“MAKROIQTISODIYOT” FANIGA KIRISH
1.1. “Makroiqtisodiyot” fanining shakllanishi tarixi, predmeti va obyekti
Makroiqtisodiyot ham mikroiqtisodiyot kabi iqtisodiy nazariyaning bir boʻlimini
ifoda etadi. Grek tilidan tarjima qilganda “makro” soʻzi “katta” degan ma’noni anglatadi
(mos ravishda “mikro” - “kichik”), “iqtisodiyot” soʻzi esa – “xoʻjalik yuritish”
ma’nosini anglatadi. Shunday qilib, makroiqtisodiyot – bu iqtisodiyotdagi umumiy
xatti-harakatlarni yoki uning yirik jamlanmalarini (agregatlarini) oʻrganuvchi fandir,
bunda iqtisodiyot murakkab yirik yagona pogʻonaviy tashkil etilgan tizim sifatida,
iqtisodiy jarayonlar va voqeliklar hamda ularning koʻrsatkichlarining yigʻindisi sifatida
qaraladi.
Birinchi bor “makroiqtisodiyot” atamasini taniqli norveg olimi iqtisodchi
matematik, ekonometrikaning asoschilaridan biri, Nobel mukofotiga sazovor boʻlgan
Ragnar Frish (Ragnar Frisch) oʻzining 1933-yildagi maqolasida qoʻllagan. Biroq
mazmunan zamonaviy makroiqtisodiy nazariya Kembridj maktabi vakili taniqli ingliz
iqtisodchisi lord Djon Meynard Keyns (John Maynard Keyns)ning fundamental
mehnatlaridan boshlangan. 1936-yilda Keyns makroiqtisodiy tahlil asoslarini yoritgan
“Bandlik, foiz va pullarning umumiy nazariyasi” nomli kitobi chiqdi. Keyns ishining
ahamiyati shunchalik buyuk ediki, natijada iqtisodiy adabiyotlarda shu vaqtgacha
an’anaviy ravishda yagona mavjud boʻlgan iqtisodiy voqeliklarni klassik yondashuv
asosida oʻrganuvchi, ya’ni mikroiqtisodiy tahlil (klassik modelga) qarshi turuvchi
“Keynscha inqilob” atamasi va keynscha makroiqtisodiy model yoki keynscha
yondashuv yuzaga keldi.
Makroiqtisodiyot atamasi kundalik foydalanishga nisbatan yaqindagina kiritilgan
boʻlsada, makroiqtisodiy tahlil elementlari iqtisodiyot fani bilan deyarli birga paydo
boʻldi. Mamlakat iqtisodiyoti rivojlanishini yaxlit bir jarayon sifatida tadqiq qilish, unga
turli elementlarining oʻzaro bogʻliqligi va oʻzaro ta’siri xos boʻlgan tizim sifatida
yondashish dastlab F.Kene asarlarida uchraydi. Fransiya qiroli Lyudovik XV ning
saroy vrachi F.Kene 1758-yilda, milliy mahsulot ishlab chiqarish jarayoni pul
oqimlarining doiraviy aylanishi sifatida tasvirlangan “Kene jadvali”ni tuzishda ilk bor
makroiqtisodiy tahlil elementlarini qoʻlladi.
Makroiqtisodiy tahlilning tamal toshlari, J.B.Sey, L.Valras, V.Pareto va
boshqa olimlar tomonidan XIX asrdanoq qoʻyilgan edi deb ta’kidlash mumkin.
Keyinchalik, V.Leontev esa oʻzining tarmoqlararo balansi bilan makroiqtisodiyotni
iqtisodiy nazariyaning alohida boʻlimi sifatida ajralib chiqishi uchun mustahkam asos
yaratishdi. J.M. Keyns esa oʻzining “Ish bilan bandlilik, foiz va pulning umumiy
nazariyasi” (1936-yil) asari bilan bu jarayonni mantiqiy yakuniga yetkazdi. Shu sababli
ham J.M. Keyns makroiqtisodiyot fanining asoschisi sifatida tan olinadi.
Shunday qilib, makroiqtisodiyot oʻz predmeti va tadqiqot usullariga koʻra
mustaqil fan sifatida XX asrning oʻrtalariga kelib shakllanib boʻldi.
