MAHALLANING PAYDO BO‘LISH TARIXI (Mahallaning tarixi va rivojlanish bosqichlari, Ijtimoiy institutlarning kelib chiqishi, mohiyati va mazmuni, Bolani rivojlanishida mahallaning o'rni)
Yuklangan vaqt
2024-04-28
Yuklab olishlar soni
6
Sahifalar soni
32
Faytl hajmi
56,3 KB
Ilmiybaza.uz
KURS ISHI
MAHALLANING PAYDO BO‘LISH TARIXI
Ilmiybaza.uz
MUNDARIJA:
Kirish…………………………………………………………………………..….2
I BOB. Mahallaning tarixi va rivojlanish bosqichlari. ………………………..6
1.1. Mahalla – moziy, bugun va kelajakni tutashtiruvchi maskan...………......….6
1.2. Ijtimoiy institutlarning kelib chiqishi, mohiyati va mazmuni........................11
II BOB. Mahalla davlat va jamiyat taraqqiyotining omili................................16
2.1. Mahalla – tarbiya maskani …………………………………………………..16
2.2. Bolani rivojlanishida mahallaning o’rni.....................................................….25
Xulosa …………………………………………………………………..….….…29
Foydalanilgan adabiyotlar………………………………………….….……….31
Internet saytlar ro’yxati………………………………………………...………31
KIRISH
Ilmiybaza.uz
Mavzuning dolzarbligi: Yurtimizda azal-azaldan mahalla tarbiya o‘chog‘i
hisoblanadi.
Avloddan-avlodga
o‘tib
kelayotgan
milliy
qadriyatlarimiz,
xalqimizning turmush va tafakkur tarzini ko‘z qorachig‘idek asrab-avaylashda uning
o‘rni va ahamiyati beqiyos. Mustaqillik yillarida mahalla institutining nufuzini
oshirish nafaqat ijtimoiy-iqtisodiy, balki siyosiy, tarbiyaviy va ulkan ma’naviy
ahamiyatga ega bo‘lgan ustuvor vazifa sifatida belgilanib, mamlakatimizda
fuqarolik jamiyatini rivojlantirishda uning ishonchli tayanch va ta’sirchan kuch
bo‘lib xizmat qilishi uchun zarur shart-sharoitlar yaratish borasida keng ko‘lamli
chora-tadbirlar
bosqichma-bosqich
amalga
oshirildi.
Xususan,
milliy
davlatchiligimiz tarixida ilk bor shaharcha, qishloq, ovul va mahalla fuqarolar
yig‘inlari o‘zini o‘zi boshqarishning hududiy birliklari sifatida O‘zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasining 105-moddasida mustahkamlab qo‘yildi.1 Yuzdan
ortiq normativ-huquqiy hujjatlarda fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining
jamiyat hayotining muayyan sohasidagi ishtiroki o‘z aksini topdi. Birgina so‘nggi
besh yilda yangi tahrirdagi “Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari
to‘g‘risida”gi hamda “Fuqarolar yig‘ini raisi (oqsoqoli) va uning maslahatchilari
saylovi to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasining qonunlari, mahallalar hamda
ulardagi jamoatchilik tuzilmalari faoliyatiga oid 20 ga yaqin nizom qabul qilinib,
ijtimoiy hayotga tatbiq etildi. Shuningdek, tizimda faoliyat ko‘rsatayotgan
xodimlarning malakasini oshirish bo‘yicha o‘quv kurslari hamda “Mahalla” ma’rifiy
teleradiokanali tashkil etildi.
Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari faoliyatini muvofiqlashtirish
bo‘yicha respublika kengashiga yuridik shaxs maqomini bergan holda uni fuqarolar
yig‘inlarining
uyushmasi
shaklida
tashkil
etish
nazarda
tutilmoqda.
Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahar, tumanlar va
shaharlarda tuzilgan kengashlarni esa Respublika kengashining tarkibiy tuzilmalari
sifatida tashkil etish belgilandi.
Kengashlarning nufuzi va maqomini oshirish, joylarda aholi tomonidan
ko‘tarilayotgan masalalarni ijro hokimiyati organlarining rahbarlari e’tiboriga
1 O'zbekiston Respublikasining Konstitusiyasi, - T.: «O'zbekiston»,2003.
Ilmiybaza.uz
yetkazish va mazkur masalalarni hal etish bo‘yicha ularning bevosita ishtirokini
yanada
kengaytirish
maqsadida
O‘zbekiston
Respublikasi
Bosh
vaziri,
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesi raisi, viloyatlar, Toshkent shahar
hamda tumanlar va shaharlar hokimlari zimmasiga tegishincha Respublika kengashi,
hududiy kengashlarga jamoatchilik asosida raislik qilish vazifasi yuklatildi.
Kengashlar zimmasiga yuklatilgan vazifalar ijrosini samarali ta’minlash,
fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari faoliyatining moddiy-texnika bazasini
mustahkamlash, sohada amalga oshirilayotgan ijtimoiy-iqtisodiy dasturlarni
moliyalashtirish bo‘yicha ishlarning samaradorligini oshirish maqsadida Respublika
kengashi va hududiy kengashlar raislarining birinchi o‘rinbosarlari bir vaqtning
o‘zida “Mahalla” fondining tegishincha respublika boshqaruvi hamda hududiy
bo‘lim va bo‘linmalariga raislik qilishlari haqidagi tashabbus qo‘llab-quvvatlandi.
Shuningdek, Farmonda yoshlarni ona Vatanga muhabbat, xalqimizning ko‘p asrlik
an’analariga hurmat ruhida tarbiyalash, mahallalarda tinchlik va osoyishtalikni
ta’minlash, keksa avlod vakillarining ijtimoiy faolligini qo‘llab-quvvatlash borasida
joylarda amalga oshirilayotgan chora-tadbirlarning samaradorligini yanada oshirish
maqsadida Respublika kengashida tashkiliy ishlar va uslubiy masalalar bo‘yicha rais
o‘rinbosari, shuningdek Respublika kengashi hamda hududiy kengashlarda yoshlar
ishlari, diniy-ma’rifiy masalalar, keksalar va faxriylar ishlari bo‘yicha rais
o‘rinbosarlari lavozimlarini, fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlarida esa
jamoatchilik asosida faoliyat yuritadigan mahalla fuqarolar yig‘ini raisining
o‘rinbosari – yoshlar masalalari bo‘yicha maslahatchi lavozimini joriy etish nazarda
tutildi.2
Bundan tashqari, ijtimoiy muhim masalalarni hal etishda fuqarolarning
o‘zini o‘zi boshqarish organlari hamda davlat va jamoat tashkilotlari o‘rtasida o‘zaro
hamkorlikni kuchaytirish maqsadida kengashlar kollegial organlari tarkibiga
tegishincha davlat hokimiyati vakillik organlari vakillari, moliya, ichki ishlar,
mehnat, xalq ta’limi, sog‘liqni saqlash vazirliklari, “Kamolot” yoshlar ijtimoiy
2 Fuqarolarning o‘zin o‘zi boshqarish organlari to‘g‘risida‖. O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlis Axborotnomasi,
T.:2003.
Ilmiybaza.uz
harakati, “Nuroniy” jamg‘armasi, Xotin-qizlar qo‘mitasi, boshqa davlat va nodavlat
tashkilotlar hamda ularning hududiy tuzilmalari rahbar xodimlarini kiritish
mo‘ljallanmoqda. Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari zimmasiga
yuklatilgan vazifalarning samarali ijrosini ta’minlash maqsadida mahalla fuqarolar
yig‘ini Kengashi tarkibiga fuqarolar yig‘ini raisining o‘rinbosarlarini (fuqarolar
yig‘ini raisining keksalar va faxriylar ishlari hamda yoshlar masalalari bo‘yicha
maslahatchilarini), hududdagi profilaktika inspektorlarini, ta’lim muassasalari va
qishloq vrachlik punktlari (oilaviy poliklinikalar) rahbarlarini kiritish va ularning
o‘z faoliyati yuzasidan yilning har choragida fuqarolar yig‘ini (fuqarolar
vakillarining yig‘ilishi)ga hisobot taqdim qilishlari amaliyotini joriy etish belgilab
qo‘yildi. Qayd etilgan asosiy vazifalar va yangi normalarni hayotga tatbiq etish
uchun Farmon bilan kengashlar faoliyatini yanada takomillashtirish hamda
fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlarini qo‘llab-quvvatlash borasida 37 ta
aniq tadbirlarni amalga oshirishni nazarda tutadigan Kompleks chora-tadbirlar
dasturi tasdiqlandi.
Farmonni ijro etish doirasida “Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari
to‘g‘risida”gi, “Fuqarolar yig‘ini raisi (oqsoqoli) va uning maslahatchilari saylovi
to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasining qonunlari va bir qator boshqa qonun
hujjatlariga zarur o‘zgartish va qo‘shimchalar kiritiladi. Bundan tashqari, mahalla
fuqarolar yig‘inlarining mahalliy ahamiyatga molik masalalarni hal etish bo‘yicha
mustaqilligini ta’minlash, o‘zini o‘zi boshqarish tizimida ortiqcha bo‘g‘inlardan voz
kechish maqsadida tarkibida mahallalar tuzilgan shaharcha, qishloq va ovul
fuqarolar yig‘inlarini mahalla fuqarolar yig‘inlariga birlashtirish va bo‘lish yo‘li
bilan qayta tashkil etishga qaratilgan chora-tadbirlar amalga oshiriladi.3
Fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining moddiy-texnika bazasini
mustahkamlash, bolalar sport maydonchalari, maishiy xizmat ko‘rsatish
obyektlarini tashkil etish maqsadida 2017-2021-yillarga mo‘ljallangan hududiy
dasturlar ishlab chiqiladi. Shuningdek, 2018-yilning 1-dekabriga qadar tumanlar va
shaharlar markazlarida “Mahalla markazi” majmualari binolarini namunaviy
3Mahalla hayriya jamg‘armasi tuzish to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Prezdenti Farmoni 1992. 14-sent
Ilmiybaza.uz
loyihalar asosida barpo etishga qaratilgan chora-tadbirlar amalga oshiriladi. Shu
bilan birga, fuqarolar o‘zini o‘zi boshqarish organlarining zimmasiga yuklatilgan
vazifalarning amalga oshirilishiga munosib hissa qo‘shgan tashabbuskor fuqarolar
va jamoatchilik tuzilmalari vakillariga taqdim etiladigan “Mahalla iftixori” ko‘krak
nishonini ta’sis etish nazarda tutilmoqda. Farmonda hamda u bilan tasdiqlangan
Kompleks chora-tadbirlar dasturida nazarda tutilgan tadbirlarning amalga oshirilishi
fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarish organlari zimmasidagi vazifalarni samarali
bajarish, ularning faoliyatini muvofiqlashtirish, davlat organlari va fuqarolik
jamiyati institutlari bilan o‘zaro hamkorligini yanada mustahkamlash imkonini
beradi.
Kurs ishini o’rganishning maqsad: O‘zbekistonda fuqarolik jamiyatining
barpo etishda mahalla institutining rolini va uning jamiyat hayotida tutgan o‘rnini
o‘rganish va tahlil qilishdan iborat.
Kurs ishini o’rganishning vazifalari: Mavzu maqsadidan kelib chiqqan
holda uning quyidagi vazifalari belgilandi va qayt etildi.
