LOGISTIK TIZIM BOSHQARUVINI TASHKIL ETISH
1. Boshqaruvga an’anaviy yondashishlarni taqqoslash
Logistikani moddiy oqimlarni boshqarish usullari va vositalarining yig‘indisi
sifatida belgilash ushbu boshqaruv nuqtai nazaridan muhim bo‘lmagan bir qator
omillardan fikran boshqa tomonlarga ketish imkonini beradi. Shunday qilib,
to‘g‘ridan-to‘g‘ri logistik zanjirni tuzish mumkin bo‘ladi. Bu, o‘z navbatida, ularda
sodir bo‘layotgan jarayonlarni shakllangan holda bayon qilishni amalga oshirish va
shu asosda boshqaruv qarorlarini ishlab chiqishga imkon beradi. Ko‘rsatib o‘tilgan
qarorlar yagona maqsad bilan – iste’molchilar tomonidan qo‘yilayotgan talablarni
qanoatlantiruvchi chiquvchi moddiy oqimni shakllantirish uchun ishlab chiqiladi.
Moddiy oqimning tabiati shundayki, u iste’molchiga yetib borgunga qadar
ishlab chiqarish, omborxona, transport bo‘g‘inlarini o‘tadi. Moddiy oqimni logistik
jarayonning turli-tuman ishtirokchilari tashkil qiladilar va yo‘naltiradilar. Amalga
oshirish tamoyili logistika kontseptsiyasida birinchi o‘ringa qo‘yiladigan tizimli
yondashish moddiy oqimlarni to‘g‘ridan-to‘g‘ri boshqarishning metodologik asosi
bo‘ladi. Boshqaruvga an’anaviy yondashishda logistik zanjirning har bir bo‘g‘ini
o‘zining shaxsiy maqsadlari va samaradorligi mezonlarini mo‘ljallovchi shaxsiy
boshqaruv tizimiga ega. Logistik zanjirning har bir oldingi bo‘g‘inining ushbu
bo‘g‘in boshqaruv tizimi ta’siri ostida uning maqsadlari va mezonlarini hisobga
olish bilan shakllangan chiquvchi oqim keyingi bo‘g‘in uchun kiruvchi bo‘ladi.
Ohirgi bo‘g‘inning chiquvchi oqimi butun logistik zanjirning natija beruvchi moddiy
oqimi bo‘ladi. Uning parametrlari logistik zanjirning bo‘g‘inlaridan har birida izchil
amalga oshiriladigan mustaqil boshqaruvchi ta’sirlar natijasida amalga oshiriladi.
Shuning uchun ham, boshqaruvning umumiy maqsadlari nuqtai nazaridan ular ichki
sabablar natijasida vujudga kelgan bo‘ladilar.
Logistik yondashishda boshqaruvchi ta’sirlar boshqaruvning yagona logistik
tizimi tomonidan boshqaruvning yangi ob’ekti – to‘g‘ridan-to‘g‘ri oqimga nisbatan
qo‘llaniladi. Ushbu boshqaruvchi ta’sirlar tadqiqot qilinayotgan logistik zanjir
samaradorligining umumiy maqsadlari va mezonlaridan kelib chiqqan holda
shakllanadi, chunki chiquvchi moddiy oqimning parametrlarini butunlay oldindan
aytib beradigan boladi. Haqiqiy logistik tizimlarni faoliyat yuritishi ham bu tizimlar
ichida va ham ularning atrof-muhit bilan munosabatlarida murakkab aloqalar
mavjudligi bilan ta’riflanadi. Bunday sharoitlarda tizimni faoliyat yuritishining
asosiy maqsadlari va ularning oldiga qo‘yilayotgan talablarni hisobga olmasdan
xususiy qarorlarni qabul qilish yetarli bo‘lmasligi va hatto xato bo‘lishi mumkin.
Tizimli yondashish qat’iy metodologik kontseptsiya ko‘rinishida bo‘lmaydi. U idrok
etish kontseptsiyalarining o‘ziga xos tamoyillarining yig‘indisi bo‘lib, unga rioya
qilish belgilangan tartibda aniq tadqiqotlarni ko‘zlashga imkon beradi. Logistik
tizimlarni shakllantirishda tizimli yondashishlarning quyidagi tamoyillarini hisobga
olish kerak:
- tizimni yaratish bosqichlari bo‘yicha izchil harakatlanish tamoyili. Bu
tamoyilga rioya qilish shuni bildiradiki, tizim avval makro darajada, ya’ni atrof-
muhit bilan o‘zaro munosabatlarda, keyin esa mikro darajada, ya’ni o‘z tuzilishining
ichida tadqiqot qilishi kerak;
- loyihalashtirilayotgan tizimlarning axborotli ishonchlilik, resursli va boshqa
ta’riflarini moslashtirish;
- alohida tizimchalar maqsadlari va butun tizim maqsadlari o‘rtasida
ihtilof yo‘qligi tamoyili.
Tizimli yondashishning mohiyati uni tizimlarni shakllantirishga klassik
induktiv yondashish bilan taqqoslashda namoyon bo‘ladi. Klassik yondashish
xususiydan umumiy (induksiya) ga o‘tishni bildiradi. Ushbu jarayonga klassik
yondashishda tizimni shakllantirish, uni alohida ishlab chiqilgan tarkibiy qismlarini
birlashtirish yo‘li bilan sodir bo‘ladi. Birinchi bosqichda alohida tizimlarni faoliyat
yuritishining maqsadlari aniqlanadi. Ikkinchi bosqichda, alohida tizimchalarni
shakllantirish uchun zarur bo‘lgan axborotlar tahlil qilinadi. Uchinchi bosqichda
birgalikda tizimning ish qobiliyatini tashkil qiluvchi tizimchalar shakllantiriladi.
Tizimli yondashish klassikdan farqli ravishda umumiydan xususiyga izchil o‘tishni
ko‘zda tutadi, bunda ko‘rib chiqishning asosida tizim yaratilayotgan yakuniy
maqsad yotadi.
Tizimli yondashishda tizimni shakllantirishning izchilligi ham o‘z ichiga bir
necha bosqichlarni oladi:
Birinchi bosqich. Tizimni faoliyat yuritishining maqsadlari belgilanadi va
shakllantiriladi.
Ikkinchi bosqich. Tizimni faoliyat yuritishining maqsadlari va tashqi
muhitning cheklashlari tahlili asosida tizim qanoatlantirishi kerak bo‘lgan talablar
aniqlanadi.
Uchinchi bosqich. Ushbu talablar asosida, mo‘ljalga ko‘ra, ba’zi bir
tizimchalar shakllantiriladi.
To‘rtinchi bosqich. Tizimni sintez qilishning eng murakkab bosqichi: har xil
variantlarni tahlil qilish va tizimchalarni tanlash, ularni yagona tizimda tashkil
qilish, bunda tanlov mezonlaridan foydalaniladi.
Logistikada tizimlarni sintez qilishning asosiy usullaridan biri – modellashtirishdir.
Makrodarajadgi logistik boshqaruv uchun alohida korxonalar va firmalar
logistik zanjirning bo‘g‘inlari bo‘ladilar, mikrodarajada esa bitta korxonaning
ta’minot xizmatlari, ishlab chiqarish, moliya – sotish bo‘limlari kabi faoliyat
yurituvchi bo‘linmalari bo‘ladi. Logistik boshqaruv ishlab chiqarish, sotish
faoliyatiga tizimli yondashishni amalga oshirishdan iborat bo‘ladi. Iqtisodiyotda
tizimli yondashish iqtisodiy tizimni tizimli tahlil nuqtai nazaridan butun bir yaxlit
sifatida o‘rganishdan iborat bo‘ladi. Iqtisodiy tizim ochiq tizim bo‘lgan holda, bir
tomondan, umumiy ijtimoiy tizimning tarkibiy qismi sifatida, boshqa tomondan esa
– jamiyat iste’moli resurslari tizimining bir qismi bo‘ladi. Iqtisodiy tizim maqsadga
qaratilgan va tizimi ob’ektlarning vazifalari, ularning xususiyatlari va ular
o‘rtasidagi aloqalar bilan belgilanadi. Tizimli ob’ektlar – bu kirish, jarayon, maqsad,
chiqish, teskari aloqalar va cheklashlar. Iqtisodiy tizimni o‘rganishga tiizmli
yondashish iqtisodiyotning barcha kategoriyalari va qonunlarini ularning birliklari
va o‘zaro asoslanganliklarida o‘rganishni taqozo yetadi. Qabul qilinayotgan
qarorlarning samaradorligi tizimli yondashishni o‘lchovi bo‘ladi.
Shunday qilib, tizimli yondashish har bir tizim, hatto, ayrim, tarqoq
tiizmchalardan tashkil topgan vaqtda ham integratsiyalangan yaxlit ekanligini
bildiradi. Tizimli yondashish o‘rganilayotgan ob’ektni umumiy maqsad bilan
birlashtirilgan o‘zaro bog‘liq tizimchalarining majmuasi sifatida ko‘rishga, uning
integratsiyalangan xususiyatlari, ichki va tashqi aloqalarini ochib borishga imkon
beradi. Alohida elementlar (bo‘g‘inlar) ning xususiy maqsadlarini butun tizimning
yagona maqsadini tahlil qilish asosida qo‘yish va erishishga asoslangan tizimli
yondashishni deduktivli deb atash mumkin. Butun tizim faoliyatining har biri
o‘zining xususiy maqsadini ko‘zlovchi alohida elementlar faoliyatini birlashtirish
natijasi sifatida olinadigan an’anaviy yondashishni induktivli deb atash mumkin.
