Maktabgacha yoshdagi bolalarga ekologik tarbiya berish
Yuklangan vaqt
2024-12-16
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
9
Faytl hajmi
39,8 KB
Maktabgacha yoshdagi bolalarga ekologik tarbiya berish
Mavzu rejasi:
1.Ekologik tarbiya berishning nazariy asoslari
2.Tabiatga to’g’ri munosabatni tarbiyalash
3.Maktabgacha yoshdagi bolalarni tabiat bilan tanishtirish yo’llari.
Bugungi kunda insoniyatni xavf ostida qoldirayotgan hodisalardan biri
ekologik vaziyat hisoblanadi. Jamiyatning atrof-muhit bilan o'zaro buzilgan aloqasi
keng jamoatchilik o'rtasida katta tashvish uyg'otmoqda. O'zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasining 50-moddasida "Fuqarolar atrof tabiiy muhitga ehtiyotkorona
munosabatda bo'lishga majburdirlar", 55-moddasida esa "Yer osti boyliklari, suv,
o'simlik, va hayvonot dunyosi hamda boshqa tabiiy zaxiralar umummilliy boylikdir,
ulardan oqilona foydalanish zarur va ular davlat muhofazasidadir” deyilgan.
Insonning tabiiy boyliklardan haddan tashqari oshiqcha foydalanishi oqibatida
sayyoramizning qiyofasi o'zgarib bormoqda. Yashil o'rmonlar siyraklashib, o'simlik
va hayvonot turlari kamaymoqda, foydali qazilma boyliklari tugab bormoqda. Suv
havzalari va atmosfera havosining ifloslanishi, chiqindi moddalarning ortib borishi
natijasida aholini oziq- ovqat bilan ta'minlash, energiya va chuchuk suv muammolari
borgan sari murakkablashmoqda. Oqibatda, million-million yillar davomida turg'un
bo'lgan tabiiy holatga putur yetmoqda.
Ekologik bilim - bu tirik tabiatning tuzilishi, rivojlanishi, o'zgarishi, yer yuzidagi
tirik jonzotlarning holati, ularning bir- birlarivaatrof-muhito'rtasidabo'libturadigan
munosabatlarni, tabiiy boyliklarning son va sifatini, hajmini, xillarini hamda ularni
saqlash va tejamkorlik bilan foydalanish yo'llarini o'zlashtirishdan iboratdir.
Inson tabiatga, o'zini o'rab olgan muhitga nisbatan o'z munosabatini o'zgartirishi,
tabiat qonunlarini bilishi, o'rganishi va ular asosida o'z hayotini rivojlantirishi shart.
Tabiat qonunlariga mos keladigan hayot yo'llarini ishlab chiqish kerak. Aks holda
inson va jamiyat katta tabiiy ofatlarning kelib chikishiga sababchi bo'ladi va shu
ofatlardan halok bo'ladi.
Ekologik ta'lim va tarbiyaning tub ma'nosi - tabiat va jamiyat o'rtasidagi doimiy
birlik va ularni bir-birlariga bog'lovchi tabiiy hamda ijtimoiy qonunlarni o'rganish,
hayotga tatbiq qilishdan iboratdir.
Ekolgik ta'lim va tarbiya - bu insonni tabiatga qadam qo'ygan vaqtdan boshlab,
butun hayoti davomida tabiatdan ongli ravishda foydalanishga, psixologik, axloq-
odob yuzasidan xalqimizning tabiatga hurmat va e'tibor bilan qaraydigan urf-
odatlarini, udumlarini tarbiyalash, tabiiy boyliklarni ko'paytirish, bog'-u-rog'lar,
gulzorlar tashkil qilishga undash- dan, uning qalbida yaxshi xislatlar uyg'otishdan
iboratdir.
Insonni
o'rab
turgan
tabiiy
muhit
va
uning
boyliklarini
biladigan,undantejamkorlikbiIanfoydalanadigan, saqlaydigan, tabiat boyligiga,
go'zalligiga go'zallik qo'shadigan, ijtimoiy va tabiiy qonunlarni biladigan bilimdon
shaxsni yetishtirish - bu ekologik tarbiya maqsadi.
