Maktablarda qat’iy yozuv tartibini joriy qilish

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

20,9 KB


Maktablarda qat’iy yozuv tartibini joriy qilish
Reja:
1.
Chiroyli yozuv qoidalarining sinfdagi darslarda olib borilishi.
2.
Maktabda qat'iy yozuv tartibini joriy qilish uchun olib boriladigan ishlar.
3.Maktabda qat'iy yozuv tartibini joriy qilish uchun umummaktab jamoasi 
tomonidan bajariladigan ishlar.
Logotip
Maktablarda qat’iy yozuv tartibini joriy qilish Reja: 1. Chiroyli yozuv qoidalarining sinfdagi darslarda olib borilishi. 2. Maktabda qat'iy yozuv tartibini joriy qilish uchun olib boriladigan ishlar. 3.Maktabda qat'iy yozuv tartibini joriy qilish uchun umummaktab jamoasi tomonidan bajariladigan ishlar.
Tayanch so'zlar:
Boshlang'ich sinflarda olib boriladigan yozuv mashg'ulotlarining rejasi.
Chiroyli  yozuvga  o'rgatishda  ona  tili  darslarining  roli.  Chiroyli  yozgan
o'quvchilarning daftarlarini konkurs asosida rag'batlantirish.
Chiroyli  yozuv  qoidalarini  eslatib  turish  bilan  bir  qatorda,  uni  bir
rejimga tushirib olish har bir o'qituvchining muhim vazifasidir.
Agar  maktabda  yozuv  rejimi  to'g'ri  tashkil  etilsa,  o'quvchilarning
chiroyli  yozuv  malakalari  bir  umirga  saqlanib  qoladi.Buning  uchun
boshlang'ich  sinf  o'qtuvchisi  o'quvchilardan  hosil  qilgan  chiroyli  yozuv
malakasini yuqori sinflarda har bir fan o'qtuvchisi eslatib turishi lozim. Aks
holda,  ular  boshlang'ich  sinfda  olgan  chiroyli  yozuv  malakasini  unitib
yuboradilar.
V sinfdan boshlab o'quvchilar yozuvining o'zgarishiga asosiy sabab,
boshqa predmet o'qtuvchilarining bunga yetarli etibor bermasliklaridir. Undan
tashqari,  ularga  yozuv  mashqlarini  normadan  ortiq  beradilarmatijada,
o'quvchilarning barmoq
muskullari  charchaydi  va  yozuvning  sifati  buziladi,  bu  esa  o'quvchilar
yozuvining buzilishiga sabab bo'ladi.
Yuqori sinflarda ham har bir harfni aniq yozishni talab qilish lozim, aks
holda, harflar o'z shakli ni yo'qotib boradi. Masalan: ko'pchilik yuqori sinf
o'quvchilari t harfi ustiga, sh harfi tagiga chiziq chizib qo'yadilar. Bunday
xatoga yo'l qo'ymasliklari kerak, chunki bu harflarning har ikkisi ham o'z
shakliga ega, ularni farqini ajratish uchun ortiqcha chiziqlar talab etilmaydi.
O'quvchilarga  uchraydigan  kamchililarni  yo'qotish  uchun  o'qituvchi
harflarni to'g'ri yozilishiga alohida e'tibor berishi, daftarni baholash vaqtida
noto'g'ri  yozilgan  harflarni  ham  hisobga  olish  lozim.  Qaysi  harfni  buzib
yozganligini aniq ko'rsatib o'tishi kerak.
O'quvchilarning  yozuvini  yaxshilash  uchun  umummaktab  ishglarida
quyidagilarni amalga oshirish mumkin:
1.
