MAKTABGACHA TAʼLIM TASHKILOTLARIDA OʻYIN FAOLIYATLARINI OLIB BORILISH METODLARI (Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida Kogniktiv rivojlantirishning samarali jihatlari, Kogniktiv rivojlantirishning oʻyin faoliyatidagi ahamiyati)
Yuklangan vaqt
2024-04-26
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
24
Faytl hajmi
145,5 KB
MAVZU:
MAKTABGACHA TAʼLIM TASHKILOTLARIDA OʻYIN
FAOLIYATLARINI OLIB BORILISH METODLARI
KURS ISHI
Ilmiybaza.uz
1
MUNDARIJA
KIRISH.............................................................................
I.BOB. Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida Kogniktiv rivojlantirishning
samarali jihatlari............................................................................
1.1 Kogniktiv- rivojlantirish haqida tushuncha.....................................
1.2 Kogniktiv rivojlantirishning oʻyin faoliyatidagi ahamiyati...........
II.BOB. Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida oʻyin faoliyatlarini olib borilish
va metodlari..,..,...................................
2.1 Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida oʻyin ijodkorligini tashkil etish jarayon
metodlari............................................................................................
2.2 Kogniktiv rivojlantirishda oʻyin ijodkorligi faoliyatini turlari.............
Ilovalar..,....................................................
XULOSA..................................................................................................
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI.....................................
Ilmiybaza.uz
2
KIRISH
"Agar mendan sizni nima qiynaydi, deb so'rasangiz, farzandlarimizning ta'lim
va tarbiyasi deb javob beraman. Biz kimmiz, qanday ulug' zotlarning avlodimiz,
degan davat ularning qalbida doimo aks-sado berib, o'zligiga sodiq qolishga
undab tursin. Bunga nimaning hisobidan erishamiz? Tarbiya faqat tarbiya
hisobidan.
O'zbekiston Respublikasi Prezidenti
Sh.M.Mirziyoyev.
Mavzuning dolzarbligi. Ma'lumki Maktabgacha ta'lim Ta'lim tizimining eng
boshlang'ich
bo'g'ini
hisoblanadi.
Maktabgacha
talim
tizimini
yanada
takomillashtirish, bolalarning sifatli maktabgacha ta'limdan teng foydalanishini
ta'minlash, maktabgacha talim xizmatlarining nodavlat sektorini rivojlantirish
maqsadida,
shuningdek,
O'zbekiston
Respublikasi
Prezidenti
Shavkat
Miromonovich Mirziyoyevning 2019 yil 8-maydagi Maktabgacha talim tizimini
boshqarishni takomillashtirish chora-tadbirlari to'g'risidagi PQ--4312 son qaroriga
muvofiq O'zbekiston Respublikasi maktabgacha talim tizimini 2030 yilgacha
rivojlantirish konsepsiyasi qabul qilindi. Bu chiqarilayotgan Qaror va Farmonlar
oʻz navbatida intellektual, barkamol avlodni tarbiyalashga xizmat qiladi. Ushbu
farmon va qarorlar maktabgacha taʼlim tizimi moddiy-texnik bazasini
mustahkamlash, ularni malakali pedagog va tarbiyachilar bilan taʼminlash,
bolalarni maktab taʼlimiga tayyorlash darajasini tubdan yaxshilash, taʼlim-tarbiya
jarayoniga zamonaviy taʼlim dasturlari va texnologiyalarini tatbiq etish,
farzandlarimizni har tomonlama intellektual, axloqiy, estetik va jismoniy
rivojlantirish uchun shart- sharoitlar yaratish kabi dolzarb masalalarni hal etishda
alohida ahamiyat kasb etmoqda. Bu muhim vazifalarni hal etish bugungi kunda
Ilmiybaza.uz
3
maktabgacha taʼlim tashkilotlarida taʼlim-tarbiya jarayonini takomillashtirish, shu
bilan bir qatorda bolalarning ijodiy faoliyatini to'g'ri tashkil etish va
loyihalashtirish asosiy vazifalardan ekanligini koʻrsatadi hamda tanlangan
mavzuning dolzarbligini aniqlaydi. Shuni alohida taʼkidlash lozimki, maktabgacha
taʼlim tashkilotlarida bolalarning ijodiy faoliyatini tashkil etish vosita va usullarini
ilmiy jihatdan ishlab chiqish hamda amaliyotga joriy etish asosiy vazifalardan biri
boʻlib, mashgʻulot samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Hozirgi zamon
didaktikasi va metodikasida bu borada zamonaviy oʻqitish texnologiyalaridan
foydalanish muammosi koʻpincha taʼlim uzviyligini taʼminlashning muhim omili
sifatida qaralmoqda. Maktabgacha yoshdagi bolada bilish jarayoni ijodiy faoliyat
natijasida yuz beradi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning Badiiy-estetik
qobiliyatlarini shakllantirishda Ijodiy faoliyatning roli juda beqiyos hisoblanadi.
Bolaning berilgan topshiriqni bajarish jarayonida izlanishi, ijodiy faoliyati
namoyon bo‘lishi uchun aniq buGboardga xush kelibsiz. Nusxa olingan har qanday
matn bu yerga saqlanadi. maqsadga yo‘naltirilgan, rejalashtirilgan, meʼyor va
mezonlarga ega bo‘lgan, o‘z-o‘zini anglagan faoliyat zaruriyati seziladi. Bu esa
bolada atrof-olam obʼektlari va ular haqidagi bilimlarni o‘zlashtirish; taʼlim
samaradorligini vujudga keltirish, faoliyatning avvalgi turlariga tayanishni taqozo
etadi. Xususan, “Shaxsdagi ijodkorlik xususiyatlarini qanday tarbiyalash
mumkin?”- degan dolzarb muammo bugun paydo bo‘lmagan. Azal-azaldan
ijodkorlikning boshlanishi bo‘lgan insondagi ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish
masalasi bevosita bolalar taʼlim-tarbiyasi bilan shug‘ullanuvchi pedagoglarni ham,
tadqiqotchilarni ham hozirgi davrgacha qiziqtirib keladi. Taʼlim va tarbiya,
shaxsning jamiyatda shakllanishi, qobiliyatlarni rivojlantirish hanuzgacha
pedagogikaning eng dolzarb masalasi bo‘lib qolmoqda. Maktabgacha yoshdagi
bolalarda ijodiy faollikni shaklantirish texnologiyasini ishlab chiqish muammosi
ko‘p qirrali pedagogik- psixologik ijtimoiy vazifalardan biri bo‘lib, jamiyat
ijtimoiy rivojlanishi va taraqqiyoti uchun dolzarb vazifalardan biridir Turli xil
Ilmiybaza.uz
4
tasviriy materiallar bolalarning idroki va g'oyalarini boyitadi, ularning tasviriy
san'at, tasviriy faoliyat haqidagi bilimlarini kengaytirishga yordam beradi, ular
uchun uni yanada jozibali va qiziqarli qiladi va turli xil materiallarni
o'zlashtirganda, bolalar o'ziga xos uslubni shakllantiradilar. Shuning uchun ushbu
mavzu hozirgi kunda dolzarb hisoblanganligi uchun kurs ishimiz mavzusini
"Maktabgacha yoshdagi bolalarning ijodiy faoliyatini tashkil qilish va
loyihalashtirish texnologiyasi" deb tanlab oldik.
Kurs ishining maqsadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning ijodiy faoliyatini
to'g'ri tashkil qilish va loyihalashtirishning qanchalik muhim ekanligini o'rganish.
Kurs ishining predmeti. Maktabgacha yoshdagi bolalarning ijodiy faoliyatini
qanday tashkil qilinishini va loyihalashtirilishini o'rganish.
Kurs ishining obyekti. Mazkur kurs ishining obyekti sifatida maktabgacha
yoshdagi bolalarning ijodiy faoliyatini tashkil qilish va loyihalashtirish jarayonidan
foydalanildi.
