MAKTABGACHA TA’LIM MUASSASASI TARBIYACHISI VA DEMOKRATIK JAMIYATDA UNGA QO'YILADIGAN TALABLAR

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

78,5 KB


MAKTABGACHA TA’LIM MUASSASASI TARBIYACHISI VA
DEMOKRATIK JAMIYATDA UNGA QO'YILADIGAN TALABLAR
1.  Maktabgacha ta’lim muassasasi tarbiyachisi va unga qo’yiladigan
talablar. Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan o’rni.
2.  Zamonaviy  tarbiyachilar  kasbiy  kompetentligi  va  uning  muhim
jihatlari.
Tayanch tushunchalar:  maktabgacha  ta’lim  muassasasi,  tarbiyachi-
o’qituvchi, kompetentsiya, kasbiy kompetentlik
2.1. Maktabgacha ta’lim muassasasi tarbiyachisi va unga
qo’yiladigan talablar. Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan o’rni
Tarbiyachi  yosh  avlodimizni  xalqimizning  munosib  farzandlari  qilib
tayyorlashdek  muhim,  faxrli  va  ish  bilan  birga  mas’ulyatli  vazifani  bajaradi.
Tarbiyachining  siyosiy  yetukligi  bolalarni  tarbiyalash  sifati  uchun  xalq  hamda
jamiyat  oldidagi  o’z  mas’uliyatini  anglashga,  ta’lim-tarbiya  vazifalarini ijodiy
yondashishga, o’z mahoratini doimo takomillashtirib borish va ishdagi o’rtoqlaryni
o’sishiga yordam beradi. Demak, tarbiyachi avvalo, bilimli bo’lishi, o’zi yashab
turgan ulkan hayotini bilishi, tabiat va jamiatning qonunyatlarini tushunishi, ijtimoiy
faol bo’lishi, umumiy va maktabgacha tarbiya pedagogikasini, bolalar ruhiyati va
fiziologiyasini  egallashi  va  bolalarning yosh  xususiyatlarini  bilishi  kerak.
Shuningdek,  pedagogik  tarbiyachining hodisalarni  tahlil  qilishga  ilmiy  nuqtai
nazardan yondashuvi bolani har tomonlama rivojlantirish muvaffaqiyatini amalga
oshirishga imkon beradi. tarbiyachilarning faoliyatini yuqori baholamoqda. Yosh
Logotip
MAKTABGACHA TA’LIM MUASSASASI TARBIYACHISI VA DEMOKRATIK JAMIYATDA UNGA QO'YILADIGAN TALABLAR 1. Maktabgacha ta’lim muassasasi tarbiyachisi va unga qo’yiladigan talablar. Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan o’rni. 2. Zamonaviy tarbiyachilar kasbiy kompetentligi va uning muhim jihatlari. Tayanch tushunchalar: maktabgacha ta’lim muassasasi, tarbiyachi- o’qituvchi, kompetentsiya, kasbiy kompetentlik 2.1. Maktabgacha ta’lim muassasasi tarbiyachisi va unga qo’yiladigan talablar. Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan o’rni Tarbiyachi yosh avlodimizni xalqimizning munosib farzandlari qilib tayyorlashdek muhim, faxrli va ish bilan birga mas’ulyatli vazifani bajaradi. Tarbiyachining siyosiy yetukligi bolalarni tarbiyalash sifati uchun xalq hamda jamiyat oldidagi o’z mas’uliyatini anglashga, ta’lim-tarbiya vazifalarini ijodiy yondashishga, o’z mahoratini doimo takomillashtirib borish va ishdagi o’rtoqlaryni o’sishiga yordam beradi. Demak, tarbiyachi