Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalarini qayta anglash
Reja:
1. Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalari.
2. Tsivilizatsiyaning tarixiy shakllari.
3. Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalarini qayta anglash.
Geosiyosiy o‘zgarishlar jahon siyosatchilari va davlat arboblarini sobiq
Ittifoq hududida, ayniqsa, Markaziy Osiyoda kechayotgan jarayonlarga
yangicha nigoh bilan qarashga undamoqda. Masalan, amerikalik taniqli olim
va davlat arbobi Z.Bzejinskiy ushbu mintaqada kechayotgan voqea-hodisalarga
va ularning AQSH manfaatlari uchun ahamiyatiga e’tibor qaratib kelmoqda.
Uning nazarida, Evroosiyo jahonning eng yirik va geosiyosiy jihatdan g‘oyat
muhim mintaqasi bo‘lgani bois bu hududni nazorat ostiga olgan davlat
dunyoning iqtisodiy jihatdan rivojlangan uchdan ikki qismida hukmronlik
qilishi mumkin. Zero sayyoramiz aholisining taxminan 75 foizi shu hududda
istiqomat qiladi, jahon yalpi ichki mahsulotining taxminan 60 foizi va
aniqlangan energetika zaxiralarining taxminan to‘rtdan uch qismi ham shu
qit’a ulushiga to‘g‘ri keladi. AQSHdan keyin iqtisodiy va harbiy jihatdan eng
qudratli davlatlar ham Evroosiyoda joylashgan. Mintaqada etakchilik qilishga
va global ta’sir ko‘rsatishga intilayotgan, eng ko‘p aholiga ega davlat ham shu
qit’ada joylashgan. Evroosiyo umumiy kuch-qudrati va iqtisodiy salohiyati
jihatidan hatto AQSHni ortda qoldirayotgani bu mintaqa imkoniyatlaridan
dalolat beradi. SHu bois iqtisodiy va harbiy jihatdan qudratli davlatlar,
jumladan, AQSH siyosatida bu hudud ustuvor ahamiyat kasb etayotgani bejiz
emas. YA’ni, AQSH bu qit’ada o‘z manfaatlariga putur etkazishi mumkin
bo‘lgan har qanday voqea yoki hodisaga nisbatan zudlik va qat’iyatlik bilan
munosabat bildiradi. Xususan, so‘nggi besh yil ichida Afg‘oniston va Iroqda
amalga oshirilgan va hozirgi vaqtda ham davom etayotgan harbiy harakatlar
bunga yaqqol misol bo‘la oladi. SHu bilan birga, bu masalada Rossiya ham o‘z
manfaatlarini qat’iy himoya qilishi (ayniqsa, so‘ngi yillarda) tabiiy holdir.
Mutaxassislar Markaziy Osiyo hududida sodir bo‘layotgan voqealar
sur’atining jadallashayotganini ta’kidlamoqda. Darhaqiqat, bugungi siyosiy
voqe-likni sobiq Ittifoq parchalangan 90-yillardagi vaziyat bilan qiyoslab bo‘l-
maydi. Gap shundaki, mazkur mintaqa ko‘pgina yirik qudratli davlatlar man -
faatlari to‘qnashayotgan hududga aylanib borayotgani bundagi geosiyosiy
vaziyatni chigallashtirishni, uning Farb va SHarq o‘rtasidagi notinch “bufer
zona”ga aylanib qolish xavfini keltirib chiqarishi mumkin. Ayniqsa, Fors
ko‘rfazidagi yoqilg‘i zaxirasining kamayib, mintaqadagi vaziyat keskinlashib
borayotgani beqiyos tabiiy boylik, iqtisodiy va intellektual salohiyatga ega
bo‘lgan Markaziy Osiyo davlatlari geostrategik o‘rni va ahamiyati ortib
bormoqda. Keyingi yillarda Vashington ma’muriyatining milliy xavfsizlik
strategiyasi Kavkaz va Markaziy Osiyoga ustuvor ahamiyat qaratilishi, birinchi
navbatda, iqtisodiy manfaatlar, xususan, energoresurslarga egalik qilish va
Farbga tashib ketishni nazarda tutadi.
