Mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish sharoitida bozor islohotlari va iqtisodiyotni liberallashtirish
Yuklangan vaqt
2024-03-31
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
17
Faytl hajmi
34,4 KB
MAMLAKATIMIZDA DEMOKRATIK ISLOHOTLARNI YANADA
CHUQURLASHTIRISH VA FUQAROLIK JAMIYATINI
RIVOJLANTIRISH SHAROITIDA BOZOR ISLOHOTLARI VA
IQTISODIYOTNI LIBERALLASHTIRISH
Reja
1. Mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik
jamiyatini
rivojlantirish
davrida
bozor
islohotlarini
va
iqtisodiyotni
liberallashtirishni yanada chuqurlashtirilishi.
2. Markazlashtirilgan ma’muriy-buyruqbozlik tizimiga barham berish va bozor
iqtisodiyoti asoslarini shakllantirish va takomillashtirish.
3. Iqtisodiyotni erkinlashtirish va tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirishda kichik
biznesni rivojlantirish zarurati.
4. Moliya-bank sohasini isloh qilishning strategik yo‘nalishlari.
5. Soliq siyosati mamlakatimizda olib borilayotgan iqtisodiy siyosatning tarkibiy
qismi sifatida.
1
Qishloq iqtisodiyotining yuksalishi. Mustaqillik arafasida iqtisodiyotning
muhim tarmog‘i bo‘lgan qishloq xo‘jaligini kam samaradorligining eng asosiy
sababi bu sohaga ma’muriy- buyruqbozlik usulida rahbarlik qilish natijasi edi.
Xo‘jaliklar rahbarlari mayda-chuyda masalalarni ham o‘zlari mustaqil hal qilolmas,
faqat yojqoridan buyruq kutib turishardi. Hatto, ekish, hosilni yig‘ishtirib olish,
chorvani oziqlantirish meyorlari, chorvaning turi va soni, qancha maydonga ekin
ekish, paxta yetishtirish hajmi va hosildorligi faqat yuqoridan belgilanardi.
Respublikada ishlab. chiqarilayotgan paxta adolatsiz narx siyosati tufayli arzon
bahoda olib chiqib ketilishi (0’zbekistonda yetishtirilgan paxta hosilining faqat 7
foizi qoldirilar edi) natija- sida ijtimoiy-iqtisodiy ahvol yildan yilga og‘irlashib
bordi.
Rahbariyatning xarid narxlarini qayta ko‘rib chiqish, xomashyo yetishtirish
sermehnat ekin ekanligini so‘rab qilgan takliflari inobatga olinmadi. Narxlar
pastligicha qolaverdi. Aslini olganda, o‘tgan asrning 80-yillarida o‘zbek paxtasining
xarid narxi jahon narxlaridan 5 baravar kamroq edi. XX asrning 90-yillari oxiriga
kelib ham 0’zbekiston 450—500 ming tonna kartoshkani chetdan sotib olar edi.
Kartoshkaning deyarli yarmi yoida chirib ketar, qolgan qismi esa o‘zining foydali.
xususiyatlari va ta’mini yo‘qotar edi.
O‘zbekiston mustaqillik davrida qishloq xo‘jaligida amalga oshirilgan iqtisodiy
islohotlar va institutsional o‘zgarishlar natijasida zamonaviy fermer xo‘jaligi
mamlakatiga aylandi. Ularning soni 2008-yilda 217,1 mingtaga yetdi va bu
xo‘jaliklarning 5787,7 minggektarerida 1621,4 ming ishchi faoliyat ko‘rsata
boshladi. Fermer xo‘jaliklari 86 % paxta, 79,8 % g‘alla, 3,7 % chorvachilik
mahsulotlari va 39,6 % meva va sabzavot mahsulotlarini yetkazib berdi. 2007-yilda
fermer xo‘jaliklarining qishloq xo‘jaligi yalpi mahsuloti ishlab chiqarishdagi ulushi
— 34,7 %ni (2000-y. — 10,0 %) tashkil etdi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2008-yil 6-oktabrdagi «Fermer
2
xo‘jaliklari tasarrufidagi yer uchastkalari maydo- nini maqbullashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida»gi farmoyishi asosida respublikadagi fermer xo‘jaliklarini
yiriklashtirish, ularni faoliyati samarasini va iqtisodiy salohiyatini oshirish
maqsadida ularning soni 215 ming 776 tadan 107 ming 381 taga yoki 51 foizga
kamaytirildi.
Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2009- yil 22-oktabrdagi
«Fermer xo‘jaliklari tasarrufidagi yer uchastkalari maydonlarini yanada
maqbullashtirish chora-tadbirlari to‘g‘- risida»gi farmoyishi ijrosini amalga oshirish
maqsadida yer maydonlari to‘liq inventarizatsiyadan o‘tkazilib, fermer xo‘ja-
liklarining faoliyatini tanqidiy baholash asosida ularning yer maydonlarini
maqbullashtirish bo‘yicha keng ko‘lamli va puxta o‘ylangan ishlar amalga oshirildi.
Natijada, 26 ming 753 ta (24,9 foiz) fermer xo‘jaliklari tugatilib, fermer
xo‘jaliklarining umumiy soni 80 ming 628 tani tashkil etdi. O‘rtacha bir fermer
xo‘jaligiga to‘g‘ri kelgan yer maydoni 62,4 gektardan iborat boidi. 2012- yilga kelib
mamlakatdagi jami haydaladigan yerlaming 85 foizdan ortig‘i, yetishtiriladigan
qishloq xo‘jaligi mahsulotlarining asosiy qismi aynan fermerlar hissasiga to‘g‘ri
kelmoqda.
Hozirgi davrga kelib bozor iqtisodiyotiga o‘tish qishloqda ham o‘zining ijobiy
natijalarini bera boshladi. 2013-yilda qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ishlab chiqarish
hajmi 2000-yilga nisbatan 2,3 barobar ko‘paydi. Faqat 2013-yilning o‘zida qishloq
xo‘jaligi mahsulotlari ishlab chiqarish 6,8 foizga, jumladan, dehqonchilik
6,4 foizga, chorvachilik - 7,4 foizga o‘sdi.
