ilmiybaza.uz
Magistrlik dissertasiyasini yozish bosqichlari
1. Ilmiy tadqiqot ishiga qo’yiladigan asosiy talablar.
2. Natijalar, xulosalar va amaliy tavsiyalarning asoslanishi.
3. Ilmiy tadqiqot ishining tanlab olinishi va unga rahbarlik qilish.
4. Ilmiy tadqiqot ishni rejalashtirish.
Mustaqil O’zbekistonning kelajagi ko’p jihatdan barkamol, intellektual
saloqiyatli avlodni tarbiyalashga bog’liq. Shunday muhim vazifani amalga oshirish
uchun o’z Vataniga, xalqiga, istiqlol g’oyalariga sadoqatli, erkin va mustaqil
fikrlaydigan ijodkor shaxsni shakllantirish davlat ta’lim siyosatining ustivor
yo’nalishlaridan biridir. Bu borada shakllanayotgan milliy istiqlol mafkurasi (MIM)
yosh avlodni ma’naviy barkamol inson etib tarbiyalashda yetakchi va yagona g’oya
bo’lib xizmat qilmoqda. Shuning bilan birga ta’lim tizimidagi tub islohotlar orqali
shaxs
ma’naviy
kamolotini
ta’minlash
mazkur
yo’nalishning
dolzarb
muammolaridan biri bo’lib, bu haqda O’zbekiston Respublikasining “Ta’lim
to’g’risida” gi Qonun va “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi” da ta’lim-tarbiya
tizimini tubdan isloh qilish, ma’naviy barkamol shaxsni tarbiyalash davlat
ahamiyatiga molik muhim vazifalardan biri ekanligi ko’rsatilgan.
Ma’lumki, “XXI asr – intellektual taraqqiyot asri” sifatida e’tirof etildi. Bu
o’rinda jamiyatni rivojlantirishda harakatlantiruvchi kuch sifatida moddiy
mahsulotlar emas, balki axborotlarni ishlab chiqish va undan rejalashtirilgan
maqsadlarda samarali foydalanish birinchi darajali ahamiyat kasb etmoqda.
Axborotlashgan jamiyatda nafaqat ishlab chiqarish, balki butun turmush tarzi va
ilmiybaza.uz
hattoki qadriyatlar tizimi ham o’zgaradi. Shuningdek, unda intellekt, bilimlar ishlab
chiqiladi va iste’mol qilinadi. Bu hol esa aqliy meqnatning rivojlanishiga olib keladi.
Bugungi kunda respublikamizning barcha tarmoqlarini axborotlashtirish va
uni takomillashtirish bo’yicha ko’plab qonunlar, yo’riqnomalar va boshqa me’yoriy
qujjatlar ishlab chiqilib, amaliyotga joriy etilmoqda. Bunga dalil sifatida
«Axborotlashtirish», «EQM lar uchun dasturlar va ma’lumotlar bazalarini huquqiy
muqofaza qilish», «Aloqa», «Internet», «Masofaviy ta’lim», 2001 yil 23 mayda
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining «2001-2005 yillarda kompyuter
va axborot texnlogiyalarini rivojlantirish, «Internet» ning xalqaro axborot
tizimlariga keng kirib borishini ta’minlash dasturini ishlab chiqishni tashkil etish
chora - tadbirlari to’g’risida» gi qarori [4]. «Kompyuterlashtirishni yanada
rivojlantirish va axborot-kommunikasiya texnologiyalarini joriy etish chora-
tadbirlari» [5] to’g’risidagi Qonunlar va boshqa dasturiy hujjatlarni keltirish
mumkin.
Ko’rsatib o’tilgan me’yoriy xujjatlar, yo’riqnomalar va ko’rsatmalar asosida
yaratilayotgan imkoniyatlar talabalarning intellektual salohiyatni oshirish bu orqali
ta’lim jarayonida yangi texnika va texnologiyalarni qo’llashni o’zlashtirishning
yangi istiqbolli yo’nalishlarini ochib beradi. Bu esa, barkamol shaxsni
shakllantirishdagi muhim omillardan biridir bu borada I.A.Karimov shunday degan
edi «Bu hayot go’yoki oqar bir daryo, ko’z ochib – yumguncha o’tib ketadi. Lekin
bizning ortimizda sog’lom va barkamol farzandlarimiz qolishi va boshlagan
ishlarimizni davom ettirishi lozim» [10].
Oliy pedagogik ta’lim muassasalaridagi boshlang’ich sinf o’qituvchilarni
tayyorlash masalasi ko’p qirrali bo’lib, unda turli fanlar asoslarini o’rganishga
to’g’ri keladi. O’sha fanlar zamirida Prezident I.A. Karimov aytganlaridek, «Buyuk
davlat, buyuk kelajagimizga erishish uchun oqil, ma’rifatli, ayni paytda o’zining
o’tmishi, ulug’ qadriyatlari, millati bilan faxrlanadigan va kelajakka ishonadigan
insonlarni tarbiyalashimiz kerak» [37].
Bu, o’z navbatida ta’lim tizimi oldiga, raqobatbardosh milliy mutaxassislarni
tayyorlash lozimligini ko’rsatadi. Milliy mutaxassislar tayyorlash esa, o’z navbatida,
ilmiybaza.uz
mustaqillik tufayli qo’lga kiritilgan o’zligimizni anglashni, milliy qadriyatlarni
o’rganish va eng asosiysi, milliy g’ururga ega bo’lgan shaxslarni yetishtirishni talab
etadi.
Biz shu maqsadda hadisshunos olimlar: Imom al - Buxoriy, Xo’ja
Bahouiddin Naqshband, At-Termiziy, Ahmad Yassaviy, Abu Mansur al-Moturudiy,
Zamaxshariy, Yusuf Hamodoniy, Najmiddin Kubro, qomusiy olimlar: al-Xorazmiy,
al- Beruniy, Abu Ali Ibn Sino, Umar Xayyom, Mirzo Ulug’bek, Ali Qushchi,
yozuvchi va shoirlar: Alisher Navoiy, Aburahmon Jomiy, Bobur, Lutfiy, Sakkokiy,
Boborahim Mashrab, davlat arboblari: Amir Temur, Mirzo Ulug’bek, Xusayn
Bayqaro, jadidchilar: Munavvar qori (Abdurashidxonov), Abdulla Avloniy,
Abdurauf Fitrat, Abdulla Qodiriy, Mahmudxo’ja Behbudiy, Abduqodir Shakuriy,
Hamza, Saidrasul Saidazizov kabi bir qancha ulug’ allomalarimizdan qolgan boy
ma’naviy merosimizni to’plab bitta izchil tizimga solinib dasturlashtirishga muaffaq
bo’ldik. Bu o’rinda milliy qadriyatlarni o’rganishning samarali variantini yaratish
maqsadida har bir alloma haqidagi ma’lumotlarni besh qismga ajratib oldik va
shular
asosida
milliy-ma’naviy
qadriyatlarni
o’rganishning
axborotli
tnxnologiyasini yaratishga kirishdik.
