Ilmiybaza.uz
LOGISTIKA FANINING PREDMETI VA VAZIFASI
Reja:
1.1. Logistik yo‘nalishning vujudga kelish tarixi
1.2. Logistikaning rivojlanish bosqichlari
1.3. Korxonalar iqtisodiy faoliyatini boshqarishning zamonaviy usullarida
logistikaning roli
1.4. Logistikaning ob’ekti va predmeti hamda uning asosiy tushunchalari
1.5. Logistikaning asosiy atamalari
1.6. O’zbekistonning bozor munosabatlariga o’tish davrida logistikaning tutgan
o’rni.
Ilmiybaza.uz
Tayanch iboralar: Tabiat, jamiyat, inson, korxona (firma), xom ashyo, ishlab
chiqarish, mahsulot, taqsimlash, almashuv, tarqatish, saqlash,
yuklash, transport, marketing, ombor xo‘jaligi, axborot, xodimlar,
mikrologistika, moddiy, moliyaviy va axborot oqimlari, logistik
markaz.
1.1. Logistik yo‘nalishning vujudga kelish tarixi
Logistika tushunchasi o‘zining qadimiy tarixiga ega. «Logistika» so‘zi kelib
chiqishi bo‘yicha yunonchadir. Qadimgi Afinada maxsus amal - «logist» yoki
ijtimoiy o‘z-o‘zini boshqarish amaldori bo‘lgan (eramizgacha V asrda 30yillarga
yaqin). Logistlar har yili qur’a tashlash yo‘li bilan belgilanganlar; ularning
vazifasiga vakolati tugagan boshqa amaldorlarning hisobotlarini tekshirish va bu
hisobotlarni faxrli fuqarolar kengashiga tasdiqlashga topshirish kirgan. Kengashning
qarori yakuniy bo‘lgan. Qadimgi Rimda ba’zi bir ma’muriy va diniy vazifalarni
bajaruvchi amaldorlar logistlar deb atalganlar. Vizantiya imperatori Lev VI (866-
912-yillar) davrida logistika armiyani ta’minlash va uning ko‘chishini boshqarish
san’ati sifatida ta’riflangan. Nemis tadqiqotchisi G.Pavellek ta’kidlashicha,
Vizantiya imperiyasida logistikaning belgilanishi «armiyaga maosh to‘lash, uni
kerakli tartibda qurollantirish va taqsimlash, uning ehtiyojlari haqida o‘z vaqtida va
to‘liq darajada g‘amxo‘rlik qilish, ya’ni shaxsiy qurolli kuchlar harakatlanishi va
taqsimlanishiga rahbarlik qilishdan» iborat bo‘lgan.
«Logistika» so‘zi barcha asosiy Yevropa tillarida mavjud, ammo ulardan har
xil ma’nolarda foydalanadilar. «Logistika» atamasidan mashhur olimlar, faylasuflar,
sarkardalar o‘z asarlarida foydalanganlar. Buyuk nemis matematigi G.V.Leybnis
(1646-1716) bu atamadan «Xulosalarni hisoblash» yoki matematik mantiq
ma’nosida foydalangan. XIX asrda bu atamadan kelib chiqishi shveytsariyalik
Ilmiybaza.uz
bo‘lgan taniqli harbiy nazariyachi va tarixchi Antuan-Anri Jomnin (1779-1869) o‘z
asarlarida foydalangan. 1813-yildan boshlab u Rossiyada Aleksandr I ning shtabida
ishlagan, 1826-yilda infanteriya generali unvonini olgan. Nikolay I ning harbiy
maslahatchisi bo‘lgan va Sankt-Peterburgdagi harbiy akademiyaning asoschilaridan
biri bo‘lgan (1828). Shahzoda Aleksandr II ning shaxsiy o‘qituvchisi bo‘lgan,
haqiqatan ham uning uchun muallifning logistika bo‘yicha eng muhim asari
yozilgan va keyinchalik u ko‘pgina tillarga tarjima qilingan. U logistikani o‘z ichiga
rejalashtirish, boshqarish, ta’minlash, qo‘shinlarni joylashtirish joyini belgilash,
armiyaga transport xizmatini ko‘rsatish bilan bog‘liq masalalarning keng doirasini
oluvchi qo‘shinlarni boshqarishning amaliy san’ati sifatida belgilagan. 1884-yilda
Amerika harbiy-dengiz floti instituti kemachilik zaruratlari uchun «logistika»
tushunchasini kiritgan. 1904-yilda Jenevada Itelson, Laland va Kutyurlarning taklifi
bo‘yicha falsa kongressi logistikani matematik mantiq sifatida belgilagan. Logistika
tamoyillari Ikkinchi Jahon urushi davrida Amerika armiyasida moddiy- texnika
ta’minoti hamda qurol-yarog‘, oziq-ovqat, transportni yetkazib beruvchilar va
qo‘shinlar o‘rtasidagi o‘zaro hamkorlikni tashkil qilish sohasida keng rivojlangan.
Taktika, strategiya va razvedka bilan bir qatorda «Logistika» atamasi bilan fuqarolik
korxonalarining ta’minot-sotish faoliyati belgilanishi mumkin.
Harbiy sanoat, front orqasi va front ta’minot bazalari va transportning aniq
o‘zaro hamkorligi Amerika armiyasiga qurol-yarog‘, yonilg‘i-moylash materiallari
va oziq-ovqatlarni kerakli miqdorlarda yetkazib berishni o‘z vaqtida va muntazam
ta’minlashga imkon bergan. Shuning uchun ko‘pgina g‘arbiy mamlakatlarda
logistika asta sekin harbiy sohadan xo‘jalik amaliyoti sohasiga o‘ta boshlagan.
Dastavval u muomala, keyin esa ishlab chiqarish sohasida tovarmoddiy resurslar
harakatlanishini boshqarishni amalga oshirish haqidagi nazariyaning yangi turi
sifatida shakllangan. Shunday qilib, bozor iqtisodiyotiga ega mamlakatlarda 1930-
yildagi iqtisodiy krizis arafasida va davrida vujudga kelgan materiallar va xom ashyo
bilan ta’minlash, mahsulotni ishlab chiqarish, saqlash va taqsimlash vazifalarini
bog‘lay
oladigan
ta’minlash-ishlab
chiqarish
–
taqsimlash
tizimlarini
Ilmiybaza.uz
integratsiyalash g‘oyalari ilmiy tadqiqotlar hamda xo‘jalik amaliyoti shaklidagi
mustaqil yo‘nalishga o‘zgartirilgan.
1950-yillarda moddiy oqimlarni tartibga solish masalasi harbiy logistikada
qo‘llaniladigan usullar yordamida muvaffaqiyatli hal qilinishi mumkinligi tan
olingan. U 1960-70-yillarda Yaponiyada ko‘proq rivojlangan, u yerda boshqarish va
xo‘jalik yuritishning murakkab tizimlarini ishlab chiqish va amalga oshirishda
asosiy o‘rinlarni egallagan. 1970-yillarning boshlarida bu atamani korxona moddiy
resurslarini boshqarish fani sifatida belgilashga harakat qilingan. 1980-yilga kelib,
xo‘jalik boshqaruvini muvofiqlashtirish jismoniy taqsimlash, ya’ni tijorat logistikasi
usullarini o‘zlashtirish va qo‘llashni talab qilgan. Asta-sekin logistika va logistik
boshqaruv tushunchasi turli-tuman mazmunlar bilan to‘ldirilgan ishlab chiqarish va
tovar muomalasining har xil sohalariga kirib boradi. Bunga hisoblashning eng yangi
usullari, zamonaviy hisoblash, axborot texnika va texnologiyasining keng
qo‘llanilishi hamda ishlab chiqarish infratuzilmasi elementlari va xo‘jalik yuritish
intensiv usullarining o‘zaro hamkorlikda rivojlanishi ta’sir qilgan.
XX asr oxirida logistika faniga xarid qilish (ta’minlash), ishlab chiqarish, sotish
(taqsimlash), transport, axborot logistikasini oluvchi fanga aylangan. Inson
faoliyatining sanab o‘tilgan sohalari yetarlicha o‘rganilgan va tegishli adabiyotlarda
bayon qilingan. Logistik yondashishning yangiligi esa sanab o‘tilganlar va
faoliyatning boshqa sohalarini istalgan natijaga oqimlarni muvofiq to‘g‘ri
boshqarish yo‘li bilan vaqt va resurslarning eng kam harajatlari yordamida erishish
maqsadida integratsiyalashdan iboratdir. Shunday qilib, logistika avvallo,
iste’molchilarga, ularning so‘rovlarini ko‘proq qanoatlantirishga harakat qilgan
holda ishlaydi. 1992-yil Stokgolmda Logistika Yevropa assotsiatsiyasi Xalqaro
simpoziumida logistika atamasining umumqabul qilingan ta’rifining hali yo‘qligi
ta’kidlangan. Bu rivojlanishning yaqqol aks yettirilgan dinamikasiga ega yangi ilmiy
yo‘nalish bo‘lganligi sababli ushbu tushunchaning turli ifodalanishlari taklif
qilingan. Shuning uchun faqat logistikaga tegishli ta’riflardan ba’zi birlarini ko‘rib
chiqamiz:
Ilmiybaza.uz
- bu iste’molchi talablarini ko‘proq qanoatlantirish maqsadlarida xom ashyo,
yarim fabrikatlar, tayyor mahsulotlar va tegishli axborotlarni jamlash, saqlash,
ishlab chiqarilgan joydan iste’mol joyiga tashish va uzatishning texnologik va
tejamkor samarali operatsiyalarini rejalashtirish, amalga oshirish va nazorat qilish
jarayonidir. Sanab o‘tilgan operatsiyalar materiallar va axborotlarning kirish va
chiqish, ichki va tashqi oqimlari ustida o‘tkaziladi (ushbu talqin logistik
menejmentning kengashi tomonidan berilgan);
- sanoatda logistika ishlab chiqarishni xom ashyo va materiallar bilan
ta’minlash va tayyor mahsulotlarni sotishni tashkil qilishdir. (Ishlab chiqarish va
zaxiralarni boshqarish muammolarining Amerika jamiyati);
- bu ishlab chiqaruvchidan xom ashyo, materiallar, butlovchi qismlar va tayyor
mahsulotlarni joylashtirish va ishlab chiqaruvchi firma orqali iste’molchilarga
harakatlanishini boshqarishdir (firma Goopere & Lybrand);
- bu yangi ilmiy yo‘nalish, ishlab chiqarish va energetika tizimlaridagi
moddiy va axborot oqimlarining harakatlanishida rejalashtirish, boshqarish va
kuzatish haqidagi ta’lim (prof. A.A.Smexov, Rossiya);
- bu korxonaga kelib tushuvchi, u yerda ishlab beruvchi va bu korxonadan
chiqib ketuvchi moddiy oqim va tegishli axborot oqimini rejalashtirish, boshqarish
va nazorat qilishdir (prof. G.Pavellek, Germaniya);
- moddiy va axborot oqimlarini birlamchi manbadan va yakuniy
iste’molchigacha masofa va vaqtdagi harakatini rejalashtirish, tashkil qilish,
boshqarish, nazorat qilish va tartibga solish haqidagi fan (A.N.Rodnikov);
- bu avvallo, yirik ishlab chiqarish - xo‘jalik (sohaviy, mintaqaviy, xalq
xo‘jaligi) tashkilotlari, yirik ko‘lamli tadbirkorlik va tijorat faoliyatidagi belgilangan
ilg‘or tafakkur, eng samarali metodologiyadir («erkin» bozor iqtisodiyotiga tatbiq
yetganda) (A.T.Semenov);
- bu katta tizimlarda oqimlarni boshqarish haqidagi fandir (B.K.Plotkin);
- bu moddiy, tovar va axborot oqimlarini tashkil qilish va muvofiqlashtirish
tizimi yo‘li bilan jamiyat ishlab chiqarish kuchlari o‘zaro samarali hamkorligining
ilmiy qurolidir (N.V.Afanaseva);
Ilmiybaza.uz
- bu amaliy fan, uning predmeti tizimi iqtisodiy yondashish asosida iqtisodiy
ob’ektlarni
boshqarishni
muvofiqlashtirish
metodologiyasidan
iboratdir.
