LOKAL MAHALLIY USLUBLAR

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

4

File size

Fayl hajmi

16,0 KB


LOKAL MAHALLIY USLUBLAR
 Reja:
1. Qashqadaryo-Surxondaryo mahalliy uslubi.
2. Buxoro-Samarqand mahalliy uslubi.
3. Xorazm mahalliy uslubi.
4. Farg’ona-Toshkent mahalliy uslubi.
O’zbek xalqining musiqa merosida asosan to’rtta mahalliy uslub doiralari ---
Xorazm, Buxoro-Samarqand, Farg’ona-Toshkent, Surxondaryo-Qashqadaryoni
ko’rsatish  mumkin.  Bu  vohalarda  mahalliy  uslublarning  bunyodga  kelishi
ma’lum etnik birlik hamda umumijtimoiy-iqtisodiy sharoit natijasidir.
1.Qashqadaryo-Surxondaryo  mahalliy  uslubi.O’zbekistonning  janubiy
viloyatlari Surxondaryo va Qashqadaryo aholisining katta qismi respublikaning
boshqa o’lkalaridan farqli o’laroq yaqin o’tmishda ham, asosan, chorvachilik
faqat bir qismigina dehqochilik bilan shug’ullanib, ko’chmanchi holda hayot
kechirar edi. Bu viloyatlar musiqa folklorida chorvadorlar mehnat xaqidagi,
o’tmishda esa ko’chmanchilik hayoti xaqidagi qo’shiqlarnig xarakterli o’rin
egallashi ham shundandir.
Bu o’lka musiqa hayotida doston ijrochilari -- baxshilar muhim o’rin tutgan.
O’lkada cholg’u asboblari turi juda ham chegaralangan bo’lib, do’mbira etakchi
asbob  sifatida  keng  tarqalgan.(Boshqa  viloyatlarda  do’mbira  juda  kam
uchraydi).
2.Buxoro-Samarqand mahalliy uslubi. Surxondaryo va Qashqadaryodan
farqli  o’laroq,  O’rta  Osiyoning  madaniyat  markazi  bo’lgan  Buxoro  va
Samarqandda o’zbek musiqa san’atining xususiyatlari deyarli boshqachadir.Bu
Logotip
LOKAL MAHALLIY USLUBLAR Reja: 1. Qashqadaryo-Surxondaryo mahalliy uslubi. 2. Buxoro-Samarqand mahalliy uslubi. 3. Xorazm mahalliy uslubi. 4. Farg’ona-Toshkent mahalliy uslubi. O’zbek xalqining musiqa merosida asosan to’rtta mahalliy uslub doiralari --- Xorazm, Buxoro-Samarqand, Farg’ona-Toshkent, Surxondaryo-Qashqadaryoni ko’rsatish mumkin. Bu vohalarda mahalliy uslublarning bunyodga kelishi ma’lum etnik birlik hamda umumijtimoiy-iqtisodiy sharoit natijasidir. 1.Qashqadaryo-Surxondaryo mahalliy uslubi.O’zbekistonning janubiy viloyatlari Surxondaryo va Qashqadaryo aholisining katta qismi respublikaning boshqa o’lkalaridan farqli o’laroq yaqin o’tmishda ham, asosan, chorvachilik faqat bir qismigina dehqochilik bilan shug’ullanib, ko’chmanchi holda hayot kechirar edi. Bu viloyatlar musiqa folklorida chorvadorlar mehnat xaqidagi, o’tmishda esa ko’chmanchilik hayoti xaqidagi qo’shiqlarnig xarakterli o’rin egallashi ham shundandir. Bu o’lka musiqa hayotida doston ijrochilari -- baxshilar muhim o’rin tutgan. O’lkada cholg’u asboblari turi juda ham chegaralangan bo’lib, do’mbira etakchi asbob sifatida keng tarqalgan.(Boshqa viloyatlarda do’mbira juda kam uchraydi). 2.Buxoro-Samarqand mahalliy uslubi. Surxondaryo va Qashqadaryodan farqli o’laroq, O’rta Osiyoning madaniyat markazi bo’lgan Buxoro va Samarqandda o’zbek musiqa san’atining xususiyatlari deyarli boshqachadir.Bu
xususiyatlar  meros  mavzusi  va  janrlari  hamda  musiqa  hayoti  xarakteriga
taalluqlidir.Buxoro  va  Samarqand  mahalliy  uslubi  xususiyatlarining  muhim
farqi  musiqa  merosi  va  ijrochiligining  ikki  turga  --  og’zaki  an’anadagi
professional san’at va folklorga bo’linishida, ya’ni musiqali merosda qadim
davrlardan
 