Ta’lim islohotlarining bugungi bosqichida qadriyatlarni o’rganishni yangi,
yanada yuqori darajaga ko’tarish borasida birmuncha ishlar qilinmoqda [1, 2, 3, 6,
7, 11, 12, 15, 22, 29 ,33, 38, 42, 51, 55, 81, 83, 90, 98]. Lekin, shu kunga qadar
milliy-ma’naviy qadriyatlar (MMQ ) mizni o’rganish kompyuterli muloqatga
asoslanmaganligini inobatga olgan holda, bo’lajak o’qituvchilarni tayyorlashni
jahon talablari darajasiga ko’tarish va ularni zamon talabiga mos yangi pedagogik
texnologiyalar (YaPT) negizida ajdodlarimizdan bizga yetib kelgan boy ma’naviy
merosni ta’lim jarayoni bilan bog’lash, ularni o’rganishni takomillashtirish kabi
talablarni ro’yobga chiqarishni lozim deb topdik. Bularni e’tiborga olib biz o’z
izlanishlarimizda buyuk allomalarimizning asarlarini, hayotini, faoliyatini
ko’rsatibgina o’tmasdan, balki ularning faoliyatini kompyuter bilan muloqot orqali
o’rganishni ham taklif qildik. Kompyuterli muloqot shunday ishlandiki, talabalar
savollarga to’liq javob topmaguncha, kompyuter uni izlanishga jalb qilaveradi.
ilmiybaza.uz
Undagi ogohlantirish va rahmatnomalar talabalar ruhiyatiga tez ta’sir qiladigan
so’zlar majmuasidan tashkil topgan va ulardagi milliy g’ururni yanada
rivojlantirishga qaratilgan.
Pedagogika institutlarida o’qituvchilarni tayyorlashning jahon talablari
darajasiga ko’tarish, ularni maktabga yoki boshqa ta’lim muassasalariga
borganlarida o’z o’quvchilarini MMQ bilan yuqori saviyada tanishtira olish
darajasida bo’lishini ta’minlash zaruriyati tadqiqot muammosiing dolzarbligini
ta’kidlaydi. Bundan kelib chiqqan holda tadqiqot mavzusini «Talabalarni milliy –
ma’naviy qadriyatlarni o’rganishga tayyorlashning pedagogik va kompyuterli
asoslari» deb nomladik.
Tadqiqotning maqsadi: oliy ta’lim tizimida talabalarni milliy-ma’naviy
qadriyatlarni o’rganishga tayyorlashning pedagogik hamda kompyuterli asoslarini
ishlab chiqish va bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilariga milliy-ma’naviy
qadriyatlarni o’rgatishga xizmat qiladigan o’quv jarayonini axborotlashga qaratilgan
ilmiy-metodik tavsiyalar yaratish.
Tadqiqotning maqsadini amalga oshirish uchun quyidagi vazifalar hal etildi:
- bo’lajak o’qituvchilarning milliy-ma’naviy qadriyatlarga oid bilimlarini
axborot texnologiyalari asosida rivojlantirishning nazariy, pedagogik-psixologik
asoslarini aniqlash.
-
bo’lajak
o’qituvchilarga
milliy-ma’naviy
qadriyatlarni
axborot
texnologiyalari asosida o’rgatishning mazmuni, metodlari va pedagogik shart-
sharoitlarini belgilash.
-
milliy-ma’naviy
qadriyatlarni
o’rganish
jarayonida
axborot
texnnologiyalarni qo’llashni tashkil etish yo’llarini aniqlash.
- milliy - ma’naviy qadriyatlarni axborot texnologiyalari yordamida
o’rganishga yo’naltirilgan pedagogik jarayonning samaradorlik darajasini aniqlash.
Tadqiqot obyekti: bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilariga milliy-
ma’naviy qadriyatlarni axborot texnologiyalari asosida o’rgatishga yo’naltirilgan
ta’lim jarayoni.
ilmiybaza.uz
Tadqiqot predmeti: bo’lajak boshlang’ich sinf o’qituvchilariga milliy-
ma’naviy qadriyatlarni axborot texnologiyalari asosida o’rgatishning mazmuni,
shakli, usul va metodlari, pedagogik shart-sharoitlari.
Tadqiqotning ilmiy farazi. Agar:
- oliy ta’lim tizimida bo’lajak o’qituvchilarga milliy-ma’naviy qadriyatlarni
o’rganishning izchil axborotlashgan tizimi ishlab chiqilsa;
- ta’lim jarayonida ushbu texnologiyalardan unumli foydalanilsa;
- har bir talabaning milliy-ma’naviy qadriyatlarni o’rganish jarayoniga
texnologik yondashuvi ta’minlansa;
- talabalar milliy - ma’naviy qadriyatlarni o’zlashtirish jarayonida
kompyuterlarning imkoniyatidan to’g’ri foydalana olsa;
- bo’lajak o’qituvchilarni milliy-ma’naviy qadriyatlarga oid o’zlashtirgan
bilim, ko’nikma va malakalaridan kasbiy faoliyatlarida unumli foydalanishga izchil
tayyorlab borilsa;
- milliy - ma’naviy qadriyatlarni o’rganishning kompyuterli dasturlari va
ulardan samarali foydalanish mezonlari ishlab chiqilsa, talabalarni yangi pedagogik
texnologiyalar yordamida milliy-ma’naviy qadriyatlarni o’rgatishga tayyorlashni
muvaffaqiyatli amalga oshirish mumkin.
Tadqiqot metodlari: pedagogik tahlil, kuzatish, anketa, savol-javob, suhbat,
ekspert bahosi, pedagogik eksperiment, semantik differensial umumlashtirish,
matematik statistika.
Tadqiqotning
metodologik
asosi:
O’zbekiston
Respublikasining
Konstitusiyasi, “Ta’lim to’g’risida” gi Qonun, “Kadrlar tayyorlash Milliy Dasturi”,
dialektik bilish nazariyasi va uning muqim prinsiplari, ”Oliy ta’lim konsepsiyasi”,
“Pedagogik ta’lim konsepsiyasi”, “Umumiy ta’lim konsepsiyasi”, Sharq
mutafakkirlarining o’qituvchi faoliyati haqidagi yondashuvlari, O’zbekiston
Respublikasi Prezidentining nutqlari, asarlarida bayon qilingan o’qituvchilar, ularni
tayyorlash, oliy ta’limni takomillashtirish
haqidagi fikrlari, O’zbekiston
Respublikasi hukumatining qarorlari, O’zbekiston Respublikasi Oliy va o’rta
ilmiybaza.uz
maxsus hamda xalq ta’limi vazirligining bo’yruqlari, mavzuga oid pedagogik-
psixologik manbalar.
