Magistrlik dissertasiyasi mavzusini tanlash va uni asoslab berish

Yuklangan vaqt

2024-07-28

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

33,7 KB


 
 
 
 
 
 
Magistrlik dissertasiyasi mavzusini tanlash va uni asoslab berish 
 
 
Mavzu rejasi 
1. Magisterlik dissertasiyasi mavzusini tanlash va uni asoslab berishda ilmiy 
raxbarning axamiyati va roli. 
2. Mavzu tanlashda maxsus pedagogika va psixologiyaning dolzarb masalalarini 
(muammolarini) aniqlash usullari. 
3. Mavzuni tanlashda adabiyotlar taxlili. 
 
 
MAGISTRLIK DISSERTASIYASINI TAYYORLASHDA  
TADQIQOTCHI VAZIFALARI 
   Magistr – lotincha magister - boshliq. 
 Magistr – oliy ta’limning tegishli bosqichiga muvofiq magistratura 
dasturlarini muvaffaqiyatli o’zlashtirgan shaxslarga beriladigan akademik daraja. 
 Magistr – ko’pgina rivojlangan mamlakatlarda OO’Yuda beriladigan 
akademik daraja bo’lib, u OO’Yuni tugatib, barcha nazoratlarni ijobiy topshirgan va 
magistrlik dissertasiyasini muvaffaqiyatli himoya qilgan shaxslarga beriladi. 
Magistratura – bakalavriat negizida o’qish muddati kamida ikki yil bo’lgan aniq 
mutaxassislik bo’yicha oliy ta’lim bosqichi va UTTning bir bo’g’ini. 
Dissertasiya – lotincha dissertatio – tadqiqot, mulohaza – ilmiy daraja olish 
uchun taqdim etiladigan va ilmiy jamoat-chilik oldida yakka tartibda himoya 
qilinadigan ilmiy asar. 
Disseratasiyani himoya qilish dastlab o’rta asrlarda nemis tilida so’zlashadigan 
mamlakatlarning universitetlarida paydo bo’lgan. Bu XVI-XVII asrlardan boshlab 
Magistrlik dissertasiyasi mavzusini tanlash va uni asoslab berish Mavzu rejasi 1. Magisterlik dissertasiyasi mavzusini tanlash va uni asoslab berishda ilmiy raxbarning axamiyati va roli. 2. Mavzu tanlashda maxsus pedagogika va psixologiyaning dolzarb masalalarini (muammolarini) aniqlash usullari. 3. Mavzuni tanlashda adabiyotlar taxlili. MAGISTRLIK DISSERTASIYASINI TAYYORLASHDA TADQIQOTCHI VAZIFALARI Magistr – lotincha magister - boshliq. Magistr – oliy ta’limning tegishli bosqichiga muvofiq magistratura dasturlarini muvaffaqiyatli o’zlashtirgan shaxslarga beriladigan akademik daraja. Magistr – ko’pgina rivojlangan mamlakatlarda OO’Yuda beriladigan akademik daraja bo’lib, u OO’Yuni tugatib, barcha nazoratlarni ijobiy topshirgan va magistrlik dissertasiyasini muvaffaqiyatli himoya qilgan shaxslarga beriladi. Magistratura – bakalavriat negizida o’qish muddati kamida ikki yil bo’lgan aniq mutaxassislik bo’yicha oliy ta’lim bosqichi va UTTning bir bo’g’ini. Dissertasiya – lotincha dissertatio – tadqiqot, mulohaza – ilmiy daraja olish uchun taqdim etiladigan va ilmiy jamoat-chilik oldida yakka tartibda himoya qilinadigan ilmiy asar. Disseratasiyani himoya qilish dastlab o’rta asrlarda nemis tilida so’zlashadigan mamlakatlarning universitetlarida paydo bo’lgan. Bu XVI-XVII asrlardan boshlab  
 
boshqa mamlakatlarga ham tarqala boshladi. O’zbekistonda 1934 yildan fan 
nomzodi va fan doktori ilmiy darajalarini olish uchun dissertasiya himoya qilish ijro 
etila boshladi. 
Magistrlik dissertasiyasi mutaxassislik bo’yicha magistr nomli akademik 
darajani olish uchun yoziladi va himoya qilinadi.  
O’zbekistonda 2000-2001 o’quv yilidan boshlab oliy ta’lim tizimida magistrlar 
uchun ilmiy yoki ilmiy-texnikaviy mazmundagi magistrlik dissertasiyasini himoya 
qilish joriy etildi. 
Magistrlik dissertasiyasi ham mustaqil ITI hisoblanadi va muayyan tadqiqot 
muammosi yechimini topishga bag’ishlanadi. 
Magistrlik dissertasiyasining muallifi mustaqil ravishda ITIni bajarishga tayyor 
bo’lishi kerak. Bunda muallifning bakalavr-akadem darajasini olish davrida 
shakllangan BKM va ilmiy salohiyati muhim manba bo’lib xizmat qiladi, chunki 
bakalavr darajasini olishda bunga mustahkam asos yaratiladi. Jumladan, «Oliy 
ta’limning DTS»ida matematik va tabiiy-ilmiy fanlar blokiga qo’yilgan talablarda 
«Umumiy o’rta va o’rta maxsus, kasb-hunur ta’limi bilan uzviylik hamda 
uzluksizlikni inobatga olgan holda bilishning matematik usullari,  axborot to’plash, 
ularni qayta ishlash va uzatish usullarining jamiyatdagi o’rni va ahamiyati haqida 
oliy darajadagi tasavvurlarni shakllantirish; koinotning tabiiy obyekt ekanligi va 
uning evolyusiyasi; tabiiy fanlarning o’zaro fundamental birligi; tabiiy hodisalarni 
tadqiq etish konsepsiyasi; tabiatdan oqilona foydalanish va inson faoliyatining 
ekologik tamoyillari; tabiatga putur yetkazmaydigan texnologiyalar yaratish 
istiqbollari haqida ilmiy tasavvurlarni shakllantirishi; muayyan bilim sohasi uchun 
zarur bo’lgan fundamental fanlarni chuqur o’rganishning ilmiy va nazariy asoslarini 
ta’minlashi lozim», deyilgan. 
Shuning bilan birga, agarda muallif – tadqiqotchi yuqoridagi talablar bilan 
birgalikda, o’quv rejasidagi «Qo’shimcha fanlar bloki»dagi rejalashtirilgan 
BKMlarni egallash yaxshi yo’lga qo’yilgan bo’lsa, magistrlik dissertasiyasini 
tayyorlashda katta imkoniyat yaratilgan bo’ladi. Bu UTTning «Oliy ta’limning 
bakalavriat bosqichi  oliy ta’limning magistratura bosqichi   aspirantura  
doktorantura» bo’g’inidagi uzviylik va uzluksizlik ta’minlashga mustahkam asos 
bo’lib, u ilmiy salohiyatli kadrlar tayyorlash imkoniyatini kengaytiradi, aks holda 
bakalavriat ta’lim bosqichida o’rgangan BKM, magistraturadagi o’rganadigan 
mutaxassislik yo’nalishiga to’g’ri kelmasa yoki tadqiqotchi aspiranturada boshqa 
muammo bilan shug’ullansa muammo maqsadiga yetib borish sezilarli darajada 
susayishi mumkin. 
boshqa mamlakatlarga ham tarqala boshladi. O’zbekistonda 1934 yildan fan nomzodi va fan doktori ilmiy darajalarini olish uchun dissertasiya himoya qilish ijro etila boshladi. Magistrlik dissertasiyasi mutaxassislik bo’yicha magistr nomli akademik darajani olish uchun yoziladi va himoya qilinadi. O’zbekistonda 2000-2001 o’quv yilidan boshlab oliy ta’lim tizimida magistrlar uchun ilmiy yoki ilmiy-texnikaviy mazmundagi magistrlik dissertasiyasini himoya qilish joriy etildi. Magistrlik dissertasiyasi ham mustaqil ITI hisoblanadi va muayyan tadqiqot muammosi yechimini topishga bag’ishlanadi. Magistrlik dissertasiyasining muallifi mustaqil ravishda ITIni bajarishga tayyor bo’lishi kerak. Bunda muallifning bakalavr-akadem darajasini olish davrida shakllangan BKM va ilmiy salohiyati muhim manba bo’lib xizmat qiladi, chunki bakalavr darajasini olishda bunga mustahkam asos yaratiladi. Jumladan, «Oliy ta’limning DTS»ida matematik va tabiiy-ilmiy fanlar blokiga qo’yilgan talablarda «Umumiy o’rta va o’rta maxsus, kasb-hunur ta’limi bilan uzviylik hamda uzluksizlikni inobatga olgan holda bilishning matematik usullari, axborot to’plash, ularni qayta ishlash va uzatish usullarining jamiyatdagi o’rni va ahamiyati haqida oliy darajadagi tasavvurlarni shakllantirish; koinotning tabiiy obyekt ekanligi va uning evolyusiyasi; tabiiy fanlarning o’zaro fundamental birligi; tabiiy hodisalarni tadqiq etish konsepsiyasi; tabiatdan oqilona foydalanish va inson faoliyatining ekologik tamoyillari; tabiatga putur yetkazmaydigan texnologiyalar yaratish istiqbollari haqida ilmiy tasavvurlarni shakllantirishi; muayyan bilim sohasi uchun zarur bo’lgan fundamental fanlarni chuqur o’rganishning ilmiy va nazariy asoslarini ta’minlashi lozim», deyilgan. Shuning bilan birga, agarda muallif – tadqiqotchi yuqoridagi talablar bilan birgalikda, o’quv rejasidagi «Qo’shimcha fanlar bloki»dagi rejalashtirilgan BKMlarni egallash yaxshi yo’lga qo’yilgan bo’lsa, magistrlik dissertasiyasini tayyorlashda katta imkoniyat yaratilgan bo’ladi. Bu UTTning «Oliy ta’limning bakalavriat bosqichi  oliy ta’limning magistratura bosqichi  aspirantura  doktorantura» bo’g’inidagi uzviylik va uzluksizlik ta’minlashga mustahkam asos bo’lib, u ilmiy salohiyatli kadrlar tayyorlash imkoniyatini kengaytiradi, aks holda bakalavriat ta’lim bosqichida o’rgangan BKM, magistraturadagi o’rganadigan mutaxassislik yo’nalishiga to’g’ri kelmasa yoki tadqiqotchi aspiranturada boshqa muammo bilan shug’ullansa muammo maqsadiga yetib borish sezilarli darajada susayishi mumkin.  
 
