LINGVISTIK TADQIQOT METODLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

30,3 KB


LINGVISTIK TADQIQOT METODLARI
    RЕJA:
   1. Tilni o‘rganish metodlari va metodologiyasi
   2. Tavsifiy metod 
   3. Qiyosiy-tarixiy metod
   4. Chog‘ishtirish va tipologik metod 
   5. Struktur metod va uning yo‘nalishlari.
  Funksional lingvistika;
 Distributiv tahlil metodi lingvistika yo‘nalishi va uning metodlari;
 Bevosita ishtirokchilar metodi;
 Transformatsion tahlil metodi.
   6. Matematik-statistik metodlar
  Statistik tahlil metodi; 
 Avtomatik tahlil metodi.
Logotip
LINGVISTIK TADQIQOT METODLARI RЕJA: 1. Tilni o‘rganish metodlari va metodologiyasi 2. Tavsifiy metod 3. Qiyosiy-tarixiy metod 4. Chog‘ishtirish va tipologik metod 5. Struktur metod va uning yo‘nalishlari.  Funksional lingvistika;  Distributiv tahlil metodi lingvistika yo‘nalishi va uning metodlari;  Bevosita ishtirokchilar metodi;  Transformatsion tahlil metodi. 6. Matematik-statistik metodlar  Statistik tahlil metodi;  Avtomatik tahlil metodi.
Tayanch so’z va iboralar: metod, metodika, metodologiya, tasviriy metod,
qiyosiy-tarixiy  metod,  chog‘ishtirish  metodi,  tipologik  metod,  struktur  metod,
distributiv tahlil, transformatsion tahlil, bevosita ishtirok etuvchilarga ajratish,
statistik tahlil, avtomatik tahlil metodlari.
1. Tilni o‘rganish metodlari va metodologiyasi
Metod  grekcha  methodos so‘zidan olingan bo‘lib, “tadqiqot”, “o‘rganish”
degan  ma’noni  anglatadi.  U  obyektiv  borliqdagi  predmet,  hodisalarni,  ya’ni
tadqiqot manbayini ilmiy tahlil qilish, o‘rganish orqali uning mohiyatini, tabiati,
tarkibiy qismlarini, muayyan o‘ziga xos xususiyatlarini topish, ochish, ular haqida
ilmiy xulosalar, umumlashmalar chiqarish usuli bo‘lib, muayyan fanga xizmat
qiladi va uning taraqqiyotini ta’minlaydi. Har bir fanning o‘z tadqiqot usullari
mavjud. Masalan, tabiiy fanlar, tibbiyot, qishloq xo‘jaligi, tilshunoslik fanlarining
metodlari  bir-biridan  katta  farq  qiladi.  Tabiiy  fanlar,  tibbiyotda  eksperiment,
qishloq  xo‘jaligida  amaliy  tajriba  ustuvorlik  qilsa,  tilshunoslikda  tahlildan
foydalaniladi. 
Bir fan doirasida ham turlicha metodlar va ularni qo‘llash usullari mavjud.
Jumladan, tilshunoslik fani ham o‘zining qator ilmiy-tadqiqot metodlariga ega
bo‘lib, bu tilning ham ijtimoiy-tarixiy, ham ijtimoiy-psixik, ijtimoiy-fiziologik,
ham ijtimoiy-individual hodisa ekanligidan kelib chiqadi. Shunga ko‘ra , lisoniy
tadqiqot metodlari turli-tumandir.
Jumladan, ona tilini tahlil qilish metodlari bilan chet tillarini tahlil qilish
metodlari, tilning sotsiologik jihatlarni o‘rganish usullari bilan nutq tovushlarini
tahlil  qilish  usullari  bir-biridan  katta  farq  qiladi.  Har  bir  fanga  oid  tadqiqot
usullarini qo‘llashning muayyan yo‘l-yo‘riqlari mavjud bo‘lib, ular shu fanning ish
yuritish metodikasini tashkil etadi. 
Demak,  metod –  bu  bilish  usuli  bo‘lsa,  metodika –  bilish  usulida
qo‘llanadigan yo‘l-yo‘riqdir. Ya’ni: tadqiqot obyektini tekshirish usuli, individual
ish  olib  borish  metodlari,  faktlarni  yig‘ish,  tahlil  qilishni  umumlashtirish
2
Logotip
Tayanch so’z va iboralar: metod, metodika, metodologiya, tasviriy metod, qiyosiy-tarixiy metod, chog‘ishtirish metodi, tipologik metod, struktur metod, distributiv tahlil, transformatsion tahlil, bevosita ishtirok etuvchilarga ajratish, statistik tahlil, avtomatik tahlil metodlari. 1. Tilni o‘rganish metodlari va metodologiyasi Metod grekcha methodos so‘zidan olingan bo‘lib, “tadqiqot”, “o‘rganish” degan ma’noni anglatadi. U obyektiv borliqdagi predmet, hodisalarni, ya’ni tadqiqot manbayini ilmiy tahlil qilish, o‘rganish orqali uning mohiyatini, tabiati, tarkibiy qismlarini, muayyan o‘ziga xos xususiyatlarini topish, ochish, ular haqida ilmiy xulosalar, umumlashmalar chiqarish usuli bo‘lib, muayyan fanga xizmat qiladi va uning taraqqiyotini ta’minlaydi. Har bir fanning o‘z tadqiqot usullari mavjud. Masalan, tabiiy fanlar, tibbiyot, qishloq xo‘jaligi, tilshunoslik fanlarining metodlari bir-biridan katta farq qiladi. Tabiiy fanlar, tibbiyotda eksperiment, qishloq xo‘jaligida amaliy tajriba ustuvorlik qilsa, tilshunoslikda tahlildan foydalaniladi. Bir fan doirasida ham turlicha metodlar va ularni qo‘llash usullari mavjud. Jumladan, tilshunoslik fani ham o‘zining qator ilmiy-tadqiqot metodlariga ega bo‘lib, bu tilning ham ijtimoiy-tarixiy, ham ijtimoiy-psixik, ijtimoiy-fiziologik, ham ijtimoiy-individual hodisa ekanligidan kelib chiqadi. Shunga ko‘ra , lisoniy tadqiqot metodlari turli-tumandir. Jumladan, ona tilini tahlil qilish metodlari bilan chet tillarini tahlil qilish metodlari, tilning sotsiologik jihatlarni o‘rganish usullari bilan nutq tovushlarini tahlil qilish usullari bir-biridan katta farq qiladi. Har bir fanga oid tadqiqot usullarini qo‘llashning muayyan yo‘l-yo‘riqlari mavjud bo‘lib, ular shu fanning ish yuritish metodikasini tashkil etadi. Demak, metod – bu bilish usuli bo‘lsa, metodika – bilish usulida qo‘llanadigan yo‘l-yo‘riqdir. Ya’ni: tadqiqot obyektini tekshirish usuli, individual ish olib borish metodlari, faktlarni yig‘ish, tahlil qilishni umumlashtirish 2