Kurs ishining nazariy va amaliy ahamiyati. Maktabgacha yoshdagi bolalarning
ijodiy faoliyatini to'g'ri tashkil qilish qanchalik muhim ekanligini o'rganib chiqildi
va ushbu sohani rivojlantish uchun bir necha amaliy metodlar tavsiya etiladi.
Kurs ishining vazifalari. Har qanday masalani yoki ishni bajarish uchun ma’lum
bir reja tuziladi va shu reja asosida amalga oshiriladi.
Mazkur kurs ishimizning oldiga qo’yilgan maqsadiga erishish uchun quyidagi
vazifalarni reja asosida bajarishga asosiy e’tibor qaratildi:
-
mazkur kurs ishi hozirgi kunda dolzarb mavzulardan biri ekanligini hayotiy
dalillar orqali isbotlash va mavzuning ilmiy-nazariy ahamiyatini asoslab berish;
-
ushbu mavzu yuzasidan olib borilayotgan tadqiqotning asosiy maqsadi va
uning oldiga qo’yilgan vazifalarini aniqlash;
-
mazkur tadqiqot mavzusining oldin o’rganilganlik darajasini aniqlash va
hozirgi kunda qay darajada o’rganilganligini tahlil qilish;
Ilmiybaza.uz
5
Ishni bajarishdan asosiy maqsad uning oldiga qo’yilgan vazifalarni aniqlab olish va
amalga oshirish.
Kurs ishining tuzilishi. Ushbu kurs ishi kirish, ikkita bob, jumladan, birinchi
bobda ikkita ,ikkinchi bobda ikkita paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar
ro’yxati va ilovadan tashkil topgan.
I.BOB. Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida Kogniktiv rivojlantirishning
samarali jihatlari............................................................................
1.1 Kogniktiv- rivojlantirish haqida tushuncha.................................
.Kognitiv psixologiyaning rasmiy boshlanishi 1956-yil 11-sentyabrda,
Massachusets texnologiya institutida axborot nazariyasi bilan shugʻullanuvchi
Elektr va elektron muhandislik institutining maxsus guruhi uchrashgan paytdan
boshlanadi. Ushbu uchrashuv psixologiyadagi kognitiv inqilobning boshlanishi deb
ishoniladi. Ular orasida Jorj Miller, Gerbert Saymon, Allen Nyuell, Noam
Xomskiy, Devid Grin va Jon Svits bor edi.shgvBoris Velichkovskiy kognitiv
psixologiya tarixini quyidagi asosiy tezislarda belgilaydi[4].
Kognitiv psixologiya muhandislik psixologiyasi va ergonomika kabi tegishli
texnik fanlardagi yutuqlarning psixologiyaga taʼsiri mahsulidir. Kognitiv
psixologiyaning shakllanishiga katta taʼsir koʻrsatdi oʻquv jarayonini psixologik
qoʻllab-quvvatlash va bolalarning intellektual rivojlanishini oʻrganish (Buhler,
Vygotskiy, Piaget). Bu vazifalarni 1960-yillargacha eskirgan doirasida hal qilish
mumkin emas edi. bixeviorizm, hayvonlar bilan tajribalar va odamlar xuddi
shunday yoʻl tutishlari haqidagi taxminlarga asoslangan.
Kognitiv psixologiya Gestalt psixologiyasining vakillari va neobehaviorizm
vakillari tomonidan yaratilgan boʻlib, ular eski modellarning cheklovlarini
tushungan va yangi kashfiyotlarni hisobga olgan. Masalan, Edvard Cheyz
Tolmanning kognitiv xaritalar kashfiyoti. Kognitiv psixologiyaning rivojlanishiga
neyropsixologiya vakillari katta hissa qoʻshdilar (Aleksandr Luriya va boshqalar.).
Bu modellarning barchasi 20-asrdagi kompyuter inqilobi va tilshunoslikning
algoritmik modellarga qisqartirilishi mumkinligini isbotlagan Noam Xomskiyning
lingvistik faoliyati bilan bogʻliq holda innovatsion shaklga ega boʻldi. Donald
Broadbent axborotni sensorli idrok etishning kompyuter modellarini ishlab chiqdi.
Ричард Аткинсон(ingl.)oʻzb. kompyuter bilan oʻxshashlik boʻyicha inson xotirasi
jarayonlarini
modellashtirdi.
Sunʼiy
intellekt
boʻyicha
ishlar
doirasida
Ilmiybaza.uz
6
muammolarni hal qilish jarayonlarini amaliy kompyuter modellashtirish
VVürzburg maktabida boshlangan. 1967-yilda Ulrik Neisser kognitiv psixologiya
boʻyicha birinchi darslikni yozdi.
Kognitiv rivojlanish nazarda tutiladi inson o'z dunyosini qanday idrok etadi,
o'ylaydi va tushunadi genetik va o'rganilgan omillarning o'zaro ta'siri orqali.
Kognitiv rivojlanish sohalariga axborotni qayta ishlash, aql, fikrlash, tilni
rivojlantirish va xotira kiradi.
O'yin-bola faoliyatining asosiy turiO'yin inson o'zligining namoyon bo'lishi,
uning takomillashuv usulidir. O'yin kattalar hayotida muayyan o'rin tutar ekan, u
bolalar uchun alohida ahamiyatga egadir. Uni «bolalikning hamrohi» deb atash
qabul qilingan. U maktabgacha yoshdagi bolalar hayotining asosiy mazmunini
tashkil etadi. Mehnat va ta’lim bilan uzviy aloqada bo'lgan holda yetakchi faoliyat
sifatida namoyon bo'ladi. Bola shug'ullanadigan ko'pchilik jiddiy ishlar o'yin
shaklida bo'ladi.O'yinda shaxsdagi barcha mavjud jihatlar ishga tushadi: bola
harakat qiladi, gapiradi, idrok etadi, o'ylaydi. O'yin tarbiyaning muhim vositasi
sifatida namoyon bo'ladi.
O'yin qadim zamonlardan beri pedagog, psixolog, faylasuf, etnograf,
san'atshunos olimlar diqqatini o'ziga tortib kelgan bo'lib, jamiyat hayotida
mehnatdan keyin turadi va uning mazmunini belgilaydi. Ibtidoiy jamoa qabilalari
o'z o'yinlarida ovchilik, urush, dehqonchilik ishlarini aks ettirganlar. Masalan,
o'sha davrdagi ba’zi qabilalarning sholi sepish jarayoni o'yinlar Bola o'z o'yinlarida
o'zlashtirgan hatti-harakatlarni taqlid asosida namoyish qiladi. O'yinning turlari
ko'p. O'yin turlari ichida ijodiy o'yin turi bola uchun qulay va qiziqarlidir. Ijodiy
o'yinlar mazmunining o'ziga xosligi uning eng muhim xususiyatlaridan
hisoblanadi.
Mashhur
pedagog
va
psixologlardan
D.B.Elkonin,
D.V.
Mendjeritskiy, P.Y. Samorukova va boshqalarning fikricha, ijodiy-rolli o'yinlar
kattalarning ijtimoiy hayotidagi rang-barang hatti-harakatlari, ko'rinishlari - bolalar
o'yinlarining asosiy mazmuni bo'lib xizmat qilib, kattalar ijtimoiy hayotining
namunasini oladigan faoliyat turidir. Ijodiy o'yin faoliyatida asosiy komponent
bo'lib, u personajni, hayotiy vaziyatni, harakat va personajlar munosabatini o'z
ichiga oladi. Ijodiy o'yinlar o'z mazmun va mohiyatiga ko'ra jamoa o'yini bo'lib
hisoblansada, yakka holda uynalmaydi, degan fikrni keltirib chikarmasligi
kerak.Ijodiy o'yinlar bolaning aqliy, ahloqiy, jismoniy, fiziologik va psixologik
rivojlanishlarida muhim ahamiyat kasb etib, bunda bola ehtiyoji va malakasi
tarbiyalanib, shakllanib boradi. Ijodiy o'yin turlaridan biri bu - sahnalashtirish
Ilmiybaza.uz
7
o'yinlaridir. Sahnalashtirish o'yinlari, bu bolalarning mustakil ijodiy o'yin turi
bo'lib, unda badiiy asar va hikoyalar bolalarbilan juda katta tantana qilib amalga
oshirilar edi.
