MAKTABDAGI YOSHDAGI BOLALARNI JISMONIY TARBIYALASH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

26

File size

Fayl hajmi

45,8 KB


MAKTABDAGI YOSHDAGI BOLALARNI JISMONIY TARBIYALASH
MUNDARIJA:
KIRISH.......................................................................................................................
I  BOB  MAKTABGACHA  YOSHDAGI  BOLALARDA  JISMONIY
TARBIYANI
 
O‘RNI 
.....................................................................
 
1.1  Maktabgacha
 ta’lim  tashkilotlarida  jismoniy  tarbiyalashning  asosiy
vazifalari 
................................................................................
 
1.2.  Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarda  jismoniy  tarbiyasining  umumiy
nazaryasi….......................................................................................................
 
II  BOB  MAKTABGACHA  YOSHDAGI  BOLALARNING  JISMONIY
TARBIYANI RIVOJLANTIRISH USULI  ......................................................  
2.1 Maktabgacha yoshdagibolalarning jismoniy rivojlantirish monitoringini olib
borish  ...................................................................................................................
 
2.2 Maktabgacha yoshdagi bolalarda milliy harakatli o‘yinlar yordamida jismoniy
rivojlanish  metodi  ..........................................................................................
 
2.3  Maktabgacha  ta’lim  muassasalarida  bolalar  jismoniy  tarbiyasining  asosiy
xususiyatlarini shakllantirish usuli ........................................................................
XULOSA................................................................................................................... 
ADABIYOTLAR Ro‘YXATI:..................................................................................
Logotip
MAKTABDAGI YOSHDAGI BOLALARNI JISMONIY TARBIYALASH MUNDARIJA: KIRISH....................................................................................................................... I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA JISMONIY TARBIYANI O‘RNI ..................................................................... 1.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida jismoniy tarbiyalashning asosiy vazifalari ................................................................................ 1.2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarda jismoniy tarbiyasining umumiy nazaryasi…....................................................................................................... II BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNING JISMONIY TARBIYANI RIVOJLANTIRISH USULI ...................................................... 2.1 Maktabgacha yoshdagibolalarning jismoniy rivojlantirish monitoringini olib borish ................................................................................................................... 2.2 Maktabgacha yoshdagi bolalarda milliy harakatli o‘yinlar yordamida jismoniy rivojlanish metodi .......................................................................................... 2.3 Maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalar jismoniy tarbiyasining asosiy xususiyatlarini shakllantirish usuli ........................................................................ XULOSA................................................................................................................... ADABIYOTLAR Ro‘YXATI:..................................................................................
I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA JISMONIY
TARBIYANI O‘RNI 
1.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida jismoniy tarbiyalashning asosiy
vazifalari 
  
Maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha ta’lim muassasalarida, oilada 
jismoniy  tarbiyalashning  asosiy  vazifalari  ularni  sog`lom  va  baquvvat  qilib
o`stirish, ular organizmini chiniqtirish, ta’lim va tarbiyani to`g`ri tashkil etishdan
iboratdir. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarning sog`lomlashtirish vazifalari - bu jismoniy
tarbiyaning  eng  asosiy  vazifasi  bo`lib,  bola  hayotini  muhofaza  qilish,  uning
sog`lig`ini  mustahkamlash,  organizmini  chiniqtirish  yo`li  bilan  o`zini  himoya
qilish va turli kasalliklarga chidamlilik xislatlarini oshirishdan iborat. 
Jismoniy  tarbiya  jarayonida  bolalarni  harakatga  o`rgatish  tarbiyachining
bevosita rahbarligi hamda uning kuzatuvi ostidagi bolalarning mustaqil faoliyatida
amalga oshiriladi. Harakat faoliyatiga o`rgatishda bolaning anglash, irodaviy va
emotsional  kuchlari  rivojlanadi  hamda  uning  amaliy  harakat  ko`nikmalari
shakllanadi. 
Harakatlarga o`rgatish bola ichki dunyosi his-tuyg`usi, tafakkuri, asta-sekin
shakllanadigan  dunyoqarashi,  axloqiy  fazilatlariga;  bolalar  tomonidan
bajariladigan, salomatlik va umum-jismoniy rivojlanish uchun foydali bo`lgan
harakat faoliyatiga maqsadga yo`nalgan tarzda ta’sir etadi. Ta’lim mazmunini
muvofiq  maktabgacha  yoshdagi  bolalar  ta’lim-tarbiyasiga  qo`yiladigan  davlat
talablari asosida tanlangan jismoniy mashqlar, harakatli o`yinlar tashkil etadi.  
Ta’lim jarayonida kattalar bolalarga maqsadga yo`naltirilgan faoliyatning
tajribasini  beradi.  Uning  mazmuniga  rivojlanish  va  takomillashishiga  xizmat
qiluvchi harakatlarni egallash tajribasi ham kiradi. Maktabgacha yoshdagi bolalar
bilan ishlashda ularning yosh xususiyatlarini hisobga olish juda zarur, bolaning
ongli  harakat  faoliyatida  asqotadigan  ayrim  bilimlar;  bolani  harakatlarga
o`rgatuvchi faoliyat metodlari, faoliyat va ularni amalga oshirishning malaka va
2
Logotip
I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA JISMONIY TARBIYANI O‘RNI 1.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida jismoniy tarbiyalashning asosiy vazifalari Maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha ta’lim muassasalarida, oilada jismoniy tarbiyalashning asosiy vazifalari ularni sog`lom va baquvvat qilib o`stirish, ular organizmini chiniqtirish, ta’lim va tarbiyani to`g`ri tashkil etishdan iboratdir. Maktabgacha yoshdagi bolalarning sog`lomlashtirish vazifalari - bu jismoniy tarbiyaning eng asosiy vazifasi bo`lib, bola hayotini muhofaza qilish, uning sog`lig`ini mustahkamlash, organizmini chiniqtirish yo`li bilan o`zini himoya qilish va turli kasalliklarga chidamlilik xislatlarini oshirishdan iborat. Jismoniy tarbiya jarayonida bolalarni harakatga o`rgatish tarbiyachining bevosita rahbarligi hamda uning kuzatuvi ostidagi bolalarning mustaqil faoliyatida amalga oshiriladi. Harakat faoliyatiga o`rgatishda bolaning anglash, irodaviy va emotsional kuchlari rivojlanadi hamda uning amaliy harakat ko`nikmalari shakllanadi. Harakatlarga o`rgatish bola ichki dunyosi his-tuyg`usi, tafakkuri, asta-sekin shakllanadigan dunyoqarashi, axloqiy fazilatlariga; bolalar tomonidan bajariladigan, salomatlik va umum-jismoniy rivojlanish uchun foydali bo`lgan harakat faoliyatiga maqsadga yo`nalgan tarzda ta’sir etadi. Ta’lim mazmunini muvofiq maktabgacha yoshdagi bolalar ta’lim-tarbiyasiga qo`yiladigan davlat talablari asosida tanlangan jismoniy mashqlar, harakatli o`yinlar tashkil etadi. Ta’lim jarayonida kattalar bolalarga maqsadga yo`naltirilgan faoliyatning tajribasini beradi. Uning mazmuniga rivojlanish va takomillashishiga xizmat qiluvchi harakatlarni egallash tajribasi ham kiradi. Maktabgacha yoshdagi bolalar bilan ishlashda ularning yosh xususiyatlarini hisobga olish juda zarur, bolaning ongli harakat faoliyatida asqotadigan ayrim bilimlar; bolani harakatlarga o`rgatuvchi faoliyat metodlari, faoliyat va ularni amalga oshirishning malaka va 2
ko`nikmalari  haqidagi  bilimlar  birligi  ish  jarayonlaridan  kelib  chiqqan  holda
tarkibiy  qismlarni  tashkil  etadi.  Qismlardan  biri  ijodiy  faoliyat  tajribasi
hisoblanadi. 
Bolalikdan  mustaqil  fikrlashga  o`rgatilmagan  va  hamma  narsani  tayyor
berilgandan so`ng o`zlashtiradigan kishi unga tabiat tomonidan berilgan sifatlarni
namoyon qila olmaydi. Shuning uchun jamiyat yosh avlodning ijodiy faoliyatga
o`rganishiga tamoman befarq qarab turolmaydi. 
Harakat faoliyatini tarbiyalash jarayonida kattalar (otaonalar, tarbiyachilar)
bolalar rivojlanishining psixofiziologik xususiyatlarini hisobga olgan holda, ular
oldiga yangi harakat vazifalarini qo`yadilar. Bolaning mashqlar jarayonida yangi
harakat vazifalarini tobora hal eta borishi va shu bilan bog`liq ravishda vujudga
keladigan katta imkoniyatlar harakatlar xarakteri va sifatini o`zgartiradi. 
Bu  yosh  davri  uchun  juda  xarakterli  bo`lgan  narsa  yangi  mashqlarga
o`rgatish  jarayonida  go`yo  bir  aylanib  yangicha  sifat  kasb  etadi.  Chunonchi,
bolaning yurishi dastlabki paytda va ikkinchi yilning oxirida butunlay farq qiladi.
Bu hodisani yangilikning eski narsani diakktik inkori, barcha rivojlanishning va
ziddiyatlarni hal etishning obyektiv sharti, harakatlanuvchi omil sifatida ko`rsatish
mumkin. Har bir sohada rivojlantirish o`zidan oldingi yashash shakllarini inkor
etmasdan kechishi mumkin emas. Bunday murakkab rivojlanish jarayoni tashqi va
ichki sharoitning o`zaro aloqadorligida to`xtovsiz kechadi. 
Qiyinchiliklarni  yengish  va  yangi  vazifalarni  hal  etish  bolada  ijobiy
emotsional  kayfiyat  hosil  qiladi.  Bu  erishilgan  maqsad,  tarbiyachi  bahosiga
muvofiq yangi muskul sezgilari tufayli yuzaga keladi. 
Paydo bo`lgan o`zgarishlarni mustahkamlash yanada yuksakroq yutuqlarga
intilish  uyg`onishiga  xizmat  qiladi.  Bu  murakkab  jarayon  doimo  tarbiyachi
nazorati ostida bo`lishi kerak. Bir tomondan bolaning yangi harakat vazifasini
tushunib olishini ta’minlash lozim, ikkinchi tomondan bolada mustaqillik va uni
mavjud real harakat imkoniyatlari hamda yuzaga keluvchi qiziqish, emotsiyalari
asosida amalga oshirish, g`ayratini uyg`otish zarur.
