MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI MAKTAB TA’LIMIGA TAYYORLASH NAZARIYASI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

25

File size

Fayl hajmi

43,0 KB


MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI MAKTAB TA’LIMIGA
TAYYORLASH NAZARIYASI
MUNDARIJA:
KIRISH.......................................................................................................................
I  BOB. BOLALARNI  MAKTABGA  TAYYORLASHNING  NAZARIY
JIHATLARI...............................................................................................................
1.1. Bolalarni pedagogika va psixologiyada maktabga tayyorlash muammosi..........
1.2. Bolalarning maktabga tayyorligi turlari...............................................................
1.3. Bolalarni maktabga tayyorlash dasturlarining mazmuni......................................
II  BOB. BOLALARNI  MAKTABGA  TAYYORLASHNING  USLUBIY
JIHATLARI...............................................................................................................
2.1. Bolalarni maktabga tayyorlash jarayonida o'qituvchining roli.............................
2.2. Maktabga tayyorgarlik bo'yicha o'qituvchining ishining mazmuni.....................
XULOSA
ADABIYOTLAR RO'YXATI
Logotip
MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI MAKTAB TA’LIMIGA TAYYORLASH NAZARIYASI MUNDARIJA: KIRISH....................................................................................................................... I BOB. BOLALARNI MAKTABGA TAYYORLASHNING NAZARIY JIHATLARI............................................................................................................... 1.1. Bolalarni pedagogika va psixologiyada maktabga tayyorlash muammosi.......... 1.2. Bolalarning maktabga tayyorligi turlari............................................................... 1.3. Bolalarni maktabga tayyorlash dasturlarining mazmuni...................................... II BOB. BOLALARNI MAKTABGA TAYYORLASHNING USLUBIY JIHATLARI............................................................................................................... 2.1. Bolalarni maktabga tayyorlash jarayonida o'qituvchining roli............................. 2.2. Maktabga tayyorgarlik bo'yicha o'qituvchining ishining mazmuni..................... XULOSA ADABIYOTLAR RO'YXATI
I BOB. BOLALARNI MAKTABGA TAYYORLASHNING NAZARIY
JIHATLARI
1.1. Bolalarni pedagogika va psixologiyada maktabga tayyorlash
muammosi
 Bola maktabda 11 yil o'qiydi. Bu vaqt ichida butun avlod o'sadi. Va bu yillar
davomida  bola  baxtli  bo'lishi  muhimdir. Bu  ko'p  jihatdan  uning  maktabga
tayyorligiga bog'liq-o'rganish istagi, tengdoshlari va kattalar bilan muloqot qilish
qobiliyati,  murakkab  muammolarni  hal  qilish  qobiliyati,  yutuqlarga  intilish,
mustaqillik va mas'uliyat.
Hozirgi vaqtda psixologik-pedagogik fan va ta'lim amaliyotida "maktabga
psixologik tayyorgarlik" tushunchasi turli mutaxassislar tomonidan keng tarqalgan
va faol foydalanilmoqda: bolalar bog'chalari o'qituvchilari, maktab o'qituvchilari,
amaliy psixologlar, ijtimoiy o'qituvchilar. Ota-onalar ham, hatto bolalarning o'zlari
ham ushbu kontseptsiya bilan tanish.
Nazariy jihatdan, so'nggi o'n yilliklarda psixologlar, o'qituvchilar, gigienistlar,
pediatrlar, mamlakatimizda ham, chet elda ham maktabda o'qishga psixologik
tayyorlik muammosi, "maktabga psixologik tayyorlik" tushunchasining yagona va
aniq ta'rifi hali mavjud emas.tizimli maktabga tayyorgarlikning eng informatsion
mezonlari to'liq aniqlanmagan.
Chet  ellik  psixologlar  maktab  etukligi  tushunchasini,  psixologik
tayyorgarlikning sinonimi, bola "maktabda o'qishda ishtirok eta oladigan yoki
"bilim, ko'nikma, qobiliyat, motivatsiya va boshqa bilimlarni o'zlashtirish uchun
zarur bo'lgan bilim, ko'nikma, qobiliyat, motivatsiya va boshqalarni o'zlashtirish"
kabi rivojlanish bosqichiga erishish sifatida izohlaydilar.maktab dasturlari, xulq-
atvor xususiyatlari.
Birinchi  ta'rif  umumiydir,  xususan,  "o'rganishda  ishtirok  etish
qobiliyati"nimani anglatishi aniq emas. Ikkinchi ta'rif ham qoniqarsiz, chunki u
psixologik  tayyorgarlikning  tarkibiy  qismlarini  (motivatsion,  xulq-atvor
xususiyatlari)  va  pedagogik  tayyorgarlikni  (ko'nikmalar,  bilimlar)
2
Logotip
I BOB. BOLALARNI MAKTABGA TAYYORLASHNING NAZARIY JIHATLARI 1.1. Bolalarni pedagogika va psixologiyada maktabga tayyorlash muammosi  Bola maktabda 11 yil o'qiydi. Bu vaqt ichida butun avlod o'sadi. Va bu yillar davomida bola baxtli bo'lishi muhimdir. Bu ko'p jihatdan uning maktabga tayyorligiga bog'liq-o'rganish istagi, tengdoshlari va kattalar bilan muloqot qilish qobiliyati, murakkab muammolarni hal qilish qobiliyati, yutuqlarga intilish, mustaqillik va mas'uliyat. Hozirgi vaqtda psixologik-pedagogik fan va ta'lim amaliyotida "maktabga psixologik tayyorgarlik" tushunchasi turli mutaxassislar tomonidan keng tarqalgan va faol foydalanilmoqda: bolalar bog'chalari o'qituvchilari, maktab o'qituvchilari, amaliy psixologlar, ijtimoiy o'qituvchilar. Ota-onalar ham, hatto bolalarning o'zlari ham ushbu kontseptsiya bilan tanish. Nazariy jihatdan, so'nggi o'n yilliklarda psixologlar, o'qituvchilar, gigienistlar, pediatrlar, mamlakatimizda ham, chet elda ham maktabda o'qishga psixologik tayyorlik muammosi, "maktabga psixologik tayyorlik" tushunchasining yagona va aniq ta'rifi hali mavjud emas.tizimli maktabga tayyorgarlikning eng informatsion mezonlari to'liq aniqlanmagan. Chet ellik psixologlar maktab etukligi tushunchasini, psixologik tayyorgarlikning sinonimi, bola "maktabda o'qishda ishtirok eta oladigan yoki "bilim, ko'nikma, qobiliyat, motivatsiya va boshqa bilimlarni o'zlashtirish uchun zarur bo'lgan bilim, ko'nikma, qobiliyat, motivatsiya va boshqalarni o'zlashtirish" kabi rivojlanish bosqichiga erishish sifatida izohlaydilar.maktab dasturlari, xulq- atvor xususiyatlari. Birinchi ta'rif umumiydir, xususan, "o'rganishda ishtirok etish qobiliyati"nimani anglatishi aniq emas. Ikkinchi ta'rif ham qoniqarsiz, chunki u psixologik tayyorgarlikning tarkibiy qismlarini (motivatsion, xulq-atvor xususiyatlari) va pedagogik tayyorgarlikni (ko'nikmalar, bilimlar) 2
aralashtiradi. O'qish, yozish, hisoblash kabi ko'nikmalar va ko'nikmalarning rasmiy
darajasi - va maktabga psixologik tayyorgarlikning belgilari mavjud. Ularga egalik
qilib,  bola  hali  maktab  dasturlarini  o'zlashtirishga  imkon  beradigan  aqliy
faoliyatning tegishli mexanizmlariga ega bo'lmasligi mumkin.
Maktabga psixologik tayyorgarlik-bu inson hayotining bir yoshi emas, balki
bir vaqtning o'zida bir nechtasi u bilan bog'liq bo'lgan ma'noda alohida hodisa. Bu
maktabgacha va bir vaqtning o'zida boshlang'ich maktab yoshining boshlanishini
anglatadi.
Maktabga tayyorgarlik masalasini hal qilishda Y. Irasek bir tomondan nazariy
konstruktsiyalar,  ikkinchi  tomondan  amaliy  tajriba  birlashtirilganligini
ta'kidlaydi. Uning  tadqiqotlarining  o'ziga  xos  xususiyati  shundaki,  bu
muammoning  markazida  bolalarning  intellektual  imkoniyatlari  mavjud. Bu
bolaning fikrlash, xotira, idrok va boshqa aqliy jarayonlar sohasidagi rivojlanishini
ko'rsatadigan testlarda aks etadi.
A. Kernning so'zlariga ko'ra, maktabga kirgan bola o'quvchining ma'lum
belgilariga ega bo'lishi kerak: aqliy, hissiy va ijtimoiy munosabatlarda etuk bo'lish.
Aqliy  sohaga  bolaning  tabaqalashtirilgan  idrok,  ixtiyoriy  e'tibor,  analitik
fikrlash qobiliyati kiradi.
Hissiy  etuklik  deganda  hissiy  barqarorlik  va  bolaning  impulsiv
reaktsiyalarining deyarli yo'qligi tushuniladi.
Ijtimoiy etuklik bolaning bolalar bilan muloqotga bo'lgan ehtiyoji, bolalar
jamoasining  manfaatlariga  va  qabul  qilingan  konventsiyalariga  bo'ysunish
qobiliyati, shuningdek, maktabning ijtimoiy sharoitida o'quvchining ijtimoiy rolini
o'z zimmasiga olish qobiliyati bilan bog'liq.
Rus psixologiyasida maktabga psixologik tayyorgarlik muammosini nazariy
o'rganish L. S. vygotskiyning asarlariga asoslangan. Uning bolalar psixologiyasi
klassiklari L. I. Bojovich, D. B. Elkonin taniqli zamonaviy mutaxassislar L. A.
Venger, N. I. Gutkina,  I. V. Dubrovina, E. E. Kravtsova, V. S. Muxina  va
boshqalar.
3
Logotip