1.2 Kogniktiv rivojlantirishning oʻyin faoliyatidagi ahamiyati.
MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARDA O'YIN FAOLIYATINI
RIVOJLANTIRISH
O'yin rivojlanishda nuqsoni bor bolalarning asosiy faoliyatlaridan
hisoblanadi. O'yin doim haqiqiy hayotni aks ettiradi. Demak, ijtimoiy hayot
o'zgarishi bilan uning mazmuni ham o'zgaradi. O'yin ma'lum maqsadga ko'ra
yo'naltirilgan ongli faoliyat bo'lib, uning mehnat bilan ko'p umumiyligi bor va
yoshlarni mehnatga tayyorlashga xizmat qiladi. O'yin faoliyati asosida bolada
o`quv faoliyati rivojlanadi. Shuning uchun bolalarning o'yin faoliyatini
rivojlantirishga ahamiyat berishimiz kerak.Bola hech qachon jim o'ynamaydi, bitta
o'zi o'ynasa ham u o'yinchoq bilan gaplashadi, o'zi tasvirlayotgan qahramon bilan
muloqot o'matadi, onasi, bemor, shifokoi xullas hamina- haiiimaning o'rniga o zi
gapiradi. So'z obrazning yaxshiroq ochilishiga yordam beradi. Nutq o'yin
jarayonida juda katta ahamiyatga ega. Nutq orqali bolalar fikr almashadi, o'z his-
tuyg'u, kechinmalarini o'rtoqlashadi. So'z bolalar o'rtasida do'stona munosabatlar
o'rnatilishiga, tevarak-atrofdagi hayot voqealari va faktlariga bir xilda
munosabatda bo`lishga yordam beradi. Bolalarning o'zi yaratgan o'yindan kelib
chiqadigan yoki kattalar tomonidan taklif etilgan o'yinning g'oyasi, mazmuni, o`yin
harakatlari, rollar, o'yin qoidalari uning tuzilishini tashkil etuvchi qirralardir.
O'yin bola uchun haqiqiy hayotdir. Agar tarbiyachi bolalar o'yinini oqilona tashkil
eta olsagina u ijobiy natijalarga erishishi mumkin. A.P. Usova shunday degan edi:
«Bolalar hayoti va faoliyatini to'g'ri tashkil etish-ulami to'g'ri tarbiyalash demakdir.
Bolalarni tarbiyalashning o'yin shakli shuning uchun ham samarali natija beradiki,
o'yinda bola yashashni o'rganmaydi. ball o'z hayoti bilan yashaydi».
O'yin tanlay bilish ham muhim ahamiyatga ega. O'yin bilan ta'lim o'rtasidagi
bog'liqlik bola ulg'aygan sari o`zgarib boradi. Kichik guruhda o'yin ta'lim
berishning asosiy shakli hisoblansa, katta guruhga borganda esa mashg'ulotlarda
ta'limning roli ortadi. Tayyorlov guruhiga borganda bolalarning o'zlarida
maktabdagi o'qishga ishtiyoq uyg'onib qoladi. Ammo bolalar uchun o'yinning
qadri yo'qolmaydi, balki mazmuni o'zgaradi. Endi bolalarni ko'proq fikriy faollikni
Ilmiybaza.uz
8
talab etuvchi o yinlar, sport tarzidagi (musobaqa jihatlari bor) o'yinlar qiziqtira
boshlaydi.O'yin bola shaxsini tarbiyalashning asosiy vositasidir. O'yin orqali
bolalar kattalarning mehnat tajribasini, bilim, malaka va ko`nikmalari harakat
usullarini, axloq normalari va qoidalarini, mulohaza va muhokamalarini egallab
oladilar. O'yinda bolaning o'z tengdoshlari va kattalar bilan bo`ladigan munosabat
usullari shakllanadi, his va didlari tarbiyalanadi.
Bolalarning o'yinda birlashishlari bir necha bosqichga bo'linadi. Birinchi
bosqich bolalarning «<yonma-yon o'yinining shakllanib borishidir. Bu ilk yoshli va
kichik guruh bolalariga xosdir. Bunday o'yinda bolalar o'rtog'ining o'yiniga
qiziqish bilan qaraydilar, birga o'ynab, «yonma-yon» o'tirganlaridan xursand
bo'ladilar. Bu yoshdagi bolalarning o'yini kattalar rahbarligida ularning xulqiga
ta'sir etish orqali tashkil etiladi. Ikkinchi bosqichda bolalar o'yin orqali mexanik
ravishda birlasha boshlaydilar. Bunday birlashishlar qisqa muddatli bo'ladi. Bu
davrga kelib bolalardan kimning qaysi o'yinga qiziqishi aniq bo'la boshlaydi, bir xil
bolalar didaktik o'yinga qiziqsalar, ikkinchilari harakatli o'yinni yoqtiradilar,
uchinchilariga ijodiy o'yinlar ma'qulroq bo'ladi va h.k. Tarbiyachining vazifasi
bolalarni u yoki bu o'yin bilan uzoqroq o'ynashga o'rgatishdir. Uchinchi bosqichda
o'ynovchi bolalar guruhi bir-biriga do'stona munosabat va o'zaro yoqtirish orqali
birlashadilar. Birga o'ynovchilar soni ko'p bo'lmasa-da, bolalar qiziqib o'ynaydilar.
Bu davrga kelib bir-birlariga baho berish umumiy talabi yuzaga keladi. Bu
bosqichda tarbiyachi bolalarning o'yinda birlashishlarining axloqiy asosini yuzaga
keltirishi, ularda o'zaro yordam, o'rtoqlik, do'stlik munosabatlarini shakllantirishi
lozim. Bolalar bog'chasida bolalarning uyushgan, qiziqarli va mazmunli hayotini
ta'minlash uchun yosh guruhlarida rang-barang o'yinlardan foydalanish zarur.
Ijodiy o'yinlar qoidalarining ichki, yashirin tabiati bolaga harakat qilishi uchun
katta erkinlik yaratadi; uning o'ynayotgan jamoa oldidagi vazifasi tayyor qoidali
o'yinlar mazmuniga nisbatan noaniqroq bo'ladi. Bu o'ynovchiga suyujetni osonlik
bilan o'zgartirish, qo'shimcha rollar kiritish imkonini beradi. Ijodiy o'yinlar
bolalarda katta qiziqish uyg'otadi va ularga ulkan ta'sir ko'rsatadi, biroq bolalar
hayotini tashkil qilishda faqat shu o'yinlardan foydalanish xato bo'ladi.
Ko'pgina odamlar kognitiv rivojlanish atamasi o'rganish va ta'lim olish qobiliyatini
anglatishi mumkin deb o'ylashadi. Ammo bolalarda kognitiv rivojlanish faqat
bolaning akademik qobiliyatlari bilan chegaralanmaydi.
Bola o'sib ulg'aygan sayin, bolaning miyasi turli xil o'zgarishlarga uchraydi,
bu ularga yodlash yoki eslashdan tashqari fikrlash va o'rganishga imkon beradi.
Ilmiybaza.uz
9
Bolalikdan o'spirinlikgacha bolalar kognitiv rivojlanishning turli bosqichlarini
o'taydilar, bunda har bir bosqich keyingisi uchun mustahkam poydevor yaratadi.
Ushbu MomJunction maqolasida biz sizga bolalarda kognitiv rivojlanish, uning
turli bosqichlari va ota-onalarning o'z farzandlarining intellektual rivojlanishiga
qo'shgan hissasini tushunishga yordam beramiz.
Bolalarda kognitiv rivojlanish nima?
