MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARGA IQTISODIY TARBIYA
BERISH
MUNDARIJA
Kirish
I bob. Maktabgacha tashkilotlarida iqtisodiy tarbiya berishning nazariy
asoslari.
1.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berishning ahamiyati
1.2. Sharq mutafakkirlarini bola tarbiyasida iqtisodiy tarbiya haqidagi
qarashlari
II bob. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida iqtisodiy tarbiyani tashkil etish
usullari
2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida iqtisodiy tarbiyani tashkil etish usullari
2.2. maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berishda qilingan ishlar
samaradorligi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
I bob. Maktabgacha tashkilotlarida iqtisodiy tarbiya berishning nazariy
asoslari.
1.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berishning
ahamiyati
Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy bilimlarni berishda dastavval
tarbiyachi-pedagog iqtisodiyotga oid ma’lum bilimi va ma’lumotlar bilan
qurollangan bo‘lmog‘i zarur. Inson o‘z kamoloti davomida turli yo‘nalishda
tarbiyalanadi. Ular ma’naviy, ma’rifiy, ekologik, vatanparvarlik, huquqiy,
mehnatsevarlik, fuqarolik, estetik, jismoniy va iqtisodiy tarbiya kabi
yo‘nalishlarda joriy etilgan. Ular ichidan iqtisodiy tarbiya bo‘lajak
mutaxassislarni jamiyat va davlat, qolaversa, oiladagi jarayonlarga ongli
munosabatini shakllantirish bilan birgalikda, tejamkorlikni, isrofgarchilikka
nafrat- ni, ishbilarmonlikni, tadbirkorlikni, tashabbuskorlik, iqtisodiy hisob-
kitob va shu kabi iqtisodiy jihatlarni qamrab oluvchi insoniy fazilat- larni
yuksaltirishga xizmat qiluvchi tarbiyaviy asosdir.
Demak, iqtisodiy tarbiya insonning ham ma’naviy jihatdan, ham moddiy
jihatdan yuksaklik sari sa’y-harakatlarini ta’minlashdan iborat. Shundan kelib
chiqib maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim tarbiya berish jarayonida
iqtisodiy trabiya muhim ahamiyat kasb etadi. Barkamol avlodni tejamkorlik
ruhida tarbiyalashda iqtisodiy tarbiyaning ahamiyati beqiyos. Ma’lumki,
insonning kundalik turmush tarzi mehnat yoki boshqa bir faoliyat turi bilan
bog‘liq bo‘ladi. Ularda mehnat (xoh jismoniy bo‘lsin, xoh aqliy) sarfining
nechog‘liq kam bo‘lib, yuqori samaradorlikka erishish muhimdir.
XX asrning 70-yillarida olimlar L.N. Ponomaryov va L. E. Epstein
iqtisodiy tarbiya xalq xo'jaligini rivojlantirishning muhim omili, ishlab
chiqarishni ilmiy tashkil etishning zarur sharti hamda yosh avlodning mehnat
va mol-mulkka to'g'ri munosabatni shakllantirishning muhim vositasi sifatida
targʻib etishdi. "Iqtisodiy ta'lim", "iqtisodiy tarbiya", "iqtisodiy tayyorgarlik"
kabi tushunchalarni talqin qilishda tadqiqotchilar A. F. Amend, L. P. Kurakov,
B. T. Lixachev, V. A. Povstik, V. D. Popov, A. S. Prutchenkovlarning nuqtai
nazarlarni hisobga olgan holda, biz iqtisodiy tarbiya shaxsning axloqiy va
iqtisodiy fazilatlarini shakllantirishning maqsadli jarayoni-tejamkorlik,
mas'uliyat, samaradorlik, tadbirkorlik, shuningdek, qiymat munosabatlariga
yo'naltirilgan odamlarning iqtisodiy hayoti haqidagi bilimlarni o'zlashtirishning
maqsadli jarayonidir, degan umumiy ta’rif berish maqsadga muvofiq, deb
hisoblaymiz. Maktabgacha ta'lim tashkilotlarida bolalarni tarbiyalash
nazariyasi va amaliyotining holatini tahlil qilish shuni ko'rsatadiki, iqtisodiy
ta'lim jarayoni maktabgacha yoshdagi bolalarni iqtisodiy tarbiyalashning yaxlit
nazariyasi yetarli darajada ishlab chiqilmagan.
Maktabgacha yoshda iqtisodiy ta'lim muhitining mazmuni quyidagilardan
iborat: obyektiv muhit (o'yinga asoslangan iqtisodiy muhit yaratish); ijtimoiy -
"qiziqishlariga atrof-muhit (ota-onalar, ta'lim jamoasi MTT), voqea-bilim
muhiti (qiziqarli ekskursiyalar, mashhur odamlar bilan uchrashuvlar) va
axborot muhit (jumboq, illyustratsiyalar, do'konlar, banklar, xizmat markazlari,
shahar sanoat korxonalari xaritasi, tanga namunalari). Tarbiyachi ijtimoiy
agentlarning ma'lumotlarini professional tarzda qayta ishlab, ushbu ta'sirni
maqsadli yo'naltira olishi, ijtimoiy rivojlanish holatini pedagogik holatga
aylantira olishi, yetakchi axloqiy va iqtisodiy fazilatlarni shakllantirishga
qaratilgan ta'lim muhitini yarata olishi lozim. Iqtisodiy ta'limning yana bir
sharti-oila, odamlar, jamiyat va jamiyatning iqtisodiy ahvoliga oid bolalar
faoliyati turlarini (o'yin, mehnat, bilim) tashkil etish va to'ldirish, shu asosda
ijtimoiy-iqtisodiy jamiyatning ijobiy me'yorlari va qadriyatlariga bilimli
qiziqishni rivojlantirishdir. Ta'limning tashkiliy shakllarini tanlash va iqtisodiy
ta'lim bo'yicha faoliyat turlari bolalarning maqsadlari, vazifalari, yoshiga
bog'liq. O'yin bolaning shaxsiyatini rivojlantirishda faol omil bo'lganligi
sababli, o'yin mazmunini hayotiy muhim jihatlar bilan boyitilishi juda
muhimdir. Jumladan, bola iqtisodiyot to’g’risidagi bilimning dastlabki
tushunchalarini o’yinlar orqali egallashi iqtisodiyot haqidagi g'oyalarini
aniqlashtirish va mustahkamlash, odamlarning iqtisodiy hayoti haqida yangi
bilimlarga ega bo'lish, bolaning o'zi, uning atrofidagi kattalar va tengdoshlari
uchun muhim bo'lgan bilimlarga muvofiq to'g'ri harakatlar, munosabatlar,
faoliyatlarda namoyon bo’lish imkonini beradi. Oila iqtisodiyoti, ona shahri,
viloyat, biznes sohasidagi kasb-hunar haqida bilim olishning eng muhim
rag'batlantiruvchi omillaridan biri-bu iqtisodiyotga bo'lgan bilim va qiziqishni
rivojlantirishdir, bu esa bolalarning dunyoqarashini kengaytiradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiya tarbiya berisihda kam mehnat
sarflab, ko‘proq (yaxshiroq) natijani qo‘lga kiritish ushbu sohadagi optimal
variant hisoblanadi. Iqtisodiy tarbiya bolalarning tevarak-atrofdagi muhitni,
muayyan buyumlarni anglab, ularni avaylab-asrash va bilib olishning
mustahkam vositasi bo'lib, ularga nazariy bilimlarni qo‘Uash imkoniyatini
yaratib beradi va ularning ongini hissiy tasavvurlar bilan boyitadi.