aralashtiradi. O'qish, yozish, hisoblash kabi ko'nikmalar va ko'nikmalarning rasmiy darajasi - va maktabga psixologik tayyorgarlikning belgilari mavjud. Ularga egalik qilib, bola hali maktab dasturlarini o'zlashtirishga imkon beradigan aqliy faoliyatning tegishli mexanizmlariga ega bo'lmasligi mumkin. Maktabga psixologik tayyorgarlik-bu inson hayotining bir yoshi emas, balki bir vaqtning o'zida bir nechtasi u bilan bog'liq bo'lgan ma'noda alohida hodisa. Bu maktabgacha va bir vaqtning o'zida boshlang'ich maktab yoshining boshlanishini anglatadi. Maktabga tayyorgarlik masalasini hal qilishda Y. Irasek bir tomondan nazariy konstruktsiyalar, ikkinchi tomondan amaliy tajriba birlashtirilganligini ta'kidlaydi. Uning tadqiqotlarining o'ziga xos xususiyati shundaki, bu muammoning markazida bolalarning intellektual imkoniyatlari mavjud. Bu bolaning fikrlash, xotira, idrok va boshqa aqliy jarayonlar sohasidagi rivojlanishini ko'rsatadigan testlarda aks etadi. A. Kernning so'zlariga ko'ra, maktabga kirgan bola o'quvchining ma'lum belgilariga ega bo'lishi kerak: aqliy, hissiy va ijtimoiy munosabatlarda etuk bo'lish. Aqliy sohaga bolaning tabaqalashtirilgan idrok, ixtiyoriy e'tibor, analitik fikrlash qobiliyati kiradi. Hissiy etuklik deganda hissiy barqarorlik va bolaning impulsiv reaktsiyalarining deyarli yo'qligi tushuniladi. Ijtimoiy etuklik bolaning bolalar bilan muloqotga bo'lgan ehtiyoji, bolalar jamoasining manfaatlariga va qabul qilingan konventsiyalariga bo'ysunish qobiliyati, shuningdek, maktabning ijtimoiy sharoitida o'quvchining ijtimoiy rolini o'z zimmasiga olish qobiliyati bilan bog'liq. Rus psixologiyasida maktabga psixologik tayyorgarlik muammosini nazariy o'rganish L. S. vygotskiyning asarlariga asoslangan. Uning bolalar psixologiyasi klassiklari L. I. Bojovich, D. B. Elkonin taniqli zamonaviy mutaxassislar L. A. Venger, N. I. Gutkina, I. V. Dubrovina, E. E. Kravtsova, V. S. Muxina va boshqalar. 3
Maktabda  o'qishga  psixologik  tayyorgarlik  psixologiya  rivojlanishining
hozirgi bosqichida bolaning murakkab xarakteristikasi sifatida ko'rib chiqiladi,
unda psixologik fazilatlarning rivojlanish darajasi yangi ijtimoiy muhitga normal
qo'shilish va ta'lim faoliyatini shakllantirish uchun eng muhim shart-sharoitlar
ochib beriladi.
Rus psixologlari maktabga tayyorlik deganda tengdoshlar jamoasida o'qish
sharoitida  maktab  o'quv  dasturini  o'zlashtirish  uchun  bolaning  aqliy
rivojlanishining  zarur  va  etarli  darajasini  tushunadilar. Haqiqiy  rivojlanishning
zarur va etarli darajasi shunday bo'lishi kerakki, o'quv dasturi bolaning proksimal
rivojlanish zonasiga kiradi. Agar bolaning aqliy rivojlanishining hozirgi darajasi
shunday bo'lsa, unda uning proksimal rivojlanish zonasi maktabda o'quv dasturini
rivojlantirish uchun zarur bo'lsa, u holda bola maktabga psixologik jihatdan tayyor
bo'lmaydi, chunki uning proksimal rivojlanish zonasi talab qilinadigan zonaga mos
kelmasligi natijasida u dastur materialini o'zlashtira olmaydi va orqada qolgan
o'quvchilar toifasiga kiradi.
Psixologik  lug'atda  "maktabga  tayyorlik"  tushunchasi  katta  maktabgacha
yoshdagi  bolaning  morfofiziologik  xususiyatlari  to'plami  sifatida  qaraladi,  bu
tizimli, uyushgan maktabga muvaffaqiyatli o'tishni ta'minlaydi.
V. S. Muxinaning ta'kidlashicha, maktabga tayyorlik-bu bolaning ijtimoiy
kamoloti, uning o'quv faoliyati uchun motivatsiyani belgilaydigan ichki qarama-
qarshiliklarning paydo bo'lishi natijasida paydo bo'ladigan o'rganish zarurligini
anglash va anglash.
D. B. Elkoninning fikricha, bolaning maktabga tayyorligi ijtimoiy qoidaning
"aylanishini", ya'ni bola va kattalar o'rtasidagi ijtimoiy munosabatlar tizimini o'z
ichiga oladi.
L. A. Vengerning fikricha, maktabga psixologik tayyorgarlik bolaning maktab
fazilatlarini o'zi shakllantirganligidan emas, balki keyingi assimilyatsiya  qilish
uchun zarur shart-sharoitlarni o'zlashtirganligidan iborat.
4
Logotip
Maktabda o'qishga psixologik tayyorgarlik psixologiya rivojlanishining hozirgi bosqichida bolaning murakkab xarakteristikasi sifatida ko'rib chiqiladi, unda psixologik fazilatlarning rivojlanish darajasi yangi ijtimoiy muhitga normal qo'shilish va ta'lim faoliyatini shakllantirish uchun eng muhim shart-sharoitlar ochib beriladi. Rus psixologlari maktabga tayyorlik deganda tengdoshlar jamoasida o'qish sharoitida maktab o'quv dasturini o'zlashtirish uchun bolaning aqliy rivojlanishining zarur va etarli darajasini tushunadilar. Haqiqiy rivojlanishning zarur va etarli darajasi shunday bo'lishi kerakki, o'quv dasturi bolaning proksimal rivojlanish zonasiga kiradi. Agar bolaning aqliy rivojlanishining hozirgi darajasi shunday bo'lsa, unda uning proksimal rivojlanish zonasi maktabda o'quv dasturini rivojlantirish uchun zarur bo'lsa, u holda bola maktabga psixologik jihatdan tayyor bo'lmaydi, chunki uning proksimal rivojlanish zonasi talab qilinadigan zonaga mos kelmasligi natijasida u dastur materialini o'zlashtira olmaydi va orqada qolgan o'quvchilar toifasiga kiradi. Psixologik lug'atda "maktabga tayyorlik" tushunchasi katta maktabgacha yoshdagi bolaning morfofiziologik xususiyatlari to'plami sifatida qaraladi, bu tizimli, uyushgan maktabga muvaffaqiyatli o'tishni ta'minlaydi. V. S. Muxinaning ta'kidlashicha, maktabga tayyorlik-bu bolaning ijtimoiy kamoloti, uning o'quv faoliyati uchun motivatsiyani belgilaydigan ichki qarama- qarshiliklarning paydo bo'lishi natijasida paydo bo'ladigan o'rganish zarurligini anglash va anglash. D. B. Elkoninning fikricha, bolaning maktabga tayyorligi ijtimoiy qoidaning "aylanishini", ya'ni bola va kattalar o'rtasidagi ijtimoiy munosabatlar tizimini o'z ichiga oladi. L. A. Vengerning fikricha, maktabga psixologik tayyorgarlik bolaning maktab fazilatlarini o'zi shakllantirganligidan emas, balki keyingi assimilyatsiya qilish uchun zarur shart-sharoitlarni o'zlashtirganligidan iborat. 4
Maktabga  kirish  paytida  paydo  bo'ladigan  bolaning  atrof-muhitga  yangi
munosabati,  L.  I.  Bojovich  ushbu  neoplazmani  maktabda  o'qishga  tayyorlik
mezoni deb hisoblab, o'quvchining ichki pozitsiyasini chaqirdi.
Shunday  qilib,  hayotga,  ta'lim  va  ta'limni  tashkil  etishga  bo'lgan  yuqori
talablar  o'qitish  usullarini  bolaning  psixologik  xususiyatlariga  moslashtirishga
qaratilgan yangi, yanada samarali psixologik va pedagogik yondashuvlarni izlashni
kuchaytiradi. Shuning uchun bolalarning maktabda o'qishga tayyorligi muammosi
alohida ahamiyatga ega, chunki bolalarni maktabda o'qitishning muvaffaqiyati
uning qaroriga bog'liq.
1.2. Bolalarning maktabga tayyorligi turlari
Psixologiyada  hali  maktabda  o'qishga  psixologik  tayyorgarlik  to'g'risida
yagona tushuncha mavjud emasligi sababli turli mualliflar: L. I. Bojovich, I. V.
Dubrovina,  A.  V.  Zaporojets,  E.  E.  Kravtsova,  N.  G.  Salmina,  G.  Vitslak,
Y.Shvantsara va boshqalar uning turli tuzilmalarini taklif qilishadi.
Maktabga  tayyorgarlik  bir  qator  o'zaro  tarkibiy  qismlarni  o'z  ichiga
oladi. Shunday  qilib,  taniqli  Chex  psixologi  Y.Shvantsara  psixologik
tayyorgarlikning aqliy ijtimoiy va hissiy tarkibiy qismlarini ta'kidlaydi.
Nemis psixologi G. Vitzlak bunday tarkibiy qismlarga ma'lum darajadagi
aqliy rivojlanish, kontsentratsiya qobiliyati, chidamlilik, yutuqlarga intilishning
ma'lum darajalari, qiziqishlarni rivojlantirish, o'rganish qobiliyatlari, shuningdek
ijtimoiy xulq-atvorni kiritadi.
Rus psixologlari maktabga psixologik tayyorgarlikning tuzilishini aniqlab,
birinchi navbatda uning ko'p komponentli ta'lim ekanligidan kelib chiqadi. Ushbu
yondashuvning  kelib  chiqishi  L.  I.  Bojovich  bo'lib,  u  bolaning  aqliy
rivojlanishining bir nechta parametrlarini ajratib ko'rsatdi, bu maktabdagi ta'lim
muvaffaqiyatiga eng muhim ta'sir ko'rsatdi: bolaning motivatsion rivojlanishining
ma'lum darajasi, shu jumladan bilim va ijtimoiy motivlar, ixtiyoriy xatti-harakatlar
va intellektual sohaning etarli darajada rivojlanishi.
Uning  ta'kidlashicha,  psixologik  tayyorlik  aqliy  faoliyat  va  kognitiv
qiziqishlarning  ma'lum  bir  rivojlanish  darajasidan,  uning  bilim  faoliyatini
5
Logotip
