Maktabgacha Ta’lim Tashkilotida mehnatni tashkil etish shakllari
Yuklangan vaqt
2024-12-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
21
Faytl hajmi
114,8 KB
1
Maktabgacha Ta’lim Tashkilotida mehnatni tashkil etish shakllari
Mavzu rejasi:
1.O’z-o’ziga xizmat qilish.
2.Yakka tartibdagi mehnat.
3.Qo’l mehnati.
Mehnat inson hayoti uchun, uning farovon turmush kechiri- shi uchun
hamisha asos bo'lib kelgan va shunday boiib qoladi. Mehnat farovon, baxtli hayot
kechirishning eng asosiy sharti boiganligi sababli ham fuqarolar uchun majburiydir.
Mehnat odamlarning biror bir maqsad uchun sarflagan vaq- ti, aqliy va jismoniy
kuchi yoki zarur faoliyatidir. Mehnatsiz yashamoq mumkin emas.
Barcha tirik mavjudot nimanidir iste'mol qilish hisobiga ya- shaydi, umrini
davom ettiradi. Yerda yashovchi mayda qurt- qumursqadan tortib, parrandalargacha,
suv ostida yashovchi jonivorlardan tortib, ulkan hayvonlargacha ovqatsiz yashay ol-
maydilar. Xuddi shuningdek, odamlar ham uzluksiz ovqatlana- di, hayot kechiradi.
Boshqa tirik mavjudotlardan farqli odamlar kiyinishadi, uy-joy qurishadi, savdo-
sotiq qilishadi, ijod qili- shadi. Bu ishlarni amalga oshirish uchun tirikchilik manbayi
boigan pul kerak. Pul topish uchun, o'zlariga kerakli narsa- larni yaratish uchun
odamlar mehnat qilishlari zarur. Mehnat jarayonida oziq-ovqat, kiyim-kechak va
boshqa zarur narsalar yaratiladi. Mehnat inson hayotini mazmunli qiladi. Odamlar
mehnat qilish jarayonida sogiiqlarini mustahkamlaydilar, obro' orttiradilar va o'z
kelajaklarini yaratadilar.
Ota-bobolarimiz asrlar davomida mehnatni ulugiab kelgan- lar. Bizga ulardan
meros boiib qolgan barcha xazinalar - ilmiy, badiiy kitoblar, san'at asarlari,
me'morchilik obidalari mehnat mahsulidir.
2
Jahon fanining rivojiga bebaho hissa qo'shgan al-Xorazmiy, Ibn Sino, Ismoil
al-Buxoriy, Alisher Navoiy, Zahiriddin Muhammad Bobur kabi bobokalonlarimiz
mehnatsevarliklari tufay- li ulkan yutuqlarni qoiga kiritishgan, yoshlarni ham
mehnat qilishga chaqirishgan. Shu boisdan jahonning barcha xalqlari aqollarida
bo'lgani kabi o'zbek maqollarida ham mehnat tar- yasi markaziy o'rinlarni egallagan.
Azaldan mehnatkash, tinib-tinchimas xalqimiz o'zining ehnati bilan bog'larni
gulistonga, cho'lni bo'stonga aylantirib :lmoqda. Qadimda ota-bobolarimizning
mehnat haqida aytil- in dono naqllari hozirga qadar ham o'z qadrini yo'qotgani )‘q.
Masalan:
Mehnat qilsang, ko'ksing tog',
Hurmat qilsang, diling bog'.
Mehnatli non-shakar,
Mennatsiz non-zahar.
Mehnat baxt keltirar.
Mehnat qilib topganing Qandu asal totganing.
Bu maqollar orqali dono xalqimiz mehnatni ulug'laydi, uning imarasi haqida
fikr yuritadi.
O'zbek bolalar yozuvchisi va shoirlari ham kattalar mehnati- ng mazmunini
yoritib berganlar. Bunga Q.Muhammadiyning !tik”, "Bir hovuch yong'oq",
Q.Hikmatning "Suv” kabi she’rlari isol bo'ladi.
Yuqorida aytganlarimizdan ko'rinib turibdiki, mehnat ir qanday moddiy va
ma’naviy boyliklarning asosiy man- ayi, shu bilan birga shaxsni har tomonlama
kamol toptirish- ing muhim vositasidir. Mehnat jarayonida insoniy xislatlar- ing faol
namoyon bo'lishi uchun eng qulay sharoitlar yarata-
va har bir kishida ma’naviy qoniqish hosil qiladi.Har bir bola aktabgacha ta'lim
yoshidan boshlab mehnatda ishtirok eti-
zarur. Bolalar bog'chasida, oilada bajariladigan uncha mu- ikkab bo'lmagan har
bir topshiriq uning kundalik vazifasiga /lanishi kerak.
Bola mehnatning ahamiyati va mohiyatini tushunib yeti- li uchun pedagog
kattalarning mehnati, bolalarning o'zlari ajaradigan mehnat turlarini kuzatish
yuzasidan ekskursiya- r uyushtiradi.
3
Bolalar quruvchilarning mehnatini kuzatishyapti deylik. urilish maydonchasiga
katta-katta bloklar keltirilib, ular o'tarma kran bilan tushiriladi. Keyin bolalar g'isht
teruvchi- tr, duradgorlar, suvoqchilar, tom yopuvchilar, bo'yoqchilar lehnatini
kuzatadilar.
Bolalarni qurilish bilan tanishtirish davomida bilib olgan archa tasavvur va
tushunchalari, ularning ko'zi oldida ajo- ib bino bunyod etgan kishilar mehnatining
go'zalligi namo- □n bo'ladi. Tarbiyachi bolalar diqqatini chinni buyumlarga ill
soluvchi kishilar mehnatiga jalb etadi. Bolalar tarbiyachi ilan birgalikda ularning
mohirona chizgan rasmlari natijasida ainni idishlarning har xil jilo berib
turlanishidan zavqlanib, Jlarning qo'llari gul ekan", deydilar.
Bularning barchasi bolalarda kishilar mehnatiga muhab- at uyg'otadi. Pedagog
bolalarni mehnatning moddiy boylik eltiruvchi tomonini ham, estetik tomonini ham
ko'ra bilish- a o'rgatadi. Bahor kunlarining birida tarbiyachi bolalarni da- ixtlar
gullab turgan boqqa olib kiradi. Gulsafsar va piyongul ilan o'ralgan yo'lkalarga qum
sepilgan, daraxtlarning tanasi Dg'bonlar tomonidan ohak bilan oqlangan. Tepada esa
gullab lrgan o'rik, gilos, olma, olcha, shaftoli, gullarning atrofida salarilar guvillashib
uchib yuribdi. Bularning hammasi bo- ilarda ajoyib zavqli kechinmalar uyg'otadi.
Mehnat bolalarning jismoniy rivojlanishida zarur shart- rdan biri hisoblanadi.
