KORXONANING BIZNES -REJASI.
Reja:
Kirish.
1.Korxonaning biznes – rejasi, davlat tomonidan tartibga solish.
2.Biznes-rejaning mohiyati va vazifalari.
3.Chorvachilikda,o‘simlikchilikda, biotexnologiya,qayta ishlash, mexanizatsiya va
sotish yo‘nalishlarida biznes rejani o‘rni va uni bajarilishi menejmenti.
Xulosa va takliflar.
Tayanch iboralari: ishlab chiqarish moliya rejasi,biznes-reja,7,9,11,18, korxona,
tartib, rejalashtirish,faoliyat, biznes,mohiyat, iqtisodchi burchi, menejment va h.o.
Kirish.
Tadbnrkorlik bilan shug‘ullanuvchi xo‘jalik yuridik shaxs maqomiga ega
bo‘lganidan so‘ng samarali faoliyat yuritish maksadida o‘z biznes rejasini tyzishi
zarur. Biznes reja avvaldan faoliyat ko‘rsatayotgan hamda yangidan tashkil
etilayotgan xo‘jaliklarniig hammasida tuziladi. U xo‘jalikning bir yillik faoliyati
bo‘yncha yoki ayrim yo‘nalishlari bo‘yicha alohida tuzilishi mumkin.
“Biznesni rejalashtirish” ning maqsadi: talabalarni nazariy va amaliy jihatdan
tadbirkorlik faoliyatida biznes reja tuzilishi, asosiy bo‘limlarini ma’lumotlari
bo‘yicha nafaqat tushunchalar berish, balki olingan bilimlar asosida mustaqil
ravishda biznesni rejalash va loyiha ustida ishlash uchun xamda amaliѐtda qo‘llash
uslublari bo‘yicha bilim, ko‘nikma va malakani shakllantirishdan iborat. “Biznesni
rejalashtirish” ning vazifalari: - nazariy bilimlarini tadbiq etib, mukammal biznes-
reja tuzishni; - biznes-reja va investitsion loyihadan moliyalashtirish uchun asos
bo‘lgan ko‘rsatkichlar majmuasi sifatida foydalanish.
1.Korxonaning biznes – rejasi va uni davlat tomonidan tartibga solish.
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidentining
21.02.2024
yildagi
PF-37-son
«O‘zbekiston — 2030» strategiyasini «Yoshlar va biznesni qo‘llab-quvvatlash
yili»da amalga oshirishga oid davlat dasturi to‘g‘risida farmonida 2024 yil 1
martdan boshlab mahalla, ta’lim muassasalari, korxona va tashkilotlar tizimida
mukofot jamg‘armasi 600 million so‘m miqdorida xorijiy tillar («Ibrat farzandlari»)
bo‘yicha tanlovlar, kibersport musobaqalari va «Zakovat» intellektual o‘yinlari
yuqori saviyada tashkil etilsin,-deyilgan. Yoshlar o‘rtasida tadbirkorlikni keng
ommalashtirish va biznes bilan shug‘ullanishga qo‘shimcha imkoniyatlarni yaratish
maqsadida: a) oilaviy tadbirkorlik dasturi doirasida ajratilayotgan kreditlarning
kamida 40 foizi yoshlar tadbirkorligini rivojlantirishga yo‘naltirilsin; b) 2024 yil 1
iyundan boshlab quyidagilarni nazarda tutuvchi «Yosh tadbirkor» tanlovlarini
o‘tkazish amaliyoti yo‘lga qo‘yilishi va boshqa masalalar keltirilgan bo‘lib,
tadbirkorlikni,ishbilarmonlikni va biznesni davlat tomonidan qo‘llash yo‘lga
qo‘yilgan.
Biznes rejani, xo‘jalikning rahbar va mutaxassislari, maxsus firmalar yoki
mablag‘ bilan ta’minlovchi tashkilotlar tuzib berishlari mumkin. Amaliyotda biznes
rejani, "Bnznes-fond", "Madad" va boshqa tashkilotlarning xodimlari tuzib
bermoqdalar. Bu qishloq tadbirkorlariga katta yordamdir. Lekin, biznes rejalar
xo‘jaliklarning mutaxassislari tomonidan tuznlsa maqsadgadga muvofik bular edi.
Chunki, ular har bir xo‘jalikdagi imkoniyatni va muommolarni mukammal biladilar.
Biznes rejaning asosiy maksadi.Xo‘jalikdagi barcha vositalardan oqilona
foydalanish natijasida uning rivojlanishini hamda samaradorligini ta’minlashdir.
