MA'MURIY - BUYRUQBOZLIK IQTISODIYOTI OQIBATLARI VA TUB ISLOHOTLAR ZARURIYATI. O'ZBEKISTONDA MILLIY BOZOR IQTISODIYOTI SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISHINING TAVSIFI

Yuklangan vaqt

2024-06-10

Yuklab olishlar soni

10

Sahifalar soni

26

Faytl hajmi

107,2 KB


 
 
 
 
 
 
 
 
MA'MURIY - BUYRUQBOZLIK IQTISODIYOTI OQIBATLARI VA TUB 
ISLOHOTLAR ZARURIYATI. O'ZBEKISTONDA MILLIY BOZOR 
IQTISODIYOTI SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISHINING TAVSIFI 
 
 
Reja: 
1. Ma'muriy - buyruqbozlik iqtisodiyotioqibatlari va tub islohotlar zaruriyati 
2. O'tish davri tavsifi va uning milliy xususiyatlari 
3. Iqtisodiy islohotlarning milliy modeli va yangi asr strategiyasi 
4.Bozor munosabatlariga o'tish bosqichlariga oidqarashlar tahlili 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MA'MURIY - BUYRUQBOZLIK IQTISODIYOTI OQIBATLARI VA TUB ISLOHOTLAR ZARURIYATI. O'ZBEKISTONDA MILLIY BOZOR IQTISODIYOTI SHAKLLANISHI VA RIVOJLANISHINING TAVSIFI Reja: 1. Ma'muriy - buyruqbozlik iqtisodiyotioqibatlari va tub islohotlar zaruriyati 2. O'tish davri tavsifi va uning milliy xususiyatlari 3. Iqtisodiy islohotlarning milliy modeli va yangi asr strategiyasi 4.Bozor munosabatlariga o'tish bosqichlariga oidqarashlar tahlili
 
 
Insoniyat XXI asrga kelib, ma'muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotining 
mohiyatini chuqurroq anglash bilan bir qatorda, uning asoratlariga barham berishga 
astoydil kirishganini namoyon etmoqda. Xususan, O'zbekiston Respublikasi uchun 
sobiq mustabid tuzum merosi va sohta mafkuraning oqibatlari quyidagilarda o'z 
aksini topishi Respublika Birinchi Prezidenti, akademik I.Karimov asarlarida 
umumlashtirilgan:  
1.Bir yoqlama rivojlangan, mo'rt, zaif iqtisodiyotga asoslangan markazga 
qaram yarim mustamlaka mamlakat.  
2.Boy mineral xomashyo resurslaridan nazoratsiz va ayovsiz foydalanishga 
hamda puxta yakkahokimligiga asoslangan iqtisodiy tizim.  
3.Mahalliy xomashyolarni qayta ishlash quvvatlarini ibtidoiy darajadaligi, 
ishlab chiqarishning texnologik asbob-uskuna va butlovchi qismlar, shuningdek 
yoqilg'i ta'minotida markazga qaramlik.  
4.Eng muhim oziq-ovqat mollari (un, shakar, go'sht-sut mahsulotlari)va 
boshqa xalq iste'moli mahsulotlarining chetdan keltirilishi.  
5.Paxta xomashyosi mahsulotlarining suv tekinga tashib ketilishi, oltin, 
qimmatbaho va rangli metallar, strategik ahamiyatga ega materiallar jahon bozorida 
o'ta xaridorgir bo'lgan boshqa qimmatbaho mahsulotlarni ishlab chiqarish va 
sotishdan keladigan foydadan O'zbekiston xazinasiga tushmaslik.  
6.Iqtisodiy 
o'sish 
sur'atlari 
samaradorligi 
ko'rsatkichlarining 
salbiy 
darajadaligi ortib borishi, moliya-pul tizimining butkul ishdan chiqishi.  
7.Xorijiy mamlakatlar bilan bevosita tashqi iqtisodiy aloqalarning 
cheklanganligi.  
8.Qishloq joylarda yashirin ishsizlik, shahar va qishloqdagi turmush 
darajalaridagi farqning ortib borishi.  
9.O'zbekiston aholisi turmush darajasi ko'rsatkichlarining sobiq SSSRdagi 
eng oxirgi o'rinlardan biriga tushib qolganligi.  
10.Ekologik muammolarning keskinlashuvi, er-suv resurslaridan ayovsiz 
foydalanish, erlar sho'rlanishining ortishi, cho'l zonalarining kengayishi. Yuqorida 
keltirilgan qisqacha xulosalarlarni isbotlovchi dallillar jumlasiga quyidagilar kiradi:  
Insoniyat XXI asrga kelib, ma'muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotining mohiyatini chuqurroq anglash bilan bir qatorda, uning asoratlariga barham berishga astoydil kirishganini namoyon etmoqda. Xususan, O'zbekiston Respublikasi uchun sobiq mustabid tuzum merosi va sohta mafkuraning oqibatlari quyidagilarda o'z aksini topishi Respublika Birinchi Prezidenti, akademik I.Karimov asarlarida umumlashtirilgan: 1.Bir yoqlama rivojlangan, mo'rt, zaif iqtisodiyotga asoslangan markazga qaram yarim mustamlaka mamlakat. 2.Boy mineral xomashyo resurslaridan nazoratsiz va ayovsiz foydalanishga hamda puxta yakkahokimligiga asoslangan iqtisodiy tizim. 3.Mahalliy xomashyolarni qayta ishlash quvvatlarini ibtidoiy darajadaligi, ishlab chiqarishning texnologik asbob-uskuna va butlovchi qismlar, shuningdek yoqilg'i ta'minotida markazga qaramlik. 4.Eng muhim oziq-ovqat mollari (un, shakar, go'sht-sut mahsulotlari)va boshqa xalq iste'moli mahsulotlarining chetdan keltirilishi. 5.Paxta xomashyosi mahsulotlarining suv tekinga tashib ketilishi, oltin, qimmatbaho va rangli metallar, strategik ahamiyatga ega materiallar jahon bozorida o'ta xaridorgir bo'lgan boshqa qimmatbaho mahsulotlarni ishlab chiqarish va sotishdan keladigan foydadan O'zbekiston xazinasiga tushmaslik. 6.Iqtisodiy o'sish sur'atlari samaradorligi ko'rsatkichlarining salbiy darajadaligi ortib borishi, moliya-pul tizimining butkul ishdan chiqishi. 7.Xorijiy mamlakatlar bilan bevosita tashqi iqtisodiy aloqalarning cheklanganligi. 8.Qishloq joylarda yashirin ishsizlik, shahar va qishloqdagi turmush darajalaridagi farqning ortib borishi. 9.O'zbekiston aholisi turmush darajasi ko'rsatkichlarining sobiq SSSRdagi eng oxirgi o'rinlardan biriga tushib qolganligi. 10.Ekologik muammolarning keskinlashuvi, er-suv resurslaridan ayovsiz foydalanish, erlar sho'rlanishining ortishi, cho'l zonalarining kengayishi. Yuqorida keltirilgan qisqacha xulosalarlarni isbotlovchi dallillar jumlasiga quyidagilar kiradi:
 
 
1. 1991 yilda etishtirilgan paxta xomashyosining bor-yo'g'i 3,5% i pirovard 
iste'mol uchun respublikada qayta ishlangan.  
2. 1990 yilda respublikada mavjud korxonalarning 38% sobiq ittifoq, 54% 
sobiq ittifoq-respublika, bor-yo'g'i 8% korxonalar respublika mulkchiligi tasarrufida 
bo'lgan.  
3. 1988 yilda 4349.3 mln. ga ekin maydonlarining 125.3 ming ga maydoni 
(2.8%) aholining shaxsiy tomorqalarini tashkil etgan.  
4. «1990 yilda respublika aholisining 70% ga yaqinining jami daromadi 
tirikchilik o'tkazish uchun zarur bo'lgan eng quyi darajadan ham past edi. Ayni 
mahalda Rossiya va Ukrainada aholining 30 % ga yaqinigina shunday ahvolda kun 
kechirgandi».  
5. Ma'lum sabablarga ko'ra, respublika hozirgi xalq xo'jaligi va aholi juda 
qattik ehtiyoj sezayotgan tovarlarning 65% gacha bo'lgan qismini tashqaridan 
keltirishi majbur edi. qilg'i, stanoklar, asbob uskunalar, yog'och-taxta va yog'och 
materiallari to'g'risida gapirmasak ham bo'ladi. Ular ham chetdan keltirilgan. 
Keltrilgan ma'lumotlar va dalillar asosida bozor munosabatlariga o'tish zaruriyati 
to'g'risida I.Karimov shunday degan: ...Bozorga o'tish muqarrar. Bu - davr amri, 
ob'ektiv reallikdir. Ayni vaqtda bozor faqat maqsad emas, balki yangi qadriyatlarni 
shakllantirish, odamlar faoliyatining sifat jihatdan tubdan yuqori darajasiga erishish 
uslubi va vositasidir (Karimov I.A. O'zbekistoning o'z istiqlol va tarqqiyot yo'li. 
T.,O'zbekiston, 1992, 44-bet).  
Bozorga o'tish zaruriyati tashqi va ichki omillardan ham kelib chiqadi. Tashqi 
omillar:  
1. Jahon hamjamiyatining geopolitik tarkibida ijtimoiy dunyoqarashda chuqur sifat 
o'zgarishlarni amalga oshirish.  
2. Davlatlararo hamkorlikda integrasion jarayonlarning kuchayishi.  
3. Yagona xalqaro me'yorlar, qoidalar va andozalarga o'tilishi bilan yagona siyosiy-
iqtisodiy jarayonlarning shakllanishi.  
4. Sotsialistik deb atalgan lagerning parchalanishi va ma'muriy- buyruqbozlik 
tizimining barham topishi.  
1. 1991 yilda etishtirilgan paxta xomashyosining bor-yo'g'i 3,5% i pirovard iste'mol uchun respublikada qayta ishlangan. 2. 1990 yilda respublikada mavjud korxonalarning 38% sobiq ittifoq, 54% sobiq ittifoq-respublika, bor-yo'g'i 8% korxonalar respublika mulkchiligi tasarrufida bo'lgan. 3. 1988 yilda 4349.3 mln. ga ekin maydonlarining 125.3 ming ga maydoni (2.8%) aholining shaxsiy tomorqalarini tashkil etgan. 4. «1990 yilda respublika aholisining 70% ga yaqinining jami daromadi tirikchilik o'tkazish uchun zarur bo'lgan eng quyi darajadan ham past edi. Ayni mahalda Rossiya va Ukrainada aholining 30 % ga yaqinigina shunday ahvolda kun kechirgandi». 5. Ma'lum sabablarga ko'ra, respublika hozirgi xalq xo'jaligi va aholi juda qattik ehtiyoj sezayotgan tovarlarning 65% gacha bo'lgan qismini tashqaridan keltirishi majbur edi. qilg'i, stanoklar, asbob uskunalar, yog'och-taxta va yog'och materiallari to'g'risida gapirmasak ham bo'ladi. Ular ham chetdan keltirilgan. Keltrilgan ma'lumotlar va dalillar asosida bozor munosabatlariga o'tish zaruriyati to'g'risida I.Karimov shunday degan: ...Bozorga o'tish muqarrar. Bu - davr amri, ob'ektiv reallikdir. Ayni vaqtda bozor faqat maqsad emas, balki yangi qadriyatlarni shakllantirish, odamlar faoliyatining sifat jihatdan tubdan yuqori darajasiga erishish uslubi va vositasidir (Karimov I.A. O'zbekistoning o'z istiqlol va tarqqiyot yo'li. T.,O'zbekiston, 1992, 44-bet). Bozorga o'tish zaruriyati tashqi va ichki omillardan ham kelib chiqadi. Tashqi omillar: 1. Jahon hamjamiyatining geopolitik tarkibida ijtimoiy dunyoqarashda chuqur sifat o'zgarishlarni amalga oshirish. 2. Davlatlararo hamkorlikda integrasion jarayonlarning kuchayishi. 3. Yagona xalqaro me'yorlar, qoidalar va andozalarga o'tilishi bilan yagona siyosiy- iqtisodiy jarayonlarning shakllanishi. 4. Sotsialistik deb atalgan lagerning parchalanishi va ma'muriy- buyruqbozlik tizimining barham topishi.
 
