Maktabgacha Ta’lim Tashkilotida bola huquqlari to’g’risidagi Konvensiya dan foydalanish

Yuklangan vaqt

2024-12-16

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

10

Faytl hajmi

52,2 KB


 
 
 
 
 
 
Maktabgacha Ta’lim Tashkilotida bola huquqlari to’g’risidagi Konvensiya dan 
foydalanish 
 
 
Mavzu rejasi: 
1. MTTda bola huquqlari to’g’risidagi Konvensiyaning ahamiyati. 
2. MTTda bola huquqlari to’g’risidagi Konvensiyaning asosiy tamoillari. 
 
  Bizning davlatimiz o'z farzandlarini mas'uliyatni his etadigan munosib fuqarolar 
boiib o'sishlari va ularni jamiyat taraqqiyotiga o'z ulushlarini qo'shishlariga katta umid 
bog'lagan. O'zini shaxs sifatida to'liq anglash, odob- axloq me'yorlariga rioya qilish, 
o'z haq-huquqlarini bilish va xatti-harakatlarini to'g'ri baholay olish, o'zini va kattalar, 
tengdoshlarini hurmat qilish, o'z qadr-qimmatini bilish, o'z madaniy an'analari va 
milliy qadriyatlariga nisbatan g'urur, hurmat, qiziqish tuyg'ularini tarbiyalash 
vazifalari aynan maktabgacha yoshdan boshlanadi. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarga huquqiy tarbiya berish jarayonida O'zbekiston 
Respublikasi Konstitutsiyasida belgilab berilgan qonun ustuvorligini ta’minlash, 
shaxs, jamiyat va davlat manfaatlarining ustuvorligini, huquqiy demokratik davlat 
barpo etishda yoshlarni qonunga bo'ysunish va hurmat ruhida tarbiyalash, ularning 
huquqiy bilimi, madaniyati va ongi shakllantirib boriladi. 
Ma'lumki, yer yuzidagi barcha rivojlangan davlatlar yoshlarni jamiyat va mamlakat 
hayotida faol ishtirok etishini istaydi. Bolalar ulg'ayib borish jarayonida jamiyat 
hayotida faol ishtirok etish uchun barcha imkoniyatlarning hammasiga ega bo'lib 
borishlari, hamda hayotning muhim yechimlari mas'uliyatini his qilgan holda ularni 
o'z zimmalariga olishga tayyor bo'lishlari lozim. 
"Bolalar huquqlari to'g'risidagi Konvensiya"ni o'rganish - aynan mana shu masalani 
Maktabgacha Ta’lim Tashkilotida bola huquqlari to’g’risidagi Konvensiya dan foydalanish Mavzu rejasi: 1. MTTda bola huquqlari to’g’risidagi Konvensiyaning ahamiyati. 2. MTTda bola huquqlari to’g’risidagi Konvensiyaning asosiy tamoillari. Bizning davlatimiz o'z farzandlarini mas'uliyatni his etadigan munosib fuqarolar boiib o'sishlari va ularni jamiyat taraqqiyotiga o'z ulushlarini qo'shishlariga katta umid bog'lagan. O'zini shaxs sifatida to'liq anglash, odob- axloq me'yorlariga rioya qilish, o'z haq-huquqlarini bilish va xatti-harakatlarini to'g'ri baholay olish, o'zini va kattalar, tengdoshlarini hurmat qilish, o'z qadr-qimmatini bilish, o'z madaniy an'analari va milliy qadriyatlariga nisbatan g'urur, hurmat, qiziqish tuyg'ularini tarbiyalash vazifalari aynan maktabgacha yoshdan boshlanadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarga huquqiy tarbiya berish jarayonida O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida belgilab berilgan qonun ustuvorligini ta’minlash, shaxs, jamiyat va davlat manfaatlarining ustuvorligini, huquqiy demokratik davlat barpo etishda yoshlarni qonunga bo'ysunish va hurmat ruhida tarbiyalash, ularning huquqiy bilimi, madaniyati va ongi shakllantirib boriladi. Ma'lumki, yer yuzidagi barcha rivojlangan davlatlar yoshlarni jamiyat va mamlakat hayotida faol ishtirok etishini istaydi. Bolalar ulg'ayib borish jarayonida jamiyat hayotida faol ishtirok etish uchun barcha imkoniyatlarning hammasiga ega bo'lib borishlari, hamda hayotning muhim yechimlari mas'uliyatini his qilgan holda ularni o'z zimmalariga olishga tayyor bo'lishlari lozim. "Bolalar huquqlari to'g'risidagi Konvensiya"ni o'rganish - aynan mana shu masalani
 
