MAHALLIY HOKIMIYAT ORGANLARINING MAHALLIY BYUDJETLARNI BOSHQARISHDAGI HUQUQ VA MAJBURIYATLARI

Yuklangan vaqt

2024-03-10

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

27

Faytl hajmi

142,1 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MAHALLIY HOKIMIYAT ORGANLARINING MAHALLIY 
BYUDJETLARNI BOSHQARISHDAGI HUQUQ VA MAJBURIYATLARI 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MAHALLIY HOKIMIYAT ORGANLARINING MAHALLIY BYUDJETLARNI BOSHQARISHDAGI HUQUQ VA MAJBURIYATLARI  
Reja: 
1. Byudjet munosabatlarining qonuniy-huquqiy asoslari, byudjet 
qonunchiligi 
2. O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi, mazmuni va ahamiyati 
3. Soliq kodeksi, uning davlat byudjetini shakllantirishdagi ahamiyati 
4. Mahalliy hokimiyat organlarining mahalliy byudjetlarni boshqarishdagi huquq va 
majburiyatlari 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Reja: 1. Byudjet munosabatlarining qonuniy-huquqiy asoslari, byudjet qonunchiligi 2. O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi, mazmuni va ahamiyati 3. Soliq kodeksi, uning davlat byudjetini shakllantirishdagi ahamiyati 4. Mahalliy hokimiyat organlarining mahalliy byudjetlarni boshqarishdagi huquq va majburiyatlari Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati 1. 
Byudjet munosabatlarining qonuniy-huquqiy asoslari, byudjet 
qonunchiligi 
 
O’zbekiston Mustaqillikka erishgandan so’ng, xo’jalik yuritishning bozor 
tizimiga o’tilishi, iqtisodiyot bozor infratuzulmasining shakllanishi va rivojlanishi 
mamlakat xo’jalik jarayonlarini amalga oshirish uchun zarur bo’lgan huquqiy asosni 
yaratishni talab etdi. Undan tashqari, jahondagi glaballashuv jarayonlarida faol 
qatnashayotgan O’zbekiston uchun davlat boshqaruv institutlarini shakllantirish va 
tubdan isloh qilish muhim ahamiyat kasb etadi. Bu boradagi islohotlar davlat 
moliyasi, davlat byudjeti va byudjet jarayonini boshqarish va tartibga solish 
organlari faoliyatining samaradorligini oshirishni ko’zda tutadi. Shu sababli ular 
faoliyatini amalga oshirilayotgan iqtisodiy va demokratik islohotlar talablariga 
moslashtirish, so’nggi ijobiy natijalarni ko’zlagan holda muvofiqlash- tirish, shaklan 
va mazmunan yangi sifat pog’onasiga ko’tarish talab etilmoqda1. 
Bizga ma‘lumki, mamlakatda sodir bo’layotgan har qanday jarayonlar tegishli 
qonuniy-huquqiy hujjatlar bilan tartibga solib turiladi. Bosh hujjat esa – bu 
O’zbekiston Ruspublikasining Konstitutsiyasidir. Byudjet munosabatlarini tartibga 
solib turuvchi asosiy qonuniy hujjat ham Konstitutsiya hisoblanadi.  Davlat byudjeti 
bilan bog’liq bo’lgan barcha huquqiy-me‘yoriy hujjatlar ham Konstitu- tsiya bilan 
belgilab qo’yilgan normalar asosida ishlab chiqiladi va qabul qilinadi. 
Davlat byudjeti va uning tuzilishi bilan bog’liq normalar Konstitutsiyaning 
XXV    bobida    ―O’zbekistonning    Davlat    byudjeti    respublika    byudjetidan, 
Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetidan va mahalliy byudjetlardan iborat‖2 
ekanligi belgilab quyilgan. 
 
1Davlat moliyasini isloh etishning dolzarb muammolari. Respublika ilmiy-
amaliy konferentsiyasi materiallari (20.12.2009). T.: HUMOYUN ISTIQLOL 
MO‘JIZASI. 2009. 87-88-betlar 
2 O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, 122-modda. O‘zbekiston 
1. Byudjet munosabatlarining qonuniy-huquqiy asoslari, byudjet qonunchiligi O’zbekiston Mustaqillikka erishgandan so’ng, xo’jalik yuritishning bozor tizimiga o’tilishi, iqtisodiyot bozor infratuzulmasining shakllanishi va rivojlanishi mamlakat xo’jalik jarayonlarini amalga oshirish uchun zarur bo’lgan huquqiy asosni yaratishni talab etdi. Undan tashqari, jahondagi glaballashuv jarayonlarida faol qatnashayotgan O’zbekiston uchun davlat boshqaruv institutlarini shakllantirish va tubdan isloh qilish muhim ahamiyat kasb etadi. Bu boradagi islohotlar davlat moliyasi, davlat byudjeti va byudjet jarayonini boshqarish va tartibga solish organlari faoliyatining samaradorligini oshirishni ko’zda tutadi. Shu sababli ular faoliyatini amalga oshirilayotgan iqtisodiy va demokratik islohotlar talablariga moslashtirish, so’nggi ijobiy natijalarni ko’zlagan holda muvofiqlash- tirish, shaklan va mazmunan yangi sifat pog’onasiga ko’tarish talab etilmoqda1. Bizga ma‘lumki, mamlakatda sodir bo’layotgan har qanday jarayonlar tegishli qonuniy-huquqiy hujjatlar bilan tartibga solib turiladi. Bosh hujjat esa – bu O’zbekiston Ruspublikasining Konstitutsiyasidir. Byudjet munosabatlarini tartibga solib turuvchi asosiy qonuniy hujjat ham Konstitutsiya hisoblanadi. Davlat byudjeti bilan bog’liq bo’lgan barcha huquqiy-me‘yoriy hujjatlar ham Konstitu- tsiya bilan belgilab qo’yilgan normalar asosida ishlab chiqiladi va qabul qilinadi. Davlat byudjeti va uning tuzilishi bilan bog’liq normalar Konstitutsiyaning XXV bobida ―O’zbekistonning Davlat byudjeti respublika byudjetidan, Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetidan va mahalliy byudjetlardan iborat‖2 ekanligi belgilab quyilgan. 1Davlat moliyasini isloh etishning dolzarb muammolari. Respublika ilmiy- amaliy konferentsiyasi materiallari (20.12.2009). T.: HUMOYUN ISTIQLOL MO‘JIZASI. 2009. 87-88-betlar 2 O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, 122-modda. O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2017 y., 14-son, 213-modda 
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2017 y., 14-son, 213-modda Ma‘lumki, iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish mos huquqiy bazaga 
tayanishi lozim. Shu sababli yangi qonunlar turkumini ishlab chiqish zaruriyati 
tufayli O’zbekistonda iqtisodiy munosabatlarni tartibga soluvchi qator qonunlar 
qabul qilindi. Bunday qonunlar avvalgi ―markazlashtirilgan rejali tizim ruhi bilan 
sug’orilgan‖, haddan tashqari 
mafkuralashtirilgan, xalqaro me‘yorlar 
va 
qoidalarning talablarini inkor etuvchi sovet davri qonunlarining o’rniga keldi va 
yosh mustaqil davlatimizning huquqiy demokratik yo’ldan og’ishmay ravnaq topishi 
uchun xizmat qila boshladi. 
O’zbekiston Respublikasi byudjet qurilishi, byudjet tizimining amal qilishi, 
davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarining barcha darajalaridagi (markaziy, 
hududiy va mahalliy) byudjet borasidagi vakolatlari byudjet qonunchiligi bilan 
tartibga solinadi. 
Byudjet qonunchiligi – byudjet munosabatlarini huquqiy jihatdan tartibga 
solib turishga xizmat qiluvchi barcha qonuniy va me‘yoriy-huquqiy hujjatlar 
yig’indisi. Huquqiy me‘yorlarning mazmunidan kelib chiqqan holda, byudjet 
qonunchiligini bir necha darajaga ajratish mumkin: 
1- daraja – O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi - byudjet tizimi 
byudjetlarini shakllantirish, tuzish, ko’rib chiqish, qabul qilish, tasdiqlash, ijro etish, 
davlat tomonidan mablag’ jalb qilish va byudjet to’g’risidagi qonun hujjatlari ijrosini 
nazorat qilish sohasidagi munosabatlarni tartibga soladi. 
2- daraja 
– 
O’zbekiston 
Respublikasi 
hukumatining 
(Vazirlar 
Mahkamasining) byudjet masalalaridagi qarorlari. 
3- daraja – O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining buyruqlari, 
farmoyishlari va byudjet sohalariga taalluqli bo’lgan boshqa me‘yoriy hujjatlari 
(Nizomlar, Yo’riqnomalar, Qoidalar) 
4- daraja – mahalliy davlat hokimiyati organlarining qarorlari va boshqa 
me‘yoriy hujjatlari (Masalan, tegishli viloyat, tuman (shahar) mahalliy byudjeti 
parametrlarini tasdiqlash to’g’risidagi Xalq deputatlari Kengashlarining va 
hokimlarinig qarorlari). 
Shunday qilib, O’zbekiston Respublikasi byudjet qonunchiligi O’zbekiston 
Ma‘lumki, iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish mos huquqiy bazaga tayanishi lozim. Shu sababli yangi qonunlar turkumini ishlab chiqish zaruriyati tufayli O’zbekistonda iqtisodiy munosabatlarni tartibga soluvchi qator qonunlar qabul qilindi. Bunday qonunlar avvalgi ―markazlashtirilgan rejali tizim ruhi bilan sug’orilgan‖, haddan tashqari mafkuralashtirilgan, xalqaro me‘yorlar va qoidalarning talablarini inkor etuvchi sovet davri qonunlarining o’rniga keldi va yosh mustaqil davlatimizning huquqiy demokratik yo’ldan og’ishmay ravnaq topishi uchun xizmat qila boshladi. O’zbekiston Respublikasi byudjet qurilishi, byudjet tizimining amal qilishi, davlat hokimiyati va boshqaruvi organlarining barcha darajalaridagi (markaziy, hududiy va mahalliy) byudjet borasidagi vakolatlari byudjet qonunchiligi bilan tartibga solinadi. Byudjet qonunchiligi – byudjet munosabatlarini huquqiy jihatdan tartibga solib turishga xizmat qiluvchi barcha qonuniy va me‘yoriy-huquqiy hujjatlar yig’indisi. Huquqiy me‘yorlarning mazmunidan kelib chiqqan holda, byudjet qonunchiligini bir necha darajaga ajratish mumkin: 1- daraja – O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi - byudjet tizimi byudjetlarini shakllantirish, tuzish, ko’rib chiqish, qabul qilish, tasdiqlash, ijro etish, davlat tomonidan mablag’ jalb qilish va byudjet to’g’risidagi qonun hujjatlari ijrosini nazorat qilish sohasidagi munosabatlarni tartibga soladi. 2- daraja – O’zbekiston Respublikasi hukumatining (Vazirlar Mahkamasining) byudjet masalalaridagi qarorlari. 3- daraja – O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining buyruqlari, farmoyishlari va byudjet sohalariga taalluqli bo’lgan boshqa me‘yoriy hujjatlari (Nizomlar, Yo’riqnomalar, Qoidalar) 4- daraja – mahalliy davlat hokimiyati organlarining qarorlari va boshqa me‘yoriy hujjatlari (Masalan, tegishli viloyat, tuman (shahar) mahalliy byudjeti parametrlarini tasdiqlash to’g’risidagi Xalq deputatlari Kengashlarining va hokimlarinig qarorlari). Shunday qilib, O’zbekiston Respublikasi byudjet qonunchiligi O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga asoslangan va O’zbekiston Respublikasi Byudjet 
Kodeksi,    ―Qoraqalpog’iston    Respublikasi    byudjet    huquqlari    to’g’risidagi, 
O’zbekiston   Respublikasi   ―Mahalliy   davlat   hokimiyati   to’g’risidagi   qonuni, 
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining tegishli moliyaviy yil uchun qabul 
qilinadigan ―Davlat byudjeti to’g’risidagi qonuni va byudjet masalalari bo’yicha 
boshqa qonuniy va normativ xujjatlardan tashkil topgan. 
O’zbekiston Respublikasida davlat moliyasini isloh qilish bo’yicha muhim 
qadamlardan  biri  2004  yil  26  avgustda  O’zbekiston  Respublikasining  ―Davlat 
byudjetining g’azna ijrosi to’g’risida‖gi 664-II sonli Qonunining qabul qilinishi 
bo’ldi. Ushbu Qonunning maqsadi O’zbekiston Respublikasi davlat byudjetining 
(shu jumladan davlat maqsadli jamg’armalarining) va byudjet tashkilotlari byudjet- 
dan tashqari mablag’larining g’azna ijrosi sohasidagi munosabatlarini tartibga 
solishdan iborat. Mazkur qonunda davlat byudjeti g’azna ijrosini tashkil etish va 
g’aznachilik faoliyati bilan bog’liq holatlar o’zining huquqiy asosiga ega bo’ldi. 
Respublikasi Konstitutsiyasiga asoslangan va O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi, ―Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjet huquqlari to’g’risidagi, O’zbekiston Respublikasi ―Mahalliy davlat hokimiyati to’g’risidagi qonuni, O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisining tegishli moliyaviy yil uchun qabul qilinadigan ―Davlat byudjeti to’g’risidagi qonuni va byudjet masalalari bo’yicha boshqa qonuniy va normativ xujjatlardan tashkil topgan. O’zbekiston Respublikasida davlat moliyasini isloh qilish bo’yicha muhim qadamlardan biri 2004 yil 26 avgustda O’zbekiston Respublikasining ―Davlat byudjetining g’azna ijrosi to’g’risida‖gi 664-II sonli Qonunining qabul qilinishi bo’ldi. Ushbu Qonunning maqsadi O’zbekiston Respublikasi davlat byudjetining (shu jumladan davlat maqsadli jamg’armalarining) va byudjet tashkilotlari byudjet- dan tashqari mablag’larining g’azna ijrosi sohasidagi munosabatlarini tartibga solishdan iborat. Mazkur qonunda davlat byudjeti g’azna ijrosini tashkil etish va g’aznachilik faoliyati bilan bog’liq holatlar o’zining huquqiy asosiga ega bo’ldi. Keyingi yillarda ham davlat byudjeti g’azna ijrosining me‘yoriy-huquqiy 
asoslarini mustahkamlashga qaratilgan qator chora-tadbirlar amalga oshirildi. Bu 
borada O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirining 69-sonli (04.08.2009) buyrug’i 
bilan tasdiqlangan va O’zbekiston Respublikasi Adliya Vazirligi tomonidan 2007- 
raqam  (16.09.2009)  bilan  ro’yxatga  olingan  ―Davlat  byudjetining  g’azna  ijrosi 
Qoidalarining qabul qilinishi muhim qadam bo’lib xizmat qildi. Mazkur 
―Qoidalar  O’zbekiston  Respublikasi  Moliya  vazirligi  G’aznachiligi  va  uning 
hududiy bo’linmalari tomonidan respublika va hududiy g’azna hisobvaraqlarini 
qo’llash sharoitida respublika byudjeti, Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti va 
mahalliy byudjetlarning g’azna ijrosini amalga oshirish tartibini belgilab berdi. 
Xususan,  ushbu  ―Qoidalar  muqaddam  amal  qilib  kelgan  bir  qator  me‘yoriy 
xujjatlarni o’zida mujassamlashtirdi va G’aznachilik va uning hududiy bo’linmalari 
tomonidan respublika byudjeti, Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti va mahalliy 
byudjetlarning g’azna ijrosini amalga oshirish tartiblarini belgilab berdi. 
 
