Maktabgacha yoshdagi nutq kamchiligiga ega bolalarda nutq o‘stirish bo‘yicha ishlar tizimi (Nutq funktsiyasining rivojlanishida 3 ta keskin davr, Organik, Funksional xarakterdagi nutq buzilishlari)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

16

File size

Fayl hajmi

23,8 KB


Maktabgacha yoshdagi nutq kamchiligiga ega bolalarda nutq o‘stirish
bo‘yicha ishlar tizimi
REJA:
1.
 “Etiologiya” so`zi mazmuni va mohiyati.
2.
 Nutq funktsiyasining rivojlanishida 3 ta keskin davr.
3.
Organik xarakterdagi nutq buzilishlari. 
4.
Funksional harakterdagi nutq buzilishlari.
Tayanch sо‘zlar: etiologiya, pereferik, markaziy, organik, funksional, nerv
faoliyati, bosh miya, nutq, sabab, anatomiya, fiziologiya, perseveratsiya.
«Etiologiya» termini grekcha sо‘zdan olingan bо‘lib, (etio-sabab, logos-fan,
о‘rganish) sabablarni о‘rganuvchi fan ma’nosini bildiradi. Sababiyat muammosi
qadim qadimdan insoniyat e’tiborini о‘ziga qaratib kelgan. Sabablar haqidagi fan
sifatida etiologiyaning rivojlanishi tibbiy va tabiiy fanlar qatorida umumiy ilmiy
taraqqiyot bilan uzviy bog‘liqdir. Bundan tashqari «etiologiya» tushunchasining
о‘zi  falsafiy  kategoriyalardan  biri  bо‘lib  hisoblangani  sababli,  falsafaning
rivojlanishiga uning ham aloqasi bordir.
Yirik  patafiziolog  I.V.Davidovskiyning  tadqiqotlari  bu  muammoni  hal
qilishga  katta  hissa  qо‘shdi.  Uning  yozishicha:  «Har  qanday  asl  mazmun
sabablardan boshlanib keladi, ya’ni kauzallik va determenizm tushunchalaridan
boshlanadi. Bu ikki bir-biriga bog‘liq, biroq har xil tushunchalar ikki tomonlama
Logotip
Maktabgacha yoshdagi nutq kamchiligiga ega bolalarda nutq o‘stirish bo‘yicha ishlar tizimi REJA: 1. “Etiologiya” so`zi mazmuni va mohiyati. 2. Nutq funktsiyasining rivojlanishida 3 ta keskin davr. 3. Organik xarakterdagi nutq buzilishlari. 4. Funksional harakterdagi nutq buzilishlari. Tayanch sо‘zlar: etiologiya, pereferik, markaziy, organik, funksional, nerv faoliyati, bosh miya, nutq, sabab, anatomiya, fiziologiya, perseveratsiya. «Etiologiya» termini grekcha sо‘zdan olingan bо‘lib, (etio-sabab, logos-fan, о‘rganish) sabablarni о‘rganuvchi fan ma’nosini bildiradi. Sababiyat muammosi qadim qadimdan insoniyat e’tiborini о‘ziga qaratib kelgan. Sabablar haqidagi fan sifatida etiologiyaning rivojlanishi tibbiy va tabiiy fanlar qatorida umumiy ilmiy taraqqiyot bilan uzviy bog‘liqdir. Bundan tashqari «etiologiya» tushunchasining о‘zi falsafiy kategoriyalardan biri bо‘lib hisoblangani sababli, falsafaning rivojlanishiga uning ham aloqasi bordir. Yirik patafiziolog I.V.Davidovskiyning tadqiqotlari bu muammoni hal qilishga katta hissa qо‘shdi. Uning yozishicha: «Har qanday asl mazmun sabablardan boshlanib keladi, ya’ni kauzallik va determenizm tushunchalaridan boshlanadi. Bu ikki bir-biriga bog‘liq, biroq har xil tushunchalar ikki tomonlama
talqin  etiladi.  Birinchi  tomondan  sababiyat  haqida,  ya’ni  sabab-oqibat
munosabatlari sifatida sharxlansa (aslida «etiologiya» tushunchasining mazmuni
shunday bо‘lishi kerak), ikkinchi tomondan hodisalar mohiyatini bilish haqida,
ya’ni uning asosida yotgan qonuniyatlarni bilish sifatida sharxlanadi».
Nutq buzilishlari etiologiyasi muammosi kasalliklarni keltirib chiqaruvchi
sabablar haqidagi umumiy ta’limotlar singari uzoq tarixiy rivojlanish yо‘lini bosib
о‘tdi.
Qadimgi grek faylasufi va shifokori Gippokrat (er.av. 460-377 y.) bir qator
nutq buzilishlarining sababini kо‘rsatib о‘tgan.
Boshqa  grek  faylasufi  Aristotel  (er.av.  384-322  y.)  nutq  hosil  bо‘lish
jarayonini periferik nutq apparatining anatomik tuzilishi bilan bog‘lab, anatomik
tuzilishdagi  kamchiliklarni  nutq  buzilishiga  sabab  qilib  kо‘rsatgan.
Yuqoridagilardan shuni aytish mumkinki, antik davr olimlarining tadqiqotlaridayoq
nutq  buzilishlari  sabablarini  tushunishda  ikki  yо‘nalish  kо‘rsatilgan.  Birinchi
yо‘nalish  Gippokrat  nuqtai  nazari  bо‘lib,  bosh  miyaning  jarohatlanishi  nutq
buzilishlarini kelib chiqishiga sabab bо‘luvchi bosh omil ekanligi ta’kidlangan.
Ikkinchisi Aristotelga tegishli bо‘lib, periferik nutq apparatining buzilishlari aynan
nutq  buzilishlarining  sababi  etib  kо‘rsatilgan.  Nutq  buzilishlari  sababini
о‘rganishning keyingi davrlarida ham bu ikki nutqai nazar saqlanib qolgan.
Nutq  buzilishlari  etiologiyasi  haqidagi  tasavvurlar,  shu  muammoni
о‘rganishning  barcha  davrlarida,  ular  mohiyatini  tushunishni  ifodalaydi.
Shuningdek, ma’lum davr va mualliflarning umumiy metodologik yо‘nalishini
ifodalaydi.
Nutq buzilishlari etiologiyasida bosh miya jarohatlanishining «о‘z о‘rni»
borligi eramizdan avvalgi 400 ming yil ilgari Gippokrat tomonidan aytib о‘tilgan
bо‘lsa ham, bunga haqiqiy ilmiy tasdiq 1861 yilda, fransuz shifokori Pol Broko
tomonidan bosh miyada nutq markazi mavjudligi va bu markaz jarohatlanishi nutq
buzilishini  keltirib  chiqarishi  mumkinligi  kо‘rsatib  berilgandan  sо‘nggina
berilgandir. Xuddi shunga о‘xshash kashfiyot 1874 yilda Vernike tomonidan ham
amalga oshirilgan: nutqni tushunishda bosh miya qobig‘ining orqa bо‘lagi katta rol
о‘ynaydi. Bu qismda begona nutqni qabul qilish jarayoni rо‘y beradi.
