Madaniyatning shaxs va jamiyat hayotidagi o‘rni

Yuklangan vaqt

2024-03-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

112,0 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 “Madaniyat tushunchasiga tarixiylik va ilmiylik” 
2  Madaniyatning shaxs va jamiyat hayotidagi o‘rni 
                                               
  Kirish: 
- Biror bir jamiyat ma’naviy imkoniyatlarini, odamlar ongida ma’naviy va 
axloqiy qadriyatlarni rivojlantirmay hamda mustahkamlamay turib o’z istiqbolini 
tasavvur eta olmaydi. 
-  Xalqning madaniy qadriyatlari, ma’naviy me’rosi ming yillar mobaynida 
Sharq xalqlari uchun qudratli ma’naviyat manbai bo’lib xizmat qilgan. Uzoq vaqt 
davom etgan qattiq mafkuraviy tazyiqqa qaramay, O’zbekiston xalqi avloddan-
avlodga o’tib kelgan o’z tarixiy va madaniy qadriyatlarni hamda o’ziga xos 
an’analarini saqlab qolishga muvaffaq bo’ldi. 
- Mustaqqilligimizning dastlabki yillaridanoq ajdodlarimiz tomonidan ko’p 
asrlar mobaynida yaratilib kelingan g’oyat ulkan, bebaho ma’naviy va madaniy 
merosni tiklash davlat siyosati darajasiga ko’tarilgan nihoyatda muhim vazifa 
bo’lib qoldi. Biz ma’naviy qadriyatlarni shakillantirishni milliy o’zlikni 
anglashning o’sishidan, xalqning ma’naviy sarchashmalariga, uning ildizlariga 
qaytishidan iborat uzviy, tabiiy jarayon deb hisoblaymiz. 
1 “Madaniyat tushunchasiga tarixiylik va ilmiylik” 2 Madaniyatning shaxs va jamiyat hayotidagi o‘rni Kirish: - Biror bir jamiyat ma’naviy imkoniyatlarini, odamlar ongida ma’naviy va axloqiy qadriyatlarni rivojlantirmay hamda mustahkamlamay turib o’z istiqbolini tasavvur eta olmaydi. - Xalqning madaniy qadriyatlari, ma’naviy me’rosi ming yillar mobaynida Sharq xalqlari uchun qudratli ma’naviyat manbai bo’lib xizmat qilgan. Uzoq vaqt davom etgan qattiq mafkuraviy tazyiqqa qaramay, O’zbekiston xalqi avloddan- avlodga o’tib kelgan o’z tarixiy va madaniy qadriyatlarni hamda o’ziga xos an’analarini saqlab qolishga muvaffaq bo’ldi. - Mustaqqilligimizning dastlabki yillaridanoq ajdodlarimiz tomonidan ko’p asrlar mobaynida yaratilib kelingan g’oyat ulkan, bebaho ma’naviy va madaniy merosni tiklash davlat siyosati darajasiga ko’tarilgan nihoyatda muhim vazifa bo’lib qoldi. Biz ma’naviy qadriyatlarni shakillantirishni milliy o’zlikni anglashning o’sishidan, xalqning ma’naviy sarchashmalariga, uning ildizlariga qaytishidan iborat uzviy, tabiiy jarayon deb hisoblaymiz. - Xalqimiz siyosiy mustaqillik va ozodlikni qo’lga kiritgach o’z taqdirining 
chinakkam egasi, o’z tarixining ajdodkori, o’ziga xos milliy madaniyatning 
sohibiga aylandi. 
- Tarix xotirasi, xalqning, jonajon o’lkaning, davlatimiz hududining xolis 
va xaqqoniy tarixini tiklash milliy o’zlikni anglatishni, ta’bir joyiz bo’lsa milliy 
iftixorni tiklash va o’stirish jarayonida muhim o’rin tutadi. 
- Tarix millatning haqiqiy tarbiyachisiga aylanib bormoqda. Buyuk 
ajdodlarimizning ishlari va jasoratlari tarixiy xotiramizni jonlantirib, yangi 
fuqarolik ongini shakillantiradi. Axloqiy  tarbiya va ibrat manbaiga aylanmoqda. 
Markaziy osiyo tarixida siyosiy aql-idrok bilan ma’naviy jasoratni, madaniy 
dunyoqarash bilan qomusiy bilimdonlikni o’ziga mujassam etgan buyuk arboblar 
ko’p bolgan. 
- Imom Buxoriy, Imom Termiziy, Xoja Bahoviddin Naqshband, Xoja 
Axmad Yassaviy, Al Xorazmiy, Beruniy, Ibn Sino, Amir Temur. Mirzo Ulug’bek, 
Zahiriddin Muhammad Bobur va boshqa ko’plab buyuk ajdodlarimiz milliy 
madaniyatimizni rivojlantirishda ulkan hissa qo’shdilar, xalqimizning milliy 
iftixori bo’lib qoldilar. Ularning nomlari, jahon sivilizatsiyasi taraqqiyotida 
qo’shgan buyuk xissalari butun dunyoga ma’lum.  
