LYUDVIG VAN BETXOVEN IJODI. (1770-1827)
Reja:
1. Betxoven ijodining jahon musiqa madaniyati tarixidagi ahamiyatini.
2. Betxovenning Bonn davri;Vena davri kechgan ijodiy yo’li.
3. Betxovenning etuk ijod davri .
4. Betxoven ijodining so’nggi davri .
5. Betxovenning fortepiano va simfonik ijodi
1. Betxoven ijodining jahon musiqa madaniyati tarixidagi ahamiyati.
Evropa madaniyati tarixida 1789-yildagi frantsuz burjua inqilob yangi davr
boshlanganini bildirar edi. U millionlab insonlarga qaratilgan yangi davr musiqa
madaniyatini boshlab bergan marra vazifasini o’tadi. M.A. Balakirevga yozgan
xatida V.V. Stasov shunday degan: «Motsart alohida shaxslar uchungina javob
bergan edi... Betxoven esa faqat tarix va butun insoniyat xaqida o’ylaydi». «U —
xalq ommasining Shekspiridir».
«Musiqa insonlarning qalbidan olov olishi kerak», degan edi bastakorning o’zi.
Bu Prometeycha shior Betxovenning san’at oldiga qo’ygan vazifalarining naqadar
ulug’vor ekanligini tasavvur qilishga imkon beradi.
Kompozitor ijodining asosiy mavzusi tarix xaqidagi, xalqlar taqdiri xaqidagi
o’ylar bo’lib, ular eng muhim muammolar, kurash va zafar pafosi bilan yo’g’rilgan.
Uning qaxramoni, jasur bo’lishi bilan birga, nafaqat qaxramonlik ko’rsata oladigan
kurashchi, balki nozik, boy tafakkurga ega mutafakkir hamdir. Betxoven musiqasida
xayot o’zining turfa xilligi bilan namoyon bo’ladi. Bular jo’shqin hissiyotlar va tarki
dunyo darajasida orzularga cho’mish, dramatik ta’sirchanlik va lirik iqrorlik, tabiat
manzaralari va kundalik hayot sahnalaridir. Betxoven xaqida, odatda, bir tomondan
musiqadagi klassik davrni yakunlovchi, boshqa tomondan esa «romantika asriga»
tomon yo’l ochib bergan kompozitor sifatida so’zlanadi.
2--:
Bonn davri. Buyuk nemis kompozitori Lyudvig van Betxoven Bonn shaxrida
1770-yil dekabr oyida dunyoga keldi. Betxovenning onasi saroy oshpazining qizi
bo’lgan. Otasi Iogann van Betxoven — saroy xonandasi (tenori) bo’lib, ashula,
musiqa nazariyasi va klavesindan dars berardi.
Bonn XVIII asrning ikkinchi yarmida Pireneydagi unchalik katta bo’lmagan
shaxarcha bo’lib, Kyoln knyazining qarorgoxi edi. Germaniyadagi har qanday
knyazlik singari bu knyazlikda xam din ustuvor edi. Biroq odamlarning, ayniqsa,
ko’p sonli saroy va shahar zodagonlari baxtiga cherkov har xil ko’ngilochar tadbirlar
xamda shodiyonalarga to’sqinlik qilavermasdi.
Lyudvig xarakter qirralarini bobosi Lui Betxovendan meros qilib olgan.
Mag’rurlik, mustaqil xulq-atvor, matonat va mexnatsevarlik bobosiga qanchalik xos
bo’lsa, mashxur nabiraga xam shunchalik munosib edi. Lui Betxovengacha barcha
oila a’zolari oddiy kosiblar va dexqonlar bo’lishgan.
To’rt yoshga kirganidayoq, boladagi qobiliyatni sezmaslik mumkin emas edi.
Otasi bu xodisaga birdaniga yangi daromad manbayi sifatida qaraydi. Lyudvigning
o’sishi, qobiliyatli o’qituvchi bilan mashqlar qilishi zarur edi, otada eea majbur qilish
va kaltaklashdangina iborat yagona usul mavjud bo’lgan, xolos. Bir o’qituvchining
o’rniga boshqasi kelar, afsuski, ularning orasida xaqiqiy musiqachilar juda oz uchrar,
shu bois, ulardan birortasi xam o’ta iste’dodi bolaga jiddiy ta’sir ko’rsata olmas edi.