(K.V.Inyutina);
- keng ma’noda logistika - belgilangan mikro, mezo, makroiqtisodiy tizimda
uning oldiga qo‘yilgan maqsadlarga yerishish uchun moddiy oqimlar, xizmat
oqimlari va ular bilan bog‘liq axborot va moliyaviy oqimlarni boshqarish va
muvofiqlashtirish haqidagi fan (V.I.Sergeyev). V.I.Sergeyev logistikani tor ma’noda
tadbirkor nuqtai nazaridan amaliy yo‘naltirilgan mexanizm sifatida ko‘rib chiqadi:
- bu moddiy va servis oqimlari hamda ular bilan birga bo‘luvchi axborotlar va
moliyaviy mablag‘lar oqimlarini samarali (yakuniy iste’molchilarning mahsulot va
xizmatlar sifatiga talablarini qanoatlantirishga;
- umumiy harajatlarni pasaytirish nuqtai nazaridan) boshqarish hisobiga
biznesni tashkil qilishning strategik, taktik, operativ maqsadlariga;
- yerishishga yordam beruvchi menejmentning integral qurolidir;
- bozor iqtisodiyoti tizimida moddiy, moliyaviy, mehnat, huquqiy va axborot
oqimlari majmuasining harakatlanish jarayonini rejalashtirish, tashkil qilish va
vazifaviy boshqarish va nazorati qilishning nazariyasi va amaliy faoliyati
(O.A.Novikov va S.Uvarov);
- moddiy resurslar, tovarlarni nazorat qilish, tashqarisidan xom ashyo va
materiallar xarid qilinishi, ularni ishlab chiqarishdan o‘tishidan boshlab, to tayyor
mahsulotlarni iste’molchilargacha yetkazib berishgacha harakatlanishini muvofiq,
foyda olish nuqtai nazaridan jadallashtirish maqsadida har bir korxona uchun ishlab
chiqilgan tizimdir («Dandas» - eng yirik - nemis, transport - foydalanish
firmalaridan biri). Ta’kidlab o‘tilgan farqlarga qaramay, logistikaning sanab o‘tilgan
tushunchalari yagona umumiy element;
- ratsionallik va umumiy maqsadga ega.
Shunday qilib, logistikani xom ashyo va materiallarni ishlab chiqarish
korxonasiga yetkazish, xom ashyo, materiallar va yarim fabrikatlarni zavod ichida
qayta ishlab chiqish, tayyor mahsulotni iste’molchiga, uning manfaatlari va
talablariga muvofiq yetkazish hamda tegishli axborotlarni uzatish, saqlash va ishlab
Ilmiybaza.uz
chiqish jarayonida amalga oshiriladigan tashish, omborga joylashtirish va boshqa
moddiy va nomoddiy operatsiyalarni rejalashtirish, nazorat qilish va boshqarish
haqidagi fan sifatida ko‘rib chiqish mumkin (Rodnikov A.N. Terminologicheskiy
slovar. 2000). Logistika iqtisodiy faoliyatning ta’minot, ishlab chiqarish, sotish,
transport logistikasi kabi sohalarini birlashtiradi.
1.2. Logistikaning rivojlanish bosqichlari
Logistika fan va fuqarolik sohasidagi biznesning quroli sifatida 1950-yillarning
boshlarida, avvallo, AQShda shakllana boshlagan. Uning evolyutsiyasi sanoati
rivojlangan mamlakatlardagi bozor munosabatlarining tarixi va evolyutsiyasi bilan
yaqindan bog‘liqdir, buning ustiga «logistika» atamasining o‘zi faqat 1970-
yillarning oxirida biznesga kirib kelgan va jahonda hamma yerda qo‘llanila
boshlagan. Logistika rivojlanayotgan fandir. Uning tushunish apparati va
terminologiyasiga tegishli ko‘pgina masalalar yangi mazmun bilan to‘lgan holda
doimo aniqlanadi va o‘zgaradi. Logistika moddiy oqimlarni boshqarishni ko‘rib
chiqadi, ya’ni xom ashyo, materiallar va tayyor mahsulotlarning aylanishi, ularni
yetkazib beruvchilardan ishlab chiqaruvchi korxonalar va yakuniy iste’molchilarga
ularning talablariga muvofiq yetkazib berilishi jarayonlari bilan bog‘liq
masalalarning butun majmuasini qamrab oladi.
XX asrda logistika rivojlanishining tarixiy bosqichlarini ajratishga bir necha
yondashishlar mavjud.
Birinchi yondashish. Ba’zi bir olimlar logistika rivojlanishining
to‘rtta davrini ajratadilar.
1. «Fragmentlashtirish» davri (1920-1950) logistik kontseptsiya hamda moddiy
oqimlarni boshqarish va umumiy harajatlarni pasaytirish qurollari vujudga
kelishining shart-sharoitlari shakllanishi bilan ta’riflanadi. Ammo logistika
tamoyillari to‘liq darajada talab qilinmay, faqat ba’zi bir tashkil qiluvchi, masalan,
ishlab chiqarish, tashish yoki omborga joylashtirishdagi harajatlarni pasaytirishga
imkon beruvchi ayrim logistik vazifalar qo‘llanilgan. Bu jihatdan AQSh
Ilmiybaza.uz
iqtisodiyotining rivojlanish bosqichi namunalidir. Ko‘rib chiqilayotgan davrda
AQSh yangi ishlab chiqarish texnologiyalarining tatbiq yetilishi (masalan,
avtomobilsozlikda), ixtisoslashishning yuqori darajasi, tabiiy resurslarning boyligi,
iqtisodiyotning davlat tomonidan kamroq tartibga solinishi bilan ta’riflanuvchi tez
o‘suvchi bozorga ega bo‘lgan, ya’ni sotuvchilar bozorining tipik vaziyati mavjud
bo‘lgan. Bu sharoitlarda menejmentning asosiy e’tibori bozorni to‘ldirishga, ya’ni
mahsulotlar ishlab chiqarishga rezervlarni qidirishga yo‘naltirilgan yedi. Ushbu
davrda logistik kontseptsiyaning tatbiq yetilishiga shartsharoitlar shakllangan.
Ularga quyidagi omillarni kiritish mumkin: tovarlarni distribyutsiyalash tizimlarida
zaxiralar va transport harajatlarining o‘sishi; transport ta’riflarining o‘sishi;
marketing kontseptsiyasi paydo bo‘lishi va tez tarqalishi; harbiy logistika nazariyasi
va amaliyotining rivojlanishi. Bu davr davomida marketing bo‘yicha bir qator
asarlar nashr qilingan, ularda jismoniy taqsimlashning marketingning tarkibiy qismi
sifatidagi tabiati ochib berilgan, uning tovarlar sotishni tashkil qilish va
samaradorligini oshirishdagi alohida roli ko‘rsatilgan. Marketing kontseptsiyasi
jahon iqtisodiyotining sotuvchi bozoridan xaridor bozoriga asta-sekin o‘tishining
natijasi sifatida vujudga kelishi biznesda logistikaning paydo bo‘lishini izohlovchi
asosiy omil bo‘ladi. Ushbu davr harbiy logistikaning avvalo AQShda faol
rivojlanishi bilan ta’riflanadi. 50-yillarning boshiga kelib, harbiy logistikaning
nazariyasi asosan shakllanib bo‘lgan. Ishlab chiqilgan logistik yondashishlarning
amaliy ahamiyati Ikkinchi Jahon urushi yillarida Amerika armiyasi tomonidan
isbotlangan, u vaqtda ta’minlash, omborlarga joylashtirish va tashishni yagona
boshqarish va muvofiqlashtirish tamoyillari muvaffaqiyatli qo‘llanilgan yedi. AQSh
va jahondagi eng yeski tashkilot 1915-yilda tashkil qilingan xaridlarni boshqarish
muammolari milliy assotsiatsiyasi bo‘lib, u 1967-yilda ta’minot vakillarining milliy
assotsiatsiyasiga qayta tashkil qilingan.
2.
Marketingning
tarkibiy
qismi
sifatida
jismoniy
taqsimlash
kontseptsiyasining vujudga kelish davri (1950-1970), logistikaning nazariyasi va
amaliyoti shakllanishi, ishlab chiqarish va taqsimlashda harajatlarni pasaytirishning
yangi yo‘llarini qidirish, axborot texnologiyalarining rivojlanishi bilan ta’riflanadi.
Ilmiybaza.uz
Marketing falsafasi xorijda keng tarqalgan. Shu bilan bir vaqtda, avvallo harajatlarni
pasaytirish nuqtai nazaridan distribyutsiyalash (jismoniy taqsimlash)ni yaxshilash
imkoniyatlarini yendi nazarga ilmaslik mumkin emasligi tushunila boshlandi.
Jismoniy taqsimlashda umumiy harajatlar kontseptsiyasining vujudga kelishi
logistik rivojlanishning asosiy omillaridan biri bo‘lgan. Bu kontseptsiyaning
ma’nosi distribyutsiyada harajatlarni shunday qayta guruhlash mumkinki, tovarlarni
ishlab chiqaruvchidan iste’molchiga harakatlantirishda ularning umumiy darajasi
pasayishidan iboratdir. Masalan, tovarlar tashishni avtomobildan havo transportiga
o‘tkaza turib, oraliq omborlarini tashkil qilish zaruratidan qochish, ya’ni zaxiralarni
omborlarga joylashtirish, saqlash va boshqarishga harajatlarni bartaraf qilish
mumkin va shaxsan tashishga harajatlar oshsa ham, taqsimlash tarmog‘idagi
harajatlarning umumiy darajasi kamayadi. Boshqa misol ikkita muhim logistik
masalalar zaxiralarni boshqarish va tashish o‘rtasidagi ichki o‘zaro munosabatlarni
tasdiqlaydi.
Umumiy
harajatlar
kontseptsiyasi
logistik
qarorlar
tushunchasimetodologiyasini rivojlantirish uchun bazis bo‘ladi. Shuning bilan birga
ushbu davrda logistikaning jadal rivojlanishini izohlovchi yana bir qator ob’ektiv
iqtisodiy va texnologik omillar mavjud bo‘lgan. Ulardan asosiylariga quyidagilarni
kiritish mumkin: iste’mol talabining modellari va munosabatlaridagi o‘zgarishlar
(oligopolistik bozorlarning rivojlanishi); ishlab chiqarishga harajatlar omilining
bosimi, komp’yuter texnologiyalaridagi taraqqiyot; zaxiralarni shakllantirish
strategiyalaridagi o‘zgarishlar; harbiy tajribaning ta’siri.
Bu omillar 1960-yilda AQShda eng yaqqol namoyon bo‘lgan. Bozorda
xaridorlarga e’tiborning kuchayishi (xususan, servis xizmatlari ulushining
ko‘payishi) va bir xildagi ehtiyojlarni qanoatlantiruvchi turli-tuman tovarlarning
katta miqdori paydo bo‘lishi (raqobatli tovarlar) asosiy tendensiyalar bo‘lib qoldilar,
bu talab va taklifni muvofiqlashtirish yo‘llarini hamda iste’molchilarga yaxshiroq
xizmat ko‘rsatish usullarini qidirishga majbur qilgan.
Mahsulotga buyurtma berish va ishlab chiqarish davrini qisqartirishga yangi
logistik yondashishlar vujudga kelgan. Tovarlar turlitumanligining oshishi deyarli
Ilmiybaza.uz
avtomatik ravishda distribyutsiya tizimlarida zaxiralarni tashkil qilish va saqlab
turishga harajatlarni ancha o‘sishiga olib kelgan, bu tovar o‘tkazuvchi tuzilmalarda
takomillashtirish va jimsoniy taqsimlash jarayonlarida harajatlarni qisqartirishning
yangi yo‘llarini topishni talab qilgan. Logistika yo‘nalishi rivojlanishiga yordam
beruvchi eng muhim
omillardan biri biznesda hisoblash texnikasi va axborot texnologiyalarini qo‘llash
bo‘lgan. Sanoati rivojlangan mamlakatlar iqtisodiyotidagi ilmiy-texnika taraqqiyoti
ko‘p muqobilli va muqobillashtirilgan masalalar, chunonchi transport turini tanlash,
ishlab chiqarish va omborlarni joylashtirishni muvofiqlashtirish, muvofiq
yo‘nalishlarni tanlash, mahsulotlarning ko‘p navli zaxiralarini boshqarish,
resurslarga talab va ehtiyojlarni bashoratlash kabilarni hal qilish zarurligiga olib
kelgan. Bu vazifalar rivojlanayotgan komp’yuter texnologiyalarining e’tiborisiz
qolmagan, keyingilar 50-yillarning o‘rtalaridan boshlab biznesga faol tatbiq yetila
boshlagan. 1960-yillarning oxirida G‘arbda menejmentning integral quroli sifatida
biznes-logistika kontseptsiyasi shakllangan. Kontseptsiyaning asosiy mazmuni
quyidagidan iboratdir: «Logistika faoliyat barcha turlarining menejmenti, ular
tovarga taklifni talabga belgilangan joyda va belgilangan vaqtda harakatlanishi va
muvofiqlashishiga yordam beradilar». Shu bilan birga ko‘rib chiqilayotgan davr
logistikaning umumlashtirilgan ta’rifini berishga harakat qilishni to‘xtatmagan.
