LOGISTIKA TIZIM BOSHQARUVINI TASHKIL ETISH
Reja:
Boshqaruvning asosiy funktsiyalari
Materiallar oqimini boshqarishning funksional mexanizmi
Logistika tizimida nazoratni o‘rnatish
Ishlab chiqarish logistikasida moddiy oqimlarni boshqarish.
Resurslarni maqbul taqsimlash masalasi.
Tayanch iboralar: Boshqaruv funktsiyalari, rejalashtirish,tashkil etish,
nazorat, muvofiqlashtirish, motivlash, materiallar oqimi, avtomatlashtirilgan
boshqaruv tizimi, avtomatlashtirilgan ish o‘rni.
10.1. Boshqaruvning asosiy funktsiyalari
Bozor iqtisodiyoti sharoitida mamlakatning sanoatlashgan firmalarida material
- texnika ta’minotini tashkil etishning ikki shakli qo‘llaniladi: markazlashgan va
markazlashmagan. Bu shakllarning har biri (ta’minot va sotuv) o‘ziga xos
guruhlangan va yoyilgan ta’minot sotuv xizmatidir. Guruhlangan xizmatda uning
barcha bo‘limlari alohida funktsiya (ta’minot, sotuv, zaxiralarni saqlash, tashish va
boshqalar)larni bajaradi. Yoyilgan xizmatlar uchun ikki yoki undan ortiq bo‘limlar
bo‘yicha chiziqli bo‘limlarni bo‘lib-bo‘lib joylashtirish xarakterlidir.
Odatda, material-texnika ta’minotini boshqarishning markazlashtirilgan shakli
bir turdagi mahsulotni ishlab chiqaradigan firmalar va bitta mintaqada faoliyat
yurituvchi korxonalarda qo‘llaniladi.
Boshqarishning markazlashtirilmagan shakli turli xil mintaqada joylashgan va
bir xil yoki bir necha xil mahsulotlar ishlab chiqarishga ixtisoslashgan firmalarda
qo‘llaniladi. Ba’zan boshqaruvning aralash shaklidan foydalaniladi. Moddiy-texnika
ta’minotini
markazlashtirishda
muomala
harajatlarini
qisqartirishga
ta’minotchilardan katta miqdordagi tovarlarni qabul qilib olish va ularni chegirmali
narxlarda sotib olish orqali erishiladi. Markazlashtirilmagan shaklda ta’minot
xizmati tashkiloti, ishlab chiqarish va sotish bo‘limi nisbatan kam miqdordagi xom
ashyo va mahsulotlarni sotib oladilar va natijada yetkazib berish harajatlari bo‘ladi.
Moddiy texnika ta’minoti muomala harajatlarini har bir ishlab chiqarish bo‘limida
va korxona faoliyatida material zaxiralarini kamaytirish hisobiga qisqartiradi.
Moddiy texnika ta’minoti korxona ichidagi material oqimlar harakati uchun
kirib kelayotgan xom ashyo, yarim tayyor mahsulot va tayyor mahsulot
(iste’molchilarga jo‘natilgan), shuningdek, kerakli vaqt va talab qilingan miqdorda
barcha zarur materiallarni ishlab chiqarish jarayonini ta’minlash uchun javobgarlik
oladi.
Materiallar boshqaruvi xizmatini bunday tashkil qilish firmaning
vitse - prezidentiga bo‘ysunadi va ba’zan ishlab chiqarish xizmati va yagona
bo‘limdagi loyihalashtirish bilan birlashgan bo‘lishi mumkin. Bu chizma bo‘yicha
firmaning prezidenti va vise-prezidenti har bir bo‘linmani, shu jumladan, moliyaviy
masalalar, bozor siyosati masalalari, mahsulotlarni ishlab chiqarish, tadqiqotlar olib
borish va nihoyat moddiy-texnika ta’minoti masalalarini boshqarib boradi. Moddiy-
texnika ta’minoti xizmati chizmada ko‘rsatilganidek, markazlashgan boshqaruvda
bo‘ladi va bevosita nafaqat ta’minot va mahsulotni sotish, balki uni ishlab
chiqarishni rejalashtirish va nazorat qilishni ham ta’minlaydi. Ushbu chizma katta
miqdordagi tovarlarni ishlab chiqarishga ixtisoslashgan firmalarda qo‘llaniladi. Bu
tizimning xususiyati shundaki, tovar ishlab chiqarish va zaxiralarni boshqarish
bo‘yicha ishlab chiqarish bo‘limi firmasida funktsiyalarni birlashtirish hisoblanadi.
Moddiy-texnika ta’minotining guruhlangan xizmati markazlashgan boshqaruvi
shaklida uni tashkil qilish ishlab chiqarish ta’minoti va sotish har bir firma
faoliyatida, qaysini aniq turdagi mahsulotni ishlab chiqarishga ixtisoslashgan
firmalarda alohida javobgarlikni nazarda tutadi. Bunday funktsiyaning
kontsentratsiyasi zarur bo‘lmagan holatda moddiy texnika ta’minotining yoyilgan
xizmati markazlashgan boshqaruv shakli qo‘llaniladi.
10.2. Materiallar oqimini boshqarishning funksional mexanizmi
Yangi tovar siyosati va kuchli raqobat ta’sirida yirik sanoat korporatsiyalari
ishning doimiy qayta qurilishi muqarrar ravishda tovar moddiy qiymatining hajmi
o‘zgarish va turli funksional bo‘limlar o‘rtasidagi yangi tizimning shakllanishi bilan
bog‘liq. Boshqaruv apparatining muhim masalasi bunday qayta tashkil etishni kam
yo‘qotishlar bilan qisqa muddat ichida ta’minlashdan iborat. Firmalarda moddiy
oqimni boshqarish tizimi ostida barqaror aloqa moslashuvining 2 ta asosiy
yo‘nalishini ajratish mumkin. Birinchi yo‘nalish turli xil iqtisodiy mexanizmlarning
rivojlanishi hisobiga turli funktsional bo‘limlar o‘rtasida o‘zaro ta’sirni
tezlashtirishdir. Ikkinchi yo‘nalish korporatsiyalar tarkibida tashkiliy o‘zgarishlar
orqali korporatsiya zaruriy darajasining rivojlanishidir. Bu yo‘nalishlar, qoidaga
ko‘ra, parallel ravishda rivojlanadi va bir-birini to‘ldirib boradi. Tajribada moddiy
oqimni boshqarish doirasida menejerlar harakatini boshqaradigan modeli va maxsus
ishlab chiqilgan – tartiblar yordamida moslashuvning turli xil usullaridan
foydalaniladi. Oxirgi yillarda Amerika korporatsiyalarida asosiy e’tibor
maxsuslashtirilgan axborot tizimi va komp’yuterlar yordamida moddiy resurslarni
boshqarishni
barqarorlashtirishga
qaratilmoqda.
Komp’yuterlardan
keng
foydalanish asosida ro‘y beradigan moddiy oqimlar boshqaruvi jarayonida rejali va
nazoratli bajariladigan ish tartiblarining barqarorlashishi xizmatni qayta qurishni
tashkil etish bilan bir vaqtda amalga oshiradi. Bu nazorat va moslashuvning yangi
tashkil etilgan mexanizimining paydo bo‘lishiga olib keldi. Eng keng
tarqalganlaridan uch turli ko‘rinishda tashkil etilgan mexanizmlarni ko‘rsatish
mumkin:
- maxsus funksional bo‘limlar shakllanib, ularda reja, boshqaruv va nazorat
funktsiyalarining katta qismi, yangi korporatsiyalar orqali moddiy oqimlar
harakatining reglamentlashtirilgan qismi nazorat qilinadi. Bu usul tajribada eng ko‘p
qo‘llaniladi;
- maxsus rahbar yoki moslashuv guruhi tayinlansa, asosiy masala bo‘lib
funksional bloklardagi moddiy oqimlarni boshqarish bo‘yicha qabul qilingan
qarorlar jarayonining moslashuvi hisoblanadi;
- bo‘limlarga ikki tomonlama bo‘ysinishga asoslangan matritsali mexanizm
yaratilib, moddiy oqimlarni samarali boshqarishga bog‘liq bo‘ladi. Moddiy
resurslarni boshqarish uchun maxsus tuzilmani ishlab chiqish, odatda, har bir firma
oldida turgan shu sohadagi muammolar hisobiga amalga oshiriladi. Moddiy
oqimlarni boshqarish tizimi ostida funksional maxsuslashtirishga muvofiq ravishda
3 ta asosiy tarkibiy blokka ajratiladi: 1) rejalashtirish va moslashish; 2) boshqarish
yoki tartibga solish; 3) nazorat.
Har bir tarkibiy blokka turli xil boshqaruv bo‘limlarini kiritish mumkin. Bu
bo‘limlarning soni va ularning o‘zaro ta’sir xususiyati har bir bosqichda moddiy
oqimlarni boshqarish bilan bog‘liq ishning hajmi va murakkablik darajasiga bog‘liq
bo‘ladi.
Moddiy oqimlarning boshqarish bo‘limi shakllanishi bilanoq Korporatsiyalarda
paydo bo‘ladigan maxsus masalalarga muvofiq ravishda bunday bo‘linish ichki
tarkibining ko‘p sonli turi amal qiladi. Ayni paytda, bu variantlarning barchasi
umumiy modelga asoslangan va o‘xshash masalalarni yechishga mo‘ljallangan.
Tovarlarning bir partiyalisini boshqaruv apparati tarkibi uchun 2 ta umumiy variant
xarakterli. Birinchi variant - ishlab chiqarish jarayonida va ta’minot bosqichida xom
ashyo va materiallardan foydalanish samaradorligini oshirishga mo‘ljallangan va
sanoat ahamiyatidagi mahsulotlarni chiqaradigan korporatsiyalarda tez-tez
qo‘llaniladi. Bu yerda asosiy muammo bo‘lib, ishlab chiqarish bo‘linmalari va
ta’minot ishlarining doimiy bog‘lanish zarurati, moddiy resurslarni saqlash va
ulardan foydalanish ustidan nazorat olib borish tashkiloti va ishlab chiqarish
bo‘limlari orqali moddiy resurslar harakatini operativ boshqarishni ta’minlash
masalalari hisoblanadi. Ikkinchi variant - moddiy oqimlarni boshqarish bo‘limi
tuzilmasi ko‘p sonli iste’molchilarga xizmat qiladigan va keng ko‘lamdagi mahsulot
assortimentini ishlab chiqaradigan kompaniyalarda ko‘pincha qo‘llaniladi. Bu
firmalar, birinchi navbatda, sotish tizimida tayyor buyumlarni saqlash
muammolariga duch keladi va mahsulotlarni sotish, iste’molchilarga xizmat qilish
va moddiy oqimlarni boshqarib borish kerak.
