Madaniyat, sivilizatsiya va progres tushunchalarini qayta anglash

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

43,3 KB


Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalarini qayta anglash
Reja:
1. Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalari. 
2. Tsivilizatsiyaning tarixiy shakllari. 
3. Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalarini qayta anglash. 
Geosiyosiy o‘zgarishlar jahon siyosatchilari va davlat arboblarini sobiq
Ittifoq  hududida,  ayniqsa,  Markaziy  Osiyoda  kechayotgan  jarayonlarga
yangicha nigoh bilan qarashga undamoqda. Masalan, amerikalik taniqli olim
va davlat arbobi Z.Bzejinskiy ushbu mintaqada kechayotgan voqea-hodisalarga
va ularning AQSH manfaatlari uchun ahamiyatiga e’tibor qaratib kelmoqda.
Uning nazarida, Evroosiyo jahonning eng yirik va geosiyosiy jihatdan g‘oyat
muhim  mintaqasi  bo‘lgani  bois  bu  hududni  nazorat  ostiga  olgan  davlat
dunyoning  iqtisodiy  jihatdan  rivojlangan  uchdan  ikki  qismida  hukmronlik
qilishi mumkin. Zero sayyoramiz aholisining taxminan 75 foizi shu hududda
istiqomat  qiladi,  jahon  yalpi  ichki  mahsulotining  taxminan  60  foizi  va
aniqlangan energetika zaxiralarining taxminan to‘rtdan uch qismi ham shu
qit’a ulushiga to‘g‘ri keladi. AQSHdan keyin iqtisodiy va harbiy jihatdan eng
qudratli davlatlar ham Evroosiyoda joylashgan. Mintaqada etakchilik qilishga
va global ta’sir ko‘rsatishga intilayotgan, eng ko‘p aholiga ega davlat ham shu
qit’ada joylashgan. Evroosiyo umumiy kuch-qudrati va iqtisodiy salohiyati
jihatidan hatto AQSHni  ortda  qoldirayotgani  bu  mintaqa  imkoniyatlaridan
dalolat  beradi.  SHu  bois  iqtisodiy  va  harbiy  jihatdan  qudratli  davlatlar,
jumladan, AQSH siyosatida bu hudud ustuvor ahamiyat kasb etayotgani bejiz
emas. YA’ni, AQSH bu qit’ada o‘z manfaatlariga putur etkazishi mumkin
bo‘lgan har qanday voqea yoki hodisaga nisbatan zudlik va qat’iyatlik bilan
munosabat bildiradi. Xususan, so‘nggi besh yil ichida Afg‘oniston va Iroqda
Logotip
Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalarini qayta anglash Reja: 1. Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalari. 2. Tsivilizatsiyaning tarixiy shakllari. 3. Madaniyat, tsivilizatsiya va progres tushunchalarini qayta anglash. Geosiyosiy o‘zgarishlar jahon siyosatchilari va davlat arboblarini sobiq Ittifoq hududida, ayniqsa, Markaziy Osiyoda kechayotgan jarayonlarga yangicha nigoh bilan qarashga undamoqda. Masalan, amerikalik taniqli olim va davlat arbobi Z.Bzejinskiy ushbu mintaqada kechayotgan voqea-hodisalarga va ularning AQSH manfaatlari uchun ahamiyatiga e’tibor qaratib kelmoqda. Uning nazarida, Evroosiyo jahonning eng yirik va geosiyosiy jihatdan g‘oyat muhim mintaqasi bo‘lgani bois bu hududni nazorat ostiga olgan davlat dunyoning iqtisodiy jihatdan rivojlangan uchdan ikki qismida hukmronlik qilishi mumkin. Zero sayyoramiz aholisining taxminan 75 foizi shu hududda istiqomat qiladi, jahon yalpi ichki mahsulotining taxminan 60 foizi va aniqlangan energetika zaxiralarining taxminan to‘rtdan uch qismi ham shu qit’a ulushiga to‘g‘ri keladi. AQSHdan keyin iqtisodiy va harbiy jihatdan eng qudratli davlatlar ham Evroosiyoda joylashgan. Mintaqada etakchilik qilishga va global ta’sir ko‘rsatishga intilayotgan, eng ko‘p aholiga ega davlat ham shu qit’ada joylashgan. Evroosiyo umumiy kuch-qudrati va iqtisodiy salohiyati jihatidan hatto AQSHni ortda qoldirayotgani bu mintaqa imkoniyatlaridan dalolat beradi. SHu bois iqtisodiy va harbiy jihatdan qudratli davlatlar, jumladan, AQSH siyosatida bu hudud ustuvor ahamiyat kasb etayotgani bejiz emas. YA’ni, AQSH bu qit’ada o‘z manfaatlariga putur etkazishi mumkin bo‘lgan har qanday voqea yoki hodisaga nisbatan zudlik va qat’iyatlik bilan munosabat bildiradi. Xususan, so‘nggi besh yil ichida Afg‘oniston va Iroqda
amalga oshirilgan va hozirgi vaqtda ham davom etayotgan harbiy harakatlar
bunga yaqqol misol bo‘la oladi. SHu bilan birga, bu masalada Rossiya ham o‘z
manfaatlarini qat’iy himoya qilishi (ayniqsa, so‘ngi yillarda) tabiiy holdir. 
Mutaxassislar  Markaziy  Osiyo  hududida  sodir  bo‘layotgan  voqealar
sur’atining  jadallashayotganini  ta’kidlamoqda.  Darhaqiqat,  bugungi  siyosiy
voqe-likni sobiq Ittifoq parchalangan 90-yillardagi vaziyat bilan qiyoslab bo‘l-
maydi. Gap shundaki, mazkur mintaqa ko‘pgina yirik qudratli davlatlar man -
faatlari  to‘qnashayotgan  hududga  aylanib  borayotgani  bundagi  geosiyosiy
vaziyatni chigallashtirishni, uning Farb va SHarq o‘rtasidagi notinch “bufer
zona”ga  aylanib  qolish  xavfini  keltirib  chiqarishi  mumkin.  Ayniqsa,  Fors
ko‘rfazidagi yoqilg‘i zaxirasining kamayib, mintaqadagi vaziyat keskinlashib
borayotgani beqiyos tabiiy boylik, iqtisodiy va intellektual salohiyatga ega
bo‘lgan  Markaziy  Osiyo  davlatlari  geostrategik  o‘rni  va  ahamiyati  ortib
bormoqda.  Keyingi  yillarda  Vashington  ma’muriyatining  milliy  xavfsizlik
strategiyasi Kavkaz va Markaziy Osiyoga ustuvor ahamiyat qaratilishi, birinchi
navbatda, iqtisodiy manfaatlar, xususan, energoresurslarga egalik qilish va
Farbga tashib ketishni nazarda tutadi. 