Mehnatda bola o'zining ishlash, ha- ikat qilish ehtiyojini qondiradi, harakatlarning
aniq, uyg'un o'lishini ta’minlaydi. Mehnat jarayonida bola organizmining mumiy
hayotiy faoliyati, uning chidamliligi ortadi. Bolalar- ing turli xil mehnat
jarayonlarida ishtirok etishlari, kattalar lehnati bilan tanishishlari ularning tevarak-
atrofdagi hayot aqida, kishilarning o'zaro munosabatlari to'g'risida, narsalar a
ularning xususiyatlari, materiallarga ishlov berish usullari aqida, qurilmalar va
asboblar to'g'risida muayyan tasavvur- rga ega bo'lishlariga yordam beradi.
Mehnat bolalardan diqqat, o'tkir zehnlilik, topqirlik, bilib olgan malaka va
ko'nikmalarini amaliyotda qo'llay bilish, ijod- korlik qobiliyatlarini egallashni talab
etadi. Mehnat jarayonida bolalar ayrim ish turlarini (bir varaq qog'ozni buklash,
kerakli uzunlikni o'lchash, andozaga qarab shaklni qirqib olish kabi harakatlarni)
anglatuvchi bir qancha tushuncha va atama- lardan foydalanishga, bajarilgan ishdagi
izchillikni so'zlab be- rishga to'g'ri keladi. Bular bola nutqini yangi so'zlar bilan bo-
4
yitadi, uning mantiqiy bog'liq ravishda grammatik jihatdan to'g'ri shakllanishiga
imkon beradi.
Bolalarni eng oddiy mehnat qurollari, materiallarga ishlov berish usullari bilan
tanishtirish kerak. MTTdagi mehnat ularni maktabdagi politexnik ta'limga
tayyorlaydi.
Mehnatning axloqiy qimmati uning jamiyat uchun qancha- lik ahamiyatga ega
ekanligi bilan belgilanadi. Mehnat har bir bolani o'z mehnatining ijtimoiy
ahamiyatini tushunib yetishga, uning jamiyat hayotiga kirib borishiga, o'zini shu
jamiyatning a'zosi deb his etishiga imkon yaratadi.
Har bir bola oilada, bolalar mehnatida o'z ulushi borligini his eta bilishi lozim.
Ishning shu tarzda tashkil etilishi bolalarda jamoachilik va intizomlilikni, burch
hissini tarbiyalaydi. Shuning uchun bolalarni jamoa mehnatida tarbiyalash muhim
aha- rniyat kasb etadi.
Mehnatning bolalarni aqliy tomondan rivojlantirishdagi ahamiyati shundaki,
mehnat jarayonida ular borliqni faol ang- lay boshlaydilar, dunyoni materialistik
idrok etish imkoniyati yaratiladi.
Maktabgacha yoshdan boshlab bolalarga mehnat tarbiyasi berish ularni estetik
va jismoniy jihatdan ham rivojlantiradi.
Maktabgacha ta’lim muassasasida mehnat tarbiyasining mazmuni
Yosh avlodga mehnat tarbiyasi berish masalasi hozirgi davrda eng dolzarb
mavzu hisoblanadi. Mehnat har bir kishi kamolotida va umuman jamiyat
taraqqiyotida muhim ahamiyat kasb etadi. Bog'cha yoshidagi bolalarni jismoniy,
aqliy, axloqiy va estetik tomondan tarbiyalashda mehnat tarbiyasi muhim ahami-
yatga egadir.
Mehnat har bir yosh guruhidagi bolalarning o'ziga xos xu- susiyatlarini
e’tiborga olib tashkil etiladi, unga to'g'ri rahbarlik qilingandagina yetarli natijaga
erishish mumkin.
Maktabgacha ta'lim yoshidagi bolalar mehnatining o'ziga xos tomonlari
ko'pgina olimlar tomonidan olib borilgan ilmiy ishlarda keng o'rganib chiqilgan.
Bolalar mehnatining muhim belgisi uning ma’lum maqsadga qaratilganligidir.
Kichik bog'cha yoshidagi bolalarning mehnati biror jarayonga oid harakat boiib, u
faqat kattalarning rah- barligi natijasidagina amalga oshirilishi mumkin.
5
Bola kubiklarni bir joydan ikkinchi joyga, mashinadan - stolga, stoldan -
mashinaga ko'chiradi va hokazo. Tarbiyachi boshqa stol ustidagi kubiklarni
ko'rsatib, uni mashina- da ortib olib borish kerakligini aytadi. Bola kubiklarni mashi-
nasida shkafga tashiy boshlaydi va joyiga tartibli qilib joylab qo'ya boshlaydi.
«Qatnov» bir necha marta takrorlanib, barcha kubiklar joyiga yig'ishtirib qo'yiladi.
Bolalar faoliyatida maqsad paydo boiadi. Keyingi galda bolaning o'zi o'ynayotgan
o'rtoqlariga o'ynab boigandan keyin o'yinchoqlarni mashina- da joyiga olib borib
qo'yishni aytadi.
Katta guruh bolalarida mustaqil maqsad qo'yish qobiliyati moddiy samara
beradigan mehnat turlarida muvaffaqiyatli rivojlanadi: gulzorda, ekinzorda ishlash,
o'yinchoqlar yasash va boshqalar.
Faoliyatni rejalashtirish mehnat tarbiyasining muhim tarkibiy qismi
hisoblanadi. Bolalarni kuzatish ular faoliyati- ning tartibsiz, rejasiz ekanligini
ko'rsatadi. Bolalar bunday harakatlar orqali biror natijaga erishish uchun juda ko'p
vaqt va kuch sarflaydilar, shu bilan bir vaqtda o'z ishlaridan o'zlari qo-
niqmaydilar.erishish yo'lidagi mehnat harakatlari, o'yin o'zining rivojlanishidagi har
qanday bosqichda to'xtatilishi mumkin, mehnatda esa, albatta, ko'zlangan natijaga
erishiladi.
Bolalarning mehnat faoliyati qachon va qanday qilib o'yindan ajratiladi? Kichik
bog'cha yoshidagi bolalar mehna- tining asosiy turi o'z-o'ziga xizmatdir. Bu kichik
bolalar uchun ancha mashaqqatli ish. Shuning uchun bu yoshdagi bolalarni
mehnatning bu turiga o'rgatishda ko'pincha o'yin vaziyat- laridan foydalaniladi
(«Qo'g'irchoqni sayrga otlantiramiz», «Qo'g'irchoqni uxlatamiz» va shularga
o'xshashlar). Avvaliga bolalar o'yin obrazi orqali mehnatga o'rgatiladi. Shu orqali
bolalar ishonch bilan harakat qilishni o'rganadilar. Sekin-asta o'z- o'ziga xizmat
qilish malaka va ko'nikmalari shakllana boradi.
Yosh avlod tarbiyasida mehnat tarbiyasining vazifalari
Mehnat tarbiyasining asosiy maqsadi bolalarni har tomonla- ma rivojlantirish,
axloqli qilib tarbiyalash, kelajakdagi mehnat faoliyatiga ruhiy jihatdan tayyorlash,
mehnat qilish xohishint singdirib borishdir.
Mehnat tarbiyasining vazifalari xilma-xildir, shuning uchun ularni guruhlar
bo'yicha quyidagicha turkumlarga ajratiladi (V.I.Loginova):
6
Birinchi guruh vazifalari bolalarning mustaqil mehnat faoliyatiga pedagogik
ta’sir ko'rsatish bilan belgilanadi:
Bolalarni maqsad qo'yishga, mehnat malakalari, ko'nikmalari, mehnat
madaniyati bo'yicha kerakli materiallar va mehnat qurollarini tanlab olishga
o'rgatish.
