Maktabgacha ta'limda mashg‘ulotlarda lug‘atni boyitish ishlarining metodikasi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

15

File size

Fayl hajmi

24,4 KB


Mashg‘ulotlarda lug‘atni boyitish ishlarining metodikasi
REJA:
1.Lug`atning o`ziga xos xususiyatlari.
2.Fonematik eshituv, fonematik idrok.
3.Nutqiy eshituvning o`ziga xos xususiyatlari.
Tayanch  iboralar:  nutq,tasnif,  nevrologiya,  nutq  buzilishi,  patologiya,
neyrofiziologiya, tibbiyot, surdopedagogika, oligofrenopedagogika, nutq apparati,
disfoniya,  bradilaliya,  duduqlanish,  taxilaliya,  dislaliya,  rinolaliya,  dizartriya,
alaliya, afaziya.
Eng  avvalo,  fonema,  fonematik  eshituv,  fonematik  idrok  haqidagi
tushunchalarni aniqlashtiib olish zarur.
Fonematik eshituv – bu noziktizimlashtirilgan eshituv bо‘lib u ona tilidagi
fonemalarni tanish va farqlashga imkon beradi. U fizologik eshituvning bir qismi
bо‘lib ularni eshitilayotgan tovush etalonlarini qarshi qо‘yishga va moslashtirishga
yо‘znaltirilgan.
Fonematik  idrok  –bu  fonemalarni  farqlash  va  ajratishga  kо‘ra,  sо‘z
tarkibidagi tovushlarni aniqlash bо‘yicha aqliy faoliyatdir.
Fonematik eshituv – tanafussiz bо‘g‘inlar qatorini nazorat qilishni amalga
oshiradi.
Nutqiy  eshituv-fonetik  va  fonematik  eshituvni  xamkorlikdagi  faoliyati
bо‘lib,u nafaqalarо‘zgalar nutqini qabul qiladi va baxolaydi, balki о‘z nutqini xam
nazorat qiladi. Nutqiy eshituv talaffuzini shakillanishi asosi xisoblanadi.
Logotip
Mashg‘ulotlarda lug‘atni boyitish ishlarining metodikasi REJA: 1.Lug`atning o`ziga xos xususiyatlari. 2.Fonematik eshituv, fonematik idrok. 3.Nutqiy eshituvning o`ziga xos xususiyatlari. Tayanch iboralar: nutq,tasnif, nevrologiya, nutq buzilishi, patologiya, neyrofiziologiya, tibbiyot, surdopedagogika, oligofrenopedagogika, nutq apparati, disfoniya, bradilaliya, duduqlanish, taxilaliya, dislaliya, rinolaliya, dizartriya, alaliya, afaziya. Eng avvalo, fonema, fonematik eshituv, fonematik idrok haqidagi tushunchalarni aniqlashtiib olish zarur. Fonematik eshituv – bu noziktizimlashtirilgan eshituv bо‘lib u ona tilidagi fonemalarni tanish va farqlashga imkon beradi. U fizologik eshituvning bir qismi bо‘lib ularni eshitilayotgan tovush etalonlarini qarshi qо‘yishga va moslashtirishga yо‘znaltirilgan. Fonematik idrok –bu fonemalarni farqlash va ajratishga kо‘ra, sо‘z tarkibidagi tovushlarni aniqlash bо‘yicha aqliy faoliyatdir. Fonematik eshituv – tanafussiz bо‘g‘inlar qatorini nazorat qilishni amalga oshiradi. Nutqiy eshituv-fonetik va fonematik eshituvni xamkorlikdagi faoliyati bо‘lib,u nafaqalarо‘zgalar nutqini qabul qiladi va baxolaydi, balki о‘z nutqini xam nazorat qiladi. Nutqiy eshituv talaffuzini shakillanishi asosi xisoblanadi.
Fonematik  eshituv  nutqiy  faoliyatnning  bо‘g‘inlaridan  biri  bо‘lib,bola
psixalogik
 
faoliyatining
 
boshqa
 
turlarini
 
xam
ta’millaydi:perseptiv,kornitiv,boshqaruvchi va boshqalar.
Kо‘pgina  olimlarning  ma’lumotlariga  kо‘ra,idrokni  shakillanmaganligi
nutqiy  kamchiliklarga  olib  keluvchi  sabablar  ichidan  birinchi  о‘rinni
egallaydi,shuningdek,maktabgacha yoshdagi bolalarni о‘qish faoliyatiga moslasha
olmasliklariga xam sabab bо‘ladi.
Ontogenezda  tovush  qо‘zg‘atuvchilariga  ta’sir  kо‘rsatish  chaqaloqlarda
xam kuzatiladi. Ubolani chо‘chishi,kо‘zini pirpiratishi,nafasi va pulsini о‘zgarishi
bilan ifodalanadi.
Keyinchalik  2-xaftalikda  tovushli  qо‘zg‘atuvchilari  bolada  umumiy
xarakatlarnitо‘xtashiga,qichqirishini tо‘xtashiga olib keladi.Bu barcha reaksiyalar
tug‘ma xarakterda bо‘lib,shartsiz reflekslardir.
Tovush  qо‘zg‘atuvchilariga  birinchi  shartli  reflekslar  bolalarda  bola
xayotining birinchi oyida va ikkinchi oyi boshida paydo bо‘ladi.Tovush signalini
kо‘p  marotaba  mustaxkamlash  natijasida  (masalan,qо‘ng‘iroq)  bolani
oziqlantirishda,bola bu signallarga sо‘rish xarakatlari bilan javob bera boshlaydi,
Shu bilan bir vaqtda u tovush kelgan tovush manbai kelgan tomonga qarab boshini
buradi.
Uchinchi  va  tо‘rtinchi  oyga  kelib  bola  sifa  jixatidan  turli  tovushlarni
(masalan,royal  va  qо‘ng‘iroq  tovushlari)  va  turli  balandlikdagi  bir  turdagi
tovushlarni farqlay boshlaydi. 3 oylikdan 6 oylikkacha bо‘lgan yoshda asosiy
semantik
 
bosim
 
intonatsiyaga
 
tushadi.
 