Makroiqtisodiyot umumiy iqtisodiy nazariyaning boʻlimi hisoblanib, unda milliy
xoʻjalik darajasida iqtisodiyotning fundamental muammolari tadqiq qilinadi.
Makroiqtisodiy nazariyaning ikki koʻrinishi oʻzaro farqlanadi:
a) pozitiv makroiqtisodiyot;
b) normativ makroiqtisoiyot.
Pozitiv makroiqtisodiyot real iqtisodiy hodisalarni va ularning aloqadorliklarini
oʻrganadi.
Normativ makroiqtisodiyot esa qaysi sharoitlar yoki jihatlar maqbul yoki nomaqbul
ekanligini belgilaydi, harakatning aniq yoʻnalishlarini taklif etadi.
Shu joyda iqtisodiy nazariyaning ikki mustaqil boʻlimi sifatida makroiqtisodiyot va
mikroiqtisodiyot fanlarining predmetlarini oʻzaro farqlab olishimiz zarur.
Mikroiqtisodiyot predmeti boʻlib “belgilangan” iqtisodiy shart-sharoitlarda uy
xoʻjaliklari va firmalar darajasidagi iqtisodiy qarorning qabul qilish mexanizmi
hisoblanadi. Mikroiqtisodiy tahlil obyekti boʻlib alohida tovarlar bozorlari, resurslar
bozorlari, ulardagi talab va taklif hisoblansa, makroiqtisodiyotda milliy iqtisodiyot
darajasidagi mehnat, pul, tovarlar va xizmatlar bozorlarining oʻzaro munosabatlari va
oʻzaro ta’siri tahlil qilinadi.
Mikroiqtisodiyotda “belgilangan” deb qabul qilingan, ya’ni mikroiqtisodiy tadqiqot
predmeti hisoblanmaydigan koʻpgina koʻrsatkichlar, jumladan iste’molchilarning
daromadlari, jamgʻarmalari, foiz stavkasining dinamikasini va uni belgilovchi omillarni
makroitisodiyot tadqiq qiladi.
Makroiqtisodiyot yalpi ishlab chiqarishining barqaror oʻsishini, resurslarning toʻliq
bandliligini, inflyatsiyaning past sur’atlarini va toʻlov balansining muvozanatini
ta’minlash nuqtayi nazaridan mamlakat iqtisodiyotini bir butun holda tadqiq qiladi va uni
makroiqtisodiy tartibga solishning iqtisodiy mexanizmlarini oʻrganadi.
Keltirilgan ta’rifdan koʻrinib turibdiki, makroiqtisodiyot predmetida oʻzaro bogʻliq
uch jihatni ajratib koʻrsatish mumkin. Bular:
1)
milliy iqtisodiyot;
2)
davlat tomonidan iqtisodiy siyosatni yuritish va iqtisodiyotni tartibga solish;
3) jahon xoʻjaligi doirasida milliy iqtisodiyotni boshqa mamlakatlar iqtisodiyoti
bilan oʻzaro munosabatlari masalasi.
1-jadvalda keltirilgan iqtisodiy nazariyaning ikki qismida koʻriladigan masalalar
roʻyxati mikroiqtisodiyot va makroiqtisodiyot fanlari predmetlarini yaxshiroq farqlab
olishga yordam beradi.
1-jadval.
Iqtisodiy nazariyaning asosiy masalalari va tarkibi1
Iqtisodiy nazariyaning masalalari
Iqtisodiy nazariyaning boʻlimlari
Mikroiqtisodiyot
Iste’molchilar bozordagi talab hajmi va
tarkibini qanday belgilaydilar?
Ishlab chiqaruvchilar mahsulot ishlab
chiqarish hajmi va usullarini qanday
aniqlashadi?
Bozor bahosi qanday tashkil topadi?
Iste’molchi talabi nazariyasi
Mahsulot ishlab chiqarish va taklif etish
nazariyasi
Tarmoq va umumiy iqtisodiy muvozanat
1 Тарасевич Л.С., Гребников П.И., Лусский А.И. Макроэкономика:Учебник.- 6-е изд. , испр. и доп.
