MAKTABGACHA TA'LIM MUASSASASIDA OTA -ONALAR BILAN ISHLASHNING ZAMONAVIY SHAKLLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

15

File size

Fayl hajmi

28,9 KB


MAKTABGACHA TA'LIM MUASSASASIDA OTA -ONALAR BILAN
ISHLASHNING ZAMONAVIY SHAKLLARI
Reja:
1. Farzand  tarbiyasida  ota-onalarning  pedagogik-psixologik  bilimlarini
oshirish. 
2. Ota-onalar bilan ishlash usullari.
3. Ota-onalar o‘quvini tashkil qilish. 
4. Ota-onalar qo‘mitasi va jamoachilik bilan ishlash. 
5. MTTning ota-onalar bilan ishining yillik rejasi va umumiy majlislar.
Kalit so’zlar: ota-oan, farzand, yillik reja, umumiy majlislar, qo’mita.
Farzand tarbiyasida ota-onalarning pedagogik-psixologik bilimlarini oshirish.
Barkamol inson tarbiyasi, bola tarbiyasida ota-ona mas`uliyatini oshirish,
ularni pedagogik-psixologik bilimlar bilan qurollantirish bugunning eng dolzarb
masalasidir.  O`zbek  milliy  qadriyatlari,  milliy  madaniyati,  bola  tarbiyasi  va
rivojlanishi haqidagi pedagogik bilimlarni takomillashtirish bo`yicha yaxlit tarbiya
tizimi  ham  oila,  ham  maktabgacha  ta`lim  muassasalari  tomonidan  amalga
oshiriladi.  Bola  tarbiyasida  bu  ikki  yo`nalish  biri  ikkinchisining  o`rnini  bosa
olmaydi, balki biri ikkinchisini to`ldiradi. Sog`lom muhitda sog`lom bola o`sib
ulg`aydi. Sog`lom muhitni yaratish oilada oila a`zolarining maktabgacha ta`lim
muassasalarida  pedagogik xodimlarning nechog`lik bilimdonligiga, zukkoligiga
bog`liqdir. Ko`p xollarda bir xil yoshdagi bolalarning taraqqiyotida notekislikni
ko`rish mumkin. Masalan: bir yoshli bolalarning ba`zilari 10 taga yaqin so`zni ayta
oladi. Mustaqil yura oladi. Ayni shu yoshdagi ayrim bolalarning esa mustaqil yura
olmasligining, zo`rg`a 1-2 ta so`zni ayta olishining guvoxi bo`lamiz. Shuningdek,
maktabga  boruvchi  bolalar  jismonan  baquvvat,  sog`lom,  fikri  teran,  tevarak-
Logotip
MAKTABGACHA TA'LIM MUASSASASIDA OTA -ONALAR BILAN ISHLASHNING ZAMONAVIY SHAKLLARI Reja: 1. Farzand tarbiyasida ota-onalarning pedagogik-psixologik bilimlarini oshirish. 2. Ota-onalar bilan ishlash usullari. 3. Ota-onalar o‘quvini tashkil qilish. 4. Ota-onalar qo‘mitasi va jamoachilik bilan ishlash. 5. MTTning ota-onalar bilan ishining yillik rejasi va umumiy majlislar. Kalit so’zlar: ota-oan, farzand, yillik reja, umumiy majlislar, qo’mita. Farzand tarbiyasida ota-onalarning pedagogik-psixologik bilimlarini oshirish. Barkamol inson tarbiyasi, bola tarbiyasida ota-ona mas`uliyatini oshirish, ularni pedagogik-psixologik bilimlar bilan qurollantirish bugunning eng dolzarb masalasidir. O`zbek milliy qadriyatlari, milliy madaniyati, bola tarbiyasi va rivojlanishi haqidagi pedagogik bilimlarni takomillashtirish bo`yicha yaxlit tarbiya tizimi ham oila, ham maktabgacha ta`lim muassasalari tomonidan amalga oshiriladi. Bola tarbiyasida bu ikki yo`nalish biri ikkinchisining o`rnini bosa olmaydi, balki biri ikkinchisini to`ldiradi. Sog`lom muhitda sog`lom bola o`sib ulg`aydi. Sog`lom muhitni yaratish oilada oila a`zolarining maktabgacha ta`lim muassasalarida pedagogik xodimlarning nechog`lik bilimdonligiga, zukkoligiga bog`liqdir. Ko`p xollarda bir xil yoshdagi bolalarning taraqqiyotida notekislikni ko`rish mumkin. Masalan: bir yoshli bolalarning ba`zilari 10 taga yaqin so`zni ayta oladi. Mustaqil yura oladi. Ayni shu yoshdagi ayrim bolalarning esa mustaqil yura olmasligining, zo`rg`a 1-2 ta so`zni ayta olishining guvoxi bo`lamiz. Shuningdek, maktabga boruvchi bolalar jismonan baquvvat, sog`lom, fikri teran, tevarak-
atrofdagi narsa va hodisalar to`g`risida oddiy mushohada qiladigan. “Yazshi” bilan
“Yomon”ni, “Gunoh” bilan “Savob”ni ajrata oladigan bo`ladi. Aynan shu yoshdagi
ba`zi bolalarda esa bunga teskari bo`lgan xususiyatlarni uchratish mumkin. Bunday
notekislikka asosiy sabab kattalarning e`tiborsizligi yoki bola tarbiyasi bo`yicha
yetarli bilimga ega bo`lmasligidir.
Bolani jismonan. Ma`nan, ruhan yetuk inson qilib tarbiyalashda oila va
bog`chaning  hamkorligi  muhim  ahamiyati  kasb  etadi.  Shuning  uchun  xar  bir
oiladagi  pedagogik  madaniyatni  takomillashtirish  zarur.  Bog`cha  murabbiylari