 
 
2. 
  O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi, mazmuni va ahamiyati 
 
Ma‘lumki, byudjet qonunchiligini yanada rivojlantirish va takomillashtirish 
asosida byudjet faoliyatini rivojlantirish davlat moliyasini boshqarish tizimini isloh 
qilishning asosiy yo’nalishlaridan biri hisoblanadi. 2000 yil 14 dekabrda ―Byudjet 
tizimi to’g’risidagi O’zbekiston Respublikasi Qonunining qabul qilinganidan beri 
o’tgan davr mobaynida byudjet tizimi amaliyotida bir qator o’zgarishlar sodir bo’ldi, 
ular: 
 davlat byudjeti ijrosi g’aznachilik tizimining joriy etilishi; 
 bir qator davlat maqsadli jamg’armalari va boshqa nobyudjet fondlarining 
tuzilishi va amal qilishi; 
 byudjet tashkilotlarining byudjetdan tashqari qo’shimcha mablag’larni jalb 
Keyingi yillarda ham davlat byudjeti g’azna ijrosining me‘yoriy-huquqiy asoslarini mustahkamlashga qaratilgan qator chora-tadbirlar amalga oshirildi. Bu borada O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirining 69-sonli (04.08.2009) buyrug’i bilan tasdiqlangan va O’zbekiston Respublikasi Adliya Vazirligi tomonidan 2007- raqam (16.09.2009) bilan ro’yxatga olingan ―Davlat byudjetining g’azna ijrosi Qoidalarining qabul qilinishi muhim qadam bo’lib xizmat qildi. Mazkur ―Qoidalar O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi G’aznachiligi va uning hududiy bo’linmalari tomonidan respublika va hududiy g’azna hisobvaraqlarini qo’llash sharoitida respublika byudjeti, Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti va mahalliy byudjetlarning g’azna ijrosini amalga oshirish tartibini belgilab berdi. Xususan, ushbu ―Qoidalar muqaddam amal qilib kelgan bir qator me‘yoriy xujjatlarni o’zida mujassamlashtirdi va G’aznachilik va uning hududiy bo’linmalari tomonidan respublika byudjeti, Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti va mahalliy byudjetlarning g’azna ijrosini amalga oshirish tartiblarini belgilab berdi. 2. O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi, mazmuni va ahamiyati Ma‘lumki, byudjet qonunchiligini yanada rivojlantirish va takomillashtirish asosida byudjet faoliyatini rivojlantirish davlat moliyasini boshqarish tizimini isloh qilishning asosiy yo’nalishlaridan biri hisoblanadi. 2000 yil 14 dekabrda ―Byudjet tizimi to’g’risidagi O’zbekiston Respublikasi Qonunining qabul qilinganidan beri o’tgan davr mobaynida byudjet tizimi amaliyotida bir qator o’zgarishlar sodir bo’ldi, ular:  davlat byudjeti ijrosi g’aznachilik tizimining joriy etilishi;  bir qator davlat maqsadli jamg’armalari va boshqa nobyudjet fondlarining tuzilishi va amal qilishi;  byudjet tashkilotlarining byudjetdan tashqari qo’shimcha mablag’larni jalb qilish manbalarining kengayishi va ular ustidan nazoratni yaxshilash zarurligi; 
 byudjet tasnifi, byudjet hisobi va hisoboti tizimining takomillashuvi; 
 yangi tahrirdagi O’zbekiston Respublikasi Soliq Kodeksining qabul qilinishi 
va amalga kiritilishi va boshqa holatlar bilan bog’liq bo’lib, byudjet qonunchiligini 
yanada takomillashtirish zarurligini taqozo etdi. 
Natijada    amaldagi    ―Byudjet     tizimi     to’g’risidagi    hamda     ―Davlat 
byudjetining g’azna ijrosi to’g’risidagi O’zbekiston Respublikasi Qonunlarida 
belgilangan normalar mukammal tarzda qayta ishlangan holda Byudjet Kodeksida 
o’z aksini topdi. 
Byudjet tizimidagi islohotlar doirasida 2014 yildan boshlab amalga kiritilgan 
yangi Byudjet Kodeksi davlat moliyasini boshqarishning huquqiy asoslarini yanada 
mustahkamlash, byudjet siyosatining ustuvorliklarini belgilab olish, byudjet 
mablag’laridan foydalanish samaradorligini oshirish va davlat xizmatlarini taqdim 
etish sifatini oshirishga qaratilgan. 
qilish manbalarining kengayishi va ular ustidan nazoratni yaxshilash zarurligi;  byudjet tasnifi, byudjet hisobi va hisoboti tizimining takomillashuvi;  yangi tahrirdagi O’zbekiston Respublikasi Soliq Kodeksining qabul qilinishi va amalga kiritilishi va boshqa holatlar bilan bog’liq bo’lib, byudjet qonunchiligini yanada takomillashtirish zarurligini taqozo etdi. Natijada amaldagi ―Byudjet tizimi to’g’risidagi hamda ―Davlat byudjetining g’azna ijrosi to’g’risidagi O’zbekiston Respublikasi Qonunlarida belgilangan normalar mukammal tarzda qayta ishlangan holda Byudjet Kodeksida o’z aksini topdi. Byudjet tizimidagi islohotlar doirasida 2014 yildan boshlab amalga kiritilgan yangi Byudjet Kodeksi davlat moliyasini boshqarishning huquqiy asoslarini yanada mustahkamlash, byudjet siyosatining ustuvorliklarini belgilab olish, byudjet mablag’laridan foydalanish samaradorligini oshirish va davlat xizmatlarini taqdim etish sifatini oshirishga qaratilgan. BYUDJET KODEKSI 
 