Mahallaning tarixi va rivojlanish bosqichlari o‘rganish;
Mahalla davlat va jamiyat taraqqiyotining omili ekanligini asoslab berish;
O‘zbekistonda fuqarolik jamiyatining barpoetishda mahalla institutining
o‘rni va roli mavzu materialini samarali o‘qitish bo‘yicha tavsiyalar berish;
Mahalla institutining fuqarolik jamiyati qurishdagi o‘rni va rolini o‘rganish
bilan bir qatorda mavzuning yosh avlodga o‘qitishda zamonaviy pedagogik
texnologiyalarni joriy etish, bu orqali o‘quvchi yoshlarda vatanga muhabbat,
sadoqat, vatanparvarlik va insonparvarlik kabi tuyg‘ularni shakllantirish tadqiqot
ishining asosiy vazifalaridan biridir.
Kurs ishining ob’yekti. Mazkur kurs ishining ob‘yekti mustaqillik yillarida
fuqarolik jamiyatini qurishda mahalla instituti va mahallani bola rivojlanishdagi
o’rni shu bilan birgalika milliyligimizga mos bo’lgan mahalla tushunchasi o’rganish.
Kurs ishining predmeti esa fuqarolik jamiyatini qurishda mahalla
institutining o‘rni va rolini o‘rganish, tahlil qilish va uni o‘qitish bo‘yicha tavsiyalar
ishlab chiqish.
Ilmiybaza.uz
I BOB. MAHALLANING TARIXI VA RIVOJLANISH BOSQICHLARI
1.1. Mahalla – moziy, bugun va kelajakni tutashtiruvchi maskan
O‘zbekiston mustaqilligining dastlabki paytlaridanoq barcha sohalarda jadal
amalga oshirila boshlagan ijtimoiy - iqtisodiy islohotlar o‘zini-o‘zi boshqarishning
an‘anaviy shakli hisoblangan mahalla faoliyatini takomillashtirish hamda uning
vakolat doirasini yanada kengaytirish borasida ham muhin ahamiyat kasb etdi. U
quyi hokimiyat organi, boshlang‘ich ijtimoiy tashkilot maqomini oldi, uning
bajaradigan vazifalari kengaytirildi. Bu esa xalqimiz tarixiy an‘analarining
tiklanishida, fuqarolarimiz ongida ma‘naviy-ahloqiy fazilatlarni shakllantirishda
muhim ahamiyat kasb etmoqda.
O‘zbek xalqi oilaviy turmush tarzida mahalla, ya‘ni qo‘ni- qo‘shnichlik
jamoasi faoliyatini tarixiy-etnografik nuqtai nazardan o‘rganish hozirgi kunda ilmiy
ahamiyatga ega. Kishilarning o‘zaro jamoa bo‘lib yashash tarzi insoniyat tarixining
qadimgi davrlariga borib taqaladi. Tarixiy ma‘lumotlarga ko‘ra, o‘rta Osiyo
hududlarida insonlarning birgalikda yashagan, umumiy mehnat qurollariga ega
bo‘lgan qon-qarindoshlar jamoasi so‘nggi paleolit davrida shakllangan. Uzoq tarixiy
taraqqiyot jarayonida ushbu uyushma ma‘lum bosqichlarni bosib o‘tib, qo‘ni-
qo‘shnichilik jamoasiga aylangan.
Shu o‘rinda L. Levitinning O‘zbek jamiyatida jamoa bo‘lib yashashning eng
oliy shakli mahalladir. Mahalliy jamoalarni, mahalliy o‘zini o‘zi boshqarishni
tashkil etishning bu shakli asrlar osha saqlanib kelinmoqda, u o‘zbeklar tarixining
eng keskin burilish nuqtalarida ham saqlanib qoldi. Bugun ham u tarix qariga singib
ketgani yo‘q degan fikrlarini takidlash joizdir. Mahalla arabcha―”mahallum”
so‘zidan kelib chiqqan bo‘lib, aholi yashaydigan joy, guzar, uy-joy mavzelari degan
ma‘nolarni bildiradi.
Ilmiybaza.uz
Mahalla shaharlar ichidagi kichik bir hududiy birlik bo‘lib o‘tmishdan meros
bo‘lib kelmoqda. Mahallada yashovchi insonlar tartib intizom, qo‘ni-qo‘shnichilik,
manaviy ahloqiy normalar, urf-odatlar umumiy manfaatlar va majburiyatlarga amal
qiladi. Mahalla jamoa bo‘lib yashash tarzi hisoblanib, o‘zini o‘zi boshqarish tizimini
tashkil etadi. Mahallani o‘z hududida yashaydigan saylab qo‘yilgan oqsoqol
boshqaradi1. Oqsoqol va uning kotiblari 1992 yildan boshlab 2,5 yil muddatga
saylanadigan bo‘ldi.
Mavzu tarixshunosligi haqida gapirishdan oldin ularga oid ma‘lumotlar
tarixiy-etnografik adabiyotlarda muayyan tarzda o‘z ifodasini topganligini qayd
etish o‘rinli. Xalq turmush tarzi bilan bog‘liq turli masalalar sharq xalqlari tarixi
hamda madaniyatining qadimgi ma‘naviy merosi zardushtiylik diniga oid
adabiyotlarda ma‘lum ma‘noda o‘z ifodasini topgan. Ularda o‘sha davrning axloqiy,
falsafiy g‘oyalarini aks ettiruvchi fikrlar kishilar onggida ijtimoiy-g‘oyaviy
qarashlarning shakllanishiga xizmat qilgan.
Zero,―Avestoda jamiyatning birlamchi iqtisodiy asosi, ijtimoiy tarkibi oila
(nmana), urug‘ jamoasi (vis), qo‘ni-qo‘shnichilik jamoasi, ya‘ni ma‘lum hudud yoki
davlat (dahya) deb atalgan va ular jamiyatda o‘zaro uyushqoqlikni ta‘minlaganlar.
Zardushtiylar jamoasida kishilar turmush tarzi, jumladan, xo‘jalik- iqtisodiy
munosabatlari, diniy e‘tiqodiga ko‘ra bir qancha toifalarga bo‘linganki, ularning
jamiyatdagi mavqei Avestoda maxsus qayd etilgan.
Islom dinining muqaddas kitobi Qur‘oni Karimdagi va Hadisu shariflardagi
qo‘ni-qo‘shnichilik aloqalari, qarindosh urug‘chilik munosabatlariga oid ahloqiy
qarashlar hozirgi kunda ham o‘z ahamiyatini yo‘qotgan emas. Jamoada farzandlar
tarbiyasiga oid ahloqiy-ma‘naviy qarashlar, inson kamolotiga oid ilg‘or g‘oyalar
barcha davrlarda sharq mutafakkirlarining diqqat markazida bo‘lib kelgan. Shu
ma‘noda Turkiy xalqlar, jumladan, o‘zbeklar etnografiyasini o‘rganishda muhim
manbalardan biri o‘rta asr mualliflari Mahmud Qoshg‘ariyning―Devoni lug‘otit
turk‖ hamda tarixiy etnografik manba Rizouddin ibn Faxruddinning―Oila asarlari
alohida o‘rin egallaydi. Bu asarlarda qadimgi ajdodlarimiz turmush tarziga oid
anchagina ma‘lumotlar uchraydi. Jumladan, qadimgi mahalla doirasida turkiy
Ilmiybaza.uz
etnoslarning oilaviy turmush tarzi, urf-odat va marosimlari, diniy etiqod va
tasavvurlari haqida etnografik ma‘lumotlar mavjud. Ularda qo‘ni-qo‘shnichilik
munosabatlari haqida ham ma‘lumotlar uchraydi.
Shu bilan birga, A.Navoiyning Hayratulabror, Mezonulavzon asarlarida
turmushdagi maishiy ijtimoiy munosabatlar, oila nikoh masalalariga oid ahloqiy-
ma‘naviy qaydlar mavjud. Jumladan, A.Navoiy o‘zining Hayratulabror asarida
mahalla haqida shunday deydi: mahalla o‘zi bir shaharchadir, ularning ittifoqi va
o‘zaro munozaralari vujudga keltirgan, demak o‘rta asrlardayoq shahar va qishloqlar
aholisi ma‘lum yashagan. XIX asr oxiri - XX asr boshlariga kelib olimlar, sayyohlar
tomonidan mahalliy aholi etnik tarkibi, turmush tarzi, xo‘jalik faoliyatini ilmiy
o‘rganish boshlangan. Bu davrda o‘lkaga tashrif buyurgan qator tadqiqotchilar o‘z
ishlarida masalaning u yoki bu tomonlari haqida ma‘lumotlar berib o‘tishgan.
Jumladan, XIX asrning 70- yillarida o‘zbeklar turmush tarzi haqida, xususan qo‘ni
qo‘shnilar o‘rtasida urug‘ jamoaviy munosabatlar, xotin-qizlar ahvoli, nikoh
munosabatlari masalalarini A.D.Grebenkin2 Zarafshon okrugi o‘zbeklari misolida
qayd etar ekan, qisman qo‘ni qo‘shnichilik munosabatlariga ham to‘xtaladi. O‘rta
Osiyo xonliklari davrida ayniqsa mahalla qishloq jamoasini boshqarishda rais va
oqsoqollarning o‘rni katta bo‘lgan. Jumladan, senator graf K.Kpalen mahalliy
xalqlar turmush tarzidan kelib chiqqan holda, Turkiston o‘lkasini tavtish qilishga oid
yozgan hisobotlarida Raislarning faoliyati milliy hamda ijtimoiy xarakterda bo‘lib,
ular jamoani faqat an‘anaviy urf-odatlar asosida nazorat qilganlar‖1 deb yozadi.
XIX asrning oxiri - XX asrning boshlariga oid tarixiy ma‘lumotlar ichida
Toshkent shahri o‘tmishi, mahalla va mavzelari tarixi, toponomiyasi hususida
yozilgan V.A.Shishkinning o‘rganayotgan masalani u yoki bu tarzda yoritishda katta
ahamiyatga ega2. Xususan, mualliflar asarlarida qayd etilgan manbalar Toshkent
shahrining uzoq o‘tmishi, o‘sha davrdagi shahar mahalla va mavzelari, ularning
joylashishi, tarixiy toponomiyasi xususida anchagina ma‘lumot beradi.
XX asrning ikkinchi yarmidan keyin etnograflar mavjud sovet tuzumi
siyosiy, ijtimoiy g‘oyalari ta‘sirida o‘zbeklar jamoasida ro‘y bergan milliy o‘ziga
xosliklarni to‘la yoritish imkoniyatiga ega emas edilar. Shunday bo‘lsada,
Ilmiybaza.uz
o‘zbeklarning an‘anaviy erkaklar yig‘ini mahallalarda o‘tkaziladigan gap
gashtaklarini kishilar uyushmasining dastlabki ko‘rinishlaridan biri deb ta‘riflagan
G.P.Snesarev, ularning muhim ijtimoiy xususiyat kasb etganligini ko‘rsatib o‘tadi.
Shuningdek, Buxoro shahri kvartal (mahalla) jamoasiga bag‘ishlangan O.A.Suxreva
qalamiga mansub. nomli fundamental tatqiqotda Buxoro shahri mahallalarining XIX
asr oxiri XX asr boshidagi hayotini mukammal va har tomonlama tahlil etishga
harakat qilingan. Muallif shahardagi har bir mahallaga tasnif berar ekan,
mahallaning ma‘muriy boshqaruvi, faoliyatining o‘ziga xos tomonlarini ochib
beradi. Kerakli o‘rinlarda urf odat va marosimlarda mahalla azolarining vazifalariga
to‘xtalib o‘tadi.
