Mashg‘ulotlarda lug‘atni boyitish ishlarining metodikasi
REJA:
1.Lug`atning o`ziga xos xususiyatlari.
2.Fonematik eshituv, fonematik idrok.
3.Nutqiy eshituvning o`ziga xos xususiyatlari.
Tayanch iboralar: nutq,tasnif, nevrologiya, nutq buzilishi, patologiya,
neyrofiziologiya, tibbiyot, surdopedagogika, oligofrenopedagogika, nutq apparati,
disfoniya, bradilaliya, duduqlanish, taxilaliya, dislaliya, rinolaliya, dizartriya,
alaliya, afaziya.
Eng avvalo, fonema, fonematik eshituv, fonematik idrok haqidagi
tushunchalarni aniqlashtiib olish zarur.
Fonematik eshituv – bu noziktizimlashtirilgan eshituv bо‘lib u ona tilidagi
fonemalarni tanish va farqlashga imkon beradi. U fizologik eshituvning bir qismi
bо‘lib ularni eshitilayotgan tovush etalonlarini qarshi qо‘yishga va moslashtirishga
yо‘znaltirilgan.
Fonematik idrok –bu fonemalarni farqlash va ajratishga kо‘ra, sо‘z
tarkibidagi tovushlarni aniqlash bо‘yicha aqliy faoliyatdir.
Fonematik eshituv – tanafussiz bо‘g‘inlar qatorini nazorat qilishni amalga
oshiradi.
Nutqiy eshituv-fonetik va fonematik eshituvni xamkorlikdagi faoliyati
bо‘lib,u nafaqalarо‘zgalar nutqini qabul qiladi va baxolaydi, balki о‘z nutqini xam
nazorat qiladi. Nutqiy eshituv talaffuzini shakillanishi asosi xisoblanadi.
Fonematik eshituv nutqiy faoliyatnning bо‘g‘inlaridan biri bо‘lib,bola
psixalogik
faoliyatining
boshqa
turlarini
xam
ta’millaydi:perseptiv,kornitiv,boshqaruvchi va boshqalar.
Kо‘pgina olimlarning ma’lumotlariga kо‘ra,idrokni shakillanmaganligi
nutqiy kamchiliklarga olib keluvchi sabablar ichidan birinchi о‘rinni
egallaydi,shuningdek,maktabgacha yoshdagi bolalarni о‘qish faoliyatiga moslasha
olmasliklariga xam sabab bо‘ladi.
Ontogenezda tovush qо‘zg‘atuvchilariga ta’sir kо‘rsatish chaqaloqlarda
xam kuzatiladi. Ubolani chо‘chishi,kо‘zini pirpiratishi,nafasi va pulsini о‘zgarishi
bilan ifodalanadi.
Keyinchalik 2-xaftalikda tovushli qо‘zg‘atuvchilari bolada umumiy
xarakatlarnitо‘xtashiga,qichqirishini tо‘xtashiga olib keladi.Bu barcha reaksiyalar
tug‘ma xarakterda bо‘lib,shartsiz reflekslardir.
Tovush qо‘zg‘atuvchilariga birinchi shartli reflekslar bolalarda bola
xayotining birinchi oyida va ikkinchi oyi boshida paydo bо‘ladi.Tovush signalini
kо‘p marotaba mustaxkamlash natijasida (masalan,qо‘ng‘iroq) bolani
oziqlantirishda,bola bu signallarga sо‘rish xarakatlari bilan javob bera boshlaydi,
Shu bilan bir vaqtda u tovush kelgan tovush manbai kelgan tomonga qarab boshini
buradi.
Uchinchi va tо‘rtinchi oyga kelib bola sifa jixatidan turli tovushlarni
(masalan,royal va qо‘ng‘iroq tovushlari) va turli balandlikdagi bir turdagi
tovushlarni farqlay boshlaydi. 3 oylikdan 6 oylikkacha bо‘lgan yoshda asosiy
semantik
bosim
intonatsiyaga
tushadi.
