Madaniyatning shaxs va jamiyat hayotidagi o‘rni

Yuklangan vaqt

2024-03-26

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

112,0 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 “Madaniyat tushunchasiga tarixiylik va ilmiylik” 
2  Madaniyatning shaxs va jamiyat hayotidagi o‘rni 
                                               
  Kirish: 
- Biror bir jamiyat ma’naviy imkoniyatlarini, odamlar ongida ma’naviy va 
axloqiy qadriyatlarni rivojlantirmay hamda mustahkamlamay turib o’z istiqbolini 
tasavvur eta olmaydi. 
-  Xalqning madaniy qadriyatlari, ma’naviy me’rosi ming yillar mobaynida 
Sharq xalqlari uchun qudratli ma’naviyat manbai bo’lib xizmat qilgan. Uzoq vaqt 
davom etgan qattiq mafkuraviy tazyiqqa qaramay, O’zbekiston xalqi avloddan-
avlodga o’tib kelgan o’z tarixiy va madaniy qadriyatlarni hamda o’ziga xos 
an’analarini saqlab qolishga muvaffaq bo’ldi. 
- Mustaqqilligimizning dastlabki yillaridanoq ajdodlarimiz tomonidan ko’p 
asrlar mobaynida yaratilib kelingan g’oyat ulkan, bebaho ma’naviy va madaniy 
merosni tiklash davlat siyosati darajasiga ko’tarilgan nihoyatda muhim vazifa 
bo’lib qoldi. Biz ma’naviy qadriyatlarni shakillantirishni milliy o’zlikni 
anglashning o’sishidan, xalqning ma’naviy sarchashmalariga, uning ildizlariga 
qaytishidan iborat uzviy, tabiiy jarayon deb hisoblaymiz. 
1 “Madaniyat tushunchasiga tarixiylik va ilmiylik” 2 Madaniyatning shaxs va jamiyat hayotidagi o‘rni Kirish: - Biror bir jamiyat ma’naviy imkoniyatlarini, odamlar ongida ma’naviy va axloqiy qadriyatlarni rivojlantirmay hamda mustahkamlamay turib o’z istiqbolini tasavvur eta olmaydi. - Xalqning madaniy qadriyatlari, ma’naviy me’rosi ming yillar mobaynida Sharq xalqlari uchun qudratli ma’naviyat manbai bo’lib xizmat qilgan. Uzoq vaqt davom etgan qattiq mafkuraviy tazyiqqa qaramay, O’zbekiston xalqi avloddan- avlodga o’tib kelgan o’z tarixiy va madaniy qadriyatlarni hamda o’ziga xos an’analarini saqlab qolishga muvaffaq bo’ldi. - Mustaqqilligimizning dastlabki yillaridanoq ajdodlarimiz tomonidan ko’p asrlar mobaynida yaratilib kelingan g’oyat ulkan, bebaho ma’naviy va madaniy merosni tiklash davlat siyosati darajasiga ko’tarilgan nihoyatda muhim vazifa bo’lib qoldi. Biz ma’naviy qadriyatlarni shakillantirishni milliy o’zlikni anglashning o’sishidan, xalqning ma’naviy sarchashmalariga, uning ildizlariga qaytishidan iborat uzviy, tabiiy jarayon deb hisoblaymiz.
- Xalqimiz siyosiy mustaqillik va ozodlikni qo’lga kiritgach o’z taqdirining 
chinakkam egasi, o’z tarixining ajdodkori, o’ziga xos milliy madaniyatning 
sohibiga aylandi. 
- Tarix xotirasi, xalqning, jonajon o’lkaning, davlatimiz hududining xolis 
va xaqqoniy tarixini tiklash milliy o’zlikni anglatishni, ta’bir joyiz bo’lsa milliy 
iftixorni tiklash va o’stirish jarayonida muhim o’rin tutadi. 
- Tarix millatning haqiqiy tarbiyachisiga aylanib bormoqda. Buyuk 
ajdodlarimizning ishlari va jasoratlari tarixiy xotiramizni jonlantirib, yangi 
fuqarolik ongini shakillantiradi. Axloqiy  tarbiya va ibrat manbaiga aylanmoqda. 