10.3. Logistika tizimida nazoratni o‘rnatish
Logistika tizimi tashkilotda boshqaruvni samarali tashkil etishga yordam
beradi, qaysiki u boshqaruv jarayoniga bog‘liq bo‘lmagan holda bir qancha
xarakterli xususiyatlarga egalik qiladi, ular quyidagilar:
- tashkilotning strategik maqsadlarining mavjudligi;
- strategik maqsadlar uchun bo‘ysunadigan taktik (rejani) maqsadni ishlab
chiqish;
- aniq maqsadlarga mos keladigan o‘lchov birliklarini to‘g‘ri tanlash;
- tanlangan birlikning nazorat raqami yoki aniqlangan me’yori (masalan,
buyurtmani bajarish muddati);
- boshqaruv jarayoni haqidagi axborotlarni standart, me’yor yoki nazorat
raqamlari bilan qiyoslash;
- qiyoslash natijalari bo‘yicha qaror qabul qilish;
- boshqaruv ta’siri natijlarini nazorat qilish.
Yuqorida aytilganlarni amalga oshirishni tartibga solish logistika
tizimida nazoratni o‘rnatishga yordam beradi. Boshqaruv tizimi kirish qismiga ega,
ya’ni boshqaruv ierarxiyasi darajasiga bog‘liq holda aniq maqsadga ega. Har doim
ham boshqaruvning aniq davri jarayonida maqsadlarga erishish muvaffaqiyatli
bo‘lavermaydi. Ma’lum bir faoliyat turidagi muvaffaqiyat boshqa faoliyatda
muvaffaqiyatsizlikka olib kelishi mumkin. Maqsadga erishish yo‘lida faoliyat
natijalarining o‘lchov
birligi turini aniqlash katta ahamiyatga ega. Bunday bosqichdan so‘ng nazorat qilish
boshlanadi. Masalan, sizga yangi mahsulotni o‘zlashtirish bo‘yicha javobgarlik
buyurildi va siz, birinchi navbatda, ushbu mahsulotning yuqori sifatli bo‘lishidan
manfaatdorsiz.
Ayni
paytda,
buxgalterlar
ishlab
chiqarish
harajatlarini
kamaytirishdan, iqtisodchilar esa uning samaradorligidan manfaatdorlar. Jamoa
Bilan ishlash tajribasi shuni ko‘rsatadiki, agar xodimlarning diqqati aniq o‘lchamga
jalb qilinsa, qabul qilingan nazorat raqamlari keskin bo‘ladi.
10.4. Ishlab chiqarish logistikasida moddiy oqimlarni boshqarish
Ishlab chiqarish logistikasi tushunchasi. Moddiy oqim xom ashyoning
birinchi manbaidan oxirgi iste’molchigacha yetib borgunigacha bir qator ishlab
chiqarish bo‘g‘inlaridan o‘tadi. Bu bosqichda moddiy oqimni boshqarish o‘ziga xos
ko‘rinishga ega bo‘lib, u ishlab chiqarish logistikasi deb nomlanadi.
Ishlab chiqarish logistikasining o‘rganish ob’ekti bo‘lib ichki ishlab
chiqaruvchi logistik tizimlar hisoblanadi: sanoat korxonalari, omborxonalarga ega
bo‘lgan ulgurji savdo korxonalari; yuk stantsiyalari va boshqalar.
Ichki ishlab chiqaruvchi logistik tizimlarni makro – va mikrodarajada ko‘rib
chiqish mumkin.
Makrodarajada ichki ishlab chiqaruvchi logistik tizimlar, makrologistik
tizimlarning elementlari sifatida qabul qilinadi. Ular bu tizimlarning ishlash tezligini
belgilaydi va moddiy oqimlarning manbai sifatida xizmat qiladi.
Mikrodarajada ichki ishlab chiqaruvchi logistik tizimlar ma’lum butunlikni,
birdamlikni tashkil etuvchi o‘zaro bog‘langan tizimostilarning kompleksini tashkil
etadi. Bu quyidagi tizimostilar: xarid qilishni tashkil etish, omborlarning ishi,
transport – ombor, ishlab chiqarishda materiallar harakatini boshqarish, mahsulot
sotishni tashkil etish va boshqalar. Ular moddiy oqimning tizimga kirishini, uning
ichida harakatlanishini va tizimdan chiqib ketishini ta’minlaydi.
Ishlab chiqarish logistikasining asosiy vazifasi, korxonada moddiy oqimlarni
boshqarishning integrallashgan tizimni tashkil etishdan iborat.
Sanoat korxonasida moddiy oqimni boshqarish, moddiy va axborot oqimlarini
mahsulot ishlab chiqarish nuqtasidan iste’mol nuqtasiga o‘tkazish bilan band
bo‘lgan ishlab chiqarish bo‘linmalariga maqsadga yo‘naltirilgan ta’sir o‘tkazish
jarayonidan iborat.
Boshqaruv qarorlarini qabul qilish ishlab chiqarish buyurtmalarining
bajarilishi, resurslar va iste’mol talabi haqidagi ma’lumotlar asosida amalga
oshiriladi (10.1-chizma).
Sotish va ta’minot bozoridan kelib tushadigan ma’lumotlar asosida ishlab
chiqarish, moddiy ta’minot va tayyor mahsulotlarni sotishning kompleks rejasi
tuziladi, bu reja asosida buyurtmalarning bajarilishi bilan bog‘liq faoliyat tashkil
etiladi. Tekshirish natijalari asosida ishlab chiqarish buyurtmalarini bajarish
grafigidan chetlashishlarni yo‘qotishga qaratilgan boshqaruv qarorlari ishlab
chiqiladi. Shunday qilish moddiy oqimlarni boshqarish tizimida ma’lumotning
aylanishi amalga oshiriladi va teskari aloqa bilan boshqarishning berk konturi
shakllanadi. 10-chizma moddiy oqimlarni boshqarishning sxema ko‘rinishi berilgan.
10.1–chizma. Moddiy oqimlarni boshqarish jarayonida qo‘llaniladigan asosiy
ma’lumotlar
Ishlab chiqarish logistikasining funktsiyalari. Korxonada moddiy oqimlarni
boshqarish quyidagi funktsiyalar bajarilishini nazarda tutadi:
Logistik jarayon qatnashchilarining harakatlarini bir - biriga moslashtirish;
Ishlab chiqarishda moddiy oqimlarni tashkil etish;
Moddiy oqimlarni rejalashtirish;
Буюртма бажарилиш
циклининг
давомийлиги
Ишлаб
чиқариш
циклининг
давомийлиги
Буюртманинг
бажарилиши
ҳақида маълумот
Етказиб
бериш
муддатлари
Нарх
Коопераци
я-
лаштирилг
ан етказиб
бериш
Янги
буюртм
алар
Буюртма-
нинг
ассортимен-
ти ва номенк
латураси
Ресурслар
ҳақида
маълумот
Моддий
оқимларни
бошқариш
Истеъмол
талаби
ҳақида
маълумот
Ишлаб
чикарилаётган
маҳсулотга
бўлган эҳтиёж
Етказиб
берувчилар
Ichki ishlab chiqaruvchi tizim doirasida tovar harakati jarayoni ustidan
nazorat qilish;
Ishlarning olib borilishini boshqarish.
Harakatlarni bir - biriga moslashtirish – bu moddiy oqimlarning boshqarish
maqsadlarini shakllantirish va alohida bo‘linmalarga yetkazish, aytib o‘tilgan
maqsadlarni korxonaning global maqsadlari bilan moslashtirish va shu asosda
logistik zanjirning hamma bo‘g‘inlarini samarali ishlashini ta’minlash.
Tashkillashtirish moddiy oqimlarni shakllantirishni va tovar harakati
qatnashchilari orasida aloqalarni o‘rnatishni hamda korxonada moddiy oqimlarni
boshqarish tizimini tashkil etishni nazarda tutadi.
10.2–chizma. Moddiy oqimlarni boshqarish tizimi.
Rejalashtirish quyidagi funktsiyalarni bajarilishini o‘z ichiga oladi: ilmiy -
texnik va iqtisodiy bashorat; amalga oshiriladigan faoliyatlar dasturini ishlab
chiqarish va rejalarni detallashtirish.
Bashorat qilish rejalarini ishlab chiqish va amalga oshiriladigan faoliyat
dasturini tuzishdan oldin amalga oshiriladi. U ichki ishlab chiqaruvchi tizimning
kelajakdagi tendentsiya (yo‘nalish) larini baholash vazifasini bajaradi.
Бошқарув
органи.
Таъминот
бозори
Бошқарув
объекти
Сотиш
бозори
Ресурслар
ҳақида
маълумот
Истеъмол
талаби
ҳақида
Режалар,
қарорлар,
тўғрилаб
турувчи
таъсирлар
Буюртма
бажарили
ши ҳақида
маълумот
Ko‘zlangan maqsadlarga qarab, moddiy oqimlarni boshqarishda bashoratlar
quyidagi guruhlarga ajratilishi mumkin:
1. Texnik rivojlanishni bashorat qilish, buning maqsadi bo‘lib yangi turdagi
mahsulotlarni ishlab chiqarish yo‘llarini qidirish va ishlab chiqarish texnologiyasini
o‘zgartirish sohasini hamda yangi turdagi xom ashyoning vujudga kelishini bashorat
qilish hisoblanadi.
2. Mahsulotga bo‘lgan talabni bashorat qilish, bu ishlab chiqarilayotgan
mahsulotni yangi turdagiga almashtirish yoki ishlab chiqarilish hajmini kamaytirish,
ishlab chiqarish diversifikatsiyasining chuqurlashish tendentsiyalarini aniqlash
maqsadida amalga oshiriladi.
3. Moddiy resurslar bashorati, bu materiallarga bo‘lgan ehtiyojni, korxonaning
tovar siyosati o‘zgarishi mumukinligini hisobga olgan holda aniqlash maqsadida
amalga oshiriladi.
4. Xom ashyoga qo‘yilgan narxlar o‘zgarishini bashorat qilish, bu narxlar o‘sib
ketishi mumkin bo‘lgan materiallar zahirasini tashkil etish maqsadida qo‘llaniladi.
Ishlab chiqarish logistikasining maqsadlarini korxonaning alohida bo‘linmalari
faoliyatining natijalari bilan bog‘liqligi, moddiy oqimlarni boshqarish dasturi
doirasida ma’lum ishlarni vaqt bo‘ylab rejalashtirish (ishlar bajarilishining kalendar
grafigini aniqlash) va logistik vazifalarni bajarishda qatnashuvchi funktsional
bo‘linmalar orasida resurslarni taqsimlash yo‘li bilan amalga oshiriladi.
Nazorat qilish moddiy oqimlarni boshqarishning funktsiyasi sifatida,
korxonaning tashkiliy tuzilmasini aniqlaydigan kanallar orqali amalga oshiriladi va
u belgilangan parametrlar bo‘ylab tovar harakati jarayonining o‘tishini uzluksiz
kuzatishdan iborat. Buning uchun moddiy oqimlarning holati haqida ma’lumotlarni
yig‘ish va qayta ishlash amalga oshiriladi, ishlab chiqarish buyurtmalarini bajarish
bo‘yicha rejadagi vazifalardan chetlashishlar aniqlanadi va tahlil qilinadi, olib
borilgan ishlarning qo‘yilgan maqsadga moslik darajasi haqida xulosalar chiqariladi.