Tadqiqotchi ilm-fanda shug’ullanayotgan o’z muammosi bo’yicha qanday 
fikrlar mavjudligini, ular orqali fanda qanday yutuqlar qo’lga kiritilganligini 
o’rganishi va ularga mos bilimlarni o’zlashtirilishi kerak. Demak, tadqiqotchi o’zi 
tanlagan yo’nalish bo’yicha o’zigacha bo’lgan merosni chuqur o’rganishi, tahlil 
qilishi va ular asosida yo’nalishning yutuq va kamchiliklarini baholab borish kerak 
va tadqiqot rejasini tuzayotganda tadqiqotchining o’zi mazkur yo’nalishga qanday 
hissa qo’sha olishini ilmiy-metodologik jihatdan anglamog’i lozim. 
Mavjud ishlanmalarni va adabiyotlarni o’rganish va tahlil qilish, ayniqsa ularni 
tahlil qilish davomida qiyoslash magistrantni ilmiy fikrlashga o’rgatadi, 
o’rganilayotgan fikr-larning qay darajada asosli va to’g’ri ekanligi haqidagi tasav-
vurga ega qiladi, uslublar ichidan eng maqbulini (optimalini, samaralisini) tanlash 
haqida ilmiy bilimlar bilan qurollantiradi. Buning bilan tadqiqotchi dissertasiya 
muammosiga oid mavjud bilimlarni egallaydi va ushbu soha bo’yicha uning ilmiy 
dunyoqarashi hamda fikrlash qobiliyatlari kengayadi. 
Magistrlik 
dissertasiyasini 
tayyorlash 
jarayonida 
tadqiqotchining 
shug’ullanayotgan mavzu bo’yicha bilimga ega bo’lishi muammo yechimini hal 
qilishga yetarli bo’lmaydi, chunki ilmiy faoliyat natijalarini baholash va ularni 
rasmiylashtirishni ham, shuningdek, tadqiqotchining ilmiy ishlanmalarini bayon qila 
olish (notiqlik) hamda o’z ilmiy ishining ahamiyatini ko’rsata olishi ham kerak. 
Bunday omillar asoslari tadqiqotchiga bakalavriat ta’lim bosqichida shakllangan 
bo’lsa, ijodiy jarayon samarali kechadi. Bunda referat yozish, kurs ishi (loyihasi)ni 
tayyorlash, malakaviy bitiruv ishlari bilan shug’ullanish, shuningdek, turli ilmiy, 
ilmiy-uslubiy to’garak yoki seminarlarga muntazam qatnashish muhim ahamiyat 
kasb etadi. Demak, magistrant kuzatuvchan, sinchkov, mehnatsevar, yangi fikrning 
paydo bo’lishiga doimo qiziqib boruvchi, savodli, ilmiy dunyoqarashi keng (o’z 
tengdoshlariga nisbatan), keng qamrovli ilmiy salohiyatga ega bo’lgan va xullas 
ijodkor bo’lishi kerak ekan. Ana shundagina magistrlik dissertasiyasini o’z vaqtida 
tayyorlab bo’ladi va aspiranturaga asos yaratadi. 
Magistrlik dissertasiyasining tadqiqotchi tomonidan mustaqil tayyorlashga 
erishilishi ITIning keyingi bosqichlarida ijodiy faoliyat uchun mustahkam poydevor 
bo’ladi va natijada uning ilmiy dunyoqarashi kengayadi. 
Magistrlik dissertasiyasini tayyorlash jarayoni qator tadqiqot bosqichlariga 
e’tibor berishni talab qiladi. Ular: yo’nalishni (sohani) aniqlash; mavzuni tanlash; 
mavzuning dolzarbligini nazariy asoslash; mavzu bo’yicha tadqiqotchining shaxsiy 
kuzatishlari; mavzu bo’yicha to’plangan ma’lumotlarning tahlili va ularni tizimlarga 
ajratib axborot ko’rinishiga keltirish; mavzu bo’yicha u yoki bu holatlarning o’zi 
to’plagan ma’lumotlar asosida ilmiy va amaliy ahamiyati hamda qiymatini asoslab 
Tadqiqotchi ilm-fanda shug’ullanayotgan o’z muammosi bo’yicha qanday fikrlar mavjudligini, ular orqali fanda qanday yutuqlar qo’lga kiritilganligini o’rganishi va ularga mos bilimlarni o’zlashtirilishi kerak. Demak, tadqiqotchi o’zi tanlagan yo’nalish bo’yicha o’zigacha bo’lgan merosni chuqur o’rganishi, tahlil qilishi va ular asosida yo’nalishning yutuq va kamchiliklarini baholab borish kerak va tadqiqot rejasini tuzayotganda tadqiqotchining o’zi mazkur yo’nalishga qanday hissa qo’sha olishini ilmiy-metodologik jihatdan anglamog’i lozim. Mavjud ishlanmalarni va adabiyotlarni o’rganish va tahlil qilish, ayniqsa ularni tahlil qilish davomida qiyoslash magistrantni ilmiy fikrlashga o’rgatadi, o’rganilayotgan fikr-larning qay darajada asosli va to’g’ri ekanligi haqidagi tasav- vurga ega qiladi, uslublar ichidan eng maqbulini (optimalini, samaralisini) tanlash haqida ilmiy bilimlar bilan qurollantiradi. Buning bilan tadqiqotchi dissertasiya muammosiga oid mavjud bilimlarni egallaydi va ushbu soha bo’yicha uning ilmiy dunyoqarashi hamda fikrlash qobiliyatlari kengayadi. Magistrlik dissertasiyasini tayyorlash jarayonida tadqiqotchining shug’ullanayotgan mavzu bo’yicha bilimga ega bo’lishi muammo yechimini hal qilishga yetarli bo’lmaydi, chunki ilmiy faoliyat natijalarini baholash va ularni rasmiylashtirishni ham, shuningdek, tadqiqotchining ilmiy ishlanmalarini bayon qila olish (notiqlik) hamda o’z ilmiy ishining ahamiyatini ko’rsata olishi ham kerak. Bunday omillar asoslari tadqiqotchiga bakalavriat ta’lim bosqichida shakllangan bo’lsa, ijodiy jarayon samarali kechadi. Bunda referat yozish, kurs ishi (loyihasi)ni tayyorlash, malakaviy bitiruv ishlari bilan shug’ullanish, shuningdek, turli ilmiy, ilmiy-uslubiy to’garak yoki seminarlarga muntazam qatnashish muhim ahamiyat kasb etadi. Demak, magistrant kuzatuvchan, sinchkov, mehnatsevar, yangi fikrning paydo bo’lishiga doimo qiziqib boruvchi, savodli, ilmiy dunyoqarashi keng (o’z tengdoshlariga nisbatan), keng qamrovli ilmiy salohiyatga ega bo’lgan va xullas ijodkor bo’lishi kerak ekan. Ana shundagina magistrlik dissertasiyasini o’z vaqtida tayyorlab bo’ladi va aspiranturaga asos yaratadi. Magistrlik dissertasiyasining tadqiqotchi tomonidan mustaqil tayyorlashga erishilishi ITIning keyingi bosqichlarida ijodiy faoliyat uchun mustahkam poydevor bo’ladi va natijada uning ilmiy dunyoqarashi kengayadi. Magistrlik dissertasiyasini tayyorlash jarayoni qator tadqiqot bosqichlariga e’tibor berishni talab qiladi. Ular: yo’nalishni (sohani) aniqlash; mavzuni tanlash; mavzuning dolzarbligini nazariy asoslash; mavzu bo’yicha tadqiqotchining shaxsiy kuzatishlari; mavzu bo’yicha to’plangan ma’lumotlarning tahlili va ularni tizimlarga ajratib axborot ko’rinishiga keltirish; mavzu bo’yicha u yoki bu holatlarning o’zi to’plagan ma’lumotlar asosida ilmiy va amaliy ahamiyati hamda qiymatini asoslab  
 