 
hal etishdagi eng muhim va to'g'ri qadam hisoblanadi. 
“Bolalar huquqlari to'g'risidagi Konvensiya" - bu butun jahon bolalariga xos bo'lgan 
bolalar huquqi haqidagi Birlashgan Millatlar Tashkilotining bitimidir. 
Konvensiya - bolalar rivojlanishining turli davrlarida bolalar farovonligining 
mavjud mezonlarini aniqlaydi, Konvensiya quyidagi tamoyillarga asoslanadi: 
1.Yashay olish huquqi - bunda bola talablarini qondirish va hayotiy huquqlarini 
o'zida mujassam etish kabi asosiy shartlarni hamda tibbiy xizmatdan foydalanish, 
ovqatlanish, boshpanaga ega bo'lish kabi adolatli hayotiy me'yorlardir. 
1. Rivojlanish huquqi - bolalarning o'z qobiliyatlarini kengroq rivojlantirishga 
erishishlari uchun zarur. Ya’ni bilim olish, o'yin, hordiq chiqarish, madaniy faoliyatlar, 
axborot olish va vijdon erkinligi qonunlaridir. 
2. Bolalar zo'ravonlik va ekspluatatsiya qilinishdan himoyalangan bo'lishlari shart. 
Bu borada qochoq bolalar masalasidagi muammolarga; adliya tizimidagi 
zo'ravonliklar va qiynoqlarga; bolalarni qurolli nizolarga jalb etish; bolalar mehnati; 
balog'atyoshigayetmaganlarni seksual ekspluatatsiya qilish; o'smirlarning giyohvand 
moddalarini iste'mol qilishi muammolariga alohida e'tibor qaratish. 
3. Ishtirok etish huquqi: Bolani mamlakat va jamiyat hayotida faol ishtirok etishga 
da'vat etadi. Bunda bolalarning hayotiga taalluqli muammolar bo'yicha jahonshumul 
anju- manlarda va tadbirlarda ishtirok etish huquqi va o'z fikr- mulohazalarini ifoda 
etishdagi huquqlarini ta’minlaydi. 
Birlashgan 
Millatlar 
Tashkilotining 
Bosh 
Assambleyasi 
1948-
yilda"Insonhuquqlarihaqidagiumummilliydeklaratsiya" ni qabul qildi. Bunda bolalar 
huquqlari ham o'z aksini topadi va ko'p o'tmay bu huquqlar xalqaro shartnomada qayd 
etilishi lozimligi belgilanadi. 1959-yilda Birlashgan Millatlar Tashkiloti tomonidan 
“Bola huquqlari Deklaratsiyasi” qabul qilinadi. Bu hujjatning yuzaga kelish tarixi uzoq 
yillarni o'z ichiga oladi. 
"Bola huquqlari Deklaratsiyasi” bo'yicha asosiy sanalar: 
1923-yil - Birinchi "Bola huquqlari Deklaratsiyasi” qabul qilindi. 
1924 yil - "Bola huquqlari Jeneva Deklaratsiyasi" Millatlar ittifoqi tomonidan qabul 
qilindi. 
hal etishdagi eng muhim va to'g'ri qadam hisoblanadi. “Bolalar huquqlari to'g'risidagi Konvensiya" - bu butun jahon bolalariga xos bo'lgan bolalar huquqi haqidagi Birlashgan Millatlar Tashkilotining bitimidir. Konvensiya - bolalar rivojlanishining turli davrlarida bolalar farovonligining mavjud mezonlarini aniqlaydi, Konvensiya quyidagi tamoyillarga asoslanadi: 1.Yashay olish huquqi - bunda bola talablarini qondirish va hayotiy huquqlarini o'zida mujassam etish kabi asosiy shartlarni hamda tibbiy xizmatdan foydalanish, ovqatlanish, boshpanaga ega bo'lish kabi adolatli hayotiy me'yorlardir. 1. Rivojlanish huquqi - bolalarning o'z qobiliyatlarini kengroq rivojlantirishga erishishlari uchun zarur. Ya’ni bilim olish, o'yin, hordiq chiqarish, madaniy faoliyatlar, axborot olish va vijdon erkinligi qonunlaridir. 2. Bolalar zo'ravonlik va ekspluatatsiya qilinishdan himoyalangan bo'lishlari shart. Bu borada qochoq bolalar masalasidagi muammolarga; adliya tizimidagi zo'ravonliklar va qiynoqlarga; bolalarni qurolli nizolarga jalb etish; bolalar mehnati; balog'atyoshigayetmaganlarni seksual ekspluatatsiya qilish; o'smirlarning giyohvand moddalarini iste'mol qilishi muammolariga alohida e'tibor qaratish. 3. Ishtirok etish huquqi: Bolani mamlakat va jamiyat hayotida faol ishtirok etishga da'vat etadi. Bunda bolalarning hayotiga taalluqli muammolar bo'yicha jahonshumul anju- manlarda va tadbirlarda ishtirok etish huquqi va o'z fikr- mulohazalarini ifoda etishdagi huquqlarini ta’minlaydi. Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi 1948- yilda"Insonhuquqlarihaqidagiumummilliydeklaratsiya" ni qabul qildi. Bunda bolalar huquqlari ham o'z aksini topadi va ko'p o'tmay bu huquqlar xalqaro shartnomada qayd etilishi lozimligi belgilanadi. 1959-yilda Birlashgan Millatlar Tashkiloti tomonidan “Bola huquqlari Deklaratsiyasi” qabul qilinadi. Bu hujjatning yuzaga kelish tarixi uzoq yillarni o'z ichiga oladi. "Bola huquqlari Deklaratsiyasi” bo'yicha asosiy sanalar: 1923-yil - Birinchi "Bola huquqlari Deklaratsiyasi” qabul qilindi. 1924 yil - "Bola huquqlari Jeneva Deklaratsiyasi" Millatlar ittifoqi tomonidan qabul qilindi.
 