Iqtisodiy tarbiya - ishlab chiqarishning jamiyatda tutgan o‘rni, ishlab
chiqarish vositalari va ish qurollarining mohiyati, ular orasidagi uzviy
aloqadorlikni o‘rgatish va odamlarda shu bilimlarga ko‘nikma hosil qilish.
Iqtisodiy ta’lim va tarbiyaning asosiy maqsadi o‘quv mashg‘ulotlarini olib
borishda talaba-yoshlar ongida tejamkorlik, ishbilarmonlik, tadbirkorlik kabi
iqtisodiy jihatlarni o‘z ichiga oluvchi xislatlarga nisbatan ongli munosabatni
shakllantirishdan iborat. Ushbu maqsadni amalga oshirishda bir qator
vazifalarni hal qilishga to‘g‘ri keladi. Ular quyidagilar:
-
Iqtisodiyotning mohiyatini anglatish orqali inson iqtisodiy qudratining
oila va davlat iqtisodiy qudratini yuksaltirishdagi ahamiyatini yoritish;
-
Inson mehnati hamda mehnat mahsuli bo’lgan moddiy va ma’naviy
ne’matlarni qadrlash, asrab-avaylash;
-
tejamkorlik, ishbilarmonlikka muhabbatni uyg‘otish;
-
oila budjeti va moddiy boyliklarni sarflash haqidagi bilimlarni
yuksaltirish;
-
tejamkorlik va boylikni ijtimoiy burch sifatida qarash;
-
moddiy va ma’naviy boyliklar haqida muntazam ravishda tasavvurlar
shakllantirish;
-
iqtisodiy faoliyatni tashkil etishga ongli munosabatni tarbiyalash;
iqtisodiyotni ilmiy asosda tashkil etish;
-
mehnat samaraligidan faxrlanish.
Har qanday tarbiyada ham o‘sha tarbiyaga tegishli tushunchalarning
mazmunini to‘liq anglab yetish o‘sha tarbiya samaradorligini oshirishi hech
kimga sir emas.
Iqtisodiyot bu- kishilarning o’z hayotiy ehtiyojlarini qondirishga
qaratilgan faoliyatdir.
Iqtisodiyot- kishilarni yashash uchun bo’lgan moddiy ashyolarni yaratish
va istemolchiga yetkazib berib hayot kechirishini kafolatlaydi.
Ehtiyojlar - insonlarning hayot kechirishi va kamol topishi hamda jamiyatda
ma’lum mavqega ega bo’lishi uchun zarur bo’lgan turli tumannoz-ne’matlar,
ya’ni, barcha mahsulot va xizmatlar majmuidir.
Ehtiyojlar tarkiban ikki yirik guruhga ajratiladi:
1. Moddiy mahsulotlarga bo’lgan ehtiyojlar buhga oziq-ovqat, kiyim-
kechak, turar-joy, uy asbob-anjomlari, transport, aloqa, kommunikatsiya
va boshqalar.
2. Turli xizmatlarga bo’lgan ehtijoj, ya’ni, ta’lim, tibbiy xizmat, jismoniy
tarbiya, sport, dam olish va sayohat, madaniy-marifiy xizmatlarni o’z
ichiga oladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar ehtiyojlari ularning talab istaklari asosida
namoyon bo’ladi:
-
To’laqonli xoxishi bo’yicha ovqatlanishga bo’lgan ehtiyoj
-
Ota-onalar tomonidan berilgan pullarni o’z xoxishi bilan sarflash
-
Dam olish, sayohatga chiqish
-
Shaxsiy o’yinchoqlar, kompyuter
-
Shaxsiy o’rin-joy
Bunda talab ishtak iboralarini bir biridan farqlashga o’rgatilib boriladi.
Bolalarga har qanday talab bu huquqiy ma’sulyat deb qaralishni tushuntirib
boorish lozim. Maktabgacha yoshdagi bolalarga inson o’sib rivojlanib birar
ekan uning ehtiyojlari ham to’xtovsiz o’sib borilishi haqida ma’lumotlar
berib boriladi.
Masalan, ta’lim markazlariga bo’lgan ehtiyoj turli yo’nalishdagi o’quv
markazlari, chet tillarini o’rganishga bo’lgan ehtiyojni, shuningdek
maktabgacha yoshdagi bolalar ehtiyojlarining o’rin almashinuvi, muloqot
yangi ehtiyojlarning paydo bo’lishi, ehtiyojlarning miqdorini ko’paytirish
hisoblaniladi.
Iqtisodiyot hech narsa yo’q joyda bo;lishi mumkin emas. Bu albatta,
iqtisodiy resurlar, kattalar mehnati orqali amlaga oshadi.
Iqtisodiy resurslarga quyidagilar kiradi:
1. Moddiy resurslar;
2. Mehnat resurslar;
3. Information axborot resurslari
Maktabgacha yoshdagi bolalarga moddiy resurslar bilan tanishtiganda
tabiiy resurslar – yer, suv, yer osti va usti boyliklari, bularning barchasi tabiat
ne’matlari ekanligini, ulardan oqilona foydalanish, suvni inson hayoti uchun
zaruriy jihatlari, ichimllik suvi va uni isrof qilmaslik, o’lkamizdagi barcha
boyliklarni asrab- avaylash kerakkligi, tevarak-olam, tabiat, matematika, nutq
o’stirish va boshqa pedagogik jarayonlarda o’rgatilib boriladi. Bu borada o‘quv
yurti va oila sharoitida maktabgacha yoshdagi bolalarning iqtisodiy tafakkurini
yuksaltirishda, ularni hamkorlikka va ishbilarmonlikka chaqirishni, iqtisodiy
hisob-kitoblarni o‘rganishni hayotiy tajriba asosida amalga oshirish iqtisodiy
tarbiyada muhim ahamiyat kasb etadi.
Iqtisodiy tarbiyada tejamkorlik, tadbirkorlik, mehnatsevarlik,
tashabbuskorlik, ishbilarmonlik, iqtisodiy hisob-kitob, oila budjeti va boylik
kabi tushunchalarning muhim ahamiyati bor. Ular ichidagi boylik
tushunchasiga juda qadimdan boshlab turli fikrlar bildirilgan.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarga iqtisodiy tarbiya berishda
tarbiyaning mazmun ohiyatiga e’tibor berilsa, ijobiy pedagogik samarani
qo‘lga kiritish mumkin bo‘ladi. Iqtisodiyotda dastavval, oila budjeti va
iqtisodiy qudrati eng muhim asoslardan ekanligi hech kimga sir emas. Shu
sababli oila budjeti to‘g‘risidagi ma’lumotlarni keltirib o‘tamiz. Inson shaxs
sifatida shakllandimi, endi u oilaga va jamiyatga xoh iqtisodiy, xoh ma’naviy
jihatdan bo‘lsin foydasi tegishini harakatlarni qilishi lozim. Ayniqsa, shaxs
sifatida jamiyatda o’z o’rnini topdimi, iqtisodiy qudratini mustahkamlash
asosiy vazifa bo‘lish kerakligini maktabgacha katta tayyorlov yoshdan
tushuntirib borish zarur. Oila budjetini mustahkamlash va sarflashda
quyidagilarga e’tibor berib borish zarur:
-
oilaviy ehtiyoj;
-
oilaviy orzu-havas;
-
oila ravnaqini o‘ylash va shu kabilar.