berish, umumlashtirish va xulosalar chiqarish; umumahamiyatli bo’lgan me’yor va 
mezonlar asosida magistr ilgari surayotgan fikrlar, g’oyalar, xulosalar va 
tavsiyalarning haqiqiyligiga ongli ravishda ishontira olishi kerak; magistrlik 
dissertasiyasidagi TSIni aniq rejalash-tirish, ularni o’tkazishning qat’iy algoritmik 
tizimini ishlab chiqish va shu asosda ish olib borib, lozim topilganda ba’zi 
tuzatishlarni kiritish; ITI nazariy (ilmiy-metodologik) qismi natijalari bilan TSI 
natijalarining muvofiqligini baholash va nihoyat, dissertasiyani rasmiylashtirishga 
kirishish. 
Ushbu jarayonda tadqiqotchi oraliq va joriy natijalar bo’yicha kafedradagi 
ilmiy, ilmiy-uslubiy seminarlarda qatnashib turilsa ITIning to’g’ri yoki noto’g’ri 
ketayotganligi bo’yicha xulosalar shakllanadi. Bunda oxirgi bosqich magistrlik 
ishining dastlabki himoyasi bo’lib, u kafedra qoshidagi (ba’zan magistratura bo’limi 
yoki ilmiy ishlar va axborot texnologiyalari bo’yicha prorektor qoshidagi) ilmiy, 
ilmiy-uslubiy seminarda muhokamadan o’tkazilib, himoyaga tavsiya etiladi. 
MAGISTRLIK DISSERTASIYaSI MAVZUSI,  
MAQSADI VA VAZIFALARI 
Dissertasiya mavzusi. Magistrlik dissertasiyalari mavzulari oliy o’quv yurti, 
magistratura bo’limi, magistrant berkitilgan kafedraning ITI yo’nalishi va 
magistrant hamda mo’ljallangan ilmiy rahbar hamkorligida tanlanadi. Mavzu ta’lim 
tizimida amalga oshirilayotgan «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»da ko’zda 
tutilgan va amalga oshirilishi zarur bo’lgan vazifalarga mos bo’lishi kerak. 
Mavzuni tanlashda,bajarilayotgan ITIni ilm-fan yo’nalishlaridan birini 
rivojlantirishga hissa qo’shishini  e’tiborga olish kerak va albatta uning nazariy 
hamda amaliy ahamiyati ishchi gipotezada o’z aksini topmog’i lozim. 
Dissirtasiya maqsadi.  
MAQSAD bu- tanlangan muammoni belgilangan mavzu bo’yicha amalga 
oshirilish lozim bo’lgan ijodiy faoliyatning «Ufq»ga yetib borish jarayonini 
ifodalaydigan va ilm-fanda muayyan yo’nalish bo’yicha yangi sifat bosqichini 
ta’minlaydi. 
Magistrlik dissertasiyasining vazifalari: 
1. Tanlangan (rejalashtirilgan) 
muammo (mavzu) 
yuzasi-dan tadqiqot 
o’tkazishning ahamiyatini asoslash (mavzu  dolzarbligini asoslash). 
2. Muammo yechimini qo’lga kiritish uchun kerak bo’ladigan metodologik 
asoslarni va ishchi farazni to’g’ri ifodalash. 
3. ITIning ilmiy asoslangan rejasini tuzish. 
berish, umumlashtirish va xulosalar chiqarish; umumahamiyatli bo’lgan me’yor va mezonlar asosida magistr ilgari surayotgan fikrlar, g’oyalar, xulosalar va tavsiyalarning haqiqiyligiga ongli ravishda ishontira olishi kerak; magistrlik dissertasiyasidagi TSIni aniq rejalash-tirish, ularni o’tkazishning qat’iy algoritmik tizimini ishlab chiqish va shu asosda ish olib borib, lozim topilganda ba’zi tuzatishlarni kiritish; ITI nazariy (ilmiy-metodologik) qismi natijalari bilan TSI natijalarining muvofiqligini baholash va nihoyat, dissertasiyani rasmiylashtirishga kirishish. Ushbu jarayonda tadqiqotchi oraliq va joriy natijalar bo’yicha kafedradagi ilmiy, ilmiy-uslubiy seminarlarda qatnashib turilsa ITIning to’g’ri yoki noto’g’ri ketayotganligi bo’yicha xulosalar shakllanadi. Bunda oxirgi bosqich magistrlik ishining dastlabki himoyasi bo’lib, u kafedra qoshidagi (ba’zan magistratura bo’limi yoki ilmiy ishlar va axborot texnologiyalari bo’yicha prorektor qoshidagi) ilmiy, ilmiy-uslubiy seminarda muhokamadan o’tkazilib, himoyaga tavsiya etiladi. MAGISTRLIK DISSERTASIYaSI MAVZUSI, MAQSADI VA VAZIFALARI Dissertasiya mavzusi. Magistrlik dissertasiyalari mavzulari oliy o’quv yurti, magistratura bo’limi, magistrant berkitilgan kafedraning ITI yo’nalishi va magistrant hamda mo’ljallangan ilmiy rahbar hamkorligida tanlanadi. Mavzu ta’lim tizimida amalga oshirilayotgan «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»da ko’zda tutilgan va amalga oshirilishi zarur bo’lgan vazifalarga mos bo’lishi kerak. Mavzuni tanlashda,bajarilayotgan ITIni ilm-fan yo’nalishlaridan birini rivojlantirishga hissa qo’shishini e’tiborga olish kerak va albatta uning nazariy hamda amaliy ahamiyati ishchi gipotezada o’z aksini topmog’i lozim. Dissirtasiya maqsadi. MAQSAD bu- tanlangan muammoni belgilangan mavzu bo’yicha amalga oshirilish lozim bo’lgan ijodiy faoliyatning «Ufq»ga yetib borish jarayonini ifodalaydigan va ilm-fanda muayyan yo’nalish bo’yicha yangi sifat bosqichini ta’minlaydi. Magistrlik dissertasiyasining vazifalari: 1. Tanlangan (rejalashtirilgan) muammo (mavzu) yuzasi-dan tadqiqot o’tkazishning ahamiyatini asoslash (mavzu dolzarbligini asoslash). 2. Muammo yechimini qo’lga kiritish uchun kerak bo’ladigan metodologik asoslarni va ishchi farazni to’g’ri ifodalash. 3. ITIning ilmiy asoslangan rejasini tuzish.  
 