 
5. Moddiy turmush farovonligi va iqtisodiy o'sish sur'atlari bo'yicha Farbdan ortda 
qolishning kuchayishi va iqtisodiy tizim tanazzuli. Ichki omillar:  
1. Mustabid tizim qusurlari va direktiv rejalashtirishning salbiy oqibatlari.  
2. Davlat mulkchiligining yakkahokimligi tufayli mulkning va shaxsning ajratilishi 
va ijtimoiy serxarajatlilikning ortib borishi.  
3. Xarajatlarni tejashdan manfaatdorlikning yo'qligi, piravardida esa, resurslarni 
samarasiz taqsimlanishning kuchayishi.  
4. Mehnat unumdorligini oshirishdan rag'batlantirishning pasayishi va mehnatga 
ishtiyoqsizlik va loqaydlikning ortishi.  
5. Texnika va texnologiya rivojlanishidagi turg'unlik.  
6. Iqtisodiy hayotda mulkning mutlaq davlatlashtirilishiga qarshilik munosabati 
sifatida pinxoniy iqtisodiyotning kuchayishi.  
7. Ijtimoiy hayotda talab va taklif muvozanatini ta'minlash samaradorligining 
pastligi.  
8. Direktiv markazlashgan rejalashtirish tizimining hududlar va xo'jaliklar talablarini 
qondirishda muvofiqlashtirish imkoniyatlarining cheklanganligi. Natijada, quyi 
bo'g'inlarda - xaridor va sotuvchi, iste'molchi va ishlab chiqaruvchilar orasidagi 
bevosita bog'liqlikni ta'minlashga ma'muriy rejalashtirishning salbiy ta'siri.  
9. Korxonalararo raqobatning yo'qligi tufayli samaradorlikka moyillikning pastligi.  
10. Xomashyo serxarajatligiga asoslangan investision talabning kuchayishi. 
11. Sosialistik xo'jalik yuritishda fondlarning markazlashgan taqsimotiga 
asoslanganligi tufayli ko'proq resurslar taqchilligi namoyon bo'ladi. Bozor 
iqtisodiyotida esa, sotish qiyinchiligi ishlab chiqarish qiyinchiligidan muhimroq 
hisoblanadi.  
12. Korxonalarning pul mablag'lari bilan ta'minlashda yagona davlat bank tizimining 
faol ishtirok eta olmasligi. Bank tizimining pul mablag'lari oborotidan 
manfaatdorlikning pastligi. Ayniqsa, kredit siyosatining mijozlar moliyaviy 
imkoniyati bilan bevosita bog'lanmaganligi.  
13. Davlat byudjeti vakolatining keng qamrovliligi turli bo'g'indagi xo'jaliklar 
daromadiga 
bog'liq 
bo'lib, 
uning 
to'planishi 
va 
taqsimlanishi 
to'liq 
5. Moddiy turmush farovonligi va iqtisodiy o'sish sur'atlari bo'yicha Farbdan ortda qolishning kuchayishi va iqtisodiy tizim tanazzuli. Ichki omillar: 1. Mustabid tizim qusurlari va direktiv rejalashtirishning salbiy oqibatlari. 2. Davlat mulkchiligining yakkahokimligi tufayli mulkning va shaxsning ajratilishi va ijtimoiy serxarajatlilikning ortib borishi. 3. Xarajatlarni tejashdan manfaatdorlikning yo'qligi, piravardida esa, resurslarni samarasiz taqsimlanishning kuchayishi. 4. Mehnat unumdorligini oshirishdan rag'batlantirishning pasayishi va mehnatga ishtiyoqsizlik va loqaydlikning ortishi. 5. Texnika va texnologiya rivojlanishidagi turg'unlik. 6. Iqtisodiy hayotda mulkning mutlaq davlatlashtirilishiga qarshilik munosabati sifatida pinxoniy iqtisodiyotning kuchayishi. 7. Ijtimoiy hayotda talab va taklif muvozanatini ta'minlash samaradorligining pastligi. 8. Direktiv markazlashgan rejalashtirish tizimining hududlar va xo'jaliklar talablarini qondirishda muvofiqlashtirish imkoniyatlarining cheklanganligi. Natijada, quyi bo'g'inlarda - xaridor va sotuvchi, iste'molchi va ishlab chiqaruvchilar orasidagi bevosita bog'liqlikni ta'minlashga ma'muriy rejalashtirishning salbiy ta'siri. 9. Korxonalararo raqobatning yo'qligi tufayli samaradorlikka moyillikning pastligi. 10. Xomashyo serxarajatligiga asoslangan investision talabning kuchayishi. 11. Sosialistik xo'jalik yuritishda fondlarning markazlashgan taqsimotiga asoslanganligi tufayli ko'proq resurslar taqchilligi namoyon bo'ladi. Bozor iqtisodiyotida esa, sotish qiyinchiligi ishlab chiqarish qiyinchiligidan muhimroq hisoblanadi. 12. Korxonalarning pul mablag'lari bilan ta'minlashda yagona davlat bank tizimining faol ishtirok eta olmasligi. Bank tizimining pul mablag'lari oborotidan manfaatdorlikning pastligi. Ayniqsa, kredit siyosatining mijozlar moliyaviy imkoniyati bilan bevosita bog'lanmaganligi. 13. Davlat byudjeti vakolatining keng qamrovliligi turli bo'g'indagi xo'jaliklar daromadiga bog'liq bo'lib, uning to'planishi va taqsimlanishi to'liq
 
 
markazlashtirilgan. Korxonalarning byujdetdan moliyalashtirilishi zahiralardan 
samarali foydalanishni rag'batlantirmagan.  
Ma'muriy-buyruqbozlik tizimining eng muhim ayanchli oqibatlaridan biri - mut'e 
shaxs «sovet kishisi» ning shakllanishi hisoblanadi. Mazkur shaxs tafakkuri 
mafkuraviy qarashlar, g'oyaviy kurashlar, chalg'ituvchi dalillar tuzog'iga asir qilindi. 
Taraqqiyotparvar insoniyat erishgan yutuqlardan bebaxra qoldi.  
Sobiq tizim o'z iqtisodiy g'oyalarida ish kuchining qaerlardadir tovar sifatida 
sotilayotganligini tanqid qiladi-yu, o'zidagi inson resurslariga e'tibor faqat kundalik 
moddiy ehtiyojlarni arang qondirish darajasida qolib ketganligini inkor etadi. 
Keyinroq, 1999 yilga kelib, Birinchi Prezident I.Karimov bu haqda ta'kidlaganidek: 
«Shunday ulkan salohiyatga ega bo'lgan mamlakatni kamsitadigan og'ir ahvolga 
solib qo'yib, u qonuniy haqli ravishda o'ziga qarashli bo'lgan mablag'ni markazdan 
dotasiya sifatida so'rab, aytish mumkinki, yolvorib olishga majbur edi. Boz ustiga, 
noinsoniy g'oya hukmron bo'lgan mustabid tizim o'zining bor mafkuraviy kuchini, 
ommaviy axborot vositalarini, butun maorif tizimini ishga solib odamlar ongini keng 
miqyosda zaharlar edi. Ularning milliy va diniy tuyg'ularini qo'pol ravishda kamsitar 
edi. O'z ona tilini, milliy an'ana va madaniyatini, o'z tarixini bilmaslik, ko'plab 
odamlarning shaxsiy fojiasiga aylanib qolgan edi. Milliy o'zlikni anglashga bo'lgan 
tabiiy intilish johilona inkor etilardi....  
...Biz eski tizim o'z o'rnini osonlikcha bo'shatib bermasligini, uning zaharli 
mafkurasi odamlar ongini tez va engil o'z ta'siri iskanjasidan chiqarmasligini etarli 
darajada o'zimizga tassavvur qilishimiz va hisobga olishimiz zarur edi». 
Yuqoridagilarni va boshqalarni hisobga olgan holda, O'zbekiston mustaqillik 
davrida ma'muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan bozor munosabatlariga o'tishni zarur 
deb topdi.  
 
2. O'tish davri tavsifi va uning milliy xususiyatlari 
Ma'muriy 
markazlashgan 
iqtisodiyotning 
tarixiy 
oqibatlari, 
bozor 
munosabatlariga o'tish zaruriyatini anglashni va tub islohotlar boshlashni talab etdi. 
Natijada iqtisodiy munosabatlar tizimining bir shaklidan voz kechildi va ikkinchi 
markazlashtirilgan. Korxonalarning byujdetdan moliyalashtirilishi zahiralardan samarali foydalanishni rag'batlantirmagan. Ma'muriy-buyruqbozlik tizimining eng muhim ayanchli oqibatlaridan biri - mut'e shaxs «sovet kishisi» ning shakllanishi hisoblanadi. Mazkur shaxs tafakkuri mafkuraviy qarashlar, g'oyaviy kurashlar, chalg'ituvchi dalillar tuzog'iga asir qilindi. Taraqqiyotparvar insoniyat erishgan yutuqlardan bebaxra qoldi. Sobiq tizim o'z iqtisodiy g'oyalarida ish kuchining qaerlardadir tovar sifatida sotilayotganligini tanqid qiladi-yu, o'zidagi inson resurslariga e'tibor faqat kundalik moddiy ehtiyojlarni arang qondirish darajasida qolib ketganligini inkor etadi. Keyinroq, 1999 yilga kelib, Birinchi Prezident I.Karimov bu haqda ta'kidlaganidek: «Shunday ulkan salohiyatga ega bo'lgan mamlakatni kamsitadigan og'ir ahvolga solib qo'yib, u qonuniy haqli ravishda o'ziga qarashli bo'lgan mablag'ni markazdan dotasiya sifatida so'rab, aytish mumkinki, yolvorib olishga majbur edi. Boz ustiga, noinsoniy g'oya hukmron bo'lgan mustabid tizim o'zining bor mafkuraviy kuchini, ommaviy axborot vositalarini, butun maorif tizimini ishga solib odamlar ongini keng miqyosda zaharlar edi. Ularning milliy va diniy tuyg'ularini qo'pol ravishda kamsitar edi. O'z ona tilini, milliy an'ana va madaniyatini, o'z tarixini bilmaslik, ko'plab odamlarning shaxsiy fojiasiga aylanib qolgan edi. Milliy o'zlikni anglashga bo'lgan tabiiy intilish johilona inkor etilardi.... ...Biz eski tizim o'z o'rnini osonlikcha bo'shatib bermasligini, uning zaharli mafkurasi odamlar ongini tez va engil o'z ta'siri iskanjasidan chiqarmasligini etarli darajada o'zimizga tassavvur qilishimiz va hisobga olishimiz zarur edi». Yuqoridagilarni va boshqalarni hisobga olgan holda, O'zbekiston mustaqillik davrida ma'muriy-buyruqbozlik iqtisodiyotidan bozor munosabatlariga o'tishni zarur deb topdi. 2. O'tish davri tavsifi va uning milliy xususiyatlari Ma'muriy markazlashgan iqtisodiyotning tarixiy oqibatlari, bozor munosabatlariga o'tish zaruriyatini anglashni va tub islohotlar boshlashni talab etdi. Natijada iqtisodiy munosabatlar tizimining bir shaklidan voz kechildi va ikkinchi
 