Bunda oilaviy ehtiyoj zarur, uni bajarishga harakat qilish kerak. Oilaviy orzu-
havas, oila ravnaqi uchun imkoniyat darajasida harakat qilish lozim.
Demak, maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiyani berish
oiladan boshlash talab qilinadi. Bu orqali oilasiga va qolaversa, shaxsan o‘ziga
tegishli bo‘gan imkoniyat hamda ne’matlarning qadr-qimmatiga etishga
erishiladi. Bularning keyingi holatlarda ham, ya’ni o‘rta umumta’lim, o‘rta
maxsus, kasb-hunar ta’limi va oliy ta’limdagi o‘quv muassasalarida ham
iqtisodiy tarbiyani amalga oshirishga ijobiy ta’siri katta bo‘ladi.
Iqtisodiy tarbiyaning dastlabki bosqichlari uzoq tarixga ega. Ular kishilik
jamiyati taraqqiyotiga mos ravishda to‘liqlashib kelavergan.
Iqtisodiy tarbiyaga tegishli ma’lumotlarni ilohiy kitob - Qur’oni Karimda
va muqaddas kitob - Hadisi sharif hamda «Avesto» bitiklarida ham topish
mumkin. Iqtisodiy tarbiya Sharq mutafakkirlarining asarlarida ham bayon etib
kelingan. Jumladan, Muhammad ibn Muso al-Xorazmiy asarlarida qozixonada
meros va uni taqsimlash bo‘yicha alohida xodim faoliyat ko‘rsatishi qayd
etilgan. Ular shubhasiz qozixonadagi iqtisodiy muammolar yechimlarini hal
etish uchun jalb etilgan. Bu borada Farobiyning «Inson o‘z mablag‘ini
sarflashni bilishi kerak. Pul sarflashda qizg‘anchiqlik qilish xasislikka olib
keladi. Pullarni rejasiz ishlatish esa insonni beboshlikka etaklaydi», degan fikri
o‘rinidir.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga tejamkorlikda vaqt masalasi alohida
e’tiborga molik tushunchaekanligini to’g’ri tushuntirish kerak. U inson
ixtiyoridagi bebaho xazina. Shu sababli ham «Kun qaytadi, ammo vaqt
qaytmaydi», degan naql bor, chunki vaqt o‘lchovlidir. Undan dunyoni
o‘rganish, o‘zgartirish, shaxsiy manfaat, el-yurt xizmati va mehnat
samaradorligini oshirish borasidagi faoliyatlarda foydalanish mumkin. Shu
sababli ham u qadrlidir. Tarixiy voqealardan foydalanish iqtisodiy tarbiya
berishning samaradorligini oshiradi va talaba-yoshlar ma’naviyatini
yuksaltirishga yordam beradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berish yo‘llaridan yana
biri - bu tarixiy voqealar asosida, ularning iqtisodiy tarbiyaga oid tafakkurini
boyitishdan iboratdir. Tejamkorlik tarbiyasi mehnat, axloqiy va iqtisodiy
tarbiyalarning muhim asosi hisoblanadi. Shu sababli ham talabalarga iqtisodiy
tarbiya berishda, o‘gitlar va hikmatlardan foydalanib, ularni tahlil qilib borilsa,
iqtisodiy tarbiya samarali kechadi. Demak, iqtisodiy tarbiya berishning
samarali yo‘llaridan biri - bu iqtisodiy tafakkurni yuksaltirishga oid o‘git va
hikmatlardan foydalanishdan iborat bo‘lib, dars mashg‘ulotlarida ulardan
mosini tanlab va uni tahlil qilib, talabalarning iqtisodiy tafakkuri
rivojlantiriladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berish jarayonida trabiyachi
quyidagi bilimlarni bilishi zarur:
-
Iqtisodiyotning inson hayotida tutgan o‘rni va uning rivojlanish tamoyila
ri va nazariy asoslarini;
-
zaruriy hayotiy ehtiyojlar va bolalar faoliyatida oqilona qo‘llay
olish;
-
bolalarga iqtisodiy bilim berish orqali iqtisodiy ong, iqtisodiy
madaniyatni tarbiyalash zarur.
Maktabgacha ta’lim tashkilotida tarbiyachi bolalarga iqtisodiy, bozor
tushunchalari haqida ma’lumot beradi
Bozor -bu xaridor bilan sotuvchilar o‘rtasidagi iqtisodiy aloqalar, ularni bir-biri
bilan bog‘laydigan mexanizmdir. Bozorga tovar egasi sotish uchun, xaridor
narsa sotib olish uchun chiqadi. Bozordagi sotuvchi va xaridorlar kimlar?
Sotuvchilar bu tovar ishlab chiqaruvchi korxonalar, fermalar, fermer
xo‘jaliklari, yakka tartibda ishlab chiqaruvchi kishilardir. Xaridor esa barcha
aholi, davlat idoralari va iste’molchilardir.
1.2. Sharq mutafakkirlarini bola tarbiyasida iqtisodiy tarbiya haqidagi
qarashlari
O'rta asrlarda yashab ijod etgan olim va mutafakkirlar o'z ilmiy asarlari
orqali mamlakat rivojida iqtisodiyotning ahamiyati, rolini falsafiy jihatdan
yoritib berdilar. Eramizdan oldingi mingginchi yillarning o'rtalarida eng
qadimgi ajdodlarimiz tomonidan qahramonlik mavzusidagi juda ko'p afsonalar,
rivoyatlar ay tilgan bo'lib, ular zardushtiylik dinining muqaddas kitobi
“Avesto"da kiritilgan. “Avesto’”da insonning barkamol bo'lib yetishishida
uning so'zi, fikri, ishi birligiga katta e'tibor qaratiladi. "Avesto"da mamlakatni
iqtisodiy jihatdan ta’minlashda asosan:
-
Shahar va qishloqlarni obod qilish;
-
Bog'larni ko'paytirish;
-
Chorva va yaylovlarga e'tibor berish;
-
Kishilarni madaniy turmush tarziga undash g'oyalari o'rin egallaydi.
Shuningdek: yer, suv, zamin;kiyim-kechak;oziq-ovqatlarni toza tutish va
saqlashga e'tibor berish lozimligi ta'kidlanadi. Zardushtiylik ta'limotida inson
shaxsining takomili, tabiatni muhofaza qilish, o'z ehtiyojlarini qondirish
me'yorlarini tarbiyalash masalalari o'rin egallaydi. Zero, unda insonning inson
sifatida ma'naviy va moddiy kamol topishi uchun zarur bo'lgan muayyan
talablar o'z ifodasini topib, hayot kodeksi sifatida faqat sharq xalqlarining
emas, balki g'arb mamlakatlarining muqaddas merosi bo'lib qoldi. Bu davrda
G'arb bilan Sharqni, Uzoq Sharq mamlakatlari bilan O'rta yer dengizini
bog'lovchi buyuk savdo yo'li - "Buyuk Ipak yo'li" rivojlanib, madaniy
boyliklarni almashuv madaniy taraqqiyot yuzaga keldi. Sharq uyg'onish
davrida qishloq, hunarmandchilik va savdo- sotiqning rivojlanishi yo'l berdi.