Buvaqtda
 
bolada
 
о‘z
kechinmalarini(masalan,yoqimli yoki yoqimsiz) ovoz ottenkalari orqali ifodalash
va  intonatsiyalarni  farqlash  qobiliyati  rivojlanadi.  Xayotining  birinchi  yilini
keyingi oylarida eshituv analizatorining rivojlanishi kuzatiladi. Bola atrof-olamdagi
tovushlarni,odamlar ovozlarini ajrata boshlaydi va ularga turlicha javob qaytaradi.
Bola”tushuna”boshlagan  sо‘zlar  va  iboralar  ular  uchun  yetarlicha  qismlarga
ajratilmagan kо‘rinishda va hodisalarni bildiruvchi signallardir. (itning vovillashi,
soatni qо‘ng‘rog‘i va hakazolar).
5-6 oylik bola birortasi tomonidan “soat” sо‘zini talaffuziga mos predmetni
kо‘rsatsa, tо‘g‘ri ta’sir kо‘rsata oladi. Ammo bunda unga agar “soat” sо‘zi о‘rniga
Logotip
Fonematik eshituv nutqiy faoliyatnning bо‘g‘inlaridan biri bо‘lib,bola psixalogik faoliyatining boshqa turlarini xam ta’millaydi:perseptiv,kornitiv,boshqaruvchi va boshqalar. Kо‘pgina olimlarning ma’lumotlariga kо‘ra,idrokni shakillanmaganligi nutqiy kamchiliklarga olib keluvchi sabablar ichidan birinchi о‘rinni egallaydi,shuningdek,maktabgacha yoshdagi bolalarni о‘qish faoliyatiga moslasha olmasliklariga xam sabab bо‘ladi. Ontogenezda tovush qо‘zg‘atuvchilariga ta’sir kо‘rsatish chaqaloqlarda xam kuzatiladi. Ubolani chо‘chishi,kо‘zini pirpiratishi,nafasi va pulsini о‘zgarishi bilan ifodalanadi. Keyinchalik 2-xaftalikda tovushli qо‘zg‘atuvchilari bolada umumiy xarakatlarnitо‘xtashiga,qichqirishini tо‘xtashiga olib keladi.Bu barcha reaksiyalar tug‘ma xarakterda bо‘lib,shartsiz reflekslardir. Tovush qо‘zg‘atuvchilariga birinchi shartli reflekslar bolalarda bola xayotining birinchi oyida va ikkinchi oyi boshida paydo bо‘ladi.Tovush signalini kо‘p marotaba mustaxkamlash natijasida (masalan,qо‘ng‘iroq) bolani oziqlantirishda,bola bu signallarga sо‘rish xarakatlari bilan javob bera boshlaydi, Shu bilan bir vaqtda u tovush kelgan tovush manbai kelgan tomonga qarab boshini buradi. Uchinchi va tо‘rtinchi oyga kelib bola sifa jixatidan turli tovushlarni (masalan,royal va qо‘ng‘iroq tovushlari) va turli balandlikdagi bir turdagi tovushlarni farqlay boshlaydi. 3 oylikdan 6 oylikkacha bо‘lgan yoshda asosiy semantik bosim intonatsiyaga tushadi. Buvaqtda bolada о‘z kechinmalarini(masalan,yoqimli yoki yoqimsiz) ovoz ottenkalari orqali ifodalash va intonatsiyalarni farqlash qobiliyati rivojlanadi. Xayotining birinchi yilini keyingi oylarida eshituv analizatorining rivojlanishi kuzatiladi. Bola atrof-olamdagi tovushlarni,odamlar ovozlarini ajrata boshlaydi va ularga turlicha javob qaytaradi. Bola”tushuna”boshlagan sо‘zlar va iboralar ular uchun yetarlicha qismlarga ajratilmagan kо‘rinishda va hodisalarni bildiruvchi signallardir. (itning vovillashi, soatni qо‘ng‘rog‘i va hakazolar). 5-6 oylik bola birortasi tomonidan “soat” sо‘zini talaffuziga mos predmetni kо‘rsatsa, tо‘g‘ri ta’sir kо‘rsata oladi. Ammo bunda unga agar “soat” sо‘zi о‘rniga
aytilishiga kо‘ra о‘xshash bо‘g‘inlar: ti-ti, yoki pi-pi, deyilsa ham, u shu xarakatni
bajaradi.  Shu  tariqa  bola  sо‘zni  uni  ritimiga,  umumiy  tovushlarning  tashqi
kо‘rinishiga kо‘ra  ajratib oladi. Sо‘z tarkibiga kiruvchi tovushlar ular tomonidan
ham tarqoq  xolda idrok etiladi. Shuning uchun ular akustik jixatdan о‘xshash
tovushlarga ajratiladi. Eshituv analizatorining keyingi rivojlanishi unda ikkinchi
signalsistemasining  intensiv  rivojlanishi  bilan bog‘liq bо‘lib, nutqni  tuzilishini
umumiy fonematik idrok etishdan ancha differensial idrok  etishga о‘tishi bilan
xarakterlanadi. Agar bola xayotining birinchi yilida nutqda intonatsiya va ritmni
ilg‘ab olsa, unda 2 yoshda u nutqdagi tovushlarni,sо‘zning tovush tarkibini ancha
aniq farqlay boshlaydi.
Tovushlarni sо‘zdagi о‘rnini aniqlash bolalarda asta-sekin rivojlanib boradi.
Birinchi  bо‘lib  bolalar  ancha  qо‘pol  qarama-qarshi  qо‘yilgan  unli  va
undosh tovushlarni farqlaydi,ammo bu guruxlar ichida keng yetakchilik kuzatiladi,
undoshlar  xali  umuman  farqlanmaydi,  unlilar  ichida  esa  ancha  aniq  va  oson
talaffuz  qilinadigan  (a)  tovushi  ajratilib,unga  qolgan  barcha  unli  tovushlarga
qarshi,о‘zaro differensiyalanmagan tovushlar qо‘yiladi:
*keyinchalik unlilar “ ichida”difeferensatsiya amalga oshadi ( i-u )(e – o)(i-
o).(e-u);  keginchalik  uboshka  yukori   chastotali   tovushlar  (i-e);  (u-o)  past
chastotali  tovushlarni  farklay boshlaydi  .
* kegin  undoshlar “ichida “gi  oppozitsiyalar  shakillanadi.. suz tarkibidagi
tovushlarni  tushirib koldirish  yoki tovushni umumiy tovushlar  katoridan  aniklash
sonor tovushlarni  shovkinligidan  portlovchilarni  sirgalovchilardan . jaranglilarni
–jarangsizlardan ajratishi .
Bolalarda  fonimatik   eshituv   asta-sekin  tabiy  rivojlanish   jarayonida
shakillanadi   bola 7-11 oylikda sо‘zlarga  reaksiya bildiradi, ammo  bu sо‘zni
predmetli  ma’nosiga emas   uni  intonatsional  tamoniga  e’tibor qaratish bо‘ladi .
Bu davr nutq  rivojlanishining    fonemagacha  bо‘lgan davri deb ataladi.
1 yoshga kelib, sо‘z birinchi bor muloqat quroli sifatida xiziat qiladi, til
vositasida xarakterini oladi va bolauning tovush doirasiga ta’sir kо‘rsata boshlaydi.
(uni tarkibiga kiruvchi fonemalar).
Logotip