Umumiy qism 
Maxsus qism 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Konsolidatsiyalashtirilgan 
byudjetning maqsadlari va tarkibi 
belgilangan 7-bob 
Davlat maqsadli jamg‘armalarini 
shakllantirish va ulardan 
foydalanishning byudjet jarayoni 
bilan umumiy kelishilgan normalari 
belgilangan 6-bob 
―Byudjet tizimi to‘g‘risida va ―Davlat 
byudjetining g‘azna ijrosi to‘g‘risida‖gi 
O‘zbekiston Respublikasi Qonunlari bilan 
tartibga solingan byudjetlarni ijro etish 
normalari va tartiblari konsolidatsiya- 
lashtirilgan va kelishilgan. Quyi byudjetlar 
daromadlari prognozining ortiqcha bajarilgan 
summasini yuqori turuvchi byudjetga 
markazlashtirishga yo‘l qo‘ymaslik 
to‘g‘risidagi norma joriy etilgan 19-bob 
Byudjet jarayoni ishtirokchilarining 
vakolatlari    
konsolidatsiyalashtirilgan va 
belgilangan 4-bob 
Byudjet tashkilotlarining xarajatlari smetalari 
va byudjet mablag‘larini taqsimlovchilar 
xarajatlarining yig‘ma smetalarini tuzish va 
ro‘yxatdan o‘tkazishning yangi tartibi joriy 
etilgan 18-bob 
Yangi byudjet tasnifi tushunchasi, 
tarkibi va asosiy prinsiplari 
belgilangan 3-bob 
Favqulodda byudjet tushunchasi joriy etilgan 
va uni shakllantirish shartlari belgilangan 
17-bob 
Byudjet tizimining yangi prinsiplari 
kiritilgan 2-bob 
O‘rta muddatli byudjetlashtirishni joriy etish 
uchun asos yaratilgan va byudjetdan mablag‘ 
ajratishning natijalar bilan bog‘liqligini 
ta‘minlaydigan dasturiy byudjetdashtirish 
vositalari joriy etilgan 16-bob 
Byudjet to‘g‘risidagi qonun 
hujjatlarida qo‘llaniladigan yangi 
tushunchalar belgilangan 1-bob 
BYUDJET KODEKSI Umumiy qism Maxsus qism Konsolidatsiyalashtirilgan byudjetning maqsadlari va tarkibi belgilangan 7-bob Davlat maqsadli jamg‘armalarini shakllantirish va ulardan foydalanishning byudjet jarayoni bilan umumiy kelishilgan normalari belgilangan 6-bob ―Byudjet tizimi to‘g‘risida va ―Davlat byudjetining g‘azna ijrosi to‘g‘risida‖gi O‘zbekiston Respublikasi Qonunlari bilan tartibga solingan byudjetlarni ijro etish normalari va tartiblari konsolidatsiya- lashtirilgan va kelishilgan. Quyi byudjetlar daromadlari prognozining ortiqcha bajarilgan summasini yuqori turuvchi byudjetga markazlashtirishga yo‘l qo‘ymaslik to‘g‘risidagi norma joriy etilgan 19-bob Byudjet jarayoni ishtirokchilarining vakolatlari konsolidatsiyalashtirilgan va belgilangan 4-bob Byudjet tashkilotlarining xarajatlari smetalari va byudjet mablag‘larini taqsimlovchilar xarajatlarining yig‘ma smetalarini tuzish va ro‘yxatdan o‘tkazishning yangi tartibi joriy etilgan 18-bob Yangi byudjet tasnifi tushunchasi, tarkibi va asosiy prinsiplari belgilangan 3-bob Favqulodda byudjet tushunchasi joriy etilgan va uni shakllantirish shartlari belgilangan 17-bob Byudjet tizimining yangi prinsiplari kiritilgan 2-bob O‘rta muddatli byudjetlashtirishni joriy etish uchun asos yaratilgan va byudjetdan mablag‘ ajratishning natijalar bilan bog‘liqligini ta‘minlaydigan dasturiy byudjetdashtirish vositalari joriy etilgan 16-bob Byudjet to‘g‘risidagi qonun hujjatlarida qo‘llaniladigan yangi tushunchalar belgilangan 1-bob  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4.1-rasm. O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksining tasnifi 
Turli darajalardagi byudjetlarning 
xarajatlari idoraviy bo‘ysunish 
mezoni asosida chegaralangan 13- 
bob 
Byudjet transfertlarining barcha turlari, shu 
jumladan, o‘zaro hisob-kitoblar aks ettirilgan 
20-bob 
O‘zgartirishlar kiritish tartiblari soddalashtirilgan va ularning miqdorlari aniqlangan 
21-bob 
Byudjet hisobi standartlarini joiy etishga asos yaratildi 24-bob 
Davlat byudjeti va DMJlar ijrosi Oliy Majlis tomonidan tasdiqlangandan keyin, bu bo‘yicha 
axborotni Moliya vazirligining rasimy saytida joylashtirish haqida norma kiritilgan 25-bob 
Davlat moliyaviy nazoratini amalga oshirishning davriyligi va 
muddatlari belgilangan 27-bob 
Byudjet to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzish hollari tasniflangan 28-BOB 
4.1-rasm. O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksining tasnifi Turli darajalardagi byudjetlarning xarajatlari idoraviy bo‘ysunish mezoni asosida chegaralangan 13- bob Byudjet transfertlarining barcha turlari, shu jumladan, o‘zaro hisob-kitoblar aks ettirilgan 20-bob O‘zgartirishlar kiritish tartiblari soddalashtirilgan va ularning miqdorlari aniqlangan 21-bob Byudjet hisobi standartlarini joiy etishga asos yaratildi 24-bob Davlat byudjeti va DMJlar ijrosi Oliy Majlis tomonidan tasdiqlangandan keyin, bu bo‘yicha axborotni Moliya vazirligining rasimy saytida joylashtirish haqida norma kiritilgan 25-bob Davlat moliyaviy nazoratini amalga oshirishning davriyligi va muddatlari belgilangan 27-bob Byudjet to‘g‘risidagi qonun hujjatlarini buzish hollari tasniflangan 28-BOB Ushbu Kodeks O’zbekiston Respublikasining byudjet tizimi byudjetlarini 
shakllantirish, tuzish, ko’rib chiqish, qabul qilish, tasdiqlash, ijro etish, davlat 
tomonidan mablag’ jalb qilish va byudjet to’g’risidagi qonun hujjatlari ijrosini 
nazorat qilish sohasidagi munosabatlarni tartibga soladi. 
O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi 2013 yil 26 dekabrda qabul 
qilingan bo’lib, 9 ta bo’lim, 28 ta bob, 192 moddadan iborat. Ushbu Kodeks: 
- O’zbekiston Respublikasining byudjet tizimi tuzilishi va uni boshqarish 
asoslarini; 
- O’zbekiston Respublikasining davlat byudjetini tuzish prinsiplari va uning 
tuzilmasini; 
- davlat byudjetini tuzish, ko’rib chiqish, qabul qilish va ijro etish tartibini; 
- davlat byudjeti va davlat maqsadli jamg’armalari 
daromadlarini 
shakllantirish va ularning xarajatlarini amalga oshirish prinsiplarini; 
- davlat byudjeti tuzilmasiga kiruvchi byudjetlar 
o’rtasidagi 
o’zaro 
munosabatlarni; 
- davlat byudjeti mablag’lari bilan operatsiyalarni amalga oshirish jarayonida 
hisobga olish, hisobot va nazorat qilish tartiblarini belgilab beradi. 
Kodeksda byudjet tizimi va byudjet tuzilmasiga kiruvchi byudjetlar tarkibi, 
davlat byudjetining daromad va xarajatlari tarkibi, respublika va mahalliy 
byudjetlarning daromadlari va xarajatlari tarkibi va ularning byudjet bo’g’inlari 
o’rtasida taqsimlash tartiblari, byudjet jarayonini tashkil qilish tartiblari; byudjet 
taqchilligini moliyalashtirish manbalari, davlat maqsadli jamg’armalari, ularni 
tashkil qilish va ular mablag’laridan foydalanish tartibi kabilar belgilab berilgan. 
Yangi Byudjet Kodeksi byudjet jarayonini xalqaro amaliyot tajribalaridan 
kelib chiqqan holda tartibga solish, byudjet amaliyotida mavjud bo’lgan 
ziddiyatlarni bartaraf etish, eskirgan tartib-qoidalarni bekor qilish, byudjet 
jarayonini 
tashkil 
etishdagi 
me‘yorlar, 
nizomlar 
va 
byudjet 
jarayoni 
ishtirokchilarining vakolatlarini tizimlashtirish maqsadida ishlab chiqildi. 
Byudjet Kodeksining alohida boblarida byudjet tizimi, uning tamoyillari, 
Ushbu Kodeks O’zbekiston Respublikasining byudjet tizimi byudjetlarini shakllantirish, tuzish, ko’rib chiqish, qabul qilish, tasdiqlash, ijro etish, davlat tomonidan mablag’ jalb qilish va byudjet to’g’risidagi qonun hujjatlari ijrosini nazorat qilish sohasidagi munosabatlarni tartibga soladi. O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi 2013 yil 26 dekabrda qabul qilingan bo’lib, 9 ta bo’lim, 28 ta bob, 192 moddadan iborat. Ushbu Kodeks: - O’zbekiston Respublikasining byudjet tizimi tuzilishi va uni boshqarish asoslarini; - O’zbekiston Respublikasining davlat byudjetini tuzish prinsiplari va uning tuzilmasini; - davlat byudjetini tuzish, ko’rib chiqish, qabul qilish va ijro etish tartibini; - davlat byudjeti va davlat maqsadli jamg’armalari daromadlarini shakllantirish va ularning xarajatlarini amalga oshirish prinsiplarini; - davlat byudjeti tuzilmasiga kiruvchi byudjetlar o’rtasidagi o’zaro munosabatlarni; - davlat byudjeti mablag’lari bilan operatsiyalarni amalga oshirish jarayonida hisobga olish, hisobot va nazorat qilish tartiblarini belgilab beradi. Kodeksda byudjet tizimi va byudjet tuzilmasiga kiruvchi byudjetlar tarkibi, davlat byudjetining daromad va xarajatlari tarkibi, respublika va mahalliy byudjetlarning daromadlari va xarajatlari tarkibi va ularning byudjet bo’g’inlari o’rtasida taqsimlash tartiblari, byudjet jarayonini tashkil qilish tartiblari; byudjet taqchilligini moliyalashtirish manbalari, davlat maqsadli jamg’armalari, ularni tashkil qilish va ular mablag’laridan foydalanish tartibi kabilar belgilab berilgan. Yangi Byudjet Kodeksi byudjet jarayonini xalqaro amaliyot tajribalaridan kelib chiqqan holda tartibga solish, byudjet amaliyotida mavjud bo’lgan ziddiyatlarni bartaraf etish, eskirgan tartib-qoidalarni bekor qilish, byudjet jarayonini tashkil etishdagi me‘yorlar, nizomlar va byudjet jarayoni ishtirokchilarining vakolatlarini tizimlashtirish maqsadida ishlab chiqildi. Byudjet Kodeksining alohida boblarida byudjet tizimi, uning tamoyillari, byudjet tizimini boshqarish organlarining byudjet sohasidagi vakolatlari, byudjet 
tizimi tarkibiga kiruvchi byudjetlarning daromadlari va xarajatlari kabilar belgilab 
berilgan. 
Umuman olganda Byudjet kodeksi 50 ga yaqin qonun hujjatlari va qonun osti 
hujjatlarini o’z ichiga oladi. Moliya-byudjet tizimida mazkur huquqiy hujjatning 
qabul qilinishi bilan O’zbekiston Respublikasi Mustaqil Davlatlar Hamdo’stligi 
davlatlari orasida o’z Byudjet kodeksiga ega bo’lgan davlatlar safiga qo’shildi (4.1-
jadval). 
Xalqaro tajribada Byudjet kodeksi – ma‘lum bir mamlakat byudjet tizimining 
asoslarini, uning tuzilishi, umumiy prinsiplarini, turli darajadagi byudjetlar va 
ularning vakolatlarini, byudjet jarayoni asoslari va byudjetlararo munosabatlarni, 
byudjet qonunchiligini buzganlik uchun javobgarlik choralarini belgilovchi qonun 
hujjati hisoblanadi. O’zbekistonda mazkur Kodeks mamlakatimizning mustaqillik 
davridagi qonunchilik faoliyatida qabul  qilingan o’n oltinchi kodeks bo’lib, u 
ko’pqirrali moliyaviy munosabatlarni tartibga 
byudjet tizimini boshqarish organlarining byudjet sohasidagi vakolatlari, byudjet tizimi tarkibiga kiruvchi byudjetlarning daromadlari va xarajatlari kabilar belgilab berilgan. Umuman olganda Byudjet kodeksi 50 ga yaqin qonun hujjatlari va qonun osti hujjatlarini o’z ichiga oladi. Moliya-byudjet tizimida mazkur huquqiy hujjatning qabul qilinishi bilan O’zbekiston Respublikasi Mustaqil Davlatlar Hamdo’stligi davlatlari orasida o’z Byudjet kodeksiga ega bo’lgan davlatlar safiga qo’shildi (4.1- jadval). Xalqaro tajribada Byudjet kodeksi – ma‘lum bir mamlakat byudjet tizimining asoslarini, uning tuzilishi, umumiy prinsiplarini, turli darajadagi byudjetlar va ularning vakolatlarini, byudjet jarayoni asoslari va byudjetlararo munosabatlarni, byudjet qonunchiligini buzganlik uchun javobgarlik choralarini belgilovchi qonun hujjati hisoblanadi. O’zbekistonda mazkur Kodeks mamlakatimizning mustaqillik davridagi qonunchilik faoliyatida qabul qilingan o’n oltinchi kodeks bo’lib, u ko’pqirrali moliyaviy munosabatlarni tartibga solishga xizmat qiluvchi Bojxona va Soliq kodekslaridan keyin qabul qilingan 
byudjet-moliya sohasiga taalluqli bo’lgan uchinchi kodeksdir. 
 
