Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosati va iqtisodiyotni barqaror
rivojlantirish sharoitlarini shakllantirish.
MUNDARIJA:
Kirish
1.
Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosati haqida
2.
Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosatida asosiy makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar
3.
O’zbekistonda makroiqtisodiyotni barqaror rivojlantirish siyosati
4.
O’zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy o’sishni ta’minlash omillari va
natijalar
5.
O’zbekistonda iqtisodiyotini barqaror rivojlantirishda makroiqtisodiy
dasturlarni ishlab chiqish va amalga oshirish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1
KIRISH.
Kurs ishi mavzusining dolzarbligi: Makroiqtisodiy barqarorlik va yalpi
ishlab chiqarishning yuqori o‘sish sur’atlarini ta’minlash orqali aholining turmush
farovonligi darajasini o‘stirish davlat iqtisodiy siyosatida bosh maqsad bo‘lib
hisoblanadi. Zamonaviy taraqqiyot jarayonlari iqtisodchi kadrlardan
makroiqtisodiy nazariya va eng zamonaviy makroiqtisodiy konsepsiyalar bilan
yaxshi tanish bo‘lishni, makroiqtisodiy tahlil malakasiga, nazariy bilimlarni
amaliyot bilan bog‘lash ko‘nikmalariga ega bo‘lishni talab etadi. Shu sababli ham
makroiqtisodiy jarayonlarning kechishi qonuniyatlarini, makroiqtisodiy
muammolarni, makroiqtisodiy siyosat yuritgan holda ularni yechish yo‘llarini turli
modellar vositasida mantiqiy izchillikka amal qilgan holda tahlil qilish, dolzarb
vazifadir. Iqtisodiyotni butunlay yangi tartiblar asosida isloh qilish uning rivojida
nomutanosibliklar bo'lishi va tanglik holatlarning kelib chiqishiga muqarrar qilib
quyadi. Shu sababli iqtisodiyotni barqarorlashtirish, bozor iqtisodiyotiga o'tish
jarayonida uni jonlantirish va bir tekis rivojlantirish yo'lidagi qonuniy bosqichdir.
U iqtisodiy rivojlanish butunlay inqirozga uchrashiga chap berish uchun ishlab
chiqarshi chiqarilayotgan mahsulot tarkibini o'zgartirishiga, ya'ni tangli
hodisalariga barham berishga yo'naltiriladi. Respublikada barqarorlashtirish
siyosatidan ko'zda tutilgan maqsad eng avvalo, makroiqtisodiyotda muvozanati
saqlash, ishlab chiqarishni keskin darajadaa pasayishining oldini olish va ommaviy
ishsizlikning kelib chiqishiga yo'l qo'ymasliqdan iborat bo'ladi. Shu bilan birga bu
siyosat pul emissiyasining boshqarish, uning qadrsizlanishining oldini olish,
mamlakat to'lov balansini bir me'yorda saqlash kabi maqsadlarni ham uz ichiga
oladi.
Respublikada barqarorlashtirish siyosatini ishlab chiqish jahon tajribasida
sinalgan yondashuvlar hisobga olib ishlab chiqarish sohalariga o'simlik beriladi.
Moddiy ishlab chiqarish sohalarining rivojlanishida ularni tarkibiy qayta qurish
ham ko'zda tutiladi. Bunda asosiy e'tibor katta istiqbolga ega bo'lgan, butui xalq
2
xo'jaligining rivojlanish tamoyillariii belgilab beradigan yetakchi tarmoq va
sohalarga qaratiladi.
Birinchi Prezideitimiz I.A. Karimov ta'kidlab o'tganlaridek «Tarkibiy
tuzilishda chuqur o'zgarishlarni amalga oshirish makroiqtisodiy barqarorlikka
erishishning, istiqbolda O'zbekistonning barqaror iqtisodiy o'sishini va aholi
farovonligini ta'minlashning, jahon iqtisodiy tizimi qo'shilishning eng asosiy
shartlaridan biridir.»Iqtisodiyotda zarur tarkibiy o'zgarishlarni amalga oshirguncha
ishlab chiqarishni orqaga ketshiiga barh1am berish eng muhim maqsad bo'lib
qoladi.
Mavzuning o’rganilganlik darajasi Makroiqtisodiy barqarorlik va
iqtisodiy barqarorlikni xorijiy iqtisodchi olimlar - Dolan E., Ergin D., Idrisov A.,
Kartishev S., Keyns J., Kossov V., Kempbell R., Kempbell K., Lipsits I.,
Makkonell K., Milovidov V., Samuelson P., Xavranek P., Fisher S., Fridmen M. va
boshqalarning asarlarida ko’rib o’tilgan.
Mamlakatimiz iqtisodchi olimlaridan A.O’lmasov, A.Vaxobov, N.Haydarov,
D.G’ozibekov, N.Karimovlarning ilmiy tadqiqot ishlarida iqtisodiyotga etarlicha
yoritib berilgan.
Kurs ishining asosiy maqsadi. Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosaati
va iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish sharoitlarini shakllantitish mavzusini
nazariy jihatdan yoritish hamda asoslab berish hisoblanadi.
Kurs ishining vazifasi Bu maqsadni amalga oshirish uchun quyidagi
vazifalarni hal qilish belgilanadi:
Mamlakatimizning makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosati
Asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlar
O’zbekistonda iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish
Davlatimizda iqtisodiy o’sishni ta’minlash omillari va natijalar
O’zbekistonda iqtisodiyotini barqaror rivojlantirishda makroiqtisodiy
dasturlarni ishlab chiqish va amalga oshirish.
3
Kurs ishi tarkibi. Mazkur ish “Kirish”, Asosiy qism, “Xulosa” hamda
foydalaniladigan adabiyotlar ruyhatidan iborat.
ASOSIY QISM.
1. Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosati haqida.
Makroiqtisodiy barqarorlik – iqtisodiyotning barqaror o‘sishi hamda aholi
faravonligi oshishining kafolatidir. Mamlakatda inflyasiya darajasini pasaytirish
Markaziy banklarning bosh maqsadiga aylangan. Inflyasiyaning yuqori darajada
namoyon bo‘lishi iqtisodiy o‘sishning sekinlashiga va aholi daromadlarining real
qiymatining tushib ketishiga olib keladi. O‘zbekiston Respublikasining
mustaqillikdan keyingi davrida yuqori inflyasiya darajasi kuzatilganligi va
faqatgina 2003-2016 yillarda inflyasiya bitta raqam bilan ifodalanishiga erishgan.
Ammo 2017 yildan mamlakatimizda inflyasiya darajasining oshishi kuzatilgan.
Bunga yillar davomida yig‘ilib qolgan muammolarni, hususan keng qamrovli
davlat dasturlarining bajarilishi, naqd pul masalasining xal etilishi, milliy
valyutamizning erkin konvertirlanishi ta’minlanishi va boshqa shu kabi dolzarb
masalalarni sabab sifatida keltirishimiz mumkin.Ikkinchi Jahon urushidan keyin
markaziy banklarning iqtisodiyotdagi ahamiyati kuchayib bordi. Ular yuqorida
keltirgan maqsadga erishish yo‘lida bir qancha usullardan foydalanishgan.