3
Logotip
ko`nikmalari haqidagi bilimlar birligi ish jarayonlaridan kelib chiqqan holda tarkibiy qismlarni tashkil etadi. Qismlardan biri ijodiy faoliyat tajribasi hisoblanadi. Bolalikdan mustaqil fikrlashga o`rgatilmagan va hamma narsani tayyor berilgandan so`ng o`zlashtiradigan kishi unga tabiat tomonidan berilgan sifatlarni namoyon qila olmaydi. Shuning uchun jamiyat yosh avlodning ijodiy faoliyatga o`rganishiga tamoman befarq qarab turolmaydi. Harakat faoliyatini tarbiyalash jarayonida kattalar (otaonalar, tarbiyachilar) bolalar rivojlanishining psixofiziologik xususiyatlarini hisobga olgan holda, ular oldiga yangi harakat vazifalarini qo`yadilar. Bolaning mashqlar jarayonida yangi harakat vazifalarini tobora hal eta borishi va shu bilan bog`liq ravishda vujudga keladigan katta imkoniyatlar harakatlar xarakteri va sifatini o`zgartiradi. Bu yosh davri uchun juda xarakterli bo`lgan narsa yangi mashqlarga o`rgatish jarayonida go`yo bir aylanib yangicha sifat kasb etadi. Chunonchi, bolaning yurishi dastlabki paytda va ikkinchi yilning oxirida butunlay farq qiladi. Bu hodisani yangilikning eski narsani diakktik inkori, barcha rivojlanishning va ziddiyatlarni hal etishning obyektiv sharti, harakatlanuvchi omil sifatida ko`rsatish mumkin. Har bir sohada rivojlantirish o`zidan oldingi yashash shakllarini inkor etmasdan kechishi mumkin emas. Bunday murakkab rivojlanish jarayoni tashqi va ichki sharoitning o`zaro aloqadorligida to`xtovsiz kechadi. Qiyinchiliklarni yengish va yangi vazifalarni hal etish bolada ijobiy emotsional kayfiyat hosil qiladi. Bu erishilgan maqsad, tarbiyachi bahosiga muvofiq yangi muskul sezgilari tufayli yuzaga keladi. Paydo bo`lgan o`zgarishlarni mustahkamlash yanada yuksakroq yutuqlarga intilish uyg`onishiga xizmat qiladi. Bu murakkab jarayon doimo tarbiyachi nazorati ostida bo`lishi kerak. Bir tomondan bolaning yangi harakat vazifasini tushunib olishini ta’minlash lozim, ikkinchi tomondan bolada mustaqillik va uni mavjud real harakat imkoniyatlari hamda yuzaga keluvchi qiziqish, emotsiyalari asosida amalga oshirish, g`ayratini uyg`otish zarur. 3
Ta’lim boladan diqqatni bir joyga to`plashni, faol tasavvur, faol fikrlashni,
xotirani rivojlantirishni talab qiladi: masalan, agar ta’lim jarayoni qiziqarlilik kasb
etib, emotsional ruhda bo`lsa – emotsional; harakat namunasi tarbiyachi tomonidan
obrazli tarzda ko`rsatilsa va bolalar tomonidan bajarilsa – obrazli; harakatli o`yin
va  ularni  mustaqil  bajarishda  barcha  mashq  elementlarini  bajarish  izchilligi
vazifalari tushunib va eslab qolinsa, og`zaki mantiqiy mashqlar bolalarning o`zlari
tomonidan amalda bajarish bilan bog`liq bo`lsa – motor harakat. 
Buning uchun ta’lim erkin bo`lishi kerak, shundagina mashqlarni ongli,
mustaqil bajarish mumkin. Bolalarga ta’lim berishda axloqiy tarbiya, bolaning
ma’naviy tuyg`usi va ongini shakllantirish, uning oliyjanoblik va o`zaro yordam,
maqsadga  intilish,  halollik,  adolatlilik  kabi  axloqiy-irodaviy  sifatlarini
rivojlantirish bilan bevosita bog`liqdir. 
To`g`ri harakatlarga o`rgatishning butun jarayoni bolalarda estetik hislarni
tarbiyalaydi.  Bolalar  asta-sekin  egallab  boradigan  chiroyli  harakatlar,  aniq
saflanish, ularning yoshiga xos o`yin obrazlarining ijodiy ifodaliligi, o`yinlarda
she’riy  matnlar,  o`yin  boshlanmalari,  sanashmachoqlar  –  bularning  hammasi
bolalarda  estetik  didni  tarbiyalash  vazifasiga  xizmat  qiladi.  Bolalar  va
tarbiyachilarning kostyumlari, jismoniy tarbiya qo`llanmalari va hokazolarning
tashqi  bezatilishi  katta  ahamiyat  kasb  etadi.  Ta’lim  jarayonini  tashkil  etish
bolalarni  ular  kuchi  yetadigan  mehnat  harakatlarida  mashq  qildirish  imkonini
beradi. 
Tarbiyachi bolalardan jismoniy tarbiya jihozlarini o`zlari tartibli va toza
saqlashlarini (ixcham o`ralgan bayroqchalar, dazmollangan lenta, ro`molchalar va
h.k.)  muntazam  talab  qilib  turadi.  Bu  haqida  birinchi  navbatda  navbatchilar
qayg`uradilar va zarur buyumlarni avaylab joylashtiradilar. Shu bilan birga ular
barcha bolalar foydalanishlari qulay bo`lishi uchun predmet va inventarlarning
joylashish tartibini ham e’tiborda tutadilar. 
Bolalar  sharlar,  to`plar  va  hokazolarni  vaqti-vaqti  bilan  yuvib,  yirik
jihozlarni artib turadilar. Bunday tadbirda barcha tarbiyalanuvchilar tarbiyachi
rahbarligida  ishtirok  etadilar.  Shunday  qilib,  harakatlarga  o`rgatish  jarayonida
4
Logotip
Ta’lim boladan diqqatni bir joyga to`plashni, faol tasavvur, faol fikrlashni, xotirani rivojlantirishni talab qiladi: masalan, agar ta’lim jarayoni qiziqarlilik kasb etib, emotsional ruhda bo`lsa – emotsional; harakat namunasi tarbiyachi tomonidan obrazli tarzda ko`rsatilsa va bolalar tomonidan bajarilsa – obrazli; harakatli o`yin va ularni mustaqil bajarishda barcha mashq elementlarini bajarish izchilligi vazifalari tushunib va eslab qolinsa, og`zaki mantiqiy mashqlar bolalarning o`zlari tomonidan amalda bajarish bilan bog`liq bo`lsa – motor harakat. Buning uchun ta’lim erkin bo`lishi kerak, shundagina mashqlarni ongli, mustaqil bajarish mumkin. Bolalarga ta’lim berishda axloqiy tarbiya, bolaning ma’naviy tuyg`usi va ongini shakllantirish, uning oliyjanoblik va o`zaro yordam, maqsadga intilish, halollik, adolatlilik kabi axloqiy-irodaviy sifatlarini rivojlantirish bilan bevosita bog`liqdir. To`g`ri harakatlarga o`rgatishning butun jarayoni bolalarda estetik hislarni tarbiyalaydi. Bolalar asta-sekin egallab boradigan chiroyli harakatlar, aniq saflanish, ularning yoshiga xos o`yin obrazlarining ijodiy ifodaliligi, o`yinlarda she’riy matnlar, o`yin boshlanmalari, sanashmachoqlar – bularning hammasi bolalarda estetik didni tarbiyalash vazifasiga xizmat qiladi. Bolalar va tarbiyachilarning kostyumlari, jismoniy tarbiya qo`llanmalari va hokazolarning tashqi bezatilishi katta ahamiyat kasb etadi. Ta’lim jarayonini tashkil etish bolalarni ular kuchi yetadigan mehnat harakatlarida mashq qildirish imkonini beradi. Tarbiyachi bolalardan jismoniy tarbiya jihozlarini o`zlari tartibli va toza saqlashlarini (ixcham o`ralgan bayroqchalar, dazmollangan lenta, ro`molchalar va h.k.) muntazam talab qilib turadi. Bu haqida birinchi navbatda navbatchilar qayg`uradilar va zarur buyumlarni avaylab joylashtiradilar. Shu bilan birga ular barcha bolalar foydalanishlari qulay bo`lishi uchun predmet va inventarlarning joylashish tartibini ham e’tiborda tutadilar. Bolalar sharlar, to`plar va hokazolarni vaqti-vaqti bilan yuvib, yirik jihozlarni artib turadilar. Bunday tadbirda barcha tarbiyalanuvchilar tarbiyachi rahbarligida ishtirok etadilar. Shunday qilib, harakatlarga o`rgatish jarayonida 4
bolalarda aqliy qobiliyat, axloqiy va estetik tuyg`ular rivojlanadi, o`z faoliyatiga
ongli munosabat va shu bilan bog`liq ravishda maqsadga intilish, uyushqoqlik
shakllanadi. Bularning hammasi o`zaro aloqadorlikda ta’lim jarayoniga umumiy
yondashishni  amalga  oshirilishi  hisoblanadi.  Mazkur  jarayon  har  tomonlama
rivojlangan shaxsning shakllanishiga xizmat qiladi. 
5
Logotip
bolalarda aqliy qobiliyat, axloqiy va estetik tuyg`ular rivojlanadi, o`z faoliyatiga ongli munosabat va shu bilan bog`liq ravishda maqsadga intilish, uyushqoqlik shakllanadi. Bularning hammasi o`zaro aloqadorlikda ta’lim jarayoniga umumiy yondashishni amalga oshirilishi hisoblanadi. Mazkur jarayon har tomonlama rivojlangan shaxsning shakllanishiga xizmat qiladi. 5
1.2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarda jismoniy tarbiyasining umumiy
nazaryasi
Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi jismoniy 
tarbiyaning umumiy nazariyasi bilan yagona mazmunga va o‘rganish predmetiga
ega, ayni paytda u 7 yoshgacha bo‘lgan bolalar jismoniy tarbiyasi qonuniyatlarini
va  shunga  muvofiq  bolaning  ta’lim  va  tarbiya  jarayonidagi  rivojlanishini
boshqarishning umumiy qonuniyatlarini maxsus o‘rganadi. 
Bolalar jismoniy tarbiyasi nazariyasi har bir yosh bosqichini o‘rganib, ilmiy 
ma’lumotlar va amaliy tajribani umumlashtirib borib, jismoniy tarbiya vazifalarini
belgilaydi, ularning mohiyatini, butun jismoniy tarbiya jarayonini tashkil etishning
juda samarali vositalari va metodlarini, maqsadga muvofiq shakllarini kompleks
ravishda ochib beradi. Sog‘lom, baquvvat, chiniqqan, xushchaqchaq, mehribon,
tashabbuskor, o‘z harakatini yaxshi boshqara oladigan, jismoniy tarbiya va sport
mashqlarini sevadigan, atrof-muhitda mustaqil harakat qila oladigan, maktabdagi
o‘qishga hamda kelgusidagi faol ijodiy faoliyatga nisbatan qobiliyatli bola shaxsini
shakllantirish, jismoniy tarbiyaning shaxsni har tomonlama rivojlantirish asoslari
sifatidagi  alohida  ahamiyatini  belgilab beruvchi  muhim  vazifasi  hisoblanadi.  
