Maktabgacha yoshdagi bolalarga ekologik tarbiya berish

Yuklangan vaqt

2024-12-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

39,8 KB


 
 
 
 
 
 
Maktabgacha yoshdagi bolalarga ekologik tarbiya berish 
 
 
Mavzu rejasi: 
1.Ekologik tarbiya berishning nazariy asoslari 
2.Tabiatga to’g’ri munosabatni tarbiyalash 
3.Maktabgacha  yoshdagi  bolalarni  tabiat  bilan  tanishtirish yo’llari. 
 
    Bugungi kunda insoniyatni xavf ostida qoldirayotgan hodisalardan biri 
ekologik vaziyat hisoblanadi. Jamiyatning atrof-muhit bilan o'zaro buzilgan aloqasi 
keng jamoatchilik o'rtasida katta tashvish uyg'otmoqda. O'zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyasining 50-moddasida "Fuqarolar atrof tabiiy muhitga ehtiyotkorona 
munosabatda bo'lishga majburdirlar", 55-moddasida esa "Yer osti boyliklari, suv, 
o'simlik, va hayvonot dunyosi hamda boshqa tabiiy zaxiralar umummilliy boylikdir, 
ulardan oqilona foydalanish zarur va ular davlat muhofazasidadir” deyilgan. 
Insonning tabiiy boyliklardan haddan tashqari oshiqcha foydalanishi oqibatida 
sayyoramizning qiyofasi o'zgarib bormoqda. Yashil o'rmonlar siyraklashib, o'simlik 
va hayvonot turlari kamaymoqda, foydali qazilma boyliklari tugab bormoqda. Suv 
havzalari va atmosfera havosining ifloslanishi, chiqindi moddalarning ortib borishi 
natijasida aholini oziq- ovqat bilan ta'minlash, energiya va chuchuk suv muammolari 
borgan sari murakkablashmoqda. Oqibatda, million-million yillar davomida turg'un 
bo'lgan tabiiy holatga putur yetmoqda. 
Ekologik bilim - bu tirik tabiatning tuzilishi, rivojlanishi, o'zgarishi, yer yuzidagi 
tirik jonzotlarning holati, ularning bir- birlarivaatrof-muhito'rtasidabo'libturadigan 
munosabatlarni, tabiiy boyliklarning son va sifatini, hajmini, xillarini hamda ularni 
saqlash va tejamkorlik bilan foydalanish yo'llarini o'zlashtirishdan iboratdir. 
Inson tabiatga, o'zini o'rab olgan muhitga nisbatan o'z munosabatini o'zgartirishi, 
tabiat qonunlarini bilishi, o'rganishi va ular asosida o'z hayotini rivojlantirishi shart. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarga ekologik tarbiya berish Mavzu rejasi: 1.Ekologik tarbiya berishning nazariy asoslari 2.Tabiatga to’g’ri munosabatni tarbiyalash 3.Maktabgacha yoshdagi bolalarni tabiat bilan tanishtirish yo’llari. Bugungi kunda insoniyatni xavf ostida qoldirayotgan hodisalardan biri ekologik vaziyat hisoblanadi. Jamiyatning atrof-muhit bilan o'zaro buzilgan aloqasi keng jamoatchilik o'rtasida katta tashvish uyg'otmoqda. O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 50-moddasida "Fuqarolar atrof tabiiy muhitga ehtiyotkorona munosabatda bo'lishga majburdirlar", 55-moddasida esa "Yer osti boyliklari, suv, o'simlik, va hayvonot dunyosi hamda boshqa tabiiy zaxiralar umummilliy boylikdir, ulardan oqilona foydalanish zarur va ular davlat muhofazasidadir” deyilgan. Insonning tabiiy boyliklardan haddan tashqari oshiqcha foydalanishi oqibatida sayyoramizning qiyofasi o'zgarib bormoqda. Yashil o'rmonlar siyraklashib, o'simlik va hayvonot turlari kamaymoqda, foydali qazilma boyliklari tugab bormoqda. Suv havzalari va atmosfera havosining ifloslanishi, chiqindi moddalarning ortib borishi natijasida aholini oziq- ovqat bilan ta'minlash, energiya va chuchuk suv muammolari borgan sari murakkablashmoqda. Oqibatda, million-million yillar davomida turg'un bo'lgan tabiiy holatga putur yetmoqda. Ekologik bilim - bu tirik tabiatning tuzilishi, rivojlanishi, o'zgarishi, yer yuzidagi tirik jonzotlarning holati, ularning bir- birlarivaatrof-muhito'rtasidabo'libturadigan munosabatlarni, tabiiy boyliklarning son va sifatini, hajmini, xillarini hamda ularni saqlash va tejamkorlik bilan foydalanish yo'llarini o'zlashtirishdan iboratdir. Inson tabiatga, o'zini o'rab olgan muhitga nisbatan o'z munosabatini o'zgartirishi, tabiat qonunlarini bilishi, o'rganishi va ular asosida o'z hayotini rivojlantirishi shart.  
 