- Tarixiy tajriba an’analarining meros bo’lib o’tishi bularning barchasi 
yangidan yangi avlodlarni tarbiyalaydigan qadriyatlarga ajralib qolmog’i lozim. 
- Bizning madaniyatimiz butun insoniyatni o’ziga rom etib kelayotgan 
markaz bo’lib qolganligi tasodifiy emas. Samarqand, Buxoro, Xiva faqat olimlar 
va san’at ixlosmandlari uchungina emas, balki tarix va tarixiy qadriyatlar bilan 
qiziquvchi barcha kishilar uchun ziyoratgohga aylangan. 
- Xalqimizning etnik madaniy va diniy sabr bardoshi ma’naviy 
uyg’onishning yana bir bitmas tuganmas manbaidir. 
- Ijtimoiy hayotimizni isloh qilish va yangilash bosh ma’naviy 
madaniyatning qudratli qatlamlari boshlandi. O’zbek madaniyatining umuminsoniy 
mohiyati, ma’naviy-ruhiy qadryatlarning va milliy o’zlikni anglashning tiklanishi 
bu birlikning negizini tashkil etdi. 
- Xalqimiz siyosiy mustaqillik va ozodlikni qo’lga kiritgach o’z taqdirining chinakkam egasi, o’z tarixining ajdodkori, o’ziga xos milliy madaniyatning sohibiga aylandi. - Tarix xotirasi, xalqning, jonajon o’lkaning, davlatimiz hududining xolis va xaqqoniy tarixini tiklash milliy o’zlikni anglatishni, ta’bir joyiz bo’lsa milliy iftixorni tiklash va o’stirish jarayonida muhim o’rin tutadi. - Tarix millatning haqiqiy tarbiyachisiga aylanib bormoqda. Buyuk ajdodlarimizning ishlari va jasoratlari tarixiy xotiramizni jonlantirib, yangi fuqarolik ongini shakillantiradi. Axloqiy tarbiya va ibrat manbaiga aylanmoqda. Markaziy osiyo tarixida siyosiy aql-idrok bilan ma’naviy jasoratni, madaniy dunyoqarash bilan qomusiy bilimdonlikni o’ziga mujassam etgan buyuk arboblar ko’p bolgan. - Imom Buxoriy, Imom Termiziy, Xoja Bahoviddin Naqshband, Xoja Axmad Yassaviy, Al Xorazmiy, Beruniy, Ibn Sino, Amir Temur. Mirzo Ulug’bek, Zahiriddin Muhammad Bobur va boshqa ko’plab buyuk ajdodlarimiz milliy madaniyatimizni rivojlantirishda ulkan hissa qo’shdilar, xalqimizning milliy iftixori bo’lib qoldilar. Ularning nomlari, jahon sivilizatsiyasi taraqqiyotida qo’shgan buyuk xissalari butun dunyoga ma’lum. - Tarixiy tajriba an’analarining meros bo’lib o’tishi bularning barchasi yangidan yangi avlodlarni tarbiyalaydigan qadriyatlarga ajralib qolmog’i lozim. - Bizning madaniyatimiz butun insoniyatni o’ziga rom etib kelayotgan markaz bo’lib qolganligi tasodifiy emas. Samarqand, Buxoro, Xiva faqat olimlar va san’at ixlosmandlari uchungina emas, balki tarix va tarixiy qadriyatlar bilan qiziquvchi barcha kishilar uchun ziyoratgohga aylangan. - Xalqimizning etnik madaniy va diniy sabr bardoshi ma’naviy uyg’onishning yana bir bitmas tuganmas manbaidir. - Ijtimoiy hayotimizni isloh qilish va yangilash bosh ma’naviy madaniyatning qudratli qatlamlari boshlandi. O’zbek madaniyatining umuminsoniy mohiyati, ma’naviy-ruhiy qadryatlarning va milliy o’zlikni anglashning tiklanishi bu birlikning negizini tashkil etdi.  
1. “Madaniyat” tushunchasida tarixiylik va ilmiylik 
 
- Madaniyat – bu insonlarning ijodiy faoliyati tufayli yaratigan moddiy va 
ma’naviy boyliklar majmuigina bo’lib qolmay, ayni paytda bu jamiyat 
taraqqiyotining darajasini ham ifodalaydi ya’ni, jamiyatdagi bilim, ma’zon va 
qadriyatlarning yig’indisi madaniyatda gavdalanadi. Madaniyatni o’rganishda 
obyektiv qonuniyatlar, hodisalardagi sababiy bog’liqlik haqidagi ma’naviy 
tasavvurlardan foydalanmaslik ham mumkin. Umumiy bir soha sifatida 
madaniyatga sistemali yondashuv bir-biriga ta’sir etuvchi turli madaniyat 
sohalarining o’ziga xos xususiyatlari bo’lib emas balki ularni yaxlit tasavvur etish 
imkoniyatini 
beradi. 
