MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTLARI PEDAGOGIK HODIMLARNING HUQUQ VA MAJBURIYATLARI (Maktabgacha ta’lim tizimiga malakali kadrlarni tayyorlash)
Yuklangan vaqt
2024-04-26
Yuklab olishlar soni
6
Sahifalar soni
34
Faytl hajmi
75,2 KB
Ilmiybaza.uz
MAVZU:
MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTLARI PEDAGOGIK
HODIMLARNING HUQUQ VA MAJBURIYATLARI
KURS ISHI
1
Ilmiybaza.uz
REJA:
KIRISH .................................................................................................................... 3
I- BOB. MAKTABGACHA TA’LIM TIZIMIGA MALAKALI KADRLARNI
TAYYORLASH VA ULARNI JAMOA FAOLIYATIDAGI O’RNI ................. 7
1.1. Maktabgacha ta’lim tizimiga malakali kadrlarni tayyorlash ............................... 7
1.2. Maktabgacha ta`lim tashkiloti pedagog-xodimlarining jamoa faoliyatidagi
o’rni ........................................................................................................................ 13
2- BOB. MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTLARI PEDAGOGIK
HODIMLARNING HUQUQ VA MAJBURIYATLARI ................................... 19
2.2 Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagogik hodimlarning huquq va
majburiyatlari .......................................................................................................... 19
2.3 Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagogik hodimlar tomonidan ta`lim -
tarbiyaviy ishlarni nazorat qilish ............................................................................. 23
XULOSA ............................................................................................................... 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ............................................................. 33
2
Ilmiybaza.uz
KIRISH
Mavzuning dolzarbligi: Bugun Yangi O'zbekiston hayotining barcha sohalari
chuqur islohotlar maydoniga aylangan. Bu jarayonda ijtimoiy sohaning asosi
hisoblangan ta'lim tizimidagi o'zgarishlar haqida to'lqinlanib so'zlamaslikning iloji
yo'q. Mamlakatimizda so'nggi yillarda ta'lim tizimining barcha bosqichlarini
zamonaviy talablar asosida tashkil etish bo'yicha amaliy ishlar hal qiluvchi
bosqichga kirdi.
Prezidentimiz ta'kidlaganidek: “Farzandlarimiz maktabdan qanchalik bilimli bo'lib
chiqsa, yuqori texnologiyalarga asoslangan iqtisodiyot tarmoqlari shuncha tez
rivojlanadi, ko'plab ijtimoiy muammolarni echish imkoni tug'iladi. Shunday ekan,
Yangi O'zbekiston ostonasi maktabdan boshlanadi desam, o'ylaymanki, butun
xalqimiz bu fikrni qo'llab-quvvatlaydi”.
Ta'lim sohasida amalga oshirilayotgan islohotlarning asosiy qismini, albatta,
oliy ta'lim tizimidagi islohotlar tashkil etadi. Xususan, O'zbekiston Respublikasida
oliy ta'limni tizimli isloh qilishning ustuvor yo'nalishlarini belgilash, mustaqil
fikrlaydigan yuqori malakali kadrlar tayyorlash jarayonini sifat jihatidan yangi
bosqichga
ko'tarish,
oliy
ta'limni
modernizatsiya
qilish,
ilg'or
ta'lim
texnologiyalariga asoslangan holda ijtimoiy soha va iqtisodiyot tarmoqlarini
rivojlantirish maqsadida davlatimiz rahbarining 2019 yil 8 oktyabrdagi farmoni
bilan tasdiqlangan O'zbekiston Respublikasi oliy ta'lim tizimini 2030 yilgacha
rivojlantirish Kontseptsiyasi sohadagi yangi islohotlar uchun debocha vazifasini
bajarib bermoqda.
Ushbu hujjatga intellektual taraqqiyotni jadallashtirish, raqobatbardosh kadrlar
tayyorlash, ilmiy va innovatsion faoliyatni samarali tashkil etish hamda xalqaro
hamkorlikni mustahkamlash maqsadida fan, ta'lim va ishlab chiqarish
integratsiyasini rivojlantirish singari vazifalar asos qilib olindi.
Kontseptsiya mazmuni mamlakatimiz oliy ta'lim tizimini isloh qilishning ustuvor
yo'nalishlarini aks ettiradi. Unda oliy o'quv yurtlarida qamrov darajasini
kengaytirish hamda ta'lim sifatini oshirish, raqamli texnologiyalar va ta'lim
platformalarini joriy etish, yoshlarni ilmiy faoliyatga jalb qilish, innovatsion
3
Ilmiybaza.uz
tuzilmalarni shakllantirish, ilmiy tadqiqotlar natijalarini tijoratlashtirish, xalqaro
e'tirofga erishish hamda boshqa ko'plab aniq yo'nalishlar belgilab berilgan.
Bularning barchasi ta'lim jarayonini yangi sifat bosqichiga ko'tarish uchun xizmat
qiladi.
Bugungi kunda jahondagi nufuzli oliy ta'lim muassasalari ilm-fanning yirik
o'choqlari hisoblanishi hech kimga sir emas. Hozirda yangi-yangi oliy o'quv yurtlari,
dunyodagi etakchi universitetlarning filiallari tashkil etilmoqda. Misol uchun,
so'nggi 5 yilda mamlakatimizda 47 ta yangi oliy ta'lim muassasasi, jumladan, xorijiy
universitetlarning filiallari tashkil etilib, oliy o'quv yurtlarining soni 125 taga yetdi.
Davlat-xususiy sheriklik tizimi asosida nodavlat oliy ta'lim muassasalari faoliyati
yo'lga qo'yilmoqda. Aholi fikrini o'rgangan holda, sirtqi va kechki ta'lim shakllari
qayta tiklandi, qabul kvotalari oshirilmoqda. Maktab bitiruvchilarini oliy ta'limga
qamrab olish darajasi 2016 yilgi 9 foizdan 2020 yilda 25 foizga etdi.
Professor-o'qituvchilarning xorijdagi oliy ta'lim hamda ilmiy-tadqiqot
maskanlarida malaka oshirishi va stajirovka o'tashini ta'minlaydigan mexanizm
yaratildi. Ularning oylik ish haqi miqdori 2018 yilga nisbatan o'rtacha 2,5 barobar
oshirildi. Bu yildan boshlab 10 ta oliy ta'lim muassasasi o'zini-o'zi moliyalashtirish
tizimiga o'tkazildi.
Oliy ta'limga ajratiladigan davlat grantlari soni kamida 25 foizga oshirilganligi, oliy
o'quv yurtlariga qabul qilishda ehtiyojmand oilalar qizlari uchun grantlar sonini 2
barobarga ko'paytirib, 2 mingtaga etkazilishi oliy ta'limga qamrab olish ko'lamini
yanada kengaytirdi.
Xususan, ta'lim tizimida qabul qilingan eng muhim hujjatlardan biri bu – “Ta'lim
to'g'risida”gi qonunning yangi tahrirda qabul qilinishi bo'ldi. Mazkur qonunga
asosan ta'lim sohasidagi asosiy printsiplar, ta'lim tizimi, turlari va shakllari aniq
belgilab qo'yildi.
Shuningdek, qonunga ko'ra, davlat oliy ta'lim, o'rta maxsus, professional ta'lim
muassasalari va ularning filiallari, davlat ishtirokidagi oliy, o'rta maxsus,
professional ta'lim tashkilotlari va ularning filiallari Prezident yoki hukumat
4
Ilmiybaza.uz
qarorlari bilan tashkil etiladigan bo'ldi. Nodavlat ta'lim muassasalarini tashkil etish
ularning ta'sischilari tomonidan amalga oshirilishi belgilandi. Nodavlat ta'lim
tashkilotlariga litsenziya Ta'lim sifatini nazorat qilish davlat inspektsiyasi
tomonidan beriladigan bo'ldi.
Shunga ko'ra, mazkur Qonunning qabul qilinishi hamda amaliyotga joriy
etilishi ham ta'lim sohasida qabul qilingan eng muhim hujjatlardan biri bo'ldi
deyishimiz mumkin.
So'nggi yillarda O'zbekistonda ta'lim sohasida amalga oshirilayotgan islohotlar
Prezidentimiz tashabbusi bilan oliy ta'lim tashkilotlari uchun akademik va tashkiliy,
shuningdek, moliyaviy mustaqillikning berilishi hamda Kengashlar vakolatlarining
kengayotgani ta'lim sohasidagi davlat siyosatini amalga oshirish, sifatli ta'lim
xizmatlarini ta'minlash va bu borada hukumatimiz tomonidan berilgan vazifalarni
to'la-to'kis ado etish orqali mamlakatimiz taraqqiyotini belgilab beruvchi salohiyatli
kadrlar tayyorlashga keng imkoniyatlar yaratadi. Shu sababli bugungi kunda
ta`limga oid qonunchilik hujjatlarini o`rganish, pedagog va xodimlarning huquqiy
savodxonligini oshirish ayni paytda zarur va dolzarbligini hisobga olib, kurs ishimiz
mavzusini “ Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagogik hodimlarning huquq va
majburiyatlari ” deb tanlab oldik.
Kurs ishining obyekti: Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagogik
hodimlarning huquq va majburiyatlarini o`rganish deb belgilandi.
Kurs ishining predmeti: Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagogik
hodimlarning huquq va majburiyatlari bilan bog’liq hujjatlar.
Kurs ishining maqsadi: Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagogik
hodimlarning huquq va majburiyatlarining ahamiyatini oʻrganish.
Kurs ishining vazifalari:
- Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagogik hodimlarning huquq va
majburiyatlarini o’rganish va tatbiq qilish;
- Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagogik hodimlarning huquq va
majburiyatlarining ahamiyatini o’rganish;
5
Ilmiybaza.uz
- Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagogik hodimlarning huquq va
majburiyatlari talablariga rioya etilishini o’rganish
Kurs ishining metodlari: Kuzatish, suhbat va taqqoslash.
Kurs ishining nazariy ahamiyati. Izlanishlar doirasida o’rganilgan
pedagogik psixologik, ilmiy-nazariy adabiyotlar tahlili, mazkur muammoning
o’rganilganlik holati, bu boradagi amalga oshirilgan ishlarning tahlili va tadqiqot
natijasida ilgari surilgan nazariy g’oyalar hamda xulosalar. Maktabgacha yoshdagi
bolalarning har tomonlama ham ahloqiy, ham jismoniy barkamolligini
rivojlantirishga oid nazariy bilimlarni boyitishga hizmat qiladi.
Kurs ishining amaliy ahamiyati. Tadqiqotdan olingan natijaga asoslanib ishlab
chiqilgan
ma’lumotlardan
maktabgacha
yoshdagi
bolalarning
o‘zaro
munosabatlarini o’rganish borasidagi ishlarni amalga oshirishda bo’lg’usi
tarbiyachilar pedagogik faoliyatida foydalanishlari mumkin.
Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish, asosiy qism, 3 paragraf, xulosa va
tavsiyalar, foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
6
Ilmiybaza.uz
I- BOB. MAKTABGACHA TA’LIM TIZIMIGA MALAKALI KADRLARNI
TAYYORLASH VA ULARNI JAMOA FAOLIYATIDAGI O’RNI.
1.1. Maktabgacha ta’lim tizimiga malakali kadrlarni tayyorlash .
Mamlakatda maktabgacha ta'lim tizimini takomillashtirish, turli shakldagi
maktabgacha ta'lim tashkilotlarini barpo etish, ularni yuqori malakali, zamonaviy
fikrlaydigan tarbiyachilar va mutaxassislar bilan ta'minlash, ta'lim va tarbiya
jarayoniga ilg‘or xorijiy tajribalarini joriy etishga qaratilgan loyihalar amalga
oshirilmoqda. Bugungi kunga kelib maktabgacha ta'lim vazirligi tomonidan soha
uchun ilmiy pedagogik kadrlarni tayyorlashga ham katta e'tibor qaratildi. 2018 yili
Oliy malakali ilmiy va ilmiy pedagogik kadrlar ixtisosliklar ro‘yxatiga yangi
13.00.08. “Maktabgacha ta'lim va tarbiya nazariyasi va metodikasi” ixtisosligi
kiritildi. O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi huzuridagi Oliy Attestatsiya
Komissiyasining qarori bilan Maktabgacha ta'lim muassasalari rahbar va
mutaxassislarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish instituti huzurida
pedagogika fanlari bo‘yicha falsafa doktori (PhD) ilmiy darajasini beruvchi ilmiy
kengashi tashkil etildi. Ushbu ilmiy kengash 13.00.08. “Maktabgacha ta'lim va
tarbiya nazariyasi va metodikasi” ixtisosligi bo‘yicha mamlakatimiz tarixidagi
birinchi tashkil tashkil etilgan ilmiy kengash hisoblanadi. 2019 yil 22 avgust kuni
ilmiy kengashning dissertatsiyasi himoyasi bo‘yicha ilk (birinchi) yig‘ilishi bo‘lib
o‘tdi. Unda tadqiqotchi Nilufar Rejamatovaning
“O‘zbek xalq cholg‘ulari
vositasida bolalar ijodkorligini shakllantirish texnologiyalarini takomillashtirish”
mavzusidagi, Go‘zal Nazirovaning “Maktabgacha ta'lim muassasalarida pedagogik
jarayonlarni takomillashtirish” mavzusidagi dissertatsiya himoyasi bo‘lib o‘tdi.
Ilmiy kengash raisi, professor Qahramon Olimov mavzu yuzasidan shunday
dedi:“Hozirgi kunda ilmiy kengashga mazkur ixtisoslik bo‘yicha 1 ta fan doktorlik
hamda 5 ta falsafa doktori (PhD) dissertatsiyalari himoyaga qabul qilingan. Shuni
ta'kidlash joizki, Maktabgacha ta'lim muassasalari rahbar va mutaxassislarini
qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish instituti huzurida doktorantura
tashkil qilindi hamda
Maktabgacha ta'lim va tarbiya muammolariga qaratilgan 100dan ortiq muhim
7
Ilmiybaza.uz
mavzular shakllantirildi. Bundan keyingi tadqiqotchilarga ushbu mavzular bo‘yicha
ilmiy izlanishlar olib borishlari tavsiya qilinadi. Ilmiy tadqiqotlar olib borish uchun
hududlarda innovatsion va eksperimental maydonchalar tashkil qilingan. Bundan
keyin eng muhim e'tibor dissertatsiya tadqiqoti natijasida ishlab chiqilgan yangi
metodikalar, innovatsion ta'lim texnologiyalari va metodik ishlanmalarni
amaliyotga joriy qilinishiga qaratiladi”.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida ilg‘or xorijiy tajribalarni inobatga olib
ishlab chiqilgan “Ilk Qadam” davlat o‘quv dasturining joriy qilinishi tadqiqotchilar
uchun keng yo‘nalishdagi izlanishlar olib borish va natijalarini ta'lim va tarbiya
jarayoniga tatbiq qilish imkonini beradi. O’zbekiston bugungi kunda rivojlangan
davlatlar qatori raqamli davrga o’tmoqda va bu bilan bog’liq o’zgarishlar aksariyat
hollarda, ishlab chiqarish sohalarida, uy-joy kommunal xo’jaligida, savdo va boshqa
sohalarda aniq ko’rinmoqda. Hozirgi kunda biz o’z hayotimizning asosiy qismini
virtual dunyoga o’tkazayapmiz: kompyuterlar, noutbuklar, planshetlar, smartfonlar
va boshqa moslamalar. Biz u yerda suhbatlashamiz, do’stlar orttiramiz, ishlaymiz,
fotosuratlar almashamiz, taassurotlar, fikrlarimizni bo’lishamiz, o’yinlardan
foydalanamiz, tomoshabop filmlar ko’ramiz, “like”lar bosamiz, ma’lumotlar
joylashtiramiz. Axborot resurslarining barcha toifadagi fuqarolar hayotiga - yosh
bolalardan tortib, nafaqaxo’rlargacha kirib borganligi - axborot texnologiyalari
zamonaviy jamiyatni qiziqtirgan barcha muammolarni hal qilishga qodir degan
fikrni shakllantiradi. Zamonaviy raqamli texnologiyalar butun dunyo bo’ylab barcha
ta’lim muassasalarini rivojlantirish uchun yangi vositalarni taqdim etadi.
Raqamlashtirish, o’rganilgan saboq va bilimlarni almashish uchun imkoniyatlar
yaratib, odamlarga ko’proq ma’lumot olish va kundalik hayotlarida yaxshi qarorlar
qabul qilish imkoniyatini beradi. Yaqin kelajakda ta’lim muhitida raqamlashtirish
bilan bog’liq katta o’zgarishlar yuz beradi. Kadrlar tayyorlashda elektron ta’lim
tizimi yangi imkoniyatlar va yangi vazifalarni yaratmoqda [8-30]. Asosiy
imkoniyatlar qatoriga ta’limga oid muammolarni hal qilish, ta’lim shaklini tanlashni
kengaytirish, bilimlarni uzatish vositalarini ko’paytirish kiradi. Raqamli
texnologiyalarning zamonaviy ta’limdagi o’rni va rolini anglash zarurati
8
Ilmiybaza.uz
maktabgacha va boshlang’ich ta’lim metodikasi va didaktikasi sohalaridagi
zamonaviy tadqiqotlarda o’z aksini topishi kerak. Elektron ta’lim tizimining
muammolarini ikkita sinfga bo’lish mumkin: hozirgi (o’tish davri) va immanent.
Bugungi kunda ta’lim tizimining raqamli texnologiyalarga tez kirib borishi axborot
makonida taqdim etilayotgan ko’p narsalarni jiddiy tahlil qilish va pedagogik
asoslash uchun asos yaratmoqda. Ushbu maqolaning maqsadi ta’lim jarayonini
raqamli rivojlantirishning ustuvor yo’nalishlarini, ularning afzalliklari va
tahdidlariga asoslangan holda aniqlashdir, raqamli texnologiyalarni maktabgacha va
boshlang’ich ta’lim tizimida ilmiy asoslangan holda amalga oshirish zarurati
gipotezasi asosida tahlil qilish. Ta’lim muhitini raqamlashtirish turli shakllarda
amalga oshirilishi mumkin: - mavjud o’quv materiallarini, shu jumladan ma’ruzalar,
prezentatsiyalar, darsliklar, mustaqil ish uchun topshiriqlarni va bilimlarni
boshqarish vositalarini elektron muhitni tarjima qilish; - o’qituvchi va bola-o’quvchi
o’rtasidagi o’zaro aloqalar uchun interaktiv elektron muhitni shakllantirish, shu
jumladan o’qituvchilar uchun elektron sinflar yaratish, veb- seminarlar, munozarali
forumlar o’tkazish va hk.; - yangi turdagi o’quv vositalarini yaratish: elektron
darsliklar, elektron muammoli kitoblar, video ma’ruzalar, elektron topshiriqlar
bazasi, kompyuter o’yinlari; - elektron muhit imkoniyatlaridan foydalangan holda
ta’limning tubdan yangi shakllarini yaratish - axborotni xayoliy uzatish spektrini
kengaytirish,
rolli
o’yinlar
jarayonida
turli
vaziyatlarni
modellashtirish,
raqobatbardosh o’yinlarga taqlid qilish va hk.; - sun’iy intellekt imkoniyatlarini
o’quv jarayoniga tadbiq qilish. Bugungi kunda ta’lim tashkilotlarining aksariyat
qismida ta’limni raqamlashtirish jarayoning dastlabki shakli amalga oshirilmoqda.
Bu o’quvchilarning o’quv materiallariga kirishini engillashtirish, ijtimoiy
ahamiyatga ega bo’lmagan o’quv yuklamasini kamaytirish, o’quv intizomi va o’quv
jarayoni mazmuni ustidan nazoratni osonlashtirishga imkon beradi. Bundan tashqari,
ushbu jarayon masofadan boshqarish pultini sezilarli darajada kengaytirishga
imkon yaratmoqda. Biroq,
9
Ilmiybaza.uz
ushbu tendentsiya ortidan, kimdir ertami-kechmi ta’lim tizimidagi (ta’lim xizmatlari
bozorida) o’z o’rnini yo’qotishi mumkin. 1
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev raisligida 19- oktabr
kuni
maktabgacha
ta’lim
tizimini
tubdan takomillashtirish
masalalariga
bag‘ishlangan yig‘ilish o‘tkazildi.
Unda O‘zbekiston Respublikasi Bosh vaziri, Prezidentning Davlat maslahatchilari,
tegishli vazirlik va idoralar rahbarlari ishtirok etdi.
Mamlakatimizda milliy genofondni mustahkamlash, yosh avlodni yetuk kadrlar etib
tarbiyalash masalalariga doimiy e’tibor qaratib kelinmoqda. 2017-yil 16- avgust
kuni bo‘lib o‘tgan yig‘ilishda ta’lim tizimini rivojlantirishning ko‘plab yo‘nalishlari
belgilab berildi. Xususan, maktabgacha ta’lim tizimini tarkibiy jihatdan tubdan isloh
qilish, mazkur muassasalarga bolalarni to‘la qamrab olish bo‘yicha muhim vazifalar
qo‘yilgan edi.
Prezidentimizning 2017- yil 30-sentabrdagi “Maktabgacha ta’lim tizimi
boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi farmoni hamda
“O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish
to‘g‘risida”gi qaroriga muvofiq bu sohada yangi tizim yaratildi.
Yangi vazirlik oldiga maktabgacha ta’lim sohasida yagona davlat siyosatini ishlab
chiqish va amalga oshirish, maktabgacha ta’lim muassasalari davlat va nodavlat
tarmog‘ini kengaytirish va moddiy-texnik bazasini mustahkamlash, ularni malakali
pedagog kadrlar bilan ta’minlash, maktabgacha ta’lim muassasalariga bolalarni
qamrab olishni keskin oshirish, ta’lim-tarbiya jarayonlariga zamonaviy ta’lim
dasturlari va texnologiyalarini tatbiq etish orqali bolalarni har tomonlama
intellektual, ma’naviy-estetik, jismoniy rivojlantirish hamda ularni maktabga
tayyorlash sifatini tubdan yaxshilash vazifalari qo‘yildi.
Yig‘ilishda shu borada amalga oshirilayotgan ishlar muhokama qilindi.
1Qodirova F.R, Toshpo‘latova SH.Q, Qayumova N.M., Agzamova M.N. “Maktabgacha pedagogika” T.:
Tafakkur, T- 2019. Darslik.
10
Ilmiybaza.uz
Hayotimizda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan ta’lim-tarbiya tizimi haqida
gapirganda, Abdulla Avloniy bobomizning dono fikrlarini takror va takror aytishga
to‘g‘ri keladi: ta’lim-tarbiya – biz uchun hayot-mamot masalasidir, dedi
Prezidentimiz.
Qaysi sohani olmaylik,
biz
zamonaviy
yetuk kadrlarni
tarbiyalamasdan turib biron-bir o‘zgarishga, farovon hayotga erisha olmaymiz.
Bunday kadrlarni, millatning sog‘lom genofondini tayyorlash, avvalo, maktabgacha
ta’lim tizimidan boshlanadi.
Maktabgacha ta’lim tizimi uzluksiz ta’limning birlamchi, eng asosiy bo‘g‘ini
hisoblanadi. Mutaxassis va pedagoglarning ilmiy xulosalariga ko‘ra, inson o‘z umri
davomida oladigan barcha axborot va ma’lumotning 70 foizini 5 yoshgacha bo‘lgan
davrda oladi. Ana shu dalilning o‘zi bolalarimizning yetuk va barkamol shaxs bo‘lib
voyaga yetishida bog‘cha tarbiyasi qanchalik katta ahamiyatga ega ekanini yaqqol
ko‘rsatib turibdi.
Bunga qo‘shimcha isbоt qidirib uzoqqa borishning hojati yo‘q. Bog‘cha tarbiyasini
olgan bola bilan bog‘chaga bormagan bolani solishtirganda, ularning fikrlash
darajasi o‘rtasida yer bilan osmoncha farq borligini sezish qiyin emas.
Shuning uchun ham biz maktabgacha ta’lim tizimini qayta ko‘rib chiqish
masalasini davlat siyosati darajasiga ko‘tarib, bu borada katta ishlarni boshladik.
Agar shu ishni har tomonlama puxta o‘ylab amalga oshirmasak, butun ta’lim
tizimida sifat o‘zgarishiga erishishimiz, ta’limning uzluksizligini ta’minlashimiz
qiyin bo‘ladi, deya ta’kidladi Shavkat Mirziyoyev.
Bugungi kunda maktabgacha ta’lim muassasalari tarmog‘ini kengaytirish, ularning
moddiy-texnik bazasini mustahkamlash, yangi bog‘chalar qurish bo‘yicha davlat
dasturi qabul qilinib, amalga oshirilmoqda. Rivojlangan davlatlar tajribasi hisobga
olinib, nodavlat ta’lim muassasalari, jumladan, nodavlat bog‘chalar tarmog‘ini
kengaytirishga ham katta ahamiyat qaratilmoqda. Bu esa tizimda sog‘lom raqobatni
shakllantirish hamda ta’lim xizmatlari turini ko‘paytirishga xizmat qiladi.
Maktabgacha ta’lim sohasiga ixtisoslashgan kadrlar tayyorlash masalasiga alohida
e’tibor qaratildi. Biz qabul qilayotgan barcha-barcha qarorlarni amalga
11
Ilmiybaza.uz
oshiradigan, farzandlarimizga bilim asoslarini, eng zarur hayotiy tushuncha va
ko‘nikmalarni o‘rgatadiganlar yuqori malakali tarbiyachi va murabbiylardir, deya
ta’kidlandi yig‘ilishda.
Bu sohada zamonaviy talablarga javob beradigan ilg‘or pedagogik usul va uslublarni
ishlab chiqish, o‘quv va o‘quv-metodik adabiyotlarning yangi avlodini yaratish va
nashr etish ham g‘oyat dolzarb vazifadir.
Yana bir muhim masala – bu maktabgacha ta’lim muassasalarida malakali tibbiy
xizmatni tashkil etish, sanitariya me’yorlari va gigiyena qoidalariga to‘la javob
beradigan sog‘lom ovqatlanish tizimini yo‘lga qo‘yish zarur.
Yig‘ilishda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi, Maktabgacha ta’lim
vazirligi, Xalq ta’limi vazirligi, Moliya vazirligi, Qoraqalpog‘iston Respublikasi
Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar hokimliklari va boshqa tegishli
idoralarga har bir masala yuzasidan aniq muddatlari ko‘rsatilgan holda muhim
topshiriq va vazifalar berildi.
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi, Toshkent shahar,
viloyatlar maktabgacha ta’lim boshqarmalari hamda tumanlar (shaharlar)
maktabgacha ta’lim bo‘limlarini binolar va yuqori malakali kadrlar bilan ta’minlash
zarurligi qayd etildi.
12
Ilmiybaza.uz
1.2. Maktabgacha ta`lim tashkiloti pedagog-xodimlarining jamoa faoliyatidagi
o’rni
Ta`lim sohasida yagona davlat tizimini amalga oshirish Davlat boshqaruv
organlariga rahbarlik qilish ta`limni rivojlantiruvchi dasturlarni ishlab chiqish va
amalga oshirish har bir rahbarning bosh vazifalaridan biridir. Maktabgacha ta`lim
to’g’risidagi Nizomda ham maktabgacha ta`lim muassasalarini boshqarish va
kadrlar tayyorlash ishlarini amalga oshirish, rahbarning huquq doirasi kafolatlari
belgilab berilgan. Maktabgacha ta`lim muassasasi ustavida har bir bolalar
muassasasi tomonidan qabul qilingan ustaviga binoan uslubchining ish jarayonida
huquq va vazifalari aniqlab belgilab beriladi, ya`ni uslubchi, birinchidan, oliy yoki
o’rta maxsus ma`lumotiga bo’lgan etakchi metodik jihatdan kuchli ma`naviy,
siyosiy ongi, dunyoqarashi keng tadbirkor, kamida bitta xorijiy tilni biluvchi
pedagoglardan tayinlanadi. Shuningdek, uslubchi quyidagilarni bilishi lozim:
maktabgacha bolalar muassasasidagi ta`lim - tarbiyaviy ishga metodik
rahbarlikni amalga oshiradi;
«Ilk qadam» davlat ta`lim Dasturining bajarilishini ta`minlaydi va
nazorat qiladi, ta`lim - tarbiyaviy ishning to’g’ri uyushtirilishi uchun javobgar;
ilg’or pedagogik tajribani o’rganadi, umumlashtiradi va tarqatadi,
pedagogik kengashda ko’rib chiqish uchun zarur materiallarni tayyorlaydi;
maktabgacha bolalar muassasasidagi metodik kabinetning ishini
tashkil qiladi; bolalarnnng yoshlariga muvofiq pedagogik qo’llanmalar va
o’yinchoqlarni tanlaydi;
ota-onalar o’rtasida pedagogik bilimlarni tashviqot qilish, turli guruh
tarbiyachilari, shuningdek, maktabgacha bolalar muassasasi va maktab ishida
ketma ketlilikni ta`minlash bo’yicha ishni uyushtiradi.
Uslubchi oliy pedagogik ma`lumotga (maktabgacha ta`lim bo’limi) ega bo’lgan
yoki o’rta pedagogik (maktabgacha bo’limi) ma`lumotiga va kamida 3 yil
pedagogik stajiga ega bo’lgan eng yaxshi tarbiyachilardan tayinlanadi.
13
Ilmiybaza.uz
O’z hamkasblarining hurmatini qozonishi va ularga o’z vazifalarini muvaffaqiyatli
bajarishlarida yordam berish uchun uslubchi qanday rahbarlik sifatlariga ega
bo’lishi kerak?
Uslubchi faqat yaxshi nazariy tayyorgarlikkagina emas, balki bilimlarni amalda
qo’llash ko’nikmasiga ham ega bo’lishi zarur.
Tajribali uslubchining tashabbuskorligi va ishga ijodiy yondoshishi:
g’oyalarini umumlashtira bilish, maqsadga muvofiq ishlash, har bir tarbiyachining
imkoniyat va qobiliyatlarini hisobga olishiga qarab farqlanadi.
Uslubchi talablarni qo’yishda talabchan va qatiy bo’lishi kerak. Rahbarning o’ziga
buysinuvchilar bilan muloqotning emotsional - irodaviy tomonini ifodolovchi bu
sifatlar rahbarlik uslubining muhim xislatini, talabchanlikni hosil qiladi. Yuksak
talabchanlikni sezgirlik, xayrixoxlik, odamlarga hurmat bilan birga olib borish
zarur. Talabchanlik - bu qattiqqo’llik degan gap emas. Buyruqldar, qattiq tanbehlar,
xayfsanlarning foydasidan ko’ra zarari ko’proq va bu odatda rahbarning
kuchliligidan emas, balki zaifligidan dalolat beradi.
Maktabgacha ta`lim muassasasi uslubchisining ta`lim - tarbiyaviy faoliyatining
samaradorligi uning obro’si ko’p jihatdan pedagoglar jamoaning jipslashganligiga,
eng avvalo butun maktabgacha ta`lim muassasa rahbar yadrosida birlik va o’zaro
tushunishning mavjudligiga bog’liq bo’ladi.
Tarbiyachilarning aniq intizomi va ishda uyushqoqligini ta`minlash; jamoada
jamoatchilik fikrini, tarbiyachilarning bir - birlarining kamchiliklariga tanqidiy
munosabatini shakllantirish, mehnat faolligi va ijodiy ishlash ehtiyojini
rag’batlantirish; qabul qilingan qarorlar echimini ta`minlash kabi ijtimoiy
psixologik masalalarini hal qilish uslubchi uchun birmuncha murakkablik qiladi.
Har bir yosh mutaxassis ishini endi boshlayotgan yosh tarbiyachi maslahatlar olib
turishi uchun unga tajribaliroq murabbiy va obro’liroq tarbiyachini biriktirish
lozim. 2
2 Djuraeva.D.R. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarga ta’lim-tarbiya berishning zamonaviy tendentsiyalari T.:
2015 y. O‘zPFITI. Uslubiy ko‘llanma.
14
Ilmiybaza.uz
Yosh mutaxassisning kasb mahoratini egallab olishi osonlik bilan bo’lmaydi. Mana
shuning uchun ham yosh pedagog ishining ilg’or metodlari va usullarini
egallashga, o’z bilimlarini doimo to’ldirib borishga, erishilganlar bilan
cheklanmay, tarbiya asoslarini egallash ishtiyokini singdirishga yo’llash
uslubchining vazifasi hisoblanadi.
Uslubchining doimiy hujjatlari qatoriga guruhlardagi ta`lim - tarbiyaviy va
sog’lomlashtirish ishlarini nazorat qilish daftari (jurnali) ham kiradi. Unda uslubchi
o’zining guruhlarda bolalarning o’quv, o’yin, mehnat faoliyatlarini o’rganishga
doir ishini; tarbiyachilar ishining sifatini; bolalarning dasto’rining turli bo’limlari
bo’yicha egallagan bilim, ko’nikma va malakalarining tahlili; bolalarning xulq -
atvor madaniyati, ma`naviy- irodaviy sifatlarini, jamoada yashash ko’nikmalarini
egallaganlik darajalari va shu kabilarni aks ettiradi. Uslubchi tarbiyachilar ishidagi
ijobiy jarayonlarni va kamchiliklarni qayd etadi, ularning qiyinchiliklari va
muvaffaqiyatsizliklari sabablarini tahlil qiladi hamda ishni yaxshilashning aniq
yo’llarini ko’rsatadi.
Maktabgacha ta`lim muassasasisi (yasli - maktabgacha ta`lim muassasasi)
tarbiyachi – uslubiyotchisi lavozimining malaka tavsiflari
Maktabgacha ta`lim muassasasisi (yasli - maktabgacha ta`lim muassasasi)
tarbiyachi – uslubiyotchisi lavozimining majburiyatlariga quyidagilar kiradi:
a)
maktabgacha ta`lim muassasasisi (yasli - maktabgacha ta`lim
muassasasi) jamoasi o’quv - tarbiyaviy faoliyatiga metodik uslubchilik qiladi,
barcha yosh guruxlarida bolalarni tarbiyalash va o’qitish dasturlarining
bajarilishini ta`minlaydi va nazorat qiladi, bevosita bolalar bilan ishlovchi
tarbiyachilarga va tibbiy xamshiralarga zarur metodik yordam ko’rsatadi.
b)
maktabgacha ta`lim muassasasisida metodik kabinet ishini tashkil
qiladi, bolalarni tarbiyalash va o’qitish bo’yicha yo’riqnoma - metodik
materiallarni umumlashtiradi, ilg’or tarbiyani o’rganadi va umumlashtiradi,
tarbiyachilar va tibbiy xamshiralar orasida tajriba almashish ishlarini tashkil qiladi
tarbiyachilar uchun ularga amaliy yordam berish maqsadida maslahatlar o’tkazadi;
15
Ilmiybaza.uz
v) bolalar tarbiyachisining
dolzarb masalalarini pedagogik kengashning
muhokamasiga qo’yadi, pedagogik kengashlarga materiallar tayyorlash va unda
tarbiyachilarning faol ishtirokini ta`minlaydi, qabul qilingan qarorlarning
bajarilishini nazorat qiladi, ota - onalar orasida pedagogik bilimlarning tashviqoti
bo’yicha, maktabgacha ta`lim muassasasilar va maktablardagi turli yosh guruxlari
bo’yicha tarbiyachilar ishida izchillikni ta`minlash bo’yicha ishni tashkil qiladi.
Maktabgacha ta`lim muassasasisi (yasli
- maktabgacha ta`lim muassasasi)
tarbiyachi - uslubiyotchisi quyidagilarni bilishi kerak:
a)
Ta`lim to’g’risida‖gi qonunlarini, maktabgacha ta`limga qo’yilgan
davlat talablarining mazmunini, xukumatning tegishli qarorlari, Xalq ta`limi
vazirligining buyruqlari, farmoyishlari, buyruqnomalari, metodik va me`yoriy
xujjatlarini, bolalarni maktab ta`limiga tayyorlash dasturi va tarbiyaviy ishlar
kontseptsiyasini;
b)
maktabgacha pedagogika va psixologiyani, maktabgacha yoshdagi
bolalarni o’qitish va tarbiyalash shakl va metodlarini, maktabgacha ta`limga davlat
talablarini nazorat qilish shakllari va metodlarini, bolalar hayoti va sog’lig’ini
muhofaza qilish qoidalarini;
v) pedagogik fan va aialiyotda ishlab chiqilgan me`yoriy - metodik xujjatlarni,
o’quv va tarbiya jarayonida o’qitish texnikaviy vositalardan foydalanish
amaliyotini.
Maktabgacha ta`lim muassasasisi (yasli - maktabgacha ta`lim muassasasi)
tarbiyachi - uslubiyotchisi lavozimiga quyidagi malaka talalari qo’yiladi:
a)
Oliy yoki o’rta maxsus pedagogik (maktabgacha) ma`lumot;
b)
uch yildan kam bo’lmagan pedagogik ish staji.
Maktabgacha ta`lim muassasasida bolalar, ota-onalar yoki ularning o’rnini
bosuvchi shaxslar va pedagog xodimlar ta`lim jarayonining qatnashchilari
hisoblanadi.
Maktabgacha ta`lim muassasasida vasiylik kengashlari tashkil etiladi, ularni
saylash tartibi va ularning vakolatlari maktabgacha ta`lim muassasasining
ustavlarida belgilanadi. Vasiylik kengashlarining faoliyati belgilangan tartibda
16
Ilmiybaza.uz
O’zbekiston Respublikasi Xalq ta`limi vazirligi tomonidan tasdiqlanadigan
kengashi to’g’risidagi namunaviy nizom asosida amalga oshiriladi.
Bolalarni qabul qilishda maktabgacha ta`lim muassasasi ota-onalari yoki
ularning o’rnini bosuvchi shaxslarni muassasaning ustavi va uning faoliyatini
tartibga soladigan boshqa hujjatlar bilan tanishtirilishi shart.
Maktabgacha ta`lim muassasasi bilan ota-onalar yoki ularning o’rnini
bosuvchi shaxslar o’rtasidagi o’zaro munosabatlar shartnoma bilan tartibga
solinadi. Shartnoma o’qitish, tarbiyalash, qarab turish va parvarish qilish
jarayonida paydo bo’ladigan tomonlarning huquqlari, majburiyatlari va
javobgarligini o’z ichiga oladi.
Ota-onalar yoki ularning o’rnini bosuvchi shaxslar:
O’z
bolalar
uchun
o’qitish
va
tarbiyalashning
shakllarini,
maktabgacha ta`lim muassasalari tipini va ta`lim berish tilini tanlash;
Maktabgacha ta`lim muassasasi ma`muriyatidan maktabgacha ta`lim
muassasasining ustaviga muvofiq bo’lgan zarur shart-sharoitlar ta`minlanishini
talab qilish;
qilish;
Bolaning shaxsiga nisbatan hurmat bilan munosabatda bo’lishni talab
Bolalarning bolalar maktabgacha ta`lim muassasasidagi hayot
kechirishini tashkil etishda faol ishtirok etish;
Rejim doirasida ular uchun qulay bo’lgan istalgan vaqtda bolalarni
maktabgacha ta`lim muassasasiga olib kelish va undan olib ketish huquqiga ega;
Ota-onalar yoki ularning o’rnini bosuvchi shaxslar qonun hujjatlariga
va shartnomaga muvofiq boshqa huquqlarga ham ega bo’lishlari mumkin.
Ota-onalar yoki ularning o’rnini bosuvchi shaxslar quyidagilarga majbur:
Bolalarning jismoniy va psixik sog’lig’i uchun g’amxo’rlik qilish;
17
Ilmiybaza.uz
Bolaning qadr-qimmatiga hurmat bilan munosabatda bo’lish, unda
mehnatsevarlik, ezgulik, mehr-shavqat fazilatlarini, o’zidan kata yoshdagilarga
hurmat bilan munosabatda bo’lish tuyg’ularini tarbiyalash;
Belgilangan me`yorlarga muvofiq bolalar bog’chasida bolaning
ta`minotiga to’lovni o’z vaqtida to’lash;
Bolalarni oilada tarbiyalash uchun zarur shartsharoitlarni ta`minlash;
Bolalarning to’laqonli ovqatlanishini, ularda shaxsiy gigiena
ko’nikmalarini shakllantirilishini qat`iy kuzatib borish, bolani maktabgacha ta`lim
muassasasiga ozoda kiyingan xolda olib kelish.
Ota-onalar
yoki
ularning
o’rnini
bosuvichi
shaxslar
qonun
hujjatlariga va shartnomaga muvofiq boshqa majburiyatlar ham olishlari mumkin.
Maktabgacha ta`lim muassasasi tarbiyalanuvchisi va xodimlari o’rtasidagi
munosabatlar o’zaro hamkorlik, bolaning shaxsini hurmat qilish va unga shaxsiy
xususiyatlariga muvofiq rivojlanishi uchun erkinlik berish asosida olib boriladi.
Maktabgacha ta`lim muassasasi jamoasini butlashtartibi namunaviy shtat
jadvaliga muvofiq belgilanadi.
Tegishli pedagogik ma`lumotiga, kasbiy tayyorgarlikka va yuksak axloqiy
sifatlarga ega bo’lgan shaxslar pedagogik faoliyati bilan shugullanish huquqiga
ega.
Sud xukmi yoki tibbiy xulosaga muvofiq pedagogik faoliyat bilan
shug’ullanishi taqiqlangan shaxslarni ushbu faoliyat bilan shug’ullanishiga yo’l
qo’yilmaydi.
18
Ilmiybaza.uz
2- BOB. MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTLARI PEDAGOGIK
HODIMLARNING HUQUQ VA MAJBURIYATLARI
2.2 Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagogik hodimlarning huquq va
majburiyatlari
Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagog xodimlarining huquq va
majburiyatlari Maktabgacha ta`lim va tarbiya to`g`risidagi Qonunning 39-
moddasida bayon etilgan. Bular quyidagilardan iborat:
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog xodimlari:
kasbiy sha’ni, qadr-qimmati va ishchanlik obro‘sini himoya qilish;
ijodiy tashabbus ko‘rsatish, ta’lim va tarbiya uslubiyotlarini, o‘quv
qo‘llanmalari hamda ta’lim vositalarini erkin tanlash;
maktabgacha ta’lim tashkilotini boshqarishda ishtirok etish;
maktabgacha ta’lim tashkilotining ta’lim dasturlarini ishlab chiqishda
ishtirok etish;
pedagogik faoliyatidagi muvaffaqiyatlar uchun ma’naviy va moddiy
rag‘batlantirilish;
maktabgacha ta’lim va tarbiya sohasidagi ilmiy, innovatsion, xalqaro
faoliyatda ishtirok etish huquqiga ega.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog xodimlari qonunchilikka
muvofiq boshqa huquqlarga ham ega bo‘lishi mumkin.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog xodimlarini o‘z kasbiy
majburiyatlarini bajarishi bilan bog‘liq bo‘lmagan ish turlariga jalb etishga yo‘l
qo‘yilmaydi, bundan qonunchilikda nazarda tutilgan hollar mustasno.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog xodimlari:
bolalarga professional darajada ta’lim va tarbiya berishi;
pedagogik etikaga rioya etishi, bolaning sha’ni va qadr-qimmatini himoya
qilishi, bolalarni zo‘ravonlik ko‘rinishlaridan himoya qilishi, ularni vatanparvarlik,
mehnatga, qonuniy vakillariga hurmat bilan va atrof-muhitga ehtiyotkorona
munosabatda bo‘lish ruhida tarbiyalashi;
maktabgacha ta’lim va tarbiyaning davlat ta’lim dasturini bajarishi;
19
Ilmiybaza.uz
o‘z malakasini oshirishi;
o‘z kasbiy ko‘nikmalarini va pedagogik mahoratini takomillashtirishi shart.
Oldingi tahrirga qarang.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog xodimlari zimmasida
qonunchilikka muvofiq boshqa majburiyatlar ham bo‘lishi mumkin.
Ta’lim-tarbiya
jarayonidan
siyosiy
maqsadlarda
yoki
bolalarni
qonunchilikka zid bo‘lgan harakatlarni sodir etishga undash uchun foydalanish
taqiqlanadi.
40- modda. Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog
xodimlarining haftalik ish yuklamasi
Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog xodimlari uchun
haftalik ish yuklamasining miqdorlari qonunchilikka muvofiq belgilanadi.
Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog xodimlarining haftalik
ish yuklamasi ushbu ish turi bo‘yicha ish vaqti normalangan davomiyligining bir
yarim baravari miqdoridan oshmasligi kerak.
Qonunchilikda davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog
xodimlarining ayrim toifalari uchun haftalik ish yuklamasining boshqacha
davomiyligi belgilanishi mumkin.
41- modda. Maktabgacha ta’lim tashkilotlari xodimlarining mehnatiga
haq to‘lash va dam olishi
Maktabgacha ta’lim tashkilotlari xodimlarining mehnatiga haq to‘lash
miqdori va tartibi qonunchilikda belgilanadi.
Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlari xodimlarining lavozim maoshlari
quyidagilar asosida shakllantiriladi:
davlat maktabgacha ta’lim tashkiloti xodimining lavozimi va malaka
toifasiga muvofiq belgilangan bazaviy tarif stavkalari;
lavozim maoshlariga ustamalar va qo‘shimcha haqlar.
Davlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarining xodimlari uchun quyidagi
malaka toifalari belgilanadi:
o‘rta maxsus, kasb-hunar ma’lumotiga ega mutaxassis;
20
Ilmiybaza.uz
bakalavr darajasiga yoki oliy ta’lim darajasi bo‘yicha akademik darajalar
joriy etilguniga qadar olingan oliy ma’lumotga ega mutaxassis;
bakalavr, magistr darajasiga yoki oliy ta’lim darajasi bo‘yicha akademik
darajalar joriy etilguniga qadar olingan oliy ma’lumotga ega ikkinchi toifali
mutaxassis;
bakalavr, magistr darajasiga yoki oliy ta’lim darajasi bo‘yicha akademik
darajalar joriy etilguniga qadar olingan oliy ma’lumotga ega birinchi toifali
mutaxassis;
bakalavr, magistr darajasiga yoki oliy ta’lim darajasi bo‘yicha akademik
darajalar joriy etilguniga qadar olingan oliy ma’lumotga ega oliy toifali mutaxassis.
Maktabgacha
ta’lim
tashkilotlarining
xodimlariga
ish
vaqtining
qisqartirilgan muddati belgilanadi, har yilgi uzaytirilgan haq to‘lanadigan ta’til va
qonunchilikda nazarda tutilgan imtiyozlar beriladi.
42- modda. Pedagogning kasbiy standarti
Ish beruvchilar tomonidan pedagogning kasbiy standarti:
kadrlar siyosatini shakllantirish;
pedagog kadrlarni ishga qabul qilish;
mehnat shartnomalarini tuzish;
lavozim yo‘riqnomasini ishlab chiqish;
mehnatga haq to‘lash;
pedagoglar o‘qishini tashkil etish;
maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagoglarini attestatsiyadan o‘tkazish
chog‘ida qo‘llaniladi.
Pedagogning kasbiy standarti hududlarning madaniy, demografik va
boshqa xususiyatlari inobatga olingan holda talablar bilan to‘ldirilishi mumkin.
Pedagogning kasbiy standarti pedagogning shaxsiy sifatlariga nisbatan
uning bilimlari, mahorati va ko‘nikmalaridan ajralmas bo‘lgan talablar qo‘yadi.
Maktabgacha ta’lim tashkiloti pedagogining kasbiy standarti O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan tasdiqlanadi.
21
Ilmiybaza.uz
Pedagogning malaka toifasi pedagogning kasbiy standartiga muvofiq
beriladi.
43- modda. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog xodimlarini
attestatsiyadan o‘tkazish
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog xodimlarini attestatsiyadan
o‘tkazish besh yilda kamida bir marta amalga oshiriladi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog xodimlarini attestatsiyadan
o‘tkazish Davlat inspeksiyasi tomonidan amalga oshiriladi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotining pedagog xodimlarini attestatsiyadan
o‘tkazish natijalariga ko‘ra pedagog xodimning egallab turgan lavozimiga
muvofiqligi aniqlanadi va uning malaka toifasi belgilanadi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarining pedagog xodimlarini attestatsiyadan
o‘tkazish tartibi O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi tomonidan
belgilanadi.
44- modda. Maktabgacha ta’lim va tarbiya tizimida mehnat faoliyatini
amalga oshirishga doir cheklovlar
Muomalaga layoqatsiz yoki muomala layoqati cheklangan deb topilgan,
pedagogik faoliyatni amalga oshirishga to‘sqinlik qiladigan kasalliklari yoki
jismoniy nuqsonlari bo‘lgan shaxslar, shuningdek qasddan jinoyatlar sodir etganligi
uchun ilgari hukm qilingan shaxslar maktabgacha ta’lim tashkilotlarida pedagogik
faoliyat bilan shug‘ullanishi mumkin emas.Ilgari o‘zining aybli harakatlari sababli
mehnat shartnomasi tugatilgan shaxslar, shuningdek qo‘llanilgan jazo chorasidan,
sudlanganligi holati tugatilganligidan yoki olib tashlanganligidan hamda o‘ziga
nisbatan amnistiya yoki afv etish akti qo‘llanilganligidan qat’i nazar, qasddan sodir
etilgan jinoyatlar uchun ilgari hukm qilingan shaxslar, jinoyat ishlari aybdorligi
to‘g‘risidagi masala hal etilmagan holda tugatilgan jinoyatlar sodir etgan shaxslar
maktabgacha ta’lim va tarbiya tizimi organlari va tashkilotlarining rahbarlik
lavozimlariga tayinlanishi mumkin emas.Qonunda maktabgacha ta’lim va tarbiya
tizimida mehnat faoliyatini amalga oshirishga doir boshqa cheklovlar ham
belgilanishi mumkin.
22
Ilmiybaza.uz
2.3 Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagogik hodimlar tomonidan
ta`lim - tarbiyaviy ishlarni nazorat qilish.
Ta`lim - tarbiyaviy ish holatini nazorat qilishning asosiy maqsadi barcha
yosh guruxlaridagi pedagogik jarayonni takomillashtirish va har bir tarbiyachiga
mavjud kamchiliklarni bartaraf qilishda aniq yordam ko’rsatishdan iboratdir.
Uslubchi gurux hayotining barcha tomonlarini ko’rishi, tarbiyachi ishining, bolalar
xulq - atvorining mohiyatini chuqur bilishi, asosiysini, muhimini farqlay olishi,
faktlarni qayd etish bilan cheklanmay, ularning sabab va oqibatlarini aniqlashi
lozim.
Nazorat agarda uslubchi pedagoglarning ishlarini chuqur tahlil qilsa, uning
kuchli va zaif tomonlarini ko’rsatsa, mavjud kamchiliklarni yo’qotishning aniq
yo’llarini aniqlashda yordam bergan hollardagina tarbiyaviy ishni yaxshilashning
amaliy vositasi bo’lishi mumkin.
Uslubchi ta`lim - tarbiyaviy ishni nazorat qilishni tarbiyachi ishini bevosita
kuzatish va tahlil qilish yo’li bilan amalga oshiradi. Eng yaxshi maktabgacha ta`lim
muassasalar tajribasi nazorat qilishning tematik, frontal, ogohlantiruvchi va
solishtirish turlari samaraliroq ekanligini ko’rsatdi.
Tematik nazorat nazoratning maktabgacha ta`lim muassasalarda eng keng
tarqalgan turidir. Tematik nazorat tarbiyachining ish tizimini dasturda ko’rsatilgan
ma`lum tema doirasida o’rganishni nazarda tutadi..
Masalan, uslubchi
ma`lum
bo’lim bo’yicha
dastur
qanday
bajarilayotganligini;
tarbiyachi
mashg’ulotlar o’tkazish
metodikasini
egallaganegallamaganligini
bolalarda
madaniy - gigienik
va
mehnat
malakalarining darajasi qandayligini; bolalar o’yinida tarbiyachining roli
qandayligini; sayrlardan jismoniy tarbiya va tevarak - atrof bilan tanishtirish
maqsadlarida foydalanilayotganligi yoki yo’qligini; bolalarni maktabda o’qishga
psixologik tayyorlash sifati qandayligini va shu kabilarni tekshiradi.
23
Ilmiybaza.uz
Tajribali, pedagoglik mahorati yuqori bo’lgan tarbiyachilar ishlaydigan
guruxlarda uslubchi tematik nazoratni bu tarbiyachilarning ish tizimlarini o’rganish
va ilg’or tajribani yoyish maqsadlarida o’tkazadi.
Frontal – yalpi nazoratning maqsadi tarbiyachining ishi, u yoki bu guruxdagi
butun pedagogik jarayonning darajasi, mazkur tarbiyachining ish uslubi haqida
umumiy tasavvurga ega bo’lishdir. Nazoratning bu turi guruxga butun kun
davomida yoki hatto bir necha kun davomi-da kirishni nazarda tutadi. Bunday
tekshirish tarbiyachining butun gurux va alohida har bir bola bilan qanday
ishlayotganligini, bolalarning uyushgan - uyushmaganligini, ularning nimalarga
kiziqishini, dastur materialini qanday o’zlashtirayotganliklarini, ularning ko’nikma
va malakalari qandayligini, tarbiyachi bolalarni qanday qabul qilishini, ota - onalar
bilan qanday suhbatlashishini, mashg’ulotlar, kun tartibi jarayonlarini qanday
o’tkazishini, bolalar o’yini va mehnatiga qanday rahbarlik qilishini, bolalar hayoti
va ko’ngil ochishlarni qanday uyushtirishini tekshirish imkonini beradi. Bu holatda
u tarbiyachilar ishlaridagi qiyinchiliklarni qayd etadi va ularga tegishli yordamni
ko’rsatadi. Nazoratning bu turi tarbiyachining hujjatlari, bolalarning ishlari,
pedagogik jarayonning jihozlanishi bilan tanishishini nazarda tutadi. Uslubchi
tarbiyachining mustaqil o’qish rejasi va uning borishini ham nazardan chetda
qoldirmasligi kerak.
Frontal – yalpi tekshiruvlar yakunlari pedagoglar kengashi yoki ishlab
chiqarish majlisi muhokamasiga quyiladi.
Yosh tarbiyachilar ishlaydigan guruxlarda ogohlantiruvchi nazorat amalga
oshirilish mumkin. Bu nazorat pedagogik jarayonni kuzatish yoki tarbiyachi bilan
suhbat o’tkazish shaklida o’tkaziladi. Ogohlantiruvchi nazorat tarkibiga
pedagoglarning ish kuniga tayyorgarliklarini, ta`lim va tarbiya metodikasini
qanchalik egallaganliklarini, ilg’or amaliy tajribani qanday joriy qilayotganliklarini
aniqlash kiradi. Nazorat bu turining asosiy maqsadi tarbiyachi, ayniqsa, ishni endi
boshlagan pedagog ishida sodir bo’lishi mumkin bo’lgan xatolarning oldini olish,
uning faoliyatini yaxshilashga yordam berishdir.
24
Ilmiybaza.uz
Maktabgacha ta`lim muassasasi uslubchisining ishida qiyosiy nazorat
muhim o’rinni egallaydi. Uning farqlovchi xususiyati bir tarbiyachining pedagogik
jarayonini boshqasining ish tajribasi bilan solishtirib tahlil qilish va baholashdir.
Parallel guruxlar tarbiyachilarining ishlarini solishtirish mumkin. Uslubchi,
masalan, ayni bir dastur mazmunidagi mashg’ulotni ikkala tarbiyachida kuzatadi,
foydalanilayotgan o’qitish metodi va usullarini, mashg’ulotlarda bolalar mustaqil
faoliyatlarining tashkil etilishini, olingan natijalarni, bolalarning aqliy va axloqiy
rivojlanish darajalarini solishtiradi.
Qiyosiy nazoratni dasturning ayrim bo’limlarining bajarilishini tekshirishda,
turli tarbiyachilar bolalaridagi bilim, ko’nikma va malakalar sifatini tahlil qilishda
qo’llash maqsadga muvofivdir. Solishtirish natijalari pedagoglar kengashida
muhokama materiali bo’lishi mumkin.
Qiyosiy nazorat guruxlariga kirish va tarbiyachilar ishlarini kuzatish,
rejalarni, bolalar ishlari va boshqa hujjatlarni tahlil qilish shaklida o’tkazilishi
mumkin.
Uslubchi kun tartibi jarayonlari, o’yinlar, mashg’ulotlarni har xil darajada
o’tkazilish sabablarini, bolalar bilimlarining sifatini tarbiyachilar bilan birga tahlil
qiladi va birgalikda ishning samaraliroq shakllarini izlaydi.
Qiyosiy nazorat eng yaxshi tajribaning tarqalishiga, ta`lim - tarbiyaviy
jarayonning yaxshilanishiga yordam beradi va barcha gurux tarbiyachilarining
umumpedagogik darajalarining oshishiga yordam beradi.
Nazoratning istalgan turi agarda metodist unga jiddiy hamda puxta
tayyorgarlik ko’rgan holdagina samarali bo’lishi mumkin.
Eng avvalo tekshirish maqsadini aniq belgilash lozim. Masalan, kichik
guruxda bolalarning kun davomidagi xilma - xil faoliyatlari uchun sharoitlarning
yaratilishini kuzatish; katta guruxda bolalarning o’yin va mehnatidagi o’zaro
munosabatlarini kuzatish (ular inoq uynay oladilarmi va hamjihatlik bilan mehnat
kila oladilarmi); o’rta guruxda nutqni o’stirishga doir dasto’rning o’zlashtirilishini
tekshirish. Maqsadni belgilab, uslubchi tarbiyachining reja bilan uni «Uchinchi
mingyillikning bolasi dasturi» talablariga solishtirib tanishadi, oldingi tekshiruv
25
Ilmiybaza.uz
natijalari tahlilining yozuvlari bilan tanishadi, bolalarning ishlarini o’rganadi,
oldindan tarbiyachi va bolalar bilan suhbatlashadi, metodik adabiyot yangiliklari,
ilg’or pedagogik tajribani umumlashtirish materiallari va ilmiy tadqiqotlar
ma`lumotlari bilan tanishadi va nihoyat, tekshirish jarayonida javob olmoqchi
bo’lgan savollarni mo’ljallab tekshirishning qisqa, ammo aniq rejani ishlab chiqadi.
Guruxga kirish mo’ljallanganligi haqida uslubchi pedagogik, agarda bu
kirish ishda ilgari qayd etilgan kamchiliklarni bartaraf qilish maqsadida amalga
oshirilayotgan bo’lsa, oldindan ogohlantiradi. Guruxga kuproq ogohlantirishsiz
kirish yoki kirish haqida tekshirish kuni, ertalab ogohlantirish lozim. Bu
tarbiyachilarda asta - sekin ishda ma`lum ritmni shakllantiradi.
Biror bo’lim bo’yicha dastur talablarining bajarilishini tekshirish haqida
tarbiyachi oldindan (kvartal yoki yarim yil oldin) ogohlantiriladi. Bunday
ogohlantirish pedagoglarni o’z ishlaridagi kamchiliklarni mustaqil aniqlashga,vdr
bir bolaning rivojlanish va dasto’rni o’zlashtirishini ob`ektiv baholash-ga safarbar
etadi. Uslubchi o’z mulohazalarini pedagogga mashg’ulotdan so’ng vaziyatda
aytadi. Agarda mulohazalarni ish vaqtida aytish zaruriyati tug’ilsa, bu bolalarga
bildirmay va o’ta xushfe`llik bilan qilinadi. Tarbiyachi olib borayotgan ishga
aralashish mumkin emas, bola hayotiga biror xavf tahdid qilgan holatlar bundan
mustasno, agarda metodist u yoki bu jarayonni qanday olib borish kerakligini
tarbiyachiga ko’rsatish zarur deb bilsa, oldindan kelishib olinganligiga ko’ra u
tarbiyachining o’rnini, tarbiyachi esa kuzatuvchi o’rnini egallaydi.
Shuni unutmaslik kerakki, guruxga bir marta, bir lahzaga kirish
tarbiyachining ishi haqida xulosa chiqarish huquqini bermaydi. Agarda metodist
bir faoliyat turini yoki kun tartibi jarayonini tahlil qilishni maqsad qilib qo’ygan
bo’lsa, u holda faoliyatning bu to’rini boshdan oxirigacha tuliq kuzatib chikishi
kerak bo’ladi.
Kuzatish vaqtida tarbiyachi va bolalar faoliyatidan faktlarni qo’yilgan
maqsadga ko’ra yozib borish tavsiya qilinadi. Olingan faktik materiallardan
uslubchi tekshiruv natijalari bo’yicha pedagog bilan bo’ladigan suhbatda
26
Ilmiybaza.uz
foydalanadi. Har bir yozuvga sana qo’yiladi kuzatish, tahlil temasi va maqsadi,
xulosa va takliflar qayd etiladi.
Pedagogning ishini kuzatish natijalari haqidagi yozuvlarni uslubchi maxsus
nazorat daftarida taxminan quyidagi jadval bo’yicha yuritadi:
Nazorat
maqsadi
Tarbiyachining
xatti-xarakati
Bolalarning
xatti-xarakati
Ijobiylik,
kamchiliklar
Takomillashtirish
uchun takliflar
Birinchi jadvalda nazoratning maqsadi ko’rsatiladi, ikkinchisida mashg’ulot,
bolalar mehnati o’yini, kun tartibi jarayonining borishi, tarbiyachi foydalanayotgan
vosita, ish metod va usullari qisqacha, izchil yoritiladi, uchinchisida - bolalarning
xatti - harakati, bolalarning tarbiyachi savollariga javoblari, ularning topshiriqlarni
bajarishlari va uning sifati, bolalarda shakllantirilayotgan ko’nikma va
malakalarning darajasi qayd etiladi. To’rtinchi jadvalda foydalanilayotgan metod
va usullarning samarasi, muvaffaqiyatli pedagogik topilmalar, shuningdek
kamchiliklar, ularning sabablari, beshinchisida
-
kamchiliklarni
bartaraf
kilish
va
tarbiyachining
guruxdagi
ishini
takomillashtirishga doir takliflar beriladi.
Barcha yozuvlar yakunida umumiy xulosa chiqariladi va mashg’ulot yoki
kun tartibi jarayonini o’tkazish darajasi baholanadi hamda tarbiyachi ishini
yaxshilash
va
takomillashtirishga
yo’llangan
aniq
tavsiyalar
beriladi,
kamchiliklarni bartaraf qilish yo’llari ko’rsatib o’tiladi.
Uslubchining pedagog bilan suhbati nazorat qilishning muhim bosqichi
hisoblanadi. Suhbat individual va boshqa tarbiyachilar ishtirokida bo’lishi mumkin.
Suhbat tarbiyachi ish smenasining oxirida yoki ertasiga o’tkaziladi. Bunday
suhbatlarni juda kechiktirib yubormaslik kerak.
Birinchi so’z o’z - o’zini tahlil qilishi uchun tarbiyachiga beriladi. Bu o’z
ishini ob`ektiv baholash ko’nikmasini o’stiradi. So’ngra metodist ko’rilganni
tekshirish oldiga qo’yilgan maqsadga ko’ra tahlil qiladi. Bunda u tarbiyachi
ishidagi barcha qimmatli tomonlarni aytib o’tishni unutmaydi, muvaffaqiyatsizlik
27
Ilmiybaza.uz
sabablarini tahlil qiladi, ularni bartaraf qilishning mumkin bo’lgan yo’llarini
ko’rsatadi.
Tarbiyachi ishining bunday tahlili uslubchiga pedagoglar ishonchini
qozonish, ular bilan ishga doir printsipial va ayni bir vaqtda iliq o’zaro
munosabatlarni o’rnatishga yordam beradi. Suhbat vaqtida baxsli masala yuzaga
keladigan va tarbiyachi metodistning fikriga qo’shilmaydigan hollar ham bo’ladi.
Bunday holda masalaning tahlili va uning hal qilinishini jamoa muhokamasiga
ko’yish kerak. Tarbiyachining ishini siz uylagandek bajarishga oddiygina majbur
qilish emas, balki uni ishontirish yoki agarda u haq bo’lsa, uning fikriga qo’shilish
muhimdir.
Xar qanday nazorat agarda uslubchi qabul qilingan ko’rsatma, tavsiya,
qarorlarning ijrosini tekshirib bormasa, ijobiy samara bermaydi. Ijroni muntazam
nazorat qilib borish kishilarni intizomga odatlantiradi, ularning topshirilgan ish
uchun mas`uliyatlarini oshiradi. Uslubchining ko’rsatma va tavsiyalar berish bilan
cheklanib qolmasligini, ularning qanday bajarilganligini albatta tekshirishini bilar
ekanlar, maktabgacha ta`lim muassasasining tarbiyachilari o’zlarining loqayd
bo’lishlariga yo’l qo’ymaydilar. 3
Muntazam nazorat — bu faqat ilgari aytilgan ko’rsatma va takliflarning
ijrosini tekshirishgina emas, balki guruxda ma`lum vaqt bo’lagida qilingan ishlarni
solishtirib ko’rish hamdir. Masalan, o’quv yilining boshida bolalarning
mashg’ulotlardagi tafakkur faoliyatlarining faolligini tekshirish tarbiyachilar
muammoli xarakterdagi savol va vaziyatlardan kam foydalanishlarini, bolalarda
mustaqillik hamda fikrlarning tanqidiyligini etarlicha rivojlantirmasliklari va shu
kabilarni ko’rsatdi. Bu kamchiliklar sabablarini pedagoglar jamoasida birgalikda
muhokama qilib va ularni bartaraf qilish yo’llarini belgilab, uslubchi yarim yildan
so’ng boshlang’ich ma`lumotlarni yangi ma`lumotlar bilan solishtirib yana
tekshiradi.
3 Abdullayeva, M. (2020). Bo'lajak tarbiyachilarning qobiliyatini rivojlantiruvchi asosiy omil. Zamonaviy fan va
talim-tarbiya: muammo, yechim, natija,
28
Ilmiybaza.uz
Nazoratning yuqorida ko’rsatib o’tilgan tur va shakllarining amalga
oshirilishi uslubchiga guruxlarda ta`lim - tarbiyaviy ishlarning yo’lga
qo’yilganligini o’rganish, o’z intilishini tarbiyachilarga murakkab ishlarida yordam
berishga aniqroq yo’llash imkonini beradi.
Ochiq ta`lim - tarbiyaviy tadbirlar, tarbiyachilarning bir - birlarining
guruxlariga kirishlari eng yaxshi tarbiyachilar ish usullari va metodlari zaminidagi
aniq dolzarb g’oyalarni ochib berish, asoslash va amalda joriy qilish maqsadida
o’tkaziladi.
Ko’rilganlarni tahlil qilishda uslubchi tajribani mexanik qabul qilish mumkin
emasligini va lozim emasligini, u izlanish va fikr yuritishni keltirib chiqarishi
zarurligini, faqat ana shundagina ko’r - ko’rona taqlid emas, balki ijodiy, ongli
o’zlashtirish mumkin bo’lishi ta`kidlab o’tiladi. Shu bilan birga tajribani zo’rma -
zo’raki joriy qilib bo’lmaydi, g’oyani tushuntirish, propaganda qila bilish,
yangilikka jalb eta bilish muhimdir. Tajribali metodistda vaqti kelib yaыgi
g’oyalarni sezuvchi kasb sezgisi va tarbiyachilarni izlanishlarga ilhomlantiruvchi
qobiliyat yuzaga keladi. Tajriba almashish yuqori amaliy - praktik darajada olib
borilishi muhimdir. Bu muammoni chuqur va har tomonlama o’rganish, uning
g’oyalarini amaliyotga joriy qilishnigina emas, balki yangi bilim, ta`lim va
tarbiyaning yangi metod va usullarining hosil bo’lishi ham demakdir.
Pedagogik tahlil metodi murakkab, shuning uchun ham uslubchi uni
mukammal egallagan bo’lishi zarur va bu metodikani har bir tarbiyachiga
o’rgatishga majbur.
Amaliyot ochiq tadbirlar va guruxlarga o’zaro kirishlar maktabgacha ta`lim
muassasasida olib borilayotgan metodik ishning organik tarkibiy qismiga aylangan
hollarda barcha tarbiyachilarning pedagoglik mahoratining ortishiga amaliy ta`sir
ko’rsatishini, ijodiy ko’tarinkilik, izlanish va tizimli tarzda tajriba almashish
muhitini yaratishini ko’rsatmoqda. Metodik topilma va muvaffaqiyatlarni tanlash
hamda tekshirish — pedagoglar jamoaining kundalik
29
Ilmiybaza.uz
eng muhim ishlaridan biridir. V. A. Suxomlinskiy maktabda pedagogik topilma,
kichik kashfiyotlarning daftarini tutishni tavsiya qilgandi.
Amaliyotda
metodik
o’qishning
maktabgacha
yoshdagi
bolalarga
ta`limtarbiya berish masalalari bo’yicha ilmiy tadqiqotlar hamda ilg’or pedagogik
tajribaning natijalarini aks ettiruvchi eng yangi psixologik - pedagogik
adabiyotning obzori kabi shaklidan foydalaniladi.
30
Ilmiybaza.uz
XULOSA VA TAVSIYALAR
Xulosa qiladigan bo'lsak, ta'lim sohasida amalg aoshirilayotgan istiqbolli
vazifalar, o'zining dolzarbligi hamda amaliy ahamiyati bilan boshqa sohalardagi
islohotlardan aslo qolishmaydi. Chunki ushbu sohadagi islohotlarni yanada keng
ko'lamda davom ettirish davr talabidir.
Axborot texnologiyalar asri deb nom olgan XXI asrda hayotning barcha
jabhalarida – sanoat, qurilish, kimyo, qishloq xo'jaligi, to'qimachilik, mashinasozlik
va boshqa sohalarda yuksak taraqqiyotni yuzaga keltirish uchun ilm-fanni
rivojlantirish, bu borada yangiliklar yaratish hayotiy zaruratga aylandi. Bu jarayon
endilikda dunyoda taraqqiyot yo'lini tutgan barcha mamlakatlarda e'tirof etilmoqda.
Respublikamizda ham ana shu jarayonga alohida e'tibor berilmoqda.
Mamlakatimiz Prezidenti, rahbar sifatidagi faoliyatini yurtimiz akademiklari,
etakchi olimlari, umuman, ilm ahli bilan uchrashuvdan boshlaganligi, yurtimizda
ilm-fan rivojini ishlab chiqarish taraqqiyoti bilan uyg'unlantirishga qaratganligi bejiz
emas.
Davlatimiz rahbarining shundan keyin sog'liqni saqlash tizimi faoliyatini
yaxshilash, kitob mahsulotlarini chop etish va tarqatish tizimini rivojlantirish,
kitobxonlikni kuchaytirish, respublikada yangi erkin iqtisodiy zonalar tashkil etish,
mamlakatni yanada rivojlantirish bo'yicha Harakatlar strategiyasini amalga oshirish,
Ilm-fanni 2030 yilgacha rivojlantirish kontseptsiyasi” ishlab chiqilishi, Imom
Termiziy xalqaro markazini tashkil qilish borasida va shu kabi boshqa ko'plab qabul
qilingan qarorlari, farmonlari, farmoyishlarida ilm-fanni yuksaltirish asosiy
masalalardan biri sifatida belgilanishi ham ana shu e'tiborning amaliy ifodasi edi.
Ilm-fan va innovatsiyalarni rivojlantirish, ularning yutuqlarini yuqori qo'shimcha
qiymatga ega mahsulotga aylantirish jarayonida intellektual mulkning ishonchli
himoya qilinishi alohida ahamiyat kasb etadi.
31
Ilmiybaza.uz
Ma'lumotlarga ko'ra, intelektual mulk ulushi Evropada yalpi ichki
mahsulotning 45, Xitoyda 12, Rossiyada 7 foizini tashkil etadi. 2020 yilning 12
oktyabr` kuni Prezidentimiz raisligida bo'lib o'tgan yig'ilish ham “Intellektual
mulkni himoya qilish – Uchinchi uyg'onish davri uchun ishonchli poydevor bo'lib
xizmat qiladi” mavzusiga bag'ishlangan edi. O'shanda davlatimiz rahbari patent
egalari va tadbirkorlar o'rtasidagi hamkorlikni ta'minlash zarurligiga alohida e'tibor
qaratdi.
32
Ilmiybaza.uz
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Mirziyoev SH.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga
quramiz. - Toshkent, O‘zbekiston, 2017. - 488 b.
2. Mirziyoev SH.M. Erkin va farovon, demokratik O‘zbekiston davlatini
birgalikda barpo etamiz. - Toshkent, O‘zbekiston, 2016. - 56 b.
3. Mirziyoev SH.M. Qonun ustuvorligi va inson manfaatlarini ta’minlash- yurt
taraqqiyoti va xalq faravonligining garovi. - Toshkent, O‘zbekiston, 2017. - 48 b.
4. Mirziyoev SH.M. Tanqidiy taxlil, qat’iy tartib intizom va shaxsiy javobgarlik-
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak. - Toshkent,
O‘zbekiston, 2017. - 104 b.
5. 2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi. O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947 sonli Farmoni.
6. “Ilk qadam” davlat o‘quv dasturi, T- 2018 y.
7. Qodirova F.R, Toshpo‘latova SH.Q, Qayumova N.M., Agzamova M.N.
“Maktabgacha pedagogika” T.: Tafakkur, T- 2019. Darslik.
8. D.R. Babaeva “Nutq o‘stirish nazariyasi va metodikasi” O‘zbekiston
Respublikasi adliya vazirligi xuzuridagi “Intellektual mulk agentligi”.- T.2020
yil. (elektron darslik).
9. Djuraeva.D.R. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarga ta’lim-tarbiya
berishning zamonaviy tendentsiyalari T.: 2015 y. O‘zPFITI. Uslubiy ko‘llanma.
10.
Djuraev.R.X. Ta’lim menejmenti. T.: 2006y. O‘quv qo‘llanma.
11.
Sodikova SH.A. Maktabgacha pedagogika. T.: Tafakkur bo‘stoni. 2013 y.
Darslik.
12.
Qayumova.N.M. Maktabgacha pedagogika. T.: TDPU -2013Y. O‘quv
qo‘llanma.
13.
F.R.Qodirova. Bolalar nutqini rivojlantirish nazariyasi va va metodikasi.
33
Ilmiybaza.uz
T- “ISTIKLOL, 2006 y. O‘quv qo‘llanma.
14.
Abdullayeva,
M.
(2020).
Bo'lajak
tarbiyachilarning
qobiliyatini
rivojlantiruvchi asosiy omil. Zamonaviy fan va talim-tarbiya: muammo, yechim,
natija,
15.
F.R. Qodirova «Nutq o‘stirish metodikasi» O‘UM T.; 2012 yil. (elektron).
16.
Qodirova R.M. Maktabgacha yoshdagi bolalarda dialogik nutqni
rivojlantirishning ruhiy omillari. - Sariog‘och. 1998 yil.
17.
“Bolang‘iz maktabga tayyormi?” metodik qo‘llanma. T:, 2001yil.
18.
Xrestomatiya po teorii i metodike razvitiya rechi detey doshkolnogo
vozrasta. / Sost. M.M.Alekseeva, V.I.Yashina. - M., 1999 yil.
19.
www.tdpu.uz
20.
www.pedagog.uz
21.
www.ziyonet.uz
22.
www.edu.uz
23.
www.ilmiybaza.uz