MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARGA TA’LIM BERISH METODI
VA PRINSIPLARI
MUNDARIJA:
KIRISH.......................................................................................................................
I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI TA'LIM BERISHNI
O'RNI VA AHAMYATI .......................................................................................
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta'lim berish turi va prinsiplari …….............
1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalarning ta'lim - tarbiyasi rivojlanishida ijtimoiy
muhitning ahamiyati …..........................................................................................
1.3. Maktabgacha yoshdagi bolalaga ta'limberish bilan dunyoqarashini
shakillatirish yo'llari...............................................................................................
II BOB MAKTABGACHA TA`LIM TASHKILOTLARIDA BOLALARGA
TA'LIM BERISH NAZARYASI VA METODIKASI .....................................
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda interfaol metodlaridan foydalanish usullari
…………………………………………………………......
2.2. Maktabgacha yoshdagi bolalaga ta'limberish bilan dunyoqarashini
shakillatirish yo'llar ...............................................................................................
XULOSA....................................................................................................................
KIRISH
Kurs ishining dolzarbligi: O‘tgan davr mobaynida mamlakatimizda o‘sib
kelayotgan yosh avlodni sog‘lom va har tomonlama yetuk qilib voyaga yetkazish,
ta’lim-tarbiya jarayoniga samarali shakl va usullarni joriy etish hamda innovatsion
g‘oyalarni targ‘ib etishga qaratilgan maktabgacha ta’limning samarali tizimini
tashkil etish muhim vazifalarimizdan biridir. Shu bilan birga, olib borilgan tahlil,
bolalarning maktabgacha ta’lim bilan qamrovini ta’minlash, tashkilotlarni o‘quv-
metodik materiallar va badiiy adabiyotlar bilan to‘ldirish, sohaga malakali pedagog
va boshqaruv kadrlarni jalb qilish, ta’lim jarayonida innovasion texnologiyalarni
joriy etish masalalarini hal etish zarurligini ko‘rsatmoqda.
Bu vazifalarni samarali amalga oshirilishi maktabgacha ta’lim tashkilotlarida
faoliyat yuritayotgan tarbiyachi, uslubchi va psixologlari zimmasiga ulkan
mas’uliyat yuklaydi. Bolalarga maktabgacha yoshidan boshlab zamonaviy ta’lim
berish, ularni psixik, aqliy va ijtimoiy jihatdan faol rivojlantirish – xozirgi kunda
maktabgacha ta’lim tashkilotlarida hal qilinishi kerak bo‘lgan dolzarb
masalalardan hisoblanadi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarga ta’lim-tarbiya berish
muammosiga bir qator olimlarning (F.R. Qodirova, L.R. Mo‘minova, G.E.
Djanpeisova, Sh.A. Sodiqova, G.A. Mardonova, G. Nazirova, N.Sh. Abdullayeva,
D.A. Abduraximova, M. Abdullayeva, Z.A. Botirova, A.E. Rustamova va boshq.)
ilmiy tadqiqot ishlari bag‘ishlangan. F.R. Qodirova, Sh.Q. Toshpo‘latova, N.M.
Qayumova, M.N. A’zamova 10 va Sh.A. Sodiqova o‘z ilmiy izlanishlarida
maktabgacha ta’lim nazariyasi va metodikasining ilmiy-nazariy asoslari
o‘rganilgan bo‘lib, maktabgacha pedagogikaning ilmiy tadqiqot metodlari,
bosqichlari, bolalar rivojlanishiga ta’sir etuvchi biologik va ijtimoiy omillar,
maktabgacha yoshdagi bola psixik taraqqiyotining asosiy bosqichlari, ta’limning
didaktik tamoyillari, bolalarga pedagogik ta’sir ko‘rsatish, maktabgacha ta’limni
tashkil etish shakl va metodlari hamda maktabgacha ta’lim va tarbiyada pedagogik
texnologiyalarni qo‘llashning nazariy asoslari yoritilgan.
2
L.R. Muminovaning ilmiy tadqiqotlari maktab yoshidagi bolalarning til
rivojlanishidagi nuqsonlarni bataraf etishda pedagogik-korreksion faoliyatning
nazariy asoslarini tadqiq etishga bag‘ishlangan. Bundan tashqari, L.R. Muminova
tomonidan maktabgacha umumiy va maxsus ta’lim muassasalarining katta va
tayyorlov guruh bolalari hamda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining nutqini xalq
o‘yinlari asosida rivojlantirish muammosi o‘rganilgan. Bu maqsadda qadimiy va
boy folklor merosimizdan bolalar o‘yinlarining qo‘shiq hamkorligida ijro
etiladigan namunalari tanlab olinib, o‘yinlarning tasnifi, ta’lim tarbiyadagi o‘rni,
shuningdek logopedik-korreksion ishda qo‘llanish xususiyatlari va metodikasi
taklif qilingan.
Bunday o‘yinlar bolalarning nutqiy, jismoniy, psixologik, ma’naviy
rivojlanishida muhim o‘rin tutishi tajriba-sinov ishlari yordamida aniqlangan.
G.E.Djanpeisova maktabgacha ta’lim muassasalari tarbiyalanuvchilarida
matematik tafakkurni shakllantirish va rivojlantirish muammolarini tadqiq etgan.
Muallif o‘z tadqiqotlarida maktabgacha yoshdagi bolalarda arifmetika va
geometriyaga oid ilk bilimlarni shakllantirish yo‘llari, vositalari hamda pedagogik
shart-sharoitlarini tadqiq etgan. Bolalarda matematik bilimlarni shakllantirish va
rivojlantirish ularning aqliy rivojlanishi, o‘zini anglashi, ijtimoiylashuvida muhim
omillardan bo‘lishini aniqlagan. Bolalarga interaktiv mantiqiy-matematik ta’limni
tashkil etishda kompyuterli muhitning ahamiyatini alohida e’tirof etgan. Bolaning
vositachipersonajlar orqali kompyuter bilan virtual tashkillashtiriladigan dialogi
kompyuterni “jonlantirib”, bolaning harakatlarini faol va ongli bo‘lishini
ta’minlaydi. G.A.Mardonovaning ilmiy tadqiqot ishi oilada bolalarni alla
vositasida ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning pedagogik imkoniyatlarini aniqlash
muammosini o‘rganishga bag‘ishlangan. Tadqiqotchi allaning ijtimoiy-g‘oyaviy
mazmuni, tarbiyaviy ta’siri hamda “alla” so‘zining etimologik ma’nosi va tarixiy
shakllanishini pedagogik nuqtai nazardan talqin etgan. Bolalarni alla vositasida
ma’naviy-axloqiy tarbiyalashning falsafiy, pedagogik va psixologik holatini tahlil
etib bolalarning yoshi, psixologik-ma’naviy rivojlanishi bo‘yicha ma’naviy-
3
axloqiy tarbiyalashga yo‘naltirilgan alla turlarini didaktik mazmuniga ko‘ra
tasniflagan.
Bundan tashqari, “oila – mahalla – maktabgacha ta’lim muassasasi”
o‘rtasidagi hamkorlik faoliyati asosida bolalarni alla vositasida ma’naviy-axloqiy
tarbiyalash samaradorligini oshirishning ijtimoiy-pedagogik mexanizmi
takomillashtirilgan. A.V.Svetkovning fikriga ko‘ra, ushbu holat miya
imkoniyatlarining chegaralanganligi bilan bog‘liqligi tufayli sodir bo‘lar ekan.