avvalo, bilimli bo’lishi, o’zi yashab turgan ulkan hayotini bilishi, tabiat va jamiatning qonunyatlarini tushunishi, ijtimoiy faol bo’lishi, umumiy va maktabgacha tarbiya pedagogikasini, bolalar ruhiyati va fiziologiyasini egallashi va bolalarning yosh xususiyatlarini bilishi kerak. Shuningdek, pedagogik tarbiyachining hodisalarni tahlil qilishga ilmiy nuqtai nazardan yondashuvi bolani har tomonlama rivojlantirish muvaffaqiyatini amalga oshirishga imkon beradi. tarbiyachilarning faoliyatini yuqori baholamoqda. Yosh
avlodni  komil  inson qilib,  kamolot  sari  yetaklashdagi  erishgan  yutuqlari  uchun
o’qituvchi va tarbiyachilar, metodist o’qituvchi, katta o’qituvchi, metodist tarbiyachi
va  boshqa shunga  o’xshash  unvonlar  bilan  taqdirlanadilar.  Ularga  respublika
miqyosidagi  unvonlar beriladi. Xalq ta’limi xodimlari orasidan respublika, viloyat,
tuman kengashlariga deputatlar saylanish, ularga bo’lgan chuqur hurmat va ehtiromni
bildiradi.  Respublikamizda  amalga  oshirilayotgan  tub  islohotlar bugungi  kunda
bog’chada,  akademik  litsey  va  kasb-  hunar  kollej  hamda  oliy  o’quv yurtlarida
shakllanayotgan  avlod  ijobiy  xulq-atvor  me’yorlari  va  qoidalarini, ilmiy  bilim
asoslarini,  kasb-hunar  malaka  va  ko’nikmalarini  har  tomonlama  puxta  egallab
borishini talab qiladi. Buning uchun o’sib kelayotgan yosh avlodni bilimlar bilan
qurollantirish  milliy  qadriyatlarimiz,  ma’naviyatimizni tiklash  jahon  madaniyati,
milliy  madaniyatimiz  durdonalari  bilan tanishtirish,  ularni  jismoniy  sog’lom
ma’naviy yetuk qilib tarbiyalashdek vazifalar qo’yildi. Davlat ahamiyatiga molik
bunday vazifani amalga oshirishda umumta’lim maktablari bilan bir qatorda xalq
ta’limining boshlang’ich bo’limi bo’lgan bolalar bog’chalari muhim rolь o’ynaydi.
2. Tarbiyachi va uning shaxsiga qo’yiladigan talablar.
Ta’lim tizimi rivojlanishi maktabgacha talim tizimida ham ulkan islohotlarni
olib  kirilishiga  sabab  bo’lmoqda.  Bu  islohotlarga  esa maktabgacha  ta’lim
muassasalari tarbiyachilarini oldiga bir qancha vazifa va talablar qo’yilmoqda. Bu
jarayonda endi har bir tarbiyachi o’zini ustida ishlashi va mahoratini oshirib borishi
davlatimiz  maktabgacha  tarbiya muassasalari  oldiga  qo’ygan  talablarni  amalga
oshirishning garovidir.
Maktabgacha  tarbiya  muassasalari  tarbiyachilariga  quyiladigan  talablarga
quyidagilar kiradi:
Bolaning sog’lig’ini saqlash va mustaqkamlash.
Aqliy qobiliyatini o’stirish.
Milliy  qadriyatimiz  va  ma’naviyatimizning  g’oyaviy-aqliy  tamoyillariga
mos keluvchi e’tiqod va qarashlarini tarkib toptirish.
Ona vatanga muhabbatini, ijtimoiy faollikni shakllantirish.
Yosh avlodda o’rtoqlik, do’stlik hissini halollik va mehnatsevarlikni tarkib
toptirish.