Tadqiqotning nazariy asoslari bo’lib Al - Buxoriy, Ahmad Yassaviy, At-
Termiziy, Bahouddin Naqshband, Zamaxshariy, Abu Rayhon Beruniy, Al -
Farg’oniy, Al - Xorazmiy, Ibn Sino, Amir Temur, Mirzo Ulug’bek, Alisher Navoiy,
Bobur, Zebuniso, Munavvar qori (Abdurashidxonov), Abdulla Avloniy, Abdurauf
Fitrat, Abdulla Qodiriy, Abdulhamid Cho’lpon, Xamza kabi ulug’ shaxslarning
pedagogik qarashlari, yoshlarni barkamol avlod tarbiyasidagi pedagogik-psixologik
asoslari, mazmuni va tuzilmasi to’g’risidagi M.G.Davletshin, A.Zunnunov,
X.Ibragimov, M.Imomnazarov, M.Inomova, O.Musurmonova, U.Mahkamov,
A.Munavvarov, T.Maxmudov, S.Nishonova, U.N.Nishonaliyev, J.G’.Yo’ldoshev,
R.Safarova, N.Sayidahmedov, S.To’rayeva, X.A.To’raqulov, Sh.Shoumarov,
E.Yusupov, M.Quronov, Sh.E.Qurbonov, E.G’oziyev, J.Hasanboyevlarning
g’oyalari, informasion komunikativ texnlogiyalarni ta’lim sohasiga joriy qilish
borasida
S.I.Arxangelskiy,
V.T.Afanasyev,
V.P.Bespalko,
I.V.Blauberg,
M.Yu.Bokarev,
G.A.Bokareva,
V.S.Ilin,
E.G.Yudin,
Yu.A.Konarjevskiy,
I.Ya.Lerner, V.A.Slastyonin, S.V.Shmelyova, o’zbek olimlaridan - A.Abduqodirov,
T.Azlarov, A.Bahromov, B.Boltayev, R.R.Boqiyev, U.Yo’ldoshev, N.Toyloqov,
Sh.Sharipov, A.Hayitovlarning tadqiqotlari xizmat qildi.
Tadqiqotning ilmiy yangiligi:
- bo’lajak o’qituvchilarning milliy-ma’naviy qadriyatlarga oid bilimlarini
axborot texnologiyalari asosida rivojlantirishning nazariy, pedagogik-psixologik
asoslarini aniqlanganligi;
-
bo’lajak
o’qituvchilarga
milliy-ma’naviy
qadriyatlarni
axborot
texnologiyalari asosida o’rgatishning mazmuni, metodlari va pedagogik shart-
sharoitlari belgilanligi;
-
milliy-ma’naviy
qadriyatlarni
o’rganish
jarayonida
axborot
texnologiyalarini qo’llashni tashkil etish yo’llari aniqlandi va unga mos kompyuterli
dastur yaratilganligi;
ilmiybaza.uz
-
milliy-ma’naviy
qadriyatlarni
axborot
texnologiyalari
yordamida
o’rganishga
yo’naltirilgan
pedagogik
jarayonning
samaradorlik
darajasi
aniqlanganligi bilan belgilanadi.
Tadqiqotning nazariy va amaliy ahamiyati: Pedagogika fanlari talabalarga
milliy-ma’naviy qadriyatlarni axborot texnologiyalari asosida o’rgatishga oid ilmiy
- nazariy yondashuvlar bilan boyitildi. Bo’lajak o’qituvchilarga milliy-ma’naviy
qadriyatlarni axborot texnologiyalari asosida o’rgatishga oid ilmiy-metodik
tavsiyalarga ega bo’ldi.
Milliy-ma’naviy qadriyatlarni axborot texnologiyalari asosida o’rgatish
jarayonida ko’p bosqichli, uzluksiz «QADRIYATLAR» nomli informasion
kommunikativ texnologiyasi ishlab chiqildi. Ushbu texnologiyadan «Pedagogika»,
«Pedagogika tarixi», «Xalq pedagogikasi» kabi fanlarni o’qitishda foydalanish
bo’yicha uslubiy tavsiyalar tayyorlandi. Milliy-ma’naviy qadriyatlarni axborot
texnologiyalari asosida o’rgatish jarayonida talabalarni yanada faollashtiruvchi
testlar va kompyuter dasturlari hamda metodik qo’llanmalar ishlab chiqildi,
qaysikim bu materiallardan oliy o’quv yurtlarida bo’lajak o’qituvchilarni tayyorlash
jarayonida shuningdek, o’qituvchilarni qayta tayyorlash va malakasini oshirish
kurslarida foydalanish mumkin.
Tadqiqot
natijalarining
ishonchliligi
va
asoslanganligi:
«Ta’lim
to’g’risida»gi Qonun va «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» ga, shuningdek,
pedagogika va psixologiya fanlarining fundamental asoslariga amal qilinganligi;
tajriba-sinov ishlarining keng miqiyosda va izchil olib borilganligi; tadqiqot
natijalarining haqqoniy taqlil qilinishi va ularning amaliyotga uzluksiz tatbiq qilib
borilganligi bilan belgilanadi.
Tadqiqot natijalarining joriy qilinishi: bo’lajak o’qituvchilarning milliy-
ma’naviy qadriyatlarga oid bilimlarini «Qadriyatlar» nomli IKT vositasida
rivojlantirishning pedagogik asoslari Jizzax Davlat pedagogika instituti va Guliston
Davlat Universiteti «Boshlang’ich ta’lim uslubiyati» yo’nalishida tadqiq qilindi.
Ishning sinovdan o’tishi: Jizzax DPI professor-o’qituvchilarining an’anaviy ilmiy-
amaliy konferensiyasi(1993-2006 yy); Jizzax viloyat o’qituvchilarining avgust
ilmiybaza.uz
kengashlari (2000-2006 yy); «Maktabgacha va boshlang’ich ta’lim uzviyligi va
uzluksizligini ta’minlash muammolari» mavzusidagi respublika ilmiy-nazariy
konferensiyasi (Toshkent, 2001 y.); «Algoritmlash va dasturlashning zamonaviy
muammolari» Respublika ilmiy-amaliy konferensiyasi (Toshkent, 2001 y.);
«O’zbekiston Respublikasi «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi» ni qayotga joriy
qilishning II-bosqichida pedagogika fanining vazifalari» ilmiy-anjumani (Toshkent,
2002 y.); «Milliy ma’naviyat, ma’rifat va mafkura» viloyat ilmiy-nazariy
konferensiyasida (Jizzax, 2002 y.); «Texnika va texnologiyaning zamonaviy
muammolari»
mavzusidagi
yosh
olimlarning
Respublika
ilmiy-amaliy
konferensiyasi (Farg’ona, 2002 y.); «Kasbiy ta’lim muammolari» nomli Respublika
ilmiy – amaliy konferensiyasi (Samarqand, 2003 y.); «Pedagogika fanini barkamol
avlodni
shakllantirishdagi
o’rni»
mavzusidagi
Respublika
ilmiy-amaliy
konferensiyasi (Jizzax, 2003 y.); «Oliy ta’lim tizimida boshlang’ich sinf
o’qituvchilarini tayyorlash istiqbollari» Respublika ilmiy-amaliy konferensiya
(Toshkent, 2003 y.); Respublika milliy sport turlari va xalq o’yinlari an’anaviy
festivali doirasida o’tkazilgan «Milliy sport turlari va xalq o’yinlari – milliy
qadriyatlar» mavzusidagi Respublika ilmiy-amaliy anjumani (Jizzax, 2005 yil);
«Ta’lim mazmunini modernizasiyalash bosqichida ilmiy, ilmiy pedagogik kadrlar
tayyorlashning dolzarb muammolari» Respublika ilmiy-amaliy konferensiyasi
(Toshkent, 2006 y.); «Yoshlar ongiga milliy istiqlol g’oyasini singdirishda ijtimoiy
- gumanitar fanlarning vazifalari» mavzusidagi Respublika ilmiy - nazariy anjuman
materiallari (Jizzax, 2006 1.); «Boshlang’ich ta’limda innovasion texnologiyalar:
muammolar, yechimlar» mavzusidagi Respublika ilmiy-amaliy konferensiya
(Jizzax,
2006
y.)
larida
ma’ruzalar
o’qildi.