jarayonidir. Shundan kelib chiqib, tilshunoslikda ona tili metodikasi, chet  tili
metodikasi, til sathlari, til va nutq, til va tafakkur masalalariga, kommunikativ
tilshunoslik yoki tilga kompetensiyaviy( egallangan bilimlarni amalda qo’llay olish
layoqati) yondashuv metodlarini qo‘llashga o‘rgatuvchi metodikalar mavjud. Ayni
vaqtda ushbu metodlar bir-biridan farq qilsa-da, ularning barchasi bir maqsadga,
ya’ni mazkur lisoniy hodisalarning “sir”larini ochish va shu asosda ilmiy-nazariy
va  ilmiy-metodik  xulosalar,  falsafiy-mantiqiy  umumlashmalar  chiqarishga
qaratilgan bo‘ladi. 
Demak,  har  bir  fanning  umumiy  metodologiyasi  ham  mavjud  bo‘lib,
metodologiya yunoncha methodos “tadqiqot usuli” va logos “ta’limot” so‘zlaridan
olingan hamda fanning tadqiqot usullari haqidagi ta’limotdir. Metodologiya bilish
faoliyati  yo‘llari  haqidagi  ta’limot  sifatida  har  qanday  fan  nazariyasi  va
amaliyotida katta ahamiyatga ega. U tadqiqot manbayini qanday tushunish, uni
o‘rganishga  qanday  yondashish,  qaysi  usullarni  qo‘llash,  tadqiqot  obyekti
yuzasidan umumiy nazariy, amaliy, mantiqiy yoki tavsifiy bilimlar hosil qilish
haqidagi ta’limot bo‘lib, umumilmiy va xususiy fanlar metodlari o‘rtasidagi uzviy
munosabatni ko‘rsatadi. Shundan kelib chiqqan holda, bilish usullari ham umumiy
va xususiy bo‘ladi. 
Umuman  bilish  usuli  falsafiy  tizimga  xos  bilish  tamoyillarini  ifodalab,
tabiat, jamiyat, tafakkurning umumiy qonuniyatlari haqidagi ta’limot sanaladi.
Umumiy metodologiya falsafiy bilish metodining muayyan fan doirasida aniq
qo‘llanishi,  xususiy metodologiya esa u yoki bu fan tarmog‘iga xos tadqiqot
metodlari haqidagi ta’limotdir. Umummetodologik tamoyillar turli fanlar bergan
ma’lumotlarni umumlashtirish asosida vujudga keladi. Aytib o‘tilganidek, har bir
fanning  o‘z  maxsus  tadqiqot  usullari  va  ularga  asoslangan  umumilmiy
metodologiyasi ham mavjud (ijtimoiy fanlarning tahlilga asoslangan umumilmiy
metodologiyasi, tabiiy fanlarning tajribaga asoslangan umumilmiy metodologiyasi
kabi). Lekin ularning barchasi asosida kuzatish, idrok qilish, o‘rganish, tushunish,
anglash kabi bilish usullari yotadi. 
3
Logotip
jarayonidir. Shundan kelib chiqib, tilshunoslikda ona tili metodikasi, chet tili metodikasi, til sathlari, til va nutq, til va tafakkur masalalariga, kommunikativ tilshunoslik yoki tilga kompetensiyaviy( egallangan bilimlarni amalda qo’llay olish layoqati) yondashuv metodlarini qo‘llashga o‘rgatuvchi metodikalar mavjud. Ayni vaqtda ushbu metodlar bir-biridan farq qilsa-da, ularning barchasi bir maqsadga, ya’ni mazkur lisoniy hodisalarning “sir”larini ochish va shu asosda ilmiy-nazariy va ilmiy-metodik xulosalar, falsafiy-mantiqiy umumlashmalar chiqarishga qaratilgan bo‘ladi. Demak, har bir fanning umumiy metodologiyasi ham mavjud bo‘lib, metodologiya yunoncha methodos “tadqiqot usuli” va logos “ta’limot” so‘zlaridan olingan hamda fanning tadqiqot usullari haqidagi ta’limotdir. Metodologiya bilish faoliyati yo‘llari haqidagi ta’limot sifatida har qanday fan nazariyasi va amaliyotida katta ahamiyatga ega. U tadqiqot manbayini qanday tushunish, uni o‘rganishga qanday yondashish, qaysi usullarni qo‘llash, tadqiqot obyekti yuzasidan umumiy nazariy, amaliy, mantiqiy yoki tavsifiy bilimlar hosil qilish haqidagi ta’limot bo‘lib, umumilmiy va xususiy fanlar metodlari o‘rtasidagi uzviy munosabatni ko‘rsatadi. Shundan kelib chiqqan holda, bilish usullari ham umumiy va xususiy bo‘ladi. Umuman bilish usuli falsafiy tizimga xos bilish tamoyillarini ifodalab, tabiat, jamiyat, tafakkurning umumiy qonuniyatlari haqidagi ta’limot sanaladi. Umumiy metodologiya falsafiy bilish metodining muayyan fan doirasida aniq qo‘llanishi, xususiy metodologiya esa u yoki bu fan tarmog‘iga xos tadqiqot metodlari haqidagi ta’limotdir. Umummetodologik tamoyillar turli fanlar bergan ma’lumotlarni umumlashtirish asosida vujudga keladi. Aytib o‘tilganidek, har bir fanning o‘z maxsus tadqiqot usullari va ularga asoslangan umumilmiy metodologiyasi ham mavjud (ijtimoiy fanlarning tahlilga asoslangan umumilmiy metodologiyasi, tabiiy fanlarning tajribaga asoslangan umumilmiy metodologiyasi kabi). Lekin ularning barchasi asosida kuzatish, idrok qilish, o‘rganish, tushunish, anglash kabi bilish usullari yotadi. 3
Har  bir  tadqiqot  ishi,  albatta,  dunyoni  bilishga  qaratiladi,  biroq  u  fan
tarmog‘i xususiyatidan kelib chiqadigan umumilmiy metodologiyaga asoslanadi.
