Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

12

File size

Fayl hajmi

46,1 KB


Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi
Reja:
1. Jismoniy tarbiya tushunchasi
2. MTT da bolalarning jismoniy rivojlanishiga qo’yiladigan talablar
3. MTTda jismoniy tarbiya berish usullari.
Maktabgacha yoshdagi bolalar jismoniy tarbiya nazariyasi bu – bola jismoniy
tarbiyasi  shakllanishining  umumiy  qonuniyatlaridan  saboq  beruvchi  fandir.
Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi jismoniy
tarbiyaning umumiy nazariyasi bilan yagona mazmunga va o’rganish predmetiga
ega, ayni paytda u 7 yoshgacha bo’lgan bolalar jismoniy tarbiyasi qonuniyatlarini
va shunga muvofiq bolaning ta’lim va tarbiya jarayonidagi rivojlanishini
boshqarishning umumiy qonuniyatlarini maxsus o’rganadi.  Bolalar jismoniy
tarbiyasi nazariyasi har bir yosh bosqichini o’rganib, ilmiy ma’lumotlar va amaliy
tajribani umumlashtirib borib,  jismoniy tarbiya vazifalarini belgilaydi,  ularning
mohiyatini,  butun jismoniy tarbiya jarayonini tashkil etishning juda samarali
vositalari va metodlarini, maqsadga muvofiq shakllarini kompleks ravishda ochib
beradi.  Solom,  baquvvat,  chiniqqan,  xushchaqchaq,  mehribon,  tashabbuskor,  o’z
harakatini yaxshi boshqara oladigan,  jismoniy tarbiya va sport mashqlarini
sevadigan,  atrof-muhitda mustaqil harakat qila oladigan,  maktabdagi o’qishga
hamda kelgusidagi faol ijodiy faoliyatga nisbatan qobiliyatli bola shaxsini
shakllantirish, jismoniy tarbiyaning shaxsni har tomonlama rivojlantirish asoslari
sifatidagi 
alohida 
ahamiyatini 
belgilab 
beruvchi 
muhim 
vazifasi
hisoblanadi.Jismoniy tarbiya nazariyasi ilk yoshdagi va maktabgacha ta’lim
yoshidagi bolalarning quyidagi psixofiziologik xususiyatlarini o’z ichiga oladi:
Logotip
Maktabgacha yoshdagi bolalarning jismoniy tarbiyasi Reja: 1. Jismoniy tarbiya tushunchasi 2. MTT da bolalarning jismoniy rivojlanishiga qo’yiladigan talablar 3. MTTda jismoniy tarbiya berish usullari. Maktabgacha yoshdagi bolalar jismoniy tarbiya nazariyasi bu – bola jismoniy tarbiyasi shakllanishining umumiy qonuniyatlaridan saboq beruvchi fandir. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi jismoniy tarbiyaning umumiy nazariyasi bilan yagona mazmunga va o’rganish predmetiga ega, ayni paytda u 7 yoshgacha bo’lgan bolalar jismoniy tarbiyasi qonuniyatlarini va shunga muvofiq bolaning ta’lim va tarbiya jarayonidagi rivojlanishini boshqarishning umumiy qonuniyatlarini maxsus o’rganadi. Bolalar jismoniy tarbiyasi nazariyasi har bir yosh bosqichini o’rganib, ilmiy ma’lumotlar va amaliy tajribani umumlashtirib borib, jismoniy tarbiya vazifalarini belgilaydi, ularning mohiyatini, butun jismoniy tarbiya jarayonini tashkil etishning juda samarali vositalari va metodlarini, maqsadga muvofiq shakllarini kompleks ravishda ochib beradi. Solom, baquvvat, chiniqqan, xushchaqchaq, mehribon, tashabbuskor, o’z harakatini yaxshi boshqara oladigan, jismoniy tarbiya va sport mashqlarini sevadigan, atrof-muhitda mustaqil harakat qila oladigan, maktabdagi o’qishga hamda kelgusidagi faol ijodiy faoliyatga nisbatan qobiliyatli bola shaxsini shakllantirish, jismoniy tarbiyaning shaxsni har tomonlama rivojlantirish asoslari sifatidagi alohida ahamiyatini belgilab beruvchi muhim vazifasi hisoblanadi.Jismoniy tarbiya nazariyasi ilk yoshdagi va maktabgacha ta’lim yoshidagi bolalarning quyidagi psixofiziologik xususiyatlarini o’z ichiga oladi:
organizmning ish qobiliyati imkoniyatlari, yuzaga keluvchi qiziqish va ehtiyojlar,
ko’rgazmali harakat,  ko’rgazmali obraz va mantiqiy tafakkur formalari,  ustun
turuvchi faoliyat turining o’ziga xosligi,  bu faoliyat rivojlanishi bilan boliq
ravishda bola psixikasida muhim o’zgarishlar kechadi va “Bolaning yangi oliy
rivojlanish bosqichiga o’tishi”ga tayyorlanadi.  Shunga muvofiq bolalar jismoniy
tarbiya nazariyasi,  jismoniy tarbiyani tashkil qilish va ularni optimal pedagogik
sharoitlarda amalga oshirishning barcha formalari mazmunini ishlab chiqadi.
Jismoniy tarbiya nazariyasi har bir yosh bosqichdagi bolaning potensial
imkoniyatlari qonuniyatlarini o’rganib va hisobga ola borib, jismoniy tarbiyaning
butun ta’lim-tarbiya kompleksi ilmiy asoslangan dasturi talablarini (harakat,
ko’nikma va malakalari, jismoniy sifatlar, ba’zi elementar bilimlarni) ko’zda tutadi.
Ularni o’zlashtirish bolalarni maktabda o’qishi uchun zarur jismoniy tayyorgarlik
darajasini ta’minlash imkonini beradi.  Jismoniy tarbiya shaxsni har tomonlama
tarbiyalash ishining muhim komponenti hisoblanadi, ayni paytda u aqliy, axloqiy,
estetik va mehnat tarbiyasi vazifalarini kompleks tarzda hal etadi. Bolalar jismoniy
tarbiyasini tashkil etishning turli shakllarida (mashulotlar,  harakatli o’yinlar,
mustaqil harakat faoliyati va h.k.)  tarbiyachining e’tibori fikrlaydigan,  o’z yosh
imkoniyatlariga ko’ra ongli harakat qiladigan, harakat ko’nikmalarini muvaffaqiyat
bilan 
egallaydigan,
 atrof-muhitda 
mo’ljal 
ola 
biladigan,
 uchraydigan
qiyinchiliklarni faol tarzda bartaraf etadigan,  ijodiy izlanishga intiladigan bolani
tarbiyalashga qaratiladi.  Bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi to’xtovsiz
rivojlanmoqda va bola tarbiyasining turli tomonlarini qamrab oluvchi tadqiqotlar
natijasida olinayotgan yangi bilimlar hisobiga boyib bormoqda.  Bolalar
muassasalarining ommaviy tajribasida sinovdan o’tgan tadqiqot natijalari dasturlar,
o’quv qo’llanmalari, darsliklarga kiritilmoqda va bolalarbilan ishlash amaliyotiga
joriy qilinmoqda. Bu butun ta’limtarbiya jarayonining taraqqiyotiga yordam beradi.
