MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARGA ESTETIK TARBIYA BERISH MAZMUNI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

25

File size

Fayl hajmi

42,7 KB


MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARGA ESTETIK TARBIYA
BERISH MAZMUNI
MUNDARIJA:
KIRISH.......................................................................................................................
I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI HAR TOMONLAMA
TARBIYALASHDA ESTETIK TARBIYANING AHAMIYATI  .................  
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarni tarbiyalashda estetikaning o'rni ...............  
1.2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning estetik didi rivojlanishdagi o'ziga
xos 
xususiyatlar….................................................................................. 
II  BOB  MAKTABGACHA  YOSHDAGI  BOLALARNING  ESTETIK
TARBIYASI USTIDA ISHLASH METODI  ...................................................  
2.1 Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyalanuvchilarini estetik tarbiyalashda o'yinli
texnologiyalardan  foydalanish  usullari  ...............................................
 
2.2  Maktabgacha  yoshdagi  boalalrda  estetik  his  tuyg'ularni  tarbiyalash  orqali
san’atni tushunishga o'rgatish ................................................................................  
2.3 Maktabgacha ta’lim yoshdagi bolalarni estetik tarbiyalashda tasviriy faoliyat
mashg ulotlarni o'rgatish usuli ............................................................................... 
XULOSA....................................................................................................................
ADABIYOTLAR Ro‘YXATI:................................................................................. 
Logotip
MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARGA ESTETIK TARBIYA BERISH MAZMUNI MUNDARIJA: KIRISH....................................................................................................................... I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI HAR TOMONLAMA TARBIYALASHDA ESTETIK TARBIYANING AHAMIYATI ................. 1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarni tarbiyalashda estetikaning o'rni ............... 1.2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning estetik didi rivojlanishdagi o'ziga xos xususiyatlar….................................................................................. II BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNING ESTETIK TARBIYASI USTIDA ISHLASH METODI ................................................... 2.1 Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyalanuvchilarini estetik tarbiyalashda o'yinli texnologiyalardan foydalanish usullari ............................................... 2.2 Maktabgacha yoshdagi boalalrda estetik his tuyg'ularni tarbiyalash orqali san’atni tushunishga o'rgatish ................................................................................ 2.3 Maktabgacha ta’lim yoshdagi bolalarni estetik tarbiyalashda tasviriy faoliyat mashg ulotlarni o'rgatish usuli ............................................................................... XULOSA.................................................................................................................... ADABIYOTLAR Ro‘YXATI:.................................................................................
I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI HAR TOMONLAMA
TARBIYALASHDA ESTETIK TARBIYANING AHAMIYATI  
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarni tarbiyalashda estetikaning o'rni     
Insoniyat  go‘zallikni  butun  rivojlanish  tarixi  jarayonida  egallaydi  va
yaratadi.  Go‘zallik  madaniy  tarixiy  tajribaning  bir  qismi  hisoblanadi.Uning
ob'ektiv mavjudligi  estetik tarbiya  nazariyasini,  estetik  tajribani  yosh  avlodga
maqsadga  muvofiq  va  muntazam  ravishda  berish  va  shu  orqali  uni  estetik
rivojlantirishni ta’minlashning faol usullarini ishlab chiqishga yo‘naltiradi. Bunda
estetik  tarbiya  madaniyatni  egallashning  asosiy  vositasi  tarbiya  va  ta’limdir.
Estetik tarbiya juda keng tushuncha bo‘lib, unga tabiat, mehnat, ijtimoiy hayot,
turmush va san’atga estetik munosabatni tarbiyalash kiradi.
Estetik tarbiya (nafosat tarbiyasi) - bu bolalarga voqelikdagi, san’atdagi,
tabiatdagi,  kishilarning  ijtimoiy  va  mehnat  munosabatlaridagi,  turmushdagi
go‘zallikni idrok qilish hamda to‘g‘ri tushunishga o‘rgatish, ularning badiiy didini
o‘stirish, ularda go‘zallikka muhabbat uyg‘otish va hayotga go‘zallik olib kirish
qobiliyatlarini tarbiyalashdir
Nozik didli bo‘lish, go‘zallikni fahmlay va qadrlay olish, badiiy madaniyatni
tushunish, o‘z hayotini go‘zallik qonunlari asosida qura olish — komil insonning
eng zarur fazilatidir. Estetik tarbiya – eng avvalo har bir kishida badiiy hissiyot
tuyg‘ularini, badiiy didni tarbiyalashdir. Ilmiy dunyoqarashga asoslangan nafosat,
did, his-tuyg‘ular va ko‘nikmalarning o‘sib borishi jarayonida insonning o‘zi ham
ma’naviy  boyib,  hayoti  yanada  sermazmun  bo‘ladi.  Yashayotgan  zamoniga
nisbatan  mehr-muhabbati  ortib  boradi.  Bularning  hammasi  har  bir  insonda
go‘zallikni xunukdan, jirkanchlikdan farq qila bilish qobiliyatini shakllantiradi, uni
yanada rivojlantiradi. Estetik tarbiya bugungi kunda shunisi bilan muhimki, did-
farosatlilik mehnatda, ishlab chiqarishda, kundalik amaliy faoliyatda - har bir inson
uchun hayotiy shioriga aylanib qolgan. Donolardan biri go‘zallik axloq-odobning
tug‘ishgan singlisidir, degan edi.
Darhaqiqat, odob va nafosat tarbiyasi  o‘zaro chambarchas bog‘liq holda
amalga oshiriladi. Chunki nafosat tarbiyasining natijasi axloq-odobda, chiroyli
2
Logotip
I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI HAR TOMONLAMA TARBIYALASHDA ESTETIK TARBIYANING AHAMIYATI 1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarni tarbiyalashda estetikaning o'rni Insoniyat go‘zallikni butun rivojlanish tarixi jarayonida egallaydi va yaratadi. Go‘zallik madaniy tarixiy tajribaning bir qismi hisoblanadi.Uning ob'ektiv mavjudligi estetik tarbiya nazariyasini, estetik tajribani yosh avlodga maqsadga muvofiq va muntazam ravishda berish va shu orqali uni estetik rivojlantirishni ta’minlashning faol usullarini ishlab chiqishga yo‘naltiradi. Bunda estetik tarbiya madaniyatni egallashning asosiy vositasi tarbiya va ta’limdir. Estetik tarbiya juda keng tushuncha bo‘lib, unga tabiat, mehnat, ijtimoiy hayot, turmush va san’atga estetik munosabatni tarbiyalash kiradi. Estetik tarbiya (nafosat tarbiyasi) - bu bolalarga voqelikdagi, san’atdagi, tabiatdagi, kishilarning ijtimoiy va mehnat munosabatlaridagi, turmushdagi go‘zallikni idrok qilish hamda to‘g‘ri tushunishga o‘rgatish, ularning badiiy didini o‘stirish, ularda go‘zallikka muhabbat uyg‘otish va hayotga go‘zallik olib kirish qobiliyatlarini tarbiyalashdir Nozik didli bo‘lish, go‘zallikni fahmlay va qadrlay olish, badiiy madaniyatni tushunish, o‘z hayotini go‘zallik qonunlari asosida qura olish — komil insonning eng zarur fazilatidir. Estetik tarbiya – eng avvalo har bir kishida badiiy hissiyot tuyg‘ularini, badiiy didni tarbiyalashdir. Ilmiy dunyoqarashga asoslangan nafosat, did, his-tuyg‘ular va ko‘nikmalarning o‘sib borishi jarayonida insonning o‘zi ham ma’naviy boyib, hayoti yanada sermazmun bo‘ladi. Yashayotgan zamoniga nisbatan mehr-muhabbati ortib boradi. Bularning hammasi har bir insonda go‘zallikni xunukdan, jirkanchlikdan farq qila bilish qobiliyatini shakllantiradi, uni yanada rivojlantiradi. Estetik tarbiya bugungi kunda shunisi bilan muhimki, did- farosatlilik mehnatda, ishlab chiqarishda, kundalik amaliy faoliyatda - har bir inson uchun hayotiy shioriga aylanib qolgan. Donolardan biri go‘zallik axloq-odobning tug‘ishgan singlisidir, degan edi. Darhaqiqat, odob va nafosat tarbiyasi o‘zaro chambarchas bog‘liq holda amalga oshiriladi. Chunki nafosat tarbiyasining natijasi axloq-odobda, chiroyli 2
xatti-harakat,  go‘zal  munosabatda  va  hayotga,  kelajakka,  insonlarga,  tabiatga
muhabbatda ko‘rinadi. Xalqimiz «Kamtarlik ham husn» deydi. Mana shu birgina
iborada chuqur ma’no bor. Estetik tarbiya orqali yoshlarda kamtarlik hislati tarkib
topadi.  Bu  hislat  kishilarning  eng  go‘zal  belgisidir.Salbiy  xatti-harakatlardan
nafratlana  bilish  tuyg‘usini  ham  estetik  tarbiyani  paydo  qiladi.  Bunda  badiiy
asarlarning roli muhimdir. Masalan: «Zumrad va Qimmat» ertagida Qimmatning
xulq-atvori  bolalar  qalbida  nafratni  uyg‘otadi.  Zumradning  tevarak-atrofga
munosabati, mehnatsevarligi, kamtarligi qalblarda quvonchni paydo qiladi. 
Shuni  alohida  ta’kidlash  joizki,  ayrim  yoshlar  go‘zallikni  tor  ma’noda
tushunadilar.  Ya’ni,  chiroyni  ko‘pincha  husn  jamolda  deb  bilishadi.  Bu  bir
tomonlama tushunchadir. Har tomonlama ma’noda esa chiroy husn-jamol, qalb
go‘zalligida, ma’noli so‘zdadir. Xalqimiz bejizga «CHiroy husnu jamolda emas,
fazlu kamolda» deb aytmagan! San’at va hayot go‘zalligi bilan tanishtirib borish
bolaning aqlini, hissini tarbiyalab qolmay, shu bilan bir qatorda uning xayol va
tassavvurni ham rivojlantiradi.Bolalarni go‘zallikka oshno qilish, ularda hayotiy
voqeaiarni  to‘g‘ri  tushunish,  olijanob  his-tuyg‘ularni  va  intilishlarni
shakllantirishga yordam beradi. Bolalarda go‘zallikni idrok qilishni tarbiyalash
orqali  ularda  boshqa  kishilarning  kechinmalarini  his  eta  bilish,  kishilarning
xursandchiliklariga  sherik  bo‘lish,  qayg‘usini  birga  baham  ko‘rish  kabi
xususiyatlar tarkib toptiriladi.
Estetik  taraqqiyot  -  shaxsning  estetik  ongi,  munosabati  va  estetik
faoliyatining  shakllanishi  va  takomillashuvida  uzoq  vaqtni  talab  etadigan
jarayondir.
Shaxsning  estetik  taraqqiyoti  ijtimoiy-tarixiy  va  estetik  tajribani  ijodiy
o‘zlashtirishi natijasida yuzaga keladi. Bu har xil yo‘llar va shakllar orqali amalga
oshiriladi. Shaxsning estetik jihatdan rivojlanishida ma’lum maqsadga qaratilgan
ta’lim va tarbiya hal etuvchi rol o‘ynaydi.
Estetik  ehtiyoj  —  kishi  borliqni,  badiiy  faoliyatni,  uninghar  xil
ko‘rinishlarida estetik idrok etishga undovchi sub'ektiv omildir.