4.1-jadval 
MDH davlatlarida Byudjet kodeksining mavjudligi to’g’risida ma’lumot 
№ 
MDHdavlatlari 
Byudjet kodeksining mavjudlik holati 
1. 
Armaniston 
mavjud emas 
2. 
Belorussiya 
mavjud, 16.07.2008 yilda qabul qilingan 
3. 
Moldaviya 
mavjud emas 
4. 
Ozarbayjon 
mavjud emas, loyihasi ustida ishlanmoqda 
5. 
Rossiya 
mavjud, 31.07.1998 yilda qabul qilingan 
6. 
Tojikiston 
mavjud emas 
7. 
Turkmaniston 
mavjud emas, loyihasi ustida ishlanmoqda 
8. 
Ukraina 
mavjud, 21.06.2001 yilda qabul qilingan 
9. 
Qozog‗iston 
mavjud, 04.12.2008 yilda qabul qilingan 
10. Qirg‗iziston 
mavjud emas, loyihasi ustida ishlanmoqda 
11. O’zbekiston 
mavjud, 26.12.2013 yilda qabul qilingan 
 
Yuqorida sanab o’tilgan barcha o’zgartirishlar va yangiliklar ilg’or xalqaro 
tajribani o’rganish asosida joriy etilgan bo’lib, ularda mamlakatimiz byudjet 
tizimining samaradorligi hamda ochiq-oydinligini yanada oshirish ko’zda tutilgan. 
 
3. 
  Soliq kodeksi, uning davlat byudjetini shakllantirishdagi ahamiyati 
 
Mamlakatimizda 
kechayotgan 
iqtisodiy 
jarayonlar, 
tadbirkorlar 
va 
ishbilarmonlarga biznesni yuritish va qulay ishbilarmonlik muhitini yaratish 
borasidagi engilliklar, kichik biznes subyektlariga berilayotgan preferensiyalar soliq 
mexanizmlarini ham yanada takomillashtirishni hamda yangi tahrirdagi Soliq 
kodeksini ishlab chiqish zaruriyatini yuzaga keltirdi. 
solishga xizmat qiluvchi Bojxona va Soliq kodekslaridan keyin qabul qilingan byudjet-moliya sohasiga taalluqli bo’lgan uchinchi kodeksdir. 4.1-jadval MDH davlatlarida Byudjet kodeksining mavjudligi to’g’risida ma’lumot № MDHdavlatlari Byudjet kodeksining mavjudlik holati 1. Armaniston mavjud emas 2. Belorussiya mavjud, 16.07.2008 yilda qabul qilingan 3. Moldaviya mavjud emas 4. Ozarbayjon mavjud emas, loyihasi ustida ishlanmoqda 5. Rossiya mavjud, 31.07.1998 yilda qabul qilingan 6. Tojikiston mavjud emas 7. Turkmaniston mavjud emas, loyihasi ustida ishlanmoqda 8. Ukraina mavjud, 21.06.2001 yilda qabul qilingan 9. Qozog‗iston mavjud, 04.12.2008 yilda qabul qilingan 10. Qirg‗iziston mavjud emas, loyihasi ustida ishlanmoqda 11. O’zbekiston mavjud, 26.12.2013 yilda qabul qilingan Yuqorida sanab o’tilgan barcha o’zgartirishlar va yangiliklar ilg’or xalqaro tajribani o’rganish asosida joriy etilgan bo’lib, ularda mamlakatimiz byudjet tizimining samaradorligi hamda ochiq-oydinligini yanada oshirish ko’zda tutilgan. 3. Soliq kodeksi, uning davlat byudjetini shakllantirishdagi ahamiyati Mamlakatimizda kechayotgan iqtisodiy jarayonlar, tadbirkorlar va ishbilarmonlarga biznesni yuritish va qulay ishbilarmonlik muhitini yaratish borasidagi engilliklar, kichik biznes subyektlariga berilayotgan preferensiyalar soliq mexanizmlarini ham yanada takomillashtirishni hamda yangi tahrirdagi Soliq kodeksini ishlab chiqish zaruriyatini yuzaga keltirdi. 2007-yilgacha amalda bo’lgan Soliq kodeksi 135 moddadan iborat bo’lib, 
soliq munosabatlarini tartibga solishda u bilan birga ko’pgina yo’riqnoma, nizom va 
tartiblar ham qo’llanilar edi. Soliq qonunchiligiga tez-tez o’zgartirishlar kiritilishi va 
soliq normalarining boshqa me‘yoriy-huquqiy hujjatlar bilan tartibga solinishi 
muayyan noaniqlik, tushunmovchilik va soliq normalarining har xil talqin 
qilinishiga olib kelardi, bu aksariyat hollarda soliq to’lovchilarning haqli 
e‘tirozlariga sabab bo’lardi. 
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senatining XII yalpi majlisida soliq 
siyosati va tizimini yanada isloh qilish hamda erkinlashtirish maqsadida O’zbekiston 
Respublikasining yangi tahrirdagi Soliq kodeksi ma‘qullanib, Prezident tomonidan 
imzolanganidan so’ng, 2008-yil 1-yanvardan e‘tiboran kuchga kirdi. Kodeksda 
ko’zda tutilgan me‘yor va qoidalar, avvalo, soliq tizimi va soliq munosabatlarini 
unifikatsiya qilish, mamlakatimiz iqtisodiyotini barqaror va 
2007-yilgacha amalda bo’lgan Soliq kodeksi 135 moddadan iborat bo’lib, soliq munosabatlarini tartibga solishda u bilan birga ko’pgina yo’riqnoma, nizom va tartiblar ham qo’llanilar edi. Soliq qonunchiligiga tez-tez o’zgartirishlar kiritilishi va soliq normalarining boshqa me‘yoriy-huquqiy hujjatlar bilan tartibga solinishi muayyan noaniqlik, tushunmovchilik va soliq normalarining har xil talqin qilinishiga olib kelardi, bu aksariyat hollarda soliq to’lovchilarning haqli e‘tirozlariga sabab bo’lardi. O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senatining XII yalpi majlisida soliq siyosati va tizimini yanada isloh qilish hamda erkinlashtirish maqsadida O’zbekiston Respublikasining yangi tahrirdagi Soliq kodeksi ma‘qullanib, Prezident tomonidan imzolanganidan so’ng, 2008-yil 1-yanvardan e‘tiboran kuchga kirdi. Kodeksda ko’zda tutilgan me‘yor va qoidalar, avvalo, soliq tizimi va soliq munosabatlarini unifikatsiya qilish, mamlakatimiz iqtisodiyotini barqaror va mutanosib rivojlantirishda soliqlarning rag’batlantiruvchi rolini kuchaytirishga 
qaratilgan. 
―O’zbekiston   Respublikasining   Soliq   kodeksini   tasdiqlash   to’g’risidagi 
O’zbekiston Respublikasi Qonunining 2-moddasiga binoan, ikki yil davomida 
O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi normalarining amal qilishi va 
samaradorligini muntazam monitoring va tahlil qilib borish, zarur bo’lgan hollarda 
esa uni yanada takomillashtirish uchun takliflar kiritish belgilandi. Shu maqsadda 
Vazirlar Mahkamasi huzurida idoralararo maxsus guruh va uning doimiy ishchi 
organi tuzildi. Ikki yil mobaynida ushbu ishchi organga Soliq kodeksini 
takomillashtirish bo’yicha mingdan ortiq takliflar kelib tushdi. Ular asosan 
O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi hamda Moliya vazirligi va Davlat soliq 
qo’mitasi tomonidan o’tkazilgan seminarlarda, davra suhbatlarida xo’jalik 
yurituvchi subyektlar, tadbirkorlar, tijorat banklari, xalqaro moliya tashkilotlari va 
ekspertlar tomonidan berilgan takliflar bo’lib, 2008-yildayoq ana shu takliflar 
asosida Soliq kodeksining 79 ta moddasiga o’zgartish va qo’shimchalar kiritilgan 
edi. 
O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi normalarining amal qilishi va 
samaradorligini muntazam ravishda monitoring va tahlil qilib borish bo’yicha 
belgilangan muddatning ikkinchi yilida, ya‘ni 2009-yil mobaynida kelib tushgan 
takliflar  asosida  Vazirlar  Mahkamasi  tomonidan  ―O’zbekiston  Respublikasining 
Soliq  kodeksiga  o’zgartish  va  qo’shimchalar  kiritish  to’g’risidagi  hamda  ―Soliq 
to’g’risidagi qonun hujjatlari takomillashtirilishi munosabati bilan O’zbekiston 
Respublikasining ayrim qonunlariga o’zgartish va qo’shimchalar kiritish haqida‖gi 
O’zbekiston Respublikasining qonunlar loyihalari Oliy Majlisning Qonunchilik 
palatasiga kiritilgan. Quyi palata tomonidan qabul qilingan mazkur qonunlar 
Senatning yigirmanchi yalpi majlisida ma‘qullandi hamda Prezident tomonidan 
imzolanib, 2010-yil 1-yanvardan hayotga tatbiq etila boshlandi1. 
Yangi tahrirdagi Soliq kodeksi2 soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni 
belgilash, joriy etish, hisoblab chiqarish hamda O’zbekiston Respublikasi davlat 
byudjetiga va davlat maqsadli jamg’armalariga to’lash bilan bog’liq munosabatlarni, 
mutanosib rivojlantirishda soliqlarning rag’batlantiruvchi rolini kuchaytirishga qaratilgan. ―O’zbekiston Respublikasining Soliq kodeksini tasdiqlash to’g’risidagi O’zbekiston Respublikasi Qonunining 2-moddasiga binoan, ikki yil davomida O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi normalarining amal qilishi va samaradorligini muntazam monitoring va tahlil qilib borish, zarur bo’lgan hollarda esa uni yanada takomillashtirish uchun takliflar kiritish belgilandi. Shu maqsadda Vazirlar Mahkamasi huzurida idoralararo maxsus guruh va uning doimiy ishchi organi tuzildi. Ikki yil mobaynida ushbu ishchi organga Soliq kodeksini takomillashtirish bo’yicha mingdan ortiq takliflar kelib tushdi. Ular asosan O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi hamda Moliya vazirligi va Davlat soliq qo’mitasi tomonidan o’tkazilgan seminarlarda, davra suhbatlarida xo’jalik yurituvchi subyektlar, tadbirkorlar, tijorat banklari, xalqaro moliya tashkilotlari va ekspertlar tomonidan berilgan takliflar bo’lib, 2008-yildayoq ana shu takliflar asosida Soliq kodeksining 79 ta moddasiga o’zgartish va qo’shimchalar kiritilgan edi. O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi normalarining amal qilishi va samaradorligini muntazam ravishda monitoring va tahlil qilib borish bo’yicha belgilangan muddatning ikkinchi yilida, ya‘ni 2009-yil mobaynida kelib tushgan takliflar asosida Vazirlar Mahkamasi tomonidan ―O’zbekiston Respublikasining Soliq kodeksiga o’zgartish va qo’shimchalar kiritish to’g’risidagi hamda ―Soliq to’g’risidagi qonun hujjatlari takomillashtirilishi munosabati bilan O’zbekiston Respublikasining ayrim qonunlariga o’zgartish va qo’shimchalar kiritish haqida‖gi O’zbekiston Respublikasining qonunlar loyihalari Oliy Majlisning Qonunchilik palatasiga kiritilgan. Quyi palata tomonidan qabul qilingan mazkur qonunlar Senatning yigirmanchi yalpi majlisida ma‘qullandi hamda Prezident tomonidan imzolanib, 2010-yil 1-yanvardan hayotga tatbiq etila boshlandi1. Yangi tahrirdagi Soliq kodeksi2 soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni belgilash, joriy etish, hisoblab chiqarish hamda O’zbekiston Respublikasi davlat byudjetiga va davlat maqsadli jamg’armalariga to’lash bilan bog’liq munosabatlarni, shuningdek soliq majburiyatlarini bajarish bilan bog’liq munosabatlarni tartibga 
soladi. Kodeks 64 ta bob, 392 moddadan iborat bo’lib, u soliq masalalarini tartibga 
soluvchi barcha me‘yor va qoidalarni mujassamlashtirgan va to’g’ridan-to’g’ri amal 
qiluvchi hujjatga aylandi. Jumladan, yangi Kodeksda iqtisodiyotni liberallashtirishga 
qaratilgan Prezident farmonlari va qarorlarida bayon etilgan normalar to’liq 
ifodasini topgan. 
Yangi tahrirdagi Soliq kodeksining tadbirkorlar imkoniyatlarini kengaytirish 
va manfaatlarini himoya qilishdagi ahamiyatga katta. Unga muvofiq, soliqqa tortish 
masalalarida baxsli holatlar yuzaga kelganda, masala soliq to’lovchi foydasiga hal 
etiladi. Soliq kodeksiga (avvalgi tahrirdagi kodeksda mavjud bo’lmagan) soliq 
to’lovchining haqligi prezumpsiyasi prinsipi kiritildi, ya‘ni soliq 
 