Etnograf olim K.Shoniyozov o‘zbeklarning jamoaviy oilaviy turmush
tarziga oid masalalarni Qashqadaryo viloyati Koson tumani, Surxondaryo viloyati
Sariosiyo tumaniga oid materiallar asosida o‘rganadi. Jumladan, u jamoaga xos
munosabatlarni o‘zbek qarluqlar va qang‘lilar faoliyati misolida qisman yoritadi.
Muallif o‘z ishlarida XIX asr oxiri XX asrning birinchi yarmida katta patriarxal
oilada jamoa munosabatlari, qon qarindoshchilik munosabatlaridagi etno hududiy
jihatlarini qayd etar ekan, jamoa an‘analariga ba‘zi o‘rinlarda to‘xtalgan.
Ma‘lumki, mahalla oila kabi jamiyatning kichik bir bo‘g‘ini hisoblanadi.
Azaldan O‘rta Osiyo mintaqasida aholi turmush tarzida qo‘ni qo‘shnilarni o‘rni katta
bo‘lgan. O‘zaro munosabatlarning bunday shakli oila va mahallaning mustahkam
aloqasini, xo‘jalik, madaniy birligini qaror topdirgan. Shu o‘rinda o‘zbeklar
an‘anaviy hududiy qo‘ni qo‘shnichilik jamoasi, ya‘ni mahalla xususida so‘z yuritar
ekanmiz, uning u yoki bu faoliyatini ifodalashda birinchi navbatda mahalladagi
ijtimoiy aloqalardan kelib chiqib fikr yuritish maqsadga muvofiq. Mazkur uyushma
tarixan shakllanishi va rivojlanishi jarayonida qishloq jamoasi, qo‘ni qo‘shni jamoa;
shaharlarda mahalla, kvartal, guzar shaklida ham uchrashi qayd etiladi.
Insonlarning jamoa bo‘lib yashashining dastlabki bosqichi ibtidoiy davrning
so‘nggi bosqichlariga borib taqaladi. Kishilik taraqqiyoti bosqichida inson hayotida
juda katta sifat o‘zgarishlar sodir bo‘lgan. Bu davrda kishilarning dastlabki jamoa
bo‘lib yashash kurtaklari paydo bo‘la boshlagan.
Ilmiybaza.uz
Mavzuni o‘rganish jarayonida mahallaning mazmun mohiyati, tarixiy
an‘analaridan kelib chiqib uning taraqqiyotini quyidagi bosqichlarga bo‘lishni lozim
topdik:
• Qadimgi bronza davrining so‘nggi bosqichlaridan boshlanib milodiy VIII
asrgacha davom etgan. Ya‘ni ilk shahar manzilgohlarida kishilarning jamoa bo‘lib
uyushuvi va dastlabki mahallaga xos belgilarning shakllana boshlagan davri;
• VIII asrdan XIII asrgacha bo‘lgan davr. Ya‘ni yirik shaharlarda mahallaga
xos boshqaruvning shakllanishi va ularning o‘zbeklar uchun ma‘muriy hududiy
tuzulmaga aylanishi;
• XIII-XVI asrlar, ya‘ni mahallaning barcha katta kichik shaharlar uchun xos
uyushma darajasiga ko‘tarilishi va uning funksiyalarining oldingi davrlarga nisbatan
ortish davri;
• XVI-XIX asrlar. Mahallaning so‘nggi o‘rta asrlardagi rivojlanish
bosqichlari;
• XIX asrning ikkinchi yarmidan XX asr boshlarigacha bo‘lgan davr. Yani
uning faoliyatining chor rossiyasi tomonidan nazoratga olinish davri;
• XX asr, ya‘ni sovet davrida ma‘muriy buyruq bozlik tizimining mahallalar
faoliyatiga salbiy ta‘siri va uning faoliyatining cheklanishi davri;
• O‘zbekiston mustaqilligi yillarida mahallaning tarixiy an‘analari va
nufuzining qayta tiklanishi, uning vakolat doiralarining kengayishi, mahalliy o‘zini
o‘zi boshqarish organi sifatidagi maqomining qayta e‘tirof etilishidavri.
Mustaqillik yillarida mahalliy o‘zini o‘zi boshqarish tizimi isloh qilindi. Bu
tizimni davlat hokimiyati tizimidan ajratish tomon yo‘l tutildi. I.A.Karimov Birinchi
O‘zbekistonning siyosiy ijtimoiy va iqtisodiy istiqbolining asosiy tamoyillari‖
asarida “Biz fuqarolik jamiyatini qurishga intilmoqdamiz. Buning ma‘nosi shuki
davlatchiligimiz rivojlanib borgan sari boshqaruvni turli xil vazifalarini xalqqa
topshirish, ya‘ni o‘zini o‘zi boshqarish organlarini yanada rivojlantirish demakdir.
O‘zbekistonda jamiyatni demokratlashtirish, adolatli, ochiq fuqarolik
jamiyati qurish bosh maqsadimizdir. Buning uchun bizda tayyor qolip va andozalar
yo‘q. I.A.Karimov dunyoda bir biriga o‘xshamagan 2 ta davlat yo‘qligini aytib
Ilmiybaza.uz
o‘tadi. Demokratik jamiyatni xalqaro miqyosda tan olingan tamoyillari bor. Bularga
insonning o‘z xohish irodasining erkin bildirishi va unga amal qilishi, ozchilikning
ko‘pchilikka bo‘ysunishi, davlat va jamiyat boshqaruvida qonun ustuvorligi, davlat
hokimiyat organlarining saylab qo‘yilishi va ularning saylovchilar oldida hisob
berishi. O‘zbekiston demokratik jamiyat qurishda anashu tamoyillarga asoslanadi.
O‘zbekistonda mahalla xalq ishonchini qozongan adolat maskani hamda
aholini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash mexanizmi bo‘lib qoldi. Mahallalari obod
bo‘lgan mamlakatgina ildam qadamlar bilan taraqqiy etadi, albatta bog‘liq milliy
qadriyat va urf-odatlarimizni keng targ‘ib qilish, ularni asrab-avaylash sohasidagi
faoliyatini takomillashtirish mumkin.4
Xullas xalqimizning necha ming yillik tarixiy va ma‘naviy taraqqiyoti milliy
davlatchilik negizi buyuk madaniyatimizning ildizlari ma‘naviy meros, milliy
hususiyatlarimiz va boy an‘analarimizni yangi jamiyat qurushda tatbiq etish yo‘lidan
bormoqda. Sharq falsafasi va Islom dini ta‘limotlarini aks ettiruvchi hamjihatlik
g‘oyasi va jamoat fikrining ustunligiga tayanuvchi sharqona demokratik qadriyatlar
asos qilib olindi. Yangi jamiyat qurishda adolat va haqiqat g‘oyasiga asoslanmoqda.
Insonlar o‘z qobiliyati va ehtiyojlarini namoyish etish va ularni amalga oshirish
uchun zarur imkoniyatlar yaratib berilmoqda. Bunda harbir insonning taqdiri,
turmushi jamiyatdagi o‘rni salohiyati mehnat qilish istagi hisobga olinmoqda.
1.2. Ijtimoiy institutlarning kelib chiqishi, mohiyati va mazmuni
Mamlakatimizda fuqarolik jamiyati institutlarini shakllantirish yo`lida amalga
oshirilayotgan ezgu ishlarni butun jahon ko`rib turibdi va sinchkovlik bilan kuzatib
bormoqda. Yurtimizdagi ijtimoiy-siyosiy barqarorlik nafaqat Respublikamizda,
balki
jumlai
jahonda
keng
e`tirof
etilmoqda.
Nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlari
aholining ijtimoiy-iqtisodiy faolligi va siyosiy-huquqiy madaniyatini oshirishda
4 Hojiahmedov A. Mahalla odobi. — T.: Sharq, 2001
Ilmiybaza.uz
faollik ko`rsatmoqdalar, jamiyatda manfaatlar muvozanatini ta`minlashga
ko`maklashmoqdalar.
Darhaqiqat, tinchlik, osoyishta turmush, barqarorlik mustaqillik yillarida
xalqimiz erishgan ulkan zafarlardan biridir. Zero, fuqarolik jamiyatini barpo
etishning zarur shartlaridan biri ham barqarorlik, tinchlik, osoyishtalikni ta`minlash
va kafolatlash hisoblanadi.
Mamlakatimizda mustaqillik yillarida amalga oshirilgan keng ko`lamli
islohotlar milliy davlatchilik va suverenitetni mustahkamlash, xavfsizlik va huquq-
tartibotni, davlatimiz chegaralari daxlsizligini, jamiyatda qonun ustuvorligini, inson
huquq va erkinliklarini, millatlararo totuvlik va diniy bag`rikenglik muhitini
ta`minlash uchun muhim poydevor bo`ldi, xalqimizning munosib hayot kechirishi,
fuqarolarimizning bunyodkorlik salohiyatini ro`yobga chiqarish uchun zarur shart-
sharoitlar yaratdi.
O`zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF- 4947
sonli
Farmoni
bilan 2017-
2021
yillarda
O`zbekiston
Respublikasini
rivojlantirishning beshta ustuvor yo`nalishibo`yicha Harakatlar strategiyasi ishlab
chiqildi va tasdiqlandi. Bu Farmon bilan O`zbekiston Respublikasining har
tomonlama rivojlanishining yangi bosqichi boshlandi desak mubolag`abo`lmaydi.
Chunki Farmonda davlatimiz mustaqilligini mustahkamlash, tinchlik va
osoyishtalikni, xalqimizning farovon turmushini ta`minlashga qaratilgan muhim
chora-tadbirlar belgilangan bo`lib, ularni amalga oshirishda davlat va Fuqarolik
jamiyatining barcha institutlari oldiga ustuvor vazifalar qo`yildi.
O`tgan davr mobaynida bu borada ko`plab ishlar amalga oshirilgan
bo`lishiga qaramasdan oldimizda turgan vazifalar ham anchagina. Xususan, gap
fuqarolik jamiyatini shakllantirish to`g`risida ketar ekan, Shuni alohida ta`kidlash
joizki, kishilarning ongi va tasavvuridagi “fuqarolik jamiyati”, “fuqarolik jamiyati
institutlari” singari tushuncha va tasavvurlarini yanada kengaytirish va boyitish
bilan birga, bizningcha, tiniqlashtirish ham zarur. Gap shundaki, ushbu tushunchalar
keyingi paytda tez-tez takrorlanayotgan bo`lsa ham, aslida ular yangi tushunchalar
emas. Chunkiinsoniyatpaydo bo`lgandan buyon fuqarolik jamiyatiga xos bo`lgan
Ilmiybaza.uz
unsurlar ham mavjud bo`lib, yashab kelmoqda va uni rivojlantirish uchun harakat
qilinmoqda. Boshqacha qilib aytganda fuqarolik jamiyati insoniyat yaratgan eng
qadimiy sivilizatsiyalardanbiridir. Biroq bunda eng asosiysi fuqarolik jamiyatiga xos
bo`lgan munosabatlarni shakllantirish darajasiga qay darajada e`tibor qaratilganligi
va ushbu vazifaning uddalanganligidir. Tom ma`noda yurtimizda bu masalaga
konseptual vazifa sifatida munosabatda bo`linayotganligi mazkur masalaga odamzot
taraqqiyoti davomidagi boshqa yondashuvlardan tubdan farq qiladi.