 
shakliga yuz tutildi. Respublikadagi mavjud vaziyat iqtisodiy islohotlarni 
o'tkazishga tubdan yangicha yondashuvni sifat jihatidan yangi vazifalar va 
sharoitlarni hamda tajribalarni hisobga olishni eng muhimi mamlakatimiz 
salohiyatiga ko'proq tayanishni taqozo etdi. Aslini olganda, gap bozor 
munosabatlariga o'tishda o'xshashi bo'lmagan betakror andozamizni ishlab chiqish, 
o'z yo'limizni tanlab olish haqida bormoqda. Bu yo'l - uch tarkibiy qismdan iborat:  
• ijtimoiy jihatdan yo'naltirilgan bozor iqtisodiyoti milliy andozasi mohiyatining 
tavsifi;  
• qat'iy markazlashtirilgan ma'muriy-buyruqbozlik tizimidan xo'jalik yuritishning 
bozor munosabatlariga o'tishning eng muhim prinsiplari;  
• iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning, tanglikdan chiqib olishning 
barqarorlikni va muhim ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishni ta'minlashning aniq 
yo'nalishlari.  
Keltirilgan tarkibiy qismlar to'g'risida respublikamiz ziyolilari, xususan 
iqtisodchi olimlar chuqur tadqiqotlarni davom ettirib, bir qator asarlarini chop 
etishdi. O'tish davri iqtisodiyotining ko'pchilik mamlakatlarga xos bo'lgan umumiy 
qoidalari va holatlari jumlasiga quyidagilar kiradi:  
• mavjud iqtisodiy tizimda yangi tizimga o'tishdagi beqarorlik, nomutonosiblik va 
muvozanatsizliklar; 
•   jamiyat iqtisodiy rivojlanish yo'llarining turli-tuman xarakterdaligi;  
• mulkchilik, boshqaruv, tovar-pul munosabatlari kabi sohalarda tub islohotlarning 
zarurligi;  
•  umumiy o'tish qonuniyatlari mavjudligidan qat'iy nazar, har bir mamlakat shart-
sharoitlarini hisobga olish zarurligi;  
• eski turmush tarzi mezonlari va yangi iqtisodiy qadriyatlarning nomuvofiqligi, 
ba'zi hollarda esa, qarama-qarshi ziddiyatli tusga ega bo'lishi;  
• jamiyat a'zolari bir qismining eski mafkura iskanjasidan qutilishning qiyinchilik 
bilan ketishi, yangi iqtisodiy munosabatlarga ehtiyotkorlik bilan yondoshishiga 
qaramay, tashabbuskor, izlanuvchan, tadbirkor va taraqqiyparvar kishilarning tobora 
ortib borishi kabilar.  
shakliga yuz tutildi. Respublikadagi mavjud vaziyat iqtisodiy islohotlarni o'tkazishga tubdan yangicha yondashuvni sifat jihatidan yangi vazifalar va sharoitlarni hamda tajribalarni hisobga olishni eng muhimi mamlakatimiz salohiyatiga ko'proq tayanishni taqozo etdi. Aslini olganda, gap bozor munosabatlariga o'tishda o'xshashi bo'lmagan betakror andozamizni ishlab chiqish, o'z yo'limizni tanlab olish haqida bormoqda. Bu yo'l - uch tarkibiy qismdan iborat: • ijtimoiy jihatdan yo'naltirilgan bozor iqtisodiyoti milliy andozasi mohiyatining tavsifi; • qat'iy markazlashtirilgan ma'muriy-buyruqbozlik tizimidan xo'jalik yuritishning bozor munosabatlariga o'tishning eng muhim prinsiplari; • iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning, tanglikdan chiqib olishning barqarorlikni va muhim ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishni ta'minlashning aniq yo'nalishlari. Keltirilgan tarkibiy qismlar to'g'risida respublikamiz ziyolilari, xususan iqtisodchi olimlar chuqur tadqiqotlarni davom ettirib, bir qator asarlarini chop etishdi. O'tish davri iqtisodiyotining ko'pchilik mamlakatlarga xos bo'lgan umumiy qoidalari va holatlari jumlasiga quyidagilar kiradi: • mavjud iqtisodiy tizimda yangi tizimga o'tishdagi beqarorlik, nomutonosiblik va muvozanatsizliklar; • jamiyat iqtisodiy rivojlanish yo'llarining turli-tuman xarakterdaligi; • mulkchilik, boshqaruv, tovar-pul munosabatlari kabi sohalarda tub islohotlarning zarurligi; • umumiy o'tish qonuniyatlari mavjudligidan qat'iy nazar, har bir mamlakat shart- sharoitlarini hisobga olish zarurligi; • eski turmush tarzi mezonlari va yangi iqtisodiy qadriyatlarning nomuvofiqligi, ba'zi hollarda esa, qarama-qarshi ziddiyatli tusga ega bo'lishi; • jamiyat a'zolari bir qismining eski mafkura iskanjasidan qutilishning qiyinchilik bilan ketishi, yangi iqtisodiy munosabatlarga ehtiyotkorlik bilan yondoshishiga qaramay, tashabbuskor, izlanuvchan, tadbirkor va taraqqiyparvar kishilarning tobora ortib borishi kabilar.
 
 
Tarix tajribasiga ko'ra, madaniylashgan bozor munosabatlariga o'tish 
davrining dovomiyligi bozor iqtisodiga o'tishning qanday yo'li, andozasi tanlanishi 
kabi boshqa shart-sharoitlarga bog'liq bo'ladi. XX asr nihoyasiga kelib, shakllangan 
iqtisodiy taffakur va iqtisodiy taraqqiyot istiqbollari to'g'risidagi qarashlarda erkin 
itisodiy tartibga solish g'oyasi ham, markazlashtirilgan tarzda rejalashtirish g'oyasi 
ham inqirozga uchraganligii bayon etilmoqda. Chunki Jahon sivilizasiyasi ijtimoiy 
taraqqiyotning sifat jihatdan yangi yo'llarini ishlab chiqdi, tartibga solinadigan bozor 
iqtisodiyoti mana shu yo'lga asos qilib olingan.  
O'tish davri ko'xna Evropa mamlakatlarida bir necha yuz yilni tashkil etgan 
bo'lsa, mustamlakachilikdan ozod bo'lgan Osiyo va boshqa qit'a mamlakatlarida bir 
necha o'n yildan iborat bo'ldi. Masalan, Buyuk Britaniya-200 yil, Fransiya -150 yil, 
Germaniya va AQSh-50-100 yil.  
Boshlang'ich shart-sharoitlarga ko'ra, yondoshilgan guruhlash mezoniga 
asosan tartiblashga solinadigan bozor iqtisodiyoti mamlakatlari uchun 3 ta 
yondashuv va yana bir turdagi urinish mavjudligi atroflicha  tahlil etilgan. Bular:  
1. Uzoq davom etgan evolyusion taraqqiyotni bosgan rivojlangan mamlakatlardagi 
aralash iqtisodiyot;  
2. An'naviy (oddiy va bozor, patriarxal feodal munosabatlariga ega) iqtisodiyot 
asosida shakllanayotgan madaniylashgan bozor munosabatlari;  
3. Rejalashtirilgan buyruqbozlik iqtisodiyoti negizida shakllanayotgan bozor 
munosabatlariga asoslangan demokratik jamiyat;  
4. Sosializm g'oyalarini samarali bozor iqtisodi vujudga keltirish bilan qo'shib olib 
borishga urinayotgan sosialistik iqtisodiyotning Xitoycha yo'li. 
Yuqoridagi 
yondoshuvlar 
asosidagi 
tahlillar 
ko'rsatishicha, 
bozor 
munosabatlarining rivojlanishi birorta ham mamlakatda benuqson va tekis 
kechmagan.  
Bozor mexanizmlarini ideallashtirish ham katta xato bo'ladi.  
Shuning uchun ham O'zbekiston tanlab olgan yo'l respublika va uning xalqining 
manfaatiga nihoyatda mos keladigan ijtimoiy jihatdan yo'naltirilgan bozor 
iqtisodiyotini shakllantirishga qaratilgan iqtisoddir. Ijtimoiy yo'naltirilgan bozor 
Tarix tajribasiga ko'ra, madaniylashgan bozor munosabatlariga o'tish davrining dovomiyligi bozor iqtisodiga o'tishning qanday yo'li, andozasi tanlanishi kabi boshqa shart-sharoitlarga bog'liq bo'ladi. XX asr nihoyasiga kelib, shakllangan iqtisodiy taffakur va iqtisodiy taraqqiyot istiqbollari to'g'risidagi qarashlarda erkin itisodiy tartibga solish g'oyasi ham, markazlashtirilgan tarzda rejalashtirish g'oyasi ham inqirozga uchraganligii bayon etilmoqda. Chunki Jahon sivilizasiyasi ijtimoiy taraqqiyotning sifat jihatdan yangi yo'llarini ishlab chiqdi, tartibga solinadigan bozor iqtisodiyoti mana shu yo'lga asos qilib olingan. O'tish davri ko'xna Evropa mamlakatlarida bir necha yuz yilni tashkil etgan bo'lsa, mustamlakachilikdan ozod bo'lgan Osiyo va boshqa qit'a mamlakatlarida bir necha o'n yildan iborat bo'ldi. Masalan, Buyuk Britaniya-200 yil, Fransiya -150 yil, Germaniya va AQSh-50-100 yil. Boshlang'ich shart-sharoitlarga ko'ra, yondoshilgan guruhlash mezoniga asosan tartiblashga solinadigan bozor iqtisodiyoti mamlakatlari uchun 3 ta yondashuv va yana bir turdagi urinish mavjudligi atroflicha tahlil etilgan. Bular: 1. Uzoq davom etgan evolyusion taraqqiyotni bosgan rivojlangan mamlakatlardagi aralash iqtisodiyot; 2. An'naviy (oddiy va bozor, patriarxal feodal munosabatlariga ega) iqtisodiyot asosida shakllanayotgan madaniylashgan bozor munosabatlari; 3. Rejalashtirilgan buyruqbozlik iqtisodiyoti negizida shakllanayotgan bozor munosabatlariga asoslangan demokratik jamiyat; 4. Sosializm g'oyalarini samarali bozor iqtisodi vujudga keltirish bilan qo'shib olib borishga urinayotgan sosialistik iqtisodiyotning Xitoycha yo'li. Yuqoridagi yondoshuvlar asosidagi tahlillar ko'rsatishicha, bozor munosabatlarining rivojlanishi birorta ham mamlakatda benuqson va tekis kechmagan. Bozor mexanizmlarini ideallashtirish ham katta xato bo'ladi. Shuning uchun ham O'zbekiston tanlab olgan yo'l respublika va uning xalqining manfaatiga nihoyatda mos keladigan ijtimoiy jihatdan yo'naltirilgan bozor iqtisodiyotini shakllantirishga qaratilgan iqtisoddir. Ijtimoiy yo'naltirilgan bozor
 
