MAKTABGACHA YOSHDAGI BOLALARNI MEHNAT TARBIYASI
MUNDARIJA
Kirish
I bob. Maktabgacha yoshdagi bolalarni mehnat tarbiyasining nazariy
asoslari
1.1. Maktabgacha ta’limda mehnat tarbiyasining mazmuni
1.2.
Maktabgacha yoshdagi bolalar tar’lim-tarbiya berishda mehnat
tarbiyasining vazifalari
II bob. Maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalarni mehnat tarbiyasiga
o’rgatishning turli usullari
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda kattalar mehnati bilan tanishtirishning turli
usullari
2.2. Xilma-xil mehnat turlarini vujudga kelishi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati
I bob. Maktabgacha yoshdagi bolalarni mehnat tarbiyasining nazariy
asoslari
1.1. Maktabgacha ta’limda mehnat tarbiyasining mazmuni
Mehnat tarbiyasi –bolalarga mehnatning mohiyatini chuqur anglatish,
ularda mehnatga ongli munosabat, shuningdek muayyan ijtimoiy foydali harakat
ko’nikma va malakalarini shakllantirishga yo’naltirilgan pedagogik faoliyat
jarayoni bo’lib, ijtimoiy tarbiyaning tarkibiy qismlaridan biri
hisoblanadi.Mehnat tarbiyasining maqsadiBolalarda mehnatga ongli
munosabatni shakllantirish, shuningdek mehnat orqali bolani har tomonlama
rivojlantirish, ma’naviy –axloqiy fazilatlarni tarkib toptirish, kelajakdagi mehnat
faoliyatiga ruhiy jihatdan tayyorlash, ularda mehnat qilish xohishini singdirish
ham alohida ahamiyatga ega.Mehnat tarbiyasining vazifalariYosh avlodda
mehnat tarbiyasini qaror toptirish va ularni zamonaviy ishlab chiqarishning tirli
sohalarida faoliyat yuritishga tayyorlashTarbiyalanuvchilarda mehnat istagini
jamiyat manfaatlari yo’lida mehnat qilishga ehtiyojni hosil qilish. MTT da
mehnat tarbiyasi ikki yo’nalishda amalga oshiriladi:
1. Bolalarni o’zlarini mehnatga o’rgatish
2.Kattalar mehnati bilan tanishtirish
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning asosiy mazmuni quyidagilardan
iborat:
-
Har bir kishi mehnatining ijtimoiy mohiyati.
-
Mehnat ahli o’rtasidagi ijobiy munosabat
-
Har qanday kasb ham muhim ekanligini tushuntirish
-
Mehnat faoliyatining asosiy tarkibiy qismlari bilan tanishtirish
-
Mehnatning maqsadi uning ijtimoiy ahamiyatini tushuntirish
-
Mehnat materiallarini tanlashga o’rgatish
-
Jihozlash ya’ni mehnat faoliyati uchun zarur bo’lgan asboblarni
tayyorlash
-
Bolalarning o’zlarini mehnatga o’rgatish esa har bir inson uchun zarur
bo’lgan mehnat ko’nikmalarini takomillashtirishga yordam beradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar quyidagi mehnat turlariga jalb qilinadi:O’z
o’ziga xizmat qilish bolalar mehnatining har bir turi bo’lib unda bolalar ilk
yoshdan boshlab mustaqil ovqatlanish, yuvinish , kiyinish, o’yinchoqlarni
yig’ishtirib quyishga o’rgatiladi. O’z o’ziga xizmat qilish jarayonida bolalarda
mustaqillik, ma’lum maqsad bilan harakat qilish kabi sifatlar shakllanadi.
Bolalarning har tomonlama rivojlanishida muhim ahamiyatga ega bo’lib ,
o’simlik va hayvonlar, yil fasllari, jonsiz tabiat to’g’risidagi bilimlar manbai,
bolalarda mehnatsevarlikni tabiatga ehtiyotkorona munosabatlarni tarbiyalashda
muhim sanaladi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida bolalarni mehnat qurollari bilan
tanishtirish ham tabiatdagi mehnat bilan bog’liq tarzda olib boriladi.
Xo’jalik maishiy mehnat shakli esa bolalar bog’chasida va oilada olib boriladi.
Uning mazmuni har xil bo’ladi: Xona va bog’cha maydonchasini
yig’ishtirish, choy
idishlarni,
idish
tovoqlarni
yig’ishtirish,
qo’g’irchoq kiyimlarini, mayda narsalarni yuvish, mashg’ulotlarga kerakli
materialarni tayyorlab quyish, mashg’ulotdan keyin stol ustidagi narsalarni
yig’ishtirib quyish kabi jarayonlarda ko’rinadi. Mehnat tarbiyasi - tarbiyaning
muhim turi, shaxsni shakllantirishning zarur shartlaridan biri boʻlgan pedagogik
jarayon. Mehnat tarbiyasi kishidan ijtimoiy foydali mehnatga ichki ehtiyoj,
institutizom, batartiblik, tashkilotchilik, tashabbuskorlik, ishchanlik, ishning
koʻzini bilish singari sifatlarni qaror toptirishga xizmat qiladi. Mehnat inson
ehtiyojlarini qondirishning birinchi va asosiy vositasi boʻlganligi uchun ham
Mehnat tarbiyasi tarbiyaning boshqa hamma turlaridan oldin paydo boʻlgan.
Mehnat tarbiyasi gʻoyat keng falsafiy-pedagogik kategoriya boʻlib, "mehnat
taʼlimi", "kasbga yoʻnaltirish", "politexnik taʼlim", "kasb taʼlimi" singari tu-
shunchalarni oʻz ichiga oladi. Mehnat tarbiyasi berish hamma zamonlarda ham
jamiyat taraqqiyotining asosi, yoshlarni hayotga tayyorlashning eng muhim
vositasi boʻlib kelgan. Shuning uchun ham barcha ilo-hiy kitoblar va hamma
mutafakkirlar tomonidan yaratilgan bitiklarda Mehnat tarbiyasi ga katta eʼtibor
berilgan. Lekin ularga materialist (moddiyunchi)lardan farqli tarzda Mehnat
tarbiyasi deyilganda faqat jismoniy mehnatga doir koʻnikma va malakalarni
shakllantirish koʻzda tutilmagan. Mehnat tarbiyasi, avvalo, oilada bola oʻzini
anglay boshlashi bilanoq amalga oshirila boradi. Jumladan, chaqaloklar
goʻdaklik bosqichiga oʻtishlari bilanoq, ularga dastlabki Mehnat tarbiyasi berila
boshlanadi. Shunday qilinmasa, bola faqat isteʼmolchiga aylanib qoladi va
natijada u noshud va yalqovgina emas, maʼnaviyati kemtik shaxs ham boʻlib
shakllanishi
mumkin.
Bolalarga Mehnat tarbiyasi berishda bogʻcha, maktab singari ijtimoiy pedagogik
muassasalar katta oʻrin tutadi. Chunki bu muassasalarda Mehnat tarbiyasi ilmiy
asosda tegishli mutaxassislar tomonidan uyushtiriladi. Mehnat tarbiyasini tashkil
etishdagi asosiy jihat shundaki, u bolalarning yosh xususiyatlari, ruhiy, akliy va
jismoniy imkoniyatlariga muvofiq boʻlishi lozim. Bolaning imkoniyatlaridan
yengil mehnat tarbiyasi ularni zeriktirgani kabi ularning imkoniyatlaridan ogʻir
topshiriqlar bolalarni bezdirishi mumkin. Mehnat tarbiyasini amalga oshirishda
tizimlilik va institutizom boʻlishiga qatʼiy amal qilinishi joiz. Aks holda, har
qanday qobiliyatli bola ham yetarlicha Mehnat tarbiyasi ololmasligi mumkin.
