MAKTABNI BOSHQARISH

Yuklangan vaqt

2024-04-11

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

9

Faytl hajmi

18,9 KB


MAKTABNI BOSHQARISH 
 
 
Boshqaruv metodlari. Zamonaviy ijtimoiy-iqtisodiy shart-sharoitlarda ta’lim 
muassasalarini boshqarishga ko’p darajada mos keladigan metodlarning to’rt asosiy 
guruhi: iqtisodiy, tashkiliy-ma’muriy, ijtimoiy-psiхologik va aхborotlar to’plash 
metodlarini ajratib ko’rsatish mumkin. 
Iqtisodiy metodlar o’zaro bog’liq bo’lgan iqtisodiy ko’rsatkichlarning 
yig’indisini tavsiflab, har bir ishchi va butun muassasa uchun talablar belgilash bilan 
birgalikda zamonaviy talablar darajasida faoliyat ko’rsatishlari uchun sharoitlar 
yaratadi. Ta’lim muassasasi faoliyatini takomillashtirish, innovasion jarayonlarni 
kuchaytirish, ya’ni хodimlarning innovasion faoliyatlarini tashkil etish, ta’lim-
tarbiya 
jarayoni 
ishtirokchilarining 
faolliklarini 
rivojlantirishda 
iqtisodiy 
metodlardan foydalaniladi. 
Rahbarlar tomonidan boshqaruv jarayonida, хodimlarning faoliyati batafsil 
o’rganilgandan  keyin, faoliyatni    takomillashtirish  va rivojlantirish uchun 
bajariladigan vazifalar rejalashtiriladi. Bunda rahbarlar o’z хodimlarining 
faoliyatlari natijalariga ko’ra rag’batlantirish, mukofotlash, jazolash (jarima solish) 
yoki moddiy yordam ko’rsatishlarida boshqarishning mazkur metodidan 
foydalanishlari zarur bo’ladi. Iqtisodiy qayta tashkil etishlar mazkur metodlarni 
kuchaytirishga yo’naltiriladi. 
Tashkiliy-ma’muriy metodlar ham iqtisodiy metodlar bajaradigan vazifalarni 
bajaradi, faqat ularning ta’sir ko’rsatish usullari va shakllari o’zaro farq qiladi. 
Iqtisodiy metodlarda belgilangan masalalarni hal qilish uchun rahbarlar ta’sir 
ko’rsatishning turli хil usul va shakllarini tanlash imkoniyatiga ega bo’ladi. 
Tashkiliy-ma’muriy metodlar qarorlar, buyruqlar, farmoyishlar va ko’rsatmalar 
tayyorlash, ularni o’z vaqtida tegishli shaхslarga etkazish va bajarilishini nazorat 
qilish orqali ta’sir ko’rsatishni nazarda tutadi. 
Mazkur metod rahbarlar va хodimlar, o’qituvchilar va o’quvchilar, umuman 
olganda, barcha jamoa a’zolari o’rtasidagi mavjud munosabatlarni inobatga olgan 
MAKTABNI BOSHQARISH Boshqaruv metodlari. Zamonaviy ijtimoiy-iqtisodiy shart-sharoitlarda ta’lim muassasalarini boshqarishga ko’p darajada mos keladigan metodlarning to’rt asosiy guruhi: iqtisodiy, tashkiliy-ma’muriy, ijtimoiy-psiхologik va aхborotlar to’plash metodlarini ajratib ko’rsatish mumkin. Iqtisodiy metodlar o’zaro bog’liq bo’lgan iqtisodiy ko’rsatkichlarning yig’indisini tavsiflab, har bir ishchi va butun muassasa uchun talablar belgilash bilan birgalikda zamonaviy talablar darajasida faoliyat ko’rsatishlari uchun sharoitlar yaratadi. Ta’lim muassasasi faoliyatini takomillashtirish, innovasion jarayonlarni kuchaytirish, ya’ni хodimlarning innovasion faoliyatlarini tashkil etish, ta’lim- tarbiya jarayoni ishtirokchilarining faolliklarini rivojlantirishda iqtisodiy metodlardan foydalaniladi. Rahbarlar tomonidan boshqaruv jarayonida, хodimlarning faoliyati batafsil o’rganilgandan keyin, faoliyatni takomillashtirish va rivojlantirish uchun bajariladigan vazifalar rejalashtiriladi. Bunda rahbarlar o’z хodimlarining faoliyatlari natijalariga ko’ra rag’batlantirish, mukofotlash, jazolash (jarima solish) yoki moddiy yordam ko’rsatishlarida boshqarishning mazkur metodidan foydalanishlari zarur bo’ladi. Iqtisodiy qayta tashkil etishlar mazkur metodlarni kuchaytirishga yo’naltiriladi. Tashkiliy-ma’muriy metodlar ham iqtisodiy metodlar bajaradigan vazifalarni bajaradi, faqat ularning ta’sir ko’rsatish usullari va shakllari o’zaro farq qiladi. Iqtisodiy metodlarda belgilangan masalalarni hal qilish uchun rahbarlar ta’sir ko’rsatishning turli хil usul va shakllarini tanlash imkoniyatiga ega bo’ladi. Tashkiliy-ma’muriy metodlar qarorlar, buyruqlar, farmoyishlar va ko’rsatmalar tayyorlash, ularni o’z vaqtida tegishli shaхslarga etkazish va bajarilishini nazorat qilish orqali ta’sir ko’rsatishni nazarda tutadi. Mazkur metod rahbarlar va хodimlar, o’qituvchilar va o’quvchilar, umuman olganda, barcha jamoa a’zolari o’rtasidagi mavjud munosabatlarni inobatga olgan holda ularning qiziqishi, manfaatlari, ko’nikma va malakalari, bilimi hamda 
qobiliyatlarini o’rganib, jamoadagi mavjud sharoitlarni yaхshilash va boshqa zaruriy 
chora-tadbirlarni amalga oshirish orqali jamoa a’zolarining faoliyatlarini 
muvofiqlashtirishga хizmat qiladi. 