Bolalardagi kognitiv rivojlanish ularning ma'lumotlarini qayta ishlash,
fikrlash, tilni rivojlantirish, intellektual rivojlanish va xotirani o'z ichiga olgan
fikrlash jarayonining rivojlanishini anglatadi. Bolaning bilimi, shuningdek,
narsalarni o'rganish va hal qilishga yordam beradi.
Kognitiv rivojlanish erta bolalik davrida o'spirinlik davrida muhim
ahamiyatga ega, chunki bu miya rivojlanishi bilan bog'liq. Fikrlash jarayonining
rivojlanishi bolalarga atrofdagi dunyoni tushunishga imkon beradi (2).
Biroq, bu rivojlanish shaxsning bolaligida sodir bo'ladi.
Bolalarda kognitiv rivojlanish bosqichlari qanday?
Bolalarda kognitiv rivojlanish turli bosqichlarda amalga oshiriladi.
Bolalarning
kognitiv
rivojlanishiga
oid
chuqur
nazariyani
1952
yilda
Shveytsariyaning Jan Piaget ismli psixologi ilgari surgan. Piyaget nazariyasiga
ko'ra bolalarda kognitiv rivojlanishning to'rt bosqichi mavjud (3).
1. Sensorimotor bosqich (tug'ilish 2 yoshgacha)
Bu erta bolalik davrida kognitiv rivojlanish bosqichi bo'lib, go'daklar va
kichkintoylar narsalarni boshqarish uchun atrof, dunyoni his qilish, eshitish, ta'm
va ko'rish kabi hislar orqali bilib oladilar.
Ushbu bosqichning xususiyatlari
Chaqaloq hislar va harakatlarni tushunadi.
Bola kuzatishni, tinglashni va tushunishni o'rganadi.
Ular o'zlarining xatti-harakatlari oqibatlarga olib kelishi yoki biron bir
narsani amalga oshirishi mumkinligini bilib olishadi. Chaqaloqlar sudralib
yurishni, yurishni boshlaydilar va tinglayotgan tillarini idrok etadilar.
Ilmiybaza.uz
10
Ular ob'ektlar ko'rinmas bo'lsa ham, mavjud bo'lishini davom ettirishni o'rganishni
boshlaydilar. Masalan, go'dak yoki kichkintoy o'ynagan ob'ektni yashiring.
Kichkintoy uni yo'q bo'lib ketgan deb o'ylashi mumkin, kichkintoy esa uni izlay
boshlaydi, bu uning rivojlanish bosqichiga etganidan dalolatdir.
Ular atrofdagi narsalar va odamlar ulardan farq qilishini o'rganishni boshlaydilar
va ularni ismlar va so'zlar bilan aniqlashni o'rganadilar.
2. Operatsiyadan oldingi bosqich (2 yoshdan 7 yoshgacha)
Bu tilni rivojlantirish uchun asos yaratadigan bosqich. Bolalar, shuningdek,
narsalarni tasavvur qilishni, yodlashni, shuningdek narsalarni ramziy ma'noda
namoyish etishni boshlaydilar.
Ushbu bosqichning xususiyatlari
Bolalar o'ylashni o'rganishadi va ob'ektlarni aks ettirish uchun rasm va so'zlardan
foydalanadilar.
Ular egosentrik va boshqalarning nuqtai nazaridan narsalarni tushunmaydilar.
Ular tilni yaxshiroq tushunishni boshlaydilar.
Ular go'yo o'ynash va taqlid qilish mahoratini rivojlantiradi. Shuningdek, ular
atrofda ko'rgan narsalarini chizish yoki chizishni boshlaydilar.
[O'qish: Bolalarda intellektual rivojlanish]
3. Betondan foydalanish bosqichi (7 yoshdan 11 yoshgacha)
Bu bolalarda til, xotira va aqliy ishlov berishdagi katta o'zgarishlarni belgilaydigan
o'rta bolalikning kognitiv rivojlanish bosqichi.
Ushbu bosqichning xususiyatlari
Bolalar mantiqiy fikrlashni rivojlantiradi va aniq fikrlarga ega.
Boshqalarning his-tuyg'ulari yoki fikrlari haqida o'ylashni boshlaganlarida, ular
o'zlarini kamroq o'ylashadi.
Ular o'zlarining fikrlari noyobligini his qilishadi va hech kim bir xil his-tuyg'ularni
yoki fikrlarni birlashtirmaydi.
Ilmiybaza.uz
11
Ushbu bosqichda bolalar taxminiy tushunchalarni yoki mavhum fikrlashni
tushunmasligi mumkin.
4. Rasmiy operatsion bosqich (12 va undan yuqori)
Ushbu
bosqichda
o'spirinlar
mavhum
g'oyalarni
tushunish
qobiliyatini
rivojlantiradi va ilmiy fikrlash va muammoning echimini topishga qodir.
Ushbu bosqichning xususiyatlari
Bolalar axloqiy, ijtimoiy va siyosiy masalalar haqida o'ylashni boshlaydilar.
Ular aniq ma'lumot uchun mantiqiy sabablarni chiqarishga qodir.
Rivojlanishning ushbu bosqichlari tabiiy ravishda ro'y bergan bo'lsa-da, uning hech
qanday to'siqlarsiz amalga oshishi uchun ota-ona va qarovchining ko'magi zarur.
[O'qish: Bolalarda axloqiy rivojlanish]
Bolalarda kognitiv ko'nikmalarni qanday rivojlantirish mumkin?
Bolaning intellektual rivojlanishida ota-onalar asosiy rol o'ynashi mumkin.
Ota-ona sifatida siz farzandlaringizni fikrlash va o'rganish qobiliyatini yaxshilash
uchun narsalarni o'rganishga undashingiz mumkin. Shuningdek, siz ularga
muammoga echim topishga imkon beradigan savollar berishingiz mumkin.
Farzandingizda kognitiv rivojlanishni rivojlantirishning yana bir necha usullari.
O'zaro
ta'sir:
Bolangiz
bilan
suhbatlashayotganda, odatda
ishlatiladigan
narsalarning nomlarini ishlating. Sizning gapingizni eshitganda ular narsalar va
odamlar nomlarini bilib olishadi.
Teging va o'rganing: Ularga duch kelgan narsalarga teginish va o'rganishga ruxsat
bering.
Ovozlarni aniqlang: Ularni har kuni eshitadigan turli xil tovushlarni aniqlashga va
uni ob'ekt yoki shaxsga bog'lashga o'rgating.
Qo'shiq: Qo'shiq kuylang va ularni siz bilan birga kuylashlariga imkon bering. Bu
ularga so'zlarni kitobdagi narsalar yoki tasvirlar bilan bog'lashga yordam beradi.
Alfavitlarni aniqlang: Kichkintoylarni alifbo harflarini o'z ichiga olgan
kitoblar yoki jumboqlarga ta'sir qiling. Ularni alifbo bilan tanishtirishning eng
yaxshi usuli.
Ilmiybaza.uz
12
Shakllar va ranglar: Ob'ektlarni tavsiflash orqali ularni shakl va ranglar bilan
tanishtirish.
Faoliyat bilan shug'ullanish: Farzandingiz nimaga qiziqishini bilib olishga harakat
qiling va uni tez-tez bunga undang. Masalan, agar bola rasm yoki rasm chizishni
yaxshi ko'rsa, ularni ko'proq bo'yashga undang. Agar ular kitoblarni yaxshi
ko'rsalar, ularga o'qish uchun yangi kitoblarni bering.
Qiziqarli joylarga boring: Ularni piyoda olib boring, plyajda va o'rmonlarda
sayr qiling. Bolalar yoshligidanoq tabiatga ta'sir qilishlari kerak. Ular bilan bog'da
o'yinlarni
o'ynang,
ularning
motorini
muvofiqlashtirish
ko'nikmalarini
rivojlantirishga yordam bering. Jismoniy chiqishlar - ularni noutbuk va
smartfonlardan uzoqlashtirishning yaxshi usuli. Ko'plab mashqlar ularga tunda
sifatli uxlashga yordam beradi. Ochiq havoda boshqa bolalar bilan muloqot qilish
va ularning ijtimoiy ko'nikmalarini rivojlantirish uchun yaxshi usuldir.