3
Logotip
xatti-harakat, go‘zal munosabatda va hayotga, kelajakka, insonlarga, tabiatga muhabbatda ko‘rinadi. Xalqimiz «Kamtarlik ham husn» deydi. Mana shu birgina iborada chuqur ma’no bor. Estetik tarbiya orqali yoshlarda kamtarlik hislati tarkib topadi. Bu hislat kishilarning eng go‘zal belgisidir.Salbiy xatti-harakatlardan nafratlana bilish tuyg‘usini ham estetik tarbiyani paydo qiladi. Bunda badiiy asarlarning roli muhimdir. Masalan: «Zumrad va Qimmat» ertagida Qimmatning xulq-atvori bolalar qalbida nafratni uyg‘otadi. Zumradning tevarak-atrofga munosabati, mehnatsevarligi, kamtarligi qalblarda quvonchni paydo qiladi. Shuni alohida ta’kidlash joizki, ayrim yoshlar go‘zallikni tor ma’noda tushunadilar. Ya’ni, chiroyni ko‘pincha husn jamolda deb bilishadi. Bu bir tomonlama tushunchadir. Har tomonlama ma’noda esa chiroy husn-jamol, qalb go‘zalligida, ma’noli so‘zdadir. Xalqimiz bejizga «CHiroy husnu jamolda emas, fazlu kamolda» deb aytmagan! San’at va hayot go‘zalligi bilan tanishtirib borish bolaning aqlini, hissini tarbiyalab qolmay, shu bilan bir qatorda uning xayol va tassavvurni ham rivojlantiradi.Bolalarni go‘zallikka oshno qilish, ularda hayotiy voqeaiarni to‘g‘ri tushunish, olijanob his-tuyg‘ularni va intilishlarni shakllantirishga yordam beradi. Bolalarda go‘zallikni idrok qilishni tarbiyalash orqali ularda boshqa kishilarning kechinmalarini his eta bilish, kishilarning xursandchiliklariga sherik bo‘lish, qayg‘usini birga baham ko‘rish kabi xususiyatlar tarkib toptiriladi. Estetik taraqqiyot - shaxsning estetik ongi, munosabati va estetik faoliyatining shakllanishi va takomillashuvida uzoq vaqtni talab etadigan jarayondir. Shaxsning estetik taraqqiyoti ijtimoiy-tarixiy va estetik tajribani ijodiy o‘zlashtirishi natijasida yuzaga keladi. Bu har xil yo‘llar va shakllar orqali amalga oshiriladi. Shaxsning estetik jihatdan rivojlanishida ma’lum maqsadga qaratilgan ta’lim va tarbiya hal etuvchi rol o‘ynaydi. Estetik ehtiyoj — kishi borliqni, badiiy faoliyatni, uninghar xil ko‘rinishlarida estetik idrok etishga undovchi sub'ektiv omildir. 3
Estetik  ehtiyoj  go‘zallik  to‘g‘risidagi  fanning  rivojlanish  qonuniyatlarini
yanada chuqurroq o‘rganishga undaydi. Estetik qiziqish shaxsni san’at asarlarini,
tevarak-atrofdagi  borliqni  estetik  idrok  etishga  va  estetik  faoliyatga  undaydi.
Estetik qiziqish estetik ehtiyojni yuzaga keltiradi. «Estetik tarbiya» tushunchasi
bilan bir qatorda «badiiy tarbiya» tushunchasi  ham mavjuddir. Badiiy tarbiya
san’at  asarlari  orqali  tarbiyalashdir.  U  shaxsda  san’at  asarlarining  shakl  va
mazmunini  estetik  idrok  etishni  rivojlantirish,  badiiy  didni  shakllantirish  va
san’atning.  ma’lum  turlari  bo‘yicha  ijodiy  faoliyatni,  ijrochilik  qobiliyatini
rivojlantirishga qaratilgandir. 
Uning natijasi fikrning paydo bo‘lishida, uni amaliy faoliyatda qo‘llashda,
o‘z bilim va ta’surotlarini qo‘ra bilishda, histuyg‘ulari va fikrlarini samimiyat bilan
ifodalashda namoyon bo‘ladi. Estetika tabiatdagi, jamiyatdagi moddiy va ma’naviy
madaniyat buyumlarida aks etgan, shuningdek estetik ongning paydo bo‘lishi,
rivojlanishi  va  vazifasi  to‘g‘risidagi  qonuniyatlarni,  ob'ektiv  borliqni  estetik
bilishning muhim usullaridan biri bo‘lgan san’atning rivojlanish qonuniyatlarini
o‘rganadi. 
Pedagogika estetikaning «go‘zallik hayot demakdir» degan qoidasidan kelib
chiqib, o‘sib kelayotgan yosh avlodni hayotdagi, mehnatdagi, turmushdagi kishilar
munosabatidagi go‘zallikda qatnashtirish, uning hayotni, san’atni idrok eta bilish
qobiliyatini shakllantirishni o‘zining bosh vazifasi deb hisoblaydi.Go‘zallik kishini
olijanob qiladi, uning yuksak didli, poq yaxshi inson bo'lishiga xizmat qiladi.
Go‘zallik bilan uchrashish kishida estetik his, ruhiy hayajon, beg‘apaz quvonch
uyg‘otadi. Estetik hisda idrok etilavotgan voqelikka nisbatan xudbinlik ohangi,
shaxsiymanfaat nuqtai nazaridan g‘arazli qarashlar bo‘lmaydi. 
Ajdodlarimiz bu to‘g‘rida shunday yozadi: «Kishidagi go‘zallik hosil qilgan
sezgi,  odam  eng  yaqin  kishisi  bilan  uchrashganda  paydo  bo‘ladigan  porloq
quvonchga  o‘xshaydi.  Biz  go‘zallikni  beqiyos  sevamiz,  undan  eng  yaqin
kishimizni  uchratganda  quvongandek  zavqlanib  quvonamiz».  Go‘zallik
insoniyatning butun tarixiy taraqqiyoti davomida yaratiladi va madaniy-tarixiy
4
Logotip
Estetik ehtiyoj go‘zallik to‘g‘risidagi fanning rivojlanish qonuniyatlarini yanada chuqurroq o‘rganishga undaydi. Estetik qiziqish shaxsni san’at asarlarini, tevarak-atrofdagi borliqni estetik idrok etishga va estetik faoliyatga undaydi. Estetik qiziqish estetik ehtiyojni yuzaga keltiradi. «Estetik tarbiya» tushunchasi bilan bir qatorda «badiiy tarbiya» tushunchasi ham mavjuddir. Badiiy tarbiya san’at asarlari orqali tarbiyalashdir. U shaxsda san’at asarlarining shakl va mazmunini estetik idrok etishni rivojlantirish, badiiy didni shakllantirish va san’atning. ma’lum turlari bo‘yicha ijodiy faoliyatni, ijrochilik qobiliyatini rivojlantirishga qaratilgandir. Uning natijasi fikrning paydo bo‘lishida, uni amaliy faoliyatda qo‘llashda, o‘z bilim va ta’surotlarini qo‘ra bilishda, histuyg‘ulari va fikrlarini samimiyat bilan ifodalashda namoyon bo‘ladi. Estetika tabiatdagi, jamiyatdagi moddiy va ma’naviy madaniyat buyumlarida aks etgan, shuningdek estetik ongning paydo bo‘lishi, rivojlanishi va vazifasi to‘g‘risidagi qonuniyatlarni, ob'ektiv borliqni estetik bilishning muhim usullaridan biri bo‘lgan san’atning rivojlanish qonuniyatlarini o‘rganadi. Pedagogika estetikaning «go‘zallik hayot demakdir» degan qoidasidan kelib chiqib, o‘sib kelayotgan yosh avlodni hayotdagi, mehnatdagi, turmushdagi kishilar munosabatidagi go‘zallikda qatnashtirish, uning hayotni, san’atni idrok eta bilish qobiliyatini shakllantirishni o‘zining bosh vazifasi deb hisoblaydi.Go‘zallik kishini olijanob qiladi, uning yuksak didli, poq yaxshi inson bo'lishiga xizmat qiladi. Go‘zallik bilan uchrashish kishida estetik his, ruhiy hayajon, beg‘apaz quvonch uyg‘otadi. Estetik hisda idrok etilavotgan voqelikka nisbatan xudbinlik ohangi, shaxsiymanfaat nuqtai nazaridan g‘arazli qarashlar bo‘lmaydi. Ajdodlarimiz bu to‘g‘rida shunday yozadi: «Kishidagi go‘zallik hosil qilgan sezgi, odam eng yaqin kishisi bilan uchrashganda paydo bo‘ladigan porloq quvonchga o‘xshaydi. Biz go‘zallikni beqiyos sevamiz, undan eng yaqin kishimizni uchratganda quvongandek zavqlanib quvonamiz». Go‘zallik insoniyatning butun tarixiy taraqqiyoti davomida yaratiladi va madaniy-tarixiy 4
tajribaning bir qismini tashkil etadi. Uning mavjudligi, ob'ektivligi yosh avlodga
estetik tajribani tizimli ravishda singdirish va shu orqali ularning estetik tomondan
taraqqiy etishini ta’miilaydigan estetik tarbiya nazariyasinnig faol usullarini ishlab
chiqishga yo‘naltiradi. 
Bunda tarbiya va ta’lim jamiyatning estetik madaniyatini  o‘zlashtirishning
asosiy vositasi hisoblanadi. San’at o'zining hissiy ta’sir kuchi bilan kishiining faqat
hissini emas, fikr va irodasini ham maftun etadi, tarbiyalovchi roli ham mana
shunda namoyon bo‘ladi, shuning uchun u estetik tarbiyaning mazmuni va vositasi
hisoblanadi.  Estetik  tarbiya  axloqiy,  aqliy,  mehnat  va  jismoniy  tarbiya  bilan
chambarchas bog‘liqdir. Estetik va axloqiy tarbiyaning o‘zaro bog‘liqligi shundaki,
kishining go‘zallikni idrok etishdan quvonishi uning boshqa kishilarga yaxshilik
qilganidan xursand bo‘lishiga o‘xshab ketadi. 
Aksincha, go‘zallikni ko‘ra bilmaslik undan zavqlanmaslik yomon ishlarni
qilishga olib keladi. San’atning tarbiyaviy kuchi shundaki, u odamni hayotdagi
voqealarni, hodisalarni chuqur his-hayajon bilan idrok etishga majbur etadi. Estetik
tarbiya mehnat tarbiyasi bilan chambarchas bog‘liqdir. Mehnat faoliyati bolalarni
quvontiradi, ular bironta foydali ishni bajarayotib, biron kerakli narsani yasayotib
o‘zlarining kuch va imkoniyatlari o‘sib borayotganini sezadilar. Agar inson estetik
jihatdan tarbiyalangan bo‘lsa, u har qanday qiyin ishda ham go‘zallikni ko‘ia oladi
va uni yaxshi, zo‘r shavq-zavq bilan bajaradi. Estetik va jismoniy tarbiya o‘rtasida
mustahkam bog‘lanish bor. Kishining mustahkam cog‘ligi, jismoniy kamolotisiz
uning  go‘zalligini  tasavvur  etib  bo‘lmaydi.  Uning  chiroyli  gavda  tuzilishi,
harakatlarni chiroyli bajarishi, musiqa ostida chiroyliharakatlar qilishi va hokazo
lar shular jumlasiga kiradi. 