aytilishiga kо‘ra о‘xshash bо‘g‘inlar: ti-ti, yoki pi-pi, deyilsa ham, u shu xarakatni bajaradi. Shu tariqa bola sо‘zni uni ritimiga, umumiy tovushlarning tashqi kо‘rinishiga kо‘ra ajratib oladi. Sо‘z tarkibiga kiruvchi tovushlar ular tomonidan ham tarqoq xolda idrok etiladi. Shuning uchun ular akustik jixatdan о‘xshash tovushlarga ajratiladi. Eshituv analizatorining keyingi rivojlanishi unda ikkinchi signalsistemasining intensiv rivojlanishi bilan bog‘liq bо‘lib, nutqni tuzilishini umumiy fonematik idrok etishdan ancha differensial idrok etishga о‘tishi bilan xarakterlanadi. Agar bola xayotining birinchi yilida nutqda intonatsiya va ritmni ilg‘ab olsa, unda 2 yoshda u nutqdagi tovushlarni,sо‘zning tovush tarkibini ancha aniq farqlay boshlaydi. Tovushlarni sо‘zdagi о‘rnini aniqlash bolalarda asta-sekin rivojlanib boradi. Birinchi bо‘lib bolalar ancha qо‘pol qarama-qarshi qо‘yilgan unli va undosh tovushlarni farqlaydi,ammo bu guruxlar ichida keng yetakchilik kuzatiladi, undoshlar xali umuman farqlanmaydi, unlilar ichida esa ancha aniq va oson talaffuz qilinadigan (a) tovushi ajratilib,unga qolgan barcha unli tovushlarga qarshi,о‘zaro differensiyalanmagan tovushlar qо‘yiladi: *keyinchalik unlilar “ ichida”difeferensatsiya amalga oshadi ( i-u )(e – o)(i- o).(e-u); keginchalik uboshka yukori chastotali tovushlar (i-e); (u-o) past chastotali tovushlarni farklay boshlaydi . * kegin undoshlar “ichida “gi oppozitsiyalar shakillanadi.. suz tarkibidagi tovushlarni tushirib koldirish yoki tovushni umumiy tovushlar katoridan aniklash sonor tovushlarni shovkinligidan portlovchilarni sirgalovchilardan . jaranglilarni –jarangsizlardan ajratishi . Bolalarda fonimatik eshituv asta-sekin tabiy rivojlanish jarayonida shakillanadi bola 7-11 oylikda sо‘zlarga reaksiya bildiradi, ammo bu sо‘zni predmetli ma’nosiga emas uni intonatsional tamoniga e’tibor qaratish bо‘ladi . Bu davr nutq rivojlanishining fonemagacha bо‘lgan davri deb ataladi. 1 yoshga kelib, sо‘z birinchi bor muloqat quroli sifatida xiziat qiladi, til vositasida xarakterini oladi va bolauning tovush doirasiga ta’sir kо‘rsata boshlaydi. (uni tarkibiga kiruvchi fonemalar).
Keyinchalik fonematik rivojlanishkeskin amalga oshib, doimo talaffuzni
takomillashuvining   asosi  bо‘lib  xizmat  qiladigan,  bolaning  artikulatsion
imkoniyatlaridan ilgarlab ketadi, deb xisoblaydi.
A.N.Gvozdev, N.X.Shvachkinning takidlashicha, 2 yoshning oxiriga kelib,
nutqni  tushunishda  bola  fonematik  idrokda  ona  tilidagibarcha  tovushlardan
foydalanadi. Taxminan 3 yoshga kelib bola eshituvga kо‘ra barcha tovushlarni
farqlash qobiliyatiga ega bо‘ladi deyishadi, bolalarni nutqiy eshituvini о‘rgangan
mashxur  olimlar  fonematik  eshituvi  bolalarda  yetarlicha  shakllangan  bо‘ladi.
Ammo  fongenmatik  eshituvni  rivojlanishi  va  uni  takomillashuvi  maktabgacha
yoshda davom etadi. Bolani fonematik eshituvini rivojlantirishni yetakchi omil uni
nutqini atrofdagiodamlar bilan muloqat jarayonida tо‘liq rivojlanishi  xisoblanadi.
Bolada  fonematik  eshituv  impressiv  nutqni  rivojlantirish
asosidashakllanadi.  Fonematik  eshituvniegallash  nutqiy  faoliyatning  boshqa
shakllariga  –  og‘zaki  nutq,  о‘qish,  yozish  bilan  birga  keladi,  shuning  uchun
fonematik eshituv barcha murakkab nutqiy tizimning asosi xisolanadi,.
Nutqni idrok etishda bola kо‘p qirrali tovushlarga duch keladi: nutqda
ishtirok etuvchi tovushlar о‘zgaruvchan. U juda kо‘p turdagi tovushlarni eshitadi,
ular bо‘g‘in ketma-ketligida birikib,  uzluksiz komplnentlarni tashkil etadi, Uni
bular ichidagi shundayfonemaga  diqqatini qaratish kerakki, bitta fonemani  u
doimiy belgisiga kо‘ra boshqa barcha tovushlar ichidan ajrata olsin, bunga bitta
fonema  (til birligi sifatida) boshqasiga qarama qarshiqо‘yilsin. Agar bola bunga
о‘rganmasa, u bitta sо‘zniboshqasidan ajrata olmaydi, uni taniy olmaydi. Bola
rivojlanishi  jarayonida zaruriy qobiliyat  sifatida fonematik eshituv rivojlanadi,
N.I.Jinkinning fikricha busiz nutq rivojlanmaydi. Fonematik eshituv sо‘zini tashkil
etuvchi fonemalarni  farqlash va tanish operatsiyalarni amalga oshiradi. U bolada
nutqni  rivojlanish  jarayonida  birinchi  navbatda  shakllanadi.  Bunda  fonematik
eshituv  ham rivojlanadi, u “bо‘g‘inlarni uzluksiz qatorini” kuzatishni amalga
oshiradi.  Fonemalar   talaffuz  etilgan  variantda  berilar  ekan-bunda  tovushlar
(allafonlarda) me’orda umum qabul qilingan, odatiy ravishdatalffuz qilinishi kerak,
bо‘lmasa ularning eshituvchilar anglashda qiynaladi. Tilga doir tovushlar  noodatiy
talaffuzi fonetik eshituv tomonidan notо‘g‘ri deb boxolanadi. Fonematik va fonetik
eshituv (ular birgalikda nutqiy eshituvni tashkil etadi) nafaqat о‘zgalar nutqini
Logotip