Shu  bois  har  bir  tadqiqotchi,  avvalo,  o‘z  tadqiqot  ishining  umumilmiy
metodologiyasini va undan kelib chiqadigan tadqiqot metodlari belgilab olishi
kerak bo‘ladi. Buni quyidagi iyerarxik bosqichlarda ko‘rsatish mumkin:
   tadqiqot maqsadi – farazi – kutiladigan yangilik;
   tadqiqot predmeti va obyektini tanlash;
   tadqiqot metodologiyasi va metodlarini tanlash. 
Har bir metod esa o‘z ichida kuzatish, dalillarni to‘plash, ularni o‘rganish,
qiyoslash, chog‘ishtirish, fikrlarni umumlashtirish, anketa so‘rovnoma va tajriba-
sinov o‘tkazish, natijalarni statistik tahlil qilish, xulosalash kabi usullarni qamrab
oladi. 
Demak, tadqiqot ishi tadqiqot maqsadini aniqlash va fan yo‘nalishiga mos
umumilmiy  metodologiyani  tanlashdan  boshlanadi.  Jumladan,  tilshunoslik
sohasida  ham  tadqiqot  ishining  nazariy  (filologik)  yoki  amaliy  (metodik)
yo‘nalishda olib borilishi maqsadi tadqiqot ishining keyingi barcha bosqichlarini
belgilab beradi. Tadqiqot metodlarni tanlashda ham yana bir muhim jihatga e’tibor
qaratish zarur. Ma’lumki, til ijtimoiy-tarixiy hodisa, shundan kelib chiqib, tadqiqot
ishi  diaxron yoki sinxron planda o‘rganilishi mumkin. Ularning har biri esa o‘z
tadqiqot metodlariga ega. Tilshunoslikning diaxron tadqiqot metodlari vaqt, zamon
belgisi, ya’ni qo‘llanishiga ko‘ra uzoq o‘tmish bilan bog‘lanishi bilan tavsiflanadi.
Ularga tasviriy, qiyosiy-tarixiy, chog‘ishtirish, tarixiy-qiyosiy, tipologik metodlari
kiradi. 
2.Tavsifiy metod
Bu metod jahon tilshunosligining eng qadimiy va dastlabki yetakchi metodi
hisoblanib, qadimgi arab, yunon, hind, xitoy, rim tillariga oid yaratilgan asarlar –
grammatikalar mazkur metod asosida yaratilgan. Tavsifiy metod sinxron analiz
metodi bo‘lib, obyektni (matnni) turgan holatida berilgan ma’lumotlar asosida
o‘rganadi. Tavsifiy metod tomonidan olingan ma’lumotlar barcha metodlar uchun
tayanch nuqta hisoblanadi. Struktur metod ushbu metod xulosalariga tayanib ish
4
Logotip
Har bir tadqiqot ishi, albatta, dunyoni bilishga qaratiladi, biroq u fan tarmog‘i xususiyatidan kelib chiqadigan umumilmiy metodologiyaga asoslanadi. Shu bois har bir tadqiqotchi, avvalo, o‘z tadqiqot ishining umumilmiy metodologiyasini va undan kelib chiqadigan tadqiqot metodlari belgilab olishi kerak bo‘ladi. Buni quyidagi iyerarxik bosqichlarda ko‘rsatish mumkin:  tadqiqot maqsadi – farazi – kutiladigan yangilik;  tadqiqot predmeti va obyektini tanlash;  tadqiqot metodologiyasi va metodlarini tanlash. Har bir metod esa o‘z ichida kuzatish, dalillarni to‘plash, ularni o‘rganish, qiyoslash, chog‘ishtirish, fikrlarni umumlashtirish, anketa so‘rovnoma va tajriba- sinov o‘tkazish, natijalarni statistik tahlil qilish, xulosalash kabi usullarni qamrab oladi. Demak, tadqiqot ishi tadqiqot maqsadini aniqlash va fan yo‘nalishiga mos umumilmiy metodologiyani tanlashdan boshlanadi. Jumladan, tilshunoslik sohasida ham tadqiqot ishining nazariy (filologik) yoki amaliy (metodik) yo‘nalishda olib borilishi maqsadi tadqiqot ishining keyingi barcha bosqichlarini belgilab beradi. Tadqiqot metodlarni tanlashda ham yana bir muhim jihatga e’tibor qaratish zarur. Ma’lumki, til ijtimoiy-tarixiy hodisa, shundan kelib chiqib, tadqiqot ishi diaxron yoki sinxron planda o‘rganilishi mumkin. Ularning har biri esa o‘z tadqiqot metodlariga ega. Tilshunoslikning diaxron tadqiqot metodlari vaqt, zamon belgisi, ya’ni qo‘llanishiga ko‘ra uzoq o‘tmish bilan bog‘lanishi bilan tavsiflanadi. Ularga tasviriy, qiyosiy-tarixiy, chog‘ishtirish, tarixiy-qiyosiy, tipologik metodlari kiradi. 2.Tavsifiy metod Bu metod jahon tilshunosligining eng qadimiy va dastlabki yetakchi metodi hisoblanib, qadimgi arab, yunon, hind, xitoy, rim tillariga oid yaratilgan asarlar – grammatikalar mazkur metod asosida yaratilgan. Tavsifiy metod sinxron analiz metodi bo‘lib, obyektni (matnni) turgan holatida berilgan ma’lumotlar asosida o‘rganadi. Tavsifiy metod tomonidan olingan ma’lumotlar barcha metodlar uchun tayanch nuqta hisoblanadi. Struktur metod ushbu metod xulosalariga tayanib ish 4
ko‘radi, qiyosiy-tarixiy metod uchun ham qiyoslanayotgan obyekt haqidagi izohni
tavsifiy metod beradi. Shu bois  tavsifiy metod turli  davrlarda turli  lingvistik
maktablar va yo‘nalishlarga xizmat qilgan. Hozir ham boshqa metodlar bilan ish
olib borayotgan mutaxassislar turli tillarga oid darslik, qo‘llanmalar, monografik