tarbiya  borasida  ota-onalarga  ota-onalarga  ham  ta`sir  o`tkaza  olishlari,  oila
pedagogikasining nozik jihatlarini chuqur bilishlari kerak. Har bir guruh xonalarida
ota-onalar sizlar uchun burchak tashkil qilinib, doimiy ravishda har bir oyda guruh
bolalari taraqqiyotidagi o`zgarishlar aniq tahlil qilib ko`rsatilishi va shu asosda ota-
onalar uchun tegishli maslahatlar, tavsiyalar berish maqsadga muvofiqdir. Ayrim
bolalarning  ota-onalari  bilan  alohida  suhbatlar  o`tkazib,  tegishli  yo`l-y`oriqlar
beriladi. Masalan: nutqida, jismoniy o`sishida, xulqida kamchiligi bo`lgan bolalarni
faqat tarbiyachining harakati bilan bartaraf qilish qiyin. Bolaning oiladagi faoliyati
ham, bog`chadagi faoliyati ham yagona maqsadga bo`ysundirilgan bo`lishi kerak. 
JISMONAN O`SISHI
№ Ismi va 
sharifi
Sakrash Yugurish Muvozana
t
Saqlash
Tishlab
olish va
irg`itish
Emaklash
tirmashib
chiqish
Harakat-
chanligi
1.
Raximov 
Dilshod
Sekin
2.
Karimov 
Sherzod
Tez
3.
Ikromova
Xalima
Meyorida
4.
Mansurov
Ali
Tez
Logotip
atrofdagi narsa va hodisalar to`g`risida oddiy mushohada qiladigan. “Yazshi” bilan “Yomon”ni, “Gunoh” bilan “Savob”ni ajrata oladigan bo`ladi. Aynan shu yoshdagi ba`zi bolalarda esa bunga teskari bo`lgan xususiyatlarni uchratish mumkin. Bunday notekislikka asosiy sabab kattalarning e`tiborsizligi yoki bola tarbiyasi bo`yicha yetarli bilimga ega bo`lmasligidir. Bolani jismonan. Ma`nan, ruhan yetuk inson qilib tarbiyalashda oila va bog`chaning hamkorligi muhim ahamiyati kasb etadi. Shuning uchun xar bir oiladagi pedagogik madaniyatni takomillashtirish zarur. Bog`cha murabbiylari tarbiya borasida ota-onalarga ota-onalarga ham ta`sir o`tkaza olishlari, oila pedagogikasining nozik jihatlarini chuqur bilishlari kerak. Har bir guruh xonalarida ota-onalar sizlar uchun burchak tashkil qilinib, doimiy ravishda har bir oyda guruh bolalari taraqqiyotidagi o`zgarishlar aniq tahlil qilib ko`rsatilishi va shu asosda ota- onalar uchun tegishli maslahatlar, tavsiyalar berish maqsadga muvofiqdir. Ayrim bolalarning ota-onalari bilan alohida suhbatlar o`tkazib, tegishli yo`l-y`oriqlar beriladi. Masalan: nutqida, jismoniy o`sishida, xulqida kamchiligi bo`lgan bolalarni faqat tarbiyachining harakati bilan bartaraf qilish qiyin. Bolaning oiladagi faoliyati ham, bog`chadagi faoliyati ham yagona maqsadga bo`ysundirilgan bo`lishi kerak. JISMONAN O`SISHI № Ismi va sharifi Sakrash Yugurish Muvozana t Saqlash Tishlab olish va irg`itish Emaklash tirmashib chiqish Harakat- chanligi 1. Raximov Dilshod Sekin 2. Karimov Sherzod Tez 3. Ikromova Xalima Meyorida 4. Mansurov Ali Tez
- a`lo
- yaxshi
- past
Logotip
- a`lo - yaxshi - past
NUTQ FAOLIYATI
№
Ismi va sharifi
Yoshi
Tovushlarni talaffuz qilishi
Izoh
S | Z | Sh | J | Ch| R | L | T|D| 
P| G
1
Raximov Dilshod
5 yosh
4 oy
sh + + + + + + + + + +
Juda sekin 
gapiradi
2
Karimov Sherzod
5 yosh
6 oy
+ + + + + L + + + + +
Nutq sur`ati 
tez
3
Ikromova Xalima
5 yosh
3 oy
+ + + + + + + + + + +
+
4
Mansurov
5 yosh
4 oy
sh + + + + y + + + + +
So`zlarni 
o`rnini 
almashtiradi.
Tarbiyachi  tomonidan  yuqoridagi  jadvallar  asosida  ota-onalar  burchagida
qo`yiladi. Har qaysi bolaning kamchiligi xisobga olinib, ota-onaga alohida bartaraf
qilish yo`l-yo`riqlari beriladi. Ilk matematik tushunchalar, ruhiy rivojlanishi, tabiat
haqidagi tushunchalar, tasvirlash faoliyati bo`yicha ilk ko`nikma va malakalar,
badiiy adabiyot, xulq-atvori boyicha ko`rsatkichlari ham xuddi shu tartibda tahlil
qilinib tegishli maslahat beriladi.
Bolalar bog`chasida o`tkaziladigan ota-onalar yig`ilishlarini eski tartibda faqat
ma`ruzalar  o`qish  usulidan  voz  kechgan  xolda  chaynvord  yechish,  jumboqli
masalalar yechish, anketa savollarga javob olish, ishchanlik o`yinlari o`tkazish kabi
noan`naviy  uslublardan  foydalanish  ota0onalarning  bevosita  bola  tarbiyachi
bo`yicha pedagogik bilimlarga ega bo`lish istak xoxishini paydo qiladi.
Ota-onalar yig`ilishida quyidagi mazmunda anketa savollarga javob olish ham
ota-onalarni bola tarbiyasi bilan shug`ullanishga undaydi.
1.  Familiyangiz,  ismingiz,  otangizning  nomi,  tug`ilgan  yilingiz,
ma`lumotingiz
 