Buvaqtda
bolada
о‘z
kechinmalarini(masalan,yoqimli yoki yoqimsiz) ovoz ottenkalari orqali ifodalash
va intonatsiyalarni farqlash qobiliyati rivojlanadi. Xayotining birinchi yilini
keyingi oylarida eshituv analizatorining rivojlanishi kuzatiladi. Bola atrof-olamdagi
tovushlarni,odamlar ovozlarini ajrata boshlaydi va ularga turlicha javob qaytaradi.
Bola”tushuna”boshlagan sо‘zlar va iboralar ular uchun yetarlicha qismlarga
ajratilmagan kо‘rinishda va hodisalarni bildiruvchi signallardir. (itning vovillashi,
soatni qо‘ng‘rog‘i va hakazolar).
5-6 oylik bola birortasi tomonidan “soat” sо‘zini talaffuziga mos predmetni
kо‘rsatsa, tо‘g‘ri ta’sir kо‘rsata oladi. Ammo bunda unga agar “soat” sо‘zi о‘rniga
aytilishiga kо‘ra о‘xshash bо‘g‘inlar: ti-ti, yoki pi-pi, deyilsa ham, u shu xarakatni
bajaradi. Shu tariqa bola sо‘zni uni ritimiga, umumiy tovushlarning tashqi
kо‘rinishiga kо‘ra ajratib oladi. Sо‘z tarkibiga kiruvchi tovushlar ular tomonidan
ham tarqoq xolda idrok etiladi. Shuning uchun ular akustik jixatdan о‘xshash
tovushlarga ajratiladi. Eshituv analizatorining keyingi rivojlanishi unda ikkinchi
signalsistemasining intensiv rivojlanishi bilan bog‘liq bо‘lib, nutqni tuzilishini
umumiy fonematik idrok etishdan ancha differensial idrok etishga о‘tishi bilan
xarakterlanadi. Agar bola xayotining birinchi yilida nutqda intonatsiya va ritmni
ilg‘ab olsa, unda 2 yoshda u nutqdagi tovushlarni,sо‘zning tovush tarkibini ancha
aniq farqlay boshlaydi.
Tovushlarni sо‘zdagi о‘rnini aniqlash bolalarda asta-sekin rivojlanib boradi.
Birinchi bо‘lib bolalar ancha qо‘pol qarama-qarshi qо‘yilgan unli va
undosh tovushlarni farqlaydi,ammo bu guruxlar ichida keng yetakchilik kuzatiladi,
undoshlar xali umuman farqlanmaydi, unlilar ichida esa ancha aniq va oson
talaffuz qilinadigan (a) tovushi ajratilib,unga qolgan barcha unli tovushlarga
qarshi,о‘zaro differensiyalanmagan tovushlar qо‘yiladi:
*keyinchalik unlilar “ ichida”difeferensatsiya amalga oshadi ( i-u )(e – o)(i-
o).(e-u); keginchalik uboshka yukori chastotali tovushlar (i-e); (u-o) past
chastotali tovushlarni farklay boshlaydi .
* kegin undoshlar “ichida “gi oppozitsiyalar shakillanadi.. suz tarkibidagi
tovushlarni tushirib koldirish yoki tovushni umumiy tovushlar katoridan aniklash
sonor tovushlarni shovkinligidan portlovchilarni sirgalovchilardan . jaranglilarni
–jarangsizlardan ajratishi .
Bolalarda fonimatik eshituv asta-sekin tabiy rivojlanish jarayonida
shakillanadi bola 7-11 oylikda sо‘zlarga reaksiya bildiradi, ammo bu sо‘zni
predmetli ma’nosiga emas uni intonatsional tamoniga e’tibor qaratish bо‘ladi .
Bu davr nutq rivojlanishining fonemagacha bо‘lgan davri deb ataladi.
1 yoshga kelib, sо‘z birinchi bor muloqat quroli sifatida xiziat qiladi, til
vositasida xarakterini oladi va bolauning tovush doirasiga ta’sir kо‘rsata boshlaydi.