Aniqlangan kamchiliklarni yo‘qotish boshqarish yo‘li bilan amalga oshiriladi.
Boshqarish o‘zining ichiga quyidagi amallarni oladi: ishlab chiqarish
buyurtmalarining bajarilishi bo‘yicha ish grafigining buzilishi va bu keltirib
chiqargan sabablarning tahlili; chetlanishlarni yo‘qotish bo‘yicha dastur ishlab
chiqish va uni amalga oshirish bo‘yicha chora – tadbirlar.
Aytib o‘tilgan amallar bir vaqtda amalga oshiriladi va birgalikda moddiy
oqimlarni boshqarish mexanizmini tashkil etadi.
Moddiy oqimlarni tashkil etish va boshqarish. Korxonada moddiy oqimlarni
tashkil etish va ularni boshqarish bir - biri bilan uzluksiz bog‘langan tizimni hosil
qiladi. Shunday qilib olingan buyurtmalarni bajarish jarayonida materiallar harakati
boshqaruvsiz amalga oshmaydi, bu boshqaruv moddiy resurslarni taqsimlash,
xo‘jalik aloqalarini rejalashtirish va hokazo yo‘llar bilan amalga oshiriladi, lekin shu
bilan birga tashkillashtirishni talab qiladi: kelib tushishlarni ritmik bajarilishini
ta’minlash; materiallar tashishning optimal tizimini tanlash va boshqalar.
Tashkillashtirish jarayonida elementar oqimlarni birlashtirishga erishiladi va ishlab
chiqaruvchi logistik tizim samarali ishlashi uchun sharoitlar yaratiladi. Moddiy
oqimlarni boshqarish ishlab chiqarish buyurtmalarining bajarilishi ustidan doimiy
nazoratni ta’minlaydi va korxona oldiga qo‘yilgan maqsadga erishish uchun
logistik tizim parametrlarini berilgan chegaralarda ushlab turuvchi ta’sir o‘tkazadi.
Tashkil etish jarayonida joy va vaqt aloqalari. Moddiy oqimlarni qayta
ishlash jarayonining alohida bosqichlari (saqlash, qayta ishlash, tashish), korxonada,
alohidalashgan bo‘linmalar orqali amalga oshiriladi, ularning har biri ma’lum
funktsiyalarni bajaradi.
Moddiy oqimlarning shakllanishida va qayta ishlanishida qatnashuvchi
korxonaning funktsional bo‘linmalarining tarkibi, ularning o‘zaro joylashuvi va
ishlab chiqarish buyurtmalarini bajarishda o‘zaro aloqalarining shakllari logistik
tizimning joylashuv tuzilmasi deb ataladi.
Ichki ishlab chiqaruvchi logistik tizimning tuzilmasi bir qator omillar orqali
aniqlanadi, ular orasida quyidagilarni ajratish mumkin:
- ishlab chiqarish diversifikatsiyasi;
- mahsulot ishlab chiqarish hajmi;
- yuklarni tashishni tashkil etish uslubi;
- zahiralarni boshqarish tizimining turi.
Diversifikatsiya, ishlab chiqarish bo‘linmalarining tarkibiga va maxsus
yo‘naltirilganligiga, omborlarning soniga, zahiralarning assortimentiga, yetkazib
beruvchilar bilan aloqalarning xilma – xillik darajasiga va ularning soniga ta’sir
o‘tkazadi.
Mahsulot ishlab chiqarish hajmi zahiralarning va alohida ishlab chiqarishning
hajmini, ularning miqdorini hamda yuk oqimlarining quvvatini aniqlaydi.
Ishlab chiqarilayotgan mahsulot hajmi qancha katta bo‘lsa, shuncha ishlab
chiqarish bo‘linmalari yirikrok, ularning maxsus yo‘naltirilganligi aniqroq,
korxonaga kelib tushayotgan va undan chiqib ketayotgan yuklarning hajmi katta
bo‘ladi. Ishlab chiqarilayotgan mahsulot hajmining o‘sishi o‘rtacha bir kunlik
materiallar xarajatining o‘sishiga olib keladi va kattaroq zahiralarni tashkil etishni
asoslaydi.
Yuklarni tashishni tashkil etish uslubi, transport bo‘linmalarining soniga, ishlar
bajarilish qatnashchilarining tarkibiga, mahsulot harakatida bo‘g‘inlarning soniga va
oraliq omborlarning miqdoriga ta’sir qiladi. Masalan, yuk oqimlarini tashkil
etishning tranzit sxemasiga o‘tish, mahsulot harakatida bo‘g‘inlar sonining
kamayishiga va yuklarni qayta ishlash bo‘yicha ishlar hajmining qisqarishiga olib
keladi.
Ishlab chiqarishni tashkil etish, ichki tashish ishlarining hajmi va miqdoriga
hamda tugatilmagan ishlab chiqarish miqdoriga ta’sir ko‘rsatadi.
Zahiralarni boshqarish tizimining turi ishlab chiqarishda ularning kattaligiga
ta’sir o‘tkazadi: kelib tushishlar orasidagi vaqt intervali va buyurtma hajmi qancha
katta bo‘lsa, ishlab chiqarish zahiralarining darajasi shuncha katta bo‘ladi.
Logistik tizimning oraliq tuzilmasi moddiy oqimlarni vaqt bo‘ylab qayta
ishlash amallarini bajarilish ketma - ketligini oldindan aniqlab beradi. Bunda yuzaga
keladigan vaqt aloqalari buyurtma bajarilish jarayonida alohida bosqichlar oqib
o‘tadigan yoki oraliq natijalari – voqealari belgilab olinadigan vaqt kesmalari bilan
xarakterlanadi.
Moddiy oqimlarni tashkil etishning vaqt aspektini tasniflashda quyidagi
tushunchalar qo‘llaniladi: buyurtmaning bajarilish tsikli, buyurtma bajarilish
tsiklining tuzilmasi (tuzilma), buyurtma tsiklining davomiyligi.
Buyurtma bajarilish tsikli – bu vaqt bo‘ylab ma’lum tarzda tashkil etilgan
elementar oqimlarning kompleksi, bu oqimlar buyurtmaning qabul qilinishidan to
bajarilishigacha bo‘ladigan harakati jarayonida logistik amallar bajarilishi natijasida
yuzaga keladi.
Buyurtmaning qabul qilinish vaqti ma’lum turdagi va yo‘nalishdagi mahsulotni
ishlab chiqarishga talabni kelib tushishining vaqt nuqtasini xarakterlaydi.
Buyurtma bajarilish vaqti mahsulotni savdo sotiq tizimiga (shaxsiy iste’mol
mahsulotlari) yoki buyurtmachi korxonaning omboriga (ishlab chiqarishga
mo‘ljallangan mahsulotlar) kelib tushishligini bildiradi.
Buyurtma bajarilish tsiklining tuzilmasi 6 ta bosqichni o‘z ichiga oladi:
buyurtmaning qabul qilinishi; texnik tayyorgarlik (yangi buyurtma olinganida faqat
bir marta rejlashtiriladi), materiallarni yetkazib berish, ishlab chiqarishga
tayyorgarlik, ishlab chiqarishning o‘zi (yig‘uvchi qismlar bilan ta’minlangan
buyurtmaning ishlab chiqarishga berilishidan, ishlab chiqarishdagi hamma
ishlarning tugatilishigacha), buyurtmani yetkazib berish.
Buyurtma bajarilish tsikli 10–jadvalda ko‘rsatilgan.
10.1.-jadval
Buyurtma bajarilish sikli bosqichlari
Sikl bosqichlari.
Amallar guruhi
Buyurtmaning qabul qilinishi
Buyurtma
hisobi,
qayta
ishlanishi
va
hujjatlashtirilishi
Texnik tayyorgarlik
Ishlab
chiqarish
texnologiyasi
va
konstruktsiyasining ishlab chiqilishi, tashkiliy
tayyorgarlik, ko‘nikish, yangi mahsulot ishlab
chiqarishga o‘tishni tashkil etish
Materiallarni yetkazib berish
Buyurtmaning shakllanishi.
Yetkazib beruvchilarni tanlash.
Materiallarni qabul qilish va omborxonada
joylashtirish
Ishlab chiqarishga
tayyorgarlik
Yarim tayyor mahsulotlarni qabul qilish.
Zarur texnologik tuzilmani tanlash.
Boshlang‘ich sinxronlashtirishni o‘tkazish.
Mahsulot ishlab chiqarishni reja – grafigini
tuzish.
Buyurtmaning ishlab
chiqarilishi
Texnologik operatsiyalar.
Ishlab
chiqarishning
texnologik
nazorati,
tashish, dispetcherlash.
Buyurtmani yetkazib berish
Tayyor mahsulotni omborga joylashtirish.
Buyurtmani komplekslashtirish.
Iste’molchiga buyurtmani tushirish.
Buyurtmaning bajarilishi bo‘yicha hamma operatsiyalar amalga oshiriladigan
kalendar davri buyurtma tsiklining davomiyligini ko‘rsatadi.
Umumiy ko‘rinishda tsikl davomiyligi Tts quyidagi formula orqali hisoblanadi:
Tts = Tkb + Ttt + Txm + Tit + Tits + Te + Tto‘x
Bu yerda Tkb – buyurtmani qayta ishlashga va hujjatlashtirishga ketadigan vaqt;
Ttt – texnik tayyorgarlikka ketadigan vaqt; Txm – materiallarni xarid qilish vaqti; Tit
– ishlab chiqarishga tayyorgarlik vaqti; Tits – ishlab chiqarish tsiklining davomiyligi;
Te – yetkazib berishga ketadigan vaqt; Tto‘x – tsiklni alohida bosqichlarining
sinxronlashuvi natijasida yuzaga keladigan to‘xtashlar vaqti.
LOGISTIKA TIJORAT KORXONASI
RAQOBATBARDOShLIGINI OShIRIShNING
OMILI SIFATIDA
Logistikaning raqobat kurashidagi roli
Mikro va mezologik tizimlar nafaqat raqobatli ziddiyatlar va (yoki) ularning
iqtisodiy manfaatlar logistik bog‘lanishlar ishtirokchilar janjallarni o‘zlashtirishga,
balki
firma
(korporatsiya)ga
qo‘shimcha
raqobat
afzalliklarini
berishga
qaratilganlar. Ma’lumki, logistika iqtisodiy oqimlardagi yig‘ma xarajatlarni
pasayishi, ishlab chiqarishni resursi bilan ta’minlashining sifatini oshishiga yordam
beradi. Logistikaning firma raqobatbardoshligiga ijobiy ta’siri haqidagi o‘zimizning
tasavvurimizda bir xil emasmiz. Ayrimlari firmada logistikadan foydalanish
hisobiga vujudga kelgan quyidagi raqobat afzalliklarini ajratadi:
-firmaning iqtisodiy oqimlarini muvofiqlashtirish;
-firmaning barcha resurslaridan foydalanishni ratsional tashkil qilish;
-firmaning barcha bo‘linmalari faoliyatini iqtisodiy oqimlarni boshqarish
jarayonida muvofiqlashtirish;
-firmaning bozorga kiritilgan faoliyati bilan bog‘liq transaksiyalarining barcha
ishtirokchilari xarajatlarini integratsiyalash;
-firma iqtisodiy oqimlari texnologiyalarini logistik tizim ishtirokchilari
iqtisodiy manfaatlarini bog‘langunga qadar bog‘lash.