Maktabga kirish paytida paydo bo'ladigan bolaning atrof-muhitga yangi munosabati, L. I. Bojovich ushbu neoplazmani maktabda o'qishga tayyorlik mezoni deb hisoblab, o'quvchining ichki pozitsiyasini chaqirdi. Shunday qilib, hayotga, ta'lim va ta'limni tashkil etishga bo'lgan yuqori talablar o'qitish usullarini bolaning psixologik xususiyatlariga moslashtirishga qaratilgan yangi, yanada samarali psixologik va pedagogik yondashuvlarni izlashni kuchaytiradi. Shuning uchun bolalarning maktabda o'qishga tayyorligi muammosi alohida ahamiyatga ega, chunki bolalarni maktabda o'qitishning muvaffaqiyati uning qaroriga bog'liq. 1.2. Bolalarning maktabga tayyorligi turlari Psixologiyada hali maktabda o'qishga psixologik tayyorgarlik to'g'risida yagona tushuncha mavjud emasligi sababli turli mualliflar: L. I. Bojovich, I. V. Dubrovina, A. V. Zaporojets, E. E. Kravtsova, N. G. Salmina, G. Vitslak, Y.Shvantsara va boshqalar uning turli tuzilmalarini taklif qilishadi. Maktabga tayyorgarlik bir qator o'zaro tarkibiy qismlarni o'z ichiga oladi. Shunday qilib, taniqli Chex psixologi Y.Shvantsara psixologik tayyorgarlikning aqliy ijtimoiy va hissiy tarkibiy qismlarini ta'kidlaydi. Nemis psixologi G. Vitzlak bunday tarkibiy qismlarga ma'lum darajadagi aqliy rivojlanish, kontsentratsiya qobiliyati, chidamlilik, yutuqlarga intilishning ma'lum darajalari, qiziqishlarni rivojlantirish, o'rganish qobiliyatlari, shuningdek ijtimoiy xulq-atvorni kiritadi. Rus psixologlari maktabga psixologik tayyorgarlikning tuzilishini aniqlab, birinchi navbatda uning ko'p komponentli ta'lim ekanligidan kelib chiqadi. Ushbu yondashuvning kelib chiqishi L. I. Bojovich bo'lib, u bolaning aqliy rivojlanishining bir nechta parametrlarini ajratib ko'rsatdi, bu maktabdagi ta'lim muvaffaqiyatiga eng muhim ta'sir ko'rsatdi: bolaning motivatsion rivojlanishining ma'lum darajasi, shu jumladan bilim va ijtimoiy motivlar, ixtiyoriy xatti-harakatlar va intellektual sohaning etarli darajada rivojlanishi. Uning ta'kidlashicha, psixologik tayyorlik aqliy faoliyat va kognitiv qiziqishlarning ma'lum bir rivojlanish darajasidan, uning bilim faoliyatini 5
o'zboshimchalik  bilan  tartibga  solishga  va  o'quvchining  ijtimoiy  mavqeiga
tayyorlikdan iborat.
Ushbu nuqtai nazarni A. V. Zaporojets, maktabga psixologik tayyorgarlikka
bolaning  shaxsiyati  motivatsiyasining  o'ziga  xos  xususiyatlarini,  kognitiv  va
analitik-sintetik faoliyatning rivojlanish darajasini, harakatlarni ixtiyoriy tartibga
solish mexanizmlarining shakllanish darajasini o'z ichiga olgan.
N. G. Salmina o'zboshimchalik bilan ta'lim faoliyatining shartlaridan biri
sifatida ajralib turadi. Bundan tashqari, u aloqa xususiyatlarini, vazifalarni hal
qilish uchun birgalikda harakat qilish qobiliyatini, hissiy sohani rivojlantirishni o'z
ichiga  olgan  xususiyatlar  sifatida  belgi  funktsiyasining  shakllanish  darajasiga
e'tibor beradi.
Shunday qilib, psixologik tayyorgarlik – bu motivatsion, intellektual sohalar
va o'zboshimchalik  sohasining  ancha  yuqori  darajada  rivojlanishini  o'z  ichiga
olgan murakkab ta'lim.
Bolalarning  maktabga  psixologik  tayyorgarligining  tuzilishini  aniqlashda
boshqa yondashuvlar mavjud. Masalan, E. E. Kravtsova asosiy e'tiborni bolaning
rivojlanishidagi muloqotning roliga qaratadi va 3 sohani aniqlaydi: kattalarga,
tengdoshlariga va o'ziga bo'lgan munosabat. -
Mualliflarning  nuqtai  nazarini  umumlashtirib,  maktabga  psixologik
tayyorgarlikning tarkibiy qismlari quyidagilarni o'z ichiga oladi:
- psixomotor (funktsional);
- intellektual;
- hissiy-irodali;
- motivatsion;
- shaxsiy;
- ijtimoiy-psixologik tayyorlik.
Shubhasiz, strukturaning har qanday tarkibiy qismi, umuman butun tuzilish
singari, bolaning muvaffaqiyatli faoliyati muvaffaqiyatli bo'lishi uchun ham, uning
yangi sharoitlarga tezda moslashishi, yangi munosabatlar tizimiga og'riqsiz kirishi
uchun ham muhimdir.
6
Logotip
o'zboshimchalik bilan tartibga solishga va o'quvchining ijtimoiy mavqeiga tayyorlikdan iborat. Ushbu nuqtai nazarni A. V. Zaporojets, maktabga psixologik tayyorgarlikka bolaning shaxsiyati motivatsiyasining o'ziga xos xususiyatlarini, kognitiv va analitik-sintetik faoliyatning rivojlanish darajasini, harakatlarni ixtiyoriy tartibga solish mexanizmlarining shakllanish darajasini o'z ichiga olgan. N. G. Salmina o'zboshimchalik bilan ta'lim faoliyatining shartlaridan biri sifatida ajralib turadi. Bundan tashqari, u aloqa xususiyatlarini, vazifalarni hal qilish uchun birgalikda harakat qilish qobiliyatini, hissiy sohani rivojlantirishni o'z ichiga olgan xususiyatlar sifatida belgi funktsiyasining shakllanish darajasiga e'tibor beradi. Shunday qilib, psixologik tayyorgarlik – bu motivatsion, intellektual sohalar va o'zboshimchalik sohasining ancha yuqori darajada rivojlanishini o'z ichiga olgan murakkab ta'lim. Bolalarning maktabga psixologik tayyorgarligining tuzilishini aniqlashda boshqa yondashuvlar mavjud. Masalan, E. E. Kravtsova asosiy e'tiborni bolaning rivojlanishidagi muloqotning roliga qaratadi va 3 sohani aniqlaydi: kattalarga, tengdoshlariga va o'ziga bo'lgan munosabat. - Mualliflarning nuqtai nazarini umumlashtirib, maktabga psixologik tayyorgarlikning tarkibiy qismlari quyidagilarni o'z ichiga oladi: - psixomotor (funktsional); - intellektual; - hissiy-irodali; - motivatsion; - shaxsiy; - ijtimoiy-psixologik tayyorlik. Shubhasiz, strukturaning har qanday tarkibiy qismi, umuman butun tuzilish singari, bolaning muvaffaqiyatli faoliyati muvaffaqiyatli bo'lishi uchun ham, uning yangi sharoitlarga tezda moslashishi, yangi munosabatlar tizimiga og'riqsiz kirishi uchun ham muhimdir. 6
Psixomotor  (funktsional)  tayyorlik  deganda  ma'lum  miya  tuzilmalarining
pishib  etish  darajasi,  neyropsikiyatrik  funktsiyalar  maktab  ta'limi  shartlari  va
vazifalariga muvofiqligi tushuniladi. Bolaning funktsional tayyorgarligi umumiy
rivojlanish darajasini, uning ko'zini, fazoviy yo'nalishini, taqlid qilish qobiliyatini,
shuningdek  qo'lning  murakkab  muvofiqlashtirilgan  harakatlarining  rivojlanish
darajasini ko'rsatadi. Psixomotor tayyorgarlikka bolaning tanasida sodir bo'ladigan
o'zgarishlar kiradi, bu uning ishlashi va chidamliligini oshirishga, katta funktsional
etuklikka yordam beradi. Ular orasida birinchi navbatda qo'ng'iroq qilish kerak:
1. Maktabgacha  yoshdagi  bolalik  davrida  qo'zg'alish  va  inhibisyon
jarayonlarining mutanosibligi bolaga o'z e'tiborini uzoq vaqt davomida o'z faoliyati
ob'ektiga,  o'zboshimchalik  bilan  xatti-harakatlar  va  kognitiv  jarayonlarni
shakllantirish qobiliyatiga qaratishga imkon beradi;
2. Qo'lning  kichik  mushaklari  va  qo'l-ko'zni  muvofiqlashtirishning
rivojlanishi-yozish harakatlarini o'zlashtirish uchun asos yaratadi;
3. Miyaning funktsional assimetriyasi mexanizmini takomillashtirish nutqni
bilish va og'zaki-mantiqiy fikrlash vositasi sifatida shakllantirishni faollashtiradi.
Intellektual  tayyorlik  bolaning  ma'lum  bir  bilim  zaxirasini  egallashini,
umumiy aloqalar, tamoyillar, qonuniyatlarni tushunishni o'z ichiga oladi; vizual-
majoziy,  vizual-sxematik  fikrlash,  ijodiy  tasavvurni  rivojlantirish,  tabiat  va
ijtimoiy hodisalar to'g'risida asosiy g'oyalarning mavjudligi. Maktabga kirgan bola
atrofdagi voqelik hodisalarida muhim narsalarni ajrata olishi, ularni taqqoslashi,
o'xshash va ajoyib narsalarni ko'rishi, mulohaza yuritishi, hodisalarning sabablarini
topishi, xulosalar chiqarishi kerak.
Intellektual tayyorgarlikka quyidagilar kiradi:
1. Atrofdagi dunyo haqida ma'lumot zaxirasi nafaqat ularning hajmi, balki
sifati (to'g'riligi, ravshanligi, umumlashtirilishi) ham muhimdir.
2. Voqelikning turli sohalariga tegishli hodisalarning muhim qonuniyatlarini
aks ettiruvchi tasvirlar.
3.  Kognitiv  qiziqishlarning  etarlicha  rivojlanish  darajasi-yangi,  bilim
jarayonining o'ziga qiziqish.
7
Logotip
Psixomotor (funktsional) tayyorlik deganda ma'lum miya tuzilmalarining pishib etish darajasi, neyropsikiyatrik funktsiyalar maktab ta'limi shartlari va vazifalariga muvofiqligi tushuniladi. Bolaning funktsional tayyorgarligi umumiy rivojlanish darajasini, uning ko'zini, fazoviy yo'nalishini, taqlid qilish qobiliyatini, shuningdek qo'lning murakkab muvofiqlashtirilgan harakatlarining rivojlanish darajasini ko'rsatadi. Psixomotor tayyorgarlikka bolaning tanasida sodir bo'ladigan o'zgarishlar kiradi, bu uning ishlashi va chidamliligini oshirishga, katta funktsional etuklikka yordam beradi. Ular orasida birinchi navbatda qo'ng'iroq qilish kerak: 1. Maktabgacha yoshdagi bolalik davrida qo'zg'alish va inhibisyon jarayonlarining mutanosibligi bolaga o'z e'tiborini uzoq vaqt davomida o'z faoliyati ob'ektiga, o'zboshimchalik bilan xatti-harakatlar va kognitiv jarayonlarni shakllantirish qobiliyatiga qaratishga imkon beradi; 2. Qo'lning kichik mushaklari va qo'l-ko'zni muvofiqlashtirishning rivojlanishi-yozish harakatlarini o'zlashtirish uchun asos yaratadi; 3. Miyaning funktsional assimetriyasi mexanizmini takomillashtirish nutqni bilish va og'zaki-mantiqiy fikrlash vositasi sifatida shakllantirishni faollashtiradi. Intellektual tayyorlik bolaning ma'lum bir bilim zaxirasini egallashini, umumiy aloqalar, tamoyillar, qonuniyatlarni tushunishni o'z ichiga oladi; vizual- majoziy, vizual-sxematik fikrlash, ijodiy tasavvurni rivojlantirish, tabiat va ijtimoiy hodisalar to'g'risida asosiy g'oyalarning mavjudligi. Maktabga kirgan bola atrofdagi voqelik hodisalarida muhim narsalarni ajrata olishi, ularni taqqoslashi, o'xshash va ajoyib narsalarni ko'rishi, mulohaza yuritishi, hodisalarning sabablarini topishi, xulosalar chiqarishi kerak. Intellektual tayyorgarlikka quyidagilar kiradi: 1. Atrofdagi dunyo haqida ma'lumot zaxirasi nafaqat ularning hajmi, balki sifati (to'g'riligi, ravshanligi, umumlashtirilishi) ham muhimdir. 2. Voqelikning turli sohalariga tegishli hodisalarning muhim qonuniyatlarini aks ettiruvchi tasvirlar. 3. Kognitiv qiziqishlarning etarlicha rivojlanish darajasi-yangi, bilim jarayonining o'ziga qiziqish. 7
