Loyiha. Loyihaning xususiyatlari.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

24

File size

Fayl hajmi

125,2 KB


Loyiha. Loyihaning xususiyatlari.
        Loyiha - bu fikr, g’oya, niyat yoki biror narsa qilishning maqsadi. Umumiy
ma’noda, loyiha a biror narsa qilish uchun ishlab chiqilgan reja. 
Loyihalar,  aniqroq  narsa  bo‘lishi  mumkin,  masalan,  biron  bir  narsani
bajarish uchun ko‘rsatmalar mavjud hujjatlar. Bu yakuniy shaklni qabul qilishdan
oldin dastlabki qadam sifatida bajariladigan har qanday turdagi birinchi eskiz yoki
sxema bo‘lishi mumkin.
Loyiha  so‘zi  bir  nechta  ma’nolarni  anglatadi.  Lotin  tilidan
keladi proiektus, fe'ldan
 
kelib
 
chiqqan proicere
 tomonidan
 
tashkil
etilgan pro “oldinga”  va  degan  ma’noni  anglatadi iacere bu  “otish”  ni
anglatadi.0Masalan,  muhandislik  va  arxitekturada  loyihalar  -  bu  ish  qanday
bo‘lishi va uning narxi qancha bo‘lishi kerakligi haqida ma’lumot berish uchun
tuzilgan ma’lumotlar, rejalar va hisob-kitoblar to‘plamidir.
Loyihani amalga oshirish uchun qadamlar
Loyiha keng tushuncha bo‘lib, amalga oshiriladigan loyihaning turiga qarab va
o‘rganish maydoni o‘zgarishi mumkin. Umuman olganda, loyihani amalga oshirish
uchun quyidagilar kerak:
 ism bering,
 loyihaning  mohiyatini  aniqlash:  tavsiflash,  asoslash  va  asoslash,
institutsional asos va kontekstni yaratish, maqsad, maqsad va vazifalarni,
foyda  oluvchilarni,  mahsulotlarini,  joylashuvi  va  fazoviy  qamrovini
ko‘rsatish;
 amalga  oshiriladigan  tadbirlar  va  vazifalarni  operativ  ravishda  belgilab
qo‘ying;
Logotip
Loyiha. Loyihaning xususiyatlari. Loyiha - bu fikr, g’oya, niyat yoki biror narsa qilishning maqsadi. Umumiy ma’noda, loyiha a biror narsa qilish uchun ishlab chiqilgan reja. Loyihalar, aniqroq narsa bo‘lishi mumkin, masalan, biron bir narsani bajarish uchun ko‘rsatmalar mavjud hujjatlar. Bu yakuniy shaklni qabul qilishdan oldin dastlabki qadam sifatida bajariladigan har qanday turdagi birinchi eskiz yoki sxema bo‘lishi mumkin. Loyiha so‘zi bir nechta ma’nolarni anglatadi. Lotin tilidan keladi proiektus, fe'ldan kelib chiqqan proicere tomonidan tashkil etilgan pro “oldinga” va degan ma’noni anglatadi iacere bu “otish” ni anglatadi.0Masalan, muhandislik va arxitekturada loyihalar - bu ish qanday bo‘lishi va uning narxi qancha bo‘lishi kerakligi haqida ma’lumot berish uchun tuzilgan ma’lumotlar, rejalar va hisob-kitoblar to‘plamidir. Loyihani amalga oshirish uchun qadamlar Loyiha keng tushuncha bo‘lib, amalga oshiriladigan loyihaning turiga qarab va o‘rganish maydoni o‘zgarishi mumkin. Umuman olganda, loyihani amalga oshirish uchun quyidagilar kerak:  ism bering,  loyihaning mohiyatini aniqlash: tavsiflash, asoslash va asoslash, institutsional asos va kontekstni yaratish, maqsad, maqsad va vazifalarni, foyda oluvchilarni, mahsulotlarini, joylashuvi va fazoviy qamrovini ko‘rsatish;  amalga oshiriladigan tadbirlar va vazifalarni operativ ravishda belgilab qo‘ying;
 kerakli usul va usullarni ko‘rsating,
 muddatlarni belgilash,
 resurslarni aniqlash (inson, moddiy, texnik va iqtisodiy),
 byudjetni belgilash,
 boshqaruv va boshqaruv rejimini ko‘rsating,
 baholash usullarini o‘rnatish va
 loyihaning tashqi shartlari va shartlarini tavsiflang.
Loyiha turlari
Maqsad xususiyatiga qarab turli xil loyihalar mavjud. Ular odatda bo‘linadi:
 uning maqsadiga muvofiq: tovarlarni ishlab chiqarish, xizmatlar ko‘rsatish
yoki ilmiy loyihalar.
 uning o‘lchamiga ko‘ra: mikro yoki kichik, o‘rta yoki katta yoki mega-
loyiha.
 ijrochiga ko‘ra: davlat, xususiy yoki aralash.
Demak, loyiha bu biror o‘ziga xos mahsulot, xizmat yoki natijaga erishish
uchun  amalga  oshiriladigan vaqtinchalik harakatlar  majmuasi.  U  ma’lum  bir
belgilangan  jadval,  narx  va  ijro  parametrlari  doirasida maxsus  maqsadlarga
erishish uchun amalga oshiriladi.
Loyihaning vaqtinchalik bo‘lgani loyiha natijasida yaratiladigan mahsulot
yoki natijaga ta’sir etmaydi. Aksincha, bunday mahsulot va natijalar uzoq yillar
davomida  xizmat  qilish  uchun  yaratiladi.  Masalan,  bino  qurish  loyihasining
natijasida qurilgan bino ko‘p yillar davomida turadi.
Logotip
 kerakli usul va usullarni ko‘rsating,  muddatlarni belgilash,  resurslarni aniqlash (inson, moddiy, texnik va iqtisodiy),  byudjetni belgilash,  boshqaruv va boshqaruv rejimini ko‘rsating,  baholash usullarini o‘rnatish va  loyihaning tashqi shartlari va shartlarini tavsiflang. Loyiha turlari Maqsad xususiyatiga qarab turli xil loyihalar mavjud. Ular odatda bo‘linadi:  uning maqsadiga muvofiq: tovarlarni ishlab chiqarish, xizmatlar ko‘rsatish yoki ilmiy loyihalar.  uning o‘lchamiga ko‘ra: mikro yoki kichik, o‘rta yoki katta yoki mega- loyiha.  ijrochiga ko‘ra: davlat, xususiy yoki aralash. Demak, loyiha bu biror o‘ziga xos mahsulot, xizmat yoki natijaga erishish uchun amalga oshiriladigan vaqtinchalik harakatlar majmuasi. U ma’lum bir belgilangan jadval, narx va ijro parametrlari doirasida maxsus maqsadlarga erishish uchun amalga oshiriladi. Loyihaning vaqtinchalik bo‘lgani loyiha natijasida yaratiladigan mahsulot yoki natijaga ta’sir etmaydi. Aksincha, bunday mahsulot va natijalar uzoq yillar davomida xizmat qilish uchun yaratiladi. Masalan, bino qurish loyihasining natijasida qurilgan bino ko‘p yillar davomida turadi.
Loyihani boshqarish
Loyiha o‘z vaqtida, unga ajratilgan byudjet chegarasidan chiqmagan holda
va  shu  bilan  birga  rejalashtirilgan  natijaga  erishish  uchun  mohirlik  bilan
boshqarilishi  kerak.  Loyihani  samarali  amalga  oshirishda  bilim,  malaka  va
uslublarni mohirlik bilan qo‘llash loyihani boshqarish deb ataladi.
Har bir loyihaning o‘z umri bo‘ladi. Turli adabiyotlarda bunday davrlar turlicha
ataladi, lekin umuman olganda har bir loyihaning umri 4 bosqichga bo‘linadi. Ular:
1. Boshlanish;
2. Rejalashtirish;
3. Ijro etish;
4. Yakunlash.
Yana bir muhim bosqich bu Monitoring va nazorat qilish boshqichi bo‘lib, lekin
u har bir yuqoridagi boshqichlarda ro‘y beradi; shuning uchun uni doim ham
alohida boshqichga ajratmaydilar.
Boshlanish davrida  loyihaning  maqsad  va  vazifalari,  shuningdek
ma’suliyatlar aniqlanadi. Loyiha nizomi, uning umumiy qiymati va mandaatdor
tomonlar aniqlanadi.
Rejalashtirish davrida,  loyihaning  batafsil  ish  rejasi,  moliyaviy  rejasi,
tadbirlar jadvali va boshqa tafsilotlari ishlab chiqiladi. Loyiha jamoasi tuziladi.
Ijro etish davri eng uzun davr bo‘lib, barcha tadbirlar shu davrda amalga
oshiriladi. 
Tugatish davriga  kelganda  barcha  tadbirlar  tugab  bo‘ladi,  shartnomalar
berkitiladi  va  hujjatlashtirish  ishlari  ro‘y beradi. Loyiha  natijalari  baholanadi.
Logotip
Loyihani boshqarish Loyiha o‘z vaqtida, unga ajratilgan byudjet chegarasidan chiqmagan holda va shu bilan birga rejalashtirilgan natijaga erishish uchun mohirlik bilan boshqarilishi kerak. Loyihani samarali amalga oshirishda bilim, malaka va uslublarni mohirlik bilan qo‘llash loyihani boshqarish deb ataladi. Har bir loyihaning o‘z umri bo‘ladi. Turli adabiyotlarda bunday davrlar turlicha ataladi, lekin umuman olganda har bir loyihaning umri 4 bosqichga bo‘linadi. Ular: 1. Boshlanish; 2. Rejalashtirish; 3. Ijro etish; 4. Yakunlash. Yana bir muhim bosqich bu Monitoring va nazorat qilish boshqichi bo‘lib, lekin u har bir yuqoridagi boshqichlarda ro‘y beradi; shuning uchun uni doim ham alohida boshqichga ajratmaydilar. Boshlanish davrida loyihaning maqsad va vazifalari, shuningdek ma’suliyatlar aniqlanadi. Loyiha nizomi, uning umumiy qiymati va mandaatdor tomonlar aniqlanadi. Rejalashtirish davrida, loyihaning batafsil ish rejasi, moliyaviy rejasi, tadbirlar jadvali va boshqa tafsilotlari ishlab chiqiladi. Loyiha jamoasi tuziladi. Ijro etish davri eng uzun davr bo‘lib, barcha tadbirlar shu davrda amalga oshiriladi. Tugatish davriga kelganda barcha tadbirlar tugab bo‘ladi, shartnomalar berkitiladi va hujjatlashtirish ishlari ro‘y beradi. Loyiha natijalari baholanadi.
Loyiha natijasiga ko‘ra keyingi boqichga tavsiyalar beriladi. Agar yangi mahsulot
yaratilgan  bo‘lsa,  uni  doimiy  ishlab  chiqarishga  o‘tkaziladi  va loyiha  rasmiy
ravishda berkitiladi.
                          