Ioganning maqsadi esa Lyudvigni tezroq kontsertlarga tayyorlash bo’lgan. Zero,
kontsertlar qancha tez boshlansa, Ioganning cho’ntaklariga pullar shu qadar tez oqib
kelar edi. Birinchi kontsert Kyolnda bo’lib o’tdi. Unda sakkiz yoshli bola reklama
maqsadida olti yoshli deb e’lon qilinadi. Biroq chiqishlar kutilgan daromadni
bermadi, balki shuning uchundir uning bolaligidagi kontsertlari xaqida boshqa hech
qanday ma’lumot mavjud emas.
1782-yilda Betxoven 12 ga kiradi. Bu yoshda u klavesin, skripka, organni
bemalol chalar, nota varaqlarini osonlik bilan o’qirdi. Xuddi shu yili yosh
Betxovenning bundan keyingi hayoti va faoliyatini belgilab bergan muxim voqealar
ro’y beradi.
Xristian Gotloba Nefe Bonndagi saroy kapellasining yangi direktori etib
tayinlanadi. U Lyudvigning tom ma’nodagi maslaxatgo’yi va ustozi sifatida
Betxovendagi musiqiy ta’limni tartibga soldi. Nefe o’z shogirdining qalbida I.S. Bax,
Gendel, Gaydn va Motsartlar musiqasiga muxabbat uyg’otdi. F.E. Baxning klavir
musiqasi asosida Betxoven zamonaviy fortepiano uslubining nozik sirlarini
o’rganadi. Nefening yordami bilan shu yili Betxovenning birinchi asarlari nashr
etiladi. Ular Dressler marshlari mavzusidagi variatsiyalar va uchta fortepiano
sonatasi edi. Kapella direktorining gazetadagi bir xabari xam shu voqeaga
bag’ishlangan edi. Unda, jumladan, shunday yozilgan: «Bu yosh daxo o’z artistlik
sayoxati uchun qo’llab-quvvatlashga munosibdir. Agar u bundan keyin xam xozir
boshlaganidek ruxda davom etsa, undan ikkinchi Volfgang Amadey Motsart
chiqadi». Yosh bastakorga katta umid bildirilgan, endi uni oqlashgina qolgan edi,
xolos.
Nefe faqat musiqiy qobiliyatlarni rivojlantirish bilan cheklanib qolish mumkin
emasligini juda yaxshi bilardi. Betxoven, umumiy ma’lumotni olmasdan turib
qadimgi tillarni, adabiyotni, falsafani qoniqish bilan o’rgana boshladi. Uning g’arazli
o’y-xayollar bilan band bo’lgan otasini o’g’lining umumiy ma’lumotsiz
qolayotganligi mutlaqo qiziqtirmas edi. Shiller va Gyote Betxovenning jonu dili edi,
u Shekspir ijodining muxlisi edi.
Lyudvig 13 yoshidan boshlab, ishlashga majbur bo’lgan. Amalda oilani boqish
uning zimmasiga tushgan edi. U kapellada organchining yordamchisi vazifasida,
teatrda ishlaydi, bu erda qo’shiqchilar bilan partiyalarni yodlaydi, repetitsiyalarda
ularga qo’shilib turadi. Bunday mashaqqatli va ko’p qirrali ishlar jarayonida
Betxoven shaxarning musiqiy dunyosida sezilarli san’atkorga aylana boradi. Yosh
musiqachi buyuk san’atkorlarning e’tiborini tortish va, ayniqsa, Motsartning
mashg’ulotlarida ishtirok etishni orzu qilardi.
Barcha qiyinchiliklarni engib, 17 yoshida Lyudvig Venaga keladi. Uning
maqsadi Motsart bilan uchrashish edi. Maestro o’zining «Don Juan» operasi ustidagi
ishlariga butkul ko’milganligidan yosh musiqachining chiqishlarini parishonxollik
bilan eshitadi va u xaqda oddiygina maqtovini aytadi, xolos.