Tabiat qonunlariga mos keladigan hayot yo'llarini ishlab chiqish kerak. Aks holda 
inson va jamiyat katta tabiiy ofatlarning kelib chikishiga sababchi bo'ladi va shu 
ofatlardan halok bo'ladi. 
Ekologik ta'lim va tarbiyaning tub ma'nosi - tabiat va jamiyat o'rtasidagi doimiy 
birlik va ularni bir-birlariga bog'lovchi tabiiy hamda ijtimoiy qonunlarni o'rganish, 
hayotga tatbiq qilishdan iboratdir. 
Ekolgik ta'lim va tarbiya - bu insonni tabiatga qadam qo'ygan vaqtdan boshlab, 
butun hayoti davomida tabiatdan ongli ravishda foydalanishga, psixologik, axloq-
odob yuzasidan xalqimizning tabiatga hurmat va e'tibor bilan qaraydigan urf-
odatlarini, udumlarini tarbiyalash, tabiiy boyliklarni ko'paytirish, bog'-u-rog'lar, 
gulzorlar tashkil qilishga undash- dan, uning qalbida yaxshi xislatlar uyg'otishdan 
iboratdir. 
Insonni 
o'rab 
turgan 
tabiiy 
muhit 
va 
uning 
boyliklarini 
biladigan,undantejamkorlikbiIanfoydalanadigan, saqlaydigan, tabiat boyligiga, 
go'zalligiga go'zallik qo'shadigan, ijtimoiy va tabiiy qonunlarni biladigan bilimdon 
shaxsni yetishtirish - bu ekologik tarbiya maqsadi. 
O'rta asrlarda yashab ijod etgan Sharq allomalaridan Muhammad Muso al-
Xorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali Ibn Sino va boshqalar 
tabiat fanlarining rivojlanishiga katta hissa qo'shganlar. Ular hali ekologiya fani 
dunyoga kelmagan davrda tabiat va undagi muvozanat, o'simliklar va hayvonot 
dunyosi, tabiatni e'zozlash haqida qimmatli fikrlar aytganlar. 
Muhammad Muso al-Xorazmiy (782-847) risolalaridan birida bunday deb yozadi: 
"Bilingki, dunyoning ko'zlari yoshlansa, uning boshiga g'am, kulfat tushgan bo'ladi. 
Odamlar, daryodan mehringizni dang' tutmanglar”. Dunyoning yoshli ko'zlari 
deganda Muhammad Muso al-Xorazmiy nimalarni ko'zda tutgan ekan? 
Ehtimol, u daryo suvining ortiqcha isrof bo'lishini nazarda tutgandir? U, eng 
avvalo, daryo bilan odamlarning bir-birini tushinishlari va til topishishlari, o'zaro 
mehr-muhabbat qo'yishlarini nazarda tutgan. 
847-yilda Muhammad Muso al-Xorazmiy "Kitob surat al- arz” degan asarini 
yozdi. Unda dunyo okeanlari, quruqlikdagi qit'alar, qutblar, ekvatorlar, gulllar, 
tog'lar, daryo va dengizlar, ko'llar va o'rmonlar va ulardagi o'simliklar, hayvonot 
dunyosi, shuningdek boshqa tabiiy resruslar - Yerning asosiy boyliklari haqida 
maiumotlar keltirilgan. Ushbu risolada matematika, geologiya, astronomiya, 
Tabiat qonunlariga mos keladigan hayot yo'llarini ishlab chiqish kerak. Aks holda inson va jamiyat katta tabiiy ofatlarning kelib chikishiga sababchi bo'ladi va shu ofatlardan halok bo'ladi. Ekologik ta'lim va tarbiyaning tub ma'nosi - tabiat va jamiyat o'rtasidagi doimiy birlik va ularni bir-birlariga bog'lovchi tabiiy hamda ijtimoiy qonunlarni o'rganish, hayotga tatbiq qilishdan iboratdir. Ekolgik ta'lim va tarbiya - bu insonni tabiatga qadam qo'ygan vaqtdan boshlab, butun hayoti davomida tabiatdan ongli ravishda foydalanishga, psixologik, axloq- odob yuzasidan xalqimizning tabiatga hurmat va e'tibor bilan qaraydigan urf- odatlarini, udumlarini tarbiyalash, tabiiy boyliklarni ko'paytirish, bog'-u-rog'lar, gulzorlar tashkil qilishga undash- dan, uning qalbida yaxshi xislatlar uyg'otishdan iboratdir. Insonni o'rab turgan tabiiy muhit va uning boyliklarini biladigan,undantejamkorlikbiIanfoydalanadigan, saqlaydigan, tabiat boyligiga, go'zalligiga go'zallik qo'shadigan, ijtimoiy va tabiiy qonunlarni biladigan bilimdon shaxsni yetishtirish - bu ekologik tarbiya maqsadi. O'rta asrlarda yashab ijod etgan Sharq allomalaridan Muhammad Muso al- Xorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Abu Rayhon Beruniy, Abu Ali Ibn Sino va boshqalar tabiat fanlarining rivojlanishiga katta hissa qo'shganlar. Ular hali ekologiya fani dunyoga kelmagan davrda tabiat va undagi muvozanat, o'simliklar va hayvonot dunyosi, tabiatni e'zozlash haqida qimmatli fikrlar aytganlar. Muhammad Muso al-Xorazmiy (782-847) risolalaridan birida bunday deb yozadi: "Bilingki, dunyoning ko'zlari yoshlansa, uning boshiga g'am, kulfat tushgan bo'ladi. Odamlar, daryodan mehringizni dang' tutmanglar”. Dunyoning yoshli ko'zlari deganda Muhammad Muso al-Xorazmiy nimalarni ko'zda tutgan ekan? Ehtimol, u daryo suvining ortiqcha isrof bo'lishini nazarda tutgandir? U, eng avvalo, daryo bilan odamlarning bir-birini tushinishlari va til topishishlari, o'zaro mehr-muhabbat qo'yishlarini nazarda tutgan. 847-yilda Muhammad Muso al-Xorazmiy "Kitob surat al- arz” degan asarini yozdi. Unda dunyo okeanlari, quruqlikdagi qit'alar, qutblar, ekvatorlar, gulllar, tog'lar, daryo va dengizlar, ko'llar va o'rmonlar va ulardagi o'simliklar, hayvonot dunyosi, shuningdek boshqa tabiiy resruslar - Yerning asosiy boyliklari haqida maiumotlar keltirilgan. Ushbu risolada matematika, geologiya, astronomiya,  
 