Logotip
talqin etiladi. Birinchi tomondan sababiyat haqida, ya’ni sabab-oqibat munosabatlari sifatida sharxlansa (aslida «etiologiya» tushunchasining mazmuni shunday bо‘lishi kerak), ikkinchi tomondan hodisalar mohiyatini bilish haqida, ya’ni uning asosida yotgan qonuniyatlarni bilish sifatida sharxlanadi». Nutq buzilishlari etiologiyasi muammosi kasalliklarni keltirib chiqaruvchi sabablar haqidagi umumiy ta’limotlar singari uzoq tarixiy rivojlanish yо‘lini bosib о‘tdi. Qadimgi grek faylasufi va shifokori Gippokrat (er.av. 460-377 y.) bir qator nutq buzilishlarining sababini kо‘rsatib о‘tgan. Boshqa grek faylasufi Aristotel (er.av. 384-322 y.) nutq hosil bо‘lish jarayonini periferik nutq apparatining anatomik tuzilishi bilan bog‘lab, anatomik tuzilishdagi kamchiliklarni nutq buzilishiga sabab qilib kо‘rsatgan. Yuqoridagilardan shuni aytish mumkinki, antik davr olimlarining tadqiqotlaridayoq nutq buzilishlari sabablarini tushunishda ikki yо‘nalish kо‘rsatilgan. Birinchi yо‘nalish Gippokrat nuqtai nazari bо‘lib, bosh miyaning jarohatlanishi nutq buzilishlarini kelib chiqishiga sabab bо‘luvchi bosh omil ekanligi ta’kidlangan. Ikkinchisi Aristotelga tegishli bо‘lib, periferik nutq apparatining buzilishlari aynan nutq buzilishlarining sababi etib kо‘rsatilgan. Nutq buzilishlari sababini о‘rganishning keyingi davrlarida ham bu ikki nutqai nazar saqlanib qolgan. Nutq buzilishlari etiologiyasi haqidagi tasavvurlar, shu muammoni о‘rganishning barcha davrlarida, ular mohiyatini tushunishni ifodalaydi. Shuningdek, ma’lum davr va mualliflarning umumiy metodologik yо‘nalishini ifodalaydi. Nutq buzilishlari etiologiyasida bosh miya jarohatlanishining «о‘z о‘rni» borligi eramizdan avvalgi 400 ming yil ilgari Gippokrat tomonidan aytib о‘tilgan bо‘lsa ham, bunga haqiqiy ilmiy tasdiq 1861 yilda, fransuz shifokori Pol Broko tomonidan bosh miyada nutq markazi mavjudligi va bu markaz jarohatlanishi nutq buzilishini keltirib chiqarishi mumkinligi kо‘rsatib berilgandan sо‘nggina berilgandir. Xuddi shunga о‘xshash kashfiyot 1874 yilda Vernike tomonidan ham amalga oshirilgan: nutqni tushunishda bosh miya qobig‘ining orqa bо‘lagi katta rol о‘ynaydi. Bu qismda begona nutqni qabul qilish jarayoni rо‘y beradi.
Nutq  buzilishlari  etiologiyasi  masalasi  XX  asrning  20  yillaridan  jadal
ishlana boshlandi. Bu yillarda tadqiqotchilar ilk bor, kelib chiqish sabablariga
qarab  nutq  buzilishlarini  tasniflashga  urindilar.  S.M.Dobrogayev  (1922)  nutq
buzilishlari sabablari orasida quyidagilarni ajratib kо‘rsatgan:
1.
Oliy nerv faoliyati kasalliklari.
2.
Anatomik nutq apparatida patologik о‘zgarishlar.
3.
Bolalikdan tarbiyaning yetishmaganligi.
4.
Organizmning umumiy nevropatik holati.
M.YE.Xvatsev ilk bor nutq buzilishlari sabablarini ichki va tashqi omillarga
ajratdi. Shu bilan birga u organik (anatomo-fiziologik, morfologik), funksional
(psixogen), ijtimoiy-psixologik va psixo-nevrologik sabablarni ajratib kо‘rsatdi.
Organik sabablarga homiladorlik davrida, tug‘ruq paytida va tug‘ruqdan
sо‘ng bosh miyaning yaxshi rivojlanmasligi va jarohatlanishi, shuningdek nutq
periferik organlaridagi turli xil organik buzilishlar kiritilgan. Organik buzilishlar
markaziy  (miyaning  jarohatlanishi)  va  periferik  sabablarga  (eshituv  organi
jarohatlanishi, tanglay yoriqligi va arti-kulyatsion apparatning boshqa marfologik
о‘zgarishlari) ajratilgan.
Funksional  sabablarni  M.YE.Xvatsev,  I.P.Pavlovning  ta’limoti  orqali
tushuntiradi. Bu ta’limot M.N.S. da qо‘zg‘alish va tormozlanish jarayonlarining
о‘zaro munosabatini buzilishi haqida bо‘lib, M.YE.Xvatsev bu orqali organik va
funksional, markaziy va periferik sabablarning о‘zaro munosabati mavjudligini
ta’kidlaydi.
Psixonevrologik sabablarga u aqli zaiflikni, xotira, diqqat buzilishini va
boshqa psixik jarayonlar buzilishini kiritgan.
M.YE.Xvatsev ijtimoiy-psixologik sabablarga ham katta e’tiborni qaratgan
va buning ostida atrof muxitdagi turli xil yomon ta’sirlar yotganini tushuntiradi.
Biologiya, embriologiya, nazariy tibbiyot sohalarida sо‘nggi 10 yillikda
qо‘lga  kiritilgan  katta  yutuqlar,  tibbiy  genetika,  immunologiya  va  boshqa
fanlarning  erishgan  yutuqlari  nutq  buzilishlari  etiologiyasi  haqida  chuqurroq
tasavvurga ega bо‘lish imkonini berdi va ularning kelib chiqishida ekzogen (tashqi)
va endogen (ichki) zararlarning ahamiyatini kо‘rsatdi. Nutq buzilishlarining faqat
organik  (markaziy  va  periferik)  sabablarini  ajratmasdan,  balki  funksional
Logotip
Nutq buzilishlari etiologiyasi masalasi XX asrning 20 yillaridan jadal ishlana boshlandi. Bu yillarda tadqiqotchilar ilk bor, kelib chiqish sabablariga qarab nutq buzilishlarini tasniflashga urindilar. S.M.Dobrogayev (1922) nutq buzilishlari sabablari orasida quyidagilarni ajratib kо‘rsatgan: 1. Oliy nerv faoliyati kasalliklari. 2. Anatomik nutq apparatida patologik о‘zgarishlar. 3. Bolalikdan tarbiyaning yetishmaganligi. 4. Organizmning umumiy nevropatik holati. M.YE.Xvatsev ilk bor nutq buzilishlari sabablarini ichki va tashqi omillarga ajratdi. Shu bilan birga u organik (anatomo-fiziologik, morfologik), funksional (psixogen), ijtimoiy-psixologik va psixo-nevrologik sabablarni ajratib kо‘rsatdi. Organik sabablarga homiladorlik davrida, tug‘ruq paytida va tug‘ruqdan sо‘ng bosh miyaning yaxshi rivojlanmasligi va jarohatlanishi, shuningdek nutq periferik organlaridagi turli xil organik buzilishlar kiritilgan. Organik buzilishlar markaziy (miyaning jarohatlanishi) va periferik sabablarga (eshituv organi jarohatlanishi, tanglay yoriqligi va arti-kulyatsion apparatning boshqa marfologik о‘zgarishlari) ajratilgan. Funksional sabablarni M.YE.Xvatsev, I.P.Pavlovning ta’limoti orqali tushuntiradi. Bu ta’limot M.N.S. da qо‘zg‘alish va tormozlanish jarayonlarining о‘zaro munosabatini buzilishi haqida bо‘lib, M.YE.Xvatsev bu orqali organik va funksional, markaziy va periferik sabablarning о‘zaro munosabati mavjudligini ta’kidlaydi. Psixonevrologik sabablarga u aqli zaiflikni, xotira, diqqat buzilishini va boshqa psixik jarayonlar buzilishini kiritgan. M.YE.Xvatsev ijtimoiy-psixologik sabablarga ham katta e’tiborni qaratgan va buning ostida atrof muxitdagi turli xil yomon ta’sirlar yotganini tushuntiradi. Biologiya, embriologiya, nazariy tibbiyot sohalarida sо‘nggi 10 yillikda qо‘lga kiritilgan katta yutuqlar, tibbiy genetika, immunologiya va boshqa fanlarning erishgan yutuqlari nutq buzilishlari etiologiyasi haqida chuqurroq tasavvurga ega bо‘lish imkonini berdi va ularning kelib chiqishida ekzogen (tashqi) va endogen (ichki) zararlarning ahamiyatini kо‘rsatdi. Nutq buzilishlarining faqat organik (markaziy va periferik) sabablarini ajratmasdan, balki funksional
sabablarni  ham  ajratish,  nutq  buzilishi  mexanizmini  bola  organizmiga
kо‘rsatadigan ta’sirini tushunish ham kerak. Bu nutq buzilishlarini korreksiyalash
uchun tо‘g‘ri yо‘l va metodlar tanlash, ularni oldindan aytib berish va oldini olish
uchun ham muhimdir.
