Maktabgacha yoshdagi bolalarni mehnat tarbiyasi

Yuklangan vaqt

2024-12-16

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

12

Faytl hajmi

53,7 KB


 
 
 
 
 
 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni mehnat tarbiyasi 
 
 
Reja: 
1.Mehnat tarbiyasining nazariy asoslari. 
2.Bolalarga mehnat tarbiyasi merish mazmuni 
3.Maktabgacha yoshdagi bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish. 
 
1. Mehnat tarbiyasining nazariy asoslari. 
Mehnat inson hayoti uchun, uning farovon turmush kechirishi uchun hamisha 
asos bo’lib kelgan va shunday bo’lib qoladi. Mehnat farovon, baxtli hayot 
kechirishning eng asosiy sharti bo’lganligi sababli ham fuqarolar uchun majburiydir. 
Mehnat odamlarning biror bir maqsad uchun sarflagan vaqti, aqliy va jismoniy 
kuchi yoki zarur faoliyatidir. Mehnatsiz yashamoq mumkin emas. 
Barcha tirik mavjudod nimanidir iste’mol qilish hisobiga yashaydi, umrini 
davom ettiradi. Erda yashovchi mayda qurt-qumursqadan tortib, parrandalargacha, 
suv ostida yashovchi jonivorlardan tortib, ulkan xayvonlargacha ovqatsiz yashay 
olmaydilar. Xudi shuningdek, odamlar ham uzluksiz ovqatlanadi, hayot kechiradi. 
Boshqa tirik mavjudodlardan farqli odamlar kiyinishadi, uy-joy qurishadi, savdo-
sotiq qilishadi, ijod qilishadi. Bu ishlarni  amalga oshirish uchun tirikchilik manbai 
bo’lgan pul kerak. Pul topish uchun, o’zlariga kerakli narsalarni yaratish uchun 
odamlar mehnat qilishlari zarur. Mehnat jarayonida oziq-ovqat, kiyim-kechak va 
boshqa zarur narsalar yaratiladi. Mehnat inson hayotini mazmunli qiladi. Odamlar 
mehnat qilish jarayonida sog’liqlarini mustahkamlaydilar, obro’ orttiradilar va o’z 
kelajaklarini yaratadilar. 
Ota-bobolarimiz asrlar davomida mehnatni ulug’lab kelganlar. Bizga ulardan 
meros bo’lib qolgan barcha xazinalar – ilmiy, badiiy kitoblar, san’at asarlari, 
me’morchilik obidalari mehnat mahsulidir. 
Maktabgacha yoshdagi bolalarni mehnat tarbiyasi Reja: 1.Mehnat tarbiyasining nazariy asoslari. 2.Bolalarga mehnat tarbiyasi merish mazmuni 3.Maktabgacha yoshdagi bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish. 1. Mehnat tarbiyasining nazariy asoslari. Mehnat inson hayoti uchun, uning farovon turmush kechirishi uchun hamisha asos bo’lib kelgan va shunday bo’lib qoladi. Mehnat farovon, baxtli hayot kechirishning eng asosiy sharti bo’lganligi sababli ham fuqarolar uchun majburiydir. Mehnat odamlarning biror bir maqsad uchun sarflagan vaqti, aqliy va jismoniy kuchi yoki zarur faoliyatidir. Mehnatsiz yashamoq mumkin emas. Barcha tirik mavjudod nimanidir iste’mol qilish hisobiga yashaydi, umrini davom ettiradi. Erda yashovchi mayda qurt-qumursqadan tortib, parrandalargacha, suv ostida yashovchi jonivorlardan tortib, ulkan xayvonlargacha ovqatsiz yashay olmaydilar. Xudi shuningdek, odamlar ham uzluksiz ovqatlanadi, hayot kechiradi. Boshqa tirik mavjudodlardan farqli odamlar kiyinishadi, uy-joy qurishadi, savdo- sotiq qilishadi, ijod qilishadi. Bu ishlarni amalga oshirish uchun tirikchilik manbai bo’lgan pul kerak. Pul topish uchun, o’zlariga kerakli narsalarni yaratish uchun odamlar mehnat qilishlari zarur. Mehnat jarayonida oziq-ovqat, kiyim-kechak va boshqa zarur narsalar yaratiladi. Mehnat inson hayotini mazmunli qiladi. Odamlar mehnat qilish jarayonida sog’liqlarini mustahkamlaydilar, obro’ orttiradilar va o’z kelajaklarini yaratadilar. Ota-bobolarimiz asrlar davomida mehnatni ulug’lab kelganlar. Bizga ulardan meros bo’lib qolgan barcha xazinalar – ilmiy, badiiy kitoblar, san’at asarlari, me’morchilik obidalari mehnat mahsulidir.  
 
Jahon fanining rivojiga bebaho hissa qo’shgan al Xorazmiy, Ibn Sino, Ismoil al 
Buxoriy, Alisher Navoiy, Zahiriddin Muhammad Bobur kabi bobokalonlarimiz 
mehnatsevarliklari tufayli ulkan yutuqlarni qo’lga kiritishgan, yoshlarni ham mehnat 
qilishga chaqirishgan. Shu boisdan jahonning barcha xalqlari maqollarida bo’lgani 
kabi o’zbek maqollarida ham mehnat tarbiyasi markaziy o’rinlarni egallagan. 
Azaldan mehnatkash, tinib-tinchimas xalqimiz o’zining mehnati bilan bog’larni 
gulistonga, cho’lni bo’stonga aylantirib kelmoqda. Qadimda ota-bobolarimizning 
mehnat haqida aytilgan dono naqllari hozirga qadar ham o’z kadrini yo’qotgani yo’q. 
Masalan: 
Mehnat qilsang, ko’ksing tog’, 
Hurmat qilsang, diling bog’. 
 
                         Mehnatli non-shakar, 
                         Mehnatsiz non-zahar. 
  