etnografiya, tibbiyot, shuningdek dunyo xalqlarining tabiiy ko'nikmalari va tarixiy-
huquqiy bilimlari umumlashtirilgan, 
Abu Nasr Farobiy (870-950) tabiatshunoslikning turli tarmoqlari bilan 
shug'ullangan bo'lib, "Kitob qolhaji va al- Miqdor”, "Kitob al-mabodi al-insonia”, 
"Kalam fia'zo al hayvon” nomli asarlari bunga dalil bo'la oladi. 
Farobiy o'zining "Ixsoa al-ulum va al-ta’rif” asarida zamonasidagi ilmlarni har 
tomonlama o'rganib, ularni maium tizimga solib, turkumlarga ajratdi, har bir ilm 
tarmog'iga ta'rif berishga harakat qildi, tabiatshunoslik ilmiga katta e’tibor berdi. 
Tabiatshunoslikka oid "Kitob al-mabodi al-insonia", "Kalam fia'zo al hayvon" 
kabi asarlarida odam va hayvonlar ayrim a’zolarining tuzilishi, xususiyatlari va 
vazifalari haqida, ularning o'xshashligi va farqlari keltirilishi bilan birga, asosiy 
anatomik-fiziolgik tushunchalar berilgan. Ularning ruhiy holatlaridagi xususiyatlari 
haqida ham to'xtalib o'tilgan. Kasalliklarning oldini olish, sogiomlashtirish va 
boshqa chora-tadbirlarni qo'llash lozim ekanligi haqida maiumotlar keltiriladi. 
Abu Rayhon Beruniy (973-1048) koinotdagi hodisalarni taraqqiyot qonunlari bilan 
narsa va hodisalarining o'zaro ta'siri bilan tushuntirishga urinadi. U tabiatshunos 
sifatida tabiat haqida quyidagicha fikr yuritadi: "Ekin va nasi qoldirish bilan dunyo 
toiib boraveradi". 
Beruniy "Saydana" asarida 1116 turdagi dori-darmonlarni tavsiflagan. Ularning 
750tasi turli o'simliklardan, lOltasi hayvonlardan, 107tasi esa minerallardan olinadi. 
Har bir o'simlik, hayvon va minerallarning xossalari, tarqalishi va boshqa 
xususiyatlari keltirilgan. 
Abu Ali ibn Sino (980-1037) jahon fani va madaniyati taraqqiyotiga buyuk hissa 
qo'shgan olimlardan biridir. Yirik qomusiy olim sifatida u o'z davri ilm-fanining 
deyarli barcha sohalari bilan shug'ullangan. Turli yozma manbalarda uning 450dan 
ortiq asar yozganligi eslatiladi. Bizgacha esa 24tasi yetib kelgan. 
Ibn Sino asarlari orasida uning mashhur "Tib qonunlari" nomli shoh asari tibbiyot 
ilmining qomusi hisoblanadi. "Agar dunyoda chang va g'ubor bo'lmasa insoniyat 
ming yil umr ko'rardi” deb aytgan edi. Olimning juda ko'p qimmatli fikrlari, 
jumladan, uning inson sog'lig'ini saqlash haqidagi, parhez, gigiyena to'g'risidagi 
xulosa va maslahatlari hanuzgacha o'z ahamiyatini yo'qotmagan. U barcha yoshdagi 
kishilar uchun jismoniy mashg'ulotlar bilan shug'ullanishni tavsiya etgan. 
etnografiya, tibbiyot, shuningdek dunyo xalqlarining tabiiy ko'nikmalari va tarixiy- huquqiy bilimlari umumlashtirilgan, Abu Nasr Farobiy (870-950) tabiatshunoslikning turli tarmoqlari bilan shug'ullangan bo'lib, "Kitob qolhaji va al- Miqdor”, "Kitob al-mabodi al-insonia”, "Kalam fia'zo al hayvon” nomli asarlari bunga dalil bo'la oladi. Farobiy o'zining "Ixsoa al-ulum va al-ta’rif” asarida zamonasidagi ilmlarni har tomonlama o'rganib, ularni maium tizimga solib, turkumlarga ajratdi, har bir ilm tarmog'iga ta'rif berishga harakat qildi, tabiatshunoslik ilmiga katta e’tibor berdi. Tabiatshunoslikka oid "Kitob al-mabodi al-insonia", "Kalam fia'zo al hayvon" kabi asarlarida odam va hayvonlar ayrim a’zolarining tuzilishi, xususiyatlari va vazifalari haqida, ularning o'xshashligi va farqlari keltirilishi bilan birga, asosiy anatomik-fiziolgik tushunchalar berilgan. Ularning ruhiy holatlaridagi xususiyatlari haqida ham to'xtalib o'tilgan. Kasalliklarning oldini olish, sogiomlashtirish va boshqa chora-tadbirlarni qo'llash lozim ekanligi haqida maiumotlar keltiriladi. Abu Rayhon Beruniy (973-1048) koinotdagi hodisalarni taraqqiyot qonunlari bilan narsa va hodisalarining o'zaro ta'siri bilan tushuntirishga urinadi. U tabiatshunos sifatida tabiat haqida quyidagicha fikr yuritadi: "Ekin va nasi qoldirish bilan dunyo toiib boraveradi". Beruniy "Saydana" asarida 1116 turdagi dori-darmonlarni tavsiflagan. Ularning 750tasi turli o'simliklardan, lOltasi hayvonlardan, 107tasi esa minerallardan olinadi. Har bir o'simlik, hayvon va minerallarning xossalari, tarqalishi va boshqa xususiyatlari keltirilgan. Abu Ali ibn Sino (980-1037) jahon fani va madaniyati taraqqiyotiga buyuk hissa qo'shgan olimlardan biridir. Yirik qomusiy olim sifatida u o'z davri ilm-fanining deyarli barcha sohalari bilan shug'ullangan. Turli yozma manbalarda uning 450dan ortiq asar yozganligi eslatiladi. Bizgacha esa 24tasi yetib kelgan. Ibn Sino asarlari orasida uning mashhur "Tib qonunlari" nomli shoh asari tibbiyot ilmining qomusi hisoblanadi. "Agar dunyoda chang va g'ubor bo'lmasa insoniyat ming yil umr ko'rardi” deb aytgan edi. Olimning juda ko'p qimmatli fikrlari, jumladan, uning inson sog'lig'ini saqlash haqidagi, parhez, gigiyena to'g'risidagi xulosa va maslahatlari hanuzgacha o'z ahamiyatini yo'qotmagan. U barcha yoshdagi kishilar uchun jismoniy mashg'ulotlar bilan shug'ullanishni tavsiya etgan.  
 