Jamiyatdagi u yoki bu masalalarni hal etish maqsadida faol fuqarolarning
tashabbuskorligi asosida tuzilgan uyushma va tashkilotlar, guruh va birlashmalar
kabilarning yig`indisi fuqarolik jamiyati institutlari tushunchasiga kiradi. Binobarin,
fuqarolik jamiyati institutlari aholini faol turmush kechirishga undaydigan, yon-
atrofda mavjud bo`lgan vauchrayotgan muammolarga nisbatan befarq va loqayd
munosabatda bo`lmaslikka, davlat tashkilotlari hal qilishi qiyin bo`lgan yoki
ularning e`tiboridan chetda qolayotgan ushbu muammolarning munosib yechimini
topishga va bu bilan esa butun jamiyat ravnaqi va rivojini jadallashtirishga yordam
beradigan tashkilotlardir.
Davlat esa bunday institutlarning tashkil topishi va faoliyat yuritishidan
hamisha manfaatdordir, Chunki ular jamiyat rivoji va taraqqiyoti bilan
bog`liqbo`lganko`plab
muammolarni
hal
qilishda
davlatga
yaqindan
ko`maklashadilar.
Bugungi kunga kelib mamlakatimiz miqyosida 9000 dan ortiq nodavlat
notijorat tashkilotlar faoliyat yuritayotgan ekan, ular minglab masalalarni hal
qilishda davlatga yaqindan ko`maklashmoqda. Bunda davlatning asosiy vazifalari,
birinchidan, fuqarolik jamiyati institutlarining faoliyat yuritishi uchun zarur bo`lgan
qonunchilik asoslarini yaratish va uni muntazam ravishda takomillashtirib borish,
ikkinchidan esa, ularni moliyaviy jihatdan rag`batlantirish va qo`llab -
quvvatlashdan iboratdir.
Birgina Fargona viloyatida bugungi kunda hisob ro`yhatidan o`tgan nodavlat
notijorat tashkilotlarining umumiy miqdori 794 tashkil qiladi. Ular ijtimoiy-
iqtisodiy sohadagi ko`plab muammolarni hal etishda mahalliy hokimiyatga yordam
Ilmiybaza.uz
bermoqda. Xususan, aholini toza ichimlik suvi bilan ta`minlash, kochalarni keraksiz
chiqindilardan tozalash, kishilarning ijtimoiy-siyosiy, madaniy-ma`rifiy, tibbiy,
ekologik ongi va tasavvurlarini shakllantirish va boyitish kabi masalalarda bir qator
ibratli ishlarni amalga oshirmoqdalar. Ushbu maqsadda aholining turli qatlamlari
o`rtasida xilma-xil tadbirlar, uchraShuvlar, o`quv-seminarlar muntazam ravishda
tashkillanmoqda.
Gap fuqarolik jamiyati institutlarining shakllanishi to`g`risidaketar ekan,
fuqarolarning o`zini-o`zi boshqarish institutlari faoliyati va uni yanada
takomillashtirish masalalari to`g`risida alohida toxtalib o`tish joizdir. Zotan,
mustaqil O`zbekistonda amalga oshirilayotgan davlat boshqaruvining asosiy
maqsadi - kuchli davlatdan kuchli fuqarolik jamiya tiga o`tishdan iboratdir.“Buning
ma`nosi Shuki, davlatchiligimiz rivojlana borgani sari boshqaruvning turli xil
vazifalarini bevosita xalqqa topshirish, Ya`ni “o`zini o`zi boshqarish organlarini
yanada rivojlantirish demakdir”
Haqiqatdan ham xalqimiz hayotini o`zini o`zi boshqarishning betakror shakli
bo`lgan mahallasiz tasavvur etib bo`lmaydi. Asrlar davomida milliy urf -
odatlarimiz, an`analarimiz, rasm - rusmlarimiz, qadriyatlarimiz mahallada sayqal
topib, avloddan - avlodga yetib kelyapti. Kishilarni uyushtirish, ularni ezgu
maqsadlar sari undash, milliy taraqqiyot g`oyalari atrofiga birlashtirishda
mahallaning o`rni beqiyosligicha qolmoqda.
Shu ma`noda mahalla xalqimizning bag`rikenglik va odamiylik fazilatlarini
to`liq namoyon eta olishi uchun betakror makondir. Mahallaga xos bo`lgan jamiki
jihatlar asosida aslida insonga va jamiyatga nisbatan buyuk hurmat tuyg`usi
mujassamlashgan.
Shubhasiz, mahalla institutini har tomonlama rivojlantirish uchun bu
boradagi
qonunchilikni
takomillashtirib
borish
muhim
ahamiyatga
ega.
Ayni paytda har bir mahalla ahlida o`ziga xos bo`lgan fazilatlardan faxrlanish,
g`ururlanish tuyg`usi yuqori ekanligiga ham duch kelasiz. Bu esa o`z navbatida
ushbu ijtimoiy institut jamiyatimiz turmushida o`z vazifasini muvaffaqiyat bilan ado
etayotganligini aks ettiradi.
Ilmiybaza.uz
Viloyatdagi o`zini o`zi boshqarish organlari vazirliklar, mahalliy
hokimliklar va “Nuroniy”, “Ekosan”, “Bolalar sportini rivojlantirish" jamg`armalari,
O`zbekiston yoshlar ittifoqi, Xotin-qizlar qo`mitasi, Respublika ma`naviyat-
targ`ibot markazining joylardagi bo`limlari singari bir qator jamoat tashkilotlari
bilan hamkorlikda ish olib bormoqdalar. Natijada ular tomonidan mahallalar
faoliyatini rivojlantirish, fuqarolar o`rtasida tinchlik-osoyishtalikni saqlash, milliy
g`oya va mafkura, ma`naviyat va ma`rifat, sog`lom turmush tarzini targ`ib qilish,
aholi salomatligini himoyalash, fuqarolarga mehr-muruvvat ko`rsatish, mahallalarda
ommaviy sportni rivojlantirish kabi masalalarda tizim xodimlariga yaqindan yordam
ko`rsatilmoqda.5
Malumki, fuqarolik jamiyatini shakllantirish va rivojlantirishda siyosiy
partiyalarning faoliyati ham muhim ahamiyat kasb etadi. Mustaqil rivojlanish
davrida mamlakatimizda ushbu masalaga ham katta e`tibor qaratilmoqda. Bunda,
albatta, davlatimiz rahbarining nutq va ma`ruzalarida ko`ppartiyaviylik fuqarolik
jamiyatini shakllantirishning muhim va muqarrar sharti ekanligi, buning oqibatidagi
sog`lom siyosiy raqobat uning asosiy omili ekanligiga alohida urg`u berilganligini
ko`rish mumkin.
2008 yil boshidan buyon amaliyotga joriy qilingan “Davlat boshqaruvini
yangilash va yanada demokratlashtirish hamda mamlakatni modernizatsiya qilishda
siyosiy partiyalarning rolini kuchaytirish to`g`risidagi Konstitutsiyaviy Qonun ham
keyingi yillar mobaynida O`zbekistonda fuqarolik jamiyatini shakllantirish va
rivojlantirishda, ijtimoiy hayotni demokratlashtirishda favqulodda katta ahamiyat
kasb etmoqda.
Ko`ppartiyaviylik ham fuqarolik jamiyatining tarkibiy qismidir. Chunki
aynan ko`ppartiyaviylik jamiyatda faoliyat ko`rsatayotgan turli ijtimoiy- siyosiy
guruhlarning manfaatlari, maqsad-muddaolari, niyatlari hamda ehtiyojlarining
ro`yobga chiqishi uchun tegishli zamin yaratib beradi. Bugungi kunda
mamlakatimizda davlat boshqaruvini amalga oshirishda hal qiluvchi ahamiyat kasb
etayotgan parlamentimiz deputatlari xalqimizning eng ishonganvakillaridir.
5Mahalla hayriya jamg‘armasi tuzish to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Prezdenti Farmoni 1992. 14-sent
Ilmiybaza.uz
Ko`rinib turibdiki, mamlakatimizdashakllanayotgan fuqarolik jamiyatini qaror
toptirish va rivojlantirishda fuqarolarning o`zini o`zi boshqarish organlari, siyosiy
partiyalar, nodavlat tashkilotlar, jamoat birlashmalari va boshqa demokratik
institutlarning roli va ahamiyati yuksakdir. Yurtimizda amalga oshirilayotgan keng
qamrovli islohotlarning ro`yobga chiqishi ham ko`p jihatdan ushbu institutlarning
samarali hamkorlikda faoliyat ko`rsatishiga bog`liq.
Aholining keng qatlamlari manfaatlarini ifodalaydigan fuqarolik jamiyati
institutlari o`rtasida o`zini o`zi boshqarish tizimining xalqimizga xos va mos noyob
tuzilmasi hisoblangan mahalla alohida o`ringa ega. Mahalla necha asrlik tarixga ega
bo`lsa ham, faqat O`zbekiston davlat mustaqilligiga erishgandan keyingina jamiyat
hayotida o`zining munosib nufuzi va o`rniga ega bo`ldi. Mahalla O`zbekiston
Respublikasining birinchi Prezidenti Islom Karimov ta`rifi bilan aytganda, tom
ma`noda “ona yurt ramzi” va “xalq vijdo`rni”ga, “ta`sirchan ijtimoiy fuqarolik
idorasi” va “demokratiya darsxonasi”ga aylandi. Davlatchiligimiz tarixida birinchi
marta “mahalla” tushunchasi mamlakatimizning Bosh qomusiga kiritilib,
konstitutsiyaviy maqomi mustahkamlandi.6
II BOB. MAHALLA DAVLAT VA JAMIYAT TARAQQIYOTINING
OMILI
2.1. Mahalla – tarbiya maskani
Mahalla-azaldan yurtimizda tarbiya o‘chog‘i, ota bobolarimizdan bizga
meros bo‘lib kelayotgan milliy qadriyatlar maskani, xalqimizning turmush va
tafakkur tarzi sifatida etirof etib kelinadi. Odamlar o‘rtasida mehr oqibat, ahillik
hamda totuvli ehtiyojmand kishilar holidan xabar olish, to‘y tomosha, hashar va
marakalarni ko‘pchilik bilan bamaslahat o‘tkazish kabi el-yurtimizga xos urf – odat
va an‘analar, avvalambor mahalla muhitida shakllangan.
6 Mahallada diniy ma’rifat va ma’naviy-axloqiy tarbiya ishlarini tashkil etish. — T.: O‘zbekiston, 2006.
Ilmiybaza.uz
O‘zbekiston zaminidagi arxeologik manbalar va tarixiy adabiyotlar mahalliy
aholining asrlardan buyon hududiy birliklarga qo‘rg‘on va mahallalarga birlashib,
ma‘lum tartiblar asosida yashab kelayotganidan dalolatberadi.Jumladan, sopollitepa
yodgorliklari, Avesto‖ xabarlari, Narshaxiyning Buxoro tarixi‖ asari yoki
A.Navoiyning Hayratulabror‖ dostonidagi ma‘lumotlar ham buning yorqin dalilidir.