 
shuningdek soliq majburiyatlarini bajarish bilan bog’liq munosabatlarni tartibga soladi. Kodeks 64 ta bob, 392 moddadan iborat bo’lib, u soliq masalalarini tartibga soluvchi barcha me‘yor va qoidalarni mujassamlashtirgan va to’g’ridan-to’g’ri amal qiluvchi hujjatga aylandi. Jumladan, yangi Kodeksda iqtisodiyotni liberallashtirishga qaratilgan Prezident farmonlari va qarorlarida bayon etilgan normalar to’liq ifodasini topgan. Yangi tahrirdagi Soliq kodeksining tadbirkorlar imkoniyatlarini kengaytirish va manfaatlarini himoya qilishdagi ahamiyatga katta. Unga muvofiq, soliqqa tortish masalalarida baxsli holatlar yuzaga kelganda, masala soliq to’lovchi foydasiga hal etiladi. Soliq kodeksiga (avvalgi tahrirdagi kodeksda mavjud bo’lmagan) soliq to’lovchining haqligi prezumpsiyasi prinsipi kiritildi, ya‘ni soliq to’g’risidagi qonun hujjatlaridagi bartaraf etib bo’lmaydigan barcha qarama- 
qarshiliklar va noaniqliklar soliq to’lovchi foydasiga talqin etiladi va bu Soliq 
kodeksining tamoyillarida alohida belgilab qo’yildi. 
Soliq kodeksining 6-11-moddalariga muvofiq, soliq to’g’risidagi qonun 
hujjatlari soliq solishning majburiyligi, aniqligi, adolatliligi, soliq tizimining 
yagonaligi, soliq to’g’risidagi qonun hujjatlarining oshkoraligi va, yuqorida 
ta‘kidlanganidek, 
soliq 
to’lovchining 
haqligi 
prezumpsiyasi 
prinsiplariga 
asoslanadi. Soliq to’g’risidagi qonun hujjatlarining qoidalari Kodeksda belgilangan 
ushbu prinsiplarga zid bo’lishi mumkin emas. 
Bundan tashqari, Soliq kodeksining soliq ma‘murchiligi masalalariga 
bag’ishlangan umumiy qismi avvalgisiga nisbatan tubdan o’zgartirildi va 
kengaytirildi. Mazkur qismda fuqarolarga sodda va tushunarli bo’lishi uchun soliqlar 
va boshqa majburiy to’lovlar tushunchalariga, shuningdek, yuridik shaxs, jismoniy 
shaxs, yakka tartibdagi tadbirkor kabi tushunchalarga alohida ta‘riflar berildi. 
Endilikda barcha soliq to’lovchilar soliqlarni qaysi maqsadda to’layotganliklari 
to’g’risida to’liq va kengroq tasavvurga ega bo’ladilar, bu esa, o’z navbatida, soliq 
madaniyatini yanada yuksaltirishga xizmat qiladi. 
Shuningdek, Soliq kodeksida soliq nazoratining shakllari ham belgilanib, 
ularning mazmun-mohiyati alohida moddalarda aniq-ravshan tarzda yoritildi. 
Chunonchi, unda soliq tekshiruvlari tushunchasi va ularning shakllari, soliq 
tekshiruvlarining turlari, ishtirokchilari, tekshiruvni o’tkazish uchun asos bo’ladigan 
holatlar, muddatlar, uning davriyligi hamda soliq tekshiruvlarini o’tkazish tartibi 
to’g’risida tushunchalar ochib berildi. 
―Soliq nazorati bobida, jumladan, kameral nazorat, xronometraj masalalari 
yoritilgan. Ularni o’tkazish tartibi, muddatlari, davriyligi hamda ularni o’tkazish 
uchun zarur bo’lgan hujjatlar ko’rsatib o’tilgan. 
Soliq kodeksi soliq masalalarini tartibga soluvchi barcha me‘yor va qoidalarni 
mujassamlashtirgan, to’g’ridan-to’g’ri amal qiluvchi hujjatga aylantirilganligi bois, 
uning amalga kiritilishi munosabati bilan o’z ahamiyatini yo’qotgan   bir   qator   
qonun   hujjatlari   butunlay   bekor   qilindi.   ―Muddatida to’lanmagan soliqlar va 
to’g’risidagi qonun hujjatlaridagi bartaraf etib bo’lmaydigan barcha qarama- qarshiliklar va noaniqliklar soliq to’lovchi foydasiga talqin etiladi va bu Soliq kodeksining tamoyillarida alohida belgilab qo’yildi. Soliq kodeksining 6-11-moddalariga muvofiq, soliq to’g’risidagi qonun hujjatlari soliq solishning majburiyligi, aniqligi, adolatliligi, soliq tizimining yagonaligi, soliq to’g’risidagi qonun hujjatlarining oshkoraligi va, yuqorida ta‘kidlanganidek, soliq to’lovchining haqligi prezumpsiyasi prinsiplariga asoslanadi. Soliq to’g’risidagi qonun hujjatlarining qoidalari Kodeksda belgilangan ushbu prinsiplarga zid bo’lishi mumkin emas. Bundan tashqari, Soliq kodeksining soliq ma‘murchiligi masalalariga bag’ishlangan umumiy qismi avvalgisiga nisbatan tubdan o’zgartirildi va kengaytirildi. Mazkur qismda fuqarolarga sodda va tushunarli bo’lishi uchun soliqlar va boshqa majburiy to’lovlar tushunchalariga, shuningdek, yuridik shaxs, jismoniy shaxs, yakka tartibdagi tadbirkor kabi tushunchalarga alohida ta‘riflar berildi. Endilikda barcha soliq to’lovchilar soliqlarni qaysi maqsadda to’layotganliklari to’g’risida to’liq va kengroq tasavvurga ega bo’ladilar, bu esa, o’z navbatida, soliq madaniyatini yanada yuksaltirishga xizmat qiladi. Shuningdek, Soliq kodeksida soliq nazoratining shakllari ham belgilanib, ularning mazmun-mohiyati alohida moddalarda aniq-ravshan tarzda yoritildi. Chunonchi, unda soliq tekshiruvlari tushunchasi va ularning shakllari, soliq tekshiruvlarining turlari, ishtirokchilari, tekshiruvni o’tkazish uchun asos bo’ladigan holatlar, muddatlar, uning davriyligi hamda soliq tekshiruvlarini o’tkazish tartibi to’g’risida tushunchalar ochib berildi. ―Soliq nazorati bobida, jumladan, kameral nazorat, xronometraj masalalari yoritilgan. Ularni o’tkazish tartibi, muddatlari, davriyligi hamda ularni o’tkazish uchun zarur bo’lgan hujjatlar ko’rsatib o’tilgan. Soliq kodeksi soliq masalalarini tartibga soluvchi barcha me‘yor va qoidalarni mujassamlashtirgan, to’g’ridan-to’g’ri amal qiluvchi hujjatga aylantirilganligi bois, uning amalga kiritilishi munosabati bilan o’z ahamiyatini yo’qotgan bir qator qonun hujjatlari butunlay bekor qilindi. ―Muddatida to’lanmagan soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarni undirib olish to’g’risida‖gi, 
―Davlat    boji    to’g’risidagi,    ―Patta    to’lovi    to’g’risidagi    qonunlar    shular 
jumlasidandir. 
Lekin keyingi yillarda O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 18- 
iyuldagi  ―Soliq  ma‘muriyatchiligini  tubdan  takomillashtirish,  soliqlar  va  boshqa 
majburiy to’lovlarning yig’iluvchanligini oshirish chora-tadbirlari to’g’risidagi 
farmoni talablarini amalga oshirish borasida ko’rilayotgan chora-tadbirlarga 
qaramasdan, respublika va mahalliy byudjetlar daromadlarini oshirishning 
qo’shimcha zaxiralarini aniqlash, soliq ma‘muriyatchiligi jarayoniga zamonaviy 
axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish, xorij mamlakatlarining soliq 
qonunchiligi va ma‘muriyatchiligi sohasidagi sinalgan ilg’or yutuqlarini 
implementatsiya qilish ishlari qoniqarsizligicha qolmoqda. Bu kamchiliklarni 
bartaraf etish maqsadida 2018-yil 13-fevralda O’zbekiston Respublikasi 
Prezidentining  ―Soliq  qonunchiligini  tubdan  takomillashtirish  bo’yicha  tashkiliy 
boshqa majburiy to’lovlarni undirib olish to’g’risida‖gi, ―Davlat boji to’g’risidagi, ―Patta to’lovi to’g’risidagi qonunlar shular jumlasidandir. Lekin keyingi yillarda O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 18- iyuldagi ―Soliq ma‘muriyatchiligini tubdan takomillashtirish, soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarning yig’iluvchanligini oshirish chora-tadbirlari to’g’risidagi farmoni talablarini amalga oshirish borasida ko’rilayotgan chora-tadbirlarga qaramasdan, respublika va mahalliy byudjetlar daromadlarini oshirishning qo’shimcha zaxiralarini aniqlash, soliq ma‘muriyatchiligi jarayoniga zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini joriy etish, xorij mamlakatlarining soliq qonunchiligi va ma‘muriyatchiligi sohasidagi sinalgan ilg’or yutuqlarini implementatsiya qilish ishlari qoniqarsizligicha qolmoqda. Bu kamchiliklarni bartaraf etish maqsadida 2018-yil 13-fevralda O’zbekiston Respublikasi Prezidentining ―Soliq qonunchiligini tubdan takomillashtirish bo’yicha tashkiliy chora-tadbirlar to’g’risidagi farmoyishi qabul qilindi. Farmoyishda Soliq 
ma‘muriyatchiligi va soliqqa tortishning zamonaviy usullarini, soliqlarning to’liq 
yig’iluvchanligi va byudjetga o’z vaqtida tushishi ustidan samarali nazorat 
mexanizmlarini joriy etish orqali soliq-byudjet siyosatini yanada takomillashtirish, 
byudjet jarayoni shaffofligi darajasini oshirish maqsadida bir qator chora-tadbirlar 
belgilandi. Jumladan, birinchi bosqichda – 2018-yil 1-aprel kuniga qadar 
O’zbekiston Respublikasi soliq-byudjet siyosatini takomillashtirish kontseptsiya 
loyihasini ishlab chiqish; ikkinchi bosqichda – 2018-yil 1-iyul kuniga qadar 
O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi yangi tahriri loyihasini ishlab chiqishni 
ta‘minlash belgilandi. Shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksining 
yangi tahririni ishlab chiqishga xalqaro ekspert va maslahatchilarni jalb qilish 
nazarda tutildi. 
Xulosa qilib aytganda, Soliq kodeksi mamlakatimiz iqtisodiyotining jadal 
sur‘atlar bilan o’sishiga, uning makroiqtisodiy mutanosibligini ta‘minlashga 
qaratilgan islohotlarni chuqurlashtirishga, xususan, tadbirkorlik, kichik biznes va 
fermerlik harakatining izchil rivojlanishiga kafolat va imtiyozlar beradigan siyosatni 
davom ettirishda huquqiy asos bo’lib xizmat qiladi. U soliq tizimi va soliq 
munosabatlarini unifikatsiya qilish, mamlakatimiz iqtisodiyotini barqaror va 
mutanosib rivojlantirishda soliqlarning rag’batlantiruvchi rolini yanada kuchay- 
tirish, yurtimizda islohotlarni amalga oshirish uchun ilg’or zamonaviy soliq solish 
tizimiga mos keladigan va byudjetning daromad qismining shakllanishini barqaror 
ravishda ta‘minlaydigan hamda iqtisodiy o’sishga ta‘sirchan omil bo’ladigan 
samarali soliq tizimi barpo etilishini ta‘minlaydi. 
 