Bolalarda bo'lajak mehnat faoliyatini shakllantirish, mehnat jaryonlarini
mehnatda qatnashuvchilar o'rtasida taqsimlash, mehnatda yaxshi natijalarga erishish
malakalarini shakllantirish.
Mehnat faoliyatining dastlabki ijtimoiy sabablarini shakllantirish, buyumlar va
harakatlarga qiziqish uyg'otish orqali mehnat natijalariga erishish, katta guruhlarda
esa mehnatning ijtimoiy ahmiyatli ekanligini tushinib yetish.
Ikkinchi guruh vazifalari kattalar mehnatiga ijobiy munosa- batni tarbiyalashga
qaratilgan:
Bolalarga kattalarni qanday natijalarga erishish uchun mehnat qilayotganini
tushuntirish,
Bolalarda mehnat ahliga hurmatni, ularga qo'lidan kel- ganicha yordam berish
xohishlarini tarbiyalash.
Kattalarning mehnat natijalarini asrab-avaylashga o'rgatish.
Uchinchi guruh vazifalari mehnat faoliyatida bola shaxsini shakllantirishga
qaratilgan:
Bolalarda mehnatsevarlik, har qanday mehnatda qatna- shish, boshlagan ishini
oxiriga yetkazish uchun bor kuchini ayamaslik, o'z shaxsiy mehnatiga nisbatan to'g'ri
munosabatni tarbiyalash.
Javobgarlik, mustaqillik, maqsadga qaratilganlilik, qat’iy- lik, tashabbuskorlik
va faollik, sabr-matonatlilik, chidamlilik kabi bola shaxsining axloqiy sifatlarini
tarbiyalash.
Madaniy xulq va o'z tengdoshlariga nisbatan ijobiy munosabatni tarbiyalash,
o'zaro kelishgan holda birga ishlay olish, jamoa ishida natijaga erishguncha o'z
mehnati bilan qatna- shish, o'zi va o'rtoqlarining mehnatini xolisona baholash, yor-
dam berish va hokazo..
Bolalar mehnatining mazmuni «MTTda ta’lim va tarbiya dasturi»ning birinchi
va ikkinchi kichik guruhlar uchun «Mehnat faoliyati uchun zamin tayyorlash»
7
bo'limida, o'rta, katta va maktabga tayyorlov guruhlarida esa «Mehnat» bo'limida
berilgan.
Kattalar
mehnati
bilan
tanishtirish
hamma
yosh
guruhlari
uchun
«Mashg'ulotlarda taiim berish», «Tevarak-atrof bilan tanishtirish va ijtimoiy hayot
hodisalariga qiziqishni tarbiyalash» boiimlarida berilgan. Katta va maktabga
tayyorlov guruhlari uchun qo'l mehnatining mazmuni «Qurish-yasash» bo'limida
berilgan.
Dasturda bolalar mehnatiga mustaqil faoliyat va axloqiy tarbiyaning vositasi
sifatida qaraladi.
Kattalar mehnati hilan tanishtirish
Taiim-tarbiyaviy ishning mazmuni Maktabgacha taiim yoshidagi bolalarni
kattalar mehnati bilan tanishtirish orqali ularga kattalarning mehnati ijtimoiy-foydali
mehnat boiib, narsa va buyumlarni yaratishga qaratilganligi, ular har bir kishi va
butun xalq uchun zarur ekanligi to'g'risida tushun- cha berib boriladi. Masalan,
o'simliklarni, hayvonlarni parva- rish qilish orqali ulardan olinadigan mahsulot
kimlar uchun va nima maqsadda ishlatilishi to'g'risida bilim va tushunchalar berib
boriladi.
Kattalarning mehnati bilan tanishtirish yana quyidagi maqsadni ko'zlab ham
amalga oshiriladi: kattalar mehnati to'g'risida aniq bilim va tasavvurlar berish,
mehnatni va mehnat natijalarini qadrlashga o'rgatish, mehnatga qiziqish va
muhabbat uyg'otish, mehnat qilish xohishini tarbiyalash va ishni sifatli bajarishga
o'rgatish.
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning asosiy mazmuni quyidagilardan iborat:
har bir kishi mehnatining ijtimoiy mohiyati;
V.I.Loginovaning olib borgan ilmiy-tadqiqot ishlarida L'kidlanishicha,
bolalarga mehnat tarbiyasi berish uchun ular ehnatva mehnat malakalari to'g'risidagi
bilimlar sistemasini zlashtirib olishlari kerak ekan:
Mehnat maqsad qo'yish va uning natijasini belgilab olish- m boshlanadi:
maqsad - mehnat tasviri.
Mehnat qilishdan ko'zlangan maqsad bo'yicha kerakli ma- riallarni tanlab
(ajratib) olish.
Materialni ishlash uchun kerakli asboblarni tanlab (ajra-
8
olish.
Natijaga erishish uchun mehnat harakatlarini bajarish.
Bu sistemani quyidagi sxemada keltirish mumkin: maqsad,
ehnatni tanlash, materialni tanlash, mehnat faoliyati - ehnat quroli, mehnat
natijasi.
Shunday qilib, maktabgacha yosh davrida mehnat faoli- iti shakllantiriladi.
Pedagog rahbarligida mehnatning ijti- oiy sabablarini hamma muhim tomonlari
shakllanadi. Katta- r mehnati va uning ijtimoiy ahamiyati to'g'risidagi bilimlar
zlashtirilib olinadi.
Maktabgacha ta'lim yoshi davrining o'ziga xos tomonlari- m yana biri bolalar
mehnatining o'yin bilan bog'liqligidir.
O'yin jarayonidagi biror harakat doimo biror mehnat jara- >nini aks ettirishga
yo'naltirilgan bo'ladi. Ikkinchi tomondan, ehnat jarayonini bajarishda uni o'yin
shakliga aylantirishadi, asalan, barglarni zambillarda tashishadi, mashinalarda yu-
shadi.Shu bilan birga o'zining xususiyati, mazmuni, yuzaga ke- ;h sababiga ko'ra
mehnat va o'yin bir-biridan farq qiladi. ehnatda maqsad qo'yiladi, uni amalga
oshirish, natijasiga ishish uchun shart-sharoit yaratiladi, vositalar izlab topila-
O'yinda esa bolalar kattalarning mehnat faoliyatiga taqlid iladi. O'yinda mehnat
singari biror aniq natijaga erishilmay-
ammo u mehnat kabi bolalarga quvonch bag'ishlaydi, ular ‘zlarida qoniqish
hissini sezadilar. O'yinda bola o'z o'ylaganini ivojlantirishi yetakchi rol o'ynaydi,
mehnatda Tarbiyachi bolalarni o'z faoliyatlarini taxminiy rejalashtirib lishlariga
o'rgatish va ular faoliyatiga rahbarlik qilishi lozim.