 
1948-yil - Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi "Inson huquqlari 
haqidagi umummilliy dekla- ratsiya"ni qabul qildi. 
1959-yil - Birlashgan Millatlar Tashkiloti ikkinchi "Bola huquqlari Deklaratsiya" 
sini qabul qildi. 
1978- 
yiI - Polsha hukumati "Bola huquqlari haqida Konvensiya"ning yangi 
loyihasini ishlab chiqadi va uni BMT ning inson huquqlari bo'yicha hay'atga o'rganib 
chiqish uchun tavsiya etadi. 
1979- 
yil - Xalqaro bolalar yilida "Bola huquqlari haqida Konvensiya" matnini 
ishlab chiqish uchun muvofiqlashtirilgan ishchi guruh tuzildi. 10 yil davomida bu 
guruh izchillik bilan mulohaza va muzokaralar ustida ish olib bordi. 
1989- yil 
20-noyabrda 
- 
Birlashgan 
Millatlar 
Tashkilotining 
Bosh 
Assambleyasi tomonidan "Bola huquqlari haqida Konvensiya" qabul qilindi. 
1990- 
yil 
2-sentabrda - Konvensiya xalqaro qonun sifatida kuchga kirdi. 
Deklaratsiya ruhini saqlab qolgan ushbu "Bola huquqlari to'g'risidagi Konvensiya" 
oxirgi 30-yillar ichida kelib chiqqan zamonaviy muammolarni: 
- Atrof-muhitni muhofaza qilish; 
- Giyohvand moddalardan saqlanish; 
-Turli xildagi bolalar zo'ravonligining oldini olish kabi muammolarni o'zida ifoda 
etadi. 
O'zbekiston Respublikasi 1992-yilda Birlashgan Millatlar Tashkilotiga a'zo bo'ldi 
va “Bola huquqlari to'g'risidagi Konvensiya" bo'yicha xalqaro shartnoma tuzdi. 
Maktabgacha taiim tizimida Konvensiya haqida tushuncha va bilim berish dastlabki 
jiddiy qadam hisoblanib, u bolalarga nafaqat odob-axloq me’yorlariga rioya qilish 
kafolatini beribgina qolmay, balki uni qonunga mos ravishda harakat qilishga undaydi. 
Taiim-tarbiyaviy jarayonda "Konvensiya" dan foydalanishda tarbiyachi tomonidan 
quyidagi ishlar amalga oshiriladi: 
1. Bola huquqlarini o'rganish - bunda muammo bo'yicha axborot materiallarni 
tanlash, ularni o'rganish, tahlil qilish; 
2. 
To'plangan 
materiallarga e’tibor qaratish - istiqbolli yo'nalishlar 
bilan tanishish, huquqiy muammolarni insonlar tomonidan qabul qilinish hissini 
1948-yil - Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi "Inson huquqlari haqidagi umummilliy dekla- ratsiya"ni qabul qildi. 1959-yil - Birlashgan Millatlar Tashkiloti ikkinchi "Bola huquqlari Deklaratsiya" sini qabul qildi. 1978- yiI - Polsha hukumati "Bola huquqlari haqida Konvensiya"ning yangi loyihasini ishlab chiqadi va uni BMT ning inson huquqlari bo'yicha hay'atga o'rganib chiqish uchun tavsiya etadi. 1979- yil - Xalqaro bolalar yilida "Bola huquqlari haqida Konvensiya" matnini ishlab chiqish uchun muvofiqlashtirilgan ishchi guruh tuzildi. 10 yil davomida bu guruh izchillik bilan mulohaza va muzokaralar ustida ish olib bordi. 1989- yil 20-noyabrda - Birlashgan Millatlar Tashkilotining Bosh Assambleyasi tomonidan "Bola huquqlari haqida Konvensiya" qabul qilindi. 1990- yil 2-sentabrda - Konvensiya xalqaro qonun sifatida kuchga kirdi. Deklaratsiya ruhini saqlab qolgan ushbu "Bola huquqlari to'g'risidagi Konvensiya" oxirgi 30-yillar ichida kelib chiqqan zamonaviy muammolarni: - Atrof-muhitni muhofaza qilish; - Giyohvand moddalardan saqlanish; -Turli xildagi bolalar zo'ravonligining oldini olish kabi muammolarni o'zida ifoda etadi. O'zbekiston Respublikasi 1992-yilda Birlashgan Millatlar Tashkilotiga a'zo bo'ldi va “Bola huquqlari to'g'risidagi Konvensiya" bo'yicha xalqaro shartnoma tuzdi. Maktabgacha taiim tizimida Konvensiya haqida tushuncha va bilim berish dastlabki jiddiy qadam hisoblanib, u bolalarga nafaqat odob-axloq me’yorlariga rioya qilish kafolatini beribgina qolmay, balki uni qonunga mos ravishda harakat qilishga undaydi. Taiim-tarbiyaviy jarayonda "Konvensiya" dan foydalanishda tarbiyachi tomonidan quyidagi ishlar amalga oshiriladi: 1. Bola huquqlarini o'rganish - bunda muammo bo'yicha axborot materiallarni tanlash, ularni o'rganish, tahlil qilish; 2. To'plangan materiallarga e’tibor qaratish - istiqbolli yo'nalishlar bilan tanishish, huquqiy muammolarni insonlar tomonidan qabul qilinish hissini
 