–М.: Высшее образование», 2006, 14-с.
Mildliy daromad qanday taqsimlanadi?
Davlat
ishlab
chiqarish
omillarini
tarmoqlararo
taqsimlash
va
milliy
daromadni
individlararo
taqsimlashda
ishtirok etishi kerakmi?
nazariyasi
Ishlab
chiqarish
omillar
bahosini
shakllantirish nazariyasi
Ijtimoiy farovonlik nazariyasi
Makroiqtisodiyot
Milliy daromad miqdorini nima belgilab
beradi?
Pul nima va uning roli qanday?
Baholar
darajasi
nima
va
uning
dinamikasini
qaysi
omillar
belgilab
beradi?
Bandlik darajasini nima belgilab beradi?
Iqtisodiy konyunktura oʻzgarishlarinni
qaysi omillar belgilab beradi?
Barqaror iqtisodiy oʻsishning shartlari
qanday?
Mamlakatning iqtisodiy konyunkturasiga
tashqi dunyo qanday ta’sir koʻrsatadi?
Davlat
barqaror
iqtisodiy
oʻsishga
erishishni qanday ta’minlashi mumkin?
Statik
makroiqtisodiy
muvozanat
nazariyasi
Pul nazariyasi
Inflyatsiya nazariyasi
Ish bilan bandlilik nazariyasi.
Iqtisodiy davrlar nazariyasi
Iqtisodiy oʻsish nazariyasi
Toʻlov balansi va valyuta kursi nazariyasi
Davlatning
barqarorlashtirish
siyosati
nazariyasi
Bu subyektlar orasida davlatning roli bahsli masala hisoblanib kelmoqda.
Keynschilar bozor tizimi mexanizmlarining iqtisodiyotni barqaror oʻsishini ta’minlashga
doim ham qodir emas va davlatning iqtisodiyotga aralashuvi zarur deb hisoblashsa,
iqtisodiy nazariyaning klassik maktabi namoyandalari bunday aralashishga qarshi fikrlar
bildirishadi.
Bugungi kunga kelib koʻpchilik mamlakatlarda davlatning iqtisodiyotdagi roli
sezilarli darajada katta ekanligini hisobga olsak, davlatning iqtisodiy rivojlanish
strategiyasini belgilash, bozor mexanizmlariga putur yetkazmagan holda iqtisodiyotni
tartibga solish muhim ekanligiga iqror boʻlamiz. Davlat makroiqtisodiyotning boshqa
subyektlari xatti-harakatini belgilovchi omillarni hisobga olgan holda, barqaror iqtisodiy
rivojlanishni ta’minlash maqsadida, oʻz tasarrufida mavjud boʻlgan vositalar orqali ularni
yoʻnaltirib turadi. Bu vositalar esa fiskal (byudjet-soliq) va monetar (pul-kredit) siyosatdir.
Xulosa qilib aytganda makroiqtisodiyot fani alohida mamlakatda iqtisodiy siyosatning va
jahon xoʻjalik aloqalarini tashkil etishning nazariy asosi hisoblanadi.
1.2. Makroiqtisodiyot fanining tadqiqot usullari
Makroiqtisodiyot fanining tadqiqot usullariga ilmiy mavhumlashish, analiz va
sintez, deduksiya, induksiya, statistik kuzatuv, iqtisodiy matematik modellashtirish
usullari kiradi.
Juda murakkab tizim hisoblangan milliy iqtisodiyotni tadqiq qilish oʻziga xos
usullardan foydalanishni talab etadi. Son-sanoqsiz faktlarni, minglab koʻrsatkichlarni
alohida-alohida oʻrganib chiqish va ular borasida ilmiy asoslangan xulosalar chiqarish
oʻta qiyin vazifadir. Shu sababli ham makroiqtisodiyot fanida agregat kattaliklardan
foydalanishga asoslangan tadqiqot usullaridan foydalaniladi.
Agregatlash, ya’ni bir qancha iqtisodiy koʻrsatkichlar va kategoriyalarni yagona
makroiqtisodiy
koʻrsatkich
yoki
kategoriyaga
umumlashtirish
orqali
milliy
iqtisodiyotdagi makroiqtisodiy jarayonlarni tadqiq qilish imkoniyati yuzaga keladi.