Nutq buzilishlari sababi deganda – organizmga tashqi yoki ichki zararli
omilning ta’sir etishi yoki ularning о‘zaro aloqasini tushunish mumkin, qaysiki bu,
nutq buzilishi xususiyatini aniqlaydi.
Etiologiyada tashqi va ichki omillarning roli masalasi umumiy sababiyat
muammosining bir bо‘limi hisoblanadi. Nutq kamchiligining kelib chiqishi va
uning  klinik  kо‘rinishini  shakllanishida  bu  ikki  omil  orasida  bevosita,  о‘zaro
aloqadorlik о‘rnatilgan.
Nutq buzilishlarining kelib chiqishida maxsus sharoitlar katta rol о‘ynaydi,
ya’ni  nutq  kamchiliklarini  kelib  chiqishiga  yordam  beruvchi  yoki  tо‘sqinlik
qiluvchi omillar. Masalan, psixik travma ta’siri ostida bolada duduqlanish yuzaga
kelsa, u tashqi sabab sifatida kо‘riladi. Quyidagilar esa duduqlanishning kelib
chiqishi uchun qulay sharoit bо‘lib xizmat qiladi: bolaning somatik zaifligi, uning
nevropatik organizmi (nerv-psixik qо‘zg‘aluvchanlikning oshganligi), M.N.S. ning
erta organik jarohatlanishi asorati va h.k.
Evolyusion-dinamik  yondoshuv  va  psixikaning  shakllanishi  jarayonida
biologik va ijtimoiy dialektik birlik tamoyili, nutq buzilish etiologiyasini о‘rganish
uchun  asos  bо‘ladi.  Bu  aspektda  bola  nutqiy  faoliyatining  rivojlanishi  uning
M.N.S. ning yetuklik darajasiga qarab belgilanadi va ma’lum darajada bolaning
tashqi olam bilan о‘zaro munosabati xususiyatlariga ham bog‘liqdir.
L.S.Vigotskiy ishlab chiqqan psixik rivojlanishining konsepsiyasi, bolalik
davrida  nutq  rivojlanishi  buzilishining  sababini  о‘rganishda  metodologik  asos
bо‘lib xizmat qiladi. Psixika rivojlanishining atrof muhit ta’siri bilan bog‘liqligini
tushuntira turib, u «rivojlanishning ijtimoiy vaziyati» tushunchasini kiritdi. Bu о‘z
navbatida rivojlanishning ichki jarayonlari va tashqi sharoitlarni о‘zida namoyon
etadi.
Funksional nutqiy tizimning yetilishi asosida afferentatsiya yotadi, ya’ni
turli analizatorlar orqali tashqi olamdan signal olish. Birinchi navbatda eshituv
analizatori  turli  xil  signallarni  va  eng  avvalo  nutqiy  signallarni  qabul  qiladi.
Logotip
sabablarni ham ajratish, nutq buzilishi mexanizmini bola organizmiga kо‘rsatadigan ta’sirini tushunish ham kerak. Bu nutq buzilishlarini korreksiyalash uchun tо‘g‘ri yо‘l va metodlar tanlash, ularni oldindan aytib berish va oldini olish uchun ham muhimdir. Nutq buzilishlari sababi deganda – organizmga tashqi yoki ichki zararli omilning ta’sir etishi yoki ularning о‘zaro aloqasini tushunish mumkin, qaysiki bu, nutq buzilishi xususiyatini aniqlaydi. Etiologiyada tashqi va ichki omillarning roli masalasi umumiy sababiyat muammosining bir bо‘limi hisoblanadi. Nutq kamchiligining kelib chiqishi va uning klinik kо‘rinishini shakllanishida bu ikki omil orasida bevosita, о‘zaro aloqadorlik о‘rnatilgan. Nutq buzilishlarining kelib chiqishida maxsus sharoitlar katta rol о‘ynaydi, ya’ni nutq kamchiliklarini kelib chiqishiga yordam beruvchi yoki tо‘sqinlik qiluvchi omillar. Masalan, psixik travma ta’siri ostida bolada duduqlanish yuzaga kelsa, u tashqi sabab sifatida kо‘riladi. Quyidagilar esa duduqlanishning kelib chiqishi uchun qulay sharoit bо‘lib xizmat qiladi: bolaning somatik zaifligi, uning nevropatik organizmi (nerv-psixik qо‘zg‘aluvchanlikning oshganligi), M.N.S. ning erta organik jarohatlanishi asorati va h.k. Evolyusion-dinamik yondoshuv va psixikaning shakllanishi jarayonida biologik va ijtimoiy dialektik birlik tamoyili, nutq buzilish etiologiyasini о‘rganish uchun asos bо‘ladi. Bu aspektda bola nutqiy faoliyatining rivojlanishi uning M.N.S. ning yetuklik darajasiga qarab belgilanadi va ma’lum darajada bolaning tashqi olam bilan о‘zaro munosabati xususiyatlariga ham bog‘liqdir. L.S.Vigotskiy ishlab chiqqan psixik rivojlanishining konsepsiyasi, bolalik davrida nutq rivojlanishi buzilishining sababini о‘rganishda metodologik asos bо‘lib xizmat qiladi. Psixika rivojlanishining atrof muhit ta’siri bilan bog‘liqligini tushuntira turib, u «rivojlanishning ijtimoiy vaziyati» tushunchasini kiritdi. Bu о‘z navbatida rivojlanishning ichki jarayonlari va tashqi sharoitlarni о‘zida namoyon etadi. Funksional nutqiy tizimning yetilishi asosida afferentatsiya yotadi, ya’ni turli analizatorlar orqali tashqi olamdan signal olish. Birinchi navbatda eshituv analizatori turli xil signallarni va eng avvalo nutqiy signallarni qabul qiladi.
Eshituv afferentatsiyasining manbasi bо‘lib, bola bilan muloqot qiluvchi katta
odam hisoblanadi. Shunga bog‘liq ravishda nutqiy muhit va nutqiy muloqotning
roli juda kattadir va ularning yetishmovchiligi nutq shakllanishini buzuvchi asosiy
sabablardan biri bо‘lishi mumkin.
       Demak,  nutq  kamchiligiga  ega  kishilar  orasida  yoki  nutqiy
chegaralangan muxitda tarbiyalanuvchi ilk yoshdagi bolalar nutqi rivojlanishidan
orqada qoladi (kar-soqov ota-onalar yoki yaqqol nutq kamchiligiga ega ota-onalar,
uzoq  muddat  kasalxonada  yotish,  turli  xil  og‘ir  kasalliklar  tufayli  ijtimoiy
kontaktga kirishishning chegaralanganligi).
Bola nutqining normal rivojlanishi uchun muloqot ma’lum ahamiyatga ega
bо‘lishi, ijobiy-emotsional tusda kechishi kerak. Unga tovushlarni shun-daygina
eshitish kamlik qiladi (radiomagnitafon, televizor). Dastlab ma’lum yosh davri
uchun xarakterli asosda kattalar bilan muloqot qilish lozim. Bolani kattalar bilan
muloqoti  shaklining  о‘zgarishi  nutq  rivojlanishiga  turtki  bо‘ladi.  Demak,
hayotining  birinchi  yili  uchun  xarakterli  bо‘lgan  emotsional  muloqotni  2-3
yoshlarda predmetli-xarakatga almashtirishi uning nutqi rivojlanishiga yaxshigina
turtki bо‘lib xizmat qiladi. Agarki, bunday о‘zgarish yuz bermasa u holda nutq
rivojlanishida orqada qolish yuzaga keladi.
Bolada predmetli-о‘yin faoliyati jarayonida tо‘plangan taassurotlar nutq
rivojlanishiga dastlabki zamin bо‘lib xizmat qiladi.
Bola nutg‘ining rivojlanishi tashqi noqulay sharoitlar natijasida kechikadi
va buziladi: ijobiy emotsional muxitning yо‘qligi, haddan tashqari shovqin-suronli
muxit.