Chunki har bir yosh davrida miya “quvvati” muayyan bo‘laklarining funksional
rivojlanishi uchun yo‘naltiriladi. Ushbu mutanosiblikning buzilishi oqibatida, miya
o‘z “quvvatini” yo‘naltirilishi kerak bo‘lgan sohaga emas, balki boshqa sohaga
qaratishiga to‘g‘ri keladi. Bu esa bolalardagi funksional rivojlanishi kerak bo‘lgan
miya markazlarining yetarlicha rivojlanmasligiga olib keladi. V.D.Eremeyeva va
T.P.Xrizman olib borgan ilmiy izlanishlari natijalariga tayanib, maktabgacha
yoshdagi bolalarni o‘qitishda, ularni psixik funksiyalari faol rivojlanishda davom
etayotganligini hisobga olib individual shaklda va kichik guruhlarga bo‘lib
interfaol o‘yin metodlaridan foydalanish tavsiya qilinadi. Chunki o‘yin,
o‘yinchoqlar, ertak va ijodiy faoliyatning boshqa turlari bolalardagi individuallikni
juda faol rivojlantiradi. Bu yoshdagi bolalarni o‘qitishda sinf-dars shaklidan emas,
balki interaktiv o‘yin metodlaridan foydalanish maqsadga muvofiq bo‘ladi
D.R.Gulyamovning fikriga ko‘ra, ta’lim jarayonida bola bosh miyasi tashkil
etilishining o‘ziga hosliklari nuqtai nazaridan yondashish – individual
yo‘naltirilgan ta’limni tashkil etish imkonini beradi. Buning uchun tarbiyachilar
bola shaxsini har tomonlama va chuqur bilishlari, uning psixofiziologik
xususiyatlari bilan bir qatorda neyrologik imkoniyatlari hamda jihatlarini xisobga
olishlari kerak bo‘ladi.
Yuqoridagi ilmiy tadqiqot ishlarining natijalariga asoslanib, quyidagicha
xulosa qilish mumkin:
1. Maktabgacha yoshdagi bolalik davrida bolada inson sifatidagi
individuallikning asoslari – ijodiy va obrazli tafakkur, boshqalarga (ko‘pincha
4
kattalarga) taqlid, o‘z xulq-atvorini boshqarish va “ijtimoiy” hissiyot kabi sifatlar
shakllanadi va rivojlanadi.
2. Maktabgacha yoshdagi bolalik davrida bolalar rivojlanishning eng faol
nuqtasi 5- 6 yoshga to‘lguniga qadar bo‘lgan davrga to‘g‘ri keladi. Shuning uchun
ta’lim jarayoni ularning idividualligiga yo‘naltirilishi hamda idrok
mexanizmlarining o‘ziga hosliklari hisobga olinishi kerak bo‘ladi.
3. Bolalarni o‘qitish va tarbiyalash jarayonini texnik nuqtai nazaridan
jadallashtirish ularni kattalar qatoriga kirib borishjarayonini tezlashtiradiganday
ko‘rinsada, normal psixik rivojlanish jarayonini sekinlashtirishi ehtimolini
ko‘paytiradi.
Kurs ishining maqsadi: Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta’lim berish
metodi va prinsiplarni o‘rganish va yoritib berish.
Kurs ishining vazifasi:
Maktabgacha yoshdagi bolalarni ta'lim berishni o'rni va ahamyati
Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta'lim berish turi va prinsiplari
Maktabgacha yoshdagi bolalarning ta'lim - tarbiyasi rivojlanishida ijtimoiy
muhitning ahamiyati
Maktabgacha yoshdagi bolalaga ta'limberish bilan dunyoqarashini shakillatirish
yo'llari
Maktabgacha yoshdagi bolalarda interfaol metodlaridan foydalanish usullari
Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta'lim berish jarayonida multemedia
vositalardan foydalanish metodi
Kurs ishining ob’ekti: Maktabgacha ta’lim tashkiloti
Kurs ishining predmeti: Mavzuni yoritib berishda hizmat qilgan,
adabiyotlar, o’quv qo’llanmalar, dissertatsiyalar va ilmiy maqolalar kurs ishini
pridmeti bo’lib hizmat qiladi
Kurs ishining tuzilishi: Kurs ishi kirish, 2-ta bob, 5 ta reja, xulosa va
foydalanilgan adabiyotar ro’yxatidan tashkil topgan, 36 betdan iborat.
5
I BOB MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI TA'LIM BERISHNI
O'RNI VA AHAMYATI
1.1 Maktabgacha yoshdagi bolalarga ta'lim berish turi va prinsiplari
Ta’lim - maktabgacha yoshdagi bolaning bilish qobiliyatla- rining muntazam
rejali ravishda rivojlantirib borish, MTMning ta'lim-tarbiya dasturida belgilangan
eng oddiy bilimlar siste- masi bilan qurollantirish, malaka va ko'nikmalarni
shakllan- tirishdan iborat. Maktabgacha ta'lim yoshdagi bolalarga aqliy tarbiya
berishda ta’lim yetakchi rol o'ynaydi. Ta'lim jarayonida aqliy tarbiyaga doir
hamma masalalar hal etiladi. Ta’lim - bolalarga izchillik bilan bilim berishni, bu
bilimlarni aniqlash va sistemalashtirishni, bilish jarayonlarini, tafakkur faolligini
rivojlantirishni nazarda tutadi. Ta’lim kuzatuvchanlik, qiziquvchanlik va aqlning
sinchkovlik, ziyraklik, tanqidiylik kabi sifatlarni rivojlantirishga yordam beradi.
Ta'lim jismoniy, estetik va mehnat tarbiyasini muvaffaqiyatli amalga oshirish
uchun ham zarurdir. MTMda bolalarga madaniy - gigiyenik ko'nikmalar, asosiy
harakatlar o'rgatiladi, ular madaniy axloqiy qoidalarini o'zlashtirib oladilar. Ta’lim
jarayonida bolalarda o'quv faoliyatlari asoslari hosil qilinadi, ularni maktabda
muvaffaqiyatli o'qish uchun muhim shart-sharoitlar yaratiladi. Ta’limni ikki yo'l
bilan amalga oshirish maqsadga muvofiqdir:
Yosh avlodni tomonlama yetuk shaxs qilib tarbiyalash jamiyat
ehtiyojlaridan kelib chiqadigan obyektiv zaruratdir. Aqliy tarbiya ijtimoiy
tarbiyaning eng muhim jihatlaridan biri. Aqliy tarbiya bu aqlni rivojlantirish
maqsadida yosh avlodga muntazam va maqsad asosida pedagogik ta’sir
ko’rsatishdir. Demak, aql keng ma’noda sezish va idrok etishdan boshlab to
tafakkur va xayolni o’z ichiga oladigan bilish jarayonlari yig’indisi bo’lib, u yosh
avlodning insoniyat to’plagan bilimlar, ko’nikma va malakalar, me’yorlar, qoidalar
va boshqalarda ro’y beradi. Bu holat kattalar tomonidan amalga oshiriladi va
bolalarning aqliy rivojlanishini ta’minlovchi xilma-xil vositalar, metodlarni,
keraqli shart-sharoitlarni yaratishni o’z ichiga oladi. Maktabgacha tarbiya
yoshidagi bolalarni aqliy tarbiyalash bolalarning fikrlash faoliyatini
rivojlantirishga qaratilgan kattalarning ma’lum maqsad asosidagi ta’sir etishdir. U
6
bolalarga tevarak-atrofdagi olam haqida bilimlar berishni, ularni tizimlashtirishni,
bolalarda bilishga qiziqish uyg’otish, aqliy malaka va ko’nikmalarni tarkib
toptirishni, bilim qobiliyatlarini rivojlantirishni o’z ichiga oladi.
Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni maktabga tayyorlashda aqliy
tarbiyaning roli, ayniqsa, kattadir. Chunki aql xis-tuyg’ular va idrok etishdan
tortib, fikrlash va tasavvur etishgacha bo’lgan jarayonlar yig’indisidir. Aqliy
rivojlanish fikrning kengligida voqealarni har xil bog’lanishlarda, munosabatlarda
ko’ra bilish, umumiylashtirish qobiliyatida namoyon bo’ladi. Maktabgacha tarbiya
yoshidagi bolalarning aqliy rivojlanishi faoliyat jarayonida, dastlab muomalada
bo’lish, narsalar bilan bajariladigan faoliyat natijasida, keyin esa o’quv, mehnat,
samarali faoliyatlar: rasm chizish, loy va plastilindan buyumlar yasash,
applikatsiya, ko’rish - yasash jarayonida amalga oshirib boriladi. Bolaning aqliy
rivojlanishga ta’lim va tarbiya samarali ta’sir ko’rsatadi. Maktabgacha tarbiya
yoshidagi bolalarga aqliy tarbiya berishni to’g’ri tashkil etish uchun ularning aqliy
rivojlanish qonuniyatlari va imkoniyatlarini bilish kerak.Aqliy tarbiyaning vazifasi
uning mazmuni, metodi va tashkil etilishiga qarab belgilanadi. Pedagogika va
psixologiya fani aqliy tarbiya berish vazifalarini samarali xal etishda, bir
tomondan, bolaning imkoniyatlaridan unumli foydalanish, ikkinchi tomondan, bola
organizmning umumiy charchashiga sabab bo’lishi mumkin bo’lgan ortiqcha
toliqtirish bo’lmasligi yo’llarini topish uchun maktabgacha tarbiya yoshidagi
bolalarning aqliy rivojlanishi qonuniyatlari va imkoniyatlarini o’rganish bilan
shug’ullanadi.
Keyingi yillarda olib borilgan psixologik- pedagogik tadqiqotlarning
natijalari maktabgacha tarbiya yoshi davrida bolalarning aqliy rivojlanishida juda
katta imkoniyatlar mavjudligini ko’rsatdi. Bularning hammasi maktabgacha tarbiya
yoshidagi bolalarga beriladigan bilim, malaka va ko’nikmalar mazmunini yanada
chuqurlashtirish, hajmini kengaytirish maqsadga muvofiq ekanligidan dalolatdir.
Maktabgacha tarbiya yoshining oxiriga kelib, bolalar tevarak-atrof to’g’risida
kattagina hajmdagi eng oddiy bilim va tushunchalarga ega bo’ladilar, asosiy
fikrlash jarayonlarini egallab oladilar. Faqat yaxshi tashkil etilgan faoliyat
7
jarayonidagina to’laqonli aqliy rivojlanish ro’y beradi, shuning uchun o’qituvchi
va tarbiyachilarning asosiy vazifasi — bolaga muayyan maqsadni ko’zlab
tarbiyaviy ta’sir ko’rsatish uchun kerakli sharoit yaratishdir.
Aqliy tarbiya va ta’limning nazariy asoslari. Bola har doim buyumlar hamda
xodisalar orasida bo’ladi. Bola doimo biror narsa bilan tanishadi, nimanidir bilib
oladi, ushlab ko’radi, hidlaydi, tortib ko’radi, nimagadir quloq soladi. Shu tariqa
asta-sekin dunyoni bilib boradi. Tevarak- atrofdagi buyumlar, tabiat bolaning sezgi
organlari-analizatorlariga ta’sir etadi va sezgi hosil qiladi.
Sezgi bolalarga buyumlarning ayrim xossalarini: sovuq-issiq, g’adir- budur, silliq-
yaltiroq, xushbo’y va xk. ni bilim olishga yordam beradi. Sezgi atrofdagi muhitni
bilishning dastlabki bosqichi sanaladi. Bola sezgi tufayligina tevarak-atrofdagi
narsalar to’g’risida bilim, tajriba to’plab boradi. Idrok esa ancha murakkab jarayon
bo’lib, sezgilar asosida hosilbo’ladi.
Bola olmani qo’lida ushlab ko’rib, qarab chiqib va yeb ko’rib, uni yaxlit bir
buyum, ayni bir vaqtda dumaloq, qizargan, xushbo’y, mazali va xk. tarzda idrok
qiladi. Bola olmani yaxlit bir buyum tarzida tasavvur qilishi uchun birdaniga bir
nechta analizator: ko’rish, sezish va xid bilish analizatorlaridan foydalanadi.
Analizatorlar bir vaqtning o’zida birdaniga ishlashi buyumning xossasi va
belgilarini anikroq hamda to’laroq bilish imkonini beradi. Shuning uchun katta
yoshdagi kishilar bolani ilk yoshlik chog’idan boshlaboq aqliy jihatdan to’g’ri
tarbiyalash maqsadida buyumlarni ko’prok analizatorlar yordamida idrok qilishga
imkon tug’dirishlari, analizatorlarning rivojlanishiga, ya’ni bolaning sensor
madaniyatiga alohida e’tibor berishlari kerak.
Bolada nutq paydo bo’lishidan ancha oldin (bola bir yoshga to’la
boshlaganda birinchi bor gapira boshlaydi) u tevarak-atrofdagi odamlar va
buyumlar dunyosini katta yoshdagi kishilar yordamida bilib oladi. Bola 3 yoshga
to’lganda uning so’z zaxirasi 1200-1500 taga yetadi. Bola katta yoshdagi kishilar
unga nima haqida gapirayotganlarini yaxshi tushunadi. Bu katta yoshdagi kishilar
nutqidan har tomonlama tarbiyalashning kuchli vositasi tarzida foydalanish
imkoniyatini beradi. Bolalarning aqliy jihatdan o’sishida katta axamiyatga ega.
8
Bola tug’ilganda hech narsani bilmaydi va hech narsa qilolmaydi. U
rivojlanishning birmuncha yuqoriroq darajasiga ko’tarilib biror bir foydali ish
uchun ko’pgina bilim va malakalarini eslab qolishi kerak. Maktabgacha tarbiya
yoshidagi bolalarning xotirasi ko’pincha beixtiyor tarzda bo’ladi. Shuningdek,
maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning aqliy rivojlanishida xayol muhim rol
o’ynaydi. Xayol bolaning hayoti jarayonida, uning faoliyatida ta’lim va tarbiya
ta’sirida tarkib topadi. Bolaning xayoli u syujetli o’yinlar o’ynay boshlaganida,
kattalar qiziqarli ertaklar aytib berganida, o’sha ertaklarga qiziqish orqali dastlabki
alomatlari paydo bo’ladi. Ammo boladagi xayol ko’prok aniq vaziyatga bog’liq
bo’ladi (masalan, qo’g’irchoq ko’rinib qolsa, uni uxlatadi, mashina bo’lsa, biror
narsani tashiydi va xk.).Katta bog’cha yoshiga kelganda, bolaning tajribasi ortib,
faoliyati murakkablashadi va buning natijasida bola xayolida sezilarli o’zgarish
yuz beradi. Maktabgacha tarbiya pedagogikasi yosh avlodni aqliy tarbiyalash
vazifalarini jamiyatimizning ijtimoiy talablariga va insonning aqliy rivojlanish
moxiyati va tabiatiga asoslanib ishlab chiqadi.
Aqliy tarbiyaning asosiy vazifalari:
1. U bolalarda tabiat va jamiyat to’g’risidagi bilimlar tizimini, ilmiy dunyoqarashni
shakllantirish.