Sistemali 
yondashuv 
taraqqiyotining 
juda 
ko’p 
imkoniyatlaridan foydalanishga imkon yaratadi. Aynan, sistemali yondashuv 
madaniyatga o’ziga xos shaklda munosabat bildirgan kishilar hayot faoliyati 
sohalari, madaniyat institutlari tashkil topib, ular aniq tuzilmaga va aniq 
vazifalarga ega bo’lgan holda ijtimoiy munosabatlar tamoyili, komunikatsiya, 
madaniy namunalarni tashkil qilib madaniyat tizimini belgilaydi. 
           Madaniyatni ilmiy izohlab uning tarixiy mazmuni va ma’nosi 
ijtimoiy, tarixiy bilimlar tizimidagi o’rni va mavqeyini asoslab beradi. 
“Madaniyat’’ atamasi hozirgi zamon ilmiy adabiyotlarda rang-barang ma’nolarda 
ifodalangan. ”Madaniyat” va “kultura” atamalari mutaxasislar fikriga ko’ra ayni 
ma’noni anglatib, lotincha “ishlov berish”, “parvarish qilish” ma’nosini anglatgan. 
Keyinchalik “ma’rifatli bo’lish”, “tarbiyali”, “bilimli bo’lish” mazmunida 
ishlatilgan. O’zbek tilida keng ishlatiladigan “Madaniyat” atamasi arabcha 
“madaniy” 
– 
“shaharlik” 
dagan 
ma’noni 
bildiradi. 
Agar 
Amerikalik 
madaniyatshunos 
olimlar 
A.Kreber 
va 
K.Klakxonlarning 
1952-yildagi 
ma’lumotlarga ko’ra madaniyat hodisasiga berilgan ta’rif 164 ta bo’lsa so’nggi 
adabiyotlarda bu raqam 400 dan ortiqni tashkil etadi.  
Qadimi Rim “madaniyat” - tushunchasi hayotni ma’naviy jihatdan yanada 
yaxshilashga va tozalashga qaratilgan g’amxurlik degan ma’noda ham 
1. “Madaniyat” tushunchasida tarixiylik va ilmiylik - Madaniyat – bu insonlarning ijodiy faoliyati tufayli yaratigan moddiy va ma’naviy boyliklar majmuigina bo’lib qolmay, ayni paytda bu jamiyat taraqqiyotining darajasini ham ifodalaydi ya’ni, jamiyatdagi bilim, ma’zon va qadriyatlarning yig’indisi madaniyatda gavdalanadi. Madaniyatni o’rganishda obyektiv qonuniyatlar, hodisalardagi sababiy bog’liqlik haqidagi ma’naviy tasavvurlardan foydalanmaslik ham mumkin. Umumiy bir soha sifatida madaniyatga sistemali yondashuv bir-biriga ta’sir etuvchi turli madaniyat sohalarining o’ziga xos xususiyatlari bo’lib emas balki ularni yaxlit tasavvur etish imkoniyatini beradi. Sistemali yondashuv taraqqiyotining juda ko’p imkoniyatlaridan foydalanishga imkon yaratadi. Aynan, sistemali yondashuv madaniyatga o’ziga xos shaklda munosabat bildirgan kishilar hayot faoliyati sohalari, madaniyat institutlari tashkil topib, ular aniq tuzilmaga va aniq vazifalarga ega bo’lgan holda ijtimoiy munosabatlar tamoyili, komunikatsiya, madaniy namunalarni tashkil qilib madaniyat tizimini belgilaydi. Madaniyatni ilmiy izohlab uning tarixiy mazmuni va ma’nosi ijtimoiy, tarixiy bilimlar tizimidagi o’rni va mavqeyini asoslab beradi. “Madaniyat’’ atamasi hozirgi zamon ilmiy adabiyotlarda rang-barang ma’nolarda ifodalangan. ”Madaniyat” va “kultura” atamalari mutaxasislar fikriga ko’ra ayni ma’noni anglatib, lotincha “ishlov berish”, “parvarish qilish” ma’nosini anglatgan. Keyinchalik “ma’rifatli bo’lish”, “tarbiyali”, “bilimli bo’lish” mazmunida ishlatilgan. O’zbek tilida keng ishlatiladigan “Madaniyat” atamasi arabcha “madaniy” – “shaharlik” dagan ma’noni bildiradi. Agar Amerikalik madaniyatshunos olimlar A.Kreber va K.Klakxonlarning 1952-yildagi ma’lumotlarga ko’ra madaniyat hodisasiga berilgan ta’rif 164 ta bo’lsa so’nggi adabiyotlarda bu raqam 400 dan ortiqni tashkil etadi. Qadimi Rim “madaniyat” - tushunchasi hayotni ma’naviy jihatdan yanada yaxshilashga va tozalashga qaratilgan g’amxurlik degan ma’noda ham foydalanilgan. Ko’rinib turibdiki ”Madaniyat” tushunchasi xilma-xil talqiniga 
qaramay qadimdan hozirgi kungacha o’z mohiyatini o’zgartirmagan.  