 
shakllantirish, 
xayrixohlik 
hissini 
tarbiyalash, 
mashg'ulotlarga 
qiziqishini 
rivojlantirish. 
3. Bolalar muayyan hayotda ro'y berayotgan jarayonlarda ishtirok etishlari orqali 
kichik muammolardan global muammolar kelib chikishini, ular ham dunyoda adolat 
va konstruktiv o'zgarishlar bo'lishi uchun qilinayotgan harakatlarda ishtirok 
etayotganlarini his qilishlari shakllantiriladi. 
Bu jarayonlarda bolalar inson huquqlari bu - ulardan uzoqdagi qandaydir 
kishilarning huquqlari. bo'lgan mavhum tushuncha emas, balki o'zlari yashab turgan 
muayyan muhitga tegishli ekanligini tushunadilar. 
"Bola huquqlari to'g'risidagi Konvensiya”ning asosiy vazifalari: 
- Yer yuzida erkinlik, adolat va tinchlikning asosi - teng huquqlilik, jamiyat 
a’zolarining o'ziga xos bo'lgan qadr- qimmatini ta'minlashni ifoda etadi; 
- Insonning asosiy huquqlariga, inson shaxsining sha’ni va qadr-qimmatiga bo'lgan 
ishonchlarini tasdiqlaydi; 
- Har bir insonning irqi, jinsi, terisining rangi, tili, dini, siyosiy va boshqa 
e’tiqodlari, milliy yoki ijtimoiy kelib chikishi, mulkiy ahvoli, tug'ilishi va boshqa 
holatlar bilan bog'liq belgilariga qarab har qanday tafovutdan qat’iy nazar o'z huquq 
va erkinliklariga ega ekanligini tasdiqlaydi; 
- Har bir bolaning sog'lom va har tomonlama uyg'unlashgan kamoloti uchun u oila 
g'amxo'rligida, baxt, mehr-muhabbat va ongli tushunilish vaziyatida o'sishi zarurligini 
ta'minlaydi; 
- Bolani jamiyatda mustaqil hayotga to'la tayyorlashni, ularning farovonligi 
masalalariga e'tibor qaratadi; 
- Maxsus tarbiyaga muhtoj bolalarga tug'ilgunga qadar va tug'ilgandan keyin ham 
munosib darajada g'amxo'rlik qiladi; 
- Bolaning himoya qilinishi va uyg'un ravishda rivojlanishi uchun shart-sharoitlar 
yaratadi; 
- Bolalarning turmush sharoitlarini yaxshilash uchun zaruriy chora-tadbirlarni 
amalga oshirish Konvensiyaning asosiy mazmun-mohiyatidan iboratdir. 
Konvensiyada bolalarning huquq va majburiyatlari quyidagicha aks etadi: 
shakllantirish, xayrixohlik hissini tarbiyalash, mashg'ulotlarga qiziqishini rivojlantirish. 3. Bolalar muayyan hayotda ro'y berayotgan jarayonlarda ishtirok etishlari orqali kichik muammolardan global muammolar kelib chikishini, ular ham dunyoda adolat va konstruktiv o'zgarishlar bo'lishi uchun qilinayotgan harakatlarda ishtirok etayotganlarini his qilishlari shakllantiriladi. Bu jarayonlarda bolalar inson huquqlari bu - ulardan uzoqdagi qandaydir kishilarning huquqlari. bo'lgan mavhum tushuncha emas, balki o'zlari yashab turgan muayyan muhitga tegishli ekanligini tushunadilar. "Bola huquqlari to'g'risidagi Konvensiya”ning asosiy vazifalari: - Yer yuzida erkinlik, adolat va tinchlikning asosi - teng huquqlilik, jamiyat a’zolarining o'ziga xos bo'lgan qadr- qimmatini ta'minlashni ifoda etadi; - Insonning asosiy huquqlariga, inson shaxsining sha’ni va qadr-qimmatiga bo'lgan ishonchlarini tasdiqlaydi; - Har bir insonning irqi, jinsi, terisining rangi, tili, dini, siyosiy va boshqa e’tiqodlari, milliy yoki ijtimoiy kelib chikishi, mulkiy ahvoli, tug'ilishi va boshqa holatlar bilan bog'liq belgilariga qarab har qanday tafovutdan qat’iy nazar o'z huquq va erkinliklariga ega ekanligini tasdiqlaydi; - Har bir bolaning sog'lom va har tomonlama uyg'unlashgan kamoloti uchun u oila g'amxo'rligida, baxt, mehr-muhabbat va ongli tushunilish vaziyatida o'sishi zarurligini ta'minlaydi; - Bolani jamiyatda mustaqil hayotga to'la tayyorlashni, ularning farovonligi masalalariga e'tibor qaratadi; - Maxsus tarbiyaga muhtoj bolalarga tug'ilgunga qadar va tug'ilgandan keyin ham munosib darajada g'amxo'rlik qiladi; - Bolaning himoya qilinishi va uyg'un ravishda rivojlanishi uchun shart-sharoitlar yaratadi; - Bolalarning turmush sharoitlarini yaxshilash uchun zaruriy chora-tadbirlarni amalga oshirish Konvensiyaning asosiy mazmun-mohiyatidan iboratdir. Konvensiyada bolalarning huquq va majburiyatlari quyidagicha aks etadi:
 