Shunday qilib, butun bog'cha yoshi davrida mehnat va o'yin 'zaro bog'liq holda
kechadi, biroq har qanday holda ham bola- jr mehnatin i o'yinga aylantirish, ularning
farqini ishlab chiqa- ish noto'g'ri bo'lar edi. Tarbiyachilar va ota-onalar ta’sirida as-
a-sekin bolalar mehnati o'z vazifasi, mazmuni, metodi va tash- :il etilishi bilan
mustaqil faoliyat sifatida ajratib boriladi.Mehnatda uning beradigan samarasi
faoliyatning majburiy, arkibiy qismi hisoblanadi. Ammo bolalar bilan olib boriladi-
an tarbiyaviy ishda mehnat natijasiga bolalarda mehnatga avas hissini tarbiyalash
uchun yordam beradigan pedagogik mil deb qarash kerak.
9
Mehnatda natijaga erishishda, mehnat malakalarini shakl- intirishda
pedagogning va bolalar o'rtoqlarining bahosi va 'ziga-o'zi baho berish katta
ahamiyatga ega. Bolalar yasagan uyumlari o'yin va mashg'ulotlarda qo'llanilsa, ular
o'zlari ya- ayotgan buyumlar yanada sifatli bo'lishiga intiladilar.
Maktabgacha ta'lim yoshi davrida bolalarning yoshi lg'ayishi bilan mehnat
sabablari ham o'zgarib boradi. Mu- axassislarning olib borgan ilmiy izlanishlari
natijasi shu- i ko'rsatadiki, bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish rqali ular
kattalardan mehnatning ijtimoiy sababini ancha era o'zlashtirib olar ekanlar.
Lekin ular biron ishni mustaqil bajarganlaridagina o'z lehnatlari boshqalar
uchun foydali ekanligini ongli ravish- a bilib oladilar. Masalan, onalar va buvilar
uchun 8-mart- ;a sovg'a tayyorlash, kichiq guruh bolalari maydonchasini
ig'ishtirishga yordamlashish, yirtilgan kitoblarni yamab be- ish, konsert va teatr
qo'yib berish va boshqalar bolalardagi riehnatning muayyan natijasiga intilish
uyg'otadi, faoliyatning imoiy sabablarini anglatib, mehnatga havasini, ishni baja-
shda bolalarning o'z oldilariga qo'yadigan talablarini oshira mehnat ahli o'rtasidagi
ijobiy o'zaro yordam berish muno- sabati;
har qanday kasb ham muhim ekanligini tushuntirish,
Mehnat faoliyatining asosiy tarkibiy qismlari bilan tanishtirish:
mehnatning maqsadi, uning ijtimoiy ahamiyati;
materiallarni tanlash (mehnat materiallari);
jihozlash (mehnat faoliyati uchun zarur boigan asboblar- ni tayyorlab olish);
mehnat jarayoni (maqsadga erishish uchun bajariladigan mehnat harakatlari);
natija-mehnat mahsuli.
MTM dasturiga binoan har bir yosh guruhidagi bolalar kattalar mehnati
to'g'risida quyidagi bilim va tasavvurlarni egallab olishlari lozim:
Kichik guruh:
Ayrim kasb egalarining mehnat jarayoni.
Mehnat jarayonidagi mehnat harakatlari.
Mehnat jarayonini amalga oshirish uchun kerakli materi- allar.
Maium bir mehnat jarayonini bajarish uchun jihozlar.
Mehnat natijasi.
Kishilar mehnatining ijtimoiy ahamiyati.
10
O'rta guruhda mehnat to'g'risida qo'shimcha tasavvur va bilimlar beriladi:
Harakat sifati haqida.
Kishilarning mehnatini yengillatuvchi moslamalar.
Kishilarning mehnatga muhabbati.
Katta va maktabgacha tayyorlov guruhida yana yangi tasavvur va bilimlar
beriladi:
Kishilar mehnatini yengillatadigan mashina va me- xanizmlar to'g'risida.
Kishilar mehnati jamoa xarakterida ekanligi to'g'risida.
Jamoa mehnati jarayonida kishilarning o'zaro munosa- batlari to'g'risida.
Mehnat qahramonlari, xalqimizning mehnat an’analari haqida.
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning vosita va metodlari MTM da bolalarni
kattalar mehnati bilan tanishtirish har xil tashkiliy yo'llar va metodlar orqali amalga
oshiriladi.
Birinchi yo'l - ekskursiya, mashg'ulot, maqsadli sayrlar orqali bolalarni kattalar
mehnatiga yaqinlashtirish. Bunda kuzatish, kino va diafilm, diapazitiv,
teleeshittirish, badiiy adabi- yot, ko'rgan va eshitgani to'g'risida suhbat, tarbiyachi va
bolalarning hikoyalari. Tarbiyachining hikoya va tushuntirishi, didaktik o'yinlar kabi
turli-tuman metodlardan foydalaniladi.
Ikkinchi yo'l - mashg'ulot va mashg'ulotdan tashqari vaqt- larda kattalar
mehnatini bolalarga yaqinlashtirish. Gigiye- nik va pedagogik jihatdan mumkin
bo'lgan ishlarni (binoni tozalash, idish yuvish, yuvilgan kirlarni dazmollash va tax-
lash, bayram kiyimlarini tikish, bolalar bilan o'yin, mashg'ulot uchun kerakli
materiallarni tayyorlash va boshqalar) bolalar oldida bajarish. Kuzatish, ko'rsatib
tushuntirish, suhbat, tarbiyachining so'zlab berishi va shunga o'xshash materiallardan
foydalaniladi. Kuzatishdan keyin bolalar bilan shunga o'xshash mehnat turlarini
tashkil etish maqsadga muvofiq bo'lar edi: kutubxonaga borib kelgandan keyin
yirtilgan kitoblarni ya- mash, modalar atelyesiga borib kelgandan keyin
qo'g'irchoqqa kiyim tikish va hokazolar.
Uchinchi yo'l - bolalarning kattalar bilan birgalikdagi mehnatlari. Bolalarning
kattalar bilan birgalikdagi mehnat- lari har xil bo'Iishi mumkin (xona o'simliklarini
yuvish, poliz- da ko'chat yoki urug'larni ekish uchun jo'yaklar tayyorlash, bi- noning
ichini tozalash va h.k.).
11
Bolalarning kattalar bilan birgalikdagi mehnatlarini tashkil etish shakllari ham
ish mazmuniga qarab har xil bo'ladi:
Asosiy ishni kattalar bajarishadi, bolalar qo'llaridan kel- ganicha yordam
beradilar.
Tarbiyachi ishni boshlab beradi, qolganini bolalar o'zlari mustaqil davom
ettirishadi.
Kattalar boshlab beradi, bolalar davom ettiradi, keyin esa bolalar va kattalar
birgalikda bajarishadi.
Bolalar kattalar bilan birgalikda mehnat qilishlari orqali mehnat malaka va
ko'nikmalarini tez va oson egallab oladilar, ularning kattalar mehnati to'g'risidagi
bilimlari boyiydi, bunday mehnat bolalarga quvonch bag'ishlaydi.
Bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirishda hamma metod va vositalardan
keng ravishda foydalaniladi.
Shunday qilib kattalar mehnati bilan tanishtirish bolalar mehnat va axloqiy
tarbiyasining tarkibiy qismi hisoblanadi.