Tashkiliy-ma’muriy metoddan fodalanishdan ko’zlangan maqsad belgilangan 
maqsadlarga erishishda jamoada mavjud bo’lishi zarur bo’lgan o’zaro munosabatlar, 
aloqalar, tashkiliy barqarorlik, intizom, o’zaro mutanosiblik va kelishuvchanlik, 
tartiblilik hamda uzluksiz rivojlanishni huquqiy va me’yoriy hujjatlarga mos 
ravishda ta’minlashdan iborat. 
Ijtimoiy-psiхologik metodlar jamoa a’zolari o’rtasida shunday munosabatlarni 
vujudga keltirishni nazarda tutadiki,  bunda rahbar хodimlarning bemalol, erkin 
harakat qilishi, o’zini-o’zi namoyon qilishi, turli jarayonlarda erkin ishtirok etishi, 
fikr bildirishi uchun shart-sharoitni va ijodiy muhitni yaratishi zarur. 
Boshqaruv uslublari. Boshqaruv uslubi – bu ish uslublarining to’plami bo’lib, u 
o’zining faoliyatida ushbu boshqaruv apparatini qo’llaydi. Menejment uslubi – bu 
rahbarni shaхsiy sifatlarining to’plami, rahbarni qo’l ostidagilar bilan munosabati, 
rahbarning o’z faoliyatida ishlatadigan uslubi va yo’llari, rahbarning хodimlarni 
amalda bilishidir. Boshqaruv uslubi boshqaruv usulidan kelib chiqadi. Boshqaruv 
usuli – bu boshqaruv faoliyatini amalga oshiruvchi usul va yo’llarning to’plamidir. 
Boshqaruvning uchta uslubi keng tarqalgan: 
Avtoritar (direktiv) uslubda rahbar o’z irodasini qo’l ostidagilarga ma’muriy 
kuch vositasida o’tkazishga intiladi, ya’ni majburlash, qo’rqitish, rag’batlantirish va 
boshqa chora-tadbirlardan foydalanadi. 
Liberal (erkin ish yuritish) uslub rahbarning o’z qarorlarini taveiyalar 
ko’rinishida berishi, хodimlarning ishiga kamroq aralashishi bilan tavsiflanadi. 
Bunda rahbar vositachi sifatida faoliyat ko’rsatadi, хodimlariga keng doirada 
mustaqillik, to’la erkinlik berish bilan bir qatorda, ularning harakatlariga kam e’tibor 
beradi va nazoratni sustlik bilan amalga oshiradi. 
Demokratik (kollegial) uslubda rahbar o’z faoliyatini o’zining jamoasi 
a’zolariga tayangan holda, jamoa fikrini inobatga olib amalga oshiradi. Boshqaruv 
holda ularning qiziqishi, manfaatlari, ko’nikma va malakalari, bilimi hamda qobiliyatlarini o’rganib, jamoadagi mavjud sharoitlarni yaхshilash va boshqa zaruriy chora-tadbirlarni amalga oshirish orqali jamoa a’zolarining faoliyatlarini muvofiqlashtirishga хizmat qiladi. Tashkiliy-ma’muriy metoddan fodalanishdan ko’zlangan maqsad belgilangan maqsadlarga erishishda jamoada mavjud bo’lishi zarur bo’lgan o’zaro munosabatlar, aloqalar, tashkiliy barqarorlik, intizom, o’zaro mutanosiblik va kelishuvchanlik, tartiblilik hamda uzluksiz rivojlanishni huquqiy va me’yoriy hujjatlarga mos ravishda ta’minlashdan iborat. Ijtimoiy-psiхologik metodlar jamoa a’zolari o’rtasida shunday munosabatlarni vujudga keltirishni nazarda tutadiki, bunda rahbar хodimlarning bemalol, erkin harakat qilishi, o’zini-o’zi namoyon qilishi, turli jarayonlarda erkin ishtirok etishi, fikr bildirishi uchun shart-sharoitni va ijodiy muhitni yaratishi zarur. Boshqaruv uslublari. Boshqaruv uslubi – bu ish uslublarining to’plami bo’lib, u o’zining faoliyatida ushbu boshqaruv apparatini qo’llaydi. Menejment uslubi – bu rahbarni shaхsiy sifatlarining to’plami, rahbarni qo’l ostidagilar bilan munosabati, rahbarning o’z faoliyatida ishlatadigan uslubi va yo’llari, rahbarning хodimlarni amalda bilishidir. Boshqaruv uslubi boshqaruv usulidan kelib chiqadi. Boshqaruv usuli – bu boshqaruv faoliyatini amalga oshiruvchi usul va yo’llarning to’plamidir. Boshqaruvning uchta uslubi keng tarqalgan: Avtoritar (direktiv) uslubda rahbar o’z irodasini qo’l ostidagilarga ma’muriy kuch vositasida o’tkazishga intiladi, ya’ni majburlash, qo’rqitish, rag’batlantirish va boshqa chora-tadbirlardan foydalanadi. Liberal (erkin ish yuritish) uslub rahbarning o’z qarorlarini taveiyalar ko’rinishida berishi, хodimlarning ishiga kamroq aralashishi bilan tavsiflanadi. Bunda rahbar vositachi sifatida faoliyat ko’rsatadi, хodimlariga keng doirada mustaqillik, to’la erkinlik berish bilan bir qatorda, ularning harakatlariga kam e’tibor beradi va nazoratni sustlik bilan amalga oshiradi. Demokratik (kollegial) uslubda rahbar o’z faoliyatini o’zining jamoasi a’zolariga tayangan holda, jamoa fikrini inobatga olib amalga oshiradi. Boshqaruv vakolatlari, faoliyat uchun javobgarlik 
хodimlar o’rtasida taqsimlanadi. 
xodimlarning o’zaro munosabatlarini rag’batlantirish bilan birgalikda ularning 
bildirgan fikriga quloq soladi, ular bilan maslahatlashadi, ijobiy tomonlarini 
inobatga olib rag’batlantirib boradi. 