Jahondagi eng obro‘li logistika tashkilotlaridan biri – keyinchalik logistika
menejmenti kengashiga qayta tashkil qilingan jismoniy taqsimlash menejmenti
bo‘yicha milliy kengash, shu vaqtda logistikani quyidagicha ta’riflagan: «Logistika
- bu yakuniy mahsulotlarni ishlab chiqarishning oxiridan xaridorga, ba’zi bir
hollarda xom ashyoni ta’minot manbaidan ishlab chiqarish tomon harakatlanishini
o‘z ichiga oluvchi samarali harakatlanish bilan bog‘liq faoliyatning keng
assortimentidir. Bu faoliyat o‘z ichiga materiallarni tashish, omborga joylashtirish,
ishlab chiqish, himoyaviy o‘ralish, zaxiralarning nazorati, ishlab chiqarish va
omborlar joylashgan yerni tanlash, talabni bashoratlash, marketing va
iste’molchilarga xizmat ko‘rsatishni oladi». Yana bir mashhur logistik tashkilot -
Amerika muhandis -logistlar tashkiloti quyidagi ta’rifni taklif qilgan: «Logistik
Ilmiybaza.uz
boshqaruv san’ati va fani, qo‘yilgan maqsadlarga yerishish uchun rejalashtirilgan
operatsiyalarni amalga oshirish uchun ko‘chirish vositalarini rejalashtirish,
ta’minlash va qo‘llashni ko‘zda tutuvchi texnika va texnik usullardir».
3. Rivojlanish davri (1970-1980) biznes-logistika kontseptsiyasi asosida ishlab
chiqarish va distribyutsiyalash (taqsimlash)da harajatlarni kamaytirishning yangi
yo‘llarini qidirish hamda logistik tizimlarni keng yoyish va sanoat logistikasi
tamoyillari va sifatni umumiy boshqarishning falsafasini qo‘llash bilan ta’riflanadi.
Ammo foydani oshirishdan manfaatdor firmalarning ko‘pchiligi uchun harajatlarni
nazorat qilish va kamaytirishga logistik yondashish hali aniq bo‘lmagan. Logistik
muvofiqlashtirishni tatbiq qilishga harakatlarni ko‘pgina yirik firmalarda
menejmentning o‘rtacha yuqori bo‘g‘inining qarshiligiga duch kelgan. Uzoq vaqt
davomida an’anaviy vazifalarni (masalan, xarid qilish, tashish, yuklarni qayta
ishlash) bajarishga odatlangan menejerlar, ko‘pincha, umumiy harajatlarni
pasaytirish kontseptsiyasi asosida moddiy oqimlarni to‘g‘ri boshqarishni amalga
oshirish uchun zarur tashkiliy o‘zgarishlarni tatbiq yetishga to‘sqinlik qilganlar.
O‘sha vaqtda mavjud bo‘lgan logistik harajatlarni tashkil qiluvchilarni ajratish va
nazorat qilish va firmalar logistik operatsiyalarining moliyaviy natijalarini baholash
uchun moslashmagan buxgalteriya hisobi tizimi qo‘shimcha qiyinchiliklarni
yaratgan.
Yuqori sifatli xom ashyo resurslarining yetishmasligi muhitida raqobat
kuchayishi 1970-yillarning ajralib turuvchi alomati bo‘lgan.
Ko‘pchilik
mamlakatlarda ishlab chiqarish vositalariga investitsiyalarning avvalgi o‘sishi
nisbatan barqarorlashish bilan almashtirilgan. Shuning bilan bir vaqtda, umumiy
logistik harajatlar o‘sgan. Ko‘pgina firmalarning asosiy vazifasi mahsulot tannarxini
pasaytirish, xom ashyo, materiallar, yarim fabrikatlar va butlovchi qismlardan
ratsional foydalanishdan iboratdir. Bu davrda firmalarning rahbarlari biznes-
logistika kontseptsiyasi asosida ishlab chiqarish va distribyutsiyalashda harajatlarni
pasaytirish yo‘llarini qidirish bilan jiddiy shug‘ullanganlar. Resurs omili
(mahsulotga energiya sarflanishi va material sarflanishini kamaytirish) raqobat
kurashida asosiylardan biri bo‘lgan. Logistikada e’tibor bir oz ishlab chiqarishga
Ilmiybaza.uz
ko‘chirilgan, bunga ko‘proq darajada ishlab chiqarishni nazorat qilish va
boshqarishning komp’yuter tizimlari paydo bo‘lishi, texnologik jarayonlar va ishlab
chiqarish bo‘linmalarining BATini tadqiq yetilishi va rivojlanishi yordam bergan.
1970-yillarning oxirida G‘arbda amalda «idish-o‘rash» inqilobi tugallangan, u
omborxona jarayoni, uning operatsion tarkibi, tashkil qilinishi, texnik va texnologik
ta’minlanishini tubdan o‘zgartirgan. Transport - omborxona uskunalarini, idishlar va
o‘rovchi materiallarning yangi turlarini ishlab chiqarish keng rivojlangan,
zamonaviy avtomatlashtirilgan omborxona majmualari shakllana boshlagan,
yuklarni konteynerli tashish faol tatbiq yetila boshlangan. Taqsimlovchi logistik
tizimlarda idishlar va o‘rovchilarni standartlashtirish kata iqtisodiy samara bergan.
4. Integratsiyalash davri (1980-1990) firmaning logistik xizmatlari va uning
logistik sheriklarini to‘liq logistik tarmoqqa (xarid qilish-ishlab chiqarish -
distribyutsiyalash va sotishga) birlashishi hamda moddiy birga bo‘luvchi oqimlarni
boshqarish, xalqaro logistik tizimlarning tashkil qilinishi bilan ta’riflanadi.
Ko‘rib chiqilayotgan davrda jahon iqtisodiyotida muhim o‘zgarishlar sodir
bo‘lgan, ular logistik «parvoz»ning fenomenini izohlaydi. Ularning asosiylari
quyidagilar: axborot texnologiyalarida inqilob va shaxsiy komp’yuterlarni tatbiq
yetilishi; iqtisodiyot infratuzilmasini davlat tomonidan tartibga solinishidagi
o‘zgarishlar, sifatni umumiy boshqarish falsafasini hamma joyda tarqatish; sheriklik
va strategik ittifoqlarning o‘sishi; biznesni tashkil qilishdagi tarkibiy o‘zgarishlar.
Bu davrni shaxsiy komp’yuterlar davri deb atash mumkin: ulardan foydalanish, ShK
bazasida
mahalliy
hisoblash
va
telekommunikatsiya
tarmoqlarini,
avtomatlashtirilgan ishchi joylarning tashkil qilinishi logistika uchun yangi
gorizontlarni ochganlar. Zamonaviy dasturiy ta’minlash ShKdan materiallarni xarid
qilishdan to tayyor mahsulotlarni taqsimlash va sotishgacha integratsiyalangan
logistik menejmentning interaktiv tadbirlarida foydalanishga imkon bergan.
Logistika integral kontseptsiyasining vujudga kelishi va tasdiqlanishida vaqtning
haqiqiy ko‘lamlari va kirishning uzoqlashtirilgan rejimlarida aloqaning axborot
tizimlari orqali (masalan, sputnikli telekommunikatsiya tizimlari orqali) moddiy
oqimlar orqasidan nazorat qilish imkoniyati belgilangan rol o‘ynagan. Shunday
Ilmiybaza.uz
qilib, axborot texnologiyalaridagi moddiy inqilob bilan bir qatorda axborot va
moliyaviy oqimlarni boshqarish zarurligini tushunishni kuchaytirgan. 1985-yilda
logistik menejment kengashi logistikaning ta’rifini quyidagicha aniqlagan:
«Logistika xom ashyo, materiallar, zaxiralar tugallanmagan ishlab chiqarish, tayyor
mahsulotlar, xizmatlar va birga bo‘luvchi axborotlar oqimini iste’molchilar
talablarini to‘liqroq qanoatlantirish maqsadlari uchun ushbu, oqimlarni vujudga
kelgan joydan uni iste’mol qilish joyigacha (shu jumladan, import, eksport, ichki va
tashqi harakatlanish)ni rejalashtirish, boshqarish va nazorat qilish jarayonidir».
Bu ta’rifda uch jihat muhimdir. Birinchidan, logistik faoliyat integratsiyalangan
xarakterga ega bo‘lib, moddiy resurs va tayyor mahsulotlar oqimini vujudga kelgan
joyidan iste’mol joyigacha cho‘zilib yotadi. Ikkinchidan, birga bo‘luvchi
axborotlarni boshqarishning muhimligi ta’kidlangan. Uchinchidan, servisli
(nomoddiy) oqimlar logistik manfaatlar sohasida birinchi marta tushib qolganlar. Bu
servisli xizmatlar sanoatida logistik yondashishlarni rivojlantirish asosiy ahamiyatga
ega, chunki o‘tgan o‘n yilliklarda faqat moddiy oqimlargina logistikada o‘rganish
va muvofiqlashtirishning ob’ekti bo‘lganlar. Xorijda keng tarqalayotgan sifatli
umumiy boshqarish kontseptsiyasi (total quality management, TQM) logistik
o‘zgarishlarning eng muhim harakatlanuvchi kuchlaridan biri bo‘lib qolgan.
Jahonning juda ko‘p ilg‘or kompaniyalari tomonidan qurol qilib olingan. Ushbu
kontseptsiya menejmentning nazariyasi va amaliyotida to‘ntarish yasadi.
Ta’riflarning biriga ko‘ra, sifatli umumiy boshqarish kontseptsiyasi - sifatni oshirish
masalasini e’tibor markaziga qo‘yuvchi va bu masalani yechishda ishlab chiqarish
(xizmatlar) harakatlanishining barcha bosqichlarida firma (tashkilot)ning barcha
a’zolari ishtirokiga asoslangan, iste’molchilarning zaruratlarini qanoatlantirish
hisobiga ham firmaning har bir a’zosi va umuman jamiyatning o‘zaro foydasi tufayli
uzoq
muddatli
muvaffaqiyatga
yerishishga
imkon
beruvchi
boshqaruv
yondashuvidir.
Sifatni umumiy boshqarish kontseptsiyasi boshqaruvning o‘ziga xos falsafasi
bo‘ladi, u iste’molchining zaruratlari va biznesning maqsadlari ajralmas ekanligini
tan oladi. Bunday yondashish logistik tizimlarning barcha elementlariga nisbatan
Ilmiybaza.uz
qo‘llanishi mumkin. Ko‘p sonli tadqiqotlarning ma’lumotlariga ko‘ra sifatni
umumiy boshqarish kontseptsiyasini qo‘llayotgan kompaniyalar biznesda eng
yaxshi natijalarga yerishadilar. Logistika uchun uning muhimligi, shuning bilan
belgilaniladiki,
g‘arbiy
mamlakatlarning
raqobatli
bozorlaridagi
strategik
rejalashtirish nuqtai nazaridan firmaning integratsiyalangan logistikasi vazifalari
sifatni umumiy boshqarishning mafkurasi bilan mos keladi.
1980-yillar biznesda ittifoqlar va alyanslarning jo‘shqin o‘sishi bilan qayd
qilinganlar, keyingilar ishonchsizlik, shubhalilik va keskinlik. Raqobatning avvalgi
amaliyoti o‘rnini almashtirganlar. Integratsiyalangan logistika kontseptsiyasi tufayli
biznes bo‘yicha sheriklar tayyor mahsulotlar zaxiralarini rejalashtirish va
boshqarish, tashish, yuklarni qayta ishlash, sotishlarni tashkil qilishda unumli
muvofiqlashtirishning yo‘llarini izlay boshlaganlar. Kooperatsiyalashning asosiy
shakllaridan ko‘pchiligi logistik harajatlarni ko‘proq qisqartirish va iste’molchilarga
xizmat ko‘rsatishning sifatini yaxshilash maqsadida har xil logistik vazifalarning
tutashgan joyida tashkiliy va ko‘p vazifali rejalashtirish, boshqarishni
takomillashtirish
yo‘nalishida
rivojlanganlar.
Ko‘pgina
logistik
ittifoqlar
transportda ixtisoslashtirilgan xizmatlarni ko‘rsatish sohasi, ulgurji savdo va
distribyutsiyalash tizimidagi an’anaviy raqiblar tomonidan tashkil qilingan.