Ularning savollariga javob bering: Farzandingizning so'rovlarini sabr-toqat
bilan tinglang va ularga misollar yoki namoyishlar yordamida mantiqiy
tushuntirish bering. Hech qachon bolalarni savol berishdan qaytarmang. Ular har
doim ham ularga aytilgan narsalarni anglay olmaydilar. Buni iloji boricha sodda
qilib ko'ring. Bolalar tabiatan qiziquvchan.
Tanlov takliflari: Ularni tanlov bilan ta'minlang va o'zlari qaror qabul qilishlariga
imkon bering.O'yinlarga ta'sir qilish: Ularni ijodiy qobiliyatini va muammolarni
hal qilish ko'nikmalarini yaxshilaydigan turli xil o'yinlarga jalb qiling.
Bolaning narsalarni tushunishi uchun yaxshi vaqt kerak bo'lsa-da, ular oxir-oqibat
uni o'rganishadi. Faol kognitiv rivojlanish uchun siz bir nechta tadbirlarni sinab
ko'rishingiz mumkin.
Bolalar uchun bilim faoliyati
Bolaning kognitiv ko'nikmalarini yaxshilashga yordam beradigan turli xil tadbirlar
mavjud. Quyidagi jadvalda turli yoshdagi bolalardagi kognitiv rivojlanish faoliyati
ko'rsatilgan.
Kognitiv rivojlanish
Yosh guruhi Faoliyat
Ilmiybaza.uz
13
Chaqaloqlar (6 oydan 12 oygacha)
Teging va ushlang: Kichkintoylar teginish
tuyg'usini va yumshoq o'yinchoqlar bilan tushunish refleksini yaxshilashi mumkin.
Kichkintoylar (18 oydan 3 yoshgacha)
Bloklar bilan o'ynang: Bloklarni bir-
biriga yig'ish kichkintoylarga o'rganish va fikrlash qobiliyatlarini yaxshilashga
yordam beradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar (4 yoshdan 6 yoshgacha) Taqqoslang
va
moslashtiring: Shakllarni atrofdagi narsalar bilan taqqoslash ularning kuzatish,
eslash va o'rganish ko'nikmalarini yaxshilashning ajoyib usuli.
Maktab yoshidagi bolalar (7 yoshdan 12 yoshgacha)
O'yinlar o'ynamoq: Stol
o'yinlari, oddiy krossvordlar, so'z topuvchilar - bu ularning o'rganish va fikrlash
qobiliyatlarini rag'batlantiradigan bir nechta o'yinlar.
O'smirlar (12 yoshdan 18 yoshgacha) Aql o'yinlarini o'ynang: Shaxmat,
pasyans, poker va shashka o'ynash o'spirinlarning ongini mashq qilishning yaxshi
usuli.
Farzandingiz kerak bo'lganda bilim darajalariga erishishiga yordam
beradigan turli tadbirlarni o'tkazishingiz mumkin. Bunga qo'shimcha ravishda,
ochiq havoda o'ynash ularga jismoniy faol bo'lishga yordam beradi, bu esa o'z
navbatida ruhiy salomatlikka foyda keltiradi va aqliy keskinlikni yaxshilaydi.
[O'qish: Bolalarning asosiy rivojlanish bosqichlari]
Kognitiv rivojlanish belgilangan formatga amal qilmaydi, balki turli omillar
ta'sirida bo'ladi. Har bir bola turli xil bilim kuchlariga ega va kognitiv
mashg'ulotlar ularning unchalik ustun bo'lmagan qobiliyatlarini yaxshilashga
yordam beradi. Ota-onadan ozgina ko'rsatma va dalda - bu bola atrofdagi
narsalarni tushunishi uchun kerak.
Biz sezgan, idrok qilgan narsalar iz qoldirmasdan yo'qolib ketmaydi, balki
ma’lum darajada esda olib qolinadi, ya’ni esimizda saqlanib qoladi va qulay
sharoitda yoki kerak bo Iganda esimizga tushadi.Shuningdek, kechirilgan tuyg'u,
fikr va qilingan ish-harakatlarimiz ham esimizda saqlanib qoladi va keyinchalik
esimizga tushadi. Buni har kim o‘z tajribasidan yaxshi biladi. Masalan, o'quvchilar
maktabda o'qitilayotgan narsalarini esda olib qoladilar, esda saqlaydilar va esga
tushiradilar.
Ilmiybaza.uz
14
Kundalik tajribamiz ko'rsatadiki, esda qolgan narsalarning hammasi ham esimizga
tushavermaydi, ularning bir qismi unutiladi. Unutish ham xotiraga oid
hodisadir.Ta’sirotlarning ana shunday esda qoldirish va keyin esga tushirishning
fiziologik asosi muvaqqat nerv bog'lanishlaridir, bu muvaqqat bog‘lanishlaming
hosil bo'lish, mustahkamlanish va keyin jonlanish (tik- lanish) jarayonidir.Esda
qoladigan narsa xotira materialini, esda saqlanib turadigan va esga tushiriladigan
narsa esa xotiraning mazmunini tashkil qiladi.
Eng avval bevosita idrok qilingan narsa va hodisalar (uylar, ko'chalar,
daraxtlar, hayvonlar va hokazolar)ning obrazlari esda olib qolinadi, saqlanib qoladi
va esga tushadi. Ko'rgan badiiy surat va rasmlar, eshitgan musiqa kuylari, ashulalar
va hokazolar esda qoladi. Ilgari idrok qilingan narsalarning esimizga tushgan
obrazlari tasavvur deb ataladi. Bu xotiramizda saqlanib qolgan idrok obrazlari
bo'lib, maz- munan obrazli xotiraga taalluqlidir. Odam xotirasining asosiy
mazmunini nutq-so‘z materiali tashkil etadi. Idrok qilingan narsa va hodisalaming
nomlari, o'qilgan matnlar, so'zlar, gaplar boshqalarning nutqi esda olib qolinadi,
esda saqlanib qoladi va esga tushiriladi. Lekin nutq esda olib qolinganda u yoki bu
oddiy tovushlar birikish sistemalari emas, balki nutqda ifodalangan ma’no, o'zi va
boshqalarning fikrlari esda qoladi, saqlanadi va esga tushadi. So'zlarning ma’no
jihatdan mantiqiy sur’atda birbiriga bog'lanib esda qolishi va esga tushishi
mazmunan so‘z logik xotirasi bo'lib, obrazli xotiraga nisbatan, ancha murakkab
aqliy faoliyat- dir. Biz ko’ngildan kechirgan tuyg'ular, har xil muskul va ish-
harakatlari ham xotira mazmunini tashkil qiladilar.
Shu sababli esda qoladigan materialning xilma-xil mazmuniga qarab, xotirani,
odatda, obrazli, so‘z logik, emotsional (tuyg'u-hissiyot) va harakat xotirasi kabi
xillarga ajratiladi. Albatta, xotiraning ana shu xillarga bo'linishi nisbiydir.
Haqiqatda xotiraning shu hamma xillari bir-biri bilan chambarchas bog'langan,
bironta narsaning esimizda qolgan va keyin esimizga tushirilgan obrazi gap bilan
ifodalanadi, har bir tuyg'u-hissiyot bironta bir tasavvurga, yoki fikrga, yoki
ishharakatga va hokazolarga bog'liq holda tug'iladi.
Ilmiybaza.uz
15
II.BOB. Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida oʻyin faoliyatlarini olib borilish
va metodlari.
2.1 Maktabgacha taʼlim tashkilotlarida oʻyin ijodkorligini tashkil etish jarayonlari
va metodlari.