Natijada Yaqin va O'rta Sharq davlatlari bilan savdo ishlari olib borildi. Buning
natijasida ko'plab sug'oriladigan yerlar ochildi, sug'orish inshootlari yaratildi.
Paxta, zig'ir, kanop ekilib, ularning Movarounnahrda, asosan, Xorazm,
Urganch, Farg'ona, Samarqad va Buxoroda to'qimachilik mahsulotlari ayniqsa,
Samarqand va Buxoro shoyisi dunyosi mashhur bo'ldi. Bu davrlarda pul
muammosi rivojlandi. Jamiyat siyosiy, iqtisodiy-ijtimoiy hayotida o'zgarishlar
mamlakat iqtisodiyotiga o'z ta’sirini ko'rsatdi. Sharq mutafakkir va olimlardan
Al-Xorazmiy Abu Rayhon Beruniy, Abu Nasr Forobiy Ibn Sino, A.Navoiy,
A.Temur kabi qomusiy olimlar Inson va uning kamoloti ta’lim-tarbiya
iqtisodiyot va tabiat masalalari haqida fikr yuritadilar. Al-Xorazmiy ilmiy
bilim, ta’lim metodlari insonni aqliy kamolotga yetaklash kabi falsafiy
qarashlari bilan bir qatorda mamlakat iqtisodiyotini rivojlantirishning muhim
belgilari va omillarini o'z ilmiy asarlarida yoritib berdi. Avesto-zardushtiylik
dinining muqaddas kitobi hisoblanadi. Abu Rayhon Beruniy inson kamolotida
mehnat va mehnat tarbiyas haqida fikr yuritib, har bir hunar egasining
mehnatiga qarab turlarga boiadi. Og'ir mehnat sifatida binokor, ko'mir
qazuvchi, hunarmand mehnatini keltiradi. Beruniy "Minerologiya” asarida
qimmatbaho metallar, toshlar haqida emas, hunarmandchilikka oid qarashlari
mamlakat iqtisodiyotini kengaytirish masalalarini ilgari suradi. Ibn Sino
materiyanining eng sodda bo'laklarga bo’linmaydigan shakli to'rt unsur: havo,
olov, suv, tuproqdan iborat, ularning o'simlik, hayvonot olamiga ta'siri bebaho
boyliklarni asrab-avaylash kerakligi to'g'risida o'zining “Aqsom ul-ulum ul-
aqliya" (aqliy bilimlar tasnifi) asarida fikr yuritadi.
Amir Temur mamlakatning iqtisodiy ahvolini ko'tarishgda savdoning
ahamiyatini tushunib bozorlar, rastalar, turli- tuman ustaxonalar barpo ettirib
xalq hunarmandchilik san’atini taraqqiy ettirdi. Shuningdek, xalq farovonligi,
mamlakat obodonchiligi yo'lida suv omborlari, to'g'onlar qurishga, yangi
yerlarni o'zlashtirishga e’tibor berdi. Amir Temurning soliqlar haqida qoidasi
muhim ahamiyatga egadir. Ma’naviyatimizning buyuk siymosi Alisher Navoiy
shahar va mamlakat obodonchiligiga katta hissa qo'shib, shifoxonalar, madrasa
qurdirib, ularni kerakli jihozlar, mudarrislar, tabiblar va boshqa xodimlarga
oylik maosh, ozuqa, kiyim-bosh bilan ta’minladi. Binolar qurilishi,
dehqonchilik ishlarini yo'lga qo'yish, mamlakat iqtisodiyotiga o'z hissasini
qo'shgan. Navoiy turli soha olimlariga homiylik qilib, o'ylab ilmiy risolalar
bitirishga bevosita rahbarlik qilganligi shu asrda davlatchilikni boshqarishda
bosh vazifa bu iqtisodiyotni rivojlantirish muhim masalalardan biri ekanligini
ta’kidlanadi.
Talabalar uchun "Ixlosiya'' madrasasi, darveshlar uchun "Xalosiya" xonaqoni,
bemorlar uchun "Shifoiya” shifoxonasi, masjidi Jome yoniga Qorixona (Dor
ul-hufroz) qurilib, ular uchun nafaqa ajratib, ularni kitoblar va zaruriy ashyolar
bilan doimiy ravishda ta’minlab borilgan. Alloma tomonidan amalga oshirilgan
bunyodkorlik ishlari ham farovonligini, turmush darajasini o'stirish bilan bir
qatorda mamlakat iqtisodiyotini ko'tarishga olib keldi. Yuqoridagi fikrlardan
kelib chiqib, diyorimizda yashab o'tgan har bir olim-u fuzalolar mamlakat
taqdiriga befarq bo'lmay, o'z asarlari va hayot faoliyatlari bilan mamlakat
iqtisodiyotini yuksaltirishga o'z hissalarini qo'shganlar. O'zbekiston diyorimiz
mustaqillikka erishgandan so'ng davlatimiz rahbari tomonidam buyuk
bunyodkorlik ishlari amalga oshirildi.
Mamlakatimizda yangidan qad rostlagan ta’lim muassasalari, maskanlari
(maktab, litsey-kollej, maktabgacha ta'lim tashkilotlari, oliy ta'lim);
Shifoxonalar, sanatoriya, dam olish maskanlari; Madaniy va ma’rifiy
inshootlar; Turli xildagi banklar; Mashinasozlikka mo'ljallangan korxona va
zavodlar; Yo'l, ko'priklar, mamlakat temir yo'li, yangi Qamchiq dovoni;
Respublika havo yo'llari kompaniyasi; O'zbekiston Respublikasida tadbirkorlik
ishlarining eng sermahsul zamonaviy tizimini joriy etishning o'zi ham
davlatimizning ijtimoiy-iqtisodiy masalalarga e'tibori nihoyatda katta
ekanligidan dalolat beradi. A.N.Forobiy “Baxt-saodatga erishuv haqida”
asarida shunday yozadi: “Inson o‘z mablag‘ini to‘g‘ri sarflashni bilishi kerak.
Pul sarflashda qizg‘anchiqlik qilish xasislikka olib keladi. Pullarni rejasiz
ishlatish esa insonni beboshlikka yetaklaydi”. A.Avloniy “Iqtisod deb, pul va
mol kabi ne’matlarning qadrini bilmakka aytilur” yana “Hozirgi zamonda
maqsadga yetmoq, xalqqa maqbul bo‘lmoq uchun ilm va mol lozimdur” kabi
qimmatli g‘oyalarni olg‘a surgan. Masalan, uning quyidagi fikrlarini ko‘raylik:
“Amerikaliklar bir dona bug‘doy ekib, yigirma qadoq bug‘doy olurlar,
yevropaliklar o‘zimizdan olgan 5 tiyinlik paxtamizni o‘zimizga 25 tiyinga
soturlar. Ammo biz osiyoliklar, xususan, turkistonliklar, dumba sotib, chandir
chaynaymiz: qaymoq berub, non o‘rniga kesak tishlaymiz, so‘zning qisqasi,
hozirgi zamonga muvofiq kishi bo‘lmak uchun ilm va ma’rifat ila barobar
iqtisod, insof tugamas sa’i, bitmas g‘ayrat lozimdir”.
