KORXONANING BIZNES -REJASI.

Yuklangan vaqt

2025-09-09

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

40,8 KB


 
 
 
 
KORXONANING BIZNES -REJASI. 
 
 
 
Reja: 
Kirish. 
1.Korxonaning biznes – rejasi, davlat tomonidan tartibga solish.  
2.Biznes-rejaning mohiyati  va vazifalari. 
3.Chorvachilikda,o‘simlikchilikda, biotexnologiya,qayta ishlash, mexanizatsiya va 
sotish yo‘nalishlarida   biznes rejani o‘rni va uni bajarilishi menejmenti. 
Xulosa va takliflar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Logotip
KORXONANING BIZNES -REJASI. Reja: Kirish. 1.Korxonaning biznes – rejasi, davlat tomonidan tartibga solish. 2.Biznes-rejaning mohiyati va vazifalari. 3.Chorvachilikda,o‘simlikchilikda, biotexnologiya,qayta ishlash, mexanizatsiya va sotish yo‘nalishlarida biznes rejani o‘rni va uni bajarilishi menejmenti. Xulosa va takliflar.
 
Tayanch iboralari: ishlab chiqarish moliya rejasi,biznes-reja,7,9,11,18, korxona, 
tartib, rejalashtirish,faoliyat, biznes,mohiyat, iqtisodchi burchi, menejment va h.o. 
Kirish. 
Tadbnrkorlik bilan shug‘ullanuvchi xo‘jalik yuridik shaxs maqomiga ega 
bo‘lganidan so‘ng samarali faoliyat yuritish maksadida o‘z biznes rejasini tyzishi 
zarur. Biznes reja avvaldan faoliyat ko‘rsatayotgan hamda yangidan tashkil 
etilayotgan xo‘jaliklarniig hammasida tuziladi.  U xo‘jalikning bir yillik faoliyati 
bo‘yncha yoki ayrim yo‘nalishlari bo‘yicha alohida tuzilishi mumkin.  
“Biznesni rejalashtirish” ning maqsadi: talabalarni nazariy va amaliy jihatdan 
tadbirkorlik faoliyatida biznes reja tuzilishi, asosiy bo‘limlarini ma’lumotlari 
bo‘yicha nafaqat tushunchalar berish, balki olingan bilimlar asosida mustaqil 
ravishda biznesni rejalash va loyiha ustida ishlash uchun xamda amaliѐtda qo‘llash 
uslublari bo‘yicha bilim, ko‘nikma va malakani shakllantirishdan iborat. “Biznesni 
rejalashtirish” ning vazifalari: - nazariy bilimlarini tadbiq etib, mukammal biznes-
reja tuzishni; - biznes-reja va investitsion loyihadan moliyalashtirish uchun asos 
bo‘lgan ko‘rsatkichlar majmuasi sifatida foydalanish. 
 
1.Korxonaning biznes – rejasi va uni davlat tomonidan tartibga solish. 
 
O‘zbekiston 
Respublikasi 
Prezidentining 
21.02.2024 
yildagi 
PF-37-son 
«O‘zbekiston — 2030» strategiyasini «Yoshlar va biznesni qo‘llab-quvvatlash 
yili»da amalga oshirishga oid davlat dasturi to‘g‘risida farmonida 2024 yil 1 
martdan boshlab mahalla, ta’lim muassasalari, korxona va tashkilotlar tizimida 
mukofot jamg‘armasi 600 million so‘m miqdorida xorijiy tillar («Ibrat farzandlari») 
bo‘yicha tanlovlar, kibersport musobaqalari va «Zakovat» intellektual o‘yinlari 
yuqori saviyada tashkil etilsin,-deyilgan. Yoshlar o‘rtasida tadbirkorlikni keng 
ommalashtirish va biznes bilan shug‘ullanishga qo‘shimcha imkoniyatlarni yaratish 
maqsadida: a) oilaviy tadbirkorlik dasturi doirasida ajratilayotgan kreditlarning 
kamida 40 foizi yoshlar tadbirkorligini rivojlantirishga yo‘naltirilsin; b) 2024 yil 1 
Logotip
