MA’MURIY-HUQUQIY NIZO

Yuklangan vaqt

2025-09-07

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

21

Faytl hajmi

422,7 KB


 
 
 
 
MA’MURIY-HUQUQIY NIZO 
 
MAVZU DOIRASIDA KO'RIB CHIQILADIGAN ASOSIY MASALALAR: 
 
1 Ma’muriy yustitsiya va ma’muriy-huquqiy nizo tushunchalari va ularning 
o’ziga xos xususiyatlari. 
2 Ma’muriy-huquqiy nizolarning hal etishning ma’muriy tartiboti. 
3 Ma’muriy-huquqiy nizolarni hal etishning sud tartibi. 
4 Xorijiy mamlakatlarda ma’muriy yustitsiya va ma’muriy huquqiy nizolar. 
 
                                        
                                               XI.BOB.    Ma'muriy Yustitsiya 
11.1.Ma’muriy yustitsiya tushunchasi va uning o’ziga xos xususiyatlari 
      Jismoniy va yuridki shaxslarning davlat boshqaruvida buzilgan huquqlarini 
tiklashda ma’muriy yustitsiya alohida o’rin tutadi.Yuridik atamalar lug’atiga 
ko’ra,”yustitsiya”(lot ,,justitia,,-odillik,qonuniylik)-o’z faolyatida odil sudlovni 
amalga oshiruvchi sud muassasalarini bildiruvchi atama sifatida talqin etilgan. 
 
 
 
 
 
 
Ma’muriy yustitsiya –davlat organlari va mansabdor shaxslar bilan jismoniy hamda yuridik shaxslar 
o’rtasida davlat boshqaruvi munosabatlaridan kelib chiqadigan ma’muriy –huquqiy nizolarni ko’rib 
chiqish va hal etish tizimidir. 
Yodda tuting ! 
Logotip
MA’MURIY-HUQUQIY NIZO MAVZU DOIRASIDA KO'RIB CHIQILADIGAN ASOSIY MASALALAR: 1 Ma’muriy yustitsiya va ma’muriy-huquqiy nizo tushunchalari va ularning o’ziga xos xususiyatlari. 2 Ma’muriy-huquqiy nizolarning hal etishning ma’muriy tartiboti. 3 Ma’muriy-huquqiy nizolarni hal etishning sud tartibi. 4 Xorijiy mamlakatlarda ma’muriy yustitsiya va ma’muriy huquqiy nizolar. XI.BOB. Ma'muriy Yustitsiya 11.1.Ma’muriy yustitsiya tushunchasi va uning o’ziga xos xususiyatlari Jismoniy va yuridki shaxslarning davlat boshqaruvida buzilgan huquqlarini tiklashda ma’muriy yustitsiya alohida o’rin tutadi.Yuridik atamalar lug’atiga ko’ra,”yustitsiya”(lot ,,justitia,,-odillik,qonuniylik)-o’z faolyatida odil sudlovni amalga oshiruvchi sud muassasalarini bildiruvchi atama sifatida talqin etilgan. Ma’muriy yustitsiya –davlat organlari va mansabdor shaxslar bilan jismoniy hamda yuridik shaxslar o’rtasida davlat boshqaruvi munosabatlaridan kelib chiqadigan ma’muriy –huquqiy nizolarni ko’rib chiqish va hal etish tizimidir. Yodda tuting !
 
   Shu o’rinda ma’muriy nizo tushunchasi va uning o’ziga xos xususiyatlari haqida 
to’xtalib o’tish maqsadga muvofiqdir. 
   Ma’muriy-huquqiy nizolar –bu ma’muriy-huquqiy munosabat ishtirokchilarini 
huquq va majburiyatlari doirasidan kelib chiqadigan ziddiyatlar,qarama –
qarshiliklar xisoblanadi.Ushbu nizolar bir tomondan davlat organlari,ularning 
mansabdor shaxslari,ikkinchi tomondan jismoniy va yuridik shaxslar o’rtasida 
yuzaga keladi.Ushbu jihati bilan ma’muriy –huquqiy nizolar boshqa turdagi yuridik 
nizolardan farq qiladi. 
   Ma’muriy-huquqiy munosabatlardan kelib chiqadigan nizolarning ma’muriy –
huquqiy xususiyati quyidagilar bilan belgilanadi: 
   Mazkur turdagi nizolar davlat organlarining davlat boshqaruvi funksiyalarini 
amalga oshirishlari bilan bog’liq holda yuzaga keladi 
   Ma’muriy nizolar ma’muriy-huquqiy munosabatlar doirasida yuridik hokimiy 
qarorlarni qabul qilish va ularga nisbatan ikkinchi tarafning noroziligi natijasida 
yuzaga keladi. 
  Demak,yuqoridagi fikrlardan kelib chiqqan holda ma’muriy –huquqiy nizolarga 
quyidagicha umumiy tavsif berish mumkin: 
  ma’muriy –huquqiy nizo-bu ma’muriy huquq subyektlarining huquq va 
majburiyatlariga oid nizolaridir; 
    ma’muriy –huquqiy nizo noqonuniy boshqaruv aktini qabul qilish fakti yuzasidan  
ma’muriy-huquqiy munosabat subyektlaridan birining noroziligi ifodasidir. 
  Ma’muriy –huquqiy nizolar ijro hokimiyati organi tomonidan boshqaruv 
funksiyalarini amalga oshirishi bilan bog’liq holda vujudga keladi.Demak, 
ma’muriy nizo subyektlaridan biri albatta davlat organi yoki mansabdor shaxsi 
hisoblanadi. Ma’muriy –huquqiy nizolar bir tomondan fuqarolar,ikkinchi tomondan 
esa davlat boshqaruv organlari o’rtasida yuzaga keladi. 
Logotip
Shu o’rinda ma’muriy nizo tushunchasi va uning o’ziga xos xususiyatlari haqida to’xtalib o’tish maqsadga muvofiqdir. Ma’muriy-huquqiy nizolar –bu ma’muriy-huquqiy munosabat ishtirokchilarini huquq va majburiyatlari doirasidan kelib chiqadigan ziddiyatlar,qarama – qarshiliklar xisoblanadi.Ushbu nizolar bir tomondan davlat organlari,ularning mansabdor shaxslari,ikkinchi tomondan jismoniy va yuridik shaxslar o’rtasida yuzaga keladi.Ushbu jihati bilan ma’muriy –huquqiy nizolar boshqa turdagi yuridik nizolardan farq qiladi. Ma’muriy-huquqiy munosabatlardan kelib chiqadigan nizolarning ma’muriy – huquqiy xususiyati quyidagilar bilan belgilanadi: Mazkur turdagi nizolar davlat organlarining davlat boshqaruvi funksiyalarini amalga oshirishlari bilan bog’liq holda yuzaga keladi Ma’muriy nizolar ma’muriy-huquqiy munosabatlar doirasida yuridik hokimiy qarorlarni qabul qilish va ularga nisbatan ikkinchi tarafning noroziligi natijasida yuzaga keladi. Demak,yuqoridagi fikrlardan kelib chiqqan holda ma’muriy –huquqiy nizolarga quyidagicha umumiy tavsif berish mumkin: ma’muriy –huquqiy nizo-bu ma’muriy huquq subyektlarining huquq va majburiyatlariga oid nizolaridir; ma’muriy –huquqiy nizo noqonuniy boshqaruv aktini qabul qilish fakti yuzasidan ma’muriy-huquqiy munosabat subyektlaridan birining noroziligi ifodasidir. Ma’muriy –huquqiy nizolar ijro hokimiyati organi tomonidan boshqaruv funksiyalarini amalga oshirishi bilan bog’liq holda vujudga keladi.Demak, ma’muriy nizo subyektlaridan biri albatta davlat organi yoki mansabdor shaxsi hisoblanadi. Ma’muriy –huquqiy nizolar bir tomondan fuqarolar,ikkinchi tomondan esa davlat boshqaruv organlari o’rtasida yuzaga keladi.
   Ma’muriy –huquqiy nizoni quyidagi kazus orqali tushunish mumkin. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 Mazkur kazusda Sergeli tuman hokimligi va fuqaro U o’rtasida ma’muriy-huquqiy 
nizo kelib chiqmoqda. 
  Ma’muriy yustitsiyaning ikki shakli mavjud: ma’muriy tartib va sud tartibi 
      