boshlab
 
professional
 
musiqaning
 
shakllanib
 
rivoj
topganidadir.Musiqa folklorining mohir namoyondalari bilan bir qatorda bu
erda  professional  san’atkorlar  --sozanda  va  hofizlar  katta  o’rin  tutib,  ular
maqom va boshqa professional musiqa janrlarining bilimdon ijrochilari sifatida
tanilgan.Kichik shakldagi ma’lum tsiklni tashkil etuvchi xilma-xil mazmunga
ega bo’lgan raqs-o’yin qo’shiqlarining ijrochilari -- sozandalar ham keng e’tibor
topgan.
Bu  qadimiy  shaharlarda  cholg’u  asboblari  turlarining  boyligi,  marosim
qo’shiq-kuylarining  xilma-xilligi  xarakterli  bo’lishi  bilan  birga,  eng  yaxshi
ijrochi xonanda va sozandalar ishtirokida musiqa va she’riyat kechalarining
muntazam  o’tkazilib  turishi  ham  odat  bo’lgan  edi.  Maishat,  turmushning
shaharcha  tarzi  ashulachilar,  raqqos  va  raqqosalar  hamda  sozandalar
ansambllarining o’ziga xos tusda keng rivojlanishiga ham imkon bergan edi.
Buxoro  va  Samarqand  viloyatlaridagi  o’zbek  musiqa  folklori  esa  ko’p
jihatdan tojik musiqasi bilan ma’lum darajada umumiylikka ega bo’lib, tarixiy
taqdiri  deyarli  o’xshash  bo’lgan  har  ikkala  qardosh  xalq  --  o’zbeklar  va
tojiklarning bab-baravar darajadagi musiqa merosidir.Jumladan Shashmaqom
bunga yorqin misol bo’la oladi.
3.Xorazm mahalliy uslubi. Buxoro va Samarqandga ancha yaqin bo’lgan
Xorazm mahalliy uslubi avvalo o’zining rang-barangligi bilan ajralib turadi.U
mahalliy qo’shiqlarning intonatsion-kuy tuzilishi hamda talqiniga o’z ta’sirini
ko’rsatadi. Xorazm uslubining turkman va ozarbayjon musiqasi bilan ma’lum
umumiylikka egaligi shubhasizdir.
Xorazm xalq musiqasining o’ziga xos mahalliy xususiyatlariga dostonlar
ijrosi ham taalluqlidir. Agar, O’zbeksitonning barcha viloyatlarida dostonlar
musiqasi  odatda rechitativ-deklamatsion yoki ohangdor-rechitativ xarakterda
bo’lsa,  Xorazmda  ular  yorqin  ifodali  qo’shiqlari  bilan  farq  qiladi,  hamda
O’zbeksitonning boshqa viloyatlarida bo’lganidek, do’mbira bilan emas, balki
Logotip
xususiyatlar meros mavzusi va janrlari hamda musiqa hayoti xarakteriga taalluqlidir.Buxoro va Samarqand mahalliy uslubi xususiyatlarining muhim farqi musiqa merosi va ijrochiligining ikki turga -- og’zaki an’anadagi professional san’at va folklorga bo’linishida, ya’ni musiqali merosda qadim davrlardan boshlab professional musiqaning shakllanib rivoj topganidadir.Musiqa folklorining mohir namoyondalari bilan bir qatorda bu erda professional san’atkorlar --sozanda va hofizlar katta o’rin tutib, ular maqom va boshqa professional musiqa janrlarining bilimdon ijrochilari sifatida tanilgan.Kichik shakldagi ma’lum tsiklni tashkil etuvchi xilma-xil mazmunga ega bo’lgan raqs-o’yin qo’shiqlarining ijrochilari -- sozandalar ham keng e’tibor topgan. Bu qadimiy shaharlarda cholg’u asboblari turlarining boyligi, marosim qo’shiq-kuylarining xilma-xilligi xarakterli bo’lishi bilan birga, eng yaxshi ijrochi xonanda va sozandalar ishtirokida musiqa va she’riyat kechalarining muntazam o’tkazilib turishi ham odat bo’lgan edi. Maishat, turmushning shaharcha tarzi ashulachilar, raqqos va raqqosalar hamda sozandalar ansambllarining o’ziga xos tusda keng rivojlanishiga ham imkon bergan edi. Buxoro va Samarqand viloyatlaridagi o’zbek musiqa folklori esa ko’p jihatdan tojik musiqasi bilan ma’lum darajada umumiylikka ega bo’lib, tarixiy taqdiri deyarli o’xshash bo’lgan har ikkala qardosh xalq -- o’zbeklar va tojiklarning bab-baravar darajadagi musiqa merosidir.Jumladan Shashmaqom bunga yorqin misol bo’la oladi. 3.Xorazm mahalliy uslubi. Buxoro va Samarqandga ancha yaqin bo’lgan Xorazm mahalliy uslubi avvalo o’zining rang-barangligi bilan ajralib turadi.U mahalliy qo’shiqlarning intonatsion-kuy tuzilishi hamda talqiniga o’z ta’sirini ko’rsatadi. Xorazm uslubining turkman va ozarbayjon musiqasi bilan ma’lum umumiylikka egaligi shubhasizdir. Xorazm xalq musiqasining o’ziga xos mahalliy xususiyatlariga dostonlar ijrosi ham taalluqlidir. Agar, O’zbeksitonning barcha viloyatlarida dostonlar musiqasi odatda rechitativ-deklamatsion yoki ohangdor-rechitativ xarakterda bo’lsa, Xorazmda ular yorqin ifodali qo’shiqlari bilan farq qiladi, hamda O’zbeksitonning boshqa viloyatlarida bo’lganidek, do’mbira bilan emas, balki