Tayanch iboralari: ishlab chiqarish moliya rejasi,biznes-reja,7,9,11,18, korxona, tartib, rejalashtirish,faoliyat, biznes,mohiyat, iqtisodchi burchi, menejment va h.o. Kirish. Tadbnrkorlik bilan shug‘ullanuvchi xo‘jalik yuridik shaxs maqomiga ega bo‘lganidan so‘ng samarali faoliyat yuritish maksadida o‘z biznes rejasini tyzishi zarur. Biznes reja avvaldan faoliyat ko‘rsatayotgan hamda yangidan tashkil etilayotgan xo‘jaliklarniig hammasida tuziladi. U xo‘jalikning bir yillik faoliyati bo‘yncha yoki ayrim yo‘nalishlari bo‘yicha alohida tuzilishi mumkin. “Biznesni rejalashtirish” ning maqsadi: talabalarni nazariy va amaliy jihatdan tadbirkorlik faoliyatida biznes reja tuzilishi, asosiy bo‘limlarini ma’lumotlari bo‘yicha nafaqat tushunchalar berish, balki olingan bilimlar asosida mustaqil ravishda biznesni rejalash va loyiha ustida ishlash uchun xamda amaliѐtda qo‘llash uslublari bo‘yicha bilim, ko‘nikma va malakani shakllantirishdan iborat. “Biznesni rejalashtirish” ning vazifalari: - nazariy bilimlarini tadbiq etib, mukammal biznes- reja tuzishni; - biznes-reja va investitsion loyihadan moliyalashtirish uchun asos bo‘lgan ko‘rsatkichlar majmuasi sifatida foydalanish. 1.Korxonaning biznes – rejasi va uni davlat tomonidan tartibga solish. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 21.02.2024 yildagi PF-37-son «O‘zbekiston — 2030» strategiyasini «Yoshlar va biznesni qo‘llab-quvvatlash yili»da amalga oshirishga oid davlat dasturi to‘g‘risida farmonida 2024 yil 1 martdan boshlab mahalla, ta’lim muassasalari, korxona va tashkilotlar tizimida mukofot jamg‘armasi 600 million so‘m miqdorida xorijiy tillar («Ibrat farzandlari») bo‘yicha tanlovlar, kibersport musobaqalari va «Zakovat» intellektual o‘yinlari yuqori saviyada tashkil etilsin,-deyilgan. Yoshlar o‘rtasida tadbirkorlikni keng ommalashtirish va biznes bilan shug‘ullanishga qo‘shimcha imkoniyatlarni yaratish maqsadida: a) oilaviy tadbirkorlik dasturi doirasida ajratilayotgan kreditlarning kamida 40 foizi yoshlar tadbirkorligini rivojlantirishga yo‘naltirilsin; b) 2024 yil 1
iyundan boshlab quyidagilarni nazarda tutuvchi «Yosh tadbirkor» tanlovlarini 
o‘tkazish amaliyoti yo‘lga qo‘yilishi va boshqa masalalar keltirilgan bo‘lib, 
tadbirkorlikni,ishbilarmonlikni  va biznesni davlat tomonidan qo‘llash yo‘lga 
qo‘yilgan. 
Biznes rejani, xo‘jalikning rahbar va mutaxassislari, maxsus firmalar yoki 
mablag‘ bilan ta’minlovchi tashkilotlar tuzib berishlari mumkin.  Amaliyotda biznes 
rejani, "Bnznes-fond", "Madad" va boshqa tashkilotlarning xodimlari tuzib 
bermoqdalar. Bu qishloq tadbirkorlariga katta yordamdir. Lekin, biznes rejalar 
xo‘jaliklarning mutaxassislari tomonidan tuznlsa  maqsadgadga muvofik bular edi. 
Chunki, ular har bir xo‘jalikdagi imkoniyatni va muommolarni mukammal biladilar. 
Biznes rejaning asosiy maksadi.Xo‘jalikdagi barcha vositalardan oqilona 
foydalanish natijasida uning rivojlanishini hamda samaradorligini ta’minlashdir. 
Maqsadni hal etish uchun rejada:Ichki va tashki talablarni  e’tiborga olgan 
holda qanday mahsulot ishlab chiqarish hamda xizmatlarni bajarish kerakligini 
aniqlab olish tadbirlari; 
Qancha mehnat. mablag‘ hamda bashqa vositalar talab etilishi belgilab 
olinishi, ularni qaysi manbalar hisobidan olish yo‘llari: xo‘jalikda mavjud bo‘lgan 
barcha turdagi vositalardan to‘la va samarali foydalanish tadbirlari: ishlab 
chiqariladigan mahsulotlarni qaerda, kimlarga, qachon va qanday tartibda sotish, 
taksimlash  tadbirlari;  amalda oshiriladigan barcha   xarajatlarni (yo‘nalishlari 
bo‘yicha). Mahsulot  sotishdan xizmat ko‘rsatishdan olinadigan pul daromadlarini, 
foydalarni, ularning taqsimlanishini aniq, ifodalovchi hisob - kitoblar bo‘lishi kerak. 