Mahallalar, ayniqsa, sohibqiron Amir Temur tuzgan mashhur davlatda
rivojlandi, gullab yashnadi. O‘sha vaqtga kelib mahallalarda yashash istiqomat
qilish fuqarolarning kasbi kori asosida tashkil topgan. Temirchilar, qurol
yarog‘sozlar tikuvchilar, charmdo‘zlar, gilamdo‘zlar, kulolchilar, quruvchilar va
boshqa hunarmandlar bir joyda mehnat qilib hayot kechirgan edilar. Buyuk sarkarda
amalga oshirgan ulkan harbiy yurishlarda mahallalarning bu namoyandalari faol va
uyushgan holda qatnashgan.
O‘tmishimizning xonlik zamonlariga nazar tashlasak, o‘nboshi, ellikboshi,
yuzboshi va aminlarning har biriga o‘z darajasida huquq berilib, xalq ularning
chiqargan hukmlarini qonun deb bilgan. Mahallaning og‘irligi, tashvishlari
podshohlikka deyarli yetib bormagan.
Rossiya bosqinidan ilgari Toshkent 160 mahallani o‘z ichiga olgan to‘rt
dahadan tarkib topgan bo‘lib, ularning maxsus jamoa kengashi, hokimligi bo‘lgan.
Mazkur kengash faoliyatida mahalliy hokimi yat vakillari – xalq tomonidan
saylangan yuzboshi va mingboshilari ham qatnashganlar.
Yuqorida keltirilgan fikr va muloxazalar asosida shuni xulosa qilish
mumkinki, mahalla va undagi boshqaruv tizimi qadimda mahalliy hokimiyatning
o‘ziga xos bir shakli, ko‘rinishi tarzida faoliyat ko‘rsatgan. Mahallani boshqarish
jamoatchilik asosida olib borilib, o‘zining tartib qoidalariga ega bo‘lgan. Mahalla
aholisi bu qoidalariga bo‘ysinishi shart bo‘lgan. Mahalla oqsoqolining va
jamoatchilik fikri, yig‘ilish qarori hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan.
Mahallalarda hukmron bo‘lgan jamoa ruhi aholida o‘ zaro hamkorlik, o‘zaro
yordam, ahillik hurmat, odob axloq tuyg‘ularini shakllantirishda katta yordam
bergan.
Ilmiybaza.uz
Zero mahalla – bu fuqarolar intilishi va sa‘y harakati tufayli muayyan milliy
axloqiy va maishiy tartib qoidalarga rioya qilish, maraka mavrid, yaxshi yomon
kunlarni birga o‘tkazish, ahillikni ta‘minlashga xizmat qiladigan ijtimoiy iqtisodiy
va hududiy jamoa bo‘lib azaldan davom etib kelayotgan boshqaruv tizimi va ezgu
qadriyatdir. Bu tarixiy, an‘anaviy va doimo yosh navqiron, qudratli hodisani
shunday ta‘riflash joizdir.
O‘zbek xalqi 1991 yilda o‘z mustaqilligiga erishganidan so‘ng
mamlakatimizda davlat va jamiyatni boshqarishning o‘ziga xos shakli qaror topdi.
Bu aynan uzoq tarixga ega bo‘lib, hatto chorizm va sho‘ro mustamlakachiligi
davrida, qattiq tazyiq ostida ham o‘z ta‘siri va ahamiyatini yo‘qotmagan mahalla
an‘anasidir. 1993 yilning sentabrida qa‘bul qilingan Fuqarolarning o‘zini o‘zi
boshqarish organlari to‘g‘risida‘‘gi qonun hamda 1998 yilning may oyidan kuchga
kirgan uning yangi tahriri joylardagi mahallalarga katta huquq va va vakolatlar
beradi. Fuqarolarning o‘zini o‘zi boshqarishi ularning Konstitutsiya va boshqa
qonunlar bilan kafolatlangan hamda tarixiy qadriyatlardan, an‘analaridan kelib
chiqqan holda mahalliy ahamiyatga molik masalalarni hal qilish borasidagi mustaqil
faoliyat deb tan olindi va bu yo‘lda davlat tomonidan har tomonlama qo‘llab
quvvatlanib kelmoqda.7
Yurtboshimiz
ta‘kidlaganidek,
davlatimizning
buyuk
kelajagini
jamoatchilik, fuqarolar bunyod etadi. Buning ma‘nosi – mahalla o‘zining hayotini
hamda davlat rivojlanishi va kelajagini bunyod etishga bevosita mas‘uldir. Chunki
oddiy xalqning hayoti va muammolarining mahalladan yaxshi biladigan tashkilot
yoki organ yo‘q. Shu ma‘noda Birinch Prizdentimizning hammadan oldin
odamlarning issiq sovug‘idan, g‘am-tashvishidan xabar topadigan kim? Albatta
mahalla ahli. Turmush tarzini izga solish, kundalik muammolarni hal etish uchun,
eng avvalo, mahalla faoliyatini kuchaytirishlariga yordam berish zarur‖1degan fikr
va tavsiyalari ayni muddaodir.
Xo‘sh bugungi kunda fuqarolar tashabbusi va sa‘y-harakati doirasida qanday
masalalar o‘z yechimini topmoqda?
7 Barkamol avlod — O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. Barkamol avlod orzusi. - T.: Sharq. 1997.
Ilmiybaza.uz
Ular tomonidan, asosan qaysi yo‘nalishlarda ish olib borilayapti?
Mahallalar, birinchidan, jamiyat va davlat ishlarini boshqarishda fuqarolar
ishtirokini ta‘minlash, tajriba va ko‘nikmalar ortirishda ko‘mak berish, o‘z hududida
ijtimoiy-moddiy, ma‘naviy marifiy vazifalarni hal etishda aholini birlashtirish
madaniy ommaviy tadbirlarni o‘tkazish, davlat siyosatini joylardagi ijrochisi sifatida
mahalliy davlat organlarining tayanchidir.
Ikkinchidan, fuqarolarning huquq va man‘faatlari buzilgan holda ular
nomidan tegishli mahalliy davlat hokimiyati va boshqaruv organlariga murojaat
qiladi. Ushbu hudud aholisining huquq hamda manfaatlaruni muhofaza qiladi.
Shuningdek, muhtoj oilalarning uyidan foydalanish harajatlari va kommunal
xizmatlari harajatlarini moddiy yordam ko‘rsatish orqali to‘laydi. Fuqarolarning
o‘zini o‘zi boshqarish organlarining uchinchi bir o‘ziga xos jihati, ularning jamoa
vakilligi shaklida faoliyat yurgizishidir.buning ma‘nosi shundaki fuqarolar yig‘ini
davlat nomidan emas, qonunga binoan muayyan ishlar doirasida ma‘lum bir hududiy
jamoa nomidan harakat qiladi., ayni vaqtda, fuqarolarning jamiyat taraqqiyotida
bevosita hissa qo‘shishlariga imkoniyatyaratadi.
Kuchli dаvlаtdаn kuchli fuqаrоlik jаmiyati sаri ‖tаmоyili o'z-o’zidаn
mа‘lumki, u dаvlаt оrgаnlаrining vаkоlаtlаrini аstа sеkinlik bilаn bоsqichmа-
bоsqich fuqаrоlik jаmiyatigа o’tkаzishni tаqоzо etаdi. Birinchi Prеzidеntimiz
mustаqillikning dаstlаbki yillаridаnоq bu g’оyani ilgаri surgаn edi. Shu bоisdаn hаm
1999 yil 14-15 аprеldа Оliy Mаjlis 14- sееsiyasidа “Fuqаrоlаrning o'zini o'zi
bоshqаrish оrgаnlаri to'g'risidаgi qоnunning yangi tаhriri qаbul qilindi. Bu qоnundа
fuqаrоlаr o’zini o’zi bоshqаrish оrgаnlаrining mаqоmi to’liq bеlgilаb bеrildi. Ulаr
fаоliyatining аsоsiy printsiplаri dеmоkrаtik, оshkоrаlik, ijtimоiy аdоlаt,
insоnpаrvаrlik, mаhаlliy hоkimiyatgа mоlik mаsаlаlаrni еchishdа mustаqallik,
jаmоаtchilik аsоsidа o’zаrо yordаm hоlаtlаri bеlgilаb bеrildi. O’zini-o’zi bоshqаrish
оrgаnlаrini sаylаsh tаrtibi, fаоliyatini tаshkil etish hаmdа vаkоlаt dоirаsi qоnun bilаn
bеlgilаb qo‘yildi.
Rеspublikа miqyosidа оqsоqоllаr Kеngаshining tuzilishi jаhоn tаjribаsidа
yangilikdir. Bu bilаn O’zbеkistоn dunyodаgi dаvlаt bоshqаruvi sоhаsidа chinаkаm
Ilmiybaza.uz
хаlqchil shаklidаgi o’zigа хоs milliy dаvlаt tuzilmаsining аsоschisi bo’lib qоlishidаn
dаrаkdir.
Dеmаk, qоnungа ko’rа fuqаrоlik jаmiyatini bаrpо etishdа mаhаllа dаvlаtgа,
jаmiyatgа eng yaqin idоrаdir.O’zini o’zi bоshqаrish tizimining, mаhаllаning tub
mа‘nоsigа, mоhiyatigа Prеzidеntimiz yuksаk bаhо bеrib kеlmоqdа.1999yil 26
mаrtdа Хоrаzm―yoshulli ‖so’zini tа‘riflаb bеrgаnlаridеk, chin mа‘nоdа kоmil
оqsоqоl bo’lа оlsа, dаvlаt-mаmlаkаt, ko’pchilik аhоli mаnfааtini hisоbgа оlib,
хаlqqа tаyanib, yoshidаn, хizmаt vаzifаsidаn, e‘tiqоdidаn qа‘iy nаzаr, yakkа-yakkа
shахslаrning ruhiy kеchinmаlаri, хаtti-hаrаkаtlаrini, intilishlаrini ezgulikkа
yo’nаltirishgа muyassаr bo’lа оlаdi. Qоnundа tа‘kidlаnishichа, mаhаllаning 3 tа
tаyanchi bоr: 1) mаhаllа yig’ini vаkillаri, 2) din ulоmаlаri (imоmlаr), 3) mаhаllа
pоsbоnlаri-nоzirlаr1. Bugungi kundа kuchli jаmiyatni bаrpо etishdа 260 dаn оrtiq
jаmоаt tаshkilоtlаri fаоliyat ko’rsаtmоqdа.
Mustаqillik yillаridа mаhаllа tаriхiy vа rivоjlаngаn mаmlаkаtlаrdаgi
tushunchаdа аniq bеlgilаngаn ijtimоiy-dеmоgrа fik, mаdаniy-mа‘nаviy vа hududiy-
mа‘muriy birlik sifаtidаgi mаqоmgа erishdi. U o’z hududidаgi fuqаrоlаr o’rtаsidа
аn‘аnаlаr vа urf-оdаtlаr, insоniy, хo’jаlik, huquqiy munоsаbаtlаr birligini tаshkil
etgаni hоldа fuqаrоlаrning o’zаrо ijtimоiy munоsаbаtlаrini bоg’lаb turish vоsitаsigа
аylаndi.