Boshqaruv logistik tizimlarining o‘ziga xos xususiyati shundan iboratki, bunday
tizim, avval, atrof-muhit bilan o‘zaro aloqalarni o‘rnatish maqsadida tahlil qilinishi,
keyin esa shakllanayotgan tizim ichidagi o‘zaro aloqani belgilashi kerak.
Boshqaruvning logistik tizimlari, haqiqatdagi har bir tizim kabi rivojlanishning har
xil bosqichlarida bo‘lishi va ishlab chiqarish hamda sotishning har xil tarkibiy
qismlarini qamrab olishning to‘liqligi darajasi bilan farqlanishlari mumkin.
Boshqaruvning logistik tizimlarini qo‘llash uchun rivojlanishning to‘rtta darajasi
yoki ishlab chiqarish, sotish tizimi tarkibiy qismlarini qamrab olish to‘liqligining
to‘rtta darajasi xosdir. 1 – birinchi daraja; 2 – ikkinchi daraja; 3 – uchinchi daraja; 4
– to‘rtinchi daraja.
Tarkibiy qismlarni qamrab olish to‘liqligining birinchi darajali logistik tizimlari
uchun
jo‘natishga
tayyor
mahsulotlarni
omborga
joylashtirish,
ularni
iste’molchilarga tashishni tashkil qilish vazifalarini bajarish xosdir. Bunday logistik
tizim chiqishda iste’molchilar talabnomalaridagi kundalik cho‘qqilar va o‘zgarishlar
ta’minlanadi.
Tarkibiy qismlarni qamrab olish to‘liqligining ikkinchi darajali logistik
tizimlari uchun ular huquq doiralarini shaxsiy ishlab chiqarishlarini chiqishlargacha
tarqalishi xosdir.Bunday tizimlar to‘liqlikning birinchi darajasiga xos bo‘lgan
jo‘natishga tayyor mahsulotlarni iste’molchilar va omborlarga tashish bilan bir
qatorda yana tayyor mahsulotlarning korxona ichidagi omborlarini ham qamrab
oladilar. Bunday tizimlarning vazifalariga buyurtmalarni ishlab chiqish,
iste’molchilarga xizmat ko‘rsatish, tayyor mahsulotlarni korxonada saqlash va
tayyor mahsulotlarning korxona ichidagi zaxiralarini boshqarish ham kiradi.
Tarkibiy qismlarni qamrab olish to‘liqligining uchinchi darajasidagi logistik
tiizmlar uchun ularning huquq doiralarini qo‘shimcha kirish omborlari, dastlabki
materiallarni yetkazib berish tizimi, harid qilishlar va ta’minlash sohasi hamda
materiallarni ishlab chiqarish jarayoni vaqtida harakatlanishga ham yoyiladi. Bu
kengaytirilgan huquq doirasiga muvofiq oldingi ko‘rib chiqilganga qo‘shimcha
sifatida, bunday tizimlar xom ashyo va butlovchilarni harid qilish, xom ashyo va
butlovchilarni yetkazib berishni boshqarish, xom ashyo va butlovchilar zaxiralarini
hamda tugallanmagan ishlab chiqarish darajasini boshqarish vazifalarini bajaradilar.
Bunday darajadagi logistik tizimning ishi, odatda, amaldagi yillik rejadan
foydalanish bilan amalga oshiriladi. Uchinchi darajadagi tizimlarni logistik
boshqarish oldindan bo‘ladigan ta’sirlarni silliqlashdan iborat bo‘ladi, ichki
sharoitdan kelib chiqib chetga chiqishlarga javob qaytarish bilan cheklanib
qolmaydi.
Tarkibiy qismlarni qamrab olish to‘liqligining to‘rtinchi darajasi
logistik tizimlari o‘z huquq doiralarini ishlab chiqarish, sotish jarayonining barcha
elementlari va bosqichlariga, shu jumladan, shaxsiy ishlab chiqarishni rejalashtirish
va boshqarishgacha tarqatadi. Bu marketing tadqiqotlari natijalarini rejalashtirish,
ishlab chiqarish, ta’minot va moliya operatsiyalari bilan bog‘lashga imkon beradi.
Bunday logistik boshqaruv integratsiyalash tamoyilidan foydalanadi va iqtisodiy
murosaning oldin yeslatib o‘tilgan g‘oyalariga asoslanadi. Bunday darajadagi
logistik tizimning ishi, odatda, uzoq muddatli rejalardan foydalanish bilan amalga
oshiriladi. Ishlab chiqarish, sotish tizim bo‘linmalarini qamrab olish to‘liqligining
har xil darajadagi logistik tizimlar bilan qamrab olish mavjud. Aniq ishlab chiqarish,
sotish tizimiga logistik boshqaruvni tatbiq etishning maqsadga muvofiqligi har biri
alohida holda maxsus ko‘rib chiqishni talab qiladi.
2. Logistikada bashoratlash usullari
Logistik operatsiyalarni rejalashtirish va boshqarishda, ko‘pincha, bashoratlashning
har xil usullari va modellaridan foydalaniladi. Iste’mol talabi, moddiy resurslarni
sarflanishi, zaxiralar darajasining aniqligi va ishonchliligiga amalda barcha logistik
kontseptsiyalar to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq. Logistik menejerlar o‘zlarining amaliy
faoliyatlarida talab qilinadigan aniqlik, dastlabki axborotlarning hajmi va turi hamda
boshqa omillarga ko‘ra bashoratning har xil usullaridan foydalanadilar, buning
ustiga ko‘pgina hollarda bu maqsad uchun standartli yoki shaxsiy komp’yuter
dasturlarini qo‘llaydilar. Talab va tayyor mahsulotni sotish hajmini bashoratlash
logistikada bu usullarning qo‘llashning asosiy sohasi bo‘ladi. Ishlab chiqarish
ichidagi logistikaning maqsadlari uchun moddiy resurslarga ehtiyojni bashoratlash
katta ahamiyatga ega, bu haridlarni boshqarish va sotishdan keyingi servis uchun
dolzarb bo‘ladi. Bashoratlash logistik rejalashtirishning har xil turlari: strategik,
taktik, operativning ajralmas qismi bo‘ladi. Rejani ilmiy asoslash vositasi bo‘lgan
holda, bashorat rejalashtirish uchun zaruriy axborotlarga ega bo‘lishi, logistik
menejment jarayonini rivojlanish harakterining ehtimol bo‘lgan baholanishi va
logistik tizim oldiga qo‘yilgan maqsadlarni amalga oshirishning ehtimol bo‘lgan
yo‘lini o‘z ichiga olishi kerak. Umumiyroq nuqtai nazardan, bashorat – bu logistik
jarayon, tizim yoki alohida elementlarning kelajakdagi belgilangan paytdagi holati
va bu holatga erishishning muqobil yo‘llari haqidagi ehtimol bo‘lgan mulohazadir.
Iqtisodiy bashorat iqtisodiy tizimni rivojlanishining ehtimol bo‘lgan yo‘nalishlari va
har xil variantlarni belgilashga imkon beradi, hamda uni faoliyat yuritishining aniq
maqsadlarini tanlashda yordam beradi. Shuning uchun logistikada bashoratni
belgilanishi mikro va makro logistik muhit o‘zgarishlari tendensiyasini ochishdan
va logistik operatsiyalar dinamikasining firma menejmenti hodimlariga zarur
bo‘lgan ehtimol bo‘lgan miqdoriy va sifatiy baholarini olishdan iborat bo‘ladi.
Bashoratlashning umumiy sxemasida ob’ekt yoki jarayonning qandaydir parametrik
bashoratini olish uchun bashoratlashning belgilangan modeliga ega bo‘lishlari
kerak, undan o‘tmishdagi vaqtning belgilangan oralig‘i uchun retrospektiv
(o‘tmishdagi) axborotlar, vaqtning hozirgi payti parametri haqidagi axborotlar va
ba’zi tashqi muhit haqidagi bashoratli axborotlardan foydalaniladi. Olingan
bashoratning aniqligi va ishonchliligi dastlabki axborotning hajmi, aniqligi va
ishonchliligi, qo‘llanilayotgan usulning to‘g‘riligi va bashoratning chuqurligiga
bog‘liq. Hozirgi vaqtda bashoratlashning juda katta miqdordagi har xil usullari
mavjud bo‘lib, ularning katta qismi faktografika, ya’ni ob’ektning o‘tmishdagi hulqi
haqidagi axborotlar – retrospektiv axborotlardan foydalanuvchi usullarga kiradilar.
.
Logistik menejmentda ko‘pincha faktografik usullardan foydalaniladi, ular
uchun dastlabki axborotlar dinamik qatorlarga ega bo‘ladi. Qoidaga ko‘ra,
logistikada foydalaniladigan iqtisodiy yoki texnikiqtisodiy ko‘rsatkichlarining
dinamik qatorlari ma’lumotlar nuqtalarining eng katta miqdoriga ega, shuning uchun
qisqa dinamik qatorlar deb ataladilar.
Logistik menejerlar tomonidan foydalaniladigan bashoratlash usullarining
qisqacha ta’rifini ko‘rib chiqamiz.
“Delfi” usuli. Ekspertlar guruhi maxsus anketa yordamida so‘rov qilinadi, unda
savolga javob keyingi savolni keltirib chiqaradi. Ekspertlarning belgilangan guruhi
uchun yaroqli bo‘lgan axborotlarning har qanday qatori va boshqalar uchun
yaroqsiz bo‘lgan barcha axborotlar bashoratlash uchun yaroqli bo‘ladi. Bu usul
monitarli ishlab chiqishning guruhli samarasini elementlashtiradi. Bashoratlash
davri – o‘rtacha va uzoq muddatli bo‘ladi.