Jismoniy tarbiya nazariyasi ilk yoshdagi va maktabgacha ta’lim yoshidagi
bolalarning quyidagi psixofiziologik xususiyatlarini o‘z ichiga oladi: organizmning
ish qobiliyati imkoniyatlari, yuzaga keluvchi qiziqish va ehtiyojlar, ko‘rgazmali
harakat, ko‘rgazmali obraz va mantiqiy tafakkur formalari, ustun turuvchi faoliyat 
turining  o‘ziga  xosligi,  bu  faoliyat  rivojlanishi  bilan  bog‘liq  ravishda  bola
psixikasida  muhim  o‘zgarishlar  kechadi  va  “Bolaning  yangi  oliy  rivojlanish
bosqichiga  o‘tishi”ga  tayyorlanadi.  Shunga  muvofiq  bolalar  jismoniy  tarbiya
nazariyasi,  jismoniy  tarbiyani  tashkil  qilish  va  ularni  optimal  pedagogik
sharoitlarda  amalga  oshirishning  barcha  formalari  mazmunini  ishlab  chiqadi.
Jismoniy  tarbiya  nazariyasi  har  bir  yosh  bosqichdagi  bolaning  potensial
imkoniyatlari qonuniyatlarini o‘rganib va hisobga ola borib, jismoniy tarbiyaning
butun  ta’lim-tarbiya  kompleksi  ilmiy  asoslangan  dasturi  talablarini  (harakat,
6
Logotip
1.2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarda jismoniy tarbiyasining umumiy nazaryasi Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi jismoniy tarbiyaning umumiy nazariyasi bilan yagona mazmunga va o‘rganish predmetiga ega, ayni paytda u 7 yoshgacha bo‘lgan bolalar jismoniy tarbiyasi qonuniyatlarini va shunga muvofiq bolaning ta’lim va tarbiya jarayonidagi rivojlanishini boshqarishning umumiy qonuniyatlarini maxsus o‘rganadi. Bolalar jismoniy tarbiyasi nazariyasi har bir yosh bosqichini o‘rganib, ilmiy ma’lumotlar va amaliy tajribani umumlashtirib borib, jismoniy tarbiya vazifalarini belgilaydi, ularning mohiyatini, butun jismoniy tarbiya jarayonini tashkil etishning juda samarali vositalari va metodlarini, maqsadga muvofiq shakllarini kompleks ravishda ochib beradi. Sog‘lom, baquvvat, chiniqqan, xushchaqchaq, mehribon, tashabbuskor, o‘z harakatini yaxshi boshqara oladigan, jismoniy tarbiya va sport mashqlarini sevadigan, atrof-muhitda mustaqil harakat qila oladigan, maktabdagi o‘qishga hamda kelgusidagi faol ijodiy faoliyatga nisbatan qobiliyatli bola shaxsini shakllantirish, jismoniy tarbiyaning shaxsni har tomonlama rivojlantirish asoslari sifatidagi alohida ahamiyatini belgilab beruvchi muhim vazifasi hisoblanadi. Jismoniy tarbiya nazariyasi ilk yoshdagi va maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning quyidagi psixofiziologik xususiyatlarini o‘z ichiga oladi: organizmning ish qobiliyati imkoniyatlari, yuzaga keluvchi qiziqish va ehtiyojlar, ko‘rgazmali harakat, ko‘rgazmali obraz va mantiqiy tafakkur formalari, ustun turuvchi faoliyat turining o‘ziga xosligi, bu faoliyat rivojlanishi bilan bog‘liq ravishda bola psixikasida muhim o‘zgarishlar kechadi va “Bolaning yangi oliy rivojlanish bosqichiga o‘tishi”ga tayyorlanadi. Shunga muvofiq bolalar jismoniy tarbiya nazariyasi, jismoniy tarbiyani tashkil qilish va ularni optimal pedagogik sharoitlarda amalga oshirishning barcha formalari mazmunini ishlab chiqadi. Jismoniy tarbiya nazariyasi har bir yosh bosqichdagi bolaning potensial imkoniyatlari qonuniyatlarini o‘rganib va hisobga ola borib, jismoniy tarbiyaning butun ta’lim-tarbiya kompleksi ilmiy asoslangan dasturi talablarini (harakat, 6
ko‘nikma  va  malakalari,  jismoniy  sifatlar,  ba’zi  elementar  bilimlarni)  ko‘zda
tutadi.  Ularni  o‘zlashtirish  bolalarni  maktabda  o‘qishi  uchun  zarur  jismoniy
tayyorgarlik darajasini ta’minlash imkonini beradi. Jismoniy tarbiya shaxsni har
tomonlama tarbiyalash ishining muhim komponenti hisoblanadi, ayni paytda u
aqliy, axloqiy, estetik va mehnat tarbiyasi vazifalarini kompleks tarzda hal etadi.
Bolalar  jismoniy  tarbiyasini  tashkil  etishning  turli  shakllarida  (mashg‘ulotlar,
harakatli  o‘yinlar,  mustaqil  harakat  faoliyati  va  h.k.)  tarbiyachining  e’tibori
fikrlaydigan,  o‘z  yosh  imkoniyatlariga  ko‘ra  ongli  harakat  qiladigan,  harakat
ko‘nikmalarini  muvaffaqiyat  bilan  egallaydigan,  atrof-muhitda  mo‘ljal  ola
biladigan,  uchraydigan  qiyinchiliklarni  faol  tarzda  bartaraf  etadigan,  ijodiy
izlanishga intiladigan bolani tarbiyalashga qaratiladi. 
Bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi to‘xtovsiz rivojlanmoqda va bola
tarbiyasining turli tomonlarini qamrab oluvchi tadqiqotlar natijasida olinayotgan
yangi  bilimlar  hisobiga  boyib  bormoqda.  Bolalar  muassasalarining  ommaviy
tajribasida  sinovdan  o‘tgan  tadqiqot  natijalari  dasturlar,  o‘quv  qo‘llanmalari,
darsliklarga kiritilmoqda va bolalar bilan ishlash amaliyotiga joriy qilinm1oqda.
Bu butun ta’limtarbiya jarayonining taraqqiyotiga yordam beradi. Shunday qilib,
maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi butun jismoniy
tarbiya  tizimini  takomillashtirishga  yordam  beradi.  Maktabgacha  yoshdagi
bolalarni  maktabgacha  ta’lim  muassasalarida,  oilada  jismoniy  tarbiyalashning
asosiy  vazifalari  ularni  sog‘lom  va  baquvvat  qilib  o‘stirish,  ular  organizmini
chiniqtirish, ta’lim va tarbiyani to‘g‘ri tashkil etishdan iboratdir. Maktabgacha
yoshdagi bolalarning sog‘lomlashtirish vazifalari - bu jismoniy tarbiyaning eng
asosiy  vazifasi  bo‘lib,  bola  hayotini  muhofaza  qilish,  uning  sog‘lig‘ini
mustahkamlash, organizmini chiniqtirish yo‘li bilan o‘zini himoya qilish va turli
kasalliklarga chidamlilik xislatlarini oshirishdan iborat. 
Bola organizmining rivojlanishi o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lgani sababli,
uning vazifalari ancha aniqroq shaklda ifodalanadi; bola suyagini bexato va o‘z
vaqtida  qotishiga  orqa  umurtqadagi  egik  joylarning  shakll  anishiga,  tovon
yuzasining  yaxshi  rivojlanishiga,  pay-bo‘g‘im  apparatlarni  pishitishga  yordam
7
Logotip
ko‘nikma va malakalari, jismoniy sifatlar, ba’zi elementar bilimlarni) ko‘zda tutadi. Ularni o‘zlashtirish bolalarni maktabda o‘qishi uchun zarur jismoniy tayyorgarlik darajasini ta’minlash imkonini beradi. Jismoniy tarbiya shaxsni har tomonlama tarbiyalash ishining muhim komponenti hisoblanadi, ayni paytda u aqliy, axloqiy, estetik va mehnat tarbiyasi vazifalarini kompleks tarzda hal etadi. Bolalar jismoniy tarbiyasini tashkil etishning turli shakllarida (mashg‘ulotlar, harakatli o‘yinlar, mustaqil harakat faoliyati va h.k.) tarbiyachining e’tibori fikrlaydigan, o‘z yosh imkoniyatlariga ko‘ra ongli harakat qiladigan, harakat ko‘nikmalarini muvaffaqiyat bilan egallaydigan, atrof-muhitda mo‘ljal ola biladigan, uchraydigan qiyinchiliklarni faol tarzda bartaraf etadigan, ijodiy izlanishga intiladigan bolani tarbiyalashga qaratiladi. Bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi to‘xtovsiz rivojlanmoqda va bola tarbiyasining turli tomonlarini qamrab oluvchi tadqiqotlar natijasida olinayotgan yangi bilimlar hisobiga boyib bormoqda. Bolalar muassasalarining ommaviy tajribasida sinovdan o‘tgan tadqiqot natijalari dasturlar, o‘quv qo‘llanmalari, darsliklarga kiritilmoqda va bolalar bilan ishlash amaliyotiga joriy qilinm1oqda. Bu butun ta’limtarbiya jarayonining taraqqiyotiga yordam beradi. Shunday qilib, maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi butun jismoniy tarbiya tizimini takomillashtirishga yordam beradi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha ta’lim muassasalarida, oilada jismoniy tarbiyalashning asosiy vazifalari ularni sog‘lom va baquvvat qilib o‘stirish, ular organizmini chiniqtirish, ta’lim va tarbiyani to‘g‘ri tashkil etishdan iboratdir. Maktabgacha yoshdagi bolalarning sog‘lomlashtirish vazifalari - bu jismoniy tarbiyaning eng asosiy vazifasi bo‘lib, bola hayotini muhofaza qilish, uning sog‘lig‘ini mustahkamlash, organizmini chiniqtirish yo‘li bilan o‘zini himoya qilish va turli kasalliklarga chidamlilik xislatlarini oshirishdan iborat. Bola organizmining rivojlanishi o‘ziga xos xususiyatga ega bo‘lgani sababli, uning vazifalari ancha aniqroq shaklda ifodalanadi; bola suyagini bexato va o‘z vaqtida qotishiga orqa umurtqadagi egik joylarning shakll anishiga, tovon yuzasining yaxshi rivojlanishiga, pay-bo‘g‘im apparatlarni pishitishga yordam 7
ko‘rsatiladi.  Tana  qismlarining  (proporsiyalar)  to‘g‘ri  nisbatda  rivojlanishiga,
suyaklar o‘sishi va vaznini bir tartibga solishga yordam berish; barcha muskullar
guruhini rivojlantirish (tana, oyoq, qo‘l va yelka kamari, panja, barmoqlar, tovon,
bo‘yin, ko‘z, ichki organlar - yurak-qon tomirlar, nafas olish va boshqa muskullar);
ayniqsa, zaif rivojlangan bukuvchi muskullar guruhining rivojlanishiga alohida
e’tibor  berish  lozim.  Yurak-qon  tomirlari  va  nafas  olish  tizimlari  faoliyatini
takomillashtirishga yordam berish, ya’ni yurakka qon oqishini kuchaytirish, uning
qisqarishi  ritmini  yaxshilash  va to‘satdan  o‘zgaradigan yuklamaga  moslashish
qobilyatini rivojlantirish; ko‘krak qafasi hatakatchanligini o‘stirish, chuqur nafas
olish,  uning  ritmi  barqarorligiga,  o‘pka  sig‘imini  oshirishga  yordam  ber  ish,
burundan nafas olishni yaxshilash; ichki organlarning (ovqat hazm qilish, modda
ajralish  va  boshqalar)  to‘g‘ri  ishlashiga  yordamlashish;  termoregulatsiya
funksiyasining to‘g‘ri rivojlanishiga ko‘maklashish.
