LOGOPEDIYA FANINING PREDMETI, VAZIFALARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

5

File size

Fayl hajmi

27,3 KB


LOGOPEDIYA FANINING PREDMETI, VAZIFALARI
Reja.
1.Logopediya fani va uning vazifalar.
2. Nutq nuqsonlari haqida tushuncha.
3. Nutq nuqsonlarining, kelib chiqish sabablari 
4. Nutq kamchiliklariga ega bo’lgan bolalar bilan olib boriladigan logopedik 
ishlar.
  Tayanch iboralar:
Rinolaliya- burunli nutq.
Nutq murakkab funksional jarayondir. Nutq orqali odam borliqni, fikrni
idrok etishi mumkin. 
Logopediya fanining vazifalari quyidagilardan iborat:
1. Turli xil nutq kasalliklari bor kishilarning nutq faoliyatini o’rganish. 
2. Nutq kamchiliklari kelib chiqishi sabablarini aniqlash.
3. Nutq kamchiliklarining kishi faoliyati ruhiy rivojlanishiga ta’sirini o’rganish.
4. Nuqsonli bolalarda nutq kamchiliklarini o’rganish.
5. Nutq kamchiliklarini aniqlash usullarini ishlab chiqarish.
6. Nutq kamchiliklarini sistemaga solish. 
7. Nutq kamchiliklarini oldini olish, bartaraf etish.
8. Logopedik ishlarni tashkil etish masalalarini ishlab chiqish. 
Logopediya maktabgacha yoshli, maktab bolalari logopediyasi, o’smirlar va 
katta yoshdagilar logopediyasiga bo’linadi. 
Artikulyasiya qilishga ilk urinishlar bola hayotining 2-3 oyida paydo bo’ladi.
Bola kattalarga taqlid qilish orqali tovush va so’zlarni to’g’ri talaffuz qilishga
Logotip
LOGOPEDIYA FANINING PREDMETI, VAZIFALARI Reja. 1.Logopediya fani va uning vazifalar. 2. Nutq nuqsonlari haqida tushuncha. 3. Nutq nuqsonlarining, kelib chiqish sabablari 4. Nutq kamchiliklariga ega bo’lgan bolalar bilan olib boriladigan logopedik ishlar. Tayanch iboralar: Rinolaliya- burunli nutq. Nutq murakkab funksional jarayondir. Nutq orqali odam borliqni, fikrni idrok etishi mumkin. Logopediya fanining vazifalari quyidagilardan iborat: 1. Turli xil nutq kasalliklari bor kishilarning nutq faoliyatini o’rganish. 2. Nutq kamchiliklari kelib chiqishi sabablarini aniqlash. 3. Nutq kamchiliklarining kishi faoliyati ruhiy rivojlanishiga ta’sirini o’rganish. 4. Nuqsonli bolalarda nutq kamchiliklarini o’rganish. 5. Nutq kamchiliklarini aniqlash usullarini ishlab chiqarish. 6. Nutq kamchiliklarini sistemaga solish. 7. Nutq kamchiliklarini oldini olish, bartaraf etish. 8. Logopedik ishlarni tashkil etish masalalarini ishlab chiqish. Logopediya maktabgacha yoshli, maktab bolalari logopediyasi, o’smirlar va katta yoshdagilar logopediyasiga bo’linadi. Artikulyasiya qilishga ilk urinishlar bola hayotining 2-3 oyida paydo bo’ladi. Bola kattalarga taqlid qilish orqali tovush va so’zlarni to’g’ri talaffuz qilishga
o’rganadi. Maktabgacha yoshdagi va maktab yoshidagi bolalarning ko’pchiligini
aniq va to’g’ri nutqga ega bo’ladilar. Ammo ular orasida nutqiy niqsonga ega
bo’lgan bolalar ham uchraydi.
Bolalar nutqida faqat tovushlarni buzib talaffuz qilish uchramay balki ularda
nutqning umumiy rivojlanmaganligi ham kuzatiladi. Bunday nutqiy nuqsonga ega
bo’lgan bolalar maktab dasturlarini o’zlashtirishga qiynaladilar va ular logopedik
yordamiga muxtoj bo’ladilar. Shuning uchun ota-onalar, tarbiyachilar bolalarning
nutqiga e’tibor berishlari va o’z vaqtida nutqida uchraydigan kamchiliklarini oldini
olishlari zarur. 
  
