Maktabgacha yoshdagi bolalarning sensor tarbiyasi

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

38,1 KB


Maktabgacha yoshdagi bolalarning sensor tarbiyasi
Reja:
1.Sensor tarbiya mazmuni
2.Sensor tarbiya vazifalari.
3.Dastur asosida bolalarni sezish qobiliyatlarini rivojlantirish.
Tayanch tushuncha:
Sezgi – bu atrof olamdagi moddiy dunyoni, narsa va hodisalarning inson ongida
aks etishi.
    Ta’limni insonparvarlashuvi va inson qobiliyatlarining ochilishi uni ta’limga
nisbatan bo’lgan turli-tuman ehtiyojlarining qondirilishi, milliy va umumbashariy
qadriyatlar  ustivorligini  ta’minlanishi,  inson  jamiyat  va  atrof-muhit  o’zaro
munosabatlarining  uyg’unlashuvi  Prezident  I.A.Karimov  «Erkin  fuqaro  ongli
yashaydigan,  mustaqil  fikrga  ega  bo’lgan  shaxs  ma’naviyatini  shakllantirish
bizning bosh milliy g’oyamiz bo’lishi zarur» deb ta’kidlaydilar.
Bu tasavvurlarning xususiyati, ularning aniq ravonligi, to’laligi voqelikni aks
ettirishni ta’minlovchi sensor jarayonlarning rivojlanish darajasiga ya’ni, sezgi va
idrokning  rivojlanganligiga  bog’liqdir.  Xissiy  bilish  maktabgacha  yoshidagi
bolalikda  alohida  ahamiyatga  ega.  Fikrlash  va  nutq  etakchi  o’rin  tutadigan
mantiqiy bilish  xissiy  tajribadan  kelib chiqadi.  Sensor  rivojlanish  har  qanday
amaliy faoliyatni muvaffaqiyatli egallashning sharti hisoblanadi.
Tevarak atrofdagi borliqni bilish sezgi va idrokka asoslanadi. Tasavvurning
asosini  bevosita  sezish  orqali  idrok  qilish  tashkil  etadi.  Bunday  tasavvurning
aniqligi,  to’laligi  sensor  jarayonlarning  rivojlanish  darajasi  bilan  belgilanadi.
Sensor tarbiya sezgi va idrokni biror maqsadga qaratilgan holda rivojlantirishdir.
Logotip
Maktabgacha yoshdagi bolalarning sensor tarbiyasi Reja: 1.Sensor tarbiya mazmuni 2.Sensor tarbiya vazifalari. 3.Dastur asosida bolalarni sezish qobiliyatlarini rivojlantirish. Tayanch tushuncha: Sezgi – bu atrof olamdagi moddiy dunyoni, narsa va hodisalarning inson ongida aks etishi. Ta’limni insonparvarlashuvi va inson qobiliyatlarining ochilishi uni ta’limga nisbatan bo’lgan turli-tuman ehtiyojlarining qondirilishi, milliy va umumbashariy qadriyatlar ustivorligini ta’minlanishi, inson jamiyat va atrof-muhit o’zaro munosabatlarining uyg’unlashuvi Prezident I.A.Karimov «Erkin fuqaro ongli yashaydigan, mustaqil fikrga ega bo’lgan shaxs ma’naviyatini shakllantirish bizning bosh milliy g’oyamiz bo’lishi zarur» deb ta’kidlaydilar. Bu tasavvurlarning xususiyati, ularning aniq ravonligi, to’laligi voqelikni aks ettirishni ta’minlovchi sensor jarayonlarning rivojlanish darajasiga ya’ni, sezgi va idrokning rivojlanganligiga bog’liqdir. Xissiy bilish maktabgacha yoshidagi bolalikda alohida ahamiyatga ega. Fikrlash va nutq etakchi o’rin tutadigan mantiqiy bilish xissiy tajribadan kelib chiqadi. Sensor rivojlanish har qanday amaliy faoliyatni muvaffaqiyatli egallashning sharti hisoblanadi. Tevarak atrofdagi borliqni bilish sezgi va idrokka asoslanadi. Tasavvurning asosini bevosita sezish orqali idrok qilish tashkil etadi. Bunday tasavvurning aniqligi, to’laligi sensor jarayonlarning rivojlanish darajasi bilan belgilanadi. Sensor tarbiya sezgi va idrokni biror maqsadga qaratilgan holda rivojlantirishdir.
“Sensor”  so’zi  lotincha  “sensus”  –  “tuyg’u”,  “sezgi”,  “idrok”,  “sezish
qobiliyati”  ma’nolarini  anglatadi.  Borliqni  bilish  sezgi,  idrok  qilishdan
boshlanadi. 