2. U aqliy faoliyat, bilish jarayonlari va qobiliyatlarni, aqliy jarayonning xilma-xil
usullarini rivojlantirish.
3. U mustaqil bilish qobiliyatlarini, aqliy mehnatmadaniyatini rivojlantirish.
4. U aqliy bilim, ko’nikma va malakalarini rivojlantirish.
Bilimni tasavvurlar va tushunchalar, qoidalar, qonuniyatlar, sistemalar
shaklidagi turli fanlarning mazmuni tashkil etadi. Aqliy tarbiyaning vazifasi
bolalarda voqea va xodisalarni to’la aks ettiradigan yuksak darajadagi
umumlashtirilgan bilimlar tizimini shakllantirishdan iboratdir. Bilim
dunyoqarashning asosini tashkil etadi. Demak, bola tevarak atrofdagi narsalar,
ularning vazifasi sifati va xossalari (sinadi, pachoq bo’ladi, yirtiladi, to’qiladi)
haqida, qaysi materialdan tayyorlanganligi to’g’risida aniq tasavvurga ega bo’ladi.
U tabiat xodisalari, ularning o’zaro bog’liqligi va qonuniyatlari (yil fasllarining
9
o’ziga xos belgilari, ular o’rtasidagi bog’lanishlar, hayvonlar, ularning hayoti va
yashash tarzining tashkil qilinishiga, xulqiga, yashash sharoitiga mosligi va xk.) ni
bilib oladilar. Jonsiz tabiat, o’simliklar, xasharot va hayvonlarni kuzatishi
jarayonida tarbiyachi bolalarda borlik to’g’risidagi materialistik tasavvurlarni
shakllantirib boradi. Bilimlarni egallab borish natijasida bolaning shaxsi
hamshakllanib boradi. Bola san’atning har xil turlari to’g’risidagi tasavvur va
tushunchalarni egallab oladi.
Bilim insonning mehnatga munosabatini shakllantiradi. Aqliy faoliyatni
rivojlantirish bilim hajmi va xususiyatiga bog’lik. Aqliy faoliyatni rivojlantirish
esa psixik jarayonlarni sezgi va idrok etish, taassurot, xotira, fikrlash, tasavvur va
nutqni shakllantirish ni ham bildiradi. Bunda ularga aqliy faoliyatning g’oyat
samaradorligini ta’minlaydigan xis-tuyg’ular nozikligi va aniqligi, idrok etishning
sobitqadamligi va to’laqonli, esda qolishning mustax- kamligi hamda ongligi,
tafakkur mantiqiy va uning moslashuvchanligi, ijodiy xususiyat va mustaqillikka
xos bo’lishi kerak. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalar o’zlariga tushunarli
bo’lgan ijtimoiy voqea va xodisalar, kishilarning mehnati, umumxalq bayramlari,
respublikamizda yashaydigan ba’zi xalqlar hayoti bilan tanishtiriladi. Bu tadbirlar
ularda jamiyatimiz ijtimoiy hayotiga qiziqish uyg’otish, Vatanga muxabbat
tuyg’usi va baynalmilalchilik asoslarini shakllantirishga yordam beradi.
Aqliy ta’lim- maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning bilish qobiliyatini
muntazam va rejali ravishda rivojlantirib borish, bolalar bog’chasi dasturida
belgilangan eng oddiy bilimlar tizimi bilan qurollantirish, malaka va ko’nikmalarni
shakllantirishdan iborat. Maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarda aqliy tarbiya
berishda ta’lim yetakchi rol o’ynaydi. Chunki ta’lim jarayonida aqliy tarbiyaga
doir hamma masalalar hal etiladi. Ta’lim bolalarga izchillik bilan bilim berishni, bu
bilimlarni aniqlash va tizimlashtirish, bilish jarayonlari, tafakkur faolligini
rivojlantirishni nazarda tutadi. Ta’lim kuzatuvchanlik, qiziquvchanlik va
sinchkovlik, ziyraklik, tanqidiylik kabi sifatlarni rivojlantirishga yordam beradi.
Ta’lim jarayonida bolalarda o’quv faoliyati asoslari hosil qilinadi, maktabda
10
muvaffaqiyatli o’qishi uchun muhim shart-sharoitlar yaratiladi. Hayot ta’limning
ikki xil yo’l bilan amalga oshirilishini taqozo etmoqda.
Birinchi yo’l bolalarning bilim, malaka ko’nikmalarini kattalar bilan o’zaro
munosabatda bo’lish orqali egallab borishidir. Bu muomala, mehnat faoliyati va
shu kabilar bilan belgilanadi. Ammo bu yo’l bilan egallagan bilim va malakalar
bolaga hayotning turli sohalarida mustaqil qatnashish uchun imkoniyat yaratmaydi.
Ta’limning ikkinchi yo’li maxsus tayyorgarligi bor kishilarning maxsus
o’quv muassasalarida bolalarni kerakli bilim, malaka va ko’nikmalar bilan rejali
ravishda qurollantirib borishidir.
Bunday yo’l bilan ta’lim berishdan maqsad yosh avlodni zamonaviy ishlab
chiqarish, jamiyatning ijtimoiy-siyosiy, madaniy hayotida faol qatnashish uchun
zarur bo’lgan fan yutuqlari bilan tanishtirishdir. Barcha olim-u fozillar, shoir-u
yozuvchilar o’z davrining nufuzli ta’lim maskanlarida o’qish bilan xurmat- e’tibor
topganlar. Abu Nasr Forobiy, Maxmud Koshg’ariy, Abu Rayxon Beruniy,
Abduraxmon Jomiy, Mirzo Ulugbek, Alisher Navoiy, Ibn Sino, Abu Abdulloh
Rudakiy, Abu Saidrasul Aziziy, Muxammad Sharif Sufizoda, Abdulqodir
SHokiriy, Abdulla Avloniy va boshqalarmukammal ilm egallash orqali fanning
barcha sohalarida buyuk kashfiyotlar va yangiliklar yaratganlar, shu bilan birga
boshqalarni ham ilm egallashga chaqirganlar. Maktabgacha tarbiya yoshidagi
bolalarga ta’lim berish tizimi pedagogikada ilk bor chex pedagogi Yan Amos
Komenskiy (1592—1670) tomonidan yaratilgan.
A. Komenskiy 6 yoshgacha bo’lgan bolalarga ta’lim va tarbiya berish
mumkinligini ko’rsatib berdi. Y.A. Komenskiy 19 bo’limdan iborat maktabgacha
ta’lim dasto’rini tuzdi. Masalan, u tabiatshunoslik (fizika) suv, yer, havo, olov,
yomg’ir, qor, muz, tosh, o’t, qum va boshqalarhaqida bilim berish lozimligini,
astrnomiya, geografiya, optika va boshqa sohalarda bolalarga bilim berish
kerakligini asoslab berdi. Bolalar bog’chasida beriladigan ta’lim bolalarning
maktabda oladigan bilimlari bilan o’zviy bog’lik bo’lishi kerakligini ta’kidladi. U
o’zining “Onalar maktabi” kitobida kichik bolalarni tarbiyalash va o’qitish dasturi
hamda metodikasini juda sinchiklab ishlab chiqqan. Shu bilan Y.A. Komenskiy
11
maktabgacha tarbiya pedagogikasining mustaqil fan sifatida shakllanishiga asos
soldi. Shvetsar pedagogi I.G.Pestalotssi (1746-1827) maktabgacha tarbiya
didaktikasini tuzishda maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarning rivojlantirish
masalasiga katta e’tibor beradi.