Logotip
avlodni komil inson qilib, kamolot sari yetaklashdagi erishgan yutuqlari uchun o’qituvchi va tarbiyachilar, metodist o’qituvchi, katta o’qituvchi, metodist tarbiyachi va boshqa shunga o’xshash unvonlar bilan taqdirlanadilar. Ularga respublika miqyosidagi unvonlar beriladi. Xalq ta’limi xodimlari orasidan respublika, viloyat, tuman kengashlariga deputatlar saylanish, ularga bo’lgan chuqur hurmat va ehtiromni bildiradi. Respublikamizda amalga oshirilayotgan tub islohotlar bugungi kunda bog’chada, akademik litsey va kasb- hunar kollej hamda oliy o’quv yurtlarida shakllanayotgan avlod ijobiy xulq-atvor me’yorlari va qoidalarini, ilmiy bilim asoslarini, kasb-hunar malaka va ko’nikmalarini har tomonlama puxta egallab borishini talab qiladi. Buning uchun o’sib kelayotgan yosh avlodni bilimlar bilan qurollantirish milliy qadriyatlarimiz, ma’naviyatimizni tiklash jahon madaniyati, milliy madaniyatimiz durdonalari bilan tanishtirish, ularni jismoniy sog’lom ma’naviy yetuk qilib tarbiyalashdek vazifalar qo’yildi. Davlat ahamiyatiga molik bunday vazifani amalga oshirishda umumta’lim maktablari bilan bir qatorda xalq ta’limining boshlang’ich bo’limi bo’lgan bolalar bog’chalari muhim rolь o’ynaydi. 2. Tarbiyachi va uning shaxsiga qo’yiladigan talablar. Ta’lim tizimi rivojlanishi maktabgacha talim tizimida ham ulkan islohotlarni olib kirilishiga sabab bo’lmoqda. Bu islohotlarga esa maktabgacha ta’lim muassasalari tarbiyachilarini oldiga bir qancha vazifa va talablar qo’yilmoqda. Bu jarayonda endi har bir tarbiyachi o’zini ustida ishlashi va mahoratini oshirib borishi davlatimiz maktabgacha tarbiya muassasalari oldiga qo’ygan talablarni amalga oshirishning garovidir. Maktabgacha tarbiya muassasalari tarbiyachilariga quyiladigan talablarga quyidagilar kiradi: Bolaning sog’lig’ini saqlash va mustaqkamlash. Aqliy qobiliyatini o’stirish. Milliy qadriyatimiz va ma’naviyatimizning g’oyaviy-aqliy tamoyillariga mos keluvchi e’tiqod va qarashlarini tarkib toptirish. Ona vatanga muhabbatini, ijtimoiy faollikni shakllantirish. Yosh avlodda o’rtoqlik, do’stlik hissini halollik va mehnatsevarlikni tarkib toptirish.
Demak, yuqorida keltirilgan sifatlarni tarkib toptirish o’sib kelayotgan yosh
avlodni  tarbiyalash  vazifasining  hamma  tomonlarini  qamrab ololmaydi.  Lekin
tarbiyachi ishlarga asoslanib, bolalarni mustaqil hayotga va mehnatga tayyorlash
ishini ma’lum bir maqsad bilan samaraliroq amalga oshirish mumkin. Mustaqillik
munosabati bilan o’qituvchi va tarbiyachilarning ma’naviy o’sishlariga va moddiy
ahamiyat berilmoqda.
Masalan, Respublikamizda 1992 yil 1 oktyabrni o’qituvchi murabbiylar kuni
deb nomlanishi hamda xalq maorifi xodimlarning maoshlari oshirilib turmushlari
yaxshilanib bormoqda.
