Maktabgacha yoshdagi bolalarni estetik tarbiyasi

Yuklangan vaqt

2024-12-16

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

16

Faytl hajmi

61,5 KB


 
 
 
 
 
 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni estetik tarbiyasi 
 
 
 
Reja:  
1.Maktabgacha yoshdagi bolalarda estetik tarbiya berish mazmuni.  
2.Estetik tarbiya berish vazifalari, mazmuni, metodlari. 
3.Bolalarni musiqa asboblaridan foydalanishga o’rgatish  
 
1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda estetik tarbiya berish mazmuni 
Insoniyat go’zallikni butun rivojlanish tarixi jarayonida egallaydi va yaratadi. 
Go’zallik madaniy tarixiy tajribaning bir qismi hisoblanadi. 
Uning ob’ektiv mavjudligi estetik tarbiya nazariyasini, estetik tajribani yosh 
avlodga maqsadga muvofiq va muntazam ravishda berish va shu orqali uni estetik 
rivojlantirishni ta’minlashning faol usullarini ishlab chiqishga yo’naltiradi. Bunda 
estetik tarbiya madaniyatni egallashning asosiy vositasi tarbiya va ta’limdir. 
Estetik tarbiya juda keng tushuncha bo’lib, unga tabiat, mehnat, ijtimoiy hayot, 
turmush va san’atga estetik munosabatni tarbiyalash kiradi. 
Estetik tarbiya (nafosat tarbiyasi) – bu bolalarga voqelikdagi, san’atdagi, 
tabiatdagi, kishilarning ijtimoiy va mehnat munosabatlaridagi, turmushdagi 
go’zallikni idrok qilish hamda to’g’ri tushunishga o’rgatish, ularning badiiy didini 
o’stirish, ularda go’zallikka muhabbat uyg’otish va hayotga go’zallik olib kirish 
qobiliyatlarini tarbiyalashdir. 
Nozik didli bo’lish, go’zallikni faxmlay va qadrlay olish, badiiy madaniyatni 
tushunish, o’z hayotini go’zallik qonunlari asosida qura olish – komil insonning eng 
zarur fazilatidir. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni estetik tarbiyasi Reja: 1.Maktabgacha yoshdagi bolalarda estetik tarbiya berish mazmuni. 2.Estetik tarbiya berish vazifalari, mazmuni, metodlari. 3.Bolalarni musiqa asboblaridan foydalanishga o’rgatish 1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda estetik tarbiya berish mazmuni Insoniyat go’zallikni butun rivojlanish tarixi jarayonida egallaydi va yaratadi. Go’zallik madaniy tarixiy tajribaning bir qismi hisoblanadi. Uning ob’ektiv mavjudligi estetik tarbiya nazariyasini, estetik tajribani yosh avlodga maqsadga muvofiq va muntazam ravishda berish va shu orqali uni estetik rivojlantirishni ta’minlashning faol usullarini ishlab chiqishga yo’naltiradi. Bunda estetik tarbiya madaniyatni egallashning asosiy vositasi tarbiya va ta’limdir. Estetik tarbiya juda keng tushuncha bo’lib, unga tabiat, mehnat, ijtimoiy hayot, turmush va san’atga estetik munosabatni tarbiyalash kiradi. Estetik tarbiya (nafosat tarbiyasi) – bu bolalarga voqelikdagi, san’atdagi, tabiatdagi, kishilarning ijtimoiy va mehnat munosabatlaridagi, turmushdagi go’zallikni idrok qilish hamda to’g’ri tushunishga o’rgatish, ularning badiiy didini o’stirish, ularda go’zallikka muhabbat uyg’otish va hayotga go’zallik olib kirish qobiliyatlarini tarbiyalashdir. Nozik didli bo’lish, go’zallikni faxmlay va qadrlay olish, badiiy madaniyatni tushunish, o’z hayotini go’zallik qonunlari asosida qura olish – komil insonning eng zarur fazilatidir.
 
 
Estetik tarbiya – eng avvalo har bir kishida badiiy hissiyot tuyg’ularini, badiiy 
didni tarbiyalashdir. Ilmiy dunyoqarashga asoslangan nafosat, did, xis-tuyg’ular va 
ko’nikmalarning o’sib borishi jarayonida insonning o’zi ham ma’naviy boyib, hayoti 
yanada sermazmun bo’ladi. Yashayotgan zamoniga nisbatan mehr-muhabbati ortib 
boradi. Bularning hammasi har bir insonda go’zallikni xunukdan, jirkanchlikdan farq 
qila bilish qobiliyatini shakllantiradi, uni yanada rivojlantiradi. 
Estetik tarbiya bugungi kunda shunisi bilan muhimki, did-farosatlilik 
mehnatda, ishlab chiqarishda, kundalik amaliy faoliyatda – har bir inson uchun 
hayotiy ehtiyojga aylanib qolgan. 
Donolardan biri go’zallik axloq-odobning tug’ishgan singlisidir, degan edi. 
Darhaqiqat, odob va nafosat tarbiyasi o’zaro chambarchas bog’liq holda amalga 
oshiriladi. Chunki nafosat tarbiyasining natijasi axloq-odobda, chiroyli xatti-harakat, 
go’zal munosabatda va hayotga, kelajakka, insonlarga, tabiatga muhabbatda 
ko’rinadi. Xalqimiz «Kamtarlik ham xusn» deydi. Mana shu birgina iborada chuqur 
ma’no bor. Estetik tarbiya orqali yoshlarda kamtarlik xislati tarkib topadi. Bu xislat 
kishilarning eng go’zal belgisidir. 
Salbiy xatti-harakatlardan nafratlana bilish tuyg’usini ham estetik tarbiyani 
paydo qiladi. Bunda badiiy asarlarning roli muhimdir. Masalan: «Zumrad va 
Qimmat» ertagida Qimmatning xulq-atvori bolalar qalbida nafratni uyg’otadi. 
Zumradning tevarak-atrofga munosabati, mehnatsevarligi, kamtarligi qalblarda 
quvonchni paydo qiladi. 
Shuni alohida ta’kidlash joizki, ayrim yoshlar go’zallikni tor ma’noda 
tushunadilar. Ya’ni chiroyni ko’pincha xusn jamolda deb bilishadi. Bu bir 
tomonlama tushunchadir. Har tomonlama ma’noda esa chiroy husn-jamol, qalb 
go’zalligida, ma’noli so’zdadir. Xalqimiz bejizga «Chiroy xusnu jamolda emas, 
fazlu kamolda» deb aytmagan! 
San’at va hayot go’zalligi bilan tanishtirib borish bolaning aqlini, xissini 
tarbiyalab qolmay, shu bilan bir qatorda uning hayol va tassavvurni ham 
rivojlantiradi. 
Estetik tarbiya – eng avvalo har bir kishida badiiy hissiyot tuyg’ularini, badiiy didni tarbiyalashdir. Ilmiy dunyoqarashga asoslangan nafosat, did, xis-tuyg’ular va ko’nikmalarning o’sib borishi jarayonida insonning o’zi ham ma’naviy boyib, hayoti yanada sermazmun bo’ladi. Yashayotgan zamoniga nisbatan mehr-muhabbati ortib boradi. Bularning hammasi har bir insonda go’zallikni xunukdan, jirkanchlikdan farq qila bilish qobiliyatini shakllantiradi, uni yanada rivojlantiradi. Estetik tarbiya bugungi kunda shunisi bilan muhimki, did-farosatlilik mehnatda, ishlab chiqarishda, kundalik amaliy faoliyatda – har bir inson uchun hayotiy ehtiyojga aylanib qolgan. Donolardan biri go’zallik axloq-odobning tug’ishgan singlisidir, degan edi. Darhaqiqat, odob va nafosat tarbiyasi o’zaro chambarchas bog’liq holda amalga oshiriladi. Chunki nafosat tarbiyasining natijasi axloq-odobda, chiroyli xatti-harakat, go’zal munosabatda va hayotga, kelajakka, insonlarga, tabiatga muhabbatda ko’rinadi. Xalqimiz «Kamtarlik ham xusn» deydi. Mana shu birgina iborada chuqur ma’no bor. Estetik tarbiya orqali yoshlarda kamtarlik xislati tarkib topadi. Bu xislat kishilarning eng go’zal belgisidir. Salbiy xatti-harakatlardan nafratlana bilish tuyg’usini ham estetik tarbiyani paydo qiladi. Bunda badiiy asarlarning roli muhimdir. Masalan: «Zumrad va Qimmat» ertagida Qimmatning xulq-atvori bolalar qalbida nafratni uyg’otadi. Zumradning tevarak-atrofga munosabati, mehnatsevarligi, kamtarligi qalblarda quvonchni paydo qiladi. Shuni alohida ta’kidlash joizki, ayrim yoshlar go’zallikni tor ma’noda tushunadilar. Ya’ni chiroyni ko’pincha xusn jamolda deb bilishadi. Bu bir tomonlama tushunchadir. Har tomonlama ma’noda esa chiroy husn-jamol, qalb go’zalligida, ma’noli so’zdadir. Xalqimiz bejizga «Chiroy xusnu jamolda emas, fazlu kamolda» deb aytmagan! San’at va hayot go’zalligi bilan tanishtirib borish bolaning aqlini, xissini tarbiyalab qolmay, shu bilan bir qatorda uning hayol va tassavvurni ham rivojlantiradi.
 
 
Bolalarni go’zallikka oshno qilish, ularda hayotiy voqealarni to’g’ri tushunish, 
olijanob xis-tuyg’ularni va intilishlarni shakllantirishga yordam beradi. Bolalarda 
go’zallikni idrok qilishni tarbiyalash orqali ularda boshka kishilarning 
kechinmalarini xis eta bilish, kishilarning xursandchiliklariga sherik bo’lish, 
qayg’usini birga baham ko’rish kabi xususiyatlar tarkib toptiriladi. 
Estetik taraqqiyot shaxsning estetik ongi, munosabati va estetik faoliyatining 
shakllanishi va takomillashuvida uzoq vaqtni talab etadigan jarayondir. Shaxsning 
estetik taraqqiyoti ijtimoiy-tarixiy va estetik tajribani ijodiy o’zlashtirishi natijasida 
yuzaga keladi. Bu har xil yo’llar va shakllar orqali amalga oshiriladi. Shaxsning 
estetik jihatdan rivojlanishida ma’lum maqsadga qaratilgan ta’lim va tarbiya xal 
etuvchi rol o’ynaydi. 
Estetik ehtiyoj – kishi borliqni, badiiy faoliyatni, uning har xil ko’rinishlarida 
estetik idrok etishga undovchi sub’ektiv omildir. Estetik ehtiyoj go’zallik 
to’g’risidagi fanning rivojlanish qonuniyatlarini yanada chuqurroq o’rganishga 
undaydi. 
Estetik qiziqish shaxsni san’at asarlarini, tevarak-atrofdagi borliqni estetik 
idrok etishga va estetik faoliyatga undaydi. Estetik qiziqish estetik ehtiyojni yuzaga 
keltiradi. 
«Estetik tarbiya» tushunchasi bilan bir qatorda «badiiy tarbiya» tushunchasi 
ham mavjuddir. 
Badiiy tarbiya san’at asarlari orqali tarbiyalashdir. U shaxsda san’at 
asarlarining shakl va mazmunini estetik idrok etishni rivojlantirish, badiiy didni 
shakllantirish va san’atning ma’lum turlari bo’yicha ijodiy faoliyatni, ijrochilik 
qobiliyatini rivojlantirishga qaratilgandir. Uning natijasi fikrning paydo bo’lishida, 
uni amaliy faoliyatda qo’llashda, o’z bilim va ta’surotlarini qo’ra bilishda, his-
tuyg’ulari va fikrlarini samimiyat bilan ifodalashda namoyon bo’ladi. 
Estetika tabiatdagi, jamiyatdagi moddiy va ma’naviy madaniyat buyumlarida 
aks etgan, shuningdeq estetik ongning paydo bo’lishi, rivojlanishi va vazifasi 
to’g’risidagi qonuniyatlarni, ob’ektiv borliqni estetik bilishning muhim usullaridan 
biri bo’lgan san’atning rivojlanish qonuniyatlarini o’rganadi. 
Bolalarni go’zallikka oshno qilish, ularda hayotiy voqealarni to’g’ri tushunish, olijanob xis-tuyg’ularni va intilishlarni shakllantirishga yordam beradi. Bolalarda go’zallikni idrok qilishni tarbiyalash orqali ularda boshka kishilarning kechinmalarini xis eta bilish, kishilarning xursandchiliklariga sherik bo’lish, qayg’usini birga baham ko’rish kabi xususiyatlar tarkib toptiriladi. Estetik taraqqiyot shaxsning estetik ongi, munosabati va estetik faoliyatining shakllanishi va takomillashuvida uzoq vaqtni talab etadigan jarayondir. Shaxsning estetik taraqqiyoti ijtimoiy-tarixiy va estetik tajribani ijodiy o’zlashtirishi natijasida yuzaga keladi. Bu har xil yo’llar va shakllar orqali amalga oshiriladi. Shaxsning estetik jihatdan rivojlanishida ma’lum maqsadga qaratilgan ta’lim va tarbiya xal etuvchi rol o’ynaydi. Estetik ehtiyoj – kishi borliqni, badiiy faoliyatni, uning har xil ko’rinishlarida estetik idrok etishga undovchi sub’ektiv omildir. Estetik ehtiyoj go’zallik to’g’risidagi fanning rivojlanish qonuniyatlarini yanada chuqurroq o’rganishga undaydi. Estetik qiziqish shaxsni san’at asarlarini, tevarak-atrofdagi borliqni estetik idrok etishga va estetik faoliyatga undaydi. Estetik qiziqish estetik ehtiyojni yuzaga keltiradi. «Estetik tarbiya» tushunchasi bilan bir qatorda «badiiy tarbiya» tushunchasi ham mavjuddir. Badiiy tarbiya san’at asarlari orqali tarbiyalashdir. U shaxsda san’at asarlarining shakl va mazmunini estetik idrok etishni rivojlantirish, badiiy didni shakllantirish va san’atning ma’lum turlari bo’yicha ijodiy faoliyatni, ijrochilik qobiliyatini rivojlantirishga qaratilgandir. Uning natijasi fikrning paydo bo’lishida, uni amaliy faoliyatda qo’llashda, o’z bilim va ta’surotlarini qo’ra bilishda, his- tuyg’ulari va fikrlarini samimiyat bilan ifodalashda namoyon bo’ladi. Estetika tabiatdagi, jamiyatdagi moddiy va ma’naviy madaniyat buyumlarida aks etgan, shuningdeq estetik ongning paydo bo’lishi, rivojlanishi va vazifasi to’g’risidagi qonuniyatlarni, ob’ektiv borliqni estetik bilishning muhim usullaridan biri bo’lgan san’atning rivojlanish qonuniyatlarini o’rganadi.
 
 
Pedagogika estetikaning «go’zallik hayot demakdir» degan qoidasidan kelib 
chiqib, o’sib kelayotgan yosh avlodni hayotdagi, mehnatdagi, turmushdagi kishilar 
munosabatidagi go’zallikda qatnashtirish, uning hayotni, san’atni idrok eta bilish 
qobiliyatini shakllantirishni o’zining bosh vazifasi deb hisoblaydi. 
Go’zallik kishini olijanob qiladi, uning yuksak didli, poq yaxshi inson 
bo’lishiga xizmat qiladi. Go’zallik bilan uchrashish kishida estetik xis, ruhiy 
hayajon, 6eg’apaz quvonch uyg’otadi. Estetik xisda idrok etilayotgan voqelikka 
nisbatan xudbinlik oxangi, shaxsiy manfaat nuqtai nazaridan g’arazli qarashlar 
bo’lmaydi. Ajdodlarimiz bu to’g’rida shunday yozadi: «Kishidagi go’zallik hosil 
qilgan sezgi, odam eng yaqin kishisi bilan uchrashganda paydo bo’ladigan porloq 
quvonchga o’xshaydi. Biz go’zallikni beqiyos sevamiz, undan eng yaqin kishimizni 
uchratganda quvongandek zavqlanib quvonamiz».  
Go’zallik insoniyatning butun tarixiy taraqqiyoti davomida yaratiladi va 
madaniy-tarixiy tajribaning bir qismini tashkil etadi. Uning mavjudligi, ob’ektivligi 
yosh avlodga estetik tajribani sistemali ravishda singdirish va shu orqali ularning 
estetik tomondan taraqqiy etishini ta’miilaydigan estetik tarbiya nazariyasinnig faol 
usullarini ishlab chiqishga yo’naltiradi. Bunda tarbiya va ta’lim jamiyatning estetik 
madaniyatini o’zlashtirishning asosiy vositasi hisoblanadi. 
Estetika borliqning birlamchi va ongning ikkilamchi ekanligiga asoslanib, 
san’at borliqni badiiy obrazlarda anglash, estetik aks ettirishning oliy shakli deb 
tushunadi. 
San’at o’zining xissiy ta’sir kuchi bilan kishiining faqat hissini emas, fikr va 
irodasini ham maftun etadi, tarbiyalovchi roli ham mana shunda namoyon bo’ladi, 
shuning uchun u estetik tarbiyaning mazmuni va vositasi hisoblanadi. 
Estetik tarbiya axloqiy, aqliy, mehnat va jismoniy tarbiya bilan chambarchas 
bog’liqdir. 
Estetik va axloqiy tarbiyaning o’zaro bog’liqligi shundaki, kishining go’zallikni 
idrok etishdan quvonishi uning boshqa kishilarga yaxshilik qilganidan xursand 
bo’lishiga o’xshab ketadi. Aksincha, go’zallikni ko’ra bilmaslik undan 
zavqlanmaslik yomon ishlarni qilishga olib keladi. San’atning tarbiyaviy kuchi 
Pedagogika estetikaning «go’zallik hayot demakdir» degan qoidasidan kelib chiqib, o’sib kelayotgan yosh avlodni hayotdagi, mehnatdagi, turmushdagi kishilar munosabatidagi go’zallikda qatnashtirish, uning hayotni, san’atni idrok eta bilish qobiliyatini shakllantirishni o’zining bosh vazifasi deb hisoblaydi. Go’zallik kishini olijanob qiladi, uning yuksak didli, poq yaxshi inson bo’lishiga xizmat qiladi. Go’zallik bilan uchrashish kishida estetik xis, ruhiy hayajon, 6eg’apaz quvonch uyg’otadi. Estetik xisda idrok etilayotgan voqelikka nisbatan xudbinlik oxangi, shaxsiy manfaat nuqtai nazaridan g’arazli qarashlar bo’lmaydi. Ajdodlarimiz bu to’g’rida shunday yozadi: «Kishidagi go’zallik hosil qilgan sezgi, odam eng yaqin kishisi bilan uchrashganda paydo bo’ladigan porloq quvonchga o’xshaydi. Biz go’zallikni beqiyos sevamiz, undan eng yaqin kishimizni uchratganda quvongandek zavqlanib quvonamiz». Go’zallik insoniyatning butun tarixiy taraqqiyoti davomida yaratiladi va madaniy-tarixiy tajribaning bir qismini tashkil etadi. Uning mavjudligi, ob’ektivligi yosh avlodga estetik tajribani sistemali ravishda singdirish va shu orqali ularning estetik tomondan taraqqiy etishini ta’miilaydigan estetik tarbiya nazariyasinnig faol usullarini ishlab chiqishga yo’naltiradi. Bunda tarbiya va ta’lim jamiyatning estetik madaniyatini o’zlashtirishning asosiy vositasi hisoblanadi. Estetika borliqning birlamchi va ongning ikkilamchi ekanligiga asoslanib, san’at borliqni badiiy obrazlarda anglash, estetik aks ettirishning oliy shakli deb tushunadi. San’at o’zining xissiy ta’sir kuchi bilan kishiining faqat hissini emas, fikr va irodasini ham maftun etadi, tarbiyalovchi roli ham mana shunda namoyon bo’ladi, shuning uchun u estetik tarbiyaning mazmuni va vositasi hisoblanadi. Estetik tarbiya axloqiy, aqliy, mehnat va jismoniy tarbiya bilan chambarchas bog’liqdir. Estetik va axloqiy tarbiyaning o’zaro bog’liqligi shundaki, kishining go’zallikni idrok etishdan quvonishi uning boshqa kishilarga yaxshilik qilganidan xursand bo’lishiga o’xshab ketadi. Aksincha, go’zallikni ko’ra bilmaslik undan zavqlanmaslik yomon ishlarni qilishga olib keladi. San’atning tarbiyaviy kuchi
 
 
shundaki, u odamni hayotdagi voqealarni, hodisalarni chuqur his-hayajon bilan idrok 
etishga majbur etadi. 
Estetik tarbiya mehnat tarbiyasi bilan chambarchas bog’liqdir. Mehnat faoliyati 
bolalarni quvontiradi, ular bironta foydali ishni bajarayotib, biron kerakli narsani 
yasayotib o’zlarining kuch va imkoniyatlari o’sib borayotganini sezadilar. 
«Go’zallik quvonchisiz mehnat quvonchi bo’lmaydi, - deb yozgan edi 
V.A.Suxomlinskiy, - ammo bularda go’zallik bola ega bo’layotgan narsa emas, balki 
birinchi navbatda u yaratayotgan narsadir. Mehnat quvonchi – bu turmush 
quvonchidir»1. 
Agar inson estetik jihatdan tarbiyalangan bo’lsa, u har qanday qiyin ishda ham 
go’zallikni ko’ra oladi va uni yaxshi, zo’r shavq-zavq bilan bajaradi. 
Estetik va jismoniy tarbiya o’rtasida mustahkam bog’lanish bor. Kishining 
mustahkam cog’ligi, jismoniy kamolotisiz uning go’zalligini tasavvur etib 
bo’lmaydi. Uning chiroyli gavda tuzilishi, harakatlarni chiroyli bajarishi, musiqa 
ostida chiroyli harakatlar qilishi va hokazolar shular jumlasiga kiradi.  
Ko’pchilik pedagog va psixologlarning tadqiqot ishlari bolalarning ijodiy 
faoliyatlari, xissiyotlari, estetik tasavvurlarining o’ziga xos xususiyatini va ulardagi 
estetik tasavvur va xissiyotlarning qanday rivojlanishini ochib bergan.  
Bu tekshirishlar bolalardagi estetik tasavvur va xissiyotlarni rivojlantirishni 
ulardagi ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish bilan birga qo’shib olib borish keraq 
degan xulosaga olib keldi. 
Estetik tasavvurning o’ziga xosligi shundaki, idrokning boshqa turlariga 
qaraganda narsalarni his qilish shakli – «ko’rinadigan» va «eshitiladigan» narsalar 
butunlay boshqa mazmun kasb etadi. Oddiy idrok qilishda narsalarning ko’rinishi, 
ohangdorligi unchalik muhim bo’lmay, balki uning ahamiyati muhimdir. Estetik 
idrok qilishda esa eng muhimi – idrok qilayotgan narsaning obrazi, uning ifodali 
tomonlarini, nozik ranglarini ko’ra bilish talab qilinadi. Shuning uchun estetik 
 
1 Сухомлинский В.А. Болаларга жоним фидо. Танланган асарлар. Т. 1. 231-бет. 
shundaki, u odamni hayotdagi voqealarni, hodisalarni chuqur his-hayajon bilan idrok etishga majbur etadi. Estetik tarbiya mehnat tarbiyasi bilan chambarchas bog’liqdir. Mehnat faoliyati bolalarni quvontiradi, ular bironta foydali ishni bajarayotib, biron kerakli narsani yasayotib o’zlarining kuch va imkoniyatlari o’sib borayotganini sezadilar. «Go’zallik quvonchisiz mehnat quvonchi bo’lmaydi, - deb yozgan edi V.A.Suxomlinskiy, - ammo bularda go’zallik bola ega bo’layotgan narsa emas, balki birinchi navbatda u yaratayotgan narsadir. Mehnat quvonchi – bu turmush quvonchidir»1. Agar inson estetik jihatdan tarbiyalangan bo’lsa, u har qanday qiyin ishda ham go’zallikni ko’ra oladi va uni yaxshi, zo’r shavq-zavq bilan bajaradi. Estetik va jismoniy tarbiya o’rtasida mustahkam bog’lanish bor. Kishining mustahkam cog’ligi, jismoniy kamolotisiz uning go’zalligini tasavvur etib bo’lmaydi. Uning chiroyli gavda tuzilishi, harakatlarni chiroyli bajarishi, musiqa ostida chiroyli harakatlar qilishi va hokazolar shular jumlasiga kiradi. Ko’pchilik pedagog va psixologlarning tadqiqot ishlari bolalarning ijodiy faoliyatlari, xissiyotlari, estetik tasavvurlarining o’ziga xos xususiyatini va ulardagi estetik tasavvur va xissiyotlarning qanday rivojlanishini ochib bergan. Bu tekshirishlar bolalardagi estetik tasavvur va xissiyotlarni rivojlantirishni ulardagi ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish bilan birga qo’shib olib borish keraq degan xulosaga olib keldi. Estetik tasavvurning o’ziga xosligi shundaki, idrokning boshqa turlariga qaraganda narsalarni his qilish shakli – «ko’rinadigan» va «eshitiladigan» narsalar butunlay boshqa mazmun kasb etadi. Oddiy idrok qilishda narsalarning ko’rinishi, ohangdorligi unchalik muhim bo’lmay, balki uning ahamiyati muhimdir. Estetik idrok qilishda esa eng muhimi – idrok qilayotgan narsaning obrazi, uning ifodali tomonlarini, nozik ranglarini ko’ra bilish talab qilinadi. Shuning uchun estetik 1 Сухомлинский В.А. Болаларга жоним фидо. Танланган асарлар. Т. 1. 231-бет.
 
 
tarbiya yuqori darajadagi sensor madaniyatni, kuzatuvchanlikning rivojlangan 
bo’lishini talab etadi. 
Kishi narsa va hodisalarga go’zallik mezoniga asoslangan holda, alohida qadr-
qimmat bilan yondoshgandagina estetik kechinmalar paydo bo’ladi. Estetik hislar 
fikrlash bilan bevosita bog’liqdir. 
Estetik kechinmalarda har doim hayol ishtirok etadi, busiz go’zallikni idrok 
etish ham, ijodiy faoliyatni rivojlantirish ham mumkin emas. Hayol faoliyat 
jarayonida shakllanadi. O’yin, rasm chizish, ertaklarni eshitish hayolning ishlashini 
talab etadi. Dastlabki vaqtlarda hayol faoliyat jarayonida narsalar bilan ta’sir etish 
natijasida yuzaga keladi. Keyingi bosqichlarda esa ijodiy faollikning tashqi 
shakllaridan sekin-asta fikrlashga o’tadi. Bola rasm chizganda yoki o’ynaganda 
obrazni tasvirlashdan yoki ifodalashdan oldin shu obrazni idealida yaratadi. Badiiy 
asarlarni idrok qilganda ham xuddi shunga o’xshash voqea yuz beradiki, bolalar 
asardagi qahramonlarga hayolan qo’shilib, ularning xatti-harakatlarida o’z hayollari 
bilan qatnasha boshlaydilar. 
Demak estetik kechinmalar murakkab hodisa bo’lib, hissiyotlar, hayol va 
fikrning faol ishlashini, o’z fikr va hissiyotlarini ifodalashga, faoliyatga ehtiyoj 
tug’ilishi kabi xususiyatlarni o’z ichiga oladi. 
 
2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning estetik didini 
 rivojlanishidagi o’ziga xos xususiyatlar 
Shaxsning estetik xususiyatlari tug’ma emas, ammo ular ijtimoiy muhit va faol 
pedagogik rahbarlik sharoitida ilk yoshdan boshlab rivojlanib boradi. Estetik 
rivojlanish jarayonida bolalarni estetik idrok, tasavvur, tushunchalar, mulohazalar, 
qiziqishlar, xis-tuyg’ular, badiiy va ijodiy qobiliyatlarni tarkib toptirish amalga 
oshiriladi. 
Bolalarning estetik rivojlanishi ularning kundalik jushqin hayoti bilan 
chambarchas bog’liqdir. 
Ilk yoshdagi bolalarni nazarda tutganda, xali ularning estetik tarbiyasi 
to’g’risida emas, balki ularning xissiy va sensor rivojlanishi to’g’risida o’ylash 
tarbiya yuqori darajadagi sensor madaniyatni, kuzatuvchanlikning rivojlangan bo’lishini talab etadi. Kishi narsa va hodisalarga go’zallik mezoniga asoslangan holda, alohida qadr- qimmat bilan yondoshgandagina estetik kechinmalar paydo bo’ladi. Estetik hislar fikrlash bilan bevosita bog’liqdir. Estetik kechinmalarda har doim hayol ishtirok etadi, busiz go’zallikni idrok etish ham, ijodiy faoliyatni rivojlantirish ham mumkin emas. Hayol faoliyat jarayonida shakllanadi. O’yin, rasm chizish, ertaklarni eshitish hayolning ishlashini talab etadi. Dastlabki vaqtlarda hayol faoliyat jarayonida narsalar bilan ta’sir etish natijasida yuzaga keladi. Keyingi bosqichlarda esa ijodiy faollikning tashqi shakllaridan sekin-asta fikrlashga o’tadi. Bola rasm chizganda yoki o’ynaganda obrazni tasvirlashdan yoki ifodalashdan oldin shu obrazni idealida yaratadi. Badiiy asarlarni idrok qilganda ham xuddi shunga o’xshash voqea yuz beradiki, bolalar asardagi qahramonlarga hayolan qo’shilib, ularning xatti-harakatlarida o’z hayollari bilan qatnasha boshlaydilar. Demak estetik kechinmalar murakkab hodisa bo’lib, hissiyotlar, hayol va fikrning faol ishlashini, o’z fikr va hissiyotlarini ifodalashga, faoliyatga ehtiyoj tug’ilishi kabi xususiyatlarni o’z ichiga oladi. 2. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning estetik didini rivojlanishidagi o’ziga xos xususiyatlar Shaxsning estetik xususiyatlari tug’ma emas, ammo ular ijtimoiy muhit va faol pedagogik rahbarlik sharoitida ilk yoshdan boshlab rivojlanib boradi. Estetik rivojlanish jarayonida bolalarni estetik idrok, tasavvur, tushunchalar, mulohazalar, qiziqishlar, xis-tuyg’ular, badiiy va ijodiy qobiliyatlarni tarkib toptirish amalga oshiriladi. Bolalarning estetik rivojlanishi ularning kundalik jushqin hayoti bilan chambarchas bog’liqdir. Ilk yoshdagi bolalarni nazarda tutganda, xali ularning estetik tarbiyasi to’g’risida emas, balki ularning xissiy va sensor rivojlanishi to’g’risida o’ylash
 
 
kerak. Bola yaltiroq buyoqdan xursand bo’ladi, bir maromdagi tovush va 
harakatlardan huzur qiladi. Bola hayotining birinchi yilida ularning sensor-hissiy 
qabul 
qiluvchanligi 
takomillashib 
boradi. 
Bu 
yoshdagi 
bolada 
hissiy 
kechinmalarning shakllanishida kattalar muhim rol o’ynaydi. Kattalarning ochiq yuz 
bnlan jo’shqin ohangda gapirishlari bolaga buyumlarning u yoki bu xususiyatlariga 
ijobiy munosabatda bo’lishlariga yordam beradi. Va, aksincha, kattalarning 
ogoxlantiruvchi ovozi, ular yuzidagi tundlik alomati yoki ho’mrayib qarashlari, 
jerkib, siltab tashlashlari va hokazolar bolalarda shu buyumga yoki uning sifatiga 
salbiy munosabatni shakllantiradi. 
Bola hayotining ikkinchi yilida uning idroki sekin-asta takomillasha boradi. 
Bolalar endi faqat borliq xususiyatlarini emas, shu bilan birga san’at asarlaridagi 
ayrim estetik ifoda vositalarini ham idrok eta boshlaydilar. Bu yoshdagi bolalarda 
musiqaning quvnoq va g’amgin kuylariga, ularning qattiq va sokin ohangiga, ohista 
va tezligiga javob ta’siri paydo bo’ladi va hokazo. 
O’rta guruhga kelganda bolalar estetik idrokinnng rivojlanishida muhim 
o’zgarishlar yuz beradi. Ularning estetik idroki ancha aniq va tabaqalashgan bo’lib 
qoladi. Ammo shunga qaramay, u qisqa-qisqa bo’lib, bolaning shaxsiy tajribasi va 
qiziqishiga bog’liq bo’ladi. 
Bu yoshdagi bolalar badiiy obrazni eng oddiy estetik baholay oladilar, ba’zi bir 
estetik vositalarni to’g’ri anglaydigan, tasvir mohiyatini tushunadigan bo’lib 
qoladilar. 
Bolalarda go’zallikni idrok qilish jarayoni aniq ifodalangan, ta’sirli, faol tusda 
bo’ladi. Bu ayniqsa ular qo’g’irchoq teatri, kino, multfilm, telespektakllarni tomosha 
qilganlarida aniq namoyon bo’ladi. Bolalar asar qahramonlari harakatiga bemalol 
qo’shilib harakat qiladilar, ularda muayyan vaziyatda o’zini qanday tutishni aytib 
turadilar, o’zlarini ular bilan birga o’ynayotgandek xis etadilar. Bu yoshdagi bolalar 
tanish bo’lgan san’at asarlarini yangi asarlar bilan solishtiradilar va ba’zi bir 
xulosalar chiqaradilar. Bolalar she’rni nasrdan, badiiy asarning ba’zi bir janrlarini, 
tasviriy faoliyat va musiqaning bir xil turlarini (ertakni hikoyadan, marshni raqsdan, 
allani o’yindan va hokazo) bir-biridan ajrata boshlaydilar. 
kerak. Bola yaltiroq buyoqdan xursand bo’ladi, bir maromdagi tovush va harakatlardan huzur qiladi. Bola hayotining birinchi yilida ularning sensor-hissiy qabul qiluvchanligi takomillashib boradi. Bu yoshdagi bolada hissiy kechinmalarning shakllanishida kattalar muhim rol o’ynaydi. Kattalarning ochiq yuz bnlan jo’shqin ohangda gapirishlari bolaga buyumlarning u yoki bu xususiyatlariga ijobiy munosabatda bo’lishlariga yordam beradi. Va, aksincha, kattalarning ogoxlantiruvchi ovozi, ular yuzidagi tundlik alomati yoki ho’mrayib qarashlari, jerkib, siltab tashlashlari va hokazolar bolalarda shu buyumga yoki uning sifatiga salbiy munosabatni shakllantiradi. Bola hayotining ikkinchi yilida uning idroki sekin-asta takomillasha boradi. Bolalar endi faqat borliq xususiyatlarini emas, shu bilan birga san’at asarlaridagi ayrim estetik ifoda vositalarini ham idrok eta boshlaydilar. Bu yoshdagi bolalarda musiqaning quvnoq va g’amgin kuylariga, ularning qattiq va sokin ohangiga, ohista va tezligiga javob ta’siri paydo bo’ladi va hokazo. O’rta guruhga kelganda bolalar estetik idrokinnng rivojlanishida muhim o’zgarishlar yuz beradi. Ularning estetik idroki ancha aniq va tabaqalashgan bo’lib qoladi. Ammo shunga qaramay, u qisqa-qisqa bo’lib, bolaning shaxsiy tajribasi va qiziqishiga bog’liq bo’ladi. Bu yoshdagi bolalar badiiy obrazni eng oddiy estetik baholay oladilar, ba’zi bir estetik vositalarni to’g’ri anglaydigan, tasvir mohiyatini tushunadigan bo’lib qoladilar. Bolalarda go’zallikni idrok qilish jarayoni aniq ifodalangan, ta’sirli, faol tusda bo’ladi. Bu ayniqsa ular qo’g’irchoq teatri, kino, multfilm, telespektakllarni tomosha qilganlarida aniq namoyon bo’ladi. Bolalar asar qahramonlari harakatiga bemalol qo’shilib harakat qiladilar, ularda muayyan vaziyatda o’zini qanday tutishni aytib turadilar, o’zlarini ular bilan birga o’ynayotgandek xis etadilar. Bu yoshdagi bolalar tanish bo’lgan san’at asarlarini yangi asarlar bilan solishtiradilar va ba’zi bir xulosalar chiqaradilar. Bolalar she’rni nasrdan, badiiy asarning ba’zi bir janrlarini, tasviriy faoliyat va musiqaning bir xil turlarini (ertakni hikoyadan, marshni raqsdan, allani o’yindan va hokazo) bir-biridan ajrata boshlaydilar.
 
 
Tasvirda badiiy, musiqa, teatrlashtirish kabi hamma faoliyatlarda quyilgan 
vazifani bajarishda mustaqillik, ijodkorlikka intilish namoyon bo’la boshlaydi. 
Bolalar o’yinga tushganda, ashula aytganda, sahnalashtirish o’ynnlarida 
obrazlarning ifodali bo’lishiga ongli ravishda intila boshlaydilar. 
Katta guruhning oxirlariga kelganda ular musiqani, badiiy asarlarni diqqat bilan 
tinglaydilar, tasviriy san’at asarlarini sinchiklab kuzatadilar, ulardagi ijobiy 
qahramonlarning xatti-harakatlaridan quvonadilar, yomonlikni qoralaydilar. Bolada 
musiqaviy va shoirona tinglash qobiliyati rivojlanadi. Ularda ayrim musiqa 
janrlariga, adabiy va tasviriy san’at asarlariga nisbatan barqaror qiziqish paydo 
bo’ladi. 
Bolalarda badiiy-ijodiy qobiliyat rivojlana boshlaydi, ular mustaqil ravishda 
topishmoqlar, ashulalar, ertaklar, she’rlar to’qiydilar, applikatsiya va rasmlar 
ishlaydilar. Endi ular o’zlarining va o’rtoqlarining ishlarini baholaydigan bo’lib 
qoladilar. 
Kuzatayotgan san’at asarlari, eshitayotgan musiqa asarlari, o’qilayotgan 
she’rlarning eng nozik tomonlarini ko’ra biladilar, seza boshlaydilar. Badiiy 
asarlardagi ba’zi she’riy obrazlarni eslab qoladilar va o’z nutqlarida ishlatadilar. 
Tevarak-atrofdagi go’zallikka, san’atga, badiiy va o’yin faoliyatining har xil 
turlariga nisbatan ularda qiziqish shakllana boshlaydi. 
Bolalar badiiy asar qahramonlari xatti-harakatiga juda katta his-hayajon bilan 
munosabat bildiradilar, ammo asardagi qahramonlar xulqidagi yashirin sabablarni 
ular xali anglab eta olmaydilar, bolalarda badiiy ijodkorlikning rivojlanishi davom 
etadi, ammo ularning fikrlari xali aniq, barqaror emasligi bilan ajralib turadi. 
Shunday qilib, maktabgacha ta’lim yoshi davri tarbiyaviy ta’sir orqali bolalarni 
estetik ruhda tarbiyalash maqsadlaridan va uning bola shaxsini shakllantirishda 
tutgan o’rnidan kelib chiqib, estetik rivojlanishlarini takomillashtirishdir. 
 
3. Estetik tarbiyaning vazifalari, mazmuni 
 va metodlari 
Tasvirda badiiy, musiqa, teatrlashtirish kabi hamma faoliyatlarda quyilgan vazifani bajarishda mustaqillik, ijodkorlikka intilish namoyon bo’la boshlaydi. Bolalar o’yinga tushganda, ashula aytganda, sahnalashtirish o’ynnlarida obrazlarning ifodali bo’lishiga ongli ravishda intila boshlaydilar. Katta guruhning oxirlariga kelganda ular musiqani, badiiy asarlarni diqqat bilan tinglaydilar, tasviriy san’at asarlarini sinchiklab kuzatadilar, ulardagi ijobiy qahramonlarning xatti-harakatlaridan quvonadilar, yomonlikni qoralaydilar. Bolada musiqaviy va shoirona tinglash qobiliyati rivojlanadi. Ularda ayrim musiqa janrlariga, adabiy va tasviriy san’at asarlariga nisbatan barqaror qiziqish paydo bo’ladi. Bolalarda badiiy-ijodiy qobiliyat rivojlana boshlaydi, ular mustaqil ravishda topishmoqlar, ashulalar, ertaklar, she’rlar to’qiydilar, applikatsiya va rasmlar ishlaydilar. Endi ular o’zlarining va o’rtoqlarining ishlarini baholaydigan bo’lib qoladilar. Kuzatayotgan san’at asarlari, eshitayotgan musiqa asarlari, o’qilayotgan she’rlarning eng nozik tomonlarini ko’ra biladilar, seza boshlaydilar. Badiiy asarlardagi ba’zi she’riy obrazlarni eslab qoladilar va o’z nutqlarida ishlatadilar. Tevarak-atrofdagi go’zallikka, san’atga, badiiy va o’yin faoliyatining har xil turlariga nisbatan ularda qiziqish shakllana boshlaydi. Bolalar badiiy asar qahramonlari xatti-harakatiga juda katta his-hayajon bilan munosabat bildiradilar, ammo asardagi qahramonlar xulqidagi yashirin sabablarni ular xali anglab eta olmaydilar, bolalarda badiiy ijodkorlikning rivojlanishi davom etadi, ammo ularning fikrlari xali aniq, barqaror emasligi bilan ajralib turadi. Shunday qilib, maktabgacha ta’lim yoshi davri tarbiyaviy ta’sir orqali bolalarni estetik ruhda tarbiyalash maqsadlaridan va uning bola shaxsini shakllantirishda tutgan o’rnidan kelib chiqib, estetik rivojlanishlarini takomillashtirishdir. 3. Estetik tarbiyaning vazifalari, mazmuni va metodlari
 
 
Estetik tarbiyaning vazifalari tarbiyaning umumiy maqsadlaridan kelib chiqib, 
bolalarning yosh imkoniyatlariga qarab belgilanadi. Estetik tarbiya vazifalarini xal 
etish bolalarda tashabbuskorlik, ma’lum natijalarni oldindan bilish, ularga intilish, 
orzu qila bilish kabi sifatlarni shakllantirish bilan uzviy bog’langandir. 
 
 
Yuqorida ko’rsatilgan vazifalar asosida maktabgacha yoshdagi bolalarning har 
bir yosh guruhlarida estetik tarbiya berishning mazmuni va metodlari ishlab 
chiqiladi. 
Estetik tarbiyaning muzmuni bolaning estetik faoliyati orqali amalga 
oshiriladigan bilim, malaka va ko’nikmalarni estetik hissiyot, qiziqish, estetik 
ehtiyoj, estetik did va mulohazalarni tarbiyalashni o’z ichiga oladi. 
Bular quyidagi yo’llar bilan amalga oshiriladi: 
- o’yin, mehnat jarayonida, maishiy faoliyatda ijtimoiy va tabiat voqealari 
bilan tanishtirish orqali tevarak-atrofdagi borliqqa nisbatan estetik munosabatni 
tarbiyalash; 
- san’at asarlari (badiiy tarbiya) vositasida estetik tarbiya berish. 
Эстетик тарбиянинг 
вазифалари 
Болаларни 
ҳаётдаги, 
воқеликдаги гўзаллик-
ни тушунишга, севиш-
га, табиатда ва тур-
мушда, 
яратувчилик, 
меҳнатида, ижтимоий 
ҳаётда, кишилар ҳатти-
ҳаракатида болаларга 
тушунарли бўлган гў-
залликларни кўра би-
лишга ўргатиш. Улар-
да эстетик ҳис, эстетик 
дид, эстетик муноса-
батни тарбиялаш, куч-
лари етганича ҳаётда 
гўзаллик 
яратишда 
фаол иштирок этиш 
истагини тарбиялаш. 
Болаларни 
бадиий 
ижоднинг турли жанр-
ларида (бадиий асар, 
мусиқа, қўшиқ, расм ва 
бошқалар) яратил-ган 
санъат 
асарларини 
кўриш, 
тушуниш 
ва 
севишга ўргатиш ор-
қали уларда эстетик 
онг 
қирраларини 
шакллантириш; 
чи-
ройлини 
хунукдан, 
ғамгинликни хурсанд-
чиликдан 
фарқлай 
олиш; рангларн, шакл, 
товушларни 
бир-би-
ридан ажрата олиш 
каби сенсор эталонлар 
Болани санъатнинг турли 
соҳалари: ашула, ўйин, 
шеър, ўқиш, қайта ҳикоя 
қилиш, ижодий фаолият 
(ижодий ўйин, ҳикоя қи-
лиш, расм чизиш, бирор 
нарса ясаш ёки қуриш) 
кабиларда янада 
фаолроқ ҳаракат қилиш 
ва ўзини кўрсата 
билишга ўрга-тиш. Булар 
орқали бола-ларда 
бадиий ижодий 
қобилиятни, ҳаёлни ўс-
тириш, фазовий ва ранг 
муносабатларини, мўл-
жалга олиш, кўриш хоти-
раси, қўлларни чаққон 
ҳаракат қилдира олиш 
малакаси, жўшқин кай-
Estetik tarbiyaning vazifalari tarbiyaning umumiy maqsadlaridan kelib chiqib, bolalarning yosh imkoniyatlariga qarab belgilanadi. Estetik tarbiya vazifalarini xal etish bolalarda tashabbuskorlik, ma’lum natijalarni oldindan bilish, ularga intilish, orzu qila bilish kabi sifatlarni shakllantirish bilan uzviy bog’langandir. Yuqorida ko’rsatilgan vazifalar asosida maktabgacha yoshdagi bolalarning har bir yosh guruhlarida estetik tarbiya berishning mazmuni va metodlari ishlab chiqiladi. Estetik tarbiyaning muzmuni bolaning estetik faoliyati orqali amalga oshiriladigan bilim, malaka va ko’nikmalarni estetik hissiyot, qiziqish, estetik ehtiyoj, estetik did va mulohazalarni tarbiyalashni o’z ichiga oladi. Bular quyidagi yo’llar bilan amalga oshiriladi: - o’yin, mehnat jarayonida, maishiy faoliyatda ijtimoiy va tabiat voqealari bilan tanishtirish orqali tevarak-atrofdagi borliqqa nisbatan estetik munosabatni tarbiyalash; - san’at asarlari (badiiy tarbiya) vositasida estetik tarbiya berish. Эстетик тарбиянинг вазифалари Болаларни ҳаётдаги, воқеликдаги гўзаллик- ни тушунишга, севиш- га, табиатда ва тур- мушда, яратувчилик, меҳнатида, ижтимоий ҳаётда, кишилар ҳатти- ҳаракатида болаларга тушунарли бўлган гў- залликларни кўра би- лишга ўргатиш. Улар- да эстетик ҳис, эстетик дид, эстетик муноса- батни тарбиялаш, куч- лари етганича ҳаётда гўзаллик яратишда фаол иштирок этиш истагини тарбиялаш. Болаларни бадиий ижоднинг турли жанр- ларида (бадиий асар, мусиқа, қўшиқ, расм ва бошқалар) яратил-ган санъат асарларини кўриш, тушуниш ва севишга ўргатиш ор- қали уларда эстетик онг қирраларини шакллантириш; чи- ройлини хунукдан, ғамгинликни хурсанд- чиликдан фарқлай олиш; рангларн, шакл, товушларни бир-би- ридан ажрата олиш каби сенсор эталонлар Болани санъатнинг турли соҳалари: ашула, ўйин, шеър, ўқиш, қайта ҳикоя қилиш, ижодий фаолият (ижодий ўйин, ҳикоя қи- лиш, расм чизиш, бирор нарса ясаш ёки қуриш) кабиларда янада фаолроқ ҳаракат қилиш ва ўзини кўрсата билишга ўрга-тиш. Булар орқали бола-ларда бадиий ижодий қобилиятни, ҳаёлни ўс- тириш, фазовий ва ранг муносабатларини, мўл- жалга олиш, кўриш хоти- раси, қўлларни чаққон ҳаракат қилдира олиш малакаси, жўшқин кай-
 
 
Pedagogika fanida bolalarni chizishga, loy va plastilindan narsalar yasashga, 
ashula aytishga va shunga o’xshashlarga o’rgatish metodikasi mukammal ishlab 
chiqilgan. 
Bola 
ijodining 
mazmuniga 
ta’sir 
etadigan 
asosiy 
vosita, 
bolani 
hayajonlantiradigan, uning xayol va hislariga ta’sir etuvchi narsa tevarak-atrofdagi 
yorqin, jonli taassurotlardir. 
Badiiy faoliyatning hamma turlarida ham ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish 
estetik idrok va xislarni rivojlantirish bilan bog’liq holda olib boriladi. Agar bola 
qishki tabiatning go’zalligini his eta olsa, u albatta shu go’zallikni rasmda, 
hikoyasida aks ettiradi. Agar bola badiiy adabiyotlardagi obrazlarni idrok eta olsa, 
undagi qahramonlar bola tushunchasiga yaqin bo’lsa, bunday kitoblar bolalar o’yini 
uchun rasm chizish va loydan narsalar yasash uchun bitmas-tuganmas manba bo’lib 
xizmat qiladi. Agar bolalar tilning go’zalligini, she’rning ritmini, ohangdorligini his 
eta olsalar, o’zlari ham kichkina she’rlar to’qib, qofiyalar tanlashga urinadilar. 
Bolalardagi fikrlash qobiliyatini rivojlantirish uchun badiiy qobiliyatning 
hamma turlarida ham xayolning ma’lum maqsadga yo’naltirilgan bo’lishi 
ta’minlanadi. Bolalarni ijodiy maqsad qo’yishga o’rgatiladi. 
Bolalarning mustaqil ijodiy faoliyatlari bayramlarda, ko’ngil ochish 
kechalarida, ekskursiya va sayrlarda, har xil o’yinlarda amalga oshiriladi. Bolalar 
o’zlarining badiiy, ijodiy mahoratlarini, qobiliyatlarini bemalol, erkin namoyish 
qilishlari uchun tarbiyachi kerakli shart-sharoitni yaratib berishi zarur. Bolalarning 
bu xildagi mustaqil faoliyatlariga rahbarlik qilishda tarbiyachi yakka tartibda 
yondoshishi lozim. Shu orqali u bolalarning o’ziga xos qobiliyat va imkoniyatlarini 
o’rganadi. Bolalar orasida ashula aytishga, rasm chizishga, musiqaga xavas juda erta 
uyg’onadi. Ammo bu xali bolaning kelajakda qanday mutaxassis bo’lishini aniqlash 
huquqini bermaydi. Lekin tarbiyachilar va ota-onalar bolalarning qiziqishlariga 
diqqat-e’tibor bilan qarashlari lozim. Ular bolani diqqat bilan kuzatayotib, unda 
musiqa, rasm, qurish-yasash va boshqa sohalardagi iste’dodning ilk kurtaklarini 
ko’rishlari mumkin. Boladagi qobiliyatlarning shakllanishi kattalarning mana shu 
kurtaklarni avaylab o’stirishlariga, ularga to’g’ri rahbarlik qilishlariga bog’liq. 
4. Estetik tarbiya vositalari 
Pedagogika fanida bolalarni chizishga, loy va plastilindan narsalar yasashga, ashula aytishga va shunga o’xshashlarga o’rgatish metodikasi mukammal ishlab chiqilgan. Bola ijodining mazmuniga ta’sir etadigan asosiy vosita, bolani hayajonlantiradigan, uning xayol va hislariga ta’sir etuvchi narsa tevarak-atrofdagi yorqin, jonli taassurotlardir. Badiiy faoliyatning hamma turlarida ham ijodiy qobiliyatlarni rivojlantirish estetik idrok va xislarni rivojlantirish bilan bog’liq holda olib boriladi. Agar bola qishki tabiatning go’zalligini his eta olsa, u albatta shu go’zallikni rasmda, hikoyasida aks ettiradi. Agar bola badiiy adabiyotlardagi obrazlarni idrok eta olsa, undagi qahramonlar bola tushunchasiga yaqin bo’lsa, bunday kitoblar bolalar o’yini uchun rasm chizish va loydan narsalar yasash uchun bitmas-tuganmas manba bo’lib xizmat qiladi. Agar bolalar tilning go’zalligini, she’rning ritmini, ohangdorligini his eta olsalar, o’zlari ham kichkina she’rlar to’qib, qofiyalar tanlashga urinadilar. Bolalardagi fikrlash qobiliyatini rivojlantirish uchun badiiy qobiliyatning hamma turlarida ham xayolning ma’lum maqsadga yo’naltirilgan bo’lishi ta’minlanadi. Bolalarni ijodiy maqsad qo’yishga o’rgatiladi. Bolalarning mustaqil ijodiy faoliyatlari bayramlarda, ko’ngil ochish kechalarida, ekskursiya va sayrlarda, har xil o’yinlarda amalga oshiriladi. Bolalar o’zlarining badiiy, ijodiy mahoratlarini, qobiliyatlarini bemalol, erkin namoyish qilishlari uchun tarbiyachi kerakli shart-sharoitni yaratib berishi zarur. Bolalarning bu xildagi mustaqil faoliyatlariga rahbarlik qilishda tarbiyachi yakka tartibda yondoshishi lozim. Shu orqali u bolalarning o’ziga xos qobiliyat va imkoniyatlarini o’rganadi. Bolalar orasida ashula aytishga, rasm chizishga, musiqaga xavas juda erta uyg’onadi. Ammo bu xali bolaning kelajakda qanday mutaxassis bo’lishini aniqlash huquqini bermaydi. Lekin tarbiyachilar va ota-onalar bolalarning qiziqishlariga diqqat-e’tibor bilan qarashlari lozim. Ular bolani diqqat bilan kuzatayotib, unda musiqa, rasm, qurish-yasash va boshqa sohalardagi iste’dodning ilk kurtaklarini ko’rishlari mumkin. Boladagi qobiliyatlarning shakllanishi kattalarning mana shu kurtaklarni avaylab o’stirishlariga, ularga to’g’ri rahbarlik qilishlariga bog’liq. 4. Estetik tarbiya vositalari
 
 
Bolalarda go’zallik haqidagi bilimlar atrof voqelikni uning butun xilma-
xilligida, shuningdek go’zallik eng ko’p jamlangan holda aks etadigan san’atni 
estetik o’zlashtirish jarayonida tarkib toptiriladi. Hayot xilma-xilligi, san’at turlari 
va janrlarning xilma-xilligiga sabab bo’ladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning har 
biri o’z janriga ega bo’lgan grafika, rangtasvir, xaykaltaroshlik, manzarali amaliy 
san’at, adabiyot va musiqa bilan tanishadi. 
Bolalar shuningdek bizni o’rab turgan dunyoning eng muhim estetik tomonlari 
va xususiyatlarini ham egallaydilar. Maktabgacha yoshdagi davrida musiqa, vokal 
va cholg’u, undagi mavzuni xilma-xilligi, ayrim asarlarning janri, tuzilishi, musiqali 
ifoda vositalari, musiqa asboblari haqida ham bilim beriladi. Bolalar xalq qo’shiqlari 
va raqslari, doira bo’lib qo’shiq aytish, klassik va zamonaviy musiqa asarlari bilan 
tanishadilar. 
MTTni o’rab turgan go’zallik muhiti bolalarning har tomonlama kamol 
topishiga, estetik didlarining tarbiyalanishiga yordam beradi. 
 
 
Pedagogika sistemasiga xos bo’lgan estetika va etikaning birligini oilada 
MTTlarda kichkintoylarni tarbiyalashda bemalol qo’llash mumkin. Lekin haqiqiy 
Эстетик тар-
биянинг ассосий 
воситалари 
болаларни ўраб турган муҳит, 
турмуш эстетикаси; 
теварак-атрофдан олинган таас-
суротлар; 
табиат, санъат асарлари; 
болаларнинг тасвирий фаолият-
лари; 
байрамлар, кўнгил очар тад-
бирлар; 
маълум мақсадга қаратилган ва 
режали равишда амалга ошири-
ладиган таълим. 
Bolalarda go’zallik haqidagi bilimlar atrof voqelikni uning butun xilma- xilligida, shuningdek go’zallik eng ko’p jamlangan holda aks etadigan san’atni estetik o’zlashtirish jarayonida tarkib toptiriladi. Hayot xilma-xilligi, san’at turlari va janrlarning xilma-xilligiga sabab bo’ladi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning har biri o’z janriga ega bo’lgan grafika, rangtasvir, xaykaltaroshlik, manzarali amaliy san’at, adabiyot va musiqa bilan tanishadi. Bolalar shuningdek bizni o’rab turgan dunyoning eng muhim estetik tomonlari va xususiyatlarini ham egallaydilar. Maktabgacha yoshdagi davrida musiqa, vokal va cholg’u, undagi mavzuni xilma-xilligi, ayrim asarlarning janri, tuzilishi, musiqali ifoda vositalari, musiqa asboblari haqida ham bilim beriladi. Bolalar xalq qo’shiqlari va raqslari, doira bo’lib qo’shiq aytish, klassik va zamonaviy musiqa asarlari bilan tanishadilar. MTTni o’rab turgan go’zallik muhiti bolalarning har tomonlama kamol topishiga, estetik didlarining tarbiyalanishiga yordam beradi. Pedagogika sistemasiga xos bo’lgan estetika va etikaning birligini oilada MTTlarda kichkintoylarni tarbiyalashda bemalol qo’llash mumkin. Lekin haqiqiy Эстетик тар- биянинг ассосий воситалари болаларни ўраб турган муҳит, турмуш эстетикаси; теварак-атрофдан олинган таас- суротлар; табиат, санъат асарлари; болаларнинг тасвирий фаолият- лари; байрамлар, кўнгил очар тад- бирлар; маълум мақсадга қаратилган ва режали равишда амалга ошири- ладиган таълим.