Qishloq xo‘jaligini bozor iqtisodiyoti asosida chuqur isloh etish aholini oziq-
ovqat mahsulotlari bilan to‘liq ta’minlashga zamin tug‘dirish barobarida ularni chet
mamlakatlarga eksport qilishga ham keng imkonlartug‘ildi. Xususan, g‘alla
yetishtirish 2000-yilga nisbatan 2 barobar, kartoshka — 3,1 barobar, sabzavot
3,2 barobar, uzum — 2 barobar, go‘sht va sut — 2,1 karra, tuxum 3,4 barobar
oshdi. 2013-yilda 7 mln. 800 ming tonna g‘alla, 8 mln. 400 ming tonna sabzavot
yetishtirildi. 3 mln. 360 ming tonnadan ortiq paxta xomashyosi tayyorlandi172.
Mustaqillik davrida qishloq aholisining uy-joyga nisbatan o‘sib borayotgan
3
ehtiyojlarini qondirish maqsadida yakka tartibda uy- joy qurish bo‘yicha kompleks
ishlarni amalga oshirishning yaxlit institutsional tuzilmasi tashkil etildi. Hoziigi
0’zbekiston qishlog‘i
eski tuzumning barcha asoratlaridan xoli boigan, erkin va obod maskandir.
Qishloqda mulkdorlar qatlamini o‘sib borishi, uning qiyofasini zamonaviylashish
jarayorii, madaniy yuksalishi, qishloq aholisining dunyoqarashidagi tub o‘zgarishlar
— mustaqillik sharofati tufayli yuz bermoqda. Bu «0’zbek modeli» yoiining
to‘g‘riligini va muqarrarligini anglatadi.
Neft va gaz sanoatining rivojlanishi. Mamlakat mustaqillik davriga kirishi bilan
iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida chuqur o‘zgarishlar davri boshlandi. Respublika
iqtisodiyotida amalga oshirilayotgan chuqur islohotlar neft va gaz sanoatini ham
o‘ziga qamrab oldi. Chunki, neft sanoati respublika iqtisodiyotining ajralmas
tarmog‘i boiganligi uchun ham iqtisodiy islohotlarning umumiy jarayonidan ajralib
qololmas edi. Shuning uchun ham Prezident Islom Karimov bu sohadagi eng asosiy
maqsadni quyidagicha ifodalagan edi: «Yurtimizda yoqilgi-energetika va g‘alla
mustaqilligiga erishish muhim strategik vazifa sifatida kun tartibiga qo‘yildi».
Bu sohada asosiy e’tibor har biri alohida tarqoq boigan neft, gaz, neftni qayta
ishlash va u bilan bogiiq boshqa sohalarning faoliyatini uyg‘un ravishda
muvofiqlashtirish maqsadlarida quduqlami qazishdan tortib tayyor mahsulotni
sotishgacha boigan
har birjarayonning faoliyatini bog‘lab turuvchi uzluksiz halqalardan iborat
boigan yagona ishlab chiqarish majmuyiga birlashtirishni talab qilayotgan edi.
Mazkur masala 0’zbekiston Respublikasi Prezidentining Farmonlari, hukumat
qarorlari va tegishli qonunlar bilan muvaffaqiyatli hal qilindi.
Bu sohadagi institutsional o‘zgarishlarning asosiy maqsadi — mamlakat neft
va gaz sanoatini bozor iqtisodiyoti munosabatlariga moslashtirishdan iborat bo‘lib,
mazkur tarmoqqa xorijiy investitsiyalarni jalb qilish bo‘yicha olib borilayotgan
ishlarni faollashtirish uchun keng imkoniyatlar yaratishga qaratildi.
Mamlakat Prezidenti Islom Karimov — tashabbusi va sa’y- harakati bilan
1997-yilda ilg‘or jahon andozalari talablariga javob bera oladigan zamonaviy
4
Buxoro neftni qayta ishlash zavodi ishga tushirilishi nafaqat yoqilg‘i, balki
mamlakat
ijtimoiy-siyosiy
hayotida
muhim
voqea
bo‘ldi.
Mamlakat
mustaqilligining dastlabki yillarida neft va gaz sanoati tarmoqlarini davlat
tasarrufidan chiqarish va ularni o‘ziga xos usulda xususiylashtirish ishlari amalga
oshirilishiga hamohang tarzda davlat hissadorlik jami- yatlari, hissadorlik
kompaniyalari tashkil qilindi, bu sohada yangi mulkchilik shakllari — xususiy,
jamoa va davlat mulklari shakllandi. Bu sohani rivojlanishiga keng shart-sharoitlar
yaratish maqsadida demokratik tamoyillar asosidagi huquqiy asoslar ham
takomillashtirib borildi. Hozirgi davrga kelib «0’zbekneftegaz» Milliy xolding
kompaniyasi eng yirik ko‘p tarmoqli sanoat majmuasiga aylandi. Kompaniya
keyingi yillarda yirik hajmdagi qidiruv ishlari, qazib olish, neft va gaz realizatsiyasi
hamda ulami qayta ishlash mahsulotlari, ishlab chiqarish infratuzilmasi barpo
etadigan va boshqa shu kabi qator ijtimoiy rivojlanish obektlarini qurishga
erishdi173.
Mamlakat
iqtisodiyotini
rivojlantirishga
doir
islohotlar
davri-
da
«0’zbekneftegaz» Milliy xolding kompaniyasining tashqi va xalqaro aloqalari
kengaydi. Ayniqsa, uning rivojlangan mamla- katlardagi kompaniyalar bilan o‘zaro
hamkorligi yildan yilga oshib bormoqda. Rossiya, Ukraina, Tojikiston, Qirg‘iziston
va boshqa mamlakatlar bilan neft mahsulotlari va suyultirilgan gaz eksporti bo‘yicha
savdo aloqalari o‘sib bormoqda. Shuningdek, 2003-yil- dan boshlab, Rossiya, Xitoy,
Eron va Turkiyaga polietilen va oltingugurt eksport qilish aloqalari boshlandi.