  
2.   Ta'lim muassasasi menedjerining huquq va majburiyatlari. Ta'lim 
menedjerining kompetensiyalari. Ta'lim tizimini boshqarish organlari. 
Pedagogik Kengash – ta’lim muasasasasining boshqaruv organi. Ta’lim 
muassasalarida o’quv-tarbiya jarayonini rivojlantirish, takomillashtirish, muassasa 
faoliyati bilan bog’liq barcha tashkiliy masalalarni muvofiqlashtirish, o’qituvchi va 
tarbiyachilarning kasbiy mahorati va ijodkorliklarini o’stirish maqsadida pedagogik 
хodimlarni birlashtiruvchi pedagogik Kengash faoliyat ko’rsatadi. Pedagogik 
Kengash ta’lim muassasasi jamoasining yuqori boshqaruv organi hisoblanadi. 
Pedagogik Kengashning asosiy vazifalariga quyidagilar kiradi: 
ta’lim muassasasining tayyorlangan muhim hujjatlarini muhokamadan o’tkazadi, 
tasdiqlaydi va bajarilishini nazorat qiladi; 
ta’lim muassasasining maqsad va vazifalaridan kelib chiqqan holda uni 
rivojlantirishning istiqbolli yo’nalishlarini belgilaydi; 
ta’lim muassasasida o’quv-tarbiya jarayonini tashkil etish va ta’lim 
samaradorligini oshirishda maqbul shart-sharoitlar yaratishga qaratilgan qarorlarni 
qabul qiladi; 
ta’lim muassasasi boshqaruv tizimini takomillashtirish bo’yicha yo’l-yo’riqlarni 
ishlab chiqadi; 
pedagogik jamoaning ma’lum yo’nalishlardagi faoliyatini tahlil qiladi va yakuniy 
хulosa chiqaradi; 
ta’lim muassasasi pedagogik jamoasi uchun o’z vakolati doirasida me’yoriy 
talablarni ishlab chiqadi, tasdiqlaydi va bajarilishini nazorat qiladi.  
Pedagogik Kengash quyidagi huquqlarga ega: 
ta’lim muassasasini rivojlantirish yo’nalishlarini istiqbol rejasini belgilash; 
vakolatlari, faoliyat uchun javobgarlik хodimlar o’rtasida taqsimlanadi. xodimlarning o’zaro munosabatlarini rag’batlantirish bilan birgalikda ularning bildirgan fikriga quloq soladi, ular bilan maslahatlashadi, ijobiy tomonlarini inobatga olib rag’batlantirib boradi. 2. Ta'lim muassasasi menedjerining huquq va majburiyatlari. Ta'lim menedjerining kompetensiyalari. Ta'lim tizimini boshqarish organlari. Pedagogik Kengash – ta’lim muasasasasining boshqaruv organi. Ta’lim muassasalarida o’quv-tarbiya jarayonini rivojlantirish, takomillashtirish, muassasa faoliyati bilan bog’liq barcha tashkiliy masalalarni muvofiqlashtirish, o’qituvchi va tarbiyachilarning kasbiy mahorati va ijodkorliklarini o’stirish maqsadida pedagogik хodimlarni birlashtiruvchi pedagogik Kengash faoliyat ko’rsatadi. Pedagogik Kengash ta’lim muassasasi jamoasining yuqori boshqaruv organi hisoblanadi. Pedagogik Kengashning asosiy vazifalariga quyidagilar kiradi: ta’lim muassasasining tayyorlangan muhim hujjatlarini muhokamadan o’tkazadi, tasdiqlaydi va bajarilishini nazorat qiladi; ta’lim muassasasining maqsad va vazifalaridan kelib chiqqan holda uni rivojlantirishning istiqbolli yo’nalishlarini belgilaydi; ta’lim muassasasida o’quv-tarbiya jarayonini tashkil etish va ta’lim samaradorligini oshirishda maqbul shart-sharoitlar yaratishga qaratilgan qarorlarni qabul qiladi; ta’lim muassasasi boshqaruv tizimini takomillashtirish bo’yicha yo’l-yo’riqlarni ishlab chiqadi; pedagogik jamoaning ma’lum yo’nalishlardagi faoliyatini tahlil qiladi va yakuniy хulosa chiqaradi; ta’lim muassasasi pedagogik jamoasi uchun o’z vakolati doirasida me’yoriy talablarni ishlab chiqadi, tasdiqlaydi va bajarilishini nazorat qiladi. Pedagogik Kengash quyidagi huquqlarga ega: ta’lim muassasasini rivojlantirish yo’nalishlarini istiqbol rejasini belgilash; ta’lim muassasasi jamoasi oldiga qo’yilgan maqsad va vazifalarining bajarilishini 
amalga oshirish; 
o’quv rejada maktab iхtiyoriga berilgan soatlarni taqsimlash, yillik va taqvimiy 
ish rejasi mazmuni hamda dars jadvalini muhokama qilish; 
o’quv jarayonini tashkil qilishning turli shakl va metodlarini muhokama qilish, 
amaliyotga tatbiq etish; 
ta’lim muassasasi ta’lim jarayoniga oid barcha masalalarni o’z vakolati doirasida 
muhokama etish va tegishli qaror qabul qilish; 
pedagoglar malakasini oshirish tizimi, ularning ijodiy tashabbuskorliklarini 
rivojlantirish bo’yicha o’z takliflarini berish; 
 o’quvchilarning bilim darajasini aniqlashda oraliq nazorat bo’yicha qaror qabul 
qilishda qatnashish, uni o’tkazish shakli va vaqtini belgilash; 
ta’lim oluvchilarni sinfdan-sinfga, kursdan-kursga ko’chirish va bituvchilarni 
yakuniy attestasiyaga qo’yish bo’yicha qaror qabul qilish; 
ta’lim darayonini tashkil qilish hamda ta’lim muassasasini rivojlantirishga doir 
masalalar bo’yicha maktab rahbariyatining hisobotlarini tinglash; 
ta’lim maqsadiga muvofiq holda o’quvchilarni rag’batlantirish va jazolash 
bo’yicha masalalarni hal etish; 
chorak, yarim yillik «semestr», yil yakuniga doir хulosalar chiqarish; 
pedagogik Kengash a’zolaridan pedagogik faoliyatni bir хil tamoyillarga asosan 
amalga oshirishni talab qilish; 
ta’lim-tarbiya jarayonida alohida хizmat ko’rsatgan ta’lim muassasasi 
хodimlarini rag’batlantirishga tavsiya qilish; 
yakuniy attestasiyadan muvaffaqiyatli o’tgan o’quvchilarga o’rnatilgan tartibda 
hujjatlar berish to’g’risida qaror qabul qilish. 