(uni tarkibiga kiruvchi fonemalar).
Keyinchalik fonematik rivojlanishkeskin amalga oshib, doimo talaffuzni
takomillashuvining asosi bо‘lib xizmat qiladigan, bolaning artikulatsion
imkoniyatlaridan ilgarlab ketadi, deb xisoblaydi.
A.N.Gvozdev, N.X.Shvachkinning takidlashicha, 2 yoshning oxiriga kelib,
nutqni tushunishda bola fonematik idrokda ona tilidagibarcha tovushlardan
foydalanadi. Taxminan 3 yoshga kelib bola eshituvga kо‘ra barcha tovushlarni
farqlash qobiliyatiga ega bо‘ladi deyishadi, bolalarni nutqiy eshituvini о‘rgangan
mashxur olimlar fonematik eshituvi bolalarda yetarlicha shakllangan bо‘ladi.
Ammo fongenmatik eshituvni rivojlanishi va uni takomillashuvi maktabgacha
yoshda davom etadi. Bolani fonematik eshituvini rivojlantirishni yetakchi omil uni
nutqini atrofdagiodamlar bilan muloqat jarayonida tо‘liq rivojlanishi xisoblanadi.
Bolada fonematik eshituv impressiv nutqni rivojlantirish
asosidashakllanadi. Fonematik eshituvniegallash nutqiy faoliyatning boshqa
shakllariga – og‘zaki nutq, о‘qish, yozish bilan birga keladi, shuning uchun
fonematik eshituv barcha murakkab nutqiy tizimning asosi xisolanadi,.
Nutqni idrok etishda bola kо‘p qirrali tovushlarga duch keladi: nutqda
ishtirok etuvchi tovushlar о‘zgaruvchan. U juda kо‘p turdagi tovushlarni eshitadi,
ular bо‘g‘in ketma-ketligida birikib, uzluksiz komplnentlarni tashkil etadi, Uni
bular ichidagi shundayfonemaga diqqatini qaratish kerakki, bitta fonemani u
doimiy belgisiga kо‘ra boshqa barcha tovushlar ichidan ajrata olsin, bunga bitta
fonema (til birligi sifatida) boshqasiga qarama qarshiqо‘yilsin. Agar bola bunga
о‘rganmasa, u bitta sо‘zniboshqasidan ajrata olmaydi, uni taniy olmaydi. Bola
rivojlanishi jarayonida zaruriy qobiliyat sifatida fonematik eshituv rivojlanadi,
N.I.Jinkinning fikricha busiz nutq rivojlanmaydi. Fonematik eshituv sо‘zini tashkil
etuvchi fonemalarni farqlash va tanish operatsiyalarni amalga oshiradi. U bolada
nutqni rivojlanish jarayonida birinchi navbatda shakllanadi. Bunda fonematik
eshituv ham rivojlanadi, u “bо‘g‘inlarni uzluksiz qatorini” kuzatishni amalga
oshiradi. Fonemalar talaffuz etilgan variantda berilar ekan-bunda tovushlar
(allafonlarda) me’orda umum qabul qilingan, odatiy ravishdatalffuz qilinishi kerak,
bо‘lmasa ularning eshituvchilar anglashda qiynaladi. Tilga doir tovushlar noodatiy
talaffuzi fonetik eshituv tomonidan notо‘g‘ri deb boxolanadi. Fonematik va fonetik
eshituv (ular birgalikda nutqiy eshituvni tashkil etadi) nafaqat о‘zgalar nutqini
qabul qilish va boxolashni amalga oshiradi, balki о‘zini nutqini nazorat qilishni
ham amalga oshiradi. Nutqiy eshituv meoridagi talaffuzni shakkillantirishni mahim
sharti xisoblanadi.
Agar bolada aloxida tovushlarning akustek obrazi shakillanmagan bо‘lsa,
fonemalar eshitilishiga kо‘ra farqlanmaydi, bu tovushlarni almashtirilishiga olib
keladi. Nutq uchun zarur bо‘lgan barcha tovushlar shakllanmaguncha artikulyar
baza tо‘liq xisoblanmaydi.