Mehnat tarbiyasi uchun maktab davri eng qulay fursatdir. Birinchi navbatda,
oʻqish jarayonining oʻzi ogʻir akdiyjismoniy mehnatdir. Maktabga oʻz vaqtida
kelib-ketish, oʻqish-yozishni oʻrganish, berilgan bilimlarni egallash uchun
oʻquvchilarga Mehnat tarbiyasi berilgan boʻlishi kerak. Chunki oʻquv
topshiriqlarini bajarish, dars oʻzlashtirish, oʻtilganlarni takrorlash, yozma ishlar
bajarish, kerakli matnlarni yodlash, koʻchirmalar olish, lu-gʻatlar bilan ishlay
olishi uchun oʻquvchi muayyan institutizomga rioya etishi, tashkilotchilik
qobiliyati va ishchanlik xususiyatiga ega boʻlishi, ishning koʻzini bilishi kerak.
Mehnat tarbiyasida, avval aytilganidek, mehnat taʼlimi va kasbga yoʻnaltirish
jarayonlarining ham oʻrni katta. Chunki bu jarayonlarda tarbiyalanuvchilar
bevosita tegishli mehnat koʻnikmalarini egallash va ularni mustaqil ravishda
qoʻllash bosqichini oʻtaydilar. Shuningdek, ular bu asnoda qaysi bir mehnat
yoʻnalishi oʻziga muvofiqroq ekanligini bilib oladilar. Bolalarning mehnat
faoliyatlarini o‘zida qampagan mashg‘ulotlar asosan bog‘cha yoshidagi davrdan
boshlanadi. Bu yoshda bolalarning mehnatlari juda sodda va elementar bo‘lsa
ham ularning psixik taraqqiyotlarida juda katta ahamiyatgaegadir. Bog‘cha
yoshidagi bolalar bilan o‘tkaziladigan cifatlar natijasida bolalarda mehnatga
nisbatan ijobiy munosabat, mehnat qilish ishtiyoqi tug‘iladi. Kattalarning
mehnat faoliyatlariga taqlid qilish dastavval bolalarning o‘yinlarida namoyon
bo‘ladi. Bolalar kattalarning mehnat faoliyatlarini o‘zlarining o‘yinlarida
taqlidan takrorlash bilan cheklanib qolmay, balki kattalar mehnatida bevosita
qatnashish uchun xapakat qila boshladilar. Masalan.: qiz bolalar onalari kir
yuvayotganda ayrim kichikroq narsalarni (dastrumolchalarni) chayishda
qatnashadilar. Uy va xovlilarni yig‘ishtirib supurishga, o‘g‘il bolalar esa otasi
bajarayotgan ishda qatnashishga intila boshlaydilar. Bu yoshdagi bolalarni
mehnatining natijasiga qarab emas, balki mehnat jarayonining o‘zigan qiziqishi
psixologik jihatdan xarakterlidir. Bog‘cha yoshidagi bolalarning ishiga baho
berib borish ularda mehnatga nisbatan ijobiy munosabatni tarbiyalashda katta rol
o‘ynaydi. Bolalar kuchlari yetadigan ishlarni bajarayotganlarida ko‘p xatolarga
yo‘l qo‘yishlari turgan gap. Lekin bunda bolalarni mexnatga jalb qilmaslik
kerak, bolalarning bajaradigan ishlarini kattalarning o‘zlari bir pasda qilib
qo‘yishlari mumkin degan ma’no kelib chiqadi. Sharq xalqida bir maqol bor:
“Bolaga ish buyur, ketidan o‘zing yugur”. Bu juda to‘g‘ri, hayotiy gap.
Bolalarga biron yumush buyurilganda, uni qanday bajarayotganliklaridan ko‘z-
quloq bo‘lib turish kerak, degan ma’noni bildiradi.
Bolalarda xususan, kichik yoshdagi bog‘cha bolalarida hali mehnat malakalari
yo‘q, qo‘l muskullari yaxshi rivojlanmagan bo‘ladi. Ana shuning uchun bolalar
qasddan yoki anqovliklaridan - emas balki eplay olmasliklaridan biron narsani
tushirib sindirib yuborishlari mumkin. Ana shunday "falokat" yuz bergan paytda
bolani "anqov, ko‘zingga qapacang bo‘lmaydimi" deb urishish yoki koyish
yaramaydi. Buning o‘rniga bolaga shu mehnatni qanday qilib bajarishni
ko‘rsatib berish lozim.
Bog‘cha yoshidagi bolalarni mehnatsevarlik ruxida tarbiyalashda ularni
inoq jamoaga uyushtirish katta ahamiyatga egadir. Jamoa bo‘lib mehnat qilishda
tarbiyachi hap bir bolaga ma’lum bir mehnatni bajarishni buyuradi. Ana shu
tariqa bolalar jips jamoa bo‘lib mehnat faoliyati bilan shug‘ullanadilar.
Masalan, katta guruh bolalari jamoa bo‘lib navbatchilik qiladilar. Bunda bir bola
stolga dasturxon yozib chiqsa, ikkinchisi qoshiq va vilkalarni qo‘yib chiqadi,
uchinchi bola esa stulchalarni qo‘yib chiqsa, to‘rtinchi bola stolga nonlarni
qo‘yib chiqishi mumkin.
Bog‘chada navbatchilikka o‘rgangan bolalar oilada ham yordamlashadigan
bo‘ladilar. Umuman, o‘rta va katta yoshdagi bog‘cha bolalariga oilada kuchlari
yetadigan mehnat topshiriqlarini berish kerak. Bu ularni mehnatsevarlikka
tarbiyalashda va ularda ayrim mehnat malakalari hosil bo‘lishi uchun juda katta
imkoniyatlar yaratadi. Ijtimoiy foydali mehnatda ishtirok etmagan bolani
keyinchalik mehnatga jalb qilish juda qiyin bo‘ladi. Bog‘chada bolalar jalb
qilinadigan mehnat faoliyatining turi juda xilma-xildir. Masalan, tabiat
burchagidagi jonivor yoki o‘simliklarni parvarish qilish, bog‘cha hovlisida
ishlash, oshxonada va guruhda navbatchilik qilish, kichkintoylarni kiyintirishga
yordam berish va boshqalar. Shuni ham aytib o‘tish kerakki, kichik yoshdagi
bog‘cha bolalari o‘zlarining mehnat faoliyatlarini hali yo‘lga qo‘ya olmaydilar.
Shuning uchun ular mehnatning juda sodda turlari bilan, ya’ni o‘simliklarga suv
qo‘yish, baliqlarga ovqat berish, hovliga suv sepish va shu kabilar bilan
shug‘ullanadilar. O‘rta va katta guruh bolalari mehnat faoliyatini o‘yindan
batamom farqlab unga nisbatan jiddiy munosabatda bo‘la boshlaydilar.
1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalar ta’lim-tarbiya berishda mehnat
tarbiyasining vazifalari
Yosh avlodga mehnat tarbiyasi berish masalasi hozirgi davrda eng dolzarb
mavzu hisoblanadi. Mehnat har bir kishi kamolotida va umuman jamiyat
taraqqiyotida muhim ahamiyat kasb etadi. Bog`cha yoshidagi bolalarni jismoniy,
aqliy axloqiy va estetik tomondan tarbiyalashda mehnat tarbiyasi muhim
ahamiyatga egadir. Mehnat har bir yosh guruhidagi bolalarning o`ziga xos
xususiyatlarini e’tiborga olib tashkil etiladi, unga to`g`ri rahbarlik
qilingandagina yetarli natijaga erishish mumkin.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalar mehnatining o`ziga xos tomonlari
ko`pgina olimlar tomonidan olib borilgan ilmiy ishlarda keng o`rganib
chiqilgan. Bolalar mehnatining muhim belgisi uning ma’lum maqsadga
qaratilganligidir. Kichik bog`cha yoshidagi bolalarning mehnati biror jarayonga
oid harakat bo`lib, u faqat kattalarning rahbarligi natijasidagina amalga
oshirilishi mumkin. Bola kubiklarni bir joydan ikkinchi joyga, mashinadan -
stolga, stoldan - mashinaga ko`chiradi va hokazo. Tarbiyachi boshqa stol
ustidagi kubiklarni ko`rsatib, uni mashinada ortib olib borish kerakligini aytadi.