Ko‘pchilik pedagog va psixologlarning tadqiqot ishlari bolalarning ijodiy
faoliyatlari, hissiyotlari, estetik tasavvurlarining o‘ziga xos xususiyatini va ulardagi
estetik  tasavvur  va  hissiyotlarning  qanday  rivojlanishini  ochib  bergan.Bu
tekshirishlar bolalardagi estetik tasavvur va hissiyotlarni rivojlantirishni ulardagi
ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish bilan birga qo‘shib olib borish keraq degan
xulosaga olib keldi. Estetik tasavvurning o‘ziga xosligi shundaki, idrokning boshqa
5
Logotip
tajribaning bir qismini tashkil etadi. Uning mavjudligi, ob'ektivligi yosh avlodga estetik tajribani tizimli ravishda singdirish va shu orqali ularning estetik tomondan taraqqiy etishini ta’miilaydigan estetik tarbiya nazariyasinnig faol usullarini ishlab chiqishga yo‘naltiradi. Bunda tarbiya va ta’lim jamiyatning estetik madaniyatini o‘zlashtirishning asosiy vositasi hisoblanadi. San’at o'zining hissiy ta’sir kuchi bilan kishiining faqat hissini emas, fikr va irodasini ham maftun etadi, tarbiyalovchi roli ham mana shunda namoyon bo‘ladi, shuning uchun u estetik tarbiyaning mazmuni va vositasi hisoblanadi. Estetik tarbiya axloqiy, aqliy, mehnat va jismoniy tarbiya bilan chambarchas bog‘liqdir. Estetik va axloqiy tarbiyaning o‘zaro bog‘liqligi shundaki, kishining go‘zallikni idrok etishdan quvonishi uning boshqa kishilarga yaxshilik qilganidan xursand bo‘lishiga o‘xshab ketadi. Aksincha, go‘zallikni ko‘ra bilmaslik undan zavqlanmaslik yomon ishlarni qilishga olib keladi. San’atning tarbiyaviy kuchi shundaki, u odamni hayotdagi voqealarni, hodisalarni chuqur his-hayajon bilan idrok etishga majbur etadi. Estetik tarbiya mehnat tarbiyasi bilan chambarchas bog‘liqdir. Mehnat faoliyati bolalarni quvontiradi, ular bironta foydali ishni bajarayotib, biron kerakli narsani yasayotib o‘zlarining kuch va imkoniyatlari o‘sib borayotganini sezadilar. Agar inson estetik jihatdan tarbiyalangan bo‘lsa, u har qanday qiyin ishda ham go‘zallikni ko‘ia oladi va uni yaxshi, zo‘r shavq-zavq bilan bajaradi. Estetik va jismoniy tarbiya o‘rtasida mustahkam bog‘lanish bor. Kishining mustahkam cog‘ligi, jismoniy kamolotisiz uning go‘zalligini tasavvur etib bo‘lmaydi. Uning chiroyli gavda tuzilishi, harakatlarni chiroyli bajarishi, musiqa ostida chiroyliharakatlar qilishi va hokazo lar shular jumlasiga kiradi. Ko‘pchilik pedagog va psixologlarning tadqiqot ishlari bolalarning ijodiy faoliyatlari, hissiyotlari, estetik tasavvurlarining o‘ziga xos xususiyatini va ulardagi estetik tasavvur va hissiyotlarning qanday rivojlanishini ochib bergan.Bu tekshirishlar bolalardagi estetik tasavvur va hissiyotlarni rivojlantirishni ulardagi ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish bilan birga qo‘shib olib borish keraq degan xulosaga olib keldi. Estetik tasavvurning o‘ziga xosligi shundaki, idrokning boshqa 5
turlariga qaraganda narsalarni his qilish shakli - «ko‘rinadigan» va «eshitiladigan»
narsalar butunlay boshqa mazmun kasb etadi. Oddiy idrok qilishda narsalarning
ko‘rinishi,  ohangdorligi  unchalik  muhim  bo‘lmay,  balki  uning  ahamiyati
muhimdir. Estetik idrok qilishda esa eng muhimi - idrok qilayotgan narsaning
obrazi, uning ifodali tomonlarini, nozik ranglarini ko‘ra bilish talab qilinadi.
Shuning  uchun  estetik  tarbiya  yuqori  darajadagi  sensor  madaniyatni,
kuzatuvchanlikning rivojlangan bo‘lishini talab etadi.Kishi narsa va hodisalarga
go‘zallik  mezoniga  asoslangan  holda,  alohida  qadr-  qimmat  bilan
yondoshgandagina estetik kechinmalar paydo bo‘ladi. Estetik hislar fikrlash bilan
bevosita bog‘liqdir. Estetik kechinmalarda har doim xayol ishtirok etadi, busiz
go‘zallikni idrok etish ham, ijodiy faoliyatni rivojlantirish ham mumkin emas.
Xayol faoliyat jarayonida shakllanadi.
o‘yin,  rasm  chizish,  ertaklarni  eshitish  xayolning  ishlashini  talab  etadi.
Dastlabki vaqtlarda xayol faoliyat jarayonida narsalar bilan ta’sir etish natijasida
yuzaga keladi. Keyingi bosqichlarda esa, ijodiy faollikning tashqi shakllaridan
sekin-asta  fikrlashga  o‘tadi.  Bola  rasm  chizganda  yoki  o‘ynaganda  obrazni
tasvirlashdan yoki ifodalashdan oldin shu obrazni idealida yaratadi. 
Badiiy asarlarni  idrok qilganda ham  xuddi  shunga  o‘xshash  voqea  yuz
beradiki,  bolalar  asardagi  qahramonlarga  xayolan  qo‘shilib,  ularning  xatti-
harakatlarida  o‘z  xayollari  bilan  qatnasha  boshlaydilar.  Demak,  estetik
kechinmalar murakkabhodisa bo‘lib, hissiyotlar, xayol va fikrning faol ishlashini,
o‘z  fikr  va  hissiyotlarini  ifodalashga,  faoliyatga  ehtiyoj  tug‘ilishi  kabi
xususiyatlarni o‘z ichiga oladi.
6
Logotip
turlariga qaraganda narsalarni his qilish shakli - «ko‘rinadigan» va «eshitiladigan» narsalar butunlay boshqa mazmun kasb etadi. Oddiy idrok qilishda narsalarning ko‘rinishi, ohangdorligi unchalik muhim bo‘lmay, balki uning ahamiyati muhimdir. Estetik idrok qilishda esa eng muhimi - idrok qilayotgan narsaning obrazi, uning ifodali tomonlarini, nozik ranglarini ko‘ra bilish talab qilinadi. Shuning uchun estetik tarbiya yuqori darajadagi sensor madaniyatni, kuzatuvchanlikning rivojlangan bo‘lishini talab etadi.Kishi narsa va hodisalarga go‘zallik mezoniga asoslangan holda, alohida qadr- qimmat bilan yondoshgandagina estetik kechinmalar paydo bo‘ladi. Estetik hislar fikrlash bilan bevosita bog‘liqdir. Estetik kechinmalarda har doim xayol ishtirok etadi, busiz go‘zallikni idrok etish ham, ijodiy faoliyatni rivojlantirish ham mumkin emas. Xayol faoliyat jarayonida shakllanadi. o‘yin, rasm chizish, ertaklarni eshitish xayolning ishlashini talab etadi. Dastlabki vaqtlarda xayol faoliyat jarayonida narsalar bilan ta’sir etish natijasida yuzaga keladi. Keyingi bosqichlarda esa, ijodiy faollikning tashqi shakllaridan sekin-asta fikrlashga o‘tadi. Bola rasm chizganda yoki o‘ynaganda obrazni tasvirlashdan yoki ifodalashdan oldin shu obrazni idealida yaratadi. Badiiy asarlarni idrok qilganda ham xuddi shunga o‘xshash voqea yuz beradiki, bolalar asardagi qahramonlarga xayolan qo‘shilib, ularning xatti- harakatlarida o‘z xayollari bilan qatnasha boshlaydilar. Demak, estetik kechinmalar murakkabhodisa bo‘lib, hissiyotlar, xayol va fikrning faol ishlashini, o‘z fikr va hissiyotlarini ifodalashga, faoliyatga ehtiyoj tug‘ilishi kabi xususiyatlarni o‘z ichiga oladi. 6
1.2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning estetik didi rivojlanishdagi
o'ziga xos xususiyatlar
Shaxsning estetik xususiyatlari tug`ma emas, ammo ular ijtimoiy muhit va
faol pedagogik rahbarlik sharoitida ilk yoshdan boshlab rivojlanib boradi. Estetik 
rivojlanish jarayonida bolalarni estetik idrok, tasavvur, tushunchalar, mulohazalar, 
qiziqishlar, his-tuyg`ular, badiiy va ijodiy qobiliyatlarni tarkib toptirish amalga 
oshiriladi. 
Bolalarning estetik rivojlanishi ularning kundalik jo`shqin hayoti bilan 
chambarchas bog`liqdir. Ilk yoshdagi bolalarni nazarda tutganda, hali ularning
estetik  tarbiyasi  to`g`risida  emas,  balki  ularning  hissiy  va  sensor  rivojlanishi
to`g`risida o`ylash kerak. Bola yaltiroq bo`yoqdan xursand bo`ladi, bir maromdagi
tovush va harakatlardan huzur qiladi. Bola hayotining birinchi yilida ularning
sensor-hissiy qabul qiluvchanligi takomillashib boradi. Bu yoshdagi bolada hissiy
kechinmalarning shakllanishida kattalar muhim rol o`ynaydi. Kattalarning ochiq
yuz  bilan  jo`shqin  ohangda  gapirishlari  bolaga  buyumlarning  u  yoki  bu
xususiyatlariga ijobiy munosabatda bo`lishlariga yordam beradi. Va, aksincha,
kattalarning ogohlantiruvchi ovozi, ular yuzidagi tundlik alomati yoki xo`mrayib
qarashlari, jerkib, siltab tashlashlari va hokazolar bolalarda shu buyumga yoki
uning sifatiga salbiy munosabatni shakllantiradi. Bola hayotining ikkinchi yilida
uning  idroki  sekin-asta  takomillasha  boradi.  Bolalar  endi  faqat  borliq
xususiyatlarini  emas,  shu  bilan  birga  san’at  asarlaridagi  ayrim  estetik  ifoda
vositalarini ham idrok eta boshlaydilar. Bu yoshdagi bolalarda musiqaning quvnoq
va g`amgin kuylariga, ularning qattiq va sokin ohangiga, ohista va tezligiga javob
ta’siri paydo bo`ladi va hokazo. O`rta guruhga kelganda bolalar estetik idrokinnng
rivojlanishida muhim o`zgarishlar yuz beradi. 