Inson ko’rish, sezish va hakozolar yordamida tevarak – atrofdagi narsa va
hodisalar to’g’risida bilimga ega bo’ladi, faqat shular asosidagina unda xotira,
tafakkur, xayol jarayonlari hosil bo’ladi. 
Bog’cha va kichik maktab yoshidagi bolalar aqliy bilimining 10,9 qismini
sezish orqali idrok etilgan ta’surotlar tashkil etadi. Sezgi va idrok qanchalik boy
bo’lsa, insonnining tevarak-atrofdagi olam haqidagi tasavvurlari shunchalik keng
bo’ladi.  Bolalarning  sensor  madaniyati,  unda  sezgi  va  idrokning  rivojlanish
darajasi bilish faoliyatining muvaffaqiyati uchun muhim shart-sharoit hisoblanadi. 
Sensor  tarbiya  pedagogika  fanida  bolalarning  aqliy,  estetik,  jismoniy  va
mehnat tarbiyasining asosi hisoblanadi. 
Maktabgacha yosh davri sensor jarayonlarni rivojlantirish davridir. Shuning
uchun bu davrda sensor tarbiya muhim o’rinni egallaydi. Sensor tarbiya hissiy
bilish qobiliyatlarini shakllantirishga, sezgi, idrokni takomillashtirishga qaratilgan
pedagogik ta’sir sistemasidir. 
Mariya  Montesori  texnologiyasi  aynan  shu  fikrni  olg’a  suruvchi  usullar
majmui bo’lib, ma’nan etuk, mustaqil fikrlovchi, intiluvchan shaxsni tarbiyalashda
muhim o’rin tutadi. Shifokor-pedagog Mariya Montesori yaratgan maktabgacha
tarbiya  metodikasi  maktab  yoshidagi  bolalarni  tarbiyalash  borasidagi   barcha
tizimlar orasida alohida ajralib turadi. Agar ota-onalar o’z farzandlariga rahmdillik,
mehr-muruvvat tuyg’ularini uyg’ota olmas ekanlar, u holda bolalar nafaqat begona
odamlarga balki o’z ota-onasiga ham xissiz bo’lib qoladilar. Montesori metodikasi
bo’yicha maktabgacha yoshdagi bolalarni sensor tarbiyalashda quyidagi maqsadlar
nazarda tutilishi kerak:
1. Barcha tashqi xissiyotlarni shakllantirish.
2. Tashqi hissiyotlarni tarbiyalash orqali xali to’liq shakllanmagan barcha
ruhiy jarayonlarni  rivojlantirish kerak.  Chunki diqqat,  intellekt va iroda to’liq
rivojlanmagan bo’ladi.
3. Odatiy bir yoqlama madaniy tasavvurdan xalos bo’lish.
4. Nutq apparatlari orqali tilni rivojlantirish, so’z boyliklarini oshirish.
Logotip
“Sensor” so’zi lotincha “sensus” – “tuyg’u”, “sezgi”, “idrok”, “sezish qobiliyati” ma’nolarini anglatadi. Borliqni bilish sezgi, idrok qilishdan boshlanadi. Inson ko’rish, sezish va hakozolar yordamida tevarak – atrofdagi narsa va hodisalar to’g’risida bilimga ega bo’ladi, faqat shular asosidagina unda xotira, tafakkur, xayol jarayonlari hosil bo’ladi. Bog’cha va kichik maktab yoshidagi bolalar aqliy bilimining 10,9 qismini sezish orqali idrok etilgan ta’surotlar tashkil etadi. Sezgi va idrok qanchalik boy bo’lsa, insonnining tevarak-atrofdagi olam haqidagi tasavvurlari shunchalik keng bo’ladi. Bolalarning sensor madaniyati, unda sezgi va idrokning rivojlanish darajasi bilish faoliyatining muvaffaqiyati uchun muhim shart-sharoit hisoblanadi. Sensor tarbiya pedagogika fanida bolalarning aqliy, estetik, jismoniy va mehnat tarbiyasining asosi hisoblanadi. Maktabgacha yosh davri sensor jarayonlarni rivojlantirish davridir. Shuning uchun bu davrda sensor tarbiya muhim o’rinni egallaydi. Sensor tarbiya hissiy bilish qobiliyatlarini shakllantirishga, sezgi, idrokni takomillashtirishga qaratilgan pedagogik ta’sir sistemasidir. Mariya Montesori texnologiyasi aynan shu fikrni olg’a suruvchi usullar majmui bo’lib, ma’nan etuk, mustaqil fikrlovchi, intiluvchan shaxsni tarbiyalashda muhim o’rin tutadi. Shifokor-pedagog Mariya Montesori yaratgan maktabgacha tarbiya metodikasi maktab yoshidagi bolalarni tarbiyalash borasidagi barcha tizimlar orasida alohida ajralib turadi. Agar ota-onalar o’z farzandlariga rahmdillik, mehr-muruvvat tuyg’ularini uyg’ota olmas ekanlar, u holda bolalar nafaqat begona odamlarga balki o’z ota-onasiga ham xissiz bo’lib qoladilar. Montesori metodikasi bo’yicha maktabgacha yoshdagi bolalarni sensor tarbiyalashda quyidagi maqsadlar nazarda tutilishi kerak: 1. Barcha tashqi xissiyotlarni shakllantirish. 2. Tashqi hissiyotlarni tarbiyalash orqali xali to’liq shakllanmagan barcha ruhiy jarayonlarni rivojlantirish kerak. Chunki diqqat, intellekt va iroda to’liq rivojlanmagan bo’ladi. 3. Odatiy bir yoqlama madaniy tasavvurdan xalos bo’lish. 4. Nutq apparatlari orqali tilni rivojlantirish, so’z boyliklarini oshirish.