Bola kubiklarni mashinasida shkafga tashiy boshlaydi va joyiga tartibli qilib
joylab qo`ya boshlaydi. «Qatnov» bir necha marta takrorlanib, barcha kubiklar
joyiga yig`ishtirib qo`yiladi. Bolalar faoliyatida maqsad paydo bo`ladi. Keyingi
galda bolaning o`zi o`ynayotgan o`rtoqlariga o`ynab bo`lgandan keyin
o`yinchoqlarni mashinada joyiga olib borib qo`yishni aytadi. Katta guruh
bolalarida mustaqil maqsad qo`yish qobiliyati moddiy samara beradigan mehnat
turlarida muvaffaqiyatli rivojlanadi: gulzorda, ekinzorda ishlash, o`yinchoqlar
yasash va boshqalar.
Faoliyatni rejalashtirish mehnat tarbiyasining muhim tarkibiy qismi hisoblanadi.
Bolalarni kuzatish ular faoliyatining tartibsiz, rejasiz ekanligini ko`rsatadi.
Bolalar bunday harakatlar orqali biror natijaga erishish uchun juda ko`p vaqt va
kuch sarflaydilar, shu bilan bir vaqtda o`z ishlaridan o`zlari qoniqmaydilar.
Kichik bog`cha yoshidagi bolalar mehnatining asosiy turi o`z-o`ziga xizmatdir.
Bu kichik bolalar uchun ancha mashaqqatli ish. Shuning uchun bu yoshdagi
bolalarni mehnatning bu turiga o`rgatishda ko`pincha o`yin vaziyatlaridan
foydalaniladi («Qo`g`irchoqni sayrga otlantiramiz», «Qo`g`irchoqni uxlatamiz»
va shularga o`xshashlar). Avvaliga bolalar o`yin obrazi orqali mehnatga
o`rgatiladi. Shu orqali bolalar ishonch bilan harakat qilishni o`rganadilar. Sekin-
asta o`z- o`ziga xizmat qilish malaka va ko`nikmalari shakllana boradi. Ta’lim-
tarbiyaviy ishning mazmuni maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarni kattalar
mehnati bilan tanishtirish orqali ularga kattalarning mehnati ijtimoiy-foydali
mehnat bo`lib, narsa va buyumlarni yaratishga qaratilganligi, ular har bir kishi
va butun xalq uchun zarur ekanligi to`g`risida tushuncha berib boriladi.
Masalan, o`simliklarni, hayvonlarni parvarish qilish orqali ulardan olinadigan
mahsulot kimlar uchun va nima maqsadda ishlatilishi to`g`risida bilim va
tushunchalar berib boriladi.
Mehnat boallarda diqqat, o’tkir sehnlilik, topqirlik, bilib olgan malaka va
ko’nikmalarni amaliyotda qo’llay bilish, ijodkorlik qobilyatlarni egallashni talab
etadi. Mehnat jarayonida bolalar ayrim ish turlarini anglatuvchi bir qancha
tushuncha va atamaladan foydalanishga, bajarilgan ishdagi izchillikni so’zlab
berishga to’g’ri keladi.
Mehnatning axloqiy qiymati uning jamiyat uchun qanchalik ahamiyatga ega
ekanligi bilan belgilanadi. Mehnat jarayonida har bir bolal o’z mehnatining
ijtimoiy ahamiyatini tushunib yetishga, uning jamiyat hayotiga kirib borishiga,
o’zining shu jamiyatning a’zosi deb his etishga imkon yaratadi.
Mehnat maktabgacha yoshdagi bolalarning aqliy tamondan rivojlanishidagi
ahamiyati shundaki, mehnat jarayonida ular borliqni faol anglay boshlaydilar,
dunyoni materialistic idrok etish imkoniyati yaratiladi.
Maktabgacha yoshdagi bolalarga mehnat tarbiyasini berish ularni estetik va
jismoniy jihatdan ham rivojlantiradi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida mehnat tarbiyasining maqsadi –
tarbiyalanuvchi bolalarni mehnatga ongli munosabatini shaklantirishdir.
Mazkur maqsadga erishish yo’lida quyidagi vazifalarni hal etish maqsadga
muvofiq:
-
yosh avlodda mehnat qilish istagini qaror toptirish va ularni zamonaviy
ishlab chiqarishning turli sohalarida faoliyat yuritishga tayyorlash;
-
o‘quvchilarda umumjamiyat manfaati yo‘lida mehnat qilish ehtiyojini
hosil qilish;
-
ularning aqliy qobiliyatlarini rivojlantirish;
-
o‘quvchilarning mavjud bilimlarini uzluksiz ravishda takomillashtirib
borishlari uchun zarur shart-sharoitni yaratish;
-
ularda mehnat ko‘nikma va malakalarini tarkib toptirish;
-
tarbiyalanuvchilar faoliyatida yuqori madaniyat, maqsadga intilish,
tashkilotchilik, mehnat intizomi, tadbirkorlik, tejamkorlik, ishni sifatli
bajarish, moddiy boyliklarga ehtiyotkorona munosabatda bo‘lish,
hayotiy faoliyat yo‘nalishini belgilash malakalarini shakllantirish;
-
tarbiyalanuvchilarda davlat iqtisodiy siyosati mazmuniga tayangan
holda ular yashab turgan hududlar ishlab chiqarish xususiyatlariga
muvofiq kasblarni egallashga bo‘lgan qiziqishni oshirish;
-
o‘quvchilarni kasbga yo‘llash, ularni mehnat faoliyatining barcha
turlari, shuningdek, ular yashayotgan hududda ehtiyoj mavjud bo‘lgan
mutaxassisliklar bilan tanishtirish.
Mazkur vazifalar maktabgacha ta’lim tashkilotlarida tarbiyalanuvchi
bolalarni mehnatga psixologik va amaliy jihatdan tayyorlash ularning qiziqish
va qobilyatlarini aniqlash orqali amalga oshiriladi.
Mehnat trabiyasi maktabgacha yoshdagi bolalarning aqliy, manaviy-axloqiy,
jismoniy va estetik tarbiiyasi bilan o’zaro bogliq holda yaxlit tizimda amalga
oshiriladi. Chunonchi:
-
Aqliy tarbiya o‘quvchilar mehnat tarbiyasi, ularni kasbga
tayyorlashning asosi sanaladi. Zero, mehnat – nazariy va amaliy
bilimlarni egallashga yordam beradi, bilim esa o‘z navbatida shaxsni
mehnatga tayyorlashni takomillashtiradi. Mehnat tarbiyasining
samaradorligi o‘quvchilarni mehnat faoliyatiga tayyorlash jarayonida
har tomonlama rivojlangan shaxsni tarbiyalash vazifasi bilan
belgilanadi.
-
Mehnat tarbiyasi axloqiy tarbiyaning asosiy vositasi hisoblanadi.
Chunki mehnat faoliyati yordamida o‘quvchida mehnatsevarlik,
intizomlilik, irodalilik, tashabbuskorlik, mustaqil harakat qilish kabi
axloqiy xislatlar ham shakllanadi.