va
 
manzilingiz.
Logotip
NUTQ FAOLIYATI № Ismi va sharifi Yoshi Tovushlarni talaffuz qilishi Izoh S | Z | Sh | J | Ch| R | L | T|D| P| G 1 Raximov Dilshod 5 yosh 4 oy sh + + + + + + + + + + Juda sekin gapiradi 2 Karimov Sherzod 5 yosh 6 oy + + + + + L + + + + + Nutq sur`ati tez 3 Ikromova Xalima 5 yosh 3 oy + + + + + + + + + + + + 4 Mansurov 5 yosh 4 oy sh + + + + y + + + + + So`zlarni o`rnini almashtiradi. Tarbiyachi tomonidan yuqoridagi jadvallar asosida ota-onalar burchagida qo`yiladi. Har qaysi bolaning kamchiligi xisobga olinib, ota-onaga alohida bartaraf qilish yo`l-yo`riqlari beriladi. Ilk matematik tushunchalar, ruhiy rivojlanishi, tabiat haqidagi tushunchalar, tasvirlash faoliyati bo`yicha ilk ko`nikma va malakalar, badiiy adabiyot, xulq-atvori boyicha ko`rsatkichlari ham xuddi shu tartibda tahlil qilinib tegishli maslahat beriladi. Bolalar bog`chasida o`tkaziladigan ota-onalar yig`ilishlarini eski tartibda faqat ma`ruzalar o`qish usulidan voz kechgan xolda chaynvord yechish, jumboqli masalalar yechish, anketa savollarga javob olish, ishchanlik o`yinlari o`tkazish kabi noan`naviy uslublardan foydalanish ota0onalarning bevosita bola tarbiyachi bo`yicha pedagogik bilimlarga ega bo`lish istak xoxishini paydo qiladi. Ota-onalar yig`ilishida quyidagi mazmunda anketa savollarga javob olish ham ota-onalarni bola tarbiyasi bilan shug`ullanishga undaydi. 1. Familiyangiz, ismingiz, otangizning nomi, tug`ilgan yilingiz, ma`lumotingiz va manzilingiz.
2. Nechta  farzandingiz bor?  Bu  guruhdagi  farzandingiz  nechanchisi?  Ismi  va
sharifi.
3.  Oilangizda  farzandlaringiz  uchun  qanday  sharoitlar  mavjud.  (tagiga
chizing),  mahsus  xona,  burchak,  o`yinchoqlar,  rasm  chizish  uchun  anjomlar,
plastinkalar, rasmli kitobchalar, sport anjomlari, yassi oyoqlikka qarshi massaj
qiluvchi anjomlar.
4. Bir kunda necha soat bola tarbiyasi bilan shug`ullanasiz?
5. Farzand tarbiyasida qiynalmayapsizmi? Xa yoki yoq. (tagiga chizing).
6.  Sizningcha  oila  tarbiyasini  nima  qiyinlashtiryapti?  (tagiga  chizing)
tarbiyaga oid bilimlarning yetishmasligi, davlat ishi bilan band bo`lishlik, bog`cha
bilan oila o`rtasida hamkorlikning yo`ligi.
7. Oilangizda bola tarbiyasi bilan kim ko`proq shug`ullanadi, bobosi, buvisi,
onasi, otasi, akasi, opasi va boshqalar. (tagiga chizing)
8. Siz ko`proq nima tufayli bolangizga tanbeh berasiz, jazolaysiz, kelisha
olmaysiz?
9. Farzandingiz ko`proq nimaga qiziqadi?
10. Farzandingizning kelajakda kim bo`lishini xoxlaysiz?
11. Farzandingizning qiziqishshini, mustaqil harakat qilishini, fikr yuritishni
rag`batlantirasizmi? (tagiga chizing) ha yoki yo’q.
12. Bolangiz nima sababdan u yoki bu nourin xatolarga yo’l qo’yishi hollariga
e`tibor  berasizmi?  Ha  yoki  yo`q.  Sababini  surishtirmay  jazolaysizmi?/tagiga
chizing/.
13. Oilangizda o`zaro munosabatni qanday baholaysiz? Juda ham yaxshi,
unchalik xam  yaxshi, unchalik yaxshi  emas,  yomon, juda ham  yomon./tagiga
chizing/.
14. Farzandingiz to`g`risida boshqalardan ma`lumot olishga qiziqasizmi? Ha
yoki
 
yo`q.
 