4. Muammo(mavzu)ga oid ma’lumotlar, daliliy materiallar yig’ish va ularni 
ITIda foydalanish uchun axborot ko’rinishiga keltirish hamda ularni tadqiqot 
maqsadiga moslab tizimlarga ajratish va qayta ishlash. 
5.Reja asosidagi ITIni olib borish va olingan natijalarini nazariy va amaliy 
jihatdan baholash. 
6. O’tkazilgan tadqiqotlar asosida natijalarni umumlashtirish va xulosalar 
chiqarish hamda ular asosida uslubiy tavsiyalar tayyorlash. 
Dissertasiya mavzusi, maqsadi va vazifalari magistrlik dissertasiyasini 
tayyorlashning o’zaro uyg’un bo’lgan asosiy qismlaridir. Ular asosida mos tadqiqot 
obyekti va metodologiyasi va ishchi farazi aniqlanadi.Shu sababli ham dissertasiyani 
tayyorlashga kirishishda yuqoridagi uchala bosqichga kuchli e’tibor qaratish lozim. 
Bunda ilmiy rahbar va magistrant faoliyat ko’rsatadigan kafedra  ham faol ishtirok 
etmog’i lozim.Bu borada ular zimmasida quyidagi vazifalar va burchlar turadi: 
 magistrantning ilmiy salohiyatini aniqlash; 
 magistrantning ilm - fanning (kafedraga tegishli) qaysi yo’nalishi bo’yicha 
qiziqishi va mazkur yo’nalish bo’yicha BMKlari ustunroqligini tahlili(baholash); 
 kafedra yo’nalishidagi muammolar haqida magistrantga axborotlar berish 
(axborotli varaqa, olingan natijalar ahamiyati, og’zaki tushuntirish va shu kabi 
usullar bo’yicha) va shu asosda ilmiy ish mavzusini aniqlash; 
 ITIning rejasini ishlab chiqishda ishtirok etish; 
 dissertasiya mavzusi bo’yicha magistrantga kerakli bo’ladigan adabiyotlar, 
axborotlar, daliliy manbalar tanlashda yordam berish, lozim topilganda qurilmalar 
va kompyuterlardan foydalanishga imkoniyatlar yaratish; 
 mavzu bo’yicha doimiy suhbat o’tkazib turish va uning natijasiga asoslanib, 
ITIning keyingi qismi uchun maslahatlar berish; 
 magistrant ishining ketishini davriy ravishda kafedrada nazorat qilish va reja 
asosida ular ishlari natijalarini kafedra qoshidagi ilmiy-uslubiy seminarda 
muhokama qilish va mos tavsiyalar yoki xulosalarni berish; 
 ITIning bajarilishidagi har bir bosqichni to’liq baholab,tegishli ko’rsatma va 
maslahatlar berish; 
 ITIning yakunlanganligi aniqlangandan keyin, ishni yaxlitligicha yana bir bor 
baholash kerak, shu asosda ishning tayyorligiga to’la baho berib xulosalash kerak va 
himoyaga taqdim etishga rozilik berish kerak.Bu bo’yicha maxsus tayyorlangan 
shakllar bo’ladi. 
 Umuman olganda, dissertantning ijodiy faoliyati shaxsan kafedra mudiri 
tomonidan reja asosida nazorat qilinib turiladi. Magistrantlarning barcha 
faoliyatlari, ayniqsa ijodiy faoliyatlari kafedrada ishlab chiqilgan “Magistrlik 
dissertasiyalarini tayyorlash bo’yicha topshiriqlar” asosida amalga oshiriladi. 
DISSERTASIYANING TUZILIShI VA MAZMUNI 
 
4. Muammo(mavzu)ga oid ma’lumotlar, daliliy materiallar yig’ish va ularni ITIda foydalanish uchun axborot ko’rinishiga keltirish hamda ularni tadqiqot maqsadiga moslab tizimlarga ajratish va qayta ishlash. 5.Reja asosidagi ITIni olib borish va olingan natijalarini nazariy va amaliy jihatdan baholash. 6. O’tkazilgan tadqiqotlar asosida natijalarni umumlashtirish va xulosalar chiqarish hamda ular asosida uslubiy tavsiyalar tayyorlash. Dissertasiya mavzusi, maqsadi va vazifalari magistrlik dissertasiyasini tayyorlashning o’zaro uyg’un bo’lgan asosiy qismlaridir. Ular asosida mos tadqiqot obyekti va metodologiyasi va ishchi farazi aniqlanadi.Shu sababli ham dissertasiyani tayyorlashga kirishishda yuqoridagi uchala bosqichga kuchli e’tibor qaratish lozim. Bunda ilmiy rahbar va magistrant faoliyat ko’rsatadigan kafedra ham faol ishtirok etmog’i lozim.Bu borada ular zimmasida quyidagi vazifalar va burchlar turadi:  magistrantning ilmiy salohiyatini aniqlash;  magistrantning ilm - fanning (kafedraga tegishli) qaysi yo’nalishi bo’yicha qiziqishi va mazkur yo’nalish bo’yicha BMKlari ustunroqligini tahlili(baholash);  kafedra yo’nalishidagi muammolar haqida magistrantga axborotlar berish (axborotli varaqa, olingan natijalar ahamiyati, og’zaki tushuntirish va shu kabi usullar bo’yicha) va shu asosda ilmiy ish mavzusini aniqlash;  ITIning rejasini ishlab chiqishda ishtirok etish;  dissertasiya mavzusi bo’yicha magistrantga kerakli bo’ladigan adabiyotlar, axborotlar, daliliy manbalar tanlashda yordam berish, lozim topilganda qurilmalar va kompyuterlardan foydalanishga imkoniyatlar yaratish;  mavzu bo’yicha doimiy suhbat o’tkazib turish va uning natijasiga asoslanib, ITIning keyingi qismi uchun maslahatlar berish;  magistrant ishining ketishini davriy ravishda kafedrada nazorat qilish va reja asosida ular ishlari natijalarini kafedra qoshidagi ilmiy-uslubiy seminarda muhokama qilish va mos tavsiyalar yoki xulosalarni berish;  ITIning bajarilishidagi har bir bosqichni to’liq baholab,tegishli ko’rsatma va maslahatlar berish;  ITIning yakunlanganligi aniqlangandan keyin, ishni yaxlitligicha yana bir bor baholash kerak, shu asosda ishning tayyorligiga to’la baho berib xulosalash kerak va himoyaga taqdim etishga rozilik berish kerak.Bu bo’yicha maxsus tayyorlangan shakllar bo’ladi. Umuman olganda, dissertantning ijodiy faoliyati shaxsan kafedra mudiri tomonidan reja asosida nazorat qilinib turiladi. Magistrantlarning barcha faoliyatlari, ayniqsa ijodiy faoliyatlari kafedrada ishlab chiqilgan “Magistrlik dissertasiyalarini tayyorlash bo’yicha topshiriqlar” asosida amalga oshiriladi. DISSERTASIYANING TUZILIShI VA MAZMUNI  
 