Keyinchalik fonematik rivojlanishkeskin amalga oshib, doimo talaffuzni takomillashuvining asosi bо‘lib xizmat qiladigan, bolaning artikulatsion imkoniyatlaridan ilgarlab ketadi, deb xisoblaydi. A.N.Gvozdev, N.X.Shvachkinning takidlashicha, 2 yoshning oxiriga kelib, nutqni tushunishda bola fonematik idrokda ona tilidagibarcha tovushlardan foydalanadi. Taxminan 3 yoshga kelib bola eshituvga kо‘ra barcha tovushlarni farqlash qobiliyatiga ega bо‘ladi deyishadi, bolalarni nutqiy eshituvini о‘rgangan mashxur olimlar fonematik eshituvi bolalarda yetarlicha shakllangan bо‘ladi. Ammo fongenmatik eshituvni rivojlanishi va uni takomillashuvi maktabgacha yoshda davom etadi. Bolani fonematik eshituvini rivojlantirishni yetakchi omil uni nutqini atrofdagiodamlar bilan muloqat jarayonida tо‘liq rivojlanishi xisoblanadi. Bolada fonematik eshituv impressiv nutqni rivojlantirish asosidashakllanadi. Fonematik eshituvniegallash nutqiy faoliyatning boshqa shakllariga – og‘zaki nutq, о‘qish, yozish bilan birga keladi, shuning uchun fonematik eshituv barcha murakkab nutqiy tizimning asosi xisolanadi,. Nutqni idrok etishda bola kо‘p qirrali tovushlarga duch keladi: nutqda ishtirok etuvchi tovushlar о‘zgaruvchan. U juda kо‘p turdagi tovushlarni eshitadi, ular bо‘g‘in ketma-ketligida birikib, uzluksiz komplnentlarni tashkil etadi, Uni bular ichidagi shundayfonemaga diqqatini qaratish kerakki, bitta fonemani u doimiy belgisiga kо‘ra boshqa barcha tovushlar ichidan ajrata olsin, bunga bitta fonema (til birligi sifatida) boshqasiga qarama qarshiqо‘yilsin. Agar bola bunga о‘rganmasa, u bitta sо‘zniboshqasidan ajrata olmaydi, uni taniy olmaydi. Bola rivojlanishi jarayonida zaruriy qobiliyat sifatida fonematik eshituv rivojlanadi, N.I.Jinkinning fikricha busiz nutq rivojlanmaydi. Fonematik eshituv sо‘zini tashkil etuvchi fonemalarni farqlash va tanish operatsiyalarni amalga oshiradi. U bolada nutqni rivojlanish jarayonida birinchi navbatda shakllanadi. Bunda fonematik eshituv ham rivojlanadi, u “bо‘g‘inlarni uzluksiz qatorini” kuzatishni amalga oshiradi. Fonemalar talaffuz etilgan variantda berilar ekan-bunda tovushlar (allafonlarda) me’orda umum qabul qilingan, odatiy ravishdatalffuz qilinishi kerak, bо‘lmasa ularning eshituvchilar anglashda qiynaladi. Tilga doir tovushlar noodatiy talaffuzi fonetik eshituv tomonidan notо‘g‘ri deb boxolanadi. Fonematik va fonetik eshituv (ular birgalikda nutqiy eshituvni tashkil etadi) nafaqat о‘zgalar nutqini
qabul qilish va boxolashni amalga oshiradi, balki о‘zini nutqini nazorat qilishni
ham amalga oshiradi. Nutqiy eshituv meoridagi talaffuzni shakkillantirishni mahim
sharti xisoblanadi.
Agar bolada aloxida tovushlarning akustek obrazi  shakillanmagan bо‘lsa,
fonemalar eshitilishiga kо‘ra farqlanmaydi, bu tovushlarni almashtirilishiga olib
keladi. Nutq uchun zarur bо‘lgan barcha tovushlar shakllanmaguncha artikulyar
baza tо‘liq xisoblanmaydi.
Boshqa xollarda bolada barcha artikulyatsion xolatlar shakillangan bо‘ladi,
ammo  ba’zi  xolatlarni  farqlash  malakasi  bо‘lmaydi,  bu  tanlangan  tovushni
notо‘g‘ri  talaffuz  etishga  olib  keladi.  Buning  oqibatida  fonemalar
almashtiriladi,bitta sо‘z turli xil tovushlar qatori sifatida qabul qilinadi. Bu xodisa
fonemalarni  (tovushlarni)  о‘zaro  almashtirilishi  yoki  qorishtirilishi  deb
ataladi.Tovushlarni almashtirilishi yoki qorishtirilishi fonologik yoki shuningdek
fonematik  nuqsonlar  sifatida  guruxlanadi,  Boladagi  fonematik  eshituv  va
fonematik eshituvni buzilishida tovushlar talaffuzi buziladi.
Bu toifa bolalarning tovushlar talaffuzi xolati quyidagi xususiyatlar bilan
xarakterlanadi:
Nutqda u yoki bu tovushlarni yо‘qligi va tovushlarni almashtirilishi.
Artikulyatsion  jixatdan  murakkab  tovushlar,artikulyatsiyasi  oson
tovuо‘larga almashtiriladi. Masalan(S), (SH) – (F) ga (R) tovush о‘rniga – (L) –
(Y), (m)– (g)ga almashtiriladi. Tovushning yо‘qligiyoki uni boshqa artikulyatsion
belgisiga kо‘ra almashtirilishi unga mos fonemalarni qorishuviga sharoit yaratadi.
Artikulyator  yoki  akustik  jixatdan  yaqin  tovushlarni  almashtirilishida
bolada artikulema shakillanadi, ammo fonemani shakillanishi tugallanmaydi.
Turli fonetik guruxlarga tegishli yaqin tovushlarni farqlashdagi qiyinchilik
ularni о‘qish va yozishda xam almashtirilishiga olib keladi.
Nutqda tovushlarni notо‘g‘ri qо‘llash kо‘pi bilan 16-20 tagacha bо‘lishi
mumkin.Kо‘pincha shovqinli va sirg‘aluvchi tovushlar (s),(ch),(sh), (z),(s), (j), (t)
va  (d),  (l),  (r),tovushlari,jarangli  tovushlarning  jarangsiz  juftlari  yetarlicha
shakillanmagan bо‘ladi.
2.Artikulyatsiyasiga kо‘ra о‘xshash tovushlarni almashtirilishi.Ikki yoki bir
nechta  artikulyatsion  jixatdan  yaqin  tovushlar  о‘rniga  oraliq,noaniq  tovushlar
Logotip
qabul qilish va boxolashni amalga oshiradi, balki о‘zini nutqini nazorat qilishni ham amalga oshiradi. Nutqiy eshituv meoridagi talaffuzni shakkillantirishni mahim sharti xisoblanadi. Agar bolada aloxida tovushlarning akustek obrazi shakillanmagan bо‘lsa, fonemalar eshitilishiga kо‘ra farqlanmaydi, bu tovushlarni almashtirilishiga olib keladi. Nutq uchun zarur bо‘lgan barcha tovushlar shakllanmaguncha artikulyar baza tо‘liq xisoblanmaydi. Boshqa xollarda bolada barcha artikulyatsion xolatlar shakillangan bо‘ladi, ammo ba’zi xolatlarni farqlash malakasi bо‘lmaydi, bu tanlangan tovushni notо‘g‘ri talaffuz etishga olib keladi. Buning oqibatida fonemalar almashtiriladi,bitta sо‘z turli xil tovushlar qatori sifatida qabul qilinadi. Bu xodisa fonemalarni (tovushlarni) о‘zaro almashtirilishi yoki qorishtirilishi deb ataladi.Tovushlarni almashtirilishi yoki qorishtirilishi