MA’MURIY HUQUQIY MUNOSABATLAR

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

18

File size

Fayl hajmi

504,9 KB


 
                      
MA’MURIY HUQUQIY 
MUNOSABATLAR
Logotip
  MA’MURIY HUQUQIY MUNOSABATLAR
 REJA:
1. 
Ma’muriy –huquqiy normalar.
2.
Ma’muriy huquqiy munosabatlar 
tushunchasi va ularning turlari
3.
Ma’muriy huquqiy 
munosabatlarning vujudga kelishi, 
o‘zgarishi va bekor bo‘lishi asoslari
Logotip
 REJA: 1. Ma’muriy –huquqiy normalar. 2. Ma’muriy huquqiy munosabatlar tushunchasi va ularning turlari 3. Ma’muriy huquqiy munosabatlarning vujudga kelishi, o‘zgarishi va bekor bo‘lishi asoslari
Ma’muriy-huquqiy 
norma 
davlat 
tomonidan o’rnatilgan va bajarilishi 
maxsus 
davlat 
vositalari 
bilan 
ta’minlanadigan, 
joiz 
xulq-atvor 
me’yoridir
HUQUQ NORMASI — davlat tomonidan 
belgilanadigan, 
muayyan 
shaklda 
ifodalanadigan, ijtimoiy munosabatlarni 
tartibga 
solishga 
qaratilgan 
umummajburiy yurish-turish qoidasi
Logotip
Ma’muriy-huquqiy norma davlat tomonidan o’rnatilgan va bajarilishi maxsus davlat vositalari bilan ta’minlanadigan, joiz xulq-atvor me’yoridir HUQUQ NORMASI — davlat tomonidan belgilanadigan, muayyan shaklda ifodalanadigan, ijtimoiy munosabatlarni tartibga solishga qaratilgan umummajburiy yurish-turish qoidasi
Ma’muriy-huquqiy normalarning funktsiyalari 
-
Ijro etuvchi hokimiyat tizimi va uning ayrim bo’g’inlari 
tashkiliy faoliyatini tartibga solish hamda ular o’rtasidagi o’zaro 
aloqani ta’minlash;
-
Davlat boshqaruvi sohasida fuqarolarning, shuningdek, jamoat 
birlashmalarining huquq va erkinliklari ro’yobga chiqarilishi va 
himoya qilinishini ta’minlash;
-
Davlat boshqaruvi sohasida bevosita ish olib boruvchi va 
muayyan hajmda uning funktsiyalarini bajaruvchi (masalan, muayyan 
hokimliklar) yohud o’z harakatlari bilan bu soha (masalan, fuqarolar, 
jamoat birlashmalarining) manfaatlariga u yoki bu tarzda daxl 
etuvchi barcha shaxslar va fuqarolarning ijobiy xulq-atvori 
variantlarini belgilash;
Logotip
Ma’muriy-huquqiy normalarning funktsiyalari - Ijro etuvchi hokimiyat tizimi va uning ayrim bo’g’inlari tashkiliy faoliyatini tartibga solish hamda ular o’rtasidagi o’zaro aloqani ta’minlash; - Davlat boshqaruvi sohasida fuqarolarning, shuningdek, jamoat birlashmalarining huquq va erkinliklari ro’yobga chiqarilishi va himoya qilinishini ta’minlash; - Davlat boshqaruvi sohasida bevosita ish olib boruvchi va muayyan hajmda uning funktsiyalarini bajaruvchi (masalan, muayyan hokimliklar) yohud o’z harakatlari bilan bu soha (masalan, fuqarolar, jamoat birlashmalarining) manfaatlariga u yoki bu tarzda daxl etuvchi barcha shaxslar va fuqarolarning ijobiy xulq-atvori variantlarini belgilash;
Ma’muriy-huquqiy normalarning funktsiyalari 
-
Ijro etuvchi hokimiyat mexanizminining konstitutsiyaviy 
vazifasi samarali amalga oshirilishini, ya’ni qonunlarda 
belgilangan talabalarining bajarilishini ta’minlash;
-
Davlat-boshqaruv jarayonida yuzaga keladigan ijtimoiy 
munosabatlarda mustahkam qonuniylik tartibi va davlat 
intizomini ta’minlash;
-
Ma’muriy javobgarlikni nafaqat boshqaruvga doir 
munosabatlarga, balki huquqning boshqa ko’pgina tarmoqlari 
(masalan, mehnat, moliya, yer huquqi).
Logotip
Ma’muriy-huquqiy normalarning funktsiyalari - Ijro etuvchi hokimiyat mexanizminining konstitutsiyaviy vazifasi samarali amalga oshirilishini, ya’ni qonunlarda belgilangan talabalarining bajarilishini ta’minlash; - Davlat-boshqaruv jarayonida yuzaga keladigan ijtimoiy munosabatlarda mustahkam qonuniylik tartibi va davlat intizomini ta’minlash; - Ma’muriy javobgarlikni nafaqat boshqaruvga doir munosabatlarga, balki huquqning boshqa ko’pgina tarmoqlari (masalan, mehnat, moliya, yer huquqi).