Zahiriddin Muhammad Bobur (1483-1530) faqat shoir bo'lmay, balki tabiatshunos 
ham bo'lgan. Boburining eng yirik asari "Boburnoma" asarida shoirning ko'rgan-
kechirganlari, borgan joylarining tabiati, boyligi, odamlari, urf-odatlari, hayvonot, 
o'simliklari va boshqalar tasvirlangan. Har bir kasb egasi bu kitobdan o'ziga 
keragicha ma'lumot topadi. Asar muhim atamalar, manbalarga boy. Unda yer, suv, 
havo turli tabiiy hodisalarga tegishli xalq so'zlari ko'plab topiladi. 
Bobur har bir hududni ma’lum bir tartibda tasvirlaydi. Avvalo, joyning geografik 
o'rni, qaysi iqlimga mansubligi, shifobaxsh joylari, o'simliklari, qazilmalari, 
hayvonoti va aholisi haqida ma’lumotlar beriladi. 
Bobur ajayib botanik bo'lgan. U o'simliklarni sevgan va yaxshi bilgan. 
Bobur o'zi bo'lgan joylarning tabiati va o'ziga xos xususiyatlarini jonajon vatani 
Andijon bilan taqqoslaydi, u ayniqsa gullar, manzarali hamda mevali daraxtlarni 
ko'paytirishga, ularning tarqalishiga e’tibor bergan. 
      Tabiatga  munosabat odobini  tarbiyalash 
Inson onadan tug'ilib, olamga kelgan chog'idanoq tabiat ehsonidan bahramand 
bo'ladi. Ilk bor havodan to'yib nafas oladi. Odamzot o'sib-unish uchun oziq-ovqat, 
suv, quyosh, harorati juda zarur bo'lib, u bularning hammasini tabiatdan oladi. 
Tabiat musaffo bo'lsa, odam ham sog'lom, baquvvat o'sadi. 
Odam har nafas olganda uning o'pkasiga yarim litrgacha havo kiradi. Odam bir 
minutda 16-18 marta nafas oladi yoki tanaga 8-9 litr havo kiradi. Bu miqdor bir 
kecha-kunduzda 
11 ming litrdan ortadi. Demak, havo inson tanasi uchun eng muhim va zarur tabiat 
in'omidir. Havoga muntazam ravishda aralashib turadigan iflos chang o'pkada gaz 
almashuviga salbiy ta’sir ko'rsatadi. Bu insonning sog'lig'ini bora-bora izdan 
chiqarib, turli xastaliklarni vujudga keltiradi. 
Tabiat shunday odil mo'jizaki, atrof-muhitni muvozanatga keltiradi. Chunonchi, 
chiqarilgan karbonat angidridni o'simliklar yutib, uni kislorodga aylantiradi, demak 
o'simliklar dunyosi, ramziy ma’noda aytganda, havoni chang va karbonat 
angidriddan tozalab beruvchi bebaho vositadir. Bunday inson o'z atrofini o'rab 
turgan tabiatni, uning o'simliklar dunyosini ko'z qorachig'iday asrabgina qolmay, uni 
boyitishi, qo'lidan kelganicha ko'proq daraxt ekishi, ko'kalamzorlashtirishga intilishi 
Zahiriddin Muhammad Bobur (1483-1530) faqat shoir bo'lmay, balki tabiatshunos ham bo'lgan. Boburining eng yirik asari "Boburnoma" asarida shoirning ko'rgan- kechirganlari, borgan joylarining tabiati, boyligi, odamlari, urf-odatlari, hayvonot, o'simliklari va boshqalar tasvirlangan. Har bir kasb egasi bu kitobdan o'ziga keragicha ma'lumot topadi. Asar muhim atamalar, manbalarga boy. Unda yer, suv, havo turli tabiiy hodisalarga tegishli xalq so'zlari ko'plab topiladi. Bobur har bir hududni ma’lum bir tartibda tasvirlaydi. Avvalo, joyning geografik o'rni, qaysi iqlimga mansubligi, shifobaxsh joylari, o'simliklari, qazilmalari, hayvonoti va aholisi haqida ma’lumotlar beriladi. Bobur ajayib botanik bo'lgan. U o'simliklarni sevgan va yaxshi bilgan. Bobur o'zi bo'lgan joylarning tabiati va o'ziga xos xususiyatlarini jonajon vatani Andijon bilan taqqoslaydi, u ayniqsa gullar, manzarali hamda mevali daraxtlarni ko'paytirishga, ularning tarqalishiga e’tibor bergan. Tabiatga munosabat odobini tarbiyalash Inson onadan tug'ilib, olamga kelgan chog'idanoq tabiat ehsonidan bahramand bo'ladi. Ilk bor havodan to'yib nafas oladi. Odamzot o'sib-unish uchun oziq-ovqat, suv, quyosh, harorati juda zarur bo'lib, u bularning hammasini tabiatdan oladi. Tabiat musaffo bo'lsa, odam ham sog'lom, baquvvat o'sadi. Odam har nafas olganda uning o'pkasiga yarim litrgacha havo kiradi. Odam bir minutda 16-18 marta nafas oladi yoki tanaga 8-9 litr havo kiradi. Bu miqdor bir kecha-kunduzda 11 ming litrdan ortadi. Demak, havo inson tanasi uchun eng muhim va zarur tabiat in'omidir. Havoga muntazam ravishda aralashib turadigan iflos chang o'pkada gaz almashuviga salbiy ta’sir ko'rsatadi. Bu insonning sog'lig'ini bora-bora izdan chiqarib, turli xastaliklarni vujudga keltiradi. Tabiat shunday odil mo'jizaki, atrof-muhitni muvozanatga keltiradi. Chunonchi, chiqarilgan karbonat angidridni o'simliklar yutib, uni kislorodga aylantiradi, demak o'simliklar dunyosi, ramziy ma’noda aytganda, havoni chang va karbonat angidriddan tozalab beruvchi bebaho vositadir. Bunday inson o'z atrofini o'rab turgan tabiatni, uning o'simliklar dunyosini ko'z qorachig'iday asrabgina qolmay, uni boyitishi, qo'lidan kelganicha ko'proq daraxt ekishi, ko'kalamzorlashtirishga intilishi  
 