4. Kognitiv faoliyatning ma'lum bir rivojlanish darajasi, aqliy jarayonlar.
a) hissiy standartlarning shakllanishi.
b) idrok etish sifati – ob'ektlarni, hodisalarni muntazam ravishda tekshirish,
ularning turli xususiyatlarini ajratib ko'rsatish qobiliyati.
C) fikrlash sifati – taqqoslash, mulohaza yuritish, xulosa chiqarish qobiliyati.
D) fikrlashning ma'lum darajada markazsizlanishi
E) voqelik ob'ektlari o'rtasidagi eng muhim xususiyatlar va munosabatlarni
ajratishga  imkon  beradigan  vizual-majoziy  va  majoziy  -  sxematik  fikrlashni
rivojlantirishning  yuqori  darajasi. Bu  mantiqiy  fikrlashni  shakllantirish  va
maktabda o'quv bilimlarini o'zlashtirish uchun asos bo'lib xizmat qiladi.
F) tasavvurni rivojlantirish.
5. aqliy jarayonlarning o'zboshimchalik shakllanishining boshlanishi.
6. nutqni rivojlantirish.
Maktabgacha tarbiyachining ba'zi maxsus bilimlarni o'zlashtirish qobiliyatlari
alohida o'rin tutadi: savodxonlik, hisoblash, arifmetik muammolarni hal qilish.
Hissiy-ixtiyoriy  tayyorlik. Bolada  hissiy-ixtiyoriy  sohaning  etarlicha
rivojlanish darajasi maktabga psixologik tayyorgarlikning muhim tomonidir. Turli
xil bolalarda bu daraja har xil bo'lib chiqadi, ammo katta yoshdagi maktabgacha
yoshdagi bolalarni ajratib turadigan odatiy xususiyat bu motivlarga bo'ysunishdir,
bu bolaga o'z xatti-harakatlarini boshqarish imkoniyatini beradi va darhol birinchi
sinfga  kelib,  umumiy  faoliyatga  qo'shilish,  maktab  va  o'qituvchi  tomonidan
qo'yiladigan talablar tizimini qabul qilish uchun zarurdir.
Hissiy-ixtiyoriy tayyorlik quyidagilarni o'z ichiga oladi:
1. rolli  o'yinda  tug'ilgan  xatti-harakatlarning  o'zboshimchaliklari  bolaga
rivojlanishning yuqori bosqichiga chiqishga imkon beradi.
D.  B.  Elkonin  ixtiyoriy  xatti-harakatlarning  namoyon  bo'lishini  o'quv
faoliyatining  zaruriy  shartlari  sifatida  ajratib,  quyidagi  parametrlarni  belgilab
berdi:
-  bolalarning  o'z  harakatlarini  ongli  ravishda  qoidaga,  umumlashtirilgan
muayyan harakat uslubiga bo'ysundirish qobiliyati.
8
Logotip
4. Kognitiv faoliyatning ma'lum bir rivojlanish darajasi, aqliy jarayonlar. a) hissiy standartlarning shakllanishi. b) idrok etish sifati – ob'ektlarni, hodisalarni muntazam ravishda tekshirish, ularning turli xususiyatlarini ajratib ko'rsatish qobiliyati. C) fikrlash sifati – taqqoslash, mulohaza yuritish, xulosa chiqarish qobiliyati. D) fikrlashning ma'lum darajada markazsizlanishi E) voqelik ob'ektlari o'rtasidagi eng muhim xususiyatlar va munosabatlarni ajratishga imkon beradigan vizual-majoziy va majoziy - sxematik fikrlashni rivojlantirishning yuqori darajasi. Bu mantiqiy fikrlashni shakllantirish va maktabda o'quv bilimlarini o'zlashtirish uchun asos bo'lib xizmat qiladi. F) tasavvurni rivojlantirish. 5. aqliy jarayonlarning o'zboshimchalik shakllanishining boshlanishi. 6. nutqni rivojlantirish. Maktabgacha tarbiyachining ba'zi maxsus bilimlarni o'zlashtirish qobiliyatlari alohida o'rin tutadi: savodxonlik, hisoblash, arifmetik muammolarni hal qilish. Hissiy-ixtiyoriy tayyorlik. Bolada hissiy-ixtiyoriy sohaning etarlicha rivojlanish darajasi maktabga psixologik tayyorgarlikning muhim tomonidir. Turli xil bolalarda bu daraja har xil bo'lib chiqadi, ammo katta yoshdagi maktabgacha yoshdagi bolalarni ajratib turadigan odatiy xususiyat bu motivlarga bo'ysunishdir, bu bolaga o'z xatti-harakatlarini boshqarish imkoniyatini beradi va darhol birinchi sinfga kelib, umumiy faoliyatga qo'shilish, maktab va o'qituvchi tomonidan qo'yiladigan talablar tizimini qabul qilish uchun zarurdir. Hissiy-ixtiyoriy tayyorlik quyidagilarni o'z ichiga oladi: 1. rolli o'yinda tug'ilgan xatti-harakatlarning o'zboshimchaliklari bolaga rivojlanishning yuqori bosqichiga chiqishga imkon beradi. D. B. Elkonin ixtiyoriy xatti-harakatlarning namoyon bo'lishini o'quv faoliyatining zaruriy shartlari sifatida ajratib, quyidagi parametrlarni belgilab berdi: - bolalarning o'z harakatlarini ongli ravishda qoidaga, umumlashtirilgan muayyan harakat uslubiga bo'ysundirish qobiliyati. 8
- berilgan talablar tizimiga e'tibor qaratish qobiliyati.
-  ma'ruzachini  diqqat  bilan  tinglash  va  og'zaki  ravishda  taqdim  etilgan
vazifalarni aniq bajarish qobiliyati.
-  vizual  idrok  etilgan  naqsh  bo'yicha  kerakli  vazifani  mustaqil  ravishda
bajarish qobiliyati.
2. ixtiyoriy  harakatning  asosiy  elementlarini  shakllantirish,  maqsadni
belgilash, qaror qabul qilish, harakat rejasini tuzish, uni amalga oshirish, to'siqni
engib o'tishda ma'lum bir harakatning namoyon bo'lishi, uning harakatlarining
natijalarini baholash.
3. intizom,  tashkilotchilik,  o'zini  o'zi  boshqarish  va  boshqa  ixtiyoriy
fazilatlarni rivojlantirishning boshlanishi.
3. erta yoshga nisbatan bolalarning hissiyotining yangi tabiati. Tuyg'ularning
namoyon  bo'lishida  vazminlik  va  xabardorlik,  hissiy  holatlarning  barqarorligi
oshadi. Bola  o'z  kayfiyatini  boshqarishni  o'rganadi  va  ba'zida  uni  niqoblaydi,
yanada  muvozanatli  bo'ladi. Ikki  yo'nalishda  amalga  oshiriladigan  hissiy
markazsizlashtirish jarayonlari rivojlanadi: hamdardlik va hamdardlik ob'ektlari
doirasini kengaytirish, ijtimoiy tamoyillar va qoidalar bilan identifikatsiya qilish va
sheriklik vositachiligi.
4. ijobiy hissiy munosabat, maktabga, o'rganishga, o'ziga ijobiy munosabat.
Shaxsiy tayyorlik-bu yadro hosil qiluvchi komponent. U quyidagilarni o'z
ichiga oladi:
1. Bir  qator  muhim  mas'uliyat  va  huquqlarga  ega  bo'lgan  o'quvchining
pozitsiyasining  yangi  ijtimoiy  pozitsiyasini  qabul  qilishga  tayyorligini
shakllantirish maktab o'quvchisi bo'lish istagida namoyon bo'ladi, uning paydo
bo'lishi  yaqin kattalarning  ta'limga bo'lgan  munosabati  maktabgacha  yoshdagi
bolaning o'yinidan ko'ra muhimroq bo'lgan muhim mazmunli faoliyat sifatida ta'sir
qiladi. Boshqa bolalarning munosabati ham ta'sir qiladi, yosh bolalarning nazarida
yangi yosh bosqichiga ko'tarilish va kattalar bilan tenglashish imkoniyati.
Natijada, bola talabaning ichki pozitsiyasini shakllantiradi. L. I. Bojovichning
ta'kidlashicha,  bolaning  yangi  pozitsiyasi  o'zgaradi,  vaqt  o'tishi  bilan  yanada
9
Logotip
- berilgan talablar tizimiga e'tibor qaratish qobiliyati. - ma'ruzachini diqqat bilan tinglash va og'zaki ravishda taqdim etilgan vazifalarni aniq bajarish qobiliyati. - vizual idrok etilgan naqsh bo'yicha kerakli vazifani mustaqil ravishda bajarish qobiliyati. 2. ixtiyoriy harakatning asosiy elementlarini shakllantirish, maqsadni belgilash, qaror qabul qilish, harakat rejasini tuzish, uni amalga oshirish, to'siqni engib o'tishda ma'lum bir harakatning namoyon bo'lishi, uning harakatlarining natijalarini baholash. 3. intizom, tashkilotchilik, o'zini o'zi boshqarish va boshqa ixtiyoriy fazilatlarni rivojlantirishning boshlanishi. 3. erta yoshga nisbatan bolalarning hissiyotining yangi tabiati. Tuyg'ularning namoyon bo'lishida vazminlik va xabardorlik, hissiy holatlarning barqarorligi oshadi. Bola o'z kayfiyatini boshqarishni o'rganadi va ba'zida uni niqoblaydi, yanada muvozanatli bo'ladi. Ikki yo'nalishda amalga oshiriladigan hissiy markazsizlashtirish jarayonlari rivojlanadi: hamdardlik va hamdardlik ob'ektlari doirasini kengaytirish, ijtimoiy tamoyillar va qoidalar bilan identifikatsiya qilish va sheriklik vositachiligi. 4. ijobiy hissiy munosabat, maktabga, o'rganishga, o'ziga ijobiy munosabat. Shaxsiy tayyorlik-bu yadro hosil qiluvchi komponent. U quyidagilarni o'z ichiga oladi: 1. Bir qator muhim mas'uliyat va huquqlarga ega bo'lgan o'quvchining pozitsiyasining yangi ijtimoiy pozitsiyasini qabul qilishga tayyorligini shakllantirish maktab o'quvchisi bo'lish istagida namoyon bo'ladi, uning paydo bo'lishi yaqin kattalarning ta'limga bo'lgan munosabati maktabgacha yoshdagi bolaning o'yinidan ko'ra muhimroq bo'lgan muhim mazmunli faoliyat sifatida ta'sir qiladi. Boshqa bolalarning munosabati ham ta'sir qiladi, yosh bolalarning nazarida yangi yosh bosqichiga ko'tarilish va kattalar bilan tenglashish imkoniyati. Natijada, bola talabaning ichki pozitsiyasini shakllantiradi. L. I. Bojovichning ta'kidlashicha, bolaning yangi pozitsiyasi o'zgaradi, vaqt o'tishi bilan yanada 9
mazmunli  bo'ladi. Dastlab,  bolalar  maktab  hayotining  tashqi  xususiyatlariga  –
portfel,  qalam  qutilari,  qalamlarga  jalb  qilinadi. Yangi  taassurotlarga,  yangi