Agregat koʻrsatkichlari yordamida minglab alohida bozorlarni mamlakatning yagona
bozori sifatida koʻrib chiqish mumkin boʻladi. Makroiqtisodiy tahlil jarayonida alohida
tovarlar va xizmatlarning bahosi, ularga boʻlgan talab va ularni taklif etish hajmlari
koʻrsatkichlari emas, balki agregat koʻrsatkichlar hisoblangan baholarning oʻrtacha
darajasi, yalpi talab va yalpi taklif koʻrsatkichlaridan foydalaniladi. Davlat
obligatsiyalari boʻycha foiz stavkalari, Markaziy bankning hisob stavkasi, tijorat
banklarining kreditlar uchun belgilagan foiz stavkalari kabi kapital uchun toʻlov
stavkalari umumlashtirilib ularning oʻrtacha miqdori bozor foiz stavkasi deb yuritiladi
va makroiqtisodiy tahlil jarayonida bu agregat koʻrsatkichdan foydalaniladi.
Makroiqtisodiy tahlilda asosiy tadqiqot usuli makroiqtisodiy jarayonlarni agregat
koʻrsatkichlardan foydalangan holda iqtisodiy matematik modellashtirishdir.
Makroiqtisodiy modellar iqtisodiy koʻrsatkichlar va jarayonlar oʻrtasidagi
miqdoriy, sabab va oqibat bogʻlanishlarini matematik formula, grafik va chizmalar
koʻrinishida ifodalaydi.
Bunga yalpi talab va yalpi taklif (AD-AS) modelini, Keyns xochini, Fillips egri
chizigʻini, IS-LM modelini, iqtisodiy oʻsishning Domar, Xarrod va Solou modellarini
keltirish mumkin. Bu modellarni bir vaqtning oʻzida ham grafik koʻrinishda, ham
algebraik formula koʻrinishida tasvirlash mumkin. Algebraik formulalar kabi
makroiqtisodiy modellar ham ikki, uch yoki bundan koʻp oʻzgaruvchili boʻlishi
mumkin.
AD-AS modelida yalpi talab va yalpi taklif hajmlarining baholarini umumiy
darajasi dinamikasi ta’sirida oʻzgarishi va makroiqtisodiy muvozanatga erishish
mexanizmi oʻrganilsa, Fillips egri chizigʻi yordamida ishsizlik va inflyatsiya
koʻrsatkichlari oʻrtasidagi bogʻliqlik tadqiq qilinadi.
Yuqorida sanab oʻtilgan modellar barcha mamlakatlar iqtisodiyotini tahlil qilishda
qoʻllanaveradi. Ammo ularda keltirilgan empirik koeffitsiyentlar, turli iqtisodiy
koʻrsatkichlarning oʻzaro bogʻliqligi xususiyati bir mamlakatda ikkinchisidan farq
qilishi mumkin. Har qanday makroiqtisodiy modelda, u qanchalik sodda yoki murakkab
boʻlmasin, ma’lum darajada mavhumlikka yoʻl qoʻyiladi. Masalan, makroiqtisodiy
tahlil davomida milliy iqtisodiyot ba’zan yopiq iqtisodiy tizim mavjud, ya’ni unga
tashqi iqtisodiy aloqalari mavjud boʻlmagan “yopiq iqtisodiyot” deb qaraladi. Amalda
esa barcha mamlakatlar tashqi dunyo bilan iqtisodiy aloqalarga ega, ya’ni “ochiq
iqtisodiyot”ga ega. Hech bir model iqtisodiy hodisa va jarayonlar oʻrtasidagi
bogʻliqliklarni toʻla-toʻkis qamrab olmaydi. Shunga qaramasdan makroiqtisodiy
modellardan foydalanish eng muhim iqtisodiy qonuniyatlarni aniqlash, qabul
qilinadigan turli iqtisodiy qarorlarning olinishi mumkin boʻlgan koʻp variantli
natijalarini oldindan aniqlab olish, makroiqtisodiy siyosatning turli yoʻnalishlarini
muvofiqlashtirish imkonini beradi.