Jumladan 1970 yillardagi “neft inqirozi” natijasida ko‘plab rivojlangan davlatlar
iqtisodiyotida kuzatilgan yuqori darajadagi inflyasiyaga Markaziy banklar asosan
pul massasi o‘sishini targetlash orqali kurashgan va bu o‘zining ijobiy natijasini
bergan. Ammo 1990 yildan keyin markaziy banklar inflyasiyani bilvosita emas
balki bevosita tartibga solish uchun to‘g‘ridan-to‘g‘ri inflyasiyani targetlashga
o‘tishgan. Hususan, O‘zbekiston Respublikasi Markaziy banki inflyasiya darajasini
2021 yilda 10 foizgacha pasaytirish hamda 2023 yilda 5 foiz darajadagi doimiy
inflyasion maqsadni (target) o‘rnatish yo‘li bilan 2020 yilning 1 yanvaridan
boshlab pul-kredit siyosati mexanizmlarini bosqichma-bosqich inflyasion
targetlash rejimiga o‘tkazishni o‘z oldiga maqsad qilib ko‘ygan. Bunga
Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyevning 2017 yil 13 sentyabrdagi “Pul-kredit
4
siyosatini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-3272-sonli2
Qarori asos bo‘lganligini ta’kidlashimiz lozim. Inflyasion targetlash asosidagi
g‘oya shvetsiyalik iqtisodchi, kapital, narx darajasi va ish xaqining umumiy
nazariyasini ilmiy tadqiq qilgan olim Viksell Knutga ta’luqlidir. K.Viksell 1896
yilda Shvetsiya iqtisodchilar assotsiatsiyasida Markaziy bankning bosh maqsadi
milliy valyutani tovar va xizmatlarga nisbatan barqarorligini ta’minlash
hisoblanishi kerakligini ta’kidlab o‘tgan. O‘sha davrda Markaziy banklar milliy
valyutaning iste’mol tovarlariga qaraganda oltin narxiga nisbatan barqarorligini
saqlashni bosh maqsad sifatida bilishgan. Uning bu qarashlari 1914 yilga qadar,
ya’ni oltin standartida inqiroz kuzatilganiga qadar qo‘llab-quvvatlanmagan. 1931
yilda Shvetsiya Riks banki bu olimning milliy valyuta barqarorligini iste’mol
tovarlariga nisbatan ta’minlash kerakligini amaliyotga joriy qildi va 1931 yil
sentyabr oyida o‘z oldiga bosh maqsad sifatida mamlakatda narx barqarorligini
ta’minlash qilib belgiladi. 1938 yilda Shvetsiya Riks banki narx darajasining
barqarorligini ta’minlashga erishib, iste’mol tovarlar narxini 1928 yildagi narx
darajasiga qaytarishga muvaffaq bo‘lgan. Shunday qilib, biz Shvetsiyani
inflyasiyani targetlagan davlatlar ichida birinchilardan bo‘lganligini keltirishimiz
mumkin. Chunki, inflyasion targetlash xususiyatlari bilan 1931 yilda Shvetsiya
Riks bankining narx barqarorligini ta’minlash xususiyatlari bir-biriga juda yaqin
hisoblanadi.
Yuqorida ta’kidlaganimizdek, 1990 yilda Yangi Zelandiya birinchilardan
bo‘lib inflyasion targetlashga o‘tgan bo‘lsa, 2005 yilga qadar asosan industrial
rivojlangan davlatlar Markaziy banklari bu kabi targetlashga o‘tishgan. 2005
yildan hozirgi davrga qadar inflyasion targetlashga o‘tgan davlatlar qatorida
rivojlanayotgan davlatlarning ulushi katta qismni tashkil etmoqda. Oxirgi yillarda
turli davlatlar Markaziy banklari valyuta kursini targetlashdan yoki pul massasi
o‘sishini targetlashdan ko‘ra to‘g‘ridan-to‘g‘ri inflyasiyani targetlashni o‘z oldiga
asosiy maqsad sifatida belgilamoqda. Hususan, 2010 yilda Xalqaro Valyuta
Fondiga a’zo davlatlar Markaziy banklarining 16,4 foizi inflyasion targetlash
rejimiga o‘tishgan bo‘lsa, 2018 yilga kelib, 21,4 foiz davlatlar Markaziy banklari
5
inflyasion targetlash rejimini amaliyotga qo‘llashgan. Ajablanarlisi bu jarayon
doimiy o‘sish tendensiyasiga ega bo‘lmoqda. Bundan, dunyoning ko‘pchilik
davlatlari almashinuv kursini targetlash effekt bermayotganligini va inflyasiyani
to‘g‘ridan-to‘g‘ri targetlash lozimligini tan olayotganligi borasida xulosa chiqarsak
bo‘ladi. Bir qator mutaxassislarning fikriga ko‘ra, ko‘plab mamlakatlarning pul-
kredit siyosatini inflyasion targetlash sifatida izohlash mumkin. Masalan,
Amerikaning Stendforsk Universitetining mashhur professori Dj.Teylor, Amerika
Qo‘shma Shtatlarining pul-kredit siyosati inflyasion targetlashning empirik qoidasi
sifatida tavsiflanadi, deb hisoblaydi. Ushbu qoidaga binoan, Federal Zaxira Tizimi
YaIM o‘zgarishining uning potensial ko‘rsatkichidan chetlashishiga hamda mavjud
inflyasiya darajasining prognoz ko‘rsatkichidan chetlashishiga javoban, tizimli
ravishda federal fond foiz stavkani (federal Fund Rate) to‘g‘irlab boradi. Nima
uchun bir qator mamlakatlar uchun inflyasion targetlash rejimiga o‘tish zamon
talabi bo‘lib qolmoqda? O‘ylaymizki, ko‘pchilik davlatlar uchun, shuningdek
aksariyat olimlar uchun, mamlakatda narxlarning barqarorligiga (ya’ni past va bir
maromdagi inflyasiya darajasiga) erishish, iqtisodiy o‘sishni ta’minlovchi birinchi
omil hisoblanadi. Amaliyot esa shuni ko‘rsatmoqda-ki, iqtisodiy siyosatning, ya’ni
bandlikning yuqori darajasi yoki yalpi ishlab chiqarishning o‘sishi kabi
maqsadlarga erishish yo‘lidagi sa’y-harakatlar, barqaror narxlar tamoyiliga zid
kelmoqda. Ba’zi bir iqtisodchilar, pul-kredit siyosati yordamida birdaniga bir
necha maqsadlarda harakat qilishi, inflyasiyaning o‘sishiga olib keladi, deb
hisoblaydilar. Inflyasion targetlash, inflyasiya hali o‘zi haqida bildirmasdan turib,
inflyasion choralar ko‘rish imkonini beradi. Iqtisodiy nazariyaga ko‘ra, inflyasion
targetlash yetarli darajada oddiy jarayon hisoblanadi. Uning mohiyati quyidigidan
iborat: Markaziy bank kutilayotgan inflyasiya dinamikasining prognozini
belgilaydi; inflyasion prog3noz inflyasiyaning maqsadli ko‘rsatkichlari (imkon
qadar erishilishi kutilayotgan) bilan taqqoslanadi; inflyasion prognoz hamda
inflyasiyaning maqsad ko‘rsatkichlari o‘rtasidagi farq pul-kredit siyosatida
qanchalik tuzatishlar olib borilishi kerakligi haqida darak beradi. Inflyasion
targetlashning mohiyati shundan iboratki, bunda Markaziy bank inflyasiyaning
6
maqsadli ko‘rsatkichini belgilaydi, va unga erishish uchun barcha instrumentlardan
foydalanadi. Inflyasion targetlashdan foydalanayotgan mamlakatlar, Markaziy
banklar murojaat qiladigan standart usullarga qaraganda pul-kredit siyosatining
samaradorligini oshirishga yordam beradi, deb hisoblaydilar.ta'miplash, va
iqtisodiyot tarkibiy tuzilishini o'zgartirish vazifalari.