Dissertasiya ishida kirish, boblar va xulosalar hamda ilovalar o’z ifodasini 
topadi. Dissertasiyaning kirish qismida quyidagilar o’z aksini topishi kerak: 
 tadqiqot mavzusining dolzarbligi; 
 tadqiqot maqsadi va unga erishish uchun kelib chiqadigan vazifalar; 
 muammoning ishlanganlik darajasi; 
 tadqiqot obyekti va predmeti; 
 tadqiqot metodi va metodologik asoslari; 
 tadqiqotning ishchi farazi va ilmiy yangiligi; 
 tadqiqotning nazariy va amaliy ahamiyati; 
 dissertasiya ishi bo’yicha olingan natijalarning ilmiy omma orasidagi 
muhokamalari haqida ma’lumot; 
 himoyaga olib chiqiladigan holatlar va qo’lga kiritilgan natijalar; 
 dissertasiyaning boblari va xulosalari haqida, ilovalar bo’yicha, tarkibiy 
qismlari haqidagi ma’lumotlar. 
Dissertasiyani rasmiylashtirishdagi boblar uning asosini tashkil etadi. Undagi 
boblar soni muammo salohiyati va uning yechimini bayoni hajmiga qarab turlicha 
bo’ladi. Eng asosiysi ularda muammoni o’rganilganlik tahlili, muammo bo’yicha 
maqsad va vazifalarni amalga oshirishdagi samarali ilmiy tadqiqotlar, ya’ni ilmiy 
nazariy asoslari tushunarli, ixcham, yaxlit muammo sifatida bayon qilinishi lozim, 
chunki dissertasiya tasnifidan ham ma’lumki, bunday ilmiy asar ilm-fanning 
muayyan bir muammosini hal qilishga yoki aniq bir fan sohasi bo’yicha ilmiy-
nazariy fikr va uning yechimiga bag’ishlangan bo’ladi. Hyech bo’lmaganda yangi 
ilmiy-amaliy xulosa va tavsiyalar chiqarishga bag’ishlangan bo’ladi.  
Dissertasiya xulosasida asosan, olib borilgan ITI bo’yicha qo’lga kiritilgan 
natijalar o’z ifodasini topadi. Bu ayniqsa dissertasiyani tayyorlashdagi muammo 
maqsadi, vazifalari va dissertasiya bo’yicha ilmiy yangiliklar hamda himoyaga olib 
chiqiladigan holatlarni o’zida aks ettirsa yaxshi bo’ladi. 
Dissertasiyadagi foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ham ITIda muhim rol 
o’ynaydi, chunki ular muammoning o’rganilganlik darajasini aniqlashda qanday 
adabiyotlardan (dunyo bo’yicha – internet orqali olinadi, respublika bo’yicha va 
h.k.) foydalanilganligiga e’tibor berish ham dissertasiyani baholashda bitta muhim 
omil bo’lib hisoblanadi. 
Dissertasiyaning ilovalarida me’yoriy hujjatlar (ITI natijalarini amaliyotga 
joriy etish to’g’risidagi dalolatnoma va ma’lumotnomalar, shuningdek, TSI bo’yicha 
boshqa hujjatlar hamda patent, mualliflik guvohnomasi, ixtirolar haqidagi xujjatlar 
nus’halari) va dissertasiya hajmi chegaralangan-ligini e’tiborga olib ilovaga olib 
chiqiladigan materiallar ham (kompyuterli tizimlar uchun ma’lumotlar ombori, 
kompyuterli dastur blok-sxemasi, dasturlar, dars mashg’ulotlari matnlari, taklif 
etilayotgan ta’lim texnolo-giyasiga oid bilimlar banki va h.k.) o’z ifodasini topadi. 
Dissertasiya mazmuni.  
Ma’lumki, dissertasiyani avvalo nazariy jihatdan muhimligi, mavzuning 
dolzarbligi, olingan natijalarning nazariy va amaliy ahamiyati, olingan natijalarning 
ilm-fanning yangi istiqboliga qo’shadigan hissalari va shu kabilar orqali baholashlari 
Dissertasiya ishida kirish, boblar va xulosalar hamda ilovalar o’z ifodasini topadi. Dissertasiyaning kirish qismida quyidagilar o’z aksini topishi kerak:  tadqiqot mavzusining dolzarbligi;  tadqiqot maqsadi va unga erishish uchun kelib chiqadigan vazifalar;  muammoning ishlanganlik darajasi;  tadqiqot obyekti va predmeti;  tadqiqot metodi va metodologik asoslari;  tadqiqotning ishchi farazi va ilmiy yangiligi;  tadqiqotning nazariy va amaliy ahamiyati;  dissertasiya ishi bo’yicha olingan natijalarning ilmiy omma orasidagi muhokamalari haqida ma’lumot;  himoyaga olib chiqiladigan holatlar va qo’lga kiritilgan natijalar;  dissertasiyaning boblari va xulosalari haqida, ilovalar bo’yicha, tarkibiy qismlari haqidagi ma’lumotlar. Dissertasiyani rasmiylashtirishdagi boblar uning asosini tashkil etadi. Undagi boblar soni muammo salohiyati va uning yechimini bayoni hajmiga qarab turlicha bo’ladi. Eng asosiysi ularda muammoni o’rganilganlik tahlili, muammo bo’yicha maqsad va vazifalarni amalga oshirishdagi samarali ilmiy tadqiqotlar, ya’ni ilmiy nazariy asoslari tushunarli, ixcham, yaxlit muammo sifatida bayon qilinishi lozim, chunki dissertasiya tasnifidan ham ma’lumki, bunday ilmiy asar ilm-fanning muayyan bir muammosini hal qilishga yoki aniq bir fan sohasi bo’yicha ilmiy- nazariy fikr va uning yechimiga bag’ishlangan bo’ladi. Hyech bo’lmaganda yangi ilmiy-amaliy xulosa va tavsiyalar chiqarishga bag’ishlangan bo’ladi. Dissertasiya xulosasida asosan, olib borilgan ITI bo’yicha qo’lga kiritilgan natijalar o’z ifodasini topadi. Bu ayniqsa dissertasiyani tayyorlashdagi muammo maqsadi, vazifalari va dissertasiya bo’yicha ilmiy yangiliklar hamda himoyaga olib chiqiladigan holatlarni o’zida aks ettirsa yaxshi bo’ladi. Dissertasiyadagi foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati ham ITIda muhim rol o’ynaydi, chunki ular muammoning o’rganilganlik darajasini aniqlashda qanday adabiyotlardan (dunyo bo’yicha – internet orqali olinadi, respublika bo’yicha va h.k.) foydalanilganligiga e’tibor berish ham dissertasiyani baholashda bitta muhim omil bo’lib hisoblanadi. Dissertasiyaning ilovalarida me’yoriy hujjatlar (ITI natijalarini amaliyotga joriy etish to’g’risidagi dalolatnoma va ma’lumotnomalar, shuningdek, TSI bo’yicha boshqa hujjatlar hamda patent, mualliflik guvohnomasi, ixtirolar haqidagi xujjatlar nus’halari) va dissertasiya hajmi chegaralangan-ligini e’tiborga olib ilovaga olib chiqiladigan materiallar ham (kompyuterli tizimlar uchun ma’lumotlar ombori, kompyuterli dastur blok-sxemasi, dasturlar, dars mashg’ulotlari matnlari, taklif etilayotgan ta’lim texnolo-giyasiga oid bilimlar banki va h.k.) o’z ifodasini topadi. Dissertasiya mazmuni. Ma’lumki, dissertasiyani avvalo nazariy jihatdan muhimligi, mavzuning dolzarbligi, olingan natijalarning nazariy va amaliy ahamiyati, olingan natijalarning ilm-fanning yangi istiqboliga qo’shadigan hissalari va shu kabilar orqali baholashlari  
 