  
Biz bugun texnik loyihalar nima degani, ularni qanday qilib to‘g’ri yaratish
va  amalga  oshirish  haqida  gaplashamiz.  Boshlash  uchun  ushbu  mavzu  bilan
bog’liq nazariy masalalarni ko‘rib chiqing. Keling, zamonaviy jamiyatda eng ko‘p
uchraydigan  loyihalarning  tasnifi  haqida  to‘xtalamiz.  Bu  inson  hayoti  va
faoliyatining  muayyan  sohalarini  modernizatsiyalashga  qaratilgan  tizimli
integratsiyalashgan jarayon. Hozirgi vaqtda texnik loyihalar eng ko‘p talabga ega,
chunki ular sayyoramiz aholisining hayot sifatini yaxshilashga yordam beradi.
Turli mamlakatlarda bu atama har xil ma’noga ega, ammo davlat tili va aholining
dinidan qat’i nazar, ko‘pincha loyihaning kontseptsiyasi o‘xshashdir.
Loyihalarni amalga oshirish uchun maxsus loyihalar zarurligini va vazifani hal
qilish  usullari  turli  parametrlarga  bog’liq  bo‘lishi  mumkinligini  hisobga  olib,
quyidagi tarkibiy qismlar ajratiladi:

asosiy reja (maqsad va vazifalarni belgilash);

hal qilish vositalari;

natijalar.
Loyihaning ushbu kontseptsiyasi uning tuzilishining murakkabligi va ko‘p qirrali
ekanligidan dalolat beradi. U har bir inson hayotida va butun davlatda jiddiy
o‘zgarishlarni amalga oshirishga qodir. Uni amalga oshirish natijalari ma’lum bir
mintaqa uchun zarur bo‘lgan mavhum yoki o‘ziga xos bo‘lishi mumkin.
Loyihaning xususiyatlari
Loyihalarni  tasniflash  ko‘plab  omillarga  bog’liq.  Masalan,  agar  biz  bunday
faoliyatni dinamik tizim deb hisoblasak, quyidagi natijalarni ajratib ko‘rsatishimiz
mumkin: joriy vaoxiri. Agar maktab loyihasi ko‘rib chiqilsa, bu holda, talabaning
mustaqil faoliyatining yakuniy natijasi sifatida, ularga yangi nazariy va amaliy
bilim va ko‘nikmalarni olishni ko‘rib chiqish mumkin.
Loyihaning imkoniyatlari
Logotip
Loyiha natijasiga ko‘ra keyingi boqichga tavsiyalar beriladi. Agar yangi mahsulot yaratilgan bo‘lsa, uni doimiy ishlab chiqarishga o‘tkaziladi va loyiha rasmiy ravishda berkitiladi. Biz bugun texnik loyihalar nima degani, ularni qanday qilib to‘g’ri yaratish va amalga oshirish haqida gaplashamiz. Boshlash uchun ushbu mavzu bilan bog’liq nazariy masalalarni ko‘rib chiqing. Keling, zamonaviy jamiyatda eng ko‘p uchraydigan loyihalarning tasnifi haqida to‘xtalamiz. Bu inson hayoti va faoliyatining muayyan sohalarini modernizatsiyalashga qaratilgan tizimli integratsiyalashgan jarayon. Hozirgi vaqtda texnik loyihalar eng ko‘p talabga ega, chunki ular sayyoramiz aholisining hayot sifatini yaxshilashga yordam beradi. Turli mamlakatlarda bu atama har xil ma’noga ega, ammo davlat tili va aholining dinidan qat’i nazar, ko‘pincha loyihaning kontseptsiyasi o‘xshashdir. Loyihalarni amalga oshirish uchun maxsus loyihalar zarurligini va vazifani hal qilish usullari turli parametrlarga bog’liq bo‘lishi mumkinligini hisobga olib, quyidagi tarkibiy qismlar ajratiladi:  asosiy reja (maqsad va vazifalarni belgilash);  hal qilish vositalari;  natijalar. Loyihaning ushbu kontseptsiyasi uning tuzilishining murakkabligi va ko‘p qirrali ekanligidan dalolat beradi. U har bir inson hayotida va butun davlatda jiddiy o‘zgarishlarni amalga oshirishga qodir. Uni amalga oshirish natijalari ma’lum bir mintaqa uchun zarur bo‘lgan mavhum yoki o‘ziga xos bo‘lishi mumkin. Loyihaning xususiyatlari Loyihalarni tasniflash ko‘plab omillarga bog’liq. Masalan, agar biz bunday faoliyatni dinamik tizim deb hisoblasak, quyidagi natijalarni ajratib ko‘rsatishimiz mumkin: joriy vaoxiri. Agar maktab loyihasi ko‘rib chiqilsa, bu holda, talabaning mustaqil faoliyatining yakuniy natijasi sifatida, ularga yangi nazariy va amaliy bilim va ko‘nikmalarni olishni ko‘rib chiqish mumkin. Loyihaning imkoniyatlari
Loyihalarni tasniflash ularni amalga oshirish vaqti, miqyosi, ishlab chiqish va
amalga oshirish sifati, ishlatilgan mablag’lar hajmi, shuningdek, ularni amalga
oshirish joyi bilan bog’liq. Harakatlar algoritmini aniqlaydigan ko‘plab omillar
mavjud.  Loyihalarni  tasniflash  va  ularning  turlari  mavzu  doirasiga,  tarkibiga,
shuningdek bajarilgan ishlarning tuzilishiga bog’liq.
Turi maqsad qilingan faoliyat sohasi bilan belgilanadi. Miqyosga hajm, to‘g’ridan-
to‘g’ri  ishtirokchilar  soni  va  atrof-muhitga  ta’sir  qilish  darajasi  ta’sir  qiladi.
Harakatlarning  murakkabligi  tadbirlarning  tashkiliy,  texnik,  texnologik,
shuningdek moliyaviy tomoni bilan belgilanadi.
Loyihani tasniflash mezonlari hisobga olingan, endi siz aniq loyihalarning
tavsifiga o‘tishingiz mumkin:

tashkiliy;

ijtimoiy;

iqtisodiy;

o‘qitish;

investitsiya.
Tashkiliy loyihalarning xususiyatlari
Ular yangi kompaniyalarni tashkil etish va isloh qilish, shuningdek forumlar,
konferentsiyalar,  seminarlar,  simpoziumlar  o‘tkazish  bilan  bog’liq.  Tashkiliy
loyihalar quyidagi o‘ziga xos xususiyatlarga ega:

aniq  maqsadlarga  ega,  ular  tadbirni  tashkil  qilishni  takomillashtirishga
qaratilgan;

amalga oshirish muddatlari ko‘rsatilgan;

resurslar bilan tavsiflanadi;

samaradorlik nuqtai nazaridan xarajatlarni boshqarish.
Iqtisodiy loyihalar
Ularning  maqsadi  tashkilotlarni  qayta  qurish,  shuningdek,  bojxona  va  soliq
tizimining mavjudligi. Ularning xarakterli xususiyatlariga e'tibor bering:

ishlayotganingizda  sozlanishi  mumkin  bo‘lgan  yakuniy  natijani  oldindan
tanlash;
Logotip
Loyihalarni tasniflash ularni amalga oshirish vaqti, miqyosi, ishlab chiqish va amalga oshirish sifati, ishlatilgan mablag’lar hajmi, shuningdek, ularni amalga oshirish joyi bilan bog’liq. Harakatlar algoritmini aniqlaydigan ko‘plab omillar mavjud. Loyihalarni tasniflash va ularning turlari mavzu doirasiga, tarkibiga, shuningdek bajarilgan ishlarning tuzilishiga bog’liq. Turi maqsad qilingan faoliyat sohasi bilan belgilanadi. Miqyosga hajm, to‘g’ridan- to‘g’ri ishtirokchilar soni va atrof-muhitga ta’sir qilish darajasi ta’sir qiladi. Harakatlarning murakkabligi tadbirlarning tashkiliy, texnik, texnologik, shuningdek moliyaviy tomoni bilan belgilanadi. Loyihani tasniflash mezonlari hisobga olingan, endi siz aniq loyihalarning tavsifiga o‘tishingiz mumkin:  tashkiliy;  ijtimoiy;  iqtisodiy;  o‘qitish;  investitsiya. Tashkiliy loyihalarning xususiyatlari Ular yangi kompaniyalarni tashkil etish va isloh qilish, shuningdek forumlar, konferentsiyalar, seminarlar, simpoziumlar o‘tkazish bilan bog’liq. Tashkiliy loyihalar quyidagi o‘ziga xos xususiyatlarga ega:  aniq maqsadlarga ega, ular tadbirni tashkil qilishni takomillashtirishga qaratilgan;  amalga oshirish muddatlari ko‘rsatilgan;  resurslar bilan tavsiflanadi;  samaradorlik nuqtai nazaridan xarajatlarni boshqarish. Iqtisodiy loyihalar Ularning maqsadi tashkilotlarni qayta qurish, shuningdek, bojxona va soliq tizimining mavjudligi. Ularning xarakterli xususiyatlariga e'tibor bering:  ishlayotganingizda sozlanishi mumkin bo‘lgan yakuniy natijani oldindan tanlash;

amalga oshirishning aniq muddatlarini belgilash;

rejalarni amalga oshirish uchun zarur bo‘ladigan xarajatlarni hisoblash.
O‘quvchilar va talabalar ko‘pincha individual yoki jamoaviy loyihalar orqali fikr
yuritish uchun iqtisodiy hisob-kitoblardan foydalanadilar.
Texnik loyihalar
Ular har doim yangi mahsulotni ishlab chiqish bilan bog’liq. Texnik loyihalar
quyidagi o‘ziga xos xususiyatlarga ega:

ma’lum bir maqsadda farq qiladi;

amalga oshirishning barqaror shartlariga ega bo‘lish;

ularning qat’iy byudjeti bor.
Bunday  loyihaning  misollaridan  biri  yog’ochni  qayta  ishlash  zavodidagi
uskunalarni modernizatsiya qilishdir. Ish muddati olti oydan oshmasligi kerak.
Maqsad - yog’ochni tejashga, texnologiyani chiqindisiz ishlab chiqarishga imkon
beradigan yangi texnologiyani ishlab chiqish.
Ta’lim loyihalari
Loyihalarning zamonaviy tasnifi o‘quv jarayoniga mos keladigan shaklni ajratib
turadi. Mahalliy ta’limga yangi standartlar kiritilgandan so‘ng, ilmiy-tadqiqot va
loyiha  faoliyati  boshlang’ich,  o‘rta  va  o‘rta  maktablarda  universal  ta’lim
ko‘nikmalarini olishning majburiy shakliga aylandi.
Bolalar mustaqil tadqiqotlar bilan shug’ullanishdan oldin, o‘qituvchi loyihalarning
umumiy  tasnifini  ko‘rib  chiqadi.  Talabalar  bajaradigan  ishlarning  namunalari
ma’lum bir ilmiy intizom bilan bog’liq bo‘lishi mumkin. Masalan, boshlang’ich
maktab o‘quvchisi mustaqil ravishda stol tuzining kristallarini o‘stiradi va o‘rta
maktab o‘quvchisi balkonda shampignonlarni etishtirish uchun loyihani yaratadi.
Ishtirokchilar soniga qarab, o‘quv loyihasi guruh yoki individual bo‘lishi mumkin.
Unga quyidagi omillar xarakterlidir:

tematik diqqat;

ijrochilar soni;

amalga oshirish shartlari;

natijalarning ahamiyati;
Logotip
 amalga oshirishning aniq muddatlarini belgilash;  rejalarni amalga oshirish uchun zarur bo‘ladigan xarajatlarni hisoblash. O‘quvchilar va talabalar ko‘pincha individual yoki jamoaviy loyihalar orqali fikr yuritish uchun iqtisodiy hisob-kitoblardan foydalanadilar. Texnik loyihalar Ular har doim yangi mahsulotni ishlab chiqish bilan bog’liq. Texnik loyihalar quyidagi o‘ziga xos xususiyatlarga ega:  ma’lum bir maqsadda farq qiladi;  amalga oshirishning barqaror shartlariga ega bo‘lish;  ularning qat’iy byudjeti bor. Bunday loyihaning misollaridan biri yog’ochni qayta ishlash zavodidagi uskunalarni modernizatsiya qilishdir. Ish muddati olti oydan oshmasligi kerak. Maqsad - yog’ochni tejashga, texnologiyani chiqindisiz ishlab chiqarishga imkon beradigan yangi texnologiyani ishlab chiqish. Ta’lim loyihalari Loyihalarning zamonaviy tasnifi o‘quv jarayoniga mos keladigan shaklni ajratib turadi. Mahalliy ta’limga yangi standartlar kiritilgandan so‘ng, ilmiy-tadqiqot va loyiha faoliyati boshlang’ich, o‘rta va o‘rta maktablarda universal ta’lim ko‘nikmalarini olishning majburiy shakliga aylandi. Bolalar mustaqil tadqiqotlar bilan shug’ullanishdan oldin, o‘qituvchi loyihalarning umumiy tasnifini ko‘rib chiqadi. Talabalar bajaradigan ishlarning namunalari ma’lum bir ilmiy intizom bilan bog’liq bo‘lishi mumkin. Masalan, boshlang’ich maktab o‘quvchisi mustaqil ravishda stol tuzining kristallarini o‘stiradi va o‘rta maktab o‘quvchisi balkonda shampignonlarni etishtirish uchun loyihani yaratadi. Ishtirokchilar soniga qarab, o‘quv loyihasi guruh yoki individual bo‘lishi mumkin. Unga quyidagi omillar xarakterlidir:  tematik diqqat;  ijrochilar soni;  amalga oshirish shartlari;  natijalarning ahamiyati;

orttirilgan tajribani efirga uzatish imkoniyati
Investitsion loyihalar
Aslida,  barcha loyihalar ushbu ta’rifga mos keladi,  chunki ularning ko‘plari
ma’lum moliyaviy investitsiyalarga muhtoj.
Ushbu shakl ajratilgan vaqt ichida aniq natijaga erishishga qaratilgan o‘zaro
bog’liq tashabbuslar to‘plamini o‘z ichiga oladi.  Ular  investitsiyalar  ko‘lami,
shuningdek, ma’lum darajada tavakkalchilik bilan tavsiflanadi.
Integratsiyalashgan  loyiha  ko‘pincha  "multiproject"  deb  nomlanadi.  Bir-birini
to‘ldiradigan bir nechta alohida asarlarning kombinatsiyasi bilan ajralib turadi.
Ish davomiyligi
Loyihalarni aniqlash va tasniflash ularni bir necha guruhlarga bo‘lish imkonini
beradi:

qisqa muddatli (amalga oshirish ikki yildan kam vaqtni o‘z ichiga oladi);

o‘rta muddatli (2-5 yosh oralig’ida amalga oshiriladi);

uzoq muddatli (to‘liq amalga oshirish uchun besh yildan ko‘proq vaqt talab
etiladi).
Loyihaning elementlari
Ularning soni to‘g’ridan-to‘g’ri taklif qilinadigan harakatlarning murakkabligiga
bog’liq. Masalan, yuqori sifatli ijro etish zarur bo‘lsa, bu holda loyiha ko‘plab
alohida elementlardan iborat:

dizayn hujjatlari;

ish texnologiyasi;

ishlab chiqarish ob’ektlari;

texnologik uskunalar;

ishlab chiqarish ob’ektlari;

taqdim etilgan ishlar, mahsulotlar, xizmatlar.
Loyihaning xususiyatlariga qarab, unga boshqa elementlar ham kiritilishi mumkin.
Har qanday loyihaning ishlashini ta’minlaydigan parametrlar orasida mutaxassislar
quyidagilarni ajratadilar:

moliyaviy resurslar;
Logotip
 orttirilgan tajribani efirga uzatish imkoniyati Investitsion loyihalar Aslida, barcha loyihalar ushbu ta’rifga mos keladi, chunki ularning ko‘plari ma’lum moliyaviy investitsiyalarga muhtoj. Ushbu shakl ajratilgan vaqt ichida aniq natijaga erishishga qaratilgan o‘zaro bog’liq tashabbuslar to‘plamini o‘z ichiga oladi. Ular investitsiyalar ko‘lami, shuningdek, ma’lum darajada tavakkalchilik bilan tavsiflanadi. Integratsiyalashgan loyiha ko‘pincha "multiproject" deb nomlanadi. Bir-birini to‘ldiradigan bir nechta alohida asarlarning kombinatsiyasi bilan ajralib turadi. Ish davomiyligi Loyihalarni aniqlash va tasniflash ularni bir necha guruhlarga bo‘lish imkonini beradi:  qisqa muddatli (amalga oshirish ikki yildan kam vaqtni o‘z ichiga oladi);  o‘rta muddatli (2-5 yosh oralig’ida amalga oshiriladi);  uzoq muddatli (to‘liq amalga oshirish uchun besh yildan ko‘proq vaqt talab etiladi). Loyihaning elementlari Ularning soni to‘g’ridan-to‘g’ri taklif qilinadigan harakatlarning murakkabligiga bog’liq. Masalan, yuqori sifatli ijro etish zarur bo‘lsa, bu holda loyiha ko‘plab alohida elementlardan iborat:  dizayn hujjatlari;  ish texnologiyasi;  ishlab chiqarish ob’ektlari;  texnologik uskunalar;  ishlab chiqarish ob’ektlari;  taqdim etilgan ishlar, mahsulotlar, xizmatlar. Loyihaning xususiyatlariga qarab, unga boshqa elementlar ham kiritilishi mumkin. Har qanday loyihaning ishlashini ta’minlaydigan parametrlar orasida mutaxassislar quyidagilarni ajratadilar:  moliyaviy resurslar;