- Hozirgi davrdagi madaniyaning ilmiy tushunchasi insoniyat tomonidan 
yaratilga va yaratilishi davom etayotgan ma’naviyat, ruhiyatining uziga xosligini 
anglashi natijasida vujudga keldi. Insoniyatning ”Tabiiy” turmush tarzi shaklida 
yashagan davrda : ya’ni terib iste’mol qilish, ov qilish, baliq tutish, chorvadorlik va 
dehqonchilik bilan shug’ullangan vaqtlarida madaniyat to’g’risidagi fikrning 
tug’ulishi munozaralidir. Oddiy, bir maromda rivojlanuvchi jamiyatda inson o’z 
madaniyati bilan “qo’shilib” yashagan. Urf-odatlar, e’tiqodlar hayotning moddiy 
va ijtimoiy shakillari undan farq qiladi. Madaniyatning  avtonomiyasi namoyon 
bo’lishi bilan  muayyan darajada texnikaning rivojlanishi va mehnatning 
ijtimoiylashuviga erishish talab etiladi. Shu asosida madaniyat asta-sekinlik bilan 
insoniyatdan tobora ko’proq mustaqqil bo’lib boradi. Insonning esa madaniyatga 
tobeliga ortadi. 
        Insoniyat jamiyati doimiy rivojida bo’lib, u o’zgarib takomillasib 
boradi. Turli tarixiy davrlarda va xilma-xil madaniyatlarda odamlar dunyoni 
o’zgacha anglaydilar va qabul qiladilar, o’zlariga xos ravishda tasavvurlari va 
bilimlarini hosil qiladilar. 
- Madaniyat – jamiyatning mahsuli, ijtimoiy hayotning keng jabhalaridan 
biridir. Madaniyatsiz jamiyat bo’lmaganidek, madaniyat ham jamiyatdan 
tashqarida mavjud bo’lmaydi. Murakkab ijtimoiy voqeylik sifatida madaniyatning 
o’ziga xos xususiyati shundaki, u insoniyat avlodlarining mehnati va bilimlarini 
o’ziga singdirib oladi, saqlayda va doimiy boyitib boradi. Madaniyat ijtimoiy 
hayotning vorisligi, qadriyatlarini to’plashi va ularni kelgusi avlodlarga yetkazib 
berish bilan bog’liq bo’lgan sohalarni ifodalaydi. 
           Ijtimoiy hayotning tarkibiy qismi sifatida madaniyatni jamiyatda 
tutgan o’rni, jamiyatning mazmuniga va tahlil qilinayotgan ijtimoiy borliqning 
xususiyatlariga bog’liqdir. Ijtimoiy jarayon kishilarning hatti-harakati, ya’ni sotsial 
faoliyati madaniy idiallarini, qadriyatlarni, normalarni qaror toptirilishi yoki 
barham berilishida vosita vazifasini, shuningdek kishilarning ijtimoiy va shaxsiy 
foydalanilgan. Ko’rinib turibdiki ”Madaniyat” tushunchasi xilma-xil talqiniga qaramay qadimdan hozirgi kungacha o’z mohiyatini o’zgartirmagan. - Hozirgi davrdagi madaniyaning ilmiy tushunchasi insoniyat tomonidan yaratilga va yaratilishi davom etayotgan ma’naviyat, ruhiyatining uziga xosligini anglashi natijasida vujudga keldi. Insoniyatning ”Tabiiy” turmush tarzi shaklida yashagan davrda : ya’ni terib iste’mol qilish, ov qilish, baliq tutish, chorvadorlik va dehqonchilik bilan shug’ullangan vaqtlarida madaniyat to’g’risidagi fikrning tug’ulishi munozaralidir. Oddiy, bir maromda rivojlanuvchi jamiyatda inson o’z madaniyati bilan “qo’shilib” yashagan. Urf-odatlar, e’tiqodlar hayotning moddiy va ijtimoiy shakillari undan farq qiladi. Madaniyatning avtonomiyasi namoyon bo’lishi bilan muayyan darajada texnikaning rivojlanishi va mehnatning ijtimoiylashuviga erishish