Biznes reja oldiga quyilgan talabdan kelib chiqqan holda, uning tarkibi 
quyidagi 9 qismdan tashkil topgan bo‘lishi maksadga muvofiqdir : 
1. Titul varag‘i. 2. Kirish. 3. Tarmoq  mahsulotlari bozorining tahlili. 4.Biznes 
rejaning mazmuni. 5. Ishlab chiqarish rejasi, unnng asoslanishi, 6.Marketing rejasi, 
7. Tashkiliy reja, uning asoslannishi. 8. Tavakkalchilik (risk) rejasi. 9.Moliyaviy 
reja, 
Logotip
iyundan boshlab quyidagilarni nazarda tutuvchi «Yosh tadbirkor» tanlovlarini o‘tkazish amaliyoti yo‘lga qo‘yilishi va boshqa masalalar keltirilgan bo‘lib, tadbirkorlikni,ishbilarmonlikni va biznesni davlat tomonidan qo‘llash yo‘lga qo‘yilgan. Biznes rejani, xo‘jalikning rahbar va mutaxassislari, maxsus firmalar yoki mablag‘ bilan ta’minlovchi tashkilotlar tuzib berishlari mumkin. Amaliyotda biznes rejani, "Bnznes-fond", "Madad" va boshqa tashkilotlarning xodimlari tuzib bermoqdalar. Bu qishloq tadbirkorlariga katta yordamdir. Lekin, biznes rejalar xo‘jaliklarning mutaxassislari tomonidan tuznlsa maqsadgadga muvofik bular edi. Chunki, ular har bir xo‘jalikdagi imkoniyatni va muommolarni mukammal biladilar. Biznes rejaning asosiy maksadi.Xo‘jalikdagi barcha vositalardan oqilona foydalanish natijasida uning rivojlanishini hamda samaradorligini ta’minlashdir. Maqsadni hal etish uchun rejada:Ichki va tashki talablarni e’tiborga olgan holda qanday mahsulot ishlab chiqarish hamda xizmatlarni bajarish kerakligini aniqlab olish tadbirlari; Qancha mehnat. mablag‘ hamda bashqa vositalar talab etilishi belgilab olinishi, ularni qaysi manbalar hisobidan olish yo‘llari: xo‘jalikda mavjud bo‘lgan barcha turdagi vositalardan to‘la va samarali foydalanish tadbirlari: ishlab chiqariladigan mahsulotlarni qaerda, kimlarga, qachon va qanday tartibda sotish, taksimlash tadbirlari; amalda oshiriladigan barcha xarajatlarni (yo‘nalishlari bo‘yicha). Mahsulot sotishdan xizmat ko‘rsatishdan olinadigan pul daromadlarini, foydalarni, ularning taqsimlanishini aniq, ifodalovchi hisob - kitoblar bo‘lishi kerak. Biznes reja oldiga quyilgan talabdan kelib chiqqan holda, uning tarkibi quyidagi 9 qismdan tashkil topgan bo‘lishi maksadga muvofiqdir : 1. Titul varag‘i. 2. Kirish. 3. Tarmoq mahsulotlari bozorining tahlili. 4.Biznes rejaning mazmuni. 5. Ishlab chiqarish rejasi, unnng asoslanishi, 6.Marketing rejasi, 7. Tashkiliy reja, uning asoslannishi. 8. Tavakkalchilik (risk) rejasi. 9.Moliyaviy reja,
Takidlangan qismlar ma’lum darajada buginlarga bulingan holda aniq hisob-
kitoblar yordamida tuziladi. Mukammal tuzilgan biznes rejaning umumiy xajmi 
25-40 betdan iborat bo‘lishi mumkin. 
Unnng xar bir qismida ko‘rsatilishi zarur bo‘lgan asosiy masalalar 
quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin. 
Biznes rejaning mazmuni, tuzilish tartibi. 
Biznes rejaning titul varagida xo‘jalikning nomi, maskani , ta’sischilarning 
ismi-sharifi, maskani, telefoni, faksi bir betda chiroyli qilib joylashtirilishi zarur. 
1) Kirish qismida rejalashtnrilaetgan xo‘jalik faoliyatining holati hududidagi 
urni xamda axamiyati va samaradorligi aniq ma’lumotlar  yerdamida ko‘rsatilishi 
lozim. Shuningdek unda mahsulot ishlab chiqarish  texnologiyasi, mahsulotlar 
assortimenti, ularningmikdori sotilishi umumiy mulki va mablag‘i,ishchi-
xizmatchnlarning  umumiy soni xamda rakobatchilar to‘g‘risidagi ma’lumotlar uz 
aksni topishi kerak. Shu masalalar 3-4 betda yoritilishi    mumkin. Bu qismning 
mazmuni ishonchli bo‘lishi kerak. Chunki u sarmoyachilar e’tiborini uziga jalb eta 
bilishi lozim. 