Ko‘pincha firmaning raqobat afzalligi yoki raqobatbardoshligi ushbu firma
tovarlar va xizmatlar bozorida raqiblar bo‘lgan boshqa firmalarga nisbatan ega
bo‘lgan qiyosiy afzallik sifatida ko‘rib chiqiladi. M. Porterning xalqaro
raqobatlarning tadqiqotlari chuqurroq va ko‘lamliroqlardan biri deb tan olinadi,
uning natijalarini bugun firma raqobat afzalligi nazariyasini asoslash uchun qabul
qilinadi. Xususan, M. Porter xalqaro raqiblikda raqobat afzalliklarining ko‘rib
chiqa turib, quyidagi nuqtai nazarlarga to‘xtaydi:
- raqobat afzalligi o‘zining ehtiyojlari, yangiliklari va o‘zgarishlari asosida
o‘tadi;
- raqobat afzalligi ko‘proq boyliklarni yaratishning barcha tizimlariga ta’sir
ko‘rsatadi;
- raqobat afzalligi faqat o‘zining sifatini yaxshilashi tufayli qo‘llab
quvvatlanadi;
- afzalliklarni qo‘llab-quvvatlash uning manbalarini takomillashtirishni talab
qiladi;
- afzalliklarni qo‘llab-quvvatlash pirovard strategiyaga global yondashishni
talab etiladi.
Bu kontseptual qoidalarga suyangan holda logistikaning firma raqobat
afzalliklariga ta’sirining quyidagi asosiy yo‘nalishlari haqida gapirish mumkin:
1. Firma iqtisodiy oqimlarini logistikalashtirish – bu firma raqobatbardoshligini
oshirishga imkoniyat beruvchi tashkiliy – texnik va ijtimoiy-iqtisodiy yangilik
kiritishdir;
2. Firmalarning logistik tizimini yaratilishi umumfirma maqsadlarini to‘liqroq
amalga oshirishga va firmaning haqiqiy va bo‘lajak sarmoyadorlar nigohidagi
qadrini oshirishga imkon beradi;
3. Aslaxaviy logistikadan foydalanish asosida firma iqtisodiy oqimlarini
muvofiqlashtirish va ratsionallashtirish narxli va narxsiz raqobatlashishi
imkoniyatini kengaytiradi;
4. Firmaning logistikasi faqat logistik yangilik kiritishlar uzluksiz amalga
oshirilganda barqaror raqobat afzalliklarini ta’minlaydi;
5. Logistikaning kenglikka va chuqurlikka yoyilishi raqobat afzalliklarini
globallashuvi uchun shart - sharoitlar yaratadi.
Shubhasiz, logistika, birinchi navbatda, firmaning resursli salohiyatiga ta’sir
ko‘rsatadi, ya’ni undan ratsionalroq va samaraliroq foydalanishga yordam beradi.
O‘z navbatida, firma resursli salohiyatini logistik muvofiqlashtirishni raqobat
afzalligining o‘ziga xos resursi sifatida ko‘rib chiqish adolatli bo‘ladi.
Korxona raqobat salohiyati resusrlarini bunday tasniflash logistikaga an’anaviy
nuqtai nazaridan osonlik bilan xabardor qilinadi, bunda boshqaruvning asosiy
ob’ekti sifatida moddiy oqim qabul qilinadi, axborotlar esa xizmat ko‘rsatuvchi
tarkibiy qism bo‘ladi. Shuning uchun logistikaning tovarlar va firmalarning
raqobatbardoshligini oshishidagi resurslarni tejovchi (xarajatlarni iqtisod qiluvchi)
roliga e’tiborni qaratishni butunlay odobli deb tan olish mumkin. Firmaning raqobat
afzalligi va logistikaning o‘zaro aloqalari dinamikasi quyidagi tizim bilan
izohlanishi mumkin: firma iqtisodiy oqimlarini izchil logistikalashtirish uni raqobat
salohiyatining o‘sishiga olib keladi, firma raqobat afzalligini o‘sishi logistika
qurollaridan to‘laroq foydalanish zaruriyatini kuchaytiradi. Har qanday holda
raqobat afzalligi undan darhol va iloji boricha uzoqroq foydalanish mumkin
bo‘ladigan bo‘lishi kerak. Uning maqsadi o‘rtacha sohaviy darajadan olib ketuvchi
daromadlarni ta’minlash va bozorda mustahkam o‘rinlarni egallashdan iborat
bo‘lishi kerak.
Raqobat afzalliklarini logistikalashtirish
Raqobatlashishdagi firma (korporatsiya)ning logistik afzalliklari ostida firma
ichidagi (korporatsiya ichidagi) logistik salohiyat va tashqi iqtisodiy oqimlardan
to‘liq va sifatli foydalanish tushuniladi. Eng umumiy ko‘rinishda bu afzalliklar
quyidagilar Bilan tasvirlanadi:
– ho‘jalik aloqalar bo‘yicha kontrogetlarni, shu jumladan, yetkazib beruvchilar,
kreditorlar, tijorat vositalari, iste’molchilarni muvoffaqiyatliroq tanlash;
– tarqatishning muvofiq kanallarini tanlash va tayyor mahsulotlar va
xizmatlarning tovar harakatlanishini tashkil qilish;
– ratsionalroq logistik zanjirlar va operatsiyalarni modellashtirish va amalga
oshirish;
– barcha iqtisodiy oqimlarda resurslarni tejashning strategiyasi va taktikasini
ishlab chiqish uchun qulayroq sharoitlar yaratish;
– logistik tizimlarning barcha ishtirokchilari iqtisodiy manfaatlarini bog‘lash va
boshqalar logistika qurollaridan kompleks foydalanish hisobiga shakllanadigan
firmaning o‘ziga xos raqobatli integral salohiyatini tashkil qiladilar. Firmaning
integral salohiyati uning raqobat afzalligi va raqobatbardoshligining asosiy, tizimni
tashkil qiluvchi logistik omil bo‘ladi. Bunda quyidagi tamoyillirni ko‘rib chiqish
maqsadga muvofiqdir:
– yuqori unumdor (rivojlangan va ixtisoslashtirilgan) va samarali resurslarni
uzluksiz yangilash va foydalanish;
– strategik rivojlanishning maqsadlariga javob beruvchi samarali va
yegiluvchan (rivojlangan va ixtisoslangan) tashkilotni tashkil qilish;
– vazifaviy faoliyatning samarali majmualiligi va muvofiqlanganligi
(ixtisoslashagnligi va rivojlanganligi)ni ta’minlash;
–
rivojlanishning
yuqori
(ustuvor)
salohiyat
(ixtisoslanganligi
va
rivojlanganligi), barqaror va uzoq muddatli raqobat afzalliklari yuqori darajadagi
raqobatbardoshlikka ega sotuvchilar, yetkazib beruvchilar bilan xo‘jalik aloqalari va
ishga doir munosabatlarni o‘rnatish, ushlab turish va rivojlantirish;
– rivojlanishning yuqori (ustuvor) salohiyati (ixtisoslashganlik, rivojlanganlik
va talabchanlik) va yuqori raqobatbardoshlikka ega vositachilik (tijorat) tashkilotlari
bilan xo‘jalik aloqalari va ishga doir munosabatlarni o‘rnatish, ushlab tirish va
rivojlantirish;
–
rivojlanishning
yuqori
salohiyati
(ixtisoslanganlik,
rivojlanganlik,
talabchanlik, tanlovchilik), uzoq muddatli va barqaror raqobat afzalliklari-yuqori
darajadagi raqobatbardoshlikka ega xaridorlar va iste’molchilar bilan xo‘jalik
aloqalari va ishga doir munosabatlarni o‘rnatish, ushlab turish va rivojlantirish;
– taqlid qilish emas, balki solishtirish va afzallik uchun belgilangan standart
kabi
rivojlanishining
yuqori
(ustuvor)
salohiyati
va
yuqori
(ustuvor)
raqobatbardoshlikka ega mashhur raqiblar bilan raqobatning kelishishligi va
dinamikligi.
Ham logistikaning va ham omillarning butun to‘plami ta’siri ostida firmaning
raqobat salohiyati belgilangan davriylik bilan muntazam ravishda ko‘rinishini
o‘zgartirib turadi. Qoidaga ko‘ra, raqobat salohiyati davrlari amalda tovar va boshqa
yangiliklarning hayotiy davralariga o‘xshashligi va firmaning raqobatbardoshligi
ta’riflaydilar. Shundan kelib chiqqan holda firma raqobatbardoshligi hayotiy
davrasining beshta bosqichlarini belgilash mumkin:
– tug‘ilish firmaning raqobat salohiyati, qoidaga ko‘ra, kata raqobat
afzalliklarga ega yangiliklarni paydo bo‘lishi munosabati bilan shakllana boshlaydi;
– firmaning raqobat afzalligini o‘sishini jadallashuvi;
– firmaning raqobat afzalligini o‘sishini sistemalashuvi;
– firma raqobat afzalligini pishib yetilishi, u raqobat salohiyatini xo‘jalik
oborotiga to‘liq jalb qilinishi natijasida keladi;
– firmaning raqobat afzalligini pasayishi, 4 qoidaga ko‘ra, kattaroq raqobat
afzalligiga ega raqiblar ta’siri ostida sodir bo‘ladi.
Raqobat afzalligi firma muvaffaqiyatli yangiliklarini, shu jumladan, iqtisodiy
oqimlarni logistikalashni qanchalik ko‘proq amalga oshirsa, raqobatni buzgandan
vaqtinchalik yakka hokimlikni su’niy ravishda yaratsa, shunchalik uzoqroq saqlanib
qolinadi.
P.Druker yangiliklarning yettita asosiy manbalarini aytib o‘tadi:
1)
kutilmagan
hodisa
-
kutilmagan
muvaffaqiyat,
kutilmagan
muvaffaqiyatsizlik, kutilmagan tashqi hodisa;
2) rokongruzitlik-haqiqatan ham bo‘lgan haqiqat va u haqidagi bizning
tasavvurimiz o‘rtasidagi mos bo‘lmaslik;
3) jarayon ehtiyojiga asoslangan yangilik;
4) soha tizimidagi to‘satdan o‘zgarishlar;
5) demografik o‘zgarishlar;
6) idrok, kayfiyat va qimmatli ko‘rsatmalardagi o‘zgarishlar;
7) yangi bilimlar ham (ham ilmiy va ham ilmiy emas).