«Menga badiha uchun mavzu bering» — o’sha paytda pianinochilar orasida
berilgan mavzu asosida badixago’ylik keng urf bo’lgan edi. Motsart polifonik
bayonli ikki misrani topshiriq qilib beradi. Lyudvigning baxtiga u o’zini
yo’qotmaydi, bugina emas, mashxur bastakorni yanada ilhomlantirib, topshiriqni
a’lo darajada bajaradi. «Unga e’tibor bering, u xammani o’zi xaqida gapirishga
majbur qilyapti», degan ekan Motsart yosh Betxoven xaqida. Buni o’sha paytdagi
suxbat ishtirokchilaridan biri o’z xotiralarida yozib qoldirgan. Bunday fikrni barcha
zamonlarning eng buyuk sozandalaridan biri aytgan ekan, demak, bu buyuk
kelajakdan bashoratdir. Biroq, xuddi shu davrda Lyudvig xayotida yana bir keskin
burilish yuz beradi. Onasi qattiq kasal bo’lib qolganligi uchun u ona shaxri —
Bonnga qaytishga majbur bo’ladi. «Bemor onam bilan yana bir marta ko’rishish
ishtiyoqi shu darajada kuchli ediki, bu barcha to’sqinliklarni bartaraf qilishim va
katta qiyinchiliklarni engishimga imkon beradi, — deb yozgan edi Betxoven. — U
men uchun aziz, meni sevadigan ona, mening eng qadrdon do’stim edi». 1787-yilda
onasi vafot etgach, oilaning barcha tashvishlari Lyudvigning zimmasida qoladi, zero,
bu paytda otasi mutlaqo ishsiz qolgan edi, ko’p o’tmay u xam vafot etadi.
Yosh Betxoven qo’shimcha ish topishga, darslar miqdorini ko’paytirishga
majbur bo’lar, ularning ustiga xo’jalikning baland-pastiga qarashga, oilaning
kundalik xolidan xabardor bo’lishga, ular bilan muntazam shug’ullanishga to’g’ri
kelardi. Bunday og’ir yuk Lyudvigning sog’lig’iga ta’sir ko’rsatadi, u chechak bilan
og’riydi. Kasallik uning yuzida o’z izlarini qoldiradi. Bu uning hayotidagi eng og’ir
damlarning bir umrlik xotirasi bo’lib qoladi. Bonndagi hayot uning joniga tegadi,
chunki yosh bastakor o’z niyatlarini bu erda to’laqonli amalga oshira olmasdi, shahar
unga torlik qilib qoladi. Bu erdagi yagona tasalli Elena fon Breyninglar xonadoniga
borib turish edi. Xammadan ko’ra, u bu erda oilaviy xotirjamlikka etishar edi, bunga
u bolalik davridan buyon mux-toj edi. Mana shu oqil odamlar oilasi unga juda yaqin
hisoblanardi. Deyarli butun umri davomida u oilaning katta o’g’li Stefan bilan
do’stlashdi, qizi Lorxen esa uning o’smirlikdagi ilk romantik muxabbati bo’ldi.
Breyninglar oilasi Betxovenni, uning musiqiy qiziqishlarini muntazam tarzda
qo’llab-quvvatlab turishdi, aynan shu oila a’zolari bo’lajak buyuk kompozitor
shaxsiyatining to’laqonli rivoji uchun kuchli ta’sir ko’rsatdi. Ko’p jixatdan ular
tufayli Lyudvig 1789-yilda Bonn universitetining falsafa fakultetiga erkin tinglovchi
sifatida qabul qilindi. Ammo bu erda bo’lishi uzoqqa cho’zilmadi.
Musiqachi sifatida Betxoven allaqachon mohir san’atkor bo’lib etishgan bo’lib, u
Evropaning eng yirik pianinochilari bilan bir qatorda edi. Biroq kompozitor sifatida
unga o’z iste’dodini takomillashtirish, Bonnda ololmagan narsalari: yangi g’oyalar,
tuyg’ular, taassurotlar zarur edi. Yosh musiqachi o’zining baxt yulduzlari porlagan
onlariga etib keldi. Bu mutlaqo tasodifiy tarzda ro’y berdi. 1792-yilda Londondan
Venaga qaytayotganida u Bonnda qisqa muddatga Yozef Gaydnnikida to’xtaydi.
Musiqiy kapellachilar tomonidan shu munosabat bilan uyushtirilgan tantanalardan
birida Betxovenni mashhur kompozitorga tanishtirishadi. Yosh yigitchaning asarlari
Gaydnda katta taassurot qoldiradi. 11 Betxovenga har tomonlama yordam berishga
va’da berib, Venaga borishni tavsiya etadi. Evropaning musiqiy poytaxtidagi nufuzli
kishilarga yozilgan tavsiya xatlarini olgan Betxoven ona shahrini tark etadi, aslida bu
umrbod tashlab ketish edi.
