Maktabgacha yoshdagi bolalarni mehnat tarbiyasi
Reja:
1.Mehnat tarbiyasining nazariy asoslari.
2.Bolalarga mehnat tarbiyasi merish mazmuni
3.Maktabgacha yoshdagi bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish.
1. Mehnat tarbiyasining nazariy asoslari.
Mehnat inson hayoti uchun, uning farovon turmush kechirishi uchun hamisha
asos bo’lib kelgan va shunday bo’lib qoladi. Mehnat farovon, baxtli hayot
kechirishning eng asosiy sharti bo’lganligi sababli ham fuqarolar uchun majburiydir.
Mehnat odamlarning biror bir maqsad uchun sarflagan vaqti, aqliy va jismoniy
kuchi yoki zarur faoliyatidir. Mehnatsiz yashamoq mumkin emas.
Barcha tirik mavjudod nimanidir iste’mol qilish hisobiga yashaydi, umrini
davom ettiradi. Erda yashovchi mayda qurt-qumursqadan tortib, parrandalargacha,
suv ostida yashovchi jonivorlardan tortib, ulkan xayvonlargacha ovqatsiz yashay
olmaydilar. Xudi shuningdek, odamlar ham uzluksiz ovqatlanadi, hayot kechiradi.
Boshqa tirik mavjudodlardan farqli odamlar kiyinishadi, uy-joy qurishadi, savdo-
sotiq qilishadi, ijod qilishadi. Bu ishlarni amalga oshirish uchun tirikchilik manbai
bo’lgan pul kerak. Pul topish uchun, o’zlariga kerakli narsalarni yaratish uchun
odamlar mehnat qilishlari zarur. Mehnat jarayonida oziq-ovqat, kiyim-kechak va
boshqa zarur narsalar yaratiladi. Mehnat inson hayotini mazmunli qiladi. Odamlar
mehnat qilish jarayonida sog’liqlarini mustahkamlaydilar, obro’ orttiradilar va o’z
kelajaklarini yaratadilar.
Ota-bobolarimiz asrlar davomida mehnatni ulug’lab kelganlar. Bizga ulardan
meros bo’lib qolgan barcha xazinalar – ilmiy, badiiy kitoblar, san’at asarlari,
me’morchilik obidalari mehnat mahsulidir.
Jahon fanining rivojiga bebaho hissa qo’shgan al Xorazmiy, Ibn Sino, Ismoil al
Buxoriy, Alisher Navoiy, Zahiriddin Muhammad Bobur kabi bobokalonlarimiz
mehnatsevarliklari tufayli ulkan yutuqlarni qo’lga kiritishgan, yoshlarni ham mehnat
qilishga chaqirishgan. Shu boisdan jahonning barcha xalqlari maqollarida bo’lgani
kabi o’zbek maqollarida ham mehnat tarbiyasi markaziy o’rinlarni egallagan.
Azaldan mehnatkash, tinib-tinchimas xalqimiz o’zining mehnati bilan bog’larni
gulistonga, cho’lni bo’stonga aylantirib kelmoqda. Qadimda ota-bobolarimizning
mehnat haqida aytilgan dono naqllari hozirga qadar ham o’z kadrini yo’qotgani yo’q.
Masalan:
Mehnat qilsang, ko’ksing tog’,
Hurmat qilsang, diling bog’.
Mehnatli non-shakar,
Mehnatsiz non-zahar.
Mehnat baxt keltirar.
Mehnat qilib topganing,
Qandu asal totganing.
Bu maqollar orqali dono xalqimiz mehnatni ulug’laydi, uning samarasi haqida
fikr yuritadi.
O’zbek bolalar yozuvchisi va shoirlari ham kattalar mehnatining mazmunini
yoritib berganlar. Bunga K.Muhammadiyning “Etik”, “Bir xovuch yong’oq”,
K.Hikmatning “Suv” kabi she’rlari misol bo’ladi.
Yuqorida aytganlarimizdan ko’rinib turibdiki, mehnat har qanday moddiy va
ma’naviy boyliklarning asosiy manbai, shu bilan birga shaxsni har tomonlama kamol
toptirishning muhim vositasidir. Mehnat jarayonida insoniy xislatlarning faol
namoyon bo’lishi uchun eng qulay sharoitlar yaratadi va har bir kishida ma’naviy
qoniqish hosil qiladi.