 
iqtisodiyoti iqtisodiy rivojlanish samaradorligini ijtimoiy kafolatlar va ijtimoiy 
adolat bilan bog'lash maqsadini ko'zlaydi.  
Mamlakatimizda ijtimoiy yo'naltirilgan bozor iqtisodiyotini batamom 
shakllanishi uchun zarur bo'lgan vazifalar nechog'lik tez hal etilishi o'tish davri 
davomiyligini belgilaydi:  
Birinchi galdagi asosiy vazifa-mulkdor singari masalasining tubdan hal 
etilishi, boshqacha aytganda xususiy mulkchilik etakchiligidagi ko'p ukladli 
iqtisodiyotning barpo etilishi.  
2.Haqiqiy raqobat muhitini shakllantirish.  
3.Keng tarmoqli bozor infratuzilmasini (fond va moliya muassasalari, tadbirkorlarga 
xizmat qiluvchi boshqa muassasalarni) rivojlantirish.  
4.Tashqi iqtisodiy faoliyatda ma'muriy cheklashlar orqali boshqarishdan iqtisodiy 
tariflar yo'li bilan boshqarishga, ya'ni jahonda qabul qilingan ma'rifiy shakllarga 
o'tish.  
5.Milliy valyutani erkin muomaladagi valyutaga almashtirish masalasini hal etish 
orqali valyuta tizimi va bozorini erkinlashtirish.  
6.Xorijiy samaradorlarning O'zbekiston bozorida faoliyat ko'rsatishi uchun kafolat 
va imtiyozlar va rag'batlantirishni kuchaytirish.  
7.Korxonalarning xo'jalik favoliyatiga noo'rin aralashuvning cheklab qo'yilishi.  
8.Xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning o'z faoliyati uchun iqtisodiy va moliyaviy 
ma'suliyatning oshirilishi. Bankrotlik instituti ahamiyatini oshirish. 
Bozor iqtisodiyotiga o'tishning milliy xususiyatlari akademiklar S.S.G`ulomov, 
M.Sharifxo'jaev, 
professorlar 
A.O'lmasov, 
N.To'xliev, 
Yo.Abdullaev, 
Sh.Shodmonov, A.Razzoqov kabilarning tadqiqotlarida batafsil bayon etilgan. 
Biroq 
bozor 
iqtisodiyotiga 
oid 
tushunchalarni 
bayon 
etishdagi 
yondoshuvlarda ayrim farqlar ham mavjud. Masalan, prof. Razzoqov A.A. bozor 
munosabatlarining 3 ta shakli mavjudligini qayd etadi. Bular:  
1.yovvoyi bozor (dastlabki paytlarda);  
2. Ma'muriy-buyruqbozlik bozori (sobiq SSSR va sosialistik deb atalgan 
mamlakatlarda);  
iqtisodiyoti iqtisodiy rivojlanish samaradorligini ijtimoiy kafolatlar va ijtimoiy adolat bilan bog'lash maqsadini ko'zlaydi. Mamlakatimizda ijtimoiy yo'naltirilgan bozor iqtisodiyotini batamom shakllanishi uchun zarur bo'lgan vazifalar nechog'lik tez hal etilishi o'tish davri davomiyligini belgilaydi: Birinchi galdagi asosiy vazifa-mulkdor singari masalasining tubdan hal etilishi, boshqacha aytganda xususiy mulkchilik etakchiligidagi ko'p ukladli iqtisodiyotning barpo etilishi. 2.Haqiqiy raqobat muhitini shakllantirish. 3.Keng tarmoqli bozor infratuzilmasini (fond va moliya muassasalari, tadbirkorlarga xizmat qiluvchi boshqa muassasalarni) rivojlantirish. 4.Tashqi iqtisodiy faoliyatda ma'muriy cheklashlar orqali boshqarishdan iqtisodiy tariflar yo'li bilan boshqarishga, ya'ni jahonda qabul qilingan ma'rifiy shakllarga o'tish. 5.Milliy valyutani erkin muomaladagi valyutaga almashtirish masalasini hal etish orqali valyuta tizimi va bozorini erkinlashtirish. 6.Xorijiy samaradorlarning O'zbekiston bozorida faoliyat ko'rsatishi uchun kafolat va imtiyozlar va rag'batlantirishni kuchaytirish. 7.Korxonalarning xo'jalik favoliyatiga noo'rin aralashuvning cheklab qo'yilishi. 8.Xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning o'z faoliyati uchun iqtisodiy va moliyaviy ma'suliyatning oshirilishi. Bankrotlik instituti ahamiyatini oshirish. Bozor iqtisodiyotiga o'tishning milliy xususiyatlari akademiklar S.S.G`ulomov, M.Sharifxo'jaev, professorlar A.O'lmasov, N.To'xliev, Yo.Abdullaev, Sh.Shodmonov, A.Razzoqov kabilarning tadqiqotlarida batafsil bayon etilgan. Biroq bozor iqtisodiyotiga oid tushunchalarni bayon etishdagi yondoshuvlarda ayrim farqlar ham mavjud. Masalan, prof. Razzoqov A.A. bozor munosabatlarining 3 ta shakli mavjudligini qayd etadi. Bular: 1.yovvoyi bozor (dastlabki paytlarda); 2. Ma'muriy-buyruqbozlik bozori (sobiq SSSR va sosialistik deb atalgan mamlakatlarda);
 
 
3. 
Boshqariladigan 
bozor 
(hozirgi 
deyarli 
barcha 
rivojlangan 
etakchi 
mamlakatlarda).  
Ayni paytda prof. A.O'lmasov ta'kidlashicha, «Tarixan bozor iqtisodiyotining 
2 turi bo'lgan: yovvoyi va madaniylashgan bozor iqtisodiyoti». 
 
 
3. Iqtisodiy islohotlarning milliy modeli va yangi asr strategiyasi 
Xalqaro mezonlar va demokratik talablarga to'liq javob beradigan O'zbekiston 
Respublikasi Konstitusiyasining III bo'limi (Jamiyat va shaxs), XII bobida 
(Jamiyatning iqtisodiy negizlari) gi 53-moddasida: «Bozor munosabatlarini 
rivojlantirishga 
qaratilgan 
O'zbekiston 
iqtisodiyotining 
negizini 
xilma-xil 
shakllardagi mulk tashkil etadi. Davlat iste'molchilarining huquqi ustunligini 
hisobga olib, iqtisodiy faoliyat, tadbirkorlik va mehnat qilish erkinligini, barcha 
mulk shakllarining teng huquqliligini va haqiqiy jihatdan bab-baravar muhofaza 
etilishini kafolatlaydi. Xususiy mulk boshqa mulk shakllari kabi daxlsiz va davlat 
himoyasidadir. Mulkdor faqat qonunda nazarda tutilgan hollarda va tartibdagina 
mulkidan mahrum etilishi mumkin» - deb belgilangan. Ushbu modda iqtisodiy 
munosabatlarning huquqiy kafolatlarini bayon etadi va barcha iqtisodiy islohotlar 
tizimiga asos bo'lib xizmat qiladi.  
Albatta, konstitusiyamizning hamda halqimizning o'ziga xos xususiyatlari va 
ilg'or jahon tajribalarini uyg'unlikda mujassamlashtirilgan - dunyoda «o'zbek 
modeli» deb e'tirof etilgan iqtisodiy islohotlar modelining asosiy mezoni hisoblandi.  
Islohotlarning «o'zbek modeli» nimalarga asoslanadi degan savolga 
quyidagicha javob berish mumkin:  
• bozor iqtisodiyoti va demokratiya tamoyillariga asoslanadigan jamiyatni barpo 
etish;  
• SSSR parchalangandan keyingi O'zbekistonning haqiqiy holati;  
• xalqning mentaliteti va tarixiy an'analarga islohotlarni amalga oshirishning u yoki 
bu sur'atlariga aholining tayyorlik darajasi;  
• «Shok terapiyasi» dan voz kechish.  
3. Boshqariladigan bozor (hozirgi deyarli barcha rivojlangan etakchi mamlakatlarda). Ayni paytda prof. A.O'lmasov ta'kidlashicha, «Tarixan bozor iqtisodiyotining 2 turi bo'lgan: yovvoyi va madaniylashgan bozor iqtisodiyoti». 3. Iqtisodiy islohotlarning milliy modeli va yangi asr strategiyasi Xalqaro mezonlar va demokratik talablarga to'liq javob beradigan O'zbekiston Respublikasi Konstitusiyasining III bo'limi (Jamiyat va shaxs), XII bobida (Jamiyatning iqtisodiy negizlari) gi 53-moddasida: «Bozor munosabatlarini rivojlantirishga qaratilgan O'zbekiston iqtisodiyotining negizini xilma-xil shakllardagi mulk tashkil etadi. Davlat iste'molchilarining huquqi ustunligini hisobga olib, iqtisodiy faoliyat, tadbirkorlik va mehnat qilish erkinligini, barcha mulk shakllarining teng huquqliligini va haqiqiy jihatdan bab-baravar muhofaza etilishini kafolatlaydi. Xususiy mulk boshqa mulk shakllari kabi daxlsiz va davlat himoyasidadir. Mulkdor faqat qonunda nazarda tutilgan hollarda va tartibdagina mulkidan mahrum etilishi mumkin» - deb belgilangan. Ushbu modda iqtisodiy munosabatlarning huquqiy kafolatlarini bayon etadi va barcha iqtisodiy islohotlar tizimiga asos bo'lib xizmat qiladi. Albatta, konstitusiyamizning hamda halqimizning o'ziga xos xususiyatlari va ilg'or jahon tajribalarini uyg'unlikda mujassamlashtirilgan - dunyoda «o'zbek modeli» deb e'tirof etilgan iqtisodiy islohotlar modelining asosiy mezoni hisoblandi. Islohotlarning «o'zbek modeli» nimalarga asoslanadi degan savolga quyidagicha javob berish mumkin: • bozor iqtisodiyoti va demokratiya tamoyillariga asoslanadigan jamiyatni barpo etish; • SSSR parchalangandan keyingi O'zbekistonning haqiqiy holati; • xalqning mentaliteti va tarixiy an'analarga islohotlarni amalga oshirishning u yoki bu sur'atlariga aholining tayyorlik darajasi; • «Shok terapiyasi» dan voz kechish.
 