O'rta asrlarda yashab ijod etgan Sharq allomalaridan Muhammad Muso al-
Xorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali Ibn Sino va boshqalar
tabiat fanlarining rivojlanishiga katta hissa qo'shganlar. Ular hali ekologiya fani
dunyoga kelmagan davrda tabiat va undagi muvozanat, o'simliklar va hayvonot
dunyosi, tabiatni e'zozlash haqida qimmatli fikrlar aytganlar.
Muhammad Muso al-Xorazmiy (782-847) risolalaridan birida bunday deb yozadi:
"Bilingki, dunyoning ko'zlari yoshlansa, uning boshiga g'am, kulfat tushgan bo'ladi.
Odamlar, daryodan mehringizni dang' tutmanglar”. Dunyoning yoshli ko'zlari
deganda Muhammad Muso al-Xorazmiy nimalarni ko'zda tutgan ekan?
Ehtimol, u daryo suvining ortiqcha isrof bo'lishini nazarda tutgandir? U, eng
avvalo, daryo bilan odamlarning bir-birini tushinishlari va til topishishlari, o'zaro
mehr-muhabbat qo'yishlarini nazarda tutgan.
847-yilda Muhammad Muso al-Xorazmiy "Kitob surat al- arz” degan asarini
yozdi. Unda dunyo okeanlari, quruqlikdagi qit'alar, qutblar, ekvatorlar, gulllar,
tog'lar, daryo va dengizlar, ko'llar va o'rmonlar va ulardagi o'simliklar, hayvonot
dunyosi, shuningdek boshqa tabiiy resruslar - Yerning asosiy boyliklari haqida
maiumotlar keltirilgan. Ushbu risolada matematika, geologiya, astronomiya,
etnografiya, tibbiyot, shuningdek dunyo xalqlarining tabiiy ko'nikmalari va tarixiy-
huquqiy bilimlari umumlashtirilgan,
Abu Nasr Farobiy (870-950) tabiatshunoslikning turli tarmoqlari bilan
shug'ullangan bo'lib, "Kitob qolhaji va al- Miqdor”, "Kitob al-mabodi al-insonia”,
"Kalam fia'zo al hayvon” nomli asarlari bunga dalil bo'la oladi.
Farobiy o'zining "Ixsoa al-ulum va al-ta’rif” asarida zamonasidagi ilmlarni har
tomonlama o'rganib, ularni maium tizimga solib, turkumlarga ajratdi, har bir ilm
tarmog'iga ta'rif berishga harakat qildi, tabiatshunoslik ilmiga katta e’tibor berdi.
Tabiatshunoslikka oid "Kitob al-mabodi al-insonia", "Kalam fia'zo al hayvon"
kabi asarlarida odam va hayvonlar ayrim a’zolarining tuzilishi, xususiyatlari va
vazifalari haqida, ularning o'xshashligi va farqlari keltirilishi bilan birga, asosiy
anatomik-fiziolgik tushunchalar berilgan. Ularning ruhiy holatlaridagi xususiyatlari
haqida ham to'xtalib o'tilgan. Kasalliklarning oldini olish, sogiomlashtirish va
boshqa chora-tadbirlarni qo'llash lozim ekanligi haqida maiumotlar keltiriladi.
Abu Rayhon Beruniy (973-1048) koinotdagi hodisalarni taraqqiyot qonunlari bilan
narsa va hodisalarining o'zaro ta'siri bilan tushuntirishga urinadi. U tabiatshunos
sifatida tabiat haqida quyidagicha fikr yuritadi: "Ekin va nasi qoldirish bilan dunyo
toiib boraveradi".
Beruniy "Saydana" asarida 1116 turdagi dori-darmonlarni tavsiflagan. Ularning
750tasi turli o'simliklardan, lOltasi hayvonlardan, 107tasi esa minerallardan olinadi.
Har bir o'simlik, hayvon va minerallarning xossalari, tarqalishi va boshqa
xususiyatlari keltirilgan.