Ahmad Yugnakiy “Hibbatul haqoyiq”da: “Mol-mulksiz kishi uchun bilim
bitmas-tuganmas mulkdir, kambag‘al uchun bilim hisob – xatosiz hisobdir”.
Bu fikrdan shuni anglash zarurki, inson o‘zining ilmi bilan ijtimoiy hayotga
tejamkorlik ko‘nikmalarini shakllantiradi va o‘z hayotini oqilona tashkil qiladi.
Buyuk mutafakkirlarning fikricha, tarbiyachi bolalar bilan muomalada bosiq
bo‘lishi, o‘quvchilar ta’limni qanday o‘zlashtirayotganini kuzatib borishi,
o‘qitishi va tarbiya jarayonida har xil usullarni qo‘llashi, o‘quvchining xotirasi
va boshqa aqliy qobiliyatini bilishi, bolalarni tarbiyalashda tegishli jazo
choralariniqo‘llashi, ularni fanga qiziqtirishi, aniq adabiy tilda tushuntirishi
bolalarda hissiyot uyg‘otadig an bo‘lishi zarur. Ta’lim-tarbiya haqidagi bu
fikrlar yosh avlodni komil inson qilib voyaga yetkazishda xizmat qiladi. Abu
Ali ibn Sinoning fikricha, insonning aqlan barkamol, jismonan yetuk, axloqiy–
ma’naviy boy bo‘lishida tarbiyaning barcha turlarini uyg‘unlashgan holda
olib borilishi katta ahamiyatga ega ekanligini ta’kidlaydi. Tarbiyaning asosiy
vazifasi–shaxsning aqliy, axloqiy erkin fikrlovchi va jismoniy rivojlanish,uning
qobiliyatlarini har tomonlama ochish uchun imkoniyat yaratishdir. Buning
uchun:
-
yoshlarni erkin fikrlashga tayyorlash;
-
hayot mazmunini tushunib olishga ko‘maklashish;
-
o‘zini o‘zi idora va nazorat qila bilishni shakllantirish;
-
o‘zining shaxsiy turmushga maqsadli yondashuvi;
-
ularda reja va amal birligi hissini uyg‘otish;
Maktabgacha yoshdagi bolalarda milliy, umuminsoniy qadriyatlar va
vatanimizning boy ma’naviy merosi bilan tanishtirish; madaniy hamda
dunyoviy bilimlarni egallashga bo‘lgan talablarni shakllantirish - malaka hosil
qildirish, tobora o‘stirib-boyitib borish va estetik tushunchalarni shakllantirish;
har bir o‘smirning bilimdonligini va ijodiy imkoniyatlarini aniqlab,
ularnirivojlantirish kerak. Yoshlar faoliyatining turli sohalarida joriy qilib
ko‘rish lozim. Bolalar ijodini, iqtidorini yuzaga chiqarish va yanada qo‘llab-
quvvatlash uchun doimo shart-sharoitlar yaratib berishimiz zarur.
Farzandlarimizda insonparvarlik odobi me’yorlarini shakllantirish, bir- birini
tushunadigan,o‘zaro mehribonlik,irqiy va milliy kamsitishlarga toqatsizlik va
muomala odobini o‘rgatib,ularning ongiga singdirib boriladi. Tarbiyaning
avvalo turgan o‘rni uyda, oila ichida, keyingisi maktablardadir. Shunday bo‘lsa
ham, lekin tarbiya eng ko‘p oilaviy muhitga va ota-onaga tegishlidir.
Tarbiyaning yaxshi bo‘lishi tarbiyachilarning nechog‘lik yetuk bo‘lishi
ularning yetarli darajada tarbiya ko‘rganligiga bog‘liqdir.
Yoshlar, jumladan talaba– o‘quvchilar, voyaga yetmaganlar ta’lim –
tarbiyasi bilan shug‘ullanuvchi muassasalar, idoralar, komissiyalar,mahalliy
tashkilotlar tarbiyaviy ishlarni amalga oshirishda izchillik va nazoratni to‘la
ta’minlaganligi natijasida huquqbuzarlik,aqidaparastlik illatlarining oldi
olinayapti. Yoshlarni insoniy fazilatlar ruhida tarbiyalashda muqaddas kitob
Qur’oni Karim, Hadisi sharifdan foydalanash juda muhim. Mahmud
Qoshg‘ariyning «Devoni lugatit turk»,Yusuf Xos Xojibning «Qutadg‘u bilik»,
Ahmad Yugnakiyning «Hibat ul haqoyiq»,Kaykovusning «Qobusnoma»,
Ahmad Yassaviyning «Hikmatlari», Alisher Navoiyning shoh asarlari,
hikmatlari muhim tarbiyaviy ahamiyatga ega. Manaviy qadriyatlar va g‘oyalar
har hil millat talabalarini birlashtiradi, o‘quv va mehnat faoliyatlarini
uyushtirishda yordam beradi. Xalqimizning ko‘p asrlik qadriyatlarini, ulkan va
boy madaniy merosini chuqur bilmasdan, milliy o‘zlikni anglash, milliy g‘urur
tuyg‘usini qaror toptirish mumkin emas. O‘zbek xalqi ko‘p asrlik tarixiy
taraqqiyotida katta madaniyatni yaratdi. U yaratgan boyliklar yoshlar
tarbiyasida muhim vosita bo‘lib hizmat qiladi. Ismoil Al-Buxoriy, al-
Xorazmiy, Beruniy, Forobiy, Abu Ali Ibn Sino Fariddin Attor, Marg‘iloniy
Alisher Navoiy, Nizomiy Ganjaviy va boshqa buyuk mutufakkirlarning asarlari
orqali o‘quvchilar go‘zal axloq,, baxt, insof, poklik, iffat, sabr-matonat, mehr-
shafqat, ota-onani hurmat qilish qoidalari haqida keng tasavvurga ega
bo‘ladilar. Insoniylik o‘z tarkibiga insonning eng yaxshi axloqiy
xususiyatlarini, ya’ni odamlar o‘rtasida o‘zaro yaxshi munosabatda bo‘lish,
do‘stlik, ota-onaga sadoqatlik, mehnatsevarlik, diyonatlilik kabi fazilatlarni
qamrab oladi. Ota-bobolarimiz bolalarda yoshlikdan ana shunday go‘zal
fazilatlarni qaror toptirishga katta ahamiyat berganlar. O‘zbek oilasida bola
tarbiyasi haqida gapirganda, keyingi avlodlarga boy meros qoldirgan O‘rta
Osiyoning buyuk mutafakkirlarini eslash muhimdir. Ular hozirgi kunlarimizda
ham o‘z ahmiyatini yo‘qotmagan tarbiya, shaxsni kamol toptirish, oilada bolani
tarbiyalashning yo‘llari haqida qimmatli fikrlarni bayon etganlar. Bir yigit Ibn
Sinodan «Bola tarbiyasini qaysi» yoshdan boshlash kerak? – deb so‘rabdi. Ibn
Sino: «O‘g‘lingiz necha yoshda» deb savol beribdi va uning bir yarim oylik
bo‘ldi, degan javobini eshitgach «Siz bir yarim oy kechikibsiz?» - debdi.