Markaziy osiyo tarixida siyosiy aql-idrok bilan ma’naviy jasoratni, madaniy 
dunyoqarash bilan qomusiy bilimdonlikni o’ziga mujassam etgan buyuk arboblar 
ko’p bolgan. 
- Imom Buxoriy, Imom Termiziy, Xoja Bahoviddin Naqshband, Xoja 
Axmad Yassaviy, Al Xorazmiy, Beruniy, Ibn Sino, Amir Temur. Mirzo Ulug’bek, 
Zahiriddin Muhammad Bobur va boshqa ko’plab buyuk ajdodlarimiz milliy 
madaniyatimizni rivojlantirishda ulkan hissa qo’shdilar, xalqimizning milliy 
iftixori bo’lib qoldilar. Ularning nomlari, jahon sivilizatsiyasi taraqqiyotida 
qo’shgan buyuk xissalari butun dunyoga ma’lum.  
- Tarixiy tajriba an’analarining meros bo’lib o’tishi bularning barchasi 
yangidan yangi avlodlarni tarbiyalaydigan qadriyatlarga ajralib qolmog’i lozim. 
- Bizning madaniyatimiz butun insoniyatni o’ziga rom etib kelayotgan 
markaz bo’lib qolganligi tasodifiy emas. Samarqand, Buxoro, Xiva faqat olimlar 
va san’at ixlosmandlari uchungina emas, balki tarix va tarixiy qadriyatlar bilan 
qiziquvchi barcha kishilar uchun ziyoratgohga aylangan. 
- Xalqimizning etnik madaniy va diniy sabr bardoshi ma’naviy 
uyg’onishning yana bir bitmas tuganmas manbaidir. 
- Ijtimoiy hayotimizni isloh qilish va yangilash bosh ma’naviy 
madaniyatning qudratli qatlamlari boshlandi. O’zbek madaniyatining umuminsoniy 
mohiyati, ma’naviy-ruhiy qadryatlarning va milliy o’zlikni anglashning tiklanishi 
bu birlikning negizini tashkil etdi. 
- Xalqimiz siyosiy mustaqillik va ozodlikni qo’lga kiritgach o’z taqdirining chinakkam egasi, o’z tarixining ajdodkori, o’ziga xos milliy madaniyatning sohibiga aylandi. - Tarix xotirasi, xalqning, jonajon o’lkaning, davlatimiz hududining xolis va xaqqoniy tarixini tiklash milliy o’zlikni anglatishni, ta’bir joyiz bo’lsa milliy iftixorni tiklash va o’stirish jarayonida muhim o’rin tutadi. - Tarix millatning haqiqiy tarbiyachisiga aylanib bormoqda. Buyuk ajdodlarimizning ishlari va jasoratlari tarixiy xotiramizni jonlantirib, yangi fuqarolik ongini shakillantiradi. Axloqiy tarbiya va ibrat manbaiga aylanmoqda. Markaziy osiyo tarixida siyosiy aql-idrok bilan ma’naviy jasoratni, madaniy dunyoqarash bilan qomusiy bilimdonlikni o’ziga mujassam etgan buyuk arboblar ko’p bolgan. - Imom Buxoriy, Imom Termiziy, Xoja Bahoviddin Naqshband, Xoja Axmad Yassaviy, Al Xorazmiy, Beruniy, Ibn Sino, Amir Temur. Mirzo Ulug’bek, Zahiriddin Muhammad Bobur va boshqa ko’plab buyuk ajdodlarimiz milliy madaniyatimizni rivojlantirishda ulkan hissa qo’shdilar, xalqimizning milliy iftixori bo’lib qoldilar. Ularning nomlari, jahon sivilizatsiyasi taraqqiyotida qo’shgan buyuk xissalari butun dunyoga ma’lum. - Tarixiy tajriba an’analarining meros bo’lib o’tishi bularning barchasi yangidan yangi avlodlarni tarbiyalaydigan qadriyatlarga ajralib qolmog’i lozim. - Bizning madaniyatimiz butun insoniyatni o’ziga rom etib kelayotgan markaz bo’lib qolganligi tasodifiy emas. Samarqand, Buxoro, Xiva faqat olimlar va san’at ixlosmandlari uchungina emas, balki tarix va tarixiy qadriyatlar bilan qiziquvchi barcha kishilar uchun ziyoratgohga aylangan. - Xalqimizning etnik madaniy va diniy sabr bardoshi ma’naviy uyg’onishning yana bir bitmas tuganmas manbaidir. - Ijtimoiy hayotimizni isloh qilish va yangilash bosh ma’naviy madaniyatning qudratli qatlamlari boshlandi. O’zbek madaniyatining umuminsoniy mohiyati, ma’naviy-ruhiy qadryatlarning va milliy o’zlikni anglashning tiklanishi bu birlikning negizini tashkil etdi.