O’zbekistonda  mutaxassislarning  malumotlariga ko’ra 5 yoshli  bolalarda
tuvushlar ta’laffuzidagi kamchiliklar 41.5 %, 6 yoshli bolalarda 22.9 % ni tashkil
etadi. 
Bolalarning lug’at boyligi bog`chagacha bo’lgan davrda o’sishi: 1 yoshu 6
oyda 10-15 ta so’z, 2 yoshda 300 ta so’z, 3 yoshda 1000 ta so’z, 4–6 yosh 3000-
4000 ta so’zni, 7- 17 yoshgacha bo’lgan davrda yozma nutq yetakchi rol o`ynaydi.
Nutq nuqsonlari quyidagicha xarakterlanadi.
1. Nutq nuqsoni o’z- o’zidan barham topmaydi, balki vaqt o’tgan sari rivojlanib
boradi.
2. Nutq nuqsoni gapiruvchining yoshiga mos kelmaydi.
3. Nutqida nuqsoni bo’lgan kishilar logopedik yordamiga muxtoj bo’ladi.
4. Og’ir nutq kamchiliklari  bolaning nafaqat  nutqiga balki  uning umumiy
rivojlanishiga ham salbiy tasir ko’rsatadi.
Nutq kamchiliklari o’z xususiyatlari jixatidan bolalarda va kattalarda ba’zan
vaqtincha uchrab turadigan nutqiy kamchiliklardan farq qiladi.
Nutq nuqsonining o’z vaqtida to’g’ri holatga kelish uchun maxsus sharoitlar zarur. 
-Bola ruxiy va jismoniy jixatdan sog’ bo’lishi; 
-Normal aqliy qobiliyatga ega bo’lishi;
-Normal ko’rishi va eshitishi;
-Yetarli darajada ruxiy aktivlikka ega bo’lishi;
-Gaplashish extiyojiga ega bo’lishi;
Logotip
o’rganadi. Maktabgacha yoshdagi va maktab yoshidagi bolalarning ko’pchiligini aniq va to’g’ri nutqga ega bo’ladilar. Ammo ular orasida nutqiy niqsonga ega bo’lgan bolalar ham uchraydi. Bolalar nutqida faqat tovushlarni buzib talaffuz qilish uchramay balki ularda nutqning umumiy rivojlanmaganligi ham kuzatiladi. Bunday nutqiy nuqsonga ega bo’lgan bolalar maktab dasturlarini o’zlashtirishga qiynaladilar va ular logopedik yordamiga muxtoj bo’ladilar. Shuning uchun ota-onalar, tarbiyachilar bolalarning nutqiga e’tibor berishlari va o’z vaqtida nutqida uchraydigan kamchiliklarini oldini olishlari zarur. O’zbekistonda mutaxassislarning malumotlariga ko’ra 5 yoshli bolalarda tuvushlar ta’laffuzidagi kamchiliklar 41.5 %, 6 yoshli bolalarda 22.9 % ni tashkil etadi. Bolalarning lug’at boyligi bog`chagacha bo’lgan davrda o’sishi: 1 yoshu 6 oyda 10-15 ta so’z, 2 yoshda 300 ta so’z, 3 yoshda 1000 ta so’z, 4–6 yosh 3000- 4000 ta so’zni, 7- 17 yoshgacha bo’lgan davrda yozma nutq yetakchi rol o`ynaydi. Nutq nuqsonlari quyidagicha xarakterlanadi. 1. Nutq nuqsoni o’z- o’zidan barham topmaydi, balki vaqt o’tgan sari rivojlanib boradi. 2. Nutq nuqsoni gapiruvchining yoshiga mos kelmaydi. 3. Nutqida nuqsoni bo’lgan kishilar logopedik yordamiga muxtoj bo’ladi. 4. Og’ir nutq kamchiliklari bolaning nafaqat nutqiga balki uning umumiy rivojlanishiga ham salbiy tasir ko’rsatadi. Nutq kamchiliklari o’z xususiyatlari jixatidan bolalarda va kattalarda ba’zan vaqtincha uchrab turadigan nutqiy kamchiliklardan farq qiladi. Nutq nuqsonining o’z vaqtida to’g’ri holatga kelish uchun maxsus sharoitlar zarur. -Bola ruxiy va jismoniy jixatdan sog’ bo’lishi; -Normal aqliy qobiliyatga ega bo’lishi; -Normal ko’rishi va eshitishi; -Yetarli darajada ruxiy aktivlikka ega bo’lishi; -Gaplashish extiyojiga ega bo’lishi;
Bolada  nutqning  normal  rivojlanishi,  unga  doimo  yangi  tushuncgalarni
o’zlashtirib olishga, tevarak atrof haqidagi bilim va tasavvurlarini kengaytirishiga
imkon yaratdi. 
 