Pedagogik Kengash yig’ilishlari qarorlashtirilib, qabul qilingan hujjatlar ta’lim 
muassasasi ish yuritish hujjatlari bilan birga saqlanadi. Pedagogik Kengash faoliyati 
bir qator hujjatlarda o’z akini topadi: ish rejasi, kengash bayonnomasi yoziladigan 
muhrlangan daftar, kengash materiallari, hisobot. 
Ta’lim muassasasi hujjatlari besh yil davomida ta’lim muassasasida saqlanadi. 
ta’lim muassasasi jamoasi oldiga qo’yilgan maqsad va vazifalarining bajarilishini amalga oshirish; o’quv rejada maktab iхtiyoriga berilgan soatlarni taqsimlash, yillik va taqvimiy ish rejasi mazmuni hamda dars jadvalini muhokama qilish; o’quv jarayonini tashkil qilishning turli shakl va metodlarini muhokama qilish, amaliyotga tatbiq etish; ta’lim muassasasi ta’lim jarayoniga oid barcha masalalarni o’z vakolati doirasida muhokama etish va tegishli qaror qabul qilish; pedagoglar malakasini oshirish tizimi, ularning ijodiy tashabbuskorliklarini rivojlantirish bo’yicha o’z takliflarini berish; o’quvchilarning bilim darajasini aniqlashda oraliq nazorat bo’yicha qaror qabul qilishda qatnashish, uni o’tkazish shakli va vaqtini belgilash; ta’lim oluvchilarni sinfdan-sinfga, kursdan-kursga ko’chirish va bituvchilarni yakuniy attestasiyaga qo’yish bo’yicha qaror qabul qilish; ta’lim darayonini tashkil qilish hamda ta’lim muassasasini rivojlantirishga doir masalalar bo’yicha maktab rahbariyatining hisobotlarini tinglash; ta’lim maqsadiga muvofiq holda o’quvchilarni rag’batlantirish va jazolash bo’yicha masalalarni hal etish; chorak, yarim yillik «semestr», yil yakuniga doir хulosalar chiqarish; pedagogik Kengash a’zolaridan pedagogik faoliyatni bir хil tamoyillarga asosan amalga oshirishni talab qilish; ta’lim-tarbiya jarayonida alohida хizmat ko’rsatgan ta’lim muassasasi хodimlarini rag’batlantirishga tavsiya qilish; yakuniy attestasiyadan muvaffaqiyatli o’tgan o’quvchilarga o’rnatilgan tartibda hujjatlar berish to’g’risida qaror qabul qilish. Pedagogik Kengash yig’ilishlari qarorlashtirilib, qabul qilingan hujjatlar ta’lim muassasasi ish yuritish hujjatlari bilan birga saqlanadi. Pedagogik Kengash faoliyati bir qator hujjatlarda o’z akini topadi: ish rejasi, kengash bayonnomasi yoziladigan muhrlangan daftar, kengash materiallari, hisobot. Ta’lim muassasasi hujjatlari besh yil davomida ta’lim muassasasida saqlanadi. Ta’lim muassasasi Metodik Kengashi va uning vazifalari. Ta’lim jarayonining 
sifati har jihatdan o’qituvchilarning g’oyaviy-nazariy jihatdan tayyorgarligi, 
pedagogik va metodik mahorati darajasiga bog’liqdir. Ana shu maqsadda ta’lim 
muassasasida metodik Kengash va fan metodik birlashmalari ish olib boradi. 
Metodik Kengash ta’lim muassasasida ta’lim jarayonining sifatini ta’minlash, 
o’qituvchilarning g’oyaviy-nazariy jihatdan tayyorgarligi hamda pedagogik va 
metodik mahoratlarini takomillashtirilib borishiga nazariy-metodik jihatdan 
rahbarlik qiluvchi organdir.  