2) Tarmok mahsulotlari bozorini tahlil etuvchi qismida hududda, xo‘jalikda 
sotilgan kelajakda sotilishi mumkin bo‘lgan mahsulot turlari, mikdori, sifati, bahosi 
to‘g‘risidagi malumotlar batafsil ko‘rsatilishi lozim. Щu urinda xo‘jalikning 
6ozordagi urni ko‘rsatilsa, yanada yaxshi buladi. U xo‘jalikda sotilgan mahsulot 
mikdorini shu hududda yoki tumanda sotilgan shunday mahsulot mikdoriga 
taksimlab. 100 ga kupaytirish yo‘li bilan aniqlanadi. Agarda 6u ko‘rsatkich ortib 
borsa unda xo‘jalikning bozordagi urni rivojlanaetganligidan dalolat beradi. Undan 
xo‘jalikning bozordagi mavkei qanday uzgaraetganligini kurish mumkin. Bu erkin 
bozor sharoitidagi eng muxim shartlardan biridir. Chunki bozorda urni yuksalaetgan 
xo‘jalik rakobatbardosh hisoblanadi va u kelajakda samarali rivojlanadi. Shu qismda 
rakobatchilari to‘g‘risida batafsil ma’lumotlar xo‘jalikning tashki bozorga chikish 
imkoniyatlari, masalan, paxta tolasini, korakul terisini, sabzavot xamda bogdorchilik 
mahsulotlarini sotish bo‘yicha imkoniyatlar xam asoslangan holda ko‘rsatilsa 
foydadan holi bulmaydi.  Lekin yukoridagi masalalarga oid ma’lumotlar Qishloq 
Logotip
Takidlangan qismlar ma’lum darajada buginlarga bulingan holda aniq hisob- kitoblar yordamida tuziladi. Mukammal tuzilgan biznes rejaning umumiy xajmi 25-40 betdan iborat bo‘lishi mumkin. Unnng xar bir qismida ko‘rsatilishi zarur bo‘lgan asosiy masalalar quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin. Biznes rejaning mazmuni, tuzilish tartibi. Biznes rejaning titul varagida xo‘jalikning nomi, maskani , ta’sischilarning ismi-sharifi, maskani, telefoni, faksi bir betda chiroyli qilib joylashtirilishi zarur. 1) Kirish qismida rejalashtnrilaetgan xo‘jalik faoliyatining holati hududidagi urni xamda axamiyati va samaradorligi aniq ma’lumotlar yerdamida ko‘rsatilishi lozim. Shuningdek unda mahsulot ishlab chiqarish texnologiyasi, mahsulotlar assortimenti, ularningmikdori sotilishi umumiy mulki va mablag‘i,ishchi- xizmatchnlarning umumiy soni xamda rakobatchilar to‘g‘risidagi ma’lumotlar uz aksni topishi kerak. Shu masalalar 3-4 betda yoritilishi mumkin. Bu qismning mazmuni ishonchli bo‘lishi kerak. Chunki u sarmoyachilar e’tiborini uziga jalb eta bilishi lozim. 2) Tarmok mahsulotlari bozorini tahlil etuvchi qismida hududda, xo‘jalikda sotilgan kelajakda sotilishi mumkin bo‘lgan mahsulot turlari, mikdori, sifati, bahosi to‘g‘risidagi malumotlar batafsil ko‘rsatilishi lozim. Щu urinda xo‘jalikning 6ozordagi urni ko‘rsatilsa, yanada yaxshi buladi. U xo‘jalikda sotilgan mahsulot mikdorini shu hududda yoki tumanda sotilgan shunday mahsulot mikdoriga taksimlab. 100 ga kupaytirish yo‘li bilan aniqlanadi. Agarda 6u ko‘rsatkich ortib borsa unda xo‘jalikning bozordagi urni rivojlanaetganligidan dalolat beradi. Undan xo‘jalikning bozordagi mavkei qanday uzgaraetganligini kurish mumkin. Bu erkin bozor sharoitidagi eng muxim shartlardan biridir. Chunki bozorda urni yuksalaetgan xo‘jalik rakobatbardosh hisoblanadi va u kelajakda samarali rivojlanadi. Shu qismda rakobatchilari to‘g‘risida batafsil ma’lumotlar xo‘jalikning tashki bozorga chikish imkoniyatlari, masalan, paxta tolasini, korakul terisini, sabzavot xamda bogdorchilik mahsulotlarini sotish bo‘yicha imkoniyatlar xam asoslangan holda ko‘rsatilsa foydadan holi bulmaydi. Lekin yukoridagi masalalarga oid ma’lumotlar Qishloq
xo‘jalik korxonalarida e’lon kilinmaydi. Ma’lumotlar takchilligi mavjud. Uni xal 
etish uchun esa tuman radiosi, ruznomalari uz xissalarini kushishlari lozim. 