Mehnat baxt keltirar. 
Mehnat qilib topganing, 
Qandu asal totganing. 
Bu maqollar orqali dono xalqimiz mehnatni ulug’laydi, uning samarasi haqida 
fikr yuritadi. 
O’zbek bolalar yozuvchisi va shoirlari ham kattalar mehnatining mazmunini 
yoritib berganlar. Bunga K.Muhammadiyning “Etik”, “Bir xovuch yong’oq”, 
K.Hikmatning “Suv” kabi she’rlari misol bo’ladi.  
Yuqorida aytganlarimizdan ko’rinib turibdiki, mehnat har qanday moddiy va 
ma’naviy boyliklarning asosiy manbai, shu bilan birga shaxsni har tomonlama kamol 
toptirishning muhim vositasidir. Mehnat jarayonida insoniy xislatlarning faol 
namoyon bo’lishi uchun eng qulay sharoitlar yaratadi va har bir kishida ma’naviy 
qoniqish hosil qiladi.  
Har bir bola maktabgacha ta’lim yoshidan boshlab mehnatda ishtirok etishi 
zarur. MTTda, oilada bajariladigan uncha murakkab bo’lmagan har bir topshiriq 
uning kundalik vazifasiga aylanishi kerak.  
Jahon fanining rivojiga bebaho hissa qo’shgan al Xorazmiy, Ibn Sino, Ismoil al Buxoriy, Alisher Navoiy, Zahiriddin Muhammad Bobur kabi bobokalonlarimiz mehnatsevarliklari tufayli ulkan yutuqlarni qo’lga kiritishgan, yoshlarni ham mehnat qilishga chaqirishgan. Shu boisdan jahonning barcha xalqlari maqollarida bo’lgani kabi o’zbek maqollarida ham mehnat tarbiyasi markaziy o’rinlarni egallagan. Azaldan mehnatkash, tinib-tinchimas xalqimiz o’zining mehnati bilan bog’larni gulistonga, cho’lni bo’stonga aylantirib kelmoqda. Qadimda ota-bobolarimizning mehnat haqida aytilgan dono naqllari hozirga qadar ham o’z kadrini yo’qotgani yo’q. Masalan: Mehnat qilsang, ko’ksing tog’, Hurmat qilsang, diling bog’. Mehnatli non-shakar, Mehnatsiz non-zahar. Mehnat baxt keltirar. Mehnat qilib topganing, Qandu asal totganing. Bu maqollar orqali dono xalqimiz mehnatni ulug’laydi, uning samarasi haqida fikr yuritadi. O’zbek bolalar yozuvchisi va shoirlari ham kattalar mehnatining mazmunini yoritib berganlar. Bunga K.Muhammadiyning “Etik”, “Bir xovuch yong’oq”, K.Hikmatning “Suv” kabi she’rlari misol bo’ladi. Yuqorida aytganlarimizdan ko’rinib turibdiki, mehnat har qanday moddiy va ma’naviy boyliklarning asosiy manbai, shu bilan birga shaxsni har tomonlama kamol toptirishning muhim vositasidir. Mehnat jarayonida insoniy xislatlarning faol namoyon bo’lishi uchun eng qulay sharoitlar yaratadi va har bir kishida ma’naviy qoniqish hosil qiladi. Har bir bola maktabgacha ta’lim yoshidan boshlab mehnatda ishtirok etishi zarur. MTTda, oilada bajariladigan uncha murakkab bo’lmagan har bir topshiriq uning kundalik vazifasiga aylanishi kerak.  
 
Bola mehnatning ahamiyati va mohiyatini tushinib etishi uchun pedagog 
kattalarning mehnati, bolalarning o’zlari bajaradigan mehnat turlarini ko’zatish 
yuzasidan ekskursiyalar uyushtiradi. 
Bolalar 
quruvchilarning 
mehnatini 
kuzatishyapti, 
deylik. 
Qurilish 
maydonchasiga katta-katta bloklar keltirilib, ular ko’tarma kran bilan tushiriladi. 
Keyin bolalar g’isht teruvchilar, duradgorlar, suvoqchilar, tom yopuvchilar, 
buyoqchilar mehnatini kuzatadilar.  
Bolalarni qurilish bilan tanishtirish davomida bilib olgan barcha tasavvur va 
tushunchalari, ularning ko’zi oldida ajoyib bino bunyod etgan kishilar mehnatining 
go’zalligi namoyon bo’ladi.  
Mana tarbiyachi bolalar diqqatini chinni buyumlarga gul soluvchi kishilar 
mehnatiga jalb etadi. Bolalar tarbiyachi bilan birgalikda ularning mohirona chizgan 
rasmlari natijasida chinni idishlarning har xil jilo berib turlanishidan zavqlanib, 
“Ularning qo’llari gul ekan”, deydilar. 
Bularning barchasi bolalarda kishilar mehnatiga muxabbat uyg’otadi. Pedagog 
bolalarni mehnatning moddiy boylik keltiruvchi tomonini ham, estetik tomonini ham 
ko’ra bilishga o’rgatadi. Bahor kunlarining birida tarbiyachi bolalarni daraxtlar 
gullab turgan boqqa olib kiradi. Gulsapsar va piyongul bilan o’ralgan yo’lkalarga 
qum sepilgan, daraxtlarning tanasi bog’bonlar tomonidan ohak bilan oqlangan. 
Tepada esa gullab turgan o’rik, gilos, olma, olcha, shaftoli. Gullarning atrofida 
asalarilar guvillashib uchib yuribdi. Bularning hammasi bolalarda ajoyib zavqli 
kechinmalar uyg’otadi.  
Mehnat bolalarning jismoniy, rivojlanishida zarur shartlardan biri hisoblanadi. 
Mehnatda bola o’zining ishlash, harakat qilish extiyojini qondiradi, harakatlarning 
aniq, uyg’un bo’lishini ta’minlaydi. Mehnat jarayonida bola organizmining umumiy 
hayotiy faoliyati, uning chidamliligi ortadi. 
Bolalarning turli xil mehnat jarayonlarida ishtirok etishlari, kattalar mehnati 
bilan tanishishlari ularning tevarak-atrofdagi hayot haqida, kishilarning o’zaro 
munosabatlari to’g’risida, narsalar va ularning xususiyatlari, materiallarga ishlov 
berish usullari haqida, qurilmalar va asboblar to’g’risida muayyan tasavvurlarga ega 
bo’lishlariga yordam beradi. 
Bola mehnatning ahamiyati va mohiyatini tushinib etishi uchun pedagog kattalarning mehnati, bolalarning o’zlari bajaradigan mehnat turlarini ko’zatish yuzasidan ekskursiyalar uyushtiradi. Bolalar quruvchilarning mehnatini kuzatishyapti, deylik. Qurilish maydonchasiga katta-katta bloklar keltirilib, ular ko’tarma kran bilan tushiriladi. Keyin bolalar g’isht teruvchilar, duradgorlar, suvoqchilar, tom yopuvchilar, buyoqchilar mehnatini kuzatadilar. Bolalarni qurilish bilan tanishtirish davomida bilib olgan barcha tasavvur va tushunchalari, ularning ko’zi oldida ajoyib bino bunyod etgan kishilar mehnatining go’zalligi namoyon bo’ladi. Mana tarbiyachi bolalar diqqatini chinni buyumlarga gul soluvchi kishilar mehnatiga jalb etadi. Bolalar tarbiyachi bilan birgalikda ularning mohirona chizgan rasmlari natijasida chinni idishlarning har xil jilo berib turlanishidan zavqlanib, “Ularning qo’llari gul ekan”, deydilar. Bularning barchasi bolalarda kishilar mehnatiga muxabbat uyg’otadi. Pedagog bolalarni mehnatning moddiy boylik keltiruvchi tomonini ham, estetik tomonini ham ko’ra bilishga o’rgatadi. Bahor kunlarining birida tarbiyachi bolalarni daraxtlar gullab turgan boqqa olib kiradi. Gulsapsar va piyongul bilan o’ralgan yo’lkalarga qum sepilgan, daraxtlarning tanasi bog’bonlar tomonidan ohak bilan oqlangan. Tepada esa gullab turgan o’rik, gilos, olma, olcha, shaftoli. Gullarning atrofida asalarilar guvillashib uchib yuribdi. Bularning hammasi bolalarda ajoyib zavqli kechinmalar uyg’otadi. Mehnat bolalarning jismoniy, rivojlanishida zarur shartlardan biri hisoblanadi. Mehnatda bola o’zining ishlash, harakat qilish extiyojini qondiradi, harakatlarning aniq, uyg’un bo’lishini ta’minlaydi. Mehnat jarayonida bola organizmining umumiy hayotiy faoliyati, uning chidamliligi ortadi. Bolalarning turli xil mehnat jarayonlarida ishtirok etishlari, kattalar mehnati bilan tanishishlari ularning tevarak-atrofdagi hayot haqida, kishilarning o’zaro munosabatlari to’g’risida, narsalar va ularning xususiyatlari, materiallarga ishlov berish usullari haqida, qurilmalar va asboblar to’g’risida muayyan tasavvurlarga ega bo’lishlariga yordam beradi.  
 