Nutq taqlid asosida rivojlanadi. Shu sababli  ayrim nutqiy kamchiliklar
(talaffuzning aniq emasligi, duduqlanish, nutq tempining buzilishi va boshqalar)
asosida taqlid yotadi.
Nutq kamchiliklari kо‘pincha turli xil psixik travmalardan yuzaga keladi
(qо‘rquv,  yaqin  odamini  yо‘qotganda  hayajonlanish,  oiladagi  uzoq  davom
etayotgan psixik travmalovchi vaziyat va h.k.).
Bu  nutq  rivojlanishini  kechiktiradi,  ayniqsa  kuchli  psixik  travmalarda
bolalarda  psixogen  nutqiy  buzilishlarni  keltirib  chiqaradi:  mutizm,  nevrotik
Logotip
Eshituv afferentatsiyasining manbasi bо‘lib, bola bilan muloqot qiluvchi katta odam hisoblanadi. Shunga bog‘liq ravishda nutqiy muhit va nutqiy muloqotning roli juda kattadir va ularning yetishmovchiligi nutq shakllanishini buzuvchi asosiy sabablardan biri bо‘lishi mumkin. Demak, nutq kamchiligiga ega kishilar orasida yoki nutqiy chegaralangan muxitda tarbiyalanuvchi ilk yoshdagi bolalar nutqi rivojlanishidan orqada qoladi (kar-soqov ota-onalar yoki yaqqol nutq kamchiligiga ega ota-onalar, uzoq muddat kasalxonada yotish, turli xil og‘ir kasalliklar tufayli ijtimoiy kontaktga kirishishning chegaralanganligi). Bola nutqining normal rivojlanishi uchun muloqot ma’lum ahamiyatga ega bо‘lishi, ijobiy-emotsional tusda kechishi kerak. Unga tovushlarni shun-daygina eshitish kamlik qiladi (radiomagnitafon, televizor). Dastlab ma’lum yosh davri uchun xarakterli asosda kattalar bilan muloqot qilish lozim. Bolani kattalar bilan muloqoti shaklining о‘zgarishi nutq rivojlanishiga turtki bо‘ladi. Demak, hayotining birinchi yili uchun xarakterli bо‘lgan emotsional muloqotni 2-3 yoshlarda predmetli-xarakatga almashtirishi uning nutqi rivojlanishiga yaxshigina turtki bо‘lib xizmat qiladi. Agarki, bunday о‘zgarish yuz bermasa u holda nutq rivojlanishida orqada qolish yuzaga keladi. Bolada predmetli-о‘yin faoliyati jarayonida tо‘plangan taassurotlar nutq rivojlanishiga dastlabki zamin bо‘lib xizmat qiladi. Bola nutg‘ining rivojlanishi tashqi noqulay sharoitlar natijasida kechikadi va buziladi: ijobiy emotsional muxitning yо‘qligi, haddan tashqari shovqin-suronli muxit. Nutq taqlid asosida rivojlanadi. Shu sababli ayrim nutqiy kamchiliklar (talaffuzning aniq emasligi, duduqlanish, nutq tempining buzilishi va boshqalar) asosida taqlid yotadi. Nutq kamchiliklari kо‘pincha turli xil psixik travmalardan yuzaga keladi (qо‘rquv, yaqin odamini yо‘qotganda hayajonlanish, oiladagi uzoq davom etayotgan psixik travmalovchi vaziyat va h.k.). Bu nutq rivojlanishini kechiktiradi, ayniqsa kuchli psixik travmalarda bolalarda psixogen nutqiy buzilishlarni keltirib chiqaradi: mutizm, nevrotik
duduqlanish. Bu nutqiy buzilishlar M.YE.Xvatsev tasnifi bо‘yicha shartli ravishda
funksional buzilishga kiritiladi.
Shuningdek, nutqning funksional buzilishlariga quyidagilarni ham kiritish
mumkin:
1.
Bola organizmiga zararli ta’sir kо‘rsatishi bilan bog‘liq buzilishlar.
2.
Umumiy, jismoniy zaiflik, chala tug‘ilish yoki tо‘la shakllanmagan
homilalik bilan shartlangan yetishmaganlik.
3.
Ichki organlarning turli kasalliklari, raxit, moddalar almashinuvining
buzilishi.
Bolalardagi nutq buzilishlarini baholashda keskin davrlarni hisobga olish
shartdir, qaysiki bunda nutq tizimining u yoki bu tarkibiy qismini birmuncha jadal
rivojlanishi  qachon  sodir  bо‘ladi,  nutqiy  faoliyatning,  nerv  mexanizmi
jarohatlanishining yuqori darajadagi havfi nima bilandir bog‘liq ravishda paydo
bо‘lishini о‘rganish osonroq kechadi.
Nutq funksiyasining rivojlanishida 3 ta keskin davr ajratiladi:
Birinchi davr (hayotining 1-2 yili). Bu davrda nutqning dastlabki urinishi
shakllanadi va nutqiy rivojlanish boshlanadi, aloqaga kirishishga asos solinadi va
uning xarakatlanuvchi kuchi bilan muloqotga ehtiyoj paydo bо‘ladi. Bu yoshda
pо‘stloq nutq zonalarining birmuncha jadal  rivojlanishi  sodir  bо‘ladi, xususan
Broka  zonasi.  Uning  rivojlanishida  bola  hayotining  14-18  oylari  keskin  davr
hisoblanadi. Bu davrda hattoki sezilarsiz tuyulgan noqulay omillar bola nutqining
rivojlanishida о‘z aksini kо‘rsatishi mumkin.
Ikkinchi davr (3 yosh) bog‘langan nutq jadal rivojlanadi. Vaziyatli nutqdan
kontekstli nutqqa о‘tiladi. Bu M.N.S. ishida katta muvofiqlikni talab etadi (nutq-
xarakat mexanizmini, diqqatni, xotirani va h.k.). M.N.S. ishida vujudga keluvchi
ayrim  nomuvofiqlik  xulqdagi  о‘zgarishlarni  keltirib  chiqaradi,  qaysarlik,
negativizm va h.k. lar kuzatiladi. Bularning hammasi nerv tizimining zararlanishiga
bо‘lgan havfni belgilaydi. Duduqlanish, mutizm  yuzaga kelishi  mumkin, nutq
rivojlanishining orqada qolishi kuzatiladi. Bola nutqiy muloqotga kirishishdan bosh
tortadi, kattalar qо‘ygan talablariga qarshi qat’iy norozilik bildiradi.