Maqsadni hal etish uchun rejada:Ichki va tashki talablarni e’tiborga olgan
holda qanday mahsulot ishlab chiqarish hamda xizmatlarni bajarish kerakligini
aniqlab olish tadbirlari;
Qancha mehnat. mablag‘ hamda bashqa vositalar talab etilishi belgilab
olinishi, ularni qaysi manbalar hisobidan olish yo‘llari: xo‘jalikda mavjud bo‘lgan
barcha turdagi vositalardan to‘la va samarali foydalanish tadbirlari: ishlab
chiqariladigan mahsulotlarni qaerda, kimlarga, qachon va qanday tartibda sotish,
taksimlash tadbirlari; amalda oshiriladigan barcha xarajatlarni (yo‘nalishlari
bo‘yicha). Mahsulot sotishdan xizmat ko‘rsatishdan olinadigan pul daromadlarini,
foydalarni, ularning taqsimlanishini aniq, ifodalovchi hisob - kitoblar bo‘lishi kerak.
Biznes reja oldiga quyilgan talabdan kelib chiqqan holda, uning tarkibi
quyidagi 9 qismdan tashkil topgan bo‘lishi maksadga muvofiqdir :
1. Titul varag‘i. 2. Kirish. 3. Tarmoq mahsulotlari bozorining tahlili. 4.Biznes
rejaning mazmuni. 5. Ishlab chiqarish rejasi, unnng asoslanishi, 6.Marketing rejasi,
7. Tashkiliy reja, uning asoslannishi. 8. Tavakkalchilik (risk) rejasi. 9.Moliyaviy
reja,
Takidlangan qismlar ma’lum darajada buginlarga bulingan holda aniq hisob-
kitoblar yordamida tuziladi. Mukammal tuzilgan biznes rejaning umumiy xajmi
25-40 betdan iborat bo‘lishi mumkin.
Unnng xar bir qismida ko‘rsatilishi zarur bo‘lgan asosiy masalalar
quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin.
Biznes rejaning mazmuni, tuzilish tartibi.
Biznes rejaning titul varagida xo‘jalikning nomi, maskani , ta’sischilarning
ismi-sharifi, maskani, telefoni, faksi bir betda chiroyli qilib joylashtirilishi zarur.
1) Kirish qismida rejalashtnrilaetgan xo‘jalik faoliyatining holati hududidagi
urni xamda axamiyati va samaradorligi aniq ma’lumotlar yerdamida ko‘rsatilishi
lozim. Shuningdek unda mahsulot ishlab chiqarish texnologiyasi, mahsulotlar
assortimenti, ularningmikdori sotilishi umumiy mulki va mablag‘i,ishchi-
xizmatchnlarning umumiy soni xamda rakobatchilar to‘g‘risidagi ma’lumotlar uz
aksni topishi kerak. Shu masalalar 3-4 betda yoritilishi mumkin. Bu qismning
mazmuni ishonchli bo‘lishi kerak. Chunki u sarmoyachilar e’tiborini uziga jalb eta
bilishi lozim.
2) Tarmok mahsulotlari bozorini tahlil etuvchi qismida hududda, xo‘jalikda
sotilgan kelajakda sotilishi mumkin bo‘lgan mahsulot turlari, mikdori, sifati, bahosi
to‘g‘risidagi malumotlar batafsil ko‘rsatilishi lozim. Щu urinda xo‘jalikning
6ozordagi urni ko‘rsatilsa, yanada yaxshi buladi. U xo‘jalikda sotilgan mahsulot
mikdorini shu hududda yoki tumanda sotilgan shunday mahsulot mikdoriga
taksimlab. 100 ga kupaytirish yo‘li bilan aniqlanadi. Agarda 6u ko‘rsatkich ortib
borsa unda xo‘jalikning bozordagi urni rivojlanaetganligidan dalolat beradi. Undan
xo‘jalikning bozordagi mavkei qanday uzgaraetganligini kurish mumkin. Bu erkin
bozor sharoitidagi eng muxim shartlardan biridir. Chunki bozorda urni yuksalaetgan
xo‘jalik rakobatbardosh hisoblanadi va u kelajakda samarali rivojlanadi. Shu qismda
rakobatchilari to‘g‘risida batafsil ma’lumotlar xo‘jalikning tashki bozorga chikish
imkoniyatlari, masalan, paxta tolasini, korakul terisini, sabzavot xamda bogdorchilik
mahsulotlarini sotish bo‘yicha imkoniyatlar xam asoslangan holda ko‘rsatilsa
foydadan holi bulmaydi. Lekin yukoridagi masalalarga oid ma’lumotlar Qishloq
xo‘jalik korxonalarida e’lon kilinmaydi. Ma’lumotlar takchilligi mavjud. Uni xal
etish uchun esa tuman radiosi, ruznomalari uz xissalarini kushishlari lozim.