“Bozorni tadqiq qilish” usuli. Haqiqiy bozorlar haqidagi gipotezalarni tanlab
olish va testdan o‘tkazish uchun tizimli, shakllangan va ongli tadbirlar. Bashoratlash
davri – o‘rtacha va uzoq muddatli bo‘ladi.
“Izchil bitimlar” usuli. Bu usul ekspertlar guruhi bitta ekspertga qaraganda
yaxshiroq bashorat qilishi mumkinligiga yo‘l qo‘yishga asoslangan. Cheklashlar
mavjud emas, muhokamalar rag‘batlantiriladi. Olingan bashoratlar ijtimoiy
omillarga bog‘liq bo‘ladi va to‘g‘ri bitimlarni aks yettirishi mumkin. Bashoratlash
davri – o‘rtacha va uzoq muddatli bo‘ladi.
“Sotish darajasini baholash” usuli. Mahsulotlarni sotishlar darajasi haqidagi
fikrlar sotish hodimlari guruhlari bo‘yicha ishlab chiqilishi mumkin va ko‘pincha,
haridorlarning talablari va ehtiyojlari tendensiyasini aks yettiradi. Bashoratlash davri
– o‘rtacha va qisqa muddatli bo‘ladi.
“Fikrlarni bashoratlash” usuli. Bu usulda firma xodimlarining bo‘ladigan
tendensiya haqidagi hamda ba’zida kelajakdagi alohida xizmatlar, jarayonlar
tendensiyalari haqidagi fikrlari va tasavvurlaridan foydalaniladi. Umumiy holda usul
qat’iy ilmiy bo‘lmaydi. Bashoratlash davri – o‘rtacha va uzoq muddatli bo‘ladi.
“Tarixiy o‘xshashlik” usuli. Bozorga yangi tovarni qo‘yish va sotishlar
hajmini o‘sishini o‘tmishdagi xuddi shunday bir-birini o‘rnini
almashtiruvchi tovarlarni bashoratlashga asoslangan solishtirma tahlil qilish usuli.
Bashoratlash davri – o‘rtacha va uzoq muddatli bo‘ladi.
“Sirg‘aulchan o‘rtacha” usuli. Dastlabki dinamik qatordagi har bir nuqta
mavsumiylik va ma’lumotlarni muntazam emasligi ta’sirini bartaraf yetish uchun
arifmetik o‘rtachalash yo‘li bilan bir necha nuqtalar yig‘indisi bilan silliqlantiriladi.
Bashoratlash davri – qisqa muddatli bo‘ladi.
“Yeksponensial silliqlash” usuli. Bu usul sirg‘aluvchi o‘rtacha usuliga
o‘xshash, ammo o‘rtachalashtirish dinamik qatorning dastlabki ma’lumotlari
tomonidan berilgan belgilangan og‘irliklar bilan o‘tkaziladi. Har bir keyingi miqdor
oldingidan olinadi. Bashoratlash davri – qisqa muddatli bo‘ladi.
“Boks – Jenkins qatorlaridan foydalanish” usuli. Usul statistik modellar va
vaqt qatorlarini ishlab chiqishdan foydalanadi. Bashoratlash davri – o‘rtacha va
qisqa muddatli bo‘ladi.
“Klassik dinamik qatorlar” usuli. Mavsumiy to‘lqin, trend va nomuntazam
tarkibiy qismni dekompozitsiyalash uchun usul. Logistikada 3 dan 12 oygacha
davrga bashoratlash uchun eng yaxshi usullardan biri bo‘ladi. Bashoratlash davri –
o‘rtacha va qisqa muddatli bo‘ladi.
“Trendning proeksiyasi” usuli. Trend uchun tahliliy formulani qurish va uni
bashorat davrida davom yettirishdan iborat. Bir necha variantlarga ega: oddiy,
nominal, logarifli va boshqalar. Bashoratlash davri – o‘rtacha va qisqa muddatli
bo‘ladi.
“Fokusni bashoratlash” usuli. 3 oygacha davrga yetarlicha aniq bashorat
olish uchun bir necha oddiy hal qiluvchi qoidalarni beradi. Retrospektiv axborotlarni
imitatsion komp’yuterli modellashtirish usulidan foydalaniladi. Bashoratlash davri
– o‘rtacha muddatli bo‘ladi.
“Spektrli tahlil” usuli. Asosiy tarkibiy qismlarni tegishli spektrli qalinliklar
bilan dinamik qatorlarga ajratish qo‘llaniladi. Bu tarkibiy qismlar yegri spekrtli
qalinliklar bilan cheklangan geometrik figuralardan iborat bo‘ladi. Bu tarkibiy
qismlarni navlarga ajratish trendning matematik ifodalanishini beradi. Bashoratlash
davri – o‘rtacha va qisqa muddatli bo‘ladi.
“Regression modellar” usuli. Logistik ko‘rsatkichlar, masalan talabni
regressiv modelning bir necha o‘zgaruvchanlari bilan bog‘lashga asoslangan.
Omillarni modelga tanlab olish statistikaning ma’lum usullari bilan amalga
oshiriladi. Regressiv tahlil dasturlari EHM ning standart matematik ta’minlanishiga
kiradi. Bashoratlash davri – o‘rtacha va qisqa muddatli bo‘ladi.
“Ekonometrik modellar” usuli. Ekonometrik model – bu tayyor mahsulotni
sotish sohasidagi iqtisodiy faollikning belgilangan sektorini bayon qiluvchi mustaqil
regressiv tenglamalar tizimidir. Regressiv tenglamalarning parametrlari, odatda,
yetarlicha tez baholanadi. Qoidaga ko‘ra, bu modellar istiqbolda nisbatan
mustaqildirlar.
Ammo
majmuada
ular
baholanayotgan
ko‘rsatkichning
tendentsiyasini yakka regressiv modellar va trendlar bashoratiga qaraganda
yaxshiroq aks ettiradilar. Bashoratlash davri – o‘rtacha va qisqa muddatli bo‘ladi.
“Tijorat takliflari asosida bashoratlash” usuli. Bu bozorlar belgilangan
mahsulotni xarid qilish istaklari haqidagi tijorat axborotlari va ommoviy axborot
vositalaridagi sotish haqidagi takliflarni tahlil qilish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
Sotishlar haqidagi respektiv axborotlar asosida mo‘ljallangan talabning o‘sishining
o‘rtacha indekslari hisoblab chiqiladi. Odatda, tahliliy modellar qo‘shiladi va ularga
tuzatishlar kiritiladi. Bashoratlash davri – o‘rtacha muddatli bo‘ladi.
“Kirish – chiqish modeli” usuli. Belgilangan iqtisodiy ob’ekt yoki iqtisodiyot
sektoridagi tovarlarning ichki va tashqi oqimlari haqidagi axborotlarga asoslangan
tahlil usuli. Belgilangan chiqishga yerishish uchun kiruvchi moddiy oqim qanday
bo‘lishi kerakligini ko‘rsatadi. Biznesning o‘ziga xos sohalarida qo‘llaniladi.
Bashoratlash davri – o‘rtacha muddatli bo‘ladi.
“Kirish – chiqishning iqtisodiy modeli” usuli. Ekonometrik modellar va
kirish-chiqish modellarining kombinatsiyasidan iborat. Kirish-chiqish modeli
yekonimetrik modeldagi uzoq muddatli tendensiyalarni bashoratlash uchun
foydalaniladi. Bashoratlash davri – o‘rtacha muddatli bo‘ladi.
“Yetakchi indikatorlar” usuli. Iqtisodiy ko‘rsatkichlarning dinamik
qatorlaridan
foydalaniladi,
Ularni
o‘zgarishi
qidirilayotgan
ko‘rsatkichni
bashoratlash uchun tendensiyani aks yettirishga imkon beradi. Bashoratlash davri –
o‘rtacha va qisqa muddatli bo‘ladi.
“Hayotiy davrning tahlili” usuli. Bu usul talab va sotishlar hajmini
bashoratlash uchun yangi tovarlarning yegri hayotiy davridan foydalaniladi. Hayotiy
davrning pallalari tegishli tahliliy bog‘liqliklar bilan belgilanadi. Bashoratlash davri
– o‘rtacha va uzoq muddatli bo‘ladi.
“Dinamik modellashtirish” usuli. Chakana savdo shohobchalari va
distribyutorlik markazlarida sotishlarning yakuniy hajmini imitatsion dinamik
modellashtirish uchun EHMdan foydalaniladi. Modellashtirishning astlabki
parametrlari zaxiralarni boshqarish siyosati, shlab chiqarish jadvali va moddiy
resurslarni harid qilish siyosati omonidan beriladi. Bashoratlash davri – o‘rtacha va
uzoq muddatli bo‘ladi.
Logistik rejalashtirishning asosiy nuqtai nazarlari. Logistik strategiyani
ishlab chiqish firmada marketingli va ishlab chiqarish strategiyalari va missiyasini
belgilash bilan bir qatorda markaziy o‘rinni egallaydi. Logistik strategiya firmaning
korporativ strategiyasiga zid bo‘lmaydi va uning missiyasi o‘zanida oqishi kerak.