Bolaning o'sishi va har tomonlama rivojlanib borishi uzluksiz davom
etadigan jarayondir. Uning shaxs sifatida shakllanishi, ilk bor olamni atrofidagi
ashy ova buyumlar orqali anglab, undan ozicha mano topishiga intilishi, qiziqishi
va hissiyotlarining rivojlanishini ular o'ynayotgan o'yinlari orqali kuzatish
mumkin. Maktabgacha yoshdagi bola uchun bu - hissiy boyitilgan va idrok etilgan
tarzda o'rganish uchun ideal sahnadir. Sahna o'yini bolani har jihatdan
rivojlantiradi. Zero,maktabgacha talim yoshidagi bolalar hayotda ko'rgan voqea-
hodisalarni kishilarga taqlid qilib oynaydilar.Bolalar kishilarga taqlid qilish orqali
real hayotiy muammolarni hal etishga o'rinadilar. O z kechinmalarini
takrorlaydilar, qayta o ynaydilar va jonlantiradilar.Shu tariqa, sahna o'yini bolaning
boshqalar bilan o'zaro hamkorlik qilishga qobil bo'lgan shaxs darajasiga o'sib
rivojlanishiga
komak
beradi.Sahnalashtirilgan
o'yinlarning
ahamiyatli
tomonlaridan biri shundaki, ular orqali bola badiiy obrazni idrok qila bilishni
o'rganadi, personajlar hatti-harakatini kuzatish qobiliyatini rivojlanib boradi.
Musiqiy, so'z, ko'rish obrazlaridan foydalangan holda zarur bolgan ruhiy sifatlarini
(idrok qilish, tassavur qilish, diqqat, tafakkur), ijrochilik konikmalarini (rolga
kirish, tasavvurdagi muhitda harakatlanish ko'nikmasi) va sezgilari (mushak va
hissiy) rivojlanish iuchun sahna mashqlari otkaziladi. Badiiy asarlar bo'yicha oddiy
parchalarni sahnalashtirishda bola obrazni aks ettirish uchun unga malum ifoda
vositalari
(ohang,yuz-harakati,imo-ishora)o'rgatiladi.
Har
bir
bola
rol
o'ynayotganda avvalo asar qahramoning his tuyg'u holatini sezishi va tushunishi,
boshqa personajlar bilan rolni munosabatga kirishishida o'zini tutishi qobiliyatilari
shakllantirishi lozim. Teatrlashtirilgan o'yinlarda obrazli o'yinchoqlardan, loydan,
pape-mashe, plastilindan mustaqil yasalgan o'yinchoqlardan foydalanish maqsadga
muvofiq hisoblanadi. Sahnalashtirilgan har qanday o'yin asosida bolaning bilish
jarayonida irodaviy - hissiy xususiyati badiiy asardagi go'zallikni his qilishi
ko'nikmasini to'g'ri shakllantirib borishga alohida e'tabor qaratish kerak.
Masalan,tarbiyachi bolalarga o'qib ertak kitobcha syujetinini oz so'zlarini bilan
hikoya qilgan holda,sahna ssenariysini tuzadilar,unga mos qo'g'irchoqlarni
tanlab,ishtirokchilar o'rtasida muhokama qilib,rollarni bolib olishadi. Syujetni
Ilmiybaza.uz
16
rollarga kirib,ravon va ifodali qilib aytishi kerak. Syujetdagi qo'g'irchoqlar hatti-
harakatini o'zlashtirishi- har bir imo-ishora va mimikasini ko'rsata bilishi kerak.
Maktabgacha yoshdagi bolada bilish jarayoni ijodiy faoliyat natijasida yuz beradi.
Bolaning berilgan topshiriqni bajarish jarayonida izlanishi, ijodiy faoliyati
namoyon bo'lishi uchun aniq maqsadga yo'naltirilgan, rejalashtirilgan, me'yor va
mezonlarga ega bo'lgan, o'z-o'zini anglagan faoliyat zaruriyati seziladi. Bu esa
bolada atrof-olam ob'ektlari va ular haqidagi bilimlarni o'zlashtirish; ta'lim
samaradorligini vujudga keltirish, faoliyatning avvalgi turlariga tayanishni taqozo
etadi. Xususan, "Shaxsdagi ijodkorlik xususiyatlarini qanday tarbiyalash
mumkin?"- degan dolzarb muammo bugun paydo bo'lmagan. Azal-azaldan
ijodkorlikning boshlanishi bo'lgan insondagi ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish
masalasi bevosita bolalar ta'lim-tarbiyasi bilan shug'ullanuvchi pedagoglarni ham,
tadqiqotchilarni ham hozirgi davrgacha qiziqtirib keladi. Ta'lim va tarbiya,
shaxsning jamiyatda shakllanishi, qobiliyatlarni rivojlantirish hanuzgacha
pedagogikaning eng dolzarb masalasi bo'lib qolmoqda.
Maktabgacha
yoshdagi
bolalarda
ijodiy
faollikni
shaklantirish
texnologiyasini ishlab chiqish muammosi ko'p qirrali pedagogik- psixologik
ijtimoiy vazifalardan biri bo'lib, jamiyat ijtimoiy rivojlanishi va taraqqiyoti uchun
dolzarb vazifalardan biridir. Ijodkorlik - faoliyatning turli holatlarida paydo
bo'ladi. Qiziqish ilhom, intilish va boshqalar ijodkorlikning inson ongida eng oliy
tarzda paydo bo'lishidan tortib, to namoyon bo'lishigacha jarayonni o'z ichiga
oladi. Shaxsning ijodiy faoliyat ehtiyoji faoliyatda yangi, ilgari maqsad qilib
qo'yilmagan bunyodkorlik intilishini bildiradi. Bolalardagi ijodiy faoliyatning har
qanday kurtaklari ta'lim- tarbiya, faoliyatdan tashqarida kamol topa olmaydi.
Ta'lim-tarbiya jarayonida bolalardagi yashirin iste'dodlarni yuzaga chiqarish,
maktabgacha yoshdan boshlab o'z faoliyatini namoyon qilishi uchun imkoniyat
yaratish, ulardagi ijodkorlik qobiliyatini rivojlantirish kelajakda yuksak salohiyatli,
ijtimoiy faol, o'tkir zehnli, kashfiyotchilik qobiliyatini namoyon eta oladigan
raqobatbardosh kadrlarni voyaga yetkazish garovi bo'lib hisoblanadi.Bu
davlatimizning ustuvor yo'nalishlaridan biri - har tomonlama barkamol insonni
voyaga yetkazish g'oyasiga mos keladi. Maktabgacha ta'limda bolalarda ijodiy
faollikni shakllantirish ta'lim-tarbiya jarayonining muhim tarkibiy qismi sanaladi.
Maktabgacha ta'limning faol va yetakchi sub'ektlari bo'lgan bolalarning yosh va
psixologik xususiyatlari, shuningdek, tasviriy san'at, mehnat, musiqa va jismoniy
tarbiyaning o'ziga xos jihatlari o'qituvchidan ijodiy yondashuvni talab qiladi.
Ilmiybaza.uz
17
«Ilk va maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishiga qo'yiladigan davlat
talablari" va «Ilk qadam" o'quv dasturining ishlab chiqilishi uzluksiz ta'lim
tizimida maktabgacha ta'limni samarali amalga oshirish uchun keng imkoniyatlar
yaratdi. O'quv dasturida maktabgacha ta'lim muassasasida rivojlantiruvchi muhitni
tashkil etishda bolalarning o'ziga xos belgilarga ega bo'lgan yoshga doir
xususiyatlari va ehtiyojlarini hisobga olish muhim ahmiyat kasb etishi qayd etiladi.