tadqiqotlarni shu metod asosida yaratmoqdalar. Tavsifiy metodda tadqiq qilish
jarayoni quyidagi 2 bosqichda olib boriladi: 
I bosqich - 
 
 Komponent tahlil
 
    bo‘lib, unda matn gaplarga, gaplar so‘zlarga,
so‘zlar  morfemalarga,  morfemalar  esa  fonemalarga  ajratilib  tahlil  qilinadi.
Komponent  tahlil  metodi  so‘z  ma’nosini  tarkibiy  qismlarga  –  komponentlar
(semalar)ga  ajratish,  har  bir  semaning  so‘z  ma’nosi  -  semema  tarkibidagi
ahamiyati,  o‘rni,  imkonini  aniqlash,  ishlatilish  doirasini  belgilash  bilan
shug‘ullanadi.  Komponent  tahlil  qilish  metodi  orqali  so‘z  ma’nosi  mantiqan
zaruriy bo‘laklarga – komponentlarga ajratiladi, ajratilgan bo‘laklarning har biri
alohida o‘rganilib, ularning so‘z ma’nosi tarkibidagi “quvvati”, nutqda qanday
vazifa bajarishi o‘rganiladi. Sema va sememalarning o‘zaro bog‘liqligi butun va
bo‘lak nuqtaiy nazaridan baholanadi. 
II bosqich  -  
 
 Kontekstual tahlilda
 
    komponent tahlil  bosqichida olingan
ma’lumotlar  muayyan  guruhlarga  umumlashtiriladi.  Ushbu  tahlillar  til
birliklarining tildagi vazifasi, tuzilishi, qo‘llanishi kabilarni tavsiflashga, ilmiy
izohlashga,  umumlashma  xulosalar  chiqarishga  xizmat  qiladi. Bunda ijtimoiy-
sotsiologik,  talaffuz-akustik,  fanlararo  tahlil,  distributiv  tahlil  usullaridan
foydalaniladi. 
1. Ijtimoiy-sotsiologik usul so‘zlarni mavzu bo’yicha guruhlash, lingvistik-
jug‘rofiy o‘rni, mavqeyi, me’yoriy-uslubiy xususiyatlarni o‘rganadi. 
2.  Talaffuz-akustik  usul  orqali  nutq  tovushlarining  talaffuz-eshitilish
xususiyatlari, fonetik hodisalar tahlili o‘rganiladi. Bunda, ayniqsa, eksperimental-
fonetik tahlil metodi muhim o‘rin tutadi. 
Ushbu  metodda  nutq  tovushlari,  intonatsiya,  pauza,  ritm  kabi  fonetik
hodisalarni maxsus texnik vositalar, asboblar yordamida tadqiq qilinadi. Ushbu
metodda quyidagi usullardan foydalaniladi:
5
Logotip
ko‘radi, qiyosiy-tarixiy metod uchun ham qiyoslanayotgan obyekt haqidagi izohni tavsifiy metod beradi. Shu bois tavsifiy metod turli davrlarda turli lingvistik maktablar va yo‘nalishlarga xizmat qilgan. Hozir ham boshqa metodlar bilan ish olib borayotgan mutaxassislar turli tillarga oid darslik, qo‘llanmalar, monografik tadqiqotlarni shu metod asosida yaratmoqdalar. Tavsifiy metodda tadqiq qilish jarayoni quyidagi 2 bosqichda olib boriladi: I bosqich - Komponent tahlil bo‘lib, unda matn gaplarga, gaplar so‘zlarga, so‘zlar morfemalarga, morfemalar esa fonemalarga ajratilib tahlil qilinadi. Komponent tahlil metodi so‘z ma’nosini tarkibiy qismlarga – komponentlar (semalar)ga ajratish, har bir semaning so‘z ma’nosi - semema tarkibidagi ahamiyati, o‘rni, imkonini aniqlash, ishlatilish doirasini belgilash bilan shug‘ullanadi. Komponent tahlil qilish metodi orqali so‘z ma’nosi mantiqan zaruriy bo‘laklarga – komponentlarga ajratiladi, ajratilgan bo‘laklarning har biri alohida o‘rganilib, ularning so‘z ma’nosi tarkibidagi “quvvati”, nutqda qanday vazifa bajarishi o‘rganiladi. Sema va sememalarning o‘zaro bog‘liqligi butun va bo‘lak nuqtaiy nazaridan baholanadi. II bosqich - Kontekstual tahlilda komponent tahlil bosqichida olingan ma’lumotlar muayyan guruhlarga umumlashtiriladi. Ushbu tahlillar til birliklarining tildagi vazifasi, tuzilishi, qo‘llanishi kabilarni tavsiflashga, ilmiy izohlashga, umumlashma xulosalar chiqarishga xizmat qiladi. Bunda ijtimoiy- sotsiologik, talaffuz-akustik, fanlararo tahlil, distributiv tahlil usullaridan foydalaniladi. 1. Ijtimoiy-sotsiologik usul so‘zlarni mavzu bo’yicha guruhlash, lingvistik- jug‘rofiy o‘rni, mavqeyi, me’yoriy-uslubiy xususiyatlarni o‘rganadi. 2. Talaffuz-akustik usul orqali nutq tovushlarining talaffuz-eshitilish xususiyatlari, fonetik hodisalar tahlili o‘rganiladi. Bunda, ayniqsa, eksperimental- fonetik tahlil metodi muhim o‘rin tutadi. Ushbu metodda nutq tovushlari, intonatsiya, pauza, ritm kabi fonetik hodisalarni maxsus texnik vositalar, asboblar yordamida tadqiq qilinadi. Ushbu metodda quyidagi usullardan foydalaniladi: 5
 Somatik  usul
 
    –  gapirish-so‘zlash  jarayonida  fiziologik  jarayonlarning
jismoniy harakatlari ifodasini o‘rganadi. Artikulyatsiya a’zolarini suratga olish,
nutq apparatining rentgen tasvirini tushirish, nafas olish jarayonini o‘lchash – bu
metodning usullari hisoblanadi. 