Shuningdek, kom- paniyaning moliyaviy maslahatchi — «BNP-Pariba» (Fransiya)
banki bilan hamkorligi ham o‘sib bormoqda. ISO-9001 mah- sulotlarining xalqaro
andozalariga mos keladigan «0’znefte- gazmash» hissadorlik kompaniyasining
eksport qilish quvati oshib bormoqda.
Uning xorijiy kompaniyalar — «Xarrikeyn oyl prodakt» (Kanada), «Axema»
(Latviya), «Teknip» (Fransiya), «Bentek» (Germaniya) bilan o‘zaro aloqalari
rivojlanib bormoqda. 1997- yildan boshlab «Dresser-Rend» agregat kompaniyasi,
«KeIlog» (AQSH) va «Nisho-Ivai» (Yaponiya) kompaniyalari bilan hamkorlik
hamda investitsiyalarini jalb etishga doir faoliyatlari boshlandi. Mamlakat aholisini
5
qish mavsumida gaz bilan ta’minlashni yaxshilash maqsadida 1999-yildan boshlab
«VSI Indastriez» (AQSH) kompaniyasi bilan hamkorlikda «Dresser- Rend»
kompressorlarini qoilash asosida Xo‘jaobod yerosti gaz zaxirasi ishga tushirildi.
Shuningdek, «Teknip» (Fransiya), «Marubeni», «Djey Dji-Si» (Yaponiya)
kompaniyalari bilan qator hamkorlik faoliyatlari amalga oshirildi.
Mamlakatda neft mahsulotlari ishlab chiqarish sifatini yaxshilash borasida
2001-yilda Faig‘ona neftni qayta ishlash zavodi qayta qurilishining birinchi bosqichi
«Mitsui» va «Toyo injiniring» (Yaponiya) kompaniyalari bilan hamkorlikda o‘z
yakuniga yetdi. Bu loyihani moliyalashtirishda Yevropa Tiklanish va Rivojlanish
Banki ham o‘z investitsiyalari bilan ishtirok etdi.
Markaziy Osiyo hududidagi eng yirik hisoblangan SHo‘rtan gaz-kimyo
majmuasining qurilishi esa «ABB Lummuus Glabal» (AQSH) kompaniyasi
tomonidan boshqarilayotgan konsorsium bilan hamkorlikda amalga oshdi.
Konsorsium tarkibida «Mitsui», «Toyo injinering», «Nisho-Ivai» (Yaponiya) va
«ABB Soimi» (Italiya) kabi kompaniya va boshqa tashkilotlar ishtirok etib, 2001.
yil dekabrida mazkur majmuaning xalqaro taqdimoti bo‘lib o‘tdi.
yil 16-iyunda 0’zbekiston Respublikasi hukumati bilan «Lukoyl» OAJ
o‘rtasida Kandim guruhi, Xauzak va Shodi konlarini o‘zlashtirish bo‘yicha MTK
(mahsulot taqsimoti bo‘yicha kelishuv) hamda Ustyurt mintaqasida geologiya-
razvedka ishlarini olib borish to‘g‘risida kelishuv imzolandi. Loyiha bo‘yicha gaz
qazib chiqarishning yillik hajmi 8,8 mlrd. kub. metigacha yetkazish mo‘ljallangan.
Loyihani amalga oshirish natijasida qo‘shimcha 7000 ta ishchi o‘rinlari barpo
etilishi, ajratiladigan investitsiyalar miqdori taxminan 1 mlrd. AQSH dollarini
tashkil etishi kelishildi. MTKning amal qilish muddati esa 35 yilga belgilandi. U
2004- yil 24-noyabridan boshlab kuchga kirdi. 0’zbekiston energetikasining
xomashyo bazasi 190 dan ortiq tabiiy gaz, neft, gaz kondensati, ko‘mir konlaridan
iborat bo‘lib, ularning umumiy zaxirasi 2,1 — 5,7 mlrd. tonna (neft ekvivalenti
bo‘yicha) hajmda baholanmoqda. Tabiiy gaz zaxirasi esa 1,8 — 2 trln. kubometr
hajmda ekanligi hisoblangan. Mamlakat MDH davlatlari ichida tabiiy gaz ishlab
chiqarish bo‘yicha ikkinchi o‘rinni egallagan.
6
Hozirgi davrga kelib 0’zbekistonda yoqilg‘i-energetika kompleksi (YOEK)
sohasida innovatsiyaviy texnologiyalarni rivojlantirishda va boshqa sohalardagi
hamkorlik faoliyatida 12 ta xorijiy kompaniyalar ishtirok etgan. Ularning ichida eng
yiriklari sifatida «Lukoyl» va «Gazprom» (Rossiya), Neft va gazni qidirish va qazish
bo‘yicha Xitoy milliy korporatsiyasi (CNODC), Malayziya «Petronas Carigali
Overseas Sdn. Bhd.» kompaniyasi, CNPC Silk Road GroUp LLC (XXR) va Janubiy
Koreyaning neftgaz kompaniyasi (KNOC) kabilarni ko‘rsatish mumkin. Bu
kompaniyalarning faoliyati natijasida 43 ta izlash va qidirish quduqlari buig‘ilandi,
12 ta yirik uglevodorod koni ochildi. Natijada zaxiralarni o‘sish hissasi 30 foizni
tashkil eta boshladi. Albatta, bunday katta rivojlanishlarga asosan zamonaviy
innovatsiyalarni joriy etish natijasida erishildi.
Shuningdek, mamlakatda uglevodorodlar zaxiralari o‘sish sur’atlarini oshirish
maqsadida «0’zbekneftgaz» Milliy xolding kompaniyasi tomonidan «0’zbekiston
Respublikasi neft va gaz sohasini 2020-yilgacha rivojlantirish» Konsepsiyasi ishlab
chiqildi. Kompaniya ma’lumotlariga binoan hoziigi davrda mamlakatimiz hududida
232 ta gaz va neft koni aniqlangan. Ulardan 103 tasida qazish ishlari ketmoqda,
qolganlari esa kelgusi avlodlar uchun konservatsiya qilingan yoki o‘z qidiruv
bosqichini davom ettirmoqda. Hozirgi davrgacha qidiruv natijasida o‘rganilgan
uglevodorod zaxiralari respublikada tabiiy gaz qazib olishni 32 yil, neft va
kondensatni esa 33 yil davom etishini ta’minlay oladi’74.