Masalaning yangi bir jihati shundan iboratki, ayrim yirik davlatlar-ning
xalqaro munosabatlarni boshqarish va tartibga solish borasida hech kim bilan
hisoblashmasdan, hech kimning manfaatini hisobga olmasdan o‘zboshimcha
siyosat yuritishi yaqqol namoyon bo‘lmoqda. Bu siyosat go‘yo butun dunyoda
yagona, faqat bitta kuch markazi bo‘lishi kerak degan aqidaga tayanadi. Bu
markaz Dunyo-dagi barcha jarayonlarni qat’iy nazorat qilish va unga itoat
etmaganlarni  jazolashga  intilmoqda.  Bu  o‘ta  xatarli  siyosiy,  ya’ni  dunyo
xaritasini  yangidan  bo‘lib  olib  boshqarish,  xalqlar  va  davlatlar  ustidan
hukmronlik  qilishga  in-tilishni  YUgoslaviyaning  parchalab  yuborilishi,
Iroqdagi  harbiy  harakatlar,  Kavkazorti  davlatlarida  amalga  oshirilayotgan
xunrezliklarda kuzatish mumkin.
Bir vaqtlar AQSH quruqlik qo‘shinlari rezervining psixologik amaliyot-
lar bo‘linmasi rahbari bo‘lgan, hozir esa vitse-prezident CHeynining ishonchli
tashviqotchilaridan  biri  sifatida  tanilgan  general  Pol  Velleli  80-yil-larning
oxirida  yana   bir  olim  bilan  hammualliflikda  “Psixologik  amaliyot-lardan
Logotip
amalga oshirilgan va hozirgi vaqtda ham davom etayotgan harbiy harakatlar bunga yaqqol misol bo‘la oladi. SHu bilan birga, bu masalada Rossiya ham o‘z manfaatlarini qat’iy himoya qilishi (ayniqsa, so‘ngi yillarda) tabiiy holdir. Mutaxassislar Markaziy Osiyo hududida sodir bo‘layotgan voqealar sur’atining jadallashayotganini ta’kidlamoqda. Darhaqiqat, bugungi siyosiy voqe-likni sobiq Ittifoq parchalangan 90-yillardagi vaziyat bilan qiyoslab bo‘l- maydi. Gap shundaki, mazkur mintaqa ko‘pgina yirik qudratli davlatlar man - faatlari to‘qnashayotgan hududga aylanib borayotgani bundagi geosiyosiy vaziyatni chigallashtirishni, uning Farb va SHarq o‘rtasidagi notinch “bufer zona”ga aylanib qolish xavfini keltirib chiqarishi mumkin. Ayniqsa, Fors ko‘rfazidagi yoqilg‘i zaxirasining kamayib, mintaqadagi vaziyat keskinlashib borayotgani beqiyos tabiiy boylik, iqtisodiy va intellektual salohiyatga ega bo‘lgan Markaziy Osiyo davlatlari geostrategik o‘rni va ahamiyati ortib bormoqda. Keyingi yillarda Vashington ma’muriyatining milliy xavfsizlik strategiyasi Kavkaz va Markaziy Osiyoga ustuvor ahamiyat qaratilishi, birinchi navbatda, iqtisodiy manfaatlar, xususan, energoresurslarga egalik qilish va Farbga tashib ketishni nazarda tutadi. Masalaning yangi bir jihati shundan iboratki, ayrim yirik davlatlar-ning xalqaro munosabatlarni boshqarish va tartibga solish borasida hech kim bilan hisoblashmasdan, hech kimning manfaatini hisobga olmasdan o‘zboshimcha siyosat yuritishi yaqqol namoyon bo‘lmoqda. Bu siyosat go‘yo butun dunyoda yagona, faqat bitta kuch markazi bo‘lishi kerak degan aqidaga tayanadi. Bu markaz Dunyo-dagi barcha jarayonlarni qat’iy nazorat qilish va unga itoat etmaganlarni jazolashga intilmoqda. Bu o‘ta xatarli siyosiy, ya’ni dunyo xaritasini yangidan bo‘lib olib boshqarish, xalqlar va davlatlar ustidan hukmronlik qilishga in-tilishni YUgoslaviyaning parchalab yuborilishi, Iroqdagi harbiy harakatlar, Kavkazorti davlatlarida amalga oshirilayotgan xunrezliklarda kuzatish mumkin. Bir vaqtlar AQSH quruqlik qo‘shinlari rezervining psixologik amaliyot- lar bo‘linmasi rahbari bo‘lgan, hozir esa vitse-prezident CHeynining ishonchli tashviqotchilaridan biri sifatida tanilgan general Pol Velleli 80-yil-larning oxirida yana bir olim bilan hammualliflikda “Psixologik amaliyot-lardan
psixologik urushga: psixologiyaning g‘alabasi” deb nomlangan maqola e’lon
qilgandi. Agressiv, quyushqonga sig‘maydigan fikirlarga to‘la bu maqolada
muallif raqib mamlakatni ruhiy bosim va xurujlar orqali engish mumkinligi va
zarurligini ta’kidlaydi. “Strategik jihatdan – deb yozgandi Velleli, - mazkur
qurol do‘stlar, dushman -lar va betaraflardan qat’iy nazar, dunyodagi barchaga
qaratilmog‘i hamda har joyga tashlab ketiladigan oddiy varaqalar, maxsus
tashviqot  otryadlarining  karnaylari,  psixotronika-ning  zaif,  noaniq  va  tor
yo‘nalishlari  orqali  emas,  balki  AQSH  ega  bo‘lgan  va  Er  sayyorasidagi
istalgan odamga etib bora oladigan vositalar yordamida qo‘llanilishi kerak.
Albatta, bu vosita – elektron OAV, matbuot, televidenie va radiodir. Sputnik
orqali  aloqa,  video-yozuvlar  va  boshqa  texnologiyalarning  bugungi  rivoji
insonlar ongiga biz ilgari tasavvur ham qila olmaydigan darajada kirib borish
imkonini berdi. Biz mo‘‘jizaviy Ekskalibur (qirol Arturning qilichi) – ni qo‘lga
olsak kifoya va u bizga butun dunyoni  bo‘ysun-dirib beradi. Faqat  bizda
hamma mamlakatlarni shunday vositalarga ko‘mib tashlash uchun etarlicha
jur’at va qat’iyat bo‘lsa bas. Ushbu qilichsiz bizning ahloqiy normalarimizni
boshqa madaniyatlarga singdirish qiyin kechadi”. 
Amerikaning gegemonlikka intilishi dastlab Ikkinchi jahon urushi yakun
topganidan so‘ng toboro yaqqolroq ko‘ga tashlana boshladi. Buning uchun
etarli  omillar  bor  edi,  albatta.  Avvalo,  urushda  qatnashayotgan  o‘nlab
davlatlarning harbiy buyurtmalari evaziga AQSH dunyoning boshqa barcha
mamlakatlaridan farqli o‘laroq, Jahon urushida juda katta foyda ko‘rdi. Urush
tugagandan  keyin  tuzilgan  Evropani  qayta  tiklash  rejasida  ham  birinchi
navbatda Amerika manfaatlari ko‘zda tutilgan edi. O‘tgan asrning ikkinchi
yarmiga  kelib,  Qo‘shma  SHtatlar  G‘arbiy  Evropa,  Osiyo-Tinch  okeani
mintaqasi hamda Atlantika okeani havzasida turli yo‘llar o‘z yakka ustunligini
o‘rnatish uchun faol harakatlarni boshla yuborgandi. Va bu harakatlar o‘z
natijasini  berdi  ham. AQSHni  aksariyat  hollarda harbiy, iqtisodiy, siyosiy
hamda  ilmiy-texnikaviy  taraqqiyot  sohalarida  yakkahokimlik  o‘rnatishga
ochiqdan-ochiq intilishi uchun tanqid qilishadi. qayd etish lozimki, bugungi
kunga kelib butun dunyoda “antiamerikanizm” deb ataluvchi harakat yuzaga
kelgan. 