ILMIY
FARAZNING
NATIJALARINI STATISTIK
BAHOLASh METODOLOGIYaSI
Amaliyotda ko’pincha Х belgili bosh to’plamning noma’lum taqsimot
qonunini bilish kerak bo’ladi.
ilmiybaza.uz
Agar taqsimot qonuni biror tayin
F(x)
ko’rinishiga ega deb taxmin qilishga
asos bo’lsa, u qolda quyidagi gipoteza ilgari suriladi: Х -belgili bosh to’plam
F(x)
ko’rinishli taqsimotga ega.
Agar taqsimot qonunining ko’rinishi ma’lum, ammo unda noma’lum
parametr bo’lsa, noma’lum parametr tayin
0
qiymatga teng degan gipotezani
qo’yish mumkin.
1-ta’rif. Statistik gipoteza deb, noma’lum taqsimotning ko’rinishi haqidagi
yoki ma’lum taqsimotning noma’lum parametri haqidagi gipotezaga aytiladi.
2-ta’rif. Nolinchi gipoteza deb ilgari surilgan (qo’yilgan) N0 gipotezaga
aytiladi.
3-ta’rif. Konkurent (zid) gipoteza deb N0 gipotezaga zid N1 gipoteazga aytiladi
4 - ta’rif. Statistik kriteriy (yoki odiygina kriteriy) deb N0 gipotezani qabul
qilish yoki qabul qilmaslik haqidagi qoidaga aytiladi.
Bu qoida quyidagidan iborat: Buning uchun qandaydir
)
,...,
,
(
2
1
Хn
Х
У Х
statistika olinib, uning (aniq yoki taqribiy) taqsimoti asosiy gipoteza o’rinli
bo’lganda topiladi.
So’ngra statistikaning qiymatlar sohasi ikkiga ajratiladi. Agar statistikaning
kuzatilgan qiymati birinchi sohaga tushsa, N0 gipoteza qabul qilinadi, agar
ikkinchisiga tushsa N0 gipoteza qabul qilinmaydi. Birinchi soha gipotezaning qabul
qilinishi sohasi, ikkinchi soha kritik sohasi deyiladi.
)
,...,
,
(
2
1
Хn
Х
У Х
statistikaning qabul qilishi mumkin bo’lgan barcha qiymatlari
biror intervalga tegishli bo’ladi. Shu sababli kritik soha va gipotezaning qabul
qilinish sohasi ham intervallar bo’ladi. Ularni nuqtalar ajratib turadi. Bu nuqtalar
kritik nuqtalar deyiladi va Ukr bilan belgilanadi.
ilmiybaza.uz
Kritik sohalar quyidagicha bo’lishi mumkin:
a) o’ng tomonlama kritik soha:
У Укр
b) chap tomonlama kritik soha:
У Укр
v) ikki tomonlama kritik soha:
У Укр
)
,...,
,
(
2
1
Хn
Х
У Х
statistikaning kritik sohaga tushish ehtimoli uning aniqlik
darajasi deyiladi.
Gipotezani statistik tekshirish natijasida ikki xil xatoga yo’l qo’yish mumkin.
Birinchi tur xato shuki, bunda to’g’ri gipoteza qabul qilinadi.
Ikkinchi tur xato shuki, bunda noto’g’ri gipoteza qabul qilinadi.
5-ta’rif. Mezonning quvvati deb konkrent gipoteza o’rinli bo’lish shartida u
mezonning kritik sohaga tushishi ehtimoliga aytiladi.
Kriteriyaning quvvati qanchalik katta bo’lsa, ikkinchi tur xatoga yo’l qo’yish
ehtimoli shunchalik yuqori bo’ladi.
Endi masalaning qo’yilishini quyidagi misol asosida bayon qilamiz:
Misol 1.Ikkita korxona elektr yoritgich lampasi tayyorlayotgan bo’lsin.
Birinchi korxona (A) tayyorlayotgan elektr yoritkich lampalar yaroqliligi X,
ikkinchi korxona (V) tayyorlayotgan elektr yoritkich lampalar yaroqliligi U bo’lsin.
X va U larni normal, teng taqsimlangan va o’zaro bog’liq emas deb hisoblash
mumkin. Demak, bular orqali Gx va Gy larni topish mumkin. Har bir korxonadan 50
donadan elektr yoritkich lampa olingan va ular yaroqliligi tekshirilganda elektr
yoritkich lampalarning o’rtacha yaroqliligini quyidagicha ifodalash imkonini berdi:
Х - birinchi korxona (A) uchun;
в
У - ikkinchi korxona ( V) uchun .
Bu yerda
b
bo’lib, o’rtacha mustahkamliklar orasida farq mavjudligini
ko’rsatadi. Endi ular orasidagi farqni tekshirish lozim bo’ladi, ya’ni ular tasodifiymi
yoki ahamiyatlimi? Buning uchun bu farqni tasodifiy, ya’ni, mustahkamlikning
ilmiybaza.uz
haqiqiy o’rtachasi buzilish bilan to’g’ri keladi degan gipotezani o’rtaga tashlaymiz.
U holda boshlang’ich gipoteza – N0 quyidagicha ifodalanishi mumkin:
МХ МУ
Bu gipotezalarda Z
2
2
)
(
)
(
y
x
G
G
n
У
X
У
X
D
У
X
Z
miqdor
)1,0
N(x;
qonun bo’yicha taqsimlanadi.
Aniq tanlash z uchun Z ning qiymatini beradi. Agar
z z
bo’lsa, u holda z
kritik sohada yotadi. U holda bir martalik sinov natijasida ehtimoli dan kichik
bo’lgan hodisa ro’y beradi va
МХ МУ
gipoteza qabul qilinmaydi, hamda
kuzatilayotgan farq yetarli darajada katta deb hisoblanadi.
Agar
z z
bo’lsa, u holda ilgari surilgan gipoteza qabul qilinadi.
TAJRIBA-SINOV IShLARI NATIJALARIGA
IShLOV
BERIShDA
MATEMATIK STATISTIKA METODLARI
Tanlamalar haqidagi materiallar asosida N0 – boshlang’ich gipotezani
tekshirish talab qilingan bo’lsin. N0 – boshlang’ich gipotezalarga quyidagilar misol
bo’lishi mumkin:
taqsimot ma’lum parametrlarining tengligi haqidagi gipoteza;
tenglik haqidagi taqsimot qonunlari;
ikki tasodifiy miqdorning korelliyasion bog’lanishga ega emasligi va shu
kabilar.
Bunday ko’rinishdagi gipotezalarni tekshirishda odatda nazorat qilinadigan
miqdor ( qiymat) – T e’tiborga olinadi va u tanlangan va masalasiga mos bo’ladi.
miqdorning berilgan ahamiyatlilik darajasi orqali V kritik sohasi aniqlanadi va u
quyidagi shart orqali topiladi:
)
(
В Н0 ишончли
Р Т
ilmiybaza.uz
Ko’pchilik hollarda ning qiymati 0,05 yoki 0,02 yoki 0,01 lardan iborat qilib
tanlanadi.