Maktabda chiroyli yozuv tartibini amalga oshirish:
Logotip
Tayanch so'zlar: Boshlang'ich sinflarda olib boriladigan yozuv mashg'ulotlarining rejasi. Chiroyli yozuvga o'rgatishda ona tili darslarining roli. Chiroyli yozgan o'quvchilarning daftarlarini konkurs asosida rag'batlantirish. Chiroyli yozuv qoidalarini eslatib turish bilan bir qatorda, uni bir rejimga tushirib olish har bir o'qituvchining muhim vazifasidir. Agar maktabda yozuv rejimi to'g'ri tashkil etilsa, o'quvchilarning chiroyli yozuv malakalari bir umirga saqlanib qoladi.Buning uchun boshlang'ich sinf o'qtuvchisi o'quvchilardan hosil qilgan chiroyli yozuv malakasini yuqori sinflarda har bir fan o'qtuvchisi eslatib turishi lozim. Aks holda, ular boshlang'ich sinfda olgan chiroyli yozuv malakasini unitib yuboradilar. V sinfdan boshlab o'quvchilar yozuvining o'zgarishiga asosiy sabab, boshqa predmet o'qtuvchilarining bunga yetarli etibor bermasliklaridir. Undan tashqari, ularga yozuv mashqlarini normadan ortiq beradilarmatijada, o'quvchilarning barmoq muskullari charchaydi va yozuvning sifati buziladi, bu esa o'quvchilar yozuvining buzilishiga sabab bo'ladi. Yuqori sinflarda ham har bir harfni aniq yozishni talab qilish lozim, aks holda, harflar o'z shakli ni yo'qotib boradi. Masalan: ko'pchilik yuqori sinf o'quvchilari t harfi ustiga, sh harfi tagiga chiziq chizib qo'yadilar. Bunday xatoga yo'l qo'ymasliklari kerak, chunki bu harflarning har ikkisi ham o'z shakliga ega, ularni farqini ajratish uchun ortiqcha chiziqlar talab etilmaydi. O'quvchilarga uchraydigan kamchililarni yo'qotish uchun o'qituvchi harflarni to'g'ri yozilishiga alohida e'tibor berishi, daftarni baholash vaqtida noto'g'ri yozilgan harflarni ham hisobga olish lozim. Qaysi harfni buzib yozganligini aniq ko'rsatib o'tishi kerak. O'quvchilarning yozuvini yaxshilash uchun umummaktab ishglarida quyidagilarni amalga oshirish mumkin: 1. Maktabda chiroyli yozuv tartibini amalga oshirish:
2.
Bir yilda ikki marta yoki har chorakning oxirida "Chiroyli yozuv uchun" 
degan mavzuda daftarlar konkursini o'tkazish;
3.
Maktabda  chiqariladigan  har  bir  devoriy  gazetaga  matnlarni  chiroyli
yozuv qoidalariga rioya qilib yozish.
Ammo  chiroyli  yozuv  rejimini  amalga  oshirishda  birinchi  navbatda,
o'qituvchining  o'zi  namuna  bo'lishi  kerak,  chunki  o'quvchilar  ko'proq
taqlidchan bo'lib o'qituvchining yozuviga o'xshatib yozishga harakat qiladilar.
Agar o'qituvchi bir harfni no'g'ri yozsa, o'quvchi ham noto'g'ri yozadi.
Maktabda  chiroyli  yozuv  tartibini  taxminan  quyidagicha  amalga  oshirish
mumkin:
1.
Maktabda har bir yozuv ishlarini o'quvchilar daftarga bajarishi
kerak.(faqat  shahar  va  rayon  ishlariga  xalq  ta'limi  tomonidan  yuborilgan
ayrim tekshiruv ishlariga ikki varaqdan yoziladi).
2.
Hamma  predmet  uchun  daftar  bir  hilda  to'ldiriladi:  daftarning
varaqlari  12  tadan  kam  bo'lmasligi,  chetida  (30  mm  masofada)  hoshiya
bo'lishi lozim. Har bir daftar qaysi fan uchun tutilgani, kimga tegishli ekanligi,
nechanchi sinfda o'qishi, maktab nomeri va nomi ko'rsatilishi lozim.
3.