Logotip
psixologik urushga: psixologiyaning g‘alabasi” deb nomlangan maqola e’lon qilgandi. Agressiv, quyushqonga sig‘maydigan fikirlarga to‘la bu maqolada muallif raqib mamlakatni ruhiy bosim va xurujlar orqali engish mumkinligi va zarurligini ta’kidlaydi. “Strategik jihatdan – deb yozgandi Velleli, - mazkur qurol do‘stlar, dushman -lar va betaraflardan qat’iy nazar, dunyodagi barchaga qaratilmog‘i hamda har joyga tashlab ketiladigan oddiy varaqalar, maxsus tashviqot otryadlarining karnaylari, psixotronika-ning zaif, noaniq va tor yo‘nalishlari orqali emas, balki AQSH ega bo‘lgan va Er sayyorasidagi istalgan odamga etib bora oladigan vositalar yordamida qo‘llanilishi kerak. Albatta, bu vosita – elektron OAV, matbuot, televidenie va radiodir. Sputnik orqali aloqa, video-yozuvlar va boshqa texnologiyalarning bugungi rivoji insonlar ongiga biz ilgari tasavvur ham qila olmaydigan darajada kirib borish imkonini berdi. Biz mo‘‘jizaviy Ekskalibur (qirol Arturning qilichi) – ni qo‘lga olsak kifoya va u bizga butun dunyoni bo‘ysun-dirib beradi. Faqat bizda hamma mamlakatlarni shunday vositalarga ko‘mib tashlash uchun etarlicha jur’at va qat’iyat bo‘lsa bas. Ushbu qilichsiz bizning ahloqiy normalarimizni boshqa madaniyatlarga singdirish qiyin kechadi”. Amerikaning gegemonlikka intilishi dastlab Ikkinchi jahon urushi yakun topganidan so‘ng toboro yaqqolroq ko‘ga tashlana boshladi. Buning uchun etarli omillar bor edi, albatta. Avvalo, urushda qatnashayotgan o‘nlab davlatlarning harbiy buyurtmalari evaziga AQSH dunyoning boshqa barcha mamlakatlaridan farqli o‘laroq, Jahon urushida juda katta foyda ko‘rdi. Urush tugagandan keyin tuzilgan Evropani qayta tiklash rejasida ham birinchi navbatda Amerika manfaatlari ko‘zda tutilgan edi. O‘tgan asrning ikkinchi yarmiga kelib, Qo‘shma SHtatlar G‘arbiy Evropa, Osiyo-Tinch okeani mintaqasi hamda Atlantika okeani havzasida turli yo‘llar o‘z yakka ustunligini o‘rnatish uchun faol harakatlarni boshla yuborgandi. Va bu harakatlar o‘z natijasini berdi ham. AQSHni aksariyat hollarda harbiy, iqtisodiy, siyosiy hamda ilmiy-texnikaviy taraqqiyot sohalarida yakkahokimlik o‘rnatishga ochiqdan-ochiq intilishi uchun tanqid qilishadi. qayd etish lozimki, bugungi kunga kelib butun dunyoda “antiamerikanizm” deb ataluvchi harakat yuzaga kelgan.
XX asrning 60-yillaridan boshlab 30 yil davomida AQSH iqtisodiyoti
katta sur’atlar bilan muttasil o‘sib bordi va bu davlat shubhasiz dunyoning eng
qudratli mamlakatlaridan biriga aylandi. Dunyo aholisining 4,5 foizi istiqomat
qiladigan  davlatga  jahon  bo‘yicha  bir  yilda  yalpi  ishlab  chiqarilgan
mahsulotning 21 foizi va butun xalqaro bozor aylanmasining deyarli yarmi
to‘g‘ri keladi. Amerika ilm-fan, ayniqsa, yuqori axborot texnologiyalari soha -
sida boshqa davlatlardan ancha o‘zib ketdi. Jahon axborot texnologiyalari va
xizmatlari bozorining 40 foizini qo‘shma SHtatlar ta’minlaydi. harbiy sohada,
xususan, qurollanish borasida ham u dunyoda eng oldingi o‘ringa chiqib olgan.
2000 yilgacha Amerikaning harbiy byudjeti yiliga 300 mlrd. dollarni tashkil
etdi. 
SHuni unutmaslik lozimki, AQSH bu darajadagi taraqqiyotga, masalan,
YAponiya  singari  sof  ilmiy-texnikaviy  salohiyat  orqaligi  na  erishmagan.
Garchi rasmiy doiralarda ochiq tilga olinmasa-da, ko‘plab siyosatshunoslar,
diplomatlar, tahlilchilarning tadqiqotla rida, kitoblari va maqolalarida bot-bot
ta’kidlanganidek, bunday rivojlanish darajasiga etish uchun ikki xil standartli
tashqi siyosat, milliy manfaatlar yo‘lida o‘z ittifoqchilarini ham chetlab o‘tish,
bosim  o‘tkazish  singari  usullar  ham  xizmat  qilgan.  O‘tgan  asr  davomida
AQSH “dunyoga sotsializmning tarqalishiga qarshi turish” niqobi ostida, 1991
yilda  Sovet  Ittifoqi  tanazzulga  yuz  tutganidan  so‘ng  esa  “demokratik
qadriyatlarni  tarqatish”,  “tashqi  kuchlarga,  xalqaro  terrorizmga  qarshi
kurashish”  bahonasi  bilan yuqori darajadagi qurollanish sur’atlarini  saqlab
turibdi.
So‘nggi yillarda Amerikaning gegemonlik siyosati sayyoramiz -ning barcha
qit’alarida va xalqaro munosabatlarning har bir soxasida ko‘zga tashlanmoqda.