Har bir bola maktabgacha ta’lim yoshidan boshlab mehnatda ishtirok etishi
zarur. MTTda, oilada bajariladigan uncha murakkab bo’lmagan har bir topshiriq
uning kundalik vazifasiga aylanishi kerak.
Bola mehnatning ahamiyati va mohiyatini tushinib etishi uchun pedagog
kattalarning mehnati, bolalarning o’zlari bajaradigan mehnat turlarini ko’zatish
yuzasidan ekskursiyalar uyushtiradi.
Bolalar
quruvchilarning
mehnatini
kuzatishyapti,
deylik.
Qurilish
maydonchasiga katta-katta bloklar keltirilib, ular ko’tarma kran bilan tushiriladi.
Keyin bolalar g’isht teruvchilar, duradgorlar, suvoqchilar, tom yopuvchilar,
buyoqchilar mehnatini kuzatadilar.
Bolalarni qurilish bilan tanishtirish davomida bilib olgan barcha tasavvur va
tushunchalari, ularning ko’zi oldida ajoyib bino bunyod etgan kishilar mehnatining
go’zalligi namoyon bo’ladi.
Mana tarbiyachi bolalar diqqatini chinni buyumlarga gul soluvchi kishilar
mehnatiga jalb etadi. Bolalar tarbiyachi bilan birgalikda ularning mohirona chizgan
rasmlari natijasida chinni idishlarning har xil jilo berib turlanishidan zavqlanib,
“Ularning qo’llari gul ekan”, deydilar.
Bularning barchasi bolalarda kishilar mehnatiga muxabbat uyg’otadi. Pedagog
bolalarni mehnatning moddiy boylik keltiruvchi tomonini ham, estetik tomonini ham
ko’ra bilishga o’rgatadi. Bahor kunlarining birida tarbiyachi bolalarni daraxtlar
gullab turgan boqqa olib kiradi. Gulsapsar va piyongul bilan o’ralgan yo’lkalarga
qum sepilgan, daraxtlarning tanasi bog’bonlar tomonidan ohak bilan oqlangan.
Tepada esa gullab turgan o’rik, gilos, olma, olcha, shaftoli. Gullarning atrofida
asalarilar guvillashib uchib yuribdi. Bularning hammasi bolalarda ajoyib zavqli
kechinmalar uyg’otadi.
Mehnat bolalarning jismoniy, rivojlanishida zarur shartlardan biri hisoblanadi.
Mehnatda bola o’zining ishlash, harakat qilish extiyojini qondiradi, harakatlarning
aniq, uyg’un bo’lishini ta’minlaydi. Mehnat jarayonida bola organizmining umumiy
hayotiy faoliyati, uning chidamliligi ortadi.
Bolalarning turli xil mehnat jarayonlarida ishtirok etishlari, kattalar mehnati
bilan tanishishlari ularning tevarak-atrofdagi hayot haqida, kishilarning o’zaro
munosabatlari to’g’risida, narsalar va ularning xususiyatlari, materiallarga ishlov
berish usullari haqida, qurilmalar va asboblar to’g’risida muayyan tasavvurlarga ega
bo’lishlariga yordam beradi.
Mehnat bolalardan diqqat, o’tkir zehnlilik, topqirlik, bilib olgan malaka va
ko’nikmalarini amaliyotda qo’llay bilish, ijodkorlik qobiliyatlarini egallashni talab
etadi. Mehnat jarayonida bolalar ayrim ish turlarini (bir varaq qog’ozni buklash,
kerakli o’zunlikni o’lchash, andazaga qarab shaklni qirqib olish kabi harakatlarni)
anglatuvchi bir qancha tushuncha va atamalardan foydalanishga, bajarilgan ishdagi
izchillikni so’zlab berishga to’g’ri keladi. Bular bola nutqini yangi so’zlar bilan
boyitadi, uning mantiqiy bog’liq ravishda grammatik jihatdan to’g’ri shakllanishiga
imkon beradi.
Bolalarni eng oddiy mehnat qurollari, materiallarga ishlov berish usullari bilan
tanishtirish kerak. MTTdagi mehnat ularni maktabdagi politexnik ta’limga
tayyorlaydi.