-
Mehnat tarbiyasi estetik tarbiya bilan mustahkam aloqada olib boriladi.
Mehnat tarbiyasi mazmuniga estetik elementlarni singdirish asosida uni
amalga oshirish o‘quvchilar mehnat tarbiyasida katta ahamiyat kasb
etadi. Mehnatda go‘zallik va o‘z mehnatidan zavqlanish uning yanada
samarali kechishiga yordam beradi.
Yuqoridagilarga asoslanib maktabgacha yoshdagi bolalarni mehnat tarbiyasida
quyidagi mezonlarni asos qilib olish maqsadga muvofiq. Bular;
-
o‘quvchilar tomonidan mehnatning ijtimoiy ahamiyatini tushunilishi;
-
ularning ixtiyoriy ravishda mehnat qilishlari;
-
ularda mehnat qilmay hayot kechiruvchilarga nisbatan nafrat uyg‘otish;
-
o‘quvchilarda mehnat va mehnat ahliga hurmat tuyg‘ularini qaror
toptirish;
-
ularda mehnatda javobgarlikni his etish tuyg‘usini tarbiyalash;
-
ularning mehnatga ongli munosabatda bo‘lishlariga erishish;
-
mehnatda ijodkorlikni qo‘llab-quvvatlash;
-
o‘quvchilarda jamiyat va umumxalq mulkini ko‘z qorachig‘iday asrash
tuyg‘ularini shakllantirish;
-
mehnatda do‘stlik, o‘rtoqlik va hamkorlikka erishish;
-
o‘quvchilarning mehnatni go‘zallik manbai sifatida tushunishlariga
erishish va boshqalar.
Yuqoridagi mezonlar asosida o‘quvchilarni bo‘lg‘usi kasbiy faoliyatga
tayyorlash jarayonini barcha ta'lim-tarbiya ishlarini mustahkam aloqada, hozirgi
zamon talablariga mos holda olib borish taqozo etiladi.
Sharq mutafakkirlari mehnat tarbiyasi haqida. Ta'lim-tarbiya tarixiga nazar
tashlar ekanmiz, dastlabki xalq og‘zaki ijodi namunalaridan tortib, buyuk
mutafakkirlar ijodigacha yoshlarni mehnatsevar bo‘lib yetishishi, kasb-hunar
o‘rganish, mehnat ahlini hurmat qilish hamda mehnat insonni ulug‘lash
masalalariga alohida e'tibor berilganligiga guvoh bo‘lamiz.Buni biz turli
davrlarda yaratilgan ta'limiy-axloqiy asarlar va xalq og‘zaki ijodi namunalari
topishmoq, xalq qo‘shiqlari, masal, maqol, ertak va dostonlarda mehnat va kasb-
hunar odobi, axloqi va qoidalarini o‘zlashtirish muhim hayotiy zarur ekanligi
ta'kidlanadi. Bundan tashqari «Avesto», Kaykovusning «qobusnoma», Abu Nasr
Forobiyning «Fozil odamlar shahri», Abu Rayhon Beruniyning «Geodeziya»,
«Minerologiya», Mahmud qoshg‘ariyning «Devonu lug‘atit turk», Yusuf Xos
Hojibning «qutadg‘u bilig», Alisher Navoiyning bir qator asarlari va shu kabi
ma'rifiy meros namunalarida mehnatsevarlik, kasb-hunarning ahamiyati haqida
muhim fikrlar bayon etilgan. Bular dastlabki xalq og‘zaki ijodi namunalaridagi
xalq eposlari, ertak, maqol va topishmoqlardan boshlangan. Mehnat
tarbiyasining mazmuni, shakl va metodlari. Mehnat tarbiyasini tashkil etish
jarayonida o‘quvchilar dastlab ishlab chiqarish jarayonlarining ilmiy asoslari
bilan tanishadilar.
Mehnat tarbiyasi maqsadga muvofiq, tizimli, izchil tashkil etiladi.
Maktabgacha ta’lim tashkilotlarida mehnat ta'limi guruh xonalari, o‘quv-tajriba
maydoni, sayr jarayoni, o‘quv-tarbiyaviy tadbirlar jarayoni, ekskursiyalarga olib
boriladi. Natijada ma'lum qiymatga ega bo‘lgan ijtimoiy-foydali mahsulotlar
yaratiladi hamda ilg‘or kasb sohiblariga xos bo‘lgan shaxslik fazilatlari
shakllanadi. Shu jihatdan olib qaraganda, bugungi kunda mehnat ta'limining
mazmuni, maqsad va vazifalari o‘zgardi, texnologik ta'lim ustuvorlik kasb etdi,
o‘quvchilarni kasbga yo‘naltirish tizimi yangilandi. Mehnatni ilmiy tashkil
etishning birinchi darsini ham o‘quvchi ta'lim jarayonida oladi. Mehnat
tarbiyasi bilan mehnat ta'limi bir-biri bilan o‘zaro bog‘langan. Maktabgacha
yoshdagi boalalarga mehnat trabiyasini berishda mehnat faoliyati ma'lum
bilimga ega bo‘lishni talab etadi. Zero, bilim va ko‘nikmalar o‘quvchini mehnat
faoliyatiga tayyorlaydi. Ta'lim jarayonida olgan bilimlarini amaliyotda sinab
ko‘radilar.
Mehnat tarbiyasi oilada tabaqalashtirilgan holda olib boriladi: bolalar o‘z-
o‘ziga xizmat qiladilar, uy hayvonlarini parvarishlaydilar, ro‘zg‘or texnikalarini
ta'mirlash bilan shug‘ullanadilar. Oila byudjeti va uni yuritish bilan
bog‘lik topshiriqlarni bajaradilar, Oilada bolalar va kattalar mehnatini
hamkorlikda tashkil etishning imkoniyatlari cheksiz. So‘nggi yillarda
mkatabgacha yoshdagi bolalar mehnat tarbiyasiga jamoatchilik katta e'tibor
bermoqda. Mehnat ta’limiga oid bilimlarni hosil qilish va mustahkamlash uchun
ularning moddiy bazasini yaratish, tarbiyalanuvchilarning bilim olishlari,
ijtimoiy-foydali mehnatni tashkil etishda yordam bermoqdalar.
Ijtimoiy-foydali mehnat shaxsni har tomonlama kamol toptirish hamda uning
muayyan ijtimoiy ehtiyojlarini qondirishga yo‘naltirilgan hamda ijtimoiy
mehnat xarakteridagi faoliyati turidir. Hozirgi davrda ta'lim tashkilotlarida o‘z-
o‘ziga xizmat keng yo‘lga qo‘yilmoqda. O‘z-o‘ziga xizmat bolalarning ijtimoiy
va o‘quv ehtiyojlarini qondirish maqsadida ularning o‘zlari tomonidan amalga
oshiriluvchi mehnat faoliyati turidir. Mkatabgacha yoshdagi bolalarning
navbatchiligi o‘z-o‘ziga xizmat qilishni tarkib toptirishning muhim shaklidir.
Unumli mehnat turlari xilma-xildir. Mehnat tarbiyasi maktabgacha yoshdagi
bolalarning mehnatga psixologik va amaliy jihatdan tayyorlashni nazarda tutadi.
Zero, mavjud sharoitda ro‘y berayotgan ijtimoiy-iqtisodiy o‘zgarishlar shaxs
kamolotiga nisbatan juda katta talablarni qo‘ymoqda. Xususan, mehnatga
muhim ijtimoiy burch sifatida qarash, ma'lum faoliyatni bajarishda
mas'uliyatni his etish, mehnatga va uning natijasi, shuningdek, mehnat
jamoasiga hurmat, mehnat faoliyatini tashkil etishda tashabbuskorlik, faollik
ko‘rsatish, o‘z aqliy va jismoniy qobiliyatini to‘lik namoyon etishga bo‘lgan
ichki ehtiyoj, mehnatni ilmiy tashkil etish yo‘lida amaliy harakatni olib borish
shular jumlasidandir.