Xorijdagi logistikaning yevolyutsiyasi shuni ko‘rsatadiki, u ko‘pchilik tashkilotlar
va firmalar uchun raqobat kurashidagi eng muhim qurol bo‘lib qolmoqda va
integratsiyalangan logistika kontseptsiyasidan foydalanganlar, qoidaga ko‘ra,
bozordagi o‘z mavqelarini aniqlab olganlar.
Logistika rivojlanishining tarixiy bosqichlarini ko‘rib chiqishga ikkinchi
yondashuv. Ko‘pgina xorijiy va mamlakatimiz olimlari logistikaning rivojlanishi
bosqichlarini ko‘rib chiqishga boshqacha yondashuvga amal qiladilar, moddiy
mahsulotlar tovar harakatlari tizimlari rivojlanishini uch bosqichga ajratadilar:
1) logistikagacha davr (50-yillargacha), bunda moddiy taqsimlanishni
boshqarish fragmentli xarakterga ega bo‘lgan, firmalarning har xil bo‘linmalari
harakatlarini muvofiqlashtirish esa yetarlicha bo‘lmagan;
Ilmiybaza.uz
2) klassik logistika davri (60-yillarning boshi - 70-yillarning oxiri) firmalarda
tashishlarning muvofiqroq shakllarini tashkil qilish o‘rniga logistik tizimlarning
yaratilishi; firmalar tomonidan tovar harakatlanishi jarayoni majmuaviy yondashish,
tovar harakatlanishi vazifalarini bitimga kelishlar bilan integratsiyalash asosida
boshqarilishi bilan ta’riflanadi;
3) eng yangi logistika yoki ikkinchi avlod logistikasi davri (80-yillarning
boshi), uning uchun logistika kontseptsiyasida bitimga kelishlarni ta’sir qilish
sohalarining kengayishi, butun korxona asosidagi logistika tizimlarining
rivojlanishiga umumiy maqsad butun firma ishining ko‘proq samaradorligiga
yerishishdan kelib chiqqan holda majmuaviy yondashishning ustuvorligi xosdir. 80-
yillarning o‘rtalarida majmuaviy yondashish «umumiy javobgarlik» kontseptsiyasi
ko‘rinishida yangi rivojlanish olgan; bu yondashishning o‘ziga xosligi logistik
tizimni iqtisodiy soha va ijtimoiy, iqtisodiy va siyosiy jihatlarning hisobida
tashqariga chiqishidan iborat bo‘lgan, foydalar va harajatlarning ko‘proq nisbati esa
muvofiqlik mezoni bo‘lgan.
Hozirgi davrda logistika tutgan o‘rnining oshishi birinchi navbatda iqtisodiy
sabablarga bog‘liq. Sanoat ishlab chiqarish hajmining oshishi va milliy, hamda
jahon
xo‘jaligi
aloqalarining
kengayishi
bozor
sohasidagi
xarajatlaring
kamaytirilishiga ko‘proq e’tibor qaratilishini talab etmoqda.
G‘arb mamlakatlarida xom ashyoning birinchi manbaidan to oxirgi
iste’molchigacha bo‘lgan mahsulot harakat vaqtining 93%i uning moddiy- texnik
ta’minotining turli kanallaridan o‘tishiga to‘g‘ri keladi. Tovar ishlab chiqarilishi
umumiy vaqtning atigi 2%ini olsa, uni tashish esa – 5%ini oladi. Tovar harakatining
ushbu mamlakatlar mahsulotidagi ulushi milliy daromadning 20%dan ortig‘ini
tashkil etadi.
1-jadval
G‘arb mamlakatlarida tovar harakatining
tarkibiy tuzilmasi
№
Tovar harakati bosqichi
Ulushi, %
Ilmiybaza.uz
1. Xom ashyo, materiallar, yarim tayyor mahsulotlar
va tayyor mahsulotalarni saqlash
44 %
2. Omborga joylashtirish va dispetcherlash
16 %
3. Magistral tashish
23 %
4. Texnologik tashish
9 %
5. Mahsulotni sotish
8 %
Manba: Umarova D.M. va b. Logistika: O‘quv qo‘llanma. – T.: mehnat.
2018y.
Logistikaning rivojlanishi birinchi navbatda tovar harakati bilan bog‘liq
bo‘lgan vaqtinchalik va pul xarajatlarini kamaytirishga intilish bilan bog‘liq.
Shu bilan birga logistikaga bo‘lgan qiziqishning ortishi quyidagi omillarga
bog‘liq:
- savdo bozoridan iste’molchi bozoriga o‘tish, bunda iste’molchilar ehtiyoji
ishlab chiqarish dasturlarini ishlab chiqishda asos bo‘ladi va tovar harakati
tizimining yaratilish zaruriyatini asoslab beradi;
- ishlab chiqarish va sotish faoliyatini tashkil etishni logistik asoslarini
qo‘llayotgan korxonalarning raqobatbardoshligini ta’minlash;
- logistika tizimida texnik rivjlanish yutuqlarini ishlatish uchun ob’ektiv
imkoniyatlar yaratish;
- amallarni o‘rganishning yangi uslub va nazariyalarini ishlab chiqish,
masalan, logistika jarayonlarini optimallashtirish uchun asos bo‘lgan tizimlar va
murosalar nazariyasini qo‘llash.
Logistika faoliyatini takomillashtirishning 3 bosqichi ajratiladi.
Birinchi bosqich – XX asrning 60-yillari – ombor xo‘jaligining transport bilan
integratsiyalashuvi hamda ularni ishlatishda bir-biriga moslashtirish bilan
xarakterlanadi. Bu bosqichda faqat yuklash-tushirish amallari bilan bog‘liq bo‘lgan
transport bilan ombor yaqin o‘zaro aloqalarga ega bo‘la boshlaydi. Ular bir grafik
va solishtirilgan texnologiya bo‘yicha bir iqtisodiy natijaga ishlashni boshlaydi.
Ilmiybaza.uz
Ikkinchi bosqich XX asrning 80-yillari boshiga to‘g‘ri kelib, bunda omborga
joylashtirish va transport ishlarining o‘zaro hamjihatligiga ishlab chiqarishni
rejalashtirish qo‘shila boshlaydi. Ishlab chiqarish tsexi, transport va omborlar bir
butun mexanizm sifatida ishlashni boshlaydi. Shu yo‘l bilan xaridorlarga xizmat
ko‘rsatish sifatini boshqarish, moslamalarning ishlash samaradorligini oshirish
imkoniyati vujudga keladi.
Uchinchi bosqich XX asrning 80-yillari o‘rtalariga to‘g‘ri keladi va material
o‘tkazuvchi
tarmoqni
hamma
bo‘g‘inlarining
integratsiyalashuvi
bilan
xarakterlanadi. Logistika kontseptsiyasining asosi bo‘lgan integratsiyalashuv
zaruriyatini, ta’minot, ishlab chiqarish va taqsimot bo‘g‘inlarining ko‘pchilik
qatnashchilari tan ola boshlaydi. Moddiy va axborot oqimlarining tez o‘tishini
ta’minlash va mahsulotning xom ashyoni birinchi manbaidan to oxirgi
iste’molchigacha harakatining hamma bosqichlari monitoringini amalga oshirish
imkonini beruvchi zamonaviy kommunikatsiya texnologiyalari vujudga keladi.
1.3. Korxonalar iqtisodiy faoliyatini boshqarishning zamonaviy
usullarida logistikaning roli
Logistik yondashish moddiy oqimlarning tartibga solinishiga olib keladi. Bu
oqimlar u yoki bu mahsulotlar ishlab chiqarishda; bu ishlab chiqarishni kerakli
materiallar, butlovchi qismlar va xom ashyo bilan ta’minlashda; tayyor
mahsulotlarni omborga joylashtirish, uni taqsimlash va iste’molchiga yetkazishda
vujudga keladi. Ammo bunday tartibga solishlarni faqat odam, energetik, axborot,
moliyaviy resurslar oqimlarining kattaligi, yo‘nalishi, vujudga kelishi, tugallanishi,
davriyligi, izchilligi hamda boshqa parametrlarni boshqarish orqali amalga oshirish
mumkin. Bu oqimlar ham ularning jismoniy tabiati iqtisodiy faoliyat natijasida
yakuniy iste’molchilarning belgilangan ehtiyojlarini qanoatlantiruvchi mahsulotga
aylanuvchi dastlabki materiallarning tabiatidan farq qilsa-da, moddiy bo‘ladi.
Shuning uchun logistika tushunchasini kengroq ma’noda iqtisodiy faoliyat
jarayonida vujudga keluvchi oqimlarning barcha o‘zaro bog‘liq turlarini yagona
Ilmiybaza.uz
umumiy sifatida boshqarishning zamonaviy metodologiyasi va uslubiyoti sifatida
talqin qilish mumkin.
Umumiy holda logistik boshqaruv quyidagi vazifaviy sohalarga
yoyiladi:
- zaxiralar;
- yuk oqimlarining harakati;
- omborga joylashtirish va omborda ishlov berish;
- materiallar, xom ashyo, butlovchilar va tayyor mahsulotlarni
tashish;
- mahsulotlarni taqsimlash.
Mavjud amaliyotda logistikaga ikki xildagi yondashish qabul qilingan. Bir
holda logistika moddiy, axborot, moliyaviy boshqa oqimlarning harakatini
boshqarishning mexanizm va tuzilishini ishlab chiqishni ko‘zda tutadi, ya’ni
rejalashtirish vazifalarining bajarilishi bilan cheklanadi.
Boshqa holda, logistika rejalashtirish bilan cheklanmaydi va haqiqiy boshqaruv
tadbirlarini ko‘zda tutadi, ya’ni boshqaruv bo‘yicha kundalik joriy faoliyatni amalga
oshiradi. Logistika xoh ishlab chiqarish tadbirkorlik faoliyatini rejalashtirish
bosqichi va xoh amalga oshirish bosqichi bo‘lsin, marketing tadqiqotlari jarayoniga,
moddiy resurslarning harakatlanishi, mahsulotlarning iste’molchilar o‘rtasiga
taqsimlanishi, shaxsan ishlab chiqarish jarayoni hamda ma’muriyboshqaruv
faoliyatiga ta’sir qiladi. Bir tomondan, logistika marketing tadqiqotlarining asosiy
yo‘nalishlari va amaliy hulqini boshqaradi. Boshqa tomondan, bu tadqiqotlarning
xarakteri va o‘tkazish usullari logistik boshqaruvning tuzilishi va vazifalarini
belgilaydi. Hududiy marketing tadqiqotlari iqtisodiy faoliyatning harajatli
ko‘rsatkichiga katta ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Ishlab chiqarish faoliyatining navli
va hajmli ixtisoslashuvi ular tomonidan belgilaniladi.
Marketing tadqiqotlari sotishlarning hajmi va taqsimlashning tuzilmasini
tanlashni belgilaydi. Mahsulotlar navlarining kengayishi bazaviy modelni
zamonaviylashtirish hisobiga sodir bo‘lishi mumkin. Bir qator hollarda bunday
zamonaviylashtirish faqat u yoki bu qo‘shimcha elementlar (aksesuarlar)ni qo‘llash
Ilmiybaza.uz
yo‘li bilan sodir bo‘lishi mumkin. Bunda umumiy texnologik davra algebra uzayishi
shart emas, balki ko‘pincha qisqaradi. Marketing tadqiqotlari iste’molchiga
ko‘rsatilayotgan buyurtmalar va xizmatlarning shakllanishiga talabni belgilaydi.
Bunday tahlilda yetkazib berishning istalgan shoshilinchligi va shartnoma
muddatlari bajarilishining ishonchliligi hamda talabni darhol qanoatlantirishga
qobiliyat kabi talablar belgilanadi. Tashish vaqtini kamaytirish zarurati va
buyurtmani bevosita iste’molchiga kerakli joyda, kerakli vaqtda va talab qilingan
miqdorda topshirish imkoniyati shuning bilan izohlanadi. Bunday talablar tashqi
transportning tuzilishi, uning u yoki bu turidan foydalanish, transport yo‘nalishlarini
joylashtirishga jiddiy ravishda ta’sir ko‘rsatadi.