E’tiborga  molik  jihati  shundaki,  barcha  amerikaliklar  –  davlatni
boshqarayotganlardan tortib, oddiy fuqarolargacha bunday siyosat to‘g‘ri ekan-
ligiga qattiq ishonadi va boshqalar ham shunday o‘ylashga majbur degan e’ti-
qod bilan yashaydi. Bunga juda ko‘p misol keltirish mumkin. Oddiy amerika-
liklar, siyosatshunoslar, olimlar, biznesmenlar yoki amerikalik jurnalist-larni
qo‘yib  turaylik-da,  zamonaviy  tashqi  siyosatda  chuqkr  iz  qoldirgan  dip-
lomatlardan biri, AQSHning sobiq davlat kotibi Genri Kissenjerning “Ame -
Logotip
XX asrning 60-yillaridan boshlab 30 yil davomida AQSH iqtisodiyoti katta sur’atlar bilan muttasil o‘sib bordi va bu davlat shubhasiz dunyoning eng qudratli mamlakatlaridan biriga aylandi. Dunyo aholisining 4,5 foizi istiqomat qiladigan davlatga jahon bo‘yicha bir yilda yalpi ishlab chiqarilgan mahsulotning 21 foizi va butun xalqaro bozor aylanmasining deyarli yarmi to‘g‘ri keladi. Amerika ilm-fan, ayniqsa, yuqori axborot texnologiyalari soha - sida boshqa davlatlardan ancha o‘zib ketdi. Jahon axborot texnologiyalari va xizmatlari bozorining 40 foizini qo‘shma SHtatlar ta’minlaydi. harbiy sohada, xususan, qurollanish borasida ham u dunyoda eng oldingi o‘ringa chiqib olgan. 2000 yilgacha Amerikaning harbiy byudjeti yiliga 300 mlrd. dollarni tashkil etdi. SHuni unutmaslik lozimki, AQSH bu darajadagi taraqqiyotga, masalan, YAponiya singari sof ilmiy-texnikaviy salohiyat orqaligi na erishmagan. Garchi rasmiy doiralarda ochiq tilga olinmasa-da, ko‘plab siyosatshunoslar, diplomatlar, tahlilchilarning tadqiqotla rida, kitoblari va maqolalarida bot-bot ta’kidlanganidek, bunday rivojlanish darajasiga etish uchun ikki xil standartli tashqi siyosat, milliy manfaatlar yo‘lida o‘z ittifoqchilarini ham chetlab o‘tish, bosim o‘tkazish singari usullar ham xizmat qilgan. O‘tgan asr davomida AQSH “dunyoga sotsializmning tarqalishiga qarshi turish” niqobi ostida, 1991 yilda Sovet Ittifoqi tanazzulga yuz tutganidan so‘ng esa “demokratik qadriyatlarni tarqatish”, “tashqi kuchlarga, xalqaro terrorizmga qarshi kurashish” bahonasi bilan yuqori darajadagi qurollanish sur’atlarini saqlab turibdi. So‘nggi yillarda Amerikaning gegemonlik siyosati sayyoramiz -ning barcha qit’alarida va xalqaro munosabatlarning har bir soxasida ko‘zga tashlanmoqda. E’tiborga molik jihati shundaki, barcha amerikaliklar – davlatni boshqarayotganlardan tortib, oddiy fuqarolargacha bunday siyosat to‘g‘ri ekan- ligiga qattiq ishonadi va boshqalar ham shunday o‘ylashga majbur degan e’ti- qod bilan yashaydi. Bunga juda ko‘p misol keltirish mumkin. Oddiy amerika- liklar, siyosatshunoslar, olimlar, biznesmenlar yoki amerikalik jurnalist-larni qo‘yib turaylik-da, zamonaviy tashqi siyosatda chuqkr iz qoldirgan dip- lomatlardan biri, AQSHning sobiq davlat kotibi Genri Kissenjerning “Ame -
rikaga tashqi siyosat kerakmi?” deb nomlangan kitobidan bir parcha keltira -
miz:  “YAngi  ming  yillik  bo‘sag‘asida  Amerika  o‘tmishdagi  barcha
imperiyalarni ham ortda qoldirib, o‘z kuch-qudratining samarasini ko‘rmoqda.
Harbiy  sohadan  to  biznesgacha,  ilm-fandan,  to  texnologiyalargacha,  oliy
ta’limdan  ommaviy  madaniyatgacha  Amerika  butun  dunyoda  cheksiz
miqyoslarda ustun kelmoqda. XX asrning so‘ngi 10 yilligida har jihatdan ustun
pozitsiyaga  ko‘tarilish  natijasida  Amerika  xalqaro  barqarorlikni  asrashning
yagona  kafolatiga  aylandi”.  Muallifning  fikricha,  jahonning  istalgan
nuqtasidagi har qanday ziddiyatni hal etishda AQSHga teng keladigani yo‘q.
Mamlakatning  bunday  gegemonlik  siyosatiga  qarshi  bo‘lgan  har  qanday
harakat Kissinjerning ta’kidlashicha, “milliy manfaatlarga tahdid”dir. Xo‘sh,
Prezident G.Trumen davridayoq mukammal tarzda yo‘lga qo‘yilgan, bugun esa
yanada  shiddatli  va  andishasiz  ko‘rinish  kasb  etayotgan  bu  gegemonizm
nimalarda namoyon bo‘ladi?
Avvalo, siyosiy sohada.
Bu borada amerikalik siyosatdonlar amalga oshirishga ulgurgan ishlarga
o‘nlab misollar  keltirish mumkin. AQSH o‘z yo‘rig‘iga yurishni istamagan
dav -latlarga birinchi navbatda siyosiy jihatdan bosim o‘tkazadi. Sanksiyalar
qo‘l-lash bilan tahdid qilish, axborot xuruji, siyosiy jihatdan yakkalash va
mamla  -katning  xalqaro  maydondagi  obro‘sini  tushirish  kabilar  shunday
vositalar- dandir. qolaversa, BMT, Xalqaro Valyuta Jamg‘armasi, Jahon Savdo
Tashkilo -ti, Jahon banki singari dunyoning eng yirik xalqaro tashkilotlaridagi
etakchi rol ham bosim o‘tkazishda katta imkoniyat beradi. Suriya, Sudan,
SHimo -liy Koreya, Venesuela kabi davlatlarga nisbatan olib borilgan siyosat
bunga misol bo‘la oladi.