Bu davrda yuzaga keluvchi duduqlanish nutq funksional tizimining va turli
xil  psixik  funksiyalarning  notekis  shakllanishidan  bо‘lishi  mumkin.  Gohida
Logotip
duduqlanish. Bu nutqiy buzilishlar M.YE.Xvatsev tasnifi bо‘yicha shartli ravishda funksional buzilishga kiritiladi. Shuningdek, nutqning funksional buzilishlariga quyidagilarni ham kiritish mumkin: 1. Bola organizmiga zararli ta’sir kо‘rsatishi bilan bog‘liq buzilishlar. 2. Umumiy, jismoniy zaiflik, chala tug‘ilish yoki tо‘la shakllanmagan homilalik bilan shartlangan yetishmaganlik. 3. Ichki organlarning turli kasalliklari, raxit, moddalar almashinuvining buzilishi. Bolalardagi nutq buzilishlarini baholashda keskin davrlarni hisobga olish shartdir, qaysiki bunda nutq tizimining u yoki bu tarkibiy qismini birmuncha jadal rivojlanishi qachon sodir bо‘ladi, nutqiy faoliyatning, nerv mexanizmi jarohatlanishining yuqori darajadagi havfi nima bilandir bog‘liq ravishda paydo bо‘lishini о‘rganish osonroq kechadi. Nutq funksiyasining rivojlanishida 3 ta keskin davr ajratiladi: Birinchi davr (hayotining 1-2 yili). Bu davrda nutqning dastlabki urinishi shakllanadi va nutqiy rivojlanish boshlanadi, aloqaga kirishishga asos solinadi va uning xarakatlanuvchi kuchi bilan muloqotga ehtiyoj paydo bо‘ladi. Bu yoshda pо‘stloq nutq zonalarining birmuncha jadal rivojlanishi sodir bо‘ladi, xususan Broka zonasi. Uning rivojlanishida bola hayotining 14-18 oylari keskin davr hisoblanadi. Bu davrda hattoki sezilarsiz tuyulgan noqulay omillar bola nutqining rivojlanishida о‘z aksini kо‘rsatishi mumkin. Ikkinchi davr (3 yosh) bog‘langan nutq jadal rivojlanadi. Vaziyatli nutqdan kontekstli nutqqa о‘tiladi. Bu M.N.S. ishida katta muvofiqlikni talab etadi (nutq- xarakat mexanizmini, diqqatni, xotirani va h.k.). M.N.S. ishida vujudga keluvchi ayrim nomuvofiqlik xulqdagi о‘zgarishlarni keltirib chiqaradi, qaysarlik, negativizm va h.k. lar kuzatiladi. Bularning hammasi nerv tizimining zararlanishiga bо‘lgan havfni belgilaydi. Duduqlanish, mutizm yuzaga kelishi mumkin, nutq rivojlanishining orqada qolishi kuzatiladi. Bola nutqiy muloqotga kirishishdan bosh tortadi, kattalar qо‘ygan talablariga qarshi qat’iy norozilik bildiradi. Bu davrda yuzaga keluvchi duduqlanish nutq funksional tizimining va turli xil psixik funksiyalarning notekis shakllanishidan bо‘lishi mumkin. Gohida
adabiyotlarda bu holat «evolyutiv» termini bilan yuritiladi, ya’ni yosh davrlari
bilan bog‘liq rivojlanish. Masalan: «evolyutiv duduqlanish».
Uchinchi  davr  (6-7  yosh)  yozma  nutq  rivojlanishining  boshlanishi.
Bolaning M.N.S. ga tushuvchi yuklama oshib boradi. Bolaga kattaroq talablar
qо‘yilganda duduqlanish hosil bо‘lishi bilan nerv faoliyatida «portlash» yuz beradi.
Bolada bor bо‘lgan nutq funksiyasining har qanday buzilishi bu keskin
davrlarda  birmuncha  kuchli  namoyon  bо‘ladi.  Bundan  tashqari  yangi  nutq
kamchiliklari ham paydo bо‘lishi mumkin. Logoped bola nutqining rivojlanishida
keskin davrlarni yaxshi bilishi va о‘zining kundalik ishida shuni hisobga olishi
kerak.
Nutq rivojlanishida keskin davrlar moyillik vazifasini bajaradi. Bu davrlar
mustaqil ahamiyatga ega bо‘lgani singari boshqa zararli omillar bilan-genetik,
bolaning umumiy zaiflashuvi va hokazolar bilan uyg‘unlashadi.
Nutqning yoshga qarab rivojlanish dinamikasi hayotining birinchi yillarida
organizm genotipiga va unga ta’sir qiluvchi atrof muhitga bog‘liq ravishda о‘zgarib
turadi: nutq funksional tizimining rivojlanishi uchun M.N.S. ning normal yetukligi
va ishlab turishi muhim.
Nutq buzilishlarining kelib chiqishida ekzogen va organik omillar kо‘proq
rol о‘ynaydi. Bu sabablar guruhi M.YE.Xvatsev tasnifi bо‘yicha jarohat joyiga
qarab organik markaziy va organik periferik guruhlarga kiritiladi.
Ekzogen-organik omillar deganda bola M.N.S. ga va bola organizmiga
yaxlit ta’sir etuvchi turli xil zararli ta’sirlarni tushunamiz. Bu omillarning ta’sir
etish vaqtiga qarab quyidagilarga bо‘linadi:
1.
Homilalik ya’ni (perinatal) bolaning ona qornidaligi vaqtidagi ta’sirlar.
2.
Tug‘ruq vaqtidagi jarohatlar (natal).
3.
Turli  xil  zararli  omillarning  tug‘ruqdan  keyingi  davrda  ta’siri
(postnatal).
Kо‘pincha  homilalik  patalogiyasi  tug‘ruq  paytida  bola  nerv  tizimining
jarohatlanishi  bilan  qо‘shilib  yuzaga  keladi.  Bunday  uyg‘unlashuv  zamonaviy
tibbiy  adabiyotlarda  «perinatal  patalogiya»  termini  bilan  belgilanadi.  Nerv
tizimining bunday jarohatlanishi turli xil patologik holatlarni, homiladorlik davrida
turli xil zararli omillarning homilaga ta’sir etishi, tug‘ruq paytida va tug‘ruqdan
Logotip
adabiyotlarda bu holat «evolyutiv» termini bilan yuritiladi, ya’ni yosh davrlari bilan bog‘liq rivojlanish. Masalan: «evolyutiv duduqlanish». Uchinchi davr (6-7 yosh) yozma nutq rivojlanishining boshlanishi. Bolaning M.N.S. ga tushuvchi yuklama oshib boradi. Bolaga kattaroq talablar qо‘yilganda duduqlanish hosil bо‘lishi bilan nerv faoliyatida «portlash» yuz beradi. Bolada bor bо‘lgan nutq funksiyasining har qanday buzilishi bu keskin davrlarda birmuncha kuchli namoyon bо‘ladi. Bundan tashqari yangi nutq kamchiliklari ham paydo bо‘lishi mumkin. Logoped bola nutqining rivojlanishida keskin davrlarni yaxshi bilishi va о‘zining kundalik ishida shuni hisobga olishi kerak. Nutq rivojlanishida keskin davrlar moyillik vazifasini bajaradi. Bu davrlar mustaqil ahamiyatga ega bо‘lgani singari boshqa zararli omillar bilan-genetik, bolaning umumiy zaiflashuvi va hokazolar bilan uyg‘unlashadi. Nutqning yoshga qarab rivojlanish dinamikasi hayotining birinchi yillarida organizm genotipiga va unga ta’sir qiluvchi atrof muhitga bog‘liq ravishda о‘zgarib turadi: nutq funksional tizimining rivojlanishi uchun M.N.S. ning normal yetukligi va ishlab turishi muhim. Nutq buzilishlarining kelib chiqishida ekzogen va organik omillar kо‘proq rol о‘ynaydi. Bu sabablar guruhi M.YE.Xvatsev tasnifi bо‘yicha jarohat joyiga qarab organik markaziy va organik periferik guruhlarga kiritiladi. Ekzogen-organik omillar deganda bola M.N.S. ga va bola organizmiga yaxlit ta’sir etuvchi turli xil zararli ta’sirlarni tushunamiz. Bu omillarning ta’sir etish vaqtiga qarab quyidagilarga bо‘linadi: 1. Homilalik ya’ni (perinatal) bolaning ona qornidaligi vaqtidagi ta’sirlar. 2. Tug‘ruq vaqtidagi jarohatlar (natal). 3. Turli xil zararli omillarning tug‘ruqdan keyingi davrda ta’siri (postnatal). Kо‘pincha homilalik patalogiyasi tug‘ruq paytida bola nerv tizimining jarohatlanishi bilan qо‘shilib yuzaga keladi. Bunday uyg‘unlashuv zamonaviy tibbiy adabiyotlarda «perinatal patalogiya» termini bilan belgilanadi. Nerv tizimining bunday jarohatlanishi turli xil patologik holatlarni, homiladorlik davrida turli xil zararli omillarning homilaga ta’sir etishi, tug‘ruq paytida va tug‘ruqdan
sо‘ng dastlabki davrlarda zararli omillarning ta’sir etishini birlashtiradi. Perinatal
patalogiya  onaning  homiladorlik  vaqtidagi  kasalliklari,  infeksiyalar,
intoksikatsiyalar,  homiladorlik  toksikozlari,  shuningdek,  turli  kо‘rinishdagi
akusherlik  patalogiyalari  (tos  suyagining  torligi,  chо‘zilgan  yoki  tezlashgan
tug‘ruq,  muddatdan  ilgari  suv  ketishi,  kindikka  о‘ralish,  homilaning  notо‘g‘ri
yotishi va h.k.) asosida yuzaga keladi.