 
- "18 yoshga to'lmagan har bir inson bola hisoblanadi. Barcha huquqlar hamma 
bolalarga taalluqli. Bolalar diskriminatsiyaning barcha shakllaridan himoyalangan 
bo'lishlari shart” - deyiladi. Bunda voyaga yetganlik yoshi 18 yosh deb belgilanishi 
ta'kidlanadi. 
- Har bir bola uchun ko'zda tutilgan barcha huquqlarni, hech qanday kamsitishlarsiz, 
irqi, terisining rangi, jinsi, tili, dini, siyosiy yoki boshqa e’tiqodlari, milliy, etnik yoki 
ijtimoiy kelib chikishi, mulkiy ahvoli, bolaning sog'lig'i va tug'ilishi, uning ota- onasi 
yoki huquqiy vasiysi yoki biron bir boshqa holatlardan qat'iy nazar hurmat qiladilar 
hamda shu huquqlarni ta'minlab beradilar. 
Ishtirokchi davlatlar bola, uning ota-onasi, qonuniy vasiysi yoki boshqa oila 
a'zolarining qarashlari yoki e'tiqodida o'z ifodasini topadigan maqom, faoliyat asosida 
kamsitish yoki jazolashning barcha shakllaridan bolaning himoyasini ta’minlash 
uchun zarur choralarni ko'radilar. 
- 3-modda - Bolalarga nisbatan barcha xatti-harakatlarda bolaning manfaatlari 
yaxshiroq ta'minlanishiga birinchi navbatda e’tibor qaratilishi. Bolaning farovonligi 
uchun zarur hisoblangan himoya va g'amxo'rlik bilan ta'minlash, ota-onasi yoki 
vasiysiga ularning huquq va majburiyatlarini e'tiborda tutishni oladilar, qonuniy va 
ma'muriy chora-tadbirlarni ko'radilar. Bolalar haqida g'amxo'rlik ko'rsatish va ularni 
himoya qilish uchun mas’ul hisoblanga vakolat organlari tomonidan belgilab qo'yilgan 
me’yorlarga, xususan xavfsizlik va sog'liqni saqlash talablariga javob berish. 
- 4-modda - Iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy huquqlar imkoniyatlaridan foydalanish. 
- 5-modda - Davlat ota-onalar huquqi va burchlarini hurmat qilishi va ularning 
bolalarning rivojlanish qobiliyatlariga muvofiq holda nazorat qila olishlarini 
ta’minlashi lozim. 
- "18 yoshga to'lmagan har bir inson bola hisoblanadi. Barcha huquqlar hamma bolalarga taalluqli. Bolalar diskriminatsiyaning barcha shakllaridan himoyalangan bo'lishlari shart” - deyiladi. Bunda voyaga yetganlik yoshi 18 yosh deb belgilanishi ta'kidlanadi. - Har bir bola uchun ko'zda tutilgan barcha huquqlarni, hech qanday kamsitishlarsiz, irqi, terisining rangi, jinsi, tili, dini, siyosiy yoki boshqa e’tiqodlari, milliy, etnik yoki ijtimoiy kelib chikishi, mulkiy ahvoli, bolaning sog'lig'i va tug'ilishi, uning ota- onasi yoki huquqiy vasiysi yoki biron bir boshqa holatlardan qat'iy nazar hurmat qiladilar hamda shu huquqlarni ta'minlab beradilar. Ishtirokchi davlatlar bola, uning ota-onasi, qonuniy vasiysi yoki boshqa oila a'zolarining qarashlari yoki e'tiqodida o'z ifodasini topadigan maqom, faoliyat asosida kamsitish yoki jazolashning barcha shakllaridan bolaning himoyasini ta’minlash uchun zarur choralarni ko'radilar. - 3-modda - Bolalarga nisbatan barcha xatti-harakatlarda bolaning manfaatlari yaxshiroq ta'minlanishiga birinchi navbatda e’tibor qaratilishi. Bolaning farovonligi uchun zarur hisoblangan himoya va g'amxo'rlik bilan ta'minlash, ota-onasi yoki vasiysiga ularning huquq va majburiyatlarini e'tiborda tutishni oladilar, qonuniy va ma'muriy chora-tadbirlarni ko'radilar. Bolalar haqida g'amxo'rlik ko'rsatish va ularni himoya qilish uchun mas’ul hisoblanga vakolat organlari tomonidan belgilab qo'yilgan me’yorlarga, xususan xavfsizlik va sog'liqni saqlash talablariga javob berish. - 4-modda - Iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy huquqlar imkoniyatlaridan foydalanish. - 5-modda - Davlat ota-onalar huquqi va burchlarini hurmat qilishi va ularning bolalarning rivojlanish qobiliyatlariga muvofiq holda nazorat qila olishlarini ta’minlashi lozim.
6 
 