Bugungi kunda bolani haqiqatan tug‘ilgan kunidan boshlab tarbiyalash
kerakligiga hech kim shubha qilmaydi, bu bizning psixologlarimiz va
pedagoglarimiz tomonidan isbotlangan. Abu Ali Ibn Sino oilaviy tarbiyaning
umumiy asoslarini bayon etishga harakat qilgan. «Aga oila tarbiya usullaridan
to‘g‘ri foydalansa, - deb yozgan edi olim, - o‘z hayotida baxtga erishadi».
Buning uchun tarbiyaning to‘g‘ri metodlari bayon etilgan «Tadbiri manzil»
kitobida aks etg an. Ibn Sino oilada bolani tarbiyalash, ahvolidan qat’i nazar,
ota-onaning asosiy burchi deb hisoblangan, o‘z qusurlarini bartaraf qilgan
kishigina boshqalarni tarbiyalashi mumkinligini ta’kiflagan. Ibn Sino bolani
tarbiyalash omillarini tahlil qilib, ulardan eng to‘g‘risi – bolalar bilan birga
bo‘lish va ijobiy misollardan foydalanib, alohida0alohida suhbatlashish, uning
izzat nafsiga tegmaslik, deb o‘qtirgan. Ibn Sino tarbiyada otaning rolini
ifodalashga katta ahamiyat bergan. «Ro‘zg‘orshunoslik» kitobida «Otaning
bolalarga munosabati» degan bob bor. Unda olim jumladan: «Onalar o‘z
tabiatlariga ko‘ra yumshoq ko‘ngildirlar va o‘zlarining erkalashlari bilan
bolaning xarakterini buzadilar», - deydi. Ibn Sinoning fikricha, oilada asosiy
tarbiyachi ota bo‘lishi, u maqsadga erishmoq uchun bolani ba’zan
jazolashi,ba’zan rag‘batlantirish, vaqti-vaqti bilan maqtashi, ba’zan tanbeh
berish,vaqtida qo‘rqitib qo‘yish, hatto jismoniy jazolashi lozim. Oilada bola
tarbiyasi to‘g‘risida Alisher Navoiyning ajoyib fikrlari bor. Navoiyning fikriga
ko‘ra, eng muhimi bolalarni sevish, «Bolaga, degan edi ulug‘ shoir, -
kichikligidan boshlab yoshini hisobga olgan holda axloqiy tarbiya bermoq
zarur» Taniqli shoir va pedagog Abdulla Avloniy oilada bolalar tarbiyasi
to‘g‘risida muhim ahamiyatga ega bo‘lgan ajoyib fikrlarni bayon qilgan.
O‘zining «Yashnagan o‘lka va ahloq» degan kitobida yozganidek, bolaning
sog‘lig‘i va baxti avvalo uning yaxshi tarbiyalanishiga, badanining tozaligiga,
e’tiqod hosil qilishiga, yaxshi g‘ayriaxloqiy xatti-harakatlardan
ogohlantirilishiga bog‘liq. Bolani tarbiyalashni tug‘ilgan kunidanoq boshlash
zarurligi quyoshday ravshan va aniq, uning organizmini mustahkamlash, aqliy
qobiliyatini donishmandlik nuri bilan yoritish, uni axloqiy kamol toptirish,
xotirasini mashqlantirish kerak. Bola tarbiyasi bilan birinchi navbatda ota-
onalar shug‘ullanishi lozim. «Bolalarni tarbiyalash – onaning burchi va otaning
muqaddas majburiyati». Mashhur pedagog Hamza Hakimzoda Niyoziy oila
tarbiya si masalasini, ota-onalar bilan bolalar o‘rtasidagi o‘zaro munosabat
masalasini yangicha tahlil qildi. U birinchi navbatda tan jazosini qo‘llashga
qarshi chiqdi, uning fikricha, tan jazosi bola ruhini razil yoki yovuz va qaysar
qilib qo‘yadi. Hamza oila tarbiyasida bolalar bilan ko‘proq bog‘langan
onalarning rolini yoritishga kata ahamiyat beradi. Ona o‘z bolasiga mehr-
muhabbat va mohirlik Bilan ta’sir ko‘rsatib borishi zururligini o‘qtiradi.
Bolalar va yoshlarga ishontirish vositasi bilan burch tuyg‘usini singdirish
lozim,
deb
hisoblaydi. Hamza Hakimzoda Niyoziy ota-onalarning bolani tarbiyalashdagi
rolini yuqori baholab, «avvalo ularning xulqi namunali, qusursiz bo‘lmog‘i,
ular yuksak axloqiy sifatlarga ega bo‘lishlari zarur», - degan.U farzandlarni
tarbiyalash bilan shug‘ullanmaydigan hamda o‘zlarining nomunosib xulqlari
bilan ularning axloqiy rivojlanishlariga salbiy ta’sir ko‘rsatadigan ota -onalarni
keskin tanqid qilgan edi. U o‘z farzandlarini tarbiyalamay, ularni faqat moddiy
ta’sinlanishi to‘g‘risida g‘amxo‘rlik qiladigan ota-onalarga qattiq tanbeh berar
edi. Hamza «O‘z bolalarni yomon tarbiyalagan onaning jazosi» hikoyasida
bolalarni yomon tarbiyalashning fojiaviy oqibatini tasvirlaydi. Unda o‘g‘lining
o‘g‘rilik qilishdan ko‘z-yumgan, aksincha, uni bu ishga rag‘batlantirgan, o‘g‘li
qo‘lga tushib, osishga hukm qilingan onaning ayanchli ahvoli bayon qilingan.
Hamza o‘z hikoyasini «Agar farzand yomon bo‘lsa, bunga ota-onalar
sababchi», - degan so‘zlarni aytgan.Hamzaning ta’kidlashicha, axloqiy
poydevori oilada qo‘yiladi va ota-onalar buning uchun javobgardir. «Agar, -
deydi Hamza, - ota-onalar o‘z farzandlarini ilk yoshidan boshlab yaxshi tarbiya
qilganlarida
edi
–
zabonlarimizni yolg‘ondan, qo‘llarimizni jinoyatdan tiygan, quloqlarimizni
tuhmat va g‘iybatdan asragan, ular bizni har qanday yomonlik va
baxtsizlikdan saqlagan bo‘lur edilar». Istiqlol va ozodlik uchun kurashgan jadid
ziyolilaridan biri, shoir alloma Abdurauf Fitrat ham jamiyat rivoji va millat
taqdirini oila taqdiri bilan, ularning mustahkam va farovon bo‘lishi bilan
bog‘liqligini o‘zasarlarida qayta-qayta ta’kidlaydi. «Har bir millatning saodati
va izzati, albatta, shu xalqning ichki intizomi va totuvligiga bog‘liq. Tinchlik
va
totuvlik esa, shu millat oilalarining intizosiga tayanadi. Qayerda oila
munosabatlari kuchli intizomga tayansa mamlakat va millat ham muncha
kuchli va muazzam bo‘ladi», - deb yozadi Fitrat. Abdurauf Fitrat Sharq va
G‘arb olimlarining asarlarini o‘rganib, 1914 yilda «Oila yoki oila boshqarish
tartibi» nomli oila masalasidagi mukammal yo‘riqnomani yaratadiki, u hozirgi
kunimiz uchun ham o‘ta dolzarb va ahmiyatlidir. Fitrat turmush qurish yoshi,
homiladorlik va xomilador ayollarga munosabat haqida tibbiyot nuqtai-
nazardan kelib chiqib fikr yuritadi. U bola tarbiyasini ona qornidaligidayoq
boshlashni maslahat beradi: Ona qornida bola paydo bo‘lganidan so‘ng uning
hayot-mamoti ota-onaga bog‘liq.Shuning uchun ham ular bolaning nobud
bo‘lishiga olib keladigan ishlarni qilmasliklari shart. Masalan,
homiladorlikning ikkinchi oyid an to‘rtinchi oyigacha ko‘p onalar bola
tushiradilar.