Mustаqillikning ilk dаvridаn bоshlаb Prеzidеnt I.А.Kаrimоv mаhаllаlаrni
fuqаrоlik jаmiyatining omili dеb, bildi vа ulаrni hаr tоmоnlаmа rivоjlаntirish chоrа-
tаdbirlаrini аmаlgа оshirib kеlmоqdа. Prеzidеnt I.А.Kаrimоv 1995 yildаyoq
shundаy fikrni bildirgаn edi:
Mа‘lumki,аsrlаrmоbаynidаmаhаllаlаrdаko’pdаn-ko’phаyotiy muаmmоlаr
o’z yеchimini tоpib kеlаdi. To’y-mа‘rаkаlаr hаm, hаyitu hаshаrlаr hаm mаhаllа
аhlisiz o’tmаydi. Mаhаllаlаrdа siyosiy, iqtisоdiy vа bоshqа mаsаlаlаrgа dоir
jаmоаtchilik fikri shаkllаnаdi. Bu esа хаlqimizning turmush tаrzi, оtа-
bоbоlаrimizdаn bizgа mеrоs bo’lib kеlаyotgаn tаfаkkur tаrzidir. Binоbаrin,
hаyotning o’zi mаhаllаlаrni rivоjlаntirish vа ulаrni qo’llаb-quvvаtlаshni tаqоzо
etmоqdа. Mаmlаkаtimizdа ko’p qirrаli islоhоtlаr аmаlgа оshаyotgаn bir pаytdа.
Ilmiybaza.uz
Hоzirgi dаvrdа mаhаllа yo’nаlishidа оlib bоrilаyotgаn ishlаr ikkitа
yo’nаlishni nаzаrdа to’tаdi. Birinchisi mа‘nаviy vаzifа bo’lib,u хаlqimizning ming
yillik tаriхidаgi nоyob, eng аziz аn‘аnаlаrni, qаdriyatlаrni qаytаdаn tiklаsh vа
rivоjlаntirishdаn
ibоrаt.
Ikkinchisi,siyosiy
vаzifа
bo’lib,
u
Prеzidеnt
I.А.Kаrimоvning mаhаllа institutini bugungi zаmоn tаlаblаrigа muvоfiq tаrzdа
tiklаsh, shuningdеk, vilоyat, shаhаr, tumаn hоkimliklаri zimmаsigа yuklаngаn
ko’pchilik vаzifа vа huquqlаrni fuqаrоlаr o’zini-o’zi bоshqаrish оrgаnlаrigа, ya‘ni
mаhаllаlаrgа bеrib, ulаr mаqоmini jоy-jоyigа qo’yib, shu tаriqа jаmiyatimiz
hаyotini
dеmоkrаtiyalаshdа
yangi
vа
judа
muhim
imkоniyatlаrgа
erishishdаnibоrаtdir.
Аyniqsа, mаhаllа fuqаrоlаr yig’inlаrigа O’zbеkistоn Rеspublikаsi
Prеzidеntigа, O’zbеkistоn Rеspublikаsi Оliy Mаjlisigа, хаlq dеputаtlаri vilоyat,
tumаn vа shаhаr Kеngаshlаrigа sаylоvlаr o’tkаzuvchi uchаstkа sаylоv kоmissiyalаri
а‘zоligigа nоmzоdlаrni оkrug sаylоv kоmissiyalаri tаsdiqlаshlаri tаvsiya etish
huquqi bеrilgаn. SHuningdеk, mаhаllа fuqаrоlаr yig’inlаrigа хаlq dеputаtlаri tumаn,
shаhаr Kеngаshi dеputаtligigа to’g’ridаn-to’g’ri nоmzоd ko’rsаtish, O’zbеkistоn
Rеspublikаsi
Оliy
Mаjlisi
dеputаtligigа
tаshаbbus
guruhlаri
tоmоnidаn
ko’rsаtilаdigаn nоmzоdlаrni tаklif etishdа ishtirоk etish kаbi vаkоlаtlаr vа
huquqlаrning bеrilishi mаhаllаlаrni o’zini o’zi bоshqаrish оrgаnlаri sifаtidа
jаmiyatimiz siyosiy hаyotidаgi o’rni yanаdа оshib bоrаyotgаnligini ko’rsаtаdi.
Mаmlаkаt Prеzidеnti I.А.Kаrimоv ikkinchi chаqiriq Оliy Mаjlisning IХ
sеssiyasidаgi mа‘ruzаsidа o’zini o’zi bоshqаrish оrgаnlаrining jаmiyat vа dаvlаt
bоshqаruvidаgi o’rnini ko’tаrishning muhim bоsqichini bоshlаshning аsоsiy
yo’nаlishi bo’lgаn quyidаgi fikrni bildirdi:
«Hаyotimizni erkinlаshtirish yo’nаlishlаrining yanа bir muhim yo’li-
mаrkаziy vа yuqоri dаvlаt bоshqаruv idоrаlаri vаzifаlаrini dаvlаt hоkimiyatining
quyi tuzilmаlаrigа, fuqаrоlаrning o’zini o’zi bоshqаrish оrgаnlаrigа bоsqichmа-
bоsqich o’tkаzа bоrishni tа‘minlаshdir»1. Аlbаttа, dаvlаt tоmоnidаn mаhаllаlаrgа
kаttа bоshqаruv vаkоlаtlаrini bеrishdа аvvаlо, ulаrning аhоli fаоlligini оshirishdаgi
o’rnini yuksаltirish ko’zdа tutildi. Chunki, mаhаllа fuqаrоlаr yig’inlаridа еtаrlichа
Ilmiybaza.uz
huquq bo’lmаsа, ulаr o’zini o’zi bоshqаrish funksiyalаrini bаjаrish qоbiliyatigа egа
bo’lа оlmаs edilаr. Shuningdеk, mаhаllаlаrning аhоli vа dаvlаt оldidа mаs‘uliyat
sеzishlаri uchun hаm аvvаlо kеng huquqlаrgа egа bo’lishlаri lоzim edi.
Hоzirgi dаvrdа jаmiyatning siyosiy sоhаsini erkinlаshtirish mаqsаdlаridаn
kеlib chiqib, mаhаllа fuqаrоlаr yig’inlаrigа bоshqаruvning turli yo’nаlishlаrigа
еtаkchilik qilish vаkоlаtlаri bеrildi. Mаhаllаlаr o’z hududidа yashаyotgаn
fuqаrоlаrning turli ijtimоiy muаmmоlаrini hаl qilib bеrishdа bеvоsitа ishtirоk
etаdilаr: qаriyalаr, fахriylаr, еtimlаr, bаynаlmilаl-hаrbiylаr, kаm tа‘minlаngаn vа
ko’p bоlаli оilаlаr mаnfааtlаri himоya qilinаdi; mаhаllа fаоllаrining mаzkur
fаоliyatdа ishtirоk etishigа bоshchilik qilаdi; insоnni mа‘nаviy yuksаlishi vа аmаliy
tаshаbbuslаrini nаmоyon bo’lishi uchun shаrt-shаrоit yarаtаdi; fuqаrоlаr mоddiy vа
mа‘nаviy jihаtlаrdаnqo’llаb-quvvаtlаnаdi.
Mаhаllа fuqаrоlаr yig’ini ijtimоiy tаminоt оrgаnlаri vа bоshqа hоmiy
tаshkilоtlаr bilаn birgаlikdа ijtimоiy yordаm, kаm tа‘minlаngаn оilаlаr vа yolg’iz
kishilаrgа bеg’аrаz mоddiy yordаm аjrаtish ishining bаrchа tаshkiliy jihаtlаrini o’zi
mustаqil rаvishdа bаjаrаdi. Shu bilаn birgа, mаhаllаlаr o’z hududlаridа ekоlоgik
muаmmоlаrni yеchish vа аhоli mоddiy аhvоlini yaхshilаsh, hаshаr yo’li bilаn
ko’kаlаm zоrlаsh tirish, tоzаlаsh ishlаrigа jаlb qilish, mаhаlliy аhоli o’rtаsidа аtrоf-
muhitni аsrаsh yuzаsidаn tushuntirish vа tаrbiyaviy ishlаr оlib bоrishgа hаm
mаs‘uldir. Аlbаttа, bu kаbi fаоliyatlаr fuqаrоlаr fаоlligini оshirish vоsitаsidа аmаlgа
оshirilmоqdа.
Shu bilаn birgа, ko’plаb qоnunlаr lоyihаlаri, Kоnstitutsiyagа kiritilаdigаn
qo’shimchа vа o’zgаrishlаrni o’zidа ifоdаlаgаn umumхаlq rеfеrеndumlаrigа
tаyyorgаrlik ko’rish vа o’tkаzish аvvаlо mаhаllа аhli vа fаоllаri tоmоnidаn
muhоkаmа qilinmоqdа vа qo’llаb-quvvаtlаnmоqdа. Bоshqаchа аytgаndа,
mаhаllаlаr siyosiy qаrоrlаr qаbul qilishdа jаmоаtchilik ishtirоkini fаоllаshtirishning
muhim vоsitаsi ekаnligini hаyotning o’zi isbоtlаb bеrdi. Mаmlаkаt siyosiy hаyotidа
fuqаrоlаrning siyosiy qаrоrlаr qаbul qilishdаgi ishtirоkini tа‘minlаb bеruvchi аsоsiy
bo’g’in - bu mаhаllа fuqаrоlаr yig’inlаridir. Shuningdеk, fuqаrоlаrning ijtimоiy
Ilmiybaza.uz
hаyotdаgi fаоlligini оshirish qоbiliyatigа egа bo’lgаn birdаn-bir bоshqаruv tizimi
hаm mаhаllа fuqаrоlаr yig’inlаridir.
Rеspublikа «Mаhаllа» хаyriya jаmg’аrmаsi, uning vilоyat, shаhаr, tumаn
bo’limlаri bilаn hоkimliklаr hаmkоrligidа hаr yili «Eng yaхshi mаhаllа», «Eng
ibrаtli оqsоqоl», «Mаhаllа jоnkuyari», «Eng tаdbirkоr mаhаllа оqsоqоli» shiоri
оstidа muttаsil ko’rik-tаnlоvlаr o’tkаzib kеlindi. Ko’rik-tаnlоvlаr g’оliblаri hаr yili
оbro’li kоmissiyalаr tоmоnidаn mахsus nishоnlаr, qimmаtli esdаlik sоvg’аlаri bilаn
tаqdirlаnаdilаr. Mаzkur tаdbirlаr mаhаllаlаrni оbоdоnlаshtirish, оzоdа sаqlаsh,
аyniqsа yoshlаrni kоmil insоn qilib tаrbiyalаshdа muhim аhаmiyat kаsb etdi.8
Mustаqillik dаvridа mаhаllаlаr fuqаrоlаr yig’inlаri оqsоqоllаri, «Mаhаllа»
jаmg’аrmаsi vа uning mаhаlliy tаshkilоtlаri rаhbаrlаrining sifаt tаrkibi yaхshilаnib
bоrdi.
Huquqiy dеmоkrаtik dаvlаtdа sаylоv qоnunlаri vа uni o’tkаzish muhim
o’rinni egаllаydi. Buning yorqin isbоtini «Fuqаrоlаrning o’zini o’zi bоshqаrish»
оrgаnlаrigа sаylоv o’tkаzish hаm istisnо emаs. 2003 yil 12-27 nоyabr kunlаri
rеspublikа «Ijtimоiy fikr» jаmоtchilik fikrini o’rgаnish mаrkаzi mаmlаkаtning turli
mintаqаlаridаgi 2044 tа rеspоndеnt ishtirоkidа o’tkаzgаn so‘rоv tаdqiqоti аhоlining
аksаriyat qismining (69,4%) sаylоvlаrdаn хаbаrdоrligi mа‘lum bo’ldi.