Raqobat afzalligini innovatsion strategiyasiga amal qiluvchi korxonalar
innovatsion turdagi taffakurga ega menejerlar oladilar va ushlab qoladilar.
Tadbirkorlarning o‘zi harakat sifatida boyliklar kiritish maqsadida mavjud
resurslarga yangi xususiyatlar tortib olishga yo‘naltirilgan. Buning ustiga
yangiliklarni borishida resurs yaratiladi. Resurs odam tabiyatiga qandaydir foydali
narsani topmaguncha va unga iqtisodiy qiymat bermaguncha qaror mavjud
bo‘lmaydi.
Raqobotli iqtisodiy oqimlar va ularni logistikalantirish
Bozor turidagi iqtisodiy oqimlar M. Porter tomonidan batafsil tadqiq qilingan
raqobatning beshta kuchi ta’siri ostida tovarlar va hizmatlarning raqobatli oqimlari
bo‘ladilar. Ushbu nuqtai nazardan tovarlar va xizmatlarning quyidagi aksiyalarini
raqobatli deb atash mumkin:
– xuddi shunday tovarlar va xizmatlarning oqimlari, ular raqib firmalar
tomonidan ishlab chiqarilishi mumkin;
– bir-birlari bilan raqobat qilishga qodir o‘rnini bosuvchilar (subyektlar) -
tovarlar va xizmatlarning oqimi;
– tovar ishlab chiqaruvchilar olish uchun raqobatlashuvchi moddiy-texnik
resurslarning oqimlari;
– tovarlar va xizmatlar bozoridagi iste’molchilarning raqiblik qiluvchi to‘lov
qobiliyatlariga ega talabi oqimlari;
– shakllanayotgan bozordagi tovarlar va xizmatlarning raqobat taklifi oqimlari.
Bu va boshqa iqtisodiy oqimlarni logistik talqin qilish ko‘proq umuman raqobatning
ijobiy ahamiyatini oshirishgan holda salbiy raqobatli bosimni neytrallashtirishga
yordam beradi. Aniq muhitda iqtisodiy oqimlar tizimini muvofiqlashtirish logistika
qurollaridan foydalanish logistik zanjirlar ishtirokchilarining iqtisodiy manfaatlarini
bog‘lanishini ta’minlashi ko‘zda tutiladi. Shuning bilan bir vaqtda, iqtisodiy oqimda
hamma vaqt uning ishtirokchilari o‘rtasidagi murosani qidirib topish va o‘rnatish
asosida iqtisodiy manfaatlarini bog‘lanishi salohiyati qo‘yilgan.
Firmaning iqtisodiy oqimlarini ular firmaning shaxsiy, qarzga olingan va jalb
qilingan resusrlarni umumfirma maqsadlariga yerishish uchun harakatlanishining
o‘zaro bog‘langan va o‘zaro asoslangan jarayonlari sifatida belgilaydilar. Shunday
qilib, raqobatli iqtisodiy oqimlarni logistikasi quyidagilarni bildiradi degan
xulosa chiqarish mumkin:
– iqtisodiy oqmilarning harakati amalga oshiriladigan logistik zanjirlar
ishtirokchilar iqtisodiy manfaatlarini bog‘lanishi;
– iqtisodiy oqimlarni muvofiqlashtirish va ratsionallashtirish uchun tashkil
qilinayotgan logistik tizimlarda iqtisodiy murosalarni o‘rnatish;
– umum tizimiy maqsadlarga yerishish uchun logistik tizimlar birga
ishtirokchilar harakatlarini integratsiyalash;
– iqtisodiy oqimlarda samaraliroq foydalanishi uchun bozorning
tashkiliy va iqtisodiy mustaqil sub’ektlari resusrslarini kooperatsiyalash.
Insofsiz raqobatdan kelib chiqqan holda, xulosa qilish mumkinki, faqat
raqobatli iqtisodiy oqimlar ularni muvofiqlashtirish va ratsionallashtirish uchun
yetarlicha logistik salohiyatga egalar. Bunda raqobatni iqtisodiy oqimlarining
harakati amalga oshiriladigan logistik zanjirlar (kanallar) ishtirokchilari xulqlarining
quyidagi asosiy turlarini ajratish mumkin:
– kooperativ xulq, u umumtizimiy foydalar ishtirokchilarining xudbinlarga
intilishlari ustidan ustuvorlik qilgan paytdagi iqtisodiy manfaatlarini bog‘lanishiga
asoslangan;
– moslashgan hulq, u ishtirokchilar o‘rtasidagi murosalarni ularning bir-
birlariga o‘zaro moslashtirilganligi asosida doimiy qidirilishni ko‘zda tutadi;
– korporativ xulq, u yuqoriroq umumintizomiy samara olish uchun
ishtirokchilar tomonidan o‘zlarining vakolatlarining bir qismini ixtiyoriy ravishda
topshirilishini ko‘zda tutadi;
– agressiv hulq, bunda ishtirokchilarni tovarlar bozorida ustuvorlik qiluvchi
firmalar va ishlab chiqarish omillaridan biri tomonidan majburiy yutib yuborilishi
sodir bo‘ladi.
Har qanday holda ham, raqobatli iqtisodiy jamiyatlarni logistiklash jarayonini
insinirovka qiluvchi logistik zanjir (kanal) ishtirokchisi bo‘lgan firma bir qator
talablarga javob berishi kerak, ularni shartli ravshda ikkita guruhga birlashtirish
mumkin: 1. Tashqi (raqobatli) muhit o‘zgarishlariga moslashish qobiliyati; 2.
O‘zining iqtisodiy salohiyatini o‘stirish imkoniyati. Birinchi guruhga, odatda,
quyidagi qobiliyatlarni kiritadilar:
– tashqi muhitning marketingli va logistik tahlil qilishga, shu jumladan,
iqtisodiy oqimlardagi raqobatli kuchlarni tahlil qilishga;
– iqtisodiy oqimlarda logistik va raqobatli muammolarni o‘z vaqtida aniqlash;
– bozor talablari ta’siriga xuddi shunday javob qaytarish va iqtisodiy oqimlarda
raqiblarni kursiga chaqirish;
– firma va logistik zanjir (kanal)ning boshqa ishtirokchilari raqobat salohiyatini
oshirishga imkon beruvchi marketingli, logistik va boshqa iqtisodiy yangiliklarga;
– logistik zanjir (kanal)ning barcha ishtirokchilari uchun qulay murosalarni
qidirish va topish;
– raqobatli iqtisodiy oqimlarni qamrab oluvchi logistik tizimlarni shakllantirish
va faoliyat yuritishni tashkil qilish.
O‘zining iqtisodiy salohiyatini o‘stirishga kelsak, ular quyidagilarga
birlashtirilishi mumkin: barqaror iqtisodiy holat sharoitlarida firmalarning
barqarorligini ta’minlashga imkon beruvchi moliyaviy imkoniyatlar; logistik
zanjirlar ishtirokchilari texnikasi va texnologiyasini bog‘lash uchun zaruriy
sharoitlarni yaratuvchi texnik - texnologik imkoniyatlar; raqobatli iqtisodiy
oqimlarda logistik yangiliklarni muvaffaqiyatli ishlab chiqish va amalga oshirishga
imkon beruvchi aqliy imkoniyatlar; informatsion texnologiyalarni yaratishga
yagona axborot muhitini shakllantirish uchun zarur sharoitlarni yaratuvchi axborotli
imkoniyatlarga.
Logistik xarajatlar va ularni qisqartirish yo‘llari
Logistika sohasida nazariy va metodologik yutuqlar juda muhimdir, material
oqimlari harakatlanishi samaradorligini baholashning asosiy joylarini qidirish
muhim vazifa bo‘ladi. Logistika sohasidagi olimlar logistik tizim samaradorligini
baholashning barcha o‘zgaruvchilar, barcha vaziyatlar va barcha ehtimol bo‘lgan
ssenariyalarni hisobga olishga qodir universal butun logistik tizimni barcha
o‘zgaruvchilar, vaziyatlar va ssenariyalarni hisobga olish bilan bog‘lashi mumkin
bo‘lgan bitta mezon mavjud – bu foydadir. Agar material oqimi xarakterlanishining
zanjirchasi qurilsa uni foyda oluvchi firmalar ishtirok yetadilar. Bu firmalar irodali
qaror bilan tashkil qilinmaydilar ularni tashkil qilinishi vujudga kelgan iqtisodiy
vaziyatdan kelib chiqadi. Har bir logistik operatsiyaga logistik tizimning aniq
bo‘g‘inlari olib boruvchi belgilangan xarajatlar mos keladi. Agar logistik tizim
bo‘g‘inlari tovar ishlab chiqaruvchi firmaning tartibga kirmaslari, unda ular uchun
sheriklarning logistik tizimi bo‘g‘inlari xarajatlari vositachilik xizmatlari uchun haq
to‘lash sifatida yangi tanish, ortish, tushurish, omborga joylashtirish, saqlash,
jo‘natish uchun narxlar (tariflar) bo‘ladi.
Xarajatlarni tasniflash asosiga logistik operatsiyalarni asniflash
tamoyili qo‘yilishi mumkin. U yoki bu xarajatlar yoki xarajatlar guruhlarini
ajratilishi logistik tizim, boshqaruv vazifalari va logistik zanjirlar va kanallardagi
muvofiqlashtirishning ko‘rinishiga bog‘liqdir. Ta’minot (yuklarni qayta ishlash,
moddiy resurslarni tashish va xarid qilishga xarajatlar), ishlab chiqarish (tayyor
mahsulotlarni ishlab chiqarishga xarajatlar) va o‘tkazish (buyurtmalar, zaxiralarni
boshqarish, omborga joylashtirish, tashishga xarajatlar) tarmog‘i uchastkalaridagi
majmuaviy logistik operatsiyalarga tegishli xarajatlarni yiriklashtirilgan holda
ajratish mumkin. Bu xarajatlarni axborotli - komp’yuterli qo‘llab-quvvatlash va
bazisli logistik faolligini amalga oshirishdagi moliyaviy operatsiyalarga xarajatlar
bilan to‘ldirish zarur.
Barcha xarajatlarning logistik ma’muriy boshqarish xarajatlarini hisobga
olinishiga ega summasi ko‘rib chiqilayotgan logistik tizimda umumiy (total)
logistik xarajatlarni tashkil qiladi.Ko‘pincha umumiy logistik xarajatlar
tarkibidagi logistik tizimdagi tarkibni muvofiqlashtirish yoki boshqarish
masalalarini yechish uchun muzlatilgan moddiy resusralar, tugallanmagan ishlab
chiqarish va zaxiralardagi tayyor mahsulotlar foydadan yo‘qotishlar hamda
ta’minot,
ishlab
chiqarish,
tayyor
mahsulotni
iste’molchilar
tomonidan
distrebyutsiyalash va logistik servis sifatining yetarlicha bo‘lmagan darajasidan
zarar ham hisobga olinadi. Bu zarar odatda sotish hajmini ehtimol bo‘lgan
kamayishi, bozor ulushini qisqartirish, foydani yo‘qotilishi kabi baholanadi.