Pnevmatik  usul –  talaffuz  jarayonidagi  nutq  a’zolari  harakati,  havo
oqimining og‘iz, burun va bo‘g‘iz bo‘shlig‘idagi harakati natijasida hosil bo‘luvchi
og‘iz, tovush va shovqinlarning o‘zgarishi aniqlanadi. 
Elektroakustik usul
 
    – nutq faoliyatidagi tovushlarni, ularga xos turlicha
xususiyatlarni (masalan, cho‘ziqlik, qisqalik, baland-pastlik, ohangdorlik, shovqin
kabilarni)  elektr  tebranishlari  nuqtayi  nazaridan  tahlil  qiladi,  ular  asosida
tavsiflaydi. Ushbu metod nutq tovushlarini nafaqat akustik, balki artikulyatsion
jihatdan ham aniq tavsiflash imkonini beradi. 
3.  Distributiv  tahlil  usulida  til  va  nutq  birliklari  (fonema,  morfema,
leksema, so‘z va so‘z birikmalari)ning joylashish o‘rni, oldinma-ketin kelishi,
o‘zaro bog‘lanishi va semantik-stilistik munosabatga kirishuvi o‘rganiladi. Bunday
tahlil tilshunoslikda deskriptiv yo‘nalish deb atalib, uning asosini distributsiya yoki
distributiv metod tashkil etadi. 
Unda tillarni o‘rganish 2 bosqichda amalga oshiriladi:1) lingvistik birliklar
aniqlanadi; 2) ushbu birliklarning bir-biriga nisbatan distributsiyasi, joylashuvi
belgilanadi. Distributsiya lisoniy birliklarning nutqda qo‘llanish, joylashish o‘rni,
boshqa unsurlar bilan birika olish qobiliyati, ya’ni potensialdagi qurshovi bo‘lib,
uning morfologik, leksik-semantik, sintaktik turlari bor. 
 Morfologik distributsiya
 
    – bu bir so‘z turkumini boshqa so‘z turkumlari
bilan munosobatga kira olishidir (sifat va ot, ravish va fe’l, artikllar va ot va
hakozo). Bunda morfemalar aniqlanib, ularning aloqalari talqin qilinadi,
izohlanadi. 
 Leksik-semantik distributsiya  
 
 – til elementlarining ma’no jihatidan o‘zaro
aloqa qilish qobiliyatidir. 
 Sintaktik distributsiya
 
    – gap bo‘lakarining bir-biriga nisbatan joylashuvi va
munosabatidir. 
6
Logotip
Somatik usul – gapirish-so‘zlash jarayonida fiziologik jarayonlarning jismoniy harakatlari ifodasini o‘rganadi. Artikulyatsiya a’zolarini suratga olish, nutq apparatining rentgen tasvirini tushirish, nafas olish jarayonini o‘lchash – bu metodning usullari hisoblanadi. Pnevmatik usul – talaffuz jarayonidagi nutq a’zolari harakati, havo oqimining og‘iz, burun va bo‘g‘iz bo‘shlig‘idagi harakati natijasida hosil bo‘luvchi og‘iz, tovush va shovqinlarning o‘zgarishi aniqlanadi. Elektroakustik usul – nutq faoliyatidagi tovushlarni, ularga xos turlicha xususiyatlarni (masalan, cho‘ziqlik, qisqalik, baland-pastlik, ohangdorlik, shovqin kabilarni) elektr tebranishlari nuqtayi nazaridan tahlil qiladi, ular asosida tavsiflaydi. Ushbu metod nutq tovushlarini nafaqat akustik, balki artikulyatsion jihatdan ham aniq tavsiflash imkonini beradi. 3. Distributiv tahlil usulida til va nutq birliklari (fonema, morfema, leksema, so‘z va so‘z birikmalari)ning joylashish o‘rni, oldinma-ketin kelishi, o‘zaro bog‘lanishi va semantik-stilistik munosabatga kirishuvi o‘rganiladi. Bunday tahlil tilshunoslikda deskriptiv yo‘nalish deb atalib, uning asosini distributsiya yoki distributiv metod tashkil etadi. Unda tillarni o‘rganish 2 bosqichda amalga oshiriladi:1) lingvistik birliklar aniqlanadi; 2) ushbu birliklarning bir-biriga nisbatan distributsiyasi, joylashuvi belgilanadi. Distributsiya lisoniy birliklarning nutqda qo‘llanish, joylashish o‘rni, boshqa unsurlar bilan birika olish qobiliyati, ya’ni potensialdagi qurshovi bo‘lib, uning morfologik, leksik-semantik, sintaktik turlari bor.  Morfologik distributsiya – bu bir so‘z turkumini boshqa so‘z turkumlari bilan munosobatga kira olishidir (sifat va ot, ravish va fe’l, artikllar va ot va hakozo). Bunda morfemalar aniqlanib, ularning aloqalari talqin qilinadi, izohlanadi.  Leksik-semantik distributsiya – til elementlarining ma’no jihatidan o‘zaro aloqa qilish qobiliyatidir.  Sintaktik distributsiya – gap bo‘lakarining bir-biriga nisbatan joylashuvi va munosabatidir. 6
Tilda birliklarni qismlarga, ma’noli qismlarga ajratish segmentatsiya deyiladi. 