Tadbirkorlar ma’lumotlarni birjalardan, ruznoma va jurnallardan, radio, televidenie 
xabarlaridan olishlalari mumkin. Ular 3-4 bet xajmda bo‘lishi lozim.  
3) Rejaning mazmuni qismida xo‘jalik ishlab chiqarishi mumkin bo‘lgan 
mahsulotlarning ichki va tashki rakobatchilari mahsulotlaridan farklari, afzalliklari 
(sifati, bahosi, xarajati va boshqa) tovarlarining belgilari, ularni sotish bo‘yicha 
mavjud bo‘lgan patentlari xamda mahsulotlarni eksport qilish imkoniyatlari 
bo‘yicha .ma’lumotlar tulik keltirilishi lozim. Masalan, xo‘jalik paxtaning bir navini 
yetishtirish bilan shugullansa, uni yukoridagi ko‘rsatkichlar bo‘yicha boshqa navlar 
bilan bir jadvalda takkoslab berish kerak. Shunda ularnigg farklari, afzalliklari 
yakkol kurinadi. Shu qismda ishlab chiqarishning qanday joylashganligi, 
mahsulotlarni sotishga chiqarish imkoniyatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlar keltiriliщi 
kerak. Masalan, paxta qaerda yetishtiriladi va u qaerda kayta ishlanadi, ya’ni tolaga 
aylantiriladi. U joynnng temir .yo‘l, tosh yo‘l xavo xamda suv yo‘liga yakin-
uzokligi, kulayligi ko‘rsatilishi zarur. Shuningdek, ishlab chiqarilaetgan 
mahsulotlarning chakana va ulgurji savdo maskanlariga yakinligi xam ko‘rsatilishi 
kerak. Rejannng щu qismida xo‘jalikni kelajakda rivojlantirish UCHUN talab etilgan 
kapital quyilmalar va shular evaziga barpo etiladigan barcha turdagi obektlar, 
ularning afzaligi va samaradorligini ifodalovchi ma’lumotlar xam keltirilishi lozim. 
Nixoyat, bu qismida rejaning bajarilishini ta’minlovchi asosiy omillar, yo‘llar 
ko‘rsatiladi.Yukoridagi masalalar  4-5.  bet xajmda bo‘lishi mumkin. 
4) Ishlab chiqarish rejasi qismida mahsulot ishlab chiqarish xizmat ko‘rsatish 
bilan boglik bo‘lgan turli xildagi tadbirlar rejalashtirilgan bo‘lishi kerak. Mahsulot 
ishlab chiqarishning  texnologik jaraenlari bo‘yicha sarflanishi mumkin bo‘lgan  
mehnat, material xamda mablag‘ xarajatlari (mikdori,summasi) ko‘rsatilishi lozim. 
Shuning natijasida  xo‘jalik kancha mahsulot ishlab chiqarishi va unga kancha 
mehnat material va mablag‘ sarflanishi aniqlanadi. Bu qismda ishlab chiqarishni  
takomillashtirish bilan boglik bo‘lgan masalalar xam rejalashtiriladi. Masalan yangi 
texnika, texnologiya yoki kichik korxonalarni ishlatish  bilan boglik bo‘lgan barcha 
Logotip
xo‘jalik korxonalarida e’lon kilinmaydi. Ma’lumotlar takchilligi mavjud. Uni xal etish uchun esa tuman radiosi, ruznomalari uz xissalarini kushishlari lozim. Tadbirkorlar ma’lumotlarni birjalardan, ruznoma va jurnallardan, radio, televidenie xabarlaridan olishlalari mumkin. Ular 3-4 bet xajmda bo‘lishi lozim. 3) Rejaning mazmuni qismida xo‘jalik ishlab chiqarishi mumkin bo‘lgan mahsulotlarning ichki va tashki rakobatchilari mahsulotlaridan farklari, afzalliklari (sifati, bahosi, xarajati va boshqa) tovarlarining belgilari, ularni sotish bo‘yicha mavjud bo‘lgan patentlari xamda mahsulotlarni eksport qilish imkoniyatlari bo‘yicha .ma’lumotlar tulik keltirilishi lozim. Masalan, xo‘jalik paxtaning bir navini yetishtirish bilan shugullansa, uni yukoridagi ko‘rsatkichlar bo‘yicha boshqa navlar bilan bir jadvalda takkoslab berish kerak. Shunda ularnigg farklari, afzalliklari yakkol kurinadi. Shu qismda ishlab chiqarishning qanday joylashganligi, mahsulotlarni sotishga chiqarish imkoniyatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlar keltiriliщi