Sinf ishi va uy vazifalarini bir hil rangdagi (gunafsha yoki to'q
havo rang) siyohga bajartirish.
4.
O'quvchilarni faqat tafsiya etilgan avtoruchkada yozdirirsh.
5.
Har bir darsda partada to'g'ri o'tirish qoidalariga amal qilish, bosh 
chapga chapga yoki o'nga osiltirib o'tirmaslik. Ko'z bilan daftar orasidagi 
masofani to'g'ri saqlash.
6.
yozuvning qiyaligini 65 gradusdan oshirmaslik.
7.
Har bir harfning shakli "Husnixat " kitobida ko'rsatilganidan farq 
qilmasligi.
8.
To'g'ri yozilgan harf va so'zlarni o'chirg'ich bilan o'chirishga ruxsat
etilmaydi. Noto'g'ri yozilgan joyni ustidan bir chiziq tortib ustiga to'g'risini
yozib ko'rsatib yozish mumkin.
9.
Har kungi bajarilgan ishni kuni, mavzu, mashq nomeri daftarning
o'rtasga chiroyli qilib yozib ko'rsatish kerak.
10.So'zlarni qisqartirib yozishga ruxsat etilmaydi. Masalan: va hakozo
Logotip
2. Bir yilda ikki marta yoki har chorakning oxirida "Chiroyli yozuv uchun" degan mavzuda daftarlar konkursini o'tkazish; 3. Maktabda chiqariladigan har bir devoriy gazetaga matnlarni chiroyli yozuv qoidalariga rioya qilib yozish. Ammo chiroyli yozuv rejimini amalga oshirishda birinchi navbatda, o'qituvchining o'zi namuna bo'lishi kerak, chunki o'quvchilar ko'proq taqlidchan bo'lib o'qituvchining yozuviga o'xshatib yozishga harakat qiladilar. Agar o'qituvchi bir harfni no'g'ri yozsa, o'quvchi ham noto'g'ri yozadi. Maktabda chiroyli yozuv tartibini taxminan quyidagicha amalga oshirish mumkin: 1. Maktabda har bir yozuv ishlarini o'quvchilar daftarga bajarishi kerak.(faqat shahar va rayon ishlariga xalq ta'limi tomonidan yuborilgan ayrim tekshiruv ishlariga ikki varaqdan yoziladi). 2. Hamma predmet uchun daftar bir hilda to'ldiriladi: daftarning varaqlari 12 tadan kam bo'lmasligi, chetida (30 mm masofada) hoshiya bo'lishi lozim. Har bir daftar qaysi fan uchun tutilgani, kimga tegishli ekanligi, nechanchi sinfda o'qishi, maktab nomeri va nomi ko'rsatilishi lozim. 3. Sinf ishi va uy vazifalarini bir hil rangdagi (gunafsha yoki to'q havo rang) siyohga bajartirish. 4. O'quvchilarni faqat tafsiya etilgan avtoruchkada yozdirirsh. 5. Har bir darsda partada to'g'ri o'tirish qoidalariga amal qilish, bosh chapga chapga yoki o'nga osiltirib o'tirmaslik. Ko'z bilan daftar orasidagi masofani to'g'ri saqlash. 6. yozuvning qiyaligini 65 gradusdan oshirmaslik. 7. Har bir harfning shakli "Husnixat " kitobida ko'rsatilganidan farq qilmasligi. 8. To'g'ri yozilgan harf va so'zlarni o'chirg'ich bilan o'chirishga ruxsat etilmaydi. Noto'g'ri yozilgan joyni ustidan bir chiziq tortib ustiga to'g'risini yozib ko'rsatib yozish mumkin. 9. Har kungi bajarilgan ishni kuni, mavzu, mashq nomeri daftarning o'rtasga chiroyli qilib yozib ko'rsatish kerak. 10.So'zlarni qisqartirib yozishga ruxsat etilmaydi. Masalan: va hakozo
o'rniga "va h. k.", ular o'rniga "u/" uning o'rniga "u+".