qo‘shimcha shartnomalar;

shartnomalar

xom ashyo;

xodimlar

binolar;

hududiy joylashuvi.
Innovatsion  loyihalarning  asosiy  maqsadi  -  mutlaqo  yangi  ishlanmalarni
amaliyotga joriy qilish. Masalan, ijtimoiy sohada innovatsiyalar texnologiya va fan
sohasidagi kashfiyotlar va yangi ixtirolar bilan bog’liq bo‘lishi mumkin.
Ta’limni loyihalash nazariyasi va amaliyotida turli xil loyihalar (turlari) ajralib
turadi (1-rasm).
1. Qatnashayotgan  talabalar  soniga  qarab  ular  individual, juftlashgan,  guruhli
bo‘lishi mumkin.
individual  loyiha    shaxsiy  qiziqishlarini  hisobga  olgan  holda,  o‘quvchining
mustaqil izlanish faoliyatini tashkil etish nuqtai nazaridan samarali, uning ijodiy
potentsialini ro‘yobga chiqarish, muvaffaqiyatga erishish va o‘zini o‘zi tasdiqlash
zarurligini ta’minlash;
juft  va  guruhli  loyihalar    ularda  rivojlanish  qobiliyatlari  kam  emas,  sizga
vazifalarni  taqsimlashda  talabalarning  individual  xususiyatlarini  hisobga  olish,
shuningdek talabalarga murakkab ijodiy vazifalarni birgalikda hal etish jarayonida
o‘z kuchlarini muvofiqlashtirish qobiliyatini o‘rgatish imkonini beradi.
2. Qidiruv faoliyatining tabiati va ustuvor usullari, tadqiqot, ijodiy va axborot
loyihalari quyidagilarga ajratiladi:
ilmiy  loyihalar    tabiatiga  ko‘ra  ular  ilmiy  tadqiqotlarni  eslatadilar,  uning
mantig’iga bo‘ysunadilar va quyidagilarni o‘z ichiga oladi: muammoning, ob’ekt
va  mavzuning  rivojlanishi,  o‘rganish  maqsadi,  gipoteza,  vazifa,  muammoni
o‘rganish metodologiyasi va uslubini aniqlash; ma’lumot to‘plash va tahlil qilish,
eksperiment  o‘tkazish,  amaliy  tavsiyalar  ishlab  chiqish  va  hk  Ushbu  turdagi
loyihalar  ko‘pincha  muddatli  va  diplom  dizaynining  bir  qismi  sifatida  ishlab
chiqiladi;
Logotip
 qo‘shimcha shartnomalar;  shartnomalar  xom ashyo;  xodimlar  binolar;  hududiy joylashuvi. Innovatsion loyihalarning asosiy maqsadi - mutlaqo yangi ishlanmalarni amaliyotga joriy qilish. Masalan, ijtimoiy sohada innovatsiyalar texnologiya va fan sohasidagi kashfiyotlar va yangi ixtirolar bilan bog’liq bo‘lishi mumkin. Ta’limni loyihalash nazariyasi va amaliyotida turli xil loyihalar (turlari) ajralib turadi (1-rasm). 1. Qatnashayotgan talabalar soniga qarab ular individual, juftlashgan, guruhli bo‘lishi mumkin. individual loyiha    shaxsiy qiziqishlarini hisobga olgan holda, o‘quvchining mustaqil izlanish faoliyatini tashkil etish nuqtai nazaridan samarali, uning ijodiy potentsialini ro‘yobga chiqarish, muvaffaqiyatga erishish va o‘zini o‘zi tasdiqlash zarurligini ta’minlash; juft va guruhli loyihalar    ularda rivojlanish qobiliyatlari kam emas, sizga vazifalarni taqsimlashda talabalarning individual xususiyatlarini hisobga olish, shuningdek talabalarga murakkab ijodiy vazifalarni birgalikda hal etish jarayonida o‘z kuchlarini muvofiqlashtirish qobiliyatini o‘rgatish imkonini beradi. 2. Qidiruv faoliyatining tabiati va ustuvor usullari, tadqiqot, ijodiy va axborot loyihalari quyidagilarga ajratiladi: ilmiy loyihalar    tabiatiga ko‘ra ular ilmiy tadqiqotlarni eslatadilar, uning mantig’iga bo‘ysunadilar va quyidagilarni o‘z ichiga oladi: muammoning, ob’ekt va mavzuning rivojlanishi, o‘rganish maqsadi, gipoteza, vazifa, muammoni o‘rganish metodologiyasi va uslubini aniqlash; ma’lumot to‘plash va tahlil qilish, eksperiment o‘tkazish, amaliy tavsiyalar ishlab chiqish va hk Ushbu turdagi loyihalar ko‘pincha muddatli va diplom dizaynining bir qismi sifatida ishlab chiqiladi;
ijodiy loyihalar ijodiy tarzda taqdim etilgan yangi asl g’oyalarni, birgalikdagi
faoliyat  mahsulotlarini  ishlab  chiqishga  qaratilgan  (ijodiy  hisobot,  ko‘rgazma,
ishlab chiqarish ob’ektlari uchun dizayn loyihasi, videofilm, bosma materiallar -
kitob, almanax, kompyuterda jurnal, kompyuter dasturi va boshqalar). Ishning
asosiy usullari: "aqliy hujum", "syektika", ijodiy guruhning uslubi (laboratoriya,
dizayn byurosi, ustaxona, tahririyat va boshqalar);
axborot  loyihalari o‘quv  jarayoni  yoki  boshqa  mijozlar  uchun  zarur  bo‘lgan
ma’lumotlarni to‘plashga qaratilgan. Loyihani ishlab chiqish turli xil manbalarda:
monografiyalar, jurnallardagi maqolalar, gazeta nashrlari, elektron ma’lumotlar
bazalarida, sotsiologik so‘rovlardan foydalangan holda ma’lumotlarni qidirish va
izlashni  o‘z  ichiga  oladi.  Loyihaning  natijasi  tanlab  olinadi,  tahlil  qilinadi,
umumlashtiriladi, tizimlashtiriladi va ma’lum bir shaklda ma’lumot - buklet, kollaj,
nashr, veb-sahifada taqdim etiladi.
3. Ishlab chiqilgan loyihaning hajmiga qarab loyihalarni ajratish mumkin ishlab
chiqarish (texnik)   va ijtimoiy .   Bundan tashqari, agar ular ishlab chiqarishning
ijtimoiy  jihatlarini  yaxshilash  uchun  muhim  bo‘lgan  muammolar  (aloqa,
boshqaruv, yashash sharoitlarini yaxshilash va boshqalar) hal qilinsa, ular samarali
va ijtimoiy bo‘lishi mumkin.
4.
 