Kimlardan
 
olasiz?Qo`shnilardan,qarindosh-urug`lardan,
tarbiyachidan, /tagiga chizing/.
15. Tarbiyaga oid adabiyotlarni, ro’znoma va oynomalarni muntazam o’qib
borasizmi?/tagiga chizing/.
Tarbiya haqidagi qanday ro`znoma va oynomalarga obuna bo`lgansiz?
Logotip
2. Nechta farzandingiz bor? Bu guruhdagi farzandingiz nechanchisi? Ismi va sharifi. 3. Oilangizda farzandlaringiz uchun qanday sharoitlar mavjud. (tagiga chizing), mahsus xona, burchak, o`yinchoqlar, rasm chizish uchun anjomlar, plastinkalar, rasmli kitobchalar, sport anjomlari, yassi oyoqlikka qarshi massaj qiluvchi anjomlar. 4. Bir kunda necha soat bola tarbiyasi bilan shug`ullanasiz? 5. Farzand tarbiyasida qiynalmayapsizmi? Xa yoki yoq. (tagiga chizing). 6. Sizningcha oila tarbiyasini nima qiyinlashtiryapti? (tagiga chizing) tarbiyaga oid bilimlarning yetishmasligi, davlat ishi bilan band bo`lishlik, bog`cha bilan oila o`rtasida hamkorlikning yo`ligi. 7. Oilangizda bola tarbiyasi bilan kim ko`proq shug`ullanadi, bobosi, buvisi, onasi, otasi, akasi, opasi va boshqalar. (tagiga chizing) 8. Siz ko`proq nima tufayli bolangizga tanbeh berasiz, jazolaysiz, kelisha olmaysiz? 9. Farzandingiz ko`proq nimaga qiziqadi? 10. Farzandingizning kelajakda kim bo`lishini xoxlaysiz? 11. Farzandingizning qiziqishshini, mustaqil harakat qilishini, fikr yuritishni rag`batlantirasizmi? (tagiga chizing) ha yoki yo’q. 12. Bolangiz nima sababdan u yoki bu nourin xatolarga yo’l qo’yishi hollariga e`tibor berasizmi? Ha yoki yo`q. Sababini surishtirmay jazolaysizmi?/tagiga chizing/. 13. Oilangizda o`zaro munosabatni qanday baholaysiz? Juda ham yaxshi, unchalik xam yaxshi, unchalik yaxshi emas, yomon, juda ham yomon./tagiga chizing/. 14. Farzandingiz to`g`risida boshqalardan ma`lumot olishga qiziqasizmi? Ha yoki yo`q. Kimlardan olasiz?Qo`shnilardan,qarindosh-urug`lardan, tarbiyachidan, /tagiga chizing/. 15. Tarbiyaga oid adabiyotlarni, ro’znoma va oynomalarni muntazam o’qib borasizmi?/tagiga chizing/. Tarbiya haqidagi qanday ro`znoma va oynomalarga obuna bo`lgansiz?
16.Tarbiyaga oid oynai jahon ko`rsatuvlarini tomosha qilasizmi? Ha yoki
yo`q./tagiga chizing/.
17. Farzandingizga ertak, maqol,she`r,hikoyat,rivoyatlar aytib berasizmi? Ha
yoki yo`q./tagiga chizing./
18.Bir  oyda  necha  marta  farzandingizning  bog’chadagi  faoliyatini
kuzatgansiz?
19.  Bola  tarbiyasi  bo’yicha  qilayotgan  ishlaringizni  qanday  baholaysiz?
Namunali,qoniqarsiz./tagiga chizing./
20.  Farzandingizga  milliy  qadriyatlarni  singdiryapsizmi?Ha  yoki
Yo`q.”yaxshi” bilan “yomon”ni, “gunoh” bilan “savob” ni ajrata oladimi? /tagiga
chizing./
Har bir guruh xonasining ota-onalar burchagida quyidagi maslahatlarning
ko’rsatilishi ham ular uchun katta yordan bo’ladi.
- Farzandingiz oldidagi har tomonlama namuna bo’ling.