Masalaning yangi bir jihati shundan iboratki, ayrim yirik davlatlar-ning
xalqaro munosabatlarni boshqarish va tartibga solish borasida hech kim bilan
hisoblashmasdan, hech kimning manfaatini hisobga olmasdan o‘zboshimcha
siyosat yuritishi yaqqol namoyon bo‘lmoqda. Bu siyosat go‘yo butun dunyoda
yagona, faqat bitta kuch markazi bo‘lishi kerak degan aqidaga tayanadi. Bu
markaz Dunyo-dagi barcha jarayonlarni qat’iy nazorat qilish va unga itoat
etmaganlarni jazolashga intilmoqda. Bu o‘ta xatarli siyosiy, ya’ni dunyo
xaritasini yangidan bo‘lib olib boshqarish, xalqlar va davlatlar ustidan
hukmronlik qilishga in-tilishni YUgoslaviyaning parchalab yuborilishi,
Iroqdagi harbiy harakatlar, Kavkazorti davlatlarida amalga oshirilayotgan
xunrezliklarda kuzatish mumkin.
Bir vaqtlar AQSH quruqlik qo‘shinlari rezervining psixologik amaliyot-
lar bo‘linmasi rahbari bo‘lgan, hozir esa vitse-prezident CHeynining ishonchli
tashviqotchilaridan biri sifatida tanilgan general Pol Velleli 80-yil-larning
oxirida yana bir olim bilan hammualliflikda “Psixologik amaliyot-lardan
psixologik urushga: psixologiyaning g‘alabasi” deb nomlangan maqola e’lon
qilgandi. Agressiv, quyushqonga sig‘maydigan fikirlarga to‘la bu maqolada
muallif raqib mamlakatni ruhiy bosim va xurujlar orqali engish mumkinligi va
zarurligini ta’kidlaydi. “Strategik jihatdan – deb yozgandi Velleli, - mazkur
qurol do‘stlar, dushman -lar va betaraflardan qat’iy nazar, dunyodagi barchaga
qaratilmog‘i hamda har joyga tashlab ketiladigan oddiy varaqalar, maxsus
tashviqot otryadlarining karnaylari, psixotronika-ning zaif, noaniq va tor
yo‘nalishlari orqali emas, balki AQSH ega bo‘lgan va Er sayyorasidagi
istalgan odamga etib bora oladigan vositalar yordamida qo‘llanilishi kerak.
Albatta, bu vosita – elektron OAV, matbuot, televidenie va radiodir. Sputnik
orqali aloqa, video-yozuvlar va boshqa texnologiyalarning bugungi rivoji
insonlar ongiga biz ilgari tasavvur ham qila olmaydigan darajada kirib borish
imkonini berdi. Biz mo‘‘jizaviy Ekskalibur (qirol Arturning qilichi) – ni qo‘lga
olsak kifoya va u bizga butun dunyoni bo‘ysun-dirib beradi. Faqat bizda
hamma mamlakatlarni shunday vositalarga ko‘mib tashlash uchun etarlicha
jur’at va qat’iyat bo‘lsa bas. Ushbu qilichsiz bizning ahloqiy normalarimizni
boshqa madaniyatlarga singdirish qiyin kechadi”.