Agarda nazorat qiymat – Tning taqsimoti aniq bo’lsa ( hyech bo’lmaganda
asimptotik taqsimoti aniq bo’lganda) har doim V-kritik sohani amalda topish
mumkin.
Tekshirish metodi quyidagicha olib boriladi:
T- nazorat qiymatning xususiy holi (t) ni beruvchi tanlamani o’tkazish kerak.
Bunda agarda tB bo’lsa, ya’ni eng kichik ehtimollik hodisasidan iborat bo’lsa,
u holda N0 – boshlang’ich gipotezadan voz kechiladi, aks holda ya’ni tB bo’lsa, u
holda qaralayotgan kuzatuv qabul qilingan gipotezani inkor qilish haqidagi xulosani
bermaydi. N0 – boshlang’ich gipoteza, hattoki to’g’ri bo’lganda ham inkor
qilingandagi hosil bo’ladigan xato yechimlar birinchi jinsli xato deyiladi.
ning kichik qiymatlarida uning ehtimollari ham kichik bo’lganda birinchi
jinsli xatolar ro’y beradi.
N0 – boshlang’ich gipoteza, hattoki u noto’g’ri bo’lganda ham inkor
qilinmaganda ham hosil bo’ladigan yechimlar ikkinchi jinsli xato deyiladi.
Bizga berilgan bo’lsin, u holda
)
(
В Н0 ишончли
Р Т
shartga asosan V
kritik sohani turli yo’llar bilan aniqlash mumkin.
Uni ikkinchi jinsli xatosi imkoni boricha eng kichik bo’lish ehtimolini
e’tiborga olib tanlanadi.
I. t- mezon.
t – mezon bosh to’plamda normal taqsimlangan ikkita o’rtacha qiymatni
taqqoslashga xizmat qiladi va ulardagi
у
x
G вa G
dispersiyalar teng bo’ladi.
Demak, nazorat qidinayotgan N0 – boshlang’ich gipoteza
МХ МУ
munosabatning to’g’riligini tasdiqlaydi.
ilmiybaza.uz
)
,...,
,
(
)
,...,
,
(
1
1
2
1
2
1
n
n
У
У У
ва
Х
Х Х
lar ikkita bosh to’plamdan olingan, o’zaro
bog’liq bo’lmagan tasodifiy tanlamalar bo’lsin ( ular turli hajmlarga (elementlarga)
ega bo’lishi mumkin). Nazorat sifatida quyidagi miqdor qaraladi:
2
1
2
1
2
1
2
2
2
1
2)
(
)1
(
)1
(
n
n
n
n
n
n
S
n
S
n
У
Х
Т
y
x
.
Agarda bu formula bo’yicha xisoblashda t – mezon
t r
ItI
,
tengsizlikni
qanoatlantirsa, u holda N0 inkor qilinadi.
t – mezon «normal taqsimlangan» holatlar uchun juda ham sezuvchan
munosobatlarda bo’lmaydi. Uni statistik taqsimotlari tanlanmalari bir nechta
cho’qqilar yoki judayam assimetrik bo’lmaganda amalda qo’llash mumkin.
Ko’pgina hollarda
у
x
G G
ligi chuqur asoslangan bo’lishi kerak.
у
x
G G
ligini F - mezon yordamida tekshirish mumkin.
II. F- mezon.
Bu mezon dispersiya bilan bog’liq bo’lib, amaliyotda katta ahamiyatga ega.
F- mezondan X va Ular normal taqsimlanganda
у
x
G G
shartni bajarilishini
tekshirishda foydalaniladi.
Har bir bosh to’plamdan n1 va n2 hajmdan iborat tanlama olinadi. Bunda
nazorat qiymat sifatida quyidagi empirik dispersiyalardan foydalaniladi:
2
2
2
2
/
/
x
y
y
x
S
S
F
ёки
S
S
F
bu yerda masalaning qaralashiga qarab katta qiymatga ega bo’lgan dispersiya
maxraj sifatida qaraladi. F- miqdor
)
,
(
m1 m2
ozodlik darajasiga ega bo’lgan F-
taqsimotni qanaotlantiradi. Bunda
1
1
2
2
1
1
n
m
ва
n
m
Kritik
soha
quyidagicha tanlanadi:
ilmiybaza.uz
2
Р
va unga mos
)
,
(
m1 m2
ozodlik darajasiga ega bo’lganda ning
qiymatlilik darajasi uchun (
p
F ;
m1,m2
) ning qiymati tanlanadi
Agarda tanlama bo’yicha hisoblangan f kritik qiymatdan katta bo’lsa
gipoteza ning xatolik ehtimoli bilan inkor etilishi kerak.
III. 2 – mezon
Shu vaqtgacha qarab chiqilgan mezonlar orqali ikkita tajriba natijalari
bo’yicha olingan miqdorlarni tanlamalarning farqlarini ahamiyatliligi yoki
tasodifiyliligini tekshirish mumkinligi ko’rildi. Endi biz F0() taqsimot qonunini
miqdorning qanoatlantirishini tekshirish mezoniga e’tiborni qaratamiz va ular
ruxsat etilganlik mezoni deyiladi.
2 – mezon N0 – boshlang’ich gipotezaning
( )
)
(
F0 x
x
F
munosabatni
qanoatlantirishini tekshirish uchun xizmat qiladi.
Bu yerda
F (x)
ning taqsimot funksiyasi;
)
(
F0 x
- oldindan berilgan ( gipoteza qilingan) taqsimot funksiyasi.
Dastlab,
)
(
F0 x
ni to’liq aniqlangan deb olamiz. tasodifiy miqdorning
aniqlanish sohasini chekli sondagi o’zaro kesishmaydigan to’plamlarga bo’lamiz:
Dk
D D
,...,
,
2
1
.
Agar
]
,
[
i
i
i
D a b
bo’lsa, u holda
)
(
)
(
0
0
i
i
i
F a
F b
P
bo’ladi.
Endi X dan n-hajmga ega bo’lgan
)
,...,
,
(
2
1
Xn
X X
tanlamalar olinadi.
i
D dagi
tanlamadan sonning qiymati -
i
M bo’lsin, u holda
n
i
i
n
i
i
M
P
1
1
.1
,1
Sinflarga ajratish yetarlicha ixtiyoriy, ammo, sinflar chegarasi uchun
i 1
nP
tengsizlik va qolgan sinflar uchun
nPi 5
tengsizlik bajarilishi zarur. Bunga esa har
ilmiybaza.uz
doim ham sinflarni yiriklashtirish orqali doimo erishish mumkin. Agarda sinflarga
bo’lish qayd etilgan talablarni bajarsa, u holda nazorat qiymat quyidagicha bo’ladi:
к
i
i
i
к
i
i
i
i
n
np
M
np
np
M
1
2
1
2
2
)
(
(
)
(
Agar
Х m k 1
ozodlik darajasiga ega bo’lgan 2 asimpotik taqsimotga ega
bo’lsa N0 gipoteza ishonchli bo’ladi. Demak, 2 faraz qilingan taqsimot bilan
haqiqiy taqsimot orasidagi chetlanishni ifodalar ekan. Agarda oxirgi formuladagi
qiymat yuqorida qayd etilgan talablarni bajara olmasa, ya’ni kritik qiymatlardan
oshib ketsa, u holda 2- mezon inkor qilinadi.