- Bola bilan g’amxorlik, ruhlantiruvchi, tinchlantiruvchi ohangda gaplashing.
- Bola siz bilan gaplashayotganida uni diqqat bilan eshiting.
-  Bola  bilan  muloqatda  bo’lganda  tevarak-atrofdagi  narsalarning  nomini
ko’proq ishlating.
- Sekin gaplashing.
- Sizlarning izohlaringiz juda ham sodda,tushinarli bo’lmog’i lozim.
- Sabr –toqatli bo’ling.
- Dastaval boladan “nima?” keyinchalik “nima uchun?” savollariga javob
olishga harakat qiling.
- Bolaning savol berishga intilishini rag’batlantiring.
- Bolaga aniq va qattiq talablar qo’ying.
-  Farzandingizni  qiziquvchanligini  va  tasavvurini  rag’batlantiruvini
rag’batlantiring.
- Oilada farzand uchun alohida xona yoki burchak tashkil qiling.
- Sog’lomlashtirish jihozlari, urli xil o’yinchoqlar, bola yoshiga mos qo`shiq,
she`r,ertak  yozilgan  plastinkalar,kitobchalar,rasm  chizish  anjomlarining  yetarli
bo’lishini ta`minlang.
Logotip
16.Tarbiyaga oid oynai jahon ko`rsatuvlarini tomosha qilasizmi? Ha yoki yo`q./tagiga chizing/. 17. Farzandingizga ertak, maqol,she`r,hikoyat,rivoyatlar aytib berasizmi? Ha yoki yo`q./tagiga chizing./ 18.Bir oyda necha marta farzandingizning bog’chadagi faoliyatini kuzatgansiz? 19. Bola tarbiyasi bo’yicha qilayotgan ishlaringizni qanday baholaysiz? Namunali,qoniqarsiz./tagiga chizing./ 20. Farzandingizga milliy qadriyatlarni singdiryapsizmi?Ha yoki Yo`q.”yaxshi” bilan “yomon”ni, “gunoh” bilan “savob” ni ajrata oladimi? /tagiga chizing./ Har bir guruh xonasining ota-onalar burchagida quyidagi maslahatlarning ko’rsatilishi ham ular uchun katta yordan bo’ladi. - Farzandingiz oldidagi har tomonlama namuna bo’ling. - Bola bilan g’amxorlik, ruhlantiruvchi, tinchlantiruvchi ohangda gaplashing. - Bola siz bilan gaplashayotganida uni diqqat bilan eshiting. - Bola bilan muloqatda bo’lganda tevarak-atrofdagi narsalarning nomini ko’proq ishlating. - Sekin gaplashing. - Sizlarning izohlaringiz juda ham sodda,tushinarli bo’lmog’i lozim. - Sabr –toqatli bo’ling. - Dastaval boladan “nima?” keyinchalik “nima uchun?” savollariga javob olishga harakat qiling. - Bolaning savol berishga intilishini rag’batlantiring. - Bolaga aniq va qattiq talablar qo’ying. - Farzandingizni qiziquvchanligini va tasavvurini rag’batlantiruvini rag’batlantiring. - Oilada farzand uchun alohida xona yoki burchak tashkil qiling. - Sog’lomlashtirish jihozlari, urli xil o’yinchoqlar, bola yoshiga mos qo`shiq, she`r,ertak yozilgan plastinkalar,kitobchalar,rasm chizish anjomlarining yetarli bo’lishini ta`minlang.
-  Har  doim  farzandingizga  nima  “yomon”  ,  nima  “yaxshi”,  nima
“gunoh”,nima “savob” ekanligini singdirib boring./sharqona odatlar./
- Tarbiyada qiz bolaga alohida,o’g’il bolaga alohida yondoshing.
- O’g’lingiz haqiqiy “alpomish” avlodlarini eslatuvchi, tog’ni talqon qilguvchi
polvon, dovyurak, jismonan baquvvat bo’lib yetishsin.