Shunday qilib,  maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi
butun jismoniy tarbiya tizimini takomillashtirishga yordam beradi.  Maktabgacha
yoshdagi 
bolalarni 
maktabgacha 
ta’lim 
muassasalarida,
 oilada 
jismoniy
tarbiyalashning asosiy vazifalari ularni solom va baquvvat qilib o’stirish,  ular
organizmini chiniqtirish,  ta’lim va tarbiyani to’ri tashkil etishdan iboratdir.
Maktabgacha yoshdagi bolalarning solomlashtirish vazifalari -  bu jismoniy
Logotip
organizmning ish qobiliyati imkoniyatlari, yuzaga keluvchi qiziqish va ehtiyojlar, ko’rgazmali harakat, ko’rgazmali obraz va mantiqiy tafakkur formalari, ustun turuvchi faoliyat turining o’ziga xosligi, bu faoliyat rivojlanishi bilan boliq ravishda bola psixikasida muhim o’zgarishlar kechadi va “Bolaning yangi oliy rivojlanish bosqichiga o’tishi”ga tayyorlanadi. Shunga muvofiq bolalar jismoniy tarbiya nazariyasi, jismoniy tarbiyani tashkil qilish va ularni optimal pedagogik sharoitlarda amalga oshirishning barcha formalari mazmunini ishlab chiqadi. Jismoniy tarbiya nazariyasi har bir yosh bosqichdagi bolaning potensial imkoniyatlari qonuniyatlarini o’rganib va hisobga ola borib, jismoniy tarbiyaning butun ta’lim-tarbiya kompleksi ilmiy asoslangan dasturi talablarini (harakat, ko’nikma va malakalari, jismoniy sifatlar, ba’zi elementar bilimlarni) ko’zda tutadi. Ularni o’zlashtirish bolalarni maktabda o’qishi uchun zarur jismoniy tayyorgarlik darajasini ta’minlash imkonini beradi. Jismoniy tarbiya shaxsni har tomonlama tarbiyalash ishining muhim komponenti hisoblanadi, ayni paytda u aqliy, axloqiy, estetik va mehnat tarbiyasi vazifalarini kompleks tarzda hal etadi. Bolalar jismoniy tarbiyasini tashkil etishning turli shakllarida (mashulotlar, harakatli o’yinlar, mustaqil harakat faoliyati va h.k.) tarbiyachining e’tibori fikrlaydigan, o’z yosh imkoniyatlariga ko’ra ongli harakat qiladigan, harakat ko’nikmalarini muvaffaqiyat bilan egallaydigan, atrof-muhitda mo’ljal ola biladigan, uchraydigan qiyinchiliklarni faol tarzda bartaraf etadigan, ijodiy izlanishga intiladigan bolani tarbiyalashga qaratiladi. Bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi to’xtovsiz rivojlanmoqda va bola tarbiyasining turli tomonlarini qamrab oluvchi tadqiqotlar natijasida olinayotgan yangi bilimlar hisobiga boyib bormoqda. Bolalar muassasalarining ommaviy tajribasida sinovdan o’tgan tadqiqot natijalari dasturlar, o’quv qo’llanmalari, darsliklarga kiritilmoqda va bolalarbilan ishlash amaliyotiga joriy qilinmoqda. Bu butun ta’limtarbiya jarayonining taraqqiyotiga yordam beradi. Shunday qilib, maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash nazariyasi butun jismoniy tarbiya tizimini takomillashtirishga yordam beradi. Maktabgacha yoshdagi bolalarni maktabgacha ta’lim muassasalarida, oilada jismoniy tarbiyalashning asosiy vazifalari ularni solom va baquvvat qilib o’stirish, ular organizmini chiniqtirish, ta’lim va tarbiyani to’ri tashkil etishdan iboratdir. Maktabgacha yoshdagi bolalarning solomlashtirish vazifalari - bu jismoniy
tarbiyaning eng asosiy vazifasi bo’lib, bola hayotini muhofaza qilish, uning soliini
mustahkamlash, organizmini chiniqtirish yo’li bilan o’zini himoya qilish va turli
kasalliklarga chidamlilik xislatlarini oshirishdan iborat.  Bola organizmining
rivojlanishi o’ziga xos xususiyatga ega bo’lgani sababli,  uning vazifalari ancha
aniqroq shaklda ifodalanadi;  bola suyagini bexato va o’z vaqtida qotishiga orqa
umurtqadagi 
egik 
joylarning 
shakll 
anishiga,
 tovon 
yuzasining 
yaxshi
rivojlanishiga,  pay-bo’im apparatlarni pishitishga yordam ko’rsatiladi.  Tana
qismlarining (proporsiyalar)  to’ri nisbatda rivojlanishiga,  suyaklar o’sishi va
vaznini bir tartibga solishga yordam berish;  barcha muskullar guruhini
rivojlantirish (tana, oyoq, qo’l va yelka kamari, panja, barmoqlar, tovon, bo’yin,
ko’z,  ichki organlar -  yurak-qon tomirlar,  nafas olish va boshqa muskullar);
ayniqsa,  zaif rivojlangan bukuvchi muskullar guruhining rivojlanishiga alohida
e’tibor berish lozim.  Yurak-qon tomirlari va nafas olish tizimlari faoliyatini
takomillashtirishga yordam berish, ya’ni yurakka qon oqishini kuchaytirish, uning