 
1. “Madaniyat” tushunchasida tarixiylik va ilmiylik 
 
- Madaniyat – bu insonlarning ijodiy faoliyati tufayli yaratigan moddiy va 
ma’naviy boyliklar majmuigina bo’lib qolmay, ayni paytda bu jamiyat 
taraqqiyotining darajasini ham ifodalaydi ya’ni, jamiyatdagi bilim, ma’zon va 
qadriyatlarning yig’indisi madaniyatda gavdalanadi. Madaniyatni o’rganishda 
obyektiv qonuniyatlar, hodisalardagi sababiy bog’liqlik haqidagi ma’naviy 
tasavvurlardan foydalanmaslik ham mumkin. Umumiy bir soha sifatida 
madaniyatga sistemali yondashuv bir-biriga ta’sir etuvchi turli madaniyat 
sohalarining o’ziga xos xususiyatlari bo’lib emas balki ularni yaxlit tasavvur etish 
imkoniyatini 
beradi. 
Sistemali 
yondashuv 
taraqqiyotining 
juda 
ko’p 
imkoniyatlaridan foydalanishga imkon yaratadi. Aynan, sistemali yondashuv 
madaniyatga o’ziga xos shaklda munosabat bildirgan kishilar hayot faoliyati 
sohalari, madaniyat institutlari tashkil topib, ular aniq tuzilmaga va aniq 
vazifalarga ega bo’lgan holda ijtimoiy munosabatlar tamoyili, komunikatsiya, 
madaniy namunalarni tashkil qilib madaniyat tizimini belgilaydi. 
           Madaniyatni ilmiy izohlab uning tarixiy mazmuni va ma’nosi 
ijtimoiy, tarixiy bilimlar tizimidagi o’rni va mavqeyini asoslab beradi. 
“Madaniyat’’ atamasi hozirgi zamon ilmiy adabiyotlarda rang-barang ma’nolarda 
ifodalangan. ”Madaniyat” va “kultura” atamalari mutaxasislar fikriga ko’ra ayni 
ma’noni anglatib, lotincha “ishlov berish”, “parvarish qilish” ma’nosini anglatgan. 
Keyinchalik “ma’rifatli bo’lish”, “tarbiyali”, “bilimli bo’lish” mazmunida 
ishlatilgan. O’zbek tilida keng ishlatiladigan “Madaniyat” atamasi arabcha 
“madaniy” 
– 
“shaharlik” 
dagan 
ma’noni 
bildiradi. 
Agar 
Amerikalik 
madaniyatshunos 
olimlar 
A.Kreber 
va 
K.Klakxonlarning 
1952-yildagi 
ma’lumotlarga ko’ra madaniyat hodisasiga berilgan ta’rif 164 ta bo’lsa so’nggi 
adabiyotlarda bu raqam 400 dan ortiqni tashkil etadi.  