4. Mahalliy hokimiyat organlarining mahalliy byudjetlarni boshqarishdagi 
huquq va majburiyatlari 
 
Hududlardagi ijtimoiy jarayonlarni boshqarish va tartibga solishda mahalliy 
davlat hokimiyati organlari alohida o’rin egallaydi. 1993-yil 2-sentyabrda qabul 
qilingan  ―Mahalliy  davlat  hokimiyati  to’g‗risidagi  №  913-XII-son  O’zbekiston 
chora-tadbirlar to’g’risidagi farmoyishi qabul qilindi. Farmoyishda Soliq ma‘muriyatchiligi va soliqqa tortishning zamonaviy usullarini, soliqlarning to’liq yig’iluvchanligi va byudjetga o’z vaqtida tushishi ustidan samarali nazorat mexanizmlarini joriy etish orqali soliq-byudjet siyosatini yanada takomillashtirish, byudjet jarayoni shaffofligi darajasini oshirish maqsadida bir qator chora-tadbirlar belgilandi. Jumladan, birinchi bosqichda – 2018-yil 1-aprel kuniga qadar O’zbekiston Respublikasi soliq-byudjet siyosatini takomillashtirish kontseptsiya loyihasini ishlab chiqish; ikkinchi bosqichda – 2018-yil 1-iyul kuniga qadar O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksi yangi tahriri loyihasini ishlab chiqishni ta‘minlash belgilandi. Shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Soliq kodeksining yangi tahririni ishlab chiqishga xalqaro ekspert va maslahatchilarni jalb qilish nazarda tutildi. Xulosa qilib aytganda, Soliq kodeksi mamlakatimiz iqtisodiyotining jadal sur‘atlar bilan o’sishiga, uning makroiqtisodiy mutanosibligini ta‘minlashga qaratilgan islohotlarni chuqurlashtirishga, xususan, tadbirkorlik, kichik biznes va fermerlik harakatining izchil rivojlanishiga kafolat va imtiyozlar beradigan siyosatni davom ettirishda huquqiy asos bo’lib xizmat qiladi. U soliq tizimi va soliq munosabatlarini unifikatsiya qilish, mamlakatimiz iqtisodiyotini barqaror va mutanosib rivojlantirishda soliqlarning rag’batlantiruvchi rolini yanada kuchay- tirish, yurtimizda islohotlarni amalga oshirish uchun ilg’or zamonaviy soliq solish tizimiga mos keladigan va byudjetning daromad qismining shakllanishini barqaror ravishda ta‘minlaydigan hamda iqtisodiy o’sishga ta‘sirchan omil bo’ladigan samarali soliq tizimi barpo etilishini ta‘minlaydi. 4. Mahalliy hokimiyat organlarining mahalliy byudjetlarni boshqarishdagi huquq va majburiyatlari Hududlardagi ijtimoiy jarayonlarni boshqarish va tartibga solishda mahalliy davlat hokimiyati organlari alohida o’rin egallaydi. 1993-yil 2-sentyabrda qabul qilingan ―Mahalliy davlat hokimiyati to’g‗risidagi № 913-XII-son O’zbekiston Respublikasi  Qonuniga  muvofiq,  ―Viloyatlar,  tumanlar  va  shaharlarda  (tumanga 
bo’ysunadigan shaharlardan, shuningdek shaharlar tarkibiga kiruvchi tumanlardan 
tashqari) xalq deputatlari Kengashlari davlat hokimiyatining vakillik organlari‖1 
hisoblanadi. Xalq deputatlari Kengashi va hokim viloyat, tuman va shahar uchun 
umumiy bo’lgan ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish vazifalari amalga oshirilishini, 
joylarda qonunlar, O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlari, 
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti va Vazirlar Mahkamasi qabul qilgan hujjatlar, 
yuqori turuvchi xalq deputatlari Kengashlari va hokimlar qarorlarining ijrosini, 
O’zbekiston Respublikasi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari bilan 
fuqarolarning o’zini-o’zi boshqarish organlari o’rtasidagi aloqalarni, aholini viloyat, 
tuman va shaharni boshqarishga jalb etishni ta‘minlaydi. Xalq deputatlari viloyat, 
tuman, shahar Kengashi va viloyat, tuman, shahar hokimi tegishli hududda 
 