Mahsulotlarning hajmlari va navlari, ularning saqlash va iste’molchilarga
yetkazib berish usullarini tanlash masalalari bo‘yicha qarorlar qabul qilish moliyaviy
kreditlar olish sharoitlari, ularni to‘lash usullari va muddatlari bilan yaqindan
aloqadadir. Marketing tadqiqotlarining natijalari menejment va moliyaviy oqimlarni
taqsimlash sohasidagi ayrim xulosalar va qarorlarga olib keladi. Logistik tizim
marketing tadqiqotlarini butun iqtisodiy faoliyatni ushbu tadqiqotlar natijalarini
amalga oshirish yo‘nalishida tashkil qilish bilan kengaytiradi va to‘ldiradi ushbu
faoliyatni tashkil qilish moliyaviy oqimlarni tartibga solish va tegishli boshqaruv
ko‘rsatmalarini berish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
Logistika tamoyillariga ko‘ra atrof bozor muhiti va iqtisodiy faoliyatning
borishi haqidagi joriy axborotlarning marketing tadqiqotlari asosida qabul
qilinadigan barcha boshqaruv qarorlari moddiy
oqimlarga ta’sir qilishda aks yettiriladi. Pirovardida logistik boshqaruv shunday
tadbirda ta’sirni amalga oshirishi va ishlab chiqarish jarayonini tashkil qilishi
kerakki, kamroq harajatlarda salohiyatli iste’molchilarni yaxshiroq qanoatlantirsin
va ularning doirasini kengaytirsin.
1.4. Logistikaning ob’ekti va predmeti hamda uning asosiy tushunchalari.
Ilmiybaza.uz
Logistika tushunchasi o‘zinining tarixiga ega. Qadimgi greklar logistika deb
hisob–kitoblarni amalga oshirish san’atini tushunishardi. Maxsus davlat
nazoratchilarini logistlar deb atashardi. Qadimgi Rimda esa logistika deb
mahsulotlar taqsimoti tushunilardi. Logistika yunonchadan tarjima qilinganda
“hisoblash, taqsimlash” degan ma’nolarni anglatadi.
Keyinchalik logistika atamasi harbiy qo‘shinlarning joylashishi va
harakatlanish amaliyotini tasniflash uchun ishlatila boshladi. Eramizning IX-X
asrlarida yashagan Vizantiya imperatori Leon V o‘zining harbiy ish bo‘yicha
kitobida «logistika» atamasini «front orti, qo‘shinlarning ta’minoti» ma’nosida
ishlatadi.
XIX asr boshida, Napoleon urushlari davrida logistikaga zahiralarni
rejalashtirish, tashish va qo‘shin ta’minotini boshqarish to‘g‘risidagi fan sifatida
qaralardi.
Sankt-Peterburgda 1850 yilda nashr etilgan «harbiy entsiklopedik
leksikon»ga asosan Rossiyada XIX asr o‘rtalarida logistika deb qo‘shinlarning
dushman yaqinida ham, o‘zagida ham harakatlanishini boshqarish va ularning front
orti ta’minotini tashkil etish san’ati tushunilardi.
Harbiy logistikaning rivojlanishida yangi bosqich ikkinchi jahon urushi
davomida vujudga keldi, bunda logistik qarashlar janglarni tayyorlash va
rejalashtirishda keng qo‘llanila boshladi.
XX asrning 50-yillarida, moddiy oqimlarni boshqarish masalalari harbiy
logistikada qo‘llaniladigan uslublar yordamida hal etilishi mumkinligi tan olindi.
XX asrning 70-yillari boshida turli mamlakatlar iqtisodiyotida logistik
qarashlar keng qo‘llanila boshlaydi.
Asta-sekin logistika va logistik boshqaruv tushunchalari turli shakllarga ega
bo‘ldi va ishlab chiqarish, hamda tovar almashinuvining turli xil tarmoqlariga kirib
bordi.
Logistika tushunchasini tasniflashda bir nechta qarashlar mavjud. Ularning
ko‘pchiligi bu tushunchani moddiy oqim va axborot oqimi bilan bog‘lashadi.
Logistikaning barcha tasniflarini ikki guruhga ajratish mumkin.
Ilmiybaza.uz
Ulardan biri logistikani xo‘jalik faoliyatining bir yo‘nalishi sifatida
tushuntiradi, u ishlab chiqarish va tovar almashinuvi sohalarida moddiy, moliyaviy
va axborot oqimlarini boshqarishdan iborat.
Ikkinchisi – logistikani ilmiy yo‘nalish sifatida o‘rganadi, u moddiy,
moliyaviy
va
axborot
oqimlarining
samaradorligini
oshirishning
yangi
imkoniyatlarini qidirish bilan to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq.
Adabiyotlarda logistikaga xo‘jalik yuritishning ilmiy-amaliy yo‘nalishi
sifatida yondashish keng tarqalmoqda. Bu yondashish ishlab chiqarish va tovar
almashinuvi sohalarida moddiy, moliyaviy va axborot oqimlarini samarali
boshqarishdan iborat.
Rossiyada 1995 yilda nashr etilgan logistika bo‘yicha ilmiy lug‘atda,
logistikaga quyidagicha tasnif beriladi:
Demak, Logistika tushunchasi o‘zining qadimiy tarixiga ega. «Logistika» so‘zi
kelib chiqishi bo‘yicha yunonchadir. Qadimgi Afinada maxsus amal - «logist» yoki
ijtimoiy o‘z-o‘zini boshqarish amaldori bo‘lgan (eramizgacha V asrda 30 ga yaqin).
Logistlar har yili qur’a tashlash yo‘li bilan belgilanganlar; ularning vazifasiga
vakolati tugagan boshqa amaldorlarning hisobotlarini tekshirish va bu hisobotlarni
faxrli fuqarolar kengashiga tasdiqlashga topshirish kirgan. Kengashning qarori
yakuniy bo‘lgan. Qadimgi Rimda ba’zi bir ma’muriy va diniy vazifalarni bajaruvchi
amaldorlar logistlar deb atalganlar. Vizantiya imperatori Lev VI (866-912-yillar)
davrida logistika armiyani ta’minlash va uning ko‘chishini boshqarish san’ati
sifatida ta’riflangan. Nemis tadqiqotchisi G.Pavellek ta’kidlashicha, Vizantiya
imperiyasida logistikaning belgilanishi «armiyaga maosh to‘lash, uni kerakli
tartibda qurollantirish va taqsimlash, uning ehtiyojlari haqida o‘z vaqtida va to‘liq
darajada g‘amxo‘rlik qilish, ya’ni shaxsiy qurolli kuchlar harakatlanishi va
taqsimlanishiga rahbarlik qilishdan» iborat bo‘lgan.
«Logistika» so‘zi barcha asosiy Yevropa tillarida mavjud, ammo ulardan har
xil ma’nolarda foydalanadilar. «Logistika» atamasidan mashhur olimlar, faylasuflar,
sarkardalar o‘z asarlarida foydalanganlar. Buyuk nemis matematigi G.V.Leybnis
(1646-1716) bu atamadan «Xulosalarni hisoblash» yoki matematik mantiq
Ilmiybaza.uz
ma’nosida foydalangan. XIX asrda bu atamadan kelib chiqishi shveytsariyalik
bo‘lgan taniqli harbiy nazariyachi va tarixchi Antuan-Anri Jominin (1779-1869) o‘z
asarlarida foydalangan. 1813-yildan boshlab u Rossiyada Aleksandr I ning shtabida
ishlagan, 1826-yilda infanteriya generali unvonini olgan. Nikolay I ning harbiy
maslahatchisi
bo‘lgan va Sankt-Peterburgdagi harbiy akademiyaning asoschilaridan biri bo‘lgan
(1828). Shahzoda Aleksandr II ning shaxsiy o‘qituvchisi bo‘lgan, haqiqatan ham
uning uchun muallifning logistika bo‘yicha eng muhim asari yozilgan va
keyinchalik u ko‘pgina tillarga tarjima qilingan. U logistikani o‘z ichiga
rejalashtirish, boshqarish, ta’minlash, qo‘shinlarni joylashtirish joyini belgilash,
armiyaga transport xizmatini ko‘rsatish bilan bog‘liq masalalarning keng doirasini
oluvchi qo‘shinlarni boshqarishning amaliy san’ati sifatida belgilagan. 1884-yilda
Amerika harbiy-dengiz floti instituti kemachilik zaruratlari uchun «logistika»
tushunchasini kiritgan. 1904-yilda Jenevada Itelson, Laland va Kutyurlarning taklifi
bo‘yicha falsa kongressi logistikani matematik mantiq sifatida belgilagan. Logistika
tamoyillari Ikkinchi Jahon urushi davrida Amerika armiyasida moddiy- texnika
ta’minoti hamda qurol-yarog‘, oziq-ovqat, transportni yetkazib beruvchilar va
qo‘shinlar o‘rtasidagi o‘zaro hamkorlikni tashkil qilish sohasida keng rivojlangan.
Taktika, strategiya va razvedka bilan bir qatorda «Logistika» atamasi bilan fuqarolik
korxonalarining ta’minot-sotish faoliyati belgilanishi mumkin.
Harbiy sanoat, front orqasi va front ta’minot bazalari va transportning aniq
o‘zaro hamkorligi Amerika armiyasiga qurol-yarog‘, yonilg‘i-moylash materiallari
va oziq-ovqatlarni kerakli miqdorlarda yetkazib berishni o‘z vaqtida va muntazam
ta’minlashga imkon bergan. Shuning uchun ko‘pgina g‘arbiy mamlakatlarda
logistika asta sekin harbiy sohadan xo‘jalik amaliyoti sohasiga o‘ta boshlagan.
Dastavval u muomala, keyin esa ishlab chiqarish sohasida tovarmoddiy resurslar
harakatlanishini boshqarishni amalga oshirish haqidagi nazariyaning yangi turi
sifatida shakllangan. Shunday qilib, bozor iqtisodiyotiga ega mamlakatlarda 1930-
yildagi iqtisodiy krizis arafasida va davrida vujudga kelgan materiallar va xom ashyo
bilan ta’minlash, mahsulotni ishlab chiqarish, saqlash va taqsimlash vazifalarini
Ilmiybaza.uz
bog‘lay
oladigan
ta’minlash-ishlab
chiqarish
–
taqsimlash
tizimlarini
integratsiyalash g‘oyalari ilmiy tadqiqotlar hamda xo‘jalik amaliyoti shaklidagi
mustaqil yo‘nalishga o‘zgartirilgan.
1950-yillarda moddiy oqimlarni tartibga solish masalasi harbiy logistikada
qo‘llaniladigan usullar yordamida muvaffaqiyatli hal qilinishi mumkinligi tan
olingan. U 1960-70-yillarda Yaponiyada ko‘proq rivojlangan, u yerda boshqarish va
xo‘jalik yuritishning murakkab tizimlarini ishlab chiqish va amalga oshirishda
asosiy o‘rinlarni egallagan. 1970-yillarning boshlarida bu atamani korxona moddiy
resurslarini boshqarish fani sifatida belgilashga harakat qilingan. 1980-yilga kelib,
xo‘jalik boshqaruvini muvofiqlashtirish jismoniy taqsimlash, ya’ni tijorat logistikasi
usullarini o‘zlashtirish va qo‘llashni talab qilgan. Asta-sekin logistika va logistik
boshqaruv tushunchasi turli-tuman mazmunlar bilan to‘ldirilgan ishlab chiqarish va
tovar muomalasining har xil sohalariga kirib boradi. Bunga hisoblashning eng yangi
usullari, zamonaviy hisoblash, axborot texnika va texnologiyasining keng
qo‘llanilishi hamda ishlab chiqarish infratuzilmasi elementlari va xo‘jalik yuritish
intensiv usullarining o‘zaro hamkorlikda rivojlanishi ta’sir qilgan.