 11  .Bosh  va  kichik  harflar  bir  hil  balandlikda  yozilmasligi  kerak.
12.0'quvchilarning ishlarini tekshirish uchun o'qituvchi faqat qizil rangdagi
siyohdan foydalanishi lozim. O'quvchining yo'l qo'ygan har bir xatosi
aniq  ko'rsatilishi  kerak.  13.Doskada  bo'r  bilan  yozilgan  yozuvlar  yozuv
qoidalariga  mos  bo'lishi  kerak.  O'qituvchi  doskaga  o'tayotgan  materiali
joylashtira bilishi ham katta ahamiyatga egadir. 14.Maktabda chiqarilgan har
e'lonlar, maktab devoriy gazetasidagi maqola matnlari ham chiroyli qilib,
yozuv qoidalariga amal qilgan holda yozishi kerak. Hulosa qilib aytganda,
yuqorida ko'rsatib o'tilgan shartlar amalga oshirilsa maktabda qat'iy yozuv
rejimini amalga oshirishi mumkin.
O'quvchilarda uchraydigan kamchiliklarni yo'qotish uchun o'qituvchi
harflarning to'g'ri yozilishiga alohida e'tibor berishi, daftarni baholash vaqtida
noto'g'ri yozilgan harflarni ham hisobga olishi lozim. Qaysi harfni bo'zib
yozganligini aniq ko'rsatib o'tishi kerak.
O'quvchilarning yozuvini yaxshilash uchun umum maktab ishlaridan
quyidagilarni amalga oshirish lozim:
1.
Maktabda chiroyli yozuv tartibini amalga oshirish;
2.
Bir yilda ikki marta yoki har chorakning oxirida «Chiroyli yozuv 
uchun» degan mavzuda daftarlar konkursini o'tkazish.
Maktabda chiqariladigan har bir devorni gazetadagi matnlarni chiroyli
yozuv qoidalarisha ioya qilib yozish.
Ammo chiroyli yozuv rejimini amalga oshirishda, birinchi navbatda,
o'qituvchining  o'zi  namuna  bo'lishi  kerak.  Chunki  o'quvchilar  ko'proq
taqlidchan bo'lib, o'qituvchining yozuviga o'xshash yozishga harakat qiladilar.
Agar o'qituvchi bir harfni doskada noto'g'ri yozsa o'quvchi ham  noto'g'ri
yozadi.
Maktabda  chiroyli  yozuv  tartibini  taxminan  quyidagicha  amalga  oshirish
mumkin:
1.
Maktabda har bir yozuv ishlarini o'quvchilar daftarda bajarishlari
kerak  (faqat  shahar  va  rayon  xalq  ta'limi  tomonidan  yuborilgan  ayrim
tekshiruv ishlarigina ikki varaqda yozdiriladi).