zarur degan xulosa chiqadi. Shuning uchun ota- bobolarimiz daraxt ekish, bog'-rog' 
yaratishni savobli ish deb bilishgan. Bir tup mevali daraxt ekkan kishining ikki 
dunyosi obod bo'ladi, deb bejiz aytishmagan. 
Muhammad alayhissalom hadislarida bu ishning savobi xususida quyidagilar 
aytilgan: "Ekmoq niyatida qo'lingizda ko'chat turgan paytda, behosdan qiyomat 
qoim bo'lib qolishi aniq bo'lganda ham, ulgursangiz, uni ekib qo'ying". 
Inson ehtiyoji uchun zarur bo'lgan suv, oziq-ovqat mahsulotlari, kiyim-kechak ham 
tabiatdan olinadi, hattoki insonning xastalikdan qutulishi, salomatligini tiklashi 
uchun zarur bo'lgan dori-darmonlar ham ona-tabiatda yetishgan mevalar, turli 
giyohlar va ziravorlardan tayyorlanadi. Inson tanasida birorta ortiqcha a’zo 
boimaganday, tabiatda ham ortiqcha yaratilgan birorta narsa yo'q. Ularning hammasi 
hayot uchun zarur. 
Yer yuzi ekologiyasi keskin buzilmoqda. Daraxtlarning kesib yuborilishi, qush va 
hayvonlarning shafqatsizlik bilan ovlab yo'q qilinishi tabiat muvozanati 
qonunlarining buzilishiga sabab boidi va boimoqda. 
Dengiz va daryolarga, okeanlarga neft qoldiqlari quyilib, yer yuzidagi suv 
ekologiyasi tubdan izdan chiqarilmoqda. Inson uchun quyosh nuri, toza havo, toza 
suv naqadar zarur bo'lsa, ona zamin ham shunday zarur, uni asrab-avaylash 
insonning o'z qoiidadir. 
Atrof - muhitning tozaligini ta'minlash o'zimizga bogiiq, biz katta-yu yosh toza 
havodan bahramand bo'lish uchun shahrimizga ko'chat ekib, ko'kalamzorlashtirsak, 
uning ozodaligini saqlasak o'zimizning sogiig'imizni saqlagan boiamiz. 
Bahor faslida ko'chat ekish oyligi o'tkaziladi. Shunday ekan, nihollarni yaxshi 
niyat bilan ekish, parvarishlash, gullar ekib o'stirish har bir o'quvchi va kattalarning 
insoniy burchidir. 
O'zbek xalqi qadriyatlari orasida tabiatni saqlash, qadriga yetish, chiroyiga 
chiroy, ko'rkiga-ko'rk qo'shishi odatlari bor. 
Inson tabiatdagi har bir giyoh, o't-alaf, dov-daraxt, parranda-darrandalarni, 
olamda nimayiki kerakli bor narsani zarur deb biladi. Ota-bobolarimiz zilol suvni, 
buloqlarni, soiim daraxtzorlarni, qoya-g'orlarni, xosiyatli o't-oianlarni, gul- 
giyohlarni muqaddas bilib asrashga, niyati порок kishilardan saqlashga, 
toptamaslikka, oyoqosti qilmaslikka alohida e'tibor berib kelganlar. Avvalo, har bir 
zarur degan xulosa chiqadi. Shuning uchun ota- bobolarimiz daraxt ekish, bog'-rog' yaratishni savobli ish deb bilishgan. Bir tup mevali daraxt ekkan kishining ikki dunyosi obod bo'ladi, deb bejiz aytishmagan. Muhammad alayhissalom hadislarida bu ishning savobi xususida quyidagilar aytilgan: "Ekmoq niyatida qo'lingizda ko'chat turgan paytda, behosdan qiyomat qoim bo'lib qolishi aniq bo'lganda ham, ulgursangiz, uni ekib qo'ying". Inson ehtiyoji uchun zarur bo'lgan suv, oziq-ovqat mahsulotlari, kiyim-kechak ham tabiatdan olinadi, hattoki insonning xastalikdan qutulishi, salomatligini tiklashi uchun zarur bo'lgan dori-darmonlar ham ona-tabiatda yetishgan mevalar, turli giyohlar va ziravorlardan tayyorlanadi. Inson tanasida birorta ortiqcha a’zo boimaganday, tabiatda ham ortiqcha yaratilgan birorta narsa yo'q. Ularning hammasi hayot uchun zarur. Yer yuzi ekologiyasi keskin buzilmoqda. Daraxtlarning kesib yuborilishi, qush va hayvonlarning shafqatsizlik bilan ovlab yo'q qilinishi tabiat muvozanati qonunlarining buzilishiga sabab boidi va boimoqda. Dengiz va daryolarga, okeanlarga neft qoldiqlari quyilib, yer yuzidagi suv ekologiyasi tubdan izdan chiqarilmoqda. Inson uchun quyosh nuri, toza havo, toza suv naqadar zarur bo'lsa, ona zamin ham shunday zarur, uni asrab-avaylash insonning o'z qoiidadir. Atrof - muhitning tozaligini ta'minlash o'zimizga bogiiq, biz katta-yu yosh toza havodan bahramand bo'lish uchun shahrimizga ko'chat ekib, ko'kalamzorlashtirsak, uning ozodaligini saqlasak o'zimizning sogiig'imizni saqlagan boiamiz. Bahor faslida ko'chat ekish oyligi o'tkaziladi. Shunday ekan, nihollarni yaxshi niyat bilan ekish, parvarishlash, gullar ekib o'stirish har bir o'quvchi va kattalarning insoniy burchidir. O'zbek xalqi qadriyatlari orasida tabiatni saqlash, qadriga yetish, chiroyiga chiroy, ko'rkiga-ko'rk qo'shishi odatlari bor. Inson tabiatdagi har bir giyoh, o't-alaf, dov-daraxt, parranda-darrandalarni, olamda nimayiki kerakli bor narsani zarur deb biladi. Ota-bobolarimiz zilol suvni, buloqlarni, soiim daraxtzorlarni, qoya-g'orlarni, xosiyatli o't-oianlarni, gul- giyohlarni muqaddas bilib asrashga, niyati порок kishilardan saqlashga, toptamaslikka, oyoqosti qilmaslikka alohida e'tibor berib kelganlar. Avvalo, har bir  
 