Tadbirkorlar ma’lumotlarni birjalardan, ruznoma va jurnallardan, radio, televidenie
xabarlaridan olishlalari mumkin. Ular 3-4 bet xajmda bo‘lishi lozim.
3) Rejaning mazmuni qismida xo‘jalik ishlab chiqarishi mumkin bo‘lgan
mahsulotlarning ichki va tashki rakobatchilari mahsulotlaridan farklari, afzalliklari
(sifati, bahosi, xarajati va boshqa) tovarlarining belgilari, ularni sotish bo‘yicha
mavjud bo‘lgan patentlari xamda mahsulotlarni eksport qilish imkoniyatlari
bo‘yicha .ma’lumotlar tulik keltirilishi lozim. Masalan, xo‘jalik paxtaning bir navini
yetishtirish bilan shugullansa, uni yukoridagi ko‘rsatkichlar bo‘yicha boshqa navlar
bilan bir jadvalda takkoslab berish kerak. Shunda ularnigg farklari, afzalliklari
yakkol kurinadi. Shu qismda ishlab chiqarishning qanday joylashganligi,
mahsulotlarni sotishga chiqarish imkoniyatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlar keltiriliщi
kerak. Masalan, paxta qaerda yetishtiriladi va u qaerda kayta ishlanadi, ya’ni tolaga
aylantiriladi. U joynnng temir .yo‘l, tosh yo‘l xavo xamda suv yo‘liga yakin-
uzokligi, kulayligi ko‘rsatilishi zarur. Shuningdek, ishlab chiqarilaetgan
mahsulotlarning chakana va ulgurji savdo maskanlariga yakinligi xam ko‘rsatilishi
kerak. Rejannng щu qismida xo‘jalikni kelajakda rivojlantirish UCHUN talab etilgan
kapital quyilmalar va shular evaziga barpo etiladigan barcha turdagi obektlar,
ularning afzaligi va samaradorligini ifodalovchi ma’lumotlar xam keltirilishi lozim.
Nixoyat, bu qismida rejaning bajarilishini ta’minlovchi asosiy omillar, yo‘llar
ko‘rsatiladi.Yukoridagi masalalar 4-5. bet xajmda bo‘lishi mumkin.
4) Ishlab chiqarish rejasi qismida mahsulot ishlab chiqarish xizmat ko‘rsatish
bilan boglik bo‘lgan turli xildagi tadbirlar rejalashtirilgan bo‘lishi kerak. Mahsulot
ishlab chiqarishning texnologik jaraenlari bo‘yicha sarflanishi mumkin bo‘lgan
mehnat, material xamda mablag‘ xarajatlari (mikdori,summasi) ko‘rsatilishi lozim.
Shuning natijasida xo‘jalik kancha mahsulot ishlab chiqarishi va unga kancha
mehnat material va mablag‘ sarflanishi aniqlanadi. Bu qismda ishlab chiqarishni
takomillashtirish bilan boglik bo‘lgan masalalar xam rejalashtiriladi. Masalan yangi
texnika, texnologiya yoki kichik korxonalarni ishlatish bilan boglik bo‘lgan barcha
xarajatlar hisob-kitoblar asosida ko‘rsatlishi lozim. Tadbikorlar shu qismni tuzishda
texnologik jarayonlarini bajarish uchun belgilangan normativlarni , chunonchi,
ekinlarni ekishda urug, yokilgilarni ugitlarni sarflash msxnat sarfi me’yorlarini,
shuningdek barcha materiallarning baholarini va boshqalarni bilishlari lozim..
Ta’kidlanganlar 4-5 bet xajmida bo‘lishi mumkin.
5) Marketing rejasi qismida biznes rejani tarmok mahsulotlari bozori
qismidagi ma’lumotlarga asoslangan holda mahsulotlarni iste’molchilarga
sotishning asoslanganligi, bu jarayon xech kaanday kiyinchiliklarni vujudga
keltirmasligini ko‘rsatuvchi tadbirlar belgilanadi . Shu qismda korxona
mahsulotlarini iste’mol etuvchilar to‘g‘risida, ular tomonidan quyiladigan
talablarning barkarorligi aniq rakamlar bilan isbotlanishi lozim. Xo‘jalik
mahsulotiga bo‘lgan talab darajasiga ta’sir etuvchi omillar ko‘rsatiladi. Masalan,
xo‘jalik mahsuloti sifatining yaxshiligi, ekologik jixatidan afzalligi, bahosining
nisbatan arzonligi, transmport yo‘llariga yakinligi va boshqalar. Xo‘jalikning
boshqa rakobatchilar bilan rakobatlanishida yutib chikish strategiyasi imkoni
boricha rakamlar yordamida asoslanishi zarur. Nixoyat sotiladigan mahsulotlarning
baholari belgilanadi, mahsulotlarni qanday tartibda sotish tafsilotlari batafsil
yoritladi xamda reklama xarajatlari keltiriladi. Xo‘jalikning bozor soxasidagi ayrim
talab etiladigan holatlari xam rsjalashtiriladi. Barcha masalalar 4-5 betda yoritilishi
lozim.