 
- 6-modda - Har bir bola hayot kechirish huquqiga ega va davlat bolaning 
rivojlanishi hamda yashay olishini ta’minlashga majbur. 
- 7-modda - Bola tug'ilgan zahoti ro'yxatga olinadi va tug'ilgan daqiqalaridan 
boshlab ism bilan atalishi va fuqarolikga ega bo'lishi, ularning g'amxo'rliklaridan 
bahramand bo'lish huquqlarini olishga haqli hisoblanadi. Davlat bunday huquqlarni 
o'z milliy qonunchiliklariga muvofiq amalga oshiradi. Har bir bola o'z ismiga, 
millatiga ega bo'lishi hamda o'z ota-onasini bilish va ularning vasiyligi huquqlariga 
ega. Bolaning tug'ilganligi haqidagi guvohnomasi - bola shaxsini tasdiqlovchi 
hujjatdir. 
- 8-modda - Bolaning o'z individualligi, jumladan, fuqaroligi, ismi va oilaviy 
aloqalaridan g'ayriqonuniy ravishda mahrum etilgan bo'lsa, davlat bolani himoya 
qilishi va zarur boisa uning shaxsini aniqlab berishi shart. Bu bolaning ismini, 
millatini, oilaviy aloqalarini tiklashni o'z ichiga oladi. 
- 9-modda - Davlat bola o'z ota-onasidan ularning xohishlariga zid ravishda 
ayrilib qolmasligini ta’minlaydi, ota- onaning bittasida yoki har ikkisidan ham 
ayrilgan bolaning ular bilan muntazam ravishda shaxsiy munosabatlar yoki 
to'g'ridan-to'g'ri aloqalar bogiab turish huquqini hurmat qiladi. Bola uchun zararli 
bo'lgan hollardan tashqari vaziyatda u ota-ona bilan yashash huquqiga ega. 
- 10-modda - Bola yoki uning ota-onasi oilani birlashtirish maqsadida boshqa 
davlatga kirish yohud undan chiqish uchun bergan arizalari shu davlat tomonidan 
ijobiy, insonparvarlik ruhida va tezkorlik bilan ko'rib chiqilishi lozim. Ota-onasi turli 
davlatlarda yashayotgan bola alohida holatlardan tashqari ota- onasi bilan muntazam 
ravishda shaxsiy munosabatlar, aloqalar bogiab turish huquqiga egadir. 
- 11-modda - Davlat bolalarning g'ayriqonuniy ravishda ko'chirilishiga va chet 
eldan qaytmasligiga qarshi kurash olib borish chora-tadbirlarini ko'radi. Bolani 
chegara ortida ota- onalardan biri yoki boshqa uchinchi shaxs tomonidan ushlab 
turgani yoki bolalarni o'g'irlagani uchun jazo berishi va ularning oldini olishi shart. 
- 12-modda - Bolaga taalluqli bo'lgan barcha masalalar bo'yicha erkin fikr 
bildirishi va bu fikrlar inobatga olinishi shart. 
- 13-modda - Bolalar har qanday chegaralardan qat'iy nazar ularni qiziqtiruvchi 
malumotlarni olish hamda o'z nuqtayi nazarlarini aytish huquqiga egadirlar. Bular 
bola shaxsi huquqlari va obro'sini hurmat qilish, davlat xavfsizligi yoki jamoat 