Nerv tizimining perinatal patalogiyasida dastlabki о‘rinlarni asfiksiya va
tug‘ruq travmasi egallaydi.
Homiladorlik davrida homila rivojlanishidagi buzilishlar tug‘ruq travmasi
va asfiksiyani (tug‘ruq paytida homilaga kislorod yetishmasligi) keltirib chiqaradi.
Bu  esa  homilaning  himoya  va  adaptatsiya  mexanizmini  pasaytiradi.  Tug‘ruq
travmasi va asfiksiya homila miyasining notо‘g‘ri rivojlanishini kuchaytiradi.
Tug‘ruq travmasi kalla suyagi ichiga qon quyilishi va nerv hujayralarining
о‘lishiga olib keladi. Kalla suyagi ichiga qon quyilishi bosh miya pо‘stlog‘ining
nutq zonalariga ham о‘z ta’sirini о‘tkazishi mumkin. Buning oqibatida bosh miya
pо‘stlog‘i taraqqiyoti jarayonida turli xil nutq buzilishlari kelib chiqadi (alaliya).
Chala tug‘ilgan bolalarda kalla suyagi ichiga qon quyilishi xavfi kо‘proq bо‘ladi.
Bunga ularning tomir devorlarining zaifligi sabab bо‘ladi.
Nutq harakat mexanizmini ta’minlovchi miyaning ma’lum bir sohasidagi
jarohat о‘chog‘i natijasida asosan nutqning tovush talaffuz tomonida buzilishlar
vujudga keladi-dizartriY.
Nutq  buzilishlari  etiologiyasida  ona  va  homila  qonining  immunologik
jihatdan mos kelmasligi ham muhim rol о‘ynaydi (rezus-omil, eritrotsit antigenlari
bо‘yicha).  Rezus  yoki  antitelo  guruhlari  yо‘ldosh  orqali  о‘tib  homila
eritrotsitlarining bо‘linishini keltirib chiqaradi.
Buning natijasida eritrotsitlardan M.N.S. uchun zaharli bо‘lgan modda-
bilirubin ajraladi. Uning ta’siri ostida miyaning pо‘stloq osti bо‘limlari, eshituv
yadrolari jarohatlanadi. Bu esa eshituvning buzilishi bilan birgalikda nutqning
tovush talaffuz tomonining buzilishiga olib keladi.
Ona qornidaligida miyaning jarohatlanishi natijasida birmuncha og‘ir nutq
buzilishlari vujudga keladi. Bu nutq buzilishlari qoidaga kо‘ra boshqa polimorf
nuqsonlar  bilan  qо‘shilib  keladi  (eshituv,  kо‘ruv,  tayanch  xarakat  apparati,
Logotip
sо‘ng dastlabki davrlarda zararli omillarning ta’sir etishini birlashtiradi. Perinatal patalogiya onaning homiladorlik vaqtidagi kasalliklari, infeksiyalar, intoksikatsiyalar, homiladorlik toksikozlari, shuningdek, turli kо‘rinishdagi akusherlik patalogiyalari (tos suyagining torligi, chо‘zilgan yoki tezlashgan tug‘ruq, muddatdan ilgari suv ketishi, kindikka о‘ralish, homilaning notо‘g‘ri yotishi va h.k.) asosida yuzaga keladi. Nerv tizimining perinatal patalogiyasida dastlabki о‘rinlarni asfiksiya va tug‘ruq travmasi egallaydi. Homiladorlik davrida homila rivojlanishidagi buzilishlar tug‘ruq travmasi va asfiksiyani (tug‘ruq paytida homilaga kislorod yetishmasligi) keltirib chiqaradi. Bu esa homilaning himoya va adaptatsiya mexanizmini pasaytiradi. Tug‘ruq travmasi va asfiksiya homila miyasining notо‘g‘ri rivojlanishini kuchaytiradi. Tug‘ruq travmasi kalla suyagi ichiga qon quyilishi va nerv hujayralarining о‘lishiga olib keladi. Kalla suyagi ichiga qon quyilishi bosh miya pо‘stlog‘ining nutq zonalariga ham о‘z ta’sirini о‘tkazishi mumkin. Buning oqibatida bosh miya pо‘stlog‘i taraqqiyoti jarayonida turli xil nutq buzilishlari kelib chiqadi (alaliya). Chala tug‘ilgan bolalarda kalla suyagi ichiga qon quyilishi xavfi kо‘proq bо‘ladi. Bunga ularning tomir devorlarining zaifligi sabab bо‘ladi. Nutq harakat mexanizmini ta’minlovchi miyaning ma’lum bir sohasidagi jarohat о‘chog‘i natijasida asosan nutqning tovush talaffuz tomonida buzilishlar vujudga keladi-dizartriY. Nutq buzilishlari etiologiyasida ona va homila qonining immunologik jihatdan mos kelmasligi ham muhim rol о‘ynaydi (rezus-omil, eritrotsit antigenlari bо‘yicha). Rezus yoki antitelo guruhlari yо‘ldosh orqali о‘tib homila eritrotsitlarining bо‘linishini keltirib chiqaradi. Buning natijasida eritrotsitlardan M.N.S. uchun zaharli bо‘lgan modda- bilirubin ajraladi. Uning ta’siri ostida miyaning pо‘stloq osti bо‘limlari, eshituv yadrolari jarohatlanadi. Bu esa eshituvning buzilishi bilan birgalikda nutqning tovush talaffuz tomonining buzilishiga olib keladi. Ona qornidaligida miyaning jarohatlanishi natijasida birmuncha og‘ir nutq buzilishlari vujudga keladi. Bu nutq buzilishlari qoidaga kо‘ra boshqa polimorf nuqsonlar bilan qо‘shilib keladi (eshituv, kо‘ruv, tayanch xarakat apparati,
intellekt). Bular homilador ayolning qizilcha, toksoplazmoz va boshqa yuqumli
kasalliklar bilan kasallanganida kuzatiladi. Bu holda nutq buzilishlari va boshqa
nuqsonlarning  og‘irlik  darajasi  homilaning  ona  qornidaligi  davrida  kо‘proq
miyaning  jarohatlanishi  vaqtiga  bog‘liq  bо‘ladi.  Homiladorlikning  dastlabki
uchinchi oyida, shuningdek, embriogenez davrida, ya’ni 4 haftalikdan 4 oylikkacha
birmuncha og‘ir jarohatlanishlar kuzatiladi. Homiladorlikning kech stadiyalaridagi
patalogik  ta’sirlar  odatda  og‘ir  nuqsonlarni  keltirib  chiqarmasa  ham,  nerv
tizimining  shakllanishini  kechikishiga,  uning  strukturasi  miyelinizatsiyasining
buzilishiga olib keladi.
Miya rivojlanishida anomaliyalari bor bolalarda kо‘pgina dizembriogenetik
stigmlar  tez-tez  kuzatiladi;  kalla  suyagi  assimetriyasi,  tanglay  anomaliyalari,
yuqoridagi  jag‘  rivojlanishidagi  kamchiliklar,  pastki  jag‘  aploziyasi;
miyekrognatiya, prognatiya va boshqalar. Homilaga ta’sir etuvchi zararli omillar
ta’siri ostida vujudga keluvchi nutq buzilishlariga ochiq rinolaliyani misol qilish
mumkin.
Homiladorlik davrida onaning yuqumli va somatik kasalliklari, bachadon-
yо‘ldosh  qon  aylanishining  buzilishiga,  homila  oziqlanishining  buzilishi  va
kislorod yetishmasligiga olib kelishi mumkin. Agar homilaga surunkali kislorod
yetishmasligi о‘tkir kechmasa, u hech qanday buzilishni keltirib chiqarmasligi
mumkin,  biroq  homila  shakllanish  tempini  birmuncha  sekinlashtiradi.  Buning
natijasida homila muddatiga yetib tug‘ilishiga qaramay bola tо‘la shakllanmagan,
nerv tizimi zaif tug‘iladi. Nerv tizimining miyelinizatsiya jarayoni sekinlashadi,
nerv  hujayrasi  va  uning  aksonlari  differensatsiyasi  izdan  chiqadi,  miyaning
neyronlararo aloqasining shakllanishi qiyinlashadi. Bu omillar о‘z navbatida nutq
faoliyatining shakllanishiga salbiy ta’sir kо‘rsatadi.