Mаzkur sаylоvlаr fuqаrоlаrning siyosiy mаdаniyati vа huquqiy оngi
yuksаlgаnligini ko’rsаtdi. Chunоnchi, 35 tа yig’in rаislig i vа оqsоqоlligigа
ko’rsаtilgаn nоmzоdlаr sаylаnmаy qоldilаr. 74 tа yig’indа rаis vа оqsоqоllаrning 2,5
yillik fаоliyati qоniqаrsiz, dеb tоpildi. Bаrchа sаylоvlаr dаvоmidа ko’rsаtilgаn
21306 tа nоmzоdlаrdаn 8360 tаsi sаylаngаnligi, ulаrning muqоbillik аsоsidа
o’tgаnligini, fuqаrоlаrgа tаnlаsh imkоniyati bеrilgаnligini ifоdаlаdi.
Yangi sаylаngаn fuqаrоlаr yig’inlаri rаislаri (оqsоqоllаri) ning 75,7 fоiz оliy
mа‘lumоtli (2001 yildа 73,2 % edi) nоmzоdlаr ichidаn sаylаndi. Ulаrning 49,1 fоizi
50 yoshgаchа bo’lgаn kishilаrdаn ibоrаt bo’ldi. Sаylаngаn оqsоqоl yoki rаislаrning
8,7 fоizini аyollаr tаshkil etdi. Оqsоqоllаrning to’rtdаn biri mаzkur lаvоzimgа ilk
bоr sаylаndilаr. Mаzkur sаylоvlаrdаgi mаjlislаr, undagi muhоkаmаlаr, bаhs vа
8Mahalla hayriya jamg‘armasi tuzish to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi Prezdenti Farmoni 1992. 14-sent
Ilmiybaza.uz
munоzаrаlаr mаhаlliy dаvlаt hоkimiyati оrgаnlаri vаzifаlаrini fuqаrоlаrning o’zini
o’zi bоshqаrish оrgаnl аrigа bоsqichmа-bоsqich o’tkаzish bоrаsidаgi siyosаtni
fuqаrоlаr qo’llаb-quvvаtlаyotgаnligini ko’rsаtdi. Shu bilаn birgа, sаylоvlаr dаvlаt
qurilishi vа jаmiyatning bаrchа sоhаlаrini erkinlаshtirishdа, fuqаrоlаr yashаsh
jоylаridаgi muhim ijtimоiy-siyosiy mаsаlаlаrni hаl etishdа, аhоli fаоlligini
оshirishdа mаhаllаlаrning o’rni vа аhаmiyati yildаn-yilgа оrtib bоrаyot gаnligini,
«Kuchli dаvlаtdаn - kuchli fuqаrоlik jаmiyati sаri» kоntsеptuаl siyosiy dаsturni
hаyotgа tаtbiq etish o’zining ijоbiy vа sаmаrаli nаtijаsini bеrаyotgаnligini nаmоyish
etdi.
“Fuqаrоlаr yig’ini rаisi (оqsоqоli) vа mаslаhаtchilаri sаylоv to’g’risidа”gi
qоnungа ko’rа mаmlаkаtimizdа 2006 yil mаy-iyun оylаridа bo’lib o’tgаn fuqаrоlаr
yig’ini rаislаri (оqsоqоllаri) vа ulаrning mаslаhаtchilаri sаylоvi o’tkаzildi. Bu
sаylоvdа 10 minggа (9941) yaqin fuqаrоlаr yig’inlаri rаislаri vа ulаrning
mаslаhаtchilаri sаylаndi (8843 nаfаr fuqаrоlаr yig’ini rаis (оqsоqоl)lаrini sаylаsh
uchun 27 715 tа nоmzоd ko’rsаtildi) 97273 nаfаr rаis mаslаhаtchilаri hаm sаylаndi.
Sаylаngаnlаrdаn 6016 kishi yoki hаmmа rаislаrning 68 fоizi оliy mа‘lumоtgа egа,
4177 nаfаri (47%) 50 yoshgа, 818 nаfаri (9%) esа 40 yoshgа еtmаgаn fuqаrоlаrdаn
ibоrаt. Ulаr оrаsidа аyollаr sоni ko’pаydi: 2003 yildа ulаr 734 nаfаr (9%) bo’lgаn
bo’lsа, 2006 yildа 981 nаfаr (11%)ni tаshkiletdi.9
Yuqorida aytilgan fikrlardan ko‘rinib turibdiki, qadimdan mahallalar tartib
intizom, ozodalik, urf odat va an‘analarni qadrlash ishlarida, insonlarning bir biriga
mehr oqibatli bo‘lishiga juda katta mas‘ulyatli vazifalarni bajargan. Eng asosiysi,
jamoatchilik boshqaruvining ahamiyati yuqori bo‘lgan. Hozirda bu maqom
davlatimiz mustaqilligi nemati bilan shakllanmoqda o‘smoqda, xalqimizning
roziligi va xursandchiligiga sabab bolayotir. Bu esa noyob milliy qadriyatimiz va
muhim
boshqaruv
omili
–
mahalla
tizimining
porloq
istiqbolining
ishonchlikafolatidir.
9 O‘zbekiston Respublikasi Mahalla xayriya jamg‘armasi Respublika boshqaruvining 2004-yil fevraldagi navbatdagi
plenummateriallaridan.
Ilmiybaza.uz
2.2. Bolani rivojlanishida mahallaning o’rni.
Avvalgiday, jamoa o‘sib kelayotgan avlodni tarbiyalashda muhim o‘rin
tutmoqda. Hozirda mahalla maktabgacha ta’lim muassasalari va maktablar bilan
yaqin hamkorlik olib borib, ularga binolarni ta’mirlashda, tarbiyaviy tadbirlarni
uyushtirish ishlarida yordam ko‘rsatadi. Mahalla qo‘mitasi majlislarida maktab
intizomining jiddiy buzilishlari ham ko‘rib chiqiladi. Yoshlarga ta’sir ko‘rsatishning
bu rasmiy tarmoqlaridan tashqari, jamoani nazorat qilishning an’anaviy usuli ham
saqlanib qolgan. Har qanday mahallada boy hayotiy tajribaga ega odamlar mavjud.
Ularning asosiy vazifasi aholining an’anaviy ahloq-odob qoidalariga rioya
qilishlarini, bolalarning ko‘chadagi yurish-turishini nazorat qilishdir. Ular har
qanday odamga tanbeh berishlari mumkin, biroqbu ishpni doimo ularning hurmatini
saklagan hodda amalga oshiradilar. Ota-onalarning bunday munosabatni qadrlashi
tahsyanga sazovor. Shuning uchun "mahalla — sening ham otang, ham onang"
degan maqol mavjud. Boshqa sohalarda namoyon bo‘ladigan milliy tiklanish,
xalqning milliy o‘zligini anglash jarayonini faollashtirish orqali amalga oshiriladi.
Sobiq Sovet itgifoqi davrida bu kabi an’analar to‘liq yo‘qolib ketmagan, balki ayrim
oilalarda o‘ziga xos tarzda saqlanib qolgan va yoshlarga berilgan. Bu. ayniqsa,
hayotning an’anaviy turadush tarzini saqlab kelayotgan eski shahar mahallalarida
yashovchilar orasida yaqqol namoyon bo‘lgan. Mahalla fuqarolarining goqori
savodxonlik va madanmy darajasi (yosh va o‘rta avlod, o‘rta yoki oliy ma’lumotga
ega) badiiy ijodning keng rivojlanishi, marosimlar o‘tkazishda ma’naviy o‘z-o‘zini
ifodalashning keng imkoniyatlarini ko‘zda tutadi.10
Shuni ta’kidlash joizki, etnik an’analar va marosimlarning tiklanishida,
avvalo, oiladagi katta avlod, shuiingdek, ommaviy axborot vositalari, ayniqsa,
televidenie katta o‘rin tutadi.
Hozirgi kunda mahallaning ahamiyati oshib bormoqda. Biroq yoshlar
tarbiyasida muammolar kam emas. Bozor iqtisodiyoti sharoitida yoshlarning axloqiy
tarbiyasiga to‘sqinlik qiladigan bir qancha holatlar ham yuzaga kelmoqda.
Yoshlarning savdo-sotiq qilishga va boshqa tijorat ishlariga sho‘ng‘ib ketishi
10 Hojiahmedov A. Mahalla odobi. — T.: Sharq, 2001
Ilmiybaza.uz
ularning o‘qishga va bilim olishga bo‘lgan intilishlariga, ijtimoiy munosabatlarga
kirshshiilariga salbiy ta’sir ko‘rsatmoqda. Ba’zi hollarda muallimlar o‘quvchilarni
to‘liq tarbiyalash imkoniyatidan mahrumdirlar Buning sababi, ularning boshqa
faoliyat bilan ham shug‘ullanishlaridadir.
Jamiyatni demokratiyalashtirishning mazkur bosqichida yoshlar faoliyat
turini tanlashda keng imkoniyatlarga ega bo‘lishdi. Biroq ular bu imkoniyatlardan
to‘liq foydalana olmayaptilar, So‘nggi yillarda yoshlar orasida siyosiy-tarbiyaviy
ishlarni olib borish susayib bormoqda. Dinning ta’siri kuchaydi, natijada yoshlar
mafkuraviy sohada noto‘gri, ekstremistik yo‘nalishlarga kirib qoldilar. Mahalla
tarbiyasining an’anaviy usullaridan foydalanib yesh avlod bilan yanada faol ish olib
borish, ularda hozirgi jamiyat talablariga muvofiq keladigan dunyoqarash va axloqiy
tamoyillarni hosil qilish kerak.
Mahalla azaldan nafaqat o‘sib kelayotgan avlodning tarbiyachisi vazifasini
bajargan, balki ularda ijtimoiy fikrni shakllantirgan ham, Qo‘shnilar o‘rtasidagi
barcha nizoli holatlar, shuningdek, oilaviy janjallar mahalla qo‘mitalari faollari
tomoyaidan muhokama qilinadi. Bular orasida ko‘pincha qaynona-kelin, yosh kelin-
kuyovlar orasidagi janjallar ko‘p uchraydi. Bunaqa holatlarda xotin-qizlar qo‘mitasi
suhbat o‘tkazadi. Agar ikki tomonni yarashtirib bo‘lmasa, bu holat bilan mahalla
qo‘mitasi shug‘ullanadi. Odatda, o‘sha joyning o‘zida muammo hal qilinadi.
Shuniig uchun ajralishlar soni ko‘p emas. So‘nggi paytlarda uy ishlari bilan band
ayollar va yosh ollalar bilan ishlash faollashdi, ularli kasb-hunarlarga o‘rgatmsh
ishlari olib borilmoqda. Harbyay qo‘mitalar muddatli xarbiy xizmatga yigitlarni
tailab odish jarayonida ham mahallalarning faol yordamiga tayanishadi. 1999
yilning 14 aprelda O‘zbekiston Respublikasining ;'Fuqarolarning o‘z-o‘zini
boshqarish organlari haqida"gi Qonuni yangi tahrirda qabul qilindi. Unda yana bir
marta fuqarolarning o‘z-o‘zini boshqarishi asosida tarixiy taraqqiyot xususiyatlari,
milliy va ma’naviy qadriyatlar, mahalliy odat va an’analar yotishi ta’kidlandi.