 
 
 
 
 
 
    
Fuqaro U Toshkent shahar,Sergeli tumani,Qo’yliq-5 mavzesi,2-uy,7-xonadonda tug’ilib,shu 
kunga qadar shu xonadonda yashab kelgan.Ushbu xonadon otasi X.bolalar uyi 
tarbiyalanuvchisi bo’lganligi hamda mehnat faolyatini amalga oshirish jarayonida olgan 
tan jarohatini inobatga olib Sergeli tuman hokimligi 1999-yil 6-aprelda bu uyni ajratib 
bergan.Otasi ish joyida olgan tan jarohati oqibatida yotib qolgan va keyinchalik vafot 
etgan.Otasi vafotidan kegin fuqaro U.Sergeli tuman hokimligiga murojat qilib u 
yashayotgan Toshkent shahar,Sergeli tumani,Qo’yliq-5 mavzesi,2-uy,7-xonadonni 
kommunal uy-joy fondidan turar joy fondiga o’tkazishni va ushbu xonadonni uning nomiga 
rasmiylashtirib berishni so’rab ariza bilan murojat qilgan.Lekin  Sergeli tuman hokimligi 
arizachi talablarini qanoatlantirishni rad etdi.Arizachi Sergeli tuman hokimligining ushbu 
javob xatidan norozi bo’lib, Sergeli tuman hokimligining xatini g’ayriqonuniy deb topishni 
so’rab sudga shikoyat qilgan. 
Muammoli vaziyat 
Ma’muriy yustitsiya 
Ma’muriy tartib  
Sud tartibi 
Logotip
Ma’muriy –huquqiy nizoni quyidagi kazus orqali tushunish mumkin. Mazkur kazusda Sergeli tuman hokimligi va fuqaro U o’rtasida ma’muriy-huquqiy nizo kelib chiqmoqda. Ma’muriy yustitsiyaning ikki shakli mavjud: ma’muriy tartib va sud tartibi Fuqaro U Toshkent shahar,Sergeli tumani,Qo’yliq-5 mavzesi,2-uy,7-xonadonda tug’ilib,shu kunga qadar shu xonadonda yashab kelgan.Ushbu xonadon otasi X.bolalar uyi tarbiyalanuvchisi bo’lganligi hamda mehnat faolyatini amalga oshirish jarayonida olgan tan jarohatini inobatga olib Sergeli tuman hokimligi 1999-yil 6-aprelda bu uyni ajratib bergan.Otasi ish joyida olgan tan jarohati oqibatida yotib qolgan va keyinchalik vafot etgan.Otasi vafotidan kegin fuqaro U.Sergeli tuman hokimligiga murojat qilib u yashayotgan Toshkent shahar,Sergeli tumani,Qo’yliq-5 mavzesi,2-uy,7-xonadonni kommunal uy-joy fondidan turar joy fondiga o’tkazishni va ushbu xonadonni uning nomiga rasmiylashtirib berishni so’rab ariza bilan murojat qilgan.Lekin Sergeli tuman hokimligi arizachi talablarini qanoatlantirishni rad etdi.Arizachi Sergeli tuman hokimligining ushbu javob xatidan norozi bo’lib, Sergeli tuman hokimligining xatini g’ayriqonuniy deb topishni so’rab sudga shikoyat qilgan. Muammoli vaziyat Ma’muriy yustitsiya Ma’muriy tartib Sud tartibi
Keyingi  paragraflarda ma’muriy yustitsiyaning har bir shaklini alohida tahlil qilib 
chiqamiz. 
11.2. Ma’muriy-huquqiy nizolarni hal etishning ma’muriy tartiboti 
    Ma’muriy yustitsiyaning ma’muriy tartibida ma’muriy nizolarni hal etish 
deganda,jismoniy va yuridik shaxslar tomonidan ma’muriy organ yoki ularning 
mansabdor shaxslari tomonidan qilingan noqonuniy harakat (harakatsizlik) yoki ular 
tomonidan  chiqarilgan g’ayriqonuniy qarorlarustidan yuqori turuvchi organ yoki 
maxsus tashkil etilgan organga shikoyat qilish va ko’rib chiqish tushuniladi. 
  
 
 
 
 
“Ma’muriy-tartib taomillar to’g’risida”gi qonunning 5-bobi ma’muriy shikoyat 
bo’yicha ish yuritishga bag’ishlangan bo’lib,qonunning 62-moddasiga ko’ra 
ma’muriy shikoyat ma’muriy hujjatlar ustidan,prosessual hujjatlar ustidan,agar 
ularning ustidan shikoyat qilish ushbu qonunda nazarda tutilgan bo’lsa va ma’muriy 
harakatlar ustidan,shu jumladan ma’muriy hujjatni qabul qilishni rad etish yoki uni 
tegishli muddatda qabul qilmaganlik ustidan shikoyat qilinishi mumkin. 
 