 
Respublikasi Qonuniga muvofiq, ―Viloyatlar, tumanlar va shaharlarda (tumanga bo’ysunadigan shaharlardan, shuningdek shaharlar tarkibiga kiruvchi tumanlardan tashqari) xalq deputatlari Kengashlari davlat hokimiyatining vakillik organlari‖1 hisoblanadi. Xalq deputatlari Kengashi va hokim viloyat, tuman va shahar uchun umumiy bo’lgan ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish vazifalari amalga oshirilishini, joylarda qonunlar, O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalarining qarorlari, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti va Vazirlar Mahkamasi qabul qilgan hujjatlar, yuqori turuvchi xalq deputatlari Kengashlari va hokimlar qarorlarining ijrosini, O’zbekiston Respublikasi davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari bilan fuqarolarning o’zini-o’zi boshqarish organlari o’rtasidagi aloqalarni, aholini viloyat, tuman va shaharni boshqarishga jalb etishni ta‘minlaydi. Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashi va viloyat, tuman, shahar hokimi tegishli hududda  
o’zini-o’zi boshqarishni rivojlantirishga ko’maklashish asosida o’zini-o’zi 
boshqarish organlarining faoliyatini yo’naltirib turadilar. 
Mahalliy byudjetlarni shakllantirish hamda hududlar ijtimoiy-iqtisodiy 
taraqqiyotini ta‘minlashda mahalliy byudjetlardan foydalanish jarayonlari 
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, O’zbekiston Respublikasi Byudjet 
Kodeksi, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining ―O’zbekiston Respublikasining 
asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlari prognozlari va davlat byudjeti parametrlari 
to’g’risidagi qarorlari va boshqa qonun hujjatlari asosida belgilanadi. 
O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga ko’ra, mahalliy hokimiyat 
organlari  ixtiyoriga  ―mahalliy  byudjetni  shakllantirish  va  uni  ijro  etish,  mahalliy 
soliqlar, yig’imlarni belgilash, byudjetdan tashqari jamg’armalarni hosil qilish‖1 
vakolati berilgan. Shu bilan mahalliy hokimiyat organlarining byudjet sohasidagi 
faoliyatining konstitutsiyaviy asosi o’rnatilgan. Joylardagi mahalliy vakillik 
hokimiyati va ijro hokimiyati organlarining bu sohadagi vazifalari, vakolatlari 
turlicha  bo’lib,  ular  avvalo  ―Mahalliy  davlat  hokimiyati  to’g’risidagi  Qonunda 
belgilangan. 
O’zbekistonda olib borilayotgan islohotlarning chuqurlashuvi mahalliy 
hokimiyat organlarining ularga tegishli hududlar ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishidagi 
rolini yanada oshirib, moliya-byudjet sohasidagi huquqlarini kengaytirish va 
ularning moliyaviy bazasini mustahkamlashni talab qiladi. Mahalliy byudjetlarning 
salmog’i oshishi ustun ravishda xarajatlarning oshib borishi bilan bog’liq, ya‘ni 
markaziy hokimiyat hududiy iqtisodiyotni rivojlantirish, ijtimoiy infratuzilmani 
saqlash, ishchi kuchini qayta tayyorlash bilan bog’liq vakolatlarni joylarga berib 
bormoqda. Mahalliy byudjetlardan davlat takror ishlab chiqarish jarayoniga ta‘sir 
etishda keng foydalanmoqda, mahalliy boshqaruv organlari hududiy darajada 
davlatning maqsadga muvofiq vazifalarini tobora ko’proq bajarmoqda. 
O’zbekiston  Respublikasining  ―Mahalliy  davlat  hokimiyati  to’g’risidagi 
Qonunining   7-moddasiga   muvofiq,   ―Xalq   deputatlari   viloyat,   tuman,   shahar 
Kengashi va viloyat, tuman, shahar hokimi faoliyatining iqtisodiy asosini ma‘muriy-
hududiy tuzilmalarning davlat mulki (kommunal mulk) hamda viloyat, tuman va 
o’zini-o’zi boshqarishni rivojlantirishga ko’maklashish asosida o’zini-o’zi boshqarish organlarining faoliyatini yo’naltirib turadilar. Mahalliy byudjetlarni shakllantirish hamda hududlar ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyotini ta‘minlashda mahalliy byudjetlardan foydalanish jarayonlari O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi, O’zbekiston Respublikasi Prezidentining ―O’zbekiston Respublikasining asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlari prognozlari va davlat byudjeti parametrlari to’g’risidagi qarorlari va boshqa qonun hujjatlari asosida belgilanadi. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga ko’ra, mahalliy hokimiyat organlari ixtiyoriga ―mahalliy byudjetni shakllantirish va uni ijro etish, mahalliy soliqlar, yig’imlarni belgilash, byudjetdan tashqari jamg’armalarni hosil qilish‖1 vakolati berilgan. Shu bilan mahalliy hokimiyat organlarining byudjet sohasidagi faoliyatining konstitutsiyaviy asosi o’rnatilgan. Joylardagi mahalliy vakillik hokimiyati va ijro hokimiyati organlarining bu sohadagi vazifalari, vakolatlari turlicha bo’lib, ular avvalo ―Mahalliy davlat hokimiyati to’g’risidagi Qonunda belgilangan. O’zbekistonda olib borilayotgan islohotlarning chuqurlashuvi mahalliy hokimiyat organlarining ularga tegishli hududlar ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishidagi rolini yanada oshirib, moliya-byudjet sohasidagi huquqlarini kengaytirish va ularning moliyaviy bazasini mustahkamlashni talab qiladi. Mahalliy byudjetlarning salmog’i oshishi ustun ravishda xarajatlarning oshib borishi bilan bog’liq, ya‘ni markaziy hokimiyat hududiy iqtisodiyotni rivojlantirish, ijtimoiy infratuzilmani saqlash, ishchi kuchini qayta tayyorlash bilan bog’liq vakolatlarni joylarga berib bormoqda. Mahalliy byudjetlardan davlat takror ishlab chiqarish jarayoniga ta‘sir etishda keng foydalanmoqda, mahalliy boshqaruv organlari hududiy darajada davlatning maqsadga muvofiq vazifalarini tobora ko’proq bajarmoqda. O’zbekiston Respublikasining ―Mahalliy davlat hokimiyati to’g’risidagi Qonunining 7-moddasiga muvofiq, ―Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashi va viloyat, tuman, shahar hokimi faoliyatining iqtisodiy asosini ma‘muriy- hududiy tuzilmalarning davlat mulki (kommunal mulk) hamda viloyat, tuman va  
shaharda mavjud bo’lib, iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishga xizmat qiluvchi boshqa 
mulk tashkil etadi. Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashi va viloyat, 
tuman, shahar hokimi mutloq O’zbekiston Respublikasi mulkida bo’lgan davlat 
mulki obyektlariga nisbatan ishlab chiqarish va ijtimoiy obyektlarni samarali 
joylashtirish, tabiiy va mehnat resurslaridan oqilona foydalanish, atrof-muhitni 
muhofaza etish, aholini ijtimoiy himoya qilish sohasida nazoratni amalga 
oshiradilar. Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashi, viloyat, tuman, shahar 
hokimi o’zlari idora qilayotgan hududdagi mulkchilikning turli shakliga asoslangan 
korxonalar uchun O’zbekiston Respublikasining qonunlarida nazarda tutilmagan, 
tadbirkorlik va xo’jalik faoliyatini erkin yuritishga to’siqinlik qiladigan cheklovlarni 
joriy etishga haqli emaslar‖. 
 
 
 
shaharda mavjud bo’lib, iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishga xizmat qiluvchi boshqa mulk tashkil etadi. Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashi va viloyat, tuman, shahar hokimi mutloq O’zbekiston Respublikasi mulkida bo’lgan davlat mulki obyektlariga nisbatan ishlab chiqarish va ijtimoiy obyektlarni samarali joylashtirish, tabiiy va mehnat resurslaridan oqilona foydalanish, atrof-muhitni muhofaza etish, aholini ijtimoiy himoya qilish sohasida nazoratni amalga oshiradilar. Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashi, viloyat, tuman, shahar hokimi o’zlari idora qilayotgan hududdagi mulkchilikning turli shakliga asoslangan korxonalar uchun O’zbekiston Respublikasining qonunlarida nazarda tutilmagan, tadbirkorlik va xo’jalik faoliyatini erkin yuritishga to’siqinlik qiladigan cheklovlarni joriy etishga haqli emaslar‖.  
Yuqoridagi Qonunning 8-moddasiga muvofiq esa ―Xalq deputatlari viloyat, 
tuman, shahar Kengashi davlat mulkini chegaralash natijasida o’ziga berilgan yoki 
qonunlarga muvofiq o’zi sotib olgan obyektlarga nisbatan mulkdor vakolatlarini 
to’liq amalga oshiradi. Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashining mol- 
mulki, 
mahalliy 
byudjetlarning 
mablag’lari 
va 
byudjetdan 
tashqari 
jamg’armalarning mablag’lari viloyat, tuman, shahar mulkidir. Viloyat, tuman, 
shahar ahamiyatiga ega bo’lgan muhandislik infratuzilmasi obyektlari va boshqa 
obyektlar, korxonalar va birlashmalar, xalq ta‘limi, sog’liqni saqlash, ijtimoiy 
ta‘minot, fan va madaniyat muassasalari, viloyat, tuman, shahar mablag’lari 
hisobidan tashkil etilgan yoki sotib olingan, shuningdek ulushbay asoslarda tashkil 
etilgan yoki sotib olingan yoxud xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashiga 
boshqa manbalardan bepul berilgan qimmatli qog’ozlar va moliya aktivlari viloyat, 
tuman, shahar mulki bo’lishi mumkin‖1. 
Mahalliy byudjetlar orqali xalq ta‘limi, sog’liqni saqlash, madaniyat va sport 
muasassalari, mahalliy hokimiyat boshqaruv organlari, kam ta‘minlangan oilalarga 
nafaqalar berish xarajatlari moliyalashtirib boriladi. 
―Mahalliy  davlat  hokimiyati  to’g’risidagi  Qonunning  81-moddasida2Xalq 
deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashi byudjetdan tashqari jamg’armalar 
tashkil etishi mumkinligi belgilab qo’yilgan, ularga quyidagilar kiritiladi: 
- fuqarolar, korxonalar, muassasalar, tashkilotlarning (bundan byudjet 
tashkilotlari mustasno) ixtiyoriy badallari va xayriyalari; 
- qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa byudjetdan tashqari mablag’lar. 
Mahalliy hokimiyat organlari viloyat, tuman, shahar byudjetdan tashqari 
jamg’armalarining mablag’lari shaxsiy g’azna hisobvaraqlarida turadi, olib 
qo’yilmaydi hamda tegishli xalq deputatlari Kengashi va hokimning qaroriga ko’ra 
sarflanadi. 
Shuni  alohida  ta‘kidlash  lozimki,  amaldagi  ―Mahalliy  davlat  hokimiyati 
to’g’risidagi O’zbekiston Respublikasi Qonuni 1993-yil 2-sentyabrda qabul qilingan 
bo’lib, mahalliy davlat hokimiyati organlari faoliyatida yuzaga keladigan dolzarb 
muammolarni hal qilishda ijobiy rol o’ynadi. Shu bilan birga, ushbu qonun qabul 
Yuqoridagi Qonunning 8-moddasiga muvofiq esa ―Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashi davlat mulkini chegaralash natijasida o’ziga berilgan yoki qonunlarga muvofiq o’zi sotib olgan obyektlarga nisbatan mulkdor vakolatlarini to’liq amalga oshiradi. Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashining mol- mulki, mahalliy byudjetlarning mablag’lari va byudjetdan tashqari jamg’armalarning mablag’lari viloyat, tuman, shahar mulkidir. Viloyat, tuman, shahar ahamiyatiga ega bo’lgan muhandislik infratuzilmasi obyektlari va boshqa obyektlar, korxonalar va birlashmalar, xalq ta‘limi, sog’liqni saqlash, ijtimoiy ta‘minot, fan va madaniyat muassasalari, viloyat, tuman, shahar mablag’lari hisobidan tashkil etilgan yoki sotib olingan, shuningdek ulushbay asoslarda tashkil etilgan yoki sotib olingan yoxud xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashiga boshqa manbalardan bepul berilgan qimmatli qog’ozlar va moliya aktivlari viloyat, tuman, shahar mulki bo’lishi mumkin‖1. Mahalliy byudjetlar orqali xalq ta‘limi, sog’liqni saqlash, madaniyat va sport muasassalari, mahalliy hokimiyat boshqaruv organlari, kam ta‘minlangan oilalarga nafaqalar berish xarajatlari moliyalashtirib boriladi. ―Mahalliy davlat hokimiyati to’g’risidagi Qonunning 81-moddasida2Xalq deputatlari viloyat, tuman, shahar Kengashi byudjetdan tashqari jamg’armalar tashkil etishi mumkinligi belgilab qo’yilgan, ularga quyidagilar kiritiladi: - fuqarolar, korxonalar, muassasalar, tashkilotlarning (bundan byudjet tashkilotlari mustasno) ixtiyoriy badallari va xayriyalari; - qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa byudjetdan tashqari mablag’lar. Mahalliy hokimiyat organlari viloyat, tuman, shahar byudjetdan tashqari jamg’armalarining mablag’lari shaxsiy g’azna hisobvaraqlarida turadi, olib qo’yilmaydi hamda tegishli xalq deputatlari Kengashi va hokimning qaroriga ko’ra sarflanadi. Shuni alohida ta‘kidlash lozimki, amaldagi ―Mahalliy davlat hokimiyati to’g’risidagi O’zbekiston Respublikasi Qonuni 1993-yil 2-sentyabrda qabul qilingan bo’lib, mahalliy davlat hokimiyati organlari faoliyatida yuzaga keladigan dolzarb muammolarni hal qilishda ijobiy rol o’ynadi. Shu bilan birga, ushbu qonun qabul  
qilingandan davrdan beri markaziy va mahalliy davlat hokimiyati organlari 
faoliyatining ham normativ-huquqiy, ham tashkiliy-amaliy jihatlari tubdan 
o’zgartirildi va qayta tashkil etildi. Shu sababli ushbu qonunga bir qator 
o’zgartirishlar va qo’shimchalar kiritish va uni takomillashtirish zarurati yuzaga 
keldi. Yangi qonun loyihasining asosiy maqsadi mahalliy davlat hokimiyati 
organlari vakolatlarini O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va boshqa 
qonunlariga mos ravishda muvofiqlashtirishdan iborat. Umuman olganda, qonun 
loyihasida quyidagi yo’nalishlarda o’zgartish va qo’shimchalar kiritilishi ko’zda 
tutilgan: 
 Mahalliy davlat hokimiyati organlarining asosiy vazifalari va vakolatlari; 
 