 
Demak, islohotlardan asosiy maqsad - yurtimizning yanada rivojlanishi, 
xalqimizning farovonligi, jahon hamjamiyatidan o'zimizga munosib o'rin 
egallashdan iborat.  
XXI asr boshida O'zbekiston taraqqiyotining ishlab chiqilgan strategiyasida 
quyidagi muhim ustuvor yo'nalishlar mavjud. Bular:  
1. Iqtisodiyotning izchil o'sishi va samaradorligini oshirish, demokratik bozor 
islohotlarini chuqurlashtirish asosida xalq turmush darajasining barqaror va uzluksiz 
yaxshilanib borishini ta'minlash hamda aholini kuchli ijtimoiy himoyalashga alohida 
e'tibor qaratish ko'zda tutilgan. Bunda besh yil davomida ish haqining eng kam 
miqdorini 3,5 barovar oshirish va aholi jon boshiga to'g'ri keladigan o'rtacha 
daromadini 1,8-2,0 barovar ko'paytirish kerak bo'ladi.  
2. Siyosiy va iqtisodiy hayotni, davlat va jamiyat qurilishini erkinlashtirish, 
aholining siyosiy faolligini kuchaytirish, jamiyatda manfaatdor va qarama-qarshi 
kuchlar o'rtasida muvozanatni ta'minlaydigan kuchli mexanizmni shakllantirish 
zarur. Xususan, iqtisodiy sohani yanada erkinlashtirish maqsadida davlat boshqaruv 
rolini chegaralash, xususiy mulk miqyoslarini kengaytirish, mulkdorlarning mavqei 
va huquqlarini mustahkamlash, kichik va o'rta biznes rivojlanishiga har tomonlama 
ko'mak berish hamda bozor infratuzilmasini keng rivojlantirish lozim.  
3. Shaxsiy manfaatlarni mamlakat, xalq manfaatlari bilan uyg'un holda ko'radigan 
erkin, har jihatdan barkamol insonlarni tarbiyalash asosida jamiyat ma'naviyatini 
yuksaltirish lozim.  
4. Har qanday muammolarni amaliy echishga qodir bo'lgan kadrlar salohiyatini 
tayyorlashga erishish kerak. Chunki mamlakatning buyuk kelajagi bugungi kadrlar 
o’rniga zamonaviy fikr yuritadigan, o'z xalqi va Vatani manfaatiga g'oyat adolatli 
avlod kelishiga bog'liq.  
5. Iqtisodiyotda tarkibiy o'zgarishlarni amalga oshirish maqsadlari quyidagilarda 
ifodalanadi:  
• iqtisodiyotning xomashyoviy bir tomonlama rivojlanishiga chek qo'yish;  
• iste'molga tayyor tugallangan ishlab chiqarishga o'tish;  
• importga qaramlikni cheklash;  
Demak, islohotlardan asosiy maqsad - yurtimizning yanada rivojlanishi, xalqimizning farovonligi, jahon hamjamiyatidan o'zimizga munosib o'rin egallashdan iborat. XXI asr boshida O'zbekiston taraqqiyotining ishlab chiqilgan strategiyasida quyidagi muhim ustuvor yo'nalishlar mavjud. Bular: 1. Iqtisodiyotning izchil o'sishi va samaradorligini oshirish, demokratik bozor islohotlarini chuqurlashtirish asosida xalq turmush darajasining barqaror va uzluksiz yaxshilanib borishini ta'minlash hamda aholini kuchli ijtimoiy himoyalashga alohida e'tibor qaratish ko'zda tutilgan. Bunda besh yil davomida ish haqining eng kam miqdorini 3,5 barovar oshirish va aholi jon boshiga to'g'ri keladigan o'rtacha daromadini 1,8-2,0 barovar ko'paytirish kerak bo'ladi. 2. Siyosiy va iqtisodiy hayotni, davlat va jamiyat qurilishini erkinlashtirish, aholining siyosiy faolligini kuchaytirish, jamiyatda manfaatdor va qarama-qarshi kuchlar o'rtasida muvozanatni ta'minlaydigan kuchli mexanizmni shakllantirish zarur. Xususan, iqtisodiy sohani yanada erkinlashtirish maqsadida davlat boshqaruv rolini chegaralash, xususiy mulk miqyoslarini kengaytirish, mulkdorlarning mavqei va huquqlarini mustahkamlash, kichik va o'rta biznes rivojlanishiga har tomonlama ko'mak berish hamda bozor infratuzilmasini keng rivojlantirish lozim. 3. Shaxsiy manfaatlarni mamlakat, xalq manfaatlari bilan uyg'un holda ko'radigan erkin, har jihatdan barkamol insonlarni tarbiyalash asosida jamiyat ma'naviyatini yuksaltirish lozim. 4. Har qanday muammolarni amaliy echishga qodir bo'lgan kadrlar salohiyatini tayyorlashga erishish kerak. Chunki mamlakatning buyuk kelajagi bugungi kadrlar o’rniga zamonaviy fikr yuritadigan, o'z xalqi va Vatani manfaatiga g'oyat adolatli avlod kelishiga bog'liq. 5. Iqtisodiyotda tarkibiy o'zgarishlarni amalga oshirish maqsadlari quyidagilarda ifodalanadi: • iqtisodiyotning xomashyoviy bir tomonlama rivojlanishiga chek qo'yish; • iste'molga tayyor tugallangan ishlab chiqarishga o'tish; • importga qaramlikni cheklash;
 
 
• eksport salohiyatini oshirish;  
• istiqbolli sohalarga ustuvorlik berish, barqaror o'sish;  
• mehnat resurslarining oqilona foydalanilishini ta'minlash;  
• milliy bozorni ichki ishlab chiqarish hisobiga to'ldirish va aholi talablarini to'laroq 
qondirish.  
6. Jamiyatdagi barqarorlik, tinchlik, millatlar va fuqarolararo totuvlikni, 
sarhadlarimizning dahlsizligini, mamlakatimiz hududiy yahlitligini ta'minlashdan 
iborat.  
Ushbu yo'nalishlarda belgilangan vazifalar mamlakatimiz salohiyatining qisqa 
muddatlarda yuqori darajada rivojlanishini ta'minlashga imkon berdi. Shuning 
uchun ham 2005-2010 yillarda iqtisodiy salohiyatda erishilishi ko'zda tutilgan 
tarkibiy o'zgarishlar jumlasiga quyidagilar kiradi:  
• qishloq xo'jaligini yangi texnika bilan ta'minlash, qishloq xo'jaligi va unga bog'liq 
bo'lgan sohalarning iqtisodiy munosabatlarini takomillashtirish;  
• 
iqtisodiyotning 
yuqori 
samarali, 
eksportga 
yo'naltirilgan 
tuzilmasini 
shaklllantirish;  
• iqtisodiyotning tayanch tarmoqlarini texnika bilan qayta jihozlash va yanada 
rivojlantirish;  
• engil va qayta ishlash sanoati korxonalarini texnika bilan qayta jihozlash va 
zamonaviylashtirish;  
• yuqori texnologiya va ilm talab ishlab chiqarishni jadal rivojlantirish; 
Makroiqtisodiy barqarorlikni ta'minlashdagi islohotlarning yaqin muddatdagi 
yo'nalishlari quyidagilarga qaratilishni ko'zda tutadi:  
• byudjetli tartibga solish darajasini bosqichma-bosqich kamaytirish hamda, byudjet 
mablag'lari ishlatilishi samaradorligini oshirish. Bunda YaIM ning byudjet orqali 
kayta taqsimlanishini 40-42%dan 25-28%ga tushirish, bu bilan tovar ishlab 
chiqaruvchilarga soliq to'lovlari kamayishiga erishadi, ijtimoiy talab ortadi.  
• iste'molga ketadigan daromad emas, ko'chmas mulk, zebi-ziynat va qimmatbaho 
tovar va xizmatlar soliqqa tortilishi lozim, foydalanadigan resurslar (er, suv, 
• eksport salohiyatini oshirish; • istiqbolli sohalarga ustuvorlik berish, barqaror o'sish; • mehnat resurslarining oqilona foydalanilishini ta'minlash; • milliy bozorni ichki ishlab chiqarish hisobiga to'ldirish va aholi talablarini to'laroq qondirish. 6. Jamiyatdagi barqarorlik, tinchlik, millatlar va fuqarolararo totuvlikni, sarhadlarimizning dahlsizligini, mamlakatimiz hududiy yahlitligini ta'minlashdan iborat. Ushbu yo'nalishlarda belgilangan vazifalar mamlakatimiz salohiyatining qisqa muddatlarda yuqori darajada rivojlanishini ta'minlashga imkon berdi. Shuning uchun ham 2005-2010 yillarda iqtisodiy salohiyatda erishilishi ko'zda tutilgan tarkibiy o'zgarishlar jumlasiga quyidagilar kiradi: • qishloq xo'jaligini yangi texnika bilan ta'minlash, qishloq xo'jaligi va unga bog'liq bo'lgan sohalarning iqtisodiy munosabatlarini takomillashtirish; • iqtisodiyotning yuqori samarali, eksportga yo'naltirilgan tuzilmasini shaklllantirish; • iqtisodiyotning tayanch tarmoqlarini texnika bilan qayta jihozlash va yanada rivojlantirish; • engil va qayta ishlash sanoati korxonalarini texnika bilan qayta jihozlash va zamonaviylashtirish; • yuqori texnologiya va ilm talab ishlab chiqarishni jadal rivojlantirish; Makroiqtisodiy barqarorlikni ta'minlashdagi islohotlarning yaqin muddatdagi yo'nalishlari quyidagilarga qaratilishni ko'zda tutadi: • byudjetli tartibga solish darajasini bosqichma-bosqich kamaytirish hamda, byudjet mablag'lari ishlatilishi samaradorligini oshirish. Bunda YaIM ning byudjet orqali kayta taqsimlanishini 40-42%dan 25-28%ga tushirish, bu bilan tovar ishlab chiqaruvchilarga soliq to'lovlari kamayishiga erishadi, ijtimoiy talab ortadi. • iste'molga ketadigan daromad emas, ko'chmas mulk, zebi-ziynat va qimmatbaho tovar va xizmatlar soliqqa tortilishi lozim, foydalanadigan resurslar (er, suv,
 
 
ko'chmas mulk) ga soliq oshirishgani holda, birlamchi tarmoqlar, boshlang'ich 
texnologik sikldagi soliqlarni kamaytirish;  
• iqtisodiyotning real sektoridagi moliyaviy vaziyatni sog'lamlashtirish uchun 
davlatning antimonopol va narx tartiblashtirish faoliyatini oshirish, to'lovlar 
bo'yicha inqirozlarni yumshatish, baho disparitetiga barxam berish;  
• raqobatda afzallikka ega bo'lgan qayta ishlash sanoati korxonalarining iqtisodiy 
o'sish ustunvorliklarini aniqlash orqali mamlakat eksport samaradorligini oshirish;  
• milliy valyuta almashuv kursi barqarorligiga erishish.  
Mamlakatning O'rta muddatli istiqbolida (2000-2005 yillar) sanoatning qo'shimcha 
o'sish sur'atlari yiliga 8-9 % ni qishloq xo'jalik mahsulotlari ishi o'sish sur'ati 7-8 % 
ni, xizmat ko'rsatish sohasida 7-9 % ni tashkil chilishi kutilmoqda. Binobarin, yengil 
sanoat oziq-ovqat, kimyo sanoati, tekstil va qishloq xo'jalik texnikasi ishlab 
chiqarishning jadal sur'atlar bilan rivojlanishi muhim o'rin tutadi. Yangi asr 
stategiyasida YaIMning 4-5% o'sishning ta'minlovchi import o'rnini ta'minlovchi 
rivojlanish 
o'ringa 
iqtisodiyotning 
eksportga 
yo'naltirilgan 
tuzilmasini 
shakillantirishga e'tiborni kuchaytirish kerak bo'ladi.  
 