5. Bolalarning ruhiy va jismoniy imkoniyatlariga muvofiq tarzda, o’z-o’ziga
xizmat qilishda ehtiyoj va talablarni rivojlantirish.
Yuqorida  ko’rsatilgan  pedagogik  maqsadlarga  erishish  uchun  Montesori
yaxshi  sharoitda bolani  tarbiyalash usullarini  tavsiya  etadi. Uning materiallari
ayniqsa aqliy faoliyatni rivojlantirishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Sensor  tarbiyaning  vazifasi  va  mazmuni. Sensor  tarbiyaning  maqsadi
maktabgacha tarbiya yoshdagi bolalarning sensor qobiliyatlarini o’stirishdan iborat.
Sensor tarbiya qobiliyatlarni rivojlantirish uchun bolalar buyumning faqat
nimaga ishlatilishini, nomigagina bilishi etarli bo’lib qolmay, balki ular buyumlarni
chuqurroq idrok etishi, ularni ushlash, ular bilan muomilada bo’lganda xilma-xil
sezgilar  ishtirok  etishi  ham  juda  muhimdir,  deb  biladi.  Tarbiyachi  sensor
tarbiyaning  ana  shu  tomonlariga  alohida  e’tibor  berishi,  bolalrga  tegishli
topshiriqlar berishi: buyumlarni bir joydan ikkinchi joyga olib qo’yishda ularning
og’irligini his qilish, buyumni qo’lga olib, uning sirtini sezishi va sifatini - issiq
yoki sovuqligini ana shunga o’xshashlarini aniqlashi kerak.
Bolalarning yoshi ulg’ayib, hayot tajribalari ortishi, sharoitlarning o’zgarishi
bilan  idrok  etish  jarayoni  va  unga  qo’yidigan  talab  ham  murakkablashadi.
Navbatchilar likobchalarning katta-kichikligi, chuqur yoki yuzaligini, piyola va
chinni  idishlarning  og’irligini,  sirtining  silliqligini,  ushlaganda  sovuqroqligini,
plastmassa buyumlarning engilligini his qiladilar. Stollarni u yoq bu yoqqa siljitish,
stullarni  joy-joyiga  qo’yish  boshqa  harakat  sezgilarini  uyg’otadi,  fazoviy
munosabatlarni, kontur chiziqlar va xakozolarni idrok qilishni talab etadi.
Shunga asoslanib, sensor tarbiyaning quyidagi vazifalari belgilanadi:
Bolalarda perseptiv harakatlarni shakllantirish.
Buyumlarning xususiyati, sifati, munosabti to’g’risidagi umumlashgan
tasavvurlar  sensor  etalonlar  sistemasini  shaklllantirish. Sensor  etalonlar
ijtimoiy-tarixiy  tajriba  jarayonida  hosil  qilingan  namunalardir.  Asosiy  ranglar,
geometrik shakllar, notalarda, ifodalangan musiqali tovushlarning turli balandligi
ana shunday etalaonlar jumlasiga kiradi. Agar bola etalonlar va ularning og’zaki
ifodalanishi bilan tanish bo’lsa, uning tevarak-atrofni bilishi oson bo’ladi, u o’zi
uchragan buyumlarni ma’lum bir etalon bilan taqqoslaydi hamda buyumning rangi,
shakli, katta-kichikligi, detallarining fazoviy joylashishini aytib beradi.