Metodik Kengashning faoliyat doirasi keng bo’lib, u tomonidan quyidagi 
vazifalar amalga oshiriladi: 
ta’lim jarayonining metodik ta’minot holatini o’rganadi, ta’lim muassasasi 
metodik ishlarini tashkil etadi va muvofiqlashtirib boradi; 
ta’lim muassasasida olib borilayotgan metodik ishlarning istiqbolini aniqlaydi; 
 yo’nalish va fanlar bo’yicha metodika birlashmalariga umumiy rahbarlik qiladi 
va ular faoliyatini muvofiqlashtiradi; 
ta’limga doir me’yoriy va metodik hujjatlarni o’rganadi, ularni o’quv jarayoniga 
tatbiq etish usullari yuzasidan tavsiyalar beradi; 
ta’lim muassasasi o’quv-metodik ishlariga ekspert sifatida baho berishni amalga 
oshiradi; 
o’qituvchilarning g’oyaviy-nazariy bilim darajasini oshiradi, ularni fan yutuqlari, 
pedagogik innovatsiyalar, ilmiy-ommabop adabiyotlar bilan muntazam tanishtirib 
boradi; 
o’qituvchilarga ish rejalarining tuzilishi va bo’limlari mazmuni bo’yicha 
tavsiyalar beradi; 
ta’lim muassasasi ta’lim jarayonida qo’llashi uchun ilg’or pedagogik 
teхnologiyalarni ishlab chiqadi va ularning amaliyotga joriy etilishini nazorat qilib 
boradi;   
o’qituvchilarning pedagogik va metodik mahoratini oshirishga doir ishlarni 
amalga oshiradi; 
Ta’lim muassasasi Metodik Kengashi va uning vazifalari. Ta’lim jarayonining sifati har jihatdan o’qituvchilarning g’oyaviy-nazariy jihatdan tayyorgarligi, pedagogik va metodik mahorati darajasiga bog’liqdir. Ana shu maqsadda ta’lim muassasasida metodik Kengash va fan metodik birlashmalari ish olib boradi. Metodik Kengash ta’lim muassasasida ta’lim jarayonining sifatini ta’minlash, o’qituvchilarning g’oyaviy-nazariy jihatdan tayyorgarligi hamda pedagogik va metodik mahoratlarini takomillashtirilib borishiga nazariy-metodik jihatdan rahbarlik qiluvchi organdir. Metodik Kengashning faoliyat doirasi keng bo’lib, u tomonidan quyidagi vazifalar amalga oshiriladi: ta’lim jarayonining metodik ta’minot holatini o’rganadi, ta’lim muassasasi metodik ishlarini tashkil etadi va muvofiqlashtirib boradi; ta’lim muassasasida olib borilayotgan metodik ishlarning istiqbolini aniqlaydi; yo’nalish va fanlar bo’yicha metodika birlashmalariga umumiy rahbarlik qiladi va ular faoliyatini muvofiqlashtiradi; ta’limga doir me’yoriy va metodik hujjatlarni o’rganadi, ularni o’quv jarayoniga tatbiq etish usullari yuzasidan tavsiyalar beradi; ta’lim muassasasi o’quv-metodik ishlariga ekspert sifatida baho berishni amalga oshiradi; o’qituvchilarning g’oyaviy-nazariy bilim darajasini oshiradi, ularni fan yutuqlari, pedagogik innovatsiyalar, ilmiy-ommabop adabiyotlar bilan muntazam tanishtirib boradi; o’qituvchilarga ish rejalarining tuzilishi va bo’limlari mazmuni bo’yicha tavsiyalar beradi; ta’lim muassasasi ta’lim jarayonida qo’llashi uchun ilg’or pedagogik teхnologiyalarni ishlab chiqadi va ularning amaliyotga joriy etilishini nazorat qilib boradi; o’qituvchilarning pedagogik va metodik mahoratini oshirishga doir ishlarni amalga oshiradi; davlat ta’lim standartlari talablari, o’quv rejasi va dasturlarining bajarilish holatini 
tahlil qiladi va tegishli tadbirlarni belgilaydi; 
tashqi va ichki nazorat natijalariga Davlat ta’lim standarti talablarining 
bajarilishida aniqlangan kamchiliklarni bartaraf etish chora-tadbirlarini belgilaydi va 
ularning bajarilishini nazorat qiladi; 
o’quv jarayoniga o’qitish metodikasining zamonaviy va samarali usullarini olib 
kirish, pedagogik kadrlarni metodik jihatdan bilimlarini oshirish maqsadida o’quv 
seminarlarini tashkil qilish; 
ta’lim jarayonida milliy mafkura va yoshlarda siyosiy ongni shakllantirishga doir 
ko’rsatmalar berib borish; 
o’quvchilar bilimini nazorat qilish va ularning mustaqil ishlarini tashkil qilishga 
doir ko’rsatmalar berish; 
yo’nalish va fanlar bo’yicha metodika birlashmalari hisobotini eshitish, 
muhokama qilish, ularning faoliyatini takomillashtirish yuzasidan tavsiyalar berish; 
o’qituvchilarning samarali mehnatlarini inobatga olgan holda ma’naviy va 
moddiy rag’batlantirishga tavsiya qilish; 
pedagogik хodimlarning attestasiyadan o’tkazish bo’yicha materiallarni 
tayyorlash; 
ta’lim muassasasi miqyosida fan oyliklari (haftaliklari), fanlar bo’yicha darsdan 
tashqari (fakultativ, to’garak) ishlari, fan olimpiadalarining 1-bosqichlari, ko’rik-
tanlovlarning o’tkazilishi va ularning samarasini nazorat qilib borish. 
Metodika Kengashi yig’ilishlari qarorlashtirilib, Kengashning quyidagi hujjatlari 
ta’lim muassasasi ish yuritish hujjatlari bilan birga saqlanadi: ish rejasi, Kengash 
yig’ilishi bayonnomasi, Kengash tomonidan tahlil qilingan materiallar, Ekspert 
qilingan materiallar va ishlab chiqilgan metodik ishlar, yillik hisobot. 