4.Bozor munosabatlariga o'tish bosqichlariga oidqarashlar tahlili 
Darhaqiqat mamlakat taqdirida keskin va muhim o'zgarishlar ro'y berdi. 
O'zlikni anglash boshlandi. Milliy istiqlol g'oyasi fuqarolar imonining mezonini 
tashkil eta boshladi.  
Iqtisodiy taraqqiyotda jiddiy o'zgarishlarga erishildi. 1997 yildan boshlab, 
YaIM o'sish sur'atlarining aholi o'sish sur'atlaridan ustun kelishi ta'minlandi va 
mamlakatda aholi turmush darajasining yaxshilanishi uchun zamin yaratildi. 
Xalqaro ekspertlar ma'lumotiga ko'ra, yangi asr boshiga kelib O'zbekiston ishlab 
chiqarish hajmiga ko'ra, inqirozga qadar bo'lgan darajasini, shuningdek BMT inson 
taraqqiyoti indeksi (uning tarkibiy qismlari: aholining savodxonlik darajasi; umr 
uzunligi; aholi jon boshiga YaIM) bo'yicha reytingidagi o'z maqomini deyarli tiklab 
oldi. MDHdagi hech bir boshqa davlat bunga erisha olgani yo'q. Inson potensial 
ko'chmas mulk) ga soliq oshirishgani holda, birlamchi tarmoqlar, boshlang'ich texnologik sikldagi soliqlarni kamaytirish; • iqtisodiyotning real sektoridagi moliyaviy vaziyatni sog'lamlashtirish uchun davlatning antimonopol va narx tartiblashtirish faoliyatini oshirish, to'lovlar bo'yicha inqirozlarni yumshatish, baho disparitetiga barxam berish; • raqobatda afzallikka ega bo'lgan qayta ishlash sanoati korxonalarining iqtisodiy o'sish ustunvorliklarini aniqlash orqali mamlakat eksport samaradorligini oshirish; • milliy valyuta almashuv kursi barqarorligiga erishish. Mamlakatning O'rta muddatli istiqbolida (2000-2005 yillar) sanoatning qo'shimcha o'sish sur'atlari yiliga 8-9 % ni qishloq xo'jalik mahsulotlari ishi o'sish sur'ati 7-8 % ni, xizmat ko'rsatish sohasida 7-9 % ni tashkil chilishi kutilmoqda. Binobarin, yengil sanoat oziq-ovqat, kimyo sanoati, tekstil va qishloq xo'jalik texnikasi ishlab chiqarishning jadal sur'atlar bilan rivojlanishi muhim o'rin tutadi. Yangi asr stategiyasida YaIMning 4-5% o'sishning ta'minlovchi import o'rnini ta'minlovchi rivojlanish o'ringa iqtisodiyotning eksportga yo'naltirilgan tuzilmasini shakillantirishga e'tiborni kuchaytirish kerak bo'ladi. 4.Bozor munosabatlariga o'tish bosqichlariga oidqarashlar tahlili Darhaqiqat mamlakat taqdirida keskin va muhim o'zgarishlar ro'y berdi. O'zlikni anglash boshlandi. Milliy istiqlol g'oyasi fuqarolar imonining mezonini tashkil eta boshladi. Iqtisodiy taraqqiyotda jiddiy o'zgarishlarga erishildi. 1997 yildan boshlab, YaIM o'sish sur'atlarining aholi o'sish sur'atlaridan ustun kelishi ta'minlandi va mamlakatda aholi turmush darajasining yaxshilanishi uchun zamin yaratildi. Xalqaro ekspertlar ma'lumotiga ko'ra, yangi asr boshiga kelib O'zbekiston ishlab chiqarish hajmiga ko'ra, inqirozga qadar bo'lgan darajasini, shuningdek BMT inson taraqqiyoti indeksi (uning tarkibiy qismlari: aholining savodxonlik darajasi; umr uzunligi; aholi jon boshiga YaIM) bo'yicha reytingidagi o'z maqomini deyarli tiklab oldi. MDHdagi hech bir boshqa davlat bunga erisha olgani yo'q. Inson potensial
 
 
taraqqiyoti indeksi ko'rsatkichlari 1995 yildagi 0,679dan 1999 yilga kelib 0,706 ga 
ko'tarildi.  
Dastlabki yillarda aholi jon boshiga real yalpi ichki mahsulotning xarid 
quvvatiga ko'ra qiymati 1995 yilda 2440 AQSh dollariga teng bo'lsa, 1999 yilgi 
ko'rsatkich 2494 AQSh dollarini tashkil etdi.  
Jahon banki yillik hisobotidagi 1999 yil ma'lumotlariga ko'ra esa, O'zbekiston 
Respublikasidagi aholi jon boshiga to'g'ri keladigan yalpi ichki mahsulot qiymati 
870 $ ni tashkil etgan. Bu ko'rsatkich Qozog'istonda 1310, Xitoyda 750 $, 
Qirg'izistonda 350 $ni, Rossiyada 2300 $ni tashkil etgan.  
Xalqaro ekspertlar fikriga ko'ra, inson taraqqiyoti zamirida O'zbekiston 
iqtisodiy rivojlanishidagi asosiy tamoyillar jumlasiga quyidagilar kiritilgan:  
-YaIM o'sish sur'atlarining aholi o'sish sur'atlaridan ustun kelishi, pirovardida 
esa, turmush daraja yaxshilanishi uchun zamin yaratildi.  
        -Uzoq muddatli istiqbolda o'sish omili bo'lgan asosiy kapitalga sarmoya 
kiritishning yuqori sur'atlari ta'minlandi.  
-Iqtisodiy o'sishning ijobiy sur'atlari sharoitida inflyasiya sur'atlaridan 
barqarorlashishi natijasida, aholining real daromadlari va turmush darajasi 
yaxshilandi.  
Yuqoridagilar bilan bir qatorda mamlakat iqtisodiyotining barqaror o'sishdagi zaif 
jihatlar turkumiga quyidagilar kiritilgan:  
1. O'zbekiston iqtisodiyoti tuzilmasi ilgarigiday o'zining agrar- industrial tabiatini 
saqlab kelmoqda.  
2. YaIM tarkibida sanoat mahsuloti 20%dan ozroq qismini hamda jismoniy va 
ma'naviy eskirgan uskuna va texnologiyalar katta hissani tashkil qiladi.  
3. Ishsizlik darajasi tez sur'atlar bilan o'smayotgan bo'lsada, ancha yuqori bo'lib, 
iqtisodiyotda qo'llanilmayotgan man'balardagi katta potensialni aks ettiradi. 
4. Ta'lim va sog'liqni saqlash tizimida, ayniqsa aralash shaklda moliyalash tizimini 
boshqarish qismidagi institutsional o'zgarishlar tugallanmagan. 
taraqqiyoti indeksi ko'rsatkichlari 1995 yildagi 0,679dan 1999 yilga kelib 0,706 ga ko'tarildi. Dastlabki yillarda aholi jon boshiga real yalpi ichki mahsulotning xarid quvvatiga ko'ra qiymati 1995 yilda 2440 AQSh dollariga teng bo'lsa, 1999 yilgi ko'rsatkich 2494 AQSh dollarini tashkil etdi. Jahon banki yillik hisobotidagi 1999 yil ma'lumotlariga ko'ra esa, O'zbekiston Respublikasidagi aholi jon boshiga to'g'ri keladigan yalpi ichki mahsulot qiymati 870 $ ni tashkil etgan. Bu ko'rsatkich Qozog'istonda 1310, Xitoyda 750 $, Qirg'izistonda 350 $ni, Rossiyada 2300 $ni tashkil etgan. Xalqaro ekspertlar fikriga ko'ra, inson taraqqiyoti zamirida O'zbekiston iqtisodiy rivojlanishidagi asosiy tamoyillar jumlasiga quyidagilar kiritilgan: -YaIM o'sish sur'atlarining aholi o'sish sur'atlaridan ustun kelishi, pirovardida esa, turmush daraja yaxshilanishi uchun zamin yaratildi. -Uzoq muddatli istiqbolda o'sish omili bo'lgan asosiy kapitalga sarmoya kiritishning yuqori sur'atlari ta'minlandi. -Iqtisodiy o'sishning ijobiy sur'atlari sharoitida inflyasiya sur'atlaridan barqarorlashishi natijasida, aholining real daromadlari va turmush darajasi yaxshilandi. Yuqoridagilar bilan bir qatorda mamlakat iqtisodiyotining barqaror o'sishdagi zaif jihatlar turkumiga quyidagilar kiritilgan: 1. O'zbekiston iqtisodiyoti tuzilmasi ilgarigiday o'zining agrar- industrial tabiatini saqlab kelmoqda. 2. YaIM tarkibida sanoat mahsuloti 20%dan ozroq qismini hamda jismoniy va ma'naviy eskirgan uskuna va texnologiyalar katta hissani tashkil qiladi. 3. Ishsizlik darajasi tez sur'atlar bilan o'smayotgan bo'lsada, ancha yuqori bo'lib, iqtisodiyotda qo'llanilmayotgan man'balardagi katta potensialni aks ettiradi. 4. Ta'lim va sog'liqni saqlash tizimida, ayniqsa aralash shaklda moliyalash tizimini boshqarish qismidagi institutsional o'zgarishlar tugallanmagan.
 
 
Shuningdek, islohotlar tajribasini umumlashtirishda turlicha yondoshuvlar 
shakllanmoqda. 
Ulardan 
biri 
bozor 
munosabatlariga 
o'tishning 
ijtimoiy 
muammolarini hal etilishi 3 bosqichga taqsimlanadi:  
1-bosqich (1991-1994);  
2-bosqich (1994-1997);  
3-bosqich (1997 dan hozirgi paytgacha).  
Birinchi bosqichning maqsadi aholi turmush darajasining keskin pasayishi va 
ishsizlikning keskin oshishiga yo'l qo'ymaslik bo'ldi. Bu bosqichda davlat oziq-ovqat 
xavfsizligini ta'minlash, iste'mol bozorini himoya qilish uchun iste'mol mollarini 
me'yoriy tarqatish tizimi, talon va kuponlar joriy etildi. Ijtimoiy kam ta'minlanganlar 
uchun imtiyozlar saqlandi.  
Ikkinchi bisqichning maqsadi ishlab chiqarish samaradorligini oshirish, ishlab 
chiqarish hajmi va iqtisodiy o'sishni barqarorlashtirish, inflyasiyani jilovlash bo'ldi. 
Natijada mulkdorlar sinfi shakllandi. Xorijiy omillarga bog'liq bo'lgan o'zak 
tarmoqlarini mustahkamlash choralari ko'rildi. Milliy valyuta inflyasiyasini maqbul 
darajada jilovlash imkoni yaratildi.  
Uchinchi bosqich maqsadi iqtisodiy va ijtimoiy ko'rsatkichlarni sifat jihatidan 
yangi pog'onaga ko'tarishga qaratildi. Iqtisodiyotda miqdor va sifat siljishlari, kichik 
biznes va tadbirkorlik uchun huquqli sharoitlar yaratildi, ishsizlikning yashirin va 
turg'un holatlarini bartaraf etishga oid choralar ko'rildi. Aholi daromadlarining yangi 
turlari - mulkdan va tadbirkorlikdan ham shakllana boshladi. Aholi kam 
ta'minlangan qatlamlar qashshoqlashuvi kamaytirildi. Boqimandalik chekindi. 
Mehnat va tadbirkorlik faolligi ortdi.  
Iqtisodiyotning negizini turli xildagi mulk: tashkil etishi, mulkchilik 
munosabatlaridagi islohotlar chuqurlashuvi ham to'rt bosqichda Guruhlantirishga 
imkon yaratdi. Bunda 1990-91 yillar tayyorlov bosqichi deb belgilandi. 
1-bosqich - 1992-1993 yillar;  
2-bosqich - 1994-1995 yillar;  
3-bosqich - 1996-1998 yillar;  
4-bosqich - 1998 yil oxiridan to hozirgi paytgacha davom etmoqda. 
Shuningdek, islohotlar tajribasini umumlashtirishda turlicha yondoshuvlar shakllanmoqda. Ulardan biri bozor munosabatlariga o'tishning ijtimoiy muammolarini hal etilishi 3 bosqichga taqsimlanadi: 1-bosqich (1991-1994); 2-bosqich (1994-1997); 3-bosqich (1997 dan hozirgi paytgacha). Birinchi bosqichning maqsadi aholi turmush darajasining keskin pasayishi va ishsizlikning keskin oshishiga yo'l qo'ymaslik bo'ldi. Bu bosqichda davlat oziq-ovqat xavfsizligini ta'minlash, iste'mol bozorini himoya qilish uchun iste'mol mollarini me'yoriy tarqatish tizimi, talon va kuponlar joriy etildi. Ijtimoiy kam ta'minlanganlar uchun imtiyozlar saqlandi. Ikkinchi bisqichning maqsadi ishlab chiqarish samaradorligini oshirish, ishlab chiqarish hajmi va iqtisodiy o'sishni barqarorlashtirish, inflyasiyani jilovlash bo'ldi. Natijada mulkdorlar sinfi shakllandi. Xorijiy omillarga bog'liq bo'lgan o'zak tarmoqlarini mustahkamlash choralari ko'rildi. Milliy valyuta inflyasiyasini maqbul darajada jilovlash imkoni yaratildi. Uchinchi bosqich maqsadi iqtisodiy va ijtimoiy ko'rsatkichlarni sifat jihatidan yangi pog'onaga ko'tarishga qaratildi. Iqtisodiyotda miqdor va sifat siljishlari, kichik biznes va tadbirkorlik uchun huquqli sharoitlar yaratildi, ishsizlikning yashirin va turg'un holatlarini bartaraf etishga oid choralar ko'rildi. Aholi daromadlarining yangi turlari - mulkdan va tadbirkorlikdan ham shakllana boshladi. Aholi kam ta'minlangan qatlamlar qashshoqlashuvi kamaytirildi. Boqimandalik chekindi. Mehnat va tadbirkorlik faolligi ortdi. Iqtisodiyotning negizini turli xildagi mulk: tashkil etishi, mulkchilik munosabatlaridagi islohotlar chuqurlashuvi ham to'rt bosqichda Guruhlantirishga imkon yaratdi. Bunda 1990-91 yillar tayyorlov bosqichi deb belgilandi. 1-bosqich - 1992-1993 yillar; 2-bosqich - 1994-1995 yillar; 3-bosqich - 1996-1998 yillar; 4-bosqich - 1998 yil oxiridan to hozirgi paytgacha davom etmoqda.
 