XX asr oxirida logistika faniga xarid qilish (ta’minlash), ishlab chiqarish, sotish
(taqsimlash), transport, axborot logistikasini oluvchi fanga aylangan. Inson
faoliyatining sanab o‘tilgan sohalari yetarlicha o‘rganilgan va tegishli adabiyotlarda
bayon qilingan. Logistik yondashishning yangiligi esa sanab o‘tilganlar va
faoliyatning boshqa sohalarini istalgan natijaga oqimlarni muvofiq to‘g‘ri
boshqarish yo‘li bilan vaqt va resurslarning eng kam harajatlari yordamida yerishish
maqsadida integratsiyalashdan iboratdir. Shunday qilib, logistika avvallo,
iste’molchilarga, ularning so‘rovlarini ko‘proq qanoatlantirishga harakat qilgan
holda ishlaydi. 1992-yil Stokgolmda Logistika Yevropa assotsiatsiyasi Xalqaro
simpoziumida logistika atamasining umumqabul qilingan ta’rifining hali yo‘qligi
ta’kidlangan. Bu rivojlanishning yaqqol aks yettirilgan dinamikasiga ega yangi ilmiy
yo‘nalish bo‘lganligi sababli ushbu tushunchaning turli ifodalanishlari taklif
qilingan. Shuning uchun faqat logistikaga tegishli ta’riflardan ba’zi birlarini ko‘rib
chiqamiz:
Ilmiybaza.uz
- bu iste’molchi talablarini ko‘proq qanoatlantirish maqsadlarida xom ashyo,
yarim fabrikatlar, tayyor mahsulotlar va tegishli axborotlarni jamlash, saqlash,
ishlab chiqarilgan joydan iste’mol joyiga tashish va uzatishning texnologik va
tejamkor samarali operatsiyalarini rejalashtirish, amalga oshirish va nazorat qilish
jarayonidir. Sanab o‘tilgan operatsiyalar materiallar va axborotlarning kirish va
chiqish, ichki va tashqi oqimlari ustida o‘tkaziladi (ushbu talqin logistik
menejmentning kengashi tomonidan berilgan);
- sanoatda logistika ishlab chiqarishni xom ashyo va materiallar bilan
ta’minlash va tayyor mahsulotlarni sotishni tashkil qilishdir. (Ishlab chiqarish va
zaxiralarni boshqarish muammolarining Amerika jamiyati);
- bu ishlab chiqaruvchidan xom ashyo, materiallar, butlovchi qismlar va tayyor
mahsulotlarni joylashtirish va ishlab chiqaruvchi firma orqali iste’molchilarga
harakatlanishini boshqarishdir (firma Goopere & Lybrand);
- bu yangi ilmiy yo‘nalish, ishlab chiqarish va energetika tizimlaridagi
moddiy va axborot oqimlarining harakatlanishida rejalashtirish, boshqarish va
kuzatish haqidagi ta’lim (prof. A.A.Smexov, Rossiya);
- bu korxonaga kelib tushuvchi, u yerda ishlab beruvchi va bu korxonadan
chiqib ketuvchi moddiy oqim va tegishli axborot oqimini rejalashtirish, boshqarish
va nazorat qilishdir (prof. G.Pavellek, Germaniya);
- moddiy va axborot oqimlarini birlamchi manbadan va yakuniy
iste’molchigacha masofa va vaqtdagi harakatini rejalashtirish, tashkil qilish,
boshqarish, nazorat qilish va tartibga solish haqidagi fan (A.N.Rodnikov);
- bu avvallo, yirik ishlab chiqarish - xo‘jalik (sohaviy, mintaqaviy, xalq
xo‘jaligi) tashkilotlari, yirik ko‘lamli tadbirkorlik va tijorat faoliyatidagi belgilangan
ilg‘or tafakkur, eng samarali metodologiyadir («erkin» bozor iqtisodiyotiga tatbiq
yetganda) (A.T.Semenov);
- bu katta tizimlarda oqimlarni boshqarish haqidagi fandir (B.K.Plotkin);
- bu moddiy, tovar va axborot oqimlarini tashkil qilish va muvofiqlashtirish
tizimi yo‘li bilan jamiyat ishlab chiqarish kuchlari o‘zaro samarali hamkorligining
ilmiy qurolidir (N.V.Afanaseva);
Ilmiybaza.uz
- bu amaliy fan, uning predmeti tizimi iqtisodiy yondashish asosida iqtisodiy
ob’ektlarni
boshqarishni
muvofiqlashtirish
metodologiyasidan
iboratdir.
(K.V.Inyutina);
- keng ma’noda logistika - belgilangan mikro, mezo, makroiqtisodiy tizimda
uning oldiga qo‘yilgan maqsadlarga yerishish uchun moddiy oqimlar, xizmat
oqimlari va ular bilan bog‘liq axborot va moliyaviy oqimlarni boshqarish va
muvofiqlashtirish haqidagi fan (V.I.Sergeyev). V.I.Sergeyev logistikani tor ma’noda
tadbirkor nuqtai nazaridan amaliy yo‘naltirilgan mexanizm sifatida ko‘rib chiqadi:
- bu moddiy va servis oqimlari hamda ular bilan birga bo‘luvchi axborotlar va
moliyaviy mablag‘lar oqimlarini samarali (yakuniy iste’molchilarning mahsulot va
xizmatlar sifatiga talablarini qanoatlantirishga;
- umumiy harajatlarni pasaytirish nuqtai nazaridan) boshqarish hisobiga
biznesni tashkil qilishning strategik, taktik, operativ maqsadlariga;
- yerishishga yordam beruvchi menejmentning integral qurolidir;
- bozor iqtisodiyoti tizimida moddiy, moliyaviy, mehnat, huquqiy va axborot
oqimlari majmuasining harakatlanish jarayonini rejalashtirish, tashkil qilish va
vazifaviy boshqarish va nazorati qilishning nazariyasi va amaliy faoliyati
(O.A.Novikov va S.Uvarov);
- moddiy resurslar, tovarlarni nazorat qilish, tashqarisidan xom ashyo va
materiallar xarid qilinishi, ularni ishlab chiqarishdan o‘tishidan boshlab, to tayyor
mahsulotlarni iste’molchilargacha yetkazib berishgacha harakatlanishini muvofiq,
foyda olish nuqtai nazaridan jadallashtirish maqsadida har bir korxona uchun ishlab
chiqilgan tizimdir («Dandas» - eng yirik - nemis, transport - foydalanish
firmalaridan biri). Ta’kidlab o‘tilgan farqlarga qaramay, logistikaning sanab o‘tilgan
tushunchalari yagona umumiy element;
- ratsionallik va umumiy maqsadga ega.
Shunday qilib, logistikani xom ashyo va materiallarni ishlab chiqarish
korxonasiga yetkazish, xom ashyo, materiallar va yarim fabrikatlarni zavod ichida
qayta ishlab chiqish, tayyor mahsulotni iste’molchiga, uning manfaatlari va
talablariga muvofiq yetkazish hamda tegishli axborotlarni uzatish, saqlash va ishlab
Ilmiybaza.uz
chiqish jarayonida amalga oshiriladigan tashish, omborga joylashtirish va boshqa
moddiy va nomoddiy operatsiyalarni rejalashtirish, nazorat qilish va boshqarish
haqidagi fan sifatida ko‘rib chiqish mumkin (Rodnikov A.N. Terminologicheskiy
slovar. 2000). Logistika iqtisodiy faoliyatning ta’minot, ishlab chiqarish, sotish,
transport logistikasi kabi sohalarini birlashtiradi.
«Logistika – ishlab chiqarish korxonasigacha xom ashyo va materiallarni
yetkazib berish, xom ashyo, materiallarni, yarim tayyor mahsulotlarni qayta ishlash,
tayyor mahsulotni iste’molchigacha yetkazib berish, hamda zarur ma’lumotni qayta
ishlash, saqlash va jo‘natish jarayonida bajariladigan tashish, saqlash hamda
boshqa moddiy va nomoddiy operatsiyalarni boshqarish va nazorat qilish
to‘g‘risidagi fandir».
Logistika kontseptsiyasi Amaliy holda xalq xo‘jaligida kuchli va samaradorligi
yuqori darajada bo‘lgan infratuzilma rivojlanayapti. Rivojlangan mamlakatlarda
ishlab chiqaruvchilar bozor kon’yunkturasi, raqobatni ko‘zda tutib ish qilish
zarurligini tushunib olganliklari, tez - tez o‘zgarib turadigan iqtisodiy vaziyatga
moslashishga intilishlari logistikaning rivojlanishiga sabab bo‘ldi.
“Logistika” terminining aniq tavsifini berish oson emas. Logistika o‘ziga bir
necha yo‘nalishlarni qamrab oladi. Katta firma boshlig‘i nuqtai nazaridan
logistikaga berilgan tavsif muhandis yoki iqtisodchi nuqtai nazaridan berilgan tavsif
bir - biridan farqlanishi mumkin. Bunday ahvol har bir mutaxassisning xalq xo‘jaligi
bozor iqtisodiyoti tizimida tutgan o‘rniga bog‘liq bo‘ladi. Masalan, marketing
doirasida ish tutayotgan menejer yoki tadbirkor nuqtai nazaridan logistika
quyidagicha izohlanadi:
Logistika - ma’lum maqsadlarni hal qilish uchun zarur bo‘lgan mablag‘ va
xizmatlarni maqsadga muvofiq tayyorlash, foydalanishni tashkil qilish va
boshqarishdir. Logistikaning maqsadi - ma’lum tovarni ma’lum vaqtda eng kam
(minimal) harajatlar bilan oldindan tayyorlash. Logistikani iqtisodiyotning ishlab
chiqarish infratuzilmasi, desa ham bo‘ladi.
Logistika kontseptsiyasining bir necha kategoriyalari bor, ulardan asosiylari
quyidagilar.
Ilmiybaza.uz
1. Taqsimlash kategoriyasi deganda-faoliyatning bir turi va reklama qiladigan,
(realizatsiya), mahsulotni sotadigan, transportirovka qiladigan va xaridorlarga
xizmat ko‘rsatadigan tashkilotlar tushuniladi.
2. Logistika - material va mahsulotlar oqimini boshqarish, xom ashyo bilan
ta’minlashdan boshlab, to oxirgi iste’molchiga tayyor mahsulot yetkazib berilgunga
qadar, shu bilan birga materiallar harakatiga yordam qiluvchi axborot oqimi
kategoriyasi. Odatda har bir firma o‘z mahsulotining taqsimlanishini nazorat qiladi
va boshqaradi. Logistika tizimi esa xalq xo‘jaligida material va mahsulotlar oqimini
boshqaradi.
3. Makrologistika kategoriyasi.
4. Mikrologistika kategoriyasi.
Logistika – moddiy, moliyaviy va axborot oqimlarini, ularning birinchi
manbaidan to oxirgi iste’molchigacha bo‘lgan harakatini boshqarish, nazorat
qilish, rejalashtirish va tashkil etish to‘g‘risidagi fandir.
Инсон
Жамият
Табиат
Корхона
(фирма)
Л
Л
Л
Этика
Экологи
я
Маркетин
г
Менежмен
т
Эстетика
Фалсафа
Ilmiybaza.uz
1-chizma. Logistikaning «inson-korxona (firma)-jamiyat-tabiat» tarzidagi
murakkab tizimdagi aloqadorlik sxemasi.
Logistika jarayonining tarkibi. Korxonalarda logistik faoliyatning ikki jihati
ajralib turadi.
Birinchisi sanoat injeniringi tushunchasi bilan bog‘liq bo‘lib, transport
vositalari va omborlarni ishlatish, yuklash moslamalarini ishlatish va tanlash,
qadoqlash usuli, axborot boshqaruv tizimlarining ishlash muammolarini yechadi.
Ikkinchi jihat moddiy oqimlarni makro va mikro darajalarda boshqarish va
tashkil etishning o‘ziga tegishli bo‘lib, logistik tizimning amal qilish jarayonida har
xil omillarning o‘zaro ta’siri tahliliga asoslanadi.
Umuman, bozor iqtisodiyotida logistikaga korxona boshqaruvining bozorga
yo‘naltirilganligini ta’minlab beruvchi tizim sifatida qaraladi va shu orqali
korxonaning iste’molchi bilan aloqalarni o‘rnatish faoliyatining tarkibi aniqlanadi.
Shu
sohada
amalga
oshiriladigan
ishlarning
asosiy
yo‘nalishlari
quyidagilardir:
bozorni o‘rganish va aniq turdagi mahsulotlarga bo‘ladigan talabni bashorat
qilish;
mahsulot ishlab chiqarilishi uchun zarur bo‘lgan moddiy resurslarni xarid
qilish, zahiralarning hajmi haqida qarorlar qabul qilish va zahiralarni
boshqarish;
ishlab chiqarishda moddiy oqimlarni tashkil etish;
tovar taqsimotini tashkil etish: tayyor mahsulotni qadoqlash va tanlash, uni
aniq manzilga tashish, iste’molchiga mahsulotni yetkazib berish, zarur
bo‘lgan xujjatlarni chizmaiylashtirish.
1.5. Logistikaning asosiy atamalari
Logistika o‘zining tushunish apparatiga ega bo‘lib, uning tarkibiga logistikaga
xos bo‘lgan kategoriyalar, tushunchalar, atamalar kiradi.
Moddiy oqim tushunchasi logistikada muhim o‘rin tutadi.
Ilmiybaza.uz
Moddiy oqim – bu vaqt oralig‘iga keltirilgan va har xil logistik amallarni joriy
etish jarayonida ko‘rib chiqilayotgan tovar-moddiy boyliklarning yig‘indisidir.
Moliyaviy oqim – bu logistika tizimlari ichida, ular o‘rtasida va tashqi muhitda
harakatlanuvchi hamda moddiy oqimlarning samarali harakatini ta’minlovchi
moliyaviy mablag‘larning maqsadli harakatidir.