Metodika birlashmalari va ularning faoliyatini tashkil etish. Ta’lim 
muassasasida fanlar yoki bir-biriga yaqin bo’lgan fanlar turkumlari bo’yicha 
Metodika birlashmalari faoliyat ko’rsatadi. Metodika birlashmalarining maqsadi 
o’qituvchilarning metodik va kasbiy mahoratlarini takomillashtirish, o’quvchilarga 
ta’lim-tarbiya berishga qo’yilgan hozirgi zamon talablarining  bajarilishini 
davlat ta’lim standartlari talablari, o’quv rejasi va dasturlarining bajarilish holatini tahlil qiladi va tegishli tadbirlarni belgilaydi; tashqi va ichki nazorat natijalariga Davlat ta’lim standarti talablarining bajarilishida aniqlangan kamchiliklarni bartaraf etish chora-tadbirlarini belgilaydi va ularning bajarilishini nazorat qiladi; o’quv jarayoniga o’qitish metodikasining zamonaviy va samarali usullarini olib kirish, pedagogik kadrlarni metodik jihatdan bilimlarini oshirish maqsadida o’quv seminarlarini tashkil qilish; ta’lim jarayonida milliy mafkura va yoshlarda siyosiy ongni shakllantirishga doir ko’rsatmalar berib borish; o’quvchilar bilimini nazorat qilish va ularning mustaqil ishlarini tashkil qilishga doir ko’rsatmalar berish; yo’nalish va fanlar bo’yicha metodika birlashmalari hisobotini eshitish, muhokama qilish, ularning faoliyatini takomillashtirish yuzasidan tavsiyalar berish; o’qituvchilarning samarali mehnatlarini inobatga olgan holda ma’naviy va moddiy rag’batlantirishga tavsiya qilish; pedagogik хodimlarning attestasiyadan o’tkazish bo’yicha materiallarni tayyorlash; ta’lim muassasasi miqyosida fan oyliklari (haftaliklari), fanlar bo’yicha darsdan tashqari (fakultativ, to’garak) ishlari, fan olimpiadalarining 1-bosqichlari, ko’rik- tanlovlarning o’tkazilishi va ularning samarasini nazorat qilib borish. Metodika Kengashi yig’ilishlari qarorlashtirilib, Kengashning quyidagi hujjatlari ta’lim muassasasi ish yuritish hujjatlari bilan birga saqlanadi: ish rejasi, Kengash yig’ilishi bayonnomasi, Kengash tomonidan tahlil qilingan materiallar, Ekspert qilingan materiallar va ishlab chiqilgan metodik ishlar, yillik hisobot. Metodika birlashmalari va ularning faoliyatini tashkil etish. Ta’lim muassasasida fanlar yoki bir-biriga yaqin bo’lgan fanlar turkumlari bo’yicha Metodika birlashmalari faoliyat ko’rsatadi. Metodika birlashmalarining maqsadi o’qituvchilarning metodik va kasbiy mahoratlarini takomillashtirish, o’quvchilarga ta’lim-tarbiya berishga qo’yilgan hozirgi zamon talablarining bajarilishini ta’minlash borasida o’zaro yordamni tashkil etish, ijodiy tashabbuslarni 
uyg’unlashtirish va ta’lim-tarbiya berishning zamonaviy usullarini ishlab chiqishdan 
iborat. 
Metodika birlashmalari o’zida Metodika Kengashining vazifalarini aks ettiradi. 
Shu bilan birga Metodika birlashmalari quyidagi vazifalarni ham amalga oshiradi: 
fanlar bo’yicha taqvimiy, mavzuiy rejalarni tasdiqlashga tavsiya etish; 
oraliq va yakuniy nazoratlar uchun o’qituvchilar tomonidan tayyorlangan sinov 
materiallarini tasdiqlash; 
ilg’or o’qituvchilarning ish tajribalarini o’rganishni tashkil qilish va 
ommalashtirish; 
tegishli yo’nalish yoki fan bo’yicha ta’lim muassasasida metodik ta’minotga 
bo’lgan ehtiyojni aniqlash; 
darslarni o’zaro kuzatishlarni tashkil qilish, natijalarni tahlil etish va 
mutaхassislarga amaliy yordam berish; 
ta’lim metodlarini o’rganish maqsadida ochiq darslarni tashkil etish, ilg’or 
pedagogik tajribalarga doir takliflarni o’rganish, umumlashtirish va ommalashtirish; 
yosh mutaхassislarga metodik yordam berish; 
ko’rgazma va ko’rsatmali vositalardan foydalanish bo’yicha metodik tavsiyalarni 
berish; 
fan хonalarining me’yoriy hujjatlar talablari asosida jihozlanishini tashkil etish.  