Boshqa mamlakatlardan xalqaro huquq normalariga so‘zsiz amal qilishni
talab qiladigan AQSHning o‘zi bu normalarni ko‘p marotaba buzgan yoki
ularga umuman qo‘shilmagan. Biologik qurollarni tarqatmaslik haqidagi bitim,
Kioto protokoli singari xalqaro shartnomalar shular jumlasidandir. Dar-voqe,
Kioto protokoli haqida bir narsani aytib o‘tish joiz. hozirga kelib, har yili
iyundan noyabrga qadar amerikaning tropik mintaqalarida davom etadigan
to‘fonlar mavsumi AQSH sanoat korxonalari tomonidan tabiatga etkazilgan
Logotip
rikaga tashqi siyosat kerakmi?” deb nomlangan kitobidan bir parcha keltira - miz: “YAngi ming yillik bo‘sag‘asida Amerika o‘tmishdagi barcha imperiyalarni ham ortda qoldirib, o‘z kuch-qudratining samarasini ko‘rmoqda. Harbiy sohadan to biznesgacha, ilm-fandan, to texnologiyalargacha, oliy ta’limdan ommaviy madaniyatgacha Amerika butun dunyoda cheksiz miqyoslarda ustun kelmoqda. XX asrning so‘ngi 10 yilligida har jihatdan ustun pozitsiyaga ko‘tarilish natijasida Amerika xalqaro barqarorlikni asrashning yagona kafolatiga aylandi”. Muallifning fikricha, jahonning istalgan nuqtasidagi har qanday ziddiyatni hal etishda AQSHga teng keladigani yo‘q. Mamlakatning bunday gegemonlik siyosatiga qarshi bo‘lgan har qanday harakat Kissinjerning ta’kidlashicha, “milliy manfaatlarga tahdid”dir. Xo‘sh, Prezident G.Trumen davridayoq mukammal tarzda yo‘lga qo‘yilgan, bugun esa yanada shiddatli va andishasiz ko‘rinish kasb etayotgan bu gegemonizm nimalarda namoyon bo‘ladi? Avvalo, siyosiy sohada. Bu borada amerikalik siyosatdonlar amalga oshirishga ulgurgan ishlarga o‘nlab misollar keltirish mumkin. AQSH o‘z yo‘rig‘iga yurishni istamagan dav -latlarga birinchi navbatda siyosiy jihatdan bosim o‘tkazadi. Sanksiyalar qo‘l-lash bilan tahdid qilish, axborot xuruji, siyosiy jihatdan yakkalash va mamla -katning xalqaro maydondagi obro‘sini tushirish kabilar shunday vositalar- dandir. qolaversa, BMT, Xalqaro Valyuta Jamg‘armasi, Jahon Savdo Tashkilo -ti, Jahon banki singari dunyoning eng yirik xalqaro tashkilotlaridagi etakchi rol ham bosim o‘tkazishda katta imkoniyat beradi. Suriya, Sudan, SHimo -liy Koreya, Venesuela kabi davlatlarga nisbatan olib borilgan siyosat bunga misol bo‘la oladi. Boshqa mamlakatlardan xalqaro huquq normalariga so‘zsiz amal qilishni talab qiladigan AQSHning o‘zi bu normalarni ko‘p marotaba buzgan yoki ularga umuman qo‘shilmagan. Biologik qurollarni tarqatmaslik haqidagi bitim, Kioto protokoli singari xalqaro shartnomalar shular jumlasidandir. Dar-voqe, Kioto protokoli haqida bir narsani aytib o‘tish joiz. hozirga kelib, har yili iyundan noyabrga qadar amerikaning tropik mintaqalarida davom etadigan to‘fonlar mavsumi AQSH sanoat korxonalari tomonidan tabiatga etkazilgan
cheksiz zararning, aniqrog‘i, ana shu xalqaro shartnomaga qo‘shil-maslikning
oqibatidir.Bu  haqda  olimlar  amerika  hukumatini  bundan  35  yil  oldin
ogohlantirgan  edilar  va  bugun  ham  bu  chaqiriqlar  tingani  yo‘q.  Ammo
protokolga qo‘shilish, bu – juda katta xarajat, deganidir. Ortiqcha xara-jatlar
esa qo‘shma SHtatlarga kerak emas.
1972 yilda imzolangan, dunyo xavfsizligi va barqarorligining o‘ziga xos garovi
sifatida  qaralgan  Raketaga  qarshi  mudofaa  tizimlari  haqidagi  xalqaro
SHartnomadan ham qo‘shma shtatlar bir tomonlama chiqib ketdi. Bu harakat
eng  muhim  siyosiy  masalalarda  o‘z  manfaatini  ochiqdan-ochiq  ustun
qo‘yishning yaqqol namoyishidir. YUgoslaviyaga (1990-yillar), Iroqqa (1990-
2003) berilgan havo zarbalari, Koreya (1950-yillar), Vetnam (1963-1965) da
olib bor -ilgan harbiy harakatlar, ko‘plab mamlakatlarning ichki va tashqi
siyosatiga bo -sim  o‘tkazishga  urinish bilan Amerika eng muhim xalqaro
shartnomalar(BMT  Nizomi, Xelsinki shartnomasi kabilar)da ko‘zda tutilgan
davlatlarning  suve  –reniteti,  ichki  ishlarga  aralashmaslik,  chegaralarning
daxlsizligi, kuch ishla tmaslik singari xalqaro huquqning asosiy tamoyillarini
qo‘pol ravishda buzgan.
AQSH tomonidan gegemonizm siyosati iqtisodiy siyosatda ham faol
qo‘llani  -ladi. Hech  ko‘zingiz  tushganmi,  “Maykrosoft”  korporatsiyasining
Mashhur  kom-pyuter  dasturlarini  o‘rnatayotganingizda  dastavval  ekranda
“Litsenziya kelishu -vi” degan oyna paydo bo‘ladi. Uning bandlaridan birida
shunday  yozuv  bor:  “Siz  ushbu  kompyuter  dasturini  AQSH  tomonidan
cheklovlar  joriy  etilgan  davlatlar,  jumladan,  Kuba,  Eron,  Iroq,  Liviya,
SHimoliy Koreya, Sudan va Suriyaga olib kirmaslik, bu davlatlar fuqarolariga
vaqtinchalik  foydalanish  uchun  bermaslik  majburiyatini  olasiz”.  Bunday
cheklov  AQSH  Savdo  vazirligi-ning  Eksport  nazorati  byurosi  tomonidan
Amerikada ishlab chiqariladigan bar -cha mahsulotlarga belgilanadi. Ushbu
taqiqning demokratiya talabalariga qay darajada mos kelishi masalasini inson
huquqlari himoyachilariga qoldirgan holda aytmoqchimizki, bu iqtisodiy bosim
o‘tkazish yo‘llaridan biri xolos.
AQSH iqisodiy siyosatining eng ko‘p norozilik uyg‘otadigan yana bir
jihati  –  barchani  dollarga  xalqaro  valyuta  sifatida  qarashga  majburlash.