Ona qornida homila rivojlanishining buzilishi – embriopatiyalar-yuqumli
kasalliklar, dori-darmonlar ichish, ionlashgan radiatsiya vibratsiya, homiladorlik
vaqtida  ichish  va  chekish  bilan  bog‘liq  hollarda  vujudga  keladi.  Alkagol  va
nikotinning naslga zararli ta’siri ancha yil ilgari aniqlangan.
Ayni vaqtda nutq buzilishlari bilan uyg‘unlashgan alkagolli-embriopatik
genezli oligofreniyaning klinik kо‘rinishi о‘rganildi. Turli xil nutq nuqsonlarining
kelib chiqishiga surunkali alkogolizmning ta’siri kо‘rsatildi, jismoniy, nutqiy va
Logotip
intellekt). Bular homilador ayolning qizilcha, toksoplazmoz va boshqa yuqumli kasalliklar bilan kasallanganida kuzatiladi. Bu holda nutq buzilishlari va boshqa nuqsonlarning og‘irlik darajasi homilaning ona qornidaligi davrida kо‘proq miyaning jarohatlanishi vaqtiga bog‘liq bо‘ladi. Homiladorlikning dastlabki uchinchi oyida, shuningdek, embriogenez davrida, ya’ni 4 haftalikdan 4 oylikkacha birmuncha og‘ir jarohatlanishlar kuzatiladi. Homiladorlikning kech stadiyalaridagi patalogik ta’sirlar odatda og‘ir nuqsonlarni keltirib chiqarmasa ham, nerv tizimining shakllanishini kechikishiga, uning strukturasi miyelinizatsiyasining buzilishiga olib keladi. Miya rivojlanishida anomaliyalari bor bolalarda kо‘pgina dizembriogenetik stigmlar tez-tez kuzatiladi; kalla suyagi assimetriyasi, tanglay anomaliyalari, yuqoridagi jag‘ rivojlanishidagi kamchiliklar, pastki jag‘ aploziyasi; miyekrognatiya, prognatiya va boshqalar. Homilaga ta’sir etuvchi zararli omillar ta’siri ostida vujudga keluvchi nutq buzilishlariga ochiq rinolaliyani misol qilish mumkin. Homiladorlik davrida onaning yuqumli va somatik kasalliklari, bachadon- yо‘ldosh qon aylanishining buzilishiga, homila oziqlanishining buzilishi va kislorod yetishmasligiga olib kelishi mumkin. Agar homilaga surunkali kislorod yetishmasligi о‘tkir kechmasa, u hech qanday buzilishni keltirib chiqarmasligi mumkin, biroq homila shakllanish tempini birmuncha sekinlashtiradi. Buning natijasida homila muddatiga yetib tug‘ilishiga qaramay bola tо‘la shakllanmagan, nerv tizimi zaif tug‘iladi. Nerv tizimining miyelinizatsiya jarayoni sekinlashadi, nerv hujayrasi va uning aksonlari differensatsiyasi izdan chiqadi, miyaning neyronlararo aloqasining shakllanishi qiyinlashadi. Bu omillar о‘z navbatida nutq faoliyatining shakllanishiga salbiy ta’sir kо‘rsatadi. Ona qornida homila rivojlanishining buzilishi – embriopatiyalar-yuqumli kasalliklar, dori-darmonlar ichish, ionlashgan radiatsiya vibratsiya, homiladorlik vaqtida ichish va chekish bilan bog‘liq hollarda vujudga keladi. Alkagol va nikotinning naslga zararli ta’siri ancha yil ilgari aniqlangan. Ayni vaqtda nutq buzilishlari bilan uyg‘unlashgan alkagolli-embriopatik genezli oligofreniyaning klinik kо‘rinishi о‘rganildi. Turli xil nutq nuqsonlarining kelib chiqishiga surunkali alkogolizmning ta’siri kо‘rsatildi, jismoniy, nutqiy va
aqliy  rivojlanishning  orqada  qolishini  о‘z  ichiga  olgan  alkagolli-embriopatik
sindrom  ta’riflab  berildi.  Alkagolli-embriopatik  sindromda  bola  nutqining
rivojlanishiga noqulay ta’sir etuvchi yaqqol ifodalanmagan eshituvning buzilishi
holati aniqlangan.
Alkogolizmga  chalingan  ota-onalarda  homila  о‘limining  havfi  ona
qornidaligi va perinatal davrlarda juda yuqoridir. Bundan tashqari, chala tug‘ilishi,
homilalik  va  intranatal  asfiksiya,  shuningdek  kasalliklarga  moyillik  va  bola
hayotining birinchi yilida о‘lim holatining yuqori darajadaligi ham alkogolizmga
bog‘liqdir.
Bu bolalar maktabgacha va maktab yoshida о‘zining jismoniy zaifligi,
nutqning  tо‘liq  rivojlanmaganligi  bilan  uyg‘unlashgan  psixik  rivojlanishning
orqada qolganligi, xarakatchanlikning tormozlanganligi, faol diqqati, kо‘ruv va
eshituv idroki funksiyalarining buzilganligi bilan ajralib turadi. Ular diqqatining
tarqoqligi  bilish  faoliyatining  kamligi,  ta’lim  jarayonidagi  qiyinchiliklar  bilan
uyg‘unlashadi.  Ayni  vaqtda  kо‘pgina  ishlar  chekishning  ayol  sog‘lig‘i,
homiladorlik  va  tug‘ruqning  kechishiga  yomon  ta’sir  etishiga  bag‘ishlangan.
Bolaning chala tug‘ilishi, psixik va jismoniy rivojlanishdan orqada qolishi bilan
chekishning aloqasi borligi isbotlandi.
Ma’lumotlarga kо‘ra ota yoki onaning surunkali chekishi irsiy moddaning
patologik о‘zgarishiga-mutatsiyalarga olib kelishi mumkin. Homilaga bir qator
zararli  omillarning birgalikda ta’sir  etishi  ayniqsa  havfliroqdir  (alkogolizm  va
chekishning homiladorlik toksikozlari bilan birga kelishi va hokazolar).
Homiladorlik  toksikozlariga  chala  tug‘ilish,  tug‘ruqdagi  qisqa  muddatli
asfiksiya, yengil kо‘rinishdagi miyaning minimal organik jarohatlanishini keltirib
chtqaradi (minimal miya disfunksiyasi (M.M.D.) M.M.D. ga ega bolalar uchun
diqqatning tarqoqligi, xotira pastligi, motor buzilishlar, tormozlanganlik, turli xil
nutq buzilishlari xarakterlidir.
Ayni  vaqtda  yengil  miya  yetishmovchiligida  psixik  dizontogenezning
alohida  bir  kо‘rinishi  ajratilgan.  Bu  kо‘rinish  asosida  alohida  oliy  pо‘stloq
funksiyalarining  yoshga  oid  vaqtinchalik  yetishmaganligi  yotadi.  Bu  nutq
rivojlanishida  о‘ziga  xos  orqada  qolish  va  psixik  rivojlanishning  notekisligini
keltirib chiqaradi. 