4. Valentlik tahlil usulida so‘zning nutq faoliyatidagi semantik-sintaktik,
funksional faolligini o‘rganish, uning ma’noga bog‘liq imkoniyatlarini yoritish
masalalari o‘rganiladi. Bunda so‘zning o‘z ma’nosi asosida boshqa so‘zlar bilan
semantik munosabatga kirishuvi, ularni o‘ziga biriktirish xususiyatlari o‘rganiladi,
so‘zlar  orasidagi  semantik  munosabat  bevosita  sintaktik  munosabatni  yuzaga
keltirishi,  ya’ni  semantik  sintagmalar,  sintaktik  konstruksiyalarni  hosil  qilishi
aniqlanadi. Ushbu metod har bir so‘zda valentlik imkoni mavjud bo‘lishi va u
sintaktik aloqada yuzaga chiqishi, valentlikning nutqda – so‘zlar orasidagi turlicha
bog‘lanishlarda, ya’ni xususiyliklarda namoyon bo‘lishi tahlil qilinadi. 
3.Qiyosiy-tarixiy metod
XIX asrning 1-choragida yuzaga kelgan mazkur metod lingvistik metodlar
ichida eng faoli hisoblanib, unda o‘zaro qarindoshlik munosabatidagi tillarning
birliklari  (tovush,  qo‘shimcha  va  so‘zlar)  tarixiy  jihatdan  qiyoslanadi,  ular
orasidagi o‘xshashliklar aniqlanib, ularning dastlabki tarixiy shakllarini tiklashga
harakat qilinadi. Bu vazifalar quyidagi usullar vositasida amalga oshiriladi:
  qiyoslash uchun material to‘plash;
 qiyoslanadigan birliklarni belgilash;
 birliklar tarkibidagi o‘zgarishlar xronologiyasini aniqlash;
 so‘z va morfemalarning qadimgi shakli va ma’nolarini tiklash.
 tillarni qiyosiy o‘rganish va ularning bir-biriga qarindosh va qarindosh
emasligini aniqlash; 
 qarindosh deb tanilgan tillarni bir-biri bilan qiyoslab, ularning bobo tilini
tiklash. 
Ushbu metod XIX asrning boshlarida paydo bo‘lgan deyilishiga qaramay, bu
yo‘nalish  bilan  olimlar  oldinroq  shug‘ullanishga  kirishganlar.  Unda  qiyoslash
uchun  dalillar  faqat  qarindosh  tillardan  -  genetik  tenglikka  ega  bo‘lgan
tillardangina olinadi. Masalan: ruscha svetok, polyakcha  kwiatok “gul”; forscha
now, ruscha nov(ыy), nemischa neu, inglizcha new “yangi”; grekcha pater, patras,
7
Logotip
Tilda birliklarni qismlarga, ma’noli qismlarga ajratish segmentatsiya deyiladi. 4. Valentlik tahlil usulida so‘zning nutq faoliyatidagi semantik-sintaktik, funksional faolligini o‘rganish, uning ma’noga bog‘liq imkoniyatlarini yoritish masalalari o‘rganiladi. Bunda so‘zning o‘z ma’nosi asosida boshqa so‘zlar bilan semantik munosabatga kirishuvi, ularni o‘ziga biriktirish xususiyatlari o‘rganiladi, so‘zlar orasidagi semantik munosabat bevosita sintaktik munosabatni yuzaga keltirishi, ya’ni semantik sintagmalar, sintaktik konstruksiyalarni hosil qilishi aniqlanadi. Ushbu metod har bir so‘zda valentlik imkoni mavjud bo‘lishi va u sintaktik aloqada yuzaga chiqishi, valentlikning nutqda – so‘zlar orasidagi turlicha bog‘lanishlarda, ya’ni xususiyliklarda namoyon bo‘lishi tahlil qilinadi. 3.Qiyosiy-tarixiy metod XIX asrning 1-choragida yuzaga kelgan mazkur metod lingvistik metodlar ichida eng faoli hisoblanib, unda o‘zaro qarindoshlik munosabatidagi tillarning birliklari (tovush, qo‘shimcha va so‘zlar) tarixiy jihatdan qiyoslanadi, ular orasidagi o‘xshashliklar aniqlanib, ularning dastlabki tarixiy shakllarini tiklashga harakat qilinadi. Bu vazifalar quyidagi usullar vositasida amalga oshiriladi:  qiyoslash uchun material to‘plash;  qiyoslanadigan birliklarni belgilash;  birliklar tarkibidagi o‘zgarishlar xronologiyasini aniqlash;  so‘z va morfemalarning qadimgi shakli va ma’nolarini tiklash.  tillarni qiyosiy o‘rganish va ularning bir-biriga qarindosh va qarindosh emasligini aniqlash;  qarindosh deb tanilgan tillarni bir-biri bilan qiyoslab, ularning bobo tilini tiklash. Ushbu metod XIX asrning boshlarida paydo bo‘lgan deyilishiga qaramay, bu yo‘nalish bilan olimlar oldinroq shug‘ullanishga kirishganlar. Unda qiyoslash uchun dalillar faqat qarindosh tillardan - genetik tenglikka ega bo‘lgan tillardangina olinadi. Masalan: ruscha svetok, polyakcha kwiatok “gul”; forscha now, ruscha nov(ыy), nemischa neu, inglizcha new “yangi”; grekcha pater, patras, 7
lotincha  pater,  sanskritcha  pitar,  nemischa  vater,  forscha  padar,  ruscha  papa,
hindcha “bobo”,”ota” demakdir. 