Birinchi prezidentimiz I.A. Karimov o’zining “Buyuk kelajagimizning huquqiy
kafolati”  nomli  risolasida  shunday  yozadi: “Tarbiyachi  —  ustoz  bo’lish  uchun
boshqalarning aql-idrokini o’stirish, ma’rifat ziyosidan bahramand qilish, haqiqiy
vatanparvar, haqiqiy fuqaro etib yetishtirish uchun, eng avvalo, tarbiyachining o’zi
ana shunday yuksak talablarga javob berishi, ana shunday buyuk fazilatlarga ega
bo’lishi kerak”. Demak, bola shaxsini shakllantirishda tarbiyachi alohida ahamiyat
kasb etadi. Ayniqsa, har bir bolaning shaxs sifatida shakllanishida javobgar ekanligini
taqozo  etadi.  Shunga  ko’ra  tarbiyachi  bolalarga  kundalik  hayotda,  o’yinlarda,
mashg’ulotlarda, birgalikdagi mehnat faoliyatida, ular bilan bo’ladigan muomalada,
muloqotda ibrat, namuna bo’lishi bolani har tomonlama diqqat bilan o’rganishi,
uning shaxsiy xususiyatlarini, qobiliyatlarini bilishi, pedogogik nazokatini namoyon
qilishi, bolalarning xulq-atvori ish natijalarini haqqoniy baholashi  va ularga o’z
vaqtida yordam ko’rsata olishi hamda oilaviy ahvoli bilan qiziqishi zarur hisoblanadi.
Demak,  “Kadrlar  tayyorlash  Milliy  dasturi”  g’oyalarni  amaliyotga  tatbiq  etish
respublika  ta’lim  tizimida  olib  borilayotgan  islohotlar  muvaffaqiyatini
ta’minlashta’lim muassasalarida faoliyat olib borayotgan tarbiyachi murabbiylarning
ma’naviy qiyofasi, imidji hamda kasbiy mahoratlariga va kompetentsiyasiga ham
bog’likdir.
3. Maktabgacha ta’lim muassasalari xodimlarini tayyorlash tizimi.
Bolani tarbiyalash nihoyatda qiyin va murakkab jarayon bo’lib, juda qadimdan
ushbu faoliyatga jamiyatning yetuk kishilari jalb etilgandir.
Logotip
Demak, yuqorida keltirilgan sifatlarni tarkib toptirish o’sib kelayotgan yosh avlodni tarbiyalash vazifasining hamma tomonlarini qamrab ololmaydi. Lekin tarbiyachi ishlarga asoslanib, bolalarni mustaqil hayotga va mehnatga tayyorlash ishini ma’lum bir maqsad bilan samaraliroq amalga oshirish mumkin. Mustaqillik munosabati bilan o’qituvchi va tarbiyachilarning ma’naviy o’sishlariga va moddiy ahamiyat berilmoqda. Masalan, Respublikamizda 1992 yil 1 oktyabrni o’qituvchi murabbiylar kuni deb nomlanishi hamda xalq maorifi xodimlarning maoshlari oshirilib turmushlari yaxshilanib bormoqda. Birinchi prezidentimiz I.A. Karimov o’zining “Buyuk kelajagimizning huquqiy kafolati” nomli risolasida shunday yozadi: “Tarbiyachi — ustoz bo’lish uchun boshqalarning aql-idrokini o’stirish, ma’rifat ziyosidan bahramand qilish, haqiqiy vatanparvar, haqiqiy fuqaro etib yetishtirish uchun, eng avvalo, tarbiyachining o’zi ana shunday yuksak talablarga javob berishi, ana shunday buyuk fazilatlarga ega bo’lishi kerak”. Demak, bola shaxsini shakllantirishda tarbiyachi alohida ahamiyat kasb etadi. Ayniqsa, har bir bolaning shaxs sifatida shakllanishida javobgar ekanligini taqozo etadi. Shunga ko’ra tarbiyachi bolalarga kundalik hayotda, o’yinlarda, mashg’ulotlarda, birgalikdagi mehnat faoliyatida, ular bilan bo’ladigan muomalada, muloqotda ibrat, namuna bo’lishi bolani har tomonlama diqqat bilan o’rganishi, uning shaxsiy xususiyatlarini, qobiliyatlarini bilishi, pedogogik nazokatini namoyon qilishi, bolalarning xulq-atvori ish natijalarini haqqoniy baholashi va ularga o’z vaqtida yordam ko’rsata olishi hamda oilaviy ahvoli bilan qiziqishi zarur hisoblanadi. Demak, “Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” g’oyalarni amaliyotga tatbiq etish respublika ta’lim tizimida olib borilayotgan islohotlar muvaffaqiyatini ta’minlashta’lim muassasalarida faoliyat olib borayotgan tarbiyachi murabbiylarning ma’naviy qiyofasi, imidji hamda kasbiy mahoratlariga va kompetentsiyasiga ham bog’likdir. 3. Maktabgacha ta’lim muassasalari xodimlarini tayyorlash tizimi. Bolani tarbiyalash nihoyatda qiyin va murakkab jarayon bo’lib, juda qadimdan ushbu faoliyatga jamiyatning yetuk kishilari jalb etilgandir.