talab etiladi. Shu asosida madaniyat asta-sekinlik bilan insoniyatdan tobora ko’proq mustaqqil bo’lib boradi. Insonning esa madaniyatga tobeliga ortadi. Insoniyat jamiyati doimiy rivojida bo’lib, u o’zgarib takomillasib boradi. Turli tarixiy davrlarda va xilma-xil madaniyatlarda odamlar dunyoni o’zgacha anglaydilar va qabul qiladilar, o’zlariga xos ravishda tasavvurlari va bilimlarini hosil qiladilar. - Madaniyat – jamiyatning mahsuli, ijtimoiy hayotning keng jabhalaridan biridir. Madaniyatsiz jamiyat bo’lmaganidek, madaniyat ham jamiyatdan tashqarida mavjud bo’lmaydi. Murakkab ijtimoiy voqeylik sifatida madaniyatning o’ziga xos xususiyati shundaki, u insoniyat avlodlarining mehnati va bilimlarini o’ziga singdirib oladi, saqlayda va doimiy boyitib boradi. Madaniyat ijtimoiy hayotning vorisligi, qadriyatlarini to’plashi va ularni kelgusi avlodlarga yetkazib berish bilan bog’liq bo’lgan sohalarni ifodalaydi. Ijtimoiy hayotning tarkibiy qismi sifatida madaniyatni jamiyatda tutgan o’rni, jamiyatning mazmuniga va tahlil qilinayotgan ijtimoiy borliqning xususiyatlariga bog’liqdir. Ijtimoiy jarayon kishilarning hatti-harakati, ya’ni sotsial faoliyati madaniy idiallarini, qadriyatlarni, normalarni qaror toptirilishi yoki barham berilishida vosita vazifasini, shuningdek kishilarning ijtimoiy va shaxsiy munosabatlarining shaxslar aro va guruhlar aro aloqalari shakli vasifasini ham 
bajaradi. 
            Ijtimoiy 
taraqqiyot 
faoliyati 
bilan 
madaniyatning 
o’zaro 
munosabatlarida o’zgarishlarga olib keladi. An’anaviy va industrial jamiyatlarida 
informatsion faoliyat mustaqil sohani tashkil etgan bo’lsa, “kompyuter inqilobi” 
sharoitida informatsiyalar bilimlar ishlab chiqarilishi, ya’ni texnalogiyalar yaratish 
alohida turdagi faoliyat sifatida shakillanadi. Informatsiya qimmatbaho tavarga 
aylanadi. Jamiyat taraqqiyotida tarixiy inertsiya katta ta’sirini hisobga olish kerak. 
Inertsiyaning ta’sirida insoniyat bajarishi lozim bo’lgan vazifalardan tamoman 
boshqa narsalar bilan mashg’ul bo’ladi. Chunki jamoa tafakkuri qiyinchiliklari 
bilan qayta quriladi. Bu hozirgi davrdagi mavjud muammolarga o’xshash bo’lgan 
to’siqlarni o’tmishda odamlar qanday qilib yengib o’tganlarini o’rgana borib 
o’tmishga savollar bilan murojaat qilamiz, o’tmish bizga javob qaytaradi va shu 
bilan o’tmish, hozirgi zamon va kelajak o’rtasida doimiy muloqot bo’lib turadi.  
           Madaniyat kishilarga tana azolari, instinktlar yoki tug’ma iste’dod 
kabi tabiatdan berilmaydi, har bir individ o’zining shaxsiy tajribasi asosida, 
mustaqil ravishda bevosita tevarak atrofidagi kishilarning, jamiyatning va o’tgan 
avlodlarning 
to’plagan 
tajribalarini 
o’zlashtiradi. 
Shaxsning 
shakillanishi 
jarayonida madaniyatning moddiy dunyosini ham boyitadi. Shuningdek inson 
madaniyat normalariga amal qilgan holda nafaqat tabiatni va jamiyatni, balki 
shaxsiy “tabiat”ni ham o’zgartiradi. Madaniyat shaxsning ichki dunyosi 
mazmuniga, “ikkinchi tabiati”ga aylanadi. 