Logistik strategiyani ishlab chiqishda quyidagi asosiy savollarga javob berish kerak:
1. Biz hozir kompaniyalarning qanday turidan iboratmiz?
2. Kelajakda kompaniyalarning qanday turi bo‘lishni istaymiz?
3. Bizning iste’molchilarimiz kimlar?
4. Bizning biznesimizning tabiati va xususiyatlari qanday?
5. Bizning biznesimiz rivojlanishining muqobil imkoniyatlari qanday?
6. Bizning raqiblarga nisbatan kuchli va kuchsiz tomonlarimiz qanday?
7. Biz qanday korporativ strategiyani belgilamoqchimiz?
8. Qanday marketingli strategiya bizga to‘g‘ri keladi?
9. Marketingli strategiyani belgilashda logistik strategiya qanday bo‘lishi
kerak?
10. Logistik strategiyaning asosiy maqsadlari va vazifalari qanday?
11. Strategik logistik reja nimadan iborat bo‘lishi kerak?
12. Strategik rejani amalga oshirish uchun qanday byudjet zarur?
13. Strategik rejaning monitoringini bajarishning qanday tashkil qilish
mumkin?
14. Qanday logistik faollik rejada ustuvor bo‘lishi kerak?
15. Logistik faollikning integratsiyalash darajasi qanday bo‘lishi kerak?
16. Logistik rejaning birligi nimadan iborat?
17. Tashqi atrof-muhitning tabiati qanday?
18. Bozorning tabiati, darajasi, xususiyati qanday?
19. Bizning bozordagi asosiy raqiblarimiz qanday va har bir raqib bizning
firmaga nisbatan nimadan iborat?
20. Bizning oldingi logistik strategiyamiz qanday yedi va ular hozirga vaqtda
qanday o‘zgargan.
21. Oldingi logistik strategiyalarni amalga oshirishga moliyaviy kiritmalar
qanday yedi va yangi investitsiyalarni qaerdan olish mumkin?
22. Tashqi atrof-muhit asosiy omillari o‘zgarishining bashorati qanday?
23. Bizning strategik logistik rejamizning poydevori nimadan iborat bo‘lishi
kerak?
24. Logistik strategiyaning maqsadlariga yerishish uchun eng dolzarbroq
dasturlar qanday bo‘lishi kerak?
25. Logistik strategiyani bajarish bilan bog‘liq hatarlar qanday?
26. Logistik strategiyaning bajarilishini qanday miqdoriy baholash mumkin?
Firmaning korporativ strategik maqsadlari, marketing va ishlab chiqarish
strategiyalarini bog‘lovchi logistik strategiya quyidagi asosiy tarkibiy qismlardan
tashkil topadi:
- logistik tarmoqning konfiguratsiyasi;
- logistik sotishning tashkiliy tuzilishini muvofiqlashtirish va ishlab chiqish;
- mahsulotning sifati va iste’mol servisiga strategik talablarni belgilash;
- zaxiralarni boshqarishning integratsiyalangan tizimlari;
- logistik axborot tizimi.
Logistik tarmoqning konfiguratsiyasi bo‘yicha strategik qarorlar o‘z ichiga sifatni
belgilash, logistik zanjirlar, kanallar, omborlar, terminallar, dispetcherlik
markazlari, yukni qayta ishlash shohobchalari va boshqalarni oladi. Ular tayyor
mahsulotlarni
sotish
bozorlarini
iqtisodiy
qoplanishini
ta’minlaydilar.
Muvofiqlashtirish va tashkil qilish strategiyasi logistik tizimning tashkiliy-vazifaviy
tuzilishi, logistik tiizm bo‘g‘inlarining soni, ustuvor asosiy logistik faollik va
logistik tizimdagi logistik vositachilar o‘rtasidagi o‘zaro strategik munosabatlarni
belgilab beradi. Iste’mol servisi strategiyasining mahsulot sifati va logistik
servisning asosiy parametrlari identifikatsiyalashtiradi, ular firma mahsulotlari
iste’molchilari talablari va bo‘ladigan kutishlarga mos kelishlari kerak. Zaxiralarni
boshqarishning integratsiyalangan strategiyasi moddiy resurslarni yetkazib
beruvchilardan yakuniy iste’molchilargacha to‘liq logistik zanjirda zaxiralarni
aniqlash, nazorat qilish, tartibga solish vazifalarini keng yoyishni ko‘zda tutadi.
Logistik strategiyaning asosiy tashkil qiluvchilardan biri logistik axborot tizimi
bo‘lib u asosiy bazisli va majmuaviy logistik faollik va biznes sohasini axborot va
telekommunikatsoin kanallar va axborot komp’yuterli texnologiyalar bilan
bog‘laydi. Logistik axborot tizimi tashqi muhit bilan marketing strategiyasi,
firmaning ichki mikromuhiti bilan ishlab chiqarish strategiyasi orqali interfeysni
ta’minlaydi.
Logistik strategiyani ishlab chiqish to‘rtta bosqichda amalga oshiriladi:
baholash, imkoniyatlarni tahlil qilish, ustuvorliklarni o‘rnatish, bajarish.
Birinchi bosqichda logistik strategiya firmaning bozordagi missiyasi va
korporativ strategiyasiga nisbatan pozitsiyalanadi. Umumiy iqtisodiy va siyosiy
vaziyat sinchiklab tahlil qilib chiqilishi va 5-15-yilga uni o‘zgarishining ko‘zda
tutiladigan tendensiyasi belgilanishi kerak. Logistik strategiyaning marketing va
ishlab chiqarish strategiyasi bilan interfeysi batafsilroq baholanadi. Xususan, tashqi
atrof
logistik
muhitiga
nisbatan
iqtisodiy
tendensiyalar,
makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlarning dinamikasi, demografik tendensiyalar, tegishli sohalardagi
texnologik va ilmiy daraja, sotish bozorlarining rivojlanishi tendensiyasi,
raqiblarning ehtimol bo‘lgan guruhlari, qonunchilik va boshqalar baholanishi kerak.
Ikkinchi bosqichda, umuman korporatsiya va alohida tarkibiy bo‘linmalar
darajasidagi ehtimol bo‘lgan strategik qarorlar tanlab olinadi va tahlil qilinadi,
Logistik strategiyaning tarkibiy qismlariga nisbatan bazaviy talablar belgilanadi.
Uchinchi bosqichda ustuvorliklarni belgilash va ehtimol bo‘lgan muqobillar
majmuasidan ustuvorlik qiluvchi logistik strategiyalardan birini tanlashdan
iboratdir. Bunda strategiyani bajarish ularni olish manbalari uchun ehtiyoj
resurslarini erta identifikatsiyalanishi muhim ahamiyatga ega.
To‘rtinchi bosqichda ham umumiy logistik tizim va ham menejmentning
alohida darajalari uchun antigratsiyalangan ko‘rsatkichlarni belgilash bilan bevosita
strategik logistik tizimni ishlab chiqishdan iboratdir. Ushbu bosqichda logistik
tizimning tashkiliy tuzilishi tasdiqlanadi, bazaviy logistik axborot tizimi, strategik
vazifalarni bajarilishini baholash va monitoring tizimi belgilanadi.
Xorijiy firmalar tomonidan ishlab chiqilgan logistik strategiyalarning asosiy
maqsadlari, odatda, quyidagilardan iborat: xarajatlarni kamaytirish; logistik tizimda
investitsiyalarni kamaytirish; logistik servisni yaxshilash.
Xarajatlarni kamaytirish strategiyasi asosan moddiy resurslarni harakatlanishi,
tugallanmagan ishlab chiqarish, tayyor mahsulotlar va mahsulotlar zaxiralari bilan
bog‘liq operatsion tashkil qiluvchi xarajatlarni kamaytirishga qaratilgan. Eng yaxshi
strategiya “omborga joylashtirish-tashish” tizimining ehtimol bo‘lgan variantlari
orasidan omborlarni yaxshiroq joylashtirish, zaxiralar darajasini muvofiqlashtirish,
topish va yo‘nalishlarning muvofiq usullari tanlab olish yo‘li bilan muqobil tanlov
natijasida shakllantiriladi. Servisning darajasi, odatda, muvofiq umumiy xarajatlar
topilguncha qaror cheklanadi, bunda foydani ko‘paytirish ustuvor vazifa bo‘ladi.
Investitsiyalarni kamaytirish strategiyasi kiritilgan sarmoyadan ko‘proq
qaytara olishga imkon beruvchi logistik tizimni tashkil qilishning eng yaxshi
yo‘llarini qidirish bilan bog‘liqdir. Tayyor mahsulotlarni iste’molchilarga
to‘g‘ridan-to‘g‘ri (omborga joylashtirishni chetlab o‘tib) yetkazib berish, umumiy
foydalanish omborlaridan foydalanish, ishlab chiqarish va distribyutsiyada JIT
kontseptsiyasini kengroq qo‘llash, logistik tizimda logistik sheriklardan foydalanish.
Iste’mol servisini yaxshilash strategiyasi. Mahsulot sifati va servisni yaxshilash
sotish bozorini kengayishi va sotishlar hajmini ko‘payishidan firma foydasini
oshirishga olib kelishga yo‘l qo‘yishga asoslangan. Bundan tashqari bunday
strategiya firmaning bozordagi holatini mustahkamlaydi va obro‘sini oshiradi, bu
pirovardida yalpi foydani o‘sishiga ta’sir ko‘rsatadi. Ammo, bu strategiyalarda
muhim o‘rin servisning sifatini muvofiqlashtirish muammosiga tegishlidir, chunki,
iste’molchilarga ular talab qilmagan va ular kutmagan juda yuqori darajadagi
servisni taqdim yetish foyda, qo‘shimcha xarajatlarga olib keladi.