 
Birinchi bosqichda faol xususiylashtirish boshlangan. Bunda asosan uy-joy 
fondi va kichik korxonalar xususiylashtirilgan va jamoa mulkiga aylantirilgan. 
Qishloq joylarda har bir oilaga tomorqa er uchastkasi berilgan.  
Ikkinchi bosqichda o'rta va yirik engil sanoat mashinasozlik, qurilish 
materiallari ishlab chiqarish sohasidagi 50 mingdan ortiq korxonalar ochiq turdagi 
aksiyadorlik jamiyatlariga (mehnat jamoasi - 25%, davlat - 26%, erkin sotuvda - 
30%, aralash korxonalarga - 10%, xarijiy investorlarga - 10%) aylantirildi. Bozor 
infrastrukturasi rivojlandi (birja, bank, xususiy sug'urta kompaniyalari).  
Uchinchi bosqichda esa eng yirik aksiya nazorat paketi davlat ihtiyorida 
bo'lgan 
korxonalar 
(jami 
3/46 
ta) 
islohoti 
boshlandi. 
Xususiylashtirilmaydiganlarning tarkibiy ro'yxati Oliy majlis va Vazirlar 
maxkamasi tomonidan belgilab berildi: suvdan foydalanish ob'ektlari, meliorativ 
tarmoqlar, muzeylar, sanepidemiya stansiyalar, strategik va xarbiy ahamiyatga ega 
bo'lgan byudjetdan tashqari fondlar shular jumlasidandir.  
To'rtinchi bosqichga kelib xususiylashtirilgan ob'ektlardan byujdetga mablag' 
tushurish, xususiylashtirilgan ob'ektlarga xorijiy investisiyalarni jalb qilish, yangi 
mulkchilik munosabatlarining to'liq faoliyati uchun sharoit yaratish hamda 
boshqaruv samaradorligini oshirish choralariga e'tibor kuchaytirildi.  
Bu bosqichda xususiylashtirishni guruhlashtirish sohasidagi vazifalar aniqlashtirildi:  
• 
xususiylashtirishning 
miqdoriy 
ko'rsatkichlaridan 
tarmoqlarni 
chuqur 
restrukturizasiyalash hamda korxonalarni xususiylashtirishdan so'ng quvvatlash;  
• tarmoq va hududlardagi xususiyatlarni to'liq hisobga olish uchun xususiylashtirish 
usullarini kengaytirish;  
• xususiylashtiriladigan mulkni baholashning tender asosida sotish uchun 
takomillashtirish;  
• tadbirkorlikni faol quvvatlash, sanasiya va restrukturizasiyalash proseduralarini 
amalga oshirish, zararga ishlayotgan korxonalarga barham berish. 
Mulkdorlar sinfining shakilanishi tadbirkorlik rivojlantirilish bilan bog'liq 
institusional islohotlar ham 4 bosqichda tasniflanadi.  
Birinchi bosqichda faol xususiylashtirish boshlangan. Bunda asosan uy-joy fondi va kichik korxonalar xususiylashtirilgan va jamoa mulkiga aylantirilgan. Qishloq joylarda har bir oilaga tomorqa er uchastkasi berilgan. Ikkinchi bosqichda o'rta va yirik engil sanoat mashinasozlik, qurilish materiallari ishlab chiqarish sohasidagi 50 mingdan ortiq korxonalar ochiq turdagi aksiyadorlik jamiyatlariga (mehnat jamoasi - 25%, davlat - 26%, erkin sotuvda - 30%, aralash korxonalarga - 10%, xarijiy investorlarga - 10%) aylantirildi. Bozor infrastrukturasi rivojlandi (birja, bank, xususiy sug'urta kompaniyalari). Uchinchi bosqichda esa eng yirik aksiya nazorat paketi davlat ihtiyorida bo'lgan korxonalar (jami 3/46 ta) islohoti boshlandi. Xususiylashtirilmaydiganlarning tarkibiy ro'yxati Oliy majlis va Vazirlar maxkamasi tomonidan belgilab berildi: suvdan foydalanish ob'ektlari, meliorativ tarmoqlar, muzeylar, sanepidemiya stansiyalar, strategik va xarbiy ahamiyatga ega bo'lgan byudjetdan tashqari fondlar shular jumlasidandir. To'rtinchi bosqichga kelib xususiylashtirilgan ob'ektlardan byujdetga mablag' tushurish, xususiylashtirilgan ob'ektlarga xorijiy investisiyalarni jalb qilish, yangi mulkchilik munosabatlarining to'liq faoliyati uchun sharoit yaratish hamda boshqaruv samaradorligini oshirish choralariga e'tibor kuchaytirildi. Bu bosqichda xususiylashtirishni guruhlashtirish sohasidagi vazifalar aniqlashtirildi: • xususiylashtirishning miqdoriy ko'rsatkichlaridan tarmoqlarni chuqur restrukturizasiyalash hamda korxonalarni xususiylashtirishdan so'ng quvvatlash; • tarmoq va hududlardagi xususiyatlarni to'liq hisobga olish uchun xususiylashtirish usullarini kengaytirish; • xususiylashtiriladigan mulkni baholashning tender asosida sotish uchun takomillashtirish; • tadbirkorlikni faol quvvatlash, sanasiya va restrukturizasiyalash proseduralarini amalga oshirish, zararga ishlayotgan korxonalarga barham berish. Mulkdorlar sinfining shakilanishi tadbirkorlik rivojlantirilish bilan bog'liq institusional islohotlar ham 4 bosqichda tasniflanadi.
 
 
Bunda ham tayyorlov bosqichga alohida e'tibor beriladi, ya'ni 1990-1991 yillarda 
mulkchilik va tadbirkorlik to'g'risidagi va boshqa qonunlarning qabul qilinishi qayd 
etiladi.  
1-bosqich (1992-1994 yillar) da O'zbekiston Respublikasi Konstitusiyasining 
qabul qilinishi, «Hususiy mulkchilik himoyasini ta'minlash, tadbirkorlikni 
rivojlantirish» to'g'risidagi (yanvar 1994 yil), «Davlat mulkini boshqarish va 
tadbirkorlikni qo'llab-quvvatlash davlat qo'mitasini tashkil etish to'g'risida»gi 
Prezident farmonlari muhim xujjat bo'ldi.  
2- bosqich (1995-1996 yy.) respublika Prezidentining xususiy tadbirkorlikni 
rag'batlantirish to'g'risidagi farmoni bilan boshlandi. Sobiq sovet respublikalari 
ichida birinchi marta xususiylashtirishdan tushgan mablag'ning 50%i kichik va o'rta 
biznesni rag'batlantirishga qaratildi. Bu bosqichda «Kichik va xususiy tadbirkorlikni 
rivojlintirish to'g'risida»gi (dekabr 1995y.), «Aksiyadorlik jamiyatlari va 
aksiyadorlik xuquqlarini himoya qilish to'g'risida»gi (aprel, 1996y.) qonunlar qabul 
qilindi. Eng muhimi real ko'p ukladli iqtisodiyot shakillanishiga erishildi, nodavlat 
sektori mustahkamlandi. Nodavlat sektorning ulushi milliy daromadda 69%ga etdi. 
Salkam 6 mln aholida mulkdorlik hissasi vujudga keldi.  
3- bosqich (1997-1999) chet el sarmoyalarini jalb etish asosida 
xususiylashtirishning chuqurlashtirilishi bilan tavsiflanadi. E'tibor ko'proq 
xususiylashtirishning samaradorligiga qaratildi. Qishloq xo'jaligida paychilik 
asosidagi shirkatlarga o'tish boshlandi.  
Kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni qo’llab-quvvatlashning ko'p bosqichli tizimi 
shakllandi. Bular:  
1. Davlat mulkini boqarish qo'mitasi va uning hududiy bo'linmalari.  
2. Tadbirkorlikning jamoat tashkilotlari (savdo-sanoat palatasi, dehqon va fermer 
xo'jaliklari assosiasiyasi, tadbirkor ayollar uyushmasi).  
3. Moliya-kredit institutlari (biznes fond, dehqon va fermer xo'jaliklarini quvvatlash 
fondi, tadbirkorbank).  
4. Sug'urta ta'minoti («Madad») va tadbirkor kadrlarni tayyorlash va axborot - 
maslahat bilan quvvatlash institutlari (biznes - inkubator va biznes - maktablar). 
Bunda ham tayyorlov bosqichga alohida e'tibor beriladi, ya'ni 1990-1991 yillarda mulkchilik va tadbirkorlik to'g'risidagi va boshqa qonunlarning qabul qilinishi qayd etiladi. 1-bosqich (1992-1994 yillar) da O'zbekiston Respublikasi Konstitusiyasining qabul qilinishi, «Hususiy mulkchilik himoyasini ta'minlash, tadbirkorlikni rivojlantirish» to'g'risidagi (yanvar 1994 yil), «Davlat mulkini boshqarish va tadbirkorlikni qo'llab-quvvatlash davlat qo'mitasini tashkil etish to'g'risida»gi Prezident farmonlari muhim xujjat bo'ldi. 2- bosqich (1995-1996 yy.) respublika Prezidentining xususiy tadbirkorlikni rag'batlantirish to'g'risidagi farmoni bilan boshlandi. Sobiq sovet respublikalari ichida birinchi marta xususiylashtirishdan tushgan mablag'ning 50%i kichik va o'rta biznesni rag'batlantirishga qaratildi. Bu bosqichda «Kichik va xususiy tadbirkorlikni rivojlintirish to'g'risida»gi (dekabr 1995y.), «Aksiyadorlik jamiyatlari va aksiyadorlik xuquqlarini himoya qilish to'g'risida»gi (aprel, 1996y.) qonunlar qabul qilindi. Eng muhimi real ko'p ukladli iqtisodiyot shakillanishiga erishildi, nodavlat sektori mustahkamlandi. Nodavlat sektorning ulushi milliy daromadda 69%ga etdi. Salkam 6 mln aholida mulkdorlik hissasi vujudga keldi. 3- bosqich (1997-1999) chet el sarmoyalarini jalb etish asosida xususiylashtirishning chuqurlashtirilishi bilan tavsiflanadi. E'tibor ko'proq xususiylashtirishning samaradorligiga qaratildi. Qishloq xo'jaligida paychilik asosidagi shirkatlarga o'tish boshlandi. Kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni qo’llab-quvvatlashning ko'p bosqichli tizimi shakllandi. Bular: 1. Davlat mulkini boqarish qo'mitasi va uning hududiy bo'linmalari. 2. Tadbirkorlikning jamoat tashkilotlari (savdo-sanoat palatasi, dehqon va fermer xo'jaliklari assosiasiyasi, tadbirkor ayollar uyushmasi). 3. Moliya-kredit institutlari (biznes fond, dehqon va fermer xo'jaliklarini quvvatlash fondi, tadbirkorbank). 4. Sug'urta ta'minoti («Madad») va tadbirkor kadrlarni tayyorlash va axborot - maslahat bilan quvvatlash institutlari (biznes - inkubator va biznes - maktablar).
 