Amerikaning gegemonlikka intilishi dastlab Ikkinchi jahon urushi yakun
topganidan so‘ng toboro yaqqolroq ko‘ga tashlana boshladi. Buning uchun
etarli omillar bor edi, albatta. Avvalo, urushda qatnashayotgan o‘nlab
davlatlarning harbiy buyurtmalari evaziga AQSH dunyoning boshqa barcha
mamlakatlaridan farqli o‘laroq, Jahon urushida juda katta foyda ko‘rdi. Urush
tugagandan keyin tuzilgan Evropani qayta tiklash rejasida ham birinchi
navbatda Amerika manfaatlari ko‘zda tutilgan edi. O‘tgan asrning ikkinchi
yarmiga kelib, Qo‘shma SHtatlar G‘arbiy Evropa, Osiyo-Tinch okeani
mintaqasi hamda Atlantika okeani havzasida turli yo‘llar o‘z yakka ustunligini
o‘rnatish uchun faol harakatlarni boshla yuborgandi. Va bu harakatlar o‘z
natijasini berdi ham. AQSHni aksariyat hollarda harbiy, iqtisodiy, siyosiy
hamda ilmiy-texnikaviy taraqqiyot sohalarida yakkahokimlik o‘rnatishga
ochiqdan-ochiq intilishi uchun tanqid qilishadi. qayd etish lozimki, bugungi
kunga kelib butun dunyoda “antiamerikanizm” deb ataluvchi harakat yuzaga
kelgan.
XX asrning 60-yillaridan boshlab 30 yil davomida AQSH iqtisodiyoti
katta sur’atlar bilan muttasil o‘sib bordi va bu davlat shubhasiz dunyoning eng
qudratli mamlakatlaridan biriga aylandi. Dunyo aholisining 4,5 foizi istiqomat
qiladigan davlatga jahon bo‘yicha bir yilda yalpi ishlab chiqarilgan
mahsulotning 21 foizi va butun xalqaro bozor aylanmasining deyarli yarmi
to‘g‘ri keladi. Amerika ilm-fan, ayniqsa, yuqori axborot texnologiyalari soha -
sida boshqa davlatlardan ancha o‘zib ketdi. Jahon axborot texnologiyalari va
xizmatlari bozorining 40 foizini qo‘shma SHtatlar ta’minlaydi. harbiy sohada,
xususan, qurollanish borasida ham u dunyoda eng oldingi o‘ringa chiqib olgan.
2000 yilgacha Amerikaning harbiy byudjeti yiliga 300 mlrd. dollarni tashkil
etdi.
SHuni unutmaslik lozimki, AQSH bu darajadagi taraqqiyotga, masalan,
YAponiya singari sof ilmiy-texnikaviy salohiyat orqaligi na erishmagan.
Garchi rasmiy doiralarda ochiq tilga olinmasa-da, ko‘plab siyosatshunoslar,
diplomatlar, tahlilchilarning tadqiqotla rida, kitoblari va maqolalarida bot-bot
ta’kidlanganidek, bunday rivojlanish darajasiga etish uchun ikki xil standartli
tashqi siyosat, milliy manfaatlar yo‘lida o‘z ittifoqchilarini ham chetlab o‘tish,
bosim o‘tkazish singari usullar ham xizmat qilgan. O‘tgan asr davomida
AQSH “dunyoga sotsializmning tarqalishiga qarshi turish” niqobi ostida, 1991
yilda Sovet Ittifoqi tanazzulga yuz tutganidan so‘ng esa “demokratik
qadriyatlarni tarqatish”, “tashqi kuchlarga, xalqaro terrorizmga qarshi
kurashish” bahonasi bilan yuqori darajadagi qurollanish sur’atlarini saqlab
turibdi.
So‘nggi yillarda Amerikaning gegemonlik siyosati sayyoramiz -ning barcha
qit’alarida va xalqaro munosabatlarning har bir soxasida ko‘zga tashlanmoqda.
E’tiborga molik jihati shundaki, barcha amerikaliklar – davlatni
boshqarayotganlardan tortib, oddiy fuqarolargacha bunday siyosat to‘g‘ri ekan-
ligiga qattiq ishonadi va boshqalar ham shunday o‘ylashga majbur degan e’ti-
qod bilan yashaydi. Bunga juda ko‘p misol keltirish mumkin. Oddiy amerika-
liklar, siyosatshunoslar, olimlar, biznesmenlar yoki amerikalik jurnalist-larni
qo‘yib turaylik-da, zamonaviy tashqi siyosatda chuqkr iz qoldirgan dip-
lomatlardan biri, AQSHning sobiq davlat kotibi Genri Kissenjerning “Ame -
rikaga tashqi siyosat kerakmi?” deb nomlangan kitobidan bir parcha keltira -
miz: “YAngi ming yillik bo‘sag‘asida Amerika o‘tmishdagi barcha
imperiyalarni ham ortda qoldirib, o‘z kuch-qudratining samarasini ko‘rmoqda.