Ularning estetik idroki ancha aniq va tabaqalashgan bo`lib qoladi. Ammo
shunga qaramay, u qisqa-qisqa bo`lib, bolaning shaxsiy tajribasi va qiziqishiga
bog`liq bo`ladi. Bu yoshdagi bolalar badiiy obrazni eng oddiy estetik baholay
7
Logotip
1.2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning estetik didi rivojlanishdagi o'ziga xos xususiyatlar Shaxsning estetik xususiyatlari tug`ma emas, ammo ular ijtimoiy muhit va faol pedagogik rahbarlik sharoitida ilk yoshdan boshlab rivojlanib boradi. Estetik rivojlanish jarayonida bolalarni estetik idrok, tasavvur, tushunchalar, mulohazalar, qiziqishlar, his-tuyg`ular, badiiy va ijodiy qobiliyatlarni tarkib toptirish amalga oshiriladi. Bolalarning estetik rivojlanishi ularning kundalik jo`shqin hayoti bilan chambarchas bog`liqdir. Ilk yoshdagi bolalarni nazarda tutganda, hali ularning estetik tarbiyasi to`g`risida emas, balki ularning hissiy va sensor rivojlanishi to`g`risida o`ylash kerak. Bola yaltiroq bo`yoqdan xursand bo`ladi, bir maromdagi tovush va harakatlardan huzur qiladi. Bola hayotining birinchi yilida ularning sensor-hissiy qabul qiluvchanligi takomillashib boradi. Bu yoshdagi bolada hissiy kechinmalarning shakllanishida kattalar muhim rol o`ynaydi. Kattalarning ochiq yuz bilan jo`shqin ohangda gapirishlari bolaga buyumlarning u yoki bu xususiyatlariga ijobiy munosabatda bo`lishlariga yordam beradi. Va, aksincha, kattalarning ogohlantiruvchi ovozi, ular yuzidagi tundlik alomati yoki xo`mrayib qarashlari, jerkib, siltab tashlashlari va hokazolar bolalarda shu buyumga yoki uning sifatiga salbiy munosabatni shakllantiradi. Bola hayotining ikkinchi yilida uning idroki sekin-asta takomillasha boradi. Bolalar endi faqat borliq xususiyatlarini emas, shu bilan birga san’at asarlaridagi ayrim estetik ifoda vositalarini ham idrok eta boshlaydilar. Bu yoshdagi bolalarda musiqaning quvnoq va g`amgin kuylariga, ularning qattiq va sokin ohangiga, ohista va tezligiga javob ta’siri paydo bo`ladi va hokazo. O`rta guruhga kelganda bolalar estetik idrokinnng rivojlanishida muhim o`zgarishlar yuz beradi. Ularning estetik idroki ancha aniq va tabaqalashgan bo`lib qoladi. Ammo shunga qaramay, u qisqa-qisqa bo`lib, bolaning shaxsiy tajribasi va qiziqishiga bog`liq bo`ladi. Bu yoshdagi bolalar badiiy obrazni eng oddiy estetik baholay 7
oladilar,  ba’zi  bir  estetik  vositalarni  to`g`ri  anglaydigan,  tasvir  mohiyatini
tushunadigan bo`lib qoladilar. 
Bolalarda go`zallikni idrok qilish jarayoni aniq ifodalangan, ta’sirli, faol
tusda bo`ladi. Bu ayniqsa, ular qo`g`irchoq teatri, kino, multfilm, telespektakllarni
tomosha qilganlarida aniq namoyon bo`ladi. Bolalar asar qahramonlari harakatiga
bemalol  qo`shilib  harakat  qiladilar,  ularda  muayyan  vaziyatda  o`zini  qanday
tutishni aytib turadilar, o`zlarini ular bilan birga o`ynayotgandek his etadilar. Bu
yoshdagi bolalar tanish bo`lgan san’at asarlarini yangi asarlar bilan solishtiradilar
va ba’zi bir xulosalar chiqaradilar. Bolalar she’rni nasrdan, badiiy asarning ba’zi
bir janrlarini, tasviriy faoliyat va musiqaning bir xil turlarini (ertakni hikoyadan,
marshni raqsdan, allani o`yindan va hokazo) bir-biridan ajrata boshlaydilar. 
Katta guruhning oxirlariga kelganda ular musiqani, badiiy asarlarni diqqat
bilan tinglaydilar, tasviriy san’at asarlarini sinchiklab kuzatadilar, ulardagi ijobiy
qahramonlarning  xatti-harakatlaridan  quvonadilar,  yomonlikni  qoralaydilar.
Bolada musiqaviy va shoirona tinglash qobiliyati rivojlanadi. Ularda ayrim musiqa
janrlariga, adabiy va tasviriy san’at asarlariga nisbatan barqaror qiziqish paydo
bo`ladi.  Bolalarda  badiiy-ijodiy  qobiliyat  rivojlana  boshlaydi,  ular  mustaqil
ravishda  topishmoqlar,  ashulalar,  ertaklar,  she’rlar  to`qiydilar,  applikatsiya  va
rasmlar ishlaydilar. Endi ular o`zlarining va o`rtoqlarining ishlarini baholaydigan
bo`lib  qoladilar.  Kuzatayotgan  san’at  asariari,  eshitayotgan  musiqa  asarlari,
o`qilayotgan she’rlarning eng nozik tomonlarini ko`ra biladilar, seza boshlaydilar.
Badiiy  asarlardagi  ba’zi  she’riy  obrazlarni  eslab  qoladilar  va  o`z  nutqlarida
ishlatadilar. 
Tevarak-atrofdagi go`zallikka, san’atga, badiiy va o`yin faoliyatining har xil 
turlariga nisbatan ularda qiziqish shakllana boshlaydi. Shunday qilib, maktabgacha
ta’lim  yoshi  davri  tarbiyaviy  ta’sir  orqali  bolalarni  estetik  ruhda  tarbiyalash
maqsadlaridan va uning bola shaxsini shakllantirishda tutgan o`rnidan kelib chiqib,
estetik  rivojlanishlarini  takomillashtirishdir.  Estetik  tarbiyaning  vazifalari
8
Logotip
oladilar, ba’zi bir estetik vositalarni to`g`ri anglaydigan, tasvir mohiyatini tushunadigan bo`lib qoladilar. Bolalarda go`zallikni idrok qilish jarayoni aniq ifodalangan, ta’sirli, faol tusda bo`ladi. Bu ayniqsa, ular qo`g`irchoq teatri, kino, multfilm, telespektakllarni tomosha qilganlarida aniq namoyon bo`ladi. Bolalar asar qahramonlari harakatiga bemalol qo`shilib harakat qiladilar, ularda muayyan vaziyatda o`zini qanday tutishni aytib turadilar, o`zlarini ular bilan birga o`ynayotgandek his etadilar. Bu yoshdagi bolalar tanish bo`lgan san’at asarlarini yangi asarlar bilan solishtiradilar va ba’zi bir xulosalar chiqaradilar. Bolalar she’rni nasrdan, badiiy asarning ba’zi bir janrlarini, tasviriy faoliyat va musiqaning bir xil turlarini (ertakni hikoyadan, marshni raqsdan, allani o`yindan va hokazo) bir-biridan ajrata boshlaydilar. Katta guruhning oxirlariga kelganda ular musiqani, badiiy asarlarni diqqat bilan tinglaydilar, tasviriy san’at asarlarini sinchiklab kuzatadilar, ulardagi ijobiy qahramonlarning xatti-harakatlaridan quvonadilar, yomonlikni qoralaydilar. Bolada musiqaviy va shoirona tinglash qobiliyati rivojlanadi. Ularda ayrim musiqa janrlariga, adabiy va tasviriy san’at asarlariga nisbatan barqaror qiziqish paydo bo`ladi. Bolalarda badiiy-ijodiy qobiliyat rivojlana boshlaydi, ular mustaqil ravishda topishmoqlar, ashulalar, ertaklar, she’rlar to`qiydilar, applikatsiya va rasmlar ishlaydilar. Endi ular o`zlarining va o`rtoqlarining ishlarini baholaydigan bo`lib qoladilar. Kuzatayotgan san’at asariari, eshitayotgan musiqa asarlari, o`qilayotgan she’rlarning eng nozik tomonlarini ko`ra biladilar, seza boshlaydilar. Badiiy asarlardagi ba’zi she’riy obrazlarni eslab qoladilar va o`z nutqlarida ishlatadilar. Tevarak-atrofdagi go`zallikka, san’atga, badiiy va o`yin faoliyatining har xil turlariga nisbatan ularda qiziqish shakllana boshlaydi. Shunday qilib, maktabgacha ta’lim yoshi davri tarbiyaviy ta’sir orqali bolalarni estetik ruhda tarbiyalash maqsadlaridan va uning bola shaxsini shakllantirishda tutgan o`rnidan kelib chiqib, estetik rivojlanishlarini takomillashtirishdir. Estetik tarbiyaning vazifalari 8
tarbiyaning umumiy maqsadlaridan kelib chiqib, bolalarning yosh imkoniyatlariga
qarab belgilanadi. Estetik tarbiya vazifalarini hal etish bolalarda tashabbuskorlik,
ma’lum natijalarni oldindan bilish, ularga intilish, orzu qila bilish kabi sifatlarni
shakllantirish bilan uzviy bog`langandir. 
Estetik  tarbiyaning  mazmuni  bolaning  estetik  faoliyati  orqali  amalga
oshiriladigan bilim, malaka va ko`nikmalarni estetik hissiyot, qiziqish, estetik
ehtiyoj, estetik did va mulohazalarni tarbiyalashni o`z ichiga oladi. Bular quyidagi
yo`llar  bilan  amalga  oshiriladi:  O`yin,  mehnat  jarayonida,  maishiy  faoliyatda
ijtimoiy va tabiat voqealari bilan tanishtirish. Orqali tevarakatrofdagi borliqqa
nisbatan estetik munosabatni tarbiyalash; san’at asarlari (badiiy tarbiya) vositasida
estetik tarbiya berish. 
Bolalardagi fikrlash qobiliyatini rivojlantirish uchun badiiy qobiliyatning
hamma  turlarida  ham  xayolning  ma’lum  maqsadga  yo`naltirilgan  bo`lishi
ta’minlanadi. Bolalarni ijodiy maqsad qo`yishga o`rgatiladi. Bolalarning mustaqil
ijodiy  faoliyatlari  bayramlarda,  ko`ngil  ochish  kechalarida,  ekskursiya  va
sayrlarda, har xil o`yinlarda amalga oshiriladi. 
Bolalar o`zlarining badiiy ijodiy mahoratlarini, qobiliyatlarini bemalol, erkin
namoyish qilishlari uchun tarbiyachi kerakli shart-sharoitni yaratib berishi zarur.
Bolalarning bu xildagi mustaqil faoliyatlariga rahbarlik qilishda tarbiyachi yakka
tartibda  yondoshishi  lozim.  Shu  orqali  u  bolalarning  o`ziga  xos  qobiliyat  va
imkoniyatlarini  o`rganadi.  Bolalar  orasida  ashula  aytishga,  rasm  chizishga,
musiqaga havas juda erta uyg`onadi. Ammo bu hali bolaning kelajakda qanday
mutaxassis  bo`lishini  aniqlash huquqini  bermaydi. Lekin tarbiyachilar  va ota-
onalar bolalarning qiziqishlariga diqqat-e'tibor bilan qarashlari lozim. Ular bolani
diqqat bilan kuzatayotib, unda musiqa, rasm, qurish-yasash va boshqa sohalardagi
iste’dodning  ilk  kurtaklarini  ko`rishlari  mumkin.  Boladagi  qobiliyatlarning
shakllanishi  kattalarning  mana  shu  kurtaklarni  avaylab  o`stirishlariga,  ularga
to`g`ri rahbarlik qilishlariga bog`liq. 