Logistikada ekspert qarorlari va ekspert tizimlari. Ishlab chiqarish-sotish
tizimlarida jarayonlarni moliyalashtirish, tegishli modellarni amalga oshirish va
ularni iqtisodiy faoliyatini olib borishning har xil variantlari yordamida hisoblab
chiqishning bayon qilingan tamoyillari boshqaruv qarorlarini ishlab chiqishga
intensif boshqarishni ixtiro qilish, bu qarorlarni ob’ektivroq qilish maqsadiga ega.
Boshqaruv jarayonlarining o‘zi esa, shunday qilib, kamroq darajadan san’atdan
iborat bo‘ladi, ko‘proq darajada esa, ilmiy asoslangan, yaxshi shakllangan va
muntazam usullarni bajarishga yaqinlashadi. Katta va murakkab tizimni bir qator
o‘zaro bog‘langan, ammo, soddaroq va modellashtirish mumkin bo‘lgan tarkibiy
qismlarga bo‘lish notrivial vazifa bo‘ladi. Logistikada mutaxassislarning boshqaruv
va har xil ishlab chiqarish jarayonlari bo‘yicha tajribali, ijodiy salohiyatiga
asoslangan usullar keng qo‘llanilmoqdalar. Bu o‘zining mazmuni bo‘yicha turli-
tuman usullarning barchasi ekspert deb ataladi. Bunday usullarni amalga oshirish
uchun tegishli tartibda tanlab olingan mutaxassislar tomonidan ekspertiza
o‘tkaziladi, ular kerakli kasbiy malakaga ega bo‘lishlari va o‘z baholarini bir-
birlaridan va tashqi ta’sirlardan mustaqil ravishda shakllantirishlari kerak.
Ekspertizalar yakka tartibda va guruhli bo‘lishlari, ochiq yoki sirtdan o‘tkazilishlari
mumkin. Bu yerda jalb qilinayotgan ekspertlarning soni va bu guruhga kiruvchi
mutaxassislar malakasining darajasi haqidagi masala asosiy bo‘lishi kerak.
Ma’lumki, jalb qilinayotgan yetarlicha omilkor bo‘lmagan odamlarning katta soni
bilan ulardaga talab qilinayotgan malakaning o‘rnini qoplab bo‘lmaydi. Boshqa
tomondan, ekspertlar guruhi sonini qisqarishi (ekspert mulohazasini bir kishi
chiqarishi mumkin bo‘lgan chegaragacha) tasodifiy omillarnrning rolini oshirishi,
sub’ektivizm va yangilash xulosaga olib keladi. Shuning uchun ekspertlarni tanlab
olish va ulardan guruhlarni tashkil qilishni yakka tartibdagi irodali qaror bilan emas,
balki, ekspertizaga rahbarlik qiluvchi muxsus guruhlarning ishi natijasida amalga
oshirish maqsadga muvofiqdir. Ekspertlar guruhlarini shakllantirish bo‘yicha
faoliyatni ham ekspert usullariga kiritish mumkin.
Ekspertlarni tanlash uchun quyidagi usullardan foydalaniladi:
- hujjatli – ular kiruv odamlar haqidagi ko‘proq yoki kamroq ob’ektiv
axborotlarga ega anketalar va hujjatlar turlarini tahlil qilish asosida;
- eksperimental – ekspertlarning oldingi ekspertizalarni o‘tkazishdagi ish
tajribalarini tahlil qilish asosida;
- ekspert guruhini tanlab olish va shakllantirish bo‘yicha guruhni tashkil
qiluvchi ekspertlarni ovoz berishi;
- o‘z-o‘zini baholash, uni ekspertizaning qo‘yilgan vazifasiga nisbatan tashkil
qilinayotgan
guruhga
nomzodlar
amalga
oshiradilar.
Bunday
tartibda
shakllanayotgan ekspert guruhlari omilkor va mustaqil xulosalar chiqarish
qobiliyatiga tekshiriladi. Bu xulosalar mustaqil sifatli omillarni silliqlash (bu
omillarni nisbiy miqdori tartibida joylashtirish) yoki o‘lcham (bu omillarga ba’zi bir
miqdoriy baholarni, masalan balli tizim bo‘yicha berish) yo‘li bilan tekshirilishlari
mumkin. Ekspert guruhini tashkil qiluvchi mutaxassislar tomonidan kiritiladigan
takliflar ba’zida bir-birlariga to‘liq mos keladilar, ammo bir birlaridan keskin farq
qilishlari ham mumkin. Birinchi holda, ekspertlarning mustaqil ekanliklridan shubha
qilish va ular oddiygina boshqalarining xulosalarini qaytarayotganliklarini tahlil
qilish mumkin. Ikkinchi holda, ekspertlarning malakasiga va ularni ko‘rib
chiqilayotgan predmet haqida omilkorona mulohoza yuritishlariga shubha tug‘iladi.
Shunday amerikada hazil bor “Agar ikkita mutaxassis bitta narsa haqida bitta narsani
aytsalar, ulardan bittasi kerak emas. Agar ular har xil narsalar haqida gapirsalar,
ularning ikkalasi ham kerak emas”. Ekspertlar xulosalarining muvofiqligi va
mustaqilligi darajasini baholash uchun muvofiqlashganlik koeffitsentlarini hisoblab
chiqish kerak. Ekspert guruhini shakllantirishning to‘g‘riligini tekshirish uchun ko‘p
mezonli baholash uchun ko‘rsatkichlar ro‘yxati yaxshi bo‘ladi, ularni silliqlash
kerak. Qaror qabul qiluvchi shaxslar ixtiyorida bo‘lgan bir necha variantlar ichida u
yoki bu buyumni ishlab chiqarish uchun texnologik jarayonni tanlash misol bo‘lib
xizmat qilishi mumkin. Qandaydir bitta to‘htam nazardan (bitta ko‘rsatkich
bo‘yicha) texnologik jarayonning qandaydir bitta varianti maqsadga muvofiq
bo‘ladi, boshqa nuqtai nazardan (boshqa ko‘rsatkich bo‘yicha boshqasi maqsadga
muvofiqroq bo‘ladi. Variantlardan qaysi biriga afzallik berish kerak? Agar aytib
o‘tilgan ko‘rsatkichlarning nisbiy muhimligi belgilansa, bu savolga javob qaytarish
mumkin.
Texnologiya jarayonning variantlarini baholash va tanlash uchun silliqlash
kerak bo‘lgan ko‘rsatkichlar orasida texnologik ekspertizalarning mavjud
amaliyotida quyidagilar taqdim etiladi:
- foydalanayotgan uskunalarga nisbatan ko‘rsatkichlar (uskunalar
birliklarining soni, ularning avtomatlashtirilganligi va ixtisoslanganligi darajasi,
yoshli tuzilishi, foydalanish koeffitsienti);
- hodimlarga nisbatan ko‘rsatkichlar (umumiy soni, oliy va o‘rta maxsus
ma’lumotga ega hodimlar, yuqori malakali ishchilar, maxsus qayta tayyorlashdan
o‘tganlar va boshqalarning ulushi);
- jarayonning yangiligi darajasiga tegishli ko‘rsatkichlar (“nauxau” ning
barcha turlarining umumiy hajmi, bitta ishlovchi va ishlab chiqarish fondlari
qiymatining birligiga “nau-xau”ning salmog‘i,
komp’yuterlashtirish va marketing boshqaruv, injenerlik tayyorgarlik va ishlab
chiqarishni tashkil qilish bo‘yicha ishlar qiymati ulushi);
- mahsulot sifatiga tegishli ko‘rsatkichlar (ITI va TKIga xarajatlari ulushi,
jahon standartlarini qanoatlantiruvchi mahsulotlarning ulushi, importning ulushi,
poligonlar va laboratoriya bazalarining jihozlanganligi darajasi, mahsulotlarning
yoshli tuzilishi);
- energiyani iste’mol qilishga nisbatan ko‘rsatkichlar, uskuna birligiga
ishlab chiqarilayotgan mahsulot birligiga, energiyaning alohida turlari bo‘yicha
energiyani sarflanishi, texnologik zaruriyatlarga energiya xarajatlarining ulushi,
umumiy energiyani iste’mol qilish). Agar bunday turdagi ko‘rsatkichlar taqdim
qilingandan va ular ekspertlar guruhi tomonidan silliqlangandan keyin
konkordatsiyalash koeffitsentining qoniqarli hisoblash miqdori (0 dan ancha katta,
ammo 1 dan ancha kichik) olinsa, unda quyidagi xulosalarni chiqarish mumkin:
1. Ushba masala bo‘yicha ekspertlar fikrlarining katta qismini mos kelishini
tasodifiy deb bo‘lmaydi, ya’ni ekspertlar guruhi to‘g‘ri shakllangan va ularning
fikriga ishonish mumkin.
2. Ekspertlarning fikriga ko‘ra ko‘rsatkichlarning taklif qilinayotgan majmuasi
texnologik jarayonni tanlash uchun to‘liq va ancha muhim bo‘ladi.
Ekspert guruhlari shakllangan, tekshirilgan va tasdiqlangandan keyin ularni
haqiqiy ishlab chiqarish sotish tizimida vujudga kelgan vaziyatni baholash bo‘yicha
jalb qilish mumkin. Bu yerda tahlil qilinayotgan vaziyat uchun xos ekspertga taklif
qilish mmkin. Quyidagi usullar ma’lum va qo‘llaniladigan bevosita baholash, shu
jumladan, ballar bo‘yicha juftga taqqoslash, izchil taqqoslash, silliqlash. Keyin
ekspert guruhiga kiruvchi ekspertlarning fikrlarini aniqlash va ro‘yxatga olish
tadbirlari belgilanadi. U yoki bu aniq holda bunday turdagi quyidagi tadbirlar
ma’lum va ulardan foydalanish mumkin: bir bosqichli anketa so‘rovini o‘tkazish,
ko‘p bosqichli anketa so‘rovini o‘tkazish, teskari aloqaga ega anketa so‘rovini
o‘tkazish, munozaralarni o‘tkazish. Shundan keyin ekspertlar tomonidan
baholanayotgan vaziyatning mohiyati bo‘yicha o‘z fikrlarini aks yettirish natijalarini
ishlab chiqarish usulini belgilash kerak. Bunday vaziyatlar uchun matematik
statistikada qabul qilingan tasodifiy miqdorlarni ishlab chiqarishning
muhim usullaridan foydalaniladi. Statistik ishlab chiqarish natijasida olingan
baholar miqdorlarini farqlanishida qaror odatda “ovoz berish” bilan qabul qilinadi.