 
 
 
 
 
Ma’muriy-huquqiy nizolarni ma’muriy tartibda hal etishning huquqiy asoslari “Ma’muriy-tartib 
taomillar to’g’risida”gi, ” Jismoniy va yuridik  shaxslarning murojaatlari to’g’risida”gi qonunlar va 
boshqa qonun hujjatlari hisoblanadi 
Yodda tuting ! 
Mamuriy 
shikoyat 
Mamuriy hujjatlar  
Prosessual hujjat 
Ma’muriy harakatlar 
Logotip
Keyingi paragraflarda ma’muriy yustitsiyaning har bir shaklini alohida tahlil qilib chiqamiz. 11.2. Ma’muriy-huquqiy nizolarni hal etishning ma’muriy tartiboti Ma’muriy yustitsiyaning ma’muriy tartibida ma’muriy nizolarni hal etish deganda,jismoniy va yuridik shaxslar tomonidan ma’muriy organ yoki ularning mansabdor shaxslari tomonidan qilingan noqonuniy harakat (harakatsizlik) yoki ular tomonidan chiqarilgan g’ayriqonuniy qarorlarustidan yuqori turuvchi organ yoki maxsus tashkil etilgan organga shikoyat qilish va ko’rib chiqish tushuniladi. “Ma’muriy-tartib taomillar to’g’risida”gi qonunning 5-bobi ma’muriy shikoyat bo’yicha ish yuritishga bag’ishlangan bo’lib,qonunning 62-moddasiga ko’ra ma’muriy shikoyat ma’muriy hujjatlar ustidan,prosessual hujjatlar ustidan,agar ularning ustidan shikoyat qilish ushbu qonunda nazarda tutilgan bo’lsa va ma’muriy harakatlar ustidan,shu jumladan ma’muriy hujjatni qabul qilishni rad etish yoki uni tegishli muddatda qabul qilmaganlik ustidan shikoyat qilinishi mumkin. Ma’muriy-huquqiy nizolarni ma’muriy tartibda hal etishning huquqiy asoslari “Ma’muriy-tartib taomillar to’g’risida”gi, ” Jismoniy va yuridik shaxslarning murojaatlari to’g’risida”gi qonunlar va boshqa qonun hujjatlari hisoblanadi Yodda tuting ! Mamuriy shikoyat Mamuriy hujjatlar Prosessual hujjat Ma’muriy harakatlar
 
 
 
         Mansabdor shaxs ma’muriy shikoyatni qonun xujjatlariga muvofiq ma’muriy 
shikoyatlarni ko’rib chiqishga vakolatli bo’lgan yuqori turuvchi ma’muriy organga 
yoki boshqa vakolatli ma’muriy organga ustidan shikoyat qilinayotgan ma’muriy 
xujjatni, pirassesual xujjatni qabul qilgan yoxud ma’muriy harakatni amalga 
oshirgan ma’muriy organ orqali berishi mumkin. Ma’muriy shikoyatni olgan 
ma’muriy organ u kelib tushgan paytdan e’tiboran uch ish kuni ichida ma’muriy 
shikoyatni yuqori turuvchi organga yoki ushbu ma’muriy shikoyatni ko’rib 
chiqishga vakolatli bo’lgan boshqa ma’muriy organga ma’muriy ish bilan birga 
yuboradi. Manfaatdor shaxs ma’muriy hujjat ustidan berilgan ma’muriy shikoyatni 
ma’muriy tartibda ko’rib chiqish natijalaridan norozi bo’lgan yoki yuqori turuvchi 
ma’muriy organ mavjud bo’lmagan taqdirda ma’muriy hujjat ustidan sudga shikoyat 
qilishga haqli. 
     Agar qonunda boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo’lsa ma’muriy shikoyat 
ma’muriy hujjat prosessual hujjat to’g’risida tegishli tarzda xabardor qilingan 
paytdan yoki manfaatdor shaxsga ma’muriy harakat haqida malum bo’lgan paytdan 
etiboran o’ttiz kundan kechiktirmay berilishi mumkin. Ma’muriy shikoyat berish 
muddati, agar u uzrli sababga ko’ra o’tkazib yuborilgan bo’lsa, shikoyatni ko’rib 
chiquvchi ma’muriy organ tomonidan tiklanishi mumkin. Ma’muriy shikoyat 
yozma, og’zaki yoki electron shakilda beriladi va unda quyidagilar ko’rsatilgan 
bo’lishi kerak. 
1) Ma’muriy hujjatni qabul qilgan ma’muriy organning nomi  
2) Shikoyat bergan arizachinining (uning vakilining ) familiyasi, ismi, otasining 
ismi va yashash joyi, yuridik shaxs uchun esa-uning nomi va joylashgan yeri 
(po’shta manzili) 
3) Arizachining talablari  
Logotip
Mansabdor shaxs ma’muriy shikoyatni qonun xujjatlariga muvofiq ma’muriy shikoyatlarni ko’rib chiqishga vakolatli bo’lgan yuqori turuvchi ma’muriy organga yoki boshqa vakolatli ma’muriy organga ustidan shikoyat qilinayotgan ma’muriy xujjatni, pirassesual xujjatni qabul qilgan yoxud ma’muriy harakatni amalga oshirgan ma’muriy organ orqali berishi mumkin. Ma’muriy shikoyatni olgan ma’muriy organ u kelib tushgan paytdan e’tiboran uch ish kuni ichida ma’muriy shikoyatni yuqori turuvchi organga yoki ushbu ma’muriy shikoyatni ko’rib chiqishga vakolatli bo’lgan boshqa ma’muriy organga ma’muriy ish bilan birga yuboradi. Manfaatdor shaxs ma’muriy hujjat ustidan berilgan ma’muriy shikoyatni ma’muriy tartibda ko’rib chiqish natijalaridan norozi bo’lgan yoki yuqori turuvchi ma’muriy organ mavjud bo’lmagan taqdirda ma’muriy hujjat ustidan sudga shikoyat qilishga haqli. Agar qonunda boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo’lsa ma’muriy shikoyat ma’muriy hujjat prosessual hujjat to’g’risida tegishli tarzda xabardor qilingan paytdan yoki manfaatdor shaxsga ma’muriy harakat haqida malum bo’lgan paytdan etiboran o’ttiz kundan kechiktirmay berilishi mumkin. Ma’muriy shikoyat berish muddati, agar u uzrli sababga ko’ra o’tkazib yuborilgan bo’lsa, shikoyatni ko’rib chiquvchi ma’muriy organ tomonidan tiklanishi mumkin. Ma’muriy shikoyat yozma, og’zaki yoki electron shakilda beriladi va unda quyidagilar ko’rsatilgan bo’lishi kerak. 1) Ma’muriy hujjatni qabul qilgan ma’muriy organning nomi 2) Shikoyat bergan arizachinining (uning vakilining ) familiyasi, ismi, otasining ismi va yashash joyi, yuridik shaxs uchun esa-uning nomi va joylashgan yeri (po’shta manzili) 3) Arizachining talablari
4) Ilova qilinayotgan hujjatlarni ro’yxati (mavjud bo’lgan taqdirda) 
5) Ariza berilgan sana  
Ma’muriy shikoyat manfaatdor shaxs yoki uning vakili tomonidan imzolanadi. Agar 
shikoyat vakil tomonidan berilgan bo’lsa unga ishonchnomaning yoki vakilning 
vakolatlarini tasdiqlovchi boshqa xujjatning ko’chirma nusxasi ilova kilinishi 
kerak.             
       Konun xujjatlarida nazarda tutilgan xollarda, boshqa jismoniy va yuridik 
shaxslarning huquqlari va qonuniy manfaatlarni himoya qilish maqsadida berilgan 
ma’muriy shikoyatda “Ma’muriy-tartib taomillar to’g’risida”gi qonunda sanab 
o’tilgan ma’lumotlardan tashqari manfaatlarini ko’zlab shikoyat berilayotgan 
shaxsning nomi (familiyasi, ismi, otasining ismi ) va uning manzili hamda qonun 
hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa axborot ko’rsatilishi kerak. Qonun hujjatlarida 
ma’muriy shikoyatga va unga ilova qilinadigan hujjatlarga doir boshqa talablar ham 
nazarda tutilishi mumkin. Ma’muriy organ ma’muriy shikoyatga va unga ilova 
qilinadigan hujjatlarga nisbatan qonun hujjatlarida nazarda tutilmagan talablar 
qo’yishga haqli emas. Jismoniy shaxs og’zaki shikoyat qilinayotganda o’z shaxsini 
tasdiqlovchi hujjatni, yuridik shaxsni vakili esa o’z vakolatlarini tasdiqlaydigan va 
o’z shaxsini tasdiqlovchi hujjatni taqdim etish kerak. 
     Elektiron shaklda beriladigan shikoyatlarda arizachining elektron manzili va 
yagona identifikatori qonuniy hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda esa electron 
raqamli imzo va boshqa rekvizitlar ko’rsatilishi kerak. Shikoyatda manzilning 
ko’rsatilganligi arizachini habarnomalarini ahborat tizimi orqali elektiron shakilda 
qabul qilishga bo’lgan roziligidir. 
 