Boshqa tomondan barcha xarajatlar (sarflar)ni quyidagi kategoriyalarga
tasniflash mumkin. Doimiy xarajatlar ishlab chiqarishni borishiga va
o‘tkazilishning darajasiga, ya’ni nazorat qilinayotgan moddiy oqimlarning
intensivligiga bog‘liq bo‘lmagan xarajatlar. Bu mustaqillik davomida logistik
boshqaruv qarorlari ishlab chiqiladigan ko‘rib chiqilayotgan davrda saqlanib
qolinadi. Bunday turdagi xarajatlarga omborxona uchun vaqt bo‘yicha
belgilanadigan va shartnoma tuzishda qayd yetiladigan ijara to‘lovlari misol bo‘lib
xizmat qilishi mumkin. O‘zgaruvchan xarajatlar ishlab chiqarishni borishi va
o‘tkazish darajasiga, ya’ni nazorat qilinadigan moddiy oqimlarning intensivligiga
bog‘liq xarajatlar sifatida belgilanadi. Xom ashyoni xarid qilish va transportda
tanishlarga xaq to‘lashga xarajatlar misol bo‘lib xizmat qilishlari mumkin. Shu narsa
ravshanki, o‘zgaruvchan xarajatlar moddiy oqimni ko‘rsatishi bilan birgalikda
ko‘payadilar, ba’zida esa uning intensivligiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri mutanosib
bo‘ladilar. Umumiy xarajatlar, ba’zida yalpi xarajatlar ham deb ataladilar, doimiy
va o‘zgaruvchan harajatlarning summasi sifatida belgilanadilar. O‘rtacha
xarajatlar moddiy oqimning bir birligiga to‘g‘ri keluvchi tegishli xarajatlarning
miqdori sifatida belgilanadi. Chegaraviy xarajatlar eng katta yo‘l qo‘yiladigan
xarajatlar sifatida emas, balki bitta birlikka moddiy oqimni ko‘payishi oqibatida
vujudga keluvchi tegishli doimiy o‘zgaruvchan, umumiy va o‘rta xarajatlarning
o‘sishi sifatida belgilaniladi. Agar xarajatlarning ko‘rsatilgan turlarini moddiy oqim
intensivligiga bog‘liqligi grafigi qurilsa, doirasida xarajatlarning ko‘rsatilgan turi bu
grafik uchun hosil qilingan vaqtda sifatida belgilanadi. Amalda moddiy oqimning
ko‘rib chiqilayotgan birligini ishlab chiqarish boshlangunga qadar va uni ishlab
chiqarish tugallanganidan keyingi tegishli xarajatlari haqidagi raqamli axborotlarga
ega bo‘lgan holda chegaraviy xarajatlarni belgilash mumkin.
Firma daromadlarini tahlil qilishda ularning quyidagi turli tumanligi ajratiladi.
– firmaning yalpi daromadi (tushumi) chiqaruvchi moddiy oqimning
barcha hajmini sotishdan olingan daromadning umumiy miqdori sifatida
belgilanadi;
– firmaning o‘rtacha yalpi daromadi – chiquvchi moddiy oqimni tashkil
qiluvchi har bir birlikni sotishdan daromadning o‘rtacha miqdori sifatida
belgilanadi;
– firmaning chegaraviy daromadi, eng katta ehtimol bo‘lgan daromadi
sifatida emas, balki uning yalpi daromadining chiquvchi moddiy oqimi yana bitta
birligini sotishdan kelib chiqqan o‘sishi sifatida belgilanadi. Chegaraviy xarajatlar
hisoblanganligiga o‘xshab hisoblab chiqiladi.
Tizim ishining samaradorligini baholash daromadlar va xarajatlarni
taqqoslash yo‘li bilan amalga oshirilishi mumkin. Bunda manba
yondashish qo‘llaniladi.
Birinchi holda samaradorlik o‘rtacha holda vaqtning ba’zi bir oralig‘i uchun
yalpi daromadlar va xarajatlarni taqqoslash yo‘li bilan belgilanadi, bu ommaviy
xizmat ko‘rsatish nazariyasida qabul qilingan o‘rtachalarning dinamikasi usuliga
mos keladi. Ikkinchi holda samardorlik bozor va ishlab chiqarish o‘tkazish
tizimining ushbu joriy holati uchun daromadlar va xarajatlarni taqsimlash yo‘li bilan
belgilanadi.
Agar moddiy oqimlarning ushbu miqdorida logistik tizimni kiritish natijasida
olingan qo‘shimcha yalpi daromadning miqdori bu tizimni yaratish va kiritishga
xarajatlardan oshib ketsa, unda ishni davom yettirish kerak. Moddiy oqim
hajmlarining ko‘rinishini o‘zgartirib turib va bunda yerishilgan samaradorlikning
miqdorini hisoblab, uning samaradorlik nuqtai nazaridan muvofiq hajmini belgilash
mumkin. Bunda firma umuman ishlashga qodir deb hisoblanadi. Agar moddiy
oqimning ushbu hajmi uchun doimiy xarajatlar to‘liqligicha qoplanishi,
o‘zgaruvchan harajatlarni esa qisman qoplanishi aniqlansa, unda firma bozorda
qolishi mumkin, logistik faoliyatda esa daromadlarni xarajatlar ustidan oshib
ketishiga yerishish maqsadida daromadlarni ko‘payishi va xarajatlarning
o‘zgaruvchan qismini kamaytirish uchun firma ishini qanday tartibda qayta tashkil
qilish va yaxshilash kerak (masalan, moddiy oqimlarning yo‘qotishlari va hajmlarini
o‘zgartirish) degan savolga javob berish zarur. Nihoyat, logistik tahlil firmaning
daromadlari xarajatlarining doimiy qismidan pastligini ko‘rsatsa, bunda moddiy
oqimlarning yo‘nalishlari va hajmlaridan qat’iy nazar, bunday firmaning faoliyati
istiqbollariga ega bo‘lmaydi va u bozordan ketishi kerak. Ammo o‘rtacha
daromadlar va xarajatlarni taqqoslash usuli
o‘rtacha holda faqat vaqtincha kuzatilayotgan oralig‘i uchun to‘g‘ri xulosalarga olib
keladi. Shuning uchun bu usul daromadlar va xarajatlarning chegaraviy miqdorlarini
taqqoslash bilan to‘ldiriladi.
Moddiy oqimlar hollarining muvofiq miqdori va shunga ko‘ra, firma ishlab
chiqarish – o‘tkazilish faoliyatining eng yaxshi tashkil qilinishi shunday tashkil
qilinishidan iborat bo‘ladiki, unda chegaraviy va o‘rtacha yalpi xarajatlar mos
keladi. U yoki bu tizim (resurs) uchun har bir ishlab chiqarish – o‘tkazish tizimida
o‘zining iste’mol miqdori mavjud bo‘ladi, uni dinamik o‘zgarayotgan sharoitlarda
operativ ravishda topish zarur.
Eng ko‘p xarajatlar talab qiluvchi logistik operatsiyalarni aks ettiruvchi
xarajatlarni ba’zi bir turlarni batafsilroq ko‘rib chiqamiz. Xaridlar bo‘yicha,
zaxiralarni ushlab turish bo‘yicha mahsulotning yo‘qligi natijasidagi, tijorat
harajatlari zaxiralarini muvofiqlashtirishning mezoni bo‘lib xizmat qiladilar.
Xaridlar bo‘yicha xarajatlar o‘z tarkibiga buyurtmalarni rasmiylashtirish bo‘yicha
xarajatlarni; yetkazib berishlar haqidagi shartnomani rasmiylashtirish bo‘yicha va
yetkazib beruvchilar bilan kommunikatsiyalar xarajatlari; agar transportda tashish
qiymati olingan tovarning qiymatiga kiritilmagan bo‘lsa transport xarajatlarini;
omborga joylashtirish va olingan buyurtma bo‘yicha xarajatlarni kiritadi. Ularni
ba’zi birlari buyurtmadan qayd yetiladi va uning hajmiga bog‘liq bo‘lmaydi,
boshqalari esa – masalan transport va omborxona xarajatlari – buyurtma miqdoriga
to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq bo‘ladi.
Zaxiralarni ushlab turish bo‘yicha xarajatlar. Mahsulotni ma’lum vaqt
davomida omborda saqlanishi xarajatlar bilan belgilanadi va omborga
joylashtirilgan mahsulot xajmiga bevosita bog‘liqdir. Bunga omborxona xarajatlari
va agar ijaraga olingan bo‘lsa renta xarajatlari yoki ishlab chiqarish belgigacha
tegishli bo‘lgan omborlarni ushlab turishga joriy xarajatlar kiradi. Kapital xarajatlar
ham xarajatlarning ushbu turiga kiradi. Sug‘urta zaxiralari yong‘in yoki o‘g‘irlash
holida zaxiralarni yo‘qotishdan himoyalash kabi qo‘llab quvvatlanadi. Sug‘urta
zaxiralari baholash turi holati bo‘yicha soliqqa tortiladi, bu hamma vaqt ham
zaxiralarning haqiqiy mazmuni aks ettiriladi. Zaxiralarni buzilishi va ishdan
chiqishidan yo‘qotishlar ham ushbu sug‘urtaga kiradi.
Mahsulotning yo‘qligi natijasidagi yo‘qotishlarni ishlab chiqaruvchi
omborda mahsulotni yo‘qotish tufayli birjadan vujudga kelgan talabni
qanoatlantirish mumkin bo‘lmagan holda ko‘rsa bo‘ladi:
a) buyurtmani bajarilmasligi
(buyurilgan tovarni to‘xtab qolishi)
munosabati bilan xarajatlar – mavjud tovar - moddiy zaxiralar hisobiga bajarishni
iloji bo‘lmagan buyurtma tovarlarini harajatlarini va jo‘natilishiga qo‘shimcha
xarajatlar;
b) yo‘qotilgan sotuvlar qiymati, bunda buyurtmachi o‘z buyurtmasini boshqa
ishlab chiqaruvchiga topshiradi. Bu holda xarajatlar ko‘zda tutilgan xarajatlardan
foydani yo‘qotilishi sifatida belgilaniladi;
v) buyurtmachini yo‘qotish munosabati bilan xarajatlar – zaxiralarning
yo‘qligi nafaqat u yoki bu savdo bitimini yo‘qotish bilan, balki buyurtmachi
muntazam ravishda ta’minotining boshqa manbalari qidirilishini boshlashi bilan
tugagan holda (bunday harajatlar buyurtmachining firma bilan barcha bo‘lajak
bitimlarni amalga oshirishdan aldanishi mumkin bo‘lgan umumiy tushum
ko‘rsatkichlarida o‘lchanadi).