kerak. Masalan, paxta qaerda yetishtiriladi va u qaerda kayta ishlanadi, ya’ni tolaga aylantiriladi. U joynnng temir .yo‘l, tosh yo‘l xavo xamda suv yo‘liga yakin- uzokligi, kulayligi ko‘rsatilishi zarur. Shuningdek, ishlab chiqarilaetgan mahsulotlarning chakana va ulgurji savdo maskanlariga yakinligi xam ko‘rsatilishi kerak. Rejannng щu qismida xo‘jalikni kelajakda rivojlantirish UCHUN talab etilgan kapital quyilmalar va shular evaziga barpo etiladigan barcha turdagi obektlar, ularning afzaligi va samaradorligini ifodalovchi ma’lumotlar xam keltirilishi lozim. Nixoyat, bu qismida rejaning bajarilishini ta’minlovchi asosiy omillar, yo‘llar ko‘rsatiladi.Yukoridagi masalalar 4-5. bet xajmda bo‘lishi mumkin. 4) Ishlab chiqarish rejasi qismida mahsulot ishlab chiqarish xizmat ko‘rsatish bilan boglik bo‘lgan turli xildagi tadbirlar rejalashtirilgan bo‘lishi kerak. Mahsulot ishlab chiqarishning texnologik jaraenlari bo‘yicha sarflanishi mumkin bo‘lgan mehnat, material xamda mablag‘ xarajatlari (mikdori,summasi) ko‘rsatilishi lozim. Shuning natijasida xo‘jalik kancha mahsulot ishlab chiqarishi va unga kancha mehnat material va mablag‘ sarflanishi aniqlanadi. Bu qismda ishlab chiqarishni takomillashtirish bilan boglik bo‘lgan masalalar xam rejalashtiriladi. Masalan yangi texnika, texnologiya yoki kichik korxonalarni ishlatish bilan boglik bo‘lgan barcha
xarajatlar hisob-kitoblar asosida ko‘rsatlishi lozim. Tadbikorlar shu qismni tuzishda 
texnologik jarayonlarini bajarish uchun belgilangan normativlarni , chunonchi, 
ekinlarni ekishda urug, yokilgilarni ugitlarni sarflash msxnat sarfi me’yorlarini, 
shuningdek barcha materiallarning baholarini va boshqalarni bilishlari lozim.. 
Ta’kidlanganlar 4-5 bet xajmida bo‘lishi mumkin. 
5) Marketing rejasi qismida biznes rejani tarmok mahsulotlari bozori 
qismidagi ma’lumotlarga asoslangan holda mahsulotlarni iste’molchilarga 
sotishning asoslanganligi, bu jarayon xech kaanday kiyinchiliklarni vujudga 
keltirmasligini ko‘rsatuvchi tadbirlar belgilanadi . Shu qismda korxona 
mahsulotlarini iste’mol etuvchilar to‘g‘risida, ular tomonidan quyiladigan 
talablarning barkarorligi aniq  rakamlar bilan isbotlanishi lozim. Xo‘jalik 
mahsulotiga bo‘lgan talab darajasiga ta’sir etuvchi omillar ko‘rsatiladi. Masalan, 
xo‘jalik mahsuloti sifatining yaxshiligi, ekologik jixatidan afzalligi, bahosining 
nisbatan arzonligi, transmport yo‘llariga yakinligi va boshqalar. Xo‘jalikning 
boshqa rakobatchilar bilan rakobatlanishida yutib chikish strategiyasi imkoni 
boricha rakamlar yordamida asoslanishi zarur. Nixoyat sotiladigan mahsulotlarning 
baholari belgilanadi, mahsulotlarni qanday tartibda sotish tafsilotlari batafsil 
yoritladi xamda reklama xarajatlari keltiriladi. Xo‘jalikning bozor soxasidagi ayrim 
talab etiladigan holatlari  xam  rsjalashtiriladi. Barcha masalalar 4-5 betda yoritilishi 
lozim. 
6) Tashkiliy reja qismida xo‘jalik yuritish faoliyatining xukukiy  acoclari 
kaysi konunlar, farmonlar xamda karorlar asosida faoliyat ko‘rsatishi, mulk shakli, 
ularning egalari, xossalari kayd etiladi. Xissadorlik, paychilik xo‘jaliklarida esa 
ularning umumiy mikdori, taksimlanishi kabi ma’lumotlar ko‘rsatiltishi lozim. Bu 
qismda moliyaviy xujjatlarga kimlar kul kuya olishi, ularning xukuklari ko‘rsatiladi. 
Ular xo‘jalikning ustavi (nizomi) ga mos kelishi shart. Bu masalalar 1-3 betda 
yozilishi mumkin. 