 
 
 
     Yuqori turuvchi ma’muriy organ yoki boshqa vakolatli organ ma’muriy shikoyat bo’yicha 
quyidagi qarorlardan birini qabul qilishga haqli. 
  -shikoyat qilingan ma’muriy yoki prosessual hujjatni o’zgarishsiz qoldirish. 
  - shikoyat qilingan ma’muriy yoki prosessual hujjatga o’zgartirishlar kiritish. 
  -ma’muriy yoki prosessual hujjatni bekor qilish va zarurat bo’lganda yangi hujjat qabul 
qilish. 
Yodda tuting! 
Logotip
4) Ilova qilinayotgan hujjatlarni ro’yxati (mavjud bo’lgan taqdirda) 5) Ariza berilgan sana Ma’muriy shikoyat manfaatdor shaxs yoki uning vakili tomonidan imzolanadi. Agar shikoyat vakil tomonidan berilgan bo’lsa unga ishonchnomaning yoki vakilning vakolatlarini tasdiqlovchi boshqa xujjatning ko’chirma nusxasi ilova kilinishi kerak. Konun xujjatlarida nazarda tutilgan xollarda, boshqa jismoniy va yuridik shaxslarning huquqlari va qonuniy manfaatlarni himoya qilish maqsadida berilgan ma’muriy shikoyatda “Ma’muriy-tartib taomillar to’g’risida”gi qonunda sanab o’tilgan ma’lumotlardan tashqari manfaatlarini ko’zlab shikoyat berilayotgan shaxsning nomi (familiyasi, ismi, otasining ismi ) va uning manzili hamda qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa axborot ko’rsatilishi kerak. Qonun hujjatlarida ma’muriy shikoyatga va unga ilova qilinadigan hujjatlarga doir boshqa talablar ham nazarda tutilishi mumkin. Ma’muriy organ ma’muriy shikoyatga va unga ilova qilinadigan hujjatlarga nisbatan qonun hujjatlarida nazarda tutilmagan talablar qo’yishga haqli emas. Jismoniy shaxs og’zaki shikoyat qilinayotganda o’z shaxsini tasdiqlovchi hujjatni, yuridik shaxsni vakili esa o’z vakolatlarini tasdiqlaydigan va o’z shaxsini tasdiqlovchi hujjatni taqdim etish kerak. Elektiron shaklda beriladigan shikoyatlarda arizachining elektron manzili va yagona identifikatori qonuniy hujjatlarida nazarda tutilgan hollarda esa electron raqamli imzo va boshqa rekvizitlar ko’rsatilishi kerak. Shikoyatda manzilning ko’rsatilganligi arizachini habarnomalarini ahborat tizimi orqali elektiron shakilda qabul qilishga bo’lgan roziligidir. Yuqori turuvchi ma’muriy organ yoki boshqa vakolatli organ ma’muriy shikoyat bo’yicha quyidagi qarorlardan birini qabul qilishga haqli. -shikoyat qilingan ma’muriy yoki prosessual hujjatni o’zgarishsiz qoldirish. - shikoyat qilingan ma’muriy yoki prosessual hujjatga o’zgartirishlar kiritish. -ma’muriy yoki prosessual hujjatni bekor qilish va zarurat bo’lganda yangi hujjat qabul qilish. Yodda tuting!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   Agar qonunda boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo’lsa,yuqori turuvchi 
ma’muriy organ yoki boshqa vakolatli organ ma’muriy shikoyat bo’yicha o’ttiz ish 
kuni ichida qaror qabul qilishi shart.Ma’muriy shikoyat bo’yicha belgilangan 
muddat ichida qaror qabul qilinmagan taqdirda,manfaatdor shaxs ma’muriy 
hujjat,prosessual hujjat yoki ma’muriy hujjat ustidan sud tartibida shikoyat qilishga 
haqli. 
         11.3. Ma’muriy-huquqiy nizolarni hal etishning sud tartibi. 
    Ma’muriy yustitsiyaning sud tartibida ma’muriy nizolarni hal etish deganda-
jismoniy va yuridik shaxslar tomonidan ma’muriy organ yoki ularning mansabdor 
shaxslari tomonidan qilingan noqonuniy harakat ( harakatsizlik )yoki ular 
tomonidan chiqarilgan g’ayriqonuniy qarorlar ustidan sudga shikoyat qilish va uni 
ko’rib chiqish tushuniladi. 
    O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 21-oktabrda qabul qilingan 
“Sud-huquq tizimini yanada isloh qilish kafolatlarini kuchaytirish chora-tadbirlari 
to’g’risida”gi PF-4850 – son.2017-yilning 7-fevralda qabul qilingan “ O’zbekiston 
Logotip
Agar qonunda boshqacha qoida nazarda tutilmagan bo’lsa,yuqori turuvchi ma’muriy organ yoki boshqa vakolatli organ ma’muriy shikoyat bo’yicha o’ttiz ish kuni ichida qaror qabul qilishi shart.Ma’muriy shikoyat bo’yicha belgilangan muddat ichida qaror qabul qilinmagan taqdirda,manfaatdor shaxs ma’muriy hujjat,prosessual hujjat yoki ma’muriy hujjat ustidan sud tartibida shikoyat qilishga haqli. 11.3. Ma’muriy-huquqiy nizolarni hal etishning sud tartibi. Ma’muriy yustitsiyaning sud tartibida ma’muriy nizolarni hal etish deganda- jismoniy va yuridik shaxslar tomonidan ma’muriy organ yoki ularning mansabdor shaxslari tomonidan qilingan noqonuniy harakat ( harakatsizlik )yoki ular tomonidan chiqarilgan g’ayriqonuniy qarorlar ustidan sudga shikoyat qilish va uni ko’rib chiqish tushuniladi. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining 2016-yil 21-oktabrda qabul qilingan “Sud-huquq tizimini yanada isloh qilish kafolatlarini kuchaytirish chora-tadbirlari to’g’risida”gi PF-4850 – son.2017-yilning 7-fevralda qabul qilingan “ O’zbekiston