Iqtisodiyotni butunlay yangi tartiblar asosida isloh qilish uning rivojida
nomutanosibliklar bo'lishi va tanglik holatlarning kelib chiqishiga muqarrar qilib
quyadi. Shu sababli iqtisodiyotni barqarorlashtirish, bozor iqtisodiyotiga o'tish
jarayonida uni jonlantirish va bir tekis rivojlantirish yo'lidagi qonuniy bosqichdir.
U iqtisodiy rivojlanish butunlay inqirozga uchrashiga chap berish uchun ishlab
chiqarshi chiqarilayotgan mahsulot tarkibini o'zgartirishiga, ya'ni tangli
hodisalariga barham berishga yo'naltiriladi. Rsspublikada barqarorlashtirish
siyosatidan ko'zda tutilgan maqsad eng avvalo, makroiqtisodiyotda muvozanati
saqlash, ishlab chiqarishni keskin darajadaa pasayishining oldini olish va ommaviy
ishsizlikning kelib chiqishiga no'l ko'ymasliqdan iborat bo'ladi. Shu bilan birga bu
siyosat pul emissiyasining boshqarish, uning qadrsizlanishining oldini olish,
mamlakat to'lov balansini bir me'yorda saqlash kabi maqsadlarni ham uz ichiga
oladi. Respublikada barqarorlashtirish siyosatini ishlab chiqish jahon tajribasida
sinalgan yondashuvlar hisobga oliiib ishlab chiqarish sohalariga o'simlik beriladi.
Modsiy ishla chiqarish sohalarining rivojlaiishida ularni tarkibiy qayta qurish ham
ko'zda tutiladi. Bunda asosiy e'tibor katta istiqbolga ega bo'lgan, butui xalq
xo'jaligining rivojlanish tamoyillariii belgilab beradigan yetakchi tarmoq va
sohalarga qaratiladi.
Birinchi Prezideitimiz I.A. Karimov ta'kidlab o'tganlaridek «Tarkibiy
tuzilishda chuqur o'zgarishlarni amalga oshirish makroiqtisodiy barqarorlikka
erishishning, istiqbolda O'zbekistonning barqaror iqtisodiy o'sishini va aholi
farovonligini ta'minlashning, jahon iqtisodiy tizimi qo'shilishning eng asosiy
shartlaridan biridir.»Iqtisodiyotda zarur tarkibiy o'zgarishlarni amalga oshirguncha
ishlab chiqarishni orqaga ketshiiga barham berish eng muhim maqsad bo'lib
7
qoladi. Shu sababli rsspublikamizda kekingi yillarda makroiqtisodiy barqarorlikni
ta'minlash orqali iqtisodiy o'sishga erishildi. 2019 yilda ishlab chiqarilgan yalpi
ichki mahsulot 2018 yilga nisbatan 104.4 foizni tashkil etadi. Sanoatda muayyan
ijobiy tarkibiy o'zgarishlar amalga oshirilishi natijasida, uning mahsuloti 2019 yil
oldingi 0,1ga nisbatan 105,8 foizni tashkil qildi. Sanoatning yetakchi asosiy
tarmoqlari ayniqsa barqaror rivojlandi. Tarkibiy qayta qurishlar asosida butunlay
yangi xalq xo'jalik majmuasini bunyod etish birinchi navbatda eng muhim
maroiqtisodiy va takror ishlab chiqarish nisbatlarini tartibga solishni zarur qilib
qo'yadi. Bunda asosiy e'tibor iqtisodiyotning tarmoq tuzilishi, hududlarning
tarkibiy tuzilishini takomillashtirishga qaratiladi.Tarkibiy siyosatning hududiy
jihatlari odamlar turmush darajasida vujudga kelgan hududiy nomutanosiblikni
bartaraf etish, resurslar va ishlab chiqarish imkoniyatlaridan samarali
foydalanishdni ta'minlash katta ahamiyatga ega. Iqtisodiyotning tarkibiy
tuzilishidagi qayta qurishda ishlab chiqarilayotgan mahsulot turiii o'zgarirish,
uning sifatini yaxshilash va mahsulox tayyorlashga kstadigan jami xarakatlarni
kamaytirish talablari ham hisobga olinadi.
2. Makroiqtisodiy barqarorlashtirish siyosatida asosiy makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar.
Mamlakatning makroiqtisodiy holati ijtimoiy ishlab chiqarish,inflyatsiya,
ishsizlik hamda bandlik, aholining moddiy farovonligi darajasi va boshqalar bilan
belgilanadi.Makroiqtisodiy holatni aks ettiruvchi asosiy ko‘rsatkichlar quyidagilar
hisoblanadi:
— yalpi ijtimoiy mahsulot, yalpi milliy mahsulot, yalpi ichki mahsulot,
milliy daromad;
—
davlat byudjeti taqchilligi, deflyator, iste’mol baholar
indeksi,inflyatsiyaning o‘sish sur’ati;
8
— ishsizlik darajasi va ishsizlar soni, aholining ish bilan bandligi
darajasi;
—
aholining moddiy ne’matlar va xizmatlar iste’moli hajmi, uning
jamg‘armalari, ish haqining quyi miqdori va boshqalar.
Bu ko‘rsatkichlar iqtisodiy tizimning umumiy holatini ifodalab,ijtimoiy
ishlab chiqarishdagi barcha qatnashuvchilar (korxona, tarmoq, mintaqa, davlat) va
uy xo‘jaligi faoliyatlari natijasida aniqlanadi. Ular mamlakatning iqtisodiy
imkoniyatlarini, uning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish istiqbollarini baholash uchun
ishlatiladi.
Yalpi milliy mahsulot (YAMM) – milliy xo‘jaliklarda bir yil davomida
vujudga keltirilgan va bevosita iste’molchilarga borib tushishi mumkin bo‘lgan
tayyor pirovard mahsulot va xizmatlarning bozor bahosidagi qiymatidan iborat
bo‘ladi. YAMM milliy iqtisodiyotda yil davomida ishlab chiqarilgan barcha
pirovard mahsulot (xizmat)larning bozor baholaridagi summasi demakdir. Joriy
yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulotlar sotilmasligi mumkin, ularning bir
qismi zaxiralarni to‘ldiradi. Shu sababdan YAM4M hajmini hisoblab topishda
zaxiralarning har qanday o‘sishi hisobga olinishi zarur, chunki YAMM yordamida
joriy yildagi barcha mahsulotlar (sotilganva sotilmagan) hisobga olinadi. Milliy
ishlab chiqarishning yalpi hajmini to‘g‘ri hisoblab chiqish uchun mazkur yilda
ishlab chiqarilgan barcha mahsulot va xizmatlar bir marta hisobga olinishi kerak.
YAMM hajmini topishda sotilgan va qayta sotilgan mahsulotlarni ko‘p marta
hisobga olishni bartaraf qilish uchun xo‘jalikning barcha tarmoqlarida yaratilgan,
qo‘shilgan qiymatlar yig‘indisi olinadi. Qo‘shilgan qiymat — korxona tomonidan
ishlab chiqarilgan mahsulot qiymatidan yetkazib beruvchilardan sotib olingan va
iste’mol qilingan xom ashyo va materiallar qiymati chiqarib tashlangandan keyin
qolgan qismining bozor qiymatidir.