qisqarishi ritmini yaxshilash va to’satdan o’zgaradigan yuklamaga moslashish
qobilyatini rivojlantirish;  ko’krak qafasi hatakatchanligini o’stirish,  chuqur nafas
olish,  uning ritmi barqarorligiga,  o’pka siimini oshirishga yordam ber ish,
burundan nafas olishni yaxshilash; ichki organlarning (ovqat hazm qilish, modda
ajralish 
va 
boshqalar)
 to’ri 
ishlashiga 
yordamlashish;
 termoregulatsiya
funksiyasiningto’ri rivojlanishiga ko’maklashish.  Markaziy asab tizimining
faoliyatini takomillashtirish:  qo’zalish va tormozlanish,  ularning harakatchanligi
jarayonlarining muqobilligiga, shuningdek, harakat analizatori, sezgi organlarining
takomillashuviga yordam berish.  Ta’limiy vazifalar.  Maktabgacha yoshdagi
bolalarni jismoniy tarbiyalash jarayonida ta’limiy vazifalarni hal etish ham
muhimdir. Chunonchi:  harakat ko’nikma va malakalarini shakllantirish, jismoniy
sifatlar (chaqqonlik,  tezkorlik,  egiluvchanlik,  muvozanat,  ko’z bilan chamalash,
kuchlilik,  chidamlilik)ni o’stirish,  to’ri qaddi-qomat,  gigiyena ko’nikmalarini
tarbiyalash,  jismoniy tarbiya haqidagi bilimlarni o’zlashtirish.  Bolalar  asab
tizimining  plastikligi  tufayli  ularda  harakat  ko’nikmalari  nisbatan  yengil
shakllanadi.  Ularning  ko’pchiligidan  (emaklash,  yurish,  chanida  yurish,
velosipedda sayr qilish va boshqalar) kundalik hayotda harakat vositasi sifatida
foydalaniladi. Harakat ko’nikmalari tashqi muhit bilan aloqani osonlashtiradi va
Logotip
tarbiyaning eng asosiy vazifasi bo’lib, bola hayotini muhofaza qilish, uning soliini mustahkamlash, organizmini chiniqtirish yo’li bilan o’zini himoya qilish va turli kasalliklarga chidamlilik xislatlarini oshirishdan iborat. Bola organizmining rivojlanishi o’ziga xos xususiyatga ega bo’lgani sababli, uning vazifalari ancha aniqroq shaklda ifodalanadi; bola suyagini bexato va o’z vaqtida qotishiga orqa umurtqadagi egik joylarning shakll anishiga, tovon yuzasining yaxshi rivojlanishiga, pay-bo’im apparatlarni pishitishga yordam ko’rsatiladi. Tana qismlarining (proporsiyalar) to’ri nisbatda rivojlanishiga, suyaklar o’sishi va vaznini bir tartibga solishga yordam berish; barcha muskullar guruhini rivojlantirish (tana, oyoq, qo’l va yelka kamari, panja, barmoqlar, tovon, bo’yin, ko’z, ichki organlar - yurak-qon tomirlar, nafas olish va boshqa muskullar); ayniqsa, zaif rivojlangan bukuvchi muskullar guruhining rivojlanishiga alohida e’tibor berish lozim. Yurak-qon tomirlari va nafas olish tizimlari faoliyatini takomillashtirishga yordam berish, ya’ni yurakka qon oqishini kuchaytirish, uning qisqarishi ritmini yaxshilash va to’satdan o’zgaradigan yuklamaga moslashish qobilyatini rivojlantirish; ko’krak qafasi hatakatchanligini o’stirish, chuqur nafas olish, uning ritmi barqarorligiga, o’pka siimini oshirishga yordam ber ish, burundan nafas olishni yaxshilash; ichki organlarning (ovqat hazm qilish, modda ajralish va boshqalar) to’ri ishlashiga yordamlashish; termoregulatsiya funksiyasiningto’ri rivojlanishiga ko’maklashish. Markaziy asab tizimining faoliyatini takomillashtirish: qo’zalish va tormozlanish, ularning harakatchanligi jarayonlarining muqobilligiga, shuningdek, harakat analizatori, sezgi organlarining takomillashuviga yordam berish. Ta’limiy vazifalar. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash jarayonida ta’limiy vazifalarni hal etish ham muhimdir. Chunonchi: harakat ko’nikma va malakalarini shakllantirish, jismoniy sifatlar (chaqqonlik, tezkorlik, egiluvchanlik, muvozanat, ko’z bilan chamalash, kuchlilik, chidamlilik)ni o’stirish, to’ri qaddi-qomat, gigiyena ko’nikmalarini tarbiyalash, jismoniy tarbiya haqidagi bilimlarni o’zlashtirish. Bolalar asab tizimining plastikligi tufayli ularda harakat ko’nikmalari nisbatan yengil shakllanadi. Ularning ko’pchiligidan (emaklash, yurish, chanida yurish, velosipedda sayr qilish va boshqalar) kundalik hayotda harakat vositasi sifatida foydalaniladi. Harakat ko’nikmalari tashqi muhit bilan aloqani osonlashtiradi va
uni bilishga yordam beradi: bola emaklab o’zini qiziqtirgan narsalarga yaqinlashadi
va ular bilan tanishadi; velosipedda sayr qila oladigan bolalar qor, shamollarni oson
idrok  etadilar;  suzish  choida  esa  bolalar  suvning  xossalari  bilan  tanishadilar.