9
Logotip
tarbiyaning umumiy maqsadlaridan kelib chiqib, bolalarning yosh imkoniyatlariga qarab belgilanadi. Estetik tarbiya vazifalarini hal etish bolalarda tashabbuskorlik, ma’lum natijalarni oldindan bilish, ularga intilish, orzu qila bilish kabi sifatlarni shakllantirish bilan uzviy bog`langandir. Estetik tarbiyaning mazmuni bolaning estetik faoliyati orqali amalga oshiriladigan bilim, malaka va ko`nikmalarni estetik hissiyot, qiziqish, estetik ehtiyoj, estetik did va mulohazalarni tarbiyalashni o`z ichiga oladi. Bular quyidagi yo`llar bilan amalga oshiriladi: O`yin, mehnat jarayonida, maishiy faoliyatda ijtimoiy va tabiat voqealari bilan tanishtirish. Orqali tevarakatrofdagi borliqqa nisbatan estetik munosabatni tarbiyalash; san’at asarlari (badiiy tarbiya) vositasida estetik tarbiya berish. Bolalardagi fikrlash qobiliyatini rivojlantirish uchun badiiy qobiliyatning hamma turlarida ham xayolning ma’lum maqsadga yo`naltirilgan bo`lishi ta’minlanadi. Bolalarni ijodiy maqsad qo`yishga o`rgatiladi. Bolalarning mustaqil ijodiy faoliyatlari bayramlarda, ko`ngil ochish kechalarida, ekskursiya va sayrlarda, har xil o`yinlarda amalga oshiriladi. Bolalar o`zlarining badiiy ijodiy mahoratlarini, qobiliyatlarini bemalol, erkin namoyish qilishlari uchun tarbiyachi kerakli shart-sharoitni yaratib berishi zarur. Bolalarning bu xildagi mustaqil faoliyatlariga rahbarlik qilishda tarbiyachi yakka tartibda yondoshishi lozim. Shu orqali u bolalarning o`ziga xos qobiliyat va imkoniyatlarini o`rganadi. Bolalar orasida ashula aytishga, rasm chizishga, musiqaga havas juda erta uyg`onadi. Ammo bu hali bolaning kelajakda qanday mutaxassis bo`lishini aniqlash huquqini bermaydi. Lekin tarbiyachilar va ota- onalar bolalarning qiziqishlariga diqqat-e'tibor bilan qarashlari lozim. Ular bolani diqqat bilan kuzatayotib, unda musiqa, rasm, qurish-yasash va boshqa sohalardagi iste’dodning ilk kurtaklarini ko`rishlari mumkin. Boladagi qobiliyatlarning shakllanishi kattalarning mana shu kurtaklarni avaylab o`stirishlariga, ularga to`g`ri rahbarlik qilishlariga bog`liq. 9
II BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNING ESTETIK
TARBIYASI USTIDA ISHLASH METODI 
2.1 Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyalanuvchilarini estetik tarbiyalashda
o'yinli texnologiyalardan foydalanish usullari
Shaxsning estetik xususiyatlari tug'ma emas, ammo ular ijtimoiy muhit va
faol pedagogik rahbarlik sharoitida ilk yoshdan boshlab rivojlanib boradi. Estetik
rivojlanish jarayonida bolalarni estetik idrok, tasavvur, tushunchalar, mulohazalar,
qiziqishlar, his-tuyg'ular, badiiy va ijodiy qobiliyatlarni tarkib toptirish amalga
oshiriladi. 
Bolalarning  estetik  rivojlanishi  ularning  kundalik  jo'shqin  hayoti  bilan
chambarchas bog'liqdir. Ilk yoshdagi bolalarni nazarda tutganda, hali ularning
estetik  tarbiyasi  to'g'risida  emas,  balki  ularning  hissiy  va  sensor  rivojlanishi
to'g'risida o'ylash kerak. Bola yaltiroq bo'yoqdan xursand bo'ladi, bir maromdagi
tovush va harakatlardan huzur qiladi. Bola hayotining birinchi yilida ularning
sensor-hissiy qabul qiluvchanligi takomillashib boradi. 
Bu yoshdagi bolada hissiy kechinmalarning shakllanishida kattalar muhim
rol o'ynaydi. Kattalarning ochiq yuz bilan jo'shqin ohangda gapirishlari bolaga
buyumlarning u yoki bu xususiyatlariga ijobiy munosabatda bo'lishlariga yordam
beradi. Va, aksincha, kattalarning ogohlantiruvchi ovozi, ular yuzidagi tundlik
alomati yoki xo'mrayib qarashlari, jerkib, siltab tashlashlari va hokazolar bolalarda
shu  buyumga  yoki  uning  sifatiga  salbiy  munosabatni  shakllantiradi.  Bola
hayotining ikkinchi yilida uning idroki sekin-asta takomillasha boradi. Bolalar endi
faqat borliq xususiyatlarini emas, shu bilan birga san’at asarlaridagi ayrim estetik
ifoda vositalarini ham idrok eta boshlaydilar. 
Bu yoshdagi bolalarda musiqaning quvnoq va g'amgin kuylariga, ularning
qattiq va sokin ohangiga, ohista va tezligiga javob ta’siri paydo boladi va hokazo.
O'rta  guruhga  kelganda  bolalar  estetik  idrokinnng  rivojlanishida  muhim
10
Logotip
II BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNING ESTETIK TARBIYASI USTIDA ISHLASH METODI 2.1 Maktabgacha ta’lim tashkiloti tarbiyalanuvchilarini estetik tarbiyalashda o'yinli texnologiyalardan foydalanish usullari Shaxsning estetik xususiyatlari tug'ma emas, ammo ular ijtimoiy muhit va faol pedagogik rahbarlik sharoitida ilk yoshdan boshlab rivojlanib boradi. Estetik rivojlanish jarayonida bolalarni estetik idrok, tasavvur, tushunchalar, mulohazalar, qiziqishlar, his-tuyg'ular, badiiy va ijodiy qobiliyatlarni tarkib toptirish amalga oshiriladi. Bolalarning estetik rivojlanishi ularning kundalik jo'shqin hayoti bilan chambarchas bog'liqdir. Ilk yoshdagi bolalarni nazarda tutganda, hali ularning estetik tarbiyasi to'g'risida emas, balki ularning hissiy va sensor rivojlanishi to'g'risida o'ylash kerak. Bola yaltiroq bo'yoqdan xursand bo'ladi, bir maromdagi tovush va harakatlardan huzur qiladi. Bola hayotining birinchi yilida ularning sensor-hissiy qabul qiluvchanligi takomillashib boradi. Bu yoshdagi bolada hissiy kechinmalarning shakllanishida kattalar muhim rol o'ynaydi. Kattalarning ochiq yuz bilan jo'shqin ohangda gapirishlari bolaga buyumlarning u yoki bu xususiyatlariga ijobiy munosabatda bo'lishlariga yordam beradi. Va, aksincha, kattalarning ogohlantiruvchi ovozi, ular yuzidagi tundlik alomati yoki xo'mrayib qarashlari, jerkib, siltab tashlashlari va hokazolar bolalarda shu buyumga yoki uning sifatiga salbiy munosabatni shakllantiradi. Bola hayotining ikkinchi yilida uning idroki sekin-asta takomillasha boradi. Bolalar endi faqat borliq xususiyatlarini emas, shu bilan birga san’at asarlaridagi ayrim estetik ifoda vositalarini ham idrok eta boshlaydilar. Bu yoshdagi bolalarda musiqaning quvnoq va g'amgin kuylariga, ularning qattiq va sokin ohangiga, ohista va tezligiga javob ta’siri paydo boladi va hokazo. O'rta guruhga kelganda bolalar estetik idrokinnng rivojlanishida muhim 10
o'zgarishlar yuz beradi. Ularning estetik idroki ancha aniq va tabaqalashgan bolib
qoladi. Ammo shunga qaramay, u qisqa-qisqa bo'lib, bolaning shaxsiy tajribasi va 
qiziqishiga bog'liq bo'ladi. Bu yoshdagi bolalar badiiy obrazni eng oddiy estetik
baholay oladilar, ba’zi bir estetik vositalarni to'g'ri anglaydigan, tasvir mohiyatini
tushunadigan bo'lib qoladilar. 
Bolalarda go'zallikni idrok qilish jarayoni aniq ifodalangan, ta’sirli, faol
tusda bo'ladi. Bu ayniqsa, ular qo'g‘irchoq teatri, kino, multfilm, telespektakllarni
tomosha qilganlarida aniq namoyon boladi. 
Bolalar asar qahramonlari harakatiga bemalol qo'shilib harakat qiladilar,
ularda muayyan vaziyatda o'zini qanday tutishni aytib turadilar, o'zlarini ular bilan
birga  o'ynayotgandek  his  etadilar.  Bu  yoshdagi  bolalar  tanish  bo'lgan  san’at
asarlarini yangi asarlar bilan solishtiradilar va ba’zi bir xulosalar chiqaradilar.
Bolalar she'rni nasrdan, badiiy asarning ba’zi bir janrlarini, tasviriy faoliyat va
musiqaning bir xil turlarini (ertakni hikoyadan, marshni raqsdan, allani o'yindan va
hokazo) bir-biridan ajrata boshlaydilar. Katta guruhning oxirlariga kelganda ular
musiqani,  badiiy  asarlarni  diqqat  bilan  tinglaydilar,  tasviriy  san’at  asarlarini
sinchiklab  kuzatadilar,  ulardagi  ijobiy  qahramonlarning  xatti-harakatlaridan
quvonadilar, yomonlikni qoralaydilar. 
Bolada musiqaviy va shoirona tinglash qobiliyati rivojlanadi. Ularda ayrim
musiqa janrlariga, adabiy va tasviriy san’at asarlariga nisbatan barqaror qiziqish
paydo bo'ladi. Bolalarda badiiyijodiy qobiliyat rivojlana boshlaydi, ular mustaqil
ravishda  topishmoqlar,  ashulalar,  ertaklar,  she'rlar  to'qiydilar,  applikatsiya  va
rasmlar ishlaydilar. Endi ular o'zlarining va o'rtoqlarining ishlarini baholaydigan
bo'lib  qoladilar.  Kuzatayotgan  san’at  asariari,  eshitayotgan  musiqa  asarlari,
o'qilayotgan she'rlarning eng nozik tomonlarini ko'ra biladilar, seza boshlaydilar.
Badiiy  asarlardagi  ba’zi  she'riy  obrazlarni  eslab  qoladilar  va  o'z  nutqlarida
ishlatadilar. Tevarak-atrofdagi go'zallikka, san’atga, badiiy va o'yin faoliyatining
har xil turlariga nisbatan ularda qiziqish shakllana boshlaydi. 
Shunday  qilib,  maktabgacha  ta’lim  yoshi  davri  tarbiyaviy  ta’sir  orqali
bolalarni  estetik  ruhda  tarbiyalash  maqsadlaridan  va  uning  bola  shaxsini
11
Logotip
o'zgarishlar yuz beradi. Ularning estetik idroki ancha aniq va tabaqalashgan bolib qoladi. Ammo shunga qaramay, u qisqa-qisqa bo'lib, bolaning shaxsiy tajribasi va qiziqishiga bog'liq bo'ladi. Bu yoshdagi bolalar badiiy obrazni eng oddiy estetik baholay oladilar, ba’zi bir estetik vositalarni to'g'ri anglaydigan, tasvir mohiyatini tushunadigan bo'lib qoladilar. Bolalarda go'zallikni idrok qilish jarayoni aniq ifodalangan, ta’sirli, faol tusda bo'ladi. Bu ayniqsa, ular qo'g‘irchoq teatri, kino, multfilm, telespektakllarni tomosha qilganlarida aniq namoyon boladi. Bolalar asar qahramonlari harakatiga bemalol qo'shilib harakat qiladilar, ularda muayyan vaziyatda o'zini qanday tutishni aytib turadilar, o'zlarini ular bilan birga o'ynayotgandek his etadilar. Bu yoshdagi bolalar tanish bo'lgan san’at asarlarini yangi asarlar bilan solishtiradilar va ba’zi bir xulosalar chiqaradilar. Bolalar she'rni nasrdan, badiiy asarning ba’zi bir janrlarini, tasviriy faoliyat va musiqaning bir xil turlarini (ertakni hikoyadan, marshni raqsdan, allani o'yindan va hokazo) bir-biridan ajrata boshlaydilar. Katta guruhning oxirlariga kelganda ular musiqani, badiiy asarlarni diqqat bilan tinglaydilar, tasviriy san’at asarlarini sinchiklab kuzatadilar, ulardagi ijobiy qahramonlarning xatti-harakatlaridan quvonadilar, yomonlikni qoralaydilar. Bolada musiqaviy va shoirona tinglash qobiliyati rivojlanadi. Ularda ayrim musiqa janrlariga, adabiy va tasviriy san’at asarlariga nisbatan barqaror qiziqish paydo bo'ladi. Bolalarda badiiyijodiy qobiliyat rivojlana boshlaydi, ular mustaqil ravishda topishmoqlar, ashulalar, ertaklar, she'rlar to'qiydilar, applikatsiya va rasmlar ishlaydilar. Endi ular o'zlarining va o'rtoqlarining ishlarini baholaydigan bo'lib qoladilar. Kuzatayotgan san’at asariari, eshitayotgan musiqa asarlari, o'qilayotgan she'rlarning eng nozik tomonlarini ko'ra biladilar, seza boshlaydilar. Badiiy asarlardagi ba’zi she'riy obrazlarni eslab qoladilar va o'z nutqlarida ishlatadilar. Tevarak-atrofdagi go'zallikka, san’atga, badiiy va o'yin faoliyatining har xil turlariga nisbatan ularda qiziqish shakllana boshlaydi. Shunday qilib, maktabgacha ta’lim yoshi davri tarbiyaviy ta’sir orqali bolalarni estetik ruhda tarbiyalash maqsadlaridan va uning bola shaxsini 11
shakllantirishda  tutgan  o'rnidan  kelib  chiqib,  estetik  rivojlanishlarini
takomillashtirishdir.  Estetik  tarbiyaning  vazifalari  tarbiyaning  umumiy
maqsadlaridan kelib chiqib, bolalarning yosh imkoniyatlariga qarab belgilanadi. 