Bolalarda nutqiy nuqsonlarni kelib chiqishining asosiy sabablari: 
1. Embrion rivojlanish davridagi tirli xil patalogiyalar. 
2. Xomiladorlik vaqtidagi taksikozlar, virusli va endokrin jarohatlar, qon rezus 
faktoriga mos kelmasligi. 
3. Tug’riq vaqtidagi shikastlanish, jarohat, asfiksiya 
4. Bola rivojlanishining birinchi yildagi bosh miya kasalliklari .
5. Miya chayqalishi bilan sodir bo’ladigan bosh miya jarohatlari.     
6. Nasliy faktorlar. 
7. Sotsial-maishiy sharoitning yomonligi.
  Hamma nutq buzilishlari kelib chiqish sabablariga ko’ra ikki guruhga bo’linadi. 
NUTQ BUZILISHI
Organik 
Funksional
Markaziy-
 
Pereferik 
Dislaliya- 
duduqla-
nish
Organik harakterdagi nutq buzilishlar.
Funksional harakterdagi nutq buzilishlar. 
Markaziy  nutq  buzilishlariga:  markaziy  nerv  sistemasining  u  yoki  bu
qismlarining buzilishi zararlanishi kelib chiqadi.  
 
Pereferik  buzilishlar:  artikulatsion  aparatining  noto’g’ri  tuzilishi  yoki
buzilishi.  Funksional  buzilishlar:  nutq  jarayonida  ishtirok  etadigan  a’zolar
tuzilishida hech qanday o’zgarishlar bo’lmaydi. 
Logotip
Bolada nutqning normal rivojlanishi, unga doimo yangi tushuncgalarni o’zlashtirib olishga, tevarak atrof haqidagi bilim va tasavvurlarini kengaytirishiga imkon yaratdi. Bolalarda nutqiy nuqsonlarni kelib chiqishining asosiy sabablari: 1. Embrion rivojlanish davridagi tirli xil patalogiyalar. 2. Xomiladorlik vaqtidagi taksikozlar, virusli va endokrin jarohatlar, qon rezus faktoriga mos kelmasligi. 3. Tug’riq vaqtidagi shikastlanish, jarohat, asfiksiya 4. Bola rivojlanishining birinchi yildagi bosh miya kasalliklari . 5. Miya chayqalishi bilan sodir bo’ladigan bosh miya jarohatlari. 6. Nasliy faktorlar. 7. Sotsial-maishiy sharoitning yomonligi. Hamma nutq buzilishlari kelib chiqish sabablariga ko’ra ikki guruhga bo’linadi. NUTQ BUZILISHI Organik Funksional Markaziy- Pereferik Dislaliya- duduqla- nish Organik harakterdagi nutq buzilishlar. Funksional harakterdagi nutq buzilishlar. Markaziy nutq buzilishlariga: markaziy nerv sistemasining u yoki bu qismlarining buzilishi zararlanishi kelib chiqadi. Pereferik buzilishlar: artikulatsion aparatining noto’g’ri tuzilishi yoki buzilishi. Funksional buzilishlar: nutq jarayonida ishtirok etadigan a’zolar tuzilishida hech qanday o’zgarishlar bo’lmaydi.