Boshqacha aytganda, qo‘shilgan qiymat korxona yalpi mahsulotidan yoki
ishlab chiqargan mahsulotining bozor narxidan (amortizatsiya ajratmasidan
tashqari) joriy moddiy xarajatlar chiqarib tashlangan miqdoriga teng. YAMM
yordamida milliy iqtisodiyotda tovar va xizmatlar ishlab chiqarish yillik hajmini
9
hisoblashga harakat qilinadi. YAMM yil davomida ishlab chiqarilgan barcha
pirovard tovarlar va xizmatlarning bozor bahosidagi summasi bo‘lganligi uchun
tovarning o‘zi, uning nafliligi ko‘paymagan holda baholar oshishi evaziga uning
hajmi ortib ketishi mumkin. Bahodan ishlab chiqarish umumiy hajmining har xil
elementlarini yagona umumiy asosga keltirishning eng keng tarqalgan ko‘rsatkichi
sifatida foydalaniladi. Shuning uchun yalpi milliy mahsulotga baho berishda
nominal va real milliy mahsulot hisobga olinadi. Joriy bozor baholarida
hisoblangan milliy mahsulot nominal milliy mahsulot, o‘zgarmas baholarda
hisoblangan milliy mahsulot esa real milliy mahsulot deb yuritiladi. Har xil
yillarda ishlab chiqarilgan YAMM qiymatini faqat narx o‘zgarmagan taqdirda
o‘zaro taqqoslash mumkin bo‘ladi. Bundan tashqari narx darajasi bizga
iqtisodiyotda inflyatsiya (narx darajasining o‘sishi) yoki deflyatsiya (narx
darajasinin kamayishi) qanday o‘rin tutganligi va miqyosini bilish imkonini beradi.
Narx darajasi indeks shaklida ifodalanadi. Narx indeksi joriy yildagi ma’lum
guruh tovarlar va xizmatlar to‘plami narxlari summasini xuddi shunday tovarlar va
xizmatlar miqdorining bazis davrdagi narxlar summasiga taqqoslash orqali
hisoblanadi. Taqqoslashning boshlang‘ich davri “bazis yil” deyiladi. Fikrimizni
formula shakliga keltirsak, u quyidagicha ko‘rinish oladi:
Narx indeksi joriy yildagi istemo tovarlari narxi : Bazis yildagi istemol
tovarlar narxi x 100 Amaliyotda qator har xil tovar va xizmatlar to‘plami yoki
iste’molsavati narx indeksi hisoblanadi. G‘arb mamlakatlari, shuningdek, AQShda
bu indekslar ichida eng keng qo‘llaniladigani iste’mol tovarlari savati narxlari
indeksi bilan aniqlanadi. Uning yordamida ti pik shahar aholisi sotib oladigan
iste’mol tovar va xizmatlarning 300 turini o‘z ichiga oluvchi bozor savatining qayd
qilingan narxlari hisoblanadi. Biroq narxning umumiy darajasini hisoblash uchun
YAMM narx indeksidan foydalaniladi. YAMM narx indeksi ancha keng tushuncha
bo‘lib, u o‘z ichiga nafaqat iste’mol tovarlari, balki investitsion tovarlar, davlat
tomonidan sotib olinadigan hamda xalqaro bozorda sotilgan va sotib olingan
tovarlar, shuningdek, xizmatlar narxlarini ham oladi. YAMM narx indeksi nominal
YAMMni real YAMMga aylantirib hisoblash imkoniyatini beradi.Nominal
10
YAMM shu mahsulot ishlab chiqarilgan davrda amal qilib turgan baholarda
ifodalangan ishlab chiqarish hajmini bildiradi. Ma’lum yil uchun YAMM narx
indeksini qanday qilib hisoblash mumkinligini ko‘rsatuvchi oddiy shartli misol
keltiramiz. 2002 yil respublikamiz xalq xo‘jaligida 3104,5 mlrd. so‘mlik YAIM
ishlab chiqarilgan. 2001 yilda YAIM qiymati 2128,7 mlrd. so‘mni tashkil qilgan.
2002 yilga YAMM narx indeksini aniqlash uchun 2002 yildagi mahsulotlar
narxlari summasini xuddi shu hajmdagi va turdagi tovarlarning 2001 yil narxlari
summasiga bo‘lish zarur, ya’ni 3104,5:2128,7 = 1,5 yoki 150,0 foiz. Agar biz
YAMM narx indeksini qator yillar uchun hisoblasak, olingan indekslar bizga ularni
solishtirib tahlil qilish imkonini beradi. Joriy yildagi nominal YAMMni real
YAMMga aylantirishning to‘g‘ridan to‘g‘ri usuli nominal YAMMni narx indeksi
(NI)ga bo‘lishdir, ya’ni: Real YAMM = nominal YAMM/NI Iqtisodiyotda yillik
ishlab chiqarish hajmining ko‘rsatkichi YAMM bilan birga uning tarkibiy qismlari
sifatida hisoblanishi mumkin bo‘lgan bir qator o‘zaro bog‘liq ko‘rsatkichlar ham
mavjudki, ular milliy iqtisodiyotning turli tomonlarini tavsiflab beradi. YAMM
ko‘rsatkichiga sof eksport (eksport va import o‘rtasidagi farq) kiradi. Biroq turli
mamlakatlarda tashqi savdo faoliyatining salmog‘i keskin farqlanadi. Shu sababli
milliy iqtisodiyot rivojlanish darajasini taqqoslash uchun ichki milliy mahsulot
(IMM) ko‘rsatkichidan foydalaniladi. IMM ma’lum vaqt davomida (bir yilda)
mamlakat hududida ishlab chiqarilgan va iste’mol qilishga tayyor pirovard
mahsulot va xizmatlarning bozor baholaridagi qiymatidir. U barcha qo‘shilgan
qiymatlar yig‘indisi sifatida chiqadi. YAMM va IMM ishlab chiqarish yalpi
hajmining ko‘rsatkichlari sifatida bitta muhim kamchilikka ega. Ular mazkur yilda
ishlab chiqarish jarayonida foydalanilgan asosiy kapitalning o‘rnini qoplash uchun
zarur bo‘lgan qiymatni ham o‘z ichiga oladi. YAMMdan joriy yilda ishlab
chiqarish jarayonida iste’mol qilingan asosiy kapital qiymati yoki yillik
amortizatsiya summasi ayirib tashlansa sof milliy mahsulot (SMM) ko‘rsatkichi
hosil bo‘ladi.YAMM — amortizatsiya yillik summasi = SMM Shunday qilib,SMM
amortizatsiya ajratmasi summasiga kamaytirilganYAMM sifatida chiqadi.
11
SMM qiymatiga davlat tomonidan o‘rnatiladigan egri soliqlar summasi
kiradi. Egri soliqlar korxona tomonidan o‘rnatiladigan bahoga qo‘shimcha
hisoblanadi. Bunday soliqlarning og‘irligi iste’molchi zimmasiga tushadi, shuning
hisobiga o‘z daromadining bir qismini yo‘qotadi. Shu sababdan hozirgi davrda
hisob tizimida SMMdan egri soliqlar chiqarib tashlansa milliy daromad (MD)
ko‘rsatkichi hosil bo‘ladi deb ko‘rsatiladi. Ya’ni: SMM – biznesga egri soliq =
milliy daromad.Amaliyotda ishlab chiqarilgan va foydalanilgan MD farqlanadi.
Ishlab chiqarilgan MD yangidan yaratilgan tovar va xizmatlar qiymatining butun
hajmidir. Foydalanilgan MD ishlab chiqarilgan MDdan yo‘qotishlar (tabiiy ofatlar,
saqlashdagi yo‘qotishlar va h.k.) va tashqi savdo qoldig‘I chiqarib tashlangan
miqdorga teng.Bizning amaliyotda MD iste’mol va jamg‘arish fondiga ajratiladi.