Jismoniy  tarbiya mashqlarini  to’ri  bajarish  muskullar,  paylar,  bo’imlar,  suyak
tizimini  rivojlantirishga samarali  ta’sir  qiladi. Mustahkam  shakllangan  harakat
ko’nikmalaridan foydalanish bolaga mashqlarni bajarishda jismoniy kuchni tejash
va  o’yin  faoliyatida  e’tiborni  kutilmagan  vaziyatlarda  yuzaga  keladigan  turli
vazifalarni  olishga  yo’naltirish  imkonini  beradi.  Bolalarda  7  yoshgacha
shakllangan harakat ko’nikmalari maktabda ularni yanada takomillashtirish uchun
zamin  bo’lib  xizmat  qiladi  va  kelajakda  sportda  yuqori  natijalarga  erishish
imkonini  beradi.  Bolalarda  harakat  ko’nikmalarining  shakllanishi  jarayonida
birmuncha  murakkabroq  harakatlar  va  bu  harakatlarni  o’z  ichigaoluvchi  turli
faoliyat turlarini osongina egallash qobiliyati hosil qilinadi. Yosh guruhlarga oid
harakat  ko’nikmalarining  hajmi  dasturda  berilgan.  Maktabgacha  yoshdagi
bolalarda  saflanish,  umum-rivojlantiruvchi  mashqlar,  asosiy  harakatlar,  sport
mashqlarini  bajarish  ko’nikmalarini  shakllantirish  lozim.  Bundan  tashqari,
bolalarni sport o’yinlariga (Badminton, stol tennisi) va sport o’yinlari elementlari
(basketbol,  xokkey,  futbol,  voleybol)ni  bajarishga  o’rgatish  zarur.  Harakat
ko’nikmalari hajmi maktabgacha ta’lim muassasalarida  sharoitning mavjudligi,
bolalarning  jismoniy  tayyorgarligi,  tarbiyachilarning  malakasi,  ota-onalar
yordamiga  qarab  kengaytirilishi  mumkin.  Maktabgacha  yoshdagi  bolalarni,
o’tirgan, turgan holatda va yurganda qaddi-qomatni to’ri tutish ko’nikmalariga
o’rgatish  muhim.  Bu  yoshda  shaxsiy  va  ijtimoiy  gigiyenaning  boshlanich
ko’nikmalari (qo’l yuvish, kiyim-kechak, poyabzalni yaxshi tutish, o’yinchoqlar,
jismoniy inventarlari, xona va hokazolarni toza tutish) ko’nikmalarini singdirish
muhim ahamiyat kasb etadi. Maktabgacha yoshdagi  bolalarga mashulotlarning
foydasi haqidagi, jismoniy mashqlarning ahamiyati va texnikasi, ularni o’tkazish
metodikasi haqidagi, harakatli o’yinlar va hokazolar haqidagi jismoniy tarbiyaga
oid  bilimlarni  berish  muhimdir.  Bolalar  gavda  qismlarning  nomini,  harakat
yo’nalishi (yuqoriga, pastga, oldinga, orqaga, o’ngga, chapga, to’la aylanish va
boshqalar), jismoniy inventarlarning nomini, ularni saqlash, kiyim, poyabzallardan
to’ri foydalanish va ularga qarash qoidasini  bilishlari lozim. Olingan bilimlar
Logotip
uni bilishga yordam beradi: bola emaklab o’zini qiziqtirgan narsalarga yaqinlashadi va ular bilan tanishadi; velosipedda sayr qila oladigan bolalar qor, shamollarni oson idrok etadilar; suzish choida esa bolalar suvning xossalari bilan tanishadilar. Jismoniy tarbiya mashqlarini to’ri bajarish muskullar, paylar, bo’imlar, suyak tizimini rivojlantirishga samarali ta’sir qiladi. Mustahkam shakllangan harakat ko’nikmalaridan foydalanish bolaga mashqlarni bajarishda jismoniy kuchni tejash va o’yin faoliyatida e’tiborni kutilmagan vaziyatlarda yuzaga keladigan turli vazifalarni olishga yo’naltirish imkonini beradi. Bolalarda 7 yoshgacha shakllangan harakat ko’nikmalari maktabda ularni yanada takomillashtirish uchun zamin bo’lib xizmat qiladi va kelajakda sportda yuqori natijalarga erishish imkonini beradi. Bolalarda harakat ko’nikmalarining shakllanishi jarayonida birmuncha murakkabroq harakatlar va bu harakatlarni o’z ichigaoluvchi turli faoliyat turlarini osongina egallash qobiliyati hosil qilinadi. Yosh guruhlarga oid harakat ko’nikmalarining hajmi dasturda berilgan. Maktabgacha yoshdagi bolalarda saflanish, umum-rivojlantiruvchi mashqlar, asosiy harakatlar, sport mashqlarini bajarish ko’nikmalarini shakllantirish lozim. Bundan tashqari, bolalarni sport o’yinlariga (Badminton, stol tennisi) va sport o’yinlari elementlari (basketbol, xokkey, futbol, voleybol)ni bajarishga o’rgatish zarur. Harakat ko’nikmalari hajmi maktabgacha ta’lim muassasalarida sharoitning mavjudligi, bolalarning jismoniy tayyorgarligi, tarbiyachilarning malakasi, ota-onalar yordamiga qarab kengaytirilishi mumkin. Maktabgacha yoshdagi bolalarni, o’tirgan, turgan holatda va yurganda qaddi-qomatni to’ri tutish ko’nikmalariga o’rgatish muhim. Bu yoshda shaxsiy va ijtimoiy gigiyenaning boshlanich ko’nikmalari (qo’l yuvish, kiyim-kechak, poyabzalni yaxshi tutish, o’yinchoqlar, jismoniy inventarlari, xona va hokazolarni toza tutish) ko’nikmalarini singdirish muhim ahamiyat kasb etadi. Maktabgacha yoshdagi bolalarga mashulotlarning foydasi haqidagi, jismoniy mashqlarning ahamiyati va texnikasi, ularni o’tkazish metodikasi haqidagi, harakatli o’yinlar va hokazolar haqidagi jismoniy tarbiyaga oid bilimlarni berish muhimdir. Bolalar gavda qismlarning nomini, harakat yo’nalishi (yuqoriga, pastga, oldinga, orqaga, o’ngga, chapga, to’la aylanish va boshqalar), jismoniy inventarlarning nomini, ularni saqlash, kiyim, poyabzallardan to’ri foydalanish va ularga qarash qoidasini bilishlari lozim. Olingan bilimlar
bolalarga  jismoniy  mashqlar  bilan  juda  ongli  va  to’laqonli  shuullanish,
maktabgacha ta’lim muassasa va oiladagi jismoniy tarbiya vositalaridan mustaqil
foydalanish imkonini beradi. Jismoniy mashqlar bilan shuullanish jarayonida tabiat
hodisalari,  ijtimoiy  hayot,  hayvonlar,  qushlar,  hasharotlar  haqidagi  bilimlarni
mustahkamlash zarur.