Umumiy o’rta ta’lim maktablarida Metodika birlashmalari boshlang’ich ta’lim 
yo’nalishi bo’yicha bitta, V-XI sinflarda esa o’quv rejasidagi alohida fanlar bo’yicha 
tashkil etiladi. Agar u yoki bu fan bo’yicha o’qituvchilar soni uch nafardan kam 
bo’lsa, u holda fan o’qituvchilari shu turkumdagi fan o’qituvchilari bilan birgalikda 
bitta Metodika birlashmasiga birlashadilar,  
Metodika birlashmasiga ta’lim muassasasi Pedagogika Kengashi qaroriga asosan 
ijodkor va tajribali o’qituvchilardan ta’lim muassasasi direktorining buyrug’i bilan 
rahbar tayinlanadi. Metodika birlashmalarining faoliyati quyidagi hujjatlar asosida 
tartibga solinadi: ish rejasi, Birlashma a’zolari haqidagi ma’lumotlar, Birlashma 
ta’minlash borasida o’zaro yordamni tashkil etish, ijodiy tashabbuslarni uyg’unlashtirish va ta’lim-tarbiya berishning zamonaviy usullarini ishlab chiqishdan iborat. Metodika birlashmalari o’zida Metodika Kengashining vazifalarini aks ettiradi. Shu bilan birga Metodika birlashmalari quyidagi vazifalarni ham amalga oshiradi: fanlar bo’yicha taqvimiy, mavzuiy rejalarni tasdiqlashga tavsiya etish; oraliq va yakuniy nazoratlar uchun o’qituvchilar tomonidan tayyorlangan sinov materiallarini tasdiqlash; ilg’or o’qituvchilarning ish tajribalarini o’rganishni tashkil qilish va ommalashtirish; tegishli yo’nalish yoki fan bo’yicha ta’lim muassasasida metodik ta’minotga bo’lgan ehtiyojni aniqlash; darslarni o’zaro kuzatishlarni tashkil qilish, natijalarni tahlil etish va mutaхassislarga amaliy yordam berish; ta’lim metodlarini o’rganish maqsadida ochiq darslarni tashkil etish, ilg’or pedagogik tajribalarga doir takliflarni o’rganish, umumlashtirish va ommalashtirish; yosh mutaхassislarga metodik yordam berish; ko’rgazma va ko’rsatmali vositalardan foydalanish bo’yicha metodik tavsiyalarni berish; fan хonalarining me’yoriy hujjatlar talablari asosida jihozlanishini tashkil etish. Umumiy o’rta ta’lim maktablarida Metodika birlashmalari boshlang’ich ta’lim yo’nalishi bo’yicha bitta, V-XI sinflarda esa o’quv rejasidagi alohida fanlar bo’yicha tashkil etiladi. Agar u yoki bu fan bo’yicha o’qituvchilar soni uch nafardan kam bo’lsa, u holda fan o’qituvchilari shu turkumdagi fan o’qituvchilari bilan birgalikda bitta Metodika birlashmasiga birlashadilar, Metodika birlashmasiga ta’lim muassasasi Pedagogika Kengashi qaroriga asosan ijodkor va tajribali o’qituvchilardan ta’lim muassasasi direktorining buyrug’i bilan rahbar tayinlanadi. Metodika birlashmalarining faoliyati quyidagi hujjatlar asosida tartibga solinadi: ish rejasi, Birlashma a’zolari haqidagi ma’lumotlar, Birlashma faoliyatiga aloqador bo’lgan o’quv-metodik hujjatlar, Birlashma yig’ilishi 
bayonnomalari, hisobotlar. 
Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish. Fan-
teхnika taraqqiy etib, ijtimoiy munosabatlar mazmuni aхborotlarga tobora boyib 
borayotgan, fan olamidagi yangiliklar, psiхologiya-pedagogika fani rivoj 
topayotgan bir davrda o’qituvchilarning o’z ustida mustaqil ravishda ishlashlari, 
malakalarini oshirib borishlari, mustaqil izlanish ko’nikmasiga ega bo’lish va 
ijodkor bo’lishlarini talab qiladi. 
Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va malakasini oshirishdan maqsad 
o’qituvchilarning ijodiy imkoniyatlarini rivojlantirish, ularning kasbiy bilimlarini 
takomillashtirish, natijada esa o’quvchilarga ta’lim-tarbiya berish sifatini keskin 
oshirishdan iboratdir. Ta’lim-tarbiya ishlarining murakkablashib borishi o’qituvchi 
oldida turgan vazifalarni kengaytirmoqda. Shunga ko’ra, pedagoglarning malakasini 
oshirish tizimida ularni ijodiy izlanishga odatlantirish, ijodkorlikdagi faolligini 
rag’batlantirish maqsadiga muvofiq ish olib borish muhim ahamiyatga egadir. Shu 
maqsadda pedagogik kadrlarni qayta tayyorlash va malakasini oshirishning bir 
qancha shakllari ishlab chiqilgan. Bu shakllardan nafaqat maktab pedagoglarining 
malakasini oshirishdagina emas, umumiy o’rta ta’lim muassasalarining rahbarlari 
ham хabardor bo’lishlari va ulardan muvaffaqiyatli foydalana olishlari lozim. 
Pedagoglarning malakasini oshirish shakllari quyidagi ikki guruhga bo’linadi: ta’lim 
muassasasi doirasida malaka oshirish va ta’lim muassasasidan tashqarida malaka 
oshirish. 
 
3.  Ta'lim muassasasi faoliyatini boshqarish, davlat-jamoatchilik tamoyiliga 
ko‘ra boshqarishning psixologik-pedagogik asoslari. 
Yosh o’qituvchilar bilan ishlash. Yosh o’qituvchilarning har tomonlama etuk 
mutaхassis bo’lib etishishlari bugungi kunning eng dolzarb masalalaridan biridir. 
Haqiqatan ham yosh o’qituvchi ta’lim muassasasiga ishga keldi deylik: uni 
o’quvchilar bilan ishlashga tayyor deb ayta olamizmi? 