Xususan, qadimgi Gretsiya va Rim tarixidan yaxshi bilamizki, miloddan avvalgi
davrlarda ham yosh avlod tarbiyasi o’zining ma’naviy qiyofasi va aqliy qobiliyati
bilan jamiyat a’zolari o’rtasida yuksak hurmat ehtiromga sazovor bo’lgan kishilar,
ya’ni donishmandlar zimmasiga ishonib topshirilgandir.
Ushbu holat yosh avlod tarbiyasi uning tashkil etilishi mazmunini faqat shaxs
kamolotini emas, balki jamiyat taraqqiyotini ta’minlashda muhim ahamiyatga ega
ekanligini anglatadi. O’zbekiston Respublikasida ham tarbiyachi-murabbiy kadrlarni
ma’naviy qiyofasi, aqliy salohiyati hamda kasbiy mahoratiga nisbatan jiddiy talablar
qo’yilmoqda. Bu borada Birinchi Prezident I.A. Karimovning “Tarbiyachilarning
o’ziga zamonaviy bilim berish, ularning ma’lumotini oshirish kabi paysalga solib
bo’lmaydigan  dolzarb  masalaga  duch 
kelmoqdamiz.  O’qituvchi-tarbiyachi
bolalarimizga zamonaviy bilim berishi uchun avvalo, murabbiyning ana shunday
bilimga ega bo’lishi kerak” deb aytgan fikrlarini eslash joiz. Yuqoridagi qayd etilgan
fikrlardan bugungi  kun tarbiyachisi  shaxsiga  nisbatan  qo’yilayotgan  talablarning
naqadar muhimligini anglash lozim.
Demak, tarbiyachi-maxsus pedagogik, psixologik va mutaxassisligi bo’yicha
yetuk bilimli va yuksak fazilatli shaxs sanaladi. SHuning uchun zamonaviy tarbiyachi
murabbiy  qiyofasida  quyidagi  fazilatlarni  namoyon  eta olishi  kerak. Zamonaviy
murabbiy o’zini mutaxassisligi bo’yicha chuqur puxta bilimga ega bo’lish, o’z ustida
tinimsiz ishlashi kerak. Tarbiyachi maktabgacha tarbiya pedagogikasi va psixologiya-
fiziologiya fanlarining asoslarini bilish, ta’lim-tarbiya jarayonida bolalarning yoshi va
psixologik xususiyatlarini  inobatga  olgan  holda  faoliyatni  tashkil  etishi  kerak.
Tarbiyachi ta’lim-tarbiya jarayonida samarali shakl, metod va vositalaridan unumli
foydalana  olish  imkoniyatiga  ega  bo’lishi  kerak.  Tarbiyachi  yuksak  darajadagi
pedagogik mahoratga, chunonchi kommunikativlik layoqatiga ega bo’lish, pedagogik
texnika, nutq, yuz, qo’l, oyoq va gavda qarakatlari, mimika, jest, pantomimika)
qonuniyatlarini chuqur o’zlashtirib olish lozim. Tarbiyachi bolalarni kuzata oladigan,
ularni  xulqi,  xatti-harakati  sabablarini  to’g’ri  taxlil  qilib,  unga  ta’sir  etuvchi
vositalarni  qo’llay oladigan  bo’lishi  kerak. Yosh avlodni  kerakli  bilim, malaka,
ko’nikmalardan xabardor qilish uchun tarbiyachi nutq madaniyatiga ega bo’lishi va
uning nutqi quyidagi xususiyatlarda aks ettira olishi kerak.