fonologik yoki shuningdek fonematik nuqsonlar sifatida guruxlanadi, Boladagi fonematik eshituv va fonematik eshituvni buzilishida tovushlar talaffuzi buziladi. Bu toifa bolalarning tovushlar talaffuzi xolati quyidagi xususiyatlar bilan xarakterlanadi: Nutqda u yoki bu tovushlarni yо‘qligi va tovushlarni almashtirilishi. Artikulyatsion jixatdan murakkab tovushlar,artikulyatsiyasi oson tovuо‘larga almashtiriladi. Masalan(S), (SH) – (F) ga (R) tovush о‘rniga – (L) – (Y), (m)– (g)ga almashtiriladi. Tovushning yо‘qligiyoki uni boshqa artikulyatsion belgisiga kо‘ra almashtirilishi unga mos fonemalarni qorishuviga sharoit yaratadi. Artikulyator yoki akustik jixatdan yaqin tovushlarni almashtirilishida bolada artikulema shakillanadi, ammo fonemani shakillanishi tugallanmaydi. Turli fonetik guruxlarga tegishli yaqin tovushlarni farqlashdagi qiyinchilik ularni о‘qish va yozishda xam almashtirilishiga olib keladi. Nutqda tovushlarni notо‘g‘ri qо‘llash kо‘pi bilan 16-20 tagacha bо‘lishi mumkin.Kо‘pincha shovqinli va sirg‘aluvchi tovushlar (s),(ch),(sh), (z),(s), (j), (t) va (d), (l), (r),tovushlari,jarangli tovushlarning jarangsiz juftlari yetarlicha shakillanmagan bо‘ladi. 2.Artikulyatsiyasiga kо‘ra о‘xshash tovushlarni almashtirilishi.Ikki yoki bir nechta artikulyatsion jixatdan yaqin tovushlar о‘rniga oraliq,noaniq tovushlar
talaffuz qilinadi, sh va s tovushi о‘rniga-yumshoq (sh), ch va t tovushi о‘rniga-
yumshatilgan (ch)tovushi.
Bunday  almashtirishlarning  sababi  fonematik  eshituvning  yetarlicha
shakillanmaganligi yokiuni buzilishi xisoblanadi.
3.Nutqda  tovushlarni  notug‘un  qо‘llanilishi.Ba’zi  tovushlarni  bolalar
kо‘rsatma asosida aloxida (yakka) xolda tо‘g‘ri talaffuz qilishadi ammo nutqda
talaffuz  qila  olmaydi  yoki  almashtiradi.Ba’zan  bola  bitta  sо‘zni  turli  xolatda
takrorlashda  turllicha  talaffuz  qiladi.  Shunday  xolatlar  xam  bо‘ladiki,bola  bir
fonetik guruxga tegishli tovushlarni almashtiradi,boshqa tovushlarni-buzibtalaffuz
qiladi.
Bundan nuqson fonetiko-fonematik buzilish deyiladi.
4.Bir yoki bir nechta tovushlarni buzib talaffuz qilinishi.
Bola 2-4 tovushi buzib talaffuz qilishi yoki nuqsonsiz gapirishi mumkin,
ammo eshtishida turli guruxlarga tegishli qо‘proq tovushlarni farqlay olmaydi.
Talaffuzning  yaxshi  ekanligi  bazan  fonematik  jarayonlarni  chuqur
rivojlanmaganligini berkitishi mumkin.
Tovushlarni buzub talaffuz qilinishining asosiy sababi odatda artikulyatsion
motorikaning  rivojlanmaganligi  yoki  uni  buzulishi  xisoblanadi.  Bu  fonematik
buzulishlarga tegishli. 
Tadqiqot natijalari va о‘zining fiziko-akustik xususiyatlariga kо‘ra turlicha
tovushlar  funksiyalarini  qarama-qarshi  qо‘yish,  tovushlarining  ba’zi  belgilari
sо‘zlarni farqlash funksiyasini bajarishi aniqlangan. Nutqiy muloqatni ta’minlay
turib,  tovushlar  ijtimoiy  funksiyaga  ega  bо‘ladi.  Nutqning  tovush  tomonidagi
ijtimoiy axamiyatiga ega sifatlarini birinchi о‘ringa qо‘yib mutaxasislar fonemani
о‘rganish xaqidagi vazifani xal etishni ishlab chiqib unda tilning tovush tomonidagi
asosiy birliklari  xaqidagi muammolarni xal  etishning asosan  usullari berilgan.
Nutqning tovush tomonini о‘rganish natijasida bizning nutqimizdagi tovushlarning
munosabati xilma-xil va noodatiy, turli-tumanligi aniqlandi. 
Tovushlarni  о‘rganishda  quyidagi  aspektlar  aniqlangan:  nutqning
tovushlarining fizik xususiyatlarini nazarda tutuvchi fizik – ular tarkibiga tovush
tonlari va shovqinlari kiradi:
Logotip
talaffuz qilinadi, sh va s tovushi о‘rniga-yumshoq (sh), ch va t tovushi о‘rniga- yumshatilgan (ch)tovushi. Bunday almashtirishlarning sababi fonematik eshituvning yetarlicha shakillanmaganligi yokiuni buzilishi xisoblanadi. 3.Nutqda tovushlarni notug‘un qо‘llanilishi.Ba’zi tovushlarni bolalar kо‘rsatma asosida aloxida (yakka) xolda tо‘g‘ri talaffuz qilishadi ammo nutqda talaffuz qila olmaydi yoki almashtiradi.Ba’zan bola bitta sо‘zni turli xolatda takrorlashda turllicha talaffuz qiladi. Shunday xolatlar xam bо‘ladiki,bola bir fonetik guruxga tegishli tovushlarni almashtiradi,boshqa tovushlarni-buzibtalaffuz qiladi. Bundan nuqson fonetiko-fonematik buzilish deyiladi. 4.Bir yoki bir nechta tovushlarni buzib talaffuz qilinishi. Bola 2-4 tovushi buzib talaffuz qilishi yoki nuqsonsiz gapirishi mumkin, ammo eshtishida turli guruxlarga tegishli qо‘proq tovushlarni farqlay olmaydi. Talaffuzning yaxshi ekanligi bazan fonematik jarayonlarni chuqur rivojlanmaganligini berkitishi mumkin. Tovushlarni buzub talaffuz qilinishining asosiy sababi odatda artikulyatsion motorikaning rivojlanmaganligi yoki uni buzulishi xisoblanadi. Bu fonematik buzulishlarga tegishli. Tadqiqot natijalari va о‘zining fiziko-akustik xususiyatlariga kо‘ra turlicha tovushlar funksiyalarini qarama-qarshi qо‘yish, tovushlarining ba’zi belgilari sо‘zlarni farqlash funksiyasini bajarishi aniqlangan. Nutqiy muloqatni ta’minlay turib, tovushlar ijtimoiy funksiyaga ega bо‘ladi. Nutqning tovush tomonidagi ijtimoiy axamiyatiga ega sifatlarini birinchi о‘ringa qо‘yib mutaxasislar fonemani о‘rganish xaqidagi vazifani xal etishni ishlab chiqib unda tilning tovush tomonidagi asosiy birliklari xaqidagi muammolarni xal etishning asosan usullari berilgan. Nutqning tovush tomonini о‘rganish natijasida bizning nutqimizdagi tovushlarning munosabati xilma-xil va noodatiy, turli-tumanligi aniqlandi. Tovushlarni о‘rganishda quyidagi aspektlar aniqlangan: nutqning tovushlarining fizik xususiyatlarini nazarda tutuvchi fizik – ular tarkibiga tovush tonlari va shovqinlari kiradi:
2) Fiziologik-tovushlar talaffuzida ishtirok etuvchi inson  organizmlarini
о‘rganuvchi : 
3) Ijtimoiy – nutq tovushlarini ularni axamiyatiga kо‘ra muloqat quroli
maqsadida о‘rganuvchi.
Bu muammoni kо‘rib chiqishda birinchi о‘rinda ijtimoiy aspekt chiqadi.
Nutqdagi  tovushlarni  bildirish  uchun  ijtimoiy  aspektda  “fonema”  atamasi
qо‘llaniladi
Ma’lumot  tilga tegishli fonemalar tizimi tashkil etadi. Ular bir-biri bilan
munosabatda buladi xar bir fonema о‘zining ottenkasiga kо‘ra, boshqa tovushlarga
ulardagi akustik farqlar asosida gapiruvchini eshitib ilg‘ab olishga kо‘ra qarama-
qarshi qо‘yiladi.
Fonemalarni farqlash qobiliyati ayniqsa bir tovushga kо‘ra farqlanadigan
sо‘zlarni qarama-qarshi qо‘yganda yaqqol kо‘rinadi, masalan, tol-pol, chol-sol,
sim-shim  kabi  bu  [m],[n],[ch],[s],[sh]  tovushlar  о‘zbek  tilida  aloxida  fonema
ekanligini kо‘rsatadi.
Bu  fonemalarni  gapiruvchi  yaxshi  farqlay  olmasa,  kо‘pgina  sо‘zlarni
talaffuzda farqlay olmaydi, unutqni tushunishni qiyinlashtiradi.
Gvozdevning  kо‘rsatishicha,  fonemalar  manoviy  birliklarni  farqlashga
xizmat qila turib ular о‘z xolicha ma’noni anglatmaydi. Fonema – bu tilning kichik
birligi xisoblangan tovush bо‘lib, u manolarni saqlash funksiyasini bajaradi.
XX  asrning  60-yillarida  “tovush  taxlili”  atamasi  qо‘llanilgan  va  uni
quyidagi turlarini farqlashgan: tabiiy tovush taxlili va sun’iy tovush taxlili.
Tabiiy  (sensor-persentif)  tovush  taxlili  og‘zaki  nutqiga  xizmat  qilib,  u
yordamidamanoni farqlash funksiyasi amalga oshiriladi.
Sun’iy (intelektuall) tovush taxlili о‘z-о‘zidan shakillanmaydi uni bolalar
shk maqsadda о‘qitish davomida egallaydilar.
Tovush taxlilining bu turi insonning yozma nutqiga xizmat qiladi.
Intelektual  tovush  taxlili  jarayonida  3  ta  asosiy  operatsiyalar  am  alga
oshiriladi: 1) sо‘zdagi tovushlarni yoki uning yо‘qligini  aniqlash, 2) sо‘zdagi
tovushlarni  о‘zaro о‘rnini aniqlash, 3)  sо‘zdagi tovushlar soni va ularni chiziqli
ketma-ketligini aniqlash.
Logotip
2) Fiziologik-tovushlar talaffuzida ishtirok etuvchi inson organizmlarini о‘rganuvchi : 3) Ijtimoiy – nutq tovushlarini ularni axamiyatiga kо‘ra muloqat quroli maqsadida о‘rganuvchi. Bu muammoni kо‘rib chiqishda birinchi о‘rinda ijtimoiy aspekt chiqadi. Nutqdagi tovushlarni bildirish uchun ijtimoiy aspektda “fonema” atamasi qо‘llaniladi Ma’lumot tilga tegishli fonemalar tizimi tashkil etadi. Ular bir-biri bilan munosabatda buladi xar bir fonema о‘zining ottenkasiga kо‘ra, boshqa tovushlarga ulardagi akustik farqlar asosida gapiruvchini eshitib ilg‘ab olishga kо‘ra qarama- qarshi qо‘yiladi. Fonemalarni farqlash qobiliyati ayniqsa bir tovushga kо‘ra farqlanadigan sо‘zlarni qarama-qarshi qо‘yganda yaqqol kо‘rinadi, masalan, tol-pol, chol-sol, sim-shim kabi bu [m],[n],[ch],[s],[sh] tovushlar о‘zbek tilida aloxida fonema ekanligini kо‘rsatadi. Bu fonemalarni gapiruvchi yaxshi farqlay olmasa, kо‘pgina sо‘zlarni talaffuzda farqlay olmaydi, unutqni tushunishni qiyinlashtiradi. Gvozdevning kо‘rsatishicha, fonemalar manoviy birliklarni farqlashga xizmat qila turib ular о‘z xolicha ma’noni anglatmaydi. Fonema – bu tilning kichik birligi xisoblangan tovush bо‘lib, u manolarni saqlash funksiyasini bajaradi. XX asrning 60-yillarida “tovush taxlili” atamasi qо‘llanilgan va uni quyidagi turlarini farqlashgan: tabiiy tovush taxlili va sun’iy tovush taxlili. Tabiiy (sensor-persentif) tovush taxlili og‘zaki nutqiga xizmat qilib, u yordamidamanoni farqlash funksiyasi amalga oshiriladi. Sun’iy (intelektuall) tovush taxlili о‘z-о‘zidan shakillanmaydi uni bolalar shk maqsadda о‘qitish davomida egallaydilar. Tovush taxlilining bu turi insonning yozma nutqiga xizmat qiladi. Intelektual tovush taxlili jarayonida 3 ta asosiy operatsiyalar am alga oshiriladi: 1) sо‘zdagi tovushlarni yoki uning yо‘qligini aniqlash, 2) sо‘zdagi tovushlarni о‘zaro о‘rnini aniqlash, 3) sо‘zdagi tovushlar soni va ularni chiziqli ketma-ketligini aniqlash.
D.B.Elkomin bu ikki turdagi tovushlar taxlilini “yangi atamalar-fonematik
eshituv” va “fonematik idrok” deb atashni taklif etadi.
M.YE.Xvatev fonematik eshituvni  “nutqimizdagi manoviy birliklar sifatida
qabul qilish qolbiliyati bо‘lib u inson eshituvining asosiy sifati xisoblanadi”, deb
belgilaydi. Faqatgina fonematik eshituv orqaligina nutq dagi tovushlarni va aloxida
sо‘zlar ma’zmunini aniq idrok etish mumkin.
Shu tariqa fonematik eshituv insonni fizik eshituvini asosiy turi bо‘lib u ona
tilidagi  fonemalarni  eshitish  va  farqlash  imkonini  beradi.  Fonemktk  idrok  bu
sо‘zning tovush tarkibini taxlil qilish demakdir. Bollarda  fonemalarni talffuz qilish
va idrok  etishni  buzilishida  akustik-artikuliyatsion  belgilariga  kо‘ra  farqlanuvi
tovushlarni  idrok  etish  va  artikuliyatsiyalash  jarayonini  tugallanmaganligi