Abu Ali ibn Sino (980-1037) jahon fani va madaniyati taraqqiyotiga buyuk hissa
qo'shgan olimlardan biridir. Yirik qomusiy olim sifatida u o'z davri ilm-fanining
deyarli barcha sohalari bilan shug'ullangan. Turli yozma manbalarda uning 450dan
ortiq asar yozganligi eslatiladi. Bizgacha esa 24tasi yetib kelgan.
Ibn Sino asarlari orasida uning mashhur "Tib qonunlari" nomli shoh asari tibbiyot
ilmining qomusi hisoblanadi. "Agar dunyoda chang va g'ubor bo'lmasa insoniyat
ming yil umr ko'rardi” deb aytgan edi. Olimning juda ko'p qimmatli fikrlari,
jumladan, uning inson sog'lig'ini saqlash haqidagi, parhez, gigiyena to'g'risidagi
xulosa va maslahatlari hanuzgacha o'z ahamiyatini yo'qotmagan. U barcha yoshdagi
kishilar uchun jismoniy mashg'ulotlar bilan shug'ullanishni tavsiya etgan.
Zahiriddin Muhammad Bobur (1483-1530) faqat shoir bo'lmay, balki tabiatshunos
ham bo'lgan. Boburining eng yirik asari "Boburnoma" asarida shoirning ko'rgan-
kechirganlari, borgan joylarining tabiati, boyligi, odamlari, urf-odatlari, hayvonot,
o'simliklari va boshqalar tasvirlangan. Har bir kasb egasi bu kitobdan o'ziga
keragicha ma'lumot topadi. Asar muhim atamalar, manbalarga boy. Unda yer, suv,
havo turli tabiiy hodisalarga tegishli xalq so'zlari ko'plab topiladi.
Bobur har bir hududni ma’lum bir tartibda tasvirlaydi. Avvalo, joyning geografik
o'rni, qaysi iqlimga mansubligi, shifobaxsh joylari, o'simliklari, qazilmalari,
hayvonoti va aholisi haqida ma’lumotlar beriladi.
Bobur ajayib botanik bo'lgan. U o'simliklarni sevgan va yaxshi bilgan.
Bobur o'zi bo'lgan joylarning tabiati va o'ziga xos xususiyatlarini jonajon vatani
Andijon bilan taqqoslaydi, u ayniqsa gullar, manzarali hamda mevali daraxtlarni
ko'paytirishga, ularning tarqalishiga e’tibor bergan.
Tabiatga munosabat odobini tarbiyalash
Inson onadan tug'ilib, olamga kelgan chog'idanoq tabiat ehsonidan bahramand
bo'ladi. Ilk bor havodan to'yib nafas oladi. Odamzot o'sib-unish uchun oziq-ovqat,
suv, quyosh, harorati juda zarur bo'lib, u bularning hammasini tabiatdan oladi.
Tabiat musaffo bo'lsa, odam ham sog'lom, baquvvat o'sadi.
Odam har nafas olganda uning o'pkasiga yarim litrgacha havo kiradi. Odam bir
minutda 16-18 marta nafas oladi yoki tanaga 8-9 litr havo kiradi. Bu miqdor bir
kecha-kunduzda
11 ming litrdan ortadi. Demak, havo inson tanasi uchun eng muhim va zarur tabiat
in'omidir. Havoga muntazam ravishda aralashib turadigan iflos chang o'pkada gaz
almashuviga salbiy ta’sir ko'rsatadi. Bu insonning sog'lig'ini bora-bora izdan
chiqarib, turli xastaliklarni vujudga keltiradi.
Tabiat shunday odil mo'jizaki, atrof-muhitni muvozanatga keltiradi. Chunonchi,
chiqarilgan karbonat angidridni o'simliklar yutib, uni kislorodga aylantiradi, demak
o'simliklar dunyosi, ramziy ma’noda aytganda, havoni chang va karbonat
angidriddan tozalab beruvchi bebaho vositadir. Bunday inson o'z atrofini o'rab
turgan tabiatni, uning o'simliklar dunyosini ko'z qorachig'iday asrabgina qolmay, uni
boyitishi, qo'lidan kelganicha ko'proq daraxt ekishi, ko'kalamzorlashtirishga intilishi
zarur degan xulosa chiqadi. Shuning uchun ota- bobolarimiz daraxt ekish, bog'-rog'
yaratishni savobli ish deb bilishgan. Bir tup mevali daraxt ekkan kishining ikki
dunyosi obod bo'ladi, deb bejiz aytishmagan.