Mehnatning ahloqiy qimmati uning jamiyat uchun qanchalik ahamiyatga ega
ekanligi bilan belgilanadi. Mehnat har bir bolani o’z mehnatining ijtimoiy
ahamiyatini tushinib etishga, uning jamiyat hayotiga kirib borishiga, o’zini shu
jamiyatning a’zosi deb his etishiga imkon yaratadi.
Har bir bola oilada, bolalar mehnatida o’z ulishi borligini xis eta bilishi lozim.
Ishning shu tarzda tashkil etilishi bolalarda jamoachilik va intizomlilikni, burch
xissini tarbiyalaydi. Shuning uchun bolalarni jamoa mehnatida tarbiyalash muhim
ahamiyat kasb etadi.
Mehnatning bolalarni aqliy tomondan rivojlantirishdagi ahamiyati shundaki,
mehnat jarayonida ular borlikni faol anglay boshlaydilar, dunyoni materialistik idrok
etish imkoniyati yaratiladi.
Maktabgacha yoshdan boshlab bolalarga mehnat tarbiyasi berish ularni estetik
va jismoniy jihatdan ham rivojlantiradi.
2. Maktabgacha ta’lim tashkilotida mehnat
tarbiyasining mazmuni
Yosh avlodga mehnat tarbiyasi berish masalasi hozirgi davrda eng dolzarb
mavzu hisoblanadi. Mehnat har bir kishi kamolotida va umuman jamiyat
taraqqiyotida muhim ahamiyat kasb etadi. Bog’cha yoshidagi bolalarni jismoniy,
aqliy, axloqiy va estetik tomondan tarbiyalashda mehnat tarbiyasi muhim
ahamiyatga egadir.
Mehnat har bir yosh guruhidagi bolalarning o’ziga xos xususiyatlarini e’tiborga
olib tashkil etiladi, unga to’g’ri rahbarlik qilingandagina etarli natijaga erishish
mumkin.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalar mehnatining o’ziga xos tomonlari
ko’pgina olimlar tomonidan olib borilgan ilmiy ishlarda keng o’rganib chiqilgan.
Bolalar mehnatining muhim belgisi uning ma’lum maqsadga qaratilganligidir.
Kichik bog’cha yoshidagi bolalarning mehnati biror jarayonga oid harakat bo’lib, u
faqat kattalarning rahbarligi natijasidagina amalga oshirilishi mumkin.
Bola kubiklarni bir joydan ikkinchi joyga, mashinadan – stolga, stoldan –
mashinaga ko’chiradi va hokazo. Tarbiyachi boshqa stol ustidagi kubiklarni
ko’rsatib, uni mashinada ortib olib borish kerakligini aytadi. Bola kubiklarni
mashinasida shkafga tashiy boshlaydi va joyiga tartibli qilib joylab qo’ya boshlaydi.
«Qatnov» bir necha marta takrorlanib, barcha kubiklar joyiga yig’ishtirib qo’yiladi.
Bolalar faoliyatida maqsad paydo bo’ladi. Keyingi galda bolaning o’zi o’ynayotgan
o’rtoqlariga o’ynab bo’lgandan keyin o’yinchoqlarni mashinada joyiga olib borib
qo’yishni aytadi.
Katta guruh bolalarida mustaqil maqsad qo’yish qobiliyati moddiy samara
beradigan mehnat turlarida muvaffaqiyatli rivojlanadi: gulzorda, ekinzorda ishlash,
o’yinchoqlar yasash va boshqalar.
Faoliyatni rejalashtirish mehnat tarbiyasining muhim tarkibiy qismi
hisoblanadi. Bolalarni ko’zatish ular faoliyatining tartibsiz, rejasiz ekanligini
ko’rsatadi. Bolalar bunday harakatlar orqali biror natijaga erishish uchun juda ko’p
vaqt va kuch sarflaydilar, shu bilan bir vaqtda o’z ishlaridan o’zlari qoniqmaydilar.
Tarbiyachi bolalarni o’z faoliyatlarini tahminiy rejalashtirib olishlariga
o’rgatish va ular faoliyatiga rahbarlik qilishi lozim.