II bob. Maktabgacha ta’lim tashkilotida bolalarni mehnat tarbiyasiga
o’rgatishning turli usullari
2.1. Maktabgacha yoshdagi bolalarda kattalar mehnati bilan
tanishtirishning turli usullari
Kattalarning mehnati bilan tanishtirish yana quyidagi maqsadni ko`zlab
ham amalga oshiriladi: kattalar mehnati to`g`risida aniq bilim va tasavvurlar
berish, mehnatni va mehnat natijalarini qadrlashga o`rgatish, mehnatga qiziqish
va muhabbat uyg`otish, mehnat qilish xohishini tarbiyalash va ishni sifatli
bajarishga o`rgatish. Tabiatdagi mehnat bolaning har tomonlama rivojlanishida
muhim ahamiyatga ega bo`lib, o`simlik va hayvonlar, yil fasllari, jonsiz tabiat
to`g`risidagi bilimlar manbayi, bolalarda mehnatsevarlikni, tabiatga
ehtiyotkorlik munosabatini tarbiyalash vositasidir, shu bilan birga bolalar
mehnatning bu turi orqali tuproqni ekishga tayyorlash va o`g`itlash, ko`chatni
o`tkazish, o`simlik va hayvonlarni parvarish qilish kabi bir qancha mehnat
malaka va ko`nikmalarini egallab oladilar. Mehnatning asosan ochiq havoda
tashkil etilishi bolalar organizmini chiniqtiradi, ularning sog`ligini
mustahkamlaydi.
Qo`l mehnati - mashg`ulot, o`yinlarga mehnat faoliyati uchun zarur bo`lgan
o`yinchoq va qurilmalarni tayyorlash bo`yicha bolalar mehnatidir (qog`oz
qiyqimlarini tashlash uchun, o`simliklar urug`i uchun qutichalar, qo`g`irchoq
kiyimlari, qalpoqchalar, niqoblar va shunga o`xshash narsalar tayyorlash). Qo`l
mehnatini bajarish orqali bola natijaga erishadi narsa, buyum vujudga keladi.
Bolalar yopishtirish, bo`yash, qirqish, arralash, mix qoqishni, tikish va shunga
o`xshash oddiy mehnat malaka va ko`nikmalarini egallab oladilar. Ularda
ijodkorlik, topog`onlik, zehnlilik xislatlari o`sadi.
Ta`lim-tarbiyaviy ishning mazmuni maktabgacha tarbiya yoshidagi
bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish orqali ularga kattalarning mehnati
ijtimoiy-foydali mehnat bo’lib, narsa va buyumlarni yaratishga qaratilganligi,
ular har bir kishi va butun xalq uchun zarur ekanligi to’g’risida tushuncha berib
boriladi. Masalan, o’simliklarni, hayvonlarni parvarish qilish orqali ulardan
olinadigan mahsulot kimlar uchun va nima maqsadda ishlatilishi to’g’risida
bilim va tushunchalar berib boriladi.
Kattalarning mehnati bilan tanishtirish yana quyidagi maqsadni ko’zlab
ham amalga oshiriladi:
-
kattalar mehnati to’g’risida aniq bilim va tasavvurlar berish;
-
mehnatni va mehnat natijalarini qadrlashga o’rgatish;
-
mehnatga qiziqish va muhabbat uyg’otish;
-
mehnat qilish xohishini tarbiyalash va ishni sifatli bajarishga o’rgatish.
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning asosiy mazmuni quyidagilardan iborat:
-
har bir kishi mehnatining ijtimoiy moxiyati;
-
mehnat axli o’rtasidagi ijobiy o’zaro yordam berish munosabati;
-
har qanday kasb ham muxim ekanligini tushuntirish.
Mehnat faoliyatining asosiy tarkibiy qismlari bilan tanishtirish:
1. mehnatning maqsadi, uning ijtimoiy ahamiyati;
2. materiallarni tanlash (mehnat materiallari);
3. jihozlash (mehnat faoliyati uchun zarur bo’lgan asboblarni tayyorlab
olish);
4. mehnat jarayoni (maqsadga erishish uchun bajariladigan mehnat
harakatlari);
5. natija-mehnat mahsuli.
MTT dasturiga binoan har bir yosh guruhidagi bolalar kattalar mehnati
to’g’risida quyidagi bilim va tasavvurlarni egallab olishlari lozim:
Kichik guruh:
1. Ayrim kasb egalarining mehnat jarayoni.
2. Mehnat jarayonidagi mehnat harakatlari.
3. Mehnat jarayonini amalga oshirish uchun kerakli materiallar.
4. Ma`lum bir mehnat jarayonini bajarish uchun jihozlar.
5. Mehnat natijasi.
6. Kishilar mehnatining ijtimoiy ahamiyati.
O’rta guruhda mehnat to’g’risida qo’shimcha tasavvur va bilimlar
beriladi:
- Harakat sifati xakida.
- Kishilarning mehnatini engillatuvchi moslamalar.
- Kishilarning mehnatga muhabbati.
Katta va maktabgacha tayyorlov guruhida yana yangi tasavvur va bilimlar
beriladi:
1. Kishilar mehnatini engillatadigan mashina va mexanizmlar to’g’risida.
2. Kishilar mehnati jamoa harakterida ekanligi to’g’risida.
3. Jamoa mehnati jarayonida kishilarning o’zaro munosabatlari to’g’risida.
4. Mehnat qahramonlari, xalqimizning mehnat an`analari xaqida.
Kattalar mehnati bilan tanishtirishning vosita va metodlari MTM da
bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirish har xil tashkiliy yo’llar va metodlar
orqali amalga oshiriladi.
Bolalarni kattalar ishi bilan qanday tanishtirish kerak?
Yosh bolalar kattalarning ishlariga katta qiziqish bildiradilar, o'yinda va hayotda
ular o'zlariga taqlid qilishni xohlashadi va o'zlari qilishni xohlashadi. Uch yoshli
bolalar o'zlarini parvarish qilish, tozalik va tartibni saqlash va o'simliklarga
g'amxo'rlik qilishda oddiy mehnat ko'nikmalarini osonlikcha egallaydilar.
Bolalar mehnat harakatlarining quvonchini his qiladilar, o'z harakatlarining
foydaliligini anglaydilar, kattalar ishining natijalariga ehtiyotkorlik bilan
munosabatda bo'ladilar. Ijobiy munosabat va ish odatini yaratish uchun atrofdagi
kattalar va ularning mehnatga bo'lgan munosabati tirik misol bo'la oladi. Ammo
bolalarni mehnatga psixologik tayyorgarlikka o'rgatish faqat faoliyat jarayonida
mumkin. Kichkintoylarning ishlashi uchun to'g'ri sharoitlarni yaratish kerak.
Bolalar bog'chasida bolalar birgalikda ishlaydi. Bir nechta bolalarning uyda
birgalikda ishlashlari uchun sharoit yaratish kerak. Bolalar o'rtasidagi do'stona
ish umumiy mehnatda o'sib bormoqda va bir-birlariga yordam berish istagi bor;
maqtanish, dangasalik, xudbinlik kabi salbiy fazilatlarni rivojlanishining oldini
olish osonroq. Bolalar bog'chasida kattalarning uy ishlarini eng oqilona tashkil
qilish uchun barcha imkoniyatlar mavjud. Ushbu ishda uning ijtimoiy xususiyati
aniq ifodalangan, shuning uchun bolalar bog'chalari xodimlarining uy ishlari
oilada olib boriladigan uy ishlari bilan solishtirganda bolalarga ta'sirida juda
ko'p afzalliklarga ega. Oilada bola ozmi-ko'pmi ovqat pishirishni, yuvinishni va
tuzatishni, kiyim tikishni kuzatadi, xonada toza va tartibli bo'lishini ko'radi.