1.3. “Resurslar-tovarlar va xizmatlar” hamda “daromadlar–xarajatlar”ning doiraviy
oqimi modeli
Har qanday iqtisodiy tizimda tovarlar va xizmatlarni takror ishlab chiqarishning
umumiy jarayonini resurslar, tovar va xizmatlar, daromadlar hamda xarajatlarning
doiraviy oqimi modeli koʻrinishida tasavvur qilish mumkin. Bu sodda model
makroiqtisodiy tahlil asosini tashkil etadi. Faqat xususiy mulkka tayangan ( ya’ni davlat
ishtiroki mavjud boʻlmagan) yopiq iqtisodiyotda bunday doiraviy oqim firmalar va uy
xoʻjaliklari oʻrtasida amalga oshiriladi (2-chizma).
Uy xoʻjaliklari ishlab chiqarish uchun zarur boʻlgan barcha iqtisodiy resurslarni
resurslar bozoriga yetkazib beradilar, korxonalar esa bu resurslarni sotib olib turli xil
mahsulotlarga, xizmatlarga aylantiradilar, soʻngra esa ularni tayyor mahsulotlar va
xizmatlar bozoriga yetkazib beradilar. Ayni paytda “resurslar – tovarlar va xizmatlar”
oqimiga qarama qarshi yoʻnalishda “daromadlar – xarajatlar”ning ham doiraviy oqimi
amalga oshiriladi.
Pul daromadlari (ish haqi, renta,
foiz, foyda )
Resurslar bozori
Uy xoʻjaligi
Firmalar
Tovarlar va xizmatlar bozori
Resurslarga
xarajatlar
Daromadlar
Isteʼmol xarajatlari
Resurslar
yer, mehnat,
kapital
Tovar va
xizmatlat
Tovar va
xizmatlar
1-chizma. Sof bozor iqtisodiyoti sharoiti “resurslar – mahsulotlar” va
“daromadlar – xarajatlar”ning doiraviy aylanishi modeli
Ya’ni, uy xoʻjaliklari oʻzlari yetkazib bergan iqtisodiy resurslar evaziga daromad
oladi hamda ularni tovarlar va xizmatlar iste’mol qilish uchun sarflaydilar yoki aksincha
korxonalar resurslar uchun sarf-xarajatlar qiladilar hamda tayyor mahsulotlarni sotish
evaziga daromad oladilar.
Resurslar hamda tovarlar va xizmatlar oqimi jami taklifni, daromadlar va xarajatlar
oqimi jami talabni koʻrsatadi. Davlat ishtiroki mavjud boʻlmagan yopiq iqtisodiyotda
yalpi talab va yalpi taklifning oʻzaro teng boʻlishi firmalarnining yalpi sotuvi, yoki yalpi
ishlab chiqarishi hajmi uy xoʻjaliklarining yalpi daromadlari, yoki yalpi daromadlariga
teng boʻlishi shaklida namoyon boʻladi.
Bu koʻrsatkichlar oʻrtasidagi tenglikning buzilishi ishlab chiqarishning pasayishi,
inflyatsiya va ishsizlik darajalarining koʻtarilib ketishiga sabab boʻladi. Davlat aralashuvi
mavjud boʻlgan iqtisodiyotda bu model ancha murakkab koʻrinish oladi.
Resurslar bozori
Uy xoʻjaligi
Korxonalar
Tovarlar va xizmatlar bozori
Davlat
2-chizma. “Resurslar-tovarlar va xizmatlar” hamda “daromadlar – xarajatlar”ning
davlat aralashuvi mavjud iqtisodiyotdagi doiraviy aylanishi modeli
Bunday iqtisodiyotda resurslar – tovarlar va xizmatlar, daromadlar- xarajatlarning
uzluksiz harakati ham bozor mexanizmlari orqali, ham davlat aralashuvi bilan
ta’minlanadi. Bunda hukumat ishlab chiqaruvchilar va iste’molchilarning harakatini
bevosita boshqarmaydi, balki resurslar va tovarlar bozorlarida qatnashish orqali ularning
iqtisodiy faoliyatiga qulay sharoitlar yaratadi. Davlat korxonalar va uy xoʻjaliklarini
soliqqa tortish bilan birga korxonalarga subsidiyalar berish, aholiga transfert toʻlash
orqali ularning ishlab chiqarish imkoniyatlari va xaridga qodir talablariga ta’sir etadi. Ayni
paytda davlat resurslar bozorida hamda tovarlar va xizmatlar bozorida sotib oluvchi
sifatida ishtirok etadi. Davlat oʻz ishtiroki bilan firmalarning ishlab chiqarish hajmlari va
uy xoʻjaliklarining tovarlar va xizmatlar xarid qilish miqdorlari toʻgʻrisidagi qarorlari
oʻzaro mos kelmagan hollarda roʻy beradigan iqtisodiy tebranishlarni tartibga solib turadi.