Logotip
cheksiz zararning, aniqrog‘i, ana shu xalqaro shartnomaga qo‘shil-maslikning oqibatidir.Bu haqda olimlar amerika hukumatini bundan 35 yil oldin ogohlantirgan edilar va bugun ham bu chaqiriqlar tingani yo‘q. Ammo protokolga qo‘shilish, bu – juda katta xarajat, deganidir. Ortiqcha xara-jatlar esa qo‘shma SHtatlarga kerak emas. 1972 yilda imzolangan, dunyo xavfsizligi va barqarorligining o‘ziga xos garovi sifatida qaralgan Raketaga qarshi mudofaa tizimlari haqidagi xalqaro SHartnomadan ham qo‘shma shtatlar bir tomonlama chiqib ketdi. Bu harakat eng muhim siyosiy masalalarda o‘z manfaatini ochiqdan-ochiq ustun qo‘yishning yaqqol namoyishidir. YUgoslaviyaga (1990-yillar), Iroqqa (1990- 2003) berilgan havo zarbalari, Koreya (1950-yillar), Vetnam (1963-1965) da olib bor -ilgan harbiy harakatlar, ko‘plab mamlakatlarning ichki va tashqi siyosatiga bo -sim o‘tkazishga urinish bilan Amerika eng muhim xalqaro shartnomalar(BMT Nizomi, Xelsinki shartnomasi kabilar)da ko‘zda tutilgan davlatlarning suve –reniteti, ichki ishlarga aralashmaslik, chegaralarning daxlsizligi, kuch ishla tmaslik singari xalqaro huquqning asosiy tamoyillarini qo‘pol ravishda buzgan. AQSH tomonidan gegemonizm siyosati iqtisodiy siyosatda ham faol qo‘llani -ladi. Hech ko‘zingiz tushganmi, “Maykrosoft” korporatsiyasining Mashhur kom-pyuter dasturlarini o‘rnatayotganingizda dastavval ekranda “Litsenziya kelishu -vi” degan oyna paydo bo‘ladi. Uning bandlaridan birida shunday yozuv bor: “Siz ushbu kompyuter dasturini AQSH tomonidan cheklovlar joriy etilgan davlatlar, jumladan, Kuba, Eron, Iroq, Liviya, SHimoliy Koreya, Sudan va Suriyaga olib kirmaslik, bu davlatlar fuqarolariga vaqtinchalik foydalanish uchun bermaslik majburiyatini olasiz”. Bunday cheklov AQSH Savdo vazirligi-ning Eksport nazorati byurosi tomonidan Amerikada ishlab chiqariladigan bar -cha mahsulotlarga belgilanadi. Ushbu taqiqning demokratiya talabalariga qay darajada mos kelishi masalasini inson huquqlari himoyachilariga qoldirgan holda aytmoqchimizki, bu iqtisodiy bosim o‘tkazish yo‘llaridan biri xolos. AQSH iqisodiy siyosatining eng ko‘p norozilik uyg‘otadigan yana bir jihati – barchani dollarga xalqaro valyuta sifatida qarashga majburlash.
Prezidenlik saylovlarida kurash olib boradigan har qanday nomzod – u xoh
demokratlardan, xoh respublikachilardan bo‘lsin, ana shu “xalqaro maqom”ni
ta’minlash yuzasidan o‘z reja-sini taqdim qilishi qoidaga aylangan. Dollarning
xalqaro valyuta sifatida muomalada bo‘lishi juda katta ahamiyat kasb etadi. Bu
holatni soddaroq qilib shunday tushunib olish mumkin. Masalan, Sizning 1
million so‘m pulingiz bor va uni amaldagi kurs bo‘yicha 1 000 dollarga
almashtirdingiz, deylik. Agar AQSH hukumati 10 foizlik devalvatsiya (davlat
tomonidan milliy valyutaning qadrini pasaytirish yo‘li bilan qayta baholash)ni
amalga oshirsa, o‘sha 1 000 dollarni endi 900 ming so‘mga almashtirasiz.
Bunday  devalvatsiyalar  esa  AQSH  iqtisodiy  siyosatida  bir  necha  bor
kuzatilgan.  Ushbu  holatda  ming  emas,  milliardlab  dollarni  o‘z  markaziy
banklarida majburan saqlayotgan davlatlarning ko‘radigan zararini tasavvur
qilish qiyin emas. Ko‘rib turganimizdek, dollarning qattiq valyuta ekanligi
Amerikaga  dunyo  bo‘yicha  o‘z  so‘zini  o‘tkazish  uchun  juda  katta
imkoniyatlarni ochib beradi. 
Gegemonizmning  uchinchi  asosiy  ko‘rinishi  madaniy  siyosatda
namoyon bo‘ladi. YUqorida tilga olingan kitobida Kissinjer yozadi: “Biz bu
millatni  insonlarni  ozod  qilish  uchun  yaratdik,  biz  o‘z  konsepsiyamiz  va
maqsadlarimiz  nuqtai-nazaridan  olib  qaraganda,  Amerika  bilan
cheklanmaymiz  va  endi  barcha  insonlarning  ozod  bo‘lishi  uchun  harakat
qilamiz. Agar bunday qilsasak, Amerikaning shon-shavkati barbod bo‘ladi,
uning qudrati esa havogo uchib keta- di”. Amerikanizmning mohiyatini mana
shu  so‘zlardan  yanada  mufassalroq  anglab  etish  mumkin.  Bunday  siyosat
odatda  “madaniyatlarni  boyitish”,  “demo-kratiya  an’anlarini  joriy  etish”
yo‘llari bilan amalga oshiriladi. O‘z qadriyatlarini saqlashga urinib, bunday
“madaniy uyg‘unlik”ni, “demokratiya talablari”ni qabul qilmaydigan  davlatlar
oldida esa ikki yo‘l turadi: yo bo‘ysunish, yo qoloqlik, xalqaro siyosatda
yakkalanish, obro‘sizlanishga duchor bo‘lish. Bu va yuqorida sanab o‘tilgan
boshqa holatlar AQSH tomonidan qo‘llani-ladigan bosimlardan ayrim misollar
xolos. Amerikaning bunday tashqi siyosa -tidan ko‘zlangan bosh maqsad –
insoniyatning eng muhim  tabiiy, moliyaviy, in -tellektual  va  informatsion
resurslari ustidan qo‘z nazoratini o‘rnatishdir. 
Logotip
Prezidenlik saylovlarida kurash olib boradigan har qanday nomzod – u xoh demokratlardan, xoh respublikachilardan bo‘lsin, ana shu “xalqaro maqom”ni ta’minlash yuzasidan o‘z reja-sini taqdim qilishi qoidaga aylangan. Dollarning xalqaro valyuta sifatida muomalada bo‘lishi juda katta ahamiyat kasb etadi. Bu holatni soddaroq qilib shunday tushunib olish mumkin. Masalan, Sizning 1 million so‘m pulingiz bor va uni amaldagi kurs bo‘yicha 1 000 dollarga almashtirdingiz, deylik. Agar AQSH hukumati 10 foizlik devalvatsiya (davlat tomonidan milliy valyutaning qadrini pasaytirish yo‘li bilan qayta baholash)ni amalga oshirsa, o‘sha 1 000 dollarni endi 900 ming so‘mga almashtirasiz. Bunday devalvatsiyalar esa AQSH iqtisodiy siyosatida bir necha bor kuzatilgan. Ushbu holatda ming emas, milliardlab dollarni o‘z markaziy banklarida majburan saqlayotgan davlatlarning ko‘radigan zararini tasavvur qilish qiyin emas. Ko‘rib turganimizdek, dollarning qattiq valyuta ekanligi Amerikaga dunyo bo‘yicha o‘z so‘zini o‘tkazish uchun juda katta imkoniyatlarni ochib beradi. Gegemonizmning uchinchi asosiy ko‘rinishi madaniy siyosatda namoyon bo‘ladi. YUqorida tilga olingan kitobida Kissinjer yozadi: “Biz bu millatni insonlarni ozod qilish uchun yaratdik, biz o‘z konsepsiyamiz va maqsadlarimiz nuqtai-nazaridan olib qaraganda, Amerika bilan cheklanmaymiz va endi barcha insonlarning ozod bo‘lishi uchun harakat qilamiz. Agar bunday qilsasak, Amerikaning shon-shavkati barbod bo‘ladi, uning qudrati esa havogo uchib keta- di”. Amerikanizmning mohiyatini mana shu so‘zlardan yanada mufassalroq anglab etish mumkin. Bunday siyosat odatda “madaniyatlarni boyitish”, “demo-kratiya an’anlarini joriy etish” yo‘llari bilan amalga oshiriladi. O‘z qadriyatlarini saqlashga urinib, bunday “madaniy uyg‘unlik”ni, “demokratiya talablari”ni qabul qilmaydigan davlatlar oldida esa ikki yo‘l turadi: yo bo‘ysunish, yo qoloqlik, xalqaro siyosatda yakkalanish, obro‘sizlanishga duchor bo‘lish. Bu va yuqorida sanab o‘tilgan boshqa holatlar AQSH tomonidan qo‘llani-ladigan bosimlardan ayrim misollar xolos. Amerikaning bunday tashqi siyosa -tidan ko‘zlangan bosh maqsad – insoniyatning eng muhim tabiiy, moliyaviy, in -tellektual va informatsion resurslari ustidan qo‘z nazoratini o‘rnatishdir.