Ammo shuni yesda tutish kerakki, ko‘pchilik hamma vaqt ham haq emas. Shuning
uchun bunday “ovoz berish” asosida olingan xulosalar albatta sog‘lom fikrga mos
kelishi kerak. Umuman vaziyatni baholashning tavsiya qilinayotgan ekspert usullari
“Delfi” usuli nomi ostidagi ekspert baholari sifatiga kiradi. Bunday turdagi
usullarning mohiyati har xil sohalardan ekspert guruhiga taklif qilingan
mutaxassislar fikrlarini ko‘p martalar izchil ravishda anketa so‘rovini o‘tkazishdan
ibortdir. Har bir anketada oldingi anketada bo‘lgan axborotlar aks ettiriladi.
Logistikada ekspert usullari uchun ishlab chiqarilgan – sotish tizimining u yoki
bu tarkibiy qismlaridagi joriy vaziyatni baholashga qaraganda qo‘llashning ancha
kengroq maydonlari mavjud. Gap boshqaruv qarorlarini qabul qilishning evristik
strategiyalarini shakllantirish ekspert usullari, ya’ni bunday qarorlarni ishlab
chiqishning evristik qoidalari haqida ketayapti. Boshqaruv qarorini qabul qiluvchi
odam yoki shaxslari bu qarorni qandaydir asoslangan mulohozalar asosida qabul qila
olishlari uchun dastlabki va bashorat qilinayotgan vaziyatni his etish va tahlil qilish
mumkin bo‘lgan ba’zi bir ko‘rsatkichlar majmuasi asosida taqdim etishi zarur
(vaziyatni omilli tasavvur etish). Yutishning ehtimoli, yutushning miqdori,
yutqazishning ehtimoli, yutqazishning miqdori hamda xatarning kattaligini huddi
shunday omillar deb hisoblash qabul qilingan. Bu aytib o‘tilgan omillarni qanday
baholash – bu ekspert guruhlari uchun savol bo‘ladi. Vaziyat omillari bilan turlicha
ish olib borish mumkin. So‘ngra ko‘ra tashqi va ichki evristik strategiyalar ajratiladi.
Ichki evristik strategiya har bir vaziyatni omillar intensivligi miqdorlarini yagona bir
yo‘l bilan tahlil qilish kabi ko‘rib chiqishdan iborat bo‘ladi, ular bu omillarni ushbu
aniq vaziyatdan oladilar.
Ichki evristik strategiya ikkita variantda amalga oshirilishi mumkin. Birinchi
variant vaziyatni belgilab beruvchi omillar salohiyatli miqdorlari yutuq va
yutqazishning miqdorlari, ehtimol bo‘lgan yutuq va ehtimol bo‘lgan xatarning
miqdorlarini solishtirishdan iborat bo‘ladi. Ichki evristik startegiyaning ikkinchi
varianti aytib o‘tilgan omillarning ichki miqdori oldindan berilgan chegaraviy va
me’yoriy miqdorlar bilan solishtiriladi. Masalan, boshqaruv strategiyasi shunday
bo‘lishi kerakki, xatarning kattaligi berilgan chegaradan oshib ketmasin, bunda
salohiyatli yutuq oldindan berilgan miqdordan pastga tushmasligi kerak. Bunday
solishtirishlarning natijalari, chegaralarning belgilangan miqdorlari hamda bu
solishtirishlardan xulosalar va bu xulosalar asosida qabul qilingan xarajatlar
haqidagi qarorlarning o‘zlari qaror qabul qiluvchi shaxs yoki shaxslar guruhi
tomonidan ekspert baholari asosida ishlab chiqiladi.
Tashqi
evristik
strategiya
ikkita
bo‘lajak
vaziyatlardagi
bir
xil
ko‘rsatkichlarni solishtirishdan iborat bo‘ladi. Bu xarajatlarning ikkita ehtimol
bo‘lgan variantlari oqibatlarini taqqoslash va ulardan istaganlarini tanlash
imkoniyatini beradi. Tashqi evristik strategiya boshqaruv jarayoni bo‘yicha
xarajatlarning ikkita bo‘lajak variantlarini ishlab chiqishni ko‘zda tutsa ham, u
taqqoslash va tanlash jarayonini o‘zining va ularni shakllantirshni soddalashtirishga
olib keladi. Bunday holatda boshqa teng sharoitlarda bir turdagi ko‘rsatkichlarni
taqqoslash amalga oshiriladi. Masalan, to‘lovlarning hajmlari va muddatlari
boshqaruvning boshqa variantidagi to‘lovlarning hajmlari va muddatlari bilan
xatarning miqdori esa, xatar miqdori bilan va h.k. solishtiriladi. Ikkilamchi darajali
detallar hamda boshqaruv strategiyasining har xil variantlari uchun o‘zgarishsiz
qoluvchi ko‘rsatkichlar uchun ko‘rsatkichlar taqqsolash jarayonlaridan oldinroq
chiqarib tashlanadi. Ko‘proq ob’ektivlikka yerishish uchun bunday solishtirish va
tahlillashni ham ekspert usullari tomonidan amalga oshirish maqsadga muvofiqdir.
Boshqaruvning u yoki bu evristik strategiyasini tanlash nafaqat uni amalga
oshirilishi strategiyasini hisobga olish, balki bu bo‘lajak samaradorlikni unga
erishishning qiyinligi darajasi bilan solishtirish natijasida amalga oshirilishi kerak.
Yerishiladigan samaradorlikning amaliy miqdori ko‘proq ishlab vujudga kelgan
ishlab chiqarish sotish vaziyatini baholashning aniqligiga va ushbu vaziyatdagi
ehtimol bo‘lgan muqobil harakat hisoblab chiqish va baholashning to‘g‘riligiga
bog‘liqdir.
Shunday qilib, samarali logistik boshqaruvni amalga oshirish uchun, hammadan
avval, vujudga kelgan ishlab chiqarish sotish vaziyatini huddi shunday “bilib olish”
zarur. Boshqaruv qarorlarini qabul qilish va amalga oshirishni talab qiluvchi
vaziyatlar, ya’ni aralashmasi noqulay rivojlanish tendensiyasiga ega bo‘lishi
mumkin bo‘lgan bunday vaziyatlar quyidagi tartibda tasniflanishlari mumkin. Joriy
vaziyatni vaqt o‘tishi bilan o‘zgarishi tendensiyasining darajasiga ko‘ra (vaziyat
ko‘proq va kamroq davomiylik davri davomida doimiy bo‘lib qoladimi yoki
dinamik o‘zgaradimi) barcha vaziyatlarning turg‘un va dinamika ajratish mumkin.
Ham turg‘un va ham dinamik vaziyatlarni ularni rivojlanishlarning barcha ehtimol
bo‘lgan yo‘llarini to‘liq aniqlik bilan bashoratlash mumkin emas. Vaziyatni
o‘zgarishi yoki rivojlanishi nafaqat hodimning bama’ni xarajatlar oqibatida, balki
hodisalar va tashqi iqtisodiy va texnologik (yakuniy hisobda esa – bozor) muhiti
holati ta’siri ostida sodir bo‘lishi mumkin. Bu hodisalar va holatlarni vaqtning
qandaydir uzoq davri uchun oldindan aytib berish mumkin emas. Shuning uchun
vaziyatlar diterminasiyalangandan (chegaraviy holati) u yoki bu darajadagi
noaniqlikka ega vaziyatgacha o‘zgaradi. Barcha vaziyatlar, turg‘un yoki dinamik,
diterminatsiyalangan yoki diterminatsiyalanmaganlar har xil omillarning kichik
yoki katta soniga bog‘liq bo‘lishlari mumkin. Birinchi holda oddiy, ikkinchi holda
esa murakkab vaziyatlar haqida gapiriladi. U yoki bu turdagi vaziyatni “bilib olgan”
pirovardida har xil turdagi – guruhli yoki (ko‘pincha) yakka tartibdagi ekspertizalar
yordamida o‘tkaziladi. Shubhasiz, bunday turdagi bilib olishni amalga oshirish
uchun sodir bo‘layotgan ishlab chiqarish, sotish jarayonlarini modellashtirish va
hisoblab chiqish kabi quroldan, shu jumladan, komp’yuter va hozirgi zamon
texnikasini qo‘llash bilan foydalanish mumkin.
Shunday qilib, vaziyatlarni ekspertli baholash va odillik boshqaruv qarorlarni
qabul qilish uchun texnologiyalar va ishlab chiqarish transportda tashishlar va
omborga joylashtirishni tashkil qilgan va tijorat faoliyati olib borishning turli-tuman
jihatlariga tegishli bo‘lgan ish tajribasi va bilimlarga ega bo‘lgan bir qator malakali
mutaxassislarni jalb qilishni talab qiladi. Shuning bilan birga, bu ekspertlar
tomonidan bajariladigan davriy xarakterga ega bo‘ladi. Bu ziddiyatning yechimini
komp’yuterlashtirish
yordamida
topish
mumkin.