Tarbiyaviy  vazifalar. Jismoniy  tarbiya  jarayonida  bolalarda  rejimga rioya
qilish, jismoniy tarbiya mashqlari bilan har kuni shuullanish ehtiyojini hosil qilish
bu  mashqlar  bilan  maktabgacha  ta’lim  muassasalarida  va  oilada  mustaqil
shuullanish malakalarini rivojlantirish, ularni o’z tengdoshlari va kichik yoshdagi
bolalar  bilan  o’tkazish.  Bolalarda  sport  mashulotlariga  muhabbat,  ularning
natijalariga,  sportchilarning  yutuqlariga  qiziqishini  tarbiyalash  lozim.  Jismoniy
tarbiya jarayonida axloqiy, aqliy, estetik va mehnat tarbiyasini amalga oshirishning
katta imkoniyatlari mavjud. Mashqlarni bajarish jarayonida bolalarda xarakterning
ijobiy  xususiyatlari  (uyushganlik,  intizomlilik,  kamtarlik,  ko’ngilchanlik  va
hokazo)  va  axloqiy  fazilatlari  –  halollik,  haqqoniylik,  o’rtoqlik  hissi,  o’zaro
yordam,  jamoada  shuullanish  malakasi,  jismoniy  inventarni  ehtiyot  qilish,
topshiriqni  mas’uliyat  bilan  —  botirlik,  qat’iylik,  o’z  kuchiga  ishonch,
qiyinchiliklarni yen- gishda sabotlilik, chidamlilik va boshqalarni namoyon qilish
uc-  hun  juda  qulay  sharoit  yaratiladi.  To’ri  tashkil  etilgan  jismoniy  tarbiya
bolalarning aqliy o’si shiga yordam beradi, chunki asab tizimi va boshqa organ
hamda  tizimlarning  normal  faoliyati  uchun  qulay  sharoit  yaratiladi,  bu  esa
yaxshiroq idrok etish va eslab qolishga yordam beradi. Bolalarda barcha ruhiy
jarayonlar  (idrok,  tafakkur,  xotira,  xayol  va  boshqalar),  shuningdek,  tafakkur
jarayonlari  (kuzatish,  taqqoslash,  analiz,  sintez,  umumlashtirish  va  boshqalar)
rivojlanadi. Bolalarda harakat faoliyati sohasida olingan bilim va ko’- nikmalardan
faollik,  mustaqillik,  fahmlilik,  ziyraklik  va  topqirlik  ko’rsatgan  holda  ijodiy
foydalana olish malakasini tarbiyalash zarur. Bolalarda ijobiy emotsiyalar, tetik,
xushchaqchaq kayfiyatni tarbiyalash, shuningdek, salbiy ruhiy holatni tezda yengib
o’tish malakasini rivojlantirish juda muhimdir. Bu shuning uchun ham zarurki,
ijobiy emotsiyalar barcha organlar va organizm tizimlari ishiga yaxshi ta’sir qiladi,
harakat ko’nikmalarining tez va barqaror shakllanishini ta’minlaydi.
Logotip
bolalarga jismoniy mashqlar bilan juda ongli va to’laqonli shuullanish, maktabgacha ta’lim muassasa va oiladagi jismoniy tarbiya vositalaridan mustaqil foydalanish imkonini beradi. Jismoniy mashqlar bilan shuullanish jarayonida tabiat hodisalari, ijtimoiy hayot, hayvonlar, qushlar, hasharotlar haqidagi bilimlarni mustahkamlash zarur. Tarbiyaviy vazifalar. Jismoniy tarbiya jarayonida bolalarda rejimga rioya qilish, jismoniy tarbiya mashqlari bilan har kuni shuullanish ehtiyojini hosil qilish bu mashqlar bilan maktabgacha ta’lim muassasalarida va oilada mustaqil shuullanish malakalarini rivojlantirish, ularni o’z tengdoshlari va kichik yoshdagi bolalar bilan o’tkazish. Bolalarda sport mashulotlariga muhabbat, ularning natijalariga, sportchilarning yutuqlariga qiziqishini tarbiyalash lozim. Jismoniy tarbiya jarayonida axloqiy, aqliy, estetik va mehnat tarbiyasini amalga oshirishning katta imkoniyatlari mavjud. Mashqlarni bajarish jarayonida bolalarda xarakterning ijobiy xususiyatlari (uyushganlik, intizomlilik, kamtarlik, ko’ngilchanlik va hokazo) va axloqiy fazilatlari – halollik, haqqoniylik, o’rtoqlik hissi, o’zaro yordam, jamoada shuullanish malakasi, jismoniy inventarni ehtiyot qilish, topshiriqni mas’uliyat bilan — botirlik, qat’iylik, o’z kuchiga ishonch, qiyinchiliklarni yen- gishda sabotlilik, chidamlilik va boshqalarni namoyon qilish uc- hun juda qulay sharoit yaratiladi. To’ri tashkil etilgan jismoniy tarbiya bolalarning aqliy o’si shiga yordam beradi, chunki asab tizimi va boshqa organ hamda tizimlarning normal faoliyati uchun qulay sharoit yaratiladi, bu esa yaxshiroq idrok etish va eslab qolishga yordam beradi. Bolalarda barcha ruhiy jarayonlar (idrok, tafakkur, xotira, xayol va boshqalar), shuningdek, tafakkur jarayonlari (kuzatish, taqqoslash, analiz, sintez, umumlashtirish va boshqalar) rivojlanadi. Bolalarda harakat faoliyati sohasida olingan bilim va ko’- nikmalardan faollik, mustaqillik, fahmlilik, ziyraklik va topqirlik ko’rsatgan holda ijodiy foydalana olish malakasini tarbiyalash zarur. Bolalarda ijobiy emotsiyalar, tetik, xushchaqchaq kayfiyatni tarbiyalash, shuningdek, salbiy ruhiy holatni tezda yengib o’tish malakasini rivojlantirish juda muhimdir. Bu shuning uchun ham zarurki, ijobiy emotsiyalar barcha organlar va organizm tizimlari ishiga yaxshi ta’sir qiladi, harakat ko’nikmalarining tez va barqaror shakllanishini ta’minlaydi.
Jismoniy tarbiya estetik tarbiyani amalga oshirish uchun qulaylik yaratadi.