- Qizingizda o’ziga xos ibo,xayo,iffat,andisha kabi ma`naviy fazilatlar ufurib
tursin.
Shu  tariqa  maktabgacha  ta`lim  muassasalari  xodimlari  va  ota-onalar
hamkorlikda uzluksiz ta`limning bosh bug’ini hisoblangan maktabgacha ta`lim
tizimining vazifalarini amalga oshiradi.
Bugungi  kunda  bolalar  bog’chasiga  bortilmagan  bolalarni  maktabga
tayyorlash kechiktirib bo’lmaydigan masaladir.Buning uchun maktabgacha ta`lim
muassasalari qoshida “onalar o`quvi”ni tashkil qilish maqsadga muofiqdir.Buning
uchun alohida xona jihozlanadi.
- “Ta`lim to’g’risida”gi qonunning 11,30-moddalari maktabgacha yoshdagi
bolalarga qo’yiladigan davlat talablari ota-onalar o’quvi rejasi,ota-onalar ro’yhati,
o’quv muddati ko’rsatilgan jadval, bolalarni rivojlantiruvchi o’yinlar, maslahatlar
yozib ko’rsatiladi.
- Uslubiy adabiyotlar, o’yinchoqlar, didaktik materiallar bilan to’ldiriladi.
-  Mashg’ulotlar,  ma`ruzalar  bolalar  bog’chasi  hodimlari  tomonidan
o’tiladi,muddati ota-onalar bilan kelishilgan holda belgilanadi.
Ota-onalar o’quvi rejasi.
№
Mavzular
soati
bajaruvchi
muddati
1
Maktabgacha
yoshdagi
 bolalarga
qo’yiladigan  davlat
talablari
1
Pedagog
2
Bola  taraqqoyotidagi
notekis  va  uning
sabablari.
1
Psixolog
Logotip
- Har doim farzandingizga nima “yomon” , nima “yaxshi”, nima “gunoh”,nima “savob” ekanligini singdirib boring./sharqona odatlar./ - Tarbiyada qiz bolaga alohida,o’g’il bolaga alohida yondoshing. - O’g’lingiz haqiqiy “alpomish” avlodlarini eslatuvchi, tog’ni talqon qilguvchi polvon, dovyurak, jismonan baquvvat bo’lib yetishsin. - Qizingizda o’ziga xos ibo,xayo,iffat,andisha kabi ma`naviy fazilatlar ufurib tursin. Shu tariqa maktabgacha ta`lim muassasalari xodimlari va ota-onalar hamkorlikda uzluksiz ta`limning bosh bug’ini hisoblangan maktabgacha ta`lim tizimining vazifalarini amalga oshiradi. Bugungi kunda bolalar bog’chasiga bortilmagan bolalarni maktabga tayyorlash kechiktirib bo’lmaydigan masaladir.Buning uchun maktabgacha ta`lim muassasalari qoshida “onalar o`quvi”ni tashkil qilish maqsadga muofiqdir.Buning uchun alohida xona jihozlanadi. - “Ta`lim to’g’risida”gi qonunning 11,30-moddalari maktabgacha yoshdagi bolalarga qo’yiladigan davlat talablari ota-onalar o’quvi rejasi,ota-onalar ro’yhati, o’quv muddati ko’rsatilgan jadval, bolalarni rivojlantiruvchi o’yinlar, maslahatlar yozib ko’rsatiladi. - Uslubiy adabiyotlar, o’yinchoqlar, didaktik materiallar bilan to’ldiriladi. - Mashg’ulotlar, ma`ruzalar bolalar bog’chasi hodimlari tomonidan o’tiladi,muddati ota-onalar bilan kelishilgan holda belgilanadi. Ota-onalar o’quvi rejasi. № Mavzular soati bajaruvchi muddati 1 Maktabgacha yoshdagi bolalarga qo’yiladigan davlat talablari 1 Pedagog 2 Bola taraqqoyotidagi notekis va uning sabablari. 1 Psixolog
3.
Oilada
 