Kompozitorning 22 yoshida «Bonn davri» deyilgan bosqich mana shu tarzda
yakunlanadi. 1792-yildayoq u 50 ta asarning muallifi edi. Agar uni xuddi shu
yoshida yuzlab asarlar yaratgan buyuk Motsart bilan solishtiradigan bo’lsak, uning
kompozitor sifatidagi rivoji unchalik katta bo’lmaganligini tasavvur tish mumkin.
Ammo bu ko’proq ulkan bo’ronlar oldidagi sukunatga o’xshardi. Darxaqiqat, ko’p
o’tmay u o’sha davr musiqa olamiga dovulday kirib boradi.
Birinchi Vena davri (1792—1802). Betxoven yana bir marta musiqaning
bunday sehrli shahriga kelib qoladi. Har tomondan Avstriya va nemis, venger va
slavyan ohanglari taralib turadi. Saroy sahnalarida esa «buyuk va taqlid qilib
bo’lmaydigan italyancha opera hukmronlik qilardi». Iste’dodli yosh musiqachilar
Venaga homiy va ximoyachilarini izlab intilib kelishardi. Betxoven mana shunday
hamiyatli va qobiliyatli insonlardan biri edi. Tez orada yosh Lyudvig Venaning
mohir musiqachilaridan biri bo’lib qoladi. Uning ijrosi xammani lol qoldirardi.
Maqtovli mulohazalar har tomondan oqib kelardi, uni kelajagi porloq musiqachi
sifatida tan olishardi. Betxoven jur’at bilan aristokratik estetika tomonidan qo’yilgan
ta’qiqlarni buzib tashladi va san’atkorning shaxsiy tuyg’u va kechinmalarini
ifodalashdagi to’liq erkinligini qonunlashtirdi. Betxoven tomonidan asos qilib
olingan ijrodagi demokratik uslub XIX asrning ko’p sonli mahoratli musiqachilari —
Paganini, List va boshqalar tomonidan davom ettirildi va rivojlantirildi.
Betxovenning Venadagi birinchi ustozi Gaydn edi. U yosh musiqachidagi
iste’dodni munosib ravishda baholagan birinchi shaxsdir. Bu xaqda u shunday
yozadi: «Bilimdonlar xam, bilmaydiganlar ham ushbu p’esalardan bir narsani so’zsiz
e’tirof etishlari lozimki, vaqti kelib Betxoven Evropaning eng buyuk bastakorlaridan
birining o’rnini egallaydi, men esa o’zimni uning ustozi ekanligimdan iftixor
qilaman». Lyudvig ijodiga bu qadar yuqori baxo berishiga qaramasdan, Gaydn o’z
o’quvchisi bilan to’liq til topisha olmaydi. Bunga ajablanmasa xam bo’ladi, ular
mutlaqo boshqa-boshqa insonlar, o’zgacha uslubli musiqachilar edilar. XVIII asr
kompozitori bilan yangi avlod vakili dunyoqarashlari orasidagi farq o’z ishini qildi.
Betxoven bir yarim yilcha muddatda nazariyotchi olim, kompozitsiya bo’yicha
darslik muallifi, shunga qaramay o’rtamiyona bastakor bo’lgan Albrekstberger
rahbarligida kontrapunktni o’rganadi. Biroq bu erda xam musiqani turlicha
tushunish, o’ziga xos dunyoqarash, boshqa tafakkur tarzi bu ikki shaxs orasida o’tib
bo’lmas devorni tiklab qo’ygan edi. «U xech narsani o’rganolmadi va xech narsani
o’rganolmaydi xam!» deb zorlangan edi Albrekstberger o’z o’quvchisi xaqida.
Betxovenning mashxur italiyalik Saleridan olgan saboqlari xam katta ahamiyatga
ega bo’lgan. Biz uni Motsartni «zaharlagan» shaxs sifatida bilamiz, vaholanki, bu
tarix bir ertak, o’sha suronli va hayratomuz yillarning afsonasi, xolos. Mashhur opera
bastakori o’zining nomuntazam bo’ladigan mashg’ulotlarida Betxovenga «vokal
maktublar» deyiladigan yangi narsani ochadi. Garchi yosh bastakor italyan
san’atkorlaridan bu sohada ancha uzoq bo’lsa-da, Saleri Betxovenning o’z vokal
uslubini topishiga yordam berdi.