qilingandan davrdan beri markaziy va mahalliy davlat hokimiyati organlari faoliyatining ham normativ-huquqiy, ham tashkiliy-amaliy jihatlari tubdan o’zgartirildi va qayta tashkil etildi. Shu sababli ushbu qonunga bir qator o’zgartirishlar va qo’shimchalar kiritish va uni takomillashtirish zarurati yuzaga keldi. Yangi qonun loyihasining asosiy maqsadi mahalliy davlat hokimiyati organlari vakolatlarini O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va boshqa qonunlariga mos ravishda muvofiqlashtirishdan iborat. Umuman olganda, qonun loyihasida quyidagi yo’nalishlarda o’zgartish va qo’shimchalar kiritilishi ko’zda tutilgan:  Mahalliy davlat hokimiyati organlarining asosiy vazifalari va vakolatlari;  
 Toshkent shahri va viloyat hokimlarining aholi tomonidan saylanishi tizimi; 
 Mahalliy davlat hokimiyati organlarining moliyaviy imkoniyatlarini 
kengaytirish; 
 Hokimlarning aholi oldida hisobdorligi va hokimlarning faoliyatini 
baholash; 
 Xalq deputatlari tomonidan hokim, prokuror, sud raislari, ichki ishlar 
organlari rahbarlarining hisobotlarining eshitilishi; 
 Mahalliy davlat hokimiyati organlari faoliyatining iqtisodiy asoslari, 
jumladan,hududning 
rivojlanish 
strategiyasi, 
mahalliy 
byudjet, 
fiskal 
nomarkazlashtirish mexanizmlarini joriy etish; 
 Mahalliy davlat hokimiyati organlarining boshqa davlat organlari 
(O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senati, Vazirlar Mahkamasi, davlat 
boshqaruvi organlari, o’zini-o’zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat 
tashkilotlari va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlari) bilan o’zaro 
munosabatlari. 
Shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksining 4-bob, 27- 
moddasi bilan Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesining, xalq 
deputatlari viloyatlar va Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar Kengashlarining, 
28-moddasi bilan Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashining, viloyatlar 
va Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar hokimlarining, 30-moddasi bilan esa 
hududiy moliya organlarining byudjet sohasidagi vakolatlari belgilab  qo’yilgan. 
Kodeksning tegishli moddasiga ko’ra, Qoraqalpog’iston Respublikasi 
Jo’qorg’i Kengesi, xalq deputatlari viloyatlar va Toshkent shahar, tumanlar va 
shaharlar Kengashlari1: 
- Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetini, viloyatlar va Toshkent shahar 
mahalliy 
byudjetlarini, 
tumanlar 
va 
shaharlar 
byudjetlarini 
tegishincha 
Qoraqalpog‗iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar, 
tumanlar va shaharlar hokimlarining taqdimnomasiga muvofiq ko’rib chiqadi va 
qabul qiladi; 
 Toshkent shahri va viloyat hokimlarining aholi tomonidan saylanishi tizimi;  Mahalliy davlat hokimiyati organlarining moliyaviy imkoniyatlarini kengaytirish;  Hokimlarning aholi oldida hisobdorligi va hokimlarning faoliyatini baholash;  Xalq deputatlari tomonidan hokim, prokuror, sud raislari, ichki ishlar organlari rahbarlarining hisobotlarining eshitilishi;  Mahalliy davlat hokimiyati organlari faoliyatining iqtisodiy asoslari, jumladan,hududning rivojlanish strategiyasi, mahalliy byudjet, fiskal nomarkazlashtirish mexanizmlarini joriy etish;  Mahalliy davlat hokimiyati organlarining boshqa davlat organlari (O’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senati, Vazirlar Mahkamasi, davlat boshqaruvi organlari, o’zini-o’zi boshqarish organlari, nodavlat notijorat tashkilotlari va fuqarolik jamiyatining boshqa institutlari) bilan o’zaro munosabatlari. Shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksining 4-bob, 27- moddasi bilan Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesining, xalq deputatlari viloyatlar va Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar Kengashlarining, 28-moddasi bilan Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashining, viloyatlar va Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar hokimlarining, 30-moddasi bilan esa hududiy moliya organlarining byudjet sohasidagi vakolatlari belgilab qo’yilgan. Kodeksning tegishli moddasiga ko’ra, Qoraqalpog’iston Respublikasi Jo’qorg’i Kengesi, xalq deputatlari viloyatlar va Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar Kengashlari1: - Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjetini, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlarini, tumanlar va shaharlar byudjetlarini tegishincha Qoraqalpog‗iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar hokimlarining taqdimnomasiga muvofiq ko’rib chiqadi va qabul qiladi;  
- Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti, viloyatlar va Toshkent shahar 
mahalliy byudjetlari, tumanlar va shaharlar byudjetlarining tegishli davrdagi ijrosi 
to’g’risidagi hisobotlarni tegishincha Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar 
Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar hokimlarining 
taqdimnomasiga muvofiq har chorakda ko’rib chiqadi va tasdiqlaydi; 
- mahalliy soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarning stavkalarini qonun 
hujjatlarida belgilangan miqdorlar doirasida belgilaydi. 
Byudjet 
Kodeksining 
tegishli 
bob 
va 
moddalarida 
hududiymoliyaorganlariningbyudjetsohasidagivakolatlari (30-modda), mahalliy 
byudjetlarning daromadlari va xarajatlari tarkibi va ularning byudjet tizimi 
bo’g’inlari o’rtasida taqsimlash tartiblari belgilab berilgan. 
Xulosa qilib aytganda, keyingi yillarda byudjet amaliyotidagi o’zgarishlar, 
O’zbekiston  Respublikasi  Byudjet  Kodeksining  qabul  qilinishi,  ―Mahalliy  davlat 
 
- Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti, viloyatlar va Toshkent shahar mahalliy byudjetlari, tumanlar va shaharlar byudjetlarining tegishli davrdagi ijrosi to’g’risidagi hisobotlarni tegishincha Qoraqalpog’iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar, tumanlar va shaharlar hokimlarining taqdimnomasiga muvofiq har chorakda ko’rib chiqadi va tasdiqlaydi; - mahalliy soliqlar va boshqa majburiy to’lovlarning stavkalarini qonun hujjatlarida belgilangan miqdorlar doirasida belgilaydi. Byudjet Kodeksining tegishli bob va moddalarida hududiymoliyaorganlariningbyudjetsohasidagivakolatlari (30-modda), mahalliy byudjetlarning daromadlari va xarajatlari tarkibi va ularning byudjet tizimi bo’g’inlari o’rtasida taqsimlash tartiblari belgilab berilgan. Xulosa qilib aytganda, keyingi yillarda byudjet amaliyotidagi o’zgarishlar, O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksining qabul qilinishi, ―Mahalliy davlat  
hokimiyati to’g’risidagi 913-XII-sonli Qonunga qator o’zgartirishlar 
kiritilishi, har  moliyaviy  yil  uchun  O’zbekiston  Respublikasi  
Prezidentining  ―O’zbekiston Respublikasining asosiy makroiqtisodiy 
ko’rsatkichlari prognozlari va davlat byudjeti parametrlari to’g’risidagi 
Qarorlarida davlat byudjetining shakllanishi va ijro etilishi bo’yicha norma 
va tartib-taomillarning o’zgarishi bilan davlat byudjeti va byudjet 
munosabatlarini tashkil etishninghuquqiyasoslari takomillashib bormoqda. 
Bu holatlar davlat byudjeti amal qilishini yangi sifat pog’onasiga ko’tardi 
va byudjet resurslarining chegaralanganligi sharoitida butun mamlakatni 
va uning alohida hududlarini ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishda davlat 
byudjetidan 
samarali 
foydalanish, 
barcha 
darajadagi 
byudjetlar 
daromadlarining barqarorligini va xarajatlarining oqilona ijrosini 
ta‘minlash masalalariga yangicha talablarni qo’ymoqda. 
 
 
 
 
 
 
 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI 
 
1. Davlat moliyasini isloh etishning dolzarb muammolari. Respublika ilmiy-
amaliy konferentsiyasi materiallari  
2.  T.: HUMOYUN ISTIQLOL MO‘JIZASI 
3. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 
4.  O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2017 y 
5. Byudjet kodeksi 
6. www.lex.uz 
7. www.ziyo.net  
hokimiyati to’g’risidagi 913-XII-sonli Qonunga qator o’zgartirishlar kiritilishi, har moliyaviy yil uchun O’zbekiston Respublikasi Prezidentining ―O’zbekiston Respublikasining asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlari prognozlari va davlat byudjeti parametrlari to’g’risidagi Qarorlarida davlat byudjetining shakllanishi va ijro etilishi bo’yicha norma va tartib-taomillarning o’zgarishi bilan davlat byudjeti va byudjet munosabatlarini tashkil etishninghuquqiyasoslari takomillashib bormoqda. Bu holatlar davlat byudjeti amal qilishini yangi sifat pog’onasiga ko’tardi va byudjet resurslarining chegaralanganligi sharoitida butun mamlakatni va uning alohida hududlarini ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishda davlat byudjetidan samarali foydalanish, barcha darajadagi byudjetlar daromadlarining barqarorligini va xarajatlarining oqilona ijrosini ta‘minlash masalalariga yangicha talablarni qo’ymoqda. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI 1. Davlat moliyasini isloh etishning dolzarb muammolari. Respublika ilmiy- amaliy konferentsiyasi materiallari 2. T.: HUMOYUN ISTIQLOL MO‘JIZASI 3. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 4. O‘zbekiston Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 2017 y 5. Byudjet kodeksi 6. www.lex.uz 7. www.ziyo.net