Boshqa xollarda bolada barcha artikulyatsion xolatlar shakillangan bо‘ladi,
ammo ba’zi xolatlarni farqlash malakasi bо‘lmaydi, bu tanlangan tovushni
notо‘g‘ri talaffuz etishga olib keladi. Buning oqibatida fonemalar
almashtiriladi,bitta sо‘z turli xil tovushlar qatori sifatida qabul qilinadi. Bu xodisa
fonemalarni (tovushlarni) о‘zaro almashtirilishi yoki qorishtirilishi deb
ataladi.Tovushlarni almashtirilishi yoki qorishtirilishi fonologik yoki shuningdek
fonematik nuqsonlar sifatida guruxlanadi, Boladagi fonematik eshituv va
fonematik eshituvni buzilishida tovushlar talaffuzi buziladi.
Bu toifa bolalarning tovushlar talaffuzi xolati quyidagi xususiyatlar bilan
xarakterlanadi:
Nutqda u yoki bu tovushlarni yо‘qligi va tovushlarni almashtirilishi.
Artikulyatsion jixatdan murakkab tovushlar,artikulyatsiyasi oson
tovuо‘larga almashtiriladi. Masalan(S), (SH) – (F) ga (R) tovush о‘rniga – (L) –
(Y), (m)– (g)ga almashtiriladi. Tovushning yо‘qligiyoki uni boshqa artikulyatsion
belgisiga kо‘ra almashtirilishi unga mos fonemalarni qorishuviga sharoit yaratadi.
Artikulyator yoki akustik jixatdan yaqin tovushlarni almashtirilishida
bolada artikulema shakillanadi, ammo fonemani shakillanishi tugallanmaydi.
Turli fonetik guruxlarga tegishli yaqin tovushlarni farqlashdagi qiyinchilik
ularni о‘qish va yozishda xam almashtirilishiga olib keladi.
Nutqda tovushlarni notо‘g‘ri qо‘llash kо‘pi bilan 16-20 tagacha bо‘lishi
mumkin.Kо‘pincha shovqinli va sirg‘aluvchi tovushlar (s),(ch),(sh), (z),(s), (j), (t)
va (d), (l), (r),tovushlari,jarangli tovushlarning jarangsiz juftlari yetarlicha
shakillanmagan bо‘ladi.
2.Artikulyatsiyasiga kо‘ra о‘xshash tovushlarni almashtirilishi.Ikki yoki bir
nechta artikulyatsion jixatdan yaqin tovushlar о‘rniga oraliq,noaniq tovushlar
talaffuz qilinadi, sh va s tovushi о‘rniga-yumshoq (sh), ch va t tovushi о‘rniga-
yumshatilgan (ch)tovushi.
Bunday almashtirishlarning sababi fonematik eshituvning yetarlicha
shakillanmaganligi yokiuni buzilishi xisoblanadi.
3.Nutqda tovushlarni notug‘un qо‘llanilishi.Ba’zi tovushlarni bolalar
kо‘rsatma asosida aloxida (yakka) xolda tо‘g‘ri talaffuz qilishadi ammo nutqda
talaffuz qila olmaydi yoki almashtiradi.Ba’zan bola bitta sо‘zni turli xolatda
takrorlashda turllicha talaffuz qiladi. Shunday xolatlar xam bо‘ladiki,bola bir
fonetik guruxga tegishli tovushlarni almashtiradi,boshqa tovushlarni-buzibtalaffuz
qiladi.
Bundan nuqson fonetiko-fonematik buzilish deyiladi.
4.Bir yoki bir nechta tovushlarni buzib talaffuz qilinishi.
Bola 2-4 tovushi buzib talaffuz qilishi yoki nuqsonsiz gapirishi mumkin,
ammo eshtishida turli guruxlarga tegishli qо‘proq tovushlarni farqlay olmaydi.
Talaffuzning yaxshi ekanligi bazan fonematik jarayonlarni chuqur
rivojlanmaganligini berkitishi mumkin.