Ishlab
 
chiqilgan
 
muammolarning
 
xususiyatiga
 
qarab
ajratiladi nazariyva amaliyotga yo‘naltirilgan  loyihalar. Shunday qilib, talabalar
pedagogika tarixida o‘qitiladigan ta’limga bo‘lgan yondashuvlar asosida ijodiy
guruhlarda o‘zlarining ta’lim tushunchalarini ishlab chiqadilar. Turli xil, amaliy
tabiat - bu kollej, maxsus o‘qituvchi (metodik loyiha) buyrug’i bilan muayyan
amaliy muammoni hal qilishga qaratilgan loyihani ishlab chiqish. Ushbu turlarni
bitta loyihada muvaffaqiyatli birlashtirish mumkin. Masalan, “Menejment” fani
bo‘yicha mashg’ulotlarda olib boriladigan va korxonaning tashkiliy madaniyatini
o‘rganish va tahlil qilishga qaratilgan nazariy loyiha bir vaqtning o‘zida bir nechta
fanlarda o‘quv materiali sifatida ishlatiladigan “Do‘konning ixtisosligi va savdo
kompaniyasining tashkiliy madaniyati” videofilmini tayyorlash bilan birga amalga
oshiriladi.
Logotip
ijodiy loyihalar ijodiy tarzda taqdim etilgan yangi asl g’oyalarni, birgalikdagi faoliyat mahsulotlarini ishlab chiqishga qaratilgan (ijodiy hisobot, ko‘rgazma, ishlab chiqarish ob’ektlari uchun dizayn loyihasi, videofilm, bosma materiallar - kitob, almanax, kompyuterda jurnal, kompyuter dasturi va boshqalar). Ishning asosiy usullari: "aqliy hujum", "syektika", ijodiy guruhning uslubi (laboratoriya, dizayn byurosi, ustaxona, tahririyat va boshqalar); axborot loyihalari o‘quv jarayoni yoki boshqa mijozlar uchun zarur bo‘lgan ma’lumotlarni to‘plashga qaratilgan. Loyihani ishlab chiqish turli xil manbalarda: monografiyalar, jurnallardagi maqolalar, gazeta nashrlari, elektron ma’lumotlar bazalarida, sotsiologik so‘rovlardan foydalangan holda ma’lumotlarni qidirish va izlashni o‘z ichiga oladi. Loyihaning natijasi tanlab olinadi, tahlil qilinadi, umumlashtiriladi, tizimlashtiriladi va ma’lum bir shaklda ma’lumot - buklet, kollaj, nashr, veb-sahifada taqdim etiladi. 3. Ishlab chiqilgan loyihaning hajmiga qarab loyihalarni ajratish mumkin ishlab chiqarish (texnik)   va ijtimoiy .   Bundan tashqari, agar ular ishlab chiqarishning ijtimoiy jihatlarini yaxshilash uchun muhim bo‘lgan muammolar (aloqa, boshqaruv, yashash sharoitlarini yaxshilash va boshqalar) hal qilinsa, ular samarali va ijtimoiy bo‘lishi mumkin. 4. Ishlab chiqilgan muammolarning xususiyatiga qarab ajratiladi nazariyva amaliyotga yo‘naltirilgan  loyihalar. Shunday qilib, talabalar pedagogika tarixida o‘qitiladigan ta’limga bo‘lgan yondashuvlar asosida ijodiy guruhlarda o‘zlarining ta’lim tushunchalarini ishlab chiqadilar. Turli xil, amaliy tabiat - bu kollej, maxsus o‘qituvchi (metodik loyiha) buyrug’i bilan muayyan amaliy muammoni hal qilishga qaratilgan loyihani ishlab chiqish. Ushbu turlarni bitta loyihada muvaffaqiyatli birlashtirish mumkin. Masalan, “Menejment” fani bo‘yicha mashg’ulotlarda olib boriladigan va korxonaning tashkiliy madaniyatini o‘rganish va tahlil qilishga qaratilgan nazariy loyiha bir vaqtning o‘zida bir nechta fanlarda o‘quv materiali sifatida ishlatiladigan “Do‘konning ixtisosligi va savdo kompaniyasining tashkiliy madaniyati” videofilmini tayyorlash bilan birga amalga oshiriladi.
5.  Loyihani  ishlab  chiqilayotgan  akademik  fanlarga  qarab  quyidagilarni
ajratishimiz mumkin.
mono-mavzuli loyihalarbitta o‘quv intizomi doirasida olib boriladigan;
fanlararo loyihalarshuningdek ma’lum bir kursni o‘rganish jarayonida amalga
oshirilgan, ammo boshqalarning materiallaridan faol foydalanishga asoslangan;
mavzuli  loyihalar,  nafaqat  ma’lum  bir  intizom  bilan  bog’liq,  balki,  qoida
tariqasida,  ma’lum  bir  akademik  intizom  doirasidan  tashqarida  amalga
oshiriladi.
Fanlararo  va  fanlararo  loyihalar  turli  fanlarni  o‘rganishda  olingan  bilim  va
ko‘nikmalarga ega mutaxassisni tayyorlash jarayonida tizimlashtirish, integratsiya
va  kompleks  foydalanish  asosida  talabalarning  faol  samarali  faoliyatini
ta’minlaydi. Bu sertifikatlash diplom loyihalarining tabiati.
Loyihalarning davomiyligi, muddati, muddati quyidagicha bo‘lishi mumkin:
qisqa muddatlibir necha sinflarda yoki o‘quvchilar o‘rtasida mustaqil ishlash
jarayonida rivojlangan;
o‘rta muddatli   - haftadan bir oygacha;
uzoq muddatli- bir oydan bir necha oygacha ishlab chiqilgan.
Muayyan fanni o‘rganishda asosan qisqa muddatli loyihalar qo‘llaniladi, uzoq
muddatli loyihalar kurs va diplom dizaynini o‘z ichiga oladi.
Ko‘pincha talabalarning o‘quv loyihalari murakkab bo‘lib, bir nechta turlarni
birlashtiradi.  Tadqiqot  va  amaliyotga  yo‘naltirilgan  loyihalarning,  ular  ustida
ishlarni  tashkil  etishning  individual  va  guruhiy  shakllarining  kombinatsiyasi
nafaqat tadqiqot qobiliyatlarini o‘zlashtirish, balki ularning individual loyihalari
hamkorligi asosida ishlab chiqarish muammolarini hal qilishning tizimli usullarini
ham o‘zlashtirishga imkon beradi. ( 1-ilovaga qarang)
Loyihani  boshqarishning turli  xil vositalarini  muvaffaqiyatli qo‘llash uchun
loyihaning qaysi sinfga tegishli ekanligini, qaysi ish ustida ishlash kerakligini
aniqlash kerak.
Loyihalarning barcha turlarini bir qator belgilar bo‘yicha tasniflash mumkin:
 miqyosda; 
Logotip
5. Loyihani ishlab chiqilayotgan akademik fanlarga qarab quyidagilarni ajratishimiz mumkin. mono-mavzuli loyihalarbitta o‘quv intizomi doirasida olib boriladigan; fanlararo loyihalarshuningdek ma’lum bir kursni o‘rganish jarayonida amalga oshirilgan, ammo boshqalarning materiallaridan faol foydalanishga asoslangan; mavzuli loyihalar, nafaqat ma’lum bir intizom bilan bog’liq, balki, qoida tariqasida, ma’lum bir akademik intizom doirasidan tashqarida amalga oshiriladi. Fanlararo va fanlararo loyihalar turli fanlarni o‘rganishda olingan bilim va ko‘nikmalarga ega mutaxassisni tayyorlash jarayonida tizimlashtirish, integratsiya va kompleks foydalanish asosida talabalarning faol samarali faoliyatini ta’minlaydi. Bu sertifikatlash diplom loyihalarining tabiati. Loyihalarning davomiyligi, muddati, muddati quyidagicha bo‘lishi mumkin: qisqa muddatlibir necha sinflarda yoki o‘quvchilar o‘rtasida mustaqil ishlash jarayonida rivojlangan; o‘rta muddatli   - haftadan bir oygacha; uzoq muddatli- bir oydan bir necha oygacha ishlab chiqilgan. Muayyan fanni o‘rganishda asosan qisqa muddatli loyihalar qo‘llaniladi, uzoq muddatli loyihalar kurs va diplom dizaynini o‘z ichiga oladi. Ko‘pincha talabalarning o‘quv loyihalari murakkab bo‘lib, bir nechta turlarni birlashtiradi. Tadqiqot va amaliyotga yo‘naltirilgan loyihalarning, ular ustida ishlarni tashkil etishning individual va guruhiy shakllarining kombinatsiyasi nafaqat tadqiqot qobiliyatlarini o‘zlashtirish, balki ularning individual loyihalari hamkorligi asosida ishlab chiqarish muammolarini hal qilishning tizimli usullarini ham o‘zlashtirishga imkon beradi. ( 1-ilovaga qarang) Loyihani boshqarishning turli xil vositalarini muvaffaqiyatli qo‘llash uchun loyihaning qaysi sinfga tegishli ekanligini, qaysi ish ustida ishlash kerakligini aniqlash kerak. Loyihalarning barcha turlarini bir qator belgilar bo‘yicha tasniflash mumkin:  miqyosda;
 murakkabligi bo‘yicha; 
 ishlash sifati; 
 ishtirokchilar darajasiga ko‘ra; 
 mijozlar kompaniyasiga nisbatan; 
 kontseptsiyaning innovatsionligi bilan.
Tarozida
 