Ko'pincha oilalarda badiiy va texnik ishlar (kesish, uskunalarni ta'mirlash,
qurilish va boshqalar) mavjud. Shunday qilib, bola kattalar qanday ishlashini
ko'rish uchun mehnat jarayonini o'zi kuzatishi mumkin. Bolalar bog'chasida
kattalar mehnatini kuzatish katta tarbiyaviy ahamiyatga ega: ular bolalarning
g'oyalarini aniqlashtiradi, qiziqish uyg'otadi, kattalar faoliyatiga qiziqishni
uyg'otadi va ishlariga ijobiy munosabat va hurmatni rivojlantirishga hissa
qo'shadi. Tarbiyaviy ishimda yoshlarni hisobga olgan holda bolalarni kattalar
mehnatiga jalb qilishning turli usullaridan foydalanganman. O'quv ishimda
ekskursiyalar va turli kasb egalari bilan suhbatlar orqali kattalarning ishi,
ularning kasblari bilan tanishishga katta ahamiyat beraman. Bolalarni kattalar
mehnati bilan tanishtirishning eng samarali usullari bu fikrlarning aniq
ravshanligini, bolalar tomonidan olingan bilimlarning maksimal samaradorligini
ta'minlaydigan kuzatuv va ekskursiyalardir. Aniq idrok etilgan bo'lsa-da, talqin
qilishni talab qiladi. Keyingi suhbatlar jarayonida, o'qituvchining hikoyalari
orqali, kuzatuvlar davomida olingan ma'lumotlar aniqlanadi, sobitlanadi,
to'ldiriladi. Bolani ob'ektlar dunyosi bilan tanishtirish va ular ish jarayonida
kattalar tomonidan qanday yaratilganligini ko'rsatib, quyidagi ekskursiyalar va
munozaralar o'tkaziladi: Tibbiyot idorasi, kir yuvish, umumiy ovqatlanish
bo'limiga ekskursiyalar. Shunday qilib, bolalarni hamshira, oshpaz va kir yuvish
mashinasi ishi bilan tanishtirishda ular kattalar mehnatining haqiqiy namunasi
bo'lgan jonli tasvirlardan foydalanganlar.
1. Tibbiyot idorasiga ekskursiya. Bolalar bilib oldilar: Tibbiy idorada
saqlanadi: bandaj, paxta momig'i, shprits, termometr, planshetlar, yod.
Ofisdagi barcha dorilar muzlatgichda saqlanadi; emlashlar, in'ektsiyalar
tibbiy idorada ham amalga oshiriladi. Bu juda toza, steril.
2. Bolalar bog'chasi hamshirasi bilan suhbat. Bolalar bilib oldilar:
- u nima qiladi: bolalarni qayd qiladi, menyu qiladi, emlashlar qiladi,
yaralarni davolaydi, bolalarning sog'lig'ini kuzatadi, oshxonada
bolalar uchun ovqatni yaxshilaydi, emlash uchun vaktsinalarni olib keladi.
hamshira formasi: agar u ukol qilsa yoki emlasa, oq palto, majburiy bosh
kiyim, qo'lqop.
3. Sartarosh bilan suhbat: Bolalar bilib oldilar: Sartaroshga ehtiyoj bor:
ishlash uchun qaychi, sochlarini fen, lak, soch cho'tkasi, soch bo'yoq.
Sartarosh soch turmagi, soch turmagi qiladi. Biror kishi chiroyli soch
turmushiga ega bo'lsa, o'ziga bo'lgan ishonch ortadi, kayfiyat yaxshi
bo'ladi. O'zingizni oynaga, yaxshi boqilgan ko'rinishga qarash yoqimli.
4. Ertalab va kechqurun bolalar bilan individual va guruhli suhbatlar
o'tkazildi: "Nima uchun tishlar og'riyapti?", "Biz guruhdagi
yordamchimizmi?", "Sabzavotlar bolalar bog'chasiga qanday etib
boradilar?", Va hokazo. Bolalar ota-onalari qaerda ishlashlari, qanday
mahsulotlar haqida gapirib berishdi. onam bilan do'konda sotib olish va
hk.
Ta'lim nuqtai nazaridan eng qadrli va bolalar tushunishi mumkin bo'lgan,
ularni kattalarning mehnat xatti-harakatlariga taqlid qilish istagini uyg'otadigan
mehnat tarkibini kuzatish uchun tanlash juda muhimdir. Taassurotlar
takrorlanishi kerak, shuning uchun mehnat mazmuni bir qator sinflarga
taqsimlanishi kerak, ularning har birida mahorat bilan dozalangan, asta-sekin
o'sib borishi va chuqurlashishi kerak. Maqsadli kuzatuvlar, guruhdan tashqarida
ekskursiyalar, bolalarni tanishtirish kattalar mehnati, yorqin hissiy taassurotlar
to'planishiga hissa qo'shadi. Tibbiyot idorasiga, duradgorlik ustaxonasiga,
do'konga va hokazolarga sayohatlar paytida bolalar faol muloqot, kasblarga
qiziqish bildirdilar. Turli xil kasb egalari bilan muloqot chog'ida bolalar
kiyimlarni bo'yamaslik uchun ularning kiyimlariga, mulohazalariga,
duradgorlariga e'tiborni qaratdilar. Mehnat bilan tanishishning ta'lim
samaradorligi nafaqat qanday ish turlariga bog'liqligiga, balki ularga bog'liq.
Qaysi partiyalar bolalarning e'tiboriga qaratilgan. Duradgorning ustaxonasiga
tashrif buyurganda, bolalar umumiy tartibga, puxta o'ylangan ishlarga e'tibor
qaratdilar - barcha jihozlar kameralarda joylashtirilgan, har bir asbobning o'z uyi
bor. Voyaga etgan bolalar bolalarni o'zlari ishlab chiqaradigan mehnat
jarayoniga jalb qilib, ularga tegishli topshiriqlar berib, oddiy hamkorlikni yo'lga
qo'yadilar. Bolalar o'zlarini faol harakat qilish imkoniyatiga ega bo'lganda,
kattalarning ishi haqida aniqroq va to'liq fikrlarga ega bo'ladilar va ularga taqlid
qila boshlaydilar. Bolalarning o'zlari tirnoqlarini qoqishdi, mehnatdan mamnun
bo'lishlarini va o'z harakatlarining natijalarini his qilishgan holda, bolalar uyda
dadalariga yordam berishga qaror qilishdi. Bolalar g'urur bilan asboblarni
chaqirishdi va mehnat faoliyatini amalga oshirishda kattalarga taqlid qilishdi.
Ba'zi bolalar duradgorning ishiga juda qiziqishgan, ular katta bo'lganda duradgor
bo'lishga qaror qilishgan. . O'qituvchi yordamchisining o'ziga xos mehnat
faoliyatini kuzatish jarayonida biz bolalarga mehnatning har bir tarkibiy qismiga
e'tibor qaratib, ularning zarurligini tushuntirib, uning faoliyatining maqsadi va
sabablarini ochib berishga harakat qildik. Masalan, jadvallar o'rnatilmagan - siz
tushlik qila olmaysiz. O'qituvchi yordamchisi dasturxon tuzatish bilan
shug'ullanadi. Shunday qilib, mehnat motivi, uning ahamiyati bolalarning o'z
ehtiyojlari to'g'risida xabardor qilinishi orqali aniqlandi. Bolalarning e'tibori
mehnat
natijasini
olishga
qaratildi.