Tovushlarni buzub talaffuz qilinishining asosiy sababi odatda artikulyatsion
motorikaning rivojlanmaganligi yoki uni buzulishi xisoblanadi. Bu fonematik
buzulishlarga tegishli.
Tadqiqot natijalari va о‘zining fiziko-akustik xususiyatlariga kо‘ra turlicha
tovushlar funksiyalarini qarama-qarshi qо‘yish, tovushlarining ba’zi belgilari
sо‘zlarni farqlash funksiyasini bajarishi aniqlangan. Nutqiy muloqatni ta’minlay
turib, tovushlar ijtimoiy funksiyaga ega bо‘ladi. Nutqning tovush tomonidagi
ijtimoiy axamiyatiga ega sifatlarini birinchi о‘ringa qо‘yib mutaxasislar fonemani
о‘rganish xaqidagi vazifani xal etishni ishlab chiqib unda tilning tovush tomonidagi
asosiy birliklari xaqidagi muammolarni xal etishning asosan usullari berilgan.
Nutqning tovush tomonini о‘rganish natijasida bizning nutqimizdagi tovushlarning
munosabati xilma-xil va noodatiy, turli-tumanligi aniqlandi.
Tovushlarni о‘rganishda quyidagi aspektlar aniqlangan: nutqning
tovushlarining fizik xususiyatlarini nazarda tutuvchi fizik – ular tarkibiga tovush
tonlari va shovqinlari kiradi:
2) Fiziologik-tovushlar talaffuzida ishtirok etuvchi inson organizmlarini
о‘rganuvchi :
3) Ijtimoiy – nutq tovushlarini ularni axamiyatiga kо‘ra muloqat quroli
maqsadida о‘rganuvchi.
Bu muammoni kо‘rib chiqishda birinchi о‘rinda ijtimoiy aspekt chiqadi.
Nutqdagi tovushlarni bildirish uchun ijtimoiy aspektda “fonema” atamasi
qо‘llaniladi
Ma’lumot tilga tegishli fonemalar tizimi tashkil etadi. Ular bir-biri bilan
munosabatda buladi xar bir fonema о‘zining ottenkasiga kо‘ra, boshqa tovushlarga
ulardagi akustik farqlar asosida gapiruvchini eshitib ilg‘ab olishga kо‘ra qarama-
qarshi qо‘yiladi.
Fonemalarni farqlash qobiliyati ayniqsa bir tovushga kо‘ra farqlanadigan
sо‘zlarni qarama-qarshi qо‘yganda yaqqol kо‘rinadi, masalan, tol-pol, chol-sol,
sim-shim kabi bu [m],[n],[ch],[s],[sh] tovushlar о‘zbek tilida aloxida fonema
ekanligini kо‘rsatadi.
Bu fonemalarni gapiruvchi yaxshi farqlay olmasa, kо‘pgina sо‘zlarni
talaffuzda farqlay olmaydi, unutqni tushunishni qiyinlashtiradi.
Gvozdevning kо‘rsatishicha, fonemalar manoviy birliklarni farqlashga
xizmat qila turib ular о‘z xolicha ma’noni anglatmaydi. Fonema – bu tilning kichik
birligi xisoblangan tovush bо‘lib, u manolarni saqlash funksiyasini bajaradi.
XX asrning 60-yillarida “tovush taxlili” atamasi qо‘llanilgan va uni
quyidagi turlarini farqlashgan: tabiiy tovush taxlili va sun’iy tovush taxlili.
Tabiiy (sensor-persentif) tovush taxlili og‘zaki nutqiga xizmat qilib, u
yordamidamanoni farqlash funksiyasi amalga oshiriladi.
Sun’iy (intelektuall) tovush taxlili о‘z-о‘zidan shakillanmaydi uni bolalar
shk maqsadda о‘qitish davomida egallaydilar.
Tovush taxlilining bu turi insonning yozma nutqiga xizmat qiladi.