 Markaziy  asab  tizimining  faoliyatini  takomillashtirish:  qo‘zg‘alish  va
tormozlanish, ularning harakatchanligi jarayonlarining muqobilligiga, shuningdek,
harakat analizatori, sezgi organlarining takomillashuviga yordam berish. Ta’limiy 
vazifalar. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash jarayonida ta’limiy
vazifalarni hal etish ham muhimdir. Chunonchi: harakat ko‘nikma va malakalarini
shakllantirish, jismoniy sifatlar (chaqqonlik, tezkorlik, egiluvchanlik, muvozanat,
ko‘z  bilan  chamalash,  kuchlilik,  chidamlilik)ni  o‘stirish,  to‘g‘ri  qaddi-qomat,
gigiyena  ko‘nikmalarini  tarbiyalash,  jismoniy  tarbiya  haqidagi  bilimlarni
o‘zlashtirish. Bolalar asab tizimining plastikligi tufayli ularda harakat ko‘nikmalari
nisbatan yengil shakllanadi. Ularning ko‘pchiligidan (emaklash, yurish, chang‘ida
yurish, velosipedda sayr qilish va boshqalar) kundalik hayotda harakat vositasi
sifatida  foydalaniladi.  Harakat  ko‘nikmalari  tashqi  muhit  bilan  aloqani
osonlashtiradi va uni bilishga yordam beradi: bola emaklab o‘zini qiziqtirgan
narsalarga yaqinlashadi va ular bilan tanishadi; velosipedda sayr qila oladigan
bolalar qor, shamollarni oson idrok etadilar; suzish chog‘ida esa bolalar suvning
xossalari bilan tanishadilar. 
8
Logotip
ko‘rsatiladi. Tana qismlarining (proporsiyalar) to‘g‘ri nisbatda rivojlanishiga, suyaklar o‘sishi va vaznini bir tartibga solishga yordam berish; barcha muskullar guruhini rivojlantirish (tana, oyoq, qo‘l va yelka kamari, panja, barmoqlar, tovon, bo‘yin, ko‘z, ichki organlar - yurak-qon tomirlar, nafas olish va boshqa muskullar); ayniqsa, zaif rivojlangan bukuvchi muskullar guruhining rivojlanishiga alohida e’tibor berish lozim. Yurak-qon tomirlari va nafas olish tizimlari faoliyatini takomillashtirishga yordam berish, ya’ni yurakka qon oqishini kuchaytirish, uning qisqarishi ritmini yaxshilash va to‘satdan o‘zgaradigan yuklamaga moslashish qobilyatini rivojlantirish; ko‘krak qafasi hatakatchanligini o‘stirish, chuqur nafas olish, uning ritmi barqarorligiga, o‘pka sig‘imini oshirishga yordam ber ish, burundan nafas olishni yaxshilash; ichki organlarning (ovqat hazm qilish, modda ajralish va boshqalar) to‘g‘ri ishlashiga yordamlashish; termoregulatsiya funksiyasining to‘g‘ri rivojlanishiga ko‘maklashish. Markaziy asab tizimining faoliyatini takomillashtirish: qo‘zg‘alish va tormozlanish, ularning harakatchanligi jarayonlarining muqobilligiga, shuningdek, harakat analizatori, sezgi organlarining takomillashuviga yordam berish. Ta’limiy vazifalar. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash jarayonida ta’limiy vazifalarni hal etish ham muhimdir. Chunonchi: harakat ko‘nikma va malakalarini shakllantirish, jismoniy sifatlar (chaqqonlik, tezkorlik, egiluvchanlik, muvozanat, ko‘z bilan chamalash, kuchlilik, chidamlilik)ni o‘stirish, to‘g‘ri qaddi-qomat, gigiyena ko‘nikmalarini tarbiyalash, jismoniy tarbiya haqidagi bilimlarni o‘zlashtirish. Bolalar asab tizimining plastikligi tufayli ularda harakat ko‘nikmalari nisbatan yengil shakllanadi. Ularning ko‘pchiligidan (emaklash, yurish, chang‘ida yurish, velosipedda sayr qilish va boshqalar) kundalik hayotda harakat vositasi sifatida foydalaniladi. Harakat ko‘nikmalari tashqi muhit bilan aloqani osonlashtiradi va uni bilishga yordam beradi: bola emaklab o‘zini qiziqtirgan narsalarga yaqinlashadi va ular bilan tanishadi; velosipedda sayr qila oladigan bolalar qor, shamollarni oson idrok etadilar; suzish chog‘ida esa bolalar suvning xossalari bilan tanishadilar. 8
Jismoniy tarbiya mashqlarini to‘g‘ri bajarish muskullar, paylar, bo‘g‘imlar,
suyak  tizimini  rivojlantirishga  samarali  ta’sir  qiladi.  Mustahkam  shakllangan
harakat  ko‘nikmalaridan  foydalanish  bolaga  mashqlarni  bajarishda  jismoniy
kuchni  tejash  va  o‘yin  faoliyatida  e’tiborni  kutilmagan  vaziyatlarda  yuzaga
keladigan  turli  vazifalarni  olishga  yo‘naltirish  imkonini  beradi.  Bolalarda  7
yoshgacha  shakllangan  harakat  ko‘nikmalari  maktabda  ularni  yanada
takomillashtirish uchun zamin bo‘lib xizmat qiladi va kelajakda sportda yuqori
natijalarga  erishish  imkonini  beradi.  Bolalarda  harakat  ko‘nikmalarining
shakllanishi jarayonida birmuncha murakkabroq harakatlar va bu harakatlarni o‘z
ichiga oluvchi turli faoliyat turlarini osongina egallash qobiliyati hosil qilinadi.
Yosh  guruhlarga  oid  harakat  ko‘nikmalarining  hajmi  dasturda  berilgan.
Maktabgacha  yoshdagi  bolalarda  saflanish,  umum-rivojlantiruvchi  mashqlar,
asosiy harakatlar, sport mashqlarini bajarish ko‘nikmalarini shakllantirish lozim. 
Bundan tashqari, bolalarni sport o‘yinlariga (Badminton, stol tennisi) va
sport  o‘yinlari  elementlari  (basketbol,  xokkey,  futbol,  voleybol)ni  bajarishga
o‘rgatish zarur. Harakat ko‘nikmalari hajmi maktabgacha ta’lim muassasalarida
sharoitning  mavjudligi,  bolalarning  jismoniy  tayyorgarligi,  tarbiyachilarning
malakasi,  ota-onalar  yordamiga  qarab  kengaytirilishi  mumkin.  Maktabgacha
yoshdagi bolalarni, o‘tirgan, turgan holatda va yurganda qaddi-qomatni to‘g‘ri
tutish ko‘nikmalariga o‘rgatish muhim. 
Bolalarda  sport  mashg‘ulotlariga  muhabbat,  ularning  natijalariga,
sportchilarning  yutuqlariga  qiziqishini  tarbiyalash  lozim.  Jismoniy  tarbiya
jarayonida axloqiy, aqliy, estetik va mehnat tarbiyasini amalga oshirishning katta
imkoniyatlari  mavjud.  Mashqlarni  bajarish  jarayonida  bolalarda  xarakterning
ijobiy  xususiyatlari  (uyushganlik,  intizomlilik,  kamtarlik,  ko‘ngilchanlik  va
hokazo)  va  axloqiy  fazilatlari  –  halollik,  haqqoniylik,  o‘rtoqlik  hissi,  o‘zaro
yordam,  jamoada  shug‘ullanish  malakasi,  jismoniy  inventarni  ehtiyot  qilish,
topshiriqni  mas’uliyat  bilan  —  botirlik,  qat’iylik,  o‘z  kuchiga  ishonch,
qiyinchiliklarni yen- gishda sabotlilik, chidamlilik va boshqalarni namoyon qilish
uc- hun juda qulay sharoit yaratiladi. To‘g‘ri tashkil etilgan jismoniy tarbiya
9
Logotip
Jismoniy tarbiya mashqlarini to‘g‘ri bajarish muskullar, paylar, bo‘g‘imlar, suyak tizimini rivojlantirishga samarali ta’sir qiladi. Mustahkam shakllangan harakat ko‘nikmalaridan foydalanish bolaga mashqlarni bajarishda jismoniy kuchni tejash va o‘yin faoliyatida e’tiborni kutilmagan vaziyatlarda yuzaga keladigan turli vazifalarni olishga yo‘naltirish imkonini beradi. Bolalarda 7 yoshgacha shakllangan harakat ko‘nikmalari maktabda ularni yanada takomillashtirish uchun zamin bo‘lib xizmat qiladi va kelajakda sportda yuqori natijalarga erishish imkonini beradi. Bolalarda harakat ko‘nikmalarining shakllanishi jarayonida birmuncha murakkabroq harakatlar va bu harakatlarni o‘z ichiga oluvchi turli faoliyat turlarini osongina egallash qobiliyati hosil qilinadi. Yosh guruhlarga oid harakat ko‘nikmalarining hajmi dasturda berilgan. Maktabgacha yoshdagi bolalarda saflanish, umum-rivojlantiruvchi mashqlar, asosiy harakatlar, sport mashqlarini bajarish ko‘nikmalarini shakllantirish lozim. Bundan tashqari, bolalarni sport o‘yinlariga (Badminton, stol tennisi) va sport o‘yinlari elementlari (basketbol, xokkey, futbol, voleybol)ni bajarishga o‘rgatish zarur. Harakat ko‘nikmalari hajmi maktabgacha ta’lim muassasalarida sharoitning mavjudligi, bolalarning jismoniy tayyorgarligi, tarbiyachilarning malakasi, ota-onalar yordamiga qarab kengaytirilishi mumkin. Maktabgacha yoshdagi bolalarni, o‘tirgan, turgan holatda va yurganda qaddi-qomatni to‘g‘ri tutish ko‘nikmalariga o‘rgatish muhim. Bolalarda sport mashg‘ulotlariga muhabbat, ularning natijalariga, sportchilarning yutuqlariga qiziqishini tarbiyalash lozim. Jismoniy tarbiya jarayonida axloqiy, aqliy, estetik va mehnat tarbiyasini amalga oshirishning katta imkoniyatlari mavjud. Mashqlarni bajarish jarayonida bolalarda xarakterning ijobiy xususiyatlari (uyushganlik, intizomlilik, kamtarlik, ko‘ngilchanlik va hokazo) va axloqiy fazilatlari – halollik, haqqoniylik, o‘rtoqlik hissi, o‘zaro yordam, jamoada shug‘ullanish malakasi, jismoniy inventarni ehtiyot qilish, topshiriqni mas’uliyat bilan — botirlik, qat’iylik, o‘z kuchiga ishonch, qiyinchiliklarni yen- gishda sabotlilik, chidamlilik va boshqalarni namoyon qilish uc- hun juda qulay sharoit yaratiladi. To‘g‘ri tashkil etilgan jismoniy tarbiya 9
bolalarning aqliy o‘si shiga yordam beradi, chunki asab tizimi va boshqa organ
hamda  tizimlarning  normal  faoliyati  uchun  qulay  sharoit  yaratiladi,  bu  esa
yaxshiroq idrok etish va eslab qolishga yordam beradi. 