Harbiy sohadan to biznesgacha, ilm-fandan, to texnologiyalargacha, oliy
ta’limdan ommaviy madaniyatgacha Amerika butun dunyoda cheksiz
miqyoslarda ustun kelmoqda. XX asrning so‘ngi 10 yilligida har jihatdan ustun
pozitsiyaga ko‘tarilish natijasida Amerika xalqaro barqarorlikni asrashning
yagona kafolatiga aylandi”. Muallifning fikricha, jahonning istalgan
nuqtasidagi har qanday ziddiyatni hal etishda AQSHga teng keladigani yo‘q.
Mamlakatning bunday gegemonlik siyosatiga qarshi bo‘lgan har qanday
harakat Kissinjerning ta’kidlashicha, “milliy manfaatlarga tahdid”dir. Xo‘sh,
Prezident G.Trumen davridayoq mukammal tarzda yo‘lga qo‘yilgan, bugun esa
yanada shiddatli va andishasiz ko‘rinish kasb etayotgan bu gegemonizm
nimalarda namoyon bo‘ladi?
Avvalo, siyosiy sohada.
Bu borada amerikalik siyosatdonlar amalga oshirishga ulgurgan ishlarga
o‘nlab misollar keltirish mumkin. AQSH o‘z yo‘rig‘iga yurishni istamagan
dav -latlarga birinchi navbatda siyosiy jihatdan bosim o‘tkazadi. Sanksiyalar
qo‘l-lash bilan tahdid qilish, axborot xuruji, siyosiy jihatdan yakkalash va
mamla -katning xalqaro maydondagi obro‘sini tushirish kabilar shunday
vositalar- dandir. qolaversa, BMT, Xalqaro Valyuta Jamg‘armasi, Jahon Savdo
Tashkilo -ti, Jahon banki singari dunyoning eng yirik xalqaro tashkilotlaridagi
etakchi rol ham bosim o‘tkazishda katta imkoniyat beradi. Suriya, Sudan,
SHimo -liy Koreya, Venesuela kabi davlatlarga nisbatan olib borilgan siyosat
bunga misol bo‘la oladi.
Boshqa mamlakatlardan xalqaro huquq normalariga so‘zsiz amal qilishni
talab qiladigan AQSHning o‘zi bu normalarni ko‘p marotaba buzgan yoki
ularga umuman qo‘shilmagan. Biologik qurollarni tarqatmaslik haqidagi bitim,
Kioto protokoli singari xalqaro shartnomalar shular jumlasidandir. Dar-voqe,
Kioto protokoli haqida bir narsani aytib o‘tish joiz. hozirga kelib, har yili
iyundan noyabrga qadar amerikaning tropik mintaqalarida davom etadigan
to‘fonlar mavsumi AQSH sanoat korxonalari tomonidan tabiatga etkazilgan
cheksiz zararning, aniqrog‘i, ana shu xalqaro shartnomaga qo‘shil-maslikning
oqibatidir.Bu haqda olimlar amerika hukumatini bundan 35 yil oldin
ogohlantirgan edilar va bugun ham bu chaqiriqlar tingani yo‘q. Ammo
protokolga qo‘shilish, bu – juda katta xarajat, deganidir. Ortiqcha xara-jatlar
esa qo‘shma SHtatlarga kerak emas.