Shu bilan birga rivojlantiruvchi muhit mazmuniga quyidagilar ko'rsatiladi:
- maktabgacha ta'lim tashkilotining ko'rgazmali-rivojlantiruvchi muhiti mazmuni
madaniy-tarixiy qadriyatlar: milliy va mintaqaviy an'analar; tabiat, iqlimdan kelib
chiquvchi xususiyatlarga mos bo'lishi lozim;
- muhit mazmuni birlamchi dunyoqarash asoslarini shakllantirish, bolaning
muvaffaqiyatli ijtimoiy moslashuviga yordam berishi lozim. Albatta, maktabgacha
ta'limni ham shaklan, ham mazmunan yangilashga qaratilgan bu kabi
innovatsiyalar ota-onalardan tortib barcha pedagoglar bola tarbiyasi, uning ta'lim
olishga tayyorgarligiga zamon talablaridan kelib chiqqan holda yondashuvini talab
etadi. Maktabgacha ta'lim tashkiloti guruhlarida tashkil etiladigan rivojlanish
markazlaridagi
jarayonlar
bolalarning
doimiy
ravishda
yangi
bilimlarni
o'zlashtirishga, mustahkamlashga yordam beradi. Bolalarni o'z bilimini mustaqil
ravishda to'ldirib borish, kechayotgan yangilanish jarayonlariga munosib
moslashib borishga o'rgatish rivojlanish markazlarining asosiy maqsadidir.
Bugungi dunyo kechagi kabi emas, ertangi kun ham bugungi kabi bo'lmaydi.
Inson faoliyati barcha sohalarida dinamik rivojlanayotgan texnologiyalar joriy
etilmoqda. Zamonaviy bolalarning 65 foizi bugungi kunda mavjud bo'lmagan
kasblarni egallaydi. Kelajakdagi
mutaxassislar texnologiya, ilm-fan va muhandislikning turli xil sohalaridan
kompleks ta'lim va bilimlarga muhtoj bo'ladi.
STEAM farzandlarimizga - ixtirochilar, kashfiyotchilarning kelajak avlodi,
olim sifatida tadqiqotlar olib borish, texnologiyani shakllantirish, muhandis sifatida
loyihalash, rassom sifatida yaratuvchi, matematik sifatida analitik fikr yuritishni
o'yin orqali yuzaga keltiradi. Bugungi kunda STEAM-ta'lim dunyodagi asosiy
tendensiyalardan biri sifatida rivojlanmoqda va amaliyot yondashuvni qo'llashda
beshta sohani yagona o'quv sxemasiga integratsiyalashga asoslangan. Bunday
ta'limning shartlari uning uzluksizligi va bolalarning guruhlarda o'zaro muloqot
qilish qobiliyatini rivojlantirish bo'lib, bunda ular fikrlarni to'plashi va fikrlar
Ilmiybaza.uz
18
almashadi.
Shuning
uchun,
asosiy
ta'lim
dasturiga
quyidagilar
Lego-
texnologiyalar, bolalar tadqiqotlari kabi mantiqiy fikrlashni rivojlantirish modullari
kiradi.
STEAM (S-fan, T-texnologiya, E-muhandislik, A-can'at, M - matematika) -
ilm-fan, texnologiya, muhandislik, san'at va matematikani birlashtiruvchi
zamonaviy yondashuv.
STEAM bolalarda quyidagi muhim xususiyatlar va ko'nikmalarni rivojlantirishga
quyidagicha yordam beradi:
- Muammolarni keng qamrovli tushunish;
- Ijodiy fikrlash;
- Muhandislik yondashuv;
- Tanqidiy fikrlash;
- H.MHH MeTog^apHH TymyHHm Ba Ky..am;
-Dizayn asoslarini tushunish.
STEAM yondashuvi tufayli bolalar tabiatni tushunib, dunyoni muntazam
o'rganishadi va shu bilan qiziqishlarini, muhandislik fikrlash uslubini, tanqidiy
vaziyatlardan chiqish qobiliyatini, jamoaviy ish qobiliyatini rivojlantirish va
liderlik, o'z-o'zini namoyon qilish asoslarini o'rganishadi, o'z navbatida, bolalar
rivojlanishining tubdan yangi darajasini ta'minlaydi.
O'z-o'ziga ishonchni shakllantirish yondashuvida bolalar o'z qo'llari bilan yaratgan
ko'prik va yo'llar, samolyotlar va avtomobillarni "ishga tushirib", suv osti va havo
tuzilmalarini "rivojlantirib", sinovdan o'tkazib, har safar ular maqsadga yaqinlashib
borishadi. Yaxshi natija bermagan "mahsulot"ni qayta-qayta sinovdan o'tkazib,
takomillashtirib borishadi. Natijada barcha muammolarni o'zi hal qilish, maqsadga
erishish bolalar uchun ilhom, g'alaba, adrenalin va quvonch olib keladi. Har bir
g'alaba, o'zlarining qobiliyatlariga ko'proq ishonch uyg'otadi.
Faol muloqot va jamoaviy ish. STEAM dasturlari ham faol muloqot va guruh ishi
bilan ajralib turadi. Muhokama bosqichida ular fikr bildirishga qo'rqmaslikka
o'rganadilar. Ko'pincha, stol atrofida o'tirmaydi, o'zlarining dizaynlari asosidagi
"mahsulot"larni sinovdan o'tkazadi va rivojlantiradi. Ular hamma vaqt hamkorlikni
Ilmiybaza.uz
19
ta'minlaydigan jamoada tarbiyachilar va ularning do'stlari bilan muloqot qilish
bilan band bo'lishadi.
Texnik fanlar bo'yicha qiziqishlarni rivojlantirish. Maktabgacha va boshlang'ich
maktab yoshidagi STEAM ta'limi vazifasi qiziqishning rivojlanishi uchun dastlabki
shart-sharoitlarni yaratishdir. Bolalar uchun tabiat fanlari va texnik fanlar bo'yicha,
qilgan ishni yaxshi ko'rish, qiziqishni rivojlantirish uchun asosdir. STEAM -
bolalar uchun juda qiziqarli va dinamik bo'lib, bolalarning zerikishlariga to'sqinlik
qiladi. Ular vaqt o'tayotganini sezmaydilar, lekin ham charchamadilar. Raketalar,
avtoulovlar, ko'priklar, osmono'par binolarni qurish, elektron o'yinlar, fabrikalar,
logistika tarmoqlarini yaratish, dengiz osti kemalari, ilm-fan va texnologiyaga
qiziqishi ortib borada.
Loyihalar uchun ijodiy va innovatsion yondashuvlar. STEAM ta'limi oltita
bosqichdan iborat: savol (vazifa), muhokamalar, dizayn, qurilish, test va
takomillashtirish. Ushbu bosqichlar muntazam ravishda loyiha yondashuvining
asosidir. O'z navbatida hamkorlik yoki turli imkoniyatlardan birgalikda
foydalanish ijodkorlik asosi hisoblanadi. Shunday qilib, bir vaqtda bolalarda fan va
texnologiyalarni qo'llash, yangi innovatsiyalarni yaratishi mumkin. Oqilona tashkil
etilgan sog'lom ijtimoiy-ma'naviy muhit bolalarda izlanishga, tashabbus
ko'rsatishga va ijodkorlik qobiliyatlarini namoyon etishga rag'bat uyg'otadi. Bunda
tarbiyachilar bola rivojlanishi qanday kechayotganligi to'g'risida aniq tasavvurga
ega bo'lishlari, buning uchun esa ularni doimiy ravi^da nazorat qilib borishlari
zarur bo'ladi.
2.2 Kogniktiv rivojlantirishda oʻyin ijodkorligi faoliyatini turlari.............
Kognitiv faoliyat - bu idrok, fikrlash, xotira, e'tibor, nutq kabi aqliy
jarayonlar yordamida atrofdagi voqelikni bilishga qaratilgan ongli faoliyat.
Kognitiv faoliyat-bu o'qituvchi tomonidan qo'yilgan o'quv muammolarini hal qilish
jarayonida bilim va harakat usullarini o'zlashtirish va o'z-o'zini rivojlantirish
faoliyati. U nafaqat bilim va ko'nikmalarni o'zlashtirishga, balki subyektning
(talabaning) o'zi uchun ham ijtimoiy tajribani (axloqiy, madaniy, amaliy, ijodiy va
boshqalar)
maqsadli
o'zlashtirish
tufayli
uning
shaxsiy
fazilatlarini
takomillashtirish, rivojlantirishga qaratilgan.
