MAKTABGACHA TA’LIM
TASHKILOTLARIDA USLUBCHI
FAOLIYATINING O’ZIGA HOS
XUSUSIYATLARI
MUNDARIJA:
Kirish
Ⅰ BOB MAKTABGACHA TA’LIMDA USLUBCHI FAOLIYATINING ME’YORIY
ASOSLARI
1.1 Uslubchi faoliyatining xorijiy davlatlar va MDH davlatlarida me’yoriy huquqiy asoslari
1.2 Respublikamizda uslubchi faoliyatining huquqiy asoslari
Ⅱ.BOB MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTLARIDA USLUBCHI FAOLIYATINING
O’ZIGA HOS XUSUSIYATLARI
2.1 Uslubchining liderlik va rahbarlik xususiyatlari
2.2 Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida uslubchining metodik ishlardagi o’rni
Ⅲ BOB
3.1XULOSA
3.2FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
«Biz yurtimizda Uchinchi Renessansni barpo etish
masalasini strategik vazifa sifatida oldimizga qo‘yib, uni
milliy g‘oya darajasiga ko‘tarmoqdamiz. Biz maktabgacha
ta’lim va maktab ta’limi, oliy ta’lim tizimi hamda ilmiy-
madaniy muassasalarni bo‘lg‘usi Renessansning to‘rt uzviy
halqasi, deb bilamiz. Bog‘cha tarbiyachisi, maktab
muallimi,
professor-o‘qituvchilar
va
ilmiy-ijodiy
ziyolilarimizni esa yangi Uyg‘onish davrining to‘rt tayanch
ustuni, deb hisoblaymiz» SH.MIRZIYOYEV
KIRISH
•MAVZUNING DOLZARBLIGI: Boshlang'ich maktabga rasmiy kirishdan bir yil
oldin maktabgacha ta'lim tashkilotlarida ishtirok etish darajasi ta'sirchan 72% ni
tashkil etadi, bunda mintaqaviy va gender nomutanosibligi past. Bu yaqinda qabul
qilingan “Maktabgacha ta’lim va tarbiya to‘g‘risida”gi qonun (2019-yil) bilan
mustahkamlangan, davlatning majburiy bepul maktabgacha ta’limni ta’minlashga
bo‘lgan qat’iy intilishidan dalolatdir. Shu bilan birga, davlatning namunali
majburiyatidan kelib chiqib, maktabgacha ta’lim tashkilotlariga davomatni besh
yoshga yetkazish bo‘yicha keyingi ishlarni amalga oshirish talab etiladi. MICS (2022)
ma'lumotlariga ko'ra, 36-59 oylik bolalarning 46 foizi maktabgacha ta'lim
tashkilotlariga boradi. Quyidagi sabablarga ko'ra maktabgacha ta'limga (3-4 yil)
davomat tengsizligi bilan bog'liq tenglik muammolari hali ham mavjud: Jins (51%
o'g'il bolalar va 41% qizlar) Shahar aholisi 51% va qishloq aholisi 42% Uy
xo'jaliklarining boyligi: eng boylarning 55% va eng kambag'allarning 29%.
Kurs ishi obekti: O’zbekistondagi maktabgacha ta‘lim va uzluksiz ta‘lim
tizimi
Kurs ishi predmeti: Maktabgacha ta’limda uslubchi faoliyati va uning asosiy vazifalarini
o’rganish
Kurs ishi maqsadi: Maktabgacha ta’limda uslubchi va boshqa xodimlar vazifasini o’rgnish
Kurs ishi vazifalari: Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida uslubchi faoliyatining o’ziga xos
hususiyatlari;
Maktabgacha ta’limda uslubchi faoliyatining me’yoriy asoslari;
Uslubchi faoliyatining xorijiy davlatlar va MDH davlatlarida me’yoriy huquqiy asoslari;
Respublikamizda uslubchi faoliyatining huquqiy asoslari;
Uslubchining liderlik va rahbarlik xususiyatlari
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida uslubchining metodik ishlardagi o’rni
Kurs ishi metodi: kuzatish, suhbat, pedagogik tajriba, o’yin.