inson yer yuzidagi o'simliklarni ko'paytirishga hissa qo'shishi, kamaytirishdan o'zini 
tiyishi lozim. O'simliklarni ko'paytirishning birdan bir yoii - mevali va manzarali 
daraxtlarni iloji boricha ko'proq ekishdir. Ularni parvarish qilish, bog'-rogiar 
yaratish har bir inson uchun xayrli ish bo'lishi bilan birga, savobli ish hamdir. 
Xalqimiz bog' yaratgan odamlarni hech qachon esidan chiqarmaydi. Go'zal bog'lar 
yaratish, yurtni gullar bilan burkash qadimdan eng yaxshi odatlarimizdan biri bo'lib 
kelgan. 
Yaqin va O'rta Sharq xalqlarining qimmatli va nodir yozma yodgorliklaridan biri 
Sharofiddin Ali Yazdiyning "Zafarnoma" asarida Amir Temurning davlat faoliyati 
va harbiy yurishlari bayon qilinishi bilan bir qatorda, XIV asr oxiri va XV asr 
boshlarida O'rta Osiyodagi madaniy hayotga doir bir qancha noyob ma’lumotlar 
ham keltirilgan. 
Ajdodlarimizning yuksak did va nafosat nigohi bilan yaratilgan bog'-rog'lari, 
ulkan qurilishlari hozirgi kunda ham Samarqand-u Buxoroni, ko'hna Urganch, 
Xivani bezab, Yer yuziga zeb berib turibdi. Bu nodir obidalar bobokalonlarimiz el-
yurt obodonchiligiga alohida e’tibor qilganliklaridan dalolat beradi. 
"Zafarnoma”da Sohibqiron Amir Temur tomonidan barpo etilgan "Bog'i shamol", 
"Bog'i dilkusho", "Shahrisabz qo'rg'oni" va Oqsaroy kabi obidalar haqida batafsil 
hikoya 
qilinadi. 
 
Bunday 
misollarni 
keltirishimizdan 
maqsad 
o'tmish 
ajdodlarimizdan bizgacha urf-odat bo'lib yetib kelgan obo- donchilik ishlaridan 
hozirgi yoshlarni xabardor etish, ularni ana shu ishlar misolida tarbiyalashdir. Ular 
ham Jaloliddin Manguberdi, Amir Temur, Mirzo Ulug'bek, Alisher Navoiy kabi el 
farvonligi, yurt obodligi uchun kurashuvchi zabardast o'g'il- qizlar, oliyhimmat 
inson, tabiatga mehr-muruvvatli kishilar bo'lib yetishsinlar. 
           Maktabgacha  yoshdagi  bolalarni  tabiat  bilan  tanishtirish  yo'llari 
Mashg'ulotlar bolalarga ta’lim va tarbiya berishning asosiy vositasi hisoblanadi. 
Dasturda belgilangan bilim va malakalarni tarbiyachi ta’lim tamoyillari asosida 
bolalar o'zlashtira oladigan qilib tashkil etadi. 
Kundalik hayotda kuzatish, o'yin, mehnat vaqtida bolalarning shaxsiy bilimlari 
yig'ilib boradi. Mashg'ulotlar ularni aniqlash va sistemalashtirish imkonini beradi. 
Bolalarni tabiat bilan tanishtirishning xilma-xil yo'llari mavjud. 
inson yer yuzidagi o'simliklarni ko'paytirishga hissa qo'shishi, kamaytirishdan o'zini tiyishi lozim. O'simliklarni ko'paytirishning birdan bir yoii - mevali va manzarali daraxtlarni iloji boricha ko'proq ekishdir. Ularni parvarish qilish, bog'-rogiar yaratish har bir inson uchun xayrli ish bo'lishi bilan birga, savobli ish hamdir. Xalqimiz bog' yaratgan odamlarni hech qachon esidan chiqarmaydi. Go'zal bog'lar yaratish, yurtni gullar bilan burkash qadimdan eng yaxshi odatlarimizdan biri bo'lib kelgan. Yaqin va O'rta Sharq xalqlarining qimmatli va nodir yozma yodgorliklaridan biri Sharofiddin Ali Yazdiyning "Zafarnoma" asarida Amir Temurning davlat faoliyati va harbiy yurishlari bayon qilinishi bilan bir qatorda, XIV asr oxiri va XV asr boshlarida O'rta Osiyodagi madaniy hayotga doir bir qancha noyob ma’lumotlar ham keltirilgan. Ajdodlarimizning yuksak did va nafosat nigohi bilan yaratilgan bog'-rog'lari, ulkan qurilishlari hozirgi kunda ham Samarqand-u Buxoroni, ko'hna Urganch, Xivani bezab, Yer yuziga zeb berib turibdi. Bu nodir obidalar bobokalonlarimiz el- yurt obodonchiligiga alohida e’tibor qilganliklaridan dalolat beradi. "Zafarnoma”da Sohibqiron Amir Temur tomonidan barpo etilgan "Bog'i shamol", "Bog'i dilkusho", "Shahrisabz qo'rg'oni" va Oqsaroy kabi obidalar haqida batafsil hikoya qilinadi. Bunday misollarni keltirishimizdan maqsad o'tmish ajdodlarimizdan bizgacha urf-odat bo'lib yetib kelgan obo- donchilik ishlaridan hozirgi yoshlarni xabardor etish, ularni ana shu ishlar misolida tarbiyalashdir. Ular ham Jaloliddin Manguberdi, Amir Temur, Mirzo Ulug'bek, Alisher Navoiy kabi el farvonligi, yurt obodligi uchun kurashuvchi zabardast o'g'il- qizlar, oliyhimmat inson, tabiatga mehr-muruvvatli kishilar bo'lib yetishsinlar. Maktabgacha yoshdagi bolalarni tabiat bilan tanishtirish yo'llari Mashg'ulotlar bolalarga ta’lim va tarbiya berishning asosiy vositasi hisoblanadi. Dasturda belgilangan bilim va malakalarni tarbiyachi ta’lim tamoyillari asosida bolalar o'zlashtira oladigan qilib tashkil etadi. Kundalik hayotda kuzatish, o'yin, mehnat vaqtida bolalarning shaxsiy bilimlari yig'ilib boradi. Mashg'ulotlar ularni aniqlash va sistemalashtirish imkonini beradi. Bolalarni tabiat bilan tanishtirishning xilma-xil yo'llari mavjud.  
 