7) Tavakkalchilik (risk) reja qismida turli holatlarning ta’siri ko‘rsatilishi 
lozim. Ular texnikaviy, ekologik, boshqarish, moliyaviy-siyosny xamda xalkaro 
mikyosidagi holatlardan iborat. Ularni ayrim sabablarga (xo‘jalikka boglik 
Logotip
xarajatlar hisob-kitoblar asosida ko‘rsatlishi lozim. Tadbikorlar shu qismni tuzishda texnologik jarayonlarini bajarish uchun belgilangan normativlarni , chunonchi, ekinlarni ekishda urug, yokilgilarni ugitlarni sarflash msxnat sarfi me’yorlarini, shuningdek barcha materiallarning baholarini va boshqalarni bilishlari lozim.. Ta’kidlanganlar 4-5 bet xajmida bo‘lishi mumkin. 5) Marketing rejasi qismida biznes rejani tarmok mahsulotlari bozori qismidagi ma’lumotlarga asoslangan holda mahsulotlarni iste’molchilarga sotishning asoslanganligi, bu jarayon xech kaanday kiyinchiliklarni vujudga keltirmasligini ko‘rsatuvchi tadbirlar belgilanadi . Shu qismda korxona mahsulotlarini iste’mol etuvchilar to‘g‘risida, ular tomonidan quyiladigan talablarning barkarorligi aniq rakamlar bilan isbotlanishi lozim. Xo‘jalik mahsulotiga bo‘lgan talab darajasiga ta’sir etuvchi omillar ko‘rsatiladi. Masalan, xo‘jalik mahsuloti sifatining yaxshiligi, ekologik jixatidan afzalligi, bahosining nisbatan arzonligi, transmport yo‘llariga yakinligi va boshqalar. Xo‘jalikning boshqa rakobatchilar bilan rakobatlanishida yutib chikish strategiyasi imkoni boricha rakamlar yordamida asoslanishi zarur. Nixoyat sotiladigan mahsulotlarning baholari belgilanadi, mahsulotlarni qanday tartibda sotish tafsilotlari batafsil yoritladi xamda reklama xarajatlari keltiriladi. Xo‘jalikning bozor soxasidagi ayrim talab etiladigan holatlari xam rsjalashtiriladi. Barcha masalalar 4-5 betda yoritilishi lozim. 6) Tashkiliy reja qismida xo‘jalik yuritish faoliyatining xukukiy acoclari kaysi konunlar, farmonlar xamda karorlar asosida faoliyat ko‘rsatishi, mulk shakli, ularning egalari, xossalari kayd etiladi. Xissadorlik, paychilik xo‘jaliklarida esa ularning umumiy mikdori, taksimlanishi kabi ma’lumotlar ko‘rsatiltishi lozim. Bu qismda moliyaviy xujjatlarga kimlar kul kuya olishi, ularning xukuklari ko‘rsatiladi. Ular xo‘jalikning ustavi (nizomi) ga mos kelishi shart. Bu masalalar 1-3 betda yozilishi mumkin. 7) Tavakkalchilik (risk) reja qismida turli holatlarning ta’siri ko‘rsatilishi lozim. Ular texnikaviy, ekologik, boshqarish, moliyaviy-siyosny xamda xalkaro mikyosidagi holatlardan iborat. Ularni ayrim sabablarga (xo‘jalikka boglik
bulmagan) kura amalga oshirilmasligi xo‘jalik faoliyatiga qanday salbiy ta’sir 
ko‘rsatishi mumkinligi ko‘rsatilishi kerak. Masalan, xo‘jalik sinamagan 
iste’molchiga mahsulot sotishda, ekologiyaning uzgarishida, mahsulotlarni transport 
vositalarida yuborishda, iktisodiy, siyosiy, barkarorlik shakllanmagan hududlarga 
mahsulot sotish natijasida xo‘jalik tavakalchilikka yo‘l quyishi okibatida yuz 
beradigan hollar yoritilishi lozim. Yukoridagi omillar ta’sirini maxsus ishlab 
chiqarilgan ballar yordamida aniqlash mumkin. Ularni olishda tadbirkorlar biroz 
kiynaladilar. Bu mushkullikni yengillashtirish uchun "Respublika tovar ishlab 
chiqaruvchilar palatasi", birjalar, vazirliklar tegishli ballarni gazetalarda e’lon qilib, 
tadbirkorlarga kumaklashishlari lozim. Barcha masalalar 2-4 betda yoritilishi 
mumkin.                   
8) Moliyaviy reja qismida avvalgi qismlarda mahsulot turlari bo‘yicha 
aniqlangan ishlab chiqarish xarajatlari ularning tannarxlari xamda baholariga 
acoclangan holda xar bir mahsulot turi bo‘yicha olinishi lozim bo‘lgan pul 
rejalashtiriladi. Ishlab chiqarish  xarajatlarini doimiy  xamda uzgaruvchan 
xarajatlarga bo‘lgan holda aniqlash maksadga muvofikdir.Doimiy  xarajatlarga 
ishlab chiqarish  mumkin bo‘lgan mahsulot mikdorining uzgarishi bilan boglik 
bulmagan xarajatlar ya’niasosiy vositalarning ijara xaki, amartizitsiya summalari yer 
va suv soligi summalari va boshqalar kiritiladi. 