Mehnat ob'ektlarini tanlash bolalarning ko'zlari oldida amalga oshirildi, bu
bolalarga oddiy mehnat vazifalarini bajarishni - dasturxonga non va sumkalar
qo'yishni taklif qildi. Bu bizga maktabgacha yoshdagi bolalarni
sub'ektiv pozitsiyada joylashtirish, passiv kuzatuvchilarni mehnat jarayonining
faol ishtirokchilari, kattalar yordamchilari qilish imkoniyatini berdi.
Bolalarga hissiy ta'sirni kuchaytirish uchun bolalar badiiy adabiyotidan
foydalandim, kattalarning har qanday faoliyati jamiyat uchun mehnatning
natijasi - sog'lom bo'lish, ishlash va yaxshi dam olish, chiroyli va qulay kiyinish
natijasi ekanligini tushunib etdim. Chiroyli soch turmagiga ega bo'ling,
himoyalangan va xavfsiz bo'ling. Kattalar ishi hurmat va minnatdorchilikka
loyiqdir va ular qilgan narsalar va narsalar himoya qilinishi kerak. M.A.
Vasileva K. Chukovskiyning "Aybolit" dasturi tomonidan tavsiya etilgan keng
qo'llanilgan ishlar; A. Barto "Kema", "Yuk mashinasi"; B. Zaxoder "Kiyim
tikuvchi", "Quruvchilar", "Shofyor" va boshqalar Mehnat haqidagi maqollar va
maqollar tarbiyaviy jihatdan juda qadrlidir: "Mehnatsiz - hatto hovuzdan baliq
ham olmang", "Men buni qildim, jasorat bilan boring", "Sevgi" pastga minish -
chanakni yaxshi ko'rish va ko'tarish ”va boshqalar. Kattalar mehnatini chuqurroq
tushunish maktabgacha yoshdagi bolalarning vizual faoliyati bilan yordam
beradi. Yosh bolalar hali ham ish jarayonida kattalarni tasvirlay olmaydilar,
ammo ular o'zlari tanishgan kasb egalarining shaxsiy vositalarining qiyofasini
osongina ko'rishlari mumkin. Shunday qilib, o'qituvchi yordamchisining ishini
o'qib chiqib, bolalarni oshpazlar singari "likopchalarni" tayyorlash, chizish),
"pishirish" (ko'r), vitaminlarni "stol" ga (varaqqa) yopishtirishga majbur qildilar.
ilova
sinfidagi
sevimli
o'yinchoqlar.
Ota-onalar ishtirokisiz kattalar ishi bilan tanishish uchun bolalar bilan ishlashda
kerakli natijaga erishish mumkin emas. Yil davomida biz ota-onalar uchun
maslahatlashuvlar o'tkazdik: "Men o'zim!", "Bolalarni foydali bo'lishga
o'rgating". Ota-onalar o'yinchoqlar va o'quv o'yinlarini sotib olishga yordam
berishdi, rolli o'yinlar uchun atributlarni ishlab chiqarishda ishtirok etishdi va
kasb bo'yicha masxarabozlik qilishdi. Ijtimoiy va axloqiy tarbiya masalasida
bolalar bog'chasi va oila faoliyatidagi muhim nuqta o'zaro ta'sirdir. Hamma ota-
onalar farzandlari bilan bu ishdan manfaatdor emas. Shu sababli, biz guruh
hayotida ishtirok etishni istaganlar bilan ishlashda davom etamiz va qolgan ota-
onalarni hamkorlikka ehtiyotkorlik bilan jalb qilamiz. Asta-sekin bizning
hamkorligimiz yanada samimiy va samarali bo'ladi. Ota-onalar bolalar bog'chasi
faoliyatida, mavzuni rivojlantiradigan muhitni to'ldirishda faolroq ishtirok eta
boshladilar, shunda bolalar bog'chasi bolalarining hayoti yanada yaxshi va
qiziqarli
bo'ldi.
Ota-onalarning ijtimoiy va axloqiy tarbiya sohasidagi pedagogik mahoratini
oshirish uchun ota-onalar burchagida papka yaratildi - "Ota-onalar bolalarni uy
ishlariga jalb qilib, qanday xatolarga yo'l qo'ymaslik kerak" tavsiyalari bilan
harakat. O'yinlar va ayniqsa syujet-rol o'ynash maktabgacha yoshdagi
bolalarning tarbiyasida ajralmas narsadir. Ular bolalarning harakatlariga
ijodkorlik elementini olib kelishadi. Mehnat o'yin bilan chambarchas bog'liq.
O'yinda bolalar kattalarning ishini aks ettiradi. Bolalar kattalarning mehnati
bilan tanishadigan o'yinlarning asosiy turlaridan biri bu fitna - rolli o'yin. Bolalar
kattalar bo'lganda ba'zi muammolarni ko'rib chiqing rolli o'yinlar yordamida
kasblarning xususiyatlari. Sujetli rolli o'yin tabiatan mustaqil ijodiydir. O'yinni
bolalarning o'zlari yaratadilar. Bu uzoq va qisqa bo'lishi mumkin. Bolalarning
mustaqilligi atrofdagi dunyoni faol va o'ziga xos tarzda ko'paytirishda namoyon
bo'ladi. Ushbu takrorlash tasavvurga, sharoitga, bilimga va hayot va o'yin
tajribasiga bog'liq. O'yinning mustaqil tabiati ichki erkinlik tuyg'usini beradi.
Ijodkorlik bolani kattalar obraziga aylantirishda namoyon bo'ladi, bu rolni u
egallagan.
Kasb-hunarga oid o'yinlarga tayyorgarlik hamma joyda bor, u erda faqat bola
mutaxassislikning ma'lum fazilatlari bilan tanishishi, kerakli ma'lumotni
to'plashi mumkin, hatto minimal bo'lsa ham, lekin o'yin davomida inson
hayotining ushbu turiga uzoq bo'lmagan o'xshashlikni qayta tiklash mumkin.
Ushbu jarayon shartli ravishda quyidagi tarkibiy qismlardan iborat kompleks
sifatida taqdim etilishi mumkin:
-
Ota-onalardan kasblar haqida ma'lumot olish;
-
Bolalar bog'chalari o'qituvchilari;
-
Tengdoshlar va katta bolalardan;
-
Ota-onalarning, qarindoshlarning, boshqa kattalarning shaxsiy
kuzatuvlaridan;
O'yin mavzusiga bevosita aloqador bo'lmagan, ammo unda ishlatilishi
mumkin bo'lgan qo'shimcha ko'nikmalarni egallash (o'yinchoqlar tayyorlash,
modellashtirish, rasm chizish, dasturlar tuzish va boshqalar).
Ta'lim-tarbiyaviy ishning mazmuni Maktabgacha ta'lim yoshidagi bolalarni
kattalar mehnati bilan tanishtirish orqali ularga kattalarning mehnati ijtimoiy-
foydali mehnat bo'lib, narsa va buyumlarni yaratishga qaratilganligi, ular har bir
kishi va butun xalq uchun zarur ekanligi to'g'risida tushuncha berib boriladi.
Masalan, o'simliklarni, hayvonlarni parvarish qilish orqali ulardan olinadigan
mahsulot kimlar uchun va nima maqsadda ishlatilishi to'g'risida bilim va
tushunchalar berib boriladi. Kattalarning mehnati bilan tanishtirish yana
quyidagi maqsadni ko'zlab ham amalga oshiriladi: kattalar mehnati to'g'risida
aniq bilim va tasavvurlar berish, mehnatni va mehnat natijalarini qadrlashga
o'rgatish, mehnatga qiziqish va muhabbat uyg'otish, mehnat qilish xohishini
tarbiyalash va ishni sifatli bajarishga o'rgatish. Kattalar mehnati bilan
tanishtirishning asosiy mazmuni quyidagilardan iborat:
-
har bir kishi mehnatining ijtimoiy mohiyati;
-
mehnat ahli o'rtasidagi ijobiy o'zaro yordam berish munosabati;
-
har qanday kasb ham muhim ekanligini tushuntirish.