Estetik  tarbiya  vazifalarini  hal  etish  bolalarda  tashabbuskorlik,  ma’lum
natijalarni  oldindan  bilish,  ularga  intilish,  orzu  qila  bilish  kabi  sifatlarni
shakllantirish bilan uzviy bog'langandir. Estetik tarbiyaning mazmuni bolaning
estetik faoliyati orqali amalga oshiriladigan bilim, malaka va ko'nikmalarni estetik
hissiyot, qiziqish, estetik ehtiyoj, estetik did va mulohazalarni tarbiyalashni o'z
ichiga oladi. 
Bular quyidagi yo'llar bilan amalga oshiriladi: O'yin, mehnat jarayonida,
maishiy faoliyatda ijtimoiy va tabiat voqealari bilan tanishtirish. Orqali  Hozirgi
taraqqiyot  bosqichida  jismoniy  tarbiya  va  sport  mashg‘ulotlarini  tashkil
qilishning  istiqbollari:  muammo  va  yechimlar.  Xalqaro  miqiyosidagi  ilmiy
amaliy-anjuman. 2022 yil 28-29 aprel tevarak-atrofdagi borliqqa nisbatan estetik
munosabatni tarbiyalash; san’at asarlari (badiiy tarbiya) vositasida estetik tarbiya
berish. 
Bolalardagi fikrlash qobiliyatini rivojlantirish uchun badiiy qobiliyatning
hamma  turlarida  ham  xayolning  ma’lum  maqsadga  yo'naltirilgan  bo'lishi
ta’minlanadi. Bolalarni ijodiy maqsad qo'yishga o'rgatiladi. Bolalarning mustaqil
ijodiy faoliyatlari bayramlarda, ko'ngil ochish kechalarida, ekskursiya va sayrlarda,
har xil o'yinlarda amalga oshiriladi. Bolalar o'zlarining badiiy ijodiy mahoratlarini, 
qobiliyatlarini bemalol, erkin namoyish qilishlari uchun tarbiyachi kerakli shart-
sharoitni yaratib berishi zarur. 
Bolalarning bu xildagi mustaqil faoliyatlariga rahbarlik qilishda tarbiyachi
yakka tartibda yondoshishi lozim. Shu orqali u bolalarning o'ziga xos qobiliyat va
imkoniyatlarini  o'rganadi.  Bolalar  orasida  ashula  aytishga,  rasm  chizishga,
musiqaga havas juda erta uyg'onadi. Ammo bu hali bolaning kelajakda qanday
mutaxassis bo'lishini aniqlash huquqini bermaydi. Lekin tarbiyachilar va ota-onalar
12
Logotip
shakllantirishda tutgan o'rnidan kelib chiqib, estetik rivojlanishlarini takomillashtirishdir. Estetik tarbiyaning vazifalari tarbiyaning umumiy maqsadlaridan kelib chiqib, bolalarning yosh imkoniyatlariga qarab belgilanadi. Estetik tarbiya vazifalarini hal etish bolalarda tashabbuskorlik, ma’lum natijalarni oldindan bilish, ularga intilish, orzu qila bilish kabi sifatlarni shakllantirish bilan uzviy bog'langandir. Estetik tarbiyaning mazmuni bolaning estetik faoliyati orqali amalga oshiriladigan bilim, malaka va ko'nikmalarni estetik hissiyot, qiziqish, estetik ehtiyoj, estetik did va mulohazalarni tarbiyalashni o'z ichiga oladi. Bular quyidagi yo'llar bilan amalga oshiriladi: O'yin, mehnat jarayonida, maishiy faoliyatda ijtimoiy va tabiat voqealari bilan tanishtirish. Orqali Hozirgi taraqqiyot bosqichida jismoniy tarbiya va sport mashg‘ulotlarini tashkil qilishning istiqbollari: muammo va yechimlar. Xalqaro miqiyosidagi ilmiy amaliy-anjuman. 2022 yil 28-29 aprel tevarak-atrofdagi borliqqa nisbatan estetik munosabatni tarbiyalash; san’at asarlari (badiiy tarbiya) vositasida estetik tarbiya berish. Bolalardagi fikrlash qobiliyatini rivojlantirish uchun badiiy qobiliyatning hamma turlarida ham xayolning ma’lum maqsadga yo'naltirilgan bo'lishi ta’minlanadi. Bolalarni ijodiy maqsad qo'yishga o'rgatiladi. Bolalarning mustaqil ijodiy faoliyatlari bayramlarda, ko'ngil ochish kechalarida, ekskursiya va sayrlarda, har xil o'yinlarda amalga oshiriladi. Bolalar o'zlarining badiiy ijodiy mahoratlarini, qobiliyatlarini bemalol, erkin namoyish qilishlari uchun tarbiyachi kerakli shart- sharoitni yaratib berishi zarur. Bolalarning bu xildagi mustaqil faoliyatlariga rahbarlik qilishda tarbiyachi yakka tartibda yondoshishi lozim. Shu orqali u bolalarning o'ziga xos qobiliyat va imkoniyatlarini o'rganadi. Bolalar orasida ashula aytishga, rasm chizishga, musiqaga havas juda erta uyg'onadi. Ammo bu hali bolaning kelajakda qanday mutaxassis bo'lishini aniqlash huquqini bermaydi. Lekin tarbiyachilar va ota-onalar 12
bolalarning qiziqishlariga diqqat-e'tibor bilan qarashlari lozim. Ular bolani diqqat
bilan  kuzatayotib,  unda  musiqa,  rasm,  qurish-yasash  va  boshqa  sohalardagi
iste'dodning ilk kurtaklarini ko'rishlari mumkin. 
2.2 Maktabgacha yoshdagi boalalrda estetik his tuyg'ularni tarbiyalash orqali
san’atni tushunishga o'rgatish
Shaxs  individual  taraqqiyotining  muhim  omillaridan  biri  uning  yoshiga
bog‘liq bo‘lgan xususyaitlaridir. Chunki taraqqiyotning har bir yosh bosqichida
o‘zining rivojlanish omillariga, qonuniyatlariga, yangiliklari va o‘zgarishlariga ega
bo‘lib,  ular  shaxsning  хarakteri,  temperamenti,  iqtidori,  bilish  jarayonlariga
bevosita ta’sirini o‘tkazadi. 
Pedagogika estetikaning “go‘zallik hayot demakdir” degan qoidasidan kelib
chiqib, o‘sib kelayotgan yosh avlodni hayotdagi, mehnatdagi, turmushdagi kishilar
munosabatidagi go‘zallikda qatnashtirish, uning hayotni, san’atni idrok eta bilish
qobiliyatini shaklantirishni o‘zining bosh vazifasi deb hisoblaydi. Mamlakatimizda
ham har bir ta’lim turida beriladigan ta’lim sifati va samaradorligi masalasi muhim
hisoblanadi.  Jumladan,  birgina  maktabgacha  ta’limda  Prezidentimiz
Sh.M.Mirziyoyevning  “Davlat  maktabgacha  ta’lim  muassasalari  xodimlarining
ayrim  toifalari  mehnatiga  haq  to‘lashni  takomillashtirish  chora  tadbirlari
to‘g‘risida”, “Maktabgacha ta’lim tizimini yanada rag‘batlantirish va rivojlantirish
chora-tadbirlari  to‘g‘risida”,  “Maktabgacha  ta’lim  muassasalarining  faoliyatini
tashkillashtirish  to‘g‘risida”,  “o‘zbekiston  Respublikasi  maktabgacha  ta’lim
vazirligi  faoliyatini  tashkil  etish  to‘g‘risida”  va  shu  kabi  bir  necha  qaror  va
farmoishlari  qabul  qilinib amaliy faoliyatga  tadbiq etilishi  natijasida  nodavlat
maktabgacha ta’lim turlari soni kun sayin ortib bormoqda, maktabgacha ta’limga
innovatsion texnologiyalar joriy etilib, ularni malakali kadrlar bilan ta’minlash
borasida  tayyorlov  kurslari  tashkil  etildi.  San’atning  estetik  tasavvurlarni
shakllantirilishi  to‘g‘risida  gapirganimizda  shuni  aytish  lozimki,  u  o‘zida  bir
davrning o‘zida mavjud va o‘tmishdan qolgan an’analarni aks ettiruvchi va kelajak
13
Logotip
bolalarning qiziqishlariga diqqat-e'tibor bilan qarashlari lozim. Ular bolani diqqat bilan kuzatayotib, unda musiqa, rasm, qurish-yasash va boshqa sohalardagi iste'dodning ilk kurtaklarini ko'rishlari mumkin. 2.2 Maktabgacha yoshdagi boalalrda estetik his tuyg'ularni tarbiyalash orqali san’atni tushunishga o'rgatish Shaxs individual taraqqiyotining muhim omillaridan biri uning yoshiga bog‘liq bo‘lgan xususyaitlaridir. Chunki taraqqiyotning har bir yosh bosqichida o‘zining rivojlanish omillariga, qonuniyatlariga, yangiliklari va o‘zgarishlariga ega bo‘lib, ular shaxsning хarakteri, temperamenti, iqtidori, bilish jarayonlariga bevosita ta’sirini o‘tkazadi. Pedagogika estetikaning “go‘zallik hayot demakdir” degan qoidasidan kelib chiqib, o‘sib kelayotgan yosh avlodni hayotdagi, mehnatdagi, turmushdagi kishilar munosabatidagi go‘zallikda qatnashtirish, uning hayotni, san’atni idrok eta bilish qobiliyatini shaklantirishni o‘zining bosh vazifasi deb hisoblaydi. Mamlakatimizda ham har bir ta’lim turida beriladigan ta’lim sifati va samaradorligi masalasi muhim hisoblanadi. Jumladan, birgina maktabgacha ta’limda Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyevning “Davlat maktabgacha ta’lim muassasalari xodimlarining ayrim toifalari mehnatiga haq to‘lashni takomillashtirish chora tadbirlari to‘g‘risida”, “Maktabgacha ta’lim tizimini yanada rag‘batlantirish va rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”, “Maktabgacha ta’lim muassasalarining faoliyatini tashkillashtirish to‘g‘risida”, “o‘zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to‘g‘risida” va shu kabi bir necha qaror va farmoishlari qabul qilinib amaliy faoliyatga tadbiq etilishi natijasida nodavlat maktabgacha ta’lim turlari soni kun sayin ortib bormoqda, maktabgacha ta’limga innovatsion texnologiyalar joriy etilib, ularni malakali kadrlar bilan ta’minlash borasida tayyorlov kurslari tashkil etildi. San’atning estetik tasavvurlarni shakllantirilishi to‘g‘risida gapirganimizda shuni aytish lozimki, u o‘zida bir davrning o‘zida mavjud va o‘tmishdan qolgan an’analarni aks ettiruvchi va kelajak 13
uchun etkazuvchi vosita vazifasini o‘taydi. San’atni idrok etish orqali shaxsning,
jamiyatning, estetik ongi tarkib topadi.