            Shaxsning madaniyat bilan o’zaro munosabati hech qachon to’liq va 
uyg’un bo’la olmaydi. Ijtimoiy va individual hayot, shuningdek madaniyat bir-biri 
bilan mos kelmasligi mumkin. Madaniyat doimo inson bilan chambarchas bog’liq 
bo’ladi va usiz yashay olmaydi. Lekin voqelikning murakkab, yaxlit birligi sifatida 
u o’z rivojlanishi qonunlarida va borliqqa nisbatan mustaqqildir. U madaniy 
merosni o’ziga mujassamlashtirgan konkret sotsial guruhlarning ma’noviy 
hayotiga nisbatan boyroq va chuqurroqdir. Madaniyat doimo qadryatlarning eng 
munosabatlarining shaxslar aro va guruhlar aro aloqalari shakli vasifasini ham bajaradi. Ijtimoiy taraqqiyot faoliyati bilan madaniyatning o’zaro munosabatlarida o’zgarishlarga olib keladi. An’anaviy va industrial jamiyatlarida informatsion faoliyat mustaqil sohani tashkil etgan bo’lsa, “kompyuter inqilobi” sharoitida informatsiyalar bilimlar ishlab chiqarilishi, ya’ni texnalogiyalar yaratish alohida turdagi faoliyat sifatida shakillanadi. Informatsiya qimmatbaho tavarga aylanadi. Jamiyat taraqqiyotida tarixiy inertsiya katta ta’sirini hisobga olish kerak. Inertsiyaning ta’sirida insoniyat bajarishi lozim bo’lgan vazifalardan tamoman boshqa narsalar bilan mashg’ul bo’ladi. Chunki jamoa tafakkuri qiyinchiliklari bilan qayta quriladi. Bu hozirgi davrdagi mavjud muammolarga o’xshash bo’lgan to’siqlarni o’tmishda odamlar qanday qilib yengib o’tganlarini o’rgana borib o’tmishga savollar bilan murojaat qilamiz, o’tmish bizga javob qaytaradi va shu bilan o’tmish, hozirgi zamon va kelajak o’rtasida doimiy muloqot bo’lib turadi. Madaniyat kishilarga tana azolari, instinktlar yoki tug’ma iste’dod kabi tabiatdan berilmaydi, har bir individ o’zining shaxsiy tajribasi asosida, mustaqil ravishda bevosita tevarak atrofidagi kishilarning, jamiyatning va o’tgan avlodlarning to’plagan tajribalarini o’zlashtiradi. Shaxsning shakillanishi jarayonida madaniyatning moddiy dunyosini ham boyitadi. Shuningdek inson madaniyat normalariga amal qilgan holda nafaqat tabiatni va jamiyatni, balki shaxsiy “tabiat”ni ham o’zgartiradi. Madaniyat shaxsning ichki dunyosi mazmuniga, “ikkinchi tabiati”ga aylanadi. Shaxsning madaniyat bilan o’zaro munosabati hech qachon to’liq va uyg’un bo’la olmaydi. Ijtimoiy va individual hayot, shuningdek madaniyat bir-biri bilan mos kelmasligi mumkin. Madaniyat doimo inson bilan chambarchas bog’liq bo’ladi va usiz yashay olmaydi. Lekin voqelikning murakkab, yaxlit birligi sifatida u o’z rivojlanishi qonunlarida va borliqqa nisbatan mustaqqildir. U madaniy merosni o’ziga mujassamlashtirgan konkret sotsial guruhlarning ma’noviy hayotiga nisbatan boyroq va chuqurroqdir. Madaniyat doimo qadryatlarning eng yirik zahirasi, tajribalar xazinasi bo’lib qoladi. Insoniyat avlodlari undan 
foydalanadilar va unga o’z hissalarini qo’shadilar. 
             “Inson eng oliy darajadagi tarixiy mavjudoddir: inson tarixiy davrda, 
tarixiy davr insonga mujassam” (N.Berdiyayev). Negaki har qanday davrning 
xususiyat va darajasi madaniyat rivoji bilan o’lchanadi.  
              Tarixiy antrapologiyaning eng muhim tushunchalaridan biri bu 
mentalitetdir. “Mentalitet” bu madaniyatga ta’luqli bo’lgan kishilarga yoki boshqa 
muhitning muayyan “aqliy vositalar yig’indisi”, “psixologogik moslama”larning 
mavjudligini bildiradi. Ular insonga o’zlashtirishning sotsial borlig’ini mustaqil 
qabul qilishi va idrok etishga sharoit yaratadi. Betartib uzuq-yuluq tushunchalar va 
ta’sirlar tafakkur orqali qayta ishlanadi, nisbatan tartibli dunyo manzarasiga 
aylanadi. Bu manzara inson hatti-harakatida o’chmas iz qoldiradi. Bir sotsial va 
madaniy umumiylikning tegishli bo’lgan, tarixiy jarayoning subyektiv tomoni 
hisoblanuvchi idrok va his qilish uslublari tarixning obyektiv jarayoniga qo’shiladi. 
“madaniyat” tushunchasi qo’llanilishiga qarab quyidagicha o’rganamiz a) 
individual – shaxs madaniyati; b) guruhiy madaniyat – milliy, sinfiy, tabaqaviy, 
kasbiy, oilaviy; v) makon va zamonga cheklangan muayyan tipdagi jamiyat 
madaniyati; g) insoniyat madaniyati. 
