LOKAL MAHALLIY USLUBLAR
Reja:
1. Qashqadaryo-Surxondaryo mahalliy uslubi.
2. Buxoro-Samarqand mahalliy uslubi.
3. Xorazm mahalliy uslubi.
4. Farg’ona-Toshkent mahalliy uslubi.
O’zbek xalqining musiqa merosida asosan to’rtta mahalliy uslub doiralari ---
Xorazm, Buxoro-Samarqand, Farg’ona-Toshkent, Surxondaryo-Qashqadaryoni
ko’rsatish mumkin. Bu vohalarda mahalliy uslublarning bunyodga kelishi
ma’lum etnik birlik hamda umumijtimoiy-iqtisodiy sharoit natijasidir.
1.Qashqadaryo-Surxondaryo mahalliy uslubi.O’zbekistonning janubiy
viloyatlari Surxondaryo va Qashqadaryo aholisining katta qismi respublikaning
boshqa o’lkalaridan farqli o’laroq yaqin o’tmishda ham, asosan, chorvachilik
faqat bir qismigina dehqochilik bilan shug’ullanib, ko’chmanchi holda hayot
kechirar edi. Bu viloyatlar musiqa folklorida chorvadorlar mehnat xaqidagi,
o’tmishda esa ko’chmanchilik hayoti xaqidagi qo’shiqlarnig xarakterli o’rin
egallashi ham shundandir.
Bu o’lka musiqa hayotida doston ijrochilari -- baxshilar muhim o’rin tutgan.
O’lkada cholg’u asboblari turi juda ham chegaralangan bo’lib, do’mbira etakchi
asbob sifatida keng tarqalgan.(Boshqa viloyatlarda do’mbira juda kam
uchraydi).
2.Buxoro-Samarqand mahalliy uslubi. Surxondaryo va Qashqadaryodan
farqli o’laroq, O’rta Osiyoning madaniyat markazi bo’lgan Buxoro va
Samarqandda o’zbek musiqa san’atining xususiyatlari deyarli boshqachadir.Bu
xususiyatlar meros mavzusi va janrlari hamda musiqa hayoti xarakteriga
taalluqlidir.Buxoro va Samarqand mahalliy uslubi xususiyatlarining muhim
farqi musiqa merosi va ijrochiligining ikki turga -- og’zaki an’anadagi
professional san’at va folklorga bo’linishida, ya’ni musiqali merosda qadim
davrlardan
boshlab
professional
musiqaning
shakllanib
rivoj
topganidadir.Musiqa folklorining mohir namoyondalari bilan bir qatorda bu
erda professional san’atkorlar --sozanda va hofizlar katta o’rin tutib, ular
maqom va boshqa professional musiqa janrlarining bilimdon ijrochilari sifatida
tanilgan.Kichik shakldagi ma’lum tsiklni tashkil etuvchi xilma-xil mazmunga
ega bo’lgan raqs-o’yin qo’shiqlarining ijrochilari -- sozandalar ham keng e’tibor
topgan.
Bu qadimiy shaharlarda cholg’u asboblari turlarining boyligi, marosim
qo’shiq-kuylarining xilma-xilligi xarakterli bo’lishi bilan birga, eng yaxshi
ijrochi xonanda va sozandalar ishtirokida musiqa va she’riyat kechalarining
muntazam o’tkazilib turishi ham odat bo’lgan edi. Maishat, turmushning
shaharcha tarzi ashulachilar, raqqos va raqqosalar hamda sozandalar
ansambllarining o’ziga xos tusda keng rivojlanishiga ham imkon bergan edi.
Buxoro va Samarqand viloyatlaridagi o’zbek musiqa folklori esa ko’p
jihatdan tojik musiqasi bilan ma’lum darajada umumiylikka ega bo’lib, tarixiy
taqdiri deyarli o’xshash bo’lgan har ikkala qardosh xalq -- o’zbeklar va
tojiklarning bab-baravar darajadagi musiqa merosidir.Jumladan Shashmaqom
bunga yorqin misol bo’la oladi.
3.Xorazm mahalliy uslubi. Buxoro va Samarqandga ancha yaqin bo’lgan
Xorazm mahalliy uslubi avvalo o’zining rang-barangligi bilan ajralib turadi.U
mahalliy qo’shiqlarning intonatsion-kuy tuzilishi hamda talqiniga o’z ta’sirini
ko’rsatadi. Xorazm uslubining turkman va ozarbayjon musiqasi bilan ma’lum
umumiylikka egaligi shubhasizdir.
Xorazm xalq musiqasining o’ziga xos mahalliy xususiyatlariga dostonlar
ijrosi ham taalluqlidir. Agar, O’zbeksitonning barcha viloyatlarida dostonlar
musiqasi odatda rechitativ-deklamatsion yoki ohangdor-rechitativ xarakterda
bo’lsa, Xorazmda ular yorqin ifodali qo’shiqlari bilan farq qiladi, hamda
O’zbeksitonning boshqa viloyatlarida bo’lganidek, do’mbira bilan emas, balki