Venada kechirilgan dastlabki bir necha yillar Lyudvig uchun xaqiqatan xam
umrining eng yaxshi onlari bo’ldi. U kibor tinglovchilar oldida muvaffaqiyatli
chiqishlar qildi, professional san’atkorlar, qolaversa, o’zi uchun nihoyatda muxim
bo’lgan homiylar e’tiboriga tushdi. Tez orada Lyudvig van Betxoven butun
Evropada kompozitor sifatida tanila boshladi.
Bu davrda Betxoven o’zining uslubiga sayqal bera boshlaydi va yangilik
yaratishga intiladigan yorqin ijodkor sifatida shakllanadi. Uslub — asardagi barcha
unsurlarning birligi va uyg’unligi bo’lib, u faqat asarning o’zini emas, balki muallif
shaxsiyatini xam aks
ettiradi. Betxovenda bularning barchasi keragicha
mujassamlashgan edi. 1795-yildan 1802-yilgacha Betxoven o’n to’qqizta fortepiano
uchun sonatalari, uchta fortepiano va orkestr uchun kontsert, ikkita simfoniya, oltita
torli kvartet or. 18, fortepiano va torli trio,shuningdek, ko’plab boshqa asarlarini
yaratadi. Ushbu asarlarning barchasini Uchinchi «Qaxramonnoma» simfoniyasi
bezab turadi. U Betxoven etukligining inkor qilib bo’lmaydigan dalilidir.
Musiqachi va inson fojiasi. O’z san’atini tasdiqlash uchun keskin kurash
yillarida Betxoven daxshatli baxtsizlikka uchraydi — uning eshitish qobiliyati
yo’qoladi. Karlikning birinchi belgilari uning 28 yoshida sezila boshlaydi. Bu qadar
achinarli holatga tushganiga qaramasdan, Betxoven sog’lom aqlini saqlab qola
biladi.
Ammo kulfat yolg’iz kelmaydi. Bu voqealik xam o’sha 1801-yilda yuz beradi.
Og’ir tabiatli, odamovi bastakor sevib qoladi. U shu qadar qattiq, chin dildan
sevadiki, o’z xayotini sevgilisi uchun o’ylab xam o’tirmasdan berishga tayyor turadi.
Buyuk ijodkorning qalbini rom etgan go’zal kim edi? U o’n olti yoshli aristokrat qiz
— yoqimli, baxorday go’zal, farishta yuzli, maftunkor tabassumli Juletta
Gvichchardi edi. Qiz xam bunday otashin muxabbatga javob berganday ko’rinardi.
Lyudvig qaytadan o’zida kuch seza boshlaydi, sog’ayishga umid paydo bo’ladi,
uning nazarida baxt juda yaqin edi. Ammo taqdir unga shafqatsiz munosabatda
bo’ladi. Uning ko’z oldidagi sarob tarqala boshlaydi. Betxoven yana bir sinovdan
o’tadi. Julettalar xonadoni "uchun musiqachi ikkinchi darajali odam, bor-yo’g’i
artist, xizmat qiluvchi shaxs edi, xolos. Qizning o’zi xam engil fikr yuritib, tez orada
graf Gallenbergga turmushga chiqadi.
Karlik muqarrar bo’lib, o’ttiz ikki yoshli Betxoven shaxsiy xayotidagi
muvaffaqiyatsizlik bois boshi berk ko’chaga kirib qoladi. Nima qilish kerak? Bundan
keyin qanday yashamog’i lozim, umuman, yashash kerakmi-yo’qmi? Yoki joniga
qasd qilsamikan? Bu chora yordam berarmikan?
Geyligenshtadt — Venadan unchalik uzoq bo’lmagan hilvat va osoyishta bir
joy edi. Dunay qirg’oqlaridagi go’zal tabiat manzaralari bastakorning sog’ayib
ketishi uchun imkon berishi log’im edi. Bu shaxarcha Betxoven tarjimayi holida
tarixiy ahamiyatga ega. Baxtga qarshi, u ko’proq iztirobli voqealar bilan aloqadordir.
Bu erda u eshitish imkoniyatiga ega bo’lishdek so’nggi umidlarini erga ko’madi,
chunki shifokorlar tavsiya etgan davolash usullari hech qanday natija bermaydi.