                Madaniyatni qo’llanish jihatdan turlarga bo’lish munozarali 
bo’lsada, biz ularning mavjudligini inkor qila olmaymiz. Ijtimoiy taraqqiyot 
tafovutlarini yo’qotmaydi, balki, aksincha, uning xilma-xilligini yanada 
kengaytiradi. Shuning uchun ularni tobora chuqurroq o’rganish madaniyat 
to’grisidagi tasavvurimizni kengaytirib berishga xizmat qiladi. 
                Madaniyat tushunchasi qo’llanish jihatdan xilma-xil bo’lgani kabi, 
kundalik hayotda (oddiy ong) va fanda ham turli mazmun kasb etadi. Biz 
“muomala madaniyati”, “Mehnat madaniyati”, “hatti-harakati madaniyati” kabi 
iboralardan foydalanamiz va ularga ko’nikib qolganmiz. Kundalik hayotda 
madaniyatdan voqeylikni baholash tushunchasi sifatida shaxsning ma’lumotliligi, 
xushmuomalaligi, ozodliligi, vazminligi kabi xususiyatlari bilan bog’lab 
tushuntirish odatga aylangan. Madaniyat kishi tushunchasiga qo’shilib ishlatiluvchi 
yirik zahirasi, tajribalar xazinasi bo’lib qoladi. Insoniyat avlodlari undan foydalanadilar va unga o’z hissalarini qo’shadilar. “Inson eng oliy darajadagi tarixiy mavjudoddir: inson tarixiy davrda, tarixiy davr insonga mujassam” (N.Berdiyayev). Negaki har qanday davrning xususiyat va darajasi madaniyat rivoji bilan o’lchanadi. Tarixiy antrapologiyaning eng muhim tushunchalaridan biri bu mentalitetdir. “Mentalitet” bu madaniyatga ta’luqli bo’lgan kishilarga yoki boshqa muhitning muayyan “aqliy vositalar yig’indisi”, “psixologogik moslama”larning mavjudligini bildiradi. Ular insonga o’zlashtirishning sotsial borlig’ini mustaqil qabul qilishi va idrok etishga sharoit yaratadi. Betartib uzuq-yuluq tushunchalar va ta’sirlar tafakkur orqali qayta ishlanadi, nisbatan tartibli dunyo manzarasiga aylanadi. Bu manzara inson hatti-harakatida o’chmas iz qoldiradi. Bir sotsial va madaniy umumiylikning tegishli bo’lgan, tarixiy jarayoning subyektiv tomoni hisoblanuvchi idrok va his qilish uslublari tarixning obyektiv jarayoniga qo’shiladi. “madaniyat” tushunchasi qo’llanilishiga qarab quyidagicha o’rganamiz a) individual – shaxs madaniyati; b) guruhiy madaniyat – milliy, sinfiy, tabaqaviy, kasbiy, oilaviy; v) makon va zamonga cheklangan muayyan tipdagi jamiyat madaniyati; g) insoniyat madaniyati. Madaniyatni qo’llanish jihatdan turlarga bo’lish munozarali bo’lsada, biz ularning mavjudligini inkor qila olmaymiz. Ijtimoiy taraqqiyot tafovutlarini yo’qotmaydi, balki, aksincha, uning xilma-xilligini yanada kengaytiradi. Shuning uchun ularni tobora chuqurroq o’rganish madaniyat to’grisidagi tasavvurimizni kengaytirib berishga xizmat qiladi. Madaniyat tushunchasi qo’llanish jihatdan xilma-xil bo’lgani kabi, kundalik hayotda (oddiy ong) va fanda ham turli mazmun kasb etadi. Biz “muomala madaniyati”, “Mehnat madaniyati”, “hatti-harakati madaniyati” kabi iboralardan foydalanamiz va ularga ko’nikib qolganmiz. Kundalik hayotda madaniyatdan voqeylikni baholash tushunchasi sifatida shaxsning ma’lumotliligi, xushmuomalaligi, ozodliligi, vazminligi kabi xususiyatlari bilan bog’lab tushuntirish odatga aylangan. Madaniyat kishi tushunchasiga qo’shilib ishlatiluvchi sifatlar juda keng bo’lib, uni qo’llash jamiyatning umumiy madaniy darajasi va 
shaxsning sotsial statusiga bog’liqdir. Hozirgi davrda “ishlab chiqarish 
madaniyati”, “dam olish madaniyati” va boshqalar to’g’risiga ko’p gapirilmoqda. 
Bu iboralar orqali madaniyat deganda ijtimoiy institutlarning samarali faoliyat 
ko’rsatishlari tushuniladi. Ba’zan madaniyat to’g’risida tasavvurlar shahar turmush 
tarzi, kinoteatrlar, teatrlar va kutubxonalarga tez-tez borib turish “madaniyat” 
madaniy kishilar bilan do’slashish va chiroyli narsalar bilan bg’liq deb fikrlanadi. 