Logotip
Xususan, qadimgi Gretsiya va Rim tarixidan yaxshi bilamizki, miloddan avvalgi davrlarda ham yosh avlod tarbiyasi o’zining ma’naviy qiyofasi va aqliy qobiliyati bilan jamiyat a’zolari o’rtasida yuksak hurmat ehtiromga sazovor bo’lgan kishilar, ya’ni donishmandlar zimmasiga ishonib topshirilgandir. Ushbu holat yosh avlod tarbiyasi uning tashkil etilishi mazmunini faqat shaxs kamolotini emas, balki jamiyat taraqqiyotini ta’minlashda muhim ahamiyatga ega ekanligini anglatadi. O’zbekiston Respublikasida ham tarbiyachi-murabbiy kadrlarni ma’naviy qiyofasi, aqliy salohiyati hamda kasbiy mahoratiga nisbatan jiddiy talablar qo’yilmoqda. Bu borada Birinchi Prezident I.A. Karimovning “Tarbiyachilarning o’ziga zamonaviy bilim berish, ularning ma’lumotini oshirish kabi paysalga solib bo’lmaydigan dolzarb masalaga duch kelmoqdamiz. O’qituvchi-tarbiyachi bolalarimizga zamonaviy bilim berishi uchun avvalo, murabbiyning ana shunday bilimga ega bo’lishi kerak” deb aytgan fikrlarini eslash joiz. Yuqoridagi qayd etilgan fikrlardan bugungi kun tarbiyachisi shaxsiga nisbatan qo’yilayotgan talablarning naqadar muhimligini anglash lozim. Demak, tarbiyachi-maxsus pedagogik, psixologik va mutaxassisligi bo’yicha yetuk bilimli va yuksak fazilatli shaxs sanaladi. SHuning uchun zamonaviy tarbiyachi murabbiy qiyofasida quyidagi fazilatlarni namoyon eta olishi kerak. Zamonaviy murabbiy o’zini mutaxassisligi bo’yicha chuqur puxta bilimga ega bo’lish, o’z ustida tinimsiz ishlashi kerak. Tarbiyachi maktabgacha tarbiya pedagogikasi va psixologiya- fiziologiya fanlarining asoslarini bilish, ta’lim-tarbiya jarayonida bolalarning yoshi va psixologik xususiyatlarini inobatga olgan holda faoliyatni tashkil etishi kerak. Tarbiyachi ta’lim-tarbiya jarayonida samarali shakl, metod va vositalaridan unumli foydalana olish imkoniyatiga ega bo’lishi kerak. Tarbiyachi yuksak darajadagi pedagogik mahoratga, chunonchi kommunikativlik layoqatiga ega bo’lish, pedagogik texnika, nutq, yuz, qo’l, oyoq va gavda qarakatlari, mimika, jest, pantomimika) qonuniyatlarini chuqur o’zlashtirib olish lozim. Tarbiyachi bolalarni kuzata oladigan, ularni xulqi, xatti-harakati sabablarini to’g’ri taxlil qilib, unga ta’sir etuvchi vositalarni qo’llay oladigan bo’lishi kerak. Yosh avlodni kerakli bilim, malaka, ko’nikmalardan xabardor qilish uchun tarbiyachi nutq madaniyatiga ega bo’lishi va uning nutqi quyidagi xususiyatlarda aks ettira olishi kerak.