Buyurtmachi buyurtmani bajarilishini kutadi. Sotishlar yo‘qotilmagan, balki
orqaga surilgan. Ammo buyurtmani taqsimlanishining oddiy kanallari orqali
bajarilishining iloji bo‘lsa, buyurtmalarni rasmiylashtirish, sotish va omborxona
sarflariga qo‘shimcha xarajatlarni yaratishi mumkin. Bu xarajatlarni belgilashning
ikkita turi “firmaning muqobil kursini qabul qilish natijasidagi vaqtincha xarajatlar”
ga kiradi. Xarajatlarning uchinchi turini hisoblash qiyin, chunki gipotetik
buyurtmachilar har xildirlar va tegishli xarajatlar – ham har xil. Ammo firma uchun
xarajatlar ushbu turishining bahosi haqiqatda mavjud bo‘lagidan xarajatlar
summasiga yaqinroq bo‘lishi muhimdir. Shuni nazarda tutish kerakki, zaxiralar
qiymatining, qo‘ldan chiqarilgan savdo bitimlari va amalga oshirilmagan
buyurtmalar narxidan kattaroqdir. Unga ham mahsulot ishlab chiqarishiga vaqt
yo‘qotilishi, ham ish vaqtini yo‘qotilishi va ehtimol, murakkab texnologik jarayonlar
o‘rtasida o‘tishlar uchun ishlab chiqarishdagi qimmatbaho tanaffuslar tufayli vaqtni
yo‘qotilishi kiradilar.
Transport xarajatlari. Tashishga xarajatlar uni tashish elementari logistik
operatsiyalarga birga tashkil qiluvchi xarajatlarni o‘z ichiga oladi, buning ustiga bu
xarajatlarning ancha katta qismi, qoidaga ko‘ra, bevosita tashkil jarayoniga to‘g‘ri
keladi. O‘z navbatida, tashishga barcha xarajatlarni tashishning masofasi
(xarajatlarni vaqti) ga bog‘liq o‘zgaruvchanlar va masofaga bog‘liq bo‘lmagan
doimiylarga bo‘lish mumkin.
O‘zgaruvchan xarajatlarlarga quyidagilar kiradi: Transport operatsiyalariga
yonilg‘i, moylash materiallari, harakatlanuvchi tarkibga texnik xizmat ko‘rsatish va
joriy ta’minlash (shu jumladan ehtiyot qismlar va materiallar)ga harakatlar;
haydovchilar (tashishni bevosita bajaruvchi xodimlar)ga ish haqi; harakatlanuvchi
tarkibning yo‘lda yurish yuzasidagi amortizasiya.
Doimiy xarajatlarga foyda quyidagilar kiradilar: transportning
har xil turlarining ishlab chiqarish – texnik bazasi va infratuzilmasini ushlab
turishga xarajatlar (ijara to‘lovchi); boshqaruv xodimlari mehnatga haq to‘lashga
xarajatlar; ustama va boshqa xarajatlar. Shuning bilan bir vaqtda doimiy va
o‘zgaruvchan xarajatlar o‘rtasida qat’iy chegara yo‘q va transportning har bir turi
uchun o‘ziga xoslik bor. Xalqaro (aralash, kombinatsiyali, intermodelli va boshqa)
tashishlarga xarajatlarni baholashning miqdori va usullarida muhim xususiyatlar
mavjud. Masalan, yuklarni xalqaro tashishga logistik tashish qiluvchi xarajatlar o‘z
ichiga mahsulotni ortib jo‘natishga tayyorlash (sifati, miqdori, markalanishi, idishga
joylanishini tekshirish); mamlakat ichidagi tushirish; yuklarni chegaradan o‘tish
joylari, portlar yoki xorijga qatnovchi transport vositalarigacha tashish yuklarni
transport vositalari (avtomobil, kema, vagonlarga, shu jumladan, chegaradan o‘tish
shaxobchalarda) ortish; xalqaro transport bilan tashish; sug‘urtalash va bojxonada
dekloratsiyalar uchun haq to‘lash; yukni belgilangan manzilda tushurishga, bojxona
bojlari, soliqlarni va to‘lovlarni to‘lash; yukni oluvchining omboriga yetkazib berish
bo‘yicha haq to‘lash va boshqa ko‘rsatkichlarni oladi.
Transportda tashishdagi ayrim logistik xarajatlar yetkazib berishlar zanjirida
logistik tizimining belgilangan bo‘g‘ini bo‘yicha guruhlarga yoki tabaqalarga
ajratishi mumkin. Masalan, agar bojxona bunday bo‘g‘in bo‘lsa, unda uning
uchrashuv bojxona kodeksida belgilangan
xarajatlarga ajratilishi mumkin: bojxona boji; qo‘shimcha qiymat solig‘i, aksizlar;
bojxona idoralari tomonidan litsenziya berilganligi uchun yig‘imlar; yukni
bojxonada rasmiylashtirilganligi uchun yig‘imlar; tovarni saqlash uchun bojxona
yig‘imlari; axborot va konsalting xizmatlari uchun to‘lovlar va boshqa moddalarda.
Transport xarajatlari logistik vositachilar: transport va transportdan foydalanish
firmalari, multimodelli tashish operatorlari, agentlar, brokerlar va boshqalar
xizmatlariga tariflarni belgilash uchun baza bo‘ladilar.
Boshqa sohalardagi logistikaning xususiyatlari
Logistika ta’minot, ishlab chiqarish, marketing, distribyutsiyalash va
sotishlarni tashkil qilish o‘rtasidagi o‘zaro xamkorlikni integratsiyalashtiradi va
yaxshilaydi. Marketing axborotini o‘zlashtirish orqali logistika ishlab chiqarishga
ta’sir ko‘rsatadi va ishlab chiqarish – texnologik jarayon mahsulot ta’rifini
muvofiqlashtiradi logistika moddiy resusrlarni xarid qilish va tayyor mahsulotni
ishlab chiqarish hajmlarini sotishlarni ta’minlaydi. Logistika marketing, ishlab
chiqarish, moliya o‘rtasidagi ziddiyatlarni kamaytiradi. U firma ichidagi vazifaviy
qarorlarni muvofiqlashtirishga yordam beradi. Logistika nafaqat firma ichidagi atrof
muhit bilan, balki makroiqtisodiy tashqi muhit bilan ham o‘zaro bog‘langan. Tashqi
va ichki muhit omillari logistikasiga ta’sir ko‘rsatadilar. Tashqi muhit omillarining
logistika ta’sirini tahlil qilish uchun korxonadagi o‘rnini yaxshiroq tushunishga
yordam beradi. Tashkilot (korxona)ni boshqarishda tashqi muhit bilan yaqindan
bog‘langan ochiq tizim kabi ko‘rib chiqilgan. 1950-yillarning oxiridan boshlab
tashqi atrofning ahamiyati tashqi omillarning roli haqida bunday tasavvur boshqaruv
fikrida tizimli yondashishni aks yettiruvchi holda mustahkamlangan. Logistik
menejer uchun eng muhim muammo – uning korxonasiga ta’sir qiluvchi tashqi
muhit omillarini javob qaytarishning ehtimol bo‘lgan yo‘llari va qurollarni
belgilashdir. Xorijiy muammolar tashqi muhit o‘z ichiga iste’molchilar, raqiblar,
hukumat muassasalari, yetkazib beruvchilar, moliyaviy tashkilotlar va mehnat
resurslarning manbalari kabi elementlarni oldi deb hisoblaydilar. To‘g‘ridan-to‘g‘ri
va vositali ta’sir qilish tushunchasi hamda tashqi muhitning asosiy ta’riflarini
omillarining
o‘zaro
bog‘liqligi,
tashqi
muhitning
murakabbligi
uning
harakatlanganligi ajratiladi.
Mamalakatimiz tashqi muhit korxonaning faoliyat yuritishiga ta’sir
ko‘rsatuvchi va ularni bartaraf qilish yoki ularga moslashishga qaratilgan boshqaruv
qarorlarini qabul qilishni talab qiluvchi shartlar va omillarning mavjudligi kabi
talqin qilinadi. Tashqi muhitning omillarini yiriklashtirilgan holda siyosiy, iqtisodiy,
huquqiy, texnik va texnologik, ijtimoiy yekologikka ajratiladi.
Siyosiy omillar korxonaning strategik va logistik huquqini belgilaydilar.
Ularga
ko‘ra
bizning
rivojlantirish,
investitsion,
moliyaviy
siyosat,
distribyutsiyalash bo‘yicha qarorlar qabul qilinadi.
Huquqiy omillar firma faoliyatiga qonunchilik cheklashlarini kiritiladi.
Fuqarolik kodeksi, soliq, bojxona qonunchiliklari va boshqa me’yoriy hujjatlar
bizning mamlakatimizdagi logistikaning huquqiy asosi bo‘ladilar.
Iqtisodiy omillar valyutaning kursi, inflyatsiyaning darajasi, yalpi milliy
mahsulotni o‘zgarishi, sohalarni rivojlanishi sur’atlari, mehnat, sarmoya, talab va
taklif bozorlarini belgilab beradilar.
Texnik va texnologik omillar transport, axborot – komp’yuter tizimi,
egiluvchan avtomatlashtirilgan tizimlarni rivojlanish darajasiga ta’sir ko‘rsatadilar,
bu logistika uchun juda muhimdir. Logistika muhitining ijtimoiy va ekologik
omillari demografik vaziyat, odamlarning ijtimoiy ehtiyojlari, aholining ko‘chib
yurish, madaniy masalalarga ta’mirini hamda texnologiya va transportning atrof
muhitga yekologik va takror ishlab chiqarish jarayonidagi ekologiyaga ta’sirini
ta’riflaydilar. Atrof-muhitni himoyalash dasturi logistik qarorlar qabul qilishga
bevosita ta’sir ko‘rsatadi. Ichki muhit ostida korxonaning xo‘jalik mehanizmi
tushuniladi, u o‘z ichiga firma faoliyatini muvofiqlashtirishga qaratilgan boshqaruv
mexanizmlarini oladi. Xorijiy mutaxassislarning “ichki muhit” tushunchasi talqiniga
yondashishlardan biriga muvofiq uni ta’riflash uchun tashkilot ichidagi vaziyatli
omillar sifatida “ichki o‘zgaruvchilar” tushunchasidan foydalaniladi. Asosiy ichki
o‘zgaruvchanlarga maqsadlar, tashkilotning tuzilishi, vazifalar (ichki vazifalar)
texnologiyalar va odamlar kiradi. Mikrologistik tizimlarni qurishda logistika va
logistik menejmentning korxonani qurishda logistika va logistik menejmentning
boshqa sohalari bilan o‘zaro hamkorligini belgilash katta ahamiyatga ega bo‘ladi.