Hoziigi davrda Suigil konlarida Ustyurt GXK qurish loyihasini amalga oshirish
ishlari davom etmoqda. U ishga tushgach, Markaziy Osiyoda birinchi marta yiliga
100 ming tonna polipropilen mahsuloti, yana 400 ming tonna polietilen ishlab
chiqaraboshlaydi. Bu «0’zbekneftgaz» MXK vaJanubiy Koreya kompaniyalari
Konsorsiumi bilan hamkorlikdagi loyiha asosida qurilmoqda.
Neft va gaz sanoati sohasida innovatsiyalarni keng qo‘llash natijasida
0’zbekiston MDH va Yevropa hududida tabiiy gazdan sintetik suyuq yoqilg‘i ishlab
chiqarishni o‘zlashtirgan birinchi mamlakat sifatida tanildi. «0’zbekneftgaz» MXK
Malayziyaning «PETRONAS» kompaniyasi va Janubiy Afrikaning «SASOL»
kompaniyasi hamkorlikdagi loyiha asosida GTL (gazni suyultirish) texnologiyasi
7
litsenziyasini olishga erishdi. Bu loyiha asosida quriladigan zavod yiliga umumiy
hajmda 1,4 mln tonna tabiiy gazni dizel yoqilg‘isiga, aviakerosinga va suyultirilgan
gazga aylantirib, qaytadan ishlab chiqarish quvatiga ega boiadi.
Hozirgi davrga kelib 0’zbekiston hududida beshta neft va gaz ishlab
chiqaruvchi (Ustyurt, Buxoro-Xiva, Surxondaryo, Hisor va Farg‘ona) hamda uchta
istiqbolli (Xorazm, 0’rta Sirdaryo va Zarafshon) mintaqalar mavjuddir. Rasmiy
maiumotlarga binoan 2013-yil holati bo‘yicha O‘zbekistonda 243 ta neft va gaz
konlari ochilgan. Jumladan, 1991 —2012-yillarda 110 ta kon ochilgan. 243 ta
uglevodorod xomashyosi konidan 194 tasi erkin gaz qatlamlari, 121 tasi neft va 157
tasi kondensat olinadigan konlar hisoblanadi.
Xulosa qilib aytganda, 0’zbekistonda mustaqillikning o‘tgan 23 yili ichida
zamonaviy yoqilg‘i-energetika kompleksi shakllanib, u rivojlangan va yuz yillab
nefl hamda gaz ishlab chiqarayotgan mamlakatlar darajasidan ham oldinga o‘tib
ketdi. Qisqa davr ichida mamlakatdagi boy energetika resurslari zamonaviy
texnologiyalar asosida o‘zlashtirilib, ular mamlakat milliy boyligini asosiy qismi
sifatida o‘zini namoyon qildi.
Mustaqillik bizga o‘z milliy davlatimizga ega bo‘lish, milliy erkinlik, millatni
rivojlanish va yuksalish, milliy qadriyatlarimizga ega bo‘lish huquqlarimizni tiklab
olishimizdan tashqari bizga yana o‘z milliy resurslarimiz va boyliklarimizga egalik
qilish huquqini ham berdi. Mustaqillik davrida mamlakatning nafaqat siyosiy, balki
iqtisodiy salohiyati ham mislsiz darajada yuksaldi, balki mamlakat rivojlanish
strategiyasining ustuvor yo‘nalishi sifatida qo‘yilgan muhim vazifa — mamlakatda
gaz va neft sanoatini rivojlangan mamlakatlar darajasida yuksaltirishga doir
islohotlar o‘z natija va samaralarini bera boshladi. Albatta, bu ulkan muvaffaqiyatlar
va yutuqlar davlatimiz va jamiyatimiz rivojiga doir siyosatni to‘g‘ri va adolat
tamoyillari asosida amalga oshirganligimiz sharofatidir. Mashaqqatlarni bartaraf
etib o‘tgan har bir yilimiz yuz yilliklarga teng ekanligini ana shu bir sohadagi
yuksalishlarning o‘zi isbotlab turibdi.
Tadbirkorlik va xususiy mulkchilikning rivojlanishi
Mustaqillik davrida bozor iqtisodiyotining asosiy tarmog‘i bo‘lgan xususiy
8
biznes va tadbirkorlikning rivojlanishi ham beqiyos darajada rivojlandi. Ayniqsa,
uning huquqiy asoslari fuqarolik jamiyati qurish talablari asosida shakllantirildi.
0’zbekistonda bozor iqtisodiyoti sharoitlarida iqtisodiyotning asosi bo‘lgan xususiy
tadbirkorlik mustaqillik davriga kelib shakllandi. Mamlakat tarixida dastlab
0’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 53-moddasida xususiy mulkchilik va
tadbirkorlikni rivojlantirishning asosiy sifati qoida mustahkamlab qo‘yildi: Bozor
munosabatlarini rivoj- lantirishga qaratilgan 0’zbekiston iqtisodiyotining negizini
xilma-xil shakllardagi mulk tashkil etadi. Davlat iste’molchilarning huquqi
ustunligini hisobga olib, iqtisodiy faoliyat, tadbirkorlik va mehnat qilish erkinligini,
barcha mulk shakllarining teng huquqliligini va huquqiy jihatdan bab-baravar
muhofaza etilishini kafolatlaydi. Xususiy mulk boshqa mulk shakllari kabi daxlsiz
va davlat himoyasidadir. Mulkdor faqat qonunda nazarda tutilgan hollarda va
tartibdagina mulkidan mahrum etilishi mumkin»175.