     kichik, o‘rta va megaproyektlarni ajratib ko‘rsatish.
Kichik  loyihalar   hajmi  kichik,  sodda  va  hajmi  cheklangan.  Shunday  qilib,
Amerika amaliyotida:
investitsiya: 10 million dollargacha;
mehnat xarajatlari: 50 ming kishi / soatgacha.
Tipik misollar kichik loyihalar  tajriba zavodlari, kichik (ko‘pincha blok-modulli
versiyalarda) sanoat korxonalari, mavjud korxonalarni modernizatsiya qilish.
Kichik  loyihalar loyihalash  va  amalga  oshirish  jarayonida,  loyiha  jamoasini
shakllantirishda bir qator soddalashtirishga imkon bering (qisqa vaqt ichida siz
shunchaki  intellektual,  mehnat  va  moddiy  resurslarni  qayta  taqsimlashingiz
mumkin). Shu bilan birga, ularni hal qilish uchun vaqt yo‘qligi sababli xatolarni
tuzatish  qiyinligi  loyihaning  hajmli  xususiyatlarini,  loyiha  ishtirokchilari  va
ularning  ish  usullarini,  loyiha  jadvalini  va  hisobot  shakllarini,  shuningdek
shartnoma shartlarini juda ehtiyotkorlik bilan aniqlashni talab qiladi:
 bitta  menejerni  tayinlash  (muvofiqlashtirish  bir  kishi  tomonidan  amalga
oshirilishi kerak); 
 loyiha  jamoasini  a’zolarining  o‘zaro  almashishini  ta’minlaydigan
moslashuvchan tashkil etish; 
 loyiha jadvalining eng sodda shakli; 
 guruhning har bir a’zosi o‘z vazifalari va yuklamalari to‘g’risida aniq bilimlarga
ega bo‘lishi; 
 ob’ektni  ishga  tushirishni  loyiha  ustida  ish  boshlagan  muhandislar  amalga
oshirishi kerak.
Megaproektlar -   
Bu  maqsadlar  birlashtirilgan,  umumiy  maqsad  bilan
birlashtirilgan, ularni amalga oshirish uchun ajratilgan resurslar va vaqtni o‘z
Logotip
 murakkabligi bo‘yicha;  ishlash sifati;  ishtirokchilar darajasiga ko‘ra;  mijozlar kompaniyasiga nisbatan;  kontseptsiyaning innovatsionligi bilan. Tarozida     kichik, o‘rta va megaproyektlarni ajratib ko‘rsatish. Kichik loyihalar   hajmi kichik, sodda va hajmi cheklangan. Shunday qilib, Amerika amaliyotida: investitsiya: 10 million dollargacha; mehnat xarajatlari: 50 ming kishi / soatgacha. Tipik misollar kichik loyihalar  tajriba zavodlari, kichik (ko‘pincha blok-modulli versiyalarda) sanoat korxonalari, mavjud korxonalarni modernizatsiya qilish. Kichik loyihalar loyihalash va amalga oshirish jarayonida, loyiha jamoasini shakllantirishda bir qator soddalashtirishga imkon bering (qisqa vaqt ichida siz shunchaki intellektual, mehnat va moddiy resurslarni qayta taqsimlashingiz mumkin). Shu bilan birga, ularni hal qilish uchun vaqt yo‘qligi sababli xatolarni tuzatish qiyinligi loyihaning hajmli xususiyatlarini, loyiha ishtirokchilari va ularning ish usullarini, loyiha jadvalini va hisobot shakllarini, shuningdek shartnoma shartlarini juda ehtiyotkorlik bilan aniqlashni talab qiladi:  bitta menejerni tayinlash (muvofiqlashtirish bir kishi tomonidan amalga oshirilishi kerak);  loyiha jamoasini a’zolarining o‘zaro almashishini ta’minlaydigan moslashuvchan tashkil etish;  loyiha jadvalining eng sodda shakli;  guruhning har bir a’zosi o‘z vazifalari va yuklamalari to‘g’risida aniq bilimlarga ega bo‘lishi;  ob’ektni ishga tushirishni loyiha ustida ish boshlagan muhandislar amalga oshirishi kerak. Megaproektlar -   Bu maqsadlar birlashtirilgan, umumiy maqsad bilan birlashtirilgan, ularni amalga oshirish uchun ajratilgan resurslar va vaqtni o‘z
ichiga  olgan  ko‘plab  o‘zaro  bog’liq  loyihalarni  o‘z  ichiga  olgan  maqsadli
dasturlardir. Bunday dasturlar xalqaro, davlat, milliy, mintaqaviy (masalan, erkin
iqtisodiy  zonalarni,  respublikalarni,  Shimolning  kichik  etnik  guruhlarini
rivojlantirish  va  boshqalar),  tarmoqlararo  (iqtisodiyotning  bir  necha  sohalari
manfaatlariga ta’sir ko‘rsatuvchi), tarmoq va aralash bo‘lishi mumkin.
Qoida  tariqasida,  dasturlar  eng  yuqori  darajalarda:  davlat  (davlatlararo),
respublika,  viloyat,  shahar  va  hokazolarda  shakllantiriladi,  saqlanadi  va
muvofiqlashtiriladi. Megaproektlar  bir qator o‘ziga xos xususiyatlarga ega: yuqori
xarajat (taxminan 1 milliard dollar yoki undan ko‘p);
kapital  zichligi  -  bunday  loyihalarda  moliyaviy  resurslarga  ehtiyoj,  qoida
tariqasida, odatda firmalar konsorsiumi tomonidan noan'anaviy (aktsiyadorlik,
aralash) moliyalashtirish shakllarini talab qiladi;
ishchi kuchi - loyihalash uchun 2 va undan ortiq million kishi-soat, qurilish
uchun 20 va undan ortiq million kishi-soat;
amalga oshirish muddati: 5 yil va undan ko‘p;
boshqa davlatlarning ishtiroki zarurligi;
amalga oshirish maydonlarining uzoqligi va shuning uchun infratuzilma uchun
qo‘shimcha xarajatlar;
mintaqaning va umuman butun mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy muhitiga ta’siri.
Kontseptsiyaning  innovatsionligi  bilan   loyihalar  an'anaviy  va  noan'anaviy
loyihalarni ajratib turadi.
Loyihalarni an'anaviy va noan'anaviyga bo‘lish ko‘p jihatdan loyihaning g’oyasi
qanchalik  yaxshi  ma’lum  bo‘lganligi  yoki  qanchalik  innovatsion  ekanligiga
bog’liq. Sifatda an'anaviyyoki standart, loyihalar arxitektura sohasidagi ko‘plab
voqealarni  ko‘rib  chiqishi  mumkin.  Bundan  tashqari,  masalan,  yo‘l  qurilishi
loyihalari,  shuningdek,  standart  loyihalar  kontseptsiyasiga  yaqin  bo‘lgan  har
qanday boshqa narsalar haqida ham eslatib o‘tish kerak. Ushbu barcha loyihalarni
amalga  oshirishda  oldindan  ma’lum  bo‘lgan  texnologiyalarga  va  natijalarni
rejalashtirishga ishonish mumkin.
Logotip
ichiga olgan ko‘plab o‘zaro bog’liq loyihalarni o‘z ichiga olgan maqsadli dasturlardir. Bunday dasturlar xalqaro, davlat, milliy, mintaqaviy (masalan, erkin iqtisodiy zonalarni, respublikalarni, Shimolning kichik etnik guruhlarini rivojlantirish va boshqalar), tarmoqlararo (iqtisodiyotning bir necha sohalari manfaatlariga ta’sir ko‘rsatuvchi), tarmoq va aralash bo‘lishi mumkin. Qoida tariqasida, dasturlar eng yuqori darajalarda: davlat (davlatlararo), respublika, viloyat, shahar va hokazolarda shakllantiriladi, saqlanadi va muvofiqlashtiriladi. Megaproektlar  bir qator o‘ziga xos xususiyatlarga ega: yuqori xarajat (taxminan 1 milliard dollar yoki undan ko‘p); kapital zichligi - bunday loyihalarda moliyaviy resurslarga ehtiyoj, qoida tariqasida, odatda firmalar konsorsiumi tomonidan noan'anaviy (aktsiyadorlik, aralash) moliyalashtirish shakllarini talab qiladi; ishchi kuchi - loyihalash uchun 2 va undan ortiq million kishi-soat, qurilish uchun 20 va undan ortiq million kishi-soat; amalga oshirish muddati: 5 yil va undan ko‘p; boshqa davlatlarning ishtiroki zarurligi; amalga oshirish maydonlarining uzoqligi va shuning uchun infratuzilma uchun qo‘shimcha xarajatlar; mintaqaning va umuman butun mamlakatning ijtimoiy-iqtisodiy muhitiga ta’siri. Kontseptsiyaning innovatsionligi bilan   loyihalar an'anaviy va noan'anaviy loyihalarni ajratib turadi. Loyihalarni an'anaviy va noan'anaviyga bo‘lish ko‘p jihatdan loyihaning g’oyasi qanchalik yaxshi ma’lum bo‘lganligi yoki qanchalik innovatsion ekanligiga bog’liq. Sifatda an'anaviyyoki standart, loyihalar arxitektura sohasidagi ko‘plab voqealarni ko‘rib chiqishi mumkin. Bundan tashqari, masalan, yo‘l qurilishi loyihalari, shuningdek, standart loyihalar kontseptsiyasiga yaqin bo‘lgan har qanday boshqa narsalar haqida ham eslatib o‘tish kerak. Ushbu barcha loyihalarni amalga oshirishda oldindan ma’lum bo‘lgan texnologiyalarga va natijalarni rejalashtirishga ishonish mumkin.
Agar  ilgari  sinovdan  o‘tgan  loyihalar  boshqa  sohalarda  ham  amalga
oshirilayotgan  bo‘lsa  va  amalga  oshiruvchi  tomon  uchun  yuqori  darajadagi
yangilik  bo‘lsa,  pudratchi  uchun  bunday  loyihalarni  nostandart  deb  hisoblash
kerak.  
Bunday
 