Axborot oqimi – bu logistika ichida va tashqi muhit orasida aylanayotgan
hamda logistik jarayonlarni boshqarish uchun zarur bo‘lgan ma’lumotlar
yig‘indisidir.
Logistik operatsiya – bu moddiy yoki axborot oqimini qayta ishlashga
qaratilgan, ixtisoslashgan amallar yig‘indisidir.
Moddiy oqimlar ustidan logistik operatsiyalarga omborga joylashtirish, tashish,
qadoqlash va boshqalarni misol qilish mumkin. Axborot oqimlari ustidan logistik
operatsiyalar tarkibiga zarur axborotni yig‘ish, qayta ishlash va o‘tkazish kiradi.
Logistik operatsiyalarning ichki va tashqi turlari ajratiladi. Tashqi logistik
operatsiyalarga ta’minot va tayyor mahsulotni sotish sohasidagi barcha harakatlar
taalluqli, ichki operatsiyalarga esa – ishlab chiqarishda moddiy oqimni boshqarish
kiradi. Bundan tashqari logistik operatsiya bir tomonlama yoki ikki tomonlama
bo‘lishi mumkin, bunda mahsulotga egalik qilish huquqi bir yuridik shaxsdan
ikkinchisiga o‘tadi.
Logistik funktsiya – bu logistik tizimning maqsadlarini amalga oshirishga
qaratilgan logistik operatsiyalarning yiriklashtirilgan guruhidir. Logisitkaning har
bir funktsiyasi amallarning bir butun (maqsad nuqtai nazaridan) yig‘indisini tashkil
etadi.
Logistik funktsiyalarning asosiylari bo‘lib quyidagilar hisoblanadi: ishlab
chiqarishning moddiy ta’minotini rejalashtirish; ishlab chiqarish buyurtmalarini
bajarilish tartibini boshqarish; zahiralarni funktsiyalarga bashoratlash va nazorat
qilish ham kiradi.
Logistik zanjir. Moddiy oqimni yetkazib beruvchisi va iste’molchisi umumiy
holda ikkita mikrologistik tizimni tashkil etadi va logistik zanjir deb ataluvchi tizim
orqali bog‘langan bo‘ladi.
Ilmiybaza.uz
Logistik zanjir – bu ishlab chiqarish iste’molidan tashqi moddiy oqimning bir
logistik tizimdan ikkinchisiga yoki shaxsiy noishlab chiqarish iste’molidan oxirgi
ite’molchigacha o‘tib borishi bo‘yicha logistik operatsiyalarni amalga oshiruvchi
jismoniy yoki yuridik shaxslarning chiziqli keltirilgan miqdoridir.
Logistik zanjirning asosiy bo‘g‘inlari bo‘lib quyidagilar hisoblanadi:
- material yetkazib beruvchilar;
- omborxonalar;
- transport;
- taqsimot bo‘lim (markaz)lari;
- mahsulot ishlab chiqaruvchilar;
- mahsulot iste’molchilari.
Logistik tizim u yoki bu logistik funktsiyalarni amalga oshiruvchi, teskari
aloqaga ega bo‘lgan oddiy tizimdan iboratdir. U asosan, bir nechta tizim ostilardan
tashkil topadi va tashqi muhit bilan rivojlangan aloqalarga ega bo‘ladi.
Logistika tizimi 7 asosiy qismdan iborat bo‘ladi.
1-qism. Ishlab chiqarish zaxiralari. Ishlab chiqarish zaxiralari butun
iqtisodiyot tizimining tejamli va samarali ishlashi uchun sharoit yaratadi. Bu
zaxiralarni ishlab chiqaruvchi korxonalarda joylashtirish yoki iste’molchilarga
yaqinroq joylarda saqlash mumkin. Zaxiralardagi mahsulot harakatsiz qolgan deb
hisoblanmasligi uchun zaxira miqdori eng muvofiq (optimal) bo‘lishi kerak.
Zaxiralarning eng muvofiq miqdori doimo o‘zgarib turadigan ehtiyoj ta’siriga javob
beradi va transportning bir tekisda ishlashini ta’minlashga sharoit yaratadi.
2-qism. Xom ashyo va materiallar sotib olish. Xom ashyo va materiallar ishlab
chiqarishni tashkil yetishda asosiy manba hisoblanadi.
3-qism. Transport. Yuklar transport orqali ta’minlovchilardan korxonalarga
tashib olib boriladi. Omborlarga, bir ombordan boshqa omborga va iste’molchilarga
yetkazib beriladi. Barcha transport aloqalari hattoki tijorat vositachi orqali
ta’minlovchi yoki iste’molchilar orqali kiraga olingan transport ham hisobga olinadi.
Masalan, ta’minlovchining iste’molchiga qaraganda arzonroq transportdan
foydalanish imkoniyati bor. Bunday vaziyatda u raqobatda ustunlikka ega bo‘ladi.
Ilmiybaza.uz
Agar iste’molchi transport harajatlarini o‘ziga olsa, narxlar pastroq tushiriladi.
Transportning asosiy ko‘rsatkichlari qiymati va ishonchliligidir.
4-qism. Ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatish. Ishlab chiqarish bilan bog‘liq
logistika bo‘limlari ehtiyojni aniqlashdan tashqari, bozordagi talab va takliflarning
o‘zgarishini yumshatish qobiliyatiga ega bo‘lishi kerak. Ba’zi mutaxassislar ishlab
chiqarish bo‘linmalari logistika tizimida kiritilishi kerak emas, deb hisoblaydilar.
Lekin ko‘pchilikning fikricha, ishlab chiqarish bo‘linmalari logistika tizimida katta
ahamiyatga ega. Bu yerda eng muhim muammolardan biri - ishlab chiqarish
korxonalari kattaligi va joylashtirish o‘rnini aniqlash.
5-qism. Ombor xo‘jaligi. Bu qismga korxona omborxonalari, ko‘tara savdo va
ba’zi hollarda chakana savdo uchun mo‘ljallangan mintaqaviy va mahalliy omborlar
kiradi.
6-qism. Axborot aloqasi va nazorat. Har bir logistika tizimi axborot va nazorat
tizimchalari orqali boshqariladi. Bu tizimchalar orqali buyurtmalar qilinadi, yuklarni
ortish va transportirovka qilish to‘g‘risidagi talablar yetkaziladi. Bu tizimcha
yordamida zaxiralar talabga mos bo‘lgan miqdorda saqlab turiladi. Bu tizimcha
umumiy axborot tizimining bir qismidir.
7-qism. Xodimlar. Bu qism logistika tizimining eng muhim qismi hisoblanadi.
Unda xodimlarni tanlash va tayyorlash masalalariga kata ahamiyat beriladi.
Logistika tizimi o‘zida ta’minlash vazifalari, ishlab chiqarish, sotish, yetkazib
berish, taqsimlash va bozor vazifalarini birlashtirgan bo‘lsa, bunday tizim
makrologistika deb ataladi.
Umumiy qaraganda, makrologistikaning vazifalari va doirasi quyidagicha:
- ishlab chiqarish, ishlab chiqarish topshiriqlarini rejalashtirish, ish sifatini
nazorat qilish, mahsulot ishlab chiqarish rejasini korxonaning ishlab chiqarish
qismlariga taqsimlash;
- yetkazib beriladigan yuklarni qaytadan ishlab, zaxiralarini hisoblash va
boshqarish, yuklarni bir joydan boshqa joyga ko‘chirish, axborot oqimlarini tashkil
qilish, mahsulotlarni o‘rash yoki idishlarga joylash, ularni saqlash, omborlarga
joylashtirish, yuk ortish – tushirish ishlari va yuk to‘plarini (to‘plam) komplektlash;
Ilmiybaza.uz
- marketing, moddiy rag‘batlantirish, moliya va haq to‘lash, bozorni o‘rganishi,
ta’minlash xizmatini tashkil qilish;
- iste’mol qilish, mahsulot yetkazib berishga buyurtmalarni loyihalashtirish,
zaxiralarni omborlarga joylashtirish, iste’molchilarni ta’minlash, buyurtmalarni
mablag‘ bilan ta’minlash.
Keyingi kategoriya - Mikrologistika. Mikrologistika - logistika tizimining har
bir mustaqil funksional qismlariga tegishli bo‘lgan mahalliy masalalarni hal qiladi.
Masalan, ishlab chiqarish korxonaning ichida ro‘y berayotgan logistika jarayonlari,
ya’ni rejalashtirish jarayonini mahsulotni tarqatish va sotish jarayonlari bilan
birlashtirish, integratsiya qilish, transportirovka qilish, omborlarda mahsulotni
joylashtirish, saqlash, yuklash, yukni tushirish ishlarini qulaylashtirish masalalari.
Omborlar xo‘jaligi xom ashyo va mahsulotlar oqimini ishlab chiqarish
vaziyatiga moslashtiradigan eng samarali omildir. Taqsimlash doirasi -
mikrologistikaning asosiy vazifasi – yuklarni transportirovka qilishni rejalashtirish,
yuklarni tayyorlash, sotish va nazorat qilishni tashkil yetishdan iborat. Bu
jarayonlarni tashkil qilishda ishning eng samarali usullaridan foydalanish kerak,
buyurtmachi talablarini to‘la hisobga olgan holda ishonchli ma’lumotlar asosida ish
olib borish kerak. Eng muhim talab - yuklarni aynan buyurilgan muddatda yetkazish.
Har bir logistik tizimning tuzilishi har xil bo‘lishi mumkin. Buning uchun, bu
tizim vazifalari doirasiga kirgan korxonalarning katta-kichikligi, omborxonalarning
vazifalari (ta’minlaydi yoki tarqatadi), transport modellari va boshqa omillar
bo‘yicha farqlanishi mumkin. Hozirgi vaqtda, transport tizimida ro‘y bergan
o‘zgarishlar, yoqilg‘i narxlari o‘sganligi, ilmiy - texnikaviy taraqqiyot transport
xizmatlari bahosining o‘zgarishiga olib kelgan. Buning natijasida faqat transport
tizimigina o‘zgarib qolmay, butun logistika tizimlari o‘zgarib ketayapti. Zamonaviy
texnologiyalar korxonalarga yetkazib beriladigan xom ashyo va materiallar
nomenklaturasini murakkablashtirib yuborgan. Zamonaviy aloqa tizimi kerakli
ma’lumotlarni qisqa vaqt ichida kerakli joyga yetkazish imkoniyatini yaratayapti,
sifatli nazorat ishlarini olib borishga sharoit tug‘diryapti. Logistik tizimlarni
tuzishda quyidagi omillar hisobga olinadi:
Ilmiybaza.uz
1. Korxonalarning soni va ularning joylashishi. Har bir tizim bir yoki bir necha
ishlab chiqarish korxonalarini o‘z doirasiga olishi mumkin. Korxonalarning soni
material va mehnat resurslarining bor-yo‘qligiga bog‘liq. Bir xil korxonalarning
vazifasi - geografik (regional) bozorga xizmat qilish. Ayrim korxonalarni
joylashtirishda xom ashyo va material bilan ta’minlovchi tijorat vositachi
korxonalarning mavjudligi va joylashishi hisobga olinadi. Ko‘pincha, kompaniyalar
ta’minlovchi korxonalarning geografik jihatdan tarqalib ketmasligiga ta’sir
qilolmaydilar, shuning uchun ular o‘z korxonalarini joylashtirayotganlarida
transport harajatlarining eng kam bo‘lishini ko‘zda tutadilar.
2. Omborlar soni va ularning joylashishi. Omborlar bevosita korxonalar
chegarasida joylashishi mumkin yoki ta’minlovchilardan olingan yuklarni qayta
ishlash bo‘yicha umumiy ombor markazlari tashkil qilinishi mumkin. Yoki
iste’molchilarga yaqin bo‘lgan joylarda oraliq omborlar joylashishi mumkin. AQSh
da har 20 ombordan uchtasi - ko‘p profilli, har 6 ombordan bittasi asosiy
iste’molchilar talabiga binoan qo‘shimcha xizmat ham ko‘rsatadi.
3. Transport modellari. Logistika tizimi yaratuvchilari qulay transport
modellarini aniqlaydilar. Har bir transport modeli bir -biridan harajatlari, eltib berish
tezligi, ishonchliligi, o‘ziga xos o‘rash va omborlarga joylashtirish usullari bilan
farqlanadi.
4. Aloqa. Logistika tizimi bo‘limlari bir-biri bilan axborot, nazorat va transport
turlari orqali birlashadi. Bular o‘rtasidagi aloqalar telefon, telegraf, kabelli aloqa,
teleks va komp’yuterlar orqali tashkil qilingan. Aytib o‘tilgan aloqa turlarining har
birining o‘ziga xos ustunlik va kamchiliklari bor. Hozirgi kunda komp’yuter orqali
ma’lumot olish - eng katta ustunlikka ega.