Iste’mol fondi milliy daromadning jamiyat a’zolarining moddiy va ma’naviy
ehtiyojlarini hamda butun jamiyat ehtiyojlarini (ta’lim, mudofaa va h.k.)
qondirishni ta’minlashga ketadigan qismi bo‘lsa, jamg‘arish fondi milliy
daromadning ishlab chiqarishni rivojlantirishni ta’minlaydigan qismidir.Milliy
daromadni daromadlarning barcha turlarini (amortizatsiya ajratmasi va biznesga
egri soliqlardan tashqari) qo‘shib chiqish yo‘li bilan ham aniqlash mumkin. Milliy
daromadning bir qismi, jumladan,ijtimoiy sug‘urtaga ajratmalar, korxona
foydasiga soliqlar va korxonaning taqsimlanmaydigan foydasi amalda uy
xo‘jaliklari qo‘liga kelib tushmaydi. Shuningdek, uy xo‘jaliklari oladigan
daromadning bir qismi, masalan,ijtimoiy to‘lovlar ham ular qilgan mehnatining
natijasi hisoblanmaydi.
Shaxsiy daromad ko‘rsatkichini topish uchun milliy daromaddan uy
xo‘jaliklari qo‘liga kelib tushmaydigan daromadlarning yuqoridagi uchta turini
(ishlab topilgan) chiqarib tashlashimiz hamda joriy mehnat faoliyatining natijasi
hisoblanmagan daromadlarni unga qo‘shishimiz zarur. Shaxsiy daromad soliqlari
to‘langandan so‘ng, uy xo‘jaliklarining to‘liq tasarrufida qoladigan daromad
shakllanadi. Soliqlar to‘langandan keyingi daromad shaxsiy daromaddan shu
daromad hisobidan to‘lanadigan soliqlar miqdorini chiqarib tashlash yo‘li bilan
hisoblanadi. Soliqlar to‘langandan keyingi daromad uy xo‘jaliklari eng oxirida ega
12
bo‘ladigan daromad hisoblanib, alohida shaxs va oilalar o‘z tasarrufida bu
daromadlarning bir qismini iste’mol uchun sarflaydi, boshqa qismini jamg‘armaga
yo‘naltiradi. Makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning ko‘rib chiqilgan tahliliga asoslanib,
bu ko‘rsatkichlar butun tizimi nisbatini ko‘rgazmali tasavvur qilishimiz mumkin
bo‘ladi. Ichki milliy mahsulot — amortizatsiya = SMM Sof milliy mahsulot —
egri soliqlar = MD Milliy daromad — ijtimoiy sug‘urta ajratmalari — korxona
foydasiga soliqlar — korxonaning taqsimlanmaydigan foydasining ijtimoiy
to‘lovlari = shaxsiy daromad.Shaxsiy daromad = soliqlar to‘langandan keyingi
shaxsiy daromad.Yalpi milliy mahsulot iqtisodiyot modelida tovarlar xizmat va
capital oqimlari milliy chegaralarining tashqarisiga chiqmaydi, asosiy
makroiqtisodiy ayniyat quyidagi ko‘rinishga ega bo‘ladi.
U = S+I+G
U — yalpi milliy mahsulot, daromad;
S — uy xo‘jaligining o‘z mamlakatida ishlab chiqarilgan mahsulotlarni xarid
qilishga sarflangan iste’mol xarajatlari;
I — shu mamlakat ishlab chiqaruvchilarining o‘z mamlakati investitsiya
tovarlariga xarajatlari;
G – davlat tomonidan o‘z mamlakati tovar va xizmatlarining xarid qilinishi.
Ochiq iqtisodiyotda mamlakatlar o‘rtasida o‘zaro aloqalar mavjud bo‘lib,
ular milliy iqtisodiyotda tovarlar va daromad harakatida namoyon bo‘ladi.
Asosiy iqtisodiy tenglikka qo‘shimcha ko‘rsatkich kiritilsa, u quyidagi
ko‘rinishga ega bo‘ladi.
U = S+I+G+NX bunda, NX — xorijliklarning mamlakat ichkarisida ishlab
chiqarilgan Tovar va xizmatlarga qilgan xarajatlari bilan xorijda ishlab chiqarilgan
13
tovar va xizmatlarga ichki xarajatlar o‘rtasidagi, ya’ni eksport va import o‘rtasidagi
farq. Milliy mahsulotni hisoblashda milliy hisob tizimidan foydalaniladi. Milliy
hisoblar YAMM va milliy daromadni ishlab chiqarish, taqsimlash hamda ulardan
foydalanishni tavsiflaydigan, bir-biri bilan o‘zaro bog‘liq bo‘lgan makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlar tizimidir. Bunday hisoblar xalqaro statistikada standart tizim sifatida
1953-yildan boshlab qo‘llanilib kelinadi. Mazkur tizim dunyoning 100 dan ziyod
mamlakatlarida, jumladan, O‘zbekistonda ham keng qo‘llaniladi. Milliy hisoblar
asosini yig‘ma balanslar tashkil qiladi. Bunga daromad va xarajatlar balansi misol
bo‘lishi mumkin. Daromadlar xo‘jalik birliklari va aholi umumiy daromadlari (ish
haqi,foyda, daromadlarning boshqa turlari, amortizatsiya) summasini aks ettiradi.
Xarajatlar to‘rtta guruhdan iborat bo‘ladi: iste’mol, investitsiyalar, davlat xaridi va
sof eksport. Milliy hisoblar mikroiqtisodiyotning me’yordagi muvozanatli holatga
erishish darajasini aniqlashga yordam beradi. MILLIY HISOBLAR TIZIMI
(MHT)NING MOHIYATI G‘arb mamlakatlari iqtisodiy statistikasi nazariyasi va
amaliyotida makroiqtisodiy tartibga solish milliy hisoblar tizimi (MHT) keng
qo‘llaniladi. U o‘zida ijtimoiy ishlab chiqarish ko‘rsatkichlarining o‘zaro
bog‘liqligini ifodalovchi balans jadvallari to‘plamini mujassamlashtiradi.
Ularda milliy iqtisodiyotning rivojlanish natijalarini aks ettiruvchi
makroiqtisodiy ko‘rsatkichlar hisoblanibgina qolmay, natijalarni olib kelgan
jarayonlar ham tahlil qilinadi. Shuning uchun ham MHT jarayonlar yoki oqimlar
statistikasi deb ham ataladi. Iqtisodiy voqelik,ishlab chiqarish, taqsimot va
iste’molning moliyaviy qiymati ko‘rsatkichlari harakatlari sifatida aks ettirilgan
MHT o‘zida xalq xo‘jaligining modelini mujassamlashtirib, mohiyatiga ko‘ra uch
iqtisodiy mezonning, ya’ni iqtisodiy vazifalar, iqtisodiy agentlar va iqtisodiy
operatsiyalarning muvofiqlashuvi hisoblanadi.
1. Iqtisodiy vazifa deganda, ishlab chiqarish, taqsimot, qayta taqsimlash,
iste’mol va jamg‘arishning makroiqtisodiy jarayonlari tushuniladi.
2. Iqtisodiy agentlar iqtisodiy funksiyalarni bajaruvchilar hisoblanadilar
(nomoliyaviy korporatsiyalar, moliya muassasalari, hukumat idoralari, xususiy
notijorat muassasalari, uy xo‘jaligi va boshqalar).
14
3. Iqtisodiy operatsiyalar yordamida iqtisodiy agentlar xalq xo‘jaligi
jarayonlariga qo‘shiladi. Masalan, oldi-sotdi, bir ne’matni boshqasiga almashtirish,
moliyaviy qiymatlarni ayirboshlash va shu kabilar.
MHÒda butun xalq xo‘jaligi biror bir korxonaning kattalashtirilgan shakli
sifatida ko‘rib chiqiladi. Shuning uchun bu yerda buxgalteriyadagi kabi har bir
ko‘rsatkichni ikki tomonlama yozilishi qoidasi qo‘llaniladi. Bu qo‘shib yozish
ehtimolini kamaytirib, tovarlar, xizmatlar va moliyaviy resurslar oqimlarini
to‘laroq hisobga olish imkonini beradi.