Bundan tashqari, ushbu qonunda mahallaning vazifalari aniq qilib belshlab
qo‘yilgan. Yuqorida sanab o‘tilgan vazifalardan tashqari, mahallaga yangi vazifalar;
tijorat va maishiy xizmat ko‘rsatishni, hududning tozalik holatini, aholidan soliqlarni
Ilmiybaza.uz
o‘z vaqtida topshirilishkni nazorat qilish ham belgilangan. Davlat mahallaga avval
mahalliy kengashlar bajargan vazifalarni yuklamoqla. Bu esa mahalla qo‘mitalari
d.avlat tuzilmalariga aylanayotganligidan dalolat beradi.
Mahallaning ijtimoiy hayotida so‘nggi o‘n yillarda katta o‘zgarishlarni
boshdan kechirgan qo‘shnichilik munosabatlari muhim o‘rin tutmoqda. Oilaviy
muhitnint individuallashuv jarayoni jadal sur’atlar bilan shakllanmokda. Shu bilan
birga, yaqin qo‘shnichilik munosabatlari o‘zbek oilasining qadriyatlaridan biri
bo‘lib qolaveradi. Bu, avvalombor, xo‘jalik ishlarida, bolalar tarbiyasida, moddiy
qiyinchshshklar yuz bergan.'vaziyatlarda yordam ko‘rsatishda o‘z aksini topmoqda.
Buning asosida esa ma’naviy yaqinlik paydo bo‘ladi: kundalik axborot almashinuvi,
mahalladagi muammolari muhokamasi, birgalikda hordiq chiqarish va hokazo. Shu
tarzda maxalladagi eng kichik guruhlardan biri — qo‘shnichilik guruhi paydo
bo‘ladi.
Mana shu guruh bilan bir qatorda qarindoshlik aloqalari ham mavjud.
Qarindoshlik munosabatlari o‘zbeklarning oilaviy qadriyatlari tizimida hali ham
birinchi o‘rinda turadi.
O‘zbeklarning ijtimoiy hayotidagi muhim hodisalardan biri erkaklar
birlashmalari gap, gashtak, ziyofat bo‘lib, ularning maqsadi bo‘sh vaqtni mazmunli
o‘tkazishdir. Har bir yosh guruhi o‘zining o‘zaro munosabat shaklini tuzishga
harakat qilgan. Qadimda Toshkentda to‘qma va gap ommaviy tusga ega bo‘lgan.
Ular hosil yig‘im-terimi yakunlangan kuzgi-qishki davrda o‘tkazilgan.
To‘qmada erkaklar har kuni bir-birlarining uyida to‘planishgan va har kim
qo‘lidan kelganini shxib ke.lgan. Buning hammasi "umumiy qozon"gasolingan.
O‘zlari taom tayyorlaganlar, o‘zlari uy yig‘ishtirganlar, namoz o‘qiganlar, o‘zaro
fikr almashganlar, turli mavzularda suhbatlashganlar. To‘qmadan farqli o‘laroq, gap
haftada bir marta, odatda, juma kunlari ishtirokchilardan birining uyida o‘tkazilgan.
Har bir gapda saylangan raqbar va ishtirok etish qoidalari mavjud bo‘lgan.
Qoydabuzarlar gapdan chetlashtirilgan. Ziyofat xarajatlarini mezbon ko‘targan.
XX asrning 30-yillarida namoz o‘qigan va diniy adabiyotlarni mutolaa
qilgan odamlarni qamash boshlanganligi sababli gashtakda to‘planish xavfli bo‘lib
Ilmiybaza.uz
qolgan. Ikkinchi jahon urushi yillaridagi moddiy qiyinchiliklar qam gagchar
o‘tkazilmasligiga o‘z ta’sirini ko‘rsatgan. Faqatgina XX asrning 50 — 60 yillariga
kelib gaplar asta-sekin tiklana boshladi. Biroq bu gaplar ilgarigilaridan biroz farq
qilar edi. Avvalo, endi ayollar orasida ham gap tashkillashtirila boshladi. Hozirda
erkaklarnikidan ko‘ra ayollarning gaplari ko‘proq tarqalgan. Oilaviy gaplar,
avvalambor, sinfdoshlar, kursdoshlar orasidagi gaplar, shuningdek, kasbiy gaplar
ham ommaviylashib bormoqda. Gaplarning ijobiy xususiyatlari bilan birgalikda
ularda salbiy jihatlar ham mavjud bo‘lib, bular isrofgarchilik va ichkilik bilan
bog‘liq. Bundan tashqari, kitoblar mutolaasi hamda mazmunli suhbatlar tan olinmay
qolgan holatlar ham kuzatilmoqtsa. Avvalgilaridan farqli ravishda hozirgi gaplar yil
davomqda o‘tkaziladi. To‘y paytida gap ishtirokchilari to‘y egasiga yordam
ko‘rsatishadi. Ular ulfatlarini qiyin kunlarda qo‘llab-quvvatlashadi. Har bir gapning
o‘ziga xos daragi, nomi va shuhrati bor. Insonni, ayniqsa, yoshlarni qaysi gapga a’zo
bo‘lganidan u qanaqa tarbiya olganini aniqlasa bo‘ladi. Aellar orasidagi gaplar XX
asrning 60 ~ 70 yillarida keng rivojlana boshladi. Bu mahalladagi qo‘shnilarning
birlashmasi bo‘lib, bunda ishtirokchiking yotssh inobatga olingan bo‘lib, har bir
mahallada o‘rta yoshli va yosh ayollar (asosan, kelinlar) birlashmalari mavjud
bo‘lgan. Yaqin qarindoshlar orasidagi gaplar ham keng tarqala boshladi. Odatda,
bunda yoshi eng ulug‘ ishtirokchi rahbar bo‘ladi. Bunday gaplarga ayollar
farzandlarini ham olib kelishlari mumkin. So‘nggi vaqtlarda oilaviy gaplar paydo
bo‘ldi. Ularda erkaklar o‘z xotinlari bilan birgalikda ishtirok etishadi. Bu gaplar
sinfdoshlar yoki kursdoshlarning gaplari sifatida boshlanib, keyinchalik uylangan
yigitlar gapga oilaviy kela boshlaydilar. Bu gaplar umumiy qoidapar asosida mavjud
bo‘lib, birmuncha kam uchraydi.11
O‘rta va katta avlod ayollari o‘rtasida to‘planishning boshqa shakllari ham
mavjud bo‘lib, bular mushkulkushod va mavlud. Ushbu diniy marosimlar so‘nggi
yillarda Toshkent mahallalarida ochiq-oydin o‘tkazilmoqda. Mavlud yoki
mushkulkushodga to‘plangan ayollar diniy marosimlarda ishtirok etish, balki birga
muloqotga kirishish imkoniyatiga ham ega bo‘ladilar. Mahalla hozirda zamonaviy
11 Mahallada diniy ma’rifat va ma’naviy-axloqiy tarbiya ishlarini tashkil etish. — T.: O‘zbekiston, 2006.
Ilmiybaza.uz
jamiyat hayotining ijtimoiy tizimida o‘z o‘rnini topgan. Milliy va etnik an’analarni
har tomonlama rivojlantirishga qaratilgan O‘zbekiston siyosati bu an’anaviy
institutning yanada samarali faoliyat yuritishiga yangi zaminlar yaratdi.
XULOSA
Mahalla – O‘rta Osiyoda shaharlar ichidagi hududiy birlik bo‘lib, u bizga
o‘tmishdan meros bo‘lib qolgan. Arablar istilosi va islom dini qabul qilinganidan
ancha ilgari paydo bo‘lgan mahalla cheklangan hududda istiqomat qiluvchi odamlar
birlashmasi bo‘lib, unda odamlar faqat qo‘shnichilik rishtalari bilan emas, balki
yuzlab yillar davomida yaratilgan ichki tartib-qoida, ma‘naviy-axloqiy normalar,
urf-odatlar va an‘analar bilan belgilangan. SHuning uchun ham undan minglab
kishilarni faol ijtimoiy hayotga jalb etishning samarali vositasi sifatida foydalanish
lozim. O‘zbekistonda fuqarolik jamiyatini barpo etishda mahalla institutining o‘rni
va roli mavzusini tahlil qilishda quyidagi xulosalarga kelindi.
Birinchidan, O‘rta Osiyoda mahallaning vujudga kelishi, uning tarixi bu
hududda ilk davlatlar paydo bo‘lgan davrga borib taqaladi. Mahallaning rivojlanish
bosqichlari bu hududdagi davlatchilik taraqqiyoti bilan bog‘liqdir.
Ikkinchidan, Fuqarolik jamiyatini shakllantirish jarayonida mahalla
institutining huquqiy asoslari O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyada, Parlament
Ilmiybaza.uz
tomonidan qabul qilingan qonun hujjatlari, Prezident va Vazirlar Mahkamasining
qaror va farmonlarida o‘z aksini topgan.
Uchunchidan, Fuqarolik jamiyatini barpo etishda mahalla instituti faoliyatini
takomillashtirish davlat va jamiyat taraqqiyotining omili ekanligini bugungi kunga
kelib, dunyoning rivojlangan davlatlari ham tan olishmoqda.
Bir so‘z bilan aytganda, O‘zbekistonda fuqarolik jamiyatini barpo etishda
mahalla institutining o‘rni va roli beqiyosdir. Dunyoning rivojlangan davlatlarining
ham e‘tiboriga sazovor bo‘layotgan xalqimiz turmush tarziga xos bo‘lgan mahalla
boshqaruvining hufuzi, o'rni va roli fuqarolik jamiyatini shakllantirishda ortsa
ortadiki aslo kamaymaydi bundan tashqari o’sib kelayatgan yosh avlodga mahalla
qadiriyatlar maskani ekanini tushuntirishimiz kerak.
Foydalanilgan manbalar va adabiyotlar ro’yxati.
1. O'zbekiston Respublikasining Konstitusiyasi, - T.: «O'zbekiston»,2003.
2.
Fuqarolarning
o‘zini
o‘zi
boshqarish
organlari
to‘g‘risida‖.
O‘zbekistonRespublikasi Oliy Majlis Axborotnomasi, T.:2003.
3. O‘zbekiston Respublikasining ayrim qonun hujjatlariga o‘zgartirishlar va
qo‘shimchalar kiritish to‘g‘risida‖ O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlis
Axborotnomasi,.2003.31okt.
4. O‘zbekiston Respublikasi qonunchiligi asoslari. –T.: Adolat, 2000.–b.212
5. Barkamol avlod — O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. Barkamol avlod
orzusi. - T.: Sharq. 1997.
6. Mahallada diniy ma’rifat va ma’naviy-axloqiy tarbiya ishlarini tashkil etish. —
T.: O‘zbekiston, 2006.
7. Hojiahmedov A. Mahalla odobi. — T.: Sharq, 2001
8. ―Mahalla hayriya jamg‘armasi tuzish to‘g‘risida O‘zbekiston Respublikasi
Prezdenti Farmoni 1992. 14-sent
Ilmiybaza.uz
9.
O‘zbekiston
Respublikasi
Mahalla
xayriya
jamg‘armasi
Respublika
boshqaruvining 2004-yil fevraldagi navbatdagi plenummateriallaridan.
10. Konrad Adenaur Fondining―Birlashgan Millatlar tashkilotining fuqarolarni
mahalliy o‘zini o‘zi boshqarish Xartiyasi yo‘lida: XXI asr talabi‖ xalqaro anjuman
materiallari. T.,2000.