Shuningdek, mamlakatda tadbirkorlik va xususiy mulkchilikni rivojlantirish
maqsadida uning huquqiy asoslari Fuqarolik kodeksiga 1991-yilda qabul qilingan
«Tadbirkorlik to‘g‘risida»gi, 2002-yilda qabul qilingan «Tadbirkorlik faoliyati
erkinligini kafolatlash to‘g‘risida»gi qonunlarda shakllantirildi.
Mazkur huquqiy asoslarning asosiy vazifasi fuqarolarning tadbirkorlik
faoliyatida erkin ishtirok etishi va manfaatdorligi uchun kafolatlar hamda sharoitlar
yaratishdan, ularning ishchan- lik faolligini oshirishdan, shuningdek tadbirkorlik
faoliyati subektlarining huquqlari va qonuniy manfaatlarini himoya qilishdan iborat
edi.
«Tadbirkorlik faoliyati erkinligini kafolatlash to‘g‘risida»gi qonunning 18-
moddasida tadbirkorlik faoliyati erkinligining konstitutsiyaviy kafolatlari sifatida
quyidagi qoida mustahkamlab qo‘yildi: «Davlat iqtisodiy faoliyat, tadbirkorlik
erkinligini, barcha mulk shakllarining teng huquqliligini va huquqiy jihatdan bab-
baravar muhofaza etilishini kafolatlaydi. Xususiy mulk boshqa mulk shakllari kabi
daxlsiz va davlat himoyasidadir. Mulkdor mulkiga o‘z xohishicha egalik qiladi,
undan foydalanadi va uni tasamif etadi. Tadbirkorlarga o‘z huquq va erkinliklarini
sud orqali himoya qilish, davlat organlari, jamoat birlashmalarining g‘ay- riqonuniy
9
qarorlari, ulaming mansabdor shaxslarining harakatlari (harakatsizligi) ustidan
sudga shikoyat qilish huquqi kafo- latlanadi»176.
Qonunlarda tadbirkorlik faoliyati subektlarining o‘zlari ishlab chiqargan
mahsulot yoki ko‘rsatilgan xizmatlarning hamda ulardan olgan daromadlar yoki
foydaning mulkdori ekanligi belgilab qo‘yildi. Shuningdek, fuqarolarga fermer
xo‘jaligi yuritish uchun yer uchastkalari ellik yilgacha bo‘lgan muddatga ijaraga
berish qoidasi o‘rnatildi. Undan tashqari mulkdorlarga yana qator imtiyozlar,
huquqlar va erkinliklar berildi.
Mamlakatda kichik biznes sohasida yakka tadbirkorlik eng ko‘p tarqalgan
xo‘jalik sifatida rivojlandi. 2003-yilga kelib mamlakatda yakka tadbirkorlarning
soni 3,5 mln. dan ortib ketdi. Ular asosan qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ishlab
chiqarish, savdo- sotiq, umumiy ovqatlanish, xizmat ko‘rsatish va hunarmandchilik
sohalarida band boidi.
2004-yilga kelib esa respublikada qariyb 283,9 kichik biznes korxonalari
faoliyat ko‘rsatdi, ularda mikrofirmalar hissasi — 79,8 foiz, kichik korxonalar esa
— 10,3 foiz to‘g‘ri keldi. 2004- yilda respublikaning har 1000 aholisiga 11 ta kichik
biznes korxonasi to‘g‘ri keladi. 0’zbekistonda qayd etilgan korxonalar umumiy
sonida kichik va o‘rta biznes korxonalari hissasi 90 foizni tashkil etdi.
0’zbekistonda kichik biznes qishloq xo‘jaligi sohasida ko‘proq rivojlandi.
Qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ishlab chiqaruvchilarning asosiy qismini dehqon,
fermer xo‘jaliklari tashkil etdi. 2003- yilga kelib yalpi ichki mahsulot tarkibida
kichik biznesning salmog‘i 35 foizni tashkil etdi. Kichik biznesda mahsulot hajmi,
jumladan, yakka tadbirkorlikda ularning hissasi: sanoatda — 14,1 foiz, qurilishda —
41,3 foiz, qishloq xo‘jaligida — 76,4 foiz, savdo-sotiqda — 43,8 foiz, xizmat
ko‘rsatish sohasida — 41,3 foizni tashkil etdi.
Kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning aholi bandligi darajasini oshirishdagi
roli ham ahamiyatli hisoblanadi. Haqiqatan ham, tadbirkor o‘z mablag‘larini ishlab
chiqarish sohasiga kiritar ekan, ayni paytda o‘z daromadlarini oshirish bilan birga
jamiyat boshqa a’zolarining ham ish hamda daromad bilan ta’minlanishiga moddiy
negiz yaratadi. Mamlakatimizda bu boradagi faoliyat ham kengayib bormoqda:
10
2000—2008-yillar davomida kichik biznes va xususiy tadbirkorlik sohasida band
bo‘lganlar soni 3,3 marta oshdi. 2010-yilning 1-yanvar holatiga kichik biznes va
xususiy tadbirkorlikda band bo‘lganlar soni 8402,3 ming kishini, shu jumladan,
yakka tadbirkorlar 6446,2 ming kishini, kichik korxona va mikrofirmadagi bandlar
soni 1956,1 ming kishini tashkil etdi.
Tajribalar ko‘rsatdiki, kichik biznesning ixchamligi, ha- rakatchanligi,
iqtisodiy manfaatlarni nisbatan to‘laroq namoyon eta olishi, bozor konyunkturasi
o‘zgarishlariga tez moslasha olishi kabi xususiyatlari uning iqtisodiyotni tubdan
o‘zgartirishda eng samarali va qulay vositalardan biriga aylantirdi. Mazkur soha
taraqqiyoti uchun alohida shart-sharoitlarning yaratilishi, soliq, bojxona va boshqa
to‘lov imtiyozlarining belgilanishi, nisbatan arzon kredit resurslarining taqdim
etilishi natijasida qisqa davr ichida kichik biznes korxonalarining soni ahamiyatli
darajada oshib bordi. Statistik ma’lumotlarga ko‘ra, 1992-yilda ro‘yxatga olingan
kichik biznes korxonalarining soni atigi 16,5 mingtani tashkil etgan bo‘lsa, 2010-
yilda bu ko‘rsatkich (fermer xo‘- jaliklaridan tashqari) 224,2 mingtaga yetdi, ya’ni
deyarli 14 baravar o‘sdi. Amalga oshirilgan chora-tadbirlar natijasida kichik biznes
subektlarining yalpi ichki mahsulotdagi ulushini keskin oshi- rishga erishildi.