6 - 6-modda - Har bir bola hayot kechirish huquqiga ega va davlat bolaning rivojlanishi hamda yashay olishini ta’minlashga majbur. - 7-modda - Bola tug'ilgan zahoti ro'yxatga olinadi va tug'ilgan daqiqalaridan boshlab ism bilan atalishi va fuqarolikga ega bo'lishi, ularning g'amxo'rliklaridan bahramand bo'lish huquqlarini olishga haqli hisoblanadi. Davlat bunday huquqlarni o'z milliy qonunchiliklariga muvofiq amalga oshiradi. Har bir bola o'z ismiga, millatiga ega bo'lishi hamda o'z ota-onasini bilish va ularning vasiyligi huquqlariga ega. Bolaning tug'ilganligi haqidagi guvohnomasi - bola shaxsini tasdiqlovchi hujjatdir. - 8-modda - Bolaning o'z individualligi, jumladan, fuqaroligi, ismi va oilaviy aloqalaridan g'ayriqonuniy ravishda mahrum etilgan bo'lsa, davlat bolani himoya qilishi va zarur boisa uning shaxsini aniqlab berishi shart. Bu bolaning ismini, millatini, oilaviy aloqalarini tiklashni o'z ichiga oladi. - 9-modda - Davlat bola o'z ota-onasidan ularning xohishlariga zid ravishda ayrilib qolmasligini ta’minlaydi, ota- onaning bittasida yoki har ikkisidan ham ayrilgan bolaning ular bilan muntazam ravishda shaxsiy munosabatlar yoki to'g'ridan-to'g'ri aloqalar bogiab turish huquqini hurmat qiladi. Bola uchun zararli bo'lgan hollardan tashqari vaziyatda u ota-ona bilan yashash huquqiga ega. - 10-modda - Bola yoki uning ota-onasi oilani birlashtirish maqsadida boshqa davlatga kirish yohud undan chiqish uchun bergan arizalari shu davlat tomonidan ijobiy, insonparvarlik ruhida va tezkorlik bilan ko'rib chiqilishi lozim. Ota-onasi turli davlatlarda yashayotgan bola alohida holatlardan tashqari ota- onasi bilan muntazam ravishda shaxsiy munosabatlar, aloqalar bogiab turish huquqiga egadir. - 11-modda - Davlat bolalarning g'ayriqonuniy ravishda ko'chirilishiga va chet eldan qaytmasligiga qarshi kurash olib borish chora-tadbirlarini ko'radi. Bolani chegara ortida ota- onalardan biri yoki boshqa uchinchi shaxs tomonidan ushlab turgani yoki bolalarni o'g'irlagani uchun jazo berishi va ularning oldini olishi shart. - 12-modda - Bolaga taalluqli bo'lgan barcha masalalar bo'yicha erkin fikr bildirishi va bu fikrlar inobatga olinishi shart. - 13-modda - Bolalar har qanday chegaralardan qat'iy nazar ularni qiziqtiruvchi malumotlarni olish hamda o'z nuqtayi nazarlarini aytish huquqiga egadirlar. Bular bola shaxsi huquqlari va obro'sini hurmat qilish, davlat xavfsizligi yoki jamoat
7 
 