Respublikasini yanada rivojlantirhs bo’yicha harakatlar strategiyasi to’g’risida”gi 
PF-4947-son va 2017-yil 21-fevralda qabul qilingan “ O’zbekiston Respublikasi sud 
tizimi tuzilmasini tubdan takomillashtirish va faoliyati samaradorligini oshirish 
chora-tadbirlari to’g’risida ”gi PF-4966-son farmonlarida ham aynan sudlarni 
yanada ixtisoslashtirish va ma’muriy sudlarni tashkil etish bilan bog’liq vazifalar 
belgilandi.Bu borada huquqshunos Mirafzal Miroqulov quyidagilarni ta’kilab o’tgan 
“Har qanday huquqni belgilash,agarki ularni amalga oshirishning real kafolatlari 
ta’minlanmasa,kutilgan natija bermaydi.Fuqarolarning huquq va erkinliklarini 
ishonchli himoya qilishning turli kafolatlari mavjud.huquqiy kafolatlarning eng 
muhimi bu-shaxsning sud orqali himoya qilinish huquqini ta’minlashdir.Bu borada 
muhim qadam fuqarolik,jinoyat ishlari bo’yicha sudlar va xo’jalik sudlarining 
vakolatlarini qayta ko’rib chiqish yo’li bilan ma’muriy sudlarni tashkil etish 
hisoblanadi.” 
  Shu narsa ayonki,bugungi kunda fuqarolarning aksariyati davlat organi yoki 
mansabdor 
shaxsning 
soliq,mehnat,tadbirkorlik,,uy-joy,ruxsat 
berish 
va 
litsenziyalash borasidagi qarorlaridan shikoyat qilinmoqda.Aynan shu kabi 
munosabatlarni ommaviy-huquqiy munosabat deb tushunishimiz,shuningdek 
ma’muriy sudlar bir tarafda albatta,davlat organi yoki mansabdor shaxs bo’lgan va 
davlat hokimiyati vakolatlaridan kelib chiqadigan nizolar predmet bo’ladigan 
ishlarni ko;rib hal qilinishi e’tiborga olishimiz kerak. 
   Ta’kidlash joizki.har qanday nizoni ko’rib chiqib adolatli tarzda hal etishda ikki 
jihatga e’tibor qaratish lozim.Ularning birinchisi nizo ma’muriy organning qaysi 
qonun jihatiga zid hatti-harakati yoki qarori natijasida vujudga kelganini to’g’ri 
aniqlash hamda sudda nizoni ko’rib chiqib hal etishning qonuniy talablariga qat’iy 
rioya qilishdir.Ikkinchi jihatning ahamiyati juda katta.Zero sudlar ma’muriy ishlarni 
faqat qonunga bo’ysungan holda ko’rib chiqishlari lozim. Bu eng avvalo 
Konstitutsiyada belgilangan qat’iy prinsipdir. 
   Shu munosabat bilan,2018-yil 25-yanvar kuni ma’muriy sudlar tomonidan 
ma’muriy ishlarni ko’rib chiqib hal etishga doir munosabatlarni tartibga solishga 
Logotip
Respublikasini yanada rivojlantirhs bo’yicha harakatlar strategiyasi to’g’risida”gi PF-4947-son va 2017-yil 21-fevralda qabul qilingan “ O’zbekiston Respublikasi sud tizimi tuzilmasini tubdan takomillashtirish va faoliyati samaradorligini oshirish chora-tadbirlari to’g’risida ”gi PF-4966-son farmonlarida ham aynan sudlarni yanada ixtisoslashtirish va ma’muriy sudlarni tashkil etish bilan bog’liq vazifalar belgilandi.Bu borada huquqshunos Mirafzal Miroqulov quyidagilarni ta’kilab o’tgan “Har qanday huquqni belgilash,agarki ularni amalga oshirishning real kafolatlari ta’minlanmasa,kutilgan natija bermaydi.Fuqarolarning huquq va erkinliklarini ishonchli himoya qilishning turli kafolatlari mavjud.huquqiy kafolatlarning eng muhimi bu-shaxsning sud orqali himoya qilinish huquqini ta’minlashdir.Bu borada muhim qadam fuqarolik,jinoyat ishlari bo’yicha sudlar va xo’jalik sudlarining vakolatlarini qayta ko’rib chiqish yo’li bilan ma’muriy sudlarni tashkil etish hisoblanadi.” Shu narsa ayonki,bugungi kunda fuqarolarning aksariyati davlat organi yoki mansabdor shaxsning soliq,mehnat,tadbirkorlik,,uy-joy,ruxsat berish va litsenziyalash borasidagi qarorlaridan shikoyat qilinmoqda.Aynan shu kabi munosabatlarni ommaviy-huquqiy munosabat deb tushunishimiz,shuningdek ma’muriy sudlar bir tarafda albatta,davlat organi yoki mansabdor shaxs bo’lgan va davlat hokimiyati vakolatlaridan kelib chiqadigan nizolar predmet bo’ladigan ishlarni ko;rib hal qilinishi e’tiborga olishimiz kerak. Ta’kidlash joizki.har qanday nizoni ko’rib chiqib adolatli tarzda hal etishda ikki jihatga e’tibor qaratish lozim.Ularning birinchisi nizo ma’muriy organning qaysi qonun jihatiga zid hatti-harakati yoki qarori natijasida vujudga kelganini to’g’ri aniqlash hamda sudda nizoni ko’rib chiqib hal etishning qonuniy talablariga qat’iy rioya qilishdir.Ikkinchi jihatning ahamiyati juda katta.Zero sudlar ma’muriy ishlarni faqat qonunga bo’ysungan holda ko’rib chiqishlari lozim. Bu eng avvalo Konstitutsiyada belgilangan qat’iy prinsipdir. Shu munosabat bilan,2018-yil 25-yanvar kuni ma’muriy sudlar tomonidan ma’muriy ishlarni ko’rib chiqib hal etishga doir munosabatlarni tartibga solishga
qaratilgan alohida O’zbekiston Respublikasining Ma’muriy ishlarni yuritish 
to’g’risidagi kodeksi qabul qilindi.Kodeksning 2018-yil 1-apreldan e’tiboran 
kuchga kirishi alohida belgilab qo’yildi.Kodeks 288 moddani qamrab olgan 29 bob 
va IV bo’limdan iborat. 
 