bilan birga tadqiqotchi dissertasiyasining umumiy, uslubiy tayyorlanganlik darajasi 
va rasmiylashtirishga ko’ra ham baholaydilar. 
Bu borada dissertasiyaning tuzilishini o’z vaqtida mukammal, me’yoriy 
hujjatlar talablari asosida tayyorlab borishi, tadqiqotchiga ITIni bajarishning 
maqsad-vazifalarini to’g’ri ifodalashi, tadqiqot obyekti va predmeti hamda tadqiqot 
metodlarini to’g’ri tanlash, shuningdek, dissertasiya tayyorlash jarayonining 
algoritmik bosqichlariga to’liq amal qilish imkonini beradi. 
Bu borada dissertasiya mazmunini ifodalashda quyidagilarga e’tibor berilsa 
maqsadga muvofiq bo’lar edi: 
 mavzu dolzarbligini asoslashda oldindan olib borilgan tadqiqot natijalarining 
qisqacha, hyech bo’lmaganda umumiy ko’rinishdagi tahlili; 
 mavzuni nafaqat respublikamizda, balki chet ellardagi yutuq va 
kamchiliklarining tahlili (bunga to’liq imkoniyat bor bo’lib, uni internet xalqaro 
tarmoq orqali hal qilish mumkin); 
 mavzu dolzarbligini qolgan ko’rsatkichlar bo’yicha mavzuga tegishli DTS va 
me’yoriy hujjatlar hamda daliliy ma’lumotlar; 
 tadqiqot maqsadi va uni hal qilishdan kelib chiqadigan vazifalar aniq 
ko’rsatilishi kerak; 
 ITI obyekt va uni maqsad-vazifalarga uyg’un holda asoslash; 
 ITIni metod va metodologiyasini tanlashni asoslab berish kerak, chunki 
himoya paytida «Siz nima uchun ushbu metoddan yoki metodologiyadan 
foydalandingiz, bundan samaraliroqlari bor emasmi?», degan savol tug’ilishi 
mumkin; 
 mavzuga oid ma’lumotlarni to’plash, qayta ishlash va ularni tanlangan metod 
yoki metodologiya uchun foydalanishni ta’min-lash maqsadida axborotlarga 
aylantirish va lozim topilaganda ularni kerakli tizimlar ko’rnishida shakllantirish; 
 axborotlar asosida ilmiy metodologik tadqiqotni olib borish va ularning 
natijalarini ilmiy uslubiy tilda bayon qilish; 
 tadqiqotning ilmiy yangiligini isbotlash va ularning aniq holatlar uchun 
amaliy tatbiqlariga ko’rsatmalar berish; 
 ITI natijalarining amaliy ahamiyatini aniqlash va uni ilmiy-amaliy jihatdan 
asoslash; 
 olingan ilmiy ishlanmalar bo’yicha TSIni o’tkazish; 
 taklif qilinayotgan natijalarning ilmiy - nazariy va ilmiy-amaliy 
ahamiyatlarini baholash va ulardan amaliy faoliyatda hamda ilm-fanning keyingi 
istiqbollari uchun foydalanishga tavsiyalar tayyorlash. 
DISSERTASIYANI RASMIYLAShTIRISh 
 
Tadqiqot mavzusi dolzarbligi, tadqiqot obyektini chuqur o’rganish, 
muammoning ishlanganlik darajasi va muammo yechimini izlashning mutodologik 
asoslarini ifodalashlar orqali yig’ilgan tahliliy materiallarni tadqiqot maqsad-
vazifalariga qarab tizimlarga ajratilgan axborotlar hamda ITI metodologik asoslari 
va ular asosidagi ilmiy ishlanmalar, shuningdek TSIni o’tkazib bo’lgandan keyin, 
ular 
asosida 
magistrlik 
dissertasiyasini 
yozishga 
kirishiladi. 
Magistrlik 
bilan birga tadqiqotchi dissertasiyasining umumiy, uslubiy tayyorlanganlik darajasi va rasmiylashtirishga ko’ra ham baholaydilar. Bu borada dissertasiyaning tuzilishini o’z vaqtida mukammal, me’yoriy hujjatlar talablari asosida tayyorlab borishi, tadqiqotchiga ITIni bajarishning maqsad-vazifalarini to’g’ri ifodalashi, tadqiqot obyekti va predmeti hamda tadqiqot metodlarini to’g’ri tanlash, shuningdek, dissertasiya tayyorlash jarayonining algoritmik bosqichlariga to’liq amal qilish imkonini beradi. Bu borada dissertasiya mazmunini ifodalashda quyidagilarga e’tibor berilsa maqsadga muvofiq bo’lar edi:  mavzu dolzarbligini asoslashda oldindan olib borilgan tadqiqot natijalarining qisqacha, hyech bo’lmaganda umumiy ko’rinishdagi tahlili;  mavzuni nafaqat respublikamizda, balki chet ellardagi yutuq va kamchiliklarining tahlili (bunga to’liq imkoniyat bor bo’lib, uni internet xalqaro tarmoq orqali hal qilish mumkin);  mavzu dolzarbligini qolgan ko’rsatkichlar bo’yicha mavzuga tegishli DTS va me’yoriy hujjatlar hamda daliliy ma’lumotlar;  tadqiqot maqsadi va uni hal qilishdan kelib chiqadigan vazifalar aniq ko’rsatilishi kerak;  ITI obyekt va uni maqsad-vazifalarga uyg’un holda asoslash;  ITIni metod va metodologiyasini tanlashni asoslab berish kerak, chunki himoya paytida «Siz nima uchun ushbu metoddan yoki metodologiyadan foydalandingiz, bundan samaraliroqlari bor emasmi?», degan savol tug’ilishi mumkin;  mavzuga oid ma’lumotlarni to’plash, qayta ishlash va ularni tanlangan metod yoki metodologiya uchun foydalanishni ta’min-lash maqsadida axborotlarga aylantirish va lozim topilaganda ularni kerakli tizimlar ko’rnishida shakllantirish;  axborotlar asosida ilmiy metodologik tadqiqotni olib borish va ularning natijalarini ilmiy uslubiy tilda bayon qilish;  tadqiqotning ilmiy yangiligini isbotlash va ularning aniq holatlar uchun amaliy tatbiqlariga ko’rsatmalar berish;  ITI natijalarining amaliy ahamiyatini aniqlash va uni ilmiy-amaliy jihatdan asoslash;  olingan ilmiy ishlanmalar bo’yicha TSIni o’tkazish;  taklif qilinayotgan natijalarning ilmiy - nazariy va ilmiy-amaliy ahamiyatlarini baholash va ulardan amaliy faoliyatda hamda ilm-fanning keyingi istiqbollari uchun foydalanishga tavsiyalar tayyorlash. DISSERTASIYANI RASMIYLAShTIRISh Tadqiqot mavzusi dolzarbligi, tadqiqot obyektini chuqur o’rganish, muammoning ishlanganlik darajasi va muammo yechimini izlashning mutodologik asoslarini ifodalashlar orqali yig’ilgan tahliliy materiallarni tadqiqot maqsad- vazifalariga qarab tizimlarga ajratilgan axborotlar hamda ITI metodologik asoslari va ular asosidagi ilmiy ishlanmalar, shuningdek TSIni o’tkazib bo’lgandan keyin, ular asosida magistrlik dissertasiyasini yozishga kirishiladi. Magistrlik  
 