 
Mashg'ulotlarning ayrimlarida boshlang'ich bilimlar shakllantiriladi. Buning 
uchun tarbiyachi kuzatish, rasmlarni ko'rish, badiiy asarlarni, hikoyalarni o'qish, 
diafilm va shunga o'xshashlarni ko'rsatishdan foydalanadi. Boshqa mashg'ulotlarda 
esa bilimlar aniqlanadi, kengaytiriladi va chuqurlashtiriladi. Mashg'ulotlarda bu 
xildagi suhbatlar, didaktik o'yinlar, umumlashtiruvchi so'zlardan, bolalarning 
tabiatdagi 
mehnatidan 
foydalaniladi. 
Barcha 
guruhlarda 
mashg'ulotlarga 
qo'shimcha sifatida maqsadli sayrlar o'tkaziladi. Bolalarning tabiatga mehri 
yoshligidan rivojlanadi, shunday qilib ularning atrof-muhit haqidagi bilimlari 
imkon boricha erta boshlash kerak, Ular o‘z atrofidagi xatti-harakatlarni 
kuzatishadi va ularga taqlid qilishadi. U qurt ovozi boiadimi, chig‘anoq, 
kapalak qurti, qurbaqa bolasi yoki kana agar uni sinfxonaga olib kirsangiz, 
albatta, bolalar ko‘zlari katta ochilib qarashadi. Bolalar, albatta, haqiqiy 
jonivorlarni ko‘rib o‘rganishi lozim faqat qog'ozdagina emas. Agar bolada siz 
nima olib kelganingizni so'rashga imkoniyat boisa, ular sizga savol bilan 
murojaat qilishni boshlashadi, bu esa ularga fikiiarini bayon etishga va ularni 
boshqalar bilan boiishishga olib keladi. 
Ekskursiya. Maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalarni tabiat bilan tanishtirishda 
taiim berishning tashkiliy formalaridan biri ekskursiyadir. Ekskursiya jarayonida 
bolalar ona tabiat to'g'risida aniq tasavvurga ega boiadilar. Bu tasavvur tabiatni 
ko'rish, eshitish, sezish orqali idrok etiladi. Ekskursiya jarayonida maktabgacha 
yoshdagi bolalarda tabiat, undagi bogiiqlik va uning qonuniyatlari to'g'risida 
realistik tasavvurlar hosil boiadi. Bu tushunchalar keyinchalik bolalar 
egallaydigan ilmiy bilimlarning asosini tashkil etadi, maktabda 
o'rganiladigantabiiyfanlarnio'zlashtiribolishniosonlashtiradi. Tabiat to'g'risidagi 
bilimlardan bexabar bo'lish ko'pincha o'simlik va hayvonlarga nisbatan noto'g'ri, 
 
Mashg'ulotlarning ayrimlarida boshlang'ich bilimlar shakllantiriladi. Buning uchun tarbiyachi kuzatish, rasmlarni ko'rish, badiiy asarlarni, hikoyalarni o'qish, diafilm va shunga o'xshashlarni ko'rsatishdan foydalanadi. Boshqa mashg'ulotlarda esa bilimlar aniqlanadi, kengaytiriladi va chuqurlashtiriladi. Mashg'ulotlarda bu xildagi suhbatlar, didaktik o'yinlar, umumlashtiruvchi so'zlardan, bolalarning tabiatdagi mehnatidan foydalaniladi. Barcha guruhlarda mashg'ulotlarga qo'shimcha sifatida maqsadli sayrlar o'tkaziladi. Bolalarning tabiatga mehri yoshligidan rivojlanadi, shunday qilib ularning atrof-muhit haqidagi bilimlari imkon boricha erta boshlash kerak, Ular o‘z atrofidagi xatti-harakatlarni kuzatishadi va ularga taqlid qilishadi. U qurt ovozi boiadimi, chig‘anoq, kapalak qurti, qurbaqa bolasi yoki kana agar uni sinfxonaga olib kirsangiz, albatta, bolalar ko‘zlari katta ochilib qarashadi. Bolalar, albatta, haqiqiy jonivorlarni ko‘rib o‘rganishi lozim faqat qog'ozdagina emas. Agar bolada siz nima olib kelganingizni so'rashga imkoniyat boisa, ular sizga savol bilan murojaat qilishni boshlashadi, bu esa ularga fikiiarini bayon etishga va ularni boshqalar bilan boiishishga olib keladi. Ekskursiya. Maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalarni tabiat bilan tanishtirishda taiim berishning tashkiliy formalaridan biri ekskursiyadir. Ekskursiya jarayonida bolalar ona tabiat to'g'risida aniq tasavvurga ega boiadilar. Bu tasavvur tabiatni ko'rish, eshitish, sezish orqali idrok etiladi. Ekskursiya jarayonida maktabgacha yoshdagi bolalarda tabiat, undagi bogiiqlik va uning qonuniyatlari to'g'risida realistik tasavvurlar hosil boiadi. Bu tushunchalar keyinchalik bolalar egallaydigan ilmiy bilimlarning asosini tashkil etadi, maktabda o'rganiladigantabiiyfanlarnio'zlashtiribolishniosonlashtiradi. Tabiat to'g'risidagi bilimlardan bexabar bo'lish ko'pincha o'simlik va hayvonlarga nisbatan noto'g'ri,  
 