Shunday qilib, butun bog’cha yoshi davrida mehnat va o’yin o’zaro bog’liq
xolda kechadi, biroq har qanday xolda ham bolalar mehnatini o’yinga aylantirish,
ularning farqini ishlab chiqarish noto’g’ri bo’lar edi. Tarbiyachilar va ota-onalar
ta’sirida asta-sekin bolalar mehnati o’z vazifasi, mazmuni, metodi va tashkil etilishi
bilan mustaqil faoliyat sifatida ajratib boriladi.
Mehnatda uning beradigan samarasi faoliyatning majburiy, tarkibiy qismi
hisoblanadi. Ammo bolalar bilan olib boriladigan tarbiyaviy ishda mehnat natijasiga
bolalarda mehnatga xavas xissini tarbiyalash uchun yordam beradigan pedagogik
omil deb qarash kerak.
Mehnatda
natijaga
erishishda,
mehnat
malakalarini
shakllantirishda
pedagogning va bolalar o’rtoqlarining baxosi va o’ziga-o’zi baho berish katta
ahamiyatga ega. Bolalar yasagan buyumlari o’yin va mashg’ulotlarda qo’llanilsa,
ular o’zlari yasayotgan buyumlar yanada sifatli bo’lishiga intiladilar.
Maktabgacha ta’lim yoshi davrida bolalarning yoshi ulg’ayishi bilan mehnat
sabablari ham o’zgarib boradi. Mutaxasislarning olib borgan ilmiy izlanishlari
natijasi shuni ko’rsatadiki, bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish orqali ular
kattalardan mehnatning ijtimoiy sababini ancha erta o’zlashtirib olar ekanlar.
Lekin ular biron ishni mustaqil bajarganlaridagina o’z mehnatlari boshqalar
uchun foydali ekanligini ongli ravishda bilib oladilar. Masalan, onalar va buvilar
uchun 8-martga sovg’a tayyorlash, kichiq guruh bolalari maydonchasini
yig’ishtirishga yordamlashish, yirtilgan kitoblarni yamab berish, konstert va teatr
qo’yib berish va boshqalar bolalardi mehnatning muayyan natijasiga intilish
uyg’otadi, faoliyatning ijtimoiy sabablarini anglatib, mehnatga xavasini, ishni
bajarishda bolalarning o’z oldilariga qo’yadigan talablarini oshiradi.
V.I.Loginovaning olib borgan ilmiy-tadqiqot ishlarida ta’kidlanishicha
bolalarga mehnat tarbiyasi berish uchun ular mehnat va mehnat malakalari
to’g’risidagi bilimlar sistemasini o’zlashtirib olishlari kerak ekan:
1. Mehnat maqsad qo’yish va uning natijasini belgilab olishdan boshlanadi:
maqsad – mehnat tasviri.
2. Mehnat qilishdan ko’zlangan maqsad bo’yicha kerakli materiallarni tanlab
(ajratib) olish.
3. Materialni ishlash uchun kerakli asboblarni tanlab (ajratib) olish.
4. Natijaga erishish uchun mehnat harakatlarini bajarish.
Bu sistemani quyidagi sxemada keltirish mumkin: maqsad, mehnatni tanlash,
materialni tanlash, mehnat faoliyati – mehnat quroli, mehnat natijasi.
Shunday qilib, maktabgacha yosh davrida mehnat faoliyati shakllantiriladi.
Pedagog rahbarligida mehnatning ijtimoiy sabablarini hamma muhim tomonlari
shakllanadi. Kattalar mehnati va uning ijtimoiy ahamiyati to’g’risidagi bilimlar
o’zlashtirilib olinadi.
Maktabgacha tarbiya yoshi davrining o’ziga xos tomonlaridan yana biri bolalar
mehnatining o’yin bilan bog’liqligidir.
O’yin jarayonidagi biror harakat doimo biror mehnat jarayonini aks ettirishga
yo’naltirilgan bo’ladi. Ikkinchi tomondan, mehnat jarayonini bajarishda uni o’yin
shakliga aylantirishadi, masalan, barglarni zambillarda tashishadi, mashinalarda
yurishadi.
Shu bilan birga o’zining xususiyati, mazmuni, yuzaga kelish sababiga ko’ra
mehnat va o’yin bir-biridan farq qiladi. Mehnatda maqsad qo’yiladi, uni amalga
oshirish, natijasiga erishish uchun shart-sharoit yaratiladi, vositalar izlab topiladi.