Logotip
5. Bolalarning ruhiy va jismoniy imkoniyatlariga muvofiq tarzda, o’z-o’ziga xizmat qilishda ehtiyoj va talablarni rivojlantirish. Yuqorida ko’rsatilgan pedagogik maqsadlarga erishish uchun Montesori yaxshi sharoitda bolani tarbiyalash usullarini tavsiya etadi. Uning materiallari ayniqsa aqliy faoliyatni rivojlantirishda muhim ahamiyat kasb etadi. Sensor tarbiyaning vazifasi va mazmuni. Sensor tarbiyaning maqsadi maktabgacha tarbiya yoshdagi bolalarning sensor qobiliyatlarini o’stirishdan iborat. Sensor tarbiya qobiliyatlarni rivojlantirish uchun bolalar buyumning faqat nimaga ishlatilishini, nomigagina bilishi etarli bo’lib qolmay, balki ular buyumlarni chuqurroq idrok etishi, ularni ushlash, ular bilan muomilada bo’lganda xilma-xil sezgilar ishtirok etishi ham juda muhimdir, deb biladi. Tarbiyachi sensor tarbiyaning ana shu tomonlariga alohida e’tibor berishi, bolalrga tegishli topshiriqlar berishi: buyumlarni bir joydan ikkinchi joyga olib qo’yishda ularning og’irligini his qilish, buyumni qo’lga olib, uning sirtini sezishi va sifatini - issiq yoki sovuqligini ana shunga o’xshashlarini aniqlashi kerak. Bolalarning yoshi ulg’ayib, hayot tajribalari ortishi, sharoitlarning o’zgarishi bilan idrok etish jarayoni va unga qo’yidigan talab ham murakkablashadi. Navbatchilar likobchalarning katta-kichikligi, chuqur yoki yuzaligini, piyola va chinni idishlarning og’irligini, sirtining silliqligini, ushlaganda sovuqroqligini, plastmassa buyumlarning engilligini his qiladilar. Stollarni u yoq bu yoqqa siljitish, stullarni joy-joyiga qo’yish boshqa harakat sezgilarini uyg’otadi, fazoviy munosabatlarni, kontur chiziqlar va xakozolarni idrok qilishni talab etadi. Shunga asoslanib, sensor tarbiyaning quyidagi vazifalari belgilanadi: Bolalarda perseptiv harakatlarni shakllantirish. Buyumlarning xususiyati, sifati, munosabti to’g’risidagi umumlashgan tasavvurlar sensor etalonlar sistemasini shaklllantirish. Sensor etalonlar ijtimoiy-tarixiy tajriba jarayonida hosil qilingan namunalardir. Asosiy ranglar, geometrik shakllar, notalarda, ifodalangan musiqali tovushlarning turli balandligi ana shunday etalaonlar jumlasiga kiradi. Agar bola etalonlar va ularning og’zaki ifodalanishi bilan tanish bo’lsa, uning tevarak-atrofni bilishi oson bo’ladi, u o’zi uchragan buyumlarni ma’lum bir etalon bilan taqqoslaydi hamda buyumning rangi, shakli, katta-kichikligi, detallarining fazoviy joylashishini aytib beradi.
Perseptiv  harakatlardan,  etalonlar  sistemasidan  amaliy  faoliyatda  va  bilish
jarayonida mustaqil foydalanish malakasini shakllantirish.
Sensor  tarbiyaninng mazmuni  o’z ichiga  tevarak-atrofdagi  hamma  sensor
belgilarni  qamrab  oladi.  Bular  bolalarning  hamma  faoliyatlari  orqali  amalga
oshiriladi va har xil sensor asosga egadir.
Maktabgacha ta’lim yoshidagi bola ranglarni farq qilish va ularning nomini
aytishga o’rgatiladi, ularda rang tuslari haqida, bo’yoqlarni aralashtirish natijasida
yangi rang yoki tuslar paydo bo’lishi to’g’risida tasavvur hosil bo’ladi, shuningdek
ular  (nutqning  tovush  tomonlarini,  so’zning  tovush  tuzilishini  tahlil  qilish
qobiliyatini)  va  musiqa  tinglash  o’quvini  rivojlantirish  ham  sensor  tarbiya
mazmuniga kiradi. Sensor tarbiya, shuningdek, taktik sezgilarni, buyumlarning
sifatini paypaslab, ko’rib farqlash va ularni to’g’ri aytish (silliq, mayin, dag’al,
yumshoq, og’ir, engil, sovuq, issiq va boshqalar) ko’nikmalarni rivojlantirish ham
sensor tarbiya vazifalaridan biridir. 