Bolalarda  barcha  ruhiy  jarayonlar  (idrok,  tafakkur,  xotira,  xayol  va
boshqalar), shuningdek, tafakkur jarayonlari (kuzatish, taqqoslash, analiz, sintez,
umumlashtirish va boshqalar) rivojlanadi.
10
Logotip
bolalarning aqliy o‘si shiga yordam beradi, chunki asab tizimi va boshqa organ hamda tizimlarning normal faoliyati uchun qulay sharoit yaratiladi, bu esa yaxshiroq idrok etish va eslab qolishga yordam beradi. Bolalarda barcha ruhiy jarayonlar (idrok, tafakkur, xotira, xayol va boshqalar), shuningdek, tafakkur jarayonlari (kuzatish, taqqoslash, analiz, sintez, umumlashtirish va boshqalar) rivojlanadi. 10
II BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNING JISMONIY
TARBIYANI RIVOJLANTIRISH USULI  
2.1 Maktabgacha yoshdagibolalarning jismoniy rivojlantirish monitoringini
olib borish
Maktabgacha  ta’lim  tashkilotida  bolalar  salomatligiga  barcha  hodimlar
jamoasi  mas’ul  hisoblanadi.  Tashkilot  hodimlari  mudiradan  tortib  to  texnik
hodimlargacha hammasi har bir bolaning hayotini muhofaza qilish va sog‘ligigni
mustahkamlash haqida qayg‘urishga da’vat etilgan. Bolalarni jismoniy sog‘lom
o‘sishi  va  rivojlanishi  uchun  tashkilot  rahbari  jismoniy  tarbiyaga  doir  barcha
ishlarni tashkil etishga javobgardir. 
 
Tashkilot  hamshirasi  va  pedagog  hodimlar  doimi  bolalarning  sog‘ligini
nazorat  qilib  turishadi.  Bularga  qo‘shimcha  tarzda  maktabgacha  ta’lim
tashkilotlarida  yiliga  ikki  marta  bolalarning  jismoniy  rivolanishini  monitoring
o‘tkazish  bolalar  sog‘lom  rivojlanishining  asoslaridan  biri  hisoblanadi.
Monitoringni tashkil etish sentyabroktyabr va aprel-may oylarida yani o‘quv yil
boshi va oxirida o‘tkazilgani maqsadga muvofiq hisoblanadi. Jismoniy rivojlanish
monitoringi jismoniy tarbiya yo‘riqchisi,maktabgacha ta’lim tashkiloti hashirasi va
guruh tarbiyachisi tomonidan tashkil etiladi. Jismoniy rivojlanish monitoringini
o‘tkazishdan  maqsad  bolalar  bilan  jismoniy  tarbiya  va  jismoniy  tayyorgarlik
ishlarini samarali tashkil etishdan iborat. Pedagogik jarayonni qurishning bir qismi
sifatida  monitoringni  yaratish  zamonaviy  maktabgacha  ta’limning  dolzarb
ehtiyojidir. Ushbu texnologiyadan bolalarni rivojlantirish, tarbiyalash va o‘qitish
samaradorligini nazorat qilishning asosiy usuli sifatida foydalanish eng muhim
insonparvarlik tamoyilini to‘liq amalga oshirish imkonini beradi. 
Pedagogik monitoring ta’lim standartlariga qaraganda kuchliroq usuldir. Bu
nafaqat tez kuzatish imkonini beradi balki, ta’lim faoliyati jarayoni va dinamikasi,
shuningdek,  bolaning  sog‘lig‘i  va  aqliy  rivojlanishiga  salbiy  ta’sir  ko‘rsatishi
mumkin bo‘lgan taqdirda uni  o‘z  vaqtida  tuzatish  imkonini  beradi. Sog‘liqni
saqlash texnologiyalariga qo‘shimcha ravishda, monitoring usulidan foydalanish
11
Logotip
II BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNING JISMONIY TARBIYANI RIVOJLANTIRISH USULI 2.1 Maktabgacha yoshdagibolalarning jismoniy rivojlantirish monitoringini olib borish Maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalar salomatligiga barcha hodimlar jamoasi mas’ul hisoblanadi. Tashkilot hodimlari mudiradan tortib to texnik hodimlargacha hammasi har bir bolaning hayotini muhofaza qilish va sog‘ligigni mustahkamlash haqida qayg‘urishga da’vat etilgan. Bolalarni jismoniy sog‘lom o‘sishi va rivojlanishi uchun tashkilot rahbari jismoniy tarbiyaga doir barcha ishlarni tashkil etishga javobgardir. Tashkilot hamshirasi va pedagog hodimlar doimi bolalarning sog‘ligini nazorat qilib turishadi. Bularga qo‘shimcha tarzda maktabgacha ta’lim tashkilotlarida yiliga ikki marta bolalarning jismoniy rivolanishini monitoring o‘tkazish bolalar sog‘lom rivojlanishining asoslaridan biri hisoblanadi. Monitoringni tashkil etish sentyabroktyabr va aprel-may oylarida yani o‘quv yil boshi va oxirida o‘tkazilgani maqsadga muvofiq hisoblanadi. Jismoniy rivojlanish monitoringi jismoniy tarbiya yo‘riqchisi,maktabgacha ta’lim tashkiloti hashirasi va guruh tarbiyachisi tomonidan tashkil etiladi. Jismoniy rivojlanish monitoringini o‘tkazishdan maqsad bolalar bilan jismoniy tarbiya va jismoniy tayyorgarlik ishlarini samarali tashkil etishdan iborat. Pedagogik jarayonni qurishning bir qismi sifatida monitoringni yaratish zamonaviy maktabgacha ta’limning dolzarb ehtiyojidir. Ushbu texnologiyadan bolalarni rivojlantirish, tarbiyalash va o‘qitish samaradorligini nazorat qilishning asosiy usuli sifatida foydalanish eng muhim insonparvarlik tamoyilini to‘liq amalga oshirish imkonini beradi. Pedagogik monitoring ta’lim standartlariga qaraganda kuchliroq usuldir. Bu nafaqat tez kuzatish imkonini beradi balki, ta’lim faoliyati jarayoni va dinamikasi, shuningdek, bolaning sog‘lig‘i va aqliy rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatishi mumkin bo‘lgan taqdirda uni o‘z vaqtida tuzatish imkonini beradi. Sog‘liqni saqlash texnologiyalariga qo‘shimcha ravishda, monitoring usulidan foydalanish 11
maqsadga eng qisqa yo‘l bilan yondashish imkonini beradi. Psixologik-pedagogik
monitoringning asosiy maqsadi bolalarning sog‘lig‘i va psixologik farovonligiga
mumkin  bo‘lgan  salbiy  ta’sirlarning  oldini  olish  uchun  o‘quv  va  dam  olish
faoliyatini, shuningdek, maktabgacha ta’lim tashkilotining atrof-muhit sharoitlarini
o‘z vaqtida tuzatishdir. Ammo, bundan tashqari, monitoring bolalar bilan jismoniy
tarbiya va sog‘lomlashtirish ishlarining eng samarali texnologiyalari va usullarini
aniqlash imkonini beradi. Monitoringni olib borishda ikki xil nazorat turi mavjud:
Natijalarni nazorat qilishdan ko‘ra jarayonni boshqarishni tashkil qilish qiyinroq.
Shuning uchun amalda ikkinchisiga ko‘proq afzallik beriladi. 
Tadqiqotchilarning  ta’kidlashicha,  hozirgi  vaqtda  nazorat  qilish  usuli
jismoniy  tarbiya  va  sog‘lomlashtirish  tadbirlarining  sifati  va  samaradorligini
baholash uchun maqbuldir, chunki u bunday natijalarga nima olib kelganini, nima
va qaysi davrda og‘ishlarni to‘liq aniqlashga imkon bermaydi faoliyati kuzatildi va
bu  faoliyat  qanday  oqibatlarga  olib  keladi.  Pedagogik  monitoring  natija  va
jarayonni  boshqarishning  optimal  kombinatsiyasiga  erishishga  imkon  beradi,
faoliyatni takomillashtirish va uning rivojlanishiga hissa qo‘shadi. Uning maqsadi
shunchaki  faoliyat  qanday  amalga  oshirilayotgani  va  uning  natijalari  qanday
ekanligini bilish emas. Bu pedagog va umuman maktabgacha ta’lim tashkiloti
imkoniyatlarini  kengaytiradigan  yangi  faoliyat  loyihasini  yaratishdan  iborat.
Shunday qilib, nazorat qilish usuli sifatida monitoring nafaqat boshqariladigan
ob'ektlar haqidagi bilimlar bilan to‘yingan, balki aniq tadqiqotni ham o‘z ichiga
oladi.  Bu  sizga  kerakli  aks  ettiruvchi  natijaga  erishish  va  shu  asosda  yangi
amaliyot uchun ko‘rsatmalar ishlab chiqish imkonini beradi. 