Bu omillarini ichki mikrologistik muhit tashkil qilish rolini hisobga olish bilan
yiriklashtirilgan holda ishlab chiqarish, marketing, moliya, mehnat resusrlaridan
foydalanishning vazifaviy sohalarini ajratish mumkin. Boshqaruvda “vazifaviy
soha” atamasi bo‘limlari umuman korxona manfaatlarida faoliyat yuritadigan
faoliyat sohasini bildiradi.
Boshqaruv jarayonlarini tashkil qilish boshqaruvchi ta’sirlar: maqsadni
belgilash,
bajarilish,
rejalashtirish,
operativ
boshqarish,
boshqarishlik,
muvofiqlashtirish, rag‘batlantirish, hisob va nazoratning belgilangan izchilligi bilan
ta’riflanadi. Bu har xil boshqaruv vazifalari yagona maqsadga qaratilgan jarayonga
birlashtiriladi. Quyidagilar boshqaruvning asosiy vazifalari bo‘ladilar: marketing,
rejalashtirish, tashkil qilish, undovchi sabablar, nazorat.
Boshqaruv quyidagi uchta jihatlarning birligida ko‘rib chiqiladi:
1) o‘zaro bog‘langan vazifalar jarayoni;
2) firmani maqsadlariga yetishish uchun ishlab chiqarish va o‘tkazishni
boshqarish vositalarining majmuasi;
3) firma xodimlarining biznes bo‘yicha tashqi sheriklari;
Mahsulotlar (hizmatlar) iste’molchilar bilan o‘zaro munosabatlarni
boshqarish qurollari. Ushbu nuqtai nazaridan logistikaning korxona boshqaruvning
asosiy vazifalari bilan o‘zaro aloqasini belgilaymiz. Logistik menejmentning
xususiyati shundan iboratki, u maqsadlari va vazifalari bo‘yicha moddiy resusrlarni
xarid qilishlar, ishlab chiqarish va tayyor mahsulotlarni o‘tkazish jarayonlarida
investitsion, innovatsion, ishlab chiqarish, moliyaviy, axborot menejment bilan
bog‘liqdir.
Marketing va logistika asosan o‘tkazish tizimida o‘zaro hamkorlik ularni
sohalarini ajratish qiyin bo‘ladi va logistikani ko‘pincha marketingning boshqa
bo‘lagi sifatida qabul qiladilar. To‘g‘ridan-to‘g‘ri o‘zaro aloqa marketing
majmuasining mahsulot, joy va narx (xarajatlar) kabi (tashkil qiluvchilari) bo‘yicha
mavjud. Marketing strategik maqsadlarni belgilaydi, logistika esa ularga erishishga
to‘g‘ridan-to‘g‘ri ta’sir ko‘rsatadi. Transport, boshqaruvchining turini tanlash,
muvofiq yo‘nalishlarni belgilash bo‘yicha logistik operatsiyalar distribyutsiyalash
tizimida xarajatlarni qisqartirishi va marketingli narx-navo siyosati imkoniyatlarini
kengaytirish mumkin. Distribyutsiyalashdagi omborga joylashtirish, yukni qayta
ishlashga xarajatlar va ayniqsa, transport xarajatlari ishlab chiqarishning tannarxi
bilan solishtiriladigan bo‘lib tovarlarning narxiga ta’sir ko‘rsatadi. Logistika narxni
tashkil qilishning marketing sxemalarini amalga oshirishga yordam beradi.
Marketing va logistikaning manfaatlari mahsulotli ta’riflar, hammadan avval,
mahsulot navlariga munosabatda kesishadilar. Marketing strategiyasi tomonidan
belgilanadigan tovarlar logistik zanjirlarining tuzilishi, transport vositalarining turi
va tashish usullarini o‘zgartirishi mumkin. Bu logistik xarajatlar tovar narxini
oshirishga, pirovardida, navlarni o‘zgarishidan maketingdan kutilgan foydani
pasayishiga olib kelishi mumkin. Logistik va marketing rejalari mahsulotlarni
idishga joylashtirish masalarida ham kelishishlari mumkin. Marketing chakana
savdoda sotishlar hajmining hal qiluvchi omili bo‘lgan ajoyib yakuniy idishlar
talablarini qo‘yadi. Logistika nuqtai nazaridan idishlarning gabaritlari, o‘lchamlari,
uning himoyalanish xususiyatlari va savdo idishini transport vositasiga hajmidan
to‘liq foydalanish bilan joylashtirishga yaroqliligi (masalan,
konteynerlar) muhimdir.
Logistika va marketingning joy olish bo‘yicha o‘zaro aloqasi tayyor
mahsulotning asosiy qismlari o‘tkazish nuqtalarini tanlash muammosida namoyon
bo‘ladi. Marketologlar mahsulotlarni ulgurji yoki chakana sotuvchilarga sotish
haqida qarorlar qabul qiladilar, shundan keyin esa logistiklar distribyutsiyalash
korxonalari tuzilishini tanlaydilar. “Joy” haqidagi qarorlar logistik tizimning
samaradorligiga kata ta’sir ko‘rsatadilar. Masalan, faqat ulgurji sotuvchilarga sotish
hamda ishlab chiqaruvchining mahsulotni tashishga xarajatlari darajasi past, logistik
muammolar kamroqdir.
Ishlab chiqarish va logistika logistik jarayonning ishlab chiqarish ichidagi
logistika nuqtai nazardan o‘zaro xamkorligi ishlab chiqarishning texnologik
jarayonlarida zaxiralarni boshqarish, korxona bo‘linmalarida moddiy resurslarga
buyurtma berish tadbirlarini tashkil qilish, texnologik transportni, omborxonani
xo‘jaligini boshqarishda nomoyon bo‘lmoqda. Ishlab chiqarish davrasining
davomiyligi logistika va operatsion (ishlab chiqarish) menejmentini manfaatlarini
kesishining muhim muammosi bo‘ladi. Ishlab chiqarish davri davomiyligini
qisqartirish uchun zamonaviy logistik kontseptsiyalar va mikrologistik tizimlari
MRP, “Kanban”larning modifikatsiyalaridan foydalaniladi. Logistik va operatsion
menejment mahsulotni ishlab chiqarishni hal qiladilar. Mavsumiy talablarni
o‘zgarishida
sotishlarini
yo‘qotish
xataridan
sug‘urtalash
uchun
ishlab
chiqaruvchilar mahsulot ishlab chiqarish va zaxiralarni ko‘paytirishga harakat
qiladilar. Logistiklar tayyor mahsulotning mavsumiy zaxiralarini yaratish uchun
ishlab chiqarish va uni o‘tkazishda umumiy xarajatlarni muvofiqlashtiradilar.
Moddiy resurslarni harid qilish va tayyor mahsulotlarni o‘tkazish tashqi logistik
tizimlarning logistik operatsiyalari sifatida ishlab chiqarish uchun belgilovchi
ahamiyatga egadir. Xom ashyo, materiallar va yarim fabrikatlarning yetishmasligi
yoki ularning kafolatli zaxiralarining yo‘qligi ishlab chiqarish davrasini uzib
qo‘yishi, ishlab chiqarish quvvatlarini ish bilan to‘liq ta’minlamasligi mumkin.
Ko‘pincha, g‘arbiy firmalarda xaridlarni boshqarish uchun yetkazib berishning
“aniq muddatida” va ishlab chiqarishdagi moddiy zaxiralar darajasini kamaytirish
logistik kontseptsiyasidan foydalaniladi, logistiklar esa ularning zaxiralarini kerakli
darajada ushlab turish uchun javob beradilar. Logistikada va ishlab chiqarish
menejmenti idishlarga joylashtirish masalasi bo‘yicha o‘zaro hamkorlik qiladilar.
Ishlab chiqarishga logistik yondashish e’tiborni buzilishlardan himoyalanuvchi
xususiyatlarga ega idishlarni qo‘llashga qaratadi.
Logistika ishlab chiqarishga korxonaning yig‘uvchi bo‘linmalari, tayyor
mahsulotlarni joylashtirish, tayyor mahsulotlarni tashish, yuklash va zaxiralarini
boshqarish tadbirlarini toplash masalariga yechimlar bilan ta’sir ko‘rsatadi.
Logistika, hatto “logistik servis” nomini olgan holda, yetkazib berish, xaridorlarga
sotishdan oldingi va sotishdan keying xizmat ko‘rsatish servisining samarali servisni
ta’minlashda asosiy rollardan birini o‘ynaydi. Logistik operatsiyalarni o‘tkazish
belgilangan darajada xodimlarni, shu jumladan, yuqori logistik menejment
xodimlari, masalan logistika bo‘limi boshlig‘i, integral logistik menejerni logistik
tizim bo‘g‘inlarida joyiga qo‘yish, o‘qitish va rag‘batlantirish bilan bog‘liqdir.
Korxonaning texnik va texnologik siyosati investitsional, innovatsion menejment
va logistikaning ma’nfaatlarini bog‘laydi, chunki, birinchidan, ishlab chiqarish
texnologiyalariga investitsiyalar ishlab chiqarish davrasining davomiyligini
qiziqtiradi va ishlab chiqarish ishdagi logistik operatsiyalari vaziyatlarini asoslab
beradi, ikkinchidan, omborxona ulushlari, transport vositalari, hisobash texnikasiga
investitsiyalar samarali logistika qarorlari qabul qilishning imkoniyatlarini oshiradi.
Logistika strategiyasini ishlab chiqish va logistik rejalashtirish korxonada
kooperativ, marketing va ishlab chiqarish strategiyalari va firma ishidagi
rejalashtirish bilan bir qatorda markaziy o‘rin egallaydi.
Logistik va moliyaviy menejment o‘rtasidagi o‘zaro munosabatlar
quyidagilarda namoyon bo‘ladilar:
1. Korxonaning aylanma sarmoyasi, masalan, moddiy resusrlar va tayyor
mahsulotlariga qo‘yilgan sarmoyalarning hajmi va aylanuvchanligi bilan;
2. Xaridlar va o‘tkazish bilan bog‘liq xarajatlarni pasaytirish, yo‘llarini
birgalikda qidirish bilan, shu jumladan, tashish, yuklarni qayta ishlashni
muvofiqlashtirish yo‘li bilan.
Logistikaning buxgalteriya hisobi hisobot tizimi bilan bog‘liqligi
muammosi ham dolzarbdir, uni tashkil qiluvchi to‘liq logistik xarajatlarni ajratishga
moslashgan bo‘lishi kerak.
Shunday qilib, logistika korxonaning tizimli barqarorligiga ko‘maklashadi,
marketing, ishlab chiqarish va moliyani samarali muvofiqlashtirishni ta’minlaydi va
asosiy boshqaruv qarorlarini muvofiqlashtiradi.
Nazorat savollari
1. Raqobat afzalligi va raqobatbardoshlik mazmuni nimadan
iborat?
2. Raqobatli iqtisodiy oqimlar logistikasi nimani bildiradi?
3. Logistik xarajat tushunchasi.
4. Marketing va logistika xizmatlarida qanday hamkorliklar mavjud?