Buning
sabablari
qo‘rquv,
kamquvvatlik, og‘ir ishlarni bajarish va ko‘p qayg‘urish bo‘ladi. Homilador
ayolning gigienasi, uning toza-bahavo joylarda dam olish, iste’mol qilishi
lozim bo‘lgan taomlari haqida ham muhim ko‘rsatmalar beriladi. Abdurauf
Fitratning oila va oilaviy munosabatlarga oid ayrim fikrlarigina keltirdik.
Uning farzand tarbiyasi to‘g‘risidagi fikrlari hozirgi kunimiz uchun ham
dolzarb bo‘lib, ularning barcha ijobiy va ibratli tomonlarini hayotimizda
qo‘llashimiz mumkin. Sadriddin Ayniy o‘z ma’rifatparvarlik qarashlarida
vatanparvarlik, insonparvarlik, xalqparvarlik g‘oyalarini ilgari suradi. Uning
fikricha, tarbiyaning asosiy maqsadi bolani vatanga, xalqqa sadoqatli qilib
kamol toptirishdir. U ijodiy va ma’rifiy faoliyatlarida, o‘qish kitoblarida bu
g‘oyani bolalar ongiga singdirishga harakat qildi. Ayniy xalqning aql -
zakovatini, kuch-qudratini o‘zaro do‘stlikda, mehr oqibatda ko‘rdi, bolalarda
xalqqa xos bu fazilatlarni tarkib toptirish ga da’vat etadi. Ayniy axloqiy
tarbiyalangan bola hech vaqt yolg‘on gapirmasligini hamma vaqt chin so‘zli,
sof vijdoli bo‘lishini aytadi va saxiylik, hayrixoxlik, kamtarlikni axloqiy fazilat
hisoblaydi va tarbiyada bolalarda bu sifatlarni rivojlantirishni o‘qtiradi. Ayniy
ahloq haqidagi qarashlarida kamtarlikni eng yuksak insoniy fazilat ekanligini
alohida ta’kidlaydi. Uning o‘qtirishicha, bolalarning kamtarlik ruhida
tarbiyalashda shaxsiy namuna, o‘rnak bo‘lishi muhim omildir. Ayniy mehnatni
ulug‘laydi, mehnat insonga hurmat, obro‘, baxt baxsi eshitishini ta’kidlab
oilada bolani yoshlik bahtidan mehnatga ko‘niktirish kerakligi aytadi.
Navoiyning o‘qdirishicha, tarbiyaning maqsadi yosh avlodni xalqparvar,
bilimli,
eng
yaxshi
fazilatlarga ega kishi qilib yetishtirishdir. Navoiy bolaning voyaga yetishishida,
kamol topishida tarbiyaning kuchi va qudratiga, tarbiya - natijasida bolaning
foydali va yetuk kishi bo‘lib o‘sishiga ishonadi. Navoiyning uqtirishicha, yosh
bola yaxshi nima-yu, yomon nimaligining farqiga bora olmaydi, chunki uning
tushunish fikrlash, muhokama qilish qobiliyati o‘smagan bo‘ladi. Shu sababli,
u o‘z xususiyatiga ko‘ra, biror salbiy ta’sir natijasida yaramas, noto‘g‘ri yo‘lga
tushib ketishi mumkin. Demak, bolani juda kichik yoshidan boshlab
tarbiyalamoq darkor.
II bob. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida iqtisodiy tarbiyani tashkil etish
usullari
2.1. Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida iqtisodiy tarbiyani tashkil etish
usullari
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarga ilk iqtisodiy bilimlar berish
asosan o`rta guruhdan boshlab tashkil etiladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarga
iqtisodiy bilim berish, ularning mantiqiy fikrlash doiralarini o`stirish,
ishbilarmonlik, tejamkorlik sifatlarini shakllantirishga qaratilgan jarayon
hisoblanadi.
O`rta guruh bolalariga ilk iqtisodiy tushunchalarni berish quyidagi
bo`limlar: Inson va uning ehtiyojlari; Inson va iqtisod; Pul, mahsulotlarni sotib
olish va ayirboshlash asosida tashkil etiladi. Inson va uning ehtiyojlari haqida
tushuncha berishda, inson uchun zarur bo`lgan hayotiy ehtiyojlar (kiyim-
kechak, oziq-ovqat va hokazo), tejamkorlik haqida (suvni, vaqtni tejash),
maktabgacha ta’lim muassasalaridagi va uydagi jihozlardan (o`yinchoq, kitob
va hokazo) tejamkorlik bilan munosabatda bo`lish vaqt haqida ilk tushuncha
berish orqali vaqt tejash haqida tushunchalar beriladi. Bu tushunchalarni berish
orqali tevarak-atrofdagi buyum va xomashyolar, ularning xilma-xil sifatlariga,
uy-ro`zg`or buyumlari (ko`rpa-to`shak, ko`rpacha, yostiq, choyshab, idish-
tovoqlar) ularni bir-biridan farqlash va umumlashtirish, ustki kiyimlar turlari
haqida tasavvurlarini aniqlash va kengaytirishadi.
Atrof-olam bilan tanishtirish mashg`ulotlarida "Non va suv biz uchun
aziz", "Uyro`zg`or buyumlari", "Oshxona buyumlari” kabi mavzularda
suhbatlar o`tkaziladi. Inson va iqtisod haqida tushuncha berishda mehnat inson
hayotidagi asosiy faoliyat ekanligi, kattalar mehnatiga hurmat va qiziqish
hissini tarbiyalash, o`zbek xalqining milliy hunarmandchiligi, duradgor
mehnati, dehqon mehnati haqida qisqacha ma’lumot beradi. Bolalar o`z
tarbiyachisi, enaga, oshpaz, haydovchi, bog`bon mehnati bilan tanishtirish
jarayonida ularda inson va uning mehnatiga hurmat hissi shakllantiriladi.
Mehnat qurollariga nisbatan ehtiyot bo`lib, tejamkorona munosabatda
bo`lishga tarbiyalanadi. Atrof-olam bilan tanishtirish mashg`ulotlarida
quyidagi: "Duradgor mehnatini kuzatish", "Dehqonlar mehnati haqida",
"Haydovchi mehnati haqida", "Bog`bon", "Oshpaz", "Quruvchi” mehnati
haqida suhbatlar o`tkaziladi. Bolalar xo`jalik mehnat qurollari bilan yaqindan
tanishtiriladi.