MHÒ ijtimoiy ishlab chiqarishni va milliy iqtisodiyotning boshqa
ko‘rsatkichlarini o‘lchash usuli sifatida amalda deyarli barcha bozor iqtisodi
mamlakatlarida qo‘llaniladi (Kanada, Shvetsiya, Angliyada 1971-yildan,
Yaponiyada 1978-yildan). Hozirgi vaqtga kelib jahonning 150 mamlakati har yili,
shu jumladan, AQSh va Yaponiya har uch oyda MHÒ ma’lumotlarini nashr etadi.
Eslatish lozimki, har bir mamlakat o‘z milliy hisoblar tizimidan foydalanadi. Biroq
jahon ayirboshlashuvining rivojlanishi, xalqaro iqtisodiy tashkilotlar faoliyatini
yanada kengayishi bilan mamlakatlararo taqqoslash zarurati tug‘iladi. Shu sababli,
Birlashgan Millatlar Òashkilotining statistika komissiyasi rivojlangan mamlakatlar
tajribasini umumlashtirib, 1953-yilda birinchi standart MHÒni ishlab chiqdi va u
xalqaro iqtisodiy axborotlarni ixchamlashtirish maqsadlarida foydalanish uchun
tavsiya etildi. 1993-yilda uning kengaytirilgan yangi nusxasi ma’qullandi. Bu
nusxada tan olingan va keng tarqalgan pul nazariyasi, iqtisodiy o‘sish, xalq
farovonligi, ekologiya sohasidagi mutaxassislarning ilmiy ishlanmalari hisobga
olingan.BMÒ uslubiyatidan foydalanib, sobiq SSSRning statistika tashkilotlari ilk
bor 1978-yilda YAMMni hisoblab chiqdilar. O‘zbekistonda bu hisobot ko‘rsatkich
1989-yilda hisoblab chiqilgan.MHÒ nima uchun kerak, degan savolga birinchidan,
davlat boshqaruvi tashkilotlariga qarorlar qabul qilish uchun, ikkinchidan,
tadbirkorlarga o‘z faoliyatlarini amalga oshirish maqsadida makroiqtisodiy
vaziyatni baholash uchun, uchinchidan, xalqaro iqtisodiy tashkilotlarda aloqalarni
o‘rnatish va taqqoslashni amalga oshirish uchun zarur deb javob berish mumkin.
15
3. O’zbekistonda makroiqtisodiyotni barqaror rivojlantirish siyosati.
O‘zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishgach, o‘zining milliy ramzlari
va iqtisodiy atributlariga ega bo‘ldi. Natijada, biz o‘z milliy valyutamiz,
byudjetimiz va to‘lov balansimiz orqali makroiqtisodiy barqarorlik sari
yo‘naltirilgan siyosatimizni olib borish imkoniyati yaratildi. O‘tgan 1991-2020
yillar mobaynida olib borilgan izchil makroiqtisodiy siyosat natijasida ishlab
chiqarilgan yalpi ichki mahsulot (YAIM) hajmi 2020 yilda 1991 yil darajasidan
sezilarli darajada oshdi, inflyatsiya darajasi 2003 yildan e'tiboran bir xonali raqam
darajasigacha pasaytirilib, 2020 yilda 6,1%gacha qisqardi, ikki darajali mustahkam
bank tizimi yaratildi, xorijiy operatsiyalar bo‘yicha milliy valyutamizni erkin
almashtirilish ta'minlandi, tashqi qarz hajmi YAIMga nisbatan 14,2%gacha
tushirildi. Har qanday mamlakatda, shu jumladan rivojlangan mamlakatlarda ham,
olib borilayotgan iqtisodiy siyosatni yanada mukammallashtirish imkoniyatlari
mavjud bo‘ladi, shuning uchun siyosiy qarorlarni qabul qiluvchi mansabdor
shaxslar vazirlik va idoralarning mutaxassislaridan bu imkoniyatlarni yuzaga
chiqarishni talab qiladilar. Bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda
iqtisodchilar ushbu vazifani yechish borasida makroiqtisodiy siyosatning turli
yo‘nalishlarini uyg‘unlashtiradigan moliyaviy dasturlash uslubidan unumli
foydalanib kelmoqdalar. Afsuski, respublikamizda shu yo‘nalishda o‘quv
qo‘llanmasi yaratilgan bo‘lsada, u iqtisod sohasidagi oliy o‘quv yurtlarining o‘quv
dasturlariga kiritilmagan (magistraturaning statistika ixtisosligidan tashqari).
O‘zbekiston Respublikasida ham xorijiy mamlakatlarda o‘z malakasini
oshirib qaytgan Iqtisodiyot vazirligi, Moliya vazirligi va Markaziy bank
mutaxassislari tomonidan amaliyotda ushbu ishlar olib borilmoqda. Ular
tomonidan amaliy ish jarayonida to‘plangan tajribalarga asoslanib, ikki marta
o‘quv qo‘llanmasi nashr qilingan (dastlab Bank-moliya akademiyasida, so‘ngra
Toshkent davlat iqtisodiyot universitetida).Moliyaviy dasturlash kursi barcha
16
rivojlangan mamlakatlardagi oliy o‘quv yurtlarining iqtisodiyot, statistika, bank,
moliya va soliq yo‘nalishlari bo‘yicha magistrlik o‘quv dasturlariga kiritilganligini
inobatga olib, respublikamizda ham ushbu kursning o‘qitilishini maqsadga
muvofiq deb hisoblaymiz. Moliyaviy dasturlash kursini o‘rganishdan maqsad
magistrantlarni
xalqaro
amaliyotda
qo‘llaniladigan
makroiqtisodiy
barqarorlashtirish uslubiyati, makroiqtisodiy siyosatning turli yo‘nalishlarini o‘zaro
uyg‘unligini ta'minlash yo‘llari bilan tanishtirish va natijada iqtisodiy o‘sishni
ta'minlaydigan va o‘zaro uzviy bog‘langan belgilangan maqsadlarga erishish
yo‘llarini tanlashga o‘rgatishdir.
Hozirgi davrda O‘zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarni
qisqa muddatga prognoz qilishda (odatda bir yilga), dastavval makroiqtisodiy
agregatlarga (yalpi ichki mahsulotning real o‘sishi, inflyatsiya darajasi, yig‘ma
byudjet va to‘lov balansi kamomadi hamda pul-kredit statistikasining
ko‘rsatkichlari) ko‘zlangan maqsadni ifodalovchi parametrlari belgilab
olinadi.Ba'zi hollarda maqsad qilib olingan bir ko‘rsatkich darajasi belgilangan
ikkinchi ko‘rsatkich darajasiga mos kelmasligi mumkin. Masalan, davlatning
kapital qo‘yilmalari asosida iqtisodiy faollikni rag‘batlantirish maqsadi inflyatsiya
va davlat byudjeti kamomadini past darajada saqlash maqsadiga zid bo‘lishi
mumkin. Shuning uchun oqilona prognoz ishlarini tashkil qilishda iqtisodiy
faoliyatning turli yo‘nalishlari orasidagi (korxona, bank, hukumat va tashqi dunyo
sektorlari) uyg‘unlikni ta'minlash eng asosiy shart va maqsad hisoblanadi.