Komp’yuter
texnikasida
avtomatlashtirilgan ma’lumotlar bazalari va bilimlar bazalarini yaratishning katta
tajribasi to‘plangan. Bu yerda to‘plangan va taqdim yetilgan ma’lumotlarni
kerakligicha ishlab chiqish va ekspert xulosalarini berishni amalga oshiruvchi
muammoli yo‘naltirilgan komp’yuterga ekspert tizimlarni yaratish keyingi qadam
bo‘ladi. Komp’yuterli ekspert tizimiga murojaat qilish boshqaruv hodimlariga ishlab
chiqarish sotish tizimida vujudga kelgan vaziyatlarda yuqori malakali va komp’yuter
bilan ta’minlanadigan mutaxassislarni jalb qilmasdan qarorlarni operativ qabul
qilishga imkon beradi. Bunday tizimlarni qo‘llash o‘qitish rolini o‘ynaydi va vaqt
o‘tishi bilan ulardan foydalanuvchi hodimlarning malakasini oshishiga olib keladi.
Shuning bilan bir vaqtda kompaniyaning sirlari va o‘ziga xos “nau-xau”lari uning
ichida qoladi, chunki, birinchidan ular ekspertli komp’yuter bazasida jamlangan,
ikkinchidan, chetdan vaqtincha bo‘lsa ham tegishli axborotlar bilan tanishtirish zarur
bo‘lgan ekspertlar jalb qilinmaydi. Komp’yuterli ekspert tizimlarining kamchiligi
hozircha
ular
tomonidan
sog‘lom
fikrdan
foydalanish
imkoniyatining
cheklanganligidir. Shuning uchun logistik boshqaruv majmuasi ko‘pining turidagi
tizimlar qo‘llashga asoslanishi kerak. Logistik malakali hodimlar bunday
majmualarning ajralmas qismi bo‘ladi. Ular oxirgi so‘zni aytishlari kerak. Omborga
joylashtirishlari boshqarishda tovarlar to‘lovchilarga narxlarning dinamikasi,
ularning navlari, yetkazib berishga tariflar bilan bog‘liq turli-tuman axborotlarning
hajmini baholash masalasini hal qilish zarur. Ma’lumki, boshqaruv qarorlarini
nafaqat asoslangan holda, balki operativ qabul qilish zarur, chunki qarorlarni qabul
qilishda kechikish qo‘shimch xarajatlarga olib keladi.
3. Moddiy va moliyaviy oqimlarni tashkil qilishning
logistik usullari
Logistik boshqruv qarorlarini shakllantirish va hayotga tatbiq etishda uning
natijaviyligini belgilab beruvchi uchta jihatni yuridik, ijtimoiy-psixologik va
texnologik-tashkiliyni ko‘rib chiqish kerak.
Yuridik jihat. Yuridik huquqiy qaror faqat mazmuniy ma’noda tayyorlangan
qaror huquqiy jihatlar oxirgi bosqichda shakllanish natijasida shakllanadi deb
hisoblash kerak emas. Boshqaruv ob’ekti bashorat qilinayotgan hulqini amaldagi
huquqiy me’yorlar bilan muvofiqlashtirish boshqaruv qarorini ishlab chiqishning
eng birinchi bosqichlaridan boshlab butun jarayoni davomida amalga oshirilishi
kerak. Ishlab chiqarish – sotish jarayonining barcha ishtirokchilari ular oddiy
shaxslar, ixtisoslashgan bo‘linmalar va tashkilotlar bo‘lishlaridan qat’iy nazar
belgilangan me’yoriy hujjatlar va huquqiy me’yorlarning mavjud majmuasiga
muvofiq harakat qilishlari kerak. Bozor iqtisodiyoti sharoitlarida, ayniqsa,
makrologistika sharoitlarida ishlab chiqarish – sotish jarayoni ishtirokchilarining
huquqlari va majburiyatlarini aniq va yuridik jihatdan savodli chizib chiqish
g‘oyatda muhim ahamiyat kasb etadi. Boshqruv qarorlarini shakllantirishda ishlab
chiqarish-sotish jarayonida ishtirok yetuvchilarning huquqlarini hisobga olish
mumkin. Ushbu holda huquqlar ostida jarayon ishtirokchilaridan qaysidir bir
boshqalardan shartnoma majburiyatlari oqibatida yoki xizmat majburiyatlariga
muvofiq nimanidir talab qilish huquqiga egaligi tushuniladi.
Ijtimoiy-psixologik jihat. Logistik boshqaruv qarorlarini shakllantirishda
odatda “inson omili” deb ataluvchi omilni hisobga olish zarur. Bunga ishlab
chiqarish, sotish jarayonida ishtirok yetuvchi shaxslarni undovchi sabablarining
psixologik tomoni kiradi. Ushbu vaziyatda shu jarayonning umid qilsa bo‘ladigan
ishtirokchisining hulqi tashkiliy-texnologik tuzilma va insonning undagi roli hamda
ijtimoiy-psixologik jihatlar bilan belgilanadi. Inson ushbu masalada ham bir qator
rasmiy belgilangan rollarni va ham norasmiy munosabatlarning vujudga kelgan
tizimida ba’zi bir rollarni o‘ynashi mumkin. Inson tomonidan ikkala turdagi o‘z
rollarini muvoffaqiyatli bajarilishi u yoki bu rolning o‘ziga xosligini qanchalik
tushunishi, bu o‘ziga xoslik u tomonidan qanchalik qabul qilinishi va
o‘zlashtirilishiga bog‘liq. Axborotlilik mehnat faoliyatining eng muhim
rag‘batlaridan biri bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Rahbarning faoliyati axborotlarni
uzatish harakatlarining zanjirijdan iborat bo‘ladi. Boshqacha qilib aytganda, u
odamlar, bo‘linmalar va korxonalar o‘rtasidagi aloqa harakatlarida ishtirok yetadi va
ularni tashkil qiladi. Rahbarning “yuqoridan pastga”
uzatayotgan axborotlari nafaqat ishlab chiqarish zarurati bilan belgilanadi, balki
yana mehnat uning axborotliligini oshirish yo‘li bilan xizmat qilishi mumkin. Xuddi
shunday “pastdan yuqoriga” kelib tushuvchi axborotlar ham ikki vazifani
bajarishlari mumkin. Rahbarlar uning yordamida o‘zlari berayotgan farmoyishlariga
tuzatishlar kiritish uchun ishlab chiqarish jarayoni haqidagi teskari aloqani olishlari
mumkin. Bundan tashqari, ushbu axborotlarda rahbar qarorlarini ijro etishga
nisbatan munosabat aks ettiriladi.
Ko‘pincha, qaror ko‘proq yoki kamroq uzoqroq istiqbolga hisoblab
chiqilganda, ularning samaradorligi haqida faqat bevosita erishilgan ishlab chiqarish
natijalari bo‘yicha xulosa chiqarish yetarli emas. Bu yerda yana bu qarorlarning
ishlab chiqarish-sotish jarayoni ishtirokchilarining ongiga ta’siri va olingan
axborotlardan
ularni
qanoatlanganligi
darajasi
ham
muhimdir.
Logistik
boshqaruvning texnologik-tashkiliy jihatlari moddiy axborot va moliyaviy
oqimlarni tashkil qilishdan iborat bo‘ladi. Moddiy oqimlarni boshqarish ularning
intensivligi va yo‘nalishlarini qabul qilingan logistik qarorlarga ko‘ra o‘zgarishidan
iboratdir. Bu boshqaruv ham bevosita va ham bilvosita amalga oshirilishi mumkin.
Bevosita boshqaruv ma’muriy boshqaruv yordamida amalga oshiriladi. Bilvosita
boshqaruv moliyaviy oqimlarga ta’sir ko‘rsatish yo‘li bilan amalga oshiriladi,
ularning o‘zgarishlari oddiy oqimlarda tegishli o‘zgarishlarni keltirib chiqaradilar.
Ma’muriy boshqaruv farmoishi boshqaruvdan iborat bo‘ladi. Logistik tizimlar
holida bu shuni bildiradiki, yuqori rahbarlar moddiy oqimlarning yetkazib
beruvchilar va foizlardan ishlab chiqarish tizimining kirish omborlariga harakatining
hajmlari intensivligi va yo‘nalishini, tarkibiy qismlarning ishlab chiqarish
jarayonidagi harakatini hamda moddiy oqimlarning taqsimlash sohasidagi
chiqaruvchi ishlab chiqarish omborlaridan iste’molchilarning o‘zlarigacha
harakatlarining intensivligi va yo‘nalishini belgilab beradilar. Ko‘ramizki, bu
yiriklashtirilgan ishlab chiqarish zanjirining barcha ishtirokchilari logichtik
boshqaruvni amalga oshiruvchi shaxsga bo‘ysunadilar. Shuning uchun ularning
barchasiga nisbatan ma’muriy boshqarish usullari qo‘llanishi mumkin, buni bundan
keyin batafsilroq ko‘rib chiqamiz. Logistik tamoyillariga ko‘ra qaror qabul qiluvchi
shaxsga bo‘ysunuvchilar uchun ma’muriy ta’sir ierarxiya tamoyillariga muvofiq
amalga oshiriladi. Bunday ta’sirning shakllari har xil bo‘lishlari mumkin, ammo
quyidagi asosiy turlardan iborat bo‘ladilar: buyruq, farmoyish, yo‘riqnoma,
qoidalar, me’yorlar. Boshqaruvning tashkiliy-huquqiy usullari huquqiy boshqaruv
va boshqa usullar bilan o‘zaro hamkorlikda qo‘llaniladigan ta’sirning qo‘shimcha
choralari bo‘ladilar. Bu usullar boshqaruv tizilmasini tashkil qilish, xodimlarni
tanlash, o‘qitish, qayta tayyorlash va joyjoyiga qo‘yish, ijro nazarotini tashkil qilish
va amalga oshirishni o‘z ichiga oladilar.