Muhammad alayhissalom hadislarida bu ishning savobi xususida quyidagilar
aytilgan: "Ekmoq niyatida qo'lingizda ko'chat turgan paytda, behosdan qiyomat
qoim bo'lib qolishi aniq bo'lganda ham, ulgursangiz, uni ekib qo'ying".
Inson ehtiyoji uchun zarur bo'lgan suv, oziq-ovqat mahsulotlari, kiyim-kechak ham
tabiatdan olinadi, hattoki insonning xastalikdan qutulishi, salomatligini tiklashi
uchun zarur bo'lgan dori-darmonlar ham ona-tabiatda yetishgan mevalar, turli
giyohlar va ziravorlardan tayyorlanadi. Inson tanasida birorta ortiqcha a’zo
boimaganday, tabiatda ham ortiqcha yaratilgan birorta narsa yo'q. Ularning hammasi
hayot uchun zarur.
Yer yuzi ekologiyasi keskin buzilmoqda. Daraxtlarning kesib yuborilishi, qush va
hayvonlarning shafqatsizlik bilan ovlab yo'q qilinishi tabiat muvozanati
qonunlarining buzilishiga sabab boidi va boimoqda.
Dengiz va daryolarga, okeanlarga neft qoldiqlari quyilib, yer yuzidagi suv
ekologiyasi tubdan izdan chiqarilmoqda. Inson uchun quyosh nuri, toza havo, toza
suv naqadar zarur bo'lsa, ona zamin ham shunday zarur, uni asrab-avaylash
insonning o'z qoiidadir.
Atrof - muhitning tozaligini ta'minlash o'zimizga bogiiq, biz katta-yu yosh toza
havodan bahramand bo'lish uchun shahrimizga ko'chat ekib, ko'kalamzorlashtirsak,
uning ozodaligini saqlasak o'zimizning sogiig'imizni saqlagan boiamiz.
Bahor faslida ko'chat ekish oyligi o'tkaziladi. Shunday ekan, nihollarni yaxshi
niyat bilan ekish, parvarishlash, gullar ekib o'stirish har bir o'quvchi va kattalarning
insoniy burchidir.
O'zbek xalqi qadriyatlari orasida tabiatni saqlash, qadriga yetish, chiroyiga
chiroy, ko'rkiga-ko'rk qo'shishi odatlari bor.
Inson tabiatdagi har bir giyoh, o't-alaf, dov-daraxt, parranda-darrandalarni,
olamda nimayiki kerakli bor narsani zarur deb biladi. Ota-bobolarimiz zilol suvni,
buloqlarni, soiim daraxtzorlarni, qoya-g'orlarni, xosiyatli o't-oianlarni, gul-
giyohlarni muqaddas bilib asrashga, niyati порок kishilardan saqlashga,
toptamaslikka, oyoqosti qilmaslikka alohida e'tibor berib kelganlar. Avvalo, har bir
inson yer yuzidagi o'simliklarni ko'paytirishga hissa qo'shishi, kamaytirishdan o'zini
tiyishi lozim. O'simliklarni ko'paytirishning birdan bir yoii - mevali va manzarali
daraxtlarni iloji boricha ko'proq ekishdir. Ularni parvarish qilish, bog'-rogiar
yaratish har bir inson uchun xayrli ish bo'lishi bilan birga, savobli ish hamdir.
Xalqimiz bog' yaratgan odamlarni hech qachon esidan chiqarmaydi. Go'zal bog'lar
yaratish, yurtni gullar bilan burkash qadimdan eng yaxshi odatlarimizdan biri bo'lib
kelgan.
Yaqin va O'rta Sharq xalqlarining qimmatli va nodir yozma yodgorliklaridan biri
Sharofiddin Ali Yazdiyning "Zafarnoma" asarida Amir Temurning davlat faoliyati
va harbiy yurishlari bayon qilinishi bilan bir qatorda, XIV asr oxiri va XV asr
boshlarida O'rta Osiyodagi madaniy hayotga doir bir qancha noyob ma’lumotlar
ham keltirilgan.