Ochiq iqtisodiyot sharoitida doiraviy oqimlar modeli yanada murakkablashadi. Endi unda
toʻrtinchi makroiqtisodiy subyektn – tashqi dunyo ham paydo boʻladi. Chet el
investitsiyalarining kiritilishi va xorijga investitsiya qilish, eksport va import
operatsiyalari shu jumladan moliyaviy bozor orqali jamgʻarmalarning investitsiyalarga
oqib oʻtishi va moliyaviy mablagʻlarning qayta taqsimlanishini e’tiborga olsak koʻrib
oʻtilgan model mukammal emasligiga iqror boʻlamiz. Ammo shu koʻrinishda ham bu
model makroiqtisodiy jarayonlarni yaxlit holda tasavvur qilishga imkon beradi. Doiraviy
oqimlar modelidan chiqariladigan xulosa shuki, davlat, firmalar, uy xoʻjaliklari va tashqi
dunyoning yalpi xarajatlari yalpi ishlab chiqarish hajmiga teng boʻlishi resurslar, tovarlar
va xizmatlar oqimlari (ya’ni real oqim) bilan daromadlar va xarajatlar oqimlari ( ya’ni
pul oqimlari) oʻzaro teng boʻlishining asosiy shartidir. Yalpi xarajatlar hajmining oshishi
ishlab chiqarish hajmlari va ish bilan bandlilik darajasining oʻsishiga olib keladi. Bu esa
oʻz navbatida yalpi daromadlarning oshishiga sabab boʻladi. Kattaroq hajmdagi yalpi
daromadlar unga mos hajmdagi yalpi xarajatlarni belgilab beradi. Sabab oqibat
bogʻlanishlari oʻrin almashishi tufayli doiraviy oqimlar modeli doiraviy aylanish
koʻrinishini oladi. Iqtisodiyot barqaror rivojlanib borishi uchun yalpi xarajatlar
toʻxtovsiz oʻsib borishi shart. Bu vazifa byudjet-soliq siyosati vositalari boʻlgan
soliqlarni hamda davlat xarajatlarini oʻzgartirish hamda pul-kredit siyosati vositalari
yordamida pul massasini oʻzgartirish orqali bajariladi.
Nazorat savollari
1. Mavzuni mustahkamlash uchun savollar
2. Makroiqtisodiyot fani predmetining oʻziga xos xususiyati nimada va u
mikroiqtisodiyot predmetidan nimasi bilan farq qiladi?
3. Pozitiv va normativ makroiqtisodiyot tushunchalariga izoh bering.
4. Makroiqtisodiyot subyektlari orasida davlatning roʻli qanday?
5. Agregat koʻrsatkichlar deganda nimani tushunasiz? Makroiqtisodiy tahlilda
agregat koʻrsatkichlardan foydalanish zaruriyati nima uchun yuzaga keladi?
6. Makroiqtisodiy modellarning mohiyatiga izoh bering.
7. Zaxiralarni tavsiflovchi koʻrsatkichlar va oqimlarni tavsiflovchi koʻrsatkichlar
oʻrtasida qanday bogʻliqliklar mavjud?
8. “Resurslar – tovarlar va xizmatlar” hamda “daromadlar –xarajatlar”ning doiraviy
oqimi modelidagi qarama-qarshi omillarga izoh bering.
9. Doiraviy oqimlar modelini doiraviy aylanish tusini olishining shartlari qanday?
Makroiqtisodiy siyosatning muhim vazifalari nimalardan iborat?