SAMARADORLIKNI ANIQLASh MEZONLARI
Hozirgi paytda ta’limni texnologiyalashtirishga e’tibor kuchayganligi sababli
ta’lim samaradorligini aniqlashga ham turli xil yondashuvlar bo’lmoqda yoki bir xil
muammoning yechimini topishda turli xil (YaPTni yoki YaATni yoki boshqa bir
innovasion ta’lim texnologiyasini qo’llash) yondashuvlar qilinmoqda, ya’ni bir xil
vazifani hal qilish uchun turli usullar taklif qilinmoqda.
Shuning uchun bu usullarning tadqiqot muammosi, maqsad vazifalari, ishchi
farazi va ayniqsa TSIning bosqichlariga nisbatan munosabatlari, imkoniyatlari va
afzalliklari o’rganilib chiqilishi kerak. Ushbu o’rganilish jarayonida belgilangan
ko’rsatkichlarning tabiati tadqiqot mazmuniga mos kelishi tanlangan uslubga
ekvivalent uslub borligi va u mavjud uslublar ichida rejalashtirilgan tadqiqotga eng
muqobil ekanligi aniqlanmog’i lozim.
ITIning ushbu jarayon orqali solishtirma tadqiqotlar muammosi paydo
bo’ladi. Uning xususiyati, solishtirishning rasional mezonlarini qidirish zarurligini
va mos soha (yo’nalish) bo’yicha yetarli ilmiy salohiyat talab etiladi. Bu ilmiy
salohiyatning ifodalaridan biri umumlashtirish nomli tadqiqot metodi bo’lib, u ilm-
ilmiybaza.uz
fan uchun xususiydan umumiyga rivojlanishni ifodalaydi va uni induksiya usuli, deb
yuritiladi.
Umumlashtirishning
borligi
shug’ullanayotgan
ilmiy
yo’nalish
taraqqiyotining yuqori ekanligi belgisi bo’ladi. Xususiy ilmlarni umumlashtirish –
ITIning eng muhim xususiyatlaridan (metodlaridan) biridir.
Ushbu tadqiqot metodi TSI natijalarini tahlil qilishda ham o’z ahamiyatini
yo’qotmaydi va ayniqsa ITIni xulosalashda, ular bo’yicha tavsiyalar berishda
umumlashtirishning ahamiyati kattadir.
Darslikning ushbu qismida ITIni, uning natijalarini miqdoriy solishtirish
jarayonini va ular natijalari bo’yicha umumlashtirishlarni shakllantirish holatlarini
ko’rib o’tamiz.
Buni aniq misollarda ko’rib o’tamiz.
1. Mazkur darslikning 9.5. - qismida keltirilgan bemor ko’z ichki bosimi
va ko’rish maydoni ko’rsatkichlari modelli misolini ko’rib chiqaylik. Unda
ko’rsatilishcha bitta bemordan olingan dastlabki ma’lumot bo’yicha DTTni tuzish
va uning yechimini hosil qilish jarayoni bayon qilindi. Bemordan 4 marta o’lchash
natijasida olingan dastlabki ma’lumotlar bilan matematik model yechimi jadval va
grafik ko’rinishlarda solishtirildi va bu modellash jarayoni bir necha bemorlarda
sinab ko’rilib, natijalar yana jadval ko’rinishda ifodalandi. Jadval shifoxona
sharoitida bemordan olingan dastlabki ma’lumotlar bilan DTT yechimlarini
solishtirishni e’tiborga olib to’ldirildi va quyidagicha xulosalarga kelindi: shifoxona
sharoitida olingan dastlabki ma’lumotlar bo’yicha tuzilgan DTT tadqiqot obyektni
adekvat (aynan) tarzda aks ettiradi; endi shifoxonaga tushgan bemorni 4 marta (0,
30, 60, 90 minutlarda) bezovta qilinmaydi, ya’ni bemor shifoxonaga tushganda bir
marta ko’z ichki bosimi va ko’rish maydoni meridianlari bo’yicha dastlabki
ma’lumot olinsa bo’ldi, keyin model yechimi asosida davolashni davom
ettirilaveradi; bemordan 4 marta o’lchash davomida ketadigan dori-darmon miqdori
bir martaga tushadi; bemorni davolashning optimal yo’li topiladi, bemorga qarash
muddati qisqaradi va natijada uning o’rniga boshqa bemorga tibbiy yordam berish
imkoniyati kengayadi.
ilmiybaza.uz
2. Pedagogik tadqiqotlarda samaradorlikni aniqlash.
Buning uchun tajriba va nazorat guruhlari tashkil etiladi. Tadqiqotchi ishchi
farazi asosida tajriba guruhida ta’lim-tarbiya beruvchi va talabalar bilan tadqiqot
haqida qisqacha suhbatlar o’tkaziladi va shu kabi ishlar amalga oshirilib TSI ishlari
boshlanadi va u uch bosqichda amalga oshiriladi. Ularning natijalari bo’yicha
samaradorlik aniqlanadi. Samaradorlikni aniqlash quyidagi yo’nalishlar bo’yicha
olib borilishi mumkin:
aynan bir tushunchani o’rganish bo’yicha;
aynan bir ko’nikma va malakani shakllantirish bo’yicha;
YaPT va YaATlarni o’zlashtirganlik bo’yicha;
talabalarning ilmiy dunyoqarashini kengaytirish bo’yicha;
talabalarning axborotli-o’quv muhiti bo’yicha;
talabalarning muyayan g’oyalar bilan sug’orilganligi bo’yicha;
talabalarning kasbga o’rgatish metodologiyasini egallaganligi bo’yicha va
h.k.
Bu qayd etilgan yo’nalishlarning hammasi bo’yicha ham samaradorlik
aniqlanishi talab etilsa, albatta taqqoslash va umumlashtirishlardan foydalaniladi.
Aytaylik, ushbu darslikning 9.4.-qismida ko’rsatilgandek, tajriba natijalariga
turli variantdagi statistik ishlovlar berilib (mavzu, tushuncha, soha, yo’nalish yoki
biror bir savodxonlik turi bo’yicha), umumiy bir natija olingan bo’lsin va u quyidagi
jadvaldagidek ifodalangan bo’lsin (9.6.1 – jadvalga qarang):
9.6.1-jadval.
Savol-
lar №
Tajriba guruhi
Nazorat guruhi
Guruhning
yozma
ish
bo’yicha
to’plagan bali
Guruh
bo’yicha
o’zlashtirish
foiz hisobida
Guruhning
yozma
ish
bo’yicha
to’plagan foizi
Guruh
bo’yicha
to’p-
langan
foizning
o’rtacha qiymati
1
240
96
200
80
2
200
80
185
74
ilmiybaza.uz
3
245
98
210
84
4
250
100
150
60
5
200
80
140
56
6
210
84
170
68
7
225
90
180
72
8
230
92
185
74
9
235
94
185
74
10
250
100
180
42
jami
2285
91,4
1785
71,4
Talabalardan olingan yozma ishlarning to’g’ri javoblarining taqqoslamasi
(o’zlashtirish % hisobida talabalar soni 25 nafardan qilib olindi hamda har bir savol
to’g’ri javobiga 10 ballik tizimda baho qo’yiladi).