Xilma-xil mehnat turlarining vujudga kelishi
Mehnat qilish muntazam tarzda boiib, unda hamma bolalar ishtirok etsa va
kattalar mehnati bilan tanishtirib borilsa, u tarbiya vositasiga aylanadi.
O'z-o'ziga xizmat qilish. Bu bolalar mehnatining bir tu- ri boiib, unda bolalar
ilk yoshidan boshlab mustaqil ovqat- lanishga, yuvinishga, kiyinish va yechinishga,
o'yinchoqlarni yig'ishtirib qo'yishga o'rgatiladi. O'z-o'ziga xizmat qilish jarayonida
bolalarda mustaqillik, maium maqsad bilan harakat qilish kabi sifatlar shakllanadi,
bolalar qo'llaridan kelgan ishni o'zlari bajarishga o'rganadilar. O'z-o'ziga xizmat
bolalarda oddiy mehnat turlariga nisbatan qiziqish uyg'otadi, batartib- likka,
intizomli bo'lishga, xulq-odobga o'rgatadi.
12
Bolalar xo'jalik-maishiy mehnatga MTMda va oilada jalb eti- ladi. Uning
mazmuni har xil bo'ladi: xona va MTM maydoncha- sini yig'ishtirish, stolni bezatish
va stoldagi idish-tovoqlar- ni yig'ishtirish, choy idishlarini, qo'g'irchoq kiyimlarini,
mayda narsalarni yuvish, mashg'ulotga kerakli materiallarni tay- yorlab qo'yish,
mashg'ulotdan keyin stol ustidagi narsalarni yig'ishtirib olish va hokazo.
Tabiatdagi mehnat bolaning har tomonlama rivojlanishi- da muhim ahamiyatga
ega bo'lib, o'simlik va hayvonlar, yil fasllari, jonsiz tabiat to'g'risidagi bilimlar
manbayi, bolalarda mehnatsevarlikni, tabiatga ehtiyotkorlik munosabatini tarbi-
yalash vositasidir, shu bilan birga bolalar mehnatning bu tu- ri orqali tuproqni
ekishga tayyorlash va o'g'itlash, ko'chatni o'tkazish, o'simlik va hayvonlarni
parvarish qilish kabi bir qan- cha mehnat malaka va ko'nikmalarini egallab oladilar.
Mehnatning asosan ochiq havoda tashkil etilishi bolalar organizmini chiniqtiradi,
ularning sog'ligini mustahkamlaydi.
Qo'l mehnati - mashg'ulot, o'yinlarga mehnat faoliyati uchun zarur bo'lgan
o'yinchoq va qurilmalarni tayyorlash bo'yicha bolalar mehnatidir (qog'oz
qiyqimlarini tashlash uchun, o'simliklar urug'i uchun qutichalar, qo'g'irchoq
kiyimlari, qal- poqchalar, niqoblar va shunga o'xshash narsalar tayyorlash],
Qo'l mehnatini bajarish orqali bola natijaga erishadi narsa, buyum vujudga
keladi. Bolalar yopishtirish, bo'yash, qirq- ish, arralash, mix qoqishni, tikish va
shunga o'xshash oddiy mehnat malaka va ko'nikmalarini egallab oladilar. Ularda
ijod- korlik, topog'onlik, zehnlilikxislatlari o'sadi.
Bolalarda mehnat faoliyatini shakllantirish. Mehnat faoliyati har xil mehnat
jarayonlaridan tashkil topgan, har xil mehnat turlarini birlashtiruvchi keng
tushunchadir. Mehnat jara- yoni-mehnat faoliyatining o'ziga xos bir bo'lagi bo'lib,
uning tarkibida esa mehnat faoliyatining hamma tarkibiy qismlari, mehnatning
maqsadi, material va mehnat qurol-aslahalari, bi- ron natijani yuzaga keltirish
maqsadiga erishish uchun sarf qilingan barcha mehnat harakatlari, mehnat sabablari
va mehnat mahsuli yaqqol ko'zga tashlanadi.
Mehnat faoliyatini egallash - bu birinchi navbatda mehnat jarayonini uning
tarkibiy qismlari bilan birgalikda egallab olishdir. Shunga qarab bolalarning mehnat
tarbiyasi vazifalari belgilanadi va ular quyidagilardan iboratdir:
Bolalarni bo'lajak mehnat faoliyati oldidan maqsad qo'yishga o'rgatish.
13
Mehnat jarayonini, mehnat faoliyatini rejalashtirib olishga o'rgatish.
O'z ish joyini tayyorlab olishga, mehnat madaniyatiga o'rgatish.
Mehnat malakasi va ko'nikmalarini o'rgatish.
Bajarilgan mehnatning natijasi, sifati va ahamiyati, qan- cha vaqtda
bajarilganligiga qarab o'zining va boshqalarning ishini to'g'ri baholashga o'rgatish.
Mehnat faoliyati sabablarini shakllantirish.
jamoa mehnat faoliyati vaqtida bolalarda ijobiy munosa- batlarni shakllantirish.
Maqsad qo'yish. Maqsad qo'yish kattalar taklif etgan maqsadni qabul qilishdan
boshlab to o'zi mustaqil maqsad qo'yadigan bo'lguncha rivojlanib boradi (o'simlikka
suv qu- yishdan to uni o'stirguncha). Bolalarning o'z oldilariga maqsad qo'yib ish
bajarishlarini rivojlantirishlari uchun quyidagilarga rioya qilish zarur:
Bolalar mehnat qilishdan ko'zlangan maqsadni tushunib yetishlari kerak (nima
uchun u yoki bu ishni bajarishlari kerak, undan ko'zlangan natija nima?];
Kutilgan natijani rasm, qurilma va shunga o'xshashlar tarzida ko'rsatmali
tasavvur eta bilish;
Ishning mo'ljallangan vaqtda bajarilishi;
Bolalar kuchi yetadigan ishlarni qilishi (masalan, ko'chat o'tkazish, o'simlikni
sug'orish, ularni parvarish qilish va hoka- zo) kerak.
Bola o'z mehnatidan maium bir natijaga ega boiishni ang- lab yetgan
taqdirdagina u mehnat faoliyatining maqsadini mustaqil belgilaydi va ishtiyoq bilan
mehnat qiladi.
Mehnat malakalari va ko'nikmalarini egallab olish - Maktabgacha taiim
yoshidagi bolalar mehnati jarayonining muhim tarkibiy qismi hisoblanadi. Agar bola
mehnat harakatlarini bil- masa, u hech qachon mehnat natijasiga erisha olmaydi.
Bolalar mehnat malakalari va ko'nikmalarini egallab olganlarida- gina mehnat
jarayonini bajonidil bajaradilar. Masalan, tikishda ipni oichab kesib olish, ninaga
o'tkazish, uchini tugish, tikish; o'yinchoq yasash uchun egish, bukish, taxlash,
burchaklarini bukish, qirqish, tikish kabi mehnat harakatlarini egallab olishlari kerak
bo'ladi. Bu ish harakatlarini maium tartib bilan ba- jarish uchun har
bir bola o'z mehnat faoliyatini rejalashtirib ola bilishi kerak.
14
Avvaliga mehnat faoliyatini rejalashtirib olishni bolalarga : tarbiyachi o'rgatadi:
mehnat maqsadini tushuntiradi, kerakli materiallarni, mehnat qurollarini tanlaydi va
uni har bir bola oldiga tayyorlab beradi va bolalarga mehnat faoliyati jarayonini
qanday tartibda bajarish kerakligini tushuntiradi.
O'rta va katta guruhlarga borganda bu harakatlarni mustaqil bajarishga
o'rgatadi. Bunining uchun bolalarga quyidagi savollar bilan murojaat qilib boradi:
Biz nima qilamiz?
Buning uchun nima qilishimiz kerak?
Ishimiz uchun nimalar, qanday materiallar, qanday ish qurollari kerak?
Bu material va ish qurollaridan foydalanish qulay bo'lishi uchun ularni ish
o'rnimizda qanday joylashtirishimiz kerak?
Ishni nimadan boshlab, qanday davom ettirishimiz kerak? (savol mehnat oddiy
va murakkabligi, mazmuniga qarab bir necha marta takrorlanishi mumkin).
Ishni qanday tugatamiz?
Mehnat faoliyatini rejalashtirib olishga o'rgatish mehnatni sifatli bajarishga va
mehnat madaniyatiga o'rgatadi.
Natija - mehnat faoliyatining muhim tarkibiy qismi bo'lib, uni bolalar ongli
ravishda anglab yetishlari kerak.
Natijaga erishish bolalarda mehnat qilish odatini, mehnat- sevarlikni
tarbiyalaydi, mehnat harakatlarini sifatli bajarishga o'rgatadi.
Mehnatning sababi, ya'ni bola nima uchun mehnat qilishini bilishi kerak. Bu
quyidagi shart-sharoit ta'sirida rivojlanadi:
Bolalar mehnatidan keladigan natijani va uning ijtimoiy mohiyatini bilishlari
kerak.
Bolalar yasagan buyumlardan MTTda, oilada foydalanish kerak.
15
Bolalarning ijtimoiy-foydali mehnatini amaliy jihatdan tashkil etish.
Bolalar mehnatining natijasini, uning boshqa kishilar uchun foydasini baholash.
Shunday qilib, mehnat jarayonining undagi tarkibiy qismlar bilan egallab
olinishi maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalar mehnat faoliyatining boshlanishi
hisoblanadi.MTTda mehnatni tashkil etish shakllari. Maktabgacha ta'lim yoshidagi
bolalar mehnatining asosiy shakllari quyidagi- lardan iborat: o'z-o'ziga xizmat qilish,
topshiriqni bajarish, yakka tartibdagi mehnat, navbatchilik, qo'l mehnati bo'yicha
mashg'ulotlar, jamoa mehnati, o'z-o'ziga xizmat, topshiriqni bajarish, Maktabgacha
ta’lim yoshidagi bolalar mehnat faoliyatining boshlang'ich shakli hisoblanadi.O'z-
o'ziga xizmat qilish bolalar mehnatining shakli sifatida yosh guruhlarida tashkil
etiladi. U kun tartibidagi uyqu va sayrdan oldin va keyingi jarayonlar: ovqatlanish,
kiyinish va yechinish, kiyim va badanni toza tutish bilan uzviy bog'liqdir. (Bu mavzu
«Jismoniy tarbiya» bobida batafsilroq yoritilgan.)
Yosh guruhlarida topshiriqdan foydalaniladi: uyakka tartib- da va guruhiy
bo'Iishi mumkin. Kichkina guruhlarda bolalarga uncha murakkab bo'lmagan va qisqa
muddatli topshiriqlar beriladi: «O'yinchoqni, kitobni, stulni olib kel, o'rniga olib
borib qo'y, tushki ovqat uchun stol ustiga qoshiqlarni qo'yib chiq». Bunday
topshiriqlarni ayrim bolalar guruhdan tashqari joylar- da ham bajarishlari mumkin.
O'rta va katta guruhlardagi bolalarga beriladigan topshiriqlar ancha murakkab
bo'lib, ular endi xonadan tashqarida baja- rishga mo'ljallangan va ikkinchi bir kishiga
murojaat qilish bilan bog'langan bo'ladi, masalan, boshqa guruhning tarbiyachi- siga,
enagaga, shifokorga, hamshiraga murojaat qilish va hoka.Bu guruhlarda topshiriqlar
2-3 boladan tashkil topgan kichik guruhlar tomonidan bajarilishi mumkin
(o'yinchoqlarni yig'ishtirish, gullarga suv qo'yish, to'kilgan barglarni terib, te- gishli
joyga olib borib tashlash kabi).
Maktabga
tayyorlov
guruhida
beriladigan
topshiriqlar
yana
ham
murakkablashadi. Bunday topshiriqlar endi javobgarlikva boshqa kishilarga
mehribonlarcha munosabatda bo'lish hissi- ni shakllantirish bilan bog'liq bo'Iishi
mumkin: kichkina guruh bolalarini sayrga chiqishdan oldin, uyqudan keyin
kiyinishiga yordam berish; ularning stolini tushlik ovqatga tayyorlab berish, enagaga
toza sochiqlarni osishga, toza choyshablarni olib kelishga yordamlashish va hokazo.
16
Topshiriq uzoq vaqt bajarilishi mumkin. Masalan, ma’lum bir gul yoki bir
qancha gullar bir hafta davomida parvarish qilinishi yoki bu ish yanada uzoqroq
cho'zilishi mumkin (biror o'simlikni ekish va o'stirish).
Tarbiyachi bolalarning topshiriqni bajarishlariga rahbar- lik qilish bilan ham
axloqiy, ham mehnat tarbiyasining muhim tomonlarini amalga oshiradi, mehnatda
qatnashish istagini, o'rtoqlariga g'amxo'rlik va e’tibor bilan qarash ruhini singdira-
di, bolalarni tengdoshlari va kattalar bilan o'zaro xushmuoma- la boiishga
odatlantiradi, topshirilgan ishda burch va javob- garlikni sezish hissini, natijaga
erishishda sabotlilikni tarbiyalaydi.
Navbatchilik - bu jamoa uchun mo'ljallangan mehnat faoli- yatining shakli
bo'lib, u majburiy tartibda bajariladi. Bolalarning navbatchiligi ikkinchi kichik
guruhda yil oxiridan (oshxonada) boshlanadi.
Barcha bolalarning mehnatda doimiy ishtirok etishlarini ta'minlash uchun
navbatchilikning xilma-xil turlari uyushtiriladi: oshxonada (hamma yosh
guruhlarida), mashg'ulotga tayyorlanishda (o'rta guruhdan boshlab), o'simlik va
hayvonlarni parvarish qilishda (katta va maktabga tayyorlov guruhlarida).
Ikkinchi kichik guruhdagi bolalar oshxonada navbatchilik qiladi. Birdaniga 4-
5 bola navbatchilik qilishi mumkin, har bir bola 1-2 stolni bezatadi. Katta va
tayyorlov guruhlarida bolalarning vazifalari kengayadi. Nonushta va tushlik
ovqatga, kech tushki va kechki ovqatga dasturxon tuzatish, ovqatlanib bo'lingandan
keyin idish-tovoqni ovqat tarqatiladigan stolga yig'ishtirish, stollar ustini tozalab
olish, enagaga choy idishlarini yuvishda yordam berish shular jumlasidandir. Bu
yoshdagi bolalar ikkitadan navbatchilik qilishadi, ammo har bir bolaning ish hajmlari
ko'payadi.
Mashg'uIotJarga tayyorgarlik bo'yicha navbatchilik qilish o'rta guruhda -
bolalar oshxonada navbatchilik qilishni bilib olganlaridan keyin kiritiladi. Bu
17
navbatchilar stol va stullarni, mashg'ulotga kerakli materiallarni, qo'llanmalarni
mashg'ulotga tayyorlaydilar va xonani tartibga soladilar.
Katta guruhdan boshlab bolalar tabiat burchagida navbatchilik qila
boshlaydilar. Navbatchilikning bu turi ham tarbiyaviy, ham ta'limiy ahamiyatga ega.
Navbatchilikning bu turida ham bolalar ikkitadan tayinlanadi: biri o'simliklarni
parvarish qilsa, ikkinchisi jonivorlarga qaraydi. Ulardan qaysi biri bo'sh qolsa,
ikkinchisiga yordam beradi.
Navbatchilikning hamma turi yaxshi tashkil etilganda foydali bo'ladi.
Navbatchilikni boshlashdan oldin «Biz navbatchilik qilamiz» degan mavzuda
mashg'ulot o'tkazish mumkin. Masalan, tabiat burchagida navbatchilikni boshlash-
dan oldin tarbiyachi mashg'ulot o'tkazib, bolalarni tabiat burchagida nimalar borligi,
o'simlik va hayvonlarni qanday parvarish qilish haqida suhbat o'tkazadi. Tarbiyachi
tabiat burchagida yashovchilarni har kuni va to'g'ri boqish, o'simliklarni sug'orish va
yuvish, qurigan shoxcha barglarini qirqish kabilarga diqqatni jalb etadi, ish usullarni
tushuntiradi.
Tarbiyachi bolalarni o'simlik va hayvonlarni kuzatishga, o'zgarishlarni aniqlab
borishga, burchakdagi o'simlik va hayvonlarga g'amxo'rlik bilan munosabatda
bo'lishga, ularda yuz beradigan o'zgarishlarni ko'ra bilish va ular to'g'risida so'zlab
berishga o'rgatadi. Yozda navbatchilarga ertalab gulpushtalarni sug'orish, guldasta
tuzash, gul solingan guldonlar suvini almashtirish topshiriladi.
Maktabga tayyorlov guruhi bolalari hayvonlarga ovqat berish vaqtini,
miqdorini, ovqatni mustaqil tayyorlashni, kataklarni tozalashni bilishlari kerak.
Navbatchilarning vazifasi va bajargan ishining sifati nazorat qilib boriladi.
Bunday nazoratda bolalarning o'zlari qatnashsalar yana ham yaxshi bo'ladi.
Ba'zan navbatchilarning ish natijalari bolalarning uyga ketar oldidan
muhokama qilinadi. Tarbiyachi bolalarga: bugun navbatchilar o'z vaqtida keldimi?
Ular hamma ishni qilishdimi? Nonushtaga, tushlik ovqatga stol to'g'ri tuzatildimi?
Navbatchilar hamma narsani vaqtida bajarib, o'ynashga ham ulgurdilarmi? Kim
yaxshiroq va chiroyli bajardi? kabi savollar beradi va ular ishini baholaydi.
Navbatchilar har kuni almashtirib turiladi, bu har bir bolaning navbatchilikning har
xil turlarida qatnashishiga va turli mehnat malakalarini egallab olishiga imkon
yaratadi.
18
Navbatchilik ishlari bolalarning sog'lig'iga zarar yetkazmay- digan (suyuq
ovqatlarni, choyni bolalar tarqatmaydilar, og'ir narsalarni bolalar ko'tarmaydilar va
hokazo) qilib tashkil etilishi kerak. Navbatchilik uchun hamma kerakli jihozlar
bo'Iishi lozim, bolalar ulardan mustaqil, ehtiyotlik bilan foydalanishga, ishdan keyin
joyiga yig'ishtirib qo'yishga o'rgatiladi.
Ayniqsa, navbatchilarni guruhlashga e’tibor berish juda muhimdir: passiv
bolalarni faolroqlari bilan, navbatchilikni endi boshlagan bolalarni tajribali bolalar
bilan birga tayinlash kerak. Lekin bunda faol bolalarning passiv bolalar ishni
bajarishlariga yo'l qo'ymaslik darkor. Navbatchilarni tanlash va tayinlash har xil
bo'Iishi mumkin: bolalarning xohishiga qarab stollar bo'yicha, ro'yxat bo'yicha,
sekin-asta navbatchilik galini bolalar o'zlari eslab qoladilar va shu tartib bilan
borishini nazorat qilib boradilar.
Navbatchilarning borligi boshqa bolalar hamma ishdan ozod bo'lishini
bildirmaydi, ovqatni yeb bo'lgan har bir bola o'zining idishini stol ustiga taxlab
qo'yadi, salfetkani ham ma’lum joyga qo'yishadi, stol ustidagi uvoqlarni maxsus
cho'tka bilan idishga yig'ib olishadi. Mashg'ulotdan keyin ham shu hoi takrorlanadi;
har bir bola o'zining qalamini qalamdonga solib qo'yadi, o'z mo'yqalamlarini yuvib,
qiyqimlarni yig'ishtirib qo'yishadi va h.k. Eng muhimi - bolalarda o'zaro mehr-
muhabbatni tarbiyalash, bir-biridan qoiidan kelgan yordamini ayamaslikka o'rgatish
kerak. Bularning hammasiga tarbiyachi rahbarlik qiladi.
Bolalarning mehnat tarbiyasini tashkil etish shakllaridan yana biri qoi mehnati
bo'yicha mashg'ulotdir. Bilim va malaka birinchi marta berilayotgan boisa va
tushuntirish hamda barcha bolalarga yaqqol, ko'rgazmali qilib ko'rsatishni talab
etgan hollarda ana shunday mashg'ulotlar o'tkaziladi.
Bolalarning jamoa mehnati dastlabki jamoachilik asoslarini shakllantirishda
muhim ahamiyatga ega. Jamoa mehnatida birgalikda harakat qilish, o'zaro yordam,
shu bilan birga mehnat taqsimoti ham mujassamlashgan boiadi. Bunda mehnat
yutuqlaridan birgalikda quvonadilar, ish yaxshi chiqmasa birgalikda qayg'uradilar.
Mehnatda bolalarning birlashishlari tarbiyaviy vazifaga qarab har xil shaklda
boiadi. «Yonma-yon mehnat»da hamma bolalar bitta ishni bajaradilar, ammo har
bittasi o'sha umumiy ishning bir qismini bajaradi (bittasi mo'yqalamlarni
yig'ishtiradi, boshqasi bo'yoqlarni va h.k.). Ishning bunday tashkil etilishi bolalarni
19
mehnat malakalariga o'rgatishda ham, ularning ishini nazorat qilib turishda ham
o'ng'aylik tug'diradi.
«Umumiy mehnat»da har bir bola o'z ishini bajaradi, ammo oxirida hamma
qatnashuvchilar mehnati umumlashtiriladi (har bir bola xamirdan uzib olib pechene
yasaydi va u bitta idishga solib pishirishga qo'yiladi, pishgandan keyin bitta idishga
solib bolalar mehmon qilinadi). Yoki hamma bolalar guruh xonasini yig'ishtirishadi
- har bir bola biron ishni bajaradi, yig'ishtirib bo'lingach, natija bitta qilib
yakunlanadi. (hamma yaxshi ishladi, shuning uchun guruh xonasi toza, saranjom-
sarishta, chiroyli boiib qoldi).
Birgalikdagi mehnat quyidagicha tashkil etilishi mumkin: masalan, xonani
yig'ishtirishda bolalarning bittasi o'yinchoq- larni yuvadi, ikkinchisi artadi,
uchinchisi o'yinchoq tokchasini tozalaydi va unga o'yinchoqlarni teradi. Yoki
tabiatdagi mehnatda bittasi tuvaklarga qum va tuproqlarni soladi, ikkinchisi urug'
yoki ko'chatni o'tkazadi, uchinchisi joyiga olib borib qo'yadi. Bu yerda bolalarning
ish harakatida o'zaro mutanosiblik bo'lishi, ya’ni har bir bola bir xilda chaqqonlik
bilan harakat qilishi kerak, buning natijasida ma'lum mehnat munosabatlari yuzaga
keladi. Bunday vaziyatdatarbiyachining bolalar o'rtasida to'g'ri munosabat
o'rnatishga qaratilgan bevosita rahbarligi zarur.
Bunday rahbarlik, ma'lum izchillikda amalga oshiriladi.
Tarbiyachi
bolalarga
bir
necha
kishilar
birgalikda
biron
ishni
bajarayotganligini, ularning ishi bir-biriga bevosita bog'liqligini, ulardan har biri
umumiy ishning biron qismini bajarayotganini, ish qanday izchillik bilan amalga
oshirilayot- ganini tushuntiradi (buning uchun tushuntirish, hikoya qilib berish,
bolalar badiiy adabiyotidan foydalanadi).
Bolalarning kichkina guruhi bilan ularning birgalikdagi mehnatini tashkil etish.
Bunday mehnat ertalab, sayr paytlarida tashkil etiladi.
Bolalarning mehnat faoliyatini rejalashtirganda tarbiyachi uni mehnat
jarayonida amalga oshiriladigan tarbiyaviy vazifalariga ko'ra belgilaydi.
Bolalar bog'chasida mehnat tarbiyasining shart-sharoitlari. Bolalar bog'chasida
mehnat tarbiyasining vazifasi va mazmunini muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun
kerakli shart-sharoit- lar yaratilishi kerak. Bolalar mehnati uchun joy va vaqt,
gigiyenik shart-sharoityaratilmog'i lozim. Ozodalik, toza havo, kerakli darajadagi
20
yorug'lik, mehnatning bolalar imkoniyatiga muvofiq bo'lishi, mehnat vaqtini bolalar
yoshiga qarab to'g'ri belgilash (kichikyoshli bolalar uchun 10-12 daqiqa, katta guruh
bolalari uchun 15-20 daqiqa), bolalar harakatlarini almashtirib turishni ham e'tiborga
olish kerak.
Mehnat bolalarga quvonch bag'ishlaydigan qilib rejalashtiri- lishi lozim. U
ma'lum izchillik bilan amalga oshirib borilishi kerak.
Mehnat qilishlari uchun hamma bolalarga yetarli miqdorda kerakli qurollar,
asboblar bo'Iishi, ular bolalarning yoshiga, imkoniyatiga mos kelishi, o'zlari mustaqil
foydalanadigan qilib joylashtirilishi kerak. Navbatchilar uchun fartuklar, qalpoqcha,
qo'lqopcha, idish yuvish uchun klyonkadan fartuklar zarur. Ovqat tayyorlash uchun
kichikroq pichoqlar, tarelkalar, o'qlovchalar, xamir qorish uchun tog'orachalar,
shaklchalar kerak bo'ladi. Xonani tozalash uchun toza latta, kichikroq tog'oracha,
stoldan uvoqlarni yig'ib olish, polni supurish uchun cho'tkalar, axlatni yig'ib olish
uchun xokandozlar kerak. Kir yuvish uchun tog'ora, chelakchalar, kichkina dazmol
taxtasi, kiyim tozalash uchun cho'tka, supurgi, tikish uchun tugmachalar solingan
quticha, ip, nina, mato parchalari, o'yinchoqlarni yasash va singanlarini,
buzilganlarini tuzatish uchun maxsus stol yoki taxtacha, bolg'achalar, mixlar,
qisqich, yaxshi randalangan taxtachalar, karton, ip, arqon, tashlandiq materiallar,
gugurt qutilari, konfet, atir qutichalari, ipdan bo'shagan g'altaklar va hokazolar zarur.
Guruh xonasidagi tabiat burchagida, MTM hovlisidagi polizda, gulzorda ishlash
uchun belkurak, xaskash, supurgi, kichkina zambilchalar, chelakchalar, leyka,
savatchalar kerak bo'ladi. Barcha buyum ishlatib bo'lingandan keyin tozalab joyiga
qo'yiladi.
Bolalarga to'g'ri mehnat tarbiyasi berishda kattalarning bir-biri bilan o'zaro
do'stona munosabat bilan hamkorlikda ishlashlari ijobiy natija beradi.
Mehnat tarbiyasi masalalari MTMning yillik rejasida aks ettiriladi va
tarbiyachilarga mehnat tarbiyasini to'g'ri rejalashtirish va amalga oshirilishida
yordam beradi.
MTMda mehnat tarbiyasini to'g'ri tashkil etish va unga rahbarlik qilish yosh
avlodni har tomonlama tarbiyalash vazifalarini amalga oshirishga yordam beradi.
Mehnat tarbiyasi - tarbiyaning muhim turi, shaxsni shakllantirishning zarur
shartlaridan biri bo'lgan pedagogik jarayon.
21
Mehnatsevarlik - mehnat turidan qat’iy nazar uni sevib, unga sadoqatli boigan,
uni malakali bajaruvchi kishining fazilati,
Tayanch tushunchalar:
Mehnat tarbiyasi – tarbiyaning muhim turi, shaxsni shakllantirishning zarur
shartlaridan biri bo’lgan pedagogik jarayon.
Mehnatsevarlik – mehnat turidan qat’iy nazar uni sevib, unga sadoqatli bo’lgan,
uni malakali bajaruvchi kishining fazilati.
Nazorat uchun savollar:
1.Maktabgacha yoshdagi bolalarni qanday mehnat turlariga jalb qilamiz?
2.Mehnat tarbiyasining vazifalarini guruhlab, turkumlarga ajrating.
3.MTTlarda mehnat tarbiyasi nechta yo’nalishda amalga oshiriladi?
4.Bolalarni kattalar bilan birgalikdagi mehnatlarini tashkil etish shakllari
qaysilar?
5.Mehnat jarayonini rejalashtirish nimalarni o’z ichiga oladi?
6.MTTda mehnatni tashkil etish shakllari qaysilar?