G. Pestalotssi tomonidan ishlab chiqilgan ta’limning asosiy mazmuni
maktabgacha tarbiya pedagogikasining rivojlanishda va bolalarga keyinchalik
maktabda sistemali ta’lim berishda asosiy dastur bo’lib xizmat qildi. Xozirgi
zamon maktabgacha ta’lim nazariyasini yaratishda A.P.Usovaning xizmatlari katta
ahamiyat kasb etadi. Olima raxbarligida 1950- yillarda ilmiy tadqiqot ishlari olib
borilib, bolalar bog’chasi har bir yosh guruhining ta’lim-tarbiya ishlari mazmuni,
metod va usullari ishlab chiqildi. Bu o’tkazilgan ishlar ta’limning tarbiyaviy ishdan
farqini aniq belgilab berdi.
12
1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalarning ta'lim - tarbiyasi rivojlanishida
ijtimoiy muhitning ahamiyati
Insonni har tomonlama barkamol etib tarbiyalash jamiyat oldidagi eng
dolzarb masala sifatida qaralib, xalqimizning azaliy orzusi bo‘lib, ajdodlarimiz
ma’rifat, ma’naviyat va madaniyatni qanday qilib yosh avlodga o‘rgatish, ularni
komillikka yetaklash yo‘llari, qonun-qoidalarini muttasil izlaganlar.
Ota-bobolarimiz azaldan bola tarbiyasi kamolotiga alohida e’tibor
qaratganlar. Inson shaxsini ma’naviy kamolga yetkazish yuksak xulq-odob, ilm-
fanni egallash asosidagina amalga oshirilishi mumkinligini ta’kidlaganlar. Buning
uchun esa shaxs ta’lim-tarbiyasi va rivojlanishiga jiddiy e’tibor qaratmoq
lozimligini aytadilar.
Shaxs - ta’lim tizimining bosh subyekti va obyekti, ta’lim sohasidagi
xizmatlarning iste’molchisi va ularni amalga oshiruvchisi sifatida qaraladi. Shaxs -
muayyan jamiyatning a’zosidir. Shaxsning har tomonlama kamol topishida va
uning xulq-atvorida ijtimoiy va biologik omillarning ta’sir kuchi hamisha ham bir
xil bo‘lavermaydi. Uning xulqiga, munosabatlariga vaziyatlar, vositalar, ijtimoiy
agentlar ham ta’sir etadi. Shaxsning kamolga yetishida, jamiyatda o‘z o‘rniga ega
bo‘lishida, nasl-irsiyat, ijtimoiy muhit, ta’lim-tarbiya muhim ahamiyatga ega
albatta. Shaxs qaysi jamiyatda yashasa, shu jamiyat hayotidagi qonun-qoidalarga,
shu jamiyat ijtimoiy iqlimiga asoslanib kamol topadi. Va o‘z navbatida har bir
odam shaxs sifatida turlicha namoyon bo‘ladi. O‘zining qobiliyati, o‘zining o‘rni,
xarakteri, qiziqishi, aqliy rivojlanganlik darajasi, ehtiyoji va mehnat faoliyatiga
munosabati, atrofga munosabati, menligi bilan farqlanadi.
Rivojlanish kishidagi tabiiy, jismoniy, ruhiy va ijtimoiy jarayon bo‘lib, u
barcha tug’ma va egallangan miqdor va sifat o‘zgarishlarini o‘z ichiga oladi.
Jismoniy rivojlanish bu - o‘sishi, vaznning ortishi, sezgi a’zolarining
mukammallashuvi, harakatlarni to‘g’ri boshqara bilish bilan bog’liq jarayondir.
Ruhiy rivojlanishda esa bu - insondagi psixologik sifatlar belgilarning shakllanishi,
emotsional irodaviy, bilish jarayonida muhim o‘zgarishlar ro‘y berishidir.
Bolaning ijtimoiy rivojlanishi eng avvalo oilada u ijtimoiy hayotda qatnasha
13
boshlaganda uning xulqida, tevarak-atrofga bo‘lgan munosabatida namoyon
bo‘ladi.
Shaxsning shakllanishi kishilik jamiyati tomonidan yaratilgan ijtimoiy-
tarixiy tajribani mukammal o‘zlashtirish, ta’lim-tarbiya berish orqali amalga
oshiriladi. Bu turlicha faoliyatlarda yuzaga keladigan jarayondir. Bolalar
egallashlari lozim bo‘lgan ijtimoiy-tarixiy tajribalar kattalar tomonidan ta’lim-
tarbiya jarayonida, turli xil vaziyatlarda muntazam amalga oshirilib boriladi.
Tarbiya va ta’limning mazmuni, vositalari, metodlari, bolaning rivojlanish jarayoni
ularning yoshiga qarab izohlanadi. Jumladan, 3 yoshdagi kichik bolalar bilan ish
olib borilganda ularning mustaqil hayotga butunlay moslashmaganligi hisobga
olgan holda ish tutiladi. Bola ulg’aygan sari uning mustaqilligi, ijtimoiy hayotga
moslashuvchanligi oshib boradi. O‘z navbatida ta’lim-tarbiyaviy ishlarning
mazmuni, vazifalari, vositalari, ijtimoiy agentlar, ijtimoiy muhitlar o‘zgaradi.
Bolalarning bilishga bo‘lgan ehtiyojlari ta’lim-tarbiya ishini
murakkablashtirish imkonini beradi. Ijtimoiy-tarixiy tajribani o‘zlashtirish asosan
faol ish jarayonlarida ro‘y beradi. Faollik bolaga xos xususiyatdir. Tarbiya
jarayonlaridagi - faollik asosida faoliyatning har xil turlari shakllanadi boshlaydi.
Faoliyatlar bola hayotidagi bilim, ko‘nikma malakalarning ortib borishiga asos
bo‘lib xizmat qiladi. Ta’lim-tarbiya orqali amalga oshiriladigan turli faoliyatlarni
maktabgacha yoshdagi bolalar bir vaqtning o‘zida o‘zlashtira olmaydilar. Ularni
bolalar tarbiyachi rahbarligida, uning yordamida sekin-asta egallab boradilar.
Bolalar hayotidagi ilk faoliyatlarning eng oddiylari undagi shaxsiy qobiliyatlar,
xususiyatlar, aqliy salohiyati, menligi, tevarak-atrofga ma’lum bir munosabatning
shakllanishiga asos bo‘lib xizmat qiladi.
Bolada dastlabki ijtimoiy moslashuvchanlik, dastlabki harakat va
tasavvurlar, taassurotlar shakllana boshlaydi. Harakat usullarini egallab borish
orqali bolada faollik sekin-asta rivojlanadi. Ammo faollikning qay darajada
rivojlanib borishi ham irsiyatga ham taqlidchanlik qobiliyatiga bog’liq. Bola
tabiatida taqlidchanlik borligini hammamiz yaxshi bilamiz. Bola hayotining ilk
dastlabki yillarida kattalar bilan bo‘ladigan har bir munosabati va narsa-buyumlar
14
ishtirokida bajargan harakatlari asosiy faoliyat turi hisoblanadi. Bola bilan
muomala qilish orqali kattalar ularni asta-sekin ijtimoiy faoliyatga olib kiradilar.
Mana shu yo‘llar bilan bola faoliyatning o‘ziga xos tomonlarini egallab boradilar.
