilmiy-texnik darajasini oshirish, jahon standartlariga mos mahsulot ishlab chiqarishni ta’minlash; - mahsulot ishlab chiqarish va sotish sohasida bozor munosabatlarini rivojlantirish, moddiy-texnik resurslarning raqobatchi bozorlarini yaratish; - xo‘jaliklar va boshqa korxonalarga investisiyalarni jalb qilishda ko‘maklashish; - marketingni tashkil etish, bozor holatini (kong‘yukturasini) o‘rganish va xo‘jaliklar, korxonalar va tashkilotlarga yetishtirilgan mahsulotlarini sotishda ko‘maklashish hamda o‘z Nizomiga muvofiq boshqa vazifalarni bajarish. 1.3. Korxona faoliyatining ichki va tashqi muhiti Korxona faoliyatiga ta’sir qiluvchi omillar