Sovet Ittifoqi parchalangach, qo‘shma SHtatlar mazkur hududda ham o‘z
hukmronligini o‘rnatishga jahd bilan kirishdi. Rasmiy Vashingtonning butun
diqqat  e’tibori,  sobiq  davlat  kotibi  M.  Olbrayt  xonimning  ta’biri  bilan
aytganda, “postsovet hududidagi ajralishlarni boshqarish” jarayoniga qaratildi.
har tomonlama puxta ishlab chiqilgan loyihalar, dasturlar; barcha sohalarni
qamrab  olgan  xalqaro,  nodavlat  notijorat  tashkilotlar;  ta’sirli  kuchga  ega
bo‘lgan OAV yordamida bu hududda mustahkam baza yaratildi. 10 yildan
ortiqroq  muttasil,  izchil  harakatlar  natijasi  o‘laroq,  Gruziya,  Ukraina,
Qirg‘izistonda  birin  ketin  rangli  inqiloblar  yuz  brdi.  Biz  ushbu  mavzuga
batafsil  to‘xtamoqchi  emasmiz,  balki  e’tiboringizni  boshqa  masalaga  -
AQSHning Markaziy Osiyodagi geosiyosiy maqsadlariga qaratmoqchimiz.
Bush ma’muriyati “Katta YAqin SHarq” degan yangi geografik atamani
o‘ylab topdi. 2003 yil 19 oktyabrda NATO Kengashi yig‘ilishida chiqish qilar
ekan, AQSHning NATOdagi domiy vakili Nikolas Barnes “Biz butun diqqat
e’tiborimizni aynan Katta YAqin SHarqqa qaratishimiz lozim”, degan so‘zlarni
aytgandi. Bu atama o‘z ichiga Markaziy Osiyo, SHimoliy Afrika va SHarqiy
Arab davlatlarini olgan juda katta hududni anglatadi. SHubhasiz, jami aholisi
67 mln.dan ziyod, yillik yalpi ichki mahsulot 60 mlrd. dollardan ortadigan, eng
zarur tabiiy zahiralarga juda boy Maar kaziy Osiyo hududi, shu jumladan,
O‘zbekiston qit’adagi joylashgan o‘rni (shimolda–Rossiya; janubda–Pokiston,
Hindiston, Eron; SHarqda–Xitoy, Koreya, YAponiya; g‘arbda–Kaspiy dengizi,
Turkiya, YAq -in SHarq mamlakatlari)ni ham inobatga olsak, katta ahamiyat
kasb etadi.  SHu tariqa, mo‘ljal  bir  vaqtlar  qadrdon strategik hamkor  deb
atalgan, 2001 yil sentyabrdagi terrorchilik harakatlaridan so‘ng hatto harbiy
aerodromigacha bo‘shatib bergan O‘zbekistonga qaratildi. 
2005 yil Andijonda amalga oshirilgan terrorchilik harakatlaridan so‘ng,
mana bir yilki, mamlakatimizga nisbatan o‘tkazilayot- gan bosimlar hamon
tinmayapti. Bu ssenariy (baolki endi, serial deb atash maqsadga muvofiqdir)
davomida bosimning barcha usul-lari qo‘llanildi: Bi-Bi-Si, “Ozodlik” radiosi,
Nyu-York  Tayms  kabi  gazetalar  Assoshieyted  Press,  Reyter  axborot
agentliklari singari turli OAV orqali axborot xuruji; BMT, Human Rights
Logotip
Sovet Ittifoqi parchalangach, qo‘shma SHtatlar mazkur hududda ham o‘z hukmronligini o‘rnatishga jahd bilan kirishdi. Rasmiy Vashingtonning butun diqqat e’tibori, sobiq davlat kotibi M. Olbrayt xonimning ta’biri bilan aytganda, “postsovet hududidagi ajralishlarni boshqarish” jarayoniga qaratildi. har tomonlama puxta ishlab chiqilgan loyihalar, dasturlar; barcha sohalarni qamrab olgan xalqaro, nodavlat notijorat tashkilotlar; ta’sirli kuchga ega bo‘lgan OAV yordamida bu hududda mustahkam baza yaratildi. 10 yildan ortiqroq muttasil, izchil harakatlar natijasi o‘laroq, Gruziya, Ukraina, Qirg‘izistonda birin ketin rangli inqiloblar yuz brdi. Biz ushbu mavzuga batafsil to‘xtamoqchi emasmiz, balki e’tiboringizni boshqa masalaga - AQSHning Markaziy Osiyodagi geosiyosiy maqsadlariga qaratmoqchimiz. Bush ma’muriyati “Katta YAqin SHarq” degan yangi geografik atamani o‘ylab topdi. 2003 yil 19 oktyabrda NATO Kengashi yig‘ilishida chiqish qilar ekan, AQSHning NATOdagi domiy vakili Nikolas Barnes “Biz butun diqqat e’tiborimizni aynan Katta YAqin SHarqqa qaratishimiz lozim”, degan so‘zlarni aytgandi. Bu atama o‘z ichiga Markaziy Osiyo, SHimoliy Afrika va SHarqiy Arab davlatlarini olgan juda katta hududni anglatadi. SHubhasiz, jami aholisi 67 mln.dan ziyod, yillik yalpi ichki mahsulot 60 mlrd. dollardan ortadigan, eng zarur tabiiy zahiralarga juda boy Maar kaziy Osiyo hududi, shu jumladan, O‘zbekiston qit’adagi joylashgan o‘rni (shimolda–Rossiya; janubda–Pokiston, Hindiston, Eron; SHarqda–Xitoy, Koreya, YAponiya; g‘arbda–Kaspiy dengizi, Turkiya, YAq -in SHarq mamlakatlari)ni ham inobatga olsak, katta ahamiyat kasb etadi. SHu tariqa, mo‘ljal bir vaqtlar qadrdon strategik hamkor deb atalgan, 2001 yil sentyabrdagi terrorchilik harakatlaridan so‘ng hatto harbiy aerodromigacha bo‘shatib bergan O‘zbekistonga qaratildi. 2005 yil Andijonda amalga oshirilgan terrorchilik harakatlaridan so‘ng, mana bir yilki, mamlakatimizga nisbatan o‘tkazilayot- gan bosimlar hamon tinmayapti. Bu ssenariy (baolki endi, serial deb atash maqsadga muvofiqdir) davomida bosimning barcha usul-lari qo‘llanildi: Bi-Bi-Si, “Ozodlik” radiosi, Nyu-York Tayms kabi gazetalar Assoshieyted Press, Reyter axborot agentliklari singari turli OAV orqali axborot xuruji; BMT, Human Rights
Watch, IWPR, Xalqaro Amnistiya qo‘mitasi singari xalqaro tashkilotlar orqali
siyosiy bosim o‘tkazilmoqda.