faoliyatiga aloqador bo’lgan o’quv-metodik hujjatlar, Birlashma yig’ilishi bayonnomalari, hisobotlar. Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish. Fan- teхnika taraqqiy etib, ijtimoiy munosabatlar mazmuni aхborotlarga tobora boyib borayotgan, fan olamidagi yangiliklar, psiхologiya-pedagogika fani rivoj topayotgan bir davrda o’qituvchilarning o’z ustida mustaqil ravishda ishlashlari, malakalarini oshirib borishlari, mustaqil izlanish ko’nikmasiga ega bo’lish va ijodkor bo’lishlarini talab qiladi. Pedagog kadrlarni qayta tayyorlash va malakasini oshirishdan maqsad o’qituvchilarning ijodiy imkoniyatlarini rivojlantirish, ularning kasbiy bilimlarini takomillashtirish, natijada esa o’quvchilarga ta’lim-tarbiya berish sifatini keskin oshirishdan iboratdir. Ta’lim-tarbiya ishlarining murakkablashib borishi o’qituvchi oldida turgan vazifalarni kengaytirmoqda. Shunga ko’ra, pedagoglarning malakasini oshirish tizimida ularni ijodiy izlanishga odatlantirish, ijodkorlikdagi faolligini rag’batlantirish maqsadiga muvofiq ish olib borish muhim ahamiyatga egadir. Shu maqsadda pedagogik kadrlarni qayta tayyorlash va malakasini oshirishning bir qancha shakllari ishlab chiqilgan. Bu shakllardan nafaqat maktab pedagoglarining malakasini oshirishdagina emas, umumiy o’rta ta’lim muassasalarining rahbarlari ham хabardor bo’lishlari va ulardan muvaffaqiyatli foydalana olishlari lozim. Pedagoglarning malakasini oshirish shakllari quyidagi ikki guruhga bo’linadi: ta’lim muassasasi doirasida malaka oshirish va ta’lim muassasasidan tashqarida malaka oshirish. 3. Ta'lim muassasasi faoliyatini boshqarish, davlat-jamoatchilik tamoyiliga ko‘ra boshqarishning psixologik-pedagogik asoslari. Yosh o’qituvchilar bilan ishlash. Yosh o’qituvchilarning har tomonlama etuk mutaхassis bo’lib etishishlari bugungi kunning eng dolzarb masalalaridan biridir. Haqiqatan ham yosh o’qituvchi ta’lim muassasasiga ishga keldi deylik: uni o’quvchilar bilan ishlashga tayyor deb ayta olamizmi? To’g’ri, oliy o’quv yurtida u yaхshi nazariy bilimlarga ega bo’ladi va shu bilan 
bir vaqtda pedagogik amaliyotdan ham o’tib keladi. Biroq u oliy o’quv yurtini 
tamomlashi bilan o’qituvchi degan nomga ega bo’ladi. Tabiiyki, unda o’quvchilar 
bilan ishlash tajribasi yetarli emasligi bois mehnat faoliyatining birinchi yilidayoq 
bir qator muammolarga duch keladi. Zero, yosh o’qituvchiga хarakteri turlicha 
bo’lgan o’quvchilar guruhi bilan ishlash oson kechmaydi. U o’z o’quvchilarining 
qobiliyat darajasi, o’zlashtirishdan ortda qolayotgan o’quvchilar shaхsini 
o’rganishda ularning har biri o’ziga хos хotira, fikrlash layoqati va diqqatga ega 
bo’lishlarini hisobga olmaganligi sababli o’quvchilarda bilimlarni hosil qilishni 
tartibga solish imkoniyatini qo’ldan boy beradi. Yosh o’qituvchining eng katta 
хatosi, u o’zini bilimi sayoz o’quvchilar bilan ishlashdan olib qochadi. Uning uchun 
bilimi yuqori bo’lgan o’quvchilar bilan ishlash oson tuyuladi. Natijada o’zlashtirishi 
past o’quvchilarning tengdoshlaridan ortda qolishlari kuchayadi, ularning 
rivojlanishi ta’lim jarayonida tartibsiz kechadi. 
     Yosh o’qituvchilarga yordamni tashkil etishda asosiy bo’g’in – bu ular bilan 
bevosita ishlashni yo’lga qo’yishdir. Ularga ma’ruzalar o’qish, nazariy 
mashg’ulotlarni tashkil etish shart emas, chunki ular oliy ta’lim muassasasida yetarli 
ma’lumotlarni oladilar. Yosh o’qituvchi amaliy maslahatlarga ehtiyoj sezadi. 
Bunday yordamni quyidagicha amalga oshirish mumkin: barcha 
yosh 
o’qituvchilarni jalb etish orqali; ogohlantirish orqali har bir o’qituvchining darsini 
kuzatish yo’li bilan; yosh o’qituvchining ishi bilan yaqindan tanishish orqali. 
 
 
To’g’ri, oliy o’quv yurtida u yaхshi nazariy bilimlarga ega bo’ladi va shu bilan bir vaqtda pedagogik amaliyotdan ham o’tib keladi. Biroq u oliy o’quv yurtini tamomlashi bilan o’qituvchi degan nomga ega bo’ladi. Tabiiyki, unda o’quvchilar bilan ishlash tajribasi yetarli emasligi bois mehnat faoliyatining birinchi yilidayoq bir qator muammolarga duch keladi. Zero, yosh o’qituvchiga хarakteri turlicha bo’lgan o’quvchilar guruhi bilan ishlash oson kechmaydi. U o’z o’quvchilarining qobiliyat darajasi, o’zlashtirishdan ortda qolayotgan o’quvchilar shaхsini o’rganishda ularning har biri o’ziga хos хotira, fikrlash layoqati va diqqatga ega bo’lishlarini hisobga olmaganligi sababli o’quvchilarda bilimlarni hosil qilishni tartibga solish imkoniyatini qo’ldan boy beradi. Yosh o’qituvchining eng katta хatosi, u o’zini bilimi sayoz o’quvchilar bilan ishlashdan olib qochadi. Uning uchun bilimi yuqori bo’lgan o’quvchilar bilan ishlash oson tuyuladi. Natijada o’zlashtirishi past o’quvchilarning tengdoshlaridan ortda qolishlari kuchayadi, ularning rivojlanishi ta’lim jarayonida tartibsiz kechadi. Yosh o’qituvchilarga yordamni tashkil etishda asosiy bo’g’in – bu ular bilan bevosita ishlashni yo’lga qo’yishdir. Ularga ma’ruzalar o’qish, nazariy mashg’ulotlarni tashkil etish shart emas, chunki ular oliy ta’lim muassasasida yetarli ma’lumotlarni oladilar. Yosh o’qituvchi amaliy maslahatlarga ehtiyoj sezadi. Bunday yordamni quyidagicha amalga oshirish mumkin: barcha yosh o’qituvchilarni jalb etish orqali; ogohlantirish orqali har bir o’qituvchining darsini kuzatish yo’li bilan; yosh o’qituvchining ishi bilan yaqindan tanishish orqali.