kuzatiladi.
Fonematik eshituvni rivojlanish darajasi tovush taxlilini egallashga ta’sir
kо‘rsatadi.  Fonematik  eshituvni  rivojlangmaganlik  darajasi  turlicha  bо‘lishi
mumkimn. Ularning quyidagi darajalarga ajratish mumkin.
1) Bilamchi daraja: Fonematik eshituv bilamchi buzilgan. Tovush taxlildi
faoliyatlari  darajasi  va  tovush  taxlilini  egallashning  asosiy  shartlari  yetarlicha
shakllanmagan.
2) Ikkilamchi darajda: Folnematik eshituv ikkilamcha buzigan.
Artikuliyatsin  organlar   motorikasininig  buzilishi  oqibatidagi  nutqiy
kinesteziyalar  yoki  nutq  organlarida  anatomik  nuqsonlar  kuzatiladi.  Me’orda
eshitib  talffuz  qilish  munosabati  buziladi:  muximi  talaffuzni  rivojlanish
mexanizmi.
Yengil dizartriyali bolalardagi fonetiko-fonematik buzilish xususiyatlarin
о‘rgana turib “foyemati eshituv” va “fonemati idrok” tushunchalarni  aniqlab olish
zarur.
Psixologiya,  lingivistik,  defektalogiya,  pedagogikada  bu  tushunchalarni
belgilash uchun turlicha qarashlar mavjud. Logopedik va psixologik lug‘atlarda
“fonematik eshituv” atamasi odamning nutqiy tovushlarini analiz va sintez qilish,
shu  til  fonemalarnini  idrok  etishni  ta’minlovchi  qobiliyat  sifatida  belgilanadi.
Fonematik eshituvni shakllanishini  tushunishga nutq rivojlanishini tekshiruvchi
olimlar turlicha yondashishadi, ammo ularning barchasi 2 yoshga kelib “birlamchi”
Logotip
D.B.Elkomin bu ikki turdagi tovushlar taxlilini “yangi atamalar-fonematik eshituv” va “fonematik idrok” deb atashni taklif etadi. M.YE.Xvatev fonematik eshituvni “nutqimizdagi manoviy birliklar sifatida qabul qilish qolbiliyati bо‘lib u inson eshituvining asosiy sifati xisoblanadi”, deb belgilaydi. Faqatgina fonematik eshituv orqaligina nutq dagi tovushlarni va aloxida sо‘zlar ma’zmunini aniq idrok etish mumkin. Shu tariqa fonematik eshituv insonni fizik eshituvini asosiy turi bо‘lib u ona tilidagi fonemalarni eshitish va farqlash imkonini beradi. Fonemktk idrok bu sо‘zning tovush tarkibini taxlil qilish demakdir. Bollarda fonemalarni talffuz qilish va idrok etishni buzilishida akustik-artikuliyatsion belgilariga kо‘ra farqlanuvi tovushlarni idrok etish va artikuliyatsiyalash jarayonini tugallanmaganligi kuzatiladi. Fonematik eshituvni rivojlanish darajasi tovush taxlilini egallashga ta’sir kо‘rsatadi. Fonematik eshituvni rivojlangmaganlik darajasi turlicha bо‘lishi mumkimn. Ularning quyidagi darajalarga ajratish mumkin. 1) Bilamchi daraja: Fonematik eshituv bilamchi buzilgan. Tovush taxlildi faoliyatlari darajasi va tovush taxlilini egallashning asosiy shartlari yetarlicha shakllanmagan. 2) Ikkilamchi darajda: Folnematik eshituv ikkilamcha buzigan. Artikuliyatsin organlar motorikasininig buzilishi oqibatidagi nutqiy kinesteziyalar yoki nutq organlarida anatomik nuqsonlar kuzatiladi. Me’orda eshitib talffuz qilish munosabati buziladi: muximi talaffuzni rivojlanish mexanizmi. Yengil dizartriyali bolalardagi fonetiko-fonematik buzilish xususiyatlarin о‘rgana turib “foyemati eshituv” va “fonemati idrok” tushunchalarni aniqlab olish zarur. Psixologiya, lingivistik, defektalogiya, pedagogikada bu tushunchalarni belgilash uchun turlicha qarashlar mavjud. Logopedik va psixologik lug‘atlarda “fonematik eshituv” atamasi odamning nutqiy tovushlarini analiz va sintez qilish, shu til fonemalarnini idrok etishni ta’minlovchi qobiliyat sifatida belgilanadi. Fonematik eshituvni shakllanishini tushunishga nutq rivojlanishini tekshiruvchi olimlar turlicha yondashishadi, ammo ularning barchasi 2 yoshga kelib “birlamchi”
fonematik  eshituv  maktabgacha  yoshdagi  bola  nutqini  rivojlantirishning  asosi
bо‘ladi degan xulosaga kelishdi. 
A.R.Luriya  fonematik  eshituni  aloxida  guruxdagi  turli  tovushlarni
umumlashtirish qobiliyati sifatida qarab,unda tovushglarning о‘ziga xos belgilari
va uning masofaviy belgilarinisolishtirishni qullaydi.
T.B.Filicheva, T.V.Tumanov fonematik eshituvni bolani sо‘z tarkibidagi
morfologik va tovush tushunchalarini am aliy umumlashtirish qobiliyati sifatida.
L.E.Jurova va D.B.El’koninlarning fikricha fonematik eshituv bolalarda
jarayonida nutqiy eshituvning ancha yuqori shakli natijasi sifatida shakllanadi.
“Fonematik idrok” atamasi ostida tild tovushlarini ajratish va sо‘zning tovush
tizimining uni birligi sifatida qabul qilish tushuniladi.
A.M.Borodovich  fikricha  fonematik  idrok  sо‘zida  bolani  о‘z  nutqini
doirasida  analitik  faoliyatini  rivojlanishini  aks  ettiradi.  (nutqni  taxlil  qilish
malakasi,  uni  tashkil  etuvchi  qisimlarga  ajratish)  Boshqa  sо‘z  bilan  aytganda
fonematik idrok “nutqda gaplarni, gaplarda sо‘zlarni, sо‘zlarda” tovushlarni ajrata
olish malakasi sifatida tushuniladi.
M.G.Gening va N.A.Gemanlar bolaning fonematik idrok qobiliyatida nutq
tovushlarni  ayniqsa  akustik  yaqin  tovushlarnni  eshitib  idrok  etish  va  tо‘g‘ri
farqlashni kо‘radilar. Fonematik idrokni malaka emas, qobiliyat sifatida kо‘rib
chiqib olimlar uni fonematik eshituv bilan bir xil deb xisoblashadi.
Shuningdek kо‘pgina olimlar fonematik idrokni о‘z nutqidagi tovushlarni
tо‘g‘ri farqlash malakasini maxsus tarbiyalash sifatida xarakterlaydi.