muhitga,  yangi  do'stlar  orttirish  istagiga  ehtiyoj  bor. Va  shundan  keyingina
o'rganish, yangi narsalarni o'rganish, ishingiz uchun belgilar olish istagi paydo
bo'ladi.
2. motivatsion tayyorlik-motivlarga bo'ysunish, xatti-harakatlarda umumiy va
axloqiy motivlarning mavjudligi.
L. I. Bojovich maktabga motivatsion tayyorgarlikni shakllantirishda kognitiv
ehtiyojni rivojlantirishga katta ahamiyat berdi. Kognitiv ehtiyoj maktabda olingan
bilimlarning  mazmunining  jozibadorligini,  bilish  jarayoniga  qiziqishni
anglatadi. Maktabga  motivatsion  tayyorgarlikning muhim  momenti  – bu xatti-
harakatlar va faoliyatning o'zboshimchalik, ya'ni bolada ehtiyojlar va motivlar
sohasining  paydo bo'lishi,  unda  u o'zining bevosita  impulsiv  istaklarini  ongli
ravishda belgilangan maqsadlarga bo'ysundirishga qodir bo'ladi.
Maktabgacha  yoshdagi  eng  muhim  motivatsion  neoplazmalar  sifatida
quyidagilar  ajralib  turadi:  motivlarning  ongli  ravishda  bo'ysunishi,  ularning
ierarxiyasining paydo bo'lishi, shuningdek ularning tuzilishida yangi vositachilik
motivlarining paydo bo'lishi. Ushbu neoplazmalar maktab ta'limining eng muhim
shartidir. Maktabgacha yoshdagi muhim neoplazma sifatida D. B. Elkonin va L. I.
Bojovich axloqiy fazilatlarning paydo bo'lishini, burch hissini ko'rsatadi.
3. o'z-o'zini  anglash  va  o'zini  o'zi  qadrlashni  shakllantirishning
boshlanishi. Bola o'z qadr-qimmatining global tajribasi, hayot ehtimoliga bo'lgan
ishonch, ya'ni o'zini takomillashtirish imkoniyati bilan ajralib turadi.
Samarali  o'quv  faoliyati  uning  qobiliyatlari,  ish  natijalari,  xulq-atvoriga
munosib  munosabatini  o'z  ichiga  oladi. Agar  talabaning  o'zini  o'zi  qadrlashi
haddan  tashqari  oshirilgan  va  farqlanmagan  bo'lsa,  o'qishga  shaxsiy  tayyorlik
haqida gapirish mumkin emas.
Maktabga  ijtimoiy-psixologik  (kommunikativ  tayyorlik)  birinchi  sinf
o'quvchisiga  sinfdoshlari  bilan munosabatlarni  o'rnatishga,  birgalikda ishlashni
o'rganishga  yordam  beradigan  bunday  fazilatlarning  mavjudligini
10
Logotip
mazmunli bo'ladi. Dastlab, bolalar maktab hayotining tashqi xususiyatlariga – portfel, qalam qutilari, qalamlarga jalb qilinadi. Yangi taassurotlarga, yangi muhitga, yangi do'stlar orttirish istagiga ehtiyoj bor. Va shundan keyingina o'rganish, yangi narsalarni o'rganish, ishingiz uchun belgilar olish istagi paydo bo'ladi. 2. motivatsion tayyorlik-motivlarga bo'ysunish, xatti-harakatlarda umumiy va axloqiy motivlarning mavjudligi. L. I. Bojovich maktabga motivatsion tayyorgarlikni shakllantirishda kognitiv ehtiyojni rivojlantirishga katta ahamiyat berdi. Kognitiv ehtiyoj maktabda olingan bilimlarning mazmunining jozibadorligini, bilish jarayoniga qiziqishni anglatadi. Maktabga motivatsion tayyorgarlikning muhim momenti – bu xatti- harakatlar va faoliyatning o'zboshimchalik, ya'ni bolada ehtiyojlar va motivlar sohasining paydo bo'lishi, unda u o'zining bevosita impulsiv istaklarini ongli ravishda belgilangan maqsadlarga bo'ysundirishga qodir bo'ladi. Maktabgacha yoshdagi eng muhim motivatsion neoplazmalar sifatida quyidagilar ajralib turadi: motivlarning ongli ravishda bo'ysunishi, ularning ierarxiyasining paydo bo'lishi, shuningdek ularning tuzilishida yangi vositachilik motivlarining paydo bo'lishi. Ushbu neoplazmalar maktab ta'limining eng muhim shartidir. Maktabgacha yoshdagi muhim neoplazma sifatida D. B. Elkonin va L. I. Bojovich axloqiy fazilatlarning paydo bo'lishini, burch hissini ko'rsatadi. 3. o'z-o'zini anglash va o'zini o'zi qadrlashni shakllantirishning boshlanishi. Bola o'z qadr-qimmatining global tajribasi, hayot ehtimoliga bo'lgan ishonch, ya'ni o'zini takomillashtirish imkoniyati bilan ajralib turadi. Samarali o'quv faoliyati uning qobiliyatlari, ish natijalari, xulq-atvoriga munosib munosabatini o'z ichiga oladi. Agar talabaning o'zini o'zi qadrlashi haddan tashqari oshirilgan va farqlanmagan bo'lsa, o'qishga shaxsiy tayyorlik haqida gapirish mumkin emas. Maktabga ijtimoiy-psixologik (kommunikativ tayyorlik) birinchi sinf o'quvchisiga sinfdoshlari bilan munosabatlarni o'rnatishga, birgalikda ishlashni o'rganishga yordam beradigan bunday fazilatlarning mavjudligini 10
anglatadi. Tengdoshlari  bilan  muloqot  qilish  qobiliyati  unga  darsda  birgalikda
ishlashga  yordam  beradi. Katta  yoshdagi  maktabgacha  yoshdagi  bola  o'sib
ulg'aygan sayin, narsalar dunyosi emas, balki odamlar dunyosi tobora ko'proq jalb
qilinmoqda. U  inson  munosabatlarining  ma'nosiga,  ularni  tartibga  soluvchi
me'yorlarga kirishga harakat qiladi. Ijtimoiy maqbul xulq-atvor me'yorlariga rioya
qilish bola uchun muhim bo'lib qoladi, ayniqsa, agar u kattalar tomonidan ijobiy
munosabat  bilan  qo'llab-quvvatlansa. Bu  bolaning  ular  bilan  muloqot  qilish
mazmuniga aylanadi.
Shu sababli, maktabda o'qish paytida kattalar bilan kommunikativ tayyorlik
juda  muhimdir. Psixologik  tayyorgarlikning  ushbu  komponenti  ko'rib
chiqilayotgan yoshga xos bo'lgan ikkita aloqa shaklini shakllantirishni o'z ichiga
oladi:
1. bola bilan uni diqqat bilan tinglash va tushunish, o'qituvchi rolida idrok
etish  va  unga  nisbatan  talabaning  pozitsiyasini  egallash  qobiliyatini
shakllantiradigan kattalar bilan vaziyatdan tashqari va shaxsiy aloqa. Voyaga etgan
kishi shubhasiz hokimiyatga, namuna bo'lishga aylanadi. Uning talablari bajariladi,
ular  uning  izohlaridan  xafa  bo'lmaydilar,  aksincha  xatoni  tuzatishga  harakat
qilishadi.
2. bolalar bilan aloqa, ular bilan o'ziga xos munosabatlar. O'quv faoliyati
mohiyatan  kollektivdir. Talabalar  bir-biri  bilan  ishbilarmonlik  aloqalarini,
muvaffaqiyatli muloqot qilish qobiliyatini, sinfdoshlar bilan muloqot qilish, sinf
jamoasiga kirishga yordam berish, unda o'z o'rnini topish, umumiy faoliyatga
qo'shilish uchun zarur bo'lgan qo'shma o'quv harakatlarini bajarishlari kerak-xulq-
atvorning  umumiy  motivlari,  bola  tomonidan  o'rganilgan  boshqa  odamlarga
nisbatan xulq-atvor qoidalari, o'zaro munosabatlarni o'rnatish va qo'llab-quvvatlash
qobiliyati. tengdoshlar-maktabgacha yoshdagi bolalarning birgalikdagi faoliyatida
shakllanadi.
O'qishga psixologik tayyorgarlikning barcha ko'rib chiqilgan tarkibiy qismlari
katta maktabgacha yoshdagi bolada ma'lum bir shakllanish darajasiga etadi va bola
maktabda tizimli o'quv faoliyatini boshlaganda rivojlanishda davom etadi.
11
Logotip
anglatadi. Tengdoshlari bilan muloqot qilish qobiliyati unga darsda birgalikda ishlashga yordam beradi. Katta yoshdagi maktabgacha yoshdagi bola o'sib ulg'aygan sayin, narsalar dunyosi emas, balki odamlar dunyosi tobora ko'proq jalb qilinmoqda. U inson munosabatlarining ma'nosiga, ularni tartibga soluvchi me'yorlarga kirishga harakat qiladi. Ijtimoiy maqbul xulq-atvor me'yorlariga rioya qilish bola uchun muhim bo'lib qoladi, ayniqsa, agar u kattalar tomonidan ijobiy munosabat bilan qo'llab-quvvatlansa. Bu bolaning ular bilan muloqot qilish mazmuniga aylanadi. Shu sababli, maktabda o'qish paytida kattalar bilan kommunikativ tayyorlik juda muhimdir. Psixologik tayyorgarlikning ushbu komponenti ko'rib chiqilayotgan yoshga xos bo'lgan ikkita aloqa shaklini shakllantirishni o'z ichiga oladi: 1. bola bilan uni diqqat bilan tinglash va tushunish, o'qituvchi rolida idrok etish va unga nisbatan talabaning pozitsiyasini egallash qobiliyatini shakllantiradigan kattalar bilan vaziyatdan tashqari va shaxsiy aloqa. Voyaga etgan kishi shubhasiz hokimiyatga, namuna bo'lishga aylanadi. Uning talablari bajariladi, ular uning izohlaridan xafa bo'lmaydilar, aksincha xatoni tuzatishga harakat qilishadi. 2. bolalar bilan aloqa, ular bilan o'ziga xos munosabatlar. O'quv faoliyati mohiyatan kollektivdir. Talabalar bir-biri bilan ishbilarmonlik aloqalarini, muvaffaqiyatli muloqot qilish qobiliyatini, sinfdoshlar bilan muloqot qilish, sinf jamoasiga kirishga yordam berish, unda o'z o'rnini topish, umumiy faoliyatga qo'shilish uchun zarur bo'lgan qo'shma o'quv harakatlarini bajarishlari kerak-xulq- atvorning umumiy motivlari, bola tomonidan o'rganilgan boshqa odamlarga nisbatan xulq-atvor qoidalari, o'zaro munosabatlarni o'rnatish va qo'llab-quvvatlash qobiliyati. tengdoshlar-maktabgacha yoshdagi bolalarning birgalikdagi faoliyatida shakllanadi. O'qishga psixologik tayyorgarlikning barcha ko'rib chiqilgan tarkibiy qismlari katta maktabgacha yoshdagi bolada ma'lum bir shakllanish darajasiga etadi va bola maktabda tizimli o'quv faoliyatini boshlaganda rivojlanishda davom etadi. 11
Bu birinchi sinf o'quvchisi bo'lgan bolada dasturiy materialni muvaffaqiyatli
o'zlashtirish, uning shaxsiyatining ijobiy tomonlarini rivojlantirish uchun talab
qilinadigan fazilatlarni shakllantirish uchun asos yaratadi.
 