1972 yilda imzolangan, dunyo xavfsizligi va barqarorligining o‘ziga xos garovi
sifatida qaralgan Raketaga qarshi mudofaa tizimlari haqidagi xalqaro
SHartnomadan ham qo‘shma shtatlar bir tomonlama chiqib ketdi. Bu harakat
eng muhim siyosiy masalalarda o‘z manfaatini ochiqdan-ochiq ustun
qo‘yishning yaqqol namoyishidir. YUgoslaviyaga (1990-yillar), Iroqqa (1990-
2003) berilgan havo zarbalari, Koreya (1950-yillar), Vetnam (1963-1965) da
olib bor -ilgan harbiy harakatlar, ko‘plab mamlakatlarning ichki va tashqi
siyosatiga bo -sim o‘tkazishga urinish bilan Amerika eng muhim xalqaro
shartnomalar(BMT Nizomi, Xelsinki shartnomasi kabilar)da ko‘zda tutilgan
davlatlarning suve –reniteti, ichki ishlarga aralashmaslik, chegaralarning
daxlsizligi, kuch ishla tmaslik singari xalqaro huquqning asosiy tamoyillarini
qo‘pol ravishda buzgan.
AQSH tomonidan gegemonizm siyosati iqtisodiy siyosatda ham faol
qo‘llani -ladi. Hech ko‘zingiz tushganmi, “Maykrosoft” korporatsiyasining
Mashhur kom-pyuter dasturlarini o‘rnatayotganingizda dastavval ekranda
“Litsenziya kelishu -vi” degan oyna paydo bo‘ladi. Uning bandlaridan birida
shunday yozuv bor: “Siz ushbu kompyuter dasturini AQSH tomonidan
cheklovlar joriy etilgan davlatlar, jumladan, Kuba, Eron, Iroq, Liviya,
SHimoliy Koreya, Sudan va Suriyaga olib kirmaslik, bu davlatlar fuqarolariga
vaqtinchalik foydalanish uchun bermaslik majburiyatini olasiz”. Bunday
cheklov AQSH Savdo vazirligi-ning Eksport nazorati byurosi tomonidan
Amerikada ishlab chiqariladigan bar -cha mahsulotlarga belgilanadi. Ushbu
taqiqning demokratiya talabalariga qay darajada mos kelishi masalasini inson
huquqlari himoyachilariga qoldirgan holda aytmoqchimizki, bu iqtisodiy bosim
o‘tkazish yo‘llaridan biri xolos.
AQSH iqisodiy siyosatining eng ko‘p norozilik uyg‘otadigan yana bir
jihati – barchani dollarga xalqaro valyuta sifatida qarashga majburlash.
Prezidenlik saylovlarida kurash olib boradigan har qanday nomzod – u xoh
demokratlardan, xoh respublikachilardan bo‘lsin, ana shu “xalqaro maqom”ni
ta’minlash yuzasidan o‘z reja-sini taqdim qilishi qoidaga aylangan. Dollarning
xalqaro valyuta sifatida muomalada bo‘lishi juda katta ahamiyat kasb etadi. Bu
holatni soddaroq qilib shunday tushunib olish mumkin. Masalan, Sizning 1
million so‘m pulingiz bor va uni amaldagi kurs bo‘yicha 1 000 dollarga
almashtirdingiz, deylik. Agar AQSH hukumati 10 foizlik devalvatsiya (davlat
tomonidan milliy valyutaning qadrini pasaytirish yo‘li bilan qayta baholash)ni
amalga oshirsa, o‘sha 1 000 dollarni endi 900 ming so‘mga almashtirasiz.
Bunday devalvatsiyalar esa AQSH iqtisodiy siyosatida bir necha bor
kuzatilgan. Ushbu holatda ming emas, milliardlab dollarni o‘z markaziy
banklarida majburan saqlayotgan davlatlarning ko‘radigan zararini tasavvur
qilish qiyin emas. Ko‘rib turganimizdek, dollarning qattiq valyuta ekanligi
Amerikaga dunyo bo‘yicha o‘z so‘zini o‘tkazish uchun juda katta
imkoniyatlarni ochib beradi.