Ma’muriy-huquqiy normalar muayyan ichki 
mutanosiblikka ega. Konstitutsiyaviy va qonun 
xususiyatiga ega bo’lgan ma’muriy-huquqiy 
normalar 
o’z 
yuridik 
ahamiyatiga 
ko’ra 
birlamchidir. Ijro etuvchi hokimiyat sub’ektlari 
tomonidan 
o’rnatiladigan 
ma’muriy-huquqiy 
normalar 
konstitutsiyaviy 
qonunchilik 
normalariga nisbatan ikkilamchi xususiyat kasb 
etadi. 
Logotip
Ma’muriy-huquqiy normalar muayyan ichki mutanosiblikka ega. Konstitutsiyaviy va qonun xususiyatiga ega bo’lgan ma’muriy-huquqiy normalar o’z yuridik ahamiyatiga ko’ra birlamchidir. Ijro etuvchi hokimiyat sub’ektlari tomonidan o’rnatiladigan ma’muriy-huquqiy normalar konstitutsiyaviy qonunchilik normalariga nisbatan ikkilamchi xususiyat kasb etadi.
Ma’muriy-huquqiy normalarнинг vazifasiga ko’ra turlari
Moddiy ma’muriy-huquqiy 
normalar 
Protsessual ma’muriy-huquqiy 
normalar 
ma’muriy 
huquq 
bilan 
tartibga 
solinadigan 
boshqaruvga 
oid 
munosabat ishtirokchilarining huquq 
va 
majburiyatlari 
majmuini, 
shuningdek, ularning javobgarligi, 
ya’ni ma’muriy-huquqiy maqomini 
yuridik jihatdan mustahkamlaydi. 
davlat boshqaruvini amalga oshirish 
bilan bog’liq bo’lgan protsessual 
masalalarni tartibga soladi. 
Masalan, bu normalar – 
fuqarolarning shikoyat va arizalarini 
qabul qilish va hal qilish tartibini; 
ma’muriy huquqbuzarliklarga doir 
ishlarni yuritish tartibini belgilaydi. 
Logotip
Ma’muriy-huquqiy normalarнинг vazifasiga ko’ra turlari Moddiy ma’muriy-huquqiy normalar Protsessual ma’muriy-huquqiy normalar ma’muriy huquq bilan tartibga solinadigan boshqaruvga oid munosabat ishtirokchilarining huquq va majburiyatlari majmuini, shuningdek, ularning javobgarligi, ya’ni ma’muriy-huquqiy maqomini yuridik jihatdan mustahkamlaydi. davlat boshqaruvini amalga oshirish bilan bog’liq bo’lgan protsessual masalalarni tartibga soladi. Masalan, bu normalar – fuqarolarning shikoyat va arizalarini qabul qilish va hal qilish tartibini; ma’muriy huquqbuzarliklarga doir ishlarni yuritish tartibini belgilaydi.
Ma’muriy-huquqiy normalar sub’ektlar xulq-atvoriga 
ta’sir ko’rsatadi:  ular harakatga undashi, muayyan 
harakatlarni bajarishni buyurishi, u yoki bu harakatlarni 
bajarish vakolatini berishi, harakatlarni bajarishni man 
etishi mumkin. Ular vakolat beruvchi, majburiyat 
yuklovchi 
va 
taqiqlovchi 
ma’muriy-huquqiy 
normalarga ajratiladi. 
Logotip
Ma’muriy-huquqiy normalar sub’ektlar xulq-atvoriga ta’sir ko’rsatadi: ular harakatga undashi, muayyan harakatlarni bajarishni buyurishi, u yoki bu harakatlarni bajarish vakolatini berishi, harakatlarni bajarishni man etishi mumkin. Ular vakolat beruvchi, majburiyat yuklovchi va taqiqlovchi ma’muriy-huquqiy normalarga ajratiladi.
Ma’muriy-huquqiy normalar sub’ektlari va 
tartibga solish ko’lamiga ko’ra quyidagi turlarga 
bo’linadi
Davlat organlar, korxonalar, 
tashkilotlar 
faoliyatini 
tartibga soluvchi
Fuqarolar 
xulq-atvorini 
tartibga soluvchi
Jamoat 
birlashmalari 
va 
дiniy tashkilotlar faoliyatini 
tartibga soluvchi;
Davlat xizmati xoдimlarining 
faoliyatni tartibga soluvchi 
Logotip
Ma’muriy-huquqiy normalar sub’ektlari va tartibga solish ko’lamiga ko’ra quyidagi turlarga bo’linadi Davlat organlar, korxonalar, tashkilotlar faoliyatini tartibga soluvchi Fuqarolar xulq-atvorini tartibga soluvchi Jamoat birlashmalari va дiniy tashkilotlar faoliyatini tartibga soluvchi; Davlat xizmati xoдimlarining faoliyatni tartibga soluvchi
Ma’muriy-huquqiy normalar majburiyat yuklash shartiga  ko’ra 
imperativ (qat’iy) va tavsiyaviy ma’muriy-huquqiy normalarga 
bo’linadi 
Imperativ normalar sub’ektlar xulq-
atvorini 
bevosita 