 
5. Xomashyo va materiallar ta'minoti, shuningdek tayyor mahsulot sotish 
infrastrukturalari (O'zulgurji birja savdo, Agrosanoat birja, O'z savdo markaz, 
mintaqaviy va ixtisoslashgan bozorlar). Natijada jami huquqiy shaxslarning 89%i 
Kichik va o'rta korxonalar (160 ming) egasiga aylandi. Kichik va o'rta 
korxonalar solig'i qishloq xo'jaligida - 27%, sanoatda -12% ga etdi.  
IV 
bosqich 
(2000 
yildan) 
iqtisodiyotni 
erkinlashtiruv 
islohotlarini 
chuqurlashtirishdan keyin boshlandi. Tekshirishlarni ro'yxatga olish kitobi joriy 
etildi. 270 mingdan ortiq kichik va o'rta biznes sub'ektlari 2005 yil oxiriga kelib 
ro'yxatdan o'tdi. Shundan 200 mingdan ortig’i - mikrofirmalardan iborat.  
Umuman, iqtisodiyot fanini rivojlantirishda qator o'quv va ilmiy dargohlar 
katta hissa qo'shmoqda, shular jumlasiga, O'zRFA Iqtisodiyot instituti, Davlat va 
jamiyat qurilishi akademiyasi, Agrosanoat majmuida bozor islohotlari instituti, 
Makroiqtisodiy barqarorlikni o'rganish markazi hamda vazirliklar va oliy o'quv 
yurtlaridagi 50 ga yaqin muassasalar kiradi. 
Mamlakatimizda, jumladan ToshDIU da olib borilayotgan tadqiqotlarda 
milliy iqtisodiyotning bozor munosabatlariga o'tish sharoitidagi xususiyatlari izchil 
o'rganilmoqda. Masalan, akademik M.Sh. Sharifxo'jaev, 
S.S.Fulomov, prof. E.A.Akromov, A.O'lmasov, Sh.Shodmonov va boshqalar o'z 
asarlarida milliy iqtisodiyot nazariyasini ishlab chiqish va rivojlantirishga muhim 
hissa qo'shmoqdalar. 
Jumladan, iqtisodiy tarix, iqtisodiy ta'limotlar tarixi sohasida professorlar 
H.S.Sobirov (1922-2003), A.A.Razzoqov, Q.Muftaydinov, N.Q.Yo'ldoshev, 
Yu.B.Yusupov kabilar jahon va milliy merosimizning noyob durdonalarini 
o'rganish, tartibga solish va tahlil qilishga katta hissa qo'shmoqdalar.  
 
5. Xomashyo va materiallar ta'minoti, shuningdek tayyor mahsulot sotish infrastrukturalari (O'zulgurji birja savdo, Agrosanoat birja, O'z savdo markaz, mintaqaviy va ixtisoslashgan bozorlar). Natijada jami huquqiy shaxslarning 89%i Kichik va o'rta korxonalar (160 ming) egasiga aylandi. Kichik va o'rta korxonalar solig'i qishloq xo'jaligida - 27%, sanoatda -12% ga etdi. IV bosqich (2000 yildan) iqtisodiyotni erkinlashtiruv islohotlarini chuqurlashtirishdan keyin boshlandi. Tekshirishlarni ro'yxatga olish kitobi joriy etildi. 270 mingdan ortiq kichik va o'rta biznes sub'ektlari 2005 yil oxiriga kelib ro'yxatdan o'tdi. Shundan 200 mingdan ortig’i - mikrofirmalardan iborat. Umuman, iqtisodiyot fanini rivojlantirishda qator o'quv va ilmiy dargohlar katta hissa qo'shmoqda, shular jumlasiga, O'zRFA Iqtisodiyot instituti, Davlat va jamiyat qurilishi akademiyasi, Agrosanoat majmuida bozor islohotlari instituti, Makroiqtisodiy barqarorlikni o'rganish markazi hamda vazirliklar va oliy o'quv yurtlaridagi 50 ga yaqin muassasalar kiradi. Mamlakatimizda, jumladan ToshDIU da olib borilayotgan tadqiqotlarda milliy iqtisodiyotning bozor munosabatlariga o'tish sharoitidagi xususiyatlari izchil o'rganilmoqda. Masalan, akademik M.Sh. Sharifxo'jaev, S.S.Fulomov, prof. E.A.Akromov, A.O'lmasov, Sh.Shodmonov va boshqalar o'z asarlarida milliy iqtisodiyot nazariyasini ishlab chiqish va rivojlantirishga muhim hissa qo'shmoqdalar. Jumladan, iqtisodiy tarix, iqtisodiy ta'limotlar tarixi sohasida professorlar H.S.Sobirov (1922-2003), A.A.Razzoqov, Q.Muftaydinov, N.Q.Yo'ldoshev, Yu.B.Yusupov kabilar jahon va milliy merosimizning noyob durdonalarini o'rganish, tartibga solish va tahlil qilishga katta hissa qo'shmoqdalar.
 
 
Moliya, investisiya, pul muomalasi, bank ishi sohalarida S.A. 
Birjanov (1937-2002), O’.Yu. Rashidov prof. T.S.Malikov, Sh.Z. 
Abdullaeva, 
O.Olimjonov, 
A.Qodirov 
va 
boshqalarning 
tadqiqotlari muhim ahamiyat kasb etadi. 
Akademik 
V.V.Kim, 
prof. 
A.Abdug'aniev, 
A.N.Mahmudov, 
D.Axmedovlar 
agrar-sanoat 
kompleksi 
taraqqiyoti muammolarini tadqiq etmoqdalar. 
Prof. Q.Abduraxmonov, A.Nazarov. N.Xo'jaev,  
Sh.Xolmo'minov va boshqalar mehnat iqtisodiyoti                                         M.Sh. 
Sharifxo'jaev   va sosiologiyasiga oid darslik va qator o'quv qo'llanmalarni 
yaratishgan. 
Makro 
va 
mikro 
hamda 
mintaqaviy 
iqtisodiyot 
sohasida 
prof. 
A.Ishmuhamedov, B.Salimov, N.Ibragimov, E. Mahmudov tadqiqotlari muhimdir. 
Statistika bo'yicha prof N.Soatov, X.Nabiev, Z.Toshmatov, E.Akromovlar 
sermahsul o'quv, ilmiy tadqiqotlar olib bormoqdalar. 
Buxgalteriya hisobi va audit sohasida prof. S.Qodirxonov, M.Umarova, 
M.To'laxo'jaeva, N.Jo'raev, O.Jumanov, S.Vohidov, O.Bobojonov, K.Jumaniyozov 
va boshqalar barakali faoliyat ko'rsatishmoqda. 
Marketing fani bo'yicha prof. M. Qosimova, D.Muhiddinov, A.Fattoxov va 
boshqalar milliy bozor shakllanishi va rivojlanishi shart-sharoitlarini tadqiq 
etmoqdalar. 
Jahon iqtisodiyoti va xalqaro iqtisodiy munosabatlar sohasida prof. 
J.Jalalov, R.Shodiev, G.Nazarova va boshqalarning tadqiqotlarini 
alohida eslab o'tish darkor. 
Informatika va axborotlar texnologiyasi bo'yicha akademik 
S.S.Fulomov, R.Alimov, B.Xodiev, T.Shodiev, Q.Alimov. 
A.Shermuxamedov, B.Begalov va boshqalarning      faoliyati 
diqqatga sazovordir.  
Yuqorida eslab o'tilgan olimlarning tadqiqotlari jahon va milliy iqtisodiy tafakkurini 
boyitishga ma'lum hissa qo'shib                        S.S. G’ulomov   kelmoqdalar. Ayni 
 
 
Moliya, investisiya, pul muomalasi, bank ishi sohalarida S.A. Birjanov (1937-2002), O’.Yu. Rashidov prof. T.S.Malikov, Sh.Z. Abdullaeva, O.Olimjonov, A.Qodirov va boshqalarning tadqiqotlari muhim ahamiyat kasb etadi. Akademik V.V.Kim, prof. A.Abdug'aniev, A.N.Mahmudov, D.Axmedovlar agrar-sanoat kompleksi taraqqiyoti muammolarini tadqiq etmoqdalar. Prof. Q.Abduraxmonov, A.Nazarov. N.Xo'jaev, Sh.Xolmo'minov va boshqalar mehnat iqtisodiyoti M.Sh. Sharifxo'jaev va sosiologiyasiga oid darslik va qator o'quv qo'llanmalarni yaratishgan. Makro va mikro hamda mintaqaviy iqtisodiyot sohasida prof. A.Ishmuhamedov, B.Salimov, N.Ibragimov, E. Mahmudov tadqiqotlari muhimdir. Statistika bo'yicha prof N.Soatov, X.Nabiev, Z.Toshmatov, E.Akromovlar sermahsul o'quv, ilmiy tadqiqotlar olib bormoqdalar. Buxgalteriya hisobi va audit sohasida prof. S.Qodirxonov, M.Umarova, M.To'laxo'jaeva, N.Jo'raev, O.Jumanov, S.Vohidov, O.Bobojonov, K.Jumaniyozov va boshqalar barakali faoliyat ko'rsatishmoqda. Marketing fani bo'yicha prof. M. Qosimova, D.Muhiddinov, A.Fattoxov va boshqalar milliy bozor shakllanishi va rivojlanishi shart-sharoitlarini tadqiq etmoqdalar. Jahon iqtisodiyoti va xalqaro iqtisodiy munosabatlar sohasida prof. J.Jalalov, R.Shodiev, G.Nazarova va boshqalarning tadqiqotlarini alohida eslab o'tish darkor. Informatika va axborotlar texnologiyasi bo'yicha akademik S.S.Fulomov, R.Alimov, B.Xodiev, T.Shodiev, Q.Alimov. A.Shermuxamedov, B.Begalov va boshqalarning faoliyati diqqatga sazovordir. Yuqorida eslab o'tilgan olimlarning tadqiqotlari jahon va milliy iqtisodiy tafakkurini boyitishga ma'lum hissa qo'shib S.S. G’ulomov kelmoqdalar. Ayni