 U san’atni anglaydigan va undan estetik zavq oladigan bo‘ladi estetik ong
shaxsda estetik qadriyatlarni yaratishga undaydi. Estetik tasavvurlarning  o‘ziga
xosligi shundaki, idrokning boshqa turlariga qaraganda narsalarni xis qilish shakli
–«ko‘rinadigan» va «eshtiladigan» narsalar butunlay boshqa mazmun kasb etadi.
Oddiy  idrok  qilishda  narsalarning  ko‘rinishi,  ohangdorligi  unchalik  muhim
bo‘lmaydi, balki uning ahamiyati muhimdir. 
Estetik idrok qilishda esa eng muhimi - idrok qilinayotgan narsaning obrazi,
uning ifodali tomonlarini, nozik ranglarni ko‘ra bilish talab qilinadi. Shuning
uchun estetik tarbiya yuqori darajadagi sensor madaniyatni kuzatuvchanlikning
rivojlangan bo‘lishini talab etadi. 
Kishi narsa va xodisalarga go‘zallik mezoniga asoslangan xolda alohida qadr
qimmat bilan yondashgandagi estetik kechinmalar paydo bo‘ladi.  Estetik hislar
fikrlash bilan bevosita bog‘liqdir.  Demak, estetik kechinmalar murakkab xodisa
bo‘lib, xissiyotlar, xayol  va fikrning faol ishlashini,  o‘z fikr  va xissiyotlarini
ifodalashga, faoliyatga ehtiyoj tug‘ilishi kabi xususiyatlarni o‘z ichiga oladi. 
San’atning  komunikativ  funksiyasi  ikki  –uch  yo‘nalishda  kuzatiladi.  
Birinchidan  san’at  orqali  bir  shaxs  ikkinchi  shaxs  bilan,  jamiyat  bilan
muloqotga kirishadi. Shu tariqa uning ijtimoiy tajribasi ortib boradi. 
Ikkinchidan  san’at  orqali  u  faqat  o‘z  zamonasining  estetik  hodisalari,
qadriyatlari bilangina emas, balki ajdodlarning umumbashariy qadriyatlarning eng 
sira namunalari bilan tanishish orqali estetik qadriyatlar yaratilishining tarixiy,
taraqqiyparvar xususiyatlari bilan tanishadi. 

Uchinchidan, san’at olami, uning mazmuni va funksiyasini o‘zining 
shaxs sifatida shakllanish jarayoniga safarbar etadi 
San’atning shaxs kamolida, ayniqsa maktabgacha yoshidagi bolalarda olam
haqidagi real tasavvurlarni shakllantirishdagi o‘rni beqiyos chunki san’at tabiatdagi
hodisa  va  jarayonlarni,  ular  orqali  olam  tasvirini,  insonlar  faoliyatini  bilish
imkonini  beradi.  San’at  ma’rifiy  xarakter  kasb  etadi. Maktabgacha  yoshdagi
14
Logotip
uchun etkazuvchi vosita vazifasini o‘taydi. San’atni idrok etish orqali shaxsning, jamiyatning, estetik ongi tarkib topadi. U san’atni anglaydigan va undan estetik zavq oladigan bo‘ladi estetik ong shaxsda estetik qadriyatlarni yaratishga undaydi. Estetik tasavvurlarning o‘ziga xosligi shundaki, idrokning boshqa turlariga qaraganda narsalarni xis qilish shakli –«ko‘rinadigan» va «eshtiladigan» narsalar butunlay boshqa mazmun kasb etadi. Oddiy idrok qilishda narsalarning ko‘rinishi, ohangdorligi unchalik muhim bo‘lmaydi, balki uning ahamiyati muhimdir. Estetik idrok qilishda esa eng muhimi - idrok qilinayotgan narsaning obrazi, uning ifodali tomonlarini, nozik ranglarni ko‘ra bilish talab qilinadi. Shuning uchun estetik tarbiya yuqori darajadagi sensor madaniyatni kuzatuvchanlikning rivojlangan bo‘lishini talab etadi. Kishi narsa va xodisalarga go‘zallik mezoniga asoslangan xolda alohida qadr qimmat bilan yondashgandagi estetik kechinmalar paydo bo‘ladi. Estetik hislar fikrlash bilan bevosita bog‘liqdir. Demak, estetik kechinmalar murakkab xodisa bo‘lib, xissiyotlar, xayol va fikrning faol ishlashini, o‘z fikr va xissiyotlarini ifodalashga, faoliyatga ehtiyoj tug‘ilishi kabi xususiyatlarni o‘z ichiga oladi. San’atning komunikativ funksiyasi ikki –uch yo‘nalishda kuzatiladi.  Birinchidan san’at orqali bir shaxs ikkinchi shaxs bilan, jamiyat bilan muloqotga kirishadi. Shu tariqa uning ijtimoiy tajribasi ortib boradi.  Ikkinchidan san’at orqali u faqat o‘z zamonasining estetik hodisalari, qadriyatlari bilangina emas, balki ajdodlarning umumbashariy qadriyatlarning eng sira namunalari bilan tanishish orqali estetik qadriyatlar yaratilishining tarixiy, taraqqiyparvar xususiyatlari bilan tanishadi.  Uchinchidan, san’at olami, uning mazmuni va funksiyasini o‘zining shaxs sifatida shakllanish jarayoniga safarbar etadi San’atning shaxs kamolida, ayniqsa maktabgacha yoshidagi bolalarda olam haqidagi real tasavvurlarni shakllantirishdagi o‘rni beqiyos chunki san’at tabiatdagi hodisa va jarayonlarni, ular orqali olam tasvirini, insonlar faoliyatini bilish imkonini beradi. San’at ma’rifiy xarakter kasb etadi. Maktabgacha yoshdagi 14
bolalar  sezgilarining  o‘sishida  tarbiyachilarning  asosiy  vazifasi  turli  qiziqarli
mashg‘ulotlar  orqali  bolalar  sezgi  organlarining  sezgirlik  kuchini  o‘stirishga
harakat qilishidan iborat bo‘lishi kerak. Biroq buning uchun bolalarni normal
mashq  qildiraverish  emas,  balki  bolalar  sezgi  organlarini  rivojlantirishga
bag‘ishlangan mashqlarni aniq va mazmunli o‘yinlar bilan bog‘lab 
o‘tkazish  kerak.  Chunki  bolalarda  uzoqdagi  narsalarning  farqini  ajrata  olish
sezgirligini  takomillashtirish  uchun  har  xil  rangdagi  va  har  xil  kattalikdagi
qutichalar  kubiklarini  ma’lum  uzoqlikka,  qo‘yib,  farqini  ajrata  olish  o‘yinini
o‘tkazish mumkin. 
Bunda masofani ayrim bolalarga nisbatan uzoqlashtirish mumkin. Shu yo‘l
bilan bolalarni uzoqni ko‘rish sezgirliklarini aniqlash va takomillashtirish mumkin.
Kichik  yoshdagi  bog‘cha  bolalari  bu  davrda  ko‘p  narsalarni  rangiga  qarab
aniqlaydi. (masalan “sabzi”, sariq rangda bo‘ladi, “bodring yashil bo‘ladi” kabi )
Bog‘cha bolalari ranglarning farqini yaxshi ajrata olsalar ham, ba’zi murakkab
ranglarning nomini bilmaydilar. Masalan, “sarg‘ish, “ko‘kimtir”, “pushti”, “jigar
rang”, “to‘q qizil”, “och havo rang”, “zangori” “binafsha rang”, “oqimtir”, “tim
qora” kabi. 
Bolalar ranglarning bunday murakkab nomlarini tarbiyachilaridan eshitish
orqali o‘zlashtiradilar. Ba’zi paytlarda esa o‘zlari bilganlariday ayta boshlaydilar.
Masalan, “tim qorani”, “ja qora” deb, “pushti rangni”, “sal qizil deb”, “yashil”,
“zangori”, “binafsha ranglarni, umumiy ravishda ko‘k deb ataydilar. Rangning
nomlarini to‘g‘ri ayta bilish qobiliyati bolaning turmush tajribasi  o‘rta borishida
yuzaga keladigan xususiyatidir. Har bir tarbiyachi  o‘z ish tajribasidan biladiki,
kichik guruh bolalariga nisbatan katta guruppa albatta mashq qilish va turmush
tajribasining ortishi natijasidir. 
Bolalar  yorqin  ranglarni  juda  yoqtiradilar.  Yorqin  ranglar  ularga  zavq
bag‘ishlaydi.  Har  bir  oilada  bolalarning  ranglarni  to‘g‘ri  idrok  qilish,
qobiliyatlarini rivojlantirish uchun sharoit yaratilishi kerak. Ma’lumki bolalarning
barcha faoliyatlari muayyan makon va zamonda amalga oshiriladi. Biroq zamon
15
Logotip
bolalar sezgilarining o‘sishida tarbiyachilarning asosiy vazifasi turli qiziqarli mashg‘ulotlar orqali bolalar sezgi organlarining sezgirlik kuchini o‘stirishga harakat qilishidan iborat bo‘lishi kerak. Biroq buning uchun bolalarni normal mashq qildiraverish emas, balki bolalar sezgi organlarini rivojlantirishga bag‘ishlangan mashqlarni aniq va mazmunli o‘yinlar bilan bog‘lab o‘tkazish kerak. Chunki bolalarda uzoqdagi narsalarning farqini ajrata olish sezgirligini takomillashtirish uchun har xil rangdagi va har xil kattalikdagi qutichalar kubiklarini ma’lum uzoqlikka, qo‘yib, farqini ajrata olish o‘yinini o‘tkazish mumkin. Bunda masofani ayrim bolalarga nisbatan uzoqlashtirish mumkin. Shu yo‘l bilan bolalarni uzoqni ko‘rish sezgirliklarini aniqlash va takomillashtirish mumkin. Kichik yoshdagi bog‘cha bolalari bu davrda ko‘p narsalarni rangiga qarab aniqlaydi. (masalan “sabzi”, sariq rangda bo‘ladi, “bodring yashil bo‘ladi” kabi ) Bog‘cha bolalari ranglarning farqini yaxshi ajrata olsalar ham, ba’zi murakkab ranglarning nomini bilmaydilar. Masalan, “sarg‘ish, “ko‘kimtir”, “pushti”, “jigar rang”, “to‘q qizil”, “och havo rang”, “zangori” “binafsha rang”, “oqimtir”, “tim qora” kabi. Bolalar ranglarning bunday murakkab nomlarini tarbiyachilaridan eshitish orqali o‘zlashtiradilar. Ba’zi paytlarda esa o‘zlari bilganlariday ayta boshlaydilar. Masalan, “tim qorani”, “ja qora” deb, “pushti rangni”, “sal qizil deb”, “yashil”, “zangori”, “binafsha ranglarni, umumiy ravishda ko‘k deb ataydilar. Rangning nomlarini to‘g‘ri ayta bilish qobiliyati bolaning turmush tajribasi o‘rta borishida yuzaga keladigan xususiyatidir. Har bir tarbiyachi o‘z ish tajribasidan biladiki, kichik guruh bolalariga nisbatan katta guruppa albatta mashq qilish va turmush tajribasining ortishi natijasidir. Bolalar yorqin ranglarni juda yoqtiradilar. Yorqin ranglar ularga zavq bag‘ishlaydi. Har bir oilada bolalarning ranglarni to‘g‘ri idrok qilish, qobiliyatlarini rivojlantirish uchun sharoit yaratilishi kerak. Ma’lumki bolalarning barcha faoliyatlari muayyan makon va zamonda amalga oshiriladi. Biroq zamon 15
ham  makon  kabi  ob’yektiv  narsa  bo‘lishiga  qaramay  bolalar  zamonni  katta
odamlar kabi idrok qila olmaydilar. Buning ham asosiy sababi bolalarda turmush
tajribasining o‘zligidadir.Bolalar zamonning o‘tuvchanligini idrok qila olmaydilar,
bu narsani ularga ko‘rgazmali ravishda ko‘rsatib ham bo‘lmaydi, natijada bolalar
zamon o‘lchovlarini ma’lum narsa va hodisalar orqali idrok qilishga intiladilar. 