hollarda
 
loyihalar
 
ko‘pincha
 
o‘z  
vazifalarini
bajaradilar "Muammoni hal qilish"yoki "Pioner"ularning texnologiyalari keng
tanilgan bo‘lishiga qaramay, qayta joriy etilmoqda. Oldingi loyihalar tajribasidan
to‘g’ridan-to‘g’ri ma’lumot olishga yoki uni tegishli adabiyotlardan qabul qilishga
urinish deyarli foydasiz, chunki bu vaqtni talab qiladigan tuzilishdagi sezilarli
o‘zgarish va loyihaning o‘zi joylashgan joyda uzoq muddatli amalga oshirish
strategiyasi. An'anaviy bo‘lmagan loyihalar, shuningdek, ekzotik xarakterga ega
bo‘lishi mumkin va bu loyiha menejmenti uning mavjudligidan deyarli xabardor
bo‘lmagan sohalarga bostirib kirishga harakat qilganda sodir bo‘ladi. Bu san'atdagi
loyihalarni boshqarish usullaridan foydalanish.
Loyihani tasniflash
Kompaniyaning  loyihalar  portfeli  doirasida  turli  xil  loyihalar  amalga
oshirilmoqda. Bu foyda olishga qaratilgan loyihalar va kompaniyaning rivojlanishi
uchun  yo‘naltirilgan  bo‘lishi  mumkin.  Turli  xil  loyihalarni  boshqarish  uchun
loyihalarni boshqarishning bir xil vositalari, usullari va modellaridan foydalanish
oqilona emas. Bu ko‘proq tartibsizliklarga, mojarolarga va keraksiz ishlarni amalga
oshirishga olib keladi.
Tasnifning  kiritilishi  turli  xil  loyihalar  uchun  jarayonlar,  vositalar,
loyihalarni  boshqarish  usullarini  ajratish  imkonini  beradi.  Bu  kompaniyada
loyihalarni boshqarishning turli usullari va vositalarini mustaqil ravishda ishlab
chiqishga imkon beradi. Natijada, kompaniya o‘zining noyob metodologiyasini
ishlab chiqadi, bu kompaniya va mijozlarning barcha xususiyatlarini hisobga oladi.
Faoliyat yo‘nalishlari bo‘yicha tasniflash:
Faoliyat yo‘nalishlari bo‘yicha tasniflash loyihaning texnologiyasini, loyihalarni
amalga  oshirish  bosqichlarini  va  bosqichlarini  belgilaydi.  Kompaniya  har  bir
turdagi loyihalar uchun shablonni ishlab chiqadi.
Logotip
Agar ilgari sinovdan o‘tgan loyihalar boshqa sohalarda ham amalga oshirilayotgan bo‘lsa va amalga oshiruvchi tomon uchun yuqori darajadagi yangilik bo‘lsa, pudratchi uchun bunday loyihalarni nostandart deb hisoblash kerak. Bunday hollarda loyihalar ko‘pincha o‘z vazifalarini bajaradilar "Muammoni hal qilish"yoki "Pioner"ularning texnologiyalari keng tanilgan bo‘lishiga qaramay, qayta joriy etilmoqda. Oldingi loyihalar tajribasidan to‘g’ridan-to‘g’ri ma’lumot olishga yoki uni tegishli adabiyotlardan qabul qilishga urinish deyarli foydasiz, chunki bu vaqtni talab qiladigan tuzilishdagi sezilarli o‘zgarish va loyihaning o‘zi joylashgan joyda uzoq muddatli amalga oshirish strategiyasi. An'anaviy bo‘lmagan loyihalar, shuningdek, ekzotik xarakterga ega bo‘lishi mumkin va bu loyiha menejmenti uning mavjudligidan deyarli xabardor bo‘lmagan sohalarga bostirib kirishga harakat qilganda sodir bo‘ladi. Bu san'atdagi loyihalarni boshqarish usullaridan foydalanish. Loyihani tasniflash Kompaniyaning loyihalar portfeli doirasida turli xil loyihalar amalga oshirilmoqda. Bu foyda olishga qaratilgan loyihalar va kompaniyaning rivojlanishi uchun yo‘naltirilgan bo‘lishi mumkin. Turli xil loyihalarni boshqarish uchun loyihalarni boshqarishning bir xil vositalari, usullari va modellaridan foydalanish oqilona emas. Bu ko‘proq tartibsizliklarga, mojarolarga va keraksiz ishlarni amalga oshirishga olib keladi. Tasnifning kiritilishi turli xil loyihalar uchun jarayonlar, vositalar, loyihalarni boshqarish usullarini ajratish imkonini beradi. Bu kompaniyada loyihalarni boshqarishning turli usullari va vositalarini mustaqil ravishda ishlab chiqishga imkon beradi. Natijada, kompaniya o‘zining noyob metodologiyasini ishlab chiqadi, bu kompaniya va mijozlarning barcha xususiyatlarini hisobga oladi. Faoliyat yo‘nalishlari bo‘yicha tasniflash: Faoliyat yo‘nalishlari bo‘yicha tasniflash loyihaning texnologiyasini, loyihalarni amalga oshirish bosqichlarini va bosqichlarini belgilaydi. Kompaniya har bir turdagi loyihalar uchun shablonni ishlab chiqadi.

Texnik.
Texnikloyihalaraniqbelgilangantexnikparametrlargaegajismoniyloyihamahsuloti
niyaratishgaqaratilgan.

Tashkiliy.
Tashkilotningtashkiliytuzilishivajarayonlarinio‘zgartirishgaqaratilgantashkiliylo
yiha. Ushbu turdagi loyihalar ko‘pincha tashkilotni rivojlantirish uchun amalga
oshiriladi.

Iqtisodiy. Iqtisodiy loyihalar kompaniya mahsulotlari yoki aktivlarini sotish
orqali kompaniya daromadlarini olishga qaratilgan.

Ijtimoiy.  Ijtimoiy  loyihalar  foyda  keltirmaydi,  ammo  men  kompaniyaga
ijtimoiy  mavqeini  yaxshilashga  va  mijozlar  ishonchiga  yordam  beraman.
Ijtimoiy loyihalar kompaniya xodimlarining turmush darajasini yaxshilashga
yo‘naltirilishi mumkin.

Aralash. Aralash loyihalar yuqoridagi turlardan bir nechta elementlarni o‘z
ichiga oladi.
O‘lchov tasnifi:
Loyihalar hajmi bo‘yicha tasniflash loyihalarni guruhlarga va dasturlarga bo‘lish
texnologiyasini belgilaydi.

Monoproektlar.  Monoproektlar  -  bu  kompaniyaning  dasturlaridan  tashqari
amalga oshiriladigan individual loyihalar.

Ko‘p  loyihalar.  Multiproekt  -  bu  murakkab  innovatsion  natijani  olishga
qaratilgan  ularning  individual  monoproektlarining  murakkab  loyihasi.  Ko‘p
loyihalar bitta maqsadga erishishga qaratilgan turli xil loyihalarni birlashtiradi

MegaproektlarMegaprojektlar har xil murakkablikdagi va turli maqsadlarga
erishishga  qaratilgan  ko‘p loyihalarni  kamsituvchi  ko‘p maqsadli  kompleks
dastur. Megaprojektlar bir qator maqsadlarni amalga oshirishga qaratilgan bir
nechta loyihalarni birlashtiradi.
Loyihalarni moliyalashtirish bo‘yicha tasniflash:
Logotip
 Texnik. Texnikloyihalaraniqbelgilangantexnikparametrlargaegajismoniyloyihamahsuloti niyaratishgaqaratilgan.  Tashkiliy. Tashkilotningtashkiliytuzilishivajarayonlarinio‘zgartirishgaqaratilgantashkiliylo yiha. Ushbu turdagi loyihalar ko‘pincha tashkilotni rivojlantirish uchun amalga oshiriladi.  Iqtisodiy. Iqtisodiy loyihalar kompaniya mahsulotlari yoki aktivlarini sotish orqali kompaniya daromadlarini olishga qaratilgan.  Ijtimoiy. Ijtimoiy loyihalar foyda keltirmaydi, ammo men kompaniyaga ijtimoiy mavqeini yaxshilashga va mijozlar ishonchiga yordam beraman. Ijtimoiy loyihalar kompaniya xodimlarining turmush darajasini yaxshilashga yo‘naltirilishi mumkin.  Aralash. Aralash loyihalar yuqoridagi turlardan bir nechta elementlarni o‘z ichiga oladi. O‘lchov tasnifi: Loyihalar hajmi bo‘yicha tasniflash loyihalarni guruhlarga va dasturlarga bo‘lish texnologiyasini belgilaydi.  Monoproektlar. Monoproektlar - bu kompaniyaning dasturlaridan tashqari amalga oshiriladigan individual loyihalar.  Ko‘p loyihalar. Multiproekt - bu murakkab innovatsion natijani olishga qaratilgan ularning individual monoproektlarining murakkab loyihasi. Ko‘p loyihalar bitta maqsadga erishishga qaratilgan turli xil loyihalarni birlashtiradi  MegaproektlarMegaprojektlar har xil murakkablikdagi va turli maqsadlarga erishishga qaratilgan ko‘p loyihalarni kamsituvchi ko‘p maqsadli kompleks dastur. Megaprojektlar bir qator maqsadlarni amalga oshirishga qaratilgan bir nechta loyihalarni birlashtiradi. Loyihalarni moliyalashtirish bo‘yicha tasniflash:
Loyihani  moliyalashtirish  hajmi  bo‘yicha  tasniflash  darajasi  kompaniyaning
loyihalari xarajatlari hajmiga bog’liq. Loyihaning byudjeti qanchalik katta bo‘lsa,
kompaniya uni amalga oshirishda pul miqdorini oshiradi.

Kichik. Kichik loyihalar 10 000 UAHgacha bo‘lgan loyihalarni o‘z ichiga olishi
mumkin. Ushbu sinf bilan bog’liq loyihalar bo‘lim boshlig’i yoki kompaniya
filiali direktori darajasida kelishilishi mumkin.