 
 
 
 
 
   Kodeksning qabul qilinishining amaliy ahamiyati shundaki,endilikda ma’muriy 
ishlarni sudlar tomonidan ko’rib chiqish fuqarolik ishlari singari fuqarolik 
prosessual qonunchiligiga asoslanib emas, balki ma’muriy ishlarni yuritishga doir 
alohida qonunchilik bilan tartibga solinadigan bo’ldi.Ya’ni,ma’muriy sudlar 
ma’muriy ishlarni alohida prosessual qonunchilikka tayangan holda ko’rib 
chiqadi.Bu shuni anglatadiki,Ma’muriy sud ishlarini yuritish tog’risidagi kodeks 
mazmun-mohiyatiga 
ko’ra 
fuqarolik 
prosessual 
qonunchiligidan 
farq 
qiladi.Xususan,agar fuqarolik prosessida da’vo ishining taraflari prosessning 
istalgan bosqichida kelishuv bitimi tuzish orqali ishni yakunlashga haqli 
bo’lsalar,ma’muriy sud ish yurituvida taraflar bunga haqli emaslar.Bu esa davlat 
organlari va mansabdor shaxslarning fuqarolarning huquq va erkinliklari hamda 
qonuniy manfaatlariga daxldor bo’lgan qarorlarni har tomonlama puxta o’ylagan 
holda qabul qilishlariga olib keladi.Provard natijada davlat va jamiyat hayotida 
qonuniylikning mustahkamlanishiga erishiladi. 
    Shundan kelib chiqib aytish mumkinki,ma’muriy sud ishlarini yuritish 
to’g’risidagi kodeks ma’muriy ishlarni ko’rib chiqishning xususiyatlari inobatga 
olingan holda qabul qilingan. Bu ayni kodeksning 2-moddasida mustahkamlanib 
 Ma’muriy-huquqiy nizolarni sud tartibida hal etishning huquqiy asosi O’zbekiston Respublikasi 
Ma’muriy sud ishlarini yuritish to’g’risidagi kodeksidir. 
Yodda tuting ! 
Logotip
qaratilgan alohida O’zbekiston Respublikasining Ma’muriy ishlarni yuritish to’g’risidagi kodeksi qabul qilindi.Kodeksning 2018-yil 1-apreldan e’tiboran kuchga kirishi alohida belgilab qo’yildi.Kodeks 288 moddani qamrab olgan 29 bob va IV bo’limdan iborat. Kodeksning qabul qilinishining amaliy ahamiyati shundaki,endilikda ma’muriy ishlarni sudlar tomonidan ko’rib chiqish fuqarolik ishlari singari fuqarolik prosessual qonunchiligiga asoslanib emas, balki ma’muriy ishlarni yuritishga doir alohida qonunchilik bilan tartibga solinadigan bo’ldi.Ya’ni,ma’muriy sudlar ma’muriy ishlarni alohida prosessual qonunchilikka tayangan holda ko’rib chiqadi.Bu shuni anglatadiki,Ma’muriy sud ishlarini yuritish tog’risidagi kodeks mazmun-mohiyatiga ko’ra fuqarolik prosessual qonunchiligidan farq qiladi.Xususan,agar fuqarolik prosessida da’vo ishining taraflari prosessning istalgan bosqichida kelishuv bitimi tuzish orqali ishni yakunlashga haqli bo’lsalar,ma’muriy sud ish yurituvida taraflar bunga haqli emaslar.Bu esa davlat organlari va mansabdor shaxslarning fuqarolarning huquq va erkinliklari hamda qonuniy manfaatlariga daxldor bo’lgan qarorlarni har tomonlama puxta o’ylagan holda qabul qilishlariga olib keladi.Provard natijada davlat va jamiyat hayotida qonuniylikning mustahkamlanishiga erishiladi. Shundan kelib chiqib aytish mumkinki,ma’muriy sud ishlarini yuritish to’g’risidagi kodeks ma’muriy ishlarni ko’rib chiqishning xususiyatlari inobatga olingan holda qabul qilingan. Bu ayni kodeksning 2-moddasida mustahkamlanib Ma’muriy-huquqiy nizolarni sud tartibida hal etishning huquqiy asosi O’zbekiston Respublikasi Ma’muriy sud ishlarini yuritish to’g’risidagi kodeksidir. Yodda tuting !
qo’yilgan ma’muriy sud ishlarini yuritish vazifalarida aniq namoyon bo’ladi.Bular 
ma’muriy organlar bilan munosabatlarda qonun ustuvorligini,fuqarolar,shuningdek 
korxonalar,muassasalar,tashkilotalrning huquqlari va qonuniy manfaatlarini 
ta’minlash,ma’muriy va boshqa ommaviy huquqiy munosabatlar sohasida fuqarolar 
va yuridik shaxslarning buzilgan yoki nozolashilayotgan huquqlari,erkinliklari va 
qonuniy manfaatlarini himoya qilish;ma’muriy va boshqa ommaviy huquqiy 
munosabatlar sohasida qonuniylikni mustahkamlash hamda huquqbuzarliklarning 
oldini olishga ko'maklashish;qonunga va sudga nisbatan hurmat munosabatini 
shakllantirishdir. 
   Kodeksning 8-16-moddalarida  Ma’muriy sud ishlarini yuritishda 
muhim bo’lgan odil sudlovning faqat sud tomonidan amalga oshirilishi, qonun 
va sud oldida tenglik, sudyalarning mustaqilligi va faqat qonunga bo’ysunishi, 
taraflarning tortishuvi va teng huquqliligi, ma’muriy sud ishlari yuritiladigan 
til, sud muhokamasining oshkoraligi, sud muhokamasining bevositaligi, 
ma’muriy ishlarni qonun hujjatlari asosida hal qilish, sud hujjatlarining 
majburiyligi kabi to’qqizta prinsip keltirib o’tilgan. 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ma’muriy sudlar tomonidan hal etiladigan ishlar jumlasiga quyidagilar kiradi:                                                     
1) idoraviy normativ-huquqiy hujjatlar yuzasidan nizolashish to’g’risidagi ishlar; 
2) davlat boshqaruvi organlarining, ma’murir-huquqiy faoliyatni amalga oshirishga 
vakolatli bo’lgan boshqa organlarning, fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlarining va 
ular mansabdor shaxslarining qonun hujjatlariga mos kelmaydigan hamda fuqarolar va 
yuridik shaxslarning huquqlarini va qonun bilan qo’riqlanadigan manfaatlarini buzadigan 
qarorlari, harakatlari (harakatsizligi) yuzasidan nizolashish to’g’risidagi ishlar;  
3) saylov komissiyalarining xatti-harakatlari (qarorlari) yuzasidan nizolashish to’g’risidagi 
ishlar; 
4) notarial harakatni amalga oshirish, fuqarolik holati dalolatnomalarini yozishni ro’yxatga 
olish rad etilganligi yoki notariusning yohud fuqarolik holati dalolatnomalarini yozish 
organi mansabdor shaxsining harakatlari (harakatsizligi) yuzasidan nizolashish to’g’risidagi 
ishlar; 
5) davlat ro’yxatidan o’tkazishni rad etish yohud belgilangan muddatda davlat ro’yxatidan 
o’tkazishdan bo’yin tovlash ustidan shikoyat qilish to’g’risidagi ishlar. 
 