O’yinda esa bolalar kattalarning mehnat faoliyatiga taqlid qiladi. O’yinda mehnat
singari biror aniq natijaga erishilmaydi, ammo u mehnat singari bolalarga quvonch
bag’ishlaydi, ular o’zlarida qoniqish xissini sezadilar. O’yinda bola o’z o’ylaganini
rivojlantirishi etakchi rolni o’ynaydi, mehnatda esa natijaga erishish yo’lidagi
mehnat harakatlari, o’yin o’zining rivojlanishidagi har qanday bosqichda to’xtatilishi
mumkin, mehnatda esa albatta ko’zlangan natijaga erishiladi.
Bolalarning mehnat faoliyati qachon va qanday qilib o’yindan ajratiladi? Kichik
bog’cha yoshidagi bolalar mehnatining asosiy turi o’z-o’ziga xizmatdir. Bu kichik
bolalar uchun ancha mashaqqatli ish. Shuning uchun bu yoshdagi bolalarni
mehnatning bu turiga o’rgatishda ko’pincha o’yin vaziyatlaridan foydalaniladi
(«Ko’g’irchoqni sayrga otlantiramiz», «Qo’g’irchoqni uxlatamiz» va shularga
o’xshashlar). Avvaliga bolalar o’yin obrazi orqali mehnatga o’rgatiladi. Shu orqali
bolalar ishonch bilan harakat qilishni o’rganadilar.
Sekin-asta o’z-o’ziga xizmat qilish malaka va ko’nikmalari shakllana boradi.
3. Mehnat tarbiyasining vazifalari
Mehnat tarbiyasining asosiy maqsadi bolalarni har tomonlama rivojlantirish,
axloqli qilib tarbiyalash, kelajakdagi mehnat faoliyatiga ruxiy jixatdan tayyorlash,
mehnat qilish xohishini singdirib borishdir.
Mehnat tarbiyasining vazifalari xilma-xildir, shuning uchun ularni guruhlar
bo’yicha quyidagicha turkumlarga ajratiladi (V.I.Loginova):
Birinchi guruh vazifalari bolalarning mustaqil mehnat faoliyatiga pedagogik
ta’sir ko’rsatish bilan belgilanadi:
1. Bolalarni maqsad qo’yishga, mehnat malakalari, ko’nikmalari, mehnat
madaniyati bo’yicha kerakli materiallar va mehnat qurollarini tanlab olishga
o’rgatish.
2. Bolalarda bo’lajak mehnat faoliyatini shakllantirish, mehnat jaryonlarini
mehnatda qatnashuvchilar o’rtasida taqsimlash, mehnatda yaxshi natijalarga erishish
malakalarini shakllantirish.
3. Mehnat faoliyatining dastlabki ijtimoiy sabablarini shakllantirish, buyumlar
va harakatlarga qiziqish uyg’otish orqali mehnat natijalariga erishish, katta
guruhlarda esa mehnatning ijtimoiy ahmiyatli ekanligini tushinib etish.
Ikkinchi guruh vazifalari kattalar mehnatiga ijobiy munosabatni tarbiyalashga
qaratilgan:
1) Bolalarga kattalarni qanday natijalarga erishish uchun mehnat qilayotganini
tushuntirish.
2) Bolalarda mehnat axliga hurmatni, ularga qo’lidan kelganicha yordam berish
xohishlarini tarbiyalash.
3) Kattalarning mehnat natijalarini asrab-avaylashga o’rgatish.
Uchinchi guruh vazifalari mehnat faoliyatida bola shaxsini shakllantirishga
qaratilgan:
- Bolalarda mehnatsevarlik, har qanday mehnatda katnashish, boshlagan
ishini oxiriga etkazish uchun bor kuchini ayamaslik, o’z shaxsiy mehnatiga nisbatan
to’g’ri munosabatni tarbiyalash.
- Javobgarlik,
mustaqillik,
maqsadga
qaratilganlilik,
qat’iylik,
tashabbuskorlik va faollik, sabr-matonatlilik, chidamlilik kabi bola shaxsining
axloqiy sifatlarini tarbiyalash.
- Madaniy xulq va o’z tengdoshlariga nisbatan ijobiy munosabatni
tarbiyalash, o’zaro kelishgan holda birga ishlay olish, jamoa ishida natijaga
erishguncha o’z mehnati bilan qatnashish, o’zi va o’rtoqlarining mehnatini xolisona
baholash, yordam berish.