Ro’znomalarda statistik ma’lumotlarda “iqtisod va madaniyat”, “fan va 
madaniyat”, “siyosat va madaniyat” iboralari ko’p ishlatiladi, bunda madaniyat 
ma’naviy iboradir yoki axloq va san’at sohalari bilan cheklangan. Ilmiy nutqi 
nazardan iqtisodni, siyosatni va fanni madaniyatdan tashqari soha deb hisoblash 
haqiqatdan yiroqdir. Madaniyat tabiatdan farq qiladi, an’analar, ramzlar, til 
bevosita taqlid qilish va amaliy o’rganish orqali avloddan-avlodga singdiriladi. 
- Madaniyatni ilmiy tushutirish oddiy ongdan quyidagilarga ko’ra farq 
qiladi: birinchidan; juda keng bo’lib kishilar faoliyatining barcha usullarini ijtimoiy 
hayotning barcha shakillarini o’z ichiga oladi. – ikkinchidan; kundalik hayotda 
hissiy bezak ko’rsatilgan va qimmat jihatlarga urg’u berilgan tasavvurlardan farq 
qilib, fanda tavsifiy ta’rif berish bilan cheklanadi. 
          Madaniyat nimada namoyon bo’lishidan qatiy nazar muayyan qadriy 
o’lchovga ega bo’ladi. Madaniyat tushunchasi taraqqiyot, tarix, insonparvarlik kabi 
kotigoriyalar bilan bir qator turadi. Madaniyatning umumiy tabiatini idrok etishga 
qilingan harakat tufayli madaniyatni kishilarning ijodiy faoliyati jarayoni sifatida 
tushunish vujudga keldi. Madaniyatni ijodiy faoliyat va inson faoliyatining o’ziga 
xos uslubi sifatida ta’riflash konsepsipasi bir qator muhim masalalarda bir-birini 
to’ldiradi. Jamiyatning amaliy va nazariy, moddiy va ma’naviy kabi har qanday 
faoliyati ijodiy soha bilan birga o’zida faoliyat ko’rsatish va madaniyatning 
o’zlashtirish aspeklarini mujassamlashtiradi.  
 
sifatlar juda keng bo’lib, uni qo’llash jamiyatning umumiy madaniy darajasi va shaxsning sotsial statusiga bog’liqdir. Hozirgi davrda “ishlab chiqarish madaniyati”, “dam olish madaniyati” va boshqalar to’g’risiga ko’p gapirilmoqda. Bu iboralar orqali madaniyat deganda ijtimoiy institutlarning samarali faoliyat ko’rsatishlari tushuniladi. Ba’zan madaniyat to’g’risida tasavvurlar shahar turmush tarzi, kinoteatrlar, teatrlar va kutubxonalarga tez-tez borib turish “madaniyat” madaniy kishilar bilan do’slashish va chiroyli narsalar bilan bg’liq deb fikrlanadi. Ro’znomalarda statistik ma’lumotlarda “iqtisod va madaniyat”, “fan va madaniyat”, “siyosat va madaniyat” iboralari ko’p ishlatiladi, bunda madaniyat ma’naviy iboradir yoki axloq va san’at sohalari bilan cheklangan. Ilmiy nutqi nazardan iqtisodni, siyosatni va fanni madaniyatdan tashqari soha deb hisoblash haqiqatdan yiroqdir. Madaniyat tabiatdan farq qiladi, an’analar, ramzlar, til bevosita taqlid qilish va amaliy o’rganish orqali avloddan-avlodga singdiriladi. - Madaniyatni ilmiy tushutirish oddiy ongdan quyidagilarga ko’ra farq qiladi: birinchidan; juda keng bo’lib kishilar faoliyatining barcha usullarini ijtimoiy hayotning barcha shakillarini o’z ichiga oladi. – ikkinchidan; kundalik hayotda hissiy bezak ko’rsatilgan va qimmat jihatlarga urg’u berilgan tasavvurlardan farq qilib, fanda tavsifiy ta’rif berish bilan cheklanadi. Madaniyat nimada namoyon bo’lishidan qatiy nazar muayyan qadriy o’lchovga ega bo’ladi. Madaniyat tushunchasi taraqqiyot, tarix, insonparvarlik kabi kotigoriyalar bilan bir qator turadi. Madaniyatning umumiy tabiatini idrok etishga qilingan harakat tufayli madaniyatni kishilarning ijodiy faoliyati jarayoni sifatida tushunish vujudga keldi. Madaniyatni ijodiy faoliyat va inson faoliyatining o’ziga xos uslubi sifatida ta’riflash konsepsipasi bir qator muhim masalalarda bir-birini to’ldiradi. Jamiyatning amaliy va nazariy, moddiy va ma’naviy kabi har qanday faoliyati ijodiy soha bilan birga o’zida faoliyat ko’rsatish va madaniyatning o’zlashtirish aspeklarini mujassamlashtiradi.