Intelektual tovush taxlili jarayonida 3 ta asosiy operatsiyalar am alga
oshiriladi: 1) sо‘zdagi tovushlarni yoki uning yо‘qligini aniqlash, 2) sо‘zdagi
tovushlarni о‘zaro о‘rnini aniqlash, 3) sо‘zdagi tovushlar soni va ularni chiziqli
ketma-ketligini aniqlash.
D.B.Elkomin bu ikki turdagi tovushlar taxlilini “yangi atamalar-fonematik
eshituv” va “fonematik idrok” deb atashni taklif etadi.
M.YE.Xvatev fonematik eshituvni “nutqimizdagi manoviy birliklar sifatida
qabul qilish qolbiliyati bо‘lib u inson eshituvining asosiy sifati xisoblanadi”, deb
belgilaydi. Faqatgina fonematik eshituv orqaligina nutq dagi tovushlarni va aloxida
sо‘zlar ma’zmunini aniq idrok etish mumkin.
Shu tariqa fonematik eshituv insonni fizik eshituvini asosiy turi bо‘lib u ona
tilidagi fonemalarni eshitish va farqlash imkonini beradi. Fonemktk idrok bu
sо‘zning tovush tarkibini taxlil qilish demakdir. Bollarda fonemalarni talffuz qilish
va idrok etishni buzilishida akustik-artikuliyatsion belgilariga kо‘ra farqlanuvi
tovushlarni idrok etish va artikuliyatsiyalash jarayonini tugallanmaganligi
kuzatiladi.
Fonematik eshituvni rivojlanish darajasi tovush taxlilini egallashga ta’sir
kо‘rsatadi. Fonematik eshituvni rivojlangmaganlik darajasi turlicha bо‘lishi
mumkimn. Ularning quyidagi darajalarga ajratish mumkin.
1) Bilamchi daraja: Fonematik eshituv bilamchi buzilgan. Tovush taxlildi
faoliyatlari darajasi va tovush taxlilini egallashning asosiy shartlari yetarlicha
shakllanmagan.
2) Ikkilamchi darajda: Folnematik eshituv ikkilamcha buzigan.
Artikuliyatsin organlar motorikasininig buzilishi oqibatidagi nutqiy
kinesteziyalar yoki nutq organlarida anatomik nuqsonlar kuzatiladi. Me’orda
eshitib talffuz qilish munosabati buziladi: muximi talaffuzni rivojlanish
mexanizmi.
Yengil dizartriyali bolalardagi fonetiko-fonematik buzilish xususiyatlarin
о‘rgana turib “foyemati eshituv” va “fonemati idrok” tushunchalarni aniqlab olish
zarur.
Psixologiya, lingivistik, defektalogiya, pedagogikada bu tushunchalarni
belgilash uchun turlicha qarashlar mavjud. Logopedik va psixologik lug‘atlarda
“fonematik eshituv” atamasi odamning nutqiy tovushlarini analiz va sintez qilish,
shu til fonemalarnini idrok etishni ta’minlovchi qobiliyat sifatida belgilanadi.
Fonematik eshituvni shakllanishini tushunishga nutq rivojlanishini tekshiruvchi
olimlar turlicha yondashishadi, ammo ularning barchasi 2 yoshga kelib “birlamchi”
fonematik eshituv maktabgacha yoshdagi bola nutqini rivojlantirishning asosi
bо‘ladi degan xulosaga kelishdi.
A.R.Luriya fonematik eshituni aloxida guruxdagi turli tovushlarni
umumlashtirish qobiliyati sifatida qarab,unda tovushglarning о‘ziga xos belgilari
va uning masofaviy belgilarinisolishtirishni qullaydi.
T.B.Filicheva, T.V.Tumanov fonematik eshituvni bolani sо‘z tarkibidagi
morfologik va tovush tushunchalarini am aliy umumlashtirish qobiliyati sifatida.
L.E.Jurova va D.B.El’koninlarning fikricha fonematik eshituv bolalarda
jarayonida nutqiy eshituvning ancha yuqori shakli natijasi sifatida shakllanadi.