Buning ustiga juda yaqin va xamma narsadan qutqaruvchi bo’lib ko’rinayotgan olim
xaqidagi o’ylar uni tark etmasdi.
Lyudvig o’zining mashhur Geyligenshtad vasiyatnomasini yozadi. U ukalari
Karl va Iogannlarga atalgandi. U Betxovenning vafotidan keyingina o’qilishi kerak
edi. Betxoven vasiyatnomada ancha erta yolg’izlikda, jamiyatdan ajralgan holda
yashashga majbur bo’lgani, qaysi bir jamiyatga yaqinlashmasin o’zining holati —
karligidan xabar topib qolinishidek dahshatli qo’rquvga ro’para kelmaslik uchun
quvg’inda yashashga majburligi xaqida yozadi.
Shu yillarda uning boshidan o’tgan iztirob va kechinmalar bilan bog’liq bo’lgan
tuyg’ular uning asarlarida o’z aksini topgan. Faol harakat, intilish, osudalikni
qo’msash, o’zini chetga olish singari qarama-qarshi voqealar Betxoven uchun
murakkab bo’lgan mana shu davrda yozilgan asarlarida uyg’un bir tarzda namoyon
bo’ladi. Ular: Uchinchi fortepiano c-moll kontserti, or. 37 (1800); motam marshi
bilan As-dur sonatasi or. 26 xamda «Sonata-fantaziyalar» (Juletta Gvichchardiga
bag’ishlangan «Oymoma sonatasi») (1802); emotsional-shiddatkor d-moll
sonatasi, or. 31 (1802); skripka va fortepiano uchun «Kreytserov» sonatasi (1803) va
boshqa bir qator asarlardir. Endilikda, buyuk bastakorning butun umrini baholab va
tahlil qilib ayta olamizki, Betxovenga o’z xayotini va sog’lom aqlini asrash, saqlab
qolish mana shu musiqa tufayligina mumkin bo’lgan, xolos. Hayot u uchun xamma
vaqt kurashdan iborat bo’lgan. Bu kurash o’z g’a-labalari va mag’lubiyatlari bilan
davom etar, boshqacha bo’lishini u tasavvur xam eta olmasdi.
3--:
Etuk ijod davri (1803—1812). Lyudvigning ong-u shuurini son-sanoqsiz g’oya
va loyihalar band qilib olgan edi. Ular shu darajada ko’p ediki, bir paytning o’zida
bir necha asarlar ustida ishlashga to’g’ri kelardi. Uchinchi simfoniya
(«Qaxramonnoma) yaratilar ekan, xuddi shu davrda, Beshinchi simfoniyaning xamda
«Appasionata»ning qoralamasi xam paydo bo’lgan edi. «Qaxramonnoma»
simfoniyasi va «Avrora» sonatasi oxiriga yaqinlashib qolganda Betxoven «Fidelio»
operasi ustidagi ishlarni ham allaqachon boshlab yuborgan edi. Bu operadan keyin
yana Beshinchi simfoniya ustidagi ishlar jonlanadi. Ammo bu xam uzoqqa
cho’zilmaydi, chunki endi To’rtinchi simfoniya boshlanib ketadi. 1806— 1808-yillar
oralig’ida To’rtinchi, Beshinchi va Oltinchi («Pastoral») simfoniyalar, «Koriolan»
uvertyurasi, fortepiano, xor va orkestr uchun fantaziya yaratiladi. Navbatdagi har bir
asar oldingisiga mutlaqo o’xshamaydi.
«Qaxramonnoma» simfoniyasi tufayli kompozitorning shu davrdagi hayoti xam
shu nom bilan ataladi. Simfoniyaning bosh sahifasida kompozitorning «Buonaparte»,
sal pastroqda esa «Luidji Van Betxoven» degan yozuvlari xam bor edi. 1804-yilning
bahorida Napoleon dunyo tuzilishida o’zgarishlar bo’lishini kutayotgan, eski
aqidalar yukidan qutilish istagi bilan yonayotgan ko’plab insonlar uchun e’tiqod
manbayi edi. Bonapart respublikachilar idealining timsoli, «Qaxramonnoma»
simfoniyasiga munosib edi. Napoleon o’g’lini imperator deb e’lon qilganidan keyin
yolg’on tasavvurlar tarqab ketdi. «Bu xam oddiy odam! Endi u barcha insoniy
xuquqlarni oyog’i ostida
ezg’ilab tashlaydi, faqat o’z xudbinligi va
manfaatparastligiga rioya etadi, u o’zini boshqalardan ustun qo’yadi xamda zolim
hukmdor bo’ladi!» muallif bosh saxifani yirtib tashlaydi. «Eroika»
(«Qaxramonnoma») simfoniyaning yangi nomidir.