Monitoringni  samaradorlikni  baholashda  aniqlikka  olib  boradigan  yo‘l
sifatida  ta’riflash  mumkin.  Mezon  va  ko‘rsatkichlarni  tanlash  ko‘p  jihatdan
xodimlarning malaka darajasiga, ularning kasbiy mahorati darajasiga, shuningdek
tashkilotning tashkiliy madaniyati darajasiga bog‘liq bo‘lib, ularning eng muhim
ko‘rsatkichi jamoaning ish qobiliyatidir faoliyatini munosib baholaydi. Monitoring
bolalarning  jismoniy  fazilatlarini  baholash  imkonini  ham  beradi.  Jismoniy
sifatlarning  rivojlanishi  kuch,  chidamlilik,  moslashuvchanlik,  epchillik,  tezlik
12
Logotip
maqsadga eng qisqa yo‘l bilan yondashish imkonini beradi. Psixologik-pedagogik monitoringning asosiy maqsadi bolalarning sog‘lig‘i va psixologik farovonligiga mumkin bo‘lgan salbiy ta’sirlarning oldini olish uchun o‘quv va dam olish faoliyatini, shuningdek, maktabgacha ta’lim tashkilotining atrof-muhit sharoitlarini o‘z vaqtida tuzatishdir. Ammo, bundan tashqari, monitoring bolalar bilan jismoniy tarbiya va sog‘lomlashtirish ishlarining eng samarali texnologiyalari va usullarini aniqlash imkonini beradi. Monitoringni olib borishda ikki xil nazorat turi mavjud: Natijalarni nazorat qilishdan ko‘ra jarayonni boshqarishni tashkil qilish qiyinroq. Shuning uchun amalda ikkinchisiga ko‘proq afzallik beriladi. Tadqiqotchilarning ta’kidlashicha, hozirgi vaqtda nazorat qilish usuli jismoniy tarbiya va sog‘lomlashtirish tadbirlarining sifati va samaradorligini baholash uchun maqbuldir, chunki u bunday natijalarga nima olib kelganini, nima va qaysi davrda og‘ishlarni to‘liq aniqlashga imkon bermaydi faoliyati kuzatildi va bu faoliyat qanday oqibatlarga olib keladi. Pedagogik monitoring natija va jarayonni boshqarishning optimal kombinatsiyasiga erishishga imkon beradi, faoliyatni takomillashtirish va uning rivojlanishiga hissa qo‘shadi. Uning maqsadi shunchaki faoliyat qanday amalga oshirilayotgani va uning natijalari qanday ekanligini bilish emas. Bu pedagog va umuman maktabgacha ta’lim tashkiloti imkoniyatlarini kengaytiradigan yangi faoliyat loyihasini yaratishdan iborat. Shunday qilib, nazorat qilish usuli sifatida monitoring nafaqat boshqariladigan ob'ektlar haqidagi bilimlar bilan to‘yingan, balki aniq tadqiqotni ham o‘z ichiga oladi. Bu sizga kerakli aks ettiruvchi natijaga erishish va shu asosda yangi amaliyot uchun ko‘rsatmalar ishlab chiqish imkonini beradi. Monitoringni samaradorlikni baholashda aniqlikka olib boradigan yo‘l sifatida ta’riflash mumkin. Mezon va ko‘rsatkichlarni tanlash ko‘p jihatdan xodimlarning malaka darajasiga, ularning kasbiy mahorati darajasiga, shuningdek tashkilotning tashkiliy madaniyati darajasiga bog‘liq bo‘lib, ularning eng muhim ko‘rsatkichi jamoaning ish qobiliyatidir faoliyatini munosib baholaydi. Monitoring bolalarning jismoniy fazilatlarini baholash imkonini ham beradi. Jismoniy sifatlarning rivojlanishi kuch, chidamlilik, moslashuvchanlik, epchillik, tezlik 12
ko‘rsatkichlari dinamikasi bilan baholanadi. Shuni ta’kidlash kerakki, jismoniy
sifatlarning  rivojlanish  darajasi  ham  aqliy  rivojlanish  darajasini,  shuningdek,
bolada ma’lum moyilliklarning mavjudligini ko‘rsatadi. Masalan, chaqqonlik tez
o‘rganish qobiliyatini rivojlantirishni ko‘rsatadi. 
Bolalarning jismoniy rivojlanishini baholashda quyidagilar hisobga olinadi: -
tana uzunligi va vazni, ko‘krak qafasi atrofi va 3 yoshgacha bo‘lgan bolalarda bosh
atrofi;  -  funksional  ko‘rsatkichlar:  o‘pkaning  hayotiy  sig‘imi,  chidamlilik
koeffitsienti, qo‘llarning mushak kuchi va boshqalar; - teri osti yog‘ qatlamining
rivojlanish  darajasi,  to‘qimalarning  tuzilishi,  mushaklarning  rivojlanishi,
mushaklarning tonusi,  holati  va tayanch-harakat  tizimi  maktabgacha  yoshdagi
bolalarning jismoniy rivojlanishini monitoringi mazmuni 6 ta ish yo‘nalishidan
iborat: 
1. Bolalar salomatligi holati; 
2. Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tayyorgarlik diagnostikasi; 
3. Pedagoklarning kasbiy kompetensiyasi; 
4. Jismoniy tarbiya va sog‘lomlashtirish ishlari sifati; 
5. Uzluksiz ota-onalar bilan ishlash; 
6. Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy rivojlanishi uchun sharoit
yaratish. 
Monitoring texnologiyasini o‘zlashtirish maktabgacha ta’lim tashkiloti har
bir tarbiyachisiga nafaqat o‘zining pedagogik faoliyati sifatini oshirishga, balki har
bir  o‘quvchining jismoniy tarbiya jarayonini  farqlash va individuallashtirishga
imkon beradi. Jismoniy tarbiya va sog‘lomlashtirish ishlarini monitoring qilishning
mohiyati  bolalar  to‘g‘risidagi  ma’lumotlarni  davriy  ravishda  to‘plash  va
umumlashtirish,  ularning  rivojlanish  dinamikasini  va  sog‘lig‘ini  kuzatish,
pedagogik xulosalarni shakllantirish va tegishli tuzatish tadbirlarini o‘tkazishdan
iborat. 
13
Logotip
ko‘rsatkichlari dinamikasi bilan baholanadi. Shuni ta’kidlash kerakki, jismoniy sifatlarning rivojlanish darajasi ham aqliy rivojlanish darajasini, shuningdek, bolada ma’lum moyilliklarning mavjudligini ko‘rsatadi. Masalan, chaqqonlik tez o‘rganish qobiliyatini rivojlantirishni ko‘rsatadi. Bolalarning jismoniy rivojlanishini baholashda quyidagilar hisobga olinadi: - tana uzunligi va vazni, ko‘krak qafasi atrofi va 3 yoshgacha bo‘lgan bolalarda bosh atrofi; - funksional ko‘rsatkichlar: o‘pkaning hayotiy sig‘imi, chidamlilik koeffitsienti, qo‘llarning mushak kuchi va boshqalar; - teri osti yog‘ qatlamining rivojlanish darajasi, to‘qimalarning tuzilishi, mushaklarning rivojlanishi, mushaklarning tonusi, holati va tayanch-harakat tizimi maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy rivojlanishini monitoringi mazmuni 6 ta ish yo‘nalishidan iborat: 1. Bolalar salomatligi holati; 2. Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tayyorgarlik diagnostikasi; 3. Pedagoklarning kasbiy kompetensiyasi; 4. Jismoniy tarbiya va sog‘lomlashtirish ishlari sifati; 5. Uzluksiz ota-onalar bilan ishlash; 6. Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy rivojlanishi uchun sharoit yaratish. Monitoring texnologiyasini o‘zlashtirish maktabgacha ta’lim tashkiloti har bir tarbiyachisiga nafaqat o‘zining pedagogik faoliyati sifatini oshirishga, balki har bir o‘quvchining jismoniy tarbiya jarayonini farqlash va individuallashtirishga imkon beradi. Jismoniy tarbiya va sog‘lomlashtirish ishlarini monitoring qilishning mohiyati bolalar to‘g‘risidagi ma’lumotlarni davriy ravishda to‘plash va umumlashtirish, ularning rivojlanish dinamikasini va sog‘lig‘ini kuzatish, pedagogik xulosalarni shakllantirish va tegishli tuzatish tadbirlarini o‘tkazishdan iborat. 13
2.2 Maktabgacha yoshdagi bolalarda milliy harakatli o‘yinlar yordamida
jismoniy rivojlanish metodi
Maktabgacha yoshdagi bolalarning aqliy va barkamol bo‘lib rivojlanishi
uchun  eng  zarur  bo‘lgan  jismoniy  rivojlanishnig  ahamiyati  va  ayni  jismoniy
tarbiya jarayonlarini milliy harakatli o‘yinlar orqali tashkil etish haqida. Ushbu
maqola bo‘yicha tavsiyalar avvalo o‘sib kelayotgan barkamol avlodning kelajagiga
e'tiborsiz bo‘lmagan ota-onalar va tarbiyachi pedagoglar uchundir. Kalit so‘zlar:
Maktabgacha ta’lim tashkiloti, bolalar, ota-onalar, tarbiyachi, pedagoglar, milliy
harakatli  o‘yinar,  jismoniy  rivojlanish,  jismoniy  kamolot,jismoniy  tarbiya,
jismoniy harakatlar, jismoniy sifatlar, xalq o‘yinlari, harakatlar ta’lim - tarbiya,
kamolot, urf odatlar, an'analari. 
Yurtboshimiz  Sh  .Mirziyoyev  ta’biri  bilan  aytganda:  "Yoshlarga  milliy
vatanparvarlik  ruhida  ta’lim  berish  bugungi  kunning  jiddiy  vazifalaridan
hisoblanadi". Darhaqiqat Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarga ta’lim tarbiya
berishda va ularni jismonan sog‘lom va barkamol qilib tarbiyalashda milliy urf
odatlarimizning  va  qadriyatlarimizning  ahamiyati  juda  katta  hisoblanadi.  Bu
borada  Maktabgacha  yoshdagi  bolalarning  yosh  va  rivojlanish  xususiyatlari
inobatga olinishi ahamiyatga molik. Bolalarning jismonan yetuk bo‘lishi ularning
aqliy  jihatdan  kamol  topishiga  zamin  yaratadi.Bu  borada  ota  onalardan  va
tarbiyachi pedagoglardan yuksak bilim va mahorat talab etiladi .
Tarbiyachi va ota onalar o‘zaro hamkorlikda bolaning sog‘lom turmush
tarzini  to‘g‘ri  tashkil  etishi,ularning  qiziqishlari  bilan  o‘rtoqlashishi  ,uning
imkoniyat  darajalarini  hisobga  olgan  holda  bolalarni  ma’lum  yo‘nalishga
yo‘naltirishi va ularga yuklamalar berishi lozim bo‘ladi . Bolaning rivojlanishi turli
jarayonlarda turlicha kechadi ,shuning uchun bolaning rivojlanishi uzluksiz va
samarali kechishi uchun bolalarga tarbiyachi va ota onalar ularni qiziqtira oladigan
va rivojlantira oladigan o‘yinlardan foydalana olishi kerak.Albatda ota onalar va
tarbiyachilar  bu  kabi  o‘yinlarni  milliyligimiz  ,  madaniyatimizga  xos  va  mos
holatda tashkil etsalar maqsadga muvofiq bo‘ladi.