Kurs ishi tuzilishi: kirish, 2 bob, 6 band, xulosa va tavsiyalar, ilovalar qismidan
iborat bo’lib, jami 33 betni tashkil etadi
Ⅰ BOB MAKTABGACHA TA’LIMDA USLUBCHI FAOLIYATINING
ME’YORIY ASOSLARI
1.1Uslubchi faoliyatining xorijiy davlatlar va MDH davlatlarida me’yoriy
huquqiy asoslari
• Maktabgacha ta’lim tashkiloti nizomida, hamda 255-sonli malaka tavfsiflari to’grisidagi
buyrug’da uslubchining huquq va vazifalari aniq belgilab berilgan. U ta’lim-tarbiya uslublarini
mukammal egallagan, siyosiy ongi, dunyoqarashi keng, yuksak ma’naviy fazilatlar sohibi,
tadbirkor, kamida bitta xorijiy tilni biladigan pedagoglar orasidan tayinlanadi. Maktabgacha
ta’lim tashkiloti uslubchilarining lavozim vazifalari quyidagicha: - maktabgacha ta’lim
tashkilotida metodik faoliyatga rahbarlik qilish; - metodist o‘z faoliyati davomida O‘zbekiston
Respublikasining “Maktabgacha ta’lim va tarbiya to‘g‘risida” va “Ta’lim to‘g‘risida”gi
qonunlari, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmoni, qarori va farmoyishlari, Vazirlar
Mahkamasining qarori va farmoyishlari, hamdata’limga oid boshqa amaldagi huquqiy-
me’yoriy hujjatlar, Maktabgacha ta’limi vazirligi hamda uning hududiy boshqaruv
• organlari, bo‘ysunuviga qarab Qoraqalpog‘istonRespublikasi Vazirlar Kengashi Raisi,
Toshkent shahar va viloyatlar hokimlari (keyingi o‘rinlarda mahalliy davlat hokimiyati
organlari” deb yuritiladi)ning qarorlari va boshqa hujjatlarda maktabgacha ta’lim tashkiloti
(keyingi o‘rinlarda tashkilot deb yuritiladi)ga berilgan tegishli topshiriqlar ijrosini to‘liq
bajarilishini ta’minlash; -metodist o‘z faoliyati davomida O‘zbekiston Respublikasining
“Maktabgacha ta’lim va tarbiya to‘g‘risida” 2019 yil 16 dekabrdagi O‘RQ-595-son va
“Ta’lim to‘g‘risida”gi 2020 yil 23 sentabrdagi O‘RQ-637-son qonunlari, O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining Farmoni, qarori va farmoyishlari, Vazirlar Mahkamasining
qarori va farmoyishlari hamda ta’limga oid boshqa amaldagi huquqiy-me’yoriy hujjatlar,
Maktabgacha ta’limi vazirligi hamda uning hududiy boshqaruv organlari, bo‘ysunuviga
qarab Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi Raisi, Toshkent shahar va viloyatlar
hokimlari (keyingi o‘rinlarda mahalliy davlat hokimiyati organlari” deb yuritiladi)ning
qarorlari va boshqa hujjatlarda maktabgacha ta’lim tashkiloti (keyingi o‘rinlarda tashkilot
deb yuritiladi)ga berilgan
• tegishli topshiriqlar ijrosini to‘liq bajarilishini ta’minlash; –
maktabgacha
ta’lim
sohasiga
oid
normativ-hujjatlarni
amaliyotga to‘laqonli tatbiq etish; –tashkilotning o‘quv-
metodik faoliyatini samarali tashkil etish; –bolalarni har
tomonlama
intellektual,
ma’naviy-estetik
va
jismoniy
rivojlantiruvchi
zamonaviy
ta’lim
dasturlari
va
texnologiyalarini
ta’lim-tarbiya
jarayoniga
joriy
etish,
ularning maktabga tayyorgarlik darajasini tubdan oshirish
yuzasidan pedagog kadrlar bilan ishlash, ularga metodik
maslahatlar berib borish; –tashkilotning yillik va istiqbol ish
rejalari loyihalarini ishlab chiqish va tashkilot rahbariyatiga
kiritish; –tashkilot pedagog xodimlarining ish rejalari, o‘quv-
mavzu
rejalari
hamda
mashg‘ulotlarga
tayyorgarlik
holatlarini ko‘rish;
• –tashkilotda tarbiyalanuvchilarning intellektual, axloqiy, estetik va jismoniy jihatdan rivojlanishini
kuzatish, baholashga doir ma’lumotlarni umumlashtirish, tahlil qilish va
• natijasiga ko‘ra aniqlangan bo‘shliqlarni to‘ldirish yuzasidan zarur chora tadbirlar belgilash; –ta’lim-
tarbiya sifatini yaxshilash, bolalarni maktabgacha ta’limga tayyorlashdagi dolzarb masalalarni pedagogik
kengashning muhokamasiga kiritish va unda pedagogik kengash a’zolarining faol ishtirokini ta’minlash,