1.3. Bolalarni maktabga tayyorlash dasturlarining mazmuni
Zamonaviy maktabgacha ta'lim muassasasida bolaning asosiy fazilatlari va
xususiyatlarini faol shaxs sifatida rivojlantirish bilan bir qatorda uni bir vaqtning
o'zida  maktabga  tayyorlashga  imkon  beradigan  juda  ko'p  sonli  dasturlar
qo'llaniladi. Biz individual dasturlarning ba'zi asosiy qoidalarini aks ettiramiz.
Bolalarni  maktabga  tayyorlashning  bunday  dasturi  sifatida  "vorislik"
dasturidan  foydalanish  mumkin. O'qishga  tayyorgarlik  "  (N.  A.  Fedosov
tomonidan tuzilgan).
Muhim va muhim narsa shundaki, dastur "uzluksizlik.."qisqa vaqt ichida
maktab  dasturini  takrorlamasdan,  bolalarni  maktabga  tayyorlashga  imkon
beradi. Ishonchimiz  komilki,  bolalar  kelajakda  maktab  o'quv  dasturini
muvaffaqiyatli o'zlashtiradilar, chunki dastur maktabgacha va boshlang'ich maktab
ta'limining uzluksizligini ta'minlaydi, chunki uni ishlab chiqishda maktabgacha
yoshdagi  o'qituvchilar  ham,  boshlang'ich  maktab  mutaxassislari  ham  ishtirok
etgan,  ular  dasturni  ishlab  chiqishda  maktabgacha  yoshdagi  bolaning  yosh
xususiyatlarini hisobga olgan.
Dasturda ishning maqsadi ko'rsatilgan, asosiy vazifalar ta'kidlangan, bolalarni
maktabga tayyorlash bo'limlari tavsiflangan. Muallif 5-6 yoshli bolalarning yosh
va psixologik xususiyatlarini taklif qiladi, bu esa bolalarning o'sib borayotgan
tanasining o'ziga xos xususiyatlarini aniqlashga imkon beradi. Muallif-kompilyator
ushbu  dasturdan  maktabgacha  ta'lim  muassasasida,  maktab  yoki  oilaviy
tayyorgarlikda foydalanish imkoniyatlarini taklif etadi.
12
Logotip
Bu birinchi sinf o'quvchisi bo'lgan bolada dasturiy materialni muvaffaqiyatli o'zlashtirish, uning shaxsiyatining ijobiy tomonlarini rivojlantirish uchun talab qilinadigan fazilatlarni shakllantirish uchun asos yaratadi.   1.3. Bolalarni maktabga tayyorlash dasturlarining mazmuni Zamonaviy maktabgacha ta'lim muassasasida bolaning asosiy fazilatlari va xususiyatlarini faol shaxs sifatida rivojlantirish bilan bir qatorda uni bir vaqtning o'zida maktabga tayyorlashga imkon beradigan juda ko'p sonli dasturlar qo'llaniladi. Biz individual dasturlarning ba'zi asosiy qoidalarini aks ettiramiz. Bolalarni maktabga tayyorlashning bunday dasturi sifatida "vorislik" dasturidan foydalanish mumkin. O'qishga tayyorgarlik " (N. A. Fedosov tomonidan tuzilgan). Muhim va muhim narsa shundaki, dastur "uzluksizlik.."qisqa vaqt ichida maktab dasturini takrorlamasdan, bolalarni maktabga tayyorlashga imkon beradi. Ishonchimiz komilki, bolalar kelajakda maktab o'quv dasturini muvaffaqiyatli o'zlashtiradilar, chunki dastur maktabgacha va boshlang'ich maktab ta'limining uzluksizligini ta'minlaydi, chunki uni ishlab chiqishda maktabgacha yoshdagi o'qituvchilar ham, boshlang'ich maktab mutaxassislari ham ishtirok etgan, ular dasturni ishlab chiqishda maktabgacha yoshdagi bolaning yosh xususiyatlarini hisobga olgan. Dasturda ishning maqsadi ko'rsatilgan, asosiy vazifalar ta'kidlangan, bolalarni maktabga tayyorlash bo'limlari tavsiflangan. Muallif 5-6 yoshli bolalarning yosh va psixologik xususiyatlarini taklif qiladi, bu esa bolalarning o'sib borayotgan tanasining o'ziga xos xususiyatlarini aniqlashga imkon beradi. Muallif-kompilyator ushbu dasturdan maktabgacha ta'lim muassasasida, maktab yoki oilaviy tayyorgarlikda foydalanish imkoniyatlarini taklif etadi. 12
Muhim va muhim narsa shundaki, dastur "uzluksizlik.."qisqa vaqt ichida
maktab  dasturini  takrorlamasdan,  bolalarni  maktabga  tayyorlashga  imkon
beradi. Ishonchimiz  komilki,  bolalar  keyinchalik  maktab  o'quv  dasturini
muvaffaqiyatli o'zlashtiradilar, chunki dastur maktabgacha va boshlang'ich maktab
ta'limining uzluksizligini ta'minlaydi, chunki uni ishlab chiqishda maktabgacha
yoshdagi o'qituvchilar ham, boshlang'ich maktab mutaxassislari ham qatnashgan,
ular dasturni ishlab chiqishda maktabgacha yoshdagi bolaning yosh xususiyatlarini
hisobga olgan.
Ushbu dasturning asosiy maqsadi uzluksizlik tamoyilini amalga oshirish va
"maktab  2100"ta'lim  tizimi  kontseptsiyasiga  muvofiq  maktabgacha  yoshdagi
bolalarning rivojlanishi va tarbiyasini ta'minlashdir. Ushbu dasturning o'ziga xos
xususiyati  shundaki,  u  haqiqatan  ham  maktabgacha  va  maktab  ta'limining
uzluksizligi muammosini hal qiladi.
Maktabgacha  ta'limning  maqsadi  bolaning  individual  yosh  potentsialini
maksimal darajada oshirish uchun sharoit yaratishdir. Zamonaviy bolalar bog'chasi
ta'lim va tarbiya jarayonlarini sinxronlashtirishi, ularni bir-biriga qarama-qarshi
emas, balki bolalarning rivojlanishini boyitadigan bir-birini to'ldirishi kerak. Bola
o'z  hayotining  sub'ekti  bo'lish,  o'z  potentsialini  ko'rish,  o'z  kuchiga  ishonish,
faoliyatda  muvaffaqiyatli  bo'lishni  o'rganish  huquqiga  ega  bo'lishi  kerak. Bu
bolaning bolalar bog'chasidan maktabga o'tishini sezilarli darajada osonlashtiradi,
maktab  sharoitida  bilimga  qiziqishni  saqlab  qoladi  va  rivojlantiradi.
Maqsadni amalga oshirish bir qator muammolarni hal qilishni o'z ichiga oladi:
1. Bolaning  shaxsiy  fazilatlarini  tarbiyalash,  uyg'un  rivojlanishini
ta'minlaydigan tarkibni ishlab chiqish; – kognitiv sohani rivojlantirish (fikrlash,
tasavvur,
 