bolalarning
rivojlanishi
 
uchun
sharoit
 
yaratish
/alohida  xona  yoki
burchak./
1
Pedagog
4.
Bolalarning
 
o’ziga
xos  xususiyatlari  va
ularni xisobga olish.
1
Psixolog
5.
Lotin
 
yozuviga
asoslangan
 
o’zbek
alifbosiga  o`tishning
sabablari.
1
Pedagog
6.
Bosma  va  yozma
harflarning  yozilishi
hamda
 
talaffuz
qilinishi.
1
Pedagog
7.
Bosma  va  yozma
harflarda
 
so’zlar
yozishni mashq qilish.
1
Pedagog
8.
Matn o`qishni  mashq
qilish.
1
Pedagog
9.
Bolalarda uchraydigan
kasallik  va  ularning
oldini olish.
1
Vrach
10.
Bolalarni
sog’lomlashtirish
borasida
 
olib
borilayotgan
 
ishlar
mazmuni.
1
Vrach
Logotip
3. Oilada bolalarning rivojlanishi uchun sharoit yaratish /alohida xona yoki burchak./ 1 Pedagog 4. Bolalarning o’ziga xos xususiyatlari va ularni xisobga olish. 1 Psixolog 5. Lotin yozuviga asoslangan o’zbek alifbosiga o`tishning sabablari. 1 Pedagog 6. Bosma va yozma harflarning yozilishi hamda talaffuz qilinishi. 1 Pedagog 7. Bosma va yozma harflarda so’zlar yozishni mashq qilish. 1 Pedagog 8. Matn o`qishni mashq qilish. 1 Pedagog 9. Bolalarda uchraydigan kasallik va ularning oldini olish. 1 Vrach 10. Bolalarni sog’lomlashtirish borasida olib borilayotgan ishlar mazmuni. 1 Vrach
11.
Bola hayotida o’yinlar
va ularning ahamiyati.
1
Pedagog
12.
Didaktik
 
o’yinlar
uchun
 
material
tayyorlash.
1
Pedagog
13.
Bolalar
 
nutqini
rivojlantirishning yo’l-
yo’riqlari.
1
Pedagog
14.
Bolalarning  fikrlash
qobiliyatlarini
rivojlantiruvchi
omillar.
1
Psixolog
15.
Bolalarga
 
milliy
qadriyatlarni
singdirish.
1
Pedagog
16.
Oilada
 
shaxslararo
munosabatlar va uning
bolalar
 
psixikasiga
ta`siri.
1
Psixolog
17.
Farzand
 
tarbiyasi
bo’yicha
 
ota-
onalardan
 
anketa
savollariga javob olish
va umumlashtirish.
1
Psixolog
18.
Bolalarning maktabga
tayyorgarligining
belgilari,uni  aniqlash
yo’llari.
1
Psixolog
19
Bolalarda
 
oddiy
1
Pedagog
Logotip
11. Bola hayotida o’yinlar va ularning ahamiyati. 1 Pedagog 12. Didaktik o’yinlar uchun material tayyorlash. 1 Pedagog 13. Bolalar nutqini rivojlantirishning yo’l- yo’riqlari. 1 Pedagog 14. Bolalarning fikrlash qobiliyatlarini rivojlantiruvchi omillar. 1 Psixolog 15. Bolalarga milliy qadriyatlarni singdirish. 1 Pedagog 16. Oilada shaxslararo munosabatlar va uning bolalar psixikasiga ta`siri. 1 Psixolog 17. Farzand tarbiyasi bo’yicha ota- onalardan anketa savollariga javob olish va umumlashtirish. 1 Psixolog 18. Bolalarning maktabga tayyorgarligining belgilari,uni aniqlash yo’llari. 1 Psixolog 19 Bolalarda oddiy 1 Pedagog
mehnat  ko`nikmalari
va
 