Ajdodlarimizning yuksak did va nafosat nigohi bilan yaratilgan bog'-rog'lari,
ulkan qurilishlari hozirgi kunda ham Samarqand-u Buxoroni, ko'hna Urganch,
Xivani bezab, Yer yuziga zeb berib turibdi. Bu nodir obidalar bobokalonlarimiz el-
yurt obodonchiligiga alohida e’tibor qilganliklaridan dalolat beradi.
"Zafarnoma”da Sohibqiron Amir Temur tomonidan barpo etilgan "Bog'i shamol",
"Bog'i dilkusho", "Shahrisabz qo'rg'oni" va Oqsaroy kabi obidalar haqida batafsil
hikoya
qilinadi.
Bunday
misollarni
keltirishimizdan
maqsad
o'tmish
ajdodlarimizdan bizgacha urf-odat bo'lib yetib kelgan obo- donchilik ishlaridan
hozirgi yoshlarni xabardor etish, ularni ana shu ishlar misolida tarbiyalashdir. Ular
ham Jaloliddin Manguberdi, Amir Temur, Mirzo Ulug'bek, Alisher Navoiy kabi el
farvonligi, yurt obodligi uchun kurashuvchi zabardast o'g'il- qizlar, oliyhimmat
inson, tabiatga mehr-muruvvatli kishilar bo'lib yetishsinlar.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni tabiat bilan tanishtirish yo'llari
Mashg'ulotlar bolalarga ta’lim va tarbiya berishning asosiy vositasi hisoblanadi.
Dasturda belgilangan bilim va malakalarni tarbiyachi ta’lim tamoyillari asosida
bolalar o'zlashtira oladigan qilib tashkil etadi.
Kundalik hayotda kuzatish, o'yin, mehnat vaqtida bolalarning shaxsiy bilimlari
yig'ilib boradi. Mashg'ulotlar ularni aniqlash va sistemalashtirish imkonini beradi.
Bolalarni tabiat bilan tanishtirishning xilma-xil yo'llari mavjud.
Mashg'ulotlarning ayrimlarida boshlang'ich bilimlar shakllantiriladi. Buning
uchun tarbiyachi kuzatish, rasmlarni ko'rish, badiiy asarlarni, hikoyalarni o'qish,
diafilm va shunga o'xshashlarni ko'rsatishdan foydalanadi. Boshqa mashg'ulotlarda
esa bilimlar aniqlanadi, kengaytiriladi va chuqurlashtiriladi. Mashg'ulotlarda bu
xildagi suhbatlar, didaktik o'yinlar, umumlashtiruvchi so'zlardan, bolalarning
tabiatdagi
mehnatidan
foydalaniladi.
Barcha
guruhlarda
mashg'ulotlarga
qo'shimcha sifatida maqsadli sayrlar o'tkaziladi. Bolalarning tabiatga mehri
yoshligidan rivojlanadi, shunday qilib ularning atrof-muhit haqidagi bilimlari
imkon boricha erta boshlash kerak, Ular o‘z atrofidagi xatti-harakatlarni
kuzatishadi va ularga taqlid qilishadi. U qurt ovozi boiadimi, chig‘anoq,
kapalak qurti, qurbaqa bolasi yoki kana agar uni sinfxonaga olib kirsangiz,
albatta, bolalar ko‘zlari katta ochilib qarashadi. Bolalar, albatta, haqiqiy
jonivorlarni ko‘rib o‘rganishi lozim faqat qog'ozdagina emas. Agar bolada siz
nima olib kelganingizni so'rashga imkoniyat boisa, ular sizga savol bilan
murojaat qilishni boshlashadi, bu esa ularga fikiiarini bayon etishga va ularni
boshqalar bilan boiishishga olib keladi.