Mashqlarni bajarish jarayonida estetik zavqni his qilish va idrok etish, go’zallikni,
harakatlarning ifodaliligini, qomatning nafisligini, kiyim-bosh, sport inventarlari,
tevarakatrofning  go’zalligini  tushunish  va  to’ri  baholay  olish  qobiliyatini
rivojlantirish; estetik jihatdan ma’qul xulqqa intilishni, faoliyat, so’z va xatti-
harakatda qo’pollikka murosasiz bo’lishni tarbiyalash lozim. Mehnat tarbiyasi ham
jismoniy  tarbiya  jarayonida  amalga  oshiriladi.  Bolalar  solii  mustahkamlanadi,
harakat ko’ nikmalari shakllanadi, mehnat qilish uchun zarur bo’lgan jismoniy
fazilatlar rivojlanadi. Bolalar binoni, maydonchani jihozlash (sakrash uchun qum
to’ldirilgan o’ralar, qor uyumlari), jismoniy tarbiya inventarini yasash va ta’mirlash
(uloqtirish  uchun  qopchalar  tikish,  ni  t  honlarni  bo’yash  va  hokazo),  sport
kiyimlari,  poyabzalini  saqlash,  ularga  qarash,  bino  va  uchastkani  mashulotga
tayyorlash  (uchastkani  qordan  tozalash,  to’kilgan  barglarni  yiib  olish,
maydonchaga suv quyish va hokazo) jismoniy tarbiya mashulotlarida jismoniy
inventarlar, atributlar, o’yinchoqlarni yiib olish va joy-joyiga qo’yish bilan boliq
mehnat ko’nikmalarini egallaydilar. Bundan tashqari bolalar jismoniy inventarlarni
saqlashga  oid  mehnat  ko’nikmalarini  hosil  qiladilar:  gimnastika  devori,
skameykasi, doska, to’p, tayoqlar, chambarak va boshqalardagi changni artadilar;
foydalangan velosipedni changdan tozalab, o’z o’rniga qo’yadilar. Bolalarda o’z-
o’ziga  xizmat  qilish  (kiyim-  boshni,  poyabzalni  o’zi  kiyish  va  yechish),
shuningdek, chiniqish va hokazo mashulotlarini o’tkazishda tarbiyachiga yordam
lashishga intilish ko’nikmalari shakllanadi. Mashulotlar vaqtida bolalarda kattalar
va tengdoshlari mehnatiga hurmat hissini tarbiyalash zarur. Bolalarda maktabgacha
yoshdanoq  ularning  mehnatga  tayyorlanishlarida  jismoniy  tarbiyaning  rolini
tushunishini shakllantirish muhimdir. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy
tarbiyalash jarayoni solomlashtirish, ta’limiy va tarbiyaviy vazifalari kompleks
ravishda hal etish tarzida qurilishi zarur.
Jismoniy tarbiya jismoniy mehnat jarayonida vujudga keladi, ya’ni mehnat
bilan birga amalga oshadi. Ibtidoiy jamiyatda uning hamma a’zolari qaysi yoshda
bo’lishidan qat’iy nazar  mehnat  qilishlari  kerak bo’lgan. Bolalar va o’smirlar
kattalarning ov qilish vaqtidagi faoliyatlarini kuzatib borib, o’z tajribalarini oshirib
borganlar.  Jismoniy  tarbiya  gohida  o’yinlar,  gohida  maxsus  mashqlar  sifatida
Logotip
Jismoniy tarbiya estetik tarbiyani amalga oshirish uchun qulaylik yaratadi. Mashqlarni bajarish jarayonida estetik zavqni his qilish va idrok etish, go’zallikni, harakatlarning ifodaliligini, qomatning nafisligini, kiyim-bosh, sport inventarlari, tevarakatrofning go’zalligini tushunish va to’ri baholay olish qobiliyatini rivojlantirish; estetik jihatdan ma’qul xulqqa intilishni, faoliyat, so’z va xatti- harakatda qo’pollikka murosasiz bo’lishni tarbiyalash lozim. Mehnat tarbiyasi ham jismoniy tarbiya jarayonida amalga oshiriladi. Bolalar solii mustahkamlanadi, harakat ko’ nikmalari shakllanadi, mehnat qilish uchun zarur bo’lgan jismoniy fazilatlar rivojlanadi. Bolalar binoni, maydonchani jihozlash (sakrash uchun qum to’ldirilgan o’ralar, qor uyumlari), jismoniy tarbiya inventarini yasash va ta’mirlash (uloqtirish uchun qopchalar tikish, ni t honlarni bo’yash va hokazo), sport kiyimlari, poyabzalini saqlash, ularga qarash, bino va uchastkani mashulotga tayyorlash (uchastkani qordan tozalash, to’kilgan barglarni yiib olish, maydonchaga suv quyish va hokazo) jismoniy tarbiya mashulotlarida jismoniy inventarlar, atributlar, o’yinchoqlarni yiib olish va joy-joyiga qo’yish bilan boliq mehnat ko’nikmalarini egallaydilar. Bundan tashqari bolalar jismoniy inventarlarni saqlashga oid mehnat ko’nikmalarini hosil qiladilar: gimnastika devori, skameykasi, doska, to’p, tayoqlar, chambarak va boshqalardagi changni artadilar; foydalangan velosipedni changdan tozalab, o’z o’rniga qo’yadilar. Bolalarda o’z- o’ziga xizmat qilish (kiyim- boshni, poyabzalni o’zi kiyish va yechish), shuningdek, chiniqish va hokazo mashulotlarini o’tkazishda tarbiyachiga yordam lashishga intilish ko’nikmalari shakllanadi. Mashulotlar vaqtida bolalarda kattalar va tengdoshlari mehnatiga hurmat hissini tarbiyalash zarur. Bolalarda maktabgacha yoshdanoq ularning mehnatga tayyorlanishlarida jismoniy tarbiyaning rolini tushunishini shakllantirish muhimdir. Maktabgacha yoshdagi bolalarni jismoniy tarbiyalash jarayoni solomlashtirish, ta’limiy va tarbiyaviy vazifalari kompleks ravishda hal etish tarzida qurilishi zarur. Jismoniy tarbiya jismoniy mehnat jarayonida vujudga keladi, ya’ni mehnat bilan birga amalga oshadi. Ibtidoiy jamiyatda uning hamma a’zolari qaysi yoshda bo’lishidan qat’iy nazar mehnat qilishlari kerak bo’lgan. Bolalar va o’smirlar kattalarning ov qilish vaqtidagi faoliyatlarini kuzatib borib, o’z tajribalarini oshirib borganlar. Jismoniy tarbiya gohida o’yinlar, gohida maxsus mashqlar sifatida
amalga oshirilgan. U hamma uchun bir xilda teng olib borilgan, bunda tarbiya
masalalarini  katta  yoshdagilar  o’z  zimmalariga  olganlar.  Bu  davrda  jismoniy
tarbiyaning rivojlanishida urf-odatlar, turli xil o’yinlar, raqslarning tarbiyaga ta’siri
katta bo’lgan. Ibtidoiy tuzumning tugallanishi arafasida ibtidoiy tuzum o’rniga
sinfiy  jamiyat  (quldorlik)  vujudga  keldi.  Bu  esa  shaxsiy  mulkchilikning
rivojlanishiga yo’l ochib berdi. Jamiyatda o’zaro urush, yerlarni bosib olish va u
yerda yashovchi aholini qullarga aylantirish kuchayib ketib, natijada dastlabki
armiyaning  shakllanishiga  sharoit  yaratib  berdi.  Armiyaning  vujudga  kelishi
harbiy-jismoniy  tayyorgarlikka  bo’lgan  talabning  oshithiga,  armiyada  jismoniy
madaniyatning tubdan o’zgarishiga  olib keldi. Qadimgi  Yunonistondagi  Fales,
Pitak, Solen, Biant, Xilen, ikki daryo oraliida joylashgan mamlakatlardan Abu
Muslim, Muqanna, To’maris, Spitamen, Temur Malik, Amir Temur, Jaloliddin
Manguberdi va uning bahodir safdoshlariaqliy, jismoniy, axloqiy jihatdan yetuk
barkamol insonlar edilar. Ular mohir jangchi, kurashchi, chavandoz, qilichboz,
nayza otish san’atini mukammal egallagan davlat arboblari bo’lib yetishganlar.