Gegemonizmning uchinchi asosiy ko‘rinishi madaniy siyosatda
namoyon bo‘ladi. YUqorida tilga olingan kitobida Kissinjer yozadi: “Biz bu
millatni insonlarni ozod qilish uchun yaratdik, biz o‘z konsepsiyamiz va
maqsadlarimiz nuqtai-nazaridan olib qaraganda, Amerika bilan
cheklanmaymiz va endi barcha insonlarning ozod bo‘lishi uchun harakat
qilamiz. Agar bunday qilsasak, Amerikaning shon-shavkati barbod bo‘ladi,
uning qudrati esa havogo uchib keta- di”. Amerikanizmning mohiyatini mana
shu so‘zlardan yanada mufassalroq anglab etish mumkin. Bunday siyosat
odatda “madaniyatlarni boyitish”, “demo-kratiya an’anlarini joriy etish”
yo‘llari bilan amalga oshiriladi. O‘z qadriyatlarini saqlashga urinib, bunday
“madaniy uyg‘unlik”ni, “demokratiya talablari”ni qabul qilmaydigan davlatlar
oldida esa ikki yo‘l turadi: yo bo‘ysunish, yo qoloqlik, xalqaro siyosatda
yakkalanish, obro‘sizlanishga duchor bo‘lish. Bu va yuqorida sanab o‘tilgan
boshqa holatlar AQSH tomonidan qo‘llani-ladigan bosimlardan ayrim misollar
xolos. Amerikaning bunday tashqi siyosa -tidan ko‘zlangan bosh maqsad –
insoniyatning eng muhim tabiiy, moliyaviy, in -tellektual va informatsion
resurslari ustidan qo‘z nazoratini o‘rnatishdir.
Sovet Ittifoqi parchalangach, qo‘shma SHtatlar mazkur hududda ham o‘z
hukmronligini o‘rnatishga jahd bilan kirishdi. Rasmiy Vashingtonning butun
diqqat e’tibori, sobiq davlat kotibi M. Olbrayt xonimning ta’biri bilan
aytganda, “postsovet hududidagi ajralishlarni boshqarish” jarayoniga qaratildi.
har tomonlama puxta ishlab chiqilgan loyihalar, dasturlar; barcha sohalarni
qamrab olgan xalqaro, nodavlat notijorat tashkilotlar; ta’sirli kuchga ega
bo‘lgan OAV yordamida bu hududda mustahkam baza yaratildi. 10 yildan
ortiqroq muttasil, izchil harakatlar natijasi o‘laroq, Gruziya, Ukraina,
Qirg‘izistonda birin ketin rangli inqiloblar yuz brdi. Biz ushbu mavzuga
batafsil to‘xtamoqchi emasmiz, balki e’tiboringizni boshqa masalaga -
AQSHning Markaziy Osiyodagi geosiyosiy maqsadlariga qaratmoqchimiz.
Bush ma’muriyati “Katta YAqin SHarq” degan yangi geografik atamani
o‘ylab topdi. 2003 yil 19 oktyabrda NATO Kengashi yig‘ilishida chiqish qilar
ekan, AQSHning NATOdagi domiy vakili Nikolas Barnes “Biz butun diqqat
e’tiborimizni aynan Katta YAqin SHarqqa qaratishimiz lozim”, degan so‘zlarni
aytgandi. Bu atama o‘z ichiga Markaziy Osiyo, SHimoliy Afrika va SHarqiy
Arab davlatlarini olgan juda katta hududni anglatadi. SHubhasiz, jami aholisi
67 mln.dan ziyod, yillik yalpi ichki mahsulot 60 mlrd. dollardan ortadigan, eng
zarur tabiiy zahiralarga juda boy Maar kaziy Osiyo hududi, shu jumladan,
O‘zbekiston qit’adagi joylashgan o‘rni (shimolda–Rossiya; janubda–Pokiston,
Hindiston, Eron; SHarqda–Xitoy, Koreya, YAponiya; g‘arbda–Kaspiy dengizi,
Turkiya, YAq -in SHarq mamlakatlari)ni ham inobatga olsak, katta ahamiyat
kasb etadi. SHu tariqa, mo‘ljal bir vaqtlar qadrdon strategik hamkor deb
atalgan, 2001 yil sentyabrdagi terrorchilik harakatlaridan so‘ng hatto harbiy
aerodromigacha bo‘shatib bergan O‘zbekistonga qaratildi.