Logotip
aqliy rivojlanishning orqada qolishini о‘z ichiga olgan alkagolli-embriopatik sindrom ta’riflab berildi. Alkagolli-embriopatik sindromda bola nutqining rivojlanishiga noqulay ta’sir etuvchi yaqqol ifodalanmagan eshituvning buzilishi holati aniqlangan. Alkogolizmga chalingan ota-onalarda homila о‘limining havfi ona qornidaligi va perinatal davrlarda juda yuqoridir. Bundan tashqari, chala tug‘ilishi, homilalik va intranatal asfiksiya, shuningdek kasalliklarga moyillik va bola hayotining birinchi yilida о‘lim holatining yuqori darajadaligi ham alkogolizmga bog‘liqdir. Bu bolalar maktabgacha va maktab yoshida о‘zining jismoniy zaifligi, nutqning tо‘liq rivojlanmaganligi bilan uyg‘unlashgan psixik rivojlanishning orqada qolganligi, xarakatchanlikning tormozlanganligi, faol diqqati, kо‘ruv va eshituv idroki funksiyalarining buzilganligi bilan ajralib turadi. Ular diqqatining tarqoqligi bilish faoliyatining kamligi, ta’lim jarayonidagi qiyinchiliklar bilan uyg‘unlashadi. Ayni vaqtda kо‘pgina ishlar chekishning ayol sog‘lig‘i, homiladorlik va tug‘ruqning kechishiga yomon ta’sir etishiga bag‘ishlangan. Bolaning chala tug‘ilishi, psixik va jismoniy rivojlanishdan orqada qolishi bilan chekishning aloqasi borligi isbotlandi. Ma’lumotlarga kо‘ra ota yoki onaning surunkali chekishi irsiy moddaning patologik о‘zgarishiga-mutatsiyalarga olib kelishi mumkin. Homilaga bir qator zararli omillarning birgalikda ta’sir etishi ayniqsa havfliroqdir (alkogolizm va chekishning homiladorlik toksikozlari bilan birga kelishi va hokazolar). Homiladorlik toksikozlariga chala tug‘ilish, tug‘ruqdagi qisqa muddatli asfiksiya, yengil kо‘rinishdagi miyaning minimal organik jarohatlanishini keltirib chtqaradi (minimal miya disfunksiyasi (M.M.D.) M.M.D. ga ega bolalar uchun diqqatning tarqoqligi, xotira pastligi, motor buzilishlar, tormozlanganlik, turli xil nutq buzilishlari xarakterlidir. Ayni vaqtda yengil miya yetishmovchiligida psixik dizontogenezning alohida bir kо‘rinishi ajratilgan. Bu kо‘rinish asosida alohida oliy pо‘stloq funksiyalarining yoshga oid vaqtinchalik yetishmaganligi yotadi. Bu nutq rivojlanishida о‘ziga xos orqada qolish va psixik rivojlanishning notekisligini keltirib chiqaradi.
Minimal  miya  disfunksiyasida  miya  funksional  tizimi  rivojlanishi
tempining sekinlashuvi alohida о‘ringa ega.
Nutq buzilishlarining kelib chiqishi bо‘yicha moyilligi bor bolalar guruhini
M.M.D. ga ega bolalar tashkil qiladi. Nutq buzilishlarini о‘z vaqtida aniqlash va
psixik  rivojlanishni  barvaqt  rag‘batlantirish,  bu  toifa  bolalar  nutqiy  va  aqliy
rivojlanishining kechikishini ma’lum darajada yaxshilashi mumkin. Logoped va
pedagog-defektolog  M.M.D.  sindromining  dastlabki  belgilarini  bilishi  muhim.
Hayotining birinchi  yilida bu sindromning asosiy  belgilari  «kichik nevrologik
belgilar» nomi bilan yuzaga keladi: emadigan bolalarda odatda faol xarakatlarga
halaqit bermaydigan, biroq turg‘unligi bilan farqlanuvchi mushak tonusining yengil
buzilishi,  tremor  kо‘rinishidagi  yaqqol  ifodalanmagan  ixtiyorsiz  xarakatlar,
umumiy  titroq  sensomotor  rivojlanishning  kechikishi  (ayniqsa  kо‘ruv-motor
koordinatsiyasi),  mayda  qо‘l  motorikasi  differensirlashgan  xarakatlarining
rivojlanishining  orqada  qolishi,  predmet-manipulyativ  faoliyat  shakllanishini
sekinlashuvi. Yuqoridagi barcha belgilar yengil nevrologik simptomatikada kо‘rish
mumkin.
Nutq buzilishlari kо‘pincha erkak jinsiga mansub shaxslarda yuzaga keladi.
Sо‘nggi yillar tadqiqotlarida odam jinsiga qarab о‘ng va chap (nutqiy) gemisferalar
(yarimsharlar) rivojlanishida farq borligi kо‘rsatib berildi. Chap yarim shar asosan
nutqiy funksiyani amalga oshiradi, о‘ng yarim shar esa kо‘ruv-fazoviy gnozisni
amalga  oshiradi.  О‘g‘il  bolalarda  qizlarga  nisbatan  о‘ng  yarim  shar  tezroq
shakllanadi. Qiz bolalarda esa aksincha chap yarim sharlar tezroq shakllanadi va
shunga bog‘liq birmuncha erta muddatlarda ularda nutq rivojlanishi aniqlanadi.
Bundan  tashqari  qiz  bolalarda  birmuncha  yaqqol  ifodalangan  yarimsharlararo
о‘zaro ta’sir erta shakllanadi. Bu ularda miya jarohatlanishini kompensatsiyalashda
yaxshi yordam beradi.
Bundan  tashqari  о‘g‘il  bolalarda  nutq  buzilishlarining  kо‘p  uchrashiga
xromasoma tuzilishidagi о‘ziga xos о‘zgarishlarga bog‘liq ravishda intelektual va
nutq buzilishlari sabab bо‘lishi mumkin.
Bolalarda  nutq  buzilishlarining  kelib  chiqishida  miyaning  erta  organik
jarohatlanishlari katta rol о‘ynaydi.
Logotip
Minimal miya disfunksiyasida miya funksional tizimi rivojlanishi tempining sekinlashuvi alohida о‘ringa ega. Nutq buzilishlarining kelib chiqishi bо‘yicha moyilligi bor bolalar guruhini M.M.D. ga ega bolalar tashkil qiladi. Nutq buzilishlarini о‘z vaqtida aniqlash va psixik rivojlanishni barvaqt rag‘batlantirish, bu toifa bolalar nutqiy va aqliy rivojlanishining kechikishini ma’lum darajada yaxshilashi mumkin. Logoped va pedagog-defektolog M.M.D. sindromining dastlabki belgilarini bilishi muhim. Hayotining birinchi yilida bu sindromning asosiy belgilari «kichik nevrologik belgilar» nomi bilan yuzaga keladi: emadigan bolalarda odatda faol xarakatlarga halaqit bermaydigan, biroq turg‘unligi bilan farqlanuvchi mushak tonusining yengil buzilishi, tremor kо‘rinishidagi yaqqol ifodalanmagan ixtiyorsiz xarakatlar, umumiy titroq sensomotor rivojlanishning kechikishi (ayniqsa kо‘ruv-motor koordinatsiyasi), mayda qо‘l motorikasi differensirlashgan xarakatlarining rivojlanishining orqada qolishi, predmet-manipulyativ faoliyat shakllanishini sekinlashuvi. Yuqoridagi barcha belgilar yengil nevrologik simptomatikada kо‘rish mumkin. Nutq buzilishlari kо‘pincha erkak jinsiga mansub shaxslarda yuzaga keladi. Sо‘nggi yillar tadqiqotlarida odam jinsiga qarab о‘ng va chap (nutqiy) gemisferalar (yarimsharlar) rivojlanishida farq borligi kо‘rsatib berildi. Chap yarim shar asosan nutqiy funksiyani amalga oshiradi, о‘ng yarim shar esa kо‘ruv-fazoviy gnozisni amalga oshiradi. О‘g‘il bolalarda qizlarga nisbatan о‘ng yarim shar tezroq shakllanadi. Qiz bolalarda esa aksincha chap yarim sharlar tezroq shakllanadi va shunga bog‘liq birmuncha erta muddatlarda ularda nutq rivojlanishi aniqlanadi. Bundan tashqari qiz bolalarda birmuncha yaqqol ifodalangan yarimsharlararo о‘zaro ta’sir erta shakllanadi. Bu ularda miya jarohatlanishini kompensatsiyalashda yaxshi yordam beradi. Bundan tashqari о‘g‘il bolalarda nutq buzilishlarining kо‘p uchrashiga xromasoma tuzilishidagi о‘ziga xos о‘zgarishlarga bog‘liq ravishda intelektual va nutq buzilishlari sabab bо‘lishi mumkin. Bolalarda nutq buzilishlarining kelib chiqishida miyaning erta organik jarohatlanishlari katta rol о‘ynaydi.