xotira,
 
nutq);
 
–
 
hissiy
 
sohani
 
rivojlantirish;
– bolalar dunyoqarashining yaxlitligi.
2. Amaliy, kognitiv, ijodiy va boshqa faoliyat tajribasini shakllantirish.
3. O'z-o'zini bilish tajribasini shakllantirish.
13
Logotip
Muhim va muhim narsa shundaki, dastur "uzluksizlik.."qisqa vaqt ichida maktab dasturini takrorlamasdan, bolalarni maktabga tayyorlashga imkon beradi. Ishonchimiz komilki, bolalar keyinchalik maktab o'quv dasturini muvaffaqiyatli o'zlashtiradilar, chunki dastur maktabgacha va boshlang'ich maktab ta'limining uzluksizligini ta'minlaydi, chunki uni ishlab chiqishda maktabgacha yoshdagi o'qituvchilar ham, boshlang'ich maktab mutaxassislari ham qatnashgan, ular dasturni ishlab chiqishda maktabgacha yoshdagi bolaning yosh xususiyatlarini hisobga olgan. Ushbu dasturning asosiy maqsadi uzluksizlik tamoyilini amalga oshirish va "maktab 2100"ta'lim tizimi kontseptsiyasiga muvofiq maktabgacha yoshdagi bolalarning rivojlanishi va tarbiyasini ta'minlashdir. Ushbu dasturning o'ziga xos xususiyati shundaki, u haqiqatan ham maktabgacha va maktab ta'limining uzluksizligi muammosini hal qiladi. Maktabgacha ta'limning maqsadi bolaning individual yosh potentsialini maksimal darajada oshirish uchun sharoit yaratishdir. Zamonaviy bolalar bog'chasi ta'lim va tarbiya jarayonlarini sinxronlashtirishi, ularni bir-biriga qarama-qarshi emas, balki bolalarning rivojlanishini boyitadigan bir-birini to'ldirishi kerak. Bola o'z hayotining sub'ekti bo'lish, o'z potentsialini ko'rish, o'z kuchiga ishonish, faoliyatda muvaffaqiyatli bo'lishni o'rganish huquqiga ega bo'lishi kerak. Bu bolaning bolalar bog'chasidan maktabga o'tishini sezilarli darajada osonlashtiradi, maktab sharoitida bilimga qiziqishni saqlab qoladi va rivojlantiradi. Maqsadni amalga oshirish bir qator muammolarni hal qilishni o'z ichiga oladi: 1. Bolaning shaxsiy fazilatlarini tarbiyalash, uyg'un rivojlanishini ta'minlaydigan tarkibni ishlab chiqish; – kognitiv sohani rivojlantirish (fikrlash, tasavvur, xotira, nutq); – hissiy sohani rivojlantirish; – bolalar dunyoqarashining yaxlitligi. 2. Amaliy, kognitiv, ijodiy va boshqa faoliyat tajribasini shakllantirish. 3. O'z-o'zini bilish tajribasini shakllantirish. 13
Ushbu muammolarni hal qilishning majburiy shartlari maktabgacha yoshdagi
bolalarning  sog'lig'ini  himoya  qilish  va  mustahkamlash,  ularning  motor
madaniyatini rivojlantirish, mavzuni rivojlantirish muhitini yaratishdir.
Maktabgacha  yoshdagi  bolani  rivojlantirish  va  tarbiyalashning  butun
kursining natijasi uning individual yosh potentsialini maksimal darajada ochib
berish,  uning  shaxsiy  fazilatlarini  uyg'un  rivojlantirish,  bolaning  o'zini,  uning
imkoniyatlari va individual xususiyatlarini anglashi, kattalar va tengdoshlar bilan
muloqot qilish va hamkorlik qilish qobiliyati, jismoniy tarbiya va sog'lom turmush
tarzi asoslarini o'zlashtirish, maktabga tayyorlik.
Dastur  maktabgacha  tarbiyachining  rivojlanishining  quyidagi  asosiy
yo'nalishlariga asoslanadi: 1) o'zboshimchalik bilan xulq-atvorni shakllantirish, 2)
kognitiv  faoliyat  vositalari  va  standartlarini  o'zlashtirish,  3)  egosentrizmdan
markazsizlashtirishga  o'tish  (dunyoni  boshqa  odam  nuqtai  nazaridan  ko'rish
qobiliyati),  4)  motivatsion  tayyorlik. Ushbu  to'rtta  rivojlanish  yo'nalishi
maktabgacha ta'limning mazmuni va didaktikasini belgilaydi.
Taklif  etilayotgan  dasturni  ishlab  chiqishda  zamonaviy  maktabgacha
ta'limning  to'plangan  ijobiy  tajribasi,  shuningdek,  ushbu  sohadagi  yangi
yondashuvlar hisobga olindi.
Dastur ko'p qirrali deb da'vo qilmaydi. Biroq, mualliflarning fikriga ko'ra, bu,
birinchi  navbatda,  maktabgacha  yoshdagi  bolalik  davrida  ta'lim  mazmunini
soddalashtirilgan  tushunishning  salbiy  tendentsiyasini  engishga,  unga  xos
bo'lmagan  shakllardan  foydalanishga  yordam  beradi. Shu  sababli,  o'yin  ta'lim
texnologiyalari dasturning o'quv va kognitiv blokining barcha bo'limlarida etakchi
hisoblanadi va bolalarga taqdim etilgan bilimlar maktabgacha yoshdagi bolaning
shaxsiyatini  rivojlantirish  vositasi  sifatida  ishlaydi. Ikkinchidan,  yagona  ta'lim
tizimi  sharoitida  ta'limning  barcha  keyingi  bosqichlarida  bola  shaxsiyatining
uzluksiz
 
va
 
izchil
 
rivojlanishini
 
ta'minlaydi.
"Bolalar  bog'chasi  2100"  maktabgacha  yoshdagi  bolalarni  rivojlantirish  va
tarbiyalashning  keng  qamrovli  dasturi  O’zbekiston  Respublikasita'lim  va  fan
vazirligi tomonidan tavsiya etilgan aniq qo'llanmalarda va o'qituvchilar uchun
14
Logotip
Ushbu muammolarni hal qilishning majburiy shartlari maktabgacha yoshdagi bolalarning sog'lig'ini himoya qilish va mustahkamlash, ularning motor madaniyatini rivojlantirish, mavzuni rivojlantirish muhitini yaratishdir. Maktabgacha yoshdagi bolani rivojlantirish va tarbiyalashning butun kursining natijasi uning individual yosh potentsialini maksimal darajada ochib berish, uning shaxsiy fazilatlarini uyg'un rivojlantirish, bolaning o'zini, uning imkoniyatlari va individual xususiyatlarini anglashi, kattalar va tengdoshlar bilan muloqot qilish va hamkorlik qilish qobiliyati, jismoniy tarbiya va sog'lom turmush tarzi asoslarini o'zlashtirish, maktabga tayyorlik. Dastur maktabgacha tarbiyachining rivojlanishining quyidagi asosiy yo'nalishlariga asoslanadi: 1) o'zboshimchalik bilan xulq-atvorni shakllantirish, 2) kognitiv faoliyat vositalari va standartlarini o'zlashtirish, 3) egosentrizmdan markazsizlashtirishga o'tish (dunyoni boshqa odam nuqtai nazaridan ko'rish qobiliyati), 4) motivatsion tayyorlik. Ushbu to'rtta rivojlanish yo'nalishi maktabgacha ta'limning mazmuni va didaktikasini belgilaydi. Taklif etilayotgan dasturni ishlab chiqishda zamonaviy maktabgacha ta'limning to'plangan ijobiy tajribasi, shuningdek, ushbu sohadagi yangi yondashuvlar hisobga olindi. Dastur ko'p qirrali deb da'vo qilmaydi. Biroq, mualliflarning fikriga ko'ra, bu, birinchi navbatda, maktabgacha yoshdagi bolalik davrida ta'lim mazmunini soddalashtirilgan tushunishning salbiy tendentsiyasini engishga, unga xos bo'lmagan shakllardan foydalanishga yordam beradi. Shu sababli, o'yin ta'lim texnologiyalari dasturning o'quv va kognitiv blokining barcha bo'limlarida etakchi hisoblanadi va bolalarga taqdim etilgan bilimlar maktabgacha yoshdagi bolaning shaxsiyatini rivojlantirish vositasi sifatida ishlaydi. Ikkinchidan, yagona ta'lim tizimi sharoitida ta'limning barcha keyingi bosqichlarida bola shaxsiyatining uzluksiz va izchil rivojlanishini ta'minlaydi. "Bolalar bog'chasi 2100" maktabgacha yoshdagi bolalarni rivojlantirish va tarbiyalashning keng qamrovli dasturi O’zbekiston Respublikasita'lim va fan vazirligi tomonidan tavsiya etilgan aniq qo'llanmalarda va o'qituvchilar uchun 14
uslubiy  tavsiyalarda  amalga  oshiriladi  (oxirida  adabiyotlar  ro'yxatiga
qarang). Boshlang'ich  maktabda  barcha  ta'lim  yo'nalishlari  bo'yicha  uzluksiz
kurslarni  davom  ettirish  bir  xil  mualliflarning  dasturlari  va  darsliklari  bilan
ta'minlanadi.
Maktabga psixologik tayyorgarlikni aniqlashning asosiy maqsadi maktabdagi
noto'g'ri ishlashning oldini olishdir. Shu maqsadga muvofiq, so'nggi paytlarda turli
xil  sinflar  yaratilmoqda,  ularning  vazifasi  maktabdagi  noto'g'ri  ishlashning
namoyon bo'lishiga yo'l qo'ymaslik uchun maktabga tayyor va tayyor bo'lmagan
bolalarga nisbatan o'qitishda individual yondashuvni amalga oshirishni o'z ichiga
oladi.
Maktabga  psixologik  tayyorgarlik  deganda  tengdoshlar  jamoasida  o'qish
sharoitida  maktab  o'quv  dasturini  o'zlashtirish  uchun  bolaning  aqliy
rivojlanishining zarur va etarli darajasi tushuniladi. Bolaning maktabga psixologik
tayyorgarligi  maktabgacha  bolalik  davrida  aqliy  rivojlanishning  eng  muhim
natijalaridan biridir.
Ta'lim va ta'limni tashkil etish uchun hayotning yuqori talablari bizni o'qitish
usullarini  hayot  talablariga  moslashtirishga  qaratilgan  yangi,  yanada  samarali
psixologik va pedagogik yondashuvlarni  izlashga  majbur  qiladi. Shu ma'noda,
maktabgacha  yoshdagi  bolalarning  maktabda  o'qishga  tayyorligi  muammosi
alohida ahamiyatga ega. Maktabgacha ta'lim muassasalarida ta'lim va tarbiyani
tashkil etishning maqsad va tamoyillarini aniqlash uning qarori bilan bog'liq. Shu
bilan birga, bolalarni maktabda keyingi o'qitishning muvaffaqiyati uning qaroriga
bog'liq.
Bolalarni maktabga tayyorlash-bu bola hayotining barcha sohalarini qamrab
oladigan murakkab vazifadir.
 
15
Logotip
uslubiy tavsiyalarda amalga oshiriladi (oxirida adabiyotlar ro'yxatiga qarang). Boshlang'ich maktabda barcha ta'lim yo'nalishlari bo'yicha uzluksiz kurslarni davom ettirish bir xil mualliflarning dasturlari va darsliklari bilan ta'minlanadi. Maktabga psixologik tayyorgarlikni aniqlashning asosiy maqsadi maktabdagi noto'g'ri ishlashning oldini olishdir. Shu maqsadga muvofiq, so'nggi paytlarda turli xil sinflar yaratilmoqda, ularning vazifasi maktabdagi noto'g'ri ishlashning namoyon bo'lishiga yo'l qo'ymaslik uchun maktabga tayyor va tayyor bo'lmagan bolalarga nisbatan o'qitishda individual yondashuvni amalga oshirishni o'z ichiga oladi. Maktabga psixologik tayyorgarlik deganda tengdoshlar jamoasida o'qish sharoitida maktab o'quv dasturini o'zlashtirish uchun bolaning aqliy rivojlanishining zarur va etarli darajasi tushuniladi. Bolaning maktabga psixologik tayyorgarligi maktabgacha bolalik davrida aqliy rivojlanishning eng muhim natijalaridan biridir. Ta'lim va ta'limni tashkil etish uchun hayotning yuqori talablari bizni o'qitish usullarini hayot talablariga moslashtirishga qaratilgan yangi, yanada samarali psixologik va pedagogik yondashuvlarni izlashga majbur qiladi. Shu ma'noda, maktabgacha yoshdagi bolalarning maktabda o'qishga tayyorligi muammosi alohida ahamiyatga ega. Maktabgacha ta'lim muassasalarida ta'lim va tarbiyani tashkil etishning maqsad va tamoyillarini aniqlash uning qarori bilan bog'liq. Shu bilan birga, bolalarni maktabda keyingi o'qitishning muvaffaqiyati uning qaroriga bog'liq. Bolalarni maktabga tayyorlash-bu bola hayotining barcha sohalarini qamrab oladigan murakkab vazifadir.   15
II BOB. BOLALARNI MAKTABGA TAYYORLASHNING USLUBIY
JIHATLARI
2.1. Bolalarni maktabga tayyorlash jarayonida o'qituvchining roli
Barcha  turdagi  maktabgacha  ta'lim  muassasalari  erta  va  maktabgacha
yoshdagi  bolalarni  ijtimoiy  tarbiyalash  maqsadida  tashkil  etiladi. Ular
"O’zbekiston  Respublikasining  ta'lim  to'g'risidagi  qonun  hujjatlari  asoslari",
"bolalar bog'chasi Nizomi", shuningdek O’zbekiston Respublikasita'lim vazirligi
va ta'lim vazirligining dasturiy-uslubiy, ko'rsatma va me'yoriy hujjatlariga muvofiq
ishlaydi.
Har  bir  maktabgacha  ta'lim  muassasasida  "bolalar  bog'chasida  ta'lim
dasturi"da  ko'zda  tutilgan  muammolarni  ijodiy  hal  qilishga  qaratilgan
ishbilarmonlik  muhiti  yaratilishi  kerak. Uning  pedagog  kadrlarining  malakasi,
ularning mas'uliyat darajasi va o'z vazifalarini bajarishda vijdonliligi bajarilgan
barcha ishlarning samaradorligi va sifatini belgilaydi.
Ma'lumki, katta maktabgacha yoshdagi bolaning shaxsiy rivojlanishidagi eng
muhim  omil  bu  u  bilan  ishlaydigan  o'qituvchining  shaxsiyati. Psixologik  va
pedagogik adabiyotlarda o'qituvchi va katta maktabgacha yoshdagi bola o'rtasidagi
muloqotning  ikkinchisining  shaxsiyatini  shakllantirishga  ta'siri  to'g'risida  aniq
tasavvur  mavjud. Psixologik  va  pedagogik  adabiyotlarda  o'qituvchining  katta
maktabgacha yoshdagi bolaning intellektual rivojlanishidagi, ma'lum qobiliyat,
ko'nikma  va  fazilatlarni  tarbiyalashdagi  roli  batafsil  tahlil  qilinadi. Afsuski,
yuqorida  aytib  o'tilganidek,  psixologik  va  pedagogik  adabiyotlarda  bolalar
bog'chasi  o'qituvchisining  kasbiy  fazilatlarini  o'rganishga  hali  etarlicha  e'tibor
berilmagan.
Katta maktabgacha yoshdagi bolalar uchun uning eng yaqin mikrosotsiumi
ota-onalar  va,  albatta,  bolalar  bog'chasidagi  o'qituvchilardir. Maktabgacha
yoshdagi bolalarda bolalar shaxs sifatida shakllanadi, shuningdek ularning ijtimoiy
yo'nalishi belgilanadi. Ijtimoiy xulq-atvor ko'nikmalari rivojlanadi. Ushbu omillar
maktabgacha  ta'lim  muassasasining  katta  yoshdagi  maktabgacha  yoshdagi
bolalarni  tarbiyalashning  ijtimoiy  va  tashkiliy  shakli  sifatida  ahamiyatini
16
Logotip
II BOB. BOLALARNI MAKTABGA TAYYORLASHNING USLUBIY JIHATLARI 2.1. Bolalarni maktabga tayyorlash jarayonida o'qituvchining roli Barcha turdagi maktabgacha ta'lim muassasalari erta va maktabgacha yoshdagi bolalarni ijtimoiy tarbiyalash maqsadida tashkil etiladi. Ular "O’zbekiston Respublikasining ta'lim to'g'risidagi qonun hujjatlari asoslari", "bolalar bog'chasi Nizomi", shuningdek O’zbekiston Respublikasita'lim vazirligi va ta'lim vazirligining dasturiy-uslubiy, ko'rsatma va me'yoriy hujjatlariga muvofiq ishlaydi. Har bir maktabgacha ta'lim muassasasida "bolalar bog'chasida ta'lim dasturi"da ko'zda tutilgan muammolarni ijodiy hal qilishga qaratilgan ishbilarmonlik muhiti yaratilishi kerak. Uning pedagog kadrlarining malakasi, ularning mas'uliyat darajasi va o'z vazifalarini bajarishda vijdonliligi bajarilgan barcha ishlarning samaradorligi va sifatini belgilaydi. Ma'lumki, katta maktabgacha yoshdagi bolaning shaxsiy rivojlanishidagi eng muhim omil bu u bilan ishlaydigan o'qituvchining shaxsiyati. Psixologik va pedagogik adabiyotlarda o'qituvchi va katta maktabgacha yoshdagi bola o'rtasidagi muloqotning ikkinchisining shaxsiyatini shakllantirishga ta'siri to'g'risida aniq tasavvur mavjud. Psixologik va pedagogik adabiyotlarda o'qituvchining katta maktabgacha yoshdagi bolaning intellektual rivojlanishidagi, ma'lum qobiliyat, ko'nikma va fazilatlarni tarbiyalashdagi roli batafsil tahlil qilinadi. Afsuski, yuqorida aytib o'tilganidek, psixologik va pedagogik adabiyotlarda bolalar bog'chasi o'qituvchisining kasbiy fazilatlarini o'rganishga hali etarlicha e'tibor berilmagan. Katta maktabgacha yoshdagi bolalar uchun uning eng yaqin mikrosotsiumi ota-onalar va, albatta, bolalar bog'chasidagi o'qituvchilardir. Maktabgacha yoshdagi bolalarda bolalar shaxs sifatida shakllanadi, shuningdek ularning ijtimoiy yo'nalishi belgilanadi. Ijtimoiy xulq-atvor ko'nikmalari rivojlanadi. Ushbu omillar maktabgacha ta'lim muassasasining katta yoshdagi maktabgacha yoshdagi bolalarni tarbiyalashning ijtimoiy va tashkiliy shakli sifatida ahamiyatini 16
belgilaydi. Katta maktabgacha yoshdagi bolalarning o'ziga xos xususiyatlari (oson
taklif  qilish,  ta'sirchanlik,  hissiylik)  tufayli  o'qituvchi  nafaqat  intellektual  va
maxsus  qobiliyatlari,  balki  shaxsiy  xususiyatlari  bilan  ham  pedagogik  ta'sir
ko'rsatadi.
Maktabgacha  tarbiyachi  bolalarni  tarbiyalaydi  va  ularni  maktabda
muvaffaqiyatli  o'qishga  tayyorlaydi. Yuqori  malakali  o'qituvchining  o'ziga  xos
xususiyatlari  pedagogik  mahorat,  mamlakatning  ijtimoiy-siyosiy  hayotida  faol
ishtirok etishdir.
Maktabgacha  tarbiya  muassasalari  xodimlarini  mafkuraviy  va  siyosiy
tarbiyalash  pedagogik  kadrlarga  qo'yiladigan  umumiy  qabul  qilingan  talablar
ruhida amalga oshiriladi.
Maxsus pedagogik va psixologik adabiyotlar tarbiyachi mehnatining ijtimoiy
ahamiyatini  ta'kidlab,  maktabgacha  yoshdagi  ishchilarni  sotsialistik  davlat
manfaatlari  bilan  yashashga,  mamlakatimizning  kelajakdagi  jamiyatini
rivojlantirishga o'z hissasini qo'shishga undaydi.
O'qituvchining  siyosiy  etukligi  unga  bolalarni  tarbiyalash  sifati  uchun
mamlakat va jamiyat oldidagi javobgarligini anglashga, pedagogik muammolarni
hal qilishda ijodiy bo'lishga, o'z mahoratini doimiy ravishda takomillashtirishga va
ishdagi hamkasblarining o'sishiga yordam beradi.
Eng yaxshi o'qituvchilar o'z tajribalarini umumlashtiradilar va ilmiy-amaliy
konferentsiyalarda,  pedagogik  o'qishlarda  baham  ko'rishadi,  bosma  nashrlarda
maqolalar  bilan  chiqish  qilishadi. Ular  o'zlarining  ijodiy  ishlari  bilan  katta
maktabgacha  yoshdagi  bolalarni  maktabga  maxsus  tayyorlash  nazariyasi  va
amaliyotini rivojlantirishga hissa qo'shadilar.
Maktabgacha  tarbiyachi  oila  bilan  doimiy  aloqada  bo'lib,  ota-onalarga
bolalarni tarbiyalashda yordam beradi.
O'qituvchining pedagogik mahorati ko'p qirrali. Bu kasbiy tayyorgarlikdan,
nazariy bilimlarni doimiy ravishda chuqurlashtirishdan, ish tajribasidan, bolalarga
bo'lgan  muhabbatdan  iborat. O'qituvchining  mahorati  uning  dunyoqarashi,
g'oyaviy yo'nalishi, umumiy va maxsus tayyorgarligi bilan chambarchas bog'liq.
17
Logotip
belgilaydi. Katta maktabgacha yoshdagi bolalarning o'ziga xos xususiyatlari (oson taklif qilish, ta'sirchanlik, hissiylik) tufayli o'qituvchi nafaqat intellektual va maxsus qobiliyatlari, balki shaxsiy xususiyatlari bilan ham pedagogik ta'sir ko'rsatadi. Maktabgacha tarbiyachi bolalarni tarbiyalaydi va ularni maktabda muvaffaqiyatli o'qishga tayyorlaydi. Yuqori malakali o'qituvchining o'ziga xos xususiyatlari pedagogik mahorat, mamlakatning ijtimoiy-siyosiy hayotida faol ishtirok etishdir. Maktabgacha tarbiya muassasalari xodimlarini mafkuraviy va siyosiy tarbiyalash pedagogik kadrlarga qo'yiladigan umumiy qabul qilingan talablar ruhida amalga oshiriladi. Maxsus pedagogik va psixologik adabiyotlar tarbiyachi mehnatining ijtimoiy ahamiyatini ta'kidlab, maktabgacha yoshdagi ishchilarni sotsialistik davlat manfaatlari bilan yashashga, mamlakatimizning kelajakdagi jamiyatini rivojlantirishga o'z hissasini qo'shishga undaydi. O'qituvchining siyosiy etukligi unga bolalarni tarbiyalash sifati uchun mamlakat va jamiyat oldidagi javobgarligini anglashga, pedagogik muammolarni hal qilishda ijodiy bo'lishga, o'z mahoratini doimiy ravishda takomillashtirishga va ishdagi hamkasblarining o'sishiga yordam beradi. Eng yaxshi o'qituvchilar o'z tajribalarini umumlashtiradilar va ilmiy-amaliy konferentsiyalarda, pedagogik o'qishlarda baham ko'rishadi, bosma nashrlarda maqolalar bilan chiqish qilishadi. Ular o'zlarining ijodiy ishlari bilan katta maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabga maxsus tayyorlash nazariyasi va amaliyotini rivojlantirishga hissa qo'shadilar. Maktabgacha tarbiyachi oila bilan doimiy aloqada bo'lib, ota-onalarga bolalarni tarbiyalashda yordam beradi. O'qituvchining pedagogik mahorati ko'p qirrali. Bu kasbiy tayyorgarlikdan, nazariy bilimlarni doimiy ravishda chuqurlashtirishdan, ish tajribasidan, bolalarga bo'lgan muhabbatdan iborat. O'qituvchining mahorati uning dunyoqarashi, g'oyaviy yo'nalishi, umumiy va maxsus tayyorgarligi bilan chambarchas bog'liq. 17