Mas’ul ijrochilar va ixtisoslashgan bo‘linmalar yoki konrtagent firmalar
logistik tamoillariga rahbarlik qiluvchi shaxslarning ma’muriy bo‘ysunishida
bo‘lmagan hollarda, ular tomonidan boshqaruv moliyaviy oqimlar orqali yana
mulkchilikning har xil shakllaridagi tizilmalarning o‘zaro hamkorligi ham amalga
oshiriladi. Mablag‘larning harakati ularning aylanish tezligi, vaqtning qandaydir
oralig‘i uchun summalarning integral (jamlangan) oqimi, harakatning teng emasligi
hamda talab qilingan summalarni kelishilgan muddatlarda kelib tushishidagi kechga
qolishlar bilan belgilanadi. Moliyaviy oqimlarning bu parametrlaridagi o‘zgarishlar
ishlab chiqarish-sotish jarayonining borishiga katta ta’sir ko‘rsatadi. Masalan,
moliyaviy oqimning tezligi va intensivligini jami ishlab chiqarish davrini uzunligini
kamayishiga va zaxiralarning talab qilinayotgan darajasini qisqarishiga olib kelishi
mumkin. Va, aksincha ishlab chiqarish davri uzunligini yoki zaxiralarning haqiqiy
darajasini qisqarishi moliyaviy oqimning quvvati (tezligi va intensivligini) huddi
shunday ko‘payishini talab qiladi.
Moliyaviy oqimlarni tartibga solish moliyalash manbalari va mablag‘larni
qayerga va qanday kiritishni belgilashdan iborat bo‘ladi. Shaxsiy, yoki qarzga
olingan mablag‘lar moliyalashtirishning manbalari bo‘ladilar.
Shaxsiy moliyaviy resurslar. Qaror qabul qiluvchi shaxsning ixtiyorida
yerkin, shu jumladan, naqd mablag‘lar ko‘rinishida bo‘ladi hamda ishlab chiqarish-
sotish faoliyatidan foyda hisobidan, amortizasiya faoliyatidan, ishlab chiqarilgan
tovardan tashqari har xil sotishlar (masalan, ko‘chmas mulkni)dan kelib tushadi.
Qarzga olingan moliyaviy mablag‘lar veksel yoki majburiyatlarnring boshqa
turlari ostida olingan har xil turdagi kreditlardan iborat bo‘ladi.
Kiritilayotgan mablag‘lar shaxsiy tizimga va tashqi ob’ektga yo‘naltirilishlari
mumkin. Birinchi holda, mablag‘lar ishlab chiqarish-sotish faoliyatiga, ularni
tayyorlashga, tashkiliy shakllarni yaratishga, zaxiralar va badalli to‘lovlarga
kiritilishlari mumkin. Ikkinchi holda, kreditlar beriladi, aksiyalar, qimmatbaho
qog‘ozlar xarid qilinadi va investitsiyalash amalga oshiriladi.
Logistika tamoyillariga muvofiq boshqariladigan moddiy oqimlarni ko‘rib
chiqamiz. Oqimlar o‘zining tabiati bo‘yicha moddiy bo‘lgan holda xomashy,
materiallar va butlovchilar oqimlariga bo‘linadi, ularning moddiy deb atash qabul
qilingan va axborot oqimlari, ular har xil turdagi hujjatlar, komp’yuter massivlari,
telefon va boshqa so‘zlovchilar ko‘rinishida aks ettiriladi. Logistik boshqaruv
ta’minotining an’anaviy usullaridan “aniq vaqtda” Just in time (JIT) nomini olgan
tamoyil bo‘yicha ta’minlashga o‘tishga imkon beradi.
An’anaviy ta’minlashda ishlab chiqarish-sotish tizimining kirishida yetkazib
beruvchilardan oqim ko‘proq yoki kamroq uzoq muddatli shartnomalar va yetkazib
berishga oldindan buyurtmalarga muvofiq shakllantiriladi, ishlab chiqarish
tomonidan uni iste’mol qilish esa ko‘proq yoki kamroq qisqa muddatli, ammo
so‘zsiz qanoatlantirishni talab qiluvchi ishlab chiqarish talablari bilan
belgilanadi.Bir tomondan xom ashyo materiallar va butlovchilarning har xil
vaqtdaligi va har xil intensivligi va boshqa tomondan ularning iste’mol qilishda
navlari va hajmi bo‘yicha ancha katta bo‘lgan zaxiralarni tashkil qilinishi talab
qilinadi. Bunday zaxiralar, ishlab chiqarishning bir maromdaligini ta’minlagan
holda uning iqtisodiy samaradorligini ancha pasaytiradi. Ayniqsa, bu bozor
iqtisodiyotida nomoyon bo‘ladi, ammo rejaga asoslangan iqtisodiyot sharoitlarida
va yakka hukmronlik sharoitlarida ham katta ahamiyatga ega.
Logistik boshqaruv tamoyillarini ko‘magi xom ashyo materiallar va
butlovchilarni yetkazib beruvchilar tomonidan yetkazib berilishi va ularni iste’mol
qilinishini ko‘proq darajada moslashishiga imkon beradi. Yetkazib beruvchilar bilan
umumiy masalalarni hal qiluvchi kishilar kabi munosabatlarni o‘rnatilishi hamda
axborot almashinuvini uning operativligi va qamrab olish kengligini keskin
oshiruvchi komp’yuterlashtirish JIT tamoyiliga o‘tish imkoniyatiga olib keladi. JIT
tamoyili mohiyati bo‘yicha shundan iboratki, huquqiy vujudga kelgan ehtiyojlarga
ko‘ra kerakli xom ashyo materiallar va butlovchilarni kerakli vaqtda kerakli sifatda
va kerakli miqdorda kerakli muddatga yetkazib berishdan iboratdir. Bu ishlab
chiqarish maromi ko‘rsatkichlarini pasaytirmasdan kirish va oraliq zaxiralarini
kamaytirish uning iqtisodiy samaradorligini oshirish va bozor ehtiyojiga omillik
bilan javob qaytarishga imkon beradi. Keyingisi mijozlar doirasini kengaytirish va
o‘zining bozordagi o‘rnini mustahkamlashga imkon beradi. Bu ba’zida ishlab
chiqarish xarajatlarini pasaytirishga qaraganda muhimroqdir, chunki shaxsiy narx-
navo va texnik siyosatni o‘tkazishga imkon beradi.
Bevosita yetkazib beruvchilarga yetib boradigan mahsulot to‘g‘ri yoki
iste’molchilar yo ishlab chiqaruvchilardan to‘g‘ridan-to‘g‘ri yoki vositachilar orqali,
yoki aralash tartibda kelib tushish mumkin. Iqtisodiyotda taqsimot ostida u yoki bu
mahsulotlarga mulkchilik huquqini taqsimlanishi tushuniladi. Logistikada taqsimot
oyida mahsulotlarni yetkazib berish va ularni iste’molchilar ixtiyoriga topshirshdan
iborat moddiy jarayon tushuniladi. Logistika tamoyillari bo‘yicha qurilgan ishlab
chiqarish tizimining chiqishidagi moddiy oqimlarni tashkil qilish o‘tkazish va
sotishning an’anaviy jarayonlaridan quyidagi munosabatlarda farqlanadi.
Logistika sifatlarida chiquvchi moddiy oqimlar reklama sotish faoliyatining
natijalari bo‘yicha emas, balki har tomonlama marketing tadqiqotlarini o‘tkazishga
muvofiq shakllanadi:
- o‘z navbatida, taqsimlash natijalari bilan tasnifi aloqa bilan belgilangan ishlab
chiqarish va xarid qilishga muvofiq ishlab chiqilgan tovarlar taqsimlanishi kerak;
- boshqaruv jarayonining o‘zining ichida ko‘pincha mustaqil firmalar
tomonidan bajariladigan bir qator texnologik bosqichlardan tashkil topgan chiquvchi
moddiy oqimlar tomonidan tizimli o‘zaro bog‘liqligi amalga oshiriladi.
Logistika tamoyili bo‘yicha tashkil qilinadigan chiquvchi moddiy oqimlar
yo‘naltiriladigan yakuniy joy, odatda, har xil foydalanish bo‘linmalari va ulgurji
savdo bazalaridan iborat bo‘ladi. Bu logistikaga xos bo‘lgan barcha moddiy
oqimlarni integral ko‘rib chiqish katta shaxsiy samara berish mumkin, uni boshqa
omillardan alohida ko‘rib chiqish va baholash mumkin. Buning ustida chakana
savdoda boshqa teng ifodalarda har bir alohida mijoz bilan ishlay olishlik,
savdolarini tashkil qilish va jihozlash, reklama san’ati va boshqa omillar birinchi
o‘ringa chiqadilar.
Nazorat savollari
1.Logistik tizimni shakllanishida qanday tizimli tamoyillarga
yondashiladi?
2.Logistikada qanday bashoratlash usullari mavjud?
3.Logistik rejalashtirishga qanday omillar ta’sir yetadi?
4.Logistik tizimda ekspertlarni tanlashda qanday omillar hisobga
olinadi?
5.Moddiy va moliyaviy oqimlarni tashkil qilishda qanday
omillardan foydalaniladi?