Ushbu jadvaldan ko’rinadiki, tajriba guruhidagi YaPT asosida ta’lim berishda
o’zlashtirish 91,4 foizni tashkil etgan bo’lsa, nazorat guruhida an’anaviy uslub bilan
ta’lim berganimizda 71,4 foizni tashkil etdi. Demak,
S 91,4-71,4 20.
Ya’ni YaPT asosida ta’lim berish davomida ta’lim samaradorligi 20%ga
ko’tariladi. Bu natijalarning talabalarning o’zlashtirishidagi sifat ko’rsatkichlari
bo’yicha ham olishimiz mumkin va h.k. Yana ularni geometrik tarzda ifodalash
mumkin (7.5.1 – shaklga qarang):
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Назорат
гуруҳи
Тажриба
гуруҳи
ilmiybaza.uz
9.6.1-shakl. Talabalarning o’zlashtirish diagrammasi.
Bunday natijalarning TSIning ikkinchi bosqichidan boshlab olib borilsa
maqsadga muvofiq bo’ladi.
Demak, o’tkazilgan pedagogik tadqiqotimiz natijasini jadval shaklida ham,
grafik shaklida ham ifodalab ko’rdik.
Xususiy tasdiqlarda har bir topshiriq bo’yicha ham samaradorlik aniqlandi,
ya’ni umumlashtirish jarayoni ham bo’ldi. Ular nazorat va tajriba guruhlaridagi
talabalar bilimini mos ravishda solishtirish orqali amalga oshirildi.
Endi navbat xulosaga va demak tadqiqotchi tomonidan taklif qilinayotgan
ta’lim texnologiyasi an’anaviy ta’lim texnologiyasiga nisbatan samaraliroq ekan.
Biz bu yerda pedagogik tadqiqotlar natijalarini tahlil qilishning eng sodda
usulani keltirdik. Tadqiqot xarakteriga qarab ular ham takomillashib boraveradi.
ILMIY TADQIQOT IShI NATIJASI HAQIDA
MA’LUMOTLAR
Har qanday ITI da, uning amalda o’z ifodasini topish uchun turli xil hujjatlar
yuritiladi. Mu’lumki, ITI ning dastlabki bosqichlarida tadqiqot yo’nalishi (soha),
mavzu aniqlangandan keyin, uning dolzarbligi va maqsad-vazifalar belgilab olinadi.
Bu muammo qo’yilishidagi vazifalarni tadqiqotning metodologik asosi, ishchi
farazlar yordamida amalga oshiriladi va shu tariqa ilmiy tadqiqot olib borilib,
muayyan bosqichlarni bosib o’tgandan keyin birin-ketin natijalar (dastlaki, oraliq va
yakuniy) qo’lga kiritila boshlaydi.
Dastlabki natijalar quyidagilar:
tadqiqot obyekti haqida ma’lumotlar;
mavzu dolzarbligini asoslovchi ma’lumotlar;
ishchi gipotezani ifodalash uchun tayyorlangan ma’lumotlar;
ilmiybaza.uz
mavzu bo’yicha yig’ilgan adabiyotlardan olingan ma’lumotlar va ularning
tahlilini maxsus blankalarda tayyorlash;
adabiyotlar asosida to’plangan ma’lumotlarni tizimlarga ajratish va ulardan
tadqiqot jarayonida foydalanishga ko’rsatmalar;
tadqiqot obyekti bo’yicha olingan ma’lumotlar va vositalarni tadqiqotni olib
borishga qulay holga keltirish uchun kerakli hujjatlar (blankalar, qurilmalar,
dasturlar, algoritmlar va h.k.);
dastlabki natijalar bo’yicha hisobotlar va tezis yoki referat yoki maqolalar.
Oraliq natijalar quyidagilar:
tadqiqot obyekti va metodlari bo’yicha va ulardan hosil bo’lgan fikr, g’oya,
qarash orqali ilmiy tadqiqotni olib borishda hosil bo’lgan BKMlar asosida dastlabki
olingan natijaning haqiqiyligi va ishonchliligini, logik tartibini, aniqlik, qisqalik va
ahamiyatliligini ifodalovchi mezonlar, tamoyillar, algoritmlar, modellar, uslublar va
hattoki uslubiyatlar;
olingan natijalarning ilmiy yakunlarini hosil qilish va ular asosida ilmiy-
amaliy anjumanlarga qatnashish uchun tezislar yoki maqolalar yoki hisobotlar
tayyorlash hamda ular asosida tavsiyanomalarni ifodalash;
ilmiy ishlanmalar asosida tayyorlanadigan natijaning (algoirtm, model,
texnika, qurilma, texnologiya, metod, metodologiya va h.k.) amaliy ahamiyatini
ifodalovchi uslubiy tavsiyanomalar tayyorlash;
ilmiy-nazariy natijalar bo’yicha tezis, referat va maqolalar tayyorlash.
Yakuniy natijalar quyidagilar:
ITI asosida hosil qilingan natijalarning tadqiqot obyekti va maqsadini adekvat
aks ettirishini tekshirishga mezonlar va tamoyillar tayyorlash;
TSIni o’tkazishning bosqichlari (ular uch bosqichdan iborat bo’ladi) maqsad
va vazifalarini tayyorlash;
natijalarni
amaliy
ahamiyatini
ko’rsatuvchi
taqqoslama
materiallar
tayyorlash;
ilmiy natijalar bo’yicha maqola, uslubiy tavsiyanoma va ko’rsatma, o’quv
qo’llanma va ko’rsatma tayyorlash;
ilmiybaza.uz
ilmiy ishlanmalar bo’yicha patent, mualliflik guvohnomasi va shu kabilar
olishga buyurtmalar tayyorlash;
ilmiy izlanish ishini yozish va unga muallif tomonidan shakllantirilgan,
rivojlantiriligan fikrlarni bayon qilish (olingan natijaning ilmiy yangiligini) va uning
mantiqiy ketma-ketligi algoritmlik tarzda ifodalash hamda to’plangan ashyolarni o’z
ichiga olgan ilmiy natijalarni tizimlarga ajratish, tahlil qilish va nihoyat yaxlit ITIni
barpo qilish. Bu dissertasiya yoki monografiya yozish bilan tugallanadi.
Bulardan tashqari ITIning barcha bosqichlariga tegishli bo’lgan muhim hujjat
hisobotlar bor bo’lib, ularning ko’rinishlari va tuzilishlari turlicha bo’ladi. Ular qaysi
tadqiqot bosqichi yoki jarayoniga qarab maxsus shakllarda (ayrim hollarda faqat
matnli holatda) tayyorlanadi. Ular: tadqiqotchi tomonidan olib borilayotgan ITIning
asosiy yo’nalishi va mavzu bo’yicha davriy axborotlar (ular har oyda yoki kvartalda
yoki bir yilda va h.k. shunga o’xshash davrlarda berilib boriladi); tadqiqotchining
o’z ilmiy mavzusi bo’yicha hisoboti(unda chop etilgan maqolalar soni va hajmi,chop
etilgan boshqa risolalar soni va hajmi,chet ellardagi ilmiy anjumanlarga qatnashish
natijasi, amaliyotga joriy etiladigan ishlar soni beriladi va h.k.); tadqiqotchining o’z
ilmiy mavzusi bo’yicha ta’limning faol usullarini ishlab chiqish va joriy etishning
tahliliy natijalari(unda mavzu nomi,mavzu bo’yicha yaratilgan ta’limning faol
usullari va ularning maqsad-vazifalari,mavzu bo’yicha joriy etilayotgan YaPTlar
nomlari, YaPTni qo’llashning o’qitishni boshqarishdagi roli va o’rni, yaratilgan
YaPTning muammo (mavzu) maqsadiga erishganligi bo’yicha ulushi va shu kabilar
o’rin oladi.