Xalqaro amaliyotda bunday uyg‘unlik umumlashtiruvchi makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlarni o‘zaro bog‘langan holda belgilangan maqsadlarga erishish
masalalari moliyaviy dasturlash usuli asosida amalga oshiriladi.Barcha
mamlakatlar singari O‘zbekiston Respublikasida ham makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlarning qisqa muddatli prognozlarini tuzishda turli manfaatdor
vazirliklar va tashkilotlar o‘zaro hamkorlikda faoliyat olib borib, moliyaviy
dasturlash uslubiyatlaridan har tomonlama foydalanadilar.Asosiy maqsad - pul-
kredit statistikasi (PKS), milliy hisoblar tizimi (MHT), to‘lov balansi (TB) va
davlat moliyasi statistikasi (DMS) ko‘rsatkichlari orasidagi o‘zaro
17
bog‘liqliklarning naqadar uyg‘unlashganligini ko‘rib chiqishdir. Ushbu maqsadni
amalga oshirish uchun moliyaviy oqimlar matritsasi tuzilishi lozim. Uning asosida
milliy va halqaro miqyosda taqqoslamalikni ta'minlaydigan axborotlar olinadi,
makrodarajada iqtisodiy axborotlar tahlil qilinib, zarur iqtisodiy siyosat olib
borilishi uchun chora-tadbirlar belgilanadi. Moliyaviy faoliyat to‘g‘risidagi
ma'lumotlar moliyaviy va iqtisodiy siyosatni ishlab chiqish, amalga oshirish va uni
nazorat qilish, hamda makroiqtisodiy tahlil va izlanishlar uchun zarurdir, chunki
iqtisodiy siyosatning belgilangan maqsadlariga erishish uchun u yoki bu iqtisodiy
choralarni qo‘llashda ko‘rsatkichlar orasidagi bog‘liqliklar hisobga olinishi lozim.
O‘zaro bog‘liqliklar oddiy yoki murakkab bo‘lishi mumkin. Biroq ular
qanday bo‘lmasin moliya tizimiga va xo‘jalik yurituvchi subyektlarning moliyaviy
aktivlariga, ishlab chiqaradigan tovar va xizmatlarining hajmiga ta'sir o‘tkazishi
mumkin.
O‘zaro ta'sir moliyaviy ko‘rsatkichlarga iqtisodiy choralarning bevosita
ta'siri yoki nomoliyaviy xarakterdagi, masalan, normativ-xujjatlar yoki soliq-
byudjet siyosatidagi choralar orqali bilvosita sodir bo‘lishi mumkin.O‘zaro
aloqalar vaqt o‘tishi bilan boshqa omillar hisobiga ham o‘zgarishi mumkin,
xususan normativ hujjatlar va olib borilayotgan iqtisodiy yo‘nalishlar, texnologik
rivojlanish, amaldagi valyuta kursi rejimi, bozor tuzilmasi va ichki moliyaviy
bozorlar orasidagi raqobat bilan bog‘liq bo‘lgan cheklovlar, axborot va operatsion
harajatlar, qimmatbaho qog‘ozlar portfelini boshqarish nuqtai nazaridan moliyaviy
aktivlarga talabning o‘zgarishi; moliviy vositalar va moliyaviy muassasalardagi
yangiliklar. Moliyaviy barqarorlik davrlarida o‘zaro aloqalar nisbatan barqaror
xarakterga ega bo‘ladi. Shuning uchun ekonometrik usullar yordamida iqtisodiy
siyosatni ishlab chiqish imkoniyati kengayadi. Biroq, moliyaviy holat tez va keskin
o‘zgarib turadigan holatlarda, masalan moliyaviy-iqtisodiy inqiroz yoki tezkorlik
bilan moliyaviy yangiliklarning joriy qilinishi davrlarida o‘zaro aloqalarni
normativ, hisob va texnik holatlar hamda valyuta tizimini hisobga oluvchi sifat
usubiyatlari yordamida baholash mumkin.Uslubiyot operatsiyalarni tasniflash va
iqtisodiyotni sektorlarga ajratishdagi bog‘liqliklar, tushunchalar va tamoyillarni
18
qamrab oladi. Bu esa, o‘z navbatida, moliyaviy hisob va hisobotlarni zarur ketma-
ketlikda tashkil qilishga imkon beradi.
Metodik qarashlar iqtisodiy siyosatning pirovard maqsadlari bilan davlat
boshqaruv idoralarining ixtiyorida bo‘lgan xalqaro statistika andozalariga mos
keluvchi vositalar orasidagi bog‘liqliklarni ifodalashi zarur.Moliyaviy siyosatning
samaradorligi uning ma'lum iqtisodiy siyosatni olib borilishi natijasida pirovard
belgilangan natijalarga erishishdagi ta'siri bilan baholanadi.
Ushbu siyosatning pirovard belgilangan natijalari sifatida quyidagi
ko‘rsatkichlarni keltirish mumkin:
— inflyatsiya;
— iqtisodiy o‘sish va aholining ish bilan bandligi, to‘lov balansi;
— sektorlarning iqtisodiy xulqi (masalan, davlat qarzi, xususiy sektorga
kreditlar); makroiqtisodiy me'yorlarning bajarilishi va tizimning
barqarorligi.
Moliya to‘g‘risidagi statistik axborot iqtisodiy rivojlanishga ta'sir
o‘tkazadigan quyidagi moliyaviy vositalarni qamrab oladi:
pul-kredit siyosatining vositalari (masalan, majburiy zahiralar, aktivlarning
likvidlik koeffitsiyentlari,
— Markaziy bankning qayta moliyalash stavkasi va h.k,
— hukumat tomonidan amalga oshiriladigan moliyaviy chora-
tadbirlar;
— normativ qoidalar;
— valyuta kursi;
— foiz stavkalari.
Amaldagi moliya tizimining samaradorligi umuman iqtisodiyotga ijobiy
ta'sir ko‘rsatib, iqtisodiy o‘sish uchun zarur sharoitlarni yaratishi yoki iqtisodiy
rivojlanishni sekinlashtirishi va ortiqcha harajatlarga yo‘l qo‘yishi
mumkin.Iqtisodiyot nomoliyaviy sektorlar faoliyatining samaradorligi ularga
moliya tizimi tomonidan ko‘rsatilayotgan moliyaviy xizmatlarning miqdori va
sifatiga uzviy bog‘liqdir.
19
Bunday xizmatlar sirasiga:
— savdoni rivojlantirish uchun hisob-kitob operatsiyalarini bajarish;
— saldolash (netting) va o‘zaro hisobga olishlar (kliring);
— depozitlarni qabul qilish va boshqa majburiyatlarni olish;
— kreditlar bilan ta'minlash;
— likvidlikni ta'minlash;
— nomoliyaviy sektorga ularning o‘z shartnoma majburiyatlarini
bajarishlari uchun kafolatlar berish.
Iqtisodiyotning har bir sektorida mablag‘lar jamg‘arilishi mumkin.
Jamg‘arish hamda kapital scheti bo‘yicha operatsiyalar sof kreditlash hajmini hosil
qiladi. Bunda ba'zi iqtisodiyot sektorlari yoki sektorchalari netto-kreditor bo‘lsalar,
boshqalari netto-qarz oluvchilar bo‘ladilar.
Moliyaviy operatsiyalarning olib borilishi natijasida u yoki bu sektorda
ortiqcha moliyaviy resurslar shakllanganda, resurs egalari moliviy resurslarni
boshqa sektorlar ixtiyoriga berishlari mumkin. MHTdagi moliyaviy schet netto-
qarz oluvchi sektorlarning o‘zlariga kerak bo‘lgan moliyaviy resurslarni moliyaviy
majburiyatlar qabul qilish yoki o‘z moliyaviy resurslarini qisqartirish hisobiga
shakllantirishlarini ifodalasa, netto-kreditor sektorlarning ortiqcha resurslarini
moliyaviy aktivlarni sotib olish yoki majburiyatlarini qisqartirish hisobiga
joylashtirishini ifodalaydi.