Logotip
o'rniga "va h. k.", ular o'rniga "u/" uning o'rniga "u+". 11 .Bosh va kichik harflar bir hil balandlikda yozilmasligi kerak. 12.0'quvchilarning ishlarini tekshirish uchun o'qituvchi faqat qizil rangdagi siyohdan foydalanishi lozim. O'quvchining yo'l qo'ygan har bir xatosi aniq ko'rsatilishi kerak. 13.Doskada bo'r bilan yozilgan yozuvlar yozuv qoidalariga mos bo'lishi kerak. O'qituvchi doskaga o'tayotgan materiali joylashtira bilishi ham katta ahamiyatga egadir. 14.Maktabda chiqarilgan har e'lonlar, maktab devoriy gazetasidagi maqola matnlari ham chiroyli qilib, yozuv qoidalariga amal qilgan holda yozishi kerak. Hulosa qilib aytganda, yuqorida ko'rsatib o'tilgan shartlar amalga oshirilsa maktabda qat'iy yozuv rejimini amalga oshirishi mumkin. O'quvchilarda uchraydigan kamchiliklarni yo'qotish uchun o'qituvchi harflarning to'g'ri yozilishiga alohida e'tibor berishi, daftarni baholash vaqtida noto'g'ri yozilgan harflarni ham hisobga olishi lozim. Qaysi harfni bo'zib yozganligini aniq ko'rsatib o'tishi kerak. O'quvchilarning yozuvini yaxshilash uchun umum maktab ishlaridan quyidagilarni amalga oshirish lozim: 1. Maktabda chiroyli yozuv tartibini amalga oshirish; 2. Bir yilda ikki marta yoki har chorakning oxirida «Chiroyli yozuv uchun» degan mavzuda daftarlar konkursini o'tkazish. Maktabda chiqariladigan har bir devorni gazetadagi matnlarni chiroyli yozuv qoidalarisha ioya qilib yozish. Ammo chiroyli yozuv rejimini amalga oshirishda, birinchi navbatda, o'qituvchining o'zi namuna bo'lishi kerak. Chunki o'quvchilar ko'proq taqlidchan bo'lib, o'qituvchining yozuviga o'xshash yozishga harakat qiladilar. Agar o'qituvchi bir harfni doskada noto'g'ri yozsa o'quvchi ham noto'g'ri yozadi. Maktabda chiroyli yozuv tartibini taxminan quyidagicha amalga oshirish mumkin: 1. Maktabda har bir yozuv ishlarini o'quvchilar daftarda bajarishlari kerak (faqat shahar va rayon xalq ta'limi tomonidan yuborilgan ayrim tekshiruv ishlarigina ikki varaqda yozdiriladi).
2.
Hamma fan uchun daftar bir xilda to'ldiriladi: daftarning varaqlari 12
tadan kam bo'lmasligi, chetida (30 mm masofada) xoshiya bo'lishi lozim. Har
bir daftar qaysi fan uchun tutilgani, kimga tegishli ekanligi, nechanchi sinfda
o'qishi, maktab nomeri ko'rsatilishi lozim.
3.
Sinf ishi va uy vazifalarini bir xil rangdagi (binafsha yoki to'q g'ava
rang) siyohda bajartirish.
4.
O'quvchilarni faqat tavsiya etilgan avtoruskada yozdirish.
5.
Har bir darsda partada to'g'ri o'tirish qoidalariga amal qilish, boshni
chapga yoki o'nga osiltirib o'tirmaslik ko'z bilan daftar oraisdagi masofani
to'g'ri saqlash.
6.
Yozuvning qiyaligini 65 gradusdan oshirmaslik.
7.
Har bir harfning akli husnixat kitobida ko'rsatilmagan farq qilmasligi.
8.
Noto'g'ri yozilgan harf va so'zlarni uchirg'ich bilan o'chirishga ruxsat
etilmaydi. Noto'g'ri yozilgan joyni ustidan bir chiziq tortib ustiga to'g'risini
yozib ko'rsatish mumkin.
9.
Har  kungi  bajarilgan  ishni  kuni,  mavzui,  mashq  nomeri
daftarning o'rtasiga chiroyli qilib yozib ko'rsatishi kerak.
10.
So'zlarni  qisqartirib  yozishga  ruxsat  etilmaydi.  Masalan:  va
hokazo o'rniga esa ular o'niga «UG'» uning o'rniga u.
11.
Bosh va kichik harflar bir xil balandlikda yozilmasligi kerak.
12.
O'quvchilarning mashqlarini tekshirish uchun o'qituvchi faqat qizil
rangdagi siyohdan foydalanishi lozim. O'quvchining yo'l qo'ygan
har bir xatosi aniq ko'rsatilishi lozim. O'quvchining yo'l qo'ygan har bir xatosi
aniq ko'rsatilishi kerak.
13.
Doskada  bo'r  bilan  yozilgan  yozuvlar  ham  yozuv  qoidalariga
mos  kelishi  kerak.  O'qituvchi  doskaga  o'tayotgan  materiallarni
joylashtira bilishi ham katta ahamiyatga egadir.