 
  
 
E’tibor bering! 
Logotip
qo’yilgan ma’muriy sud ishlarini yuritish vazifalarida aniq namoyon bo’ladi.Bular ma’muriy organlar bilan munosabatlarda qonun ustuvorligini,fuqarolar,shuningdek korxonalar,muassasalar,tashkilotalrning huquqlari va qonuniy manfaatlarini ta’minlash,ma’muriy va boshqa ommaviy huquqiy munosabatlar sohasida fuqarolar va yuridik shaxslarning buzilgan yoki nozolashilayotgan huquqlari,erkinliklari va qonuniy manfaatlarini himoya qilish;ma’muriy va boshqa ommaviy huquqiy munosabatlar sohasida qonuniylikni mustahkamlash hamda huquqbuzarliklarning oldini olishga ko'maklashish;qonunga va sudga nisbatan hurmat munosabatini shakllantirishdir. Kodeksning 8-16-moddalarida Ma’muriy sud ishlarini yuritishda muhim bo’lgan odil sudlovning faqat sud tomonidan amalga oshirilishi, qonun va sud oldida tenglik, sudyalarning mustaqilligi va faqat qonunga bo’ysunishi, taraflarning tortishuvi va teng huquqliligi, ma’muriy sud ishlari yuritiladigan til, sud muhokamasining oshkoraligi, sud muhokamasining bevositaligi, ma’muriy ishlarni qonun hujjatlari asosida hal qilish, sud hujjatlarining majburiyligi kabi to’qqizta prinsip keltirib o’tilgan. Ma’muriy sudlar tomonidan hal etiladigan ishlar jumlasiga quyidagilar kiradi: 1) idoraviy normativ-huquqiy hujjatlar yuzasidan nizolashish to’g’risidagi ishlar; 2) davlat boshqaruvi organlarining, ma’murir-huquqiy faoliyatni amalga oshirishga vakolatli bo’lgan boshqa organlarning, fuqarolar o’zini o’zi boshqarish organlarining va ular mansabdor shaxslarining qonun hujjatlariga mos kelmaydigan hamda fuqarolar va yuridik shaxslarning huquqlarini va qonun bilan qo’riqlanadigan manfaatlarini buzadigan qarorlari, harakatlari (harakatsizligi) yuzasidan nizolashish to’g’risidagi ishlar; 3) saylov komissiyalarining xatti-harakatlari (qarorlari) yuzasidan nizolashish to’g’risidagi ishlar; 4) notarial harakatni amalga oshirish, fuqarolik holati dalolatnomalarini yozishni ro’yxatga olish rad etilganligi yoki notariusning yohud fuqarolik holati dalolatnomalarini yozish organi mansabdor shaxsining harakatlari (harakatsizligi) yuzasidan nizolashish to’g’risidagi ishlar; 5) davlat ro’yxatidan o’tkazishni rad etish yohud belgilangan muddatda davlat ro’yxatidan o’tkazishdan bo’yin tovlash ustidan shikoyat qilish to’g’risidagi ishlar. E’tibor bering!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
     Biroq, shuni alohida qayd etish lozimki, sud fuqarolar va yuridik shaxslarning 
buzilgan yoki nizolashayotgan huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini 
himoya qilish to’g’risidagi ma’muriy va boshqa ommaviy huquqiy munosabatlardan 
yuzaga keladigan, qonun bilan o’zining vakolatiga kiritilgan boshqa ishlarni ham hal 
qiladi. 
     Yuqoridagi ro’yxatdan shu narsa ayon bo’ladiki, ma’muriy sud ish yurituvi orqali 
nafaqat ma’muriy huquqdan kelib chiqadigan, balki shu bilan bir qatorda 
fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlari buzilishiga daxldor bo’lgan ishlar ham 
ko’rib chiqiladi. Kodeksda ular bitta atama, ya’ni ma’muriy ish deb ataladi. 
Ma’muriy ishlarning sudlovga tegishliligi masalasi ham muhimdir. Umumiy qilib 
aytganda, sudga taaluqli ishlar tuman (shahar) ma’muriy sudlari tomonidan 
ko’riladi. Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahar ma’muriy 
sudi esa birinchi instansiya sudi sifatida davlat siri bilan bog’liq bo’lgan ishlarni 
ko’radi. Biroq shunga qaramay, mazkur sudlar alohida holatlarga qarab, har qanday 
ishni tuman (shahar) sudidan olib qo’yishga va uni birinchi instansiya bo’yicha 
Logotip
Biroq, shuni alohida qayd etish lozimki, sud fuqarolar va yuridik shaxslarning buzilgan yoki nizolashayotgan huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlarini himoya qilish to’g’risidagi ma’muriy va boshqa ommaviy huquqiy munosabatlardan yuzaga keladigan, qonun bilan o’zining vakolatiga kiritilgan boshqa ishlarni ham hal qiladi. Yuqoridagi ro’yxatdan shu narsa ayon bo’ladiki, ma’muriy sud ish yurituvi orqali nafaqat ma’muriy huquqdan kelib chiqadigan, balki shu bilan bir qatorda fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlari buzilishiga daxldor bo’lgan ishlar ham ko’rib chiqiladi. Kodeksda ular bitta atama, ya’ni ma’muriy ish deb ataladi. Ma’muriy ishlarning sudlovga tegishliligi masalasi ham muhimdir. Umumiy qilib aytganda, sudga taaluqli ishlar tuman (shahar) ma’muriy sudlari tomonidan ko’riladi. Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahar ma’muriy sudi esa birinchi instansiya sudi sifatida davlat siri bilan bog’liq bo’lgan ishlarni ko’radi. Biroq shunga qaramay, mazkur sudlar alohida holatlarga qarab, har qanday ishni tuman (shahar) sudidan olib qo’yishga va uni birinchi instansiya bo’yicha
o’zining ish yurituviga qabul qilishga, ishni bir suddan boshqasiga o’tkazishga 
haqlidir. 
      O’zbekiston Respublikasi Oliy Sudi sudloviga esa idoraviy normativ- huquqiy 
hujjatlar yuzasidan nizolashish to’g’risidagi hamda O’zbekiston Respublikasi 
Markaziy saylov komissiyasi xatti-harakatlari (qarorlari) yuzasidan nizolashish 
haqidagi ishlarni ko’rib chiqish kiradi. Shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Oliy 
sudi alohida holatlarga qarab, har qanday ishni istalgan ma’muriy suddan olib 
qo’yishga va uni birinchi instansiya bo’yicha o’zining ish yurituviga qabul qilishga, 
ishni bir suddan boshqasiga o’tkazishga haqli ekanini aytib o’tish lozim. Bundan 
tashqari, O’zbekiston Respublikasi harbiy sudlari ham qonun bilan o’z vakolatlariga 
kiritilgan ma’muriy ishlarni ko’rib chiqadi. 
     Ma’muriy sudlar tomonidan hal etiladigan ishlarga taaluqli ishlarni tushunib 
olish uchun quyidagi kazusni tahlil qilish mumkin. 
 