4.Chog‘ishtirish va tipologik metod
Ikki yoki undan ortiq qarindosh yoki qarindosh bo‘lmagan tillarni qiyoslash
chog‘ishtirish  yoki  qiyosiy-chog‘ishtirish  metodi  deb  nomlanadi.  Ushbu
metodda  lingvistik  hodisalarning  tillararo  o‘xshashliklari,  umumiy  va  farqli
jihatlari tavsiflanadi, biroq bunda ularning tarixiga, kelib chiqishi, ya’ni genetik
jihatlariga,  taraqqiyotiga  asoslanilmaydi.  Chog‘ishtirish  metodi  ayniqsa  chet
tillarini o‘rganishda keng qo‘llaniladi va nafaqat nazariy, balki amaliy maqsadlar
uchun ham xizmat qiladi. XVII-XVIII asrlardayoq yuzaga kelgan 2 tilli lug‘atlar,
tillar uchun umumiy grammatikalar, bir tildan ikkinchi tilga tarjima qilish texnikasi
va  nazariyasining  yaratilishi  ushbu  metod  asosida  olib  borilgan  tadqiqotlar
natijalaridir. Bu metod bir tilda oddiy tasvirlash metodidan foydalanilganda yuzaga
chiqmagan xususiyatlarni ochib berishga yordam beradi. 
Bu  esa  tillarning  tarkibini  chuqurroq  o‘rganish  va  bilishga  imkoniyat
yaratadi. Ikkinchi tomondan, chog‘ishtirish metodi lug‘atlar, qo‘llanmalar yaratish
kabi  sof  amaliy  maqsadlarga  xizmat  qiladi.  Ushbu  metodni  qo‘llash  usullari
quyidagilardir:
 so‘z va qo‘shimchalarni farqlash, qo‘shimchalarning birikishini tavsiflash;
 shevalar va tillar orasidagi tovush almashinuvi va mos kelishlikni aniqlash;
 adabiy  til  me’yorlarini  ishlab  chiqish  va  ularga  o‘rgatish  metodikasini
shakllantirish;
 bir tilda ifodalangan ma’no yoki vazifa boshqa tilda qanday usul va vosita
bilan berilishini aniqlash;
 bir tilli (izohli) va ko‘p tilli tarjima lug‘atlari tuzish.
Hozirgi  kunda  chet  tillarni  o‘rganish,  tarjima  nazariyasi  va  amaliyoti
bo‘yicha olib borilayotgan ilmiy tadqiqot ishlari, asosan, mazkur metod usullarini
qo‘llash vositasida amalga oshirilmoqda, shu bois bugungi kunda uning nazariy va
amaliy ahamiyati yanada ortdi. 
8
Logotip
lotincha pater, sanskritcha pitar, nemischa vater, forscha padar, ruscha papa, hindcha “bobo”,”ota” demakdir. 4.Chog‘ishtirish va tipologik metod Ikki yoki undan ortiq qarindosh yoki qarindosh bo‘lmagan tillarni qiyoslash chog‘ishtirish yoki qiyosiy-chog‘ishtirish metodi deb nomlanadi. Ushbu metodda lingvistik hodisalarning tillararo o‘xshashliklari, umumiy va farqli jihatlari tavsiflanadi, biroq bunda ularning tarixiga, kelib chiqishi, ya’ni genetik jihatlariga, taraqqiyotiga asoslanilmaydi. Chog‘ishtirish metodi ayniqsa chet tillarini o‘rganishda keng qo‘llaniladi va nafaqat nazariy, balki amaliy maqsadlar uchun ham xizmat qiladi. XVII-XVIII asrlardayoq yuzaga kelgan 2 tilli lug‘atlar, tillar uchun umumiy grammatikalar, bir tildan ikkinchi tilga tarjima qilish texnikasi va nazariyasining yaratilishi ushbu metod asosida olib borilgan tadqiqotlar natijalaridir. Bu metod bir tilda oddiy tasvirlash metodidan foydalanilganda yuzaga chiqmagan xususiyatlarni ochib berishga yordam beradi. Bu esa tillarning tarkibini chuqurroq o‘rganish va bilishga imkoniyat yaratadi. Ikkinchi tomondan, chog‘ishtirish metodi lug‘atlar, qo‘llanmalar yaratish kabi sof amaliy maqsadlarga xizmat qiladi. Ushbu metodni qo‘llash usullari quyidagilardir:  so‘z va qo‘shimchalarni farqlash, qo‘shimchalarning birikishini tavsiflash;  shevalar va tillar orasidagi tovush almashinuvi va mos kelishlikni aniqlash;  adabiy til me’yorlarini ishlab chiqish va ularga o‘rgatish metodikasini shakllantirish;  bir tilda ifodalangan ma’no yoki vazifa boshqa tilda qanday usul va vosita bilan berilishini aniqlash;  bir tilli (izohli) va ko‘p tilli tarjima lug‘atlari tuzish. Hozirgi kunda chet tillarni o‘rganish, tarjima nazariyasi va amaliyoti bo‘yicha olib borilayotgan ilmiy tadqiqot ishlari, asosan, mazkur metod usullarini qo‘llash vositasida amalga oshirilmoqda, shu bois bugungi kunda uning nazariy va amaliy ahamiyati yanada ortdi. 8
Tipologik metod esa o‘zaro genetik bog‘liq va genetik bog‘liq bo‘lmagan til
oilalariga tegishli tillarni qiyoslash asosida o‘rganadi. Shu xususiyati bilan ushbu
metod  faqat  bir  til  oilasiga  kiruvchi  tillarni  tadqiq  qiluvchi  qiyosiy-tarixiy
metoddan farq qiladi. Ushbu metodning mohiyati shundan iboratki, bunda tillar
genetik  jihatdan  qaysi  oilaga  mansub  bo‘lishidan  qat’iy  nazar  tuzilishidagi
o‘xshash  va  farqli  jihatlariga  ko‘ra  qiyoslanadi,  tillarning  struktur-qurilish
xususiyatlari  aniqlanadi,  muayyan  xulosalar  chiqariladi.  Tillarni  tipologik
o‘rganishning  quyidagi  yondashuvlari  mavjud:
 klassifikatsion-tasnifiy,
xarakterologik, belgili va ichki sistem yondashuvlar. 