Qadimi Rim “madaniyat” - tushunchasi hayotni ma’naviy jihatdan yanada 
yaxshilashga va tozalashga qaratilgan g’amxurlik degan ma’noda ham 
1. “Madaniyat” tushunchasida tarixiylik va ilmiylik - Madaniyat – bu insonlarning ijodiy faoliyati tufayli yaratigan moddiy va ma’naviy boyliklar majmuigina bo’lib qolmay, ayni paytda bu jamiyat taraqqiyotining darajasini ham ifodalaydi ya’ni, jamiyatdagi bilim, ma’zon va qadriyatlarning yig’indisi madaniyatda gavdalanadi. Madaniyatni o’rganishda obyektiv qonuniyatlar, hodisalardagi sababiy bog’liqlik haqidagi ma’naviy tasavvurlardan foydalanmaslik ham mumkin. Umumiy bir soha sifatida madaniyatga sistemali yondashuv bir-biriga ta’sir etuvchi turli madaniyat sohalarining o’ziga xos xususiyatlari bo’lib emas balki ularni yaxlit tasavvur etish imkoniyatini beradi. Sistemali yondashuv taraqqiyotining juda ko’p imkoniyatlaridan foydalanishga imkon yaratadi. Aynan, sistemali yondashuv madaniyatga o’ziga xos shaklda munosabat bildirgan kishilar hayot faoliyati sohalari, madaniyat institutlari tashkil topib, ular aniq tuzilmaga va aniq vazifalarga ega bo’lgan holda ijtimoiy munosabatlar tamoyili, komunikatsiya, madaniy namunalarni tashkil qilib madaniyat tizimini belgilaydi. Madaniyatni ilmiy izohlab uning tarixiy mazmuni va ma’nosi ijtimoiy, tarixiy bilimlar tizimidagi o’rni va mavqeyini asoslab beradi. “Madaniyat’’ atamasi hozirgi zamon ilmiy adabiyotlarda rang-barang ma’nolarda ifodalangan. ”Madaniyat” va “kultura” atamalari mutaxasislar fikriga ko’ra ayni ma’noni anglatib, lotincha “ishlov berish”, “parvarish qilish” ma’nosini anglatgan. Keyinchalik “ma’rifatli bo’lish”, “tarbiyali”, “bilimli bo’lish” mazmunida ishlatilgan. O’zbek tilida keng ishlatiladigan “Madaniyat” atamasi arabcha “madaniy” – “shaharlik” dagan ma’noni bildiradi. Agar Amerikalik madaniyatshunos olimlar A.Kreber va K.Klakxonlarning 1952-yildagi ma’lumotlarga ko’ra madaniyat hodisasiga berilgan ta’rif 164 ta bo’lsa so’nggi adabiyotlarda bu raqam 400 dan ortiqni tashkil etadi. Qadimi Rim “madaniyat” - tushunchasi hayotni ma’naviy jihatdan yanada yaxshilashga va tozalashga qaratilgan g’amxurlik degan ma’noda ham
foydalanilgan. Ko’rinib turibdiki ”Madaniyat” tushunchasi xilma-xil talqiniga 
qaramay qadimdan hozirgi kungacha o’z mohiyatini o’zgartirmagan.  
- Hozirgi davrdagi madaniyaning ilmiy tushunchasi insoniyat tomonidan 
yaratilga va yaratilishi davom etayotgan ma’naviyat, ruhiyatining uziga xosligini 
anglashi natijasida vujudga keldi. Insoniyatning ”Tabiiy” turmush tarzi shaklida 
yashagan davrda : ya’ni terib iste’mol qilish, ov qilish, baliq tutish, chorvadorlik va 
dehqonchilik bilan shug’ullangan vaqtlarida madaniyat to’g’risidagi fikrning 
tug’ulishi munozaralidir. Oddiy, bir maromda rivojlanuvchi jamiyatda inson o’z 
madaniyati bilan “qo’shilib” yashagan. Urf-odatlar, e’tiqodlar hayotning moddiy 
va ijtimoiy shakillari undan farq qiladi. Madaniyatning  avtonomiyasi namoyon 
bo’lishi bilan  muayyan darajada texnikaning rivojlanishi va mehnatning 
ijtimoiylashuviga erishish talab etiladi. Shu asosida madaniyat asta-sekinlik bilan 
insoniyatdan tobora ko’proq mustaqqil bo’lib boradi. Insonning esa madaniyatga 
tobeliga ortadi. 
        Insoniyat jamiyati doimiy rivojida bo’lib, u o’zgarib takomillasib 
boradi. Turli tarixiy davrlarda va xilma-xil madaniyatlarda odamlar dunyoni 
o’zgacha anglaydilar va qabul qiladilar, o’zlariga xos ravishda tasavvurlari va 
bilimlarini hosil qiladilar. 