Shaxsni shakllantirish tarbiya jarayonida ro‘y beradi, inson tarbiyasi uning
kamoloti yo‘lidagi bunyodkorlik mehnatida, oila instituti, ijtimoiy hayotda,
sotsialiqtisodiy vazifalarini hal etishda namoyon bo‘ladi. Shaxs shakllanishida
ta’sir etuvchi omillar mavjud.
Tarbiya bola hayotida yetakchi omil sifatida qaraladi, chunki bu to‘plangan
ijtimoiy tajribani yetkazish uchun yosh avlodga ta’sir ko‘rsatishning maxsus
uyushtirilgan sistemasidir. U oilada, maktabgacha ta’lim tashkilotlarida, maktabda,
turli xildagi ijtimoiy muhitlarda amalga oshirilib, faoliyatni, munosabatlarni tashkil
etishga qaratilgandir. Shaxsning shakllantirishga ijtimoiy muhit, tabiiy muhit katta
ta’sir ko‘rsatadi.Ijtimoiy muhit shaxsni rivojlantirishda muhim ahamiyatga ega.
Uning taraqqiyot darajasi va ijtimoiy munosabatlar xususiyati, dunyoqarashi
xususiyatini belgilab beradi.
Tabiiy muhit bolada tabiiy boyliklarni muhofaza qilish, asrab avaylash,
ulardan oqilona foydalanish, hayvonlarni, o‘simliklarni, suv havzalarini va
hokazolarni muhofaza etishga jalb qiladi, tabiat bilan faol muloqotda bo‘lishi
uchun keng imkoniyatlar yaratadi, bu esa o‘z navbatida bolaga har tomonlama
ta’sir ko‘rsatib, uni shakllantiradi. Shaxs muayyan ijtimoiy jamiyat mahsulidir.
Shaxsning hayotiy faoliyatida ijtimoiy muhit unga ijobiy, yoki salbiy ta’sir
ko‘rsatishi mumkin, albatta ijtimoiy agentlari bilan. Ijtimoiy jamiyat shaxs
imkoniyatlarini ro‘yobga chiqarishi yoki yo‘q qilishi mumkin. Bu o‘z navbatida
jamiyatning ma’naviy qiyofasi, munosabatlar, ta’sir etuvchi vositalar darajasiga
bog’liq. Muhit deganda shaxsning shakllanishiga ta’sir etuvchi tashqi borliq, olam
voqelik, hodisalar, agentlar majmui tushuniladi. Muhit tushunchasi o‘zida
geografikhududiy, ijtimoiy va mikro muhit yani oila instituti xususiyatlarini ifoda
etadi. Mikromuhit o‘zida ijtimoiy muhit qiyofasini aks ettiradi.
Mikromuhit, bu ijtimoiy muhitning bir qismi bo‘lib, oila, MTT, maktab,
do‘stlar, va shu kabilarni o‘z ichiga oladi. Bu mikromuhitda bolani ijobiy va salbiy
15
rivojlantiruvchi va inqirozga eltuvchi hodisalar mavjud. Agar bola mo‘tadil
muhitda o‘sib, foydali faoliyat bilan shug’ullanmasa xulqida og’ishishlar ro‘y
berishi mumkin Shuni ta’kidlash lozimki odob, axioq, xulqiy sifatlar, shaxsning
barcha ruhiy sifatlari faqat muhit va tarbiyaning o‘zaro ta’siri asosida vujudga
keladi.
Ta’lim-tarbiya masalalari, ijtimoiy muhit, unda shaxsning shakllanish
jarayonida alohida e’tiborga ega. Ijtimoiy voqea va hodisalarning shaxs rivojiga
ta'siri g'oyat muhim. Ijtimoiy muhit abadiy emas, u inson umri davomida o‘zgarib
boradi ijtimoiytarixiy qonuniyatlar ta’siri ostida yangilanadi. Oila muhiti - bola
tarbiyasida o‘ziga xos muhim tarbiyaviy ta’sirga ega. Shu bois, mustaqillikka
erishilgandan so‘ng o‘tgan davr mobaynida oila muhitining shaxs kamolotida
tutgan o‘rni va ahamiyati masalalari chuqur tahlil etilmoqda. Ijtimoiy muhit
insonning o‘sib borayotgan ongiga ta’sir etadi. Ushbu ta’sir ijtimoiy jamiyatdagi
mavjud tarbiya tizimi orqali amalga oshiriladi.
Tarbiya - biror maqsadga yo‘naltirilgan jarayon bo‘lib, u muayyan
darajadagi dastur g’oyalari asosida maxsus kasbiy tayyorgarlikka ega bo‘lgan
kishilar tomonidan tashkil etiladi. Xulosa qilib aytganda tarbiya bu - inson ziynati,
shaxsni kamolotga eltuvchi yo‘ldir. Tarbiya uzoq davom etadigan va uzliuksiz
jarayon bo‘lib, kishining umri oxirigacha davom etadi. Tarbiya bu bolaga ijtimoiy
muhit orqali qilinadigan ta’sirlarning barchasidir.Inson bolasi qobiliyat bilan emas,
balki biror bir qobiliyatning ro‘yobga chiqishi va rivojlanishi uchun manba bo‘lgan
layoqat bilan dunyoga keladi. Layoqat “mudroq” holatda bo‘lib, uning uyg‘onishi -
rivojlanishi uchun qulay muhit yaratishni talab qiladi. Bu uyg’onish jarayoni aynan
ijtimoiy muhitda sodir bo‘ladi, takomillashadi va bolaning komil shaxs sifatida
kamol topishida, jamiyatda o‘z o‘rniga ega bo‘lishida xizmat qiladi.
16
1.3. Maktabgacha yoshdagi bolalaga ta'limberish bilan dunyoqarashini
shakillatirish yo'llar
Yurtimizda ta’lim jarayonini yanada rivojlantirishga alohida e’tibor
qaratilmoqda. Bu borada O’zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan 2023
yilni “Insonga e’tibor va sifatli ta’lim yili” deb nomlanganligida ham ko’rishimiz
mumkin.
Shu bilan birga ta’lim jarayonini rivojlantirish va sifatli ta’lim jarayonini
tashkil qilish borasida davlat rahbari tomonidan 2022-yil 28-yanvardagi “2022-
2026-yillarga
mo’ljallangan
Yangi
O’zbekistonning
taraqqiyot
strategiyasito’g’risida”gi PF-60-sonli Farmoni ijrosi asosida maktabgacha ta’limda
qamrov darajasini oshirish, nodavlat maktabgacha ta’lim tashkilotlarini tashkil
etish, maktabgacha ta’lim tizimida ta’lim sifatini yangi bosqichga olib chiqish va
interfaol ta’lim texnologiyalarini kiritishga alohida e’tibor qaratilmoqda.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarga ta’lim berish jarayonini tashkil
qilish borasida O’zbekiston Respublikasi maktabgacha ta’lim tashkilotlari uchun
“Ilk qadam” Davlat o’quv dasturini amaliyotda qo’llash joriy qilindi.
O`zbekistonda ijtimoiy-iqtisodiy, ma’naviy-ma’rifiy sohalardagi o`zgarishlar
qatorida ta`lim-tarbiya mazmunini yangilash, uni muntazam takomillashtirib borish
zaruriyatini vujudga keltiradi. Bunday yangilanish va o`zgarishlar bir qator ta`lim
qonunlari hamda ta`lim dasturlari asosida amalga oshirilmoqda.