Jismoniy tarbiya feodalizm va kapitalizm tuzumlarida ham rivojlanib, shakllanib
bordi. Bolalarni  yoshlik  davridan  boshlab sportga jalb etish,  sport  jamiyatlari
tuzish, turli xil sport o’yinlari, musobaqalar tashkil etila boshlandi. O’zbekistonda
ham sport va jismoniy tarbiyaning rivojlanishi o’ziga xos xususiyatlarga ega. Sharq
mutafakkirlarining  konseptual-metodologik  merosidan,  xalq  pedagogikasi
an’analaridan diniy tarbiya jarayonida xalqimiz Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon
Beruniy, Firdavsiy, Alisher Navoiy, Abu Ali ibn Sino, Mirzo Ulubek, Zahiriddin
Muhammad Bobur va boshqa allomalarning jismoniy tarbiyaga oid hozir ham o’z
qimmatini  yo’qotmagan  va  ilmiy  asarlardan  samarali  foydalanib  kelgan.
Chunonchi, tibbiy olamning sultoni Abu Ali ibn Sino o’zining “Tib qonunlari”
asarida  “Jismoniy  mashqlar  bilan  muntazam  ravishda  shuullangan  odam  hech
qachon davolanishga muhtoj bo’lmaydi”, – deb aytgan. Sohibqiron Amir Temur
o’z “Tuzuklari”da shunday deydi: “Qo’shin tarkibiga yosh navkarlar olishda 3
qoidaga  amal  qilindi:  Bitinchisi  –  solom  va  baquvvat  bo’lishi,  ikkinchisi  –
qilichdan mohirona foydalanishi, uchinchisi – aql-zakovatiga va barkamolligiga”.
Ulu munajjim va davlat arbobi Mirzo Ulubekning pedagogik qarashlari diqqatga
sazovordir. Uning “Farzandingiz solom va baquvvat bo’lib o’sishini istasangiz, uni
Logotip
amalga oshirilgan. U hamma uchun bir xilda teng olib borilgan, bunda tarbiya masalalarini katta yoshdagilar o’z zimmalariga olganlar. Bu davrda jismoniy tarbiyaning rivojlanishida urf-odatlar, turli xil o’yinlar, raqslarning tarbiyaga ta’siri katta bo’lgan. Ibtidoiy tuzumning tugallanishi arafasida ibtidoiy tuzum o’rniga sinfiy jamiyat (quldorlik) vujudga keldi. Bu esa shaxsiy mulkchilikning rivojlanishiga yo’l ochib berdi. Jamiyatda o’zaro urush, yerlarni bosib olish va u yerda yashovchi aholini qullarga aylantirish kuchayib ketib, natijada dastlabki armiyaning shakllanishiga sharoit yaratib berdi. Armiyaning vujudga kelishi harbiy-jismoniy tayyorgarlikka bo’lgan talabning oshithiga, armiyada jismoniy madaniyatning tubdan o’zgarishiga olib keldi. Qadimgi Yunonistondagi Fales, Pitak, Solen, Biant, Xilen, ikki daryo oraliida joylashgan mamlakatlardan Abu Muslim, Muqanna, To’maris, Spitamen, Temur Malik, Amir Temur, Jaloliddin Manguberdi va uning bahodir safdoshlariaqliy, jismoniy, axloqiy jihatdan yetuk barkamol insonlar edilar. Ular mohir jangchi, kurashchi, chavandoz, qilichboz, nayza otish san’atini mukammal egallagan davlat arboblari bo’lib yetishganlar. Jismoniy tarbiya feodalizm va kapitalizm tuzumlarida ham rivojlanib, shakllanib bordi. Bolalarni yoshlik davridan boshlab sportga jalb etish, sport jamiyatlari tuzish, turli xil sport o’yinlari, musobaqalar tashkil etila boshlandi. O’zbekistonda ham sport va jismoniy tarbiyaning rivojlanishi o’ziga xos xususiyatlarga ega. Sharq mutafakkirlarining konseptual-metodologik merosidan, xalq pedagogikasi an’analaridan diniy tarbiya jarayonida xalqimiz Abu Nasr Forobiy, Abu Rayhon Beruniy, Firdavsiy, Alisher Navoiy, Abu Ali ibn Sino, Mirzo Ulubek, Zahiriddin Muhammad Bobur va boshqa allomalarning jismoniy tarbiyaga oid hozir ham o’z qimmatini yo’qotmagan va ilmiy asarlardan samarali foydalanib kelgan. Chunonchi, tibbiy olamning sultoni Abu Ali ibn Sino o’zining “Tib qonunlari” asarida “Jismoniy mashqlar bilan muntazam ravishda shuullangan odam hech qachon davolanishga muhtoj bo’lmaydi”, – deb aytgan. Sohibqiron Amir Temur o’z “Tuzuklari”da shunday deydi: “Qo’shin tarkibiga yosh navkarlar olishda 3 qoidaga amal qilindi: Bitinchisi – solom va baquvvat bo’lishi, ikkinchisi – qilichdan mohirona foydalanishi, uchinchisi – aql-zakovatiga va barkamolligiga”. Ulu munajjim va davlat arbobi Mirzo Ulubekning pedagogik qarashlari diqqatga sazovordir. Uning “Farzandingiz solom va baquvvat bo’lib o’sishini istasangiz, uni
kichik yoshdan jismoniy mashqlar bilan shuullantiring va chiniqtiring”, degan
so’zlarining ahamiyati beqiyosdir. Hozirgi davrda O’zbekistonda va rivojlangan
mamlakatlarda jismoniy tarbiya va sport yuqori rivojlanish darajasiga ko’tarilgan.