 Klassifikatsion yondashuv  tillarga tasnifiy yondashuv morfologik tasnif
sifatida asos va qo‘shimchalar o‘zaro zid holda qiyoslab o‘rganiladi.
 Xarakterologik  yondashuv  orqali  qiyoslanayotgan  har  bir  tilning
tuzilishiga,  ya’ni  o‘ziga  xos  muhim,  xarakterli  xususiyatlari,  jihatlari
aniqlanadi hamda shu orqali tilga baho beriladi. 
 Belgili yondashuv  tillarga muayyan belgi-xususiyatlar (masalan, fonetik,
morfologik kabi) jihatidan yondashuv bo‘lib, bunda til sathlari tipologiyasi
(fonetik tipologiya, leksik tipologiya kabilar) yaratiladi. 
 Ichki sistem yondashuvda muayyan tildagi muayyan hodisalar (fonetik,
leksik va b.) orasidagi o‘zaro munosabatlar, aloqalar o‘rganiladi va tadqiq
qilinadi. 
5.Struktural tahlil metodlari
Strukturalizm  (ingl.  structural  so‘zidan  olingan)  bo‘lib,  tilni  o‘zaro
bog‘langan  va  nisbatlangan  til  birliklaridan  iborat  butun  bir  tahlil  metodi
hisoblanadi. Ushbu metod til va nutq birliklari, ushbu birliklarning o‘xshash va
noo‘xshash jihatlari, joylashish tartibi va boshqa nisbiy aloqalarni aniqlash bilan
shug‘ullanadi.  Struktual  tilshunoslik  uchun  tilning  ichki  qurilishi,  til  tarkibini
tashkil  etuvchi  tarkibiy  qismlar  orasidagi  munosabatlar,  oppozitsiyalar,  ya’ni
tilning struktural tomonlari tilning asosiy aspekti hisoblanadi. XX asrning 30-
yillarida Amerika tilshunosligida yuzaga kelgan struktural yo‘nalish juda ko‘p
9
Logotip
Tipologik metod esa o‘zaro genetik bog‘liq va genetik bog‘liq bo‘lmagan til oilalariga tegishli tillarni qiyoslash asosida o‘rganadi. Shu xususiyati bilan ushbu metod faqat bir til oilasiga kiruvchi tillarni tadqiq qiluvchi qiyosiy-tarixiy metoddan farq qiladi. Ushbu metodning mohiyati shundan iboratki, bunda tillar genetik jihatdan qaysi oilaga mansub bo‘lishidan qat’iy nazar tuzilishidagi o‘xshash va farqli jihatlariga ko‘ra qiyoslanadi, tillarning struktur-qurilish xususiyatlari aniqlanadi, muayyan xulosalar chiqariladi. Tillarni tipologik o‘rganishning quyidagi yondashuvlari mavjud: klassifikatsion-tasnifiy, xarakterologik, belgili va ichki sistem yondashuvlar.  Klassifikatsion yondashuv tillarga tasnifiy yondashuv morfologik tasnif sifatida asos va qo‘shimchalar o‘zaro zid holda qiyoslab o‘rganiladi.  Xarakterologik yondashuv orqali qiyoslanayotgan har bir tilning tuzilishiga, ya’ni o‘ziga xos muhim, xarakterli xususiyatlari, jihatlari aniqlanadi hamda shu orqali tilga baho beriladi.  Belgili yondashuv tillarga muayyan belgi-xususiyatlar (masalan, fonetik, morfologik kabi) jihatidan yondashuv bo‘lib, bunda til sathlari tipologiyasi (fonetik tipologiya, leksik tipologiya kabilar) yaratiladi.  Ichki sistem yondashuvda muayyan tildagi muayyan hodisalar (fonetik, leksik va b.) orasidagi o‘zaro munosabatlar, aloqalar o‘rganiladi va tadqiq qilinadi. 5.Struktural tahlil metodlari Strukturalizm (ingl. structural so‘zidan olingan) bo‘lib, tilni o‘zaro bog‘langan va nisbatlangan til birliklaridan iborat butun bir tahlil metodi hisoblanadi. Ushbu metod til va nutq birliklari, ushbu birliklarning o‘xshash va noo‘xshash jihatlari, joylashish tartibi va boshqa nisbiy aloqalarni aniqlash bilan shug‘ullanadi. Struktual tilshunoslik uchun tilning ichki qurilishi, til tarkibini tashkil etuvchi tarkibiy qismlar orasidagi munosabatlar, oppozitsiyalar, ya’ni tilning struktural tomonlari tilning asosiy aspekti hisoblanadi. XX asrning 30- yillarida Amerika tilshunosligida yuzaga kelgan struktural yo‘nalish juda ko‘p 9