MA’MURIY AKT
MAVZU DOIRASIDA KO'RIB CHIQILADIGAN ASOSIY MASALALAR
QUYIDAGILARDAN IBORAT
1. Ma'muriy akt tushunchasi, mazmuni, ahamiyati.
2. Ma'muriy aktning qabul qilinishi, shakli, kuchga kirishi va amal qilishi.
3. Ma'muriy akt qonuniyligi shartlari va ma'muriy ixtiyoriylik (diskretsion
vakolat)dagi xatolar.
4. Ma'muriy aktni bekor qilish, chaqirib olish, o'zgartirish yoki ma'muriy aktning
haqiqiy emasligi.
5. Ma'muriy shikoyat.
6. Ma'muriy akt ijrosi.
MA'MURIY AKT – MARKAZIY TUSHUNCHA
Ma'muriy akt — ma'muriy organning ommaviy huquqiy munosabatlarni
yuzaga keltirishga, o'zgartirishga yoki tugatishga qaratilgan hamda ayrim jismoniy
yoki yuridik shaxslar uchun yoxud muayyan xususiy belgilariga ko'ra ajratiladigan
shaxslar guruhi uchun muayyan huquqiy oqibatlar keltirib chiqaruvchi ta'sir chorasi.
Ma'muriy akt amaldagi qonun hujjatlarida ma'muriy hujjat deb nomlanadi.
Ma'muriy hujjat — ma'muriy organning ommaviy huquqiy munosabatlarni
yuzaga keltirishga, o'zgartirishga yoki tugatishga qaratilgan hamda ayrim jismoniy
yoki yuridik shaxslar uchun yoxud muayyan xususiy belgilariga ko'ra ajratiladigan
shaxslar guruhi uchun muayyan huquqiy oqibatlar keltirib chiqaruvchi ta'sir chorasi.
“Ma'muriy tartib-taomillar to'g'risida”gi Qonunning eng asosiy qismi ьa'muriy
hujjatlarni qabul qilish, bekor qilish, o'zgartirish, haqiqiy emas deb topish bilan
bog'liq normalar tashkil etadi. Mazkur qonunning 4-moddasida “ma'muriy hujjat”
tushunchasiga quyidagicha ta'rif berilgan.
Ma'muriy hujjatning quyidagi xususiyatlarini ajratib ko'rsatish mumkin:
1.
Ma'muriy hujjat ma'muriy organ tomonidan qabul qilinadi;
2.
Ma'muriy hujjat ommaviy huquqiy munosabatlar bilan chambarchas
bog'liq;
3.
Ma'muriy hujjat ommaviy huquqiy munosabatlarni vujudga keltiradi,
o'zgartiradi yoki tugatadi;
4.
Ma'muriy hujjat muayyan jismoniy yoki yuridik shaxslar uchun yoxud
bir qancha shaxslardan iborat jamoaga qaratiladi;
5.
Ma'muriy hujjat muayyan huquqiy oqibatlar keltirib chiqaradi.
MA'MURIY HUJJAT ELEMENTLARI
•
Ma'muriy organ;
•
Hokimiyat vakolati mavjud;
•
Ommaviy-huquqiy munosabatlarda huquqiy oqibat;
•
Individual;
•
Tashqi.
Ma'muriy hujjatning yozma tarzda qabul qilinishining fuqarolar uchun bir qator
afzalliklar tug'diradi. Buni quyidagilar bilan asoslash mumkin.
1. Ma'muriy hujjatlarning yozma tarzda qabul qilingani fuqarolarga yengillik
tug'diradi. Bunda, fuqaro har qanday holatda unga ma'muriy hujjatda ko'rsatilgan
ta'sir chorasining mazmun-mohiyati bilan yaqindan tanishish imkoniga ega bo'ladi.
Ya'ni, ma'muriy hujjatning yozma tarzda qabul qilingani tufayli fuqaro xohlagan
vaqtda unga murojaat etishi mumkin bo'ladi.
2. Ma'muriy hujjatning yozma tarzda qabul qilinishi orqali, eng avvalo,
ma'muriy organning qarori aniq ifodalanadi. Qaror shunchaki yozib qo'yilmaydi.
Balki, asoslantirib beriladi.
3. Ma'muriy hujjatni yozma tarzda qabul qilish jarayonida ma'muriy organ
mansabdor shaxsi uning mazmuniga jiddiy e'tibor qaratishiga to'g'ri keladi. Buning
boisi shundaki, ma'muriy hujjatning mazmuni fuqaroga tushunarli bo'lishi lozim.