O’zbekistonda jismoniy tarbiyani tashkil etish maktabgacha ta’lim muassasalarida,
umumta’lim maktablarida, o’rta maxsus va oliy o’quv yurtlarida, maxsus sport
ta’lim muassasalarining o’quv rejalariga fan sifatida kiritilib, o’qitiladi.
O’zbekistonda  sportni  rivojlantirish  borasida,  ayniqsa,  yoshlar  orasida
jismoniy tarbiya va sportni ommalashtirish, yoshlarni jismonan solom va baquvvat,
ma’nan barkamol avlod bo’lib yetishtirish, aholining turmush darajasi va soliini
mustahkamlash, sport maydonchalari va shaharchalari, sport inshootlari qurish,
xalqaro musobaqalar  tashkil  etish  borasida  xayrli  ishlar  amalga  oshirilmoqda.
Sportni rivojlantirish va tarib qilish davlat siyosatining ustuvor yo’nalishlaridan
biriga aylantirildi. Jumladan, Respublikamizda 1993-yil 4-mart kuni “Solom avlod
uchun” ordeni ta’sis etildi, 1995-yil 13-aprelda “Solom avlod uchun” oynomasi,
1998-yilda “O’zbekiston iftixorlari” unvoni ta’sis etildi, 2000-yil – “Solom avlod
yili”,  2001-yil  “Ona  va  bola  yili”,  2002-yilning  24-oktabrida  “O’zbekistonda
bolalar sportini rivojlantirish jamarmasini tuzish” to’risida farmon qabul qilindi.
2005-yil – “Sihat-salomatlik yili”, 2008-yil – “Yoshlar yili”, 2010-yil – “Barkamol
avlod yili”, 2012-yil – “Mustahkam oila yili”, 2013-yil – “Obod turmush yili”,
2014-yil – “Solom bola yili”, 2016 – yil “Solom ona va solom bola” yili deb e’lon
qilindi. O’zbekiston Respublikasida sportga berilayotgan yuqori e’tibor natijasida
jahon miqyosida yuqori natijalarga erishgan Muhammadqodir Abdullayev, Artur
Grigoryan,  Lazizbek  Zokirov,  Timur  Tulyakov,  Shuhrat  Xojayev,  Lina
Chiryazova, Olmos Yusupov, Abbos Atoyev, Rishod Sobirov, Ruslan Nuritdinov
singari  elga  manzur  va  mashhur  sportchilar  yetishib  chiqdilar.  Xususan
sportchilarimiz  2016-yili  Braziliyada  o’tgan  Olimpiya  o’yinlarida  13  ta,
Paralimpiya o’yinlarida 31 ta medalga sazavvor bo’lib, yurtimiz sporti tarixidagi
eng yuqori natijalarga erishdi.
Jismoniy  tarbiya  jarayonida  bolalarni  harakatga  o’rgatish  tarbiyachining
bevosita rahbarligi hamda uning kuzatuvi ostidagi bolalarning mustaqil faoliyatida
amalga oshiriladi. Harakat faoliyatiga o’rgatishda bolaning anglash, irodaviy va
emotsional  kuchlari  rivojlanadi  hamda  uning  amaliy  harakat  ko’nikmalari
Logotip
kichik yoshdan jismoniy mashqlar bilan shuullantiring va chiniqtiring”, degan so’zlarining ahamiyati beqiyosdir. Hozirgi davrda O’zbekistonda va rivojlangan mamlakatlarda jismoniy tarbiya va sport yuqori rivojlanish darajasiga ko’tarilgan. O’zbekistonda jismoniy tarbiyani tashkil etish maktabgacha ta’lim muassasalarida, umumta’lim maktablarida, o’rta maxsus va oliy o’quv yurtlarida, maxsus sport ta’lim muassasalarining o’quv rejalariga fan sifatida kiritilib, o’qitiladi. O’zbekistonda sportni rivojlantirish borasida, ayniqsa, yoshlar orasida jismoniy tarbiya va sportni ommalashtirish, yoshlarni jismonan solom va baquvvat, ma’nan barkamol avlod bo’lib yetishtirish, aholining turmush darajasi va soliini mustahkamlash, sport maydonchalari va shaharchalari, sport inshootlari qurish, xalqaro musobaqalar tashkil etish borasida xayrli ishlar amalga oshirilmoqda. Sportni rivojlantirish va tarib qilish davlat siyosatining ustuvor yo’nalishlaridan biriga aylantirildi. Jumladan, Respublikamizda 1993-yil 4-mart kuni “Solom avlod uchun” ordeni ta’sis etildi, 1995-yil 13-aprelda “Solom avlod uchun” oynomasi, 1998-yilda “O’zbekiston iftixorlari” unvoni ta’sis etildi, 2000-yil – “Solom avlod yili”, 2001-yil “Ona va bola yili”, 2002-yilning 24-oktabrida “O’zbekistonda bolalar sportini rivojlantirish jamarmasini tuzish” to’risida farmon qabul qilindi. 2005-yil – “Sihat-salomatlik yili”, 2008-yil – “Yoshlar yili”, 2010-yil – “Barkamol avlod yili”, 2012-yil – “Mustahkam oila yili”, 2013-yil – “Obod turmush yili”, 2014-yil – “Solom bola yili”, 2016 – yil “Solom ona va solom bola” yili deb e’lon qilindi. O’zbekiston Respublikasida sportga berilayotgan yuqori e’tibor natijasida jahon miqyosida yuqori natijalarga erishgan Muhammadqodir Abdullayev, Artur Grigoryan, Lazizbek Zokirov, Timur Tulyakov, Shuhrat Xojayev, Lina Chiryazova, Olmos Yusupov, Abbos Atoyev, Rishod Sobirov, Ruslan Nuritdinov singari elga manzur va mashhur sportchilar yetishib chiqdilar. Xususan sportchilarimiz 2016-yili Braziliyada o’tgan Olimpiya o’yinlarida 13 ta, Paralimpiya o’yinlarida 31 ta medalga sazavvor bo’lib, yurtimiz sporti tarixidagi eng yuqori natijalarga erishdi. Jismoniy tarbiya jarayonida bolalarni harakatga o’rgatish tarbiyachining bevosita rahbarligi hamda uning kuzatuvi ostidagi bolalarning mustaqil faoliyatida amalga oshiriladi. Harakat faoliyatiga o’rgatishda bolaning anglash, irodaviy va emotsional kuchlari rivojlanadi hamda uning amaliy harakat ko’nikmalari