kiritilgan masalalarni chuqur o‘rganish, natijalari bo‘yicha sifatli, tahliliy, tanqidiy ma’lumotlar tayyorlash,
qabul qilingan qaror va buyruqlarning sifatli va o‘z vaqtida bajarilishini tashkil etish hamda ta’minlash; –
tashkilotning yillik ish rejasida belgilangan vazifalarini tegishliligi bo‘yicha sifatli va samarali o‘z vaqtida
bajarilishini ta’minlash, pedagogik jamoaga ta’limdagi yangiliklarni yetkazish bo‘yicha nazariy, amaliy
seminar mashg‘ulotlarini tashkil etish; –tashkilotdagi guruh xonalarini bolalar yoshiga mos ravishda
jihozlash yuzasidan tegishli maslahatlar berish; –ta’lim-tarbiya jarayonida bolalarda umumiy asosiy
kompetensiyalar va rivojlanish sohalari kompetensiyalarini shakllantirish uchun zarur chora-tadbirlarni
amalga oshirish; –axborot va pedagogik texnologiyalarni, jumladan masofaviy o‘qitish usullarini tashkil
etish ishlarini qo‘llash va takomillashtirishni ta’minlash; –tashkilot pedagog xodimlari o‘rtasida sog‘lom
raqobatli muhitni yaratish maqsadida ko‘riktanlovlar, tadbirlar, sport musobaqalari, o‘quv va amaliy
seminarlar tashkil etish va o‘tkazish; –tarbiyalanuvchilar va ota-onalarni qiziqishini orttirish uchun turli
sport musobaqalari, bayram ertaliklari, ochiq mashg‘ulotlar, ko‘rik-tanlovlar o‘tkazilishini tashkil etish; –
tashkilot xodimlariga vakolati doirasida topshiriqlar berish va ularning bajarilishini nazorat qilish,
xodimlarning kasbiy mahorati va metodik salohiyatini oshirish ishlarini tashkil etish;
1.2Respublikamizda uslubchi faoliyatining
huquqiy asoslari
• Maktabgacha ta’lim tashkiloti nizomida uslubchining huquq va
vazifalari aniq belgilab berilgan. U ta’lim-tarbiya uslublarini
mukammal egallagan, siyosiy ongi, dunyoqarashi keng, yuksak
ma’naviy fazilatlar sohibi, tadbirkor, kamida bitta xorijiy tilni
biladigan pedagoglar orasidan tayinlanadi. Maktabgacha ta’lim
tashkiloti uslubchi zimmasiga quyidagi vazifalar yuklatiladi:-
tashkilotdagi ta’lim-tarbiya ishlariga metodik rahbarlikni amalga
oshiradi;
• - «Ilk qadam» o’quv dasturining bajarilishini
ta’minlaydi
va
nazorat
etadi,
ta’lim-tarbiya
ishlarining to’g’ri tashkil etilishi uchun javob beradi;-
ilg’or pedagogik tajribani o’rganish, umumlashtirish
va
ommalashtirishga
mas’uldir;-
Pedagogik
kengashda ko’rib chiqish uchun zarur materiallarni
tayyorlaydi;Tashkilotdagi metodik kabinetning ishini
tashkil
qiladi;
bolalarning
yoshlariga
muvofiq
pedagogik qo’llanmalar va o’yinchoqlarni tanlaydi;
• -ota-onalar o’rtasida pedagogik bilimlarni targ’ib etish,
turli guruh tarbiyachilari, shuningdek maktabgacha
ta’lim tashkiloti va umumta’lim maktablari o’rtasidagi
o’zaro munosabatlarda uzviylikni ta’minlashga
yo’naltirilgan ishlarni tashkil etadi.
Uslubchi hamkasblarining hurmatini qozonish va
ularga o’z vazifalarini muvaffaqiyatli bajarishlarida
yordam berish uchun muayyan rahbarlik salohiyatiga
ham ega bo’lishi lozim.
2.
BOB MAKTABGACHA TA’LIM TASHKILOTLARIDA USLUBCHI
FAOLIYATINING O’ZIGA HOS XUSUSIYATLARI
2.1 Uslubchining liderlik va rahbarlik xususiyatlari
• Maktabgacha ta`lim tashkiloti uslubchisi, uning huquqi, vazifalari va unga
qo’yilgan talablar. Ta`lim to’g’risidagi qonunning «Ta`lim tizimi boshqarish»
nomli 4 bo’limi, 25 moddasida shunday deyiladi: Ta`lim soxasida yagona
davlat tizimini amalga oshirish Davlat boshqaruv organlariga rahbarlik qilish
ta`limni rivojlantiruvchi dasturlarni ishlab chiqish va amalga oshirish har bir
rahbarning bosh vazifalaridan biridir. Maktabgacha ta`lim to’g’risidagi
Nizomda ham maktabgacha ta`lim tashkilotlarini boshqarish va kadrlar
tayyorlash ishlarini amalga oshirish, rahbarning huquq doirasi kafolatlari
belgilab berilgan.