- Madaniyat – jamiyatning mahsuli, ijtimoiy hayotning keng jabhalaridan 
biridir. Madaniyatsiz jamiyat bo’lmaganidek, madaniyat ham jamiyatdan 
tashqarida mavjud bo’lmaydi. Murakkab ijtimoiy voqeylik sifatida madaniyatning 
o’ziga xos xususiyati shundaki, u insoniyat avlodlarining mehnati va bilimlarini 
o’ziga singdirib oladi, saqlayda va doimiy boyitib boradi. Madaniyat ijtimoiy 
hayotning vorisligi, qadriyatlarini to’plashi va ularni kelgusi avlodlarga yetkazib 
berish bilan bog’liq bo’lgan sohalarni ifodalaydi. 
           Ijtimoiy hayotning tarkibiy qismi sifatida madaniyatni jamiyatda 
tutgan o’rni, jamiyatning mazmuniga va tahlil qilinayotgan ijtimoiy borliqning 
xususiyatlariga bog’liqdir. Ijtimoiy jarayon kishilarning hatti-harakati, ya’ni sotsial 
faoliyati madaniy idiallarini, qadriyatlarni, normalarni qaror toptirilishi yoki 
barham berilishida vosita vazifasini, shuningdek kishilarning ijtimoiy va shaxsiy 
foydalanilgan. Ko’rinib turibdiki ”Madaniyat” tushunchasi xilma-xil talqiniga qaramay qadimdan hozirgi kungacha o’z mohiyatini o’zgartirmagan. - Hozirgi davrdagi madaniyaning ilmiy tushunchasi insoniyat tomonidan yaratilga va yaratilishi davom etayotgan ma’naviyat, ruhiyatining uziga xosligini anglashi natijasida vujudga keldi. Insoniyatning ”Tabiiy” turmush tarzi shaklida yashagan davrda : ya’ni terib iste’mol qilish, ov qilish, baliq tutish, chorvadorlik va dehqonchilik bilan shug’ullangan vaqtlarida madaniyat to’g’risidagi fikrning tug’ulishi munozaralidir. Oddiy, bir maromda rivojlanuvchi jamiyatda inson o’z madaniyati bilan “qo’shilib” yashagan. Urf-odatlar, e’tiqodlar hayotning moddiy va ijtimoiy shakillari undan farq qiladi. Madaniyatning avtonomiyasi namoyon bo’lishi bilan muayyan darajada texnikaning rivojlanishi va mehnatning ijtimoiylashuviga erishish talab etiladi. Shu asosida madaniyat asta-sekinlik bilan insoniyatdan tobora ko’proq mustaqqil bo’lib boradi. Insonning esa madaniyatga tobeliga ortadi. Insoniyat jamiyati doimiy rivojida bo’lib, u o’zgarib takomillasib boradi. Turli tarixiy davrlarda va xilma-xil madaniyatlarda odamlar dunyoni o’zgacha anglaydilar va qabul qiladilar, o’zlariga xos ravishda tasavvurlari va bilimlarini hosil qiladilar. - Madaniyat – jamiyatning mahsuli, ijtimoiy hayotning keng jabhalaridan biridir. Madaniyatsiz jamiyat bo’lmaganidek, madaniyat ham jamiyatdan tashqarida mavjud bo’lmaydi. Murakkab ijtimoiy voqeylik sifatida madaniyatning o’ziga xos xususiyati shundaki, u insoniyat avlodlarining mehnati va bilimlarini o’ziga singdirib oladi, saqlayda va doimiy boyitib boradi. Madaniyat ijtimoiy hayotning vorisligi, qadriyatlarini to’plashi va ularni kelgusi avlodlarga yetkazib berish bilan bog’liq bo’lgan sohalarni ifodalaydi. Ijtimoiy hayotning tarkibiy qismi sifatida madaniyatni jamiyatda tutgan o’rni, jamiyatning mazmuniga va tahlil qilinayotgan ijtimoiy borliqning xususiyatlariga bog’liqdir. Ijtimoiy jarayon kishilarning hatti-harakati, ya’ni sotsial faoliyati madaniy idiallarini, qadriyatlarni, normalarni qaror toptirilishi yoki barham berilishida vosita vazifasini, shuningdek kishilarning ijtimoiy va shaxsiy