Odatda so‘zlar bilan ifodalanadigan quyidagi asosiy vaqt  o‘lchovlari bor.
“kecha”,  “bugun”,  “o‘rtaga”,  “avval”,  “keyin”,  “katta”,  “oy”,  “yil”,  “kun”,
“ertalab”, “peshin”, kechqurun”, “kechasi”, “soat”, “minut”, “sekunt” kabi. Ana
shu asosiy  o‘lchovlardan bog‘cha yoshidagi bolalar erkin va to‘g‘ri foydalana
olmaydilar. 
Chunki bu o‘lchovlar nisbiy va atstrakt harakterga ega. Ertaning bugunga,
bugunning kechaga, kechaning o‘tgan o‘tgan kunga o‘z –o‘zidan aylanib qolishini
bollar ayrim vaqt tasavvur eta olmaydilar. Lekin ularning kundalik hayotlaridagi
doimiy ravishda takrorlanib turadigan kun tartibi bu asosiy zamin  o‘lchovlarini
birin  ketin ajratib olishga  yordam  beradi,  bundan  tashqari  bog‘cha  yoshidagi
bolalar  ayrim  vaqt  o‘lchovlarini  asosiy  belgilariga  qarab  tez  farqlay  oladilar.
Masalan “kun (quyosh) chiqqanda –ertalab bo‘ladi”, “qarong‘i bo‘lib”, “hamma
uxlaganda –kechasi bo‘ladi” deb aytadilar. 
Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni oilada estetik hislarni shakllantirish
psixologiyasi  muhim  ekanligini  ko‘rdik.  Buning  uchun  quyidagilarga  asosiy
e'tiborni qaratish maqsadga muvofiq: 
1. Milliy qadriyatimizning qadimiy ildizlari qadriyatlarni rivojlantirishda 
e'tiborni kuchaytirish. 
2. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarda jismoniy tarbiya milliy halq 
o‘yinlari, insonparvarlik fazilatlarini tarbiyalash. 
3. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarda estetik hislarni shakllan jarayonini 
uzviy, uzliksiz va muntazam bo‘lishini ta’minlash. 
4. Tabiat qo‘yniga sayohatga olib borish estetik hislarni shakllantirishini 
rivojlantiradi. 
16
Logotip
ham makon kabi ob’yektiv narsa bo‘lishiga qaramay bolalar zamonni katta odamlar kabi idrok qila olmaydilar. Buning ham asosiy sababi bolalarda turmush tajribasining o‘zligidadir.Bolalar zamonning o‘tuvchanligini idrok qila olmaydilar, bu narsani ularga ko‘rgazmali ravishda ko‘rsatib ham bo‘lmaydi, natijada bolalar zamon o‘lchovlarini ma’lum narsa va hodisalar orqali idrok qilishga intiladilar. Odatda so‘zlar bilan ifodalanadigan quyidagi asosiy vaqt o‘lchovlari bor. “kecha”, “bugun”, “o‘rtaga”, “avval”, “keyin”, “katta”, “oy”, “yil”, “kun”, “ertalab”, “peshin”, kechqurun”, “kechasi”, “soat”, “minut”, “sekunt” kabi. Ana shu asosiy o‘lchovlardan bog‘cha yoshidagi bolalar erkin va to‘g‘ri foydalana olmaydilar. Chunki bu o‘lchovlar nisbiy va atstrakt harakterga ega. Ertaning bugunga, bugunning kechaga, kechaning o‘tgan o‘tgan kunga o‘z –o‘zidan aylanib qolishini bollar ayrim vaqt tasavvur eta olmaydilar. Lekin ularning kundalik hayotlaridagi doimiy ravishda takrorlanib turadigan kun tartibi bu asosiy zamin o‘lchovlarini birin ketin ajratib olishga yordam beradi, bundan tashqari bog‘cha yoshidagi bolalar ayrim vaqt o‘lchovlarini asosiy belgilariga qarab tez farqlay oladilar. Masalan “kun (quyosh) chiqqanda –ertalab bo‘ladi”, “qarong‘i bo‘lib”, “hamma uxlaganda –kechasi bo‘ladi” deb aytadilar. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni oilada estetik hislarni shakllantirish psixologiyasi muhim ekanligini ko‘rdik. Buning uchun quyidagilarga asosiy e'tiborni qaratish maqsadga muvofiq: 1. Milliy qadriyatimizning qadimiy ildizlari qadriyatlarni rivojlantirishda e'tiborni kuchaytirish. 2. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarda jismoniy tarbiya milliy halq o‘yinlari, insonparvarlik fazilatlarini tarbiyalash. 3. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarda estetik hislarni shakllan jarayonini uzviy, uzliksiz va muntazam bo‘lishini ta’minlash. 4. Tabiat qo‘yniga sayohatga olib borish estetik hislarni shakllantirishini rivojlantiradi. 16
5. Rasm chizish orqali estetik tuyg‘ularni shakllantirilishini o‘rganib chiqdik.
6. Loy va plastik materiallardan turli xil hunarmandchilik buyumlarini 
yasashga o‘rgatish bolalarda estetik tuyg‘ularni shakllanishiga olib keldi. 
2.3 Maktabgacha ta’lim yoshdagi bolalarni estetik tarbiyalashda tasviriy
faoliyat mashg ulotlarni o'rgatish usuli
O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  2016-yil  29-dekabrdagi  «2017-
2021-yillarda  maktabgacha  ta’lim  tizimini  yanada  takomillashtirish  chora-
tadbirlari  to‘g‘risida»gi  PQ2707-sonli  Qarorida  bolalarni  maktab  ta’limiga
tayyorlash  darajasini  tubdan  yaxshilash,  ta’lim-tarbiya  jarayoniga  zamonaviy
ta’lim  dasturlarini  tatbiq  etish,  bolalarni  har  tomonlama  intellektual,  axloqiy,
estetik va jismoniy rivojlantirish uchun shart-sharoitlar yaratish kabi vazifalar
belgilab qo‘yildi. 
Maktabgacha ta’limning vazifasi bolalarni xalqning boy milliy, madaniy-
tarixiy  merosi  va  ma’naviy  axloqiy  jihatdan  tarbiyalash:  bolalarda  milliy
vatanparvarlik hislarini shakllantirish, maktabgacha yoshdagi bolalarda bilim olish
ehtiyojini, o‘qishga intilish moyilliklarini shakllantirib, ularni muntazam ravishda
ta’lim jarayoniga tayyorlash, bolalarning tafakkurini rivojlantirish, o‘zining fikrini
mustaqil va erkin ifodalash malakalarini shakllantirish, bolalarning jismoniy va
ruhiy  sog‘ligini  ta’minlashdan  iborat.  Asosiy  maqsadlardan  yana  biri  estetik
tarbiya jarayonida tasviriy san’at orqali bolalardagi qobiliyat hamda imkoniyatlarni
aniqlab, ularni to‘g‘ri shakllantirish va yuzaga chiqarishdir. 
Tasviriy  san’atning  o‘ziga  xos  murakkabliklarini  tushunib,  uning  nozik
qirralarini maktabgacha yoshdagi bolalarga ulashish galdagi vazifalaridan biridir.
Rasm, applikatsiya, loy ishlari jarayonida bolalarda fikr yuritishning analiz, sintez,
takrorlash,  konkretlashtirish  kabilar  shakllanadi.  Shuningdek,  bu  jarayonlarda
bolalar jamoada ishlashga, o‘z harakatini o‘rtoqlarining harakatiga bo‘ysundirishga
o‘rganadilar.  Bolalar  maktabgacha  ta’lim  tashkilotida  tasviriy  faoliyati
mashg‘ulotlari bolalarda, o‘quv faoliyatida zarur bo‘lgan malaka, ko‘nikmalarni
shakllantiradi. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tasviriy faoliyatning birlamchi
17
Logotip
5. Rasm chizish orqali estetik tuyg‘ularni shakllantirilishini o‘rganib chiqdik. 6. Loy va plastik materiallardan turli xil hunarmandchilik buyumlarini yasashga o‘rgatish bolalarda estetik tuyg‘ularni shakllanishiga olib keldi. 2.3 Maktabgacha ta’lim yoshdagi bolalarni estetik tarbiyalashda tasviriy faoliyat mashg ulotlarni o'rgatish usuli O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 29-dekabrdagi «2017- 2021-yillarda maktabgacha ta’lim tizimini yanada takomillashtirish chora- tadbirlari to‘g‘risida»gi PQ2707-sonli Qarorida bolalarni maktab ta’limiga tayyorlash darajasini tubdan yaxshilash, ta’lim-tarbiya jarayoniga zamonaviy ta’lim dasturlarini tatbiq etish, bolalarni har tomonlama intellektual, axloqiy, estetik va jismoniy rivojlantirish uchun shart-sharoitlar yaratish kabi vazifalar belgilab qo‘yildi. Maktabgacha ta’limning vazifasi bolalarni xalqning boy milliy, madaniy- tarixiy merosi va ma’naviy axloqiy jihatdan tarbiyalash: bolalarda milliy vatanparvarlik hislarini shakllantirish, maktabgacha yoshdagi bolalarda bilim olish ehtiyojini, o‘qishga intilish moyilliklarini shakllantirib, ularni muntazam ravishda ta’lim jarayoniga tayyorlash, bolalarning tafakkurini rivojlantirish, o‘zining fikrini mustaqil va erkin ifodalash malakalarini shakllantirish, bolalarning jismoniy va ruhiy sog‘ligini ta’minlashdan iborat. Asosiy maqsadlardan yana biri estetik tarbiya jarayonida tasviriy san’at orqali bolalardagi qobiliyat hamda imkoniyatlarni aniqlab, ularni to‘g‘ri shakllantirish va yuzaga chiqarishdir. Tasviriy san’atning o‘ziga xos murakkabliklarini tushunib, uning nozik qirralarini maktabgacha yoshdagi bolalarga ulashish galdagi vazifalaridan biridir. Rasm, applikatsiya, loy ishlari jarayonida bolalarda fikr yuritishning analiz, sintez, takrorlash, konkretlashtirish kabilar shakllanadi. Shuningdek, bu jarayonlarda bolalar jamoada ishlashga, o‘z harakatini o‘rtoqlarining harakatiga bo‘ysundirishga o‘rganadilar. Bolalar maktabgacha ta’lim tashkilotida tasviriy faoliyati mashg‘ulotlari bolalarda, o‘quv faoliyatida zarur bo‘lgan malaka, ko‘nikmalarni shakllantiradi. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tasviriy faoliyatning birlamchi 17