Bozor iqtisodiyotining eng asosiy o‘zaklaridan biri bo‘lgan kichik biznes va
xususiy tadbirkorlikning mamlakat iqtisodiyoti salohiyatini oshirishdagi roli va o‘rni
tobora mustahkamlanib bormoqda va bu jarayon iqtisodiyotning tarkibida
bo‘layotgan ijobiy o‘zgarishlarga kuchli ta’sir etmoqda. 2013-yilning o‘zida
mamlakatda 26 mingdan ziyod kichik biznes subekti ish boshladi177.
Ko‘rinib turibdiki, 0’zbekiston iqtisodiyoti faqat mustaqillik davriga kelib
rivojlandi. Bu davrda xalqning siyosiy, ijtimoiy va iqtisodiy erkinliklarga erishishi,
0’zbekistonning milliy qadriyatlar va rivojlangan mamlakatlar tajribasi asosidagi va
mustaqil davlat sifatidagi rivojlanish strategiyasini tanlaganligi, davlatning bosh
islohotchi sifatidagi chora-tadbirlari tufayli mamlakatning salohiyati mislsiz
darajada o‘sib bordi. Mamlakat jahon hamjamiyati tomonidan iqtisodiyoti
rivojlangan davlat sifatida e’tirof etildi.
Bozor islohotlari va iqtisodiyotni liberallashtirish istiqbollari
11
O‘zbekiston iqtisodiyoti «O‘zbek modeli»ni tatbiq etish natijasida jahon
moliyaviy-iqtisodiy inqirozining noxush oqibatlariga bardoshli ekanligi bilan ham
xalqaro hamjamiyatga tanildi. Inqirozga qarshi kurash va uning oqibatlarini bartaraf
qilishga doir strategiyani qabul qilinishi jahonda juda ham ozchilikni tashkil etgan
mamlakatlar qatorida iqtisodiy rivojla- nish sur’atini ta’minlab berdi. Mamlakat
yalpi ichki mahsuloti- ning yillik o‘sishi 2008-2013-yillarda 8 foizdan oshdi. Jahon
moliyaviy institutlarining baholashicha dunyodagi eng yuqori ko‘rsatkichlardan biri
sifatida e’tirof etildi. 0’zbekiston iqtiso- diyotining o‘sish sur’atlari rivojlangan
mamlakatlarga xos tarzda namoyon bo‘la boshladi.
0’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining
2010-yil
12-noyabrdagi
qo‘shma
majlisida
Prezident
I.A.
Karimovning
«Mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik
jamiyatini rivojlantirish konsepsiyasi» to‘g‘risidagi ma’ruzasida demokratik bozor
islo- hotlarini va iqtisodiyotni liberallashtirishni yanada chuqurlash- tirishga doir
ilgari surilgan dastur va uni amalga oshirish jarayoni bu sohada yangi bosqichni
boshlab berdi.
Prezident I.A. Karimov o‘z ma’ruzasida iqtisodiyotni liberallashtirishni
mamlakatni modernizatsiyalashning omili sifatidagi ahamiyatiga yuksak baho berib,
istiqboldagi
vazifalar
to‘g‘risida
quyidagi
fikmi
bildiradi:
«...mustaqil
taraqqiyotimizning o‘tgan davrida amalga oshirgan ishlarimizni sarhisob qilar
ekanmiz, ularni haqqoniy baholash va islohotlar dasturiga ma’lum o‘zgartishlar
kiritish bilan birga, birinchi navbatda ertangi kun talablaridan kelib chiqqan holda,
mamlakatimizni
isloh
etish
va
modemizatsiya
qilish
yo‘lidagi
izchil
harakatlarimizni kuchay- tirishimiz, ularni yangi, yanada yuqori bosqichga
ko‘tarishimiz darkor»178.
Mustaqillik davrida Fuqarolik, Yer, Soliq va Bojxona kodekslari, «Davlat
tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirish to‘g‘risida», «Banklar va bank faoliyati
to‘g‘risida», «Chet el investitsiyalari to‘g‘risida», «Chet ellik investorlar
huquqlarining kafolatlari va ularni himoya qilish choralari to‘g‘risida»gi,
islohotlarning keyingi bosqichida esa «Tadbirkorlik faoliyati erkinligining
12
kafolatlari to‘g‘risida», «Xususiy korxona to‘g‘risida», «Valutani tartibga solish
to‘g‘risida», «Tashqi iqtisodiy faoliyat to‘g‘risida», «Fermer xo‘jaligi to‘g‘risida»gi
qonunlar, yangi tahrirdagi Soliq kodeksi va iqtisodiyotni isloh qilish bo‘yicha
umumiy hisobda 400 dan ziyod qonun hujjatlari qabul qilindi. Ulaming barchasi
mamlakat iqtisodiyotini yanada liberallashtirish va modernizatsiya qilishda
mustahkam huquqiy asos bo‘lib xizmat qildi.
Konsepsiyada mustaqillikning o‘tgan davri ichida bozor islohotlarini
liberallashtirish natijalari chuqur tahlil etilib, keyingi islohotlarni chuqurlashtirish
davri uchun strategik dasturiy maqsadlar ilgari surildi. Unda har bir tadbirkor davlat
xususiy mulkdor huquqlarining himoyachisi ekanligini o‘zida chuqur his qilgan
holda o‘z biznesiga bexavotir investitsiya kiritishi, ishlab chiqarish faoliyatini
kengaytirishi, mahsulot hajmi va olayotgan daromadini ko‘paytirishi, o‘z mulkiga
o‘zi egalik qilishi, foydalanishi, tasarruf etishiga shart-sharoitlar yaratish maqsadida
xususiy mulkka nisbatan davlat tomonidan berilayotgan asosiy kafolatlami
mustahkamlashga qaratilgan «Xususiy mulkni himoya qilish va mulkdorlar
huquqlarining kafolatlari to‘g‘risida»gi Qonunni ishlab chiqish va qabul qilish taklifi
ilgari surildi.