Pedagogik ITIning yakuniy bosqichi muhim natijalaridan deb quyidagi
hujjatlarni ham qayd etish mumkin:
- pedagogik
tadqiqotlar
natijalarini
amaliyotga
joriy
etish
haqida
ma’lumotnoma (uning namunaviy ko’rinishi 1-ilovada keltirilgan);
- oliy o’quv yurtlariga joriy etiladigan ilmiy tadqiqot ishlari natijalari bo’yicha
dalolatnoma (uning namunaviy ko’rinishi 2-ilovada berilgan).
Tadqiqotchi ITIning natijasi haqidaga ma’lumotlar asosida joriy faoliyatni
boshlasa, izlanishlar besamara bo’lmaydi. Ushbu ishimizning keyingi qismida
ilmiybaza.uz
bevosita magistrlik dissertasiyalarini tayyorlash bilan bog’liq bo’lgan ma’lumotlarni
keltiramiz.
Tadqiqotning tajriba - sinov maydoni bo’lib Jizzax Davlat pedagogika
instituti va Guliston Davlat universiteti xizmat qildi.
Tadqiqotni amalga oshirish bosqichlari:
Birinchi bosqichda (1993-1998 yillar) tadqiqot muammosiga oid
pedagogik-psixologik, ilmiy-uslubiy, ilmiy - ommabop va maxsus adabiyotlar
o’rganildi, umumta’lim va oliy pedagogik ta’lim muassasalarining ma’naviy
merosimizni o’rganishdagi tajribalari tahlil qilindi va umumlashtiridi. Natijada
tadqiqotning muammosi, ilmiy farazi, metodologiyasi aniqlab olindi, oliy o’quv
yurtlaridagi ta’lim-tarbiya uslublari, shakllari va mazmunini takomillashtirish
yuzasidan ilmiy-uslubiy ishlanmalar tayyorlandi. Tajriba-sinov ishlarining
metodlari ishlab chiqildi.
Ikkinchi bosqichda (1998-2002 yillar) tadqiqot ishida ko’tarilgan
muammolar bo’yicha Jizzax Davlat pedagogika instituti, Guliston Davlat
universiteti talabalari bilan test, anketa so’rovlari, suhbatlar, kuzatishlar o’tkazildi,
xalq ta’limi tizimida ishlayotgan ilg’or mutaxassislar va ma’naviyat-ma’rifat
bo’yicha rahbarlarning tajribalari o’rganildi, umumta’lim maktablari va oliy
pedagogik o’quv yurtlaridagi o’quv-tarbiyaviy jarayonga milliy qadriyatlarning
ta’siri o’rganilib, umumlashtirildi va tadqiqot bo’yicha ilmiy asoslangan va
loyihalashtirilgan tajribalar o’tkazildi.
Uchinchi bosqichda (2002-2006 yillar) talabalarni milliy qadriyatlarni
o’rganishga tayyorlashning nazariy, pedagogik - psixologik, ilmiy-uslubiy
sharoitlari ishlab chiqildi va asoslandi, IKT tadbiqi samaradorligi aniqlandi va ta’lim
tizimi amaliyotida sinab ko’rildi, talabalarni milliy qadriyatlarga targ’ibot qilishga
tayyorlash va milliy qadriyatlarni o’rganishning ilmiy yo’nalishlari va uslubiy
tavsiyanomalari ishlab chiqildi. Olingan natijalar umumlashtirildi.
ilmiybaza.uz
Natijalarining e’lon qilinganligi: muallif tomonidan 11 ta ilmiy maqola
chop ettirilgan bo’lib, shulardan 4 ta ilmiy-metodik jurnal maqolasi va 1ta o’quv
qo’llanmadan iborat bo’lib, qolganlari respublika ilmiy-amaliy anjumanlar
materillari va boshqa ilmiy ishlar to’plamlarida chop ettirilgan hamda 1 ta davlat
patent idorasi guvoqnomasi muallifi.
Himoyaga quyidagi xulosalar olib chiqiladi:
- bo’lajak o’qituvchilarning milliy-ma’naviy qadriyatlarga oid bilimlarini
axborot texnologiyalari asosida rivojlantirishning nazariy, pedagogik-psixologik
asoslari;
-
bo’lajak
o’qituvchilarga
milliy-ma’naviy
qadriyatlarni
axborot
texnologiyalari asosida o’rgatishning mazmuni, metodlari va pedagogik shart-
sharoitlari;
- milliy - ma’naviy qadriyatlarni o’rganish jarayonida axborot
texnologiyalarni qo’llashni tashkil etish yo’llari;
- «Milliy qadriyatlar» bo’yicha kompyuterli o’qitish va bilimlarni nazorat
qilish uchun dasturning o’quv jarayoniga joriy etilganligi va u bo’yicha O’zbekiston
Respublikasi davlat patent idorasi tomonidan olingan guvohnoma;
- milliy - ma’naviy qadriyatlarni axborot texnologiyalari yordamida
o’rganishga yo’naltirilgan pedagogik jarayonning samaradorlik darajasi.
Dissertasiyaning tarkibiy tuzilishi: Dissertasiya kirish, uchta bob va xulosa
qamda adabiyotlar ro’yxati va ilovalardan iborat. Bajarilgan ish umumiy qajmi 135
bet. Matnda 14 ta shakl va 3 ta jadval 2 ta diagramma mavjud.
Foydalanilgan adabiyotlar ro`yxati.
Asosiy adabiyotlar:
1. Yarkulov R., Maxmudova M. Vыsshiy pedagogicheskiy obrazovatelnыy
prosess. - T.: 2007 .
2. Abduqodirov A.A., Yunusov R. Magistrlik dissertatsiyasi. - T.: O’qituvchi,
2000.
ilmiybaza.uz
Qo’shimcha adabiyotlar:
3. Sh.M.Mirziyoyev Tanqidiy taxlil, qat’iy tartib – intizom va shaxsiy
javobgarlik – xar bir raxbar faoliyatining kundalik qoidasi bo’lishi kerak.
O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining 2016 yil yakunlari va 2017 yil
istiqbollariga bag’ishlangan majlisdagi O’zbekiston republikasi prezidentining
nutqi. // Xalq so’zi gazetasi. 2017 yil 16 yanvar, № 11.
4. Sh.M.Mirziyoyev Buyuk kelajagimizni mard va olijanob halqimiz bilan
birga quramiz. “O’zbekiston” 2017.
5. Sh.M.Mirziyoyev Erkin va farovon, demokratik O’zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz. “O’zbekiston” 2016.
6.O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2017—2021
yillarda O’zbekistonni rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishi bo’yicha
harakat strategiyasi. 7 yanvar 2017 yil
7.Kuzminoy I.V Metodы sistemnogo pedagogicheskogo issledovaniya.- M.:
2002.