2005 yil Andijonda amalga oshirilgan terrorchilik harakatlaridan so‘ng,
mana bir yilki, mamlakatimizga nisbatan o‘tkazilayot- gan bosimlar hamon
tinmayapti. Bu ssenariy (baolki endi, serial deb atash maqsadga muvofiqdir)
davomida bosimning barcha usul-lari qo‘llanildi: Bi-Bi-Si, “Ozodlik” radiosi,
Nyu-York Tayms kabi gazetalar Assoshieyted Press, Reyter axborot
agentliklari singari turli OAV orqali axborot xuruji; BMT, Human Rights
Watch, IWPR, Xalqaro Amnistiya qo‘mitasi singari xalqaro tashkilotlar orqali
siyosiy bosim o‘tkazilmoqda.
Ammo, bir savol tug‘iladi: AQSH nima uchun bizdan norozi? 13 may
kuni Andijonda og‘ir jinoyatlar sodir etgan terrorchilarga qarshi qat’iy
pozitsiyada turganimiz, chegaradan noqonuniy o‘tib ketgan “qochqinlar”ni
qonuniy talab qilayotganimiz yoki “Katta YAqin SHarqda” katta ishtiyoq va
muvaffaqiyat bilan amalga oshirilayotgan rejalarga o‘zi “kichkinagina” bir
davlat bo‘la turib, “tap tortmay” xalaqit berayotganimiz uchundir balki?!
Mamlakatimizning eng yuqori sud instansiyasida, xorijiy diplomatlar va
jurnalistlar qarshisida ko‘rsatma bergan ayblanuvchilar Andijon fojealarida
tashqi kuchlarning, xususan, AQSHning qo‘li borligi haqidagi ma’lumotlarni
aytdi. Agar, ushbu ko‘rsatma isbotlanadigan bo‘lsa, AQSH o‘z siyosatida yana
bir g‘irrom tamoyil, ya’ni “Sening dushmaning – mening do‘stim” degan
qoidaga amal qilishi o‘z tasdig‘ini topmoqda. YOdingizda bo‘lsa, sobiq
Ittifoqqa nisbatan Afg‘oniston maslasida shunday siyosat amalga oshirilgan va
bu keyin AQSHning o‘ziga ham, boshqalarga ham katta balo keltirgan
“Tolibon” harakatining yuzaga kelishiga zamin yaratgandi.
AQSH tomonidan olib borilayotgan bu siyosat, yuqorida keltirilgan misol-
lardan so‘ng, “zamona zo‘rniki ekanda”, deb, umidsizlikka tushmaslik kerak.
Aslo!
CHunki, jinsi shim kiygan, doim “kola” ichib, CNN yangilik-larini
ko‘radigan odam amerikalik bo‘lib qolavermaydi. Oliy millat va dunyo egasi
bo‘lishga da’vogarlar tarixda ko‘p kuzatilgan va ularning hammasi inqirozga
yuz tutgan.
Albatta, biz uchun Nyu-Yorkdagi 140 qavatli osmono‘par bino
Bibixonim madrasasidagi bitta koshinning, eng zo‘r qo‘shig‘i “Munojot” ning
bitta nolasi, xot-dog va pitssa bitta obi-nonning o‘rnini bosa olmaydi.
MDH davlatlariga nisbatan bu borada yangicha taktika qo‘llanilmoqda.
Ushbu mamlakatlardagi ijtimoiy-iqtisodiy muammolardan foydalanib jamiyat
va davlatga qarshi kuchlarni har tomonlama qo‘llab, kerak bo‘lsa, buzg‘unchi-
terrorchilarni ham rag‘batlantirgan holda (Andijon voqealarida xuddi shunday
yo‘l tutildi) qonuniy hokimiyatni ag‘darib tashlashga harakatlar ko‘zga