14.
Maktabda  chiqarilgan  har  xil  e'lonlar,  maktab  devoriy
gazetasidagi  maqola  matnlari  ham  chiroyli  qilib, yozuv  qoidalariga amal
qilgan holda yozilishi kerak.
Xulosa  qilib  aytganda,  yuqorida  ko'rsatib  o'tilgan  shartlar  amalga
oshirilsa maktabda qat'iy yozuv rejimini amalga oshirish mumkin.
Logotip
2. Hamma fan uchun daftar bir xilda to'ldiriladi: daftarning varaqlari 12 tadan kam bo'lmasligi, chetida (30 mm masofada) xoshiya bo'lishi lozim. Har bir daftar qaysi fan uchun tutilgani, kimga tegishli ekanligi, nechanchi sinfda o'qishi, maktab nomeri ko'rsatilishi lozim. 3. Sinf ishi va uy vazifalarini bir xil rangdagi (binafsha yoki to'q g'ava rang) siyohda bajartirish. 4. O'quvchilarni faqat tavsiya etilgan avtoruskada yozdirish. 5. Har bir darsda partada to'g'ri o'tirish qoidalariga amal qilish, boshni chapga yoki o'nga osiltirib o'tirmaslik ko'z bilan daftar oraisdagi masofani to'g'ri saqlash. 6. Yozuvning qiyaligini 65 gradusdan oshirmaslik. 7. Har bir harfning akli husnixat kitobida ko'rsatilmagan farq qilmasligi. 8. Noto'g'ri yozilgan harf va so'zlarni uchirg'ich bilan o'chirishga ruxsat etilmaydi. Noto'g'ri yozilgan joyni ustidan bir chiziq tortib ustiga to'g'risini yozib ko'rsatish mumkin. 9. Har kungi bajarilgan ishni kuni, mavzui, mashq nomeri daftarning o'rtasiga chiroyli qilib yozib ko'rsatishi kerak. 10. So'zlarni qisqartirib yozishga ruxsat etilmaydi. Masalan: va hokazo o'rniga esa ular o'niga «UG'» uning o'rniga u. 11. Bosh va kichik harflar bir xil balandlikda yozilmasligi kerak. 12. O'quvchilarning mashqlarini tekshirish uchun o'qituvchi faqat qizil rangdagi siyohdan foydalanishi lozim. O'quvchining yo'l qo'ygan har bir xatosi aniq ko'rsatilishi lozim. O'quvchining yo'l qo'ygan har bir xatosi aniq ko'rsatilishi kerak. 13. Doskada bo'r bilan yozilgan yozuvlar ham yozuv qoidalariga mos kelishi kerak. O'qituvchi doskaga o'tayotgan materiallarni joylashtira bilishi ham katta ahamiyatga egadir. 14. Maktabda chiqarilgan har xil e'lonlar, maktab devoriy gazetasidagi maqola matnlari ham chiroyli qilib, yozuv qoidalariga amal qilgan holda yozilishi kerak. Xulosa qilib aytganda, yuqorida ko'rsatib o'tilgan shartlar amalga oshirilsa maktabda qat'iy yozuv rejimini amalga oshirish mumkin.
Xatolarni tuzatish
Dastur talablariga muvofiq, 4-sinfning oxiriga kelib, har bir o'quvchi tez
va chiroyli yozilishi lozim.
Ammo shunday o'quvchilar ham uchraydiki, ular yozuv malakasini to'la
egallab ololmaydilar, harflarning shaklini pala-partish, katta-kichik qilib har
xil yozadilar. O'qituvchilar tomonidan noto'g'ri yozilgan harflarni tuzatish har
bir predmet o'qituvchisining eng muhim va qiyin vazifalaridan biridir. Bu
masalani ehtiyotlik bilan hal etish lozim.
Kamchilikarni tuzatishga kirishishdan oldin uning asosiy xatosi nimada
ekanligini aniqlash zarur.