belgilovchi 
qoidalardan 
iborat 
bo’lib, 
ular 
mazkur 
huquqiy 
munosabat 
ishtirokchilarining 
kelishuviga 
binoan, boshqa xulq-atvor qoidalari 
bilan almashtirilishi mumkin emas
Tavsiyaviy normalar ma’muriy 
huquq sub’ektlariga u yoki bu 
harakatlarni bajarish maqsadga 
muvofiqligi xususida beriladigan 
tavsiyalardan iborat. 
Logotip
Ma’muriy-huquqiy normalar majburiyat yuklash shartiga ko’ra imperativ (qat’iy) va tavsiyaviy ma’muriy-huquqiy normalarga bo’linadi Imperativ normalar sub’ektlar xulq- atvorini bevosita belgilovchi qoidalardan iborat bo’lib, ular mazkur huquqiy munosabat ishtirokchilarining kelishuviga binoan, boshqa xulq-atvor qoidalari bilan almashtirilishi mumkin emas Tavsiyaviy normalar ma’muriy huquq sub’ektlariga u yoki bu harakatlarni bajarish maqsadga muvofiqligi xususida beriladigan tavsiyalardan iborat.
Ma’muriy-huquqiy normalar makonda (hududda) amal qilinishiga 
ko’ra O’zbekiston Respublikasining butun hududida, shu jumladan 
Qoraqalpog’iston Respublikasi hududida amal qiladi. 
Ma’muriy-huquqiy normalar vaqt bo’yicha amal qilinishiga ko’ra 
muddatli (amal qilish muddati oldindan belgilangan masalan, 
favqulodda va harbiy holat muayyan muddatga belgilanganda) va 
muddatsiz 
(amal 
qilish 
muddati 
oldindan 
belgilanmagan) 
normalarga bo’linadi 
Logotip
Ma’muriy-huquqiy normalar makonda (hududda) amal qilinishiga ko’ra O’zbekiston Respublikasining butun hududida, shu jumladan Qoraqalpog’iston Respublikasi hududida amal qiladi. Ma’muriy-huquqiy normalar vaqt bo’yicha amal qilinishiga ko’ra muddatli (amal qilish muddati oldindan belgilangan masalan, favqulodda va harbiy holat muayyan muddatga belgilanganda) va muddatsiz (amal qilish muddati oldindan belgilanmagan) normalarga bo’linadi
Ma’muriy-huquqiy normalar tartibga solish hajmiga ko’ra quyidagi  
turlarga bo’linadi
Umumiy, ya’ni davlat boshqaruvining barcha 
sohalari va tarmoqlarigi nisbatan tatbiq etiladigan va 
ijro etuvchi hokimiyatni amalga oshirish jarayonining 
eng muhim tomonlarini tartibga soluvchi ma’muriy-
huquqiy 
normalar 
(bunday 
normalar 
ko’pincha 
qonunlar, Prezident farmonlari va Hukumat qarorlarida 
ifodalanadi)
Tarmoq ma’muriy-huquqiy normalari, 
ya’ni 
muayyan 
tarmoqqa 
oid 
boshqaruv 
vakolatlariga ega bo’lgan ijro etuvchi organlar 
(masalan, 
vazirliklarga) 
biriktirilgan 
sohalar 
doirasida yuzaga keluvchi boshqaruvga doir 
munosabatlarning 
turli 
tomonlarini 
tartibga 
soluvchi normalar
Tarmoqlararo, ya’ni davlat boshqaruv 
faoliyatining davlat boshqaruvchi tarmoqlarining 
barchasi yoki aksariyati uchun umumiy yoki 
chegaradosh sanalgan va ayni vaqtda maxsus 
xususiyat kasb etadigan muayyan tomonlarini 
tartibga soluvchi ma’muriy-huquqiy normalar
Logotip
Ma’muriy-huquqiy normalar tartibga solish hajmiga ko’ra quyidagi turlarga bo’linadi Umumiy, ya’ni davlat boshqaruvining barcha sohalari va tarmoqlarigi nisbatan tatbiq etiladigan va ijro etuvchi hokimiyatni amalga oshirish jarayonining eng muhim tomonlarini tartibga soluvchi ma’muriy- huquqiy normalar (bunday normalar ko’pincha qonunlar, Prezident farmonlari va Hukumat qarorlarida ifodalanadi) Tarmoq ma’muriy-huquqiy normalari, ya’ni muayyan tarmoqqa oid boshqaruv vakolatlariga ega bo’lgan ijro etuvchi organlar (masalan, vazirliklarga) biriktirilgan sohalar doirasida yuzaga keluvchi boshqaruvga doir munosabatlarning turli tomonlarini tartibga soluvchi normalar Tarmoqlararo, ya’ni davlat boshqaruv faoliyatining davlat boshqaruvchi tarmoqlarining barchasi yoki aksariyati uchun umumiy yoki chegaradosh sanalgan va ayni vaqtda maxsus xususiyat kasb etadigan muayyan tomonlarini tartibga soluvchi ma’muriy-huquqiy normalar