6) Tashkiliy reja qismida xo‘jalik yuritish faoliyatining xukukiy acoclari
kaysi konunlar, farmonlar xamda karorlar asosida faoliyat ko‘rsatishi, mulk shakli,
ularning egalari, xossalari kayd etiladi. Xissadorlik, paychilik xo‘jaliklarida esa
ularning umumiy mikdori, taksimlanishi kabi ma’lumotlar ko‘rsatiltishi lozim. Bu
qismda moliyaviy xujjatlarga kimlar kul kuya olishi, ularning xukuklari ko‘rsatiladi.
Ular xo‘jalikning ustavi (nizomi) ga mos kelishi shart. Bu masalalar 1-3 betda
yozilishi mumkin.
7) Tavakkalchilik (risk) reja qismida turli holatlarning ta’siri ko‘rsatilishi
lozim. Ular texnikaviy, ekologik, boshqarish, moliyaviy-siyosny xamda xalkaro
mikyosidagi holatlardan iborat. Ularni ayrim sabablarga (xo‘jalikka boglik
bulmagan) kura amalga oshirilmasligi xo‘jalik faoliyatiga qanday salbiy ta’sir
ko‘rsatishi mumkinligi ko‘rsatilishi kerak. Masalan, xo‘jalik sinamagan
iste’molchiga mahsulot sotishda, ekologiyaning uzgarishida, mahsulotlarni transport
vositalarida yuborishda, iktisodiy, siyosiy, barkarorlik shakllanmagan hududlarga
mahsulot sotish natijasida xo‘jalik tavakalchilikka yo‘l quyishi okibatida yuz
beradigan hollar yoritilishi lozim. Yukoridagi omillar ta’sirini maxsus ishlab
chiqarilgan ballar yordamida aniqlash mumkin. Ularni olishda tadbirkorlar biroz
kiynaladilar. Bu mushkullikni yengillashtirish uchun "Respublika tovar ishlab
chiqaruvchilar palatasi", birjalar, vazirliklar tegishli ballarni gazetalarda e’lon qilib,
tadbirkorlarga kumaklashishlari lozim. Barcha masalalar 2-4 betda yoritilishi
mumkin.
8) Moliyaviy reja qismida avvalgi qismlarda mahsulot turlari bo‘yicha
aniqlangan ishlab chiqarish xarajatlari ularning tannarxlari xamda baholariga
acoclangan holda xar bir mahsulot turi bo‘yicha olinishi lozim bo‘lgan pul
rejalashtiriladi. Ishlab chiqarish xarajatlarini doimiy xamda uzgaruvchan
xarajatlarga bo‘lgan holda aniqlash maksadga muvofikdir.Doimiy xarajatlarga
ishlab chiqarish mumkin bo‘lgan mahsulot mikdorining uzgarishi bilan boglik
bulmagan xarajatlar ya’niasosiy vositalarning ijara xaki, amartizitsiya summalari yer
va suv soligi summalari va boshqalar kiritiladi.
Uzgaruvchan xarajatlargi esa mahsulolt mikdorining kupayishi bilan boglik
bo‘lgan xarajatlar, ya’ni mahsulot yetishtirishda sarflangan ish xaki summasi,
yokilgi ugitlar kiymati va boshqalar kiradi. Shuningdek, xo‘jalik bo‘yicha sarflangan
ishlab chiqarish xarajatlarining umumiy mikdori, davriy xarajatlar, moliyaviy sarflar
xamda kuzda tutilmagan xarajatlar summasi aniqlanadi. Shu xarajatlarni
rejalashtiriladigan davrda kamaytirish yo‘llari, imkoniyatlari aniqlanib hisob kitob
kilinadi. Shunga asoslangan ularni kamaytirish rejalari ishlab chikiladi. Barcha
xarajatlar daromadlar xamda foyda summa aniqlanganidan sung xo‘jalikning
rentabellik
darajasi
aniqlanadi.
Shuningdek
ayrim
ishlab
chiqariladigan
mahsulotlarxamda xo‘jalik bo‘yicha xarajatlarni koplash darajasi xam aniqlanadi.
Shu ko‘rsatkich yordamida maxsilotlarning ayrim turlarini ishlab chiqarish zarurmi