 
tartibini, aholining sog'lig'i yoki ma'naviyatini muhofaza qilish imkoniyatini 
yaratadi. 
- 14-modda - Davlat bolaning fikrlash, vijdon va din erkinligi huquqini hurmat 
qiladi. Ota-ona yoki qonuniy vasiylarning 
bolaga,uningrivojlanayotganqobiliyatlarigamuvofiqkeladigan usul orqali bola 
huquqini amalga oshirishda rahbarlik qilish huquqiga egadirlar. 
- 15-modda - Bolaning assotsiatsiya yig'ilishlar huquqini, ya'ni bolalar boshqalar 
bilan uchrashish huquqiga, tashkilotlardan chiqish yoki ularni o'zlari tuzish 
huquqiga egalar. 
- 16-modda - Bolalar o'z shaxsiy hayotlariga, uy-joy daxlsiz- ligi yoki pochta 
orqali yuboriladigan narsalarning maxfiyli- giga bo'lgan huquqi amalga oshirilishiga 
o'zboshimchalik bilan yoki qonunga zid ravishda aralashish yoxud uning sha'ni va 
obro'siga g'ayriqonuniy tajovuz qilish obyekti bo'lishi mumkin emas. Bola qonun 
yo'li bilan himoyalanish huquqiga egadir. 
- 17-modda - Davlat ommaviy axborot vositalarining muhim mavqeyini e’tirof 
etadi. Bola turli xil milliy va xalqaro manbalarning axborotlari hamda materiallari, 
ayniqsa ijtimoiy, ma'naviy va axloqiy farovonlik, shuningdek, bolaning sog'lom, 
jismoniy va ruhiy rivojlanishiga ko'maklashishga qaratilgan axborotlardan 
bahramand bo'lishini ta’minlaydi, salbiy ta’sir qiluvchi materiallardan himoyalanish 
huquqini beradi. 
- 18-modda - Bola tarbiyalanishi va rivojlanishi uchun ota-onaning umumiy bir 
xil javobgarligi, bolaning eng yaxshi manfaatlari ular ko'rsatadigan asosiy 
g'amxo'rlikning predmeti hisoblanadi. Bunda davlat ota-onalarni qo'llab-quvvatlaydi 
va bolalar muassasalari tarmog'ini rivojlanishini ta'minlaydi. Ota-onasi ishlaydigan 
bolalar uchun mo'ljallangan xizmatlar hamda bola parvarish qilinadigan 
muassasalardan foydalanish huquqi beriladi. 
- 19-modda - Davlat bolaning jismoniy va ruhiy zo'ravonlikning, haqoratlash va 
suiiste'molliklar, g'amxo'rlik ko'rsatmaslik yoki beparvolik bilan muomalada bo'lish, 
qo'pol muomala qilish yoki ota-ona, qonuniy vasiylar yoki bola haqida g'amxo'rlik 
qiluvchi har qanday boshqa shaxs tomonidan ekspluatatsiya qilish, jumladan, 
shahvoniy suiiste'molliklarga qarshi zaruriy qonuniy, ma'muriy, ijtimoiy va ma'rifiy 
chora- tadbirlarni ko'radi. 
7 tartibini, aholining sog'lig'i yoki ma'naviyatini muhofaza qilish imkoniyatini yaratadi. - 14-modda - Davlat bolaning fikrlash, vijdon va din erkinligi huquqini hurmat qiladi. Ota-ona yoki qonuniy vasiylarning bolaga,uningrivojlanayotganqobiliyatlarigamuvofiqkeladigan usul orqali bola huquqini amalga oshirishda rahbarlik qilish huquqiga egadirlar. - 15-modda - Bolaning assotsiatsiya yig'ilishlar huquqini, ya'ni bolalar boshqalar bilan uchrashish huquqiga, tashkilotlardan chiqish yoki ularni o'zlari tuzish huquqiga egalar. - 16-modda - Bolalar o'z shaxsiy hayotlariga, uy-joy daxlsiz- ligi yoki pochta orqali yuboriladigan narsalarning maxfiyli- giga bo'lgan huquqi amalga oshirilishiga o'zboshimchalik bilan yoki qonunga zid ravishda aralashish yoxud uning sha'ni va obro'siga g'ayriqonuniy tajovuz qilish obyekti bo'lishi mumkin emas. Bola qonun yo'li bilan himoyalanish huquqiga egadir. - 17-modda - Davlat ommaviy axborot vositalarining muhim mavqeyini e’tirof etadi. Bola turli xil milliy va xalqaro manbalarning axborotlari hamda materiallari, ayniqsa ijtimoiy, ma'naviy va axloqiy farovonlik, shuningdek, bolaning sog'lom, jismoniy va ruhiy rivojlanishiga ko'maklashishga qaratilgan axborotlardan bahramand bo'lishini ta’minlaydi, salbiy ta’sir qiluvchi materiallardan himoyalanish huquqini beradi. - 18-modda - Bola tarbiyalanishi va rivojlanishi uchun ota-onaning umumiy bir xil javobgarligi, bolaning eng yaxshi manfaatlari ular ko'rsatadigan asosiy g'amxo'rlikning predmeti hisoblanadi. Bunda davlat ota-onalarni qo'llab-quvvatlaydi va bolalar muassasalari tarmog'ini rivojlanishini ta'minlaydi. Ota-onasi ishlaydigan bolalar uchun mo'ljallangan xizmatlar hamda bola parvarish qilinadigan muassasalardan foydalanish huquqi beriladi. - 19-modda - Davlat bolaning jismoniy va ruhiy zo'ravonlikning, haqoratlash va suiiste'molliklar, g'amxo'rlik ko'rsatmaslik yoki beparvolik bilan muomalada bo'lish, qo'pol muomala qilish yoki ota-ona, qonuniy vasiylar yoki bola haqida g'amxo'rlik qiluvchi har qanday boshqa shaxs tomonidan ekspluatatsiya qilish, jumladan, shahvoniy suiiste'molliklarga qarshi zaruriy qonuniy, ma'muriy, ijtimoiy va ma'rifiy chora- tadbirlarni ko'radi.