Bolalar  sekin-asta  vaqtni  tushuna  boshlaydilar  hamda  vaqt  tushunchasini
o’zlashtirdalar,  vaqtning  ketma-ketligi  va  davomliligini  angaydilar.  Dastlab
bolaning  “kecha”,  “bugun”,  “ertaga”  tushunchalarinitng  nisbiyligini,  vaqtning
davomliligini (bir daqiqa, besh daqiqa, bir soat) tushunib olishi qiyin bo’ladi.
Bunga tajribaning to’planib borishi va biror maqsadga qaratilgan ta’lim natijasida
erishiladi.
Yuqorida  aytilganlarga  xulosa  qilib,  sensor  tarbiya  bolalarning  hamma
faoliyatlarida amalga oshiriladi deb aytish mumkin.
Sensor tarbiya usuli. Sezgi va idrok biror maqsadga qaratilgan mazmunli
faoliyat jarayonida muvaffaqiyatli rivojlanadi. Samarali faoliyat (rasm chizish, loy
va plastilindan buyumlar, applikatsiyalar yasash) sezgi va idrokning rivojlanishi
uchun qulay sharoit yaratibgina qolmay, balki buyumning shaklini, rangini, joyini
bilib olishga ham ehtiyoj paydo qiladi. Biror narsaning rasmini chizishdan oldin
bolani buyumlarning rangiga qarab taqqoslashga o’rgatiladi, suratlarni ko’zdan
kechirishda  esa  qanday  qilib  rang  yordamida  tasvirning  badiiy  ifodaliliga
erishilishini ko’rish qobiliyati rivojlanadi.
Logotip
Perseptiv harakatlardan, etalonlar sistemasidan amaliy faoliyatda va bilish jarayonida mustaqil foydalanish malakasini shakllantirish. Sensor tarbiyaninng mazmuni o’z ichiga tevarak-atrofdagi hamma sensor belgilarni qamrab oladi. Bular bolalarning hamma faoliyatlari orqali amalga oshiriladi va har xil sensor asosga egadir. Maktabgacha ta’lim yoshidagi bola ranglarni farq qilish va ularning nomini aytishga o’rgatiladi, ularda rang tuslari haqida, bo’yoqlarni aralashtirish natijasida yangi rang yoki tuslar paydo bo’lishi to’g’risida tasavvur hosil bo’ladi, shuningdek ular (nutqning tovush tomonlarini, so’zning tovush tuzilishini tahlil qilish qobiliyatini) va musiqa tinglash o’quvini rivojlantirish ham sensor tarbiya mazmuniga kiradi. Sensor tarbiya, shuningdek, taktik sezgilarni, buyumlarning sifatini paypaslab, ko’rib farqlash va ularni to’g’ri aytish (silliq, mayin, dag’al, yumshoq, og’ir, engil, sovuq, issiq va boshqalar) ko’nikmalarni rivojlantirish ham sensor tarbiya vazifalaridan biridir. Bolalar sekin-asta vaqtni tushuna boshlaydilar hamda vaqt tushunchasini o’zlashtirdalar, vaqtning ketma-ketligi va davomliligini angaydilar. Dastlab bolaning “kecha”, “bugun”, “ertaga” tushunchalarinitng nisbiyligini, vaqtning davomliligini (bir daqiqa, besh daqiqa, bir soat) tushunib olishi qiyin bo’ladi. Bunga tajribaning to’planib borishi va biror maqsadga qaratilgan ta’lim natijasida erishiladi. Yuqorida aytilganlarga xulosa qilib, sensor tarbiya bolalarning hamma faoliyatlarida amalga oshiriladi deb aytish mumkin. Sensor tarbiya usuli. Sezgi va idrok biror maqsadga qaratilgan mazmunli faoliyat jarayonida muvaffaqiyatli rivojlanadi. Samarali faoliyat (rasm chizish, loy va plastilindan buyumlar, applikatsiyalar yasash) sezgi va idrokning rivojlanishi uchun qulay sharoit yaratibgina qolmay, balki buyumning shaklini, rangini, joyini bilib olishga ham ehtiyoj paydo qiladi. Biror narsaning rasmini chizishdan oldin bolani buyumlarning rangiga qarab taqqoslashga o’rgatiladi, suratlarni ko’zdan kechirishda esa qanday qilib rang yordamida tasvirning badiiy ifodaliliga erishilishini ko’rish qobiliyati rivojlanadi.