ba'zi hollarda esa berahm va shafqatsiz munosabatda boiishga olib keladi. 
Ekskursiya bolalarni tabiatni o'ziga xos hodisa va voqealari bilan tanishtiribgina 
qolmay, balki shu bilan qatorda insonlarni tevarak-atrofdagi o'zgartiruvchi 
faoliyatining natijalari bilan ham tanishtirib boradi. Bu esa kishilarning 
yaratuvchanlik faoliyatiga hurmatini tarbiyalaydi va unda qatnashish xohishini 
uyg'otadi, o'z o'lka tabiatidan, unda yashovchi mehnat ahlidan g'ururlanish hissini 
mustahkamlaydi.Yuqorida tilga olingan barcha metodlar va usullar bolalarda 
tabiatga nisbatan qiziqish uyg'otadi, ularni yanada sinchkovlik bilan kuzatishga, 
kuzatayotgan narsa ustida chuqurroq o'ylashga, fikr, bilim doirasini 
kengaytirishga, har xil tabiiy voqea, hodisalarni so'z bilan chiroyli qilib berishga 
o'rgatadi. 
Tabiat  burchagidagi  ishlarTabiatga muhabbat, unga ehtiyotkorlik munosabatini, 
o'simlik va hayvonlarga g'amxo'rlikni tarbiyalash va shular orqali tabiatga qiziqish, 
vatanparavarlik, mehnatsevarlik, tabiatni saqlovchi va uning boyliklarini 
ko'paytiruvchi, kattalarning mehnatiga hurmatni tarbiyalash kabi vazifalarni 
amalga oshirishda tabiat burchagining ahamiyati kattadir. 
Tabiat burchagining muhim tomoni yana shundaki, uni bolalar har kuni ko'radilar. 
Tarbiyachi rahbarligida bolalar tabiat burchagidagi o'simlik va hayvonlarni sistemali 
ravishda kuzatib va parvarish qilib boradilar, Natijada o'simlik va hayvonot 
dunyosining rang-barangligi, ularning o'sishi va rivojlanishi, ular uchun qanday 
shart-sharoitlar kerakligi to'g'risidagi tasavvur va tushunchalarni egallab boradilar. 
Tarbiyachi bolalarni solishtirma analizga o'rgatadi, ular o'rtasidagi umumiylik va 
farqlarni, ularga xos belgilarni bilib oladilar. 
Tarbiyachi bolalar diqqatini o'simliklarning chiroyli gullashiga, barglarining 
shakli va tusiga, akvariumdagi baliqlarning chiroyli ko'rinishiga va chaqqon 
harakatiga jalb etadi. Natijada bolalar bu go'zallikdan quvonishga o'rganadilar 
hamda ularning estetik didi o'sadi. 
Bolalar tabiat burchagidagi o'simlik va hayvonlarni tarbiyachi rahbarligida 
sistemali ravishda kuzatib, parvarish qilib borishlari natijasida ma’lum malaka va 
ko'nikmalarni ham egallab boradilar, ularga nisbatan barqaror qiziqish va 
g'amxo'rlik hissi uyg'onadi. 
ba'zi hollarda esa berahm va shafqatsiz munosabatda boiishga olib keladi. Ekskursiya bolalarni tabiatni o'ziga xos hodisa va voqealari bilan tanishtiribgina qolmay, balki shu bilan qatorda insonlarni tevarak-atrofdagi o'zgartiruvchi faoliyatining natijalari bilan ham tanishtirib boradi. Bu esa kishilarning yaratuvchanlik faoliyatiga hurmatini tarbiyalaydi va unda qatnashish xohishini uyg'otadi, o'z o'lka tabiatidan, unda yashovchi mehnat ahlidan g'ururlanish hissini mustahkamlaydi.Yuqorida tilga olingan barcha metodlar va usullar bolalarda tabiatga nisbatan qiziqish uyg'otadi, ularni yanada sinchkovlik bilan kuzatishga, kuzatayotgan narsa ustida chuqurroq o'ylashga, fikr, bilim doirasini kengaytirishga, har xil tabiiy voqea, hodisalarni so'z bilan chiroyli qilib berishga o'rgatadi. Tabiat burchagidagi ishlarTabiatga muhabbat, unga ehtiyotkorlik munosabatini, o'simlik va hayvonlarga g'amxo'rlikni tarbiyalash va shular orqali tabiatga qiziqish, vatanparavarlik, mehnatsevarlik, tabiatni saqlovchi va uning boyliklarini ko'paytiruvchi, kattalarning mehnatiga hurmatni tarbiyalash kabi vazifalarni amalga oshirishda tabiat burchagining ahamiyati kattadir. Tabiat burchagining muhim tomoni yana shundaki, uni bolalar har kuni ko'radilar. Tarbiyachi rahbarligida bolalar tabiat burchagidagi o'simlik va hayvonlarni sistemali ravishda kuzatib va parvarish qilib boradilar, Natijada o'simlik va hayvonot dunyosining rang-barangligi, ularning o'sishi va rivojlanishi, ular uchun qanday shart-sharoitlar kerakligi to'g'risidagi tasavvur va tushunchalarni egallab boradilar. Tarbiyachi bolalarni solishtirma analizga o'rgatadi, ular o'rtasidagi umumiylik va farqlarni, ularga xos belgilarni bilib oladilar. Tarbiyachi bolalar diqqatini o'simliklarning chiroyli gullashiga, barglarining shakli va tusiga, akvariumdagi baliqlarning chiroyli ko'rinishiga va chaqqon harakatiga jalb etadi. Natijada bolalar bu go'zallikdan quvonishga o'rganadilar hamda ularning estetik didi o'sadi. Bolalar tabiat burchagidagi o'simlik va hayvonlarni tarbiyachi rahbarligida sistemali ravishda kuzatib, parvarish qilib borishlari natijasida ma’lum malaka va ko'nikmalarni ham egallab boradilar, ularga nisbatan barqaror qiziqish va g'amxo'rlik hissi uyg'onadi.  
 
Bolalarning tabiatga mehr-muhabbatini o'simliklar va hayvonlarni parvarish 
qilish, ularni asrab-avaylash bo'yicha mehnat faoliyatlarini tashkil etish bilan birga 
qo'shib olib borish kerak. Tarbiyachi bolalarni tabiat bilan tanishtirish ishini ularning 
yosh xususiyatlari, pedagogik, fiziologik imkoniyatlarini e’tiborga olgan holda 
tashkil etadi. 
 
Bolalarning tabiatga mehr-muhabbatini o'simliklar va hayvonlarni parvarish qilish, ularni asrab-avaylash bo'yicha mehnat faoliyatlarini tashkil etish bilan birga qo'shib olib borish kerak. Tarbiyachi bolalarni tabiat bilan tanishtirish ishini ularning yosh xususiyatlari, pedagogik, fiziologik imkoniyatlarini e’tiborga olgan holda tashkil etadi.