Mehnat bolalardan diqqat, o’tkir zehnlilik, topqirlik, bilib olgan malaka va 
ko’nikmalarini amaliyotda qo’llay bilish, ijodkorlik qobiliyatlarini egallashni talab 
etadi. Mehnat jarayonida bolalar ayrim ish turlarini (bir varaq qog’ozni buklash, 
kerakli o’zunlikni o’lchash, andazaga qarab shaklni qirqib olish kabi harakatlarni) 
anglatuvchi bir qancha tushuncha va atamalardan foydalanishga, bajarilgan ishdagi 
izchillikni so’zlab berishga to’g’ri keladi. Bular bola nutqini yangi so’zlar bilan 
boyitadi, uning mantiqiy bog’liq ravishda grammatik jihatdan to’g’ri shakllanishiga 
imkon beradi.  
Bolalarni eng oddiy mehnat qurollari, materiallarga ishlov berish usullari bilan 
tanishtirish kerak. MTTdagi mehnat ularni maktabdagi politexnik ta’limga 
tayyorlaydi.  
Mehnatning ahloqiy qimmati uning jamiyat uchun qanchalik ahamiyatga ega 
ekanligi bilan belgilanadi. Mehnat har bir bolani o’z mehnatining ijtimoiy 
ahamiyatini tushinib etishga, uning jamiyat hayotiga kirib borishiga, o’zini shu 
jamiyatning a’zosi deb his etishiga imkon yaratadi. 
Har bir bola oilada, bolalar mehnatida o’z ulishi borligini xis eta bilishi lozim. 
Ishning shu tarzda tashkil etilishi bolalarda jamoachilik va intizomlilikni, burch 
xissini tarbiyalaydi. Shuning uchun bolalarni jamoa mehnatida tarbiyalash muhim 
ahamiyat kasb etadi. 
Mehnatning bolalarni aqliy tomondan rivojlantirishdagi ahamiyati shundaki, 
mehnat jarayonida ular borlikni faol anglay boshlaydilar, dunyoni materialistik idrok 
etish imkoniyati yaratiladi. 
Maktabgacha yoshdan boshlab bolalarga mehnat tarbiyasi berish ularni estetik 
va jismoniy jihatdan ham rivojlantiradi.  
 
2. Maktabgacha ta’lim tashkilotida mehnat  
tarbiyasining mazmuni 
Yosh avlodga mehnat tarbiyasi berish masalasi hozirgi davrda eng dolzarb 
mavzu hisoblanadi. Mehnat har bir kishi kamolotida va umuman jamiyat 
taraqqiyotida muhim ahamiyat kasb etadi. Bog’cha yoshidagi bolalarni jismoniy, 
aqliy, axloqiy va estetik tomondan tarbiyalashda mehnat tarbiyasi muhim 
ahamiyatga egadir.  
Mehnat bolalardan diqqat, o’tkir zehnlilik, topqirlik, bilib olgan malaka va ko’nikmalarini amaliyotda qo’llay bilish, ijodkorlik qobiliyatlarini egallashni talab etadi. Mehnat jarayonida bolalar ayrim ish turlarini (bir varaq qog’ozni buklash, kerakli o’zunlikni o’lchash, andazaga qarab shaklni qirqib olish kabi harakatlarni) anglatuvchi bir qancha tushuncha va atamalardan foydalanishga, bajarilgan ishdagi izchillikni so’zlab berishga to’g’ri keladi. Bular bola nutqini yangi so’zlar bilan boyitadi, uning mantiqiy bog’liq ravishda grammatik jihatdan to’g’ri shakllanishiga imkon beradi. Bolalarni eng oddiy mehnat qurollari, materiallarga ishlov berish usullari bilan tanishtirish kerak. MTTdagi mehnat ularni maktabdagi politexnik ta’limga tayyorlaydi. Mehnatning ahloqiy qimmati uning jamiyat uchun qanchalik ahamiyatga ega ekanligi bilan belgilanadi. Mehnat har bir bolani o’z mehnatining ijtimoiy ahamiyatini tushinib etishga, uning jamiyat hayotiga kirib borishiga, o’zini shu jamiyatning a’zosi deb his etishiga imkon yaratadi. Har bir bola oilada, bolalar mehnatida o’z ulishi borligini xis eta bilishi lozim. Ishning shu tarzda tashkil etilishi bolalarda jamoachilik va intizomlilikni, burch xissini tarbiyalaydi. Shuning uchun bolalarni jamoa mehnatida tarbiyalash muhim ahamiyat kasb etadi. Mehnatning bolalarni aqliy tomondan rivojlantirishdagi ahamiyati shundaki, mehnat jarayonida ular borlikni faol anglay boshlaydilar, dunyoni materialistik idrok etish imkoniyati yaratiladi. Maktabgacha yoshdan boshlab bolalarga mehnat tarbiyasi berish ularni estetik va jismoniy jihatdan ham rivojlantiradi. 2. Maktabgacha ta’lim tashkilotida mehnat tarbiyasining mazmuni Yosh avlodga mehnat tarbiyasi berish masalasi hozirgi davrda eng dolzarb mavzu hisoblanadi. Mehnat har bir kishi kamolotida va umuman jamiyat taraqqiyotida muhim ahamiyat kasb etadi. Bog’cha yoshidagi bolalarni jismoniy, aqliy, axloqiy va estetik tomondan tarbiyalashda mehnat tarbiyasi muhim ahamiyatga egadir.  
 