Darhaqiqat, bugungi kunda maktabgacha ta`lim sohasi har tamonlama
rivojlanmoqda va juda katta e`tabor qaratilmoqda. Bolalarni har tomonlama yetuk
qilib tarbiyalashda, barkamol avlod qilib yetishtirishda, avvalo, uning sog`ligi,
nutqi va boshqa sifatlari, ingliz tili jihatidan savodxonligiga ham e`tibor qaratish
lozimligi e’tiborga olinmoqda. Ta`limning yangi mazmuni bolaning har
tomonlama kamol topishiga, ularni faollashtirishga qaratilgan ishlarni amalga
oshirishda ota-ona va tarbiyachining zimmasiga katta ma’suliyat yuklashi
shubhasizdir. Maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagog-xodimlarining professional
tayyorgarligi va mahoratini oshirib borishning takomillashtirilgan tizimi asosida
17
izchil ishlar amalga oshrilmoqda. Ma’lumki, kichik yoshdagi bolalarning
dunyoqarashlarini shakllantirishda oila va maktabgacha ta’lim tashkilotlarida
berilayotgan ta’limiy-tarbiyaviy jarayonning o’rni juda katta bo’ladi. Bolaning
ma’naviy-axloqiy qiyofasi, hayotiy yondashuvlari, uning uchun ustuvor
ahamiyatga ega bo’lgan qadriyatlar hamda axloqiy tamoyillar mohiyati u ega
bo’lgan dunyoqarash mazmunini ifodalaydi. O’z navbatida dunyoqarashning boyib
borishi bolaning shaxsiy sifat va fazilatlarining tobora barqarorlashuvini
ta’minlaydi. O’z mazmunida ezgu g’oyalarni ifoda etgan dunyoqarash shaxs
qiyofasida namoyon bo’layotgan ijobiy fazilatlarning boyib borishiga yordam
beradi.
Dunyoqarash atamasi kishilarning turmush tarzi, hayoti axloq-odobi,
madaniyati yanada o’zida mujassamlashtirgan tasavvurlar, bilimlar yig’indisi
hisoblanadi. Inson qarashlari ong jarayoniga bog’lagan. Dunyoqarashning
shakllantirish shaxsning intelektiga, irodasiga, his-tuyg’usiga, uning amaliy
faoliyatiga ta’sir ko’rsatish bilan bog’liq. Yuqoridagi omillar dunyoqarashni
shakllantirishning asosiy voasitalari bo’lib, insonning dunyoqarashini shakllanib
borishida o’ta muhimdir.
Bolalarning dunyoqarashini shakllantirishda ikkita darajaga e’tibor qaratish
kerak.
Birinchisi, ularning kundalik hayotda ko’rgan kechirganlari tajribasi hamda
faoliyati natijasida to’plagan taavvurlari, qarashlarini tashkil qiladi.
Ikkinchisini, kattalar tomonidan, jumladan ota-onasi yoki bog’chadagi
tarbiyachisi tomonidan o’zlashtirgan bilim, g’oyalar yig’indisini tashkil etadi.
Mazkur dunyoqarshning shaklantiruvchi bosqichlarning ikkalasi bir-biri bilan
uzviy bog’langan bo’lib, bir-birini to’ldiradi.
Dunyoqarashni shakllantirish uzoq muddatli, dinamik xususiyatga ega
murakkab jarayon sanaladi. Agar uning qarashlari tizimi ong birligiga tayansa,
inson dunyo haqida bir butun tasavvur hosil qiladi. Bundan kelib chiqadiki,
dunyoqarashni shakllantirish bolaning intellektiga, irodasiga, his-tuyg’usiga, uning
amaliy faoliyatiga ta’sir ko’rsatish bilan bog’liq.
18
Dunyoqarashning intellektual tarkibiy qismi borliqni bevosita hissiy aks
ettirishdan, abstract tushunchali fikrlashgacha bo’lgan harakatni talab etadi.
Bolalarning amaliy faoliyat sohasi yetarlicha keng bo’lishi mumkin. Bolaalrning
yoshlikda dunyoqarashlarini shakllantirish oila davrasida bolalarning
dunyoqarashini shakllantirishga asosan ertak, kichik hajmdagi hikoyalar va turli xil
o’yinlarining o’rni juda katta bo’ladi.
Bu borada bolalarga metodik yondashuvlar asosiy vazifani bajaradi. Ta’lim
berishda metodlarni qo’llanishi ta’lim oluvchilarning mantiqiy fikrlashini
shakllantirish texnologiyasi, o’quvchilarning aqliy qobiliyatini rivojlantirish
texnologiyasi asosida amalga oshiriladi. Tegishli texnologiyalar o’quv-tarbiya
jarayoning ma’lum tarkibiy qismi, alohida shaxs sifatlarini shakllantirish, o’quv
ko’nikma va malakalarini tarkib toptirishga xizmat qiladi.
Ta’lim berishda bir qator tamoyillar: og’zaki, ko’rgazmali, amaliy, kitob
bilan ishlash, namoysh qilish (video, tasvir orqali) orqali o’ziga xos vasifalari
mavjud. Shu o’rinda shuni aytish kerakki, ta’lim jarayonida ta’lim tamoyillari o’z
ichiga ta’lim metodlarini qamrab oladi.
Og’zaki tamoyillarga hikoya, suhbat, tushuntirish, ma’ruza, munomala
metodlarini, ko’rgazmalilik tamoyilda ta’lim berishda ko’rsatib berish orqali,
amaliy tamoyillarda mashq, amaliy, laboratoriya (katta sinflarda), didaktik oyinlar,
kitob bilan ishlash tamoyillairda o’qish, o’rganish, namoyish qilish tamoyllarida
ko’rish, nazorat qilish, tasvirlash metodlarida foydalaniladi.
Bu borada xalq og’zaki ijodi namunalarini va kichik hajmdagi asarlarni
hikoya qilish metodi orqali bolalarning his-tuyg’ulariga, tasavvurlariga ta’sir etib,
ularning dunyoqarashini shakllantirishga, axloqiy me’yor va qoidalarni
tushunishga yordam beradi. Yaxshi bayon tavsifiga ega hikoya axloqiy
tushunchalar beribgina qolmay, balki tarbiyalanuvchilarda madaniy xulq-atvor
qoidalariga, ularning shakllanayotgan dunyoqarashiga ijobiy munosabatning
yuzaga kelishiga xizmat qiladi.
Maktabgacha ta`lim tashkilotlarida tarbiyalanuvchilarni maktabga tayyorlash
davrida tajriba o`yinlarini tashkil etish ustida ishlashning eng afzal tomonlarini
19
ta`minlovchi innovatsion texnologiyalardan va didakik o`yinlardan foydalanib
bolaning dunyoqarashini shakllantirib borish bolaning aqliy tarbiyasini yanada
oshiradi. Bolalar aqliy tarbiyaga ega bo’lishda bilim berib borish, bilish
qobiliyaatini, tafakkurini shakllantirishga yo’naltirilgan pedagogik faoliyatning
ta’siri orqali yuzaga keladi.
Bu borada bolalarning dunyoqarashlarining shakllanishida “Ilk qadam”
Davlat dasturining o’rni juda katta. “Ilk qadam” Davlat o’quv dasturi bolalarning
barkamol shaxs sifatida shakllanishiga qaratilgan bo’lib, ta’lim-tarbiya
jarayonining maqsadlari, vazifalari, tamoyillari, kutilayotgan natijalari, mazmuni
va tashkil etilishi belgilaydigan tayanch hujjatdir. Mazkur hujjat orqali ta’lim-
tarbiya jarayonini tashkil etish tamoyillari maktabgacha ta’lim tashkilotlariga
tegishli tamoyillar aks ettirilgan. Ushbu tamoyillar O’zbekiston respublikasi
maktabgacha ta’lim tashkilotlaridan kutilayotgan natijalarni huningdek,
maktabgacha ta’lim tashkilotlari pedagoglari tomonidan davlar o’quv dasturini
amalga oshirishda ta’minlash kerak bo’lgan rivojlantiruvchi muhitning
xususiyatlarini maktabgacha bolalarga ta’lim berish va rivojlantirishdagi
yondashuvlarni tavsiflaydi.