5. Axborot tizimi. Buyurtmalar bilan ishlashning markazlashtirilgan va
markazlashtirilmagan usullari mavjud. Ishlash usuli markazlashtirilmagan bo‘lsa, bu
holda integratsiya darajasi, aniqlanishi, komp’yuterlar turi aniqlanishi kerak va h.
Ilmiybaza.uz
1.6. O‘zbekistonning bozor munosabatlariga o‘tishi davrida
logistikaning tutgan o‘rni
O‘zbekiston iqtisodiyotining bozor munosabatlariga o‘tish sharoitida
logistikaning tutgan o‘rni oshadi. Bozor munosabatlariga o‘tish davrida
logistikaning dolzarbligini aniqlab beruvchi 5 ta omilni ajratish mumkin:
1. Iqtisodiy omil. Hozirgi vaqtda ishlab chiqarish xarajatlari va moliya
xarajatlarini kamaytirish imkoniyatlarini qidirish birinchi o‘ringa qo‘yilmoqda.
Logistika mahsulot ishlab chiqaruvchi va iste’molchilarning iqtisodiy qiziqishlarini
bog‘lash imkonini beradi.
2. Tashkiliy-iqtisodiy omil. Bozor sharoitida tovar harakati jarayonlarini
amalga oshiruvchi yangi tashkiliy shakllarning vujudga kelishi va rivojlanishi
davomida, boshqaruv va muvofiqlashtirishning integratsion shakllari, hamda ishlab
chiqaruvchi, korxonalar, iste’molchilar, omborlar va transportning o‘zaro ta’sirining
logistik jarayonlarini ta’minlash tobora katta ahamiyatga ega bo‘lmoqda.
3. Axborot omili. Bozor iqtisodiyoti axborot aloqalarining rivojlanishiga
ko‘maklashadi, ular bozor munosabatlarining sababi va natijasi bo‘lib, bir-birlarini
o‘zaro to‘ldiradi. Axborot tushunchasi logistika bilan bozorni chambarchas
bog‘laydi, chunki logistik jarayonlarning predmeti, vositasi va tashkil etuvchilaridan
biri axborot oqimlari hisoblanadi.
4. Texnik omil. Bu omil logistikani tizim sifatida o‘rganadi, uni boshqarish
ob’ektlari
va
sub’ektlari
transport,
ombor
xo‘jaligi
va
boshqarishni
kompyuterlashtirishda zamonaviy texnik yutuqlarni qo‘llash asosida rivojlanadi.
5. Tovar harakati jarayonlariga davlatning ko‘magi. Zamonaviy sharoitlarda
tovar harakatini nazorat qilish masalasi nafaqat korxonalar darajasida, balki
mintaqalar hamda mamlakat miqyosida vujudga keladi.
Logistika qo‘llanilishi yuqori darajadaligi mamlakatimizda tovar – pul
munosabatlarining kengayishi va jadallashuvi, korxonalar o‘rtasida xo‘jalik
aloqalarining oshishi, ishlab chiqarish infratuzilmasining rivojlanishi, hamda
korxonalar va tashkilotlarning xo‘jalik mustaqilligining kengayishi bilan bog‘liq.
Ilmiybaza.uz
Bozor munosabatlarining rivojlanishiga logistikaning ta’siri shunday
baholanadiki, u mahsulot ishlab chiqarilishidan to uning iste’moligacha bo‘ladigan
moddiy oqimlarni tashkil etish va boshqarishga qo‘yiladigan logistika talablari
mahsulot yetkazuvchi bilan iste’molchi o‘rtasidagi aloqalarning rivojlanishiga
yordam beradi. O‘zining iqtisodiy ko‘rsatkichlarini yaxshilash maqsadida yetkazib
beruvchi, ham hamkor – iste’molchi talablarini bajarishga, ham mahsulotni
yetkazish bo‘yicha shartnoma munosabatlari rivojlanishi uchun sharoitlarni
yaxshilashga intiladi.
Logistik qarashlarga amal qilish va gorizontal aloqalarni rivojlantirib,
korxonalar bir-biri bilan ta’sischilarga xizmat ko‘rsatish jarayonida yetkazish
sifatini oshirishda va mahsulotni eng kam xarajatlar bilan yetkazib borishda
raqobatlashadi. Mahsulot bozorida raqobatbardoshlikni oshirishning mustahkam
usuli bo‘lib logistika hisoblanadi.
Logistika talablarini bajarishning muhim sharti bo‘lib mahsulotni tayyorlash,
omborga joylashtirish, tushirish, yuklash va jo‘natishga ketadigan xarajatlarni
kamaytirish yo‘llarini qidirish hisoblanadi. Transport-ombor amallariga ketadigan
xarajatlarni kamaytirish ko‘p hollarda raqobatda va bozor munosabatlari tizimida
birinchilikni ta’minlaydi.
Logistik boshqaruv mexanizmining rivojlanishi va tatbiq etilishi, doimo,
moliyaviy zahiralarni va boshqa turdagi resurslarni jalb etish bilan bog‘liq. Logistik
tizimning hamma bo‘g‘inlarini ishlash samaradorligiga va bunda erishiladigan
resurslar iqtisodiga umuman iqtisodiy islohotlarning samaradorligi, bozor
munosabatlarining rivojlanishi bog‘liqdir.
Logistik amallar va xizmatlar xilma-xilligi xizmat ko‘rsatish bo‘yicha
tashkilotlarning imkoniyatlarini sezilarli darajada kengaytirish imkonini beradi.
Oldinlari faoliyat ko‘rsatgan ulgurji savdo bazalari va tashkilotlari majmuiy xizmat
ko‘rsatuvchi vositachi tashkilotlarga aylanishmoqda, ular korxonalarga turli xil
logistik xizmatlar ko‘rsatishadi.
Logistik yondashish moddiy oqimlarning tartibga solinishiga olib keladi. Bu
oqimlar u yoki bu mahsulotlar ishlab chiqarishda; bu ishlab chiqarishni kerakli
Ilmiybaza.uz
materiallar, butlovchi qismlar va xom ashyo bilan ta’minlashda; tayyor
mahsulotlarni omborga joylashtirish, uni taqsimlash va iste’molchiga yetkazishda
vujudga keladi. Ammo bunday tartibga solishlarni faqat odam, energetik, axborot,
moliyaviy resurslar oqimlarining kattaligi, yo‘nalishi, vujudga kelishi, tugallanishi,
davriyligi, izchilligi hamda boshqa parametrlarni boshqarish orqali amalga oshirish
mumkin. Bu oqimlar ham ularning jismoniy tabiati iqtisodiy faoliyat natijasida
yakuniy iste’molchilarning belgilangan ehtiyojlarini qanoatlantiruvchi mahsulotga
aylanuvchi dastlabki materiallarning tabiatidan farq qilsa-da, moddiy bo‘ladi.
Shuning uchun logistika tushunchasini kengroq ma’noda iqtisodiy faoliyat
jarayonida vujudga keluvchi oqimlarning barcha o‘zaro bog‘liq turlarini yagona
umumiy sifatida boshqarishning zamonaviy metodologiyasi va uslubiyoti sifatida
talqin qilish mumkin.
Umumiy holda logistik boshqaruv quyidagi vazifaviy sohalarga yoyiladi:
- zaxiralar;
- yuk oqimlarining harakati;
- omborga joylashtirish va omborda ishlov berish;
- materiallar, xom ashyo, butlovchilar va tayyor mahsulotlarni tashish;
- mahsulotlarni taqsimlash.
Mavjud amaliyotda logistikaga ikki xildagi yondashish qabul qilingan. Bir
holda logistika moddiy, axborot, moliyaviy boshqa oqimlarning harakatini
boshqarishning mexanizm va tuzilishini ishlab chiqishni ko‘zda tutadi, ya’ni
rejalashtirish vazifalarining bajarilishi bilan cheklanadi.
Boshqa holda, logistika rejalashtirish bilan cheklanmaydi va haqiqiy boshqaruv
tadbirlarini ko‘zda tutadi, ya’ni boshqaruv bo‘yicha kundalik joriy faoliyatni amalga
oshiradi. Logistika xoh ishlab chiqarish tadbirkorlik faoliyatini rejalashtirish
bosqichi va xoh amalga oshirish bosqichi bo‘lsin, marketing tadqiqotlari jarayoniga,
moddiy resurslarning harakatlanishi, mahsulotlarning iste’molchilar o‘rtasiga
taqsimlanishi, shaxsan ishlab chiqarish jarayoni hamda ma’muriyboshqaruv
faoliyatiga ta’sir qiladi. Bir tomondan, logistika marketing tadqiqotlarining asosiy
yo‘nalishlari va amaliy hulqini boshqaradi. Boshqa tomondan, bu tadqiqotlarning
Ilmiybaza.uz
xarakteri va o‘tkazish usullari logistik boshqaruvning tuzilishi va vazifalarini
belgilaydi. Hududiy marketing tadqiqotlari iqtisodiy faoliyatning harajatli
ko‘rsatkichiga katta ta’sir ko‘rsatishi mumkin. Ishlab chiqarish faoliyatining navli
va hajmli ixtisoslashuvi ular tomonidan belgilaniladi.
Marketing tadqiqotlari sotishlarning hajmi va taqsimlashning tuzilmasini
tanlashni belgilaydi. Mahsulotlar navlarining kengayishi bazaviy modelni
zamonaviylashtirish hisobiga sodir bo‘lishi mumkin. Bir qator hollarda bunday
zamonaviylashtirish faqat u yoki bu qo‘shimcha elementlar (aksesuarlar)ni qo‘llash
yo‘li bilan sodir bo‘lishi mumkin. Bunda umumiy texnologik davra algebra uzayishi
shart emas, balki ko‘pincha qisqaradi. Marketing tadqiqotlari iste’molchiga
ko‘rsatilayotgan buyurtmalar va xizmatlarning shakllanishiga talabni belgilaydi.
Bunday tahlilda yetkazib berishning istalgan shoshilinchligi va shartnoma
muddatlari bajarilishining ishonchliligi hamda talabni darhol qanoatlantirishga
qobiliyat kabi talablar belgilanadi. Tashish vaqtini kamaytirish zarurati va
buyurtmani bevosita iste’molchiga kerakli joyda, kerakli vaqtda va talab qilingan
miqdorda topshirish imkoniyati shuning bilan izohlanadi. Bunday talablar tashqi
transportning tuzilishi, uning u yoki bu turidan foydalanish, transport yo‘nalishlarini
joylashtirishga jiddiy ravishda ta’sir ko‘rsatadi.
Mahsulotlarning hajmlari va navlari, ularning saqlash va iste’molchilarga
yetkazib berish usullarini tanlash masalalari bo‘yicha qarorlar qabul qilish moliyaviy
kreditlar olish sharoitlari, ularni to‘lash usullari va muddatlari bilan yaqindan
aloqadadir. Marketing tadqiqotlarining natijalari menejment va moliyaviy oqimlarni
taqsimlash sohasidagi ayrim xulosalar va qarorlarga olib keladi. Logistik tizim
marketing tadqiqotlarini butun iqtisodiy faoliyatni ushbu tadqiqotlar natijalarini
amalga oshirish yo‘nalishida tashkil qilish bilan kengaytiradi va to‘ldiradi ushbu
faoliyatni tashkil qilish moliyaviy oqimlarni tartibga solish va tegishli boshqaruv
ko‘rsatmalarini berish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
Logistika tamoyillariga ko‘ra atrof bozor muhiti va iqtisodiy faoliyatning
borishi haqidagi joriy axborotlarning marketing tadqiqotlari asosida qabul
qilinadigan barcha boshqaruv qarorlari moddiy oqimlarga ta’sir qilishda aks
Ilmiybaza.uz
yettiriladi. Pirovardida logistik boshqaruv shunday tadbirda ta’sirni amalga oshirishi
va ishlab chiqarish jarayonini tashkil qilishi kerakki, kamroq harajatlarda salohiyatli
iste’molchilarni yaxshiroq qanoatlantirsin va ularning doirasini kengaytirsin.
Nazorat savollari:
1.
Logistika tushunchasining tarixi va rivojlanish bosqichlari.
2.
Logistika tushunchasining tasnifi.
3.
Logistika jihatlari.
4.
O‘zbekiston iqtisodiyotining bozor munosabatlariga o‘tish sharoitida
logistikaning tutgan o‘rnini aniqlovchi omillar.