14
Logotip
2.2 Maktabgacha yoshdagi bolalarda milliy harakatli o‘yinlar yordamida jismoniy rivojlanish metodi Maktabgacha yoshdagi bolalarning aqliy va barkamol bo‘lib rivojlanishi uchun eng zarur bo‘lgan jismoniy rivojlanishnig ahamiyati va ayni jismoniy tarbiya jarayonlarini milliy harakatli o‘yinlar orqali tashkil etish haqida. Ushbu maqola bo‘yicha tavsiyalar avvalo o‘sib kelayotgan barkamol avlodning kelajagiga e'tiborsiz bo‘lmagan ota-onalar va tarbiyachi pedagoglar uchundir. Kalit so‘zlar: Maktabgacha ta’lim tashkiloti, bolalar, ota-onalar, tarbiyachi, pedagoglar, milliy harakatli o‘yinar, jismoniy rivojlanish, jismoniy kamolot,jismoniy tarbiya, jismoniy harakatlar, jismoniy sifatlar, xalq o‘yinlari, harakatlar ta’lim - tarbiya, kamolot, urf odatlar, an'analari. Yurtboshimiz Sh .Mirziyoyev ta’biri bilan aytganda: "Yoshlarga milliy vatanparvarlik ruhida ta’lim berish bugungi kunning jiddiy vazifalaridan hisoblanadi". Darhaqiqat Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarga ta’lim tarbiya berishda va ularni jismonan sog‘lom va barkamol qilib tarbiyalashda milliy urf odatlarimizning va qadriyatlarimizning ahamiyati juda katta hisoblanadi. Bu borada Maktabgacha yoshdagi bolalarning yosh va rivojlanish xususiyatlari inobatga olinishi ahamiyatga molik. Bolalarning jismonan yetuk bo‘lishi ularning aqliy jihatdan kamol topishiga zamin yaratadi.Bu borada ota onalardan va tarbiyachi pedagoglardan yuksak bilim va mahorat talab etiladi . Tarbiyachi va ota onalar o‘zaro hamkorlikda bolaning sog‘lom turmush tarzini to‘g‘ri tashkil etishi,ularning qiziqishlari bilan o‘rtoqlashishi ,uning imkoniyat darajalarini hisobga olgan holda bolalarni ma’lum yo‘nalishga yo‘naltirishi va ularga yuklamalar berishi lozim bo‘ladi . Bolaning rivojlanishi turli jarayonlarda turlicha kechadi ,shuning uchun bolaning rivojlanishi uzluksiz va samarali kechishi uchun bolalarga tarbiyachi va ota onalar ularni qiziqtira oladigan va rivojlantira oladigan o‘yinlardan foydalana olishi kerak.Albatda ota onalar va tarbiyachilar bu kabi o‘yinlarni milliyligimiz , madaniyatimizga xos va mos holatda tashkil etsalar maqsadga muvofiq bo‘ladi. 14
Ushbu  ishlar  muvaffaqiyatli  kechishi  uchun  bolalarning  dastlabki  yoshidanoq
milliy o‘yinlar vositasi sifatida jismoniy tarbiyani tashkil etshi lozim. Shuning
uchun xalqimizning asrlardan –asrlarga o‘tib kelayotgan milliy madaniy o‘yinlarini
yosh avlodga to‘la qonliligicha namoyon etib bera olishimiz bugungi kunning
asosiy talabi desak adashmaymiz.
Chunki milliy o‘yinlar orqali bolalarda jismoniy tarbiya shakillanishidan
tashqari vatanga bo‘lgan muhabbat, uning tarixiga qiziqish, va uning merosini
asrab avaylash tuyg‘usi shakllanadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning asosiy
hayot faoliyatini maktabgacha davrda o‘yin egallaydi . Maktabgacha ta’lim yoshi
davrida o‘yin orqali bolalarga tarbiyaning barcha turlari berib boriladi, mehnat
tarbiyasi  ,aqliy tarbiya ,estetik tarbiya shular jumlasidandir.Maktabgacha  yosh
davrda bolalarda organizmni umumiy rivojlanishi jadal kechadi .Shuning uchun
ham bu davrda harakatli o‘yinlarni o‘rgatib borish qulaydir. O‘zbek mlliy xalq
o‘yinlarining  ahamiyati  bolalar  uchun  juda  katta  .  Milliy  o‘yinlar  bolalarda
ularning jismoniy emas balki ularning ruhiy va aqliy faoliyatiga ham oz ta’sirini
ko‘rsatadi . 
Bola milliy o‘yinlar orqali voqelikni tushuna boshlaydi ,yani atrof muhitni
anglay boshlaydi . O‘yindagi o‘xshatishlar orqali bolalarda taqlid qilishga bo‘lgan
qiziqish ortadi. O‘yinning sodda va oson bo‘lishi uning qiziqarliligini oshiradi, va
bu bola hayot faoliyatida , kattalar uchun mehnat va o‘quv faoliyati singari asosiy
o‘rinni egallab boradi.O‘yin bulardan tashqari bolalarda hulq atvorning ijobiy
tmondan o‘zgarishiga sabab bo‘ladi . 
Chunki  aniq  maqsadga  yo‘naltirilgan  faoliyatda  bola  xulq  atvor
ko‘nikmalarini  tez  va  oson  o‘zlashtiradi.  Bu  kabi  milliy  xalq  o‘yinlarimizni
quyidagi misollar orqali ko‘rishimiz mumkin bo‘ladi Misol uchun: Xo‘rozlar jangi
O‘yin haqida tushuncha: Diametri 3-4 m li doira o‘rtasida 2 o‘yinchi turadi. O‘yin
maqsadi:  O‘yindan  asosiy  maqsad  muvozanatni  yo‘qotishga  erishish  hamda
doiradan chetga chiqarish. Qaysi o‘yinchi buni birinchi bo‘lib uddasidan chiqsa,
g‘olib bo‘ladi. Qoidasi. Ataylab qo‘pol turtkilar qilish man etiladi. O‘yinni faqat
xushtakdan keyin boshlash kerak. Boshqacha usullar. -xakkalashda oyoklarni ikki
15
Logotip
Ushbu ishlar muvaffaqiyatli kechishi uchun bolalarning dastlabki yoshidanoq milliy o‘yinlar vositasi sifatida jismoniy tarbiyani tashkil etshi lozim. Shuning uchun xalqimizning asrlardan –asrlarga o‘tib kelayotgan milliy madaniy o‘yinlarini yosh avlodga to‘la qonliligicha namoyon etib bera olishimiz bugungi kunning asosiy talabi desak adashmaymiz. Chunki milliy o‘yinlar orqali bolalarda jismoniy tarbiya shakillanishidan tashqari vatanga bo‘lgan muhabbat, uning tarixiga qiziqish, va uning merosini asrab avaylash tuyg‘usi shakllanadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning asosiy hayot faoliyatini maktabgacha davrda o‘yin egallaydi . Maktabgacha ta’lim yoshi davrida o‘yin orqali bolalarga tarbiyaning barcha turlari berib boriladi, mehnat tarbiyasi ,aqliy tarbiya ,estetik tarbiya shular jumlasidandir.Maktabgacha yosh davrda bolalarda organizmni umumiy rivojlanishi jadal kechadi .Shuning uchun ham bu davrda harakatli o‘yinlarni o‘rgatib borish qulaydir. O‘zbek mlliy xalq o‘yinlarining ahamiyati bolalar uchun juda katta . Milliy o‘yinlar bolalarda ularning jismoniy emas balki ularning ruhiy va aqliy faoliyatiga ham oz ta’sirini ko‘rsatadi . Bola milliy o‘yinlar orqali voqelikni tushuna boshlaydi ,yani atrof muhitni anglay boshlaydi . O‘yindagi o‘xshatishlar orqali bolalarda taqlid qilishga bo‘lgan qiziqish ortadi. O‘yinning sodda va oson bo‘lishi uning qiziqarliligini oshiradi, va bu bola hayot faoliyatida , kattalar uchun mehnat va o‘quv faoliyati singari asosiy o‘rinni egallab boradi.O‘yin bulardan tashqari bolalarda hulq atvorning ijobiy tmondan o‘zgarishiga sabab bo‘ladi . Chunki aniq maqsadga yo‘naltirilgan faoliyatda bola xulq atvor ko‘nikmalarini tez va oson o‘zlashtiradi. Bu kabi milliy xalq o‘yinlarimizni quyidagi misollar orqali ko‘rishimiz mumkin bo‘ladi Misol uchun: Xo‘rozlar jangi O‘yin haqida tushuncha: Diametri 3-4 m li doira o‘rtasida 2 o‘yinchi turadi. O‘yin maqsadi: O‘yindan asosiy maqsad muvozanatni yo‘qotishga erishish hamda doiradan chetga chiqarish. Qaysi o‘yinchi buni birinchi bo‘lib uddasidan chiqsa, g‘olib bo‘ladi. Qoidasi. Ataylab qo‘pol turtkilar qilish man etiladi. O‘yinni faqat xushtakdan keyin boshlash kerak. Boshqacha usullar. -xakkalashda oyoklarni ikki 15
martadan ortiq almashtirish mumkin emas. O‘jarlar. O‘yin haqida tushuncha: Ikki
o‘yinchi  bir-birining  qarshisiga  o‘tiradi.  Oyoq  panjalarini  o‘zaro  birlashtirib,
qo‘llari bilan orqaga tayanadi. 
Xushtak  chalinishi  bilan  o‘yinchi  raqibini  oyog‘i  bilan  itara  boshlaydi.
Qoidasi:Kaysi o‘yinchi birinchi bo‘lib raqibini oyog‘ini siltab tashlasa g‘alaba
qozonadi. 
Boshqacha usullar. -O‘yinchi qo‘li bilan orqaga tayanmaydi. Uning qo‘llari
boshi uzra bo‘ladiki, u o‘yinga murakkablik kasb etadi. 
Ro‘molchani  tort.  O‘yin  haqida  tushuncha:  Qatnashuvchilar  juftliklarga
bo‘linadi.  Har  bir  o‘yinchining  vazifasi  raqibidan  ro‘molchani  tortib  olish.
Ro‘molchani birinchi bo‘lib tortib olgan g‘olib sanaladi. 
Qoidasi:  Raqibni  qo‘lidan  ushlab  olish,  turtib  yuborish  man  etiladi.
Boshqacha usullar. -tizzalab o‘ynash mumkin -ro‘molchani o‘yinchining oyog‘iga
bog‘lash mumkin. - ikkala oyog‘i bilan raqibga tayanish mumkin. 
Oq terakmi, koʻk terak? O‘yin haqida tushuncha: Bu oʻyinda ishtirokchilar
boʻyi, kuchi va chaqqonligiga qarab teng 2 jamoaga boʻlinib (har jamoada 10 dan
20 tagacha bola qatnashadi), 15– 20 m oralikdagi masofada qoʻl ushlashib saflanib
turadilar. Birinchi jamoa sardori 2-jamoadan birining otini aytib chaqiradi: Oq
terakmi, koʻk terak! Bizdan sizga kim kerak? 