malakalarini
tarbiyalash.
20.
Bolalarga  ekologik
tarbiya berish usuli.
1
Pedagog
Jami: 20 soat.
Har bir mavzu yetarlicha ota-onalar tushuna oladigan qilib, amaliy jarayonlar
bilan  bog’lab,  video  tasmalarda  bolalar  hayotidan  lavhalar  ko`rsatish,  ota-
onalarning o`zlari bilan ish o’yinlari tashkil qilish orqali yuritiladi.Uzundan-uzun
zeriktiradigan ko`rik ma`ruza o`qishning hech qanday samarasi bo`lmaydi.
Maktabgacha  ta`lim  sohasi  bo`yicha  yetuk  bilimga  ,  katta  tajribaga  ega
bo`lgan maxsus xodimlarga bu vazifani ishonib topshirish orqali katta natijaga
erishish mumkin.
Ota-onalar  farzand  tarbiyasi  to`g`risidagi  uslubiy  adabiyotlarni  o`qish,
teleko`rsatuvlarni  ko`rish,  radio  eshittiruvlarni  eshitish,  ro`znoma  va
oynomalardagi tegishli maqolalarni o`qish,o`rganish orqali  borasidagi  pedagik-
psixolik bilimlarga ega bo’ladi.
Soha  mutaxassislarining  ana  shunday  amaliy  yordamlari  tufayli  “Qadrlar
tayyorlash bo`yicha milliy dastur”da ko’rsatilgan bolalarni oilada tarbiyalashdek
bosh masala hal qilinadi.
Ota-onalar bilan  yakka va jamoatchilik tarzida ishlash
MTTning ota-onalar bilan ishlashining jamoa tarzida va yakkama-yakka holda
ishlash shakllarini mohirlik bilan qo‘shib olib borish, keng aholi orasida pedagogik
tashviqot  ishlarini  tashkil  etish tufayli  bolalarni  tarbiyalshda  ijobiy natijalarga
erishish mumkin.
MTT xodimlarini ota-onalar va oila bilan hamkorlikdagi ishlarining eng keng
tarqalgan shakllaridan bir qanchasini keltiramiz: ota-onalar bilan yakkama-yakka
ishlash.
Ilg‘or pedagogik tajribalarni ko‘rsatishicha, ishning bu turi katta ahamiyatga
ega. Bunda tarbiyachi oila va bolaning shaxsiy xususiyatlarini o‘rganib ularni
Logotip
mehnat ko`nikmalari va malakalarini tarbiyalash. 20. Bolalarga ekologik tarbiya berish usuli. 1 Pedagog Jami: 20 soat. Har bir mavzu yetarlicha ota-onalar tushuna oladigan qilib, amaliy jarayonlar bilan bog’lab, video tasmalarda bolalar hayotidan lavhalar ko`rsatish, ota- onalarning o`zlari bilan ish o’yinlari tashkil qilish orqali yuritiladi.Uzundan-uzun zeriktiradigan ko`rik ma`ruza o`qishning hech qanday samarasi bo`lmaydi. Maktabgacha ta`lim sohasi bo`yicha yetuk bilimga , katta tajribaga ega bo`lgan maxsus xodimlarga bu vazifani ishonib topshirish orqali katta natijaga erishish mumkin. Ota-onalar farzand tarbiyasi to`g`risidagi uslubiy adabiyotlarni o`qish, teleko`rsatuvlarni ko`rish, radio eshittiruvlarni eshitish, ro`znoma va oynomalardagi tegishli maqolalarni o`qish,o`rganish orqali borasidagi pedagik- psixolik bilimlarga ega bo’ladi. Soha mutaxassislarining ana shunday amaliy yordamlari tufayli “Qadrlar tayyorlash bo`yicha milliy dastur”da ko’rsatilgan bolalarni oilada tarbiyalashdek bosh masala hal qilinadi. Ota-onalar bilan yakka va jamoatchilik tarzida ishlash MTTning ota-onalar bilan ishlashining jamoa tarzida va yakkama-yakka holda ishlash shakllarini mohirlik bilan qo‘shib olib borish, keng aholi orasida pedagogik tashviqot ishlarini tashkil etish tufayli bolalarni tarbiyalshda ijobiy natijalarga erishish mumkin. MTT xodimlarini ota-onalar va oila bilan hamkorlikdagi ishlarining eng keng tarqalgan shakllaridan bir qanchasini keltiramiz: ota-onalar bilan yakkama-yakka ishlash. Ilg‘or pedagogik tajribalarni ko‘rsatishicha, ishning bu turi katta ahamiyatga ega. Bunda tarbiyachi oila va bolaning shaxsiy xususiyatlarini o‘rganib ularni