“Fonematik idrok” atamasi ostida tild tovushlarini ajratish va sо‘zning tovush
tizimining uni birligi sifatida qabul qilish tushuniladi.
A.M.Borodovich fikricha fonematik idrok sо‘zida bolani о‘z nutqini
doirasida analitik faoliyatini rivojlanishini aks ettiradi. (nutqni taxlil qilish
malakasi, uni tashkil etuvchi qisimlarga ajratish) Boshqa sо‘z bilan aytganda
fonematik idrok “nutqda gaplarni, gaplarda sо‘zlarni, sо‘zlarda” tovushlarni ajrata
olish malakasi sifatida tushuniladi.
M.G.Gening va N.A.Gemanlar bolaning fonematik idrok qobiliyatida nutq
tovushlarni ayniqsa akustik yaqin tovushlarnni eshitib idrok etish va tо‘g‘ri
farqlashni kо‘radilar. Fonematik idrokni malaka emas, qobiliyat sifatida kо‘rib
chiqib olimlar uni fonematik eshituv bilan bir xil deb xisoblashadi.
Shuningdek kо‘pgina olimlar fonematik idrokni о‘z nutqidagi tovushlarni
tо‘g‘ri farqlash malakasini maxsus tarbiyalash sifatida xarakterlaydi.
N.X.Shvachkinni bolalarni fonematik eshituvini о‘rganishga bag‘ishlangan
ishida bolalarni fonematik eshituvini qonuniyatlarini aniqladi va bolani fonematik
rivojlanishini, shakllanishini 12 ta genetik qatorini belgiladi.
12 ta fonematik (genetik) qator:
1-chisi – unlilarni farqlash;
2-chisi-undoshlarni farqlash;
3-chisi-sonorlar va shovqinlarni farqlash;
4-chisi qattiq va yumshoq undoshlarni farqlash;
5-chisi-sonar undoshlarni farqlash;
6-chisi-sonar va artikuliyatsiyalanmaydigan shovqinlarni farqlash;
7-chisi-lab va tiltovushlarini farqlash;
8-chisi-portlovchi va sirg‘aluvchi tovushlarni farqlash;
9-chisi-til oldi va til orqa tovushlarni farqlash;
10-chisi-jarangli va jarangsiz tovushlarni farqlash;
11-chisi-shovqinli va portlovchi tovushlarnifaqlash;
12-chisi-sirg‘aluvchi va til о‘rta tovushlarni farqlash.
Fonematik eshituv bola nutqining semantikasi bilan bog‘liq ravishda
rivojlanadi bola nutqida fonematik rivojlanish ketma-ketligini umumlashtirilgan
xolatda 1-jadvalda kо‘rsatilagan.
Fonematik rivojlanishning umumiy sxemasi. (N.X.Shvachkin)
1-jadval
Rivojlanish ketma-ketligi
Fonematik farqlash
Davr
Daraja
Qator
Bosqich
Birinchi
(unlilarni
farqlash)
Birinchi
(unlilarni
farqlash)
Birinchi
(unlilarni
farqlash)
Birinchi
ikkinchi
uchunchi
[a] va boshqa unlilarni
farqlash [4-u], [e-0], [4-0],
[e-u]dan farqlash [4-e],[u-
0] dan farqlash.
Ikkinchi
(undoshlarni
faqlash)
Ikkinchi
taxminiy
(undoshlarni
faqlash)
Ikinchi
-
Undoshlarni faqlash:
fonema=undosh-nol-
fonema
[bok -ok], [vek-ek],
[dik-ik].
Uchunchi
(sonar va
artikulyatsiy
a-lanadigan
shovqinlarni
farqlash)
Uchunchi
-
Sonar va
artikulatsiyalanadigan
shovqinlarni farqlash [m-
b], [r-g], [n-g], [j-v]
Tо‘rtinchi
(yumshoq va
qattiq
Tо‘rtinchi
-
Qatiq va yumshoq
undoshlarni farqlash [n-n’]
[m-m’],[v-v’], [z-z’], [g-