Uzgaruvchan xarajatlargi esa mahsulolt mikdorining kupayishi bilan boglik 
bo‘lgan xarajatlar, ya’ni mahsulot yetishtirishda sarflangan ish xaki summasi, 
yokilgi ugitlar kiymati va boshqalar kiradi. Shuningdek, xo‘jalik bo‘yicha sarflangan  
ishlab chiqarish xarajatlarining umumiy mikdori, davriy xarajatlar, moliyaviy sarflar 
xamda kuzda tutilmagan xarajatlar summasi aniqlanadi. Shu xarajatlarni 
rejalashtiriladigan davrda kamaytirish yo‘llari, imkoniyatlari aniqlanib hisob kitob 
kilinadi. Shunga asoslangan ularni kamaytirish rejalari ishlab chikiladi. Barcha 
xarajatlar daromadlar xamda foyda summa aniqlanganidan sung xo‘jalikning 
rentabellik 
darajasi 
aniqlanadi. 
Shuningdek 
ayrim 
ishlab 
chiqariladigan 
mahsulotlarxamda xo‘jalik bo‘yicha xarajatlarni  koplash darajasi xam aniqlanadi. 
Shu ko‘rsatkich yordamida maxsilotlarning ayrim turlarini  ishlab chiqarish zarurmi 
Logotip
bulmagan) kura amalga oshirilmasligi xo‘jalik faoliyatiga qanday salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkinligi ko‘rsatilishi kerak. Masalan, xo‘jalik sinamagan iste’molchiga mahsulot sotishda, ekologiyaning uzgarishida, mahsulotlarni transport vositalarida yuborishda, iktisodiy, siyosiy, barkarorlik shakllanmagan hududlarga mahsulot sotish natijasida xo‘jalik tavakalchilikka yo‘l quyishi okibatida yuz beradigan hollar yoritilishi lozim. Yukoridagi omillar ta’sirini maxsus ishlab chiqarilgan ballar yordamida aniqlash mumkin. Ularni olishda tadbirkorlar biroz kiynaladilar. Bu mushkullikni yengillashtirish uchun "Respublika tovar ishlab chiqaruvchilar palatasi", birjalar, vazirliklar tegishli ballarni gazetalarda e’lon qilib, tadbirkorlarga kumaklashishlari lozim. Barcha masalalar 2-4 betda yoritilishi mumkin. 8) Moliyaviy reja qismida avvalgi qismlarda mahsulot turlari bo‘yicha aniqlangan ishlab chiqarish xarajatlari ularning tannarxlari xamda baholariga acoclangan holda xar bir mahsulot turi bo‘yicha olinishi lozim bo‘lgan pul rejalashtiriladi. Ishlab chiqarish xarajatlarini doimiy xamda uzgaruvchan xarajatlarga bo‘lgan holda aniqlash maksadga muvofikdir.Doimiy xarajatlarga ishlab chiqarish mumkin bo‘lgan mahsulot mikdorining uzgarishi bilan boglik bulmagan xarajatlar ya’niasosiy vositalarning ijara xaki, amartizitsiya summalari yer va suv soligi summalari va boshqalar kiritiladi. Uzgaruvchan xarajatlargi esa mahsulolt mikdorining kupayishi bilan boglik bo‘lgan xarajatlar, ya’ni mahsulot yetishtirishda sarflangan ish xaki summasi, yokilgi ugitlar kiymati va boshqalar kiradi. Shuningdek, xo‘jalik bo‘yicha sarflangan ishlab chiqarish xarajatlarining umumiy mikdori, davriy xarajatlar, moliyaviy sarflar xamda kuzda tutilmagan xarajatlar summasi aniqlanadi. Shu xarajatlarni rejalashtiriladigan davrda kamaytirish yo‘llari, imkoniyatlari aniqlanib hisob kitob kilinadi. Shunga asoslangan ularni kamaytirish rejalari ishlab chikiladi. Barcha xarajatlar daromadlar xamda foyda summa aniqlanganidan sung xo‘jalikning rentabellik darajasi aniqlanadi. Shuningdek ayrim ishlab chiqariladigan mahsulotlarxamda xo‘jalik bo‘yicha xarajatlarni koplash darajasi xam aniqlanadi. Shu ko‘rsatkich yordamida maxsilotlarning ayrim turlarini ishlab chiqarish zarurmi