O'quvchilarning yozuvlarida keng tarqalgan kamchiliklardan biri ayrim
harflaning noto'g'ri ifodalanishi sababli xatning o'qib bo'lmasligidir. Ayrim
o'quvchilar esa harflarni quyidagicha buzib, har xil balandlik va qiyalikda
yozadilar:
Bu o'z navbatida o'qishni qiyinlashtiradi, yozilgan matnni noaniqlikka
olib keladi.
Ayrim  o'quvchilar  esa  har  bir  harfni  alohida-alohida  ajratib  qo'l
harakatini uzib yozadilar:
Aksincha, ayrim o'quvchilar esa juda yirik, haddan tashqari mayda,
yozuv  qo'lni  charchatadi,  o'qishni  qiyinlashtiradi,  yirik  yozuv  esa  yozuv
tezligini kamaytiradi va o'quvchi buning uchun ko'p vaqt sarflaydi.
Shuning  uchun  o'quvchilarda  uchraydigan  ayrim  tipik  xatolarni  o'z
vaqtida, ya'ni  harflarning shaklini  yozishga o'rganayotgan vaqtda tuzatish
lozim.
Quyida o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolarni
ko'rsatib o'tamiz:
1.Tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi  elementni yozishda siniq
chiziq hosil qiladilar va quyidagicha tor yoki keng qilib yozadidar;
2.Tagi  va  usti  ilmoqli  kichik  tayoqcha  shaklidagi  elementni
quyidagicha buzib yozadilar;
Biz o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolar faqat
kichik harflarga taalluqli bo'lganini ko'rsatib o'tdik bunday
Logotip
Xatolarni tuzatish Dastur talablariga muvofiq, 4-sinfning oxiriga kelib, har bir o'quvchi tez va chiroyli yozilishi lozim. Ammo shunday o'quvchilar ham uchraydiki, ular yozuv malakasini to'la egallab ololmaydilar, harflarning shaklini pala-partish, katta-kichik qilib har xil yozadilar. O'qituvchilar tomonidan noto'g'ri yozilgan harflarni tuzatish har bir predmet o'qituvchisining eng muhim va qiyin vazifalaridan biridir. Bu masalani ehtiyotlik bilan hal etish lozim. Kamchilikarni tuzatishga kirishishdan oldin uning asosiy xatosi nimada ekanligini aniqlash zarur. O'quvchilarning yozuvlarida keng tarqalgan kamchiliklardan biri ayrim harflaning noto'g'ri ifodalanishi sababli xatning o'qib bo'lmasligidir. Ayrim o'quvchilar esa harflarni quyidagicha buzib, har xil balandlik va qiyalikda yozadilar: Bu o'z navbatida o'qishni qiyinlashtiradi, yozilgan matnni noaniqlikka olib keladi. Ayrim o'quvchilar esa har bir harfni alohida-alohida ajratib qo'l harakatini uzib yozadilar: Aksincha, ayrim o'quvchilar esa juda yirik, haddan tashqari mayda, yozuv qo'lni charchatadi, o'qishni qiyinlashtiradi, yirik yozuv esa yozuv tezligini kamaytiradi va o'quvchi buning uchun ko'p vaqt sarflaydi. Shuning uchun o'quvchilarda uchraydigan ayrim tipik xatolarni o'z vaqtida, ya'ni harflarning shaklini yozishga o'rganayotgan vaqtda tuzatish lozim. Quyida o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolarni ko'rsatib o'tamiz: 1.Tagi ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni yozishda siniq chiziq hosil qiladilar va quyidagicha tor yoki keng qilib yozadidar; 2.Tagi va usti ilmoqli kichik tayoqcha shaklidagi elementni quyidagicha buzib yozadilar; Biz o'quvchilarning yozuvlarida uchraydigan ayrim tipik xatolar faqat kichik harflarga taalluqli bo'lganini ko'rsatib o'tdik bunday