O‘rta, O‘rta loyihalar 10 000 UAH dan iborat loyihalarni o‘z ichiga olishi
mumkin. 50 000 UAHgacha Ushbu sinf bilan bog’liq loyihalar kompaniyaning
ijrochi direktori darajasida kelishilishi kerak.

Katta. Yirik loyihalar 50 000 UAH dan iborat loyihalarni o‘z ichiga olishi
mumkin. Ushbu sinf bilan bog’liq loyihalar kompaniyaning direktorlar kengashi
tomonidan kelishilishi kerak.
Loyihaning maqsadi bo‘yicha tasniflash:
Belgilar tasnifi loyihalarning asosiy maqsadlari va natijalarini belgilaydi

Investitsiya.  Investitsiya  loyihasi  kompaniya  aktivlarini  rivojlantirishga
qaratilgan. Loyihalar uchun foyda va xarajatlarni tavsiflovchi idoraviy-reja talab
qilinadi.

Innovatsion.  Innovatsion  loyiha  kompaniyaning  tovarlari  va  xizmatlarini
yaratish va / yoki rivojlantirishga qaratilgan.

Ilmiy  izlanishlar.  Ilmiy  tadqiqotchilarning  yangi  mahsulotlar  va  yangi
texnologiyalarni ishlab chiqish bo‘yicha loyihalari.

Ta’limiy.  Ta’lim  loyihalari  kompaniya  xodimlarining  ushbu  sohadagi
vakolatlarini oshirishga qaratilgan.

AralashAralash dizayn yuqorida ko‘rsatilgan har xil turdagi elementlarni o‘z
ichiga oladi.
Loyihaning davomiyligi bo‘yicha tasniflash:
Davomiyligi bo‘yicha tasniflash sizga loyihalarni muddatlarga qarab guruhlarga
bo‘lish imkonini  beradi. Masalan,  biz o‘rtacha davomiylik parametrlariga ega
uchta  guruhni  taklif  qilamiz.  Sizning  kompaniyangiz  guruhlar  va  davomiylik
variantlarini tanlashi mumkin.
Logotip
Loyihani moliyalashtirish hajmi bo‘yicha tasniflash darajasi kompaniyaning loyihalari xarajatlari hajmiga bog’liq. Loyihaning byudjeti qanchalik katta bo‘lsa, kompaniya uni amalga oshirishda pul miqdorini oshiradi.  Kichik. Kichik loyihalar 10 000 UAHgacha bo‘lgan loyihalarni o‘z ichiga olishi mumkin. Ushbu sinf bilan bog’liq loyihalar bo‘lim boshlig’i yoki kompaniya filiali direktori darajasida kelishilishi mumkin.  O‘rta, O‘rta loyihalar 10 000 UAH dan iborat loyihalarni o‘z ichiga olishi mumkin. 50 000 UAHgacha Ushbu sinf bilan bog’liq loyihalar kompaniyaning ijrochi direktori darajasida kelishilishi kerak.  Katta. Yirik loyihalar 50 000 UAH dan iborat loyihalarni o‘z ichiga olishi mumkin. Ushbu sinf bilan bog’liq loyihalar kompaniyaning direktorlar kengashi tomonidan kelishilishi kerak. Loyihaning maqsadi bo‘yicha tasniflash: Belgilar tasnifi loyihalarning asosiy maqsadlari va natijalarini belgilaydi  Investitsiya. Investitsiya loyihasi kompaniya aktivlarini rivojlantirishga qaratilgan. Loyihalar uchun foyda va xarajatlarni tavsiflovchi idoraviy-reja talab qilinadi.  Innovatsion. Innovatsion loyiha kompaniyaning tovarlari va xizmatlarini yaratish va / yoki rivojlantirishga qaratilgan.  Ilmiy izlanishlar. Ilmiy tadqiqotchilarning yangi mahsulotlar va yangi texnologiyalarni ishlab chiqish bo‘yicha loyihalari.  Ta’limiy. Ta’lim loyihalari kompaniya xodimlarining ushbu sohadagi vakolatlarini oshirishga qaratilgan.  AralashAralash dizayn yuqorida ko‘rsatilgan har xil turdagi elementlarni o‘z ichiga oladi. Loyihaning davomiyligi bo‘yicha tasniflash: Davomiyligi bo‘yicha tasniflash sizga loyihalarni muddatlarga qarab guruhlarga bo‘lish imkonini beradi. Masalan, biz o‘rtacha davomiylik parametrlariga ega uchta guruhni taklif qilamiz. Sizning kompaniyangiz guruhlar va davomiylik variantlarini tanlashi mumkin.

Qisqa muddatli  - 1-yilgacha. Ushbu turdagi loyihalar uchun rejalashtirish va
amalga  oshirish  muddatini  bir  haftadan  ko‘p  bo‘lmagan  muddatga  tavsiya
qilamiz. 1 kundan 5 kungacha bo‘lgan loyiha vazifalari haqida ma’lumot.

O‘rta  muddatli  -  1  yildan  3  yilgacha.  Ushbu  turdagi  loyihalar  uchun
rejalashtirish va amalga oshirish muddatini bir haftadan bir oygacha bo‘lgan
vaqtni tavsiya etamiz. 5 kundan 10 kungacha bo‘lgan loyiha vazifalari haqida
ma’lumot.

Uzoq muddatli  - 3 yildan ortiq. Ushbu turdagi loyihalar uchun rejalashtirish va
amalga oshirish muddatini bir oydan ko‘proq tavsiya qilamiz. 10 kundan 20
kungacha bo‘lgan loyiha vazifalari haqida ma’lumot.
Geografik tasniflash:
Geografik tasnif loyihalarda o‘zaro ta’sir qilish usullariga ta’sir qiladi.  Biz
quyidagi tasnifni taklif etamiz:

Loyiha shahar ichida amalga oshirilmoqda.Loyiha jamoasi bitta shaharda
joylashgan.
Ushbuturdagiloyihalarniamalgaoshirishuchuno‘zarota’sirningklassikusullarietarl
i.

Mintaqaviyloyiha,
Loyihajamoasia’zolaribittamintaqayokimamlakatichidajoylashgan.
Ushbuturdagiloyihalarniamalgaoshirishuchuno‘zarota’sirningqo‘shimchausullari
vavositalaridanfoydalanishkerak.

Xalqaroloyiha. Loyihajamoasia’zolaribirnechtamamlakatlardajoylashgan.
Tasniflashning  bitta  parametridan  boshlab,  mavjud  parametrlarga  qo‘shimcha
parametrlar  yoki  tasniflash  darajalarini  kiritish  orqali  kompaniyaning
metodologiyasini  ishlab  chiqish  mumkin.  Bu  metodologiyani  bozorda  va
kompaniyaning  o‘zida  o‘zgarishlarga  moslashgan  holda  turli  yo‘nalishlarda
rivojlantirishga imkon beradi.
  Har xil turdagi loyihalarni amalga oshirish uchun jarayonlar, usullar va
vositalarni tanlash
Logotip
 Qisqa muddatli  - 1-yilgacha. Ushbu turdagi loyihalar uchun rejalashtirish va amalga oshirish muddatini bir haftadan ko‘p bo‘lmagan muddatga tavsiya qilamiz. 1 kundan 5 kungacha bo‘lgan loyiha vazifalari haqida ma’lumot.  O‘rta muddatli  - 1 yildan 3 yilgacha. Ushbu turdagi loyihalar uchun rejalashtirish va amalga oshirish muddatini bir haftadan bir oygacha bo‘lgan vaqtni tavsiya etamiz. 5 kundan 10 kungacha bo‘lgan loyiha vazifalari haqida ma’lumot.  Uzoq muddatli  - 3 yildan ortiq. Ushbu turdagi loyihalar uchun rejalashtirish va amalga oshirish muddatini bir oydan ko‘proq tavsiya qilamiz. 10 kundan 20 kungacha bo‘lgan loyiha vazifalari haqida ma’lumot. Geografik tasniflash: Geografik tasnif loyihalarda o‘zaro ta’sir qilish usullariga ta’sir qiladi. Biz quyidagi tasnifni taklif etamiz:  Loyiha shahar ichida amalga oshirilmoqda.Loyiha jamoasi bitta shaharda joylashgan. Ushbuturdagiloyihalarniamalgaoshirishuchuno‘zarota’sirningklassikusullarietarl i.  Mintaqaviyloyiha, Loyihajamoasia’zolaribittamintaqayokimamlakatichidajoylashgan. Ushbuturdagiloyihalarniamalgaoshirishuchuno‘zarota’sirningqo‘shimchausullari vavositalaridanfoydalanishkerak.  Xalqaroloyiha. Loyihajamoasia’zolaribirnechtamamlakatlardajoylashgan. Tasniflashning bitta parametridan boshlab, mavjud parametrlarga qo‘shimcha parametrlar yoki tasniflash darajalarini kiritish orqali kompaniyaning metodologiyasini ishlab chiqish mumkin. Bu metodologiyani bozorda va kompaniyaning o‘zida o‘zgarishlarga moslashgan holda turli yo‘nalishlarda rivojlantirishga imkon beradi.   Har xil turdagi loyihalarni amalga oshirish uchun jarayonlar, usullar va vositalarni tanlash