Ekskursiya. Maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalarni tabiat bilan tanishtirishda
taiim berishning tashkiliy formalaridan biri ekskursiyadir. Ekskursiya jarayonida
bolalar ona tabiat to'g'risida aniq tasavvurga ega boiadilar. Bu tasavvur tabiatni
ko'rish, eshitish, sezish orqali idrok etiladi. Ekskursiya jarayonida maktabgacha
yoshdagi bolalarda tabiat, undagi bogiiqlik va uning qonuniyatlari to'g'risida
realistik tasavvurlar hosil boiadi. Bu tushunchalar keyinchalik bolalar
egallaydigan ilmiy bilimlarning asosini tashkil etadi, maktabda
o'rganiladigantabiiyfanlarnio'zlashtiribolishniosonlashtiradi. Tabiat to'g'risidagi
bilimlardan bexabar bo'lish ko'pincha o'simlik va hayvonlarga nisbatan noto'g'ri,
ba'zi hollarda esa berahm va shafqatsiz munosabatda boiishga olib keladi.
Ekskursiya bolalarni tabiatni o'ziga xos hodisa va voqealari bilan tanishtiribgina
qolmay, balki shu bilan qatorda insonlarni tevarak-atrofdagi o'zgartiruvchi
faoliyatining natijalari bilan ham tanishtirib boradi. Bu esa kishilarning
yaratuvchanlik faoliyatiga hurmatini tarbiyalaydi va unda qatnashish xohishini
uyg'otadi, o'z o'lka tabiatidan, unda yashovchi mehnat ahlidan g'ururlanish hissini
mustahkamlaydi.Yuqorida tilga olingan barcha metodlar va usullar bolalarda
tabiatga nisbatan qiziqish uyg'otadi, ularni yanada sinchkovlik bilan kuzatishga,
kuzatayotgan narsa ustida chuqurroq o'ylashga, fikr, bilim doirasini
kengaytirishga, har xil tabiiy voqea, hodisalarni so'z bilan chiroyli qilib berishga
o'rgatadi.
Tabiat burchagidagi ishlarTabiatga muhabbat, unga ehtiyotkorlik munosabatini,
o'simlik va hayvonlarga g'amxo'rlikni tarbiyalash va shular orqali tabiatga qiziqish,
vatanparavarlik, mehnatsevarlik, tabiatni saqlovchi va uning boyliklarini
ko'paytiruvchi, kattalarning mehnatiga hurmatni tarbiyalash kabi vazifalarni
amalga oshirishda tabiat burchagining ahamiyati kattadir.
Tabiat burchagining muhim tomoni yana shundaki, uni bolalar har kuni ko'radilar.
Tarbiyachi rahbarligida bolalar tabiat burchagidagi o'simlik va hayvonlarni sistemali
ravishda kuzatib va parvarish qilib boradilar, Natijada o'simlik va hayvonot
dunyosining rang-barangligi, ularning o'sishi va rivojlanishi, ular uchun qanday
shart-sharoitlar kerakligi to'g'risidagi tasavvur va tushunchalarni egallab boradilar.
Tarbiyachi bolalarni solishtirma analizga o'rgatadi, ular o'rtasidagi umumiylik va
farqlarni, ularga xos belgilarni bilib oladilar.
Tarbiyachi bolalar diqqatini o'simliklarning chiroyli gullashiga, barglarining
shakli va tusiga, akvariumdagi baliqlarning chiroyli ko'rinishiga va chaqqon
harakatiga jalb etadi. Natijada bolalar bu go'zallikdan quvonishga o'rganadilar
hamda ularning estetik didi o'sadi.
Bolalar tabiat burchagidagi o'simlik va hayvonlarni tarbiyachi rahbarligida
sistemali ravishda kuzatib, parvarish qilib borishlari natijasida ma’lum malaka va
ko'nikmalarni ham egallab boradilar, ularga nisbatan barqaror qiziqish va
g'amxo'rlik hissi uyg'onadi.
Bolalarning tabiatga mehr-muhabbatini o'simliklar va hayvonlarni parvarish
qilish, ularni asrab-avaylash bo'yicha mehnat faoliyatlarini tashkil etish bilan birga
qo'shib olib borish kerak. Tarbiyachi bolalarni tabiat bilan tanishtirish ishini ularning
yosh xususiyatlari, pedagogik, fiziologik imkoniyatlarini e’tiborga olgan holda
tashkil etadi.