Bolalar kattalar bilan birgalikda mehnat qilishlari orqali mehnat malaka va
ko'nikmalarini tez va oson egallab oladilar, ularning kattalar mehnati
to'g'risidagi bilimlari boyiydi, bunday mehnat bolalarga quvonch bag'ishlaydi.
Bolalarni kattalar mehnati bilan tanishtirishda hamma metod va vositalardan
keng ravishda foydalaniladi.Shunday qilib kattalar mehnati bilan tanishtirish
bolalar mehnat va axloqiy tarbiyasining tarkibiy qismi hisoblanadi.
2.2. Xilma-xil mehnat turlarini vujudga kelishi
Mehnatsevarlik insonning eng muhim axloqiy fazilatlaridan biridir. Bu
xususiyatga ega bo'lmagan odam axloqiy nochor hisoblanadi. Lekin mehnat
tarbiyasining mazmuni va mazmuni aynan shundan iboratki, mehnatga
odatlanish bilan birga bolada mehnatga undaydigan yuksak axloqiy motivlarni
singdiradi. Mehnatsevarlikni tarbiyalashda jamoat motivlari asosiy rol o'ynashi
kerak. Boshqalar uchun, siz ham a'zosi bo'lgan jamiyat uchun ishlash shaxsning
shakllanishiga foydali ta'sir ko'rsatadi. Bu chuqur ma’naviy qoniqish, o‘z
ehtiyojini, zarurligini anglash, insonni yuksak marralar sari ruhlantiradi, o‘z
nazarida yuksaltiradi. Bolaning ijtimoiy hayoti maktabgacha yoshdagi
bolalikdan boshlanadi. U bolalar bog'chasida, uyda bolalar jamoasi yoki oila
manfaatlari bilan bog'liq bo'lgan topshiriqlar jamoat manfaatlariga qaratilgan.
Shu bois oilaning asosiy vazifalaridan biri bolaning jamiyat hayotida ishtirok
etish istagini har tomonlama qo‘llab-quvvatlash, uni jamoa manfaatlaridan kelib
chiqib yashashga, unda o‘z o‘rnini egallashga harakat qilishdan iborat.
Birinchidan, to'rt yoki besh yoshli bola o'z qo'llari bilan ko'p narsalarni qila
oladi; Bu shuni anglatmaydiki, bundan oldin siz chaqaloqning ishi haqida
o'ylamasligingiz kerak - bu yoshda uning ishining natijalari juda real bo'lishi
mumkin, u, aytaylik, o'z uyidagi kattalar uchun haqiqiy yordamchiga aylanishi
mumkin. uy ishlari. (Avvaliga, albatta, bolaning ishini tashkil etish, unga
ma'lum mehnat ko'nikmalarini o'rgatish harakatlari o'z-o'zidan to'g'ridan-to'g'ri
to'lamaydi: kattalar uchun o'zi nimadir qilish osonroq bo'lardi. Lekin bu faqat
boshida. !) Ikkinchidan, mehnat maktabgacha yoshdagi bolaning hayotini
qashshoqlashtirmaydi, aksincha, uni boyitadi - yangi taassurotlar, o'ynashning
yangi sabablari, badiiy ijod uchun yangi motivlar, odamlar bilan
munosabatlarning yangi qirralari. Mehnatga va mehnatga ta'lim - bu shaxsni har
tomonlama rivojlantirishning eng muhim, almashtirib bo'lmaydigan vositasi.
Mehnat ta'limining vazifalarini ko'nikma va ko'nikmalarning qandaydir doirasini
(hatto juda keng bo'lsa ham) rivojlantirishga qisqartirib bo'lmaydi; bolaning
butun hayotiga kirib, u xilma-xildir. Va kundalik oilaviy hayotda uning turli
tomonlari birlashtirilgan bo'lsa-da, keling, bu tomonlarni birma-bir chaqiraylik.
Biz farzandimizni shunday tayyorlayapmizki, o'z vaqtida - bu vaqt bizga
qanchalik uzoq bo'lib tuyulmasin - u mustaqil hayotga dadil kirishi mumkin.
Shunday qilib, biz farzandimizdan: - mehnat, mehnat insonlar hayotida juda
muhim o‘rin egallashini, mehnat, aslida, hayotning asosi ekanligini anglab yetdi;
- mehnat qilayotgan barchani hurmat qilgan, mehnatining samarasini qadrlagan;
- Har xil ish qanday bo'lishi mumkinligi, turli kasb egalari qanday ish bilan
shug'ullanishi, qanday asbob-uskunalar, mashinalar yordamida qanday natija
berishi bilan tanishgan bo'lardim; - o'zi ishlashga tayyor edi - bu unga
yoqqanligi uchun ham, qiziq bo'lgani uchun ham, zarurligi uchun ham; - mehnat
qilishni o'rganar, kerakli malakalarni o'zlashtirar, mehnat qilar, odamlarga foyda
keltirar, ularning mehnat qobiliyatini rivojlantirar edi. Ijtimoiy voqelik haqidagi
bilimning markaziy elementi odamlarning mehnat faoliyati haqidagi bilimdir.
Ushbu bilim mazmuni shaxsning ijtimoiylashuvida doimiy ahamiyatga ega.
Bunday bilimlar jamiyat oldidagi vazifalarni, bu muammolarni hal qilishda har
bir shaxsning o'rnini, jamiyat va har bir inson hayotida mehnatning ahamiyatini
tushunishni ta'minlaydi. Bu ijtimoiy idrokning rivojlanishini, odamlarning
mehnat faoliyatiga qiziqishini, mehnatga munosabatini, maktabgacha yoshdagi
mehnat natijalarini belgilaydi. « Tasvirlarda aks ettirilgan mehnat haqidagi
bilimlar, kattalarning unga bo'lgan munosabati, motivlari, mehnat yo'nalishi
bolalarning harakatlarini tartibga sola boshlaydi, ularning motivlari va o'z
mehnatiga, kattalar mehnatiga, odamlar tomonidan yaratilgan narsalarga
munosabatini tiklaydi. Demak, kattalar ishi haqidagi bilimlar bolalar
bog'chasining tarbiyaviy ishlarida etakchi o'rinlardan birini egallashi kerak”, deb
yozadi V.I.Loginova. Muallif ijtimoiy voqelik hodisasi sifatida bolalarning
mehnat haqidagi bilimlarini rivojlantirishning besh darajasini, bosqichlarini
ajratib ko'rsatdi va aniqladi. V. I. Loginovaning juda qimmatli deb tan olinishi
kerak bo'lgan pozitsiyasi quyidagi so'zlar bilan ifodalangan: « Ijtimoiy voqelikni
bilish inson ongining asosini tashkil qiladi, shaxs tuzilishidagi eng muhim
tarkibiy qism bo'lib, uning ijtimoiy yo'nalishini, dunyoga munosabatini
shakllantirishning ichki sharti bo'lib xizmat qiladi. Xususan, mehnat to'g'risidagi
bilim darajasi mehnatga qiziqish, kognitiv faollikni rivojlantirish va mavjud
mehnat jarayonlarini amalda bajarish qobiliyatiga bog'liqligi aniqlandi (bilim
darajasining oshishi qiziqishning ortishi bilan birga keladi). mehnat jarayonlarini
bajarish).
Mehnat qilish muntazam tarzda bo’lib, unda hamma bolalar ishtirok etsa va
kattalar mehnati bilan tanishtirilib borilsa, u tarbiya vositasiga aynaladi