Pul-mahsulotlarni sotib olish va ayirboshlash bo`limida bolalarga bozor,
uning turlari, sotuvchi, xaridor, bozorda oldi-sotdi ishlarini amalga oshiruychi
vosita - pul to`g`risida tushuncha beriladi. Milliy pul, uning turlari, vazifalari
haqida bolalarga iqtisodiy bilim beriladi.
Katta guruhda quyidagi:
-
Inson va uning hayotiy ehtiyojlari;
-
Inson va iqtisodiyot;
-
Pul, narx mahsulotlari sotib olish va ayirboshlash;
-
Ishlab chiqarish,
-
mehnat faoliyati
bo`limlar asosida iqtisodiy bilim beriladi, bolalarga iqtisodiy ongni
shakllantirish, mustaqil fikr yurita olish, puldan to`g`ri foydalana olish, pul
qiymati, milliy valyutamiz, davlatimiz rivojidagi kuchi, xizmati haqida
tushuncha beriladi.
Insonlarning tabiiy ehtiyojlari (ichimlik suvi, yerga o`simlik va
hayvonotlar dunyosi) va imkoniyatlari, moddiy ma’naviyat ehtiyoji va uni
qondirish usullari, vaqtni tejash, undan unumli foydalana olish, suvning inson
hayoti uchun zarurligi, yer yuzidagi eng bebaho boylik, uni asrash bizning
burchimiz ekanligi, quyosh, oy harakatlari haqida tushuncha beriladi.
Insonlarning transport va aloqa vositalariga bo`lgan ehtiyoji haqida tushuncha
beriladi. Atrof-olam bilan tanishtirish mashg`ulotlarida "Aloqa vositalari",
"Havo" transporti haqida suhbatlar o`tkazib, yengil transport turlari harakati
kuzatiladi va kompyuter bilan yaqindan tanishtiriladi.
Inson va iqtisodiyot - Inson shaxsi, unga zarur bo`lgan sog`lom muhit,
sog`liqni saqlash, kattalar mehnati, ularning dam olishlari uchun davlatimiz
tomonidan qilinayotgan g`amxo`rliklar haqida tushuncha beriladi.
Maktabgacha ta’lim muassasasi shifokori va hamshirasi mehnati bilan
tanishtirilib, bolalar sog`lig`i uchun barcha sharoitlar mavjudligi, fitobarlar
tashkil etilganligi, basseyn va sog`lomlashtiruvchi jihozlarning bolalar uchun,
ularning sog`lom o`sishlari uchun yaratilganligi tushuntiriladi. Buning uchun
quyidagi "Shaxsiy gigiyena", “Vitaminlar”, “Salomatliktuman boylik", "Sog`
tanda - sog`lom aql” mavzularida suhbatlar o`tkaziladi.
Mehnat faoliyati bo`limida mehnat insonlarning asosiy faoliyati ekanligi,
mehnat turlari, ishlab chiqarish korxonalari, qurilishlar, bog`bon, pillakor,
chorvachilar mehnati bilan yaqindan tanishtirish, mebel, avtomobil, televizor,
chinni, nonvoyxona korxonalari, ishlab chiqarilayotgan mahsulot turlari,
mehnat quroli va asboblari haqidagi bilimlarini takomillashtirish, ular ishlab
chiqarayotgan mahsulotlari mamlakat aholisi uchun ahamiyati haqida
ma’lumot beriladi. Korxona, tashkilotlar va ularning turlari haqida korxona
moliyaviy ta’minoti, ishlab chiqarish uchun zarur bo`lgan, ashyolar firma
haqida tushuncha shakllantiriladi. Mehnat turlaridan aqliy va jismoniy mehnat
soha vakillarining tomonidan yaratilayotgan moddiy va ma’naviy ne’matlar
tushuntiriladi. Atrof-olam bilan tanishtirish mashg`ulotlarida tikuvchi
mehnatlari va xo`jalik mehnat qurollari (ketmon, shifokor belkurak, chelak,
tesha) bilan yaqindan tanishtiriladi.
Maktabgacha tayyorlov guruhidagi bolalarga iqtisodiy bilimlar berish mazmun
jihatdan bir muncha kengaytirilib, bunda "mulk”, oila byudjeti, “bank",
"import", "eksport" kabi tushunchalar berildi. Maktabgacha yoshdagi
bolalarning iqtisodiy bilimlarini shakllantirishda oila ham muhim rol o`ynaydi.
Xonadonning maqsadi - o`z iste’molini yuqori darajaga ko`targan holda
kelajakni ta’minlash uchun jamg`arma hosil etishdir. Buning uchun oila
a’zolarining moddiy-ma’naviy ehtiyojlari jamlangan mablag`ni maqsadli
sarflash asosida “oila jamg`armasi”ni yaratish lozimdir. Oilada iqtisodiy mulk,
oila mulkiga nisabatan to`g`ri munosabat asoslari shu tariqa tarkib toptiriladi.
Oilada pul mablag`larini shakllantirish, sarflarni har bir oila a’zolarining
ehtiyojlari va umumiy ehtiyoji (gaz, elektr, isitish, suv, soliq va boshqalar)
larning hisobiga oqillik bilan rivojlantirish uyushganlik va tartibga o`rgatadi,
turmush madaniyatini oshiradi.
Xulosa o`rnida, bolalarni iqtisodiy bilimlar bilan qurollantirish, ularning
kelajagini ta'minlashdagi vosita hisoblanadi.
2.2. Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berishda qilingan
ishlar samaradorligi.
Bugungi kunda ilm-fan, texnika, ishlab chiqarish va texnologiya
sohalarining mavjud taraqqiyoti zamonaviy jamiyat qiyofasini belgilab
bermoqda. Zamonaviy jamiyatning eng muhim xarakterli jihati uning barcha
sohalarida globallashuvning ko‘zga tashlanayotganligidir. Globallashuv o‘z-
o‘zidan tezkor harakatlanish, zarur axborotlarni zudlik bilan qo‘lga kiritish,
ularni qayta ishlash va amaliyotga samarali tatbiq qilishni taqozo etadi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga iqtisodiy tarbiya berishda tadbirkorlik,
iqtisod, ehtiyoj, bozor, pul, narx-navo haida tushunchalar beriladi. Tadbirkorlik
mehnat faoliyatining bir turi ekanligi, bu g’oyat mas’ulyatli mehnat turlaridan
bir ekanligi haqida boshlang’ich tushunchalar beriladi.
Tadbirkorlik amaldagi qoidalarga muvofiq daromad olishga qaratilgan
yuridik va jismoniy shaxslar tomonidan mahsulot ishlab chiqarish yo‘li bilan
tavakkal qilib o‘z mulkiy javobgarligi ostida amalga oshiriladigan
tashabbuskorlik faoliyati hisoblanadi.
Ta’lim sohasidagi islohotlarning mazmunida yosh avlodga ilmiy
bilimlarni berish, ularda keng dunyoqarashni shakllantirish va ma’naviy-
axloqiy sifatlarni tarbiyalashga nisbatan yangi talablarning belgilanganligi
pedagogik faoliyatni tashkil etishga nisbatan innovatsion yondashuvni qaror
toptirish zarurligini ko‘rsatmoqda. Uzluksiz ta’lim tizimining barcha