Sizdan  bizga,  "falonchi"  kerak.Shundan  soʻng  oʻsha  chaqirilgan  bola
yugurib kelib, raqib jamoa aʼzolarining qoʻl ushlashib turgan yerini koʻkragi bilan
uzishga urinadi. Agar qoʻllar ushlangan joyidan uzilib ketsa, raqib tomondagi
bolalardan xohlaganini oʻz jamoasiga olib ketadi, uzolmasa, oʻzi oʻsha jamoada
qoladi. Oʻyin shu tariqa navbat bilan davom etadi. 
Qaysi  jamoada  oʻyinchilar  qolmasa,  oʻsha  jamoa  yut-qazgan  boʻladi.
Bundan xulosa bo‘ladiki ayni Maktabgacha yoshdagi bolalarning hoyotiy faoliyati
uchun milliy harakatli o‘yinlarning ahamiyati juda muhim. 
Bola  ta’lim  tarbiya  olishdaham,  o‘z  o‘zini  anglashda  ham  bu  kabi
o‘yinlarning tez tez o‘tkazilishi maqsadga muvofiq bo‘ladi. 
16
Logotip
martadan ortiq almashtirish mumkin emas. O‘jarlar. O‘yin haqida tushuncha: Ikki o‘yinchi bir-birining qarshisiga o‘tiradi. Oyoq panjalarini o‘zaro birlashtirib, qo‘llari bilan orqaga tayanadi. Xushtak chalinishi bilan o‘yinchi raqibini oyog‘i bilan itara boshlaydi. Qoidasi:Kaysi o‘yinchi birinchi bo‘lib raqibini oyog‘ini siltab tashlasa g‘alaba qozonadi. Boshqacha usullar. -O‘yinchi qo‘li bilan orqaga tayanmaydi. Uning qo‘llari boshi uzra bo‘ladiki, u o‘yinga murakkablik kasb etadi. Ro‘molchani tort. O‘yin haqida tushuncha: Qatnashuvchilar juftliklarga bo‘linadi. Har bir o‘yinchining vazifasi raqibidan ro‘molchani tortib olish. Ro‘molchani birinchi bo‘lib tortib olgan g‘olib sanaladi. Qoidasi: Raqibni qo‘lidan ushlab olish, turtib yuborish man etiladi. Boshqacha usullar. -tizzalab o‘ynash mumkin -ro‘molchani o‘yinchining oyog‘iga bog‘lash mumkin. - ikkala oyog‘i bilan raqibga tayanish mumkin. Oq terakmi, koʻk terak? O‘yin haqida tushuncha: Bu oʻyinda ishtirokchilar boʻyi, kuchi va chaqqonligiga qarab teng 2 jamoaga boʻlinib (har jamoada 10 dan 20 tagacha bola qatnashadi), 15– 20 m oralikdagi masofada qoʻl ushlashib saflanib turadilar. Birinchi jamoa sardori 2-jamoadan birining otini aytib chaqiradi: Oq terakmi, koʻk terak! Bizdan sizga kim kerak? Sizdan bizga, "falonchi" kerak.Shundan soʻng oʻsha chaqirilgan bola yugurib kelib, raqib jamoa aʼzolarining qoʻl ushlashib turgan yerini koʻkragi bilan uzishga urinadi. Agar qoʻllar ushlangan joyidan uzilib ketsa, raqib tomondagi bolalardan xohlaganini oʻz jamoasiga olib ketadi, uzolmasa, oʻzi oʻsha jamoada qoladi. Oʻyin shu tariqa navbat bilan davom etadi. Qaysi jamoada oʻyinchilar qolmasa, oʻsha jamoa yut-qazgan boʻladi. Bundan xulosa bo‘ladiki ayni Maktabgacha yoshdagi bolalarning hoyotiy faoliyati uchun milliy harakatli o‘yinlarning ahamiyati juda muhim. Bola ta’lim tarbiya olishdaham, o‘z o‘zini anglashda ham bu kabi o‘yinlarning tez tez o‘tkazilishi maqsadga muvofiq bo‘ladi. 16
Ta’limiy tarbiyaviy ishlarida tarbiyachilar bu kabi o‘yinlarni tashkil etish
tarbiyachilar uchun ham murakkablik qilmaydi. .Bundan tashqari milliy o‘yinlar
orqali bolalarda jismoniy tarbiya shakillanishi bilanbirgalikda, vatanga bo‘lgan
muhabbat, uning tarixiga qiziqish, va uning merosini asrab avaylash tuyg‘usi
shakllanib boradi.
17
Logotip
Ta’limiy tarbiyaviy ishlarida tarbiyachilar bu kabi o‘yinlarni tashkil etish tarbiyachilar uchun ham murakkablik qilmaydi. .Bundan tashqari milliy o‘yinlar orqali bolalarda jismoniy tarbiya shakillanishi bilanbirgalikda, vatanga bo‘lgan muhabbat, uning tarixiga qiziqish, va uning merosini asrab avaylash tuyg‘usi shakllanib boradi. 17
2.3 Maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalar jismoniy tarbiyasining asosiy
xususiyatlarini shakllantirish usuli
Jismoniy barkamollik salomatlik garovi bo‘lib, u shaxsni har tomonlama
rivojlantirish va yoshlarni tarbiyalashga yordam beradi. Tarbiya jarayonining bosh
vazifasi-tarbiyaviy  faoliyatning  dinamizmi  va  barqarorligini  kuchaytirish,
tarbiyaning  yuqori  natijalarini  kafolatlash.  Bu  esa  talabaning  individual
xususiyatlarini hisobga oluvchi pedagog shaxsiyatiga asoslanadi. Salomatlik inson
hayotida, ayniqsa, yoshligida muhim rol o‘ynaydi. Salomatlik darajasi insonning
kasbiy yetukligi va ijodiy o‘sishiga sabab bo‘ladi. Jismoniy yetuklikka intilish
deganda insonni turli hayotiy sharoitlarga optimal moslashuvini ta’minlovchi va
faol ijodiy turmush, o‘quv va kelajakdagi mehnat faoliyati, hayotdagi o‘rnining
manbasi  hisoblanuvchi  jismoniy  holati,  jismoniy  va  funktsional  tayyorgarligi,
gavda  tuzilishi  va  jismoniy  rivojlanishini  yaxshilovchi  pedagogik  jarayon
tushuniladi.
Jismoniy  tarbiyaning  o‘ziga  xos  xususiyati  ,vazifasi  kuch,  tezlik,
chidamlilik, chayirlik, chaqqonlik kabi  sifatlarni  tarbiyalashdir.  Bu vazifa har
tomonlama komil shaxsni tarbiyalash bilan chambarchas boliqdir. Maktabgacha
yoshdagi bolalarni jismonan va ruhan solomlashtirish, bolaning harakat sohasini
rivojlantirish,  chaqqon,  kuchli,  jasur  bo‘lishdek  hayotiy  ehtiyojlar  asosida
harakatga bo‘lgan qiziqishini kuchaytirishning samarali vositalarini izlab topish
dolzarb  masala  hisoblanadi.Bolalik  davridan  boshlangan  jismoniy  tarbiya
mashulotlari ayniqsa foydalidir. Badantarbiya, ochiq toza havoda sayr qilish, sport
o‘yinlari  kabi  chiniqtiruvchi  mashulotlar  bilan  shuullanish  –  uzoq  umr  va
salomatlikni ta’minlovchi omillardandir. 
4,5-5 yoshlarga kelib bolalarning harakatlari ancha muvofiqlashib qoladi,
ular  sakrash,  to‘siqlar  osha  sakrab  o‘tish,  to‘pni  ilish  ko‘nikmalarini
o‘zlashtiradilar. 6 yoshlilarda engillik paydo bo‘lib, yugurish ritmi barqarorlashadi,
yon tomonga tebranishlar kamayadi, ular balandlikka, uzunlikka, to‘siqlar osha
sakraydilar, koptokni nishonga urishni o‘zlashtiradilar, ko‘z bilan mo‘ljal olish
kuchayadi. Katta maktab yoshidagi  bolalarning kichiklarga qaraganda gavdasi
18
Logotip
2.3 Maktabgacha ta’lim muassasalarida bolalar jismoniy tarbiyasining asosiy xususiyatlarini shakllantirish usuli Jismoniy barkamollik salomatlik garovi bo‘lib, u shaxsni har tomonlama rivojlantirish va yoshlarni tarbiyalashga yordam beradi. Tarbiya jarayonining bosh vazifasi-tarbiyaviy faoliyatning dinamizmi va barqarorligini kuchaytirish, tarbiyaning yuqori natijalarini kafolatlash. Bu esa talabaning individual xususiyatlarini hisobga oluvchi pedagog shaxsiyatiga asoslanadi. Salomatlik inson hayotida, ayniqsa, yoshligida muhim rol o‘ynaydi. Salomatlik darajasi insonning kasbiy yetukligi va ijodiy o‘sishiga sabab bo‘ladi. Jismoniy yetuklikka intilish deganda insonni turli hayotiy sharoitlarga optimal moslashuvini ta’minlovchi va faol ijodiy turmush, o‘quv va kelajakdagi mehnat faoliyati, hayotdagi o‘rnining manbasi hisoblanuvchi jismoniy holati, jismoniy va funktsional tayyorgarligi, gavda tuzilishi va jismoniy rivojlanishini yaxshilovchi pedagogik jarayon tushuniladi. Jismoniy tarbiyaning o‘ziga xos xususiyati ,vazifasi kuch, tezlik, chidamlilik, chayirlik, chaqqonlik kabi sifatlarni tarbiyalashdir. Bu vazifa har tomonlama komil shaxsni tarbiyalash bilan chambarchas boliqdir. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismonan va ruhan solomlashtirish, bolaning harakat sohasini rivojlantirish, chaqqon, kuchli, jasur bo‘lishdek hayotiy ehtiyojlar asosida harakatga bo‘lgan qiziqishini kuchaytirishning samarali vositalarini izlab topish dolzarb masala hisoblanadi.Bolalik davridan boshlangan jismoniy tarbiya mashulotlari ayniqsa foydalidir. Badantarbiya, ochiq toza havoda sayr qilish, sport o‘yinlari kabi chiniqtiruvchi mashulotlar bilan shuullanish – uzoq umr va salomatlikni ta’minlovchi omillardandir. 4,5-5 yoshlarga kelib bolalarning harakatlari ancha muvofiqlashib qoladi, ular sakrash, to‘siqlar osha sakrab o‘tish, to‘pni ilish ko‘nikmalarini o‘zlashtiradilar. 6 yoshlilarda engillik paydo bo‘lib, yugurish ritmi barqarorlashadi, yon tomonga tebranishlar kamayadi, ular balandlikka, uzunlikka, to‘siqlar osha sakraydilar, koptokni nishonga urishni o‘zlashtiradilar, ko‘z bilan mo‘ljal olish kuchayadi. Katta maktab yoshidagi bolalarning kichiklarga qaraganda gavdasi 18