MHTdagi moliyaviy schetga qo‘shimcha tarzda tuziladigan moliyaviy
oqimlar matritsasida moliyaviy vositalar turlari bo‘yicha qarzdor va kreditor
sektorlarning moliyaviy munosabatlari ifodalanadi. Xalq xo'jaligining takror ishlab
chiqarish tuzilishini tubdan o'zgartirish asosida umumiqtisodiy barqarorlikka
erishishda iste'mol bilan jamg'arish fondi o'rtasida eng maqbul mutanosiblikni
ta'minlash asosiy o'rin tutadi. Iste'mol fondining eng maqbul darajasiga erishish
ichki bozorda talab bilai taklif o'rtasida nomutanosiblikni ta'minlash muhim rol
o'ynaydi. Shu sababli davlat eng muhim makroiqtisodiy takror ishlab chiqarish
nisbatlarini tartibga solib turuvchi omillarga ko'proq e'tibor beradi.
20
Bozor iqtisodiyotiga o'tish darida iqtisodiyotni barqarorlashtirish
muammosini hal etishda ishlab chiqarish infratuzilmasining muhandislik
kommunikatsiyalari, transport va aloqa tizimi singari tarmoqlarini ustivor
rivojlantirishga ham alohida e'tibor beriladi. Nomoddiy ishlab chiqarish sohasida
tarkibiy qayta qurishlar faol investitsiya siyosatini o'tkazish orqali amalga
oshiriladi. 7Shu sababli respublika investitsiya bazasini rivojlantirishga katta e'tibor
berib, bunda o'z sarmoyalarimiz, tashqi kreditlar, bevosita investitsiyalar va
ularning barcha manbalaridan foydalanish ko'zda tutiladi. Tashqi investitsiyalarni
jalb qilishda bevosita investitsiyalar tarzida, davlat qarzlari, xalqaro moliya va
iqtisodiy tashkilotlar, qarz beruvchi mamlakatlar moliyaviy kredit resurslari
shakllarida amalga oshirish mumkinligi hisobga olinadi.
4. O’zbekiston Respublikasida makroiqtisodiy o’sishni ta’minlash
omillari va natijalar.
Mamlakatimiz o‘z mustaqilligini qo‘lga kiritganidan so‘ng iqtisodiyotda o‘z
mohiyati va ahamiyatiga ko‘ra mutlaqo yangi mazmunga ega bo‘lgan jarayonlar
yuzaga kela boshladi. Bu, eng avvalo, iqtisodiyotning barcha sohalari va
tarmoqlarida tarkibiy o‘zgarishlarning izchil amalga oshirilishi bilan bevosita
bog‘liq edi.
Mamlakatimizda iqtisodiy islohotlarning har bir bosqichida makroiqtisodiy
barqarorlikni va iqtisodiy o‘sishni ta’minlash asosiy ustuvor vazifa etib belgilab
kelindi. Ma’lumki, iqtisodiy o‘sish mamlakatning YaIMda namoyon bo‘ladi va u
davlatning iqtisodiy qudratiga baho beradi.
Mamlakatimizning mustaqillik yillaridagi iqtisodiy o‘sishni ta’minlash
davrlarini 3 bosqichga bo‘lib o‘rganish maqsadga muvofiqdir.
1.
1991-1996 yillar: Ishlab chiqarishning pasayishini to‘xtatish va
iqtisodiy o‘sishga erishish.
21
2.
1997-2004 yillar: YaIMning aholi jon boshiga o‘sishiga erishish,
inflatsiyani keskin pasaytirish va barqaror iqtisodiy o‘sishni ta’minlash.
3.
20058-2017 yillar: Davlat budjeti va joriy operatsiyalar hisobi ijobiy
saldosini hamda yuqori iqtisodiy o‘sishni ta’minlash.
4.
2017 yildan hozirgacha bo‘lgan davr: Makroiqtisodiy barqarorlikni
yanada mustahkamlash va yuqori iqtisodiy o‘sish sur’atlarini saqlab qolish (o‘tish
davrida iqtisodiyot sohasida statistik hisobotlarni to‘g‘ri yuritish va davlatning
iqtisodiy salohiyatini aniq baholash).
Respublikada bozor iqtisodiyotiga o‘tish davrida, iqtisodiyotni rivojlantirish
borasida bir qator vazifalar turardi. Bular xususiylashtirish va raqobatchilik
muhitini shakllantirish jarayonlarini chuqurlashtirish; makroiqtisodiy barqarorlikka
erishish; milliy valyutani mustahkamlash; iqtisodiyot tarkibiy tuzilishini tubdan
o‘zgartirish; ijtimoiy kafolatlari kuchli bo‘lgan demokratik davlatni shakllantirish
vazifalaridir.
1-jadval
O‘zbekistonda iqtisodiy o‘sishni ta’minlash davrlari va o‘ziga xos omillari
1991-1996 yillar
1997-2004 yillar
2005-2022 yillar
Ishlab chiqarishning
pasayishini to‘xtatish va
iqtisodiy o‘sishga
erishish
YaIMning aholi jon
boshiga o‘sishiga
erishish, inflatsiyani
keskin pasaytirish va
barqaror iqtisodiy
o‘sishni ta’minlash
Davlat budjeti va joriy
operatsiyalar hisobi
ijobiy saldosini hamda
yuqori iqtisodiy o‘sishni
ta’minlash
- Mustaqil davlatning
asosiy institutlarini
-G‘alla va energiya
mustaqilligiga erishish; -
-Eksportni
22
shakllantirish;
-Bozor iqtisodiyoti
tamoyillari va asoslarini
shakllantirish;
-Milliy valyutani
muomalaga kiritish; -
Narxlarni erkinlashtirish; -
Real sektor korxonalarini
Davlat tomonidan qullab
quvvatlash;
-Kichik va o‘rta darajadagi
xususiylashtirishni amalga
oshirish;
-Ijtimoiy himoyaning
yangi tizimini
shakllantirish va
boshqalar.
Strategik investorlarni
qamrab olgan yirik
xususiylashtirishni amalga
oshirish;
-YAngi, yirik sanoat
korxonalarini barpo etish; -
Sanoat sektorida
mahalliylashtirish
dasturlarini amalga
oshirish;
-Iqtisodiyot tarmoqlarida
boshqaruv tizimini isloh
qilish;
-Kadrlar tayyorlash milliy
dasturini amalga oshirish; -
Makroiqtisodiy siyosatni
takomillashtirish va
boshqalar.
rag‘batlantirish uchun
imtiyozlar berish;
-Kichik biznes va
tadbirkorlikni
rivojlantirish uchun
ishbilarmonlik muhitini
yaxshilash;
-Iqtisodiyotni
modernizatsiyalash tarmoq
dasturlarini amalga
oshirish;
-Sanoat kooperatsiyasini
rag‘batlantirish;
-Erkin iqtisodiy zonalar,
transport va logistika
markazlarini barpo etish; -
Barcha jabhalarda AKT
dan keng foydalanish va
boshqalar.
O‘zbekiston 1991 yilda mustaqillikka erishgan vaqtdan buyon mamlakat
YaIMining hajmi xarid qilish qobiliyatining pariteti bo‘yicha qariyb 6 marta oshdi,
shu bilan birga, so‘nggi yillarda iqtisodiy o‘sish sur’atlari kamida 8 foizni tashkil
qilmoqda. Mamlakatimiz iqtisodiyotida Barqaror iqtisodiy o‘sishni ta’minlashning
og‘ir bosqichi 1991-1995 yillari bo‘ldi. Bu davrda YaIM ning qisqarish, narxlar
darajasining keskin o‘sishi ro‘y berdi.Ammo olib borilgan pishiq-puxta
23