N.X.Shvachkinni bolalarni fonematik eshituvini о‘rganishga bag‘ishlangan
ishida bolalarni fonematik eshituvini  qonuniyatlarini aniqladi va bolani fonematik
rivojlanishini, shakllanishini 12 ta genetik qatorini belgiladi.
12 ta fonematik (genetik)  qator:
1-chisi – unlilarni farqlash;
2-chisi-undoshlarni farqlash;
3-chisi-sonorlar va shovqinlarni farqlash;
4-chisi qattiq va yumshoq undoshlarni farqlash;
5-chisi-sonar undoshlarni farqlash;
6-chisi-sonar va artikuliyatsiyalanmaydigan shovqinlarni farqlash;
Logotip
fonematik eshituv maktabgacha yoshdagi bola nutqini rivojlantirishning asosi bо‘ladi degan xulosaga kelishdi. A.R.Luriya fonematik eshituni aloxida guruxdagi turli tovushlarni umumlashtirish qobiliyati sifatida qarab,unda tovushglarning о‘ziga xos belgilari va uning masofaviy belgilarinisolishtirishni qullaydi. T.B.Filicheva, T.V.Tumanov fonematik eshituvni bolani sо‘z tarkibidagi morfologik va tovush tushunchalarini am aliy umumlashtirish qobiliyati sifatida. L.E.Jurova va D.B.El’koninlarning fikricha fonematik eshituv bolalarda jarayonida nutqiy eshituvning ancha yuqori shakli natijasi sifatida shakllanadi. “Fonematik idrok” atamasi ostida tild tovushlarini ajratish va sо‘zning tovush tizimining uni birligi sifatida qabul qilish tushuniladi. A.M.Borodovich fikricha fonematik idrok sо‘zida bolani о‘z nutqini doirasida analitik faoliyatini rivojlanishini aks ettiradi. (nutqni taxlil qilish malakasi, uni tashkil etuvchi qisimlarga ajratish) Boshqa sо‘z bilan aytganda fonematik idrok “nutqda gaplarni, gaplarda sо‘zlarni, sо‘zlarda” tovushlarni ajrata olish malakasi sifatida tushuniladi. M.G.Gening va N.A.Gemanlar bolaning fonematik idrok qobiliyatida nutq tovushlarni ayniqsa akustik yaqin tovushlarnni eshitib idrok etish va tо‘g‘ri farqlashni kо‘radilar. Fonematik idrokni malaka emas, qobiliyat sifatida kо‘rib chiqib olimlar uni fonematik eshituv bilan bir xil deb xisoblashadi. Shuningdek kо‘pgina olimlar fonematik idrokni о‘z nutqidagi tovushlarni tо‘g‘ri farqlash malakasini maxsus tarbiyalash sifatida xarakterlaydi. N.X.Shvachkinni bolalarni fonematik eshituvini о‘rganishga bag‘ishlangan ishida bolalarni fonematik eshituvini qonuniyatlarini aniqladi va bolani fonematik rivojlanishini, shakllanishini 12 ta genetik qatorini belgiladi. 12 ta fonematik (genetik) qator: 1-chisi – unlilarni farqlash; 2-chisi-undoshlarni farqlash; 3-chisi-sonorlar va shovqinlarni farqlash; 4-chisi qattiq va yumshoq undoshlarni farqlash; 5-chisi-sonar undoshlarni farqlash; 6-chisi-sonar va artikuliyatsiyalanmaydigan shovqinlarni farqlash;
7-chisi-lab va tiltovushlarini farqlash;
8-chisi-portlovchi va sirg‘aluvchi tovushlarni farqlash;
9-chisi-til oldi va til orqa tovushlarni farqlash;
10-chisi-jarangli va jarangsiz tovushlarni farqlash;
11-chisi-shovqinli va portlovchi tovushlarnifaqlash;
12-chisi-sirg‘aluvchi va til о‘rta tovushlarni farqlash.
Fonematik  eshituv  bola  nutqining  semantikasi  bilan  bog‘liq  ravishda
rivojlanadi bola nutqida fonematik rivojlanish ketma-ketligini umumlashtirilgan
xolatda 1-jadvalda kо‘rsatilagan.
Fonematik rivojlanishning  umumiy sxemasi. (N.X.Shvachkin)
1-jadval
Rivojlanish ketma-ketligi
Fonematik farqlash
Davr
Daraja
Qator 
Bosqich
Birinchi 
(unlilarni 
farqlash)
Birinchi 
(unlilarni 
farqlash)
Birinchi 
(unlilarni 
farqlash)
Birinchi 
ikkinchi
 uchunchi
[a] va boshqa unlilarni 
farqlash [4-u], [e-0], [4-0], 
[e-u]dan farqlash [4-e],[u-
0] dan farqlash.
Ikkinchi 
(undoshlarni
faqlash)
Ikkinchi 
taxminiy 
(undoshlarni
faqlash)
Ikinchi 
-
Undoshlarni faqlash: 
fonema=undosh-nol-
fonema
[bok -ok], [vek-ek], 
[dik-ik].
Uchunchi 
(sonar va 
artikulyatsiy
a-lanadigan 
shovqinlarni 
farqlash)
Uchunchi
-
Sonar va 
artikulatsiyalanadigan 
shovqinlarni farqlash [m-
b],  [r-g], [n-g], [j-v]
Tо‘rtinchi 
(yumshoq va
qattiq 
Tо‘rtinchi
-
Qatiq va yumshoq 
undoshlarni farqlash [n-n’]
[m-m’],[v-v’],  [z-z’],  [g-
Logotip
7-chisi-lab va tiltovushlarini farqlash; 8-chisi-portlovchi va sirg‘aluvchi tovushlarni farqlash; 9-chisi-til oldi va til orqa tovushlarni farqlash; 10-chisi-jarangli va jarangsiz tovushlarni farqlash; 11-chisi-shovqinli va portlovchi tovushlarnifaqlash; 12-chisi-sirg‘aluvchi va til о‘rta tovushlarni farqlash. Fonematik eshituv bola nutqining semantikasi bilan bog‘liq ravishda rivojlanadi bola nutqida fonematik rivojlanish ketma-ketligini umumlashtirilgan xolatda 1-jadvalda kо‘rsatilagan. Fonematik rivojlanishning umumiy sxemasi. (N.X.Shvachkin) 1-jadval Rivojlanish ketma-ketligi Fonematik farqlash Davr Daraja Qator Bosqich Birinchi (unlilarni farqlash) Birinchi (unlilarni farqlash) Birinchi (unlilarni farqlash) Birinchi ikkinchi uchunchi [a] va boshqa unlilarni farqlash [4-u], [e-0], [4-0], [e-u]dan farqlash [4-e],[u- 0] dan farqlash. Ikkinchi (undoshlarni faqlash) Ikkinchi taxminiy (undoshlarni faqlash) Ikinchi - Undoshlarni faqlash: fonema=undosh-nol- fonema [bok -ok], [vek-ek], [dik-ik]. Uchunchi (sonar va artikulyatsiy a-lanadigan shovqinlarni farqlash) Uchunchi - Sonar va artikulatsiyalanadigan shovqinlarni farqlash [m- b], [r-g], [n-g], [j-v] Tо‘rtinchi (yumshoq va qattiq Tо‘rtinchi - Qatiq va yumshoq undoshlarni farqlash [n-n’] [m-m’],[v-v’], [z-z’], [g-