Aynan Uchinchi simfoniya simfonik musiqa oldida cheksiz kengliklarni ochib
yubordi, shu asardan simfonizm tarixidagi yangi davr boshlanadi.
Uchinchi simfoniyadan keyin «Fidelio» operasi dunyoga keladi. U Betxoven
yaratgan yakkayu yagona operadir. Uni muallifning o’zi ham juda yaxshi ko’rardi. U
frantsuz dramaturgi Buyining «Leonora yoki er-xotin sadoqati» asari asosida
yaratilgan.
1809—1812-yillarda yaratilgan asarlar. Beshinchi fortepiano kontsertini
yaratish bilan Betxovenning ushbu janr ustidagi ishlari oxiriga etadi. Fortepiano
kontsertlari guruhi orasida eng mahobatli va ulug’vori o’laroq, u o’z lirik
obrazlarining nozikligi va yuksak badiiyatiga ko’ra hayratlidir. Tuyg’ular lirikasi or.
81 a, Es-dur kabi dasturiy sonatalarni xam bezab turadi. Betxoven uning uch qismiga
«Xayrlashuv», «Hijron», «Qaytish» deb, nom bergan. Ettinchi va Sakkizinchi
simfoniyalarning yaratilishi (1812) bastakor ijodining markaziy davriga yakun
yasaydi.
Bu yillar Gyote she’riyatiga kuchli berilish belgilari ostida o’tdi. Betxoven Gyote
she’rlarining musiqaga oson tushishini qayd etgan. Shunga qaramay «Egmont»
Betxovenning e’tiborini, xammadan avval, o’z mazmuniga ko’ra jalb etgan va u
bastakorning o’z tafakkur tarziga yaqin edi. Gyote «Egmont»idagi qahramonona
obrazlar, fojiaviy pafos, ommaviy sahnalar Betxoven musiqasida tom ma’noda
inqilobiy mazmun kasb etgan.
Betxoven Venada etarlicha mashhur bo’lishiga qaramasdan, vaqt-vaqti bilan
moliyaviy jihatdan ayrim muammolarga duch kelib turardi. Bastakor tomonidan
yaratilgan ulkan ijodiy boylik uning shaxsiy hayotidagi parokandalik, nobarqaror
moddiy ta’minot bilan ziddiyatga kelib qolardi. O’zgarishlar kompozitorning
bevosita shaxsiy hayotiga xam daxl qiladi. 1799-yilda Lyudvig ikki yoqimtoy opa-
singillar — Tereza va Jozefina Brunsviklarga dars bera boshlaydi. Yaqin-
yaqinlargacha u aynan Terezaga ko’ngil qo’ygan deb hisoblanardi, biroq,
yigirmanchi asrda Betxovenning bir xati topildi. Bu xat o’sha davrga tegishli bo’lib,
Jozefinaga atalgan.
Ayni paytda, Betxoven qirollik-imperatorlik saroy teatrlarining direktsiyasiga xat
yozib, o’z kompozitorlik xizmatini taklif etadi, ular esa bu xatga javob berishni ham
munosib ko’rishmaydi. Bunday muvaffaqiyatsizliklarning zalvori ostida, sharoit
tazyiqi bilan Lyudvig Venani tark etishga qaror qiladi. Xuddi shu erda homiylar
nimalarni yo’qotayotganlarini anglab qolishadi. Kin grafi ertsgertsog Rudolf va
knyaz Lobkovits 1809-yilda bastakorga har yili nafaqa to’lash majburiyatini oladi,
buning evaziga esa kompozitordan Avstriyani tark etmaslikni so’raydi. Majburiyatini
faqat ertsgertsog Rudolfgina bajargan bu mashhur shubhali nafaqa xaqida keyinroq
aytishlaricha, u Betxovenga yordam berish o’rniga ko’proq ko’ngilsizliklarni
keltirgan. Uning butun hayotida ehtiyoj va yolg’izlik hamrohlik qilgan.