 
 
Toshkent shahar, N.ko’chasidagi 54-uy fuqaro S.Rahmonovga tegishli bo’lib, u 2011-yil 15-
aprelda vafot etgan. Uning vafotidan keyin qolgan yuqorida ko’rsatilgan mol-mulkka 
nisbatan merosxo’rlar topilmaganligi sababli, mazkur xonadon qarovsiz qolib ketgan. 
2017-yilning avgust oyida shahar hokimligi vakili ishtirokida o’tkazilgan mahalla fuqarolar 
yig’ini majlisida S.Rahmonovga tegishli bo’lgan uyning ancha vaqtdan buyon qarovsiz 
holda ekani aytildi. Bundan boxabar bo’lgan shahar hokimi S.Rahmonovga tegishli bo’lgan 
uyni egasiz mulk deb topish hamda uni davlat hisobiga o’tkazish haqida qaror qabul qildi. 
Toshkent shahar hokimining qaroridan norozi bo’lgan fuqarolarni o’zini o’zi boshqarish 
organi raisi Toshkent shahar ma’muriy sudiga arizasi bilan murojaat qildi. Toshkent 
shahar ma’muriy sudi arizasini o’rganib chiqdi va unda keltirilgan vajlar bevosita fuqarolik 
huquqiga tegishli bo’lgani sababli ishni ma’muriy sudning sudloviga taaluqli emas deb 
hisoblab arizani qabul qilib olishni rad etdi.  
Muammoli vaziyat 
Logotip
o’zining ish yurituviga qabul qilishga, ishni bir suddan boshqasiga o’tkazishga haqlidir. O’zbekiston Respublikasi Oliy Sudi sudloviga esa idoraviy normativ- huquqiy hujjatlar yuzasidan nizolashish to’g’risidagi hamda O’zbekiston Respublikasi Markaziy saylov komissiyasi xatti-harakatlari (qarorlari) yuzasidan nizolashish haqidagi ishlarni ko’rib chiqish kiradi. Shuningdek, O’zbekiston Respublikasi Oliy sudi alohida holatlarga qarab, har qanday ishni istalgan ma’muriy suddan olib qo’yishga va uni birinchi instansiya bo’yicha o’zining ish yurituviga qabul qilishga, ishni bir suddan boshqasiga o’tkazishga haqli ekanini aytib o’tish lozim. Bundan tashqari, O’zbekiston Respublikasi harbiy sudlari ham qonun bilan o’z vakolatlariga kiritilgan ma’muriy ishlarni ko’rib chiqadi. Ma’muriy sudlar tomonidan hal etiladigan ishlarga taaluqli ishlarni tushunib olish uchun quyidagi kazusni tahlil qilish mumkin. Toshkent shahar, N.ko’chasidagi 54-uy fuqaro S.Rahmonovga tegishli bo’lib, u 2011-yil 15- aprelda vafot etgan. Uning vafotidan keyin qolgan yuqorida ko’rsatilgan mol-mulkka nisbatan merosxo’rlar topilmaganligi sababli, mazkur xonadon qarovsiz qolib ketgan. 2017-yilning avgust oyida shahar hokimligi vakili ishtirokida o’tkazilgan mahalla fuqarolar yig’ini majlisida S.Rahmonovga tegishli bo’lgan uyning ancha vaqtdan buyon qarovsiz holda ekani aytildi. Bundan boxabar bo’lgan shahar hokimi S.Rahmonovga tegishli bo’lgan uyni egasiz mulk deb topish hamda uni davlat hisobiga o’tkazish haqida qaror qabul qildi. Toshkent shahar hokimining qaroridan norozi bo’lgan fuqarolarni o’zini o’zi boshqarish organi raisi Toshkent shahar ma’muriy sudiga arizasi bilan murojaat qildi. Toshkent shahar ma’muriy sudi arizasini o’rganib chiqdi va unda keltirilgan vajlar bevosita fuqarolik huquqiga tegishli bo’lgani sababli ishni ma’muriy sudning sudloviga taaluqli emas deb hisoblab arizani qabul qilib olishni rad etdi. Muammoli vaziyat
      Qaroriga e’tibor qaratish lozim, ya’ni hokim qarorining mazmuni fuqarolik 
huquqiy munosabatga oid bo’lsada, arizachi hokim qaroridan norozi bo’lmoqda. 
Ma’muriy ishlar birinchi instansