MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTLARIDA OILA BILAN HAMKORLIK ISHLARINI OLIB BORISH (Ota-onalar va tarbiyachilar o‘rtasida samarali hamkorlik qilish)
Yuklangan vaqt
2024-04-26
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
24
Faytl hajmi
45,0 KB
Ilmiybaza.uz
MAVZU:
MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTLARIDA OILA BILAN
HAMKORLIK ISHLARINI OLIB BORISH
KURS ISHI
MUNDARIJA
KIRISH.............................................................................
I BOB. Ota-onalar va tarbiyachilar o‘rtasida samarali hamkorlik qilishning
tamoillari.....................................................................................
1.1. Maktabgacha ta‘lim tashkilotlarida oila bilan metodik ishlarni olib
borish...............................................................................................
1.2 Ota-onalar bilan olib boriladigan pedagogik kengash...................
II.BOB. Maktabgacha ta‘lim tashkilotlari va oilada samarali hamkorlik qilish
tamoillari.................
2.1 Maktabgacha ta‘lim tashkilotlarida oila bilan olib boriladigan ishlar
mazmuni.................................................................
2.2
Ota-onalarni
taʼlimga
jalb
etish
strategiyalari.................
............................................
ILOVALAR............................................................................................
XULOSA..................................................................................................
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI.....................................
Kirish
Bizni hamisha o‘ylantirib keladigan yana bir muhim masala – bu
yoshlarimizning odob-axloqi, yurish-turishi, bir so‘z bilan aytganda, dunyoqarashi
bilan bog‘liq. Bugun zamon shiddat bilan o‘zgaryapti. Bu o‘zgarishlarni hammadan
ham ko‘proq his etadigan kim – yoshlar. Mayli, yoshlar o‘z davrining talablari bilan
uyg‘un bo‘lsin. Lekin ayni paytda o‘zligini ham unutmasin. Biz kimmiz, qanday
ulug‘ zotlarning avlodimiz, degan da’vat ularning qalbida doimo aks-sado berib,
o‘zligiga sodiq qolishga undab tursin. Bunga nimaning hisobidan erishamiz? Taʼlim
tarbiya, tarbiya va faqat tarbiya hisobidan.
O'zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev.
Mavzuning dolzarbligi. Ma'lumki Maktabgacha ta'lim Ta'lim tizimining eng
boshlang'ich bo'g'ini hisoblanadi. Maktabgacha ta’lim vazirligi oilalar va mahalliy
jamoatchilik bilan hamkorlikka alohida e’tibor qaratmoqda. Maktabgacha yoshdagi
bolani to’liq tarbiyalash oila, mahalliy jamoatchilik va Maktabgacha ta`lim
tashkiloti o’rtasida yaqin hamkorlik sharoitida amalga oshiriladi.Ma’lumki, oila
bolalarni ijtimoiylashishi uchun birinchi va eng muhim institutdir. ”Ilk qadam”
davlat o’quv dasturini amalga oshirishda maktabgacha ta’lim tashkilotlariga oila va
mahalliy jamoatchiliklar bilan yaqindan hamkorlik qilish vazifalarini qo’ydi.
LBolalarni oilaviy tarbiyalashda maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha
ta’lim tashkilotlari bilan o’zaro hamkorligi boshlang’ich ta’limga bolalarni sifatli
tayyorlashning umumiy qoidalarini ishlab chiqishdan iborat. Taʼlim tarbiya jarayoni
uchun shart- sharoitlar yaratish kabi dolzarb masalalarni hal etishda alohida
ahamiyat kasb etmoqda. Bu muhim vazifalarni hal etish bugungi kunda
maktabgacha taʼlim tashkilotlarida taʼlim-tarbiya jarayonini takomillashtirish, shu
bilan bir qatorda bolalarning ijodiy faoliyatini to'g'ri tashkil etish va loyihalashtirish
asosiy vazifalardan ekanligini koʻrsatadi hamda tanlangan mavzuning dolzarbligini
aniqlaydi. O’zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim vaziri Agrepina Shin, o`z
nutqida Maktabgacha ta’lim tashkilotlarining oila va mahalliy jamoatchilik bilan
hamkorlik aloqalarini o’rnatish zaruriyati hozirgi paytda dolzarb bo’lib
kelmoqda.Tarbiyachilar, oilalar va jamoat a’zolari o’rtasidagi kuchli hamkorlik
bolalarning rivojlanishi va ta’lim olishiga ijobiy hissa qo’shadi.Shaxsga
yo’naltirilgan ta’lim ushbu hamkorlikni Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida
berilayotgan ta’limni kuchaytirish va kengaytirish, shuningdek, uyda va jamiyatda
sodir bo’layotgan qiziqish va ta’limni rivojlantirish uchun zarur degan ishonchga
asoslanadi. Hamkorlik-bu nima ? Hamkorlik-ikkala tomonning ham huquq va
majburiyatlari mavjud bo’lib, bir-birlarini layoqatli debilan hamkorligi borasidagi
qarashlari turlicha bo’lganligi bois Maktabgacha ta`lim tashkiloti sharoitlaridan ota-
onalarning qoniqish jihatlari o’zgarib bormoqda. Ba’zi oilalarda ota-onalarning o’z
farzandlarini tarbiyalash va shaxsiy rivojlanishi masalalarini hal qilishdan voz
kechish tendensiyasi kuchaygan. Ba’zi ota-onalar esa faqat bolaning ovqatlanishi
bilan qiziqishadi, ular Maktabgacha ta’lim tashkilotini faqat bolalarni boqadigan
joy deb hisoblashadi.Tarbiyachilarning maslahatlarini e’tiborsiz qoldiradigan ota-
onalar toifasi ham uchraydi.Bolalarimizning yuqori sifatli ta’lim olishiga, ota-
onalarning ehtiyojlari va bolalarning manfaatlarini to’liq qondirishga, bola uchun
yagona ta’lim makonini yaratishga faqat erta bolalikdan vasiylik va oila o’rtasidagi
o’zaro hamkorlikning yangi tizimini ishlab chiqqan holdagina erishish
mumkin.Maktabgacha ta’lim tashkilotining oila uchun ochiqligi-har bir ota-onaga
uning bolasi qanday yashayotganini va rivojlanishini bilish va ko’rish
imkoniyatini yaratib berishdan iboratdir. Bu muammoli vaziyatlarning paydo
bo’lishining oldini olishda muhim ahamiyatga ega bo’lib, tarbiyachilar va ota-onalar
o’rtasida shaxsiy aloqalarni o’rnatish, har kuni ota -onalarga qanday ta‘lim faoliyati
o’tkazganligi, nimani o’rganganligi, qanday yutuqlarga erishganligi haqida
ma’lumot berib borish kerak.Shuning asosida ota-onalarning psixologik
qobiliyatlarini qo’llab-quvvatlash zamonaviy davrning eng dolzarb vazifasiga
aylandi.
Kurs ishining maqsadi. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida oila bilan samarali
hamkorlik qilish qanchalik muhim ekanligini o'rganish.
Kurs ishining predmeti. Maktabgacha yoshdagi bolalar uchun eng foydali
bo‘lgan tomonlarni o'rganish.
Kurs ishining obyekti. Mazkur kurs ishining obyekti sifatida maktabgacha ta'lim
tashkilotlarida oilalar bilan hamkorlik jarayonining foydalari
Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida
oilalar bilan hamkorlik jarayonining tashkil qilish qanchalik muhim ekanligini
o'rganib chiqildi va ushbu sohani rivojlantish uchun bir necha amaliy metodlar
tavsiya etiladi.
Kurs ishining vazifalari. Har qanday masalani yoki ishni bajarish uchun ma’lum
bir reja tuziladi va shu reja asosida amalga oshiriladi.
Mazkur kurs ishimizning oldiga qo’yilgan maqsadiga erishish uchun quyidagi
vazifalarni reja asosida bajarishga asosiy e’tibor qaratildi:
-
mazkur kurs ishi hozirgi kunda dolzarb mavzulardan biri ekanligini hayotiy
dalillar orqali isbotlash va mavzuning ilmiy-nazariy ahamiyatini asoslab berish;
-
ushbu mavzu yuzasidan olib borilayotgan tadqiqotning asosiy maqsadi va
uning oldiga qo’yilgan vazifalarini aniqlash;
-
mazkur tadqiqot mavzusining oldin o’rganilganlik darajasini aniqlash va
hozirgi kunda qay darajada o’rganilganligini tahlil qilish;
Ishni bajarishdan asosiy maqsad uning oldiga qo’yilgan vazifalarni aniqlab olish va
amalga oshirish.
Kurs ishining tuzilishi. Ushbu kurs ishi kirish, ikkita bob, jumladan, birinchi
bobda ikkita ,ikkinchi bobda ikkita paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar
ro’yxati va ilovadan tashkil topgan.
I.BOB. Ota-onalar va tarbiyachilar o‘rtasida samarali hamkorlik
qilishning tamoillari
1.1 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida oila bilan metodik ishlarni olib borish.
Hozirgi kunda O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim vazirligi tasarrufidagi
maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni sifatli maktab ta’limiga tayyorlashga
alohida e’tibor qaratilmoqda. Buning isboti o‘laroq 2018-yilda maktabgacha ta’lim
sohasida bolalar qamrovi 34,4% ni tashkil etgan bo’lsa, bu ko‘rsatgich 2019-yil
yarim yilligi yakunida 40,5% ni tashkil etdi. Bu albatta davlat rahbarining
maktabgacha ta’lim sohasida chiqarayotgan qarorlari va e’tiborlari natijasidir. Shu
o‘rinda haqli bir savol tug‘iladi. Qanday qilib ta’lim jarayonini mushkullikdan
quvonchli jarayonga aylantirsa bo‘ladi? Shuni aytib o‘tish joizki, sifatli ta’lim
birinchi navbatda ta’lim beruvchi tarbiyachi, pedagogning kasbiy mahoratiga
bog‘liqdir. Albatta mashg‘ulotlar tarkibiga yangiliklarni kiritish, ilg’or ish uslublari
va metodlarni qo‘llash ta’lim sifatini oshirishga olib keladi. Bu esa o‘z o‘rnida
pedagogdan kasbiy mahorat talab etadi. Barchamizga ma’lumki, bola uchun birinchi
va eng mukammal tarbiyachi bu ota-onadir. Shunday ekan, oila bilan hamkorlik
masalalari, ayniqsa bola tarbiyasida otalar o‘rni muhimligiga alohida e’tibor qaratish
lozim.
Mustaqillik
yillarida
mamlakatda
ta’lim
muassasalari
faoliyatini
me’yorlantiruvchi “Ta’lim to‘g’risidagi qonun’’ qabul qilindi. Ta’lim sohasida,
jumladan uning birinchi pog‘onasi sanalmish maktabgacha ta’lim sohasida ham
katta o‘zgarishlar yuzaga keldi.
“Ta’lim to‘g‘risidagi qonun”ning 30-moddasi orqali farzandlar tarbiyasi va ularning
ta’lim olishlari, qonuniy huquqlari va manfaatlari himoyasi borasida ota-onalarning
o‘rni va javobgarligi oshirildi. Maktabgacha yoshdagi bolaning maktab ta’limiga
o‘tishi, uning hayoti, axloqi, qiziqishi va munosabatlarida jiddiy tub o‘zgarishlarni
yuzaga chiqardi. Shuning uchun maktabgacha yoshdagi bolani maktabgacha ta’lim
tashkiloti yoki oilada maktab ta’limiga tayyorlash, unga qiyin bo‘lmagan bilim,
tushuncha, ko‘nikma va malakalar bilan tanishtirish kerak bo‘ladi. Bolaga oilada
yaxshi tarbiya berish, bola hayotining dastlabki davrlaridan boshlaboq ota-ona
oldida turgan asosiy maqsad va vazifa, ya’ni ota-ona uchun ham qarz ham farzdir.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018-yil, 30-sentyabrdagi PQ-3955-son
“Maktabgacha ta’lim tizimini boshqarishni takomillashtirish chora tadbirlari
to‘g‘risida”gi qarori va O‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim vazirining
2018-yil, 21-noyabr 2-MX sonli buyrug‘i asosida maktabgacha ta’lim tashkilotlarida
kuzatuv kengashi ish boshladi.
Kuzatuv kengashi raisi ota-onalardan, kengash kotibi maktab o‘qituvchilaridan,
a’zolari Maktabgacha ta'lim tashkilotlari pedagoglari, ota-onalar, mahalla
vakillaridan tashkil topdi. Bu esa Maktabgacha ta'lim tashkilotlarini yanada ravnaq
topishi uchun ayni muddao bo‘ldi. Kuzatuv kengashi Maktabgacha ta'lim
tashkilotlarida bo‘ladigan ta’lim-tarbiya jarayoni, uning moddiy texnik bazasi,
tarbiyalanuvchilarga yaratilgan qo‘shimcha xizmat turlari, bolalarni sifatli
ovqatlantirishni, Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida joriy ta’mirlash ishlarida,
hattoki, Maktabgacha ta'lim tashkiloti rahbarini saylashda o‘z tavsiyasini berish
huquqiga ega bo‘ldi. Mahalladagi kam ta’minlangan oilalarni o‘rganib chiqib,
ularning farzandlariga Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida ta’lim-tarbiya olish
imkonini yaratdi. Bola tarbiyasida oilaning o‘rni beqiyos. Oila bolaga qattiq ta’sir
ko‘rsatadi, uni atrofdagi hayotga moslaydi. Jamiyatda esa tarbiya faqat ota-onaning
shaxsiy ishigina bo‘lib qolmasdan, balki ularning ijtimoiy burchi hamdir. Ota-
onalarni tashkiliy ishlarga jalb etish masalan, yumshoq o‘yinchoq tayyorlash, suv va
qum
bilan
o‘ynashi
uchun
o‘yinchoqlar
yasash,
maydonchalarni
ko‘kalamzorlashtirish uchun jihozlar tayyorlash muhim tadbirlardir. Bunday
tanlovlar tarbiyachining yillik ish rejasida o‘z aksini topgan bo‘lishi kerak. Tanlov
shartlarini umumiy ota-onalar yig‘ilishlarida muhokama qilish va ma’qullab olish
kerak. Faol ishtirokchi ota-onalarga tashakkurnoma e’lon qilish, bu borada buvi-yu,
bobolarning ham maslahatlariga quloq tutmoq lozim.Maktabgacha ta’lim
tashkilotining oila bilan ishlash tizimida aniq maqsad mazmun bo‘lishi kerak. Ota-
onalar bilan hamkorlik borasida avvalo erishilgan yutuq va tajribalarning natijalarini
tahlil qilib, bolaning ijobiy tomonlarini ko‘rsatib, keyin asta-sekinlik bilan ularning
xulq-atvoridagi salbiy holatlarni bartaraf etishga, tevarak-atrofga qiziqishlarini
oshirib borishga astoydil harakat qilish lozimligini uqtirish kerak. Ota-onalarni
maktabgacha ta’limga jalb etish maqsadida turli xil to‘garaklar, tadbirlar, davra
suhbatlari, savol-javob kechalari, guruhiy va umumiy ota-onalar yig‘ilishlari, ochiq
eshiklar kunini tashkil etish diqqatga sazovor holatlardir.
“Bolani qanday sevish kerak?”, “Bola hayotida kitob”, “Bugun biz nima bilan
shug‘ullandik”, “Ota-onalar burchagi”, “Maslahat va tavsiyalar”, Ko‘chma papkalar
va boshqalar”. Bundan tashqari ruhshunoslar tomonidan tashkil etilgan testlarga
murojaat etish ham foydadan holi emas. Masalan, “Biz qanday ota-onamiz?” (Test)
“Farzandimizning nihoyatda qiziquvchanligi” (Test).
Maktabga borish bola hayotidagi jiddiy o‘zgarishlar davri hisoblanadi. Mazkur davr
bilan bolaning rivojlanishida yangi bosqich boshlanadi. Bolaning oldingilardan farq
qiladigan faoliyat shakllarini o‘rganishiga to‘g‘ri keladi. Kattalar va tengdoshlar
bilan munosabatlarning boshqa uslubini o‘rnatish, fiziologik jihatdan o‘zgarishi ham
talab etiladi. Xo‘sh, maktabgacha ta’lim yoshidagi bolaning tayyorgarligi qanday
bo‘lishi kerak degan muhim savol yuzaga keladi. Bolalarni maktabga muvoffaqiyatli
o‘qishi uchun ularni fanlar bo‘yicha mazmunli tayyorgarligi muhim emas. Chunki
uni haddan ziyod yuklatish o‘qishga bo‘lgan xohishni susayishiga olib keladi.
Asosiysi, uni psixologik jihatdan maktabga tayyorgarligi, bilishga qiziqishi, o‘zini
nazorat qila olish malakalarini, kommunikativ va ijodiy qobilyatlarini, nutqini,
xotirasini, diqqatini, tafakkurini rivojlanishining ma’lum darajasini shakllantirish
lozimdir. Ko‘rib turibmizki, bolalarni maktabga tayyorlash katta yoki tayyorlov
guruhlarida emas, balki uning maktabgacha ta’lim tashkilotlariga kelgan kunidanoq
boshlanishi lozim. Agar aniqroq aytadigan bo‘lsak, uni oldinroq ham boshlash
lozim. Chunki bolaning diqqati, qiziquvchan va ba’zi bir topshiriqlarni mustaqil
qilishi qiyin bo‘lganidek, uni qisqa muddat ichida birgalikda qandaydir vazifalarni
yechishga, kelishishga o‘rgatish ham mushkul bir vazifadir. Ta’lim tashkilotlari va
oila o‘rtasida hamkorlik o‘rnatishda mudira, pedagoglar jamoasi va ota-onalar
birgalikda faol ishtirok etishlari lozim. Shundagina bola tarbiyasida kutilgan
natijalarga erishish mumkin.
Ota-onalar bilan ishlashda quyidagi alohida ish shakllaridan foydalaniladi:
suhbatlar, maslahatlar, oilalarga borish, ayrim ota-onalarni maktabgacha ta’lim
tashkilotlariga taklif etish, alohida esdaliklar va ko‘chma papkalardan foydalanish.
Bolaning uyiga borishdan ko‘zlangan maqsad oila sharoiti, bolaning oiladagi hulqi
qiziqishlari, ota-onasi va oila a’zolari bilan tanishish, shuningdek, ota-onalarni bola
tarbiyasining samarali usullari bilan tanishtirish va oilaning bola tarbiyasidagi ijobiy
tajribalarni o‘rganib, ommalashtirishdir.
Tarbiyachi bolaning uyiga tekshiruvchi sifatida emas, balki do‘st, bola tarbiyasidek
murakkab ishda yordam beruvchi sifatida borishi, oila a’zolari bilan nazokat va
xushmuomalalik bilan munosabatda bo‘lishi kerak. Tarbiyachi har bir oilaga har gall
borishidan avval o‘z oldiga aniq maqsad qo‘yishi, qaysi mavzuda suhbatlashishini
oldindan belgilab olishi lozim. Ota-onalarga beriladigan savollar puxta o‘ylangan
bo‘lishi kerak. Suhbat shunday tuzilishi kerakki, tarbiyachi bilan ota-ona bir-
birlarini yaxshi tushunishlari, ular o‘rtasida ishonchli aloqa o‘rnatilishi darkor.
Oilaga borishdan oldin tarbiyachi shu oila to‘g’risida (ota-onalarning fe’l-atvori,
oilaviy
munosabatlar,
bolaning
rivojlanish
darajasi)
to‘g’risida
ma’lum
tasavvurlarga ega bo‘lishi kerak. Tarbiyachi ota-onalar hurmati va ishonchini
qozonmoq uchun avval ota-onalarning bolaning ijobiy fazilatlari to‘g’risida fikr,
mulohazalarini bilib oladi va bolaning uyidagi hayotini qanday tashkil etish
kerakligi, unga nimalarni o‘qib, hikoya qilib berish mumkinligi, bolaning kun tartibi,
uni oila mehnatida qatnashtirish, kattalarga xurmat ruhida tarbiyalash kabi ta’lim-
tarbiya ishlari mazmuni va usullari bo‘yicha tavsiyalar beradi. Albatta,
tarbiyachining oila bilan olib boradigan ishida bolaning yoshi, imkoniyatlari, o‘ziga
xos xususiyatlari e’tiborga olinadi. Oilaga borishning maqsad va mazmuni
tarbiyachining rejasi va hisobotida, kundalik daftarida aks ettirilishi kerak.
Tarbiyachi har bir bolaning oilasiga yiligi kamida 2 marta borishi kerak. Ota-onalar
bilan olib boriladigan ishlarning mazmuni rang-barang bo‘lib, unda ayrim masalalar
birgalikda muhokama qilinishi taqozo etiladi. Masalan:
- bolalarni tarbiyalashda oilaning roli, ota-onalarning vazifasi, bolalarni maktabga
tayyorlash to‘g’risidagi qonunlar,;
- maktabgacha tarbiya tashkilotlarning yillik ish rejasi to‘g’risida ota-onalar
jamoatchiligining Bu masalalarni jamoa bo‘lib muhokama qilish uchun ota-
onalarning guruxi va umumiy majlislari, maslahatlar, konferensiyalar, ota-onalar
kechalari kabi ish shakllari jamoa ish shakllariga kiradi. Bolalarni maktabga
tayyorlashda oila alohida ahamiyat kasb etadigan maskandir. Bola tarbiyasida
oilaning barcha a’zolaridan nafaqat bolalarga nisbatan to‘g‘ri munosabatni, balki
ularning taqdiri uchun yuksak mas’uliyat hissini ham talab qiluvchi qiyin va
murakkab ishdir. Oila bolani maktabga tayyorlashda tarbiyani har tomonlama,
jumladan, ma’naviy, axloqiy, aqliy, estetik, jismoniy va mehnat tarbiyalarini
birgalikda olib borish yaxshi samara beradi. Ma’naviy tarbiyani bolaga o‘tmishda
Vatan ravnaqi, el-yurt tinchligi va farovonligi yo‘lida kurashgan xalq qahramonlari
haqidagapirib berish, davlatimizning ramziy belgilari bilan tanishtirish, mustaqillik,
Vatan haqidagi she’r va qo‘shiqlarni yod oldirish, qadriyat va an’analarimizni
o‘rgatish orqali singdirish mumkin. Oilaviy tarbiya jarayonida shaxsning bir qator
axloqiy jihatlari shakllanadiki, boshqa hech qaysi tarbiya obyektivi oiladagidek
yuqori natija bermaydi. Ularga insonparvarlik, mehr-muruvvat, rahm-shafqat,
hamdardlik, muomala madaniyati, burchi va sadoqat minnatdorchilik kabi insoniy
fazilatlar turadi. Kelajak avlodga estetik tarbiya berishda ham oilaning muhim o‘rni
bor. Oila davrasida qo‘shiqlar kuylanishi, biror ertak yoki asarni oila davrasida
o‘qish, birga spektakl, kino ko‘rish va tahlil qilish, kiyinish madaniyatini
shakllantirish, uyda gullar parvarish qilish, rasm solish va hokazolar bolani estetik
tarbiyasini
shakllantirishdagi
jihatlardir.
Ota-onalar
voyaga
yetayotgan
farzandlarining jismoniy barkamolligiga o‘ta mas’uliyat bilan qarashlari lozim.
1.2. Ota-onalar bilan olib boriladigan pedagogik kengash. Hozirgi vaqtda
o'qituvchi va ota-onalar o'rtasidagi muloqot ota-onalarning manfaatlarini va
bolalarni tarbiyalashdagi tajribasini hisobga olgan holda ishonch, muloqot, sheriklik
tamoyillariga asoslanadi. O'tmish o'qituvchilari - K. D. Ushinskiy, E. N.
Vodovozova, L. N. Tolstoy va boshqalar ota-onalarning pedagogik bilimlarni
egallashlari zarurligi, ahamiyati va maqsadga muvofiqligi haqida gapirdilar. oilaviy
ta'lim bilim va tajribani birlashtirish zarurati haqida. Maktabgacha ta'lim
tashkilotlarining o'qituvchilari zamonaviy ota-onalarga bu borada yordam berishga
chaqiriladi, garchi endi bola tarbiyasi to'g'risidagi ma'lumotlarni turli yo'llar bilan
olish mumkin. Bu davriy nashrlar, Internet va ota-onalar uchun ko'plab mashhur
adabiyotlar. Lekin faqat tarbiyachi har kuni bolalar va ota-onalar bilan muloqot
qiladi, har bir oilaning muammolari, qiyinchiliklari, shuningdek, ijobiy tajribasini
ko'radi. U ota-onalarga turli shakllarda yordam beradi. Biroq, o'qituvchilar bir qator
sabablarga ko'ra har doim ham bu faoliyatga tayyor emaslar. Va bizning bugungi
ishimiz, umid qilamanki, sizga o'quvchilarning ota-onalari bilan aloqa o'rnatish,
qiyinchiliklar va mavjud ijobiy tajribani aniqlashda amaliy yordam beradi. Birinchi
sahifa. Hissiy qulaylik muhitini yaratish.Oila pedagogikasi va uyda tarbiya fanidan
test topshiriqlarini bajarish. O'qituvchilar tomonidan ota-onalar bilan muloqot qilish
uchun zarur bo'lgan kasbiy mahorat va fazilatlarni baholash. "Maktabgacha ta'lim
tashkilot ishining bolalar bog'chasida ota-onalar va bolalar bilan ishlash uslubini
belgilaydigan xalqaro standartlarga muvofiqligi" mavzusida ota-onalarning so'rovi.
O'qituvchilar kengashi mavzusida ota-onalar uchun material tayyorlash. "Ota-onalar
bilan muloqot" amaliy mashg'ulotlar seriyasi. Maktabgacha ta'lim tashkiloti
xodimlari va ota-onalar o'rtasida hamkorlik aloqalarini shakllantirishga qaratilgan
tadbirlarni rejalashtirish va o'tkazish (dam olish, bayramlar, ko'ngilochar tadbirlar,
maslahatlar, ota-onalar yig'ilishlari).
Maktabgacha ta'lim tashkiloti rahbarining kirish so'zi. Psixologik trening"Xazina
qidirish". "Ota-onalar bilan hamkorlikni tashkil etish" mavzuli audit natijalari
bo'yicha ma'lumotnoma. Pedagogik trening "O'qituvchi va ota-onalar o'rtasidagi
muloqot darajasini baholash". "Ota-onalarni guruh hayotiga jalb qilish, ta'lim
jarayonining barcha ishtirokchilari uchun individual yondashuvni amalga oshirishga
imkon beradigan qo'shimcha imkoniyatlar yaratish vositasi sifatida" mavzusidagi
xabar. Psixologik isinish "Men o'zim bilan juda faxrlanaman". Pedagogika
ustaxonasi. Pedagogik muammolarni hal qilish. Dono fikrlar sahifasi. "Pedagogik
g'oyalar auktsioni" biznes o'yini. Direktorlar kengashining qarorini qabul qilish.
O'qituvchilar kengashining kursi Maktabgacha ta'lim muassasasi rahbarining kirish
so'zi. Qadrli hamkasblar! Pedagoglarimiz kengashimiz maktabgacha ta’lim
muassasasining yillik vazifalaridan birini hal etish, o‘zaro hamkorlikning turli
shakllarini qo‘llash orqali ota-onalarning pedagogik madaniyatini oshirish uchun
qulay shart-sharoitlarni ta’minlashga bag‘ishlangan. Dunyo doimo murakkablashib
bormoqda. Bugungi kunda bir marta ta'lim olish va mutaxassislik bo'yicha
ishlashning o'zi etarli emas. Barkamollik darajasini saqlab qolish uchun doimo
nimanidir o'rganish, hayot davomida o'z-o'zini tarbiyalash bilan shug'ullanish kerak.
Uzluksiz ta'lim zaruratga aylanib bormoqda. Zamonaviy oila tobora ko'proq turli xil
bilimlarga muhtoj: tibbiy, pedagogik, psixologik, huquqiy: pedagogik xodimlarning
faoliyati. bolalar bog'chasi jamiyatdagi o‘zgaruvchan vaziyatdan chetda qola
olmaydi. Oila bilan ishlashda ushbu muammoga zamonaviy yondashuvlarni hisobga
olish kerak. Asosiy tendentsiya - ota-onalarni hayotiy muammolarni mustaqil
ravishda hal qilishga o'rgatish. Bu "tarbiyachi - ota-ona" tizimidagi o'zgarishlarni
nazarda tutadi, undan sa'y-harakatlarni talab qiladi pedagogik xodimlar
Bu ―Oila, mahalla, maktab hamkorligi bugungi kunning ma‘naviy, ma‘rifiy,
mafkuraviy, tarbiyaviy zarurati ekanligini bildiradi. Yosh avlodni ma‘naviy-axloqiy
tarbiyalashda xalqimizning boy milliy, madaniy, tarixiy an‘analariga, urf-odatlariga
hamda umumbashariy qadriyatlarga asoslangan samarali, zamonaviy pedagogik
texnologiyaning ishlab chiqilib, amaliyotga joriy etilishi; shaxsni tarbiyalash va uni
har tomonlama kamol toptirishning ustuvorligini ta‘minlash; umumiy hamda milliy
pedagogik madaniyatni oshirish; mamlakatimiz fuqarolari orasida milliy
mafkuraviy tarbiya ishlarini takomillashtirish, Oila, mahalla, maktab hamkorligi
konsepsiyasining asosiy maqsadidir. O`zbekistonda yuz berayotgan o`zgarishlar
oila, mahalla, maktab hamkorligi yo`nalishida bola tarbiyasida oila, ota-ona,
mahalla, maktabning asosiy vazifalarini mazmunan yangilab hayotga tatbiq etishni
taqazo qiladi. O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida belgilanganidek, ―Oila
jamiyatimizning asosiy bo`g`inidir. Haqiqatan ham oila bu jamiyatni tashkil etuvchi
katta kuchdir.
Oila jamiyatning ajralmas zarur qismidir. Unda inson dunyoga keladi. Shu paytda
oila insoniyatning uzluksiz naslini davom ettiruvchi bo`lib qolaveradi. Shundan
kelib, oila ikkita ulkan ijtimoiy vazifani farzandlarni dunyoga keltirish hamda ularga
to`g`ri tarbiya berishni yo`lga qo`yish muhim ahamiyatga ega. Chunki oilada katta
yoki kichik narsa bo`lmaydi.
Hamma narsa, xatto eng oddiy bo`lib ko`ringan oilaviy munosabatlar bolaga katta
ta`sir ko`rsatadi.“Oila” deb nom olgan mo’jaz maskan umrimizga mazmun,
hayotimizga fayda beribgina qolmay, jamiyat ravnaqi, yurt taraqqiyotida ham
muhim o’rin tutadi. Ayni chog’da jamiyatning eng og’riqli nuqtasi - barobod
bo’layotgan oilalar hususida so’z borganida, begunoh farzandlar taqdiri kishini
beixtiyor tashvishga soladi. Negaki, ota-onaning ajralishidan murg’ak qalb egalari
hammadan ko’proq aziyat chekadi, ko’ngli kemtik holda ulg’ayadi. Oilasi
parokandalikka yuz tutgan shaxslarning aksariyati nosog’lom turmush kechirishga
odatlanib, jinoyatchiik ko’chasiga kirib qolishi jamiyatda o’rnatilgan odob-ahloq
qoidalariga rioya etmay huquqbuzarlik sodir etishi yoki farzandariga bee’tibor
bo’lib, nazoratsiz qoldirilishiga asosiy sabab sifatida qaralmoqda.
Yurtimizda oilaviy nizolarni, ayniqsa, ajrimlarni oldini olish maqsadida oiladagi
nizoli holatlarni avvalo oilani o’zida er-xotin, qaynona-qayniota yaqin qarindoshlar
ichida yoki mahallalarda sektor rahbarlari, huquq-tartibod idoralari, imom-xatib,
otinoyilar, mahalla faollari jalb qilgan holda nizoga barham berish, oilani asrab
qolish ishlarni mantiqiy davomi sifatida endilikda fuqarolik sudlarida ko’rilayotgan
barcha ajrim va me’ros, molk-mulk va boshqa oiladagi nizoli vaziyatlar bilan bog’liq
jarayonlar ommaviy axborot vositalari orqali xam keng yoritib borilmoqda.
Farobiy bilimidan ma’rifatli yetuk odamning obrazini tasvirlar ekan, bunday deydi:
«Har kimki ilm xikmatni o’rganmagan desa, uni yoshligidan boshlasin, sog’–
salomatligi yaxshi bo’lsin, yaxshi ahloq va odobi bo’lsin, so’zining uddasidan
chiqsin, yomon ishlardan saqlangan bo’lsin, barcha qonun – qoidalarni bilsin,
bilimdan va notiq bo’lsin, ilmli va dono kishilarni xurmat qilsin, ilm va ahli ilmdan
mol – dunyosini ayamasin, barcha real moddiy narsalar to’g’risida bilimga hega
bo’lsin». Bu fikrlardan Farobiyning ta’lim – tarbiyada yoshlarni mukammal inson
qilib tarbiyalashda xususan, aqliy – axloqiy tarbiyada aloxida e’tibor berganligi
ko’rinib turibdi, uning e’tiqodicha, bilim, ma’rifat, albatta yaxshi axloq bilan
bezatmog’i lozim, aks holda kutilgan maqsadga erishilmaydi, bola yetuk bo’lib
yetishmaydi. Ibn Sino bola tarbiyasi va tarbiya usullari haqida qimmatli fikrlarini
mbildirgan. Ibn Sino bolaning axloqiy tarbiyasi haqida bildirgan fikrlarida uy –
ro’zg’or tutish masalalari xususida ham so’z yuritadi. Bolani tarbiyalash oila ota –
onaning asosiy maqsadi va vazifasidir. O’z kamchiliklarini tuzatishga qodir bo’lgan
ota – ona tarbiyachi bo’lishi mumkin. Axloqiy tarbiyada eng muxim vositalar
bolaning nafsoniyatiga, g’ururiga tegmagan holda, yakkama – yakka suhbatga
bo’lish unga nasixat qilishdir.
Muxammad Rizo Ogahiy o’z ijodiy faoliyatini pedagogik qarashlarida nafosat
tarbiyasi ham yuqori baholanadi. Ogahiy milliy an’analarimiz mexmondo’stlikni
go’zal fazilatlardan biri hisoblaydi. Mehmonga chuqur xurmat bilan qarash,
mehmon kutish, kuzatish odobi Ogahiy ijodidan o’z ifodasini topdi, odamlarni bu
fazilatni egallashga da’vat etdi. Ogahiyning ta’kidlashicha, insonga do’st va
dushmanni ajratib olish xayotda o’z o’rnini topib olishda g’oyat muximdir. Uning
fikricha to’g’ri so’z kishilar xayotda qiyinchilik bilan yashasalarda, dunyoning
mavjudligini saqlab turadilar, mangu yashaydilar. Ogahiy ta’lim-tarbiya ilmlarni
egallash va tilni bilishda xam muxim axamiyatga molik ekanligini ta’kidlaydi.
Muxammad Rizo Ogaxiy o’z ijodiy faoliyatida binobarin yoshlarni odamlarni xalq,
vatan, jamiyat farovonligi yo’lida xizmat qilishga da’vat etdi. U do’stlikni
mehmondo’stlikni axloqiy go’zallikni ulug’ladi. Insonlarni ziyraklikka, to’g’ri
so’zli bo’lishga chorlaydi. Ogahiyning buf ikr o’gitlari hozir ham pedagogik
qadriyat sifatida qimmatlidir. Maktabgacha ta’lim tashkilotiga qamrab olinmagan
bolalar ota-onalari bilan ish yuritish shakllari. Maktabgacha ta’lim tashkilotsining
ota-onalar bilan hamkorlikdagi ishining mazmuni va usullari Mustaqil O’zbekiston
ravnaqi bugungi yosh, yangi avlodnihar tomonlama, barkamol shaxs sifatida,
shakllanishiga ko’p jihatdan bog’liqdir. Chunki mustaqil fikrlaydigan, komil, dili
pok insonlar tomonidan quriladi va mustahkamlanadi. Ota-onalarni maktabgacha
ta'lim tashkilotsida bola rivojlanishining yagona maydoniga jalb qilish muammosini
uchta yo'nalishda hal qilish mumkin: - oila bilan o'zaro munosabatlarni tashkil etish,
ularni ota-onalar bilan ishlashning yangi shakllari tizimi bilan tanishtirish bo'yicha
maktabgacha tarbiyachilar bilan ishlash; - ota-onalarning pedagogik madaniyatini
oshirish; -maktabgacha ta'lim tashkilotsi faoliyatiga ota-onalarni jalb qilish. Oila
bilan ishlashda bolalar bog'chasining asosiy vazifalari: - har bir o‘quvchining oilasi
bilan hamkorlik, ishbilarmonlik aloqalarini o‘rnatish; - bolalarni rivojlantirish va
tarbiyalash uchun sa'y-harakatlarni birlashtirish; - maktabgacha tarbiyachilar va ota-
onalar o'rtasida o'zaro tushunish, umumiy manfaatlar muhitini yaratish; - ota-
onalarning ta'lim ko'nikmalarini faollashtirish va boyitish; - o'z pedagogik
qobiliyatiga ishonchini saqlab qolish. Maktabgacha ta'lim tashkilotlari va ota-onalar
o'rtasidagi o'zaromunosabatlar tamoyillari:
1) do'stona muloqot uslubi;
2) har bir ota-onaga individual yondashish;
3) ota-onadan "yuqorida" emas, balki u bilan "birgalikda" hamkorlik qilish;
4) ota-onalarni bolalar bog'chasi faoliyatiga tayyorgarlik ko'rishva ishtirok etishga
jalb qilish.
Maktabgacha ta'lim tashkilotsi va oila o'rtasidagi o'zaro munosabatlarning yangi
tizimining afzalliklari:
- ta'lim jarayonining barcha ishtirokchilarining bolalarni rivojlantirish va
tarbiyalashda birgalikda ishlashga ijobiy hissiy munosabati;
- har bir tarbiyalanuvchining individualligini hisobgaolish;
- ota-onalarga bolani rivojlantirish va tarbiyalashda yo'nalish tanlashda yordam
berish;
- oila ichidagi aloqalarni, ota-onalar o'rtasidagi hissiy muloqotni mustahkamlash;
- maktabgacha ta'lim tashkilotlarida va oilada bolani rivojlantirish va
tarbiyalashning yagona dasturini amalga oshirish imkoniyati;
- oila turini va oilaviy munosabatlar uslubini hisobga olish imkoniyati;
- ota-onalar uchun bolalar bog'chasining ochiqligi va foydalanish imkoniyati; -
bolalarni rivojlantirish va tarbiyalashda o'qituvchilar va ota-onalarning hamkorligi;
- rivojlanayotgan muhitni yaratishda ota-onalarning ishtiroki;
- bolani rivojlantirish, o'qitish va tarbiyalashdagi muammolarni aniqlash. Oila bilan
ishlashda maktabgacha ta'lim tashkilotsining vazifalari:
1) onalarni maktabgacha ta'lim tashkilotsidagi ta'lim jarayonining mazmuni va
metodikasi bilan tanishtirish;
2) ota-onalarning psixologik-pedagogik ta'li
3) ota-onalarni bolalar bilan birgalikdagi faoliyatga jalb qilish;
4) ayniqsa muhtoj oilalarga bolalarni tarbiyalashda yordam berish;
5) ota-onalarning bolalar bog'chasining ijtimoiy sheriklari bilan o'zaro munosabati;
6) ota-onalarning tashkilot mutaxassislari bilan yaqin aloqasi.
Oila bilan ishlash jarayonida maktabgacha ta'lim tashkilotsi oilaviy tarbiya
an'analarini qayta tiklash, ota-onalar, bolalar va o'qituvchilarni qiziqish va sevimli
mashg'ulotlar birlashmalariga jalb qilish, oilaviy bo'sh vaqtni birgalikda tashkil etish
bilan bog'liq muammolarni hal qiladi. Ijtimoiy muhofazaga muhtoj bo‘lgan ota-
onalar bilan ishlash.
II.BOB. Maktabgacha ta‘lim tashkilotlari va oilada samarali
hamkorlik qilish tamoillari.
2.1 Maktabgacha ta‘lim tashkilotlarida oila bilan olib boriladigan ishlar
mazmun. Oila va bolalar bog'chasi bizning kelajagimizning asosini tashkil etadigan
ikkita jamoat institutidir, lekin ko'pincha ular bir-birini tinglash va tushunish uchun
har doim ham o'zaro tushunish, xushmuomalalik, sabr-toqatga ega bo'lmaydilar.
Oila va bolalar bog'chasi o'rtasidagi tushunmovchilik bolaga ko'proq bog'liq. Hech
kimga sir emaski, ko'pgina ota-onalar faqat bolaning ovqatlanishi bilan qiziqishadi,
ular bolalar bog'chasi bu ota-onalar ish paytida faqat bolalarni boqadigan joy deb
hisoblashadi. Shu sababli biz, o'qituvchilar, ko'pincha ota-onalar bilan aloqa qilishda
katta qiyinchiliklarga duch kelamiz. Maktabgacha ta'lim tashkilotsining oila bilan
hamkorligi turli shakllarda amalga oshiriladi. Ushbu shakllar an'anaviy (ota-onalar
yig'ilishi, ota-onalar uchun maslahat) va noan'anaviy (ota-onalar bilan davra suhbati,
oilaviy klublar) bo'linadi. Oila bilan hamkorlikda maktabgacha ta'lim tashkilotsi
o'qituvchilari va ota-onalar maktabgacha yoshdagi bolani tarbiyalashning yagona
tizimini ta'minlaydi. Agar o'qituvchilar va ota-onalarning sa'y-harakatlari bir-biridan
mustaqil ravishda amalga oshirilsa va ikkala tomon bir-birining rejalari va
niyatlaridan bexabar bo'lib qolsa, bolani tarbiyalash uchun yagona maydonni
yaratish mumkin emas. Shuning uchun maktabgacha ta'lim tashkilotsining oila bilan
hamkorligi har qanday umumiy biznesda, birgalikdagi harakatlarda, bolalarni
tarbiyalash jarayonida zarurdir. Maktabgacha ta’lim tashkilotsining oila bilan
hamkorligi turli shakllarda amalga oshiriladi. Ushbu shakllar an'anaviy (otaonalar
yig'ilishi, ota-onalar uchun maslahat) va noan'anaviy (ota-onalar bilan davra suhbati,
oilaviy klublar) bo'linadi. Bog'cha o'qituvchilari, metodistlari, bolalar bog'chasining
boshlig'i va boshqa mutaxassislari ushbu ishning mazmuni va shakllarini doimiy
ravishda takomillashtirib boradilar, maktabgacha ta'lim tashkilotsida va oilada
bolaga tarbiyaviy ta'sirning organik uyg'unligiga erishishga, har tomonlama
rivojlanishini ta'minlashga intilishadi. Bola yashab turgan oilani o’rganish ota-
onalar bilan yaqin aloqa o’rnatish va ularga yordam, maslahatlar berishning samarali
yo’llaridan biridir. Tarbiyachi oilaga tekshiruvchi sifatida emas maslahatchi, do’st
va bola tarbiyasiga yordam
beruvchi shaxs sifatida boradi. Tarbiyachining oilaga borishidan asosiy maqsad bola
yashayotgan sharoitni ko’rish va zarur bo’lsa ota-onalarga yordam ko’rsatishdir.
Oilani borib ko’rish va ota-onalar bilan suhbatlashish katta pedagogik odat bilan
o’tkazilishi kerak. Ota-onalar bilan suhbatda bolaning eng yaxshi tomonlarini ochib
berilsa, ota-onalarning tarbiyachiga bo’lgan hurmati va ishonchi ortadi. Tarbiyachi
bolaning uyida ko’rganlarini qayd qilish bilan bir qatorda ularni tahlil qiladi, ota-
onalar majlislarida oilaviy tarbiyadagi ijobiy va salbiy tomonlar haqida gapiradi.
Ularga o’zining maslahatlarini beradi. Oila tarbiyasidagi ijobiy ishlarni ota-onalar
uchun tashkil etilgan testlarda aks ettirish ham mumkin. Oilani borib ko’rgandagi
taassurotlarini tarbiyaviy ishlarni hisobga olish ustuniga yozib qo’yishi kerak.
Oilaga kamida yiliga 2 marta borib ko’riladi tarbiyachining oilaga borishi ota-
onalarda pedagogik madaniyatni oshiradi.
Ota-onalar yig'ilishlari guruh va umumiy (butun tashkilotning ota-onalari uchun)
o'tkaziladi. Umumiy yig'ilishlar yiliga 2-3 marta tashkil etiladi. Ularda yangi o'quv
yili uchun vazifalar, o'quv-tarbiya ishlari natijalari, jismoniy tarbiya masalalari va
yozgi dam olish davri muammolari va boshqalar muhokama qilinadi. Umumiy
yig'ilishga shifokor, huquqshunos, bolalar yozuvchisini taklif qilishingiz mumkin.
Ota-onalar ishtirok etishi kutiladi. Guruh yig'ilishlari har 2-3 oyda bir marta
o'tkaziladi. Muhokama uchun 2-3 ta. masala ishlab chiqiladi (bitta savol o'qituvchi
tomonidan tayyorlanadi, qolganlari uchun ota-onalar yoki mutaxassislardan biri
taklif qilinishi mumkin). Har yili bitta uchrashuvni bolalarni tarbiyalashda oilaviy
tajribani muhokama qilish bag'ishlash tavsiya etiladi. Ushbu guruh uchun dolzarb
bo'lgan mavzu tanlanadi, masalan, "Nega bizning bolalarimiz ishlashni
yoqtirmaydilar?", "Bolalarda kitobga qiziqishni qanday oshirish kerak", "TV -
bolalarni tarbiyalashda do'stmi yoki dushmanmi?" mavzulari tanlanishi mumkin.
Ota-onalarning guruh yig'ilishlarida ota-onalar ma'lum yoshdagi bolalarni bog'cha
va oilada tarbiyalashning mazmuni, vazifalari va usullari bilan tanishtiriladi. Yiliga
3-4 marta 1,5 soat davom etadigan uchrashuv o'tkazish tavsiya etiladi. Ota-onalar
bilan shaxsiy suhbatlar: ertalabki qabulda, kechki kuzatish paytida o`tkaziladi. Bu
shaklni ota-onalar bilan pedagogik suhbatlar ham deyishimiz mumkin. Ota-onalarga
muayyan ta'lim masalasida o'z vaqtida yordam ko'rsatish uchun suhbatlar
o`tkaziladi. Suhbatlar ham individual, ham guruh shaklida olib boriladi. Ikkala
holatda ham maqsad aniq belgilangan: nimani aniqlash kerak, qanday yordam
berishimiz mumkin. Suhbat mazmuni ixcham, ota-onalar uchun mazmunli bo‘lib,
suhbatdoshlarni gapirishga undaydigan tarzda taqdim etiladi. O'qituvchi nafaqat
gapirish, balki ota-onalarni tinglash, ularning qiziqishini, xayrixohligini bildira
olishi kerak. Suhbatlar jarayonida ota-onalarga maslahatlar ham berish mumkin.
Maslahatlashuvlar odatda, alohida yoki ota-onalarning kichik guruhi uchun
o'tkaziladigan maslahatlar tizimi tuziladi. Guruh maslahatlariga bir xil
muammolarga ega bo'lgan yoki aksincha, ta'limda muvaffaqiyat qozongan turli
guruhlarning ota-onalari (injiq bolalar; rasm chizish, musiqa qobiliyatlari aniq
bo'lgan bolalar) taklif qilinishi mumkin. Maslahatlashuvning maqsadlari - otaonalar
tomonidan ma'lum bilim va ko'nikmalarni o'zlashtirish; muammolarni hal qilishda
yordam berish. Maslahatlashuv shakllari har xil (mutaxassisning malakali
ma’ruzasi, so‘ngra muhokama; konsultatsiyaga taklif qilinganlarning barchasi
tomonidan oldindan o‘qilgan maqola muhokamasi; amaliy dars, masalan, “She’rni
qanday o‘rgatish kerak” mavzusida. bolalar bilan").
Maktabgacha yoshdagi farzadini tarbiyalayotgan ota-onalarga tavsiyalar:
- Farzandlaringiz qandaydir harakatlarni bajarayotgan bo’lsa, u bilan suhbatni
boshlab, uning xatti-harakatlariga izoh bering.
- Farzandingiz bilan muloyim, tinchlantiruvchn, tetiklashtiruvchi oxangda
gaplashing.
- Agar farzandingiz siz bilan suhbatlashayotgan bo’lsa, uni diqqat-e’tibor hamda
hamdardlik bilan eshiting.
- Bolaga nisbatan aniq va qat’iy talab ko’ying.
- Kichkintoy bilan qisqa jumlalar yordamida gaplashing
- Bola bilan bo’ladigan suhbat davomida iloji boricha ko’proq narsalarning nomini
aytishga harakat qiling
- Sizning bolaga qaratilgan tushuntirishlaringiz sodda va tushunarli bo’lsin.
- Bola bilan suhbatda sabr-toqatli bo’ling.
- Boladagi savol berishga bo’lgan intilishni ko’llab-quvvatlang.
- Biron bir ishni yaxshi bajarganda bolani taqdirlash uchun maqtash va o’pib
qo’yishdan tortinmang.
- Kichkintoyingizdagi turli narsalarga bo’lgan qiziqishni rag’batlantiring.
- Farzandingizga boshqa bolalar bilan birga o’ynash imkoniyatini yaratishga harakat
qiling.
- Farzandingiz yangi taassurotlarga ega bo’lishi va ular to’g’risida so’zlab berishi
haqida qayg’uring.
- Kichkintoyingiz bilan birgalikda sayr qiling, xatto ovqatni ham u bilan birga
pishiring, har bir bajarayotgan ishingizda farzandingiz "sizga yordam berishini"
tashkil qiling.
- Farzandingiz o’z ism-sharifini bilib olishiga ko’maklashing.
- Agar bolangiz mashinachalarni, kemachilar yoki turli xil saqich kog’ozlarni va x.k.
yig’ishga kirishgan bo’lsa, bu ishni u bilan birgalikda bajarishga, unga yoqadigan
narsalarga nisbatan qiziqish uyg’otishga harakat qiling.
- Farzandingiz bilan birga muzey, ko’rgazma, kutubxonalarga tashrif buyuring.
- Xazil-mutoyiba xissini yo’qotmang.
- Bolangiz bilgan turli o’yinlarni o’ynang. Farzandingiz biror narsani gapirib
berayotganida uning gapini bo’lmang, bolangiz fikrini tugatmasdanoq "bo’ldi
tushundim" deb to’xtatmang. U gapirayotgan gapga qiziqish bilan qarang.
- Bola bajara olmaydigan ishni qilishga uni majbur qilmang.
- Boladan birdaniga ko’p narsa talab kilmang. Dastlab uni mustakil ravishda
o’yinchoqlari yoki o’z xonasini tartibga solishga o’rgating.
- "Unaqa emas, mana bunaqa qiling", - deb bolani xadeb to’g’irlayverish yaramaydi.
- "Yo’k, bu qizil emas" degandan ko’ra "bu ko’k" deyish yaxshiroq.
- Bolani boshqa odamlar orasida tanqid qilmang.
- Bolaga nisbatan xaddan tashqari ko’p qonun-qoidalar o’rnatmang. U sizga
umuman e’tibor bermasdan qo’yyadi.
- Boladagi o’zgarishlar, ya’ni uning oldinga siljishi va yutuqlari ko’ngildidek
emasligi uchun xaddan tashqari tashvishlanmang.
- Farzandlaringizni boshqa bolalar - aka-ukalaringiz, qo’ni-qo’shnilar, tanish-bilish
va qarindoshlaringizning farzandlari bilan solishtirmang.
Ota-onalar va tarbiyachilar o’rtasida samarali hamkorlik qilishning tamoyillari:
- Ota - ona va tarbiyachi o’rtasida o’zaro hurmat
- Ota - onalar va tarbiyachi - bog’cha o’rtasida bo’ladigan muloqatning kelishilgan
usulini boshidan belgilab olish kerak
- Yaqin aloqalarni saqlab turshn uchun, o’zaro kelishgan holda davomli
uchrashuvlar tashkil qilish.
- Ota-onalarning tajribasidan kelib chiqib, ularni xona - bog’chadagi turli.
mashg’ulotlarga jalb etilishi ta’minlash. Oilalardagi madaniy xilma-xillikni xurmat
qilib, mashg’ulotlar va bog’cha tadbirlari orqali xilma-xillikni targ’ib qilish.
- Oila va. bolaning. kuchli tomonlariga diqqatni qaratish.
- Ota-onalar va tarbiyachi o’rtasida bola va oilaga tegishli axborot almashilganda,
qatьiy ishonchga amal qilish. Hamkorlik qilishda ishonch juda muhim hisoblanadi
Muhim ma’lumotlar:
- Bolaga ota-onasining tashqi ko’rinishi, ularning ayrim fazilatlari va kasalliklari
irsiy meros bo’lib o’tishi mumkin. Ammo bolaning rivojlanishi atrof. muhit va
tarbiyaning kuchli ta’siri ostida bo’ladi.
- Motsart uch yoshligida birinchi kontsertini berganda, ko’p kishilar “U tug’ma
daxo” deyishgandi. Ammo Motsart yoshligining taxlili shuni ko’rsatadiki, uning
otasi o’g’liga nisbatan juda e’tiborli bo’lib, uning kelajakda ko’zga ko’rinarli.
musiqachi bo’lib yetishishini juda istagan. Garchi Motsartning musiqiy qobiliyati
barvaqt namoyon bo’lgan bo’lsa ham, u tug’ma daxo bo’lmaganligi haqiqatga
yaqinroq. Uning qobiliyati yoshligidan zarur muhitni yaratgani va a’lo ta’limtarbiya
ta’sirida rivojlandi. Aksincha, bolaning tabiiy qobiliyatlari rivojlantirishga. ko’mak
bermaydigan muhitda yashashi uning muvaffaqiyatiga erishish imkoniyatini
kamaytiradi.
2.2 Ota-onalarni taʼlimga jallb etish strategiyalari. Maktabgacha ta'lim
tashkilotlarida
moddiy-texnik
bazasi
mustahkamlanmoqda
va
tarmog'i
kengaytirilmoqda. 2018 yilda ta'mirlanayotgan maktabgacha ta'lim tashkilotlari soni
2017 yildagiga nisbatan qariyb 3 barobarga (105 taga nisbatan 298 ta), yangi qurilish
obektlari soni esa 2 tadan 40 taga oshdi;
Nodavlat maktabgacha ta'lim tashkilotlari tarmog'i kengaymoqda, ularning soni 568
taga yetdi;
Davlat-xususiy sektor sherikchiligi tamoyili asosida tashkil etilgan maktabgacha
ta'lim tashkilotlari soni jadal ortmoqda - bugungi kungacha davlat-xususiy sektor
sherikchiligiga doir 741 ta kelishuv imzolandi;
Pedagoglar va tarbiyachilar malakasini oshirish ishlari o'tkazilmoqda. 2018 yilda 9
mingdan ziyod xodim qayta tayyorlandi;
"Bolani maktabgacha ta'lim tashkilotlariga navbatga qo'yish" interaktiv xizmati
yo'lga qo'yildi;
Maktabgacha ta'lim pedagoglari bazaviy tarif stavkalari 2 barobarga oshirildi;
Hisobotlar hajmi sezilarli darajada qisqartirildi;
Maktabgacha ta'lim boshqaruvi axborot tizimi joriy etildi;
Maktabgacha ta'lim tashkilotlari bilan ota - onalarning bir-biriga bog'liq jihatlar;
Maktabgacha ta'lim tashkilotlari bilan ota-onalar burchlari va vazifalari, maqsadi
bir-biriga o'xshaydi. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarining asosy maqsadi bolalarni
o'qitish, tarbiyalash, qarab turish va parvarish qilish jarayonida paydo bo'ladigan
tomonlarning huquqlari, majburiyatlari va javobgarligini sezishlari amalga
oshiruvchi ta'lim - tarbiya jarayonini olib borishdan iborat boisa, ota-ona bolalarni
ma'naviy barkamol qilib shakllant-irishdagi asoslarni hosil qilishda maktabgacha
ta'lim tashkilotlaridan samarali foydalanish va bola aqliy kamolotini ma'naviy
kamolot bilan uyg'un holda rivojlantirishga erishishdir. Bolalarning Maktabgacha
ta'lim tashkilotidagi hayot kechirishini tashkil etishda faol ishtirok etish. Bolalarning
jismoniy va ruhiy sog'lig'i uchun g'amxo'rlik qilish.Maktabgacha ta'lim esa ustaviga
muvofiq bo'lgan zarur shart-sharoitlarni ta'minlaydi. Bolalar hayotini muhofaza
qilish va sog'lig'ini mustahkamlashga doimo g'amxo'rlik qilishdir. Bola shaxsini
shakllantirish,
bilimga
qiziqishini
rivojlantirishdir.
Maktabgacha
ta'lim
tashkilotlarida bolaning intellektual, shaxsiy va jismoniy rivojlanishini ta'minlanadi.
Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida bolalarning sog'lig'ini nazorat qilib boriladi.
Bolalarni milliy ma'naviyat va umuminsoniy qadriyatlar bilan. tanishtiriladi.
Bolalarni turli tahdidlarga qarshi kurasha olishga tayyorlanadi. Bolalarni odobli va
tartibli kiyinishga o^gatiladi. BolalaTdagi salomlashish va ovqatlanishini odatdagi
holga kiritiladi. Bolalarni huгmat qilish me'yoгlaгiga е'йЫг beгiladi. Ulaг qalbidagi
ezgulik umg'lami undiгib, o'stiгib, Ulaгga mehг va muhabbat hamda muгuvvat
ko'гsat-isЫarning mazmun - mohiyatini anglatiladi. "Odam savdosi" yomon illat
ekanligi haqida bolalar ongiga chuqur tushuncha shakllantiгiladi. Unga mubtalo
bo'lganlaming oqibati ayanchli bo'lishi haqida bolala^a tushuntiгiladi. Maktabgacha
ta’lim tashkiloti xodimlarining bolalaг uchun ibгat - namuna bo'ladi. Turii
гag'batlantiгuvchi omil va pedagogik usullardan foydalangan holda bolalar jamoasi
ishtirok-ida ularning qatnasha olishlariga qiziqish va faoliyatlarini oshir-ish bo'yicha
xohish uyg'otish va unga sharait ta'minlaydi.Ko'pchilik bolalarni ulami shaxsiy
xususiyatlari va qiziq-ishlariga mos holda faoliyatga jalb qilinadi.
Xulosa
Xulosa qilib shuni aytish kerakki oilalar bilan muloqotga kirishish jarayonini
boshlash bolalar maktabgacha ta’lim tashkilotiga borishni boshlashlaridan avvalroq
amalga oshirilishi muhimdir va bu muloqot tarbiyalanuvchilar boshlang’ich ta’lim
olishga o’tkazilgunga qadar davom etishi lozim. Biz ularga qanday ma’lumotlar
kerak ekanligini, ular bizdan aniqlashi kerak. Oila bilan samarali hamkorlik qilish
uchun ,bittagina istakning o’zi yetarli emas. Guruh tarbiyachilari va ota-onalarning
o’zaro munosabatlaridagi asosiy nuqta oilani o’rganishdir. Oilada bolani
tarbiyalashning o’ziga xos xususiyatlarini o’rganish juda qiyin. Odatda, buning
uchun kuzatuvlar, anketalar va suhbatlar qo’llaniladi. Ota-onalar va
tarbiyachilarning birgalikdagi faoliyati bizga bolalarni tarbiyalashda mavjud
muammolarni birgalikda aniqlash va ularni hal qilish imkonini beradi, o‘rnida shuni
ta’kidlash joizki, bolani maktab ta’limiga tayyorlashda Maktabgacha ta'lim
tashkiloti, maktab, mahalla, oila hamkorligi to‘g‘ri yo‘lga qo‘yilsa, ta’lim tarbiya
sifati va samaradorligiga erishish va oldimizga qo‘ygan maqsadni amalga oshirishda
muhim ahamiyat kasb etadi.
Shu maqsadda mahallalar qoshidagi yoshlar va voyaga yetmaganlar bilan ishlash
komissiyasi, ota-onalar va pedagog xodimlar bilan har oyda tuman ichki ishlar
bo‘limi xodimlari ishtirokida davra suhbatlari tashkil etilishi ham yaxshi samara
beradi. Bundan tashqari, komissiya a’zolari Internet kafe va kompyuter
o‘yinxonalarida vaqt o‘tkazib, dars qoldirayotgan o‘quvchilarning ota-onalari bilan
suhbatlashishlari ham muhim ahamiyatga molik. Mahalla guzarlarida o‘smir
bolalarning bo‘sh vaqtlarini turli to‘garaklar bilan band etish ham yaxshi samara
beradi. Mahallalarda olib boriladigan mazkur tadbirlardan ko‘zlangan asosiy
maqsad o‘sib kelayotgan avlodni kamolga yetkazish, oila-mahalla-maktab
hamkorligini ta’minlash va yanada kuchaytirishdan iborat.
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.Sh.M.Mirziyoyev. “Yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi ”. -Toshkent:
“O’zbekiston”, 2022.
2. O‘zbekiston Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni. Т., «O‘zbekiston»,
2020-yil 23-sentabr.
3. “Maktabgacha ta’lim va tarbiya to’g’risida” O‘zbekiston Respublikasi qonuni
595-sonli qonun.2019-22-oktyabr.
4. Vazirlar Maxkamasining 2020yil 22-dekabrdagi 802-sonli qarori Maktabgacha
ta’lim va tarbiyaning davlat standarti
5. “Maktabgacha ta'lim tizimi boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora tadbirlari
to‘g‘risida”. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-sentyabrdagi PF-
5198-sonli Farmoni.
6. “2017-2021-yillarda maktabgacha ta'lim tizimini yanada takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida”. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 29-
dekabrdagi PQ-2707-sonli Qarori.
7. “Maktabgacha ta'lim tizimini tubdan takomillashtirish chora-tadbirlari
to‘g‘risida”. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 9-sentyabrdagi PQ-
3261-sonli Qarori.
8. 2019 yil 13 maydagi “Maktabgacha ta’lim tashkilotlari faoliyatini yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi 391-sonli Qarori
9. “Ilk qadam” davlat o’quv dasturi Toshkent 2022-yil
10. “Ilm yo’li” variativ dastur Toshkent – 2019
11. Bekboyeva N.U, Yangiboyeva R., “Matematika” Toshkent “O’qituvchi”
“Boshlang’ich ta’lim jurnali” 208-2019 yil, 7-8-12 sonlar
12. Esonova M. A., Maktabgacha pedagogika, O’quv qo’llanma Toshkent 2022-yil
13.
Fayzullayev
Sh.
BOLALARNI
MAKTABGA
TAYYORLASH
METODIKASI(maktabgacha ta’lim yo‘nalishi talabalari uchun) o’quv qo’llanma.
Samarkand,SamDU nashri,2020.-140bet.
14. Fayzullayev SH. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni maktabga
tayyorlash bo’yicha innovatsion faoliyatga yo’naltirish (Uslubiy qo’llanma).
Samarqand, SAMDU nashri, 2020. – 100 bet.
15..G’afforova T “Boshlang’ich ta’limda zamonaviy pedagogik texnologiyalar”
16. Qodirova F.R., Toshpo`latova Sh.Q., Kayumova N.M., 17.A`zamova M.N.
“Maktabgacha pedagogika” 5111800-
18. Maktabgacha ta`lim bakalavriat ta`lim yo`nalishi talabalari uchun darslik.
Toshkent-2019
18. R.Mavlonova, N.Rahmonqulova, B.Normurodova, K.Matnazarova. Tarbiyaviy
ishlar metodikasi. Darslik. 2018-yil. TDPU Riziografida nashr qilingan.
19.Nazirova Guzal Malikovna. Maktabgacha ta`lim muassasalarida pedagogik
jarayonlarni takomillashtirish. T.: 2019 y.
20. Rahimov SH. Asosiy vazifa – bolalarni ta`limga qamrab olish.// “Maktabgacha
ta`lim` jurnali, 3-son, 2017, 2 bet.
2. To`ychiyeva Inoyatxon Ibragimovna. Maktabgacha ta`lim tashkilotlarida
tayyorlov guruxi bolalarning fikrlash faolligini rivojlantirish
T.: 2020 y.