Shu bilan birga, boshqaruv tizimini takomillashtirish, ortiqcha byurokratik
to‘siqlarni bartaraf etish maqsadida «Tadbirkorlik faoliyati sohasida mxsat berish
tartib-qoidalari to‘g‘risida»gi Qonunni ishlab chiqish va qabul qilish muhim
ahamiyat kasb etishi, unda tadbirkorlik faoliyatini yuritish uchun zarur bo‘lgan
mxsat berish tartib-qoidalarining qat’iy cheklangan ro‘yxati va turlarini aniq
belgilab qo‘yish, qonunda nazarda tutilmagan ortiqcha ruxsatnoma va mxsat berish
tartib-qoidalarining yangi turlari kiritilishini qonun bilan keskin taqiqlashga doir
huquqiy asoslarni shakllantirish vazifasi qo‘yildi.
Konsepsiyada mamlakatda o‘tgan davrda bozor iqtisodiyoti sohasidagi
o‘zgarishlarning ishonchli qonunchilik bazasini istiqbolda qo‘llash amaliyoti va
mamlakatimizda bozor munosabatlari rivojlanishining hoziigi davrdagi yangi real
holatidan kelib chiqib, jiddiy qayta ko‘rib chiqish zarurligi, jumladan, aksiyadorlik
kompaniyalari o‘zlarining bozor munosabatlariga mos maqomiga muvofiq faoliyat
13
yuritishi uchun «Aksiyadorlik jamiyatlari va aksiyadorlarning huquqlarini himoya
qilish to‘g‘risida»gi Qonunni tanqidiy qayta ko‘rib, yangi tahrirda ishlab chiqish va
qabul qilish hamda unda korporativ boshqaruv va na- zorat organlarining vakolatlari,
huquqlari va javobgarligini yanada aniq belgilash lozimligi ko‘rsatib o‘tildi. Mazkur
qonundagi aksiyadorlik jamiyatlarining Kuzatuvchilar kengashlari, umumiy
yig‘ilishlari, taflish komissiyalarining roli va ahamiyatini oshirish, minoritar, ya’ni
qo‘lida aksiyasi kam bo‘lgan aksiyadorlarning kafolatlarini ko‘proq ta’minlash,
barcha aksiyadorlami va bo‘lajak investorlarning aksiyadorlik kompaniyalari
faoliyati to‘g‘risida axborot olish imkoniyatlarini kengaytirishni ko‘zda tutish
maqsadga muvofiqligiga e’tibor qaratildi.
Shu bilan birga, Prezident I.A.Karimov o‘z ma’ruzasida amaldagi «Tovar
bozorlarida monopolistik faoliyatni cheklash va raqobat to‘g‘risida»gi Qonun
bugungi kunda eskirganligi va zamon talablariga javob bermay qolganligi, shuni
e’tiborga olgan holda, «Raqobat to‘g‘risida»gi yangi Qonunni ishlab chiqish va
qabul qilish zarurligini ta’kidlab o‘tdi. Ushbu qonunda monopolistik faoliyatni
nafaqat tovarlar bozorida, balki moliya bozorlarida ham tartibga solishni nazarda
tutish lozimligi, shuningdek, birja savdolarida ham monopoliyaga qarshi
mexanizmlarni, aksiyalarni sotib olish, qo‘shish va birlashtirish bitimlarini tartibga
solish va nazorat qilish tartib-qoidalarini soddalashtirish bo‘yicha normalami ushbu
qonunga kiritishni taklif qildi.
Konsepsiyada mamlakatimizda nodavlat sektoming faoliyati va mavqeyini
ta’minlashda asosiy o‘rin tutuvchi 1991-yilda qabul qilingan «Davlat tasarrufidan
chiqarish va xususiylashtirish to‘g‘risida»gi Qonun, o‘tgan davr mobaynida 80 tadan
ortiq qonunosti hujjati unga uyg‘unlashtirilganiga qaramasdan, bugun qayta ko‘rib
chiqishni va yangi tahrirda qabul qilishni talab eta- yotganligi ta’kidlab o‘tildi.
Shuningdek, mamlakatda amalga oshi- rilayotgan bozor islohotlarining sur’ati va
mantiqiy talablaridan kelib chiqqan holda, erkin bozor iqtisodiyoti munosabatlarini
yanada rivojlantirishga xizmat qiladigan bir qator — «Kredit byurolari faoliyati va
kredit axboroti almashuvi to‘g‘risida», «Garov reestri to‘g‘risida», «Rieltorlik
faoliyati to‘g‘risida», «Investitsiya va pay fondlari to‘g‘risida», «lnnovatsiyalar va
14
iqtisodiyotni moder- nizatsiya qilish to‘g‘risida»gi va boshqa yangi qonunlami qabul
qilishni hayotning o‘zi taqozo etayotganligiga e’tibor qaratildi.
0’zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan 2010- yilning 12-noyabrida
“Mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik
jamiyatini rivojlantirish” konsepsiyasini qabul qilgandan keyin unda taklif etilgan
yangi huquqiy asoslami shakllantirish davri boshlandi. Unda taklif etilgan
qonunlarning loyihalari ishlab chiqildi, ularning bir qismi parlament tomonidan
qabul qilindi. Ayniqsa, 0’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2014-yil 7-aprelda
qabul qilgan «0’zbekiston Respublikasida investitsiya iqlimi va ishbilarmonlik
muhitini yanada takomillashtirishga doir qo‘shimcha chora- tadbirlar to‘g‘risida»gi
Farmoni Konsepsiyada ilgari surilgan vazifalarni amalga oshirishda muhim
ahamiyat kasb etdi. Farmonga muvofiq, 2014—2015-yillarda investitsiya iqlimi va
ishbilarmonlik muhitini yanada yaxshilash, tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishni
rag‘batlantirish samaradorligini oshirishga oid qo‘shimcha chora-tadbirlar Dasturi
tasdiqlandi. Unda ko‘rsatilgan maqsad va vazifalarni amalga oshirish iqtisodiyotni
liberallash- tirishning yangi bosqichini boshlab berdi.