Yuqorida ta'kidlab o'tilganidek, faoliyatning muhim tarkibiy qismlaridan biri
bu harakatdir. Talabaning kognitiv faoliyati ta'limning maqsadi va mazmuni, o'quv
Ilmiybaza.uz
20
jarayonini tashkil etish shakli, o'quv materialini o'rganish va o'zlashtirish mantig'i
va o'qitish usullari bilan bog'liq ko'plab harakatlarni o'z ichiga oladi. Masalan,
bunga o'qituvchi yoki talabalardan biri tomonidan o'quv materialining og'zaki
taqdimotini tinglash, o'quv adabiyotlarini yoki xulosalarini o'qish, ko'rgazmali
qurollar to'g'risidagi ma'lumotlarni idrok etish, kompyuter bilan ishlash,
laboratoriya ishlarini bajarish va boshqalar kiradi.
O'quv faoliyati vositalariga talabaning asosiy bilimlari va ko'nikmalari,
og'zaki va yozma nutq, o'quv adabiyoti, eslatmalar, vizual va uslubiy qo'llanmalar,
o'quv maqsadlari uchun kompyuterlar va elektron nashrlar, laboratoriya uskunalari,
o'quv televidenyiesi va boshqalar kiradi.
Ta'lim faoliyati usullari-bu bilim va ko'nikmalarni o'zlashtirish uchun
vositalardan foydalanish usullari. Ular o'qituvchi tomonidan ma'lum bir darsda
qo'llaniladigan o'qitish usullariga bog'liq. Ta'lim faoliyati usullari, masalan,
adabiyotlarni o'rganish va o'quv materialining qisqacha mazmuni, muammolarni
hal qilishda matematik operatsiyalar, laboratoriya ishlarini bajarish va hisobot
tuzish usullari, muammolarni individual yoki guruhli hal qilish usullari,
o'rganilayotgan hodisalarni, jarayonlarni o'rganish usullari va boshqalarni o'z
ichiga oladi.
Ta'lim faoliyati mahsuli-o'quvchilar tomonidan o'rganish natijasida olingan yangi
bilim va ko'nikmalardir.
Talabaning kognitiv faoliyati tarkibidagi asosiy tarkibiy qism o'quv
vazifasidir. Ta'lim vazifasi va boshqa vazifalar o'rtasidagi asosiy farq shundaki,
uning maqsadi va natijasi u o'zaro ta'sir qiladigan obyektlarni o'zgartirishdan ko'ra,
subyektning (talabaning) o'zini o'zgartirishdir. O'quv vazifalari turli funksiyalarni
bajaradi. Tushunish va yo'naltirish, ma'lum bir qonun bilan identifikatsiya qilish,
o'zgartirish, qo'llash, yangi vaziyatga o'tkazish, vazifalarni mustaqil ravishda
qurish, o'zini o'zi boshqarish vazifalari mavjud.
Ilmiybaza.uz
21
XULOSA.
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki, demak ijodiy o'yinlar orqali bolalarga
yangi bilimlar, tushunchalar berib boriladi. Bu o'yinlarda bolaning har tomonlama
rivojlanishi, psixologik, bilish jarayonlari, sensor madaniyati, nutq faoliyati, aqliy
qobiliyatlari takomillashadi. Buning uchun quyidagi tavsiyalarga amal qilish kerak:
- Bolalar bilan tez-tez ijodiy o'yinlarni tashkil qilish
- Ijodiy uyinlarda bolalarning yosh, individual xususiyatlarini hisobga olish
- Bola bilan hamkorlikda o'ynash va so'ralgan savollarga javob berish
- Bolani kuzatuvchan bo'lishga va o'rtoqlari fikrini eshita olishga o'rgatish
- O'yin jarayonida boshqalarga xalaqit bermaslikka o'rgatish
- O'yin qoidasini tushuntirish va bajarishga o'rgatish
- O'z xatosini tan olishni o'rgatish lozim.
- Bolaning qiziqishlarini bilish
- Bolani fikrlarini hurmat qilish kerak.
Ta'lim tarbiya jarayonlariga pedagogik texnologiya va interfaol usullarni maqsadli
qo'llash, maktabgacha yoshdagi bolalarni intellektual qobilyatlarini, ta'lim
shakillarini o'ptimallashtirish, bolalarning mustaqil faoliyatini o'stirish va ta'lim
samarodirligiga erishishga olib keladi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1.Sh.M.Mirziyoyev. “Yangi O’zbekistonning taraqqiyot strategiyasi ”. -Toshkent:
“O’zbekiston”, 2022.
Ilmiybaza.uz
22
2.O‘zbekiston Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni. Т., «O‘zbekiston»,
2020-yil 23-sentabr.
3.“Maktabgacha ta’lim va tarbiya to’g’risida” O‘zbekiston Respublikasi qonuni
595-sonli qonun.2019-22-oktyabr.
4.Vazirlar Maxkamasining 2020yil 22-dekabrdagi 802-sonli qarori Maktabgacha
ta’lim va tarbiyaning davlat standarti
5.“Maktabgacha ta'lim tizimi boshqaruvini tubdan takomillashtirish chora
tadbirlari to‘g‘risida”. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 30-
sentyabrdagi PF-5198-sonli Farmoni.
6.“2017-2021-yillarda maktabgacha ta'lim tizimini yanada takomillashtirish.chora-
tadbirlari to‘g‘risida”. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 29-
dekabrdagi PQ-2707-sonli Qarori.
8.“Maktabgacha
ta'lim
tizimini
tubdan
takomillashtirish
chora-tadbirlari
to‘g‘risida”. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 9-sentyabrdagi PQ-
3261-sonli Qarori.
9. 2019 yil 13 maydagi “Maktabgacha ta’lim tashkilotlari faoliyatini yanada
takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi 391-sonli Qarori
10.“Ilk qadam” davlat o’quv dasturi Toshkent 2022-yil
11.“Ilm yo’li” variativ dastur Toshkent – 2019Bekboyeva N.U, Yangiboyeva R.,
“Matematika” Toshkent “O’qituvchi” “Boshlang’ich ta’lim jurnali” 208-2019 yil,
7-8-12 sonlar
12.Esonova M. A., Maktabgacha pedagogika, O’quv qo’llanma Toshkent 2022-yil
13.
Fayzullayev
Sh.
BOLALARNI
MAKTABGA
TAYYORLASH
METODIKASI(maktabgacha ta’lim yo‘nalishi talabalari uchun) o’quv qo’llanma.
Samarkand,SamDU nashri,2020.-140bet.
14.Fayzullayev SH. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni maktabga
tayyorlash bo’yicha innovatsion faoliyatga yo’naltirish (Uslubiy qo’llanma).
Samarqand, SAMDU nashri, 2020. – 100 bet.
15.G’afforova T “Boshlang’ich ta’limda zamonaviy pedagogik texnologiyalar”
Ilmiybaza.uz
23
16.Qodirova F.R., Toshpo`latova Sh.Q., Kayumova N.M., A`zamova M.N.
“Maktabgacha pedagogika” 5111800- Maktabgacha ta`lim bakalavriat ta`lim
yo`nalishi talabalari uchun darslik. Toshkent-2019
17.R.Mavlonova, N.Rahmonqulova, B.Normurodova, K.Matnazarova. Tarbiyaviy
ishlar metodikasi. Darslik. 2018-yil. TDPU Riziografida nashr qilingan.
18.Nazirova Guzal Malikovna. Maktabgacha ta`lim muassasalarida pedagogik
jarayonlarni takomillashtirish. T.: 2019 y.
19.Rahimov SH. Asosiy vazifa – bolalarni ta`limga qamrab olish.// “Maktabgacha
ta`lim` jurnali, 3-son, 2017, 2 bet.
20.To`ychiyeva Inoyatxon Ibragimovna. Maktabgacha ta`lim tashkilotlarida
tayyorlov guruxi bolalarning fikrlash faolligini rivojlantirish T.: 2020 y.
21. Ilmiybaza.uz