Maktbgacha ta’lim yoshidagi bolalarning rivojlanish jarayonida ta’lim-
tarbiya jarayonining tamoyillarini o’rni juda kattadir. Tamoyillarga ko’ra, bolalarni
o’ziga xos qadriyat ekanligni tan olish, ularnig huquqi, individual va rivojlanish
imkoniyatlarini hisobga olib borish, har bir bolaning har tomonlama rivojlanishi va
farovonligini ta’minlash, bola sog’lig’ini saqlash, mustahkamlash va xavfsiz
muhitni ta’minlash, o’yin orqali ta’lim olish va rivojlantirish, maktabgacha ta’lim
tashkilotining oila, mahalla bilan hamkorligini tashkil qilish kabilar yo’lga
qo’yilishi tartibga solingan. Maktabgacha ta’lim bolalaning tayanch
kompentensiyalarni rivojlantirish uchun asos bo’lib xizmat qiladi. Ta’lim
jarayonidan keyingi bosqichlarda, shuningdek butun hayoti davomida rivojlanib
borishga ahamiyatli sanladi.
Kompitensiya - bolaning bilim, ko’nikma, malaka va qadriyatlari majmuasi
hisoblanadi. Bolalarga ta’lim berishda kompetensiyavi yondashuv bilish bilan
20
bog’liq bo’lgan ehtiyojlari, muammolar va imkoniyatlarga samarali javob berish
qobiliyatini shakllantirish, axloqiy me’yorlar va qadriyatlarni rivojlantirish, boshqa
insonlar bilan muloqot qilish, shaxsiy (“Men” konsepsiyasi) ni shakllantirishni o’z
ichiga oladi.
Bu borada bolalarning rivojlanish sohalari kompetensiyalari bolalarning
jismoniy rivojlanish va sog’lom turmush tarzining shakllantirish, ijtimoiy-hissiy
rivojlanishi, nutq, muloqot, o’qish va yozish malakalari, bilish jarayoning
rivojlanishi, ijobiy rivojlanishiga alohida e’tibor qaratish muhim. Bolalaning
rivojlanish jarayonida ijtimoiy-hissiy rivojlanish kompetensiyalarining ahamiyati
alohida o’rin egallaydi.
- bolalar “meni” a boshqa insonlarning hayotiy faoliyat muhitidagi roli to’g’risida
tasavvurga ega bo’ladi;
- o’z hissoyatlarini boshqaradi va elani vaziyatga mos ravishda ifodalaydi;
- o’zgalarning hissoyotlarini farqlaydi va ularga mos ravishda javob beradi;
- kattalar va tengdoshlar bilan vaziyatga mos ravishda muloqot qiladi;
- murakkab vaziyatlardan chiqishning amaliy yo’’arini topadi.
Shu bilan birga “Nutq, muloqot, o’qish va yozish malakalari” sohasi
kompetensiyalari bolaning rivojlanish jarayoniga o’z ta’sirini ko’rsatmay
qolmaydi.
Bolalar ta’lim tarbiya jarayoni natijasida quyidagi xususiyatlar shakllanadi:
- ona tili eshitadi va tushunadi;
- ona tilida to’g’ri talaffuz, mosgrammatik shakllar va turli gap ruzilmalaridan
foydalanadi;
- chet tilini o’rganishga qiziqish bildiradi;
- badiiy adabiyotga qiziqish bildiradi;
- so’zning lug’aviy manosi, bo’g’inli va fonetiktuzilishi tog’risida tasavvurga ega
bo’ladi;
- gapning turli ma’no shakllarini mustaqil ravishda tuzadi va so’zlab bera oladi;
- ona tilida yozishning dastlabki malakalari va vositalaidan foydalanish bilimiga
ega bo’ladi.
21
Kuzatish jarayonida bolalarga yangi so`zlarni o`rgatish davrida lug`atni
faollashtirish mashg`ulotlarini tashkil etish ustida ishlash dolzarb metodik manba
ekanligini aniqlash, umumiy holatda gap ustida ishlash dolzarb metodik manba
ekanligini aniqlash, umumiy holatda o`rganish, ularning didaktik asosini belgilab
dunyoqarashini kengaytirish ham mavzumizning predmeti hisoblanadi. Bolalar
dunyoqarashini shakllantirishda muhim o`rin tutadigan lug`atni faollashtirish va
tarjima o`yinlarida so`z va gaplarning mohiyatini o`rganish nazariyasini o`rganish,
ularni amalda hayotga tadbiq etish va bolalar dunyoqarashini shakllantirishning
innovatsion usullarini ishlab chiqish hozirgi kunning dolzarb masalasidir.
Darhaqiqat, bolaning dunyoqarashini shakllantirishda oila davrasidagi
hamda maktabgacha ta’lim tashkilotlaridagi tashkil qilingan ta’lim-tarbiyaning
o’rni muhimdir.
22
II BOB MAKTABGACHA TA'LIM TASHKILOTLARIDA BOLALARGA
TA'LIM BERISH NAZARIYASI
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda interfaol metodlaridan
foydalanishusullari
Bolalar ham xuddi katta odamlar singari doim ma’lum faoliyat bilan mashg‘ul
bo‘ladilar. Katta odamlar boshqa odamlar uchun kerak bo‘ladigan ijtimoiy foydali
narsalar ishlab chiqarish faoliyati bilan band bo‘lsalar, bolalar faoliyatining asosiy
maqsadi bilib olish, o‘rganishda asoslanadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning
faoliyatlari – o‘yin, rasm chizish, plastilin yoki loydan biron narsa yasash,
applikatsiya, qurish-yasash va shu kabilardan iborat bo‘lishi mumkin. Bolalar
odatda kishilarning topshiriq va takliflari bilan ma’lum faoliyatga kirishadilar.
Ayrim hollardagina bolalarning o‘zlari mustaqil ravishda u yoki bu faoliyatni
bajaradilar. Har ikki holatda ham bolalar faoliyati ma’lum natijaga ega bo‘ladi.
Faoliyat faoliyatining mahsuli ular chizgan rasmlarga, loy yoki plastilindan
yasalgan narsalarga qarab o‘rganiladi. Bolalar psixologiyasiga ko’ra ularni
maktabgacha ta’lim muassasasiga berish va mavjud qobiliyatiga qarab kelajakdagi
sohasini shakllantirish muhim ahamiyat kasb etadi. Bugun ayni shu sohada
interfaol texnologiya va metodlar ta’lim tizimiga joriy etilmoqda.
Interfaol o’rganish, shubha yo’qki, pedagogikaning qiziqarli, ijodiy, istiqbolli
yo’nalishidir. Bu ularning psixologik imkoniyatlarini hisobga olgan holda
maktabgacha yoshdagi bolalarning barcha imkoniyatlarini ro’yobga chiqarishga
yordam beradi. Interaktiv texnologiyalardan foydalanish butun dunyo bo’ylab
dunyodagi bolalar haqidagi bilim va taqdimotni boyitishga imkon beradi,
tengdoshlar va kattalar bilan munosabatlar haqida bolalarni ijtimoiy munosabatlar
tizimida faol munosabatda bo’lishga undaydi. Pedagogika sohasida bir nechta
o’quv modellari farq qiladi:
23