Hoziigi daviga kelib mamlakatda iqtisodiyotni liberallashtirish islohotlari
o‘zining ulkan natijalarini bera boshladi. 2013-yil yakunlariga binoan YalM
tarkibida sanoatning ulushi 24,2 foizdan ziyodni tashkil etdi. Holbuki, bu ko‘rsatkich
2000-yilda 14,2 foizdan iborat edi, xolos. 2011—2013-yillaming o‘zida mamlakatda
mahalliylashtirilgan mahsulotlar ishlab chiqarish hajmi qariyb ikki barobar oshdi.
Faqat 2013-yilning o‘zida 455 ta korxonada mahalliylashtirish dasturi asosida 1
ming 140 ta loyiha amalga oshirildi. Buning natijasida ishlab chiqarish hajmi 1,2
barobar ko‘paydi va import o‘rnini bosish bo‘yicha yakuniy samara 5 mlrd. 300 mln.
AQSH dollarini tashkil etdi.
Bozor iqtisodiyotining eng asosiy o‘zaklaridan biri bo‘lgan kichik biznes va
xususiy tadbirkorlikning mamlakat iqtisodiyoti salohiyatini oshirishdagi roli va o‘rni
tobora mustahkamlanib bormoqda va bu jarayon iqtisodiyotning tarkibida
bolayotgan ijobiy o‘zgarishlarga kuchli ta’sir eta boshladi. 2013-yilning o‘zida
mamlakatda 26 mingdan ziyod kichik biznes subekti ish boshladi, bu sektorda
15
faoliyat ko‘rsatayotgan korxonalarning umumiy soni yil oxiriga kelib 190 mingtaga
yetdi. Hozirgi davrda mamlakat YalMning qariyb 55,8 foizi ayni shu sohada ishlab
chiqarilmoqda. Vaholanki, 2000-yilda bu ko‘rsatkich 31 foizdan iborat edi. Ayni
paytda
ishlab
chiqarilayotgan
jami
sanoat
mahsulotlarining
23
foizi,
ko‘rsatilayotgan bozor xizmatlarining deyarli barchasi, mahsulot eksportining 18
foizi, iqtisodiyot tarmoqlarida ish bilan band bo‘lgan aholining 75 foizi kichik biznes
ulushiga to‘g‘ri kelmoqda179.
Hozirgi davrda jahon bozoridagi konyunkturaning beqarorligiga qaramasdan,
mamlakatda 2013-yilda eksport hajmining o‘sishi 10,9 foizni tashkil etdi. Tashqi
savdo faoliyatidagi ijobiy saldo 1 mlrd. 300 mln. dollami tashkil etdi. Bozor
iqtisodiyotiga o‘tish qishloqda ham o‘zining ijobiy natijalarini bera boshladi. 2013-
yilda qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ishlab chiqarish hajmi 2000- yilga nisbatan 2,3
barobar ko‘paydi. Faqat 2013-yilning o‘zida qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ishlab
chiqarish 6,8 foizga, jumladan, dehqonchilik — 6,4 foizga, chorvachilik — 7,4
foizga o‘sdi.
Yalpi ichki mahsulotning umumiy hajmida qishloq xo‘jaligi mahsulotlari
ulushining kamayish tendensiyasi kuzatilmoqda. Bu holat iqtisodiyotda amalga
oshirilayotgan chuqur tarkibiy o‘zgarishlar natijasida industrial mamlakatga xos
bo‘lgan holat — yalpi ichki mahsulotning hajmida sanoatning ulushini keskin
ko‘payib borayotganligi natijasida ro‘y bermoqda.
2013-yilda Investitsiya dasturini amalga oshirish doirasida mamlakatda 13
mlrd. dollar qiymatidagi kapital qo‘yilmalar o‘zlashtirildi. O‘zlashtirilgan kapital
qo‘yilmalar umumiy hajmining deyarli yarmini, ya’ni 47 foizini xususiy
investitsiyalar — korxonalar va aholining shaxsiy mablag‘lari tashkil etdi. Jalb
etilayotgan investitsiyalarning asosiy qismi — 70 foizdan ortig‘i, birinchi navbatda,
ishlab chiqarish obektlarini qurishga yo‘naltirildi, eng yangi zamonaviy uskunalar
xarid qilishga sarflangan investitsiyalar ulushi esa qariyb 40 foizni tashkil etdi.
Umuman olganda, mamlakatimiz iqtisodiyotiga investitsiya kiritish hajmi YalMga
nisbatan 23 foizdan iborat bo‘ldi180.
Ko‘rinib turibdiki, mustaqillikning o‘tgan davri ichida «0’zbek modeli»
16
asosida bozor iqtisodiyotiga o‘tish, bu sohani liberal- lashtirish o‘zini oqladi.
Mamlakatda rivojlangan mamlakatlarga xos iqtisodiy munosabatlar va rivojlanish
sur’atlari ro‘y bera boshladi. Jahon moliyaviy va iqtisodiy inqirozi sharoitida ham
mamlakat yalpi ichki mahsulotining bir necha yillar davomida yiliga 8 foizdan o‘sib
borganligi fikrimizga dalildir. Shu bilan birga, iqtisodiy salohiyatni o‘sishi nafaqat
ijtimoiy sohani rivojlanishiga ta’sir qildi, balki jamiyatda yangi ijtimoiy qatlamlami
shakllanishiga shart-sharoitlar yaratdi. Mamlakatda mulkdoriar sinfi shakllandi.
Xalqimizda xususiy mulkchilikka nisbatan yangi qarashlar shakllandi. Iqtisodiy
rivojlanish natijalari aholi farovonligining manbayi sifatida namoyon bo‘la boshladi.