dissertasiyasini rasmiylashtirish, uning mazmun-mohiyatini yoritish bilan birga 
unga tegishli bo’lgan barcha hujjatlarni ham to’plashni o’z ichiga oladi. Shuning 
bilan birga u OO’Yu magistraturasini bitiruvchisi egallashi lozim bo’lgan BKMlarni 
egallaganligini belgilovchi ITI hamdir. Shu sababli ham magistrlik dissertasiyasi 
mazmun jihatdan ham, hajm jihatdan ham va ayniqsa ilmiy jihatdan nomzodlik 
dissertasiyasiga yaqin bo’lishi kerak va uni davom ettirib nomzodlik 
dissertasiyasigacha yetkazish mumkin bo’lsin. Magistrlik dissertasiyasiga bu 
talabdan tashqari yana bir muhim talab qo’yiladi. U dissertasiyaning ilmiy 
ahamiyatliligi va undagi ITI jarayonini bayon etishning izchilligi va uzviyligi. 
Bunga dissertasiyaning har bir qismi bayoni (kirish, boblar, paragraflar, xulosalar, 
adabiyotlar va ilovalar) taalluqli bo’lib, izchillikni yoki uzviylikni buzadigan 
keyingi 
natijalarga 
aloqasi 
bo’lmagan 
materiallar 
dissertasiya 
matniga 
keltirilmasligi kerak, chunki dissertasiya ayni bir muammo yechimiga bag’ishlangan 
yaxlit ilmiy asar bo’lmog’i lozim. 
Bunda ba’zi ma’lumotlar dissertasiyaning oxirida ilova sifatida berilishi 
mumkin. 
Dissertasiyadagi barcha ko’rgazmali materiallar (jadval, chizma, diagramma, 
rasm, texnologik karta, kompyuterli tizim va h.k.)dan foydalaniladi va ular ham 
dissertasiya mazmun-mohiyatiga mos kelishi kerak. 
Dissertasiyada boshqa mualliflar ishlaridan foydalanilganda, albatta manba 
(adabiyot) ko’rsatilishi shart. 
Biblografik ko’rsatkich quyidagicha tuziladi: 
1.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining asarlari va ilmiy ishlari. 
2.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari. 
3.O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining Qarorlari. 
4.Alifbo tartibida joylashgan maxsus adabiyotlar ro’yxati. 
5.Me’yoriy hujjatlar.  
6.Yo’riqnomalar. 
7.Statistik materiallar va ularning to’plamlari. 
Dissertasiyani himoyaga tavsiya qilishda quyidagi hujjatlar bo’lishi kerak: 
 ilmiy rahbarning dissertasiyani himoya qilishga yozma tavsiyasi; 
 kafedrada 
belgilangan 
apponentlar 
va 
boshqa 
mutaxassislarning 
dissertasiyaga taqrizlari; 
 dissertasiyaning kafedradan muhokamadan o’tganligi va himoyaga tavsiya 
qilinganligi haqidagi bayonnomasi (dastlabki himoya hujjatlari); 
  ITI bo’yicha e’lon qilingan ishilar va shu kabilar. 
Magistratura bo’limi (markazi) boshlig’i yoki fakultet dekani dissertasiya ishini 
ilmiy rahbar va opponentlar taqrizlari bilan Davlat attestasiya komissiyasiga 
yo’llaydi va ochiq himoyaga tavsiya qiladi. 
Magistrlik dissertasiyasiga ilmiy rahbar va apponentlar taqriz yozishda 
quyidagilargi e’tibor berish kerak; 
 ilmiy rahbar taqrizida dissertasiya mavzusi dolzarbligi; magistrlik 
dissertasiyasi maqsad-vazifalari, tadqiqotchi tomonidan yoritilish jarayoni haqidagi 
ma’lumotlar va undagi shaxsan tadqiqotchi ishtiroki; dissertasiyani tayyorlash 
dissertasiyasini rasmiylashtirish, uning mazmun-mohiyatini yoritish bilan birga unga tegishli bo’lgan barcha hujjatlarni ham to’plashni o’z ichiga oladi. Shuning bilan birga u OO’Yu magistraturasini bitiruvchisi egallashi lozim bo’lgan BKMlarni egallaganligini belgilovchi ITI hamdir. Shu sababli ham magistrlik dissertasiyasi mazmun jihatdan ham, hajm jihatdan ham va ayniqsa ilmiy jihatdan nomzodlik dissertasiyasiga yaqin bo’lishi kerak va uni davom ettirib nomzodlik dissertasiyasigacha yetkazish mumkin bo’lsin. Magistrlik dissertasiyasiga bu talabdan tashqari yana bir muhim talab qo’yiladi. U dissertasiyaning ilmiy ahamiyatliligi va undagi ITI jarayonini bayon etishning izchilligi va uzviyligi. Bunga dissertasiyaning har bir qismi bayoni (kirish, boblar, paragraflar, xulosalar, adabiyotlar va ilovalar) taalluqli bo’lib, izchillikni yoki uzviylikni buzadigan keyingi natijalarga aloqasi bo’lmagan materiallar dissertasiya matniga keltirilmasligi kerak, chunki dissertasiya ayni bir muammo yechimiga bag’ishlangan yaxlit ilmiy asar bo’lmog’i lozim. Bunda ba’zi ma’lumotlar dissertasiyaning oxirida ilova sifatida berilishi mumkin. Dissertasiyadagi barcha ko’rgazmali materiallar (jadval, chizma, diagramma, rasm, texnologik karta, kompyuterli tizim va h.k.)dan foydalaniladi va ular ham dissertasiya mazmun-mohiyatiga mos kelishi kerak. Dissertasiyada boshqa mualliflar ishlaridan foydalanilganda, albatta manba (adabiyot) ko’rsatilishi shart. Biblografik ko’rsatkich quyidagicha tuziladi: 1.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining asarlari va ilmiy ishlari. 2.O’zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari. 3.O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining Qarorlari. 4.Alifbo tartibida joylashgan maxsus adabiyotlar ro’yxati. 5.Me’yoriy hujjatlar. 6.Yo’riqnomalar. 7.Statistik materiallar va ularning to’plamlari. Dissertasiyani himoyaga tavsiya qilishda quyidagi hujjatlar bo’lishi kerak:  ilmiy rahbarning dissertasiyani himoya qilishga yozma tavsiyasi;  kafedrada belgilangan apponentlar va boshqa mutaxassislarning dissertasiyaga taqrizlari;  dissertasiyaning kafedradan muhokamadan o’tganligi va himoyaga tavsiya qilinganligi haqidagi bayonnomasi (dastlabki himoya hujjatlari);  ITI bo’yicha e’lon qilingan ishilar va shu kabilar. Magistratura bo’limi (markazi) boshlig’i yoki fakultet dekani dissertasiya ishini ilmiy rahbar va opponentlar taqrizlari bilan Davlat attestasiya komissiyasiga yo’llaydi va ochiq himoyaga tavsiya qiladi. Magistrlik dissertasiyasiga ilmiy rahbar va apponentlar taqriz yozishda quyidagilargi e’tibor berish kerak;  ilmiy rahbar taqrizida dissertasiya mavzusi dolzarbligi; magistrlik dissertasiyasi maqsad-vazifalari, tadqiqotchi tomonidan yoritilish jarayoni haqidagi ma’lumotlar va undagi shaxsan tadqiqotchi ishtiroki; dissertasiyani tayyorlash  
 