Betxovenning hayotini kuchayib borayotgan karlik yanada murakkablashtiradi. U
kontsert safarlari borasidagi rejalaridan, Italiya bo’ylab sayohat fikridan voz
kechishga majbur bo’ladi. Betxoven tirikchiligining asosiy manbayi mualliflik qalam
xaqi bo’lib qolaveradi.
4--:
Tanazzul yillari. Hayoti va ijodining so’nggi yillari. Frantsuz armiyasining
engilishi xamda Napoleon imperiyasining qulashidan so’ng Evropada og’ir siyosiy
holat boshlanadi.
Reaktsion
davlatlar
koalitsiyasi
Venadagi kongressga
to’planishadi. Eng ashaddiy mamlakatlar Avstriya kantsleri Metternix atrofiga
birlashadi. Bu birlashma «Muqaddas ittifoq» nomini oladi. Uning bosh maqsadi
erksevarlik, inqilobchilikning xar qanday ko’rinishlariga qarshi shafqatsiz
kurashishdan iborat edi. Rasmiy tantanalarga aristokratik ommaning bayramona
ko’rinishlari uyg’un kelardi. Hashamatli bal va maskaradlar tashkil etiladi.
Adog’i yo’q ko’ngilocharliklarga ko’milgan holda saroy devorlari ichida
Evropaning xaritasi boshqatdan bichilmoqda edi. Betxoven obro’sining shiddatli
ommalashishi uchun yana bir holat yuzaga kelgan edi. Bu ayni paytda to’laligicha
musiqa ravnaqi uchun xam muhim omil bo’ladi — metronom kashf etiladi.
Mashhur mexanik-kashfiyotchi Melselning nomi metronom tufayli tarixda
abadiyatga muhrlandi. «Vittoriya qoshidagi urush» — eng ommaviy harbiy
mavzudagi asar xuddi shu Melselning taklifi bilan o’zi yasagan asbob uchun
yaratiladi. Asar juda ta’sirli bo’lib, uni simfonik orkestr ijro etadi, u ikkita harbiy
orkestr bilan kuchaytirilgan, xilma-xil moslamalar — qurollar va to’p otishlarini
ifoda etardi. Omma orasidagi ulkan muvaffaqiyat Bctxovenni shon-sharafning eng
oliy cho’qqisiga olib chiqdi. Imperator teatri Betxovenning «Fidelio» operasini
yaxshi eslaydi, biroq karlik muallifning dirijyorlik qilishiga xalaqit beradi.
Kapelmeyster Umlauf uning orqasida turib ehtiyotkorlik bilan xatolarini tuzatib
turadi. Betxovenga bo’lgan qiziqish tobora kuchayib boradi. Uni xar xil qabullarga
taklif etishadi. Eshitish qobiliyati amalda deyarli tugab bo’lgan edi. Shunga ko’ra,
Lyudvig maxsus «So’zlashuv daftarchasi»dan foydalanadi. Unda savol va javoblar
yozilgan edi. Bizgacha shu xildagi 400 ga yaqin daftarlar etib kelgan. Ulardagi
yozuvlar hayratlanarlidir.
1813-yildan 1818-yilgacha Betxoven juda kam va sekin ijod qiladi, biroq
depressiya holatida yaratilgan asarlari xam juda go’zaldir. Fortepiano uchun yozilgan
or. 90, e-moll sonatasi, violonchel uchun ikkita sonatasi, xalq qo’shiqlarining
ishlanmalari nashr etiladi. Ularning soni ko’p bo’lmasa-da, shu davrdagi ifoda
tarzining, uslubning o’zgarishini sezish mumkin. Bizning davrimizda u
Betxovenning «so’nggi uslubi» nomini olgan. «Olisdagi mahbubaga» turkumidagi
qo’shiqlarni alohida ta’kidlash joiz. Ular mutlaqo takrorlanmas bo’lib, bu asarlardan
yangilik shabadalari ufurib turadi. Ayni shu asarlar Shubert va Shumanlarning
romantik vokal turkumlariga kuchli ta’sir ko’rsatgan edi. 1816-yildan 1822-yilgacha
boigan davr orasida oxirgi beshta fortepiano sonatalari yaratiladi, ularning
kompozitsiyasi juda murakkabdir. O’rni kelganda aytish joizki, so’nggi