Ammo, bir savol tug‘iladi: AQSH nima uchun bizdan norozi? 13 may
kuni  Andijonda  og‘ir  jinoyatlar  sodir  etgan  terrorchilarga  qarshi  qat’iy
pozitsiyada  turganimiz,  chegaradan  noqonuniy o‘tib ketgan  “qochqinlar”ni
qonuniy talab qilayotganimiz yoki “Katta YAqin SHarqda” katta ishtiyoq va
muvaffaqiyat bilan amalga oshirilayotgan rejalarga o‘zi “kichkinagina” bir
davlat  bo‘la  turib,  “tap  tortmay”  xalaqit  berayotganimiz  uchundir  balki?!
Mamlakatimizning  eng  yuqori  sud  instansiyasida,  xorijiy  diplomatlar  va
jurnalistlar qarshisida ko‘rsatma bergan ayblanuvchilar Andijon fojealarida
tashqi kuchlarning, xususan, AQSHning qo‘li borligi haqidagi ma’lumotlarni
aytdi. Agar, ushbu ko‘rsatma isbotlanadigan bo‘lsa, AQSH o‘z siyosatida yana
bir g‘irrom tamoyil, ya’ni “Sening dushmaning – mening do‘stim” degan
qoidaga  amal  qilishi  o‘z  tasdig‘ini  topmoqda.  YOdingizda  bo‘lsa,  sobiq
Ittifoqqa nisbatan Afg‘oniston maslasida shunday siyosat amalga oshirilgan va
bu  keyin  AQSHning  o‘ziga  ham,  boshqalarga  ham  katta  balo  keltirgan
“Tolibon” harakatining yuzaga kelishiga zamin yaratgandi. 
AQSH tomonidan olib borilayotgan bu siyosat, yuqorida keltirilgan misol-
lardan so‘ng, “zamona zo‘rniki ekanda”, deb, umidsizlikka tushmaslik kerak.
Aslo!
CHunki,  jinsi  shim  kiygan,  doim  “kola”  ichib,  CNN  yangilik-larini
ko‘radigan odam amerikalik bo‘lib qolavermaydi. Oliy millat va dunyo egasi
bo‘lishga da’vogarlar tarixda ko‘p kuzatilgan va ularning hammasi inqirozga
yuz tutgan. 
Albatta,  biz  uchun  Nyu-Yorkdagi  140  qavatli  osmono‘par  bino
Bibixonim madrasasidagi bitta koshinning, eng zo‘r qo‘shig‘i “Munojot” ning
bitta nolasi, xot-dog va pitssa bitta obi-nonning o‘rnini bosa olmaydi. 
MDH davlatlariga nisbatan bu borada yangicha taktika qo‘llanilmoqda.
Ushbu mamlakatlardagi ijtimoiy-iqtisodiy muammolardan foydalanib jamiyat
va davlatga qarshi kuchlarni har tomonlama qo‘llab, kerak bo‘lsa, buzg‘unchi-
terrorchilarni ham rag‘batlantirgan holda (Andijon voqealarida xuddi shunday
yo‘l  tutildi)  qonuniy  hokimiyatni  ag‘darib  tashlashga  harakatlar  ko‘zga
Logotip
Watch, IWPR, Xalqaro Amnistiya qo‘mitasi singari xalqaro tashkilotlar orqali siyosiy bosim o‘tkazilmoqda. Ammo, bir savol tug‘iladi: AQSH nima uchun bizdan norozi? 13 may kuni Andijonda og‘ir jinoyatlar sodir etgan terrorchilarga qarshi qat’iy pozitsiyada turganimiz, chegaradan noqonuniy o‘tib ketgan “qochqinlar”ni qonuniy talab qilayotganimiz yoki “Katta YAqin SHarqda” katta ishtiyoq va muvaffaqiyat bilan amalga oshirilayotgan rejalarga o‘zi “kichkinagina” bir davlat bo‘la turib, “tap tortmay” xalaqit berayotganimiz uchundir balki?! Mamlakatimizning eng yuqori sud instansiyasida, xorijiy diplomatlar va jurnalistlar qarshisida ko‘rsatma bergan ayblanuvchilar Andijon fojealarida tashqi kuchlarning, xususan, AQSHning qo‘li borligi haqidagi ma’lumotlarni aytdi. Agar, ushbu ko‘rsatma isbotlanadigan bo‘lsa, AQSH o‘z siyosatida yana bir g‘irrom tamoyil, ya’ni “Sening dushmaning – mening do‘stim” degan qoidaga amal qilishi o‘z tasdig‘ini topmoqda. YOdingizda bo‘lsa, sobiq Ittifoqqa nisbatan Afg‘oniston maslasida shunday siyosat amalga oshirilgan va bu keyin AQSHning o‘ziga ham, boshqalarga ham katta balo keltirgan “Tolibon” harakatining yuzaga kelishiga zamin yaratgandi. AQSH tomonidan olib borilayotgan bu siyosat, yuqorida keltirilgan misol- lardan so‘ng, “zamona zo‘rniki ekanda”, deb, umidsizlikka tushmaslik kerak. Aslo! CHunki, jinsi shim kiygan, doim “kola” ichib, CNN yangilik-larini ko‘radigan odam amerikalik bo‘lib qolavermaydi. Oliy millat va dunyo egasi bo‘lishga da’vogarlar tarixda ko‘p kuzatilgan va ularning hammasi inqirozga yuz tutgan. Albatta, biz uchun Nyu-Yorkdagi 140 qavatli osmono‘par bino Bibixonim madrasasidagi bitta koshinning, eng zo‘r qo‘shig‘i “Munojot” ning bitta nolasi, xot-dog va pitssa bitta obi-nonning o‘rnini bosa olmaydi. MDH davlatlariga nisbatan bu borada yangicha taktika qo‘llanilmoqda. Ushbu mamlakatlardagi ijtimoiy-iqtisodiy muammolardan foydalanib jamiyat va davlatga qarshi kuchlarni har tomonlama qo‘llab, kerak bo‘lsa, buzg‘unchi- terrorchilarni ham rag‘batlantirgan holda (Andijon voqealarida xuddi shunday yo‘l tutildi) qonuniy hokimiyatni ag‘darib tashlashga harakatlar ko‘zga