Bolalar mehnatining mazmuni «MTMda ta’lim va tarbiya dasturi»ning birinchi
va ikkinchi kichiq guruhlar uchun «Mehnat faoliyati uchun zamin tayyorlash»
bo’limida, o’rta, katta va maktabga tayyorlov guruhlarida esa «Mehnat» bo’limida
berilgan.
Kattalar
mehnati
bilan
tanishtirish
hamma
yosh
guruhlari
uchun
«Mashg’ulotlarda ta’lim berish», «Tevarak-atrof bilan tanishtirish va ijtimoiy hayot
xodisalariga qiziqishni tarbiyalash» bo’limlarida berilgan. Katta va maktabga
tayyorlov guruhlari uchun qo’l mehnatining mazmuni «Qurish-yasash» bo’limida
berilgan.
Dasturda bolalar mehnatiga mustaqil faoliyat va axloqiy tarbiyaning vositasi
sifatida qaraladi.
4. Kattalar mehnati bilan tanishtirish
Ta’lim-tarbiyaviy ishning mazmuni maktabgacha tarbiya yoshidagi bolalarni
kattalar mehnati bilan tanishtirish orqali ularga kattalarning mehnati ijtimoiy-foydali
mehnat bo’lib, narsa va buyumlarni yaratishga qaratilganligi, ular har bir kishi va
butun xalq uchun zarur ekanligi to’g’risida tushuncha berib boriladi. Masalan,
o’simliklarni, hayvonlarni parvarish qilish orqali ulardan olinadigan mahsulot kimlar
uchun va nima maqsadda ishlatilishi to’g’risida bilim va tushunchalar berib boriladi.
Kattalarning mehnati bilan tanishtirish yana quyidagi maqsadni ko’zlab ham
amalga oshiriladi: kattalar mehnati to’g’risida aniq bilim va tasavvurlar berish,
mehnatni va mehnat natijalarini qadrlashga o’rgatish, mehnatga qiziqish va
Мактабгача таълим муассасаларида
меҳнат тарбиясини амалга ошириш
йўналишлари
Болаларнинг ўзини
меҳнатга ўргатиш
Катталар меҳнати билан
таништириш
muhabbat uyg’otish, mehnat qilish xohishini tarbiyalash va ishni sifatli bajarishga
o’rgatish.
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning asosiy mazmuni quyidagilardan iborat:
- har bir kishi mehnatining ijtimoiy moxiyati;
- mehnat axli o’rtasidagi ijobiy o’zaro yordam berish munosabati;
- har qanday kasb ham muxim ekanligini tushuntirish.
Mehnat faoliyatining asosiy tarkibiy qismlari bilan tanishtirish:
1. mehnatning maqsadi, uning ijtimoiy ahamiyati;
2. materiallarni tanlash (mehnat materiallari);
3. jihozlash (mehnat faoliyati uchun zarur bo’lgan asboblarni tayyorlab olish);
4. mehnat jarayoni (maqsadga erishish uchun bajariladigan mehnat
harakatlari);
5. natija-mehnat mahsuli.
MTM dasturiga binoan har bir yosh guruhidagi bolalar kattalar mehnati
to’g’risida quyidagi bilim va tasavvurlarni egallab olishlari lozim:
Kichik guruh:
1. Ayrim kasb egalarining mehnat jarayoni.
2. Mehnat jarayonidagi mehnat harakatlari.
3. Mehnat jarayonini amalga oshirish uchun kerakli materiallar.
4. Ma’lum bir mehnat jarayonini bajarish uchun jihozlar.
5. Mehnat natijasi.
6. Kishilar mehnatining ijtimoiy ahamiyati.
O’rta guruhda mehnat to’g’risida qo’shimcha tasavvur va bilimlar beriladi:
- Harakat sifati xakida.
- Kishilarning mehnatini engillatuvchi moslamalar.
- Kishilarning mehnatga muhabbati.
Katta va maktabgacha tayyorlov guruhida yana yangi tasavvur va bilimlar
beriladi:
1. Kishilar mehnatini engillatadigan mashina va mexanizmlar to’g’risida.
2. Kishilar mehnati jamoa harakterida ekanligi to’g’risida.
3. Jamoa mehnati jarayonida kishilarning o’zaro munosabatlari to’g’risida.
4. Mehnat qahramonlari, xalqimizning mehnat an’analari xaqida.
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning vosita va metodlari MTM da bolalarni
kattalar mehnati bilan tanishtirish har xil tashkiliy yo’llar va metodlar orqali amalga
oshiriladi.