jarayonida tadqiqotchining qo’lga kiritgan yangiliklari; ilmiy ishlanmalarning 
yangiligi qay darajada asoslanganligi; tadqiqotchining ITI natijalarini yozishdagi 
shaxsiy mahorati; ITI natijalarini umumlashtirish va undan kelib chiqadigan 
xulosalar hamda takliflarning sifati, nazariy va amaliy ahamiyati; dissertasiyaning 
magistrlik dissertasiyasiga qo’yilgan talablariga to’g’ri kelishi; magistrlik 
dissertasiyasi mavzusining amaliy faoliyat bilan bog’liqligi yoki unga aloqasi va eng 
asosiysi tanlangan yo’nalish bo’yicha ilm-fanga qo’shadigan hissasi hamda 
tadqiqotchining o’zi ilmiy ijodiy jarayonga tayyor ekanliklari o’z aksini topmog’i 
kerak; 
 opponentlar taqrizida dissertasiya mavzusining dolzarbligi; muammoning 
qo’yilishi, mavzu maqsad va vazifalariga mosligi; ilmiy yangiligi; dissertasiyaning 
muayyan yo’nalish bo’yicha nazariy va amaliy ahamiyati; ITI natijalarining 
nechog’lik ilmiy-amaliy jihatdan asoslanganligi; dissertasiya ishining metodologik 
asoslari va uning tadqiqot maqsadi nuqtai nazaridan tugallangan ishdan iborat 
ekanligi; dissertasiyani yozishdagi ilmiy tili, uslubi va ularning dissertasiya matnida 
o’z ifodasini topishi; dissertasiya ishi bo’yicha e’lon qilingin ishlari va ularning 
dissertasiya mavzusini qamrab olish darajasi; dissertasiyada ITI jarayoni ketma-
ketligiga amal qilishi, ya’ni matnni bayon qilishdagi uzviylik, uzluksizlikka amal 
qilinganligi – muayyan  muammo bo’yicha yaxlit ilmiy asardan iborat ekanligi va 
nihoyat dissertasiyaning magistrlik dissertasiyalariga qo’yilgan talablariga javob 
berishligi o’z aksini topmog’i lozim. 
 Opponent tomonidan berilgan taqriz dissertantga himoyadan bir hafta oldin 
yetkazilishi kerak va unda opponentning shaxsiy imzosi, berilgan vaqt hamda 
ro’yxatga olinganlik raqami bo’lishi kerak. Bu vaqt oralig’ida dissertant opponent 
tomonidan ko’rsatilgan kamchiliklarga o’z munosabatini, taklif-mulohazalarini va 
e’tirozlar bildirishga tayyorgarlik ko’radi. 
 Har qanday dissertasiyaning kirish qismi o’sha ish to’g’risidagi ma’lumotlar 
bilan tanishish imkoniyatini yaratadi. Mazkur darslikning ushbu qismida magistrlik 
va nomzodlik dissertasiyalar to’g’risidagi tushunchalarni yana boyitish maqsadida 
ikkita 
namunani 
keltirishni 
lozim 
topdik. 
Ular 
Farmonov 
O’ktam 
Ne’matullayevichning “Bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarini tayyorlashda 
ma’naviy 
qadriyatlardan 
foydalanishning 
nazariy-pedagogik 
asoslari” 
mavzusidagi magistrlik va Kushvaktov Ne’mat Husanovichning “Talabalarni 
milliy-ma’naviy qadriyatlarni o’rganishga tayyorlashning pedagogik va 
kompyuterli asoslari” mavzusidagi nomzodlik dissertasiyalari kirish qismlarini o’z 
ichiga oladi.  
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati. 
Asosiy adabiyotlar: 
1. Yarkulov R., Maxmudova M. Vыsshiy pedagogicheskiy obrazovatelnыy 
prosess. - T.: 2007 . 
jarayonida tadqiqotchining qo’lga kiritgan yangiliklari; ilmiy ishlanmalarning yangiligi qay darajada asoslanganligi; tadqiqotchining ITI natijalarini yozishdagi shaxsiy mahorati; ITI natijalarini umumlashtirish va undan kelib chiqadigan xulosalar hamda takliflarning sifati, nazariy va amaliy ahamiyati; dissertasiyaning magistrlik dissertasiyasiga qo’yilgan talablariga to’g’ri kelishi; magistrlik dissertasiyasi mavzusining amaliy faoliyat bilan bog’liqligi yoki unga aloqasi va eng asosiysi tanlangan yo’nalish bo’yicha ilm-fanga qo’shadigan hissasi hamda tadqiqotchining o’zi ilmiy ijodiy jarayonga tayyor ekanliklari o’z aksini topmog’i kerak;  opponentlar taqrizida dissertasiya mavzusining dolzarbligi; muammoning qo’yilishi, mavzu maqsad va vazifalariga mosligi; ilmiy yangiligi; dissertasiyaning muayyan yo’nalish bo’yicha nazariy va amaliy ahamiyati; ITI natijalarining nechog’lik ilmiy-amaliy jihatdan asoslanganligi; dissertasiya ishining metodologik asoslari va uning tadqiqot maqsadi nuqtai nazaridan tugallangan ishdan iborat ekanligi; dissertasiyani yozishdagi ilmiy tili, uslubi va ularning dissertasiya matnida o’z ifodasini topishi; dissertasiya ishi bo’yicha e’lon qilingin ishlari va ularning dissertasiya mavzusini qamrab olish darajasi; dissertasiyada ITI jarayoni ketma- ketligiga amal qilishi, ya’ni matnni bayon qilishdagi uzviylik, uzluksizlikka amal qilinganligi – muayyan muammo bo’yicha yaxlit ilmiy asardan iborat ekanligi va nihoyat dissertasiyaning magistrlik dissertasiyalariga qo’yilgan talablariga javob berishligi o’z aksini topmog’i lozim. Opponent tomonidan berilgan taqriz dissertantga himoyadan bir hafta oldin yetkazilishi kerak va unda opponentning shaxsiy imzosi, berilgan vaqt hamda ro’yxatga olinganlik raqami bo’lishi kerak. Bu vaqt oralig’ida dissertant opponent tomonidan ko’rsatilgan kamchiliklarga o’z munosabatini, taklif-mulohazalarini va e’tirozlar bildirishga tayyorgarlik ko’radi. Har qanday dissertasiyaning kirish qismi o’sha ish to’g’risidagi ma’lumotlar bilan tanishish imkoniyatini yaratadi. Mazkur darslikning ushbu qismida magistrlik va nomzodlik dissertasiyalar to’g’risidagi tushunchalarni yana boyitish maqsadida ikkita namunani keltirishni lozim topdik. Ular Farmonov O’ktam Ne’matullayevichning “Bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilarini tayyorlashda ma’naviy qadriyatlardan foydalanishning nazariy-pedagogik asoslari” mavzusidagi magistrlik va Kushvaktov Ne’mat Husanovichning “Talabalarni milliy-ma’naviy qadriyatlarni o’rganishga tayyorlashning pedagogik va kompyuterli asoslari” mavzusidagi nomzodlik dissertasiyalari kirish qismlarini o’z ichiga oladi. Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati. Asosiy adabiyotlar: 1. Yarkulov R., Maxmudova M. Vыsshiy pedagogicheskiy obrazovatelnыy prosess. - T.: 2007 .  
 
2.  Abduqodirov A.A., Yunusov R. Magistrlik dissertatsiyasi. - T.: O’qituvchi, 
2000. 
Qo’shimcha adabiyotlar: 
  
3. Sh.M.Mirziyoyev Tanqidiy taxlil, qat’iy tartib – intizom va shaxsiy 
javobgarlik – xar bir raxbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. 
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining 2016 yil yakunlari va 2017 yil 
istiqbollariga bag’ishlangan majlisdagi O’zbekiston republikasi prezidentining 
nutqi. // Xalq so’zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, № 11. 
  
4. Sh.M.Mirziyoyev Buyuk kelajagimizni mard va olijanob halqimiz bilan 
birga quramiz. “O’zbekiston” 2017. 
  
5. Sh.M.Mirziyoyev Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini 
birgalikda barpo etamiz. “O’zbekiston” 2016. 
6.O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2017—2021 
yillarda O’zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha 
harakat strategiyasi. 7 yanvar 2017 yil 
7.Kuzminoy I.V Metodы sistemnogo pedagogicheskogo issledovaniya.- M.: 
2002. 
 
2. Abduqodirov A.A., Yunusov R. Magistrlik dissertatsiyasi. - T.: O’qituvchi, 2000. Qo’shimcha adabiyotlar: 3. Sh.M.Mirziyoyev Tanqidiy taxlil, qat’iy tartib – intizom va shaxsiy javobgarlik – xar bir raxbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak. O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining 2016 yil yakunlari va 2017 yil istiqbollariga bag’ishlangan majlisdagi O’zbekiston republikasi prezidentining nutqi. // Xalq so’zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, № 11. 4. Sh.M.Mirziyoyev Buyuk kelajagimizni mard va olijanob halqimiz bilan birga quramiz. “O’zbekiston” 2017. 5. Sh.M.Mirziyoyev Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini birgalikda barpo etamiz. “O’zbekiston” 2016. 6.O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2017—2021 yillarda O’zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha harakat strategiyasi. 7 yanvar 2017 yil 7.Kuzminoy I.V Metodы sistemnogo pedagogicheskogo issledovaniya.- M.: 2002.