4. Ma'muriy hujjatning yozma tarzda qabul qilinishi ma'muriy organning
mansabdor shaxsi zimmasiga katta mas'uliyat yuklaydi. Yozma qabul qilingan
ma'muriy hujjatdan norozi bo'lgan fuqaro uning ustidan yuqori turuvchi organga
yoki sudga shikoyat bilan murojaat etgan taqdirda, noqonuniy tarzda qabul qilingan
ma'muriy hujjat ishni ko'rib chiqish jarayonida dalil bo'lib xizmat qiladi. Yozma
tarzda qabul qilingan ma'muriy hujjatda ma'muriy organning qarori mustahkamlab
qo'yiladi. Uni har xil talqin etishning imkoni esa kamayadi.
5. Ma'muriy hujjatlarning qonuniyligini isbotlab berish majburiyati fuqarolar
zimmasida emas, balki ma'muriy organ mansabdor shaxsi zimmasidadir. Agar
barcha ma'muriy hujjatlar yozma emas, og'zaki tarzda qabul qilinganda edi, bunday
ma'muriy hujjatlar noqonuniy tarzda qabul qilingan bo'lsa ham ma'muriy organ
mansabdor shaxsi tomonidan uning qonuniyligini isbotlab berish oson kechar edi.
Bu esa ma'muriy organ va uning mansabdor shaxsiga qaraganda kuchsiz taraf
hisoblanmish fuqaro uchun katta zarar keltirishi mumkin edi.
O'zbekiston Respublikasining “Ma'muriy tartib-taomillar to'g'risida”gi
Qonunning 52-moddasiga binoan u yozma shaklda qabul qilinadi. Ushbu
moddaning ayni shu qismida ta'kidlanishicha, qonun hujjatlarida ma'muriy hujjat
boshqa shaklda, shu jumladan boshqa tegishli hujjatni berish yoki muayyan
harakatlarni amalga oshirish yo'li bilan qabul qilinishi mumkinligi hollari nazarda
tutilishi mumkin.
Ma'muriy hujjatning quyidagi xususiyatlarini ajratib ko'rsatish mumkin:
1. Ma'muriy hujjat ma'muriy organ tomonidan qabul qilinadi;
2. Ma'muriy hujjat ommaviy huquqiy munosabatlar bilan chambarchas bog'liq;
3. Ma'muriy hujjat ommaviy huquqiy munosabatlarni vujudga keltiradi,
o'zgartiradi yoki tugatadi;
4. Ma'muriy hujjat muayyan jismoniy yoki yuridik shaxslar uchun yoxud bir
qancha shaxslardan iborat jamoaga qaratiladi;
5. Ma'muriy hujjat muayyan huquqiy oqibatlar keltirib chiqaradi.
MA'MURIY AKT QONUNIYLIGI SHARTLARI VA MA'MURIY
IXTIYORIYLIK (DISKRETSION VAKOLAT)DAGI XATOLAR
Ma'muriy akt qonuniyligi shartlari:
a) shakliy qonuniylik,
b) haqiqiy (mazmun-mohiyati yuzasidan) qonuniylik
v) ma'muriy ixtiyoriylik (diskretsion vakolat)ni qo'llash qonuniyligi.
Ma'muriy ixtiyoriylik (diskretsion vakolat) ni quyidagi ko'rinishlarda
qo'llash noqonuniy, ya'ni ma'muriy ixtiyoriylik (diskretsion vakolat)ni
suiiste'mol qilish deb tan olinadi:
a) mavjud bo'lmagan faktlar asosida ma'muriy akt qabul qilish yoki ma'muriy
aktni qabul qilishdagi muhim faktlarni aniqlashda xatolikning mavjudligi kabilar;
b) jamiyat manfaatlariga zid mazmundagi ma'muriy aktning qabul qilinishi;
v) ma'muriy akt qabul qilish tartibidagi xatolik;
g) to'g'ri protseduraning buzilishi;
d) o'z ma'muriy ixtiyoriyligi(diskretsion vakolati)ni qo'llamasligi (ma'muriy
ixtiyoriylik (diskretsion vakolat)ning passiv suiiste'moli)dan iborat bo'ladi.
Ma'muriy hujjatlarning shakliga qo'yilgan talablar bilan bir qatorda ularning
mazmuniga ham talablar belgilangan. Ya'ni, ma'muriy hujjatlarning mazmuni
quyidagicha bo'lishi kerak:
1.
Qonuniy;
2.
Asoslangan;
3.
Adolatli;
4.
Aniq;
5.
Tushunarli.
MA'MURIY SHIKOYAT-MA'MURIY AKT IJROSI
•
Ma'muriy shikoyat bo'yicha ish yuritish (MTTtQ 62-70 m)
•
Ijro ishini yuritish (MTTtQ 71-83 m)