Birinchi yo’l – ekskursiya, mashg’ulot, maqsadli sayrlar orqali bolalarni
kattalar mehnatiga yaqinlashtirish. Bunda kuzatish, kino va diafilm, diapazitiv,
teleeshittirish, badiiy adabiyot, ko’rgan va eshitgani to’g’risida suhbat, tarbiyachi va
bolalarning hikoyalari. Tarbiyachining hikoya va tushuntirishi, didaktik o’yinlar
kabi turli-tuman metodlardan foydalaniladi.
Ikkinchi yo’l – mashg’ulot va mashg’ulotdan tashqari vaqtlarda kattalar
mehnatini bolalarga yaqinlashtirish. Gigienik va pedagogik jihatdan mumkin
bo’lgan ishlarni (binoni tozalash, idish yuvish, yuvilgan kirlarni dazmollash va
tahlash, bayram kiyimlarini tikish, bolalar bilan o’yin, mashg’ulot uchun kerakli
materiallarni tayyorlash va boshqalar) bolalar oldida bajarish. Kuzatish, ko’rsatib
tushuntirish, suhbat, tarbiyachining so’zlab berishi va shunga o’xshash
materiallardan foydalaniladi. Kuzatishdan keyin bolalar bilan shunga o’xshash
mehnat turlarini tashkil etish maqsadga muvofiq bo’lar edi: kutubxonaga borib
kelgandan keyin yirtilgan kitoblarni yamash, modalar atelesiga borib kelgandan
keyin qo’g’irchoqqa kiyim tikish va hokazolar.
Uchinchi yo’l – bolalarning kattalar bilan birgalikdagi mehnatlari. Bolalarning
kattalar bilan birgalikdagi mehnatlari har xil bo’lishi mumkin (xona o’simliklarini
yuvish, polizda ko’chat yoki urug’larni ekish uchun jo’yaklar tayyorlash, binoning
ichini tozalash va h.k.).
Bolalarning kattalar bilan birgalikdagi mehnatlarini tashkil etish shakllari ham
ish mazmuniga qarab har xil bo’ladi:
1. Asosiy ishni kattalar bajarishadi, bolalar qo’llaridan kelganicha yordam
beradilir.
2. Tarbiyachi ishni boshlab beradi, qolganini bolalar o’zlari mustaqil davom
ettirishadi.
3. Kattalar boshlab beradi, bolalar davom ettiradi, keyin esa bolalar va kattalar
birgalikda bajarishadi.
Bolalar kattalar bilan birgalikda mehnat qilishlari orqali mehnat malaka va
ko’nikmalarini tez va oson egallab oladilar, ularning kattalar mehnati to’g’risidagi
bilimlari boyidi, bunday mehnat bolalarga quvonch bag’ishlaydi.
Bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirishda hamma metod va vositalardan
keng ravishda foydalaniladi.
Shunday qilib kattalar mehnati bilan tanishtirish bolalar mehnat va axloqiy
tarbiyasining tarkibiy qismi hisoblanadi.
Tayanch tushunchalar:
Mehnat tarbiyasi – tarbiyaning muhim turi, shaxsni shakllantirishning zarur
shartlaridan biri bo’lgan pedagogik jarayon.
Mehnatsevarlik – mehnat turidan qat’iy nazar uni sevib, unga sadoqatli bo’lgan, uni
malakali bajaruvchi kishining fazilati.
Nazorat uchun savollar:
1. Maktabgacha yoshdagi bolalarni qanday mehnat turlariga jalb qilamiz?
2. Mehnat tarbiyasining vazifalarini guruhlab, turkumlarga ajrating.
3. MTTlarda mehnat tarbiyasi nechta yo’nalishda amalga oshiriladi?
4. Bolalarni kattalar bilan birgalikdagi mehnatlarini tashkil etish shakllari
qaysilar?
5. Mehnat jarayonini rejalashtirish nimalarni o’z ichiga oladi?
6. MTTda mehnatni tashkil etish shakllari qaysilar?