Mehnat har bir yosh guruhidagi bolalarning o’ziga xos xususiyatlarini e’tiborga 
olib tashkil etiladi, unga to’g’ri rahbarlik qilingandagina etarli natijaga erishish 
mumkin.  
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalar mehnatining o’ziga xos tomonlari 
ko’pgina olimlar tomonidan olib borilgan ilmiy ishlarda keng o’rganib chiqilgan. 
Bolalar mehnatining muhim belgisi uning ma’lum maqsadga qaratilganligidir. 
Kichik bog’cha yoshidagi bolalarning mehnati biror jarayonga oid harakat bo’lib, u 
faqat kattalarning rahbarligi natijasidagina amalga oshirilishi mumkin. 
Bola kubiklarni bir joydan ikkinchi joyga, mashinadan – stolga, stoldan – 
mashinaga ko’chiradi va hokazo. Tarbiyachi boshqa stol ustidagi kubiklarni 
ko’rsatib, uni mashinada ortib olib borish kerakligini aytadi. Bola kubiklarni 
mashinasida shkafga tashiy boshlaydi va joyiga tartibli qilib joylab qo’ya boshlaydi. 
«Qatnov» bir necha marta takrorlanib, barcha kubiklar joyiga yig’ishtirib qo’yiladi. 
Bolalar faoliyatida maqsad paydo bo’ladi. Keyingi galda bolaning o’zi o’ynayotgan 
o’rtoqlariga o’ynab bo’lgandan keyin o’yinchoqlarni mashinada joyiga olib borib 
qo’yishni aytadi.  
Katta guruh bolalarida mustaqil maqsad qo’yish qobiliyati moddiy samara 
beradigan mehnat turlarida muvaffaqiyatli rivojlanadi: gulzorda, ekinzorda ishlash, 
o’yinchoqlar yasash va boshqalar.  
Faoliyatni rejalashtirish mehnat tarbiyasining muhim tarkibiy qismi 
hisoblanadi. Bolalarni ko’zatish ular faoliyatining tartibsiz, rejasiz ekanligini 
ko’rsatadi. Bolalar bunday harakatlar orqali biror natijaga erishish uchun juda ko’p 
vaqt va kuch sarflaydilar, shu bilan bir vaqtda o’z ishlaridan o’zlari qoniqmaydilar. 
Tarbiyachi bolalarni o’z faoliyatlarini tahminiy rejalashtirib olishlariga 
o’rgatish va ular faoliyatiga rahbarlik qilishi lozim. 
Shunday qilib, butun bog’cha yoshi davrida mehnat va o’yin o’zaro bog’liq 
xolda kechadi, biroq har qanday xolda ham bolalar mehnatini o’yinga aylantirish, 
ularning farqini ishlab chiqarish noto’g’ri bo’lar edi. Tarbiyachilar va ota-onalar 
ta’sirida asta-sekin bolalar mehnati o’z vazifasi, mazmuni, metodi va tashkil etilishi 
bilan mustaqil faoliyat sifatida ajratib boriladi.  
Mehnatda uning beradigan samarasi faoliyatning majburiy, tarkibiy qismi 
hisoblanadi. Ammo bolalar bilan olib boriladigan tarbiyaviy ishda mehnat natijasiga 
Mehnat har bir yosh guruhidagi bolalarning o’ziga xos xususiyatlarini e’tiborga olib tashkil etiladi, unga to’g’ri rahbarlik qilingandagina etarli natijaga erishish mumkin. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalar mehnatining o’ziga xos tomonlari ko’pgina olimlar tomonidan olib borilgan ilmiy ishlarda keng o’rganib chiqilgan. Bolalar mehnatining muhim belgisi uning ma’lum maqsadga qaratilganligidir. Kichik bog’cha yoshidagi bolalarning mehnati biror jarayonga oid harakat bo’lib, u faqat kattalarning rahbarligi natijasidagina amalga oshirilishi mumkin. Bola kubiklarni bir joydan ikkinchi joyga, mashinadan – stolga, stoldan – mashinaga ko’chiradi va hokazo. Tarbiyachi boshqa stol ustidagi kubiklarni ko’rsatib, uni mashinada ortib olib borish kerakligini aytadi. Bola kubiklarni mashinasida shkafga tashiy boshlaydi va joyiga tartibli qilib joylab qo’ya boshlaydi. «Qatnov» bir necha marta takrorlanib, barcha kubiklar joyiga yig’ishtirib qo’yiladi. Bolalar faoliyatida maqsad paydo bo’ladi. Keyingi galda bolaning o’zi o’ynayotgan o’rtoqlariga o’ynab bo’lgandan keyin o’yinchoqlarni mashinada joyiga olib borib qo’yishni aytadi. Katta guruh bolalarida mustaqil maqsad qo’yish qobiliyati moddiy samara beradigan mehnat turlarida muvaffaqiyatli rivojlanadi: gulzorda, ekinzorda ishlash, o’yinchoqlar yasash va boshqalar. Faoliyatni rejalashtirish mehnat tarbiyasining muhim tarkibiy qismi hisoblanadi. Bolalarni ko’zatish ular faoliyatining tartibsiz, rejasiz ekanligini ko’rsatadi. Bolalar bunday harakatlar orqali biror natijaga erishish uchun juda ko’p vaqt va kuch sarflaydilar, shu bilan bir vaqtda o’z ishlaridan o’zlari qoniqmaydilar. Tarbiyachi bolalarni o’z faoliyatlarini tahminiy rejalashtirib olishlariga o’rgatish va ular faoliyatiga rahbarlik qilishi lozim. Shunday qilib, butun bog’cha yoshi davrida mehnat va o’yin o’zaro bog’liq xolda kechadi, biroq har qanday xolda ham bolalar mehnatini o’yinga aylantirish, ularning farqini ishlab chiqarish noto’g’ri bo’lar edi. Tarbiyachilar va ota-onalar ta’sirida asta-sekin bolalar mehnati o’z vazifasi, mazmuni, metodi va tashkil etilishi bilan mustaqil faoliyat sifatida ajratib boriladi. Mehnatda uning beradigan samarasi faoliyatning majburiy, tarkibiy qismi hisoblanadi. Ammo bolalar bilan olib boriladigan tarbiyaviy ishda mehnat natijasiga  
 
bolalarda mehnatga xavas xissini tarbiyalash uchun yordam beradigan pedagogik 
omil deb qarash kerak. 
Mehnatda 
natijaga 
erishishda, 
mehnat 
malakalarini 
shakllantirishda 
pedagogning va bolalar o’rtoqlarining baxosi va o’ziga-o’zi baho berish katta 
ahamiyatga ega. Bolalar yasagan buyumlari o’yin va mashg’ulotlarda qo’llanilsa, 
ular o’zlari yasayotgan buyumlar yanada sifatli bo’lishiga intiladilar. 
Maktabgacha ta’lim yoshi davrida bolalarning yoshi ulg’ayishi bilan mehnat 
sabablari ham o’zgarib boradi. Mutaxasislarning  olib borgan ilmiy izlanishlari 
natijasi shuni ko’rsatadiki, bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish orqali ular 
kattalardan mehnatning ijtimoiy sababini ancha erta o’zlashtirib olar ekanlar. 
Lekin ular biron ishni mustaqil bajarganlaridagina o’z mehnatlari boshqalar 
uchun foydali ekanligini ongli ravishda bilib oladilar. Masalan, onalar va buvilar 
uchun 8-martga sovg’a tayyorlash, kichiq guruh bolalari maydonchasini 
yig’ishtirishga yordamlashish, yirtilgan kitoblarni yamab berish, konstert va teatr 
qo’yib berish va boshqalar bolalardi mehnatning muayyan natijasiga intilish 
uyg’otadi, faoliyatning ijtimoiy sabablarini anglatib, mehnatga xavasini, ishni 
bajarishda bolalarning o’z oldilariga qo’yadigan talablarini oshiradi. 
V.I.Loginovaning olib borgan ilmiy-tadqiqot ishlarida ta’kidlanishicha 
bolalarga mehnat tarbiyasi berish uchun ular mehnat va mehnat malakalari 
to’g’risidagi bilimlar sistemasini o’zlashtirib olishlari kerak ekan:  
1. Mehnat maqsad qo’yish va uning natijasini belgilab olishdan boshlanadi: 
maqsad – mehnat tasviri. 
2. Mehnat qilishdan ko’zlangan maqsad bo’yicha kerakli materiallarni tanlab 
(ajratib) olish. 
3. Materialni ishlash uchun kerakli asboblarni tanlab (ajratib) olish. 
4. Natijaga erishish uchun mehnat harakatlarini bajarish.  
Bu sistemani quyidagi sxemada keltirish mumkin: maqsad, mehnatni tanlash, 
materialni tanlash, mehnat faoliyati – mehnat quroli, mehnat natijasi. 
Shunday qilib, maktabgacha yosh davrida mehnat faoliyati shakllantiriladi. 
Pedagog rahbarligida mehnatning ijtimoiy sabablarini hamma muhim tomonlari 
shakllanadi. Kattalar mehnati va uning ijtimoiy ahamiyati to’g’risidagi bilimlar 
o’zlashtirilib olinadi. 
bolalarda mehnatga xavas xissini tarbiyalash uchun yordam beradigan pedagogik omil deb qarash kerak. Mehnatda natijaga erishishda, mehnat malakalarini shakllantirishda pedagogning va bolalar o’rtoqlarining baxosi va o’ziga-o’zi baho berish katta ahamiyatga ega. Bolalar yasagan buyumlari o’yin va mashg’ulotlarda qo’llanilsa, ular o’zlari yasayotgan buyumlar yanada sifatli bo’lishiga intiladilar. Maktabgacha ta’lim yoshi davrida bolalarning yoshi ulg’ayishi bilan mehnat sabablari ham o’zgarib boradi. Mutaxasislarning olib borgan ilmiy izlanishlari natijasi shuni ko’rsatadiki, bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish orqali ular kattalardan mehnatning ijtimoiy sababini ancha erta o’zlashtirib olar ekanlar. Lekin ular biron ishni mustaqil bajarganlaridagina o’z mehnatlari boshqalar uchun foydali ekanligini ongli ravishda bilib oladilar. Masalan, onalar va buvilar uchun 8-martga sovg’a tayyorlash, kichiq guruh bolalari maydonchasini yig’ishtirishga yordamlashish, yirtilgan kitoblarni yamab berish, konstert va teatr qo’yib berish va boshqalar bolalardi mehnatning muayyan natijasiga intilish uyg’otadi, faoliyatning ijtimoiy sabablarini anglatib, mehnatga xavasini, ishni bajarishda bolalarning o’z oldilariga qo’yadigan talablarini oshiradi. V.I.Loginovaning olib borgan ilmiy-tadqiqot ishlarida ta’kidlanishicha bolalarga mehnat tarbiyasi berish uchun ular mehnat va mehnat malakalari to’g’risidagi bilimlar sistemasini o’zlashtirib olishlari kerak ekan: 1. Mehnat maqsad qo’yish va uning natijasini belgilab olishdan boshlanadi: maqsad – mehnat tasviri. 2. Mehnat qilishdan ko’zlangan maqsad bo’yicha kerakli materiallarni tanlab (ajratib) olish. 3. Materialni ishlash uchun kerakli asboblarni tanlab (ajratib) olish. 4. Natijaga erishish uchun mehnat harakatlarini bajarish. Bu sistemani quyidagi sxemada keltirish mumkin: maqsad, mehnatni tanlash, materialni tanlash, mehnat faoliyati – mehnat quroli, mehnat natijasi. Shunday qilib, maktabgacha yosh davrida mehnat faoliyati shakllantiriladi. Pedagog rahbarligida mehnatning ijtimoiy sabablarini hamma muhim tomonlari shakllanadi. Kattalar mehnati va uning ijtimoiy ahamiyati to’g’risidagi bilimlar o’zlashtirilib olinadi.  
 
Maktabgacha tarbiya yoshi davrining o’ziga xos tomonlaridan yana biri bolalar 
mehnatining o’yin bilan bog’liqligidir. 
O’yin jarayonidagi biror harakat doimo biror mehnat jarayonini aks ettirishga 
yo’naltirilgan bo’ladi. Ikkinchi tomondan, mehnat jarayonini bajarishda uni o’yin 
shakliga aylantirishadi, masalan, barglarni zambillarda tashishadi, mashinalarda 
yurishadi. 
Shu bilan birga o’zining xususiyati, mazmuni, yuzaga kelish sababiga ko’ra 
mehnat va o’yin bir-biridan farq qiladi. Mehnatda maqsad qo’yiladi, uni amalga 
oshirish, natijasiga erishish uchun shart-sharoit yaratiladi, vositalar izlab topiladi. 
O’yinda esa bolalar kattalarning mehnat faoliyatiga taqlid qiladi. O’yinda mehnat 
singari biror aniq natijaga erishilmaydi, ammo u mehnat singari bolalarga quvonch 
bag’ishlaydi, ular o’zlarida qoniqish xissini sezadilar. O’yinda bola o’z o’ylaganini 
rivojlantirishi etakchi rolni o’ynaydi, mehnatda esa natijaga erishish yo’lidagi 
mehnat harakatlari, o’yin o’zining rivojlanishidagi har qanday bosqichda to’xtatilishi 
mumkin, mehnatda esa albatta ko’zlangan natijaga erishiladi. 
Bolalarning mehnat faoliyati qachon va qanday qilib o’yindan ajratiladi? Kichik 
bog’cha yoshidagi bolalar mehnatining asosiy turi o’z-o’ziga xizmatdir. Bu kichik 
bolalar uchun ancha mashaqqatli ish. Shuning uchun bu yoshdagi bolalarni 
mehnatning bu turiga o’rgatishda ko’pincha o’yin vaziyatlaridan foydalaniladi 
(«Ko’g’irchoqni sayrga otlantiramiz», «Qo’g’irchoqni uxlatamiz» va shularga 
o’xshashlar). Avvaliga bolalar o’yin obrazi orqali mehnatga o’rgatiladi. Shu orqali 
bolalar ishonch bilan harakat qilishni o’rganadilar. 
Sekin-asta o’z-o’ziga xizmat qilish malaka va ko’nikmalari shakllana boradi. 
 
3. Mehnat tarbiyasining vazifalari  
Mehnat tarbiyasining asosiy maqsadi bolalarni har tomonlama rivojlantirish, 
axloqli qilib tarbiyalash, kelajakdagi mehnat faoliyatiga ruxiy jixatdan tayyorlash, 
mehnat qilish xohishini singdirib borishdir. 
Mehnat tarbiyasining vazifalari xilma-xildir, shuning uchun ularni guruhlar 
bo’yicha quyidagicha turkumlarga ajratiladi (V.I.Loginova): 
Birinchi guruh vazifalari bolalarning mustaqil mehnat faoliyatiga pedagogik 
ta’sir ko’rsatish bilan belgilanadi: 
Maktabgacha tarbiya yoshi davrining o’ziga xos tomonlaridan yana biri bolalar mehnatining o’yin bilan bog’liqligidir. O’yin jarayonidagi biror harakat doimo biror mehnat jarayonini aks ettirishga yo’naltirilgan bo’ladi. Ikkinchi tomondan, mehnat jarayonini bajarishda uni o’yin shakliga aylantirishadi, masalan, barglarni zambillarda tashishadi, mashinalarda yurishadi. Shu bilan birga o’zining xususiyati, mazmuni, yuzaga kelish sababiga ko’ra mehnat va o’yin bir-biridan farq qiladi. Mehnatda maqsad qo’yiladi, uni amalga oshirish, natijasiga erishish uchun shart-sharoit yaratiladi, vositalar izlab topiladi. O’yinda esa bolalar kattalarning mehnat faoliyatiga taqlid qiladi. O’yinda mehnat singari biror aniq natijaga erishilmaydi, ammo u mehnat singari bolalarga quvonch bag’ishlaydi, ular o’zlarida qoniqish xissini sezadilar. O’yinda bola o’z o’ylaganini rivojlantirishi etakchi rolni o’ynaydi, mehnatda esa natijaga erishish yo’lidagi mehnat harakatlari, o’yin o’zining rivojlanishidagi har qanday bosqichda to’xtatilishi mumkin, mehnatda esa albatta ko’zlangan natijaga erishiladi. Bolalarning mehnat faoliyati qachon va qanday qilib o’yindan ajratiladi? Kichik bog’cha yoshidagi bolalar mehnatining asosiy turi o’z-o’ziga xizmatdir. Bu kichik bolalar uchun ancha mashaqqatli ish. Shuning uchun bu yoshdagi bolalarni mehnatning bu turiga o’rgatishda ko’pincha o’yin vaziyatlaridan foydalaniladi («Ko’g’irchoqni sayrga otlantiramiz», «Qo’g’irchoqni uxlatamiz» va shularga o’xshashlar). Avvaliga bolalar o’yin obrazi orqali mehnatga o’rgatiladi. Shu orqali bolalar ishonch bilan harakat qilishni o’rganadilar. Sekin-asta o’z-o’ziga xizmat qilish malaka va ko’nikmalari shakllana boradi. 3. Mehnat tarbiyasining vazifalari Mehnat tarbiyasining asosiy maqsadi bolalarni har tomonlama rivojlantirish, axloqli qilib tarbiyalash, kelajakdagi mehnat faoliyatiga ruxiy jixatdan tayyorlash, mehnat qilish xohishini singdirib borishdir. Mehnat tarbiyasining vazifalari xilma-xildir, shuning uchun ularni guruhlar bo’yicha quyidagicha turkumlarga ajratiladi (V.I.Loginova): Birinchi guruh vazifalari bolalarning mustaqil mehnat faoliyatiga pedagogik ta’sir ko’rsatish bilan belgilanadi:  
 
1. Bolalarni maqsad qo’yishga, mehnat malakalari, ko’nikmalari, mehnat 
madaniyati bo’yicha kerakli materiallar va mehnat qurollarini tanlab olishga 
o’rgatish. 
2. Bolalarda bo’lajak mehnat faoliyatini shakllantirish, mehnat jaryonlarini 
mehnatda qatnashuvchilar o’rtasida taqsimlash, mehnatda yaxshi natijalarga erishish 
malakalarini shakllantirish. 
3. Mehnat faoliyatining dastlabki ijtimoiy sabablarini shakllantirish, buyumlar 
va harakatlarga qiziqish uyg’otish orqali mehnat natijalariga erishish, katta 
guruhlarda esa mehnatning ijtimoiy ahmiyatli ekanligini tushinib etish. 
 Ikkinchi guruh vazifalari kattalar mehnatiga ijobiy munosabatni tarbiyalashga 
qaratilgan: 
1) Bolalarga kattalarni qanday natijalarga erishish uchun mehnat qilayotganini 
tushuntirish. 
2) Bolalarda mehnat axliga hurmatni, ularga qo’lidan kelganicha yordam berish 
xohishlarini tarbiyalash.  
3) Kattalarning mehnat natijalarini asrab-avaylashga o’rgatish. 
Uchinchi guruh vazifalari mehnat faoliyatida bola shaxsini shakllantirishga 
qaratilgan:  
- Bolalarda mehnatsevarlik, har qanday mehnatda katnashish, boshlagan 
ishini oxiriga etkazish uchun bor kuchini ayamaslik, o’z shaxsiy mehnatiga nisbatan 
to’g’ri munosabatni tarbiyalash. 
- Javobgarlik, 
mustaqillik, 
maqsadga 
qaratilganlilik, 
qat’iylik, 
tashabbuskorlik va faollik, sabr-matonatlilik, chidamlilik kabi bola shaxsining 
axloqiy sifatlarini tarbiyalash. 
- Madaniy xulq va o’z tengdoshlariga nisbatan ijobiy munosabatni 
tarbiyalash, o’zaro kelishgan holda birga ishlay olish, jamoa ishida natijaga 
erishguncha o’z mehnati bilan qatnashish, o’zi va o’rtoqlarining mehnatini xolisona 
baholash, yordam berish. 
1. Bolalarni maqsad qo’yishga, mehnat malakalari, ko’nikmalari, mehnat madaniyati bo’yicha kerakli materiallar va mehnat qurollarini tanlab olishga o’rgatish. 2. Bolalarda bo’lajak mehnat faoliyatini shakllantirish, mehnat jaryonlarini mehnatda qatnashuvchilar o’rtasida taqsimlash, mehnatda yaxshi natijalarga erishish malakalarini shakllantirish. 3. Mehnat faoliyatining dastlabki ijtimoiy sabablarini shakllantirish, buyumlar va harakatlarga qiziqish uyg’otish orqali mehnat natijalariga erishish, katta guruhlarda esa mehnatning ijtimoiy ahmiyatli ekanligini tushinib etish. Ikkinchi guruh vazifalari kattalar mehnatiga ijobiy munosabatni tarbiyalashga qaratilgan: 1) Bolalarga kattalarni qanday natijalarga erishish uchun mehnat qilayotganini tushuntirish. 2) Bolalarda mehnat axliga hurmatni, ularga qo’lidan kelganicha yordam berish xohishlarini tarbiyalash. 3) Kattalarning mehnat natijalarini asrab-avaylashga o’rgatish. Uchinchi guruh vazifalari mehnat faoliyatida bola shaxsini shakllantirishga qaratilgan: - Bolalarda mehnatsevarlik, har qanday mehnatda katnashish, boshlagan ishini oxiriga etkazish uchun bor kuchini ayamaslik, o’z shaxsiy mehnatiga nisbatan to’g’ri munosabatni tarbiyalash. - Javobgarlik, mustaqillik, maqsadga qaratilganlilik, qat’iylik, tashabbuskorlik va faollik, sabr-matonatlilik, chidamlilik kabi bola shaxsining axloqiy sifatlarini tarbiyalash. - Madaniy xulq va o’z tengdoshlariga nisbatan ijobiy munosabatni tarbiyalash, o’zaro kelishgan holda birga ishlay olish, jamoa ishida natijaga erishguncha o’z mehnati bilan qatnashish, o’zi va o’rtoqlarining mehnatini xolisona baholash, yordam berish.  
 
 
 
Bolalar mehnatining mazmuni «MTMda ta’lim va tarbiya dasturi»ning birinchi 
va ikkinchi kichiq guruhlar uchun «Mehnat faoliyati uchun zamin tayyorlash» 
bo’limida, o’rta, katta va maktabga tayyorlov guruhlarida esa «Mehnat» bo’limida 
berilgan. 
Kattalar 
mehnati 
bilan 
tanishtirish 
hamma 
yosh 
guruhlari 
uchun 
«Mashg’ulotlarda ta’lim berish», «Tevarak-atrof bilan tanishtirish va ijtimoiy hayot 
xodisalariga qiziqishni tarbiyalash» bo’limlarida berilgan. Katta va maktabga 
tayyorlov guruhlari uchun qo’l mehnatining mazmuni «Qurish-yasash» bo’limida 
berilgan. 
Dasturda bolalar mehnatiga mustaqil faoliyat va axloqiy tarbiyaning vositasi 
sifatida qaraladi. 
 
4. Kattalar mehnati bilan tanishtirish 
Ta’lim-tarbiyaviy ishning mazmuni maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni 
kattalar mehnati bilan tanishtirish orqali ularga kattalarning mehnati ijtimoiy-foydali 
mehnat bo’lib, narsa va buyumlarni yaratishga qaratilganligi, ular har bir kishi va 
butun xalq uchun zarur ekanligi to’g’risida tushuncha berib boriladi. Masalan, 
o’simliklarni, hayvonlarni parvarish qilish orqali ulardan olinadigan mahsulot kimlar 
uchun va nima maqsadda ishlatilishi to’g’risida bilim va tushunchalar berib boriladi.  
Kattalarning mehnati bilan tanishtirish yana quyidagi maqsadni ko’zlab ham 
amalga oshiriladi: kattalar mehnati to’g’risida aniq bilim va tasavvurlar berish, 
mehnatni va mehnat natijalarini qadrlashga o’rgatish, mehnatga qiziqish va 
Мактабгача таълим муассасаларида 
меҳнат тарбиясини амалга ошириш 
йўналишлари 
Болаларнинг ўзини 
меҳнатга ўргатиш 
Катталар меҳнати билан 
таништириш  
Bolalar mehnatining mazmuni «MTMda ta’lim va tarbiya dasturi»ning birinchi va ikkinchi kichiq guruhlar uchun «Mehnat faoliyati uchun zamin tayyorlash» bo’limida, o’rta, katta va maktabga tayyorlov guruhlarida esa «Mehnat» bo’limida berilgan. Kattalar mehnati bilan tanishtirish hamma yosh guruhlari uchun «Mashg’ulotlarda ta’lim berish», «Tevarak-atrof bilan tanishtirish va ijtimoiy hayot xodisalariga qiziqishni tarbiyalash» bo’limlarida berilgan. Katta va maktabga tayyorlov guruhlari uchun qo’l mehnatining mazmuni «Qurish-yasash» bo’limida berilgan. Dasturda bolalar mehnatiga mustaqil faoliyat va axloqiy tarbiyaning vositasi sifatida qaraladi. 4. Kattalar mehnati bilan tanishtirish Ta’lim-tarbiyaviy ishning mazmuni maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish orqali ularga kattalarning mehnati ijtimoiy-foydali mehnat bo’lib, narsa va buyumlarni yaratishga qaratilganligi, ular har bir kishi va butun xalq uchun zarur ekanligi to’g’risida tushuncha berib boriladi. Masalan, o’simliklarni, hayvonlarni parvarish qilish orqali ulardan olinadigan mahsulot kimlar uchun va nima maqsadda ishlatilishi to’g’risida bilim va tushunchalar berib boriladi. Kattalarning mehnati bilan tanishtirish yana quyidagi maqsadni ko’zlab ham amalga oshiriladi: kattalar mehnati to’g’risida aniq bilim va tasavvurlar berish, mehnatni va mehnat natijalarini qadrlashga o’rgatish, mehnatga qiziqish va Мактабгача таълим муассасаларида меҳнат тарбиясини амалга ошириш йўналишлари Болаларнинг ўзини меҳнатга ўргатиш Катталар меҳнати билан таништириш  
 
muhabbat uyg’otish, mehnat qilish xohishini tarbiyalash va ishni sifatli bajarishga 
o’rgatish. 
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning asosiy mazmuni quyidagilardan iborat: 
- har bir kishi mehnatining ijtimoiy moxiyati; 
- mehnat axli o’rtasidagi ijobiy o’zaro yordam berish munosabati;  
- har qanday kasb ham muxim ekanligini tushuntirish. 
Mehnat faoliyatining asosiy tarkibiy qismlari bilan tanishtirish: 
1. mehnatning maqsadi, uning ijtimoiy ahamiyati; 
2. materiallarni tanlash (mehnat materiallari); 
3. jihozlash (mehnat faoliyati uchun zarur bo’lgan asboblarni tayyorlab olish); 
4. mehnat jarayoni (maqsadga erishish uchun bajariladigan mehnat 
harakatlari);  
5. natija-mehnat mahsuli. 
MTM dasturiga binoan har bir yosh guruhidagi bolalar kattalar mehnati 
to’g’risida quyidagi bilim va tasavvurlarni egallab olishlari lozim: 
Kichik guruh: 
1. Ayrim kasb egalarining mehnat jarayoni. 
2. Mehnat jarayonidagi mehnat harakatlari. 
3. Mehnat jarayonini amalga oshirish uchun kerakli materiallar. 
4. Ma’lum bir mehnat jarayonini bajarish uchun jihozlar. 
5. Mehnat natijasi. 
6. Kishilar mehnatining ijtimoiy ahamiyati. 
O’rta guruhda mehnat to’g’risida qo’shimcha tasavvur va bilimlar beriladi: 
- Harakat sifati xakida. 
- Kishilarning mehnatini engillatuvchi moslamalar. 
- Kishilarning mehnatga muhabbati. 
Katta va maktabgacha tayyorlov guruhida yana yangi tasavvur va bilimlar 
beriladi: 
1. Kishilar mehnatini engillatadigan mashina va mexanizmlar to’g’risida. 
2. Kishilar mehnati jamoa harakterida ekanligi to’g’risida. 
3. Jamoa mehnati jarayonida kishilarning o’zaro munosabatlari to’g’risida. 
4. Mehnat qahramonlari, xalqimizning mehnat an’analari xaqida. 
muhabbat uyg’otish, mehnat qilish xohishini tarbiyalash va ishni sifatli bajarishga o’rgatish. Kattalar mehnati bilan tanishtirishning asosiy mazmuni quyidagilardan iborat: - har bir kishi mehnatining ijtimoiy moxiyati; - mehnat axli o’rtasidagi ijobiy o’zaro yordam berish munosabati; - har qanday kasb ham muxim ekanligini tushuntirish. Mehnat faoliyatining asosiy tarkibiy qismlari bilan tanishtirish: 1. mehnatning maqsadi, uning ijtimoiy ahamiyati; 2. materiallarni tanlash (mehnat materiallari); 3. jihozlash (mehnat faoliyati uchun zarur bo’lgan asboblarni tayyorlab olish); 4. mehnat jarayoni (maqsadga erishish uchun bajariladigan mehnat harakatlari); 5. natija-mehnat mahsuli. MTM dasturiga binoan har bir yosh guruhidagi bolalar kattalar mehnati to’g’risida quyidagi bilim va tasavvurlarni egallab olishlari lozim: Kichik guruh: 1. Ayrim kasb egalarining mehnat jarayoni. 2. Mehnat jarayonidagi mehnat harakatlari. 3. Mehnat jarayonini amalga oshirish uchun kerakli materiallar. 4. Ma’lum bir mehnat jarayonini bajarish uchun jihozlar. 5. Mehnat natijasi. 6. Kishilar mehnatining ijtimoiy ahamiyati. O’rta guruhda mehnat to’g’risida qo’shimcha tasavvur va bilimlar beriladi: - Harakat sifati xakida. - Kishilarning mehnatini engillatuvchi moslamalar. - Kishilarning mehnatga muhabbati. Katta va maktabgacha tayyorlov guruhida yana yangi tasavvur va bilimlar beriladi: 1. Kishilar mehnatini engillatadigan mashina va mexanizmlar to’g’risida. 2. Kishilar mehnati jamoa harakterida ekanligi to’g’risida. 3. Jamoa mehnati jarayonida kishilarning o’zaro munosabatlari to’g’risida. 4. Mehnat qahramonlari, xalqimizning mehnat an’analari xaqida.  
 
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning vosita va metodlari MTM da bolalarni 
kattalar mehnati bilan tanishtirish har xil tashkiliy yo’llar va metodlar orqali amalga 
oshiriladi.  
Birinchi yo’l – ekskursiya, mashg’ulot, maqsadli sayrlar orqali bolalarni 
kattalar mehnatiga yaqinlashtirish. Bunda kuzatish, kino va diafilm, diapazitiv, 
teleeshittirish, badiiy adabiyot, ko’rgan va eshitgani to’g’risida suhbat, tarbiyachi va 
bolalarning hikoyalari. Tarbiyachining hikoya va tushuntirishi, didaktik o’yinlar 
kabi turli-tuman metodlardan foydalaniladi. 
Ikkinchi yo’l – mashg’ulot va mashg’ulotdan tashqari vaqtlarda kattalar 
mehnatini bolalarga yaqinlashtirish. Gigienik va pedagogik jihatdan mumkin 
bo’lgan ishlarni (binoni tozalash, idish yuvish, yuvilgan kirlarni dazmollash va 
tahlash, bayram kiyimlarini tikish, bolalar bilan o’yin, mashg’ulot uchun kerakli 
materiallarni tayyorlash va boshqalar) bolalar oldida bajarish. Kuzatish, ko’rsatib 
tushuntirish, suhbat, tarbiyachining so’zlab berishi va shunga o’xshash 
materiallardan foydalaniladi. Kuzatishdan keyin bolalar bilan shunga o’xshash 
mehnat turlarini tashkil etish maqsadga muvofiq bo’lar edi: kutubxonaga borib 
kelgandan keyin yirtilgan kitoblarni yamash, modalar atelesiga borib kelgandan 
keyin qo’g’irchoqqa kiyim tikish va hokazolar. 
Uchinchi yo’l – bolalarning kattalar bilan birgalikdagi mehnatlari. Bolalarning 
kattalar bilan birgalikdagi mehnatlari har xil bo’lishi mumkin (xona o’simliklarini 
yuvish, polizda ko’chat yoki urug’larni ekish uchun jo’yaklar tayyorlash, binoning 
ichini tozalash va h.k.). 
Bolalarning kattalar bilan birgalikdagi mehnatlarini tashkil etish shakllari ham 
ish mazmuniga qarab har xil bo’ladi: 
1. Asosiy ishni kattalar bajarishadi, bolalar qo’llaridan kelganicha yordam 
beradilir. 
2. Tarbiyachi ishni boshlab beradi, qolganini bolalar o’zlari mustaqil davom 
ettirishadi.  
3. Kattalar boshlab beradi, bolalar davom ettiradi, keyin esa bolalar va kattalar 
birgalikda bajarishadi. 
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning vosita va metodlari MTM da bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish har xil tashkiliy yo’llar va metodlar orqali amalga oshiriladi. Birinchi yo’l – ekskursiya, mashg’ulot, maqsadli sayrlar orqali bolalarni kattalar mehnatiga yaqinlashtirish. Bunda kuzatish, kino va diafilm, diapazitiv, teleeshittirish, badiiy adabiyot, ko’rgan va eshitgani to’g’risida suhbat, tarbiyachi va bolalarning hikoyalari. Tarbiyachining hikoya va tushuntirishi, didaktik o’yinlar kabi turli-tuman metodlardan foydalaniladi. Ikkinchi yo’l – mashg’ulot va mashg’ulotdan tashqari vaqtlarda kattalar mehnatini bolalarga yaqinlashtirish. Gigienik va pedagogik jihatdan mumkin bo’lgan ishlarni (binoni tozalash, idish yuvish, yuvilgan kirlarni dazmollash va tahlash, bayram kiyimlarini tikish, bolalar bilan o’yin, mashg’ulot uchun kerakli materiallarni tayyorlash va boshqalar) bolalar oldida bajarish. Kuzatish, ko’rsatib tushuntirish, suhbat, tarbiyachining so’zlab berishi va shunga o’xshash materiallardan foydalaniladi. Kuzatishdan keyin bolalar bilan shunga o’xshash mehnat turlarini tashkil etish maqsadga muvofiq bo’lar edi: kutubxonaga borib kelgandan keyin yirtilgan kitoblarni yamash, modalar atelesiga borib kelgandan keyin qo’g’irchoqqa kiyim tikish va hokazolar. Uchinchi yo’l – bolalarning kattalar bilan birgalikdagi mehnatlari. Bolalarning kattalar bilan birgalikdagi mehnatlari har xil bo’lishi mumkin (xona o’simliklarini yuvish, polizda ko’chat yoki urug’larni ekish uchun jo’yaklar tayyorlash, binoning ichini tozalash va h.k.). Bolalarning kattalar bilan birgalikdagi mehnatlarini tashkil etish shakllari ham ish mazmuniga qarab har xil bo’ladi: 1. Asosiy ishni kattalar bajarishadi, bolalar qo’llaridan kelganicha yordam beradilir. 2. Tarbiyachi ishni boshlab beradi, qolganini bolalar o’zlari mustaqil davom ettirishadi. 3. Kattalar boshlab beradi, bolalar davom ettiradi, keyin esa bolalar va kattalar birgalikda bajarishadi.  
 
Bolalar kattalar bilan birgalikda mehnat qilishlari orqali mehnat malaka va 
ko’nikmalarini tez va oson egallab oladilar, ularning kattalar mehnati to’g’risidagi 
bilimlari boyidi, bunday mehnat bolalarga quvonch bag’ishlaydi. 
Bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirishda hamma metod va vositalardan 
keng ravishda foydalaniladi. 
Shunday qilib kattalar mehnati bilan tanishtirish bolalar mehnat va axloqiy 
tarbiyasining tarkibiy qismi hisoblanadi. 
 
Tayanch tushunchalar: 
Mehnat tarbiyasi – tarbiyaning muhim turi, shaxsni shakllantirishning zarur 
shartlaridan biri bo’lgan pedagogik jarayon. 
Mehnatsevarlik – mehnat turidan qat’iy nazar uni sevib, unga sadoqatli bo’lgan, uni 
malakali bajaruvchi kishining fazilati. 
 
Nazorat uchun savollar: 
1. Maktabgacha yoshdagi bolalarni qanday mehnat turlariga jalb qilamiz? 
2. Mehnat tarbiyasining vazifalarini guruhlab, turkumlarga ajrating. 
3. MTTlarda mehnat tarbiyasi nechta yo’nalishda amalga oshiriladi? 
4. Bolalarni kattalar bilan birgalikdagi mehnatlarini tashkil etish shakllari 
qaysilar? 
5. Mehnat jarayonini rejalashtirish nimalarni o’z ichiga oladi? 
6. MTTda mehnatni tashkil etish shakllari qaysilar? 
 
Bolalar kattalar bilan birgalikda mehnat qilishlari orqali mehnat malaka va ko’nikmalarini tez va oson egallab oladilar, ularning kattalar mehnati to’g’risidagi bilimlari boyidi, bunday mehnat bolalarga quvonch bag’ishlaydi. Bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirishda hamma metod va vositalardan keng ravishda foydalaniladi. Shunday qilib kattalar mehnati bilan tanishtirish bolalar mehnat va axloqiy tarbiyasining tarkibiy qismi hisoblanadi. Tayanch tushunchalar: Mehnat tarbiyasi – tarbiyaning muhim turi, shaxsni shakllantirishning zarur shartlaridan biri bo’lgan pedagogik jarayon. Mehnatsevarlik – mehnat turidan qat’iy nazar uni sevib, unga sadoqatli bo’lgan, uni malakali bajaruvchi kishining fazilati. Nazorat uchun savollar: 1. Maktabgacha yoshdagi bolalarni qanday mehnat turlariga jalb qilamiz? 2. Mehnat tarbiyasining vazifalarini guruhlab, turkumlarga ajrating. 3. MTTlarda mehnat tarbiyasi nechta yo’nalishda amalga oshiriladi? 4. Bolalarni kattalar bilan birgalikdagi mehnatlarini tashkil etish shakllari qaysilar? 5. Mehnat jarayonini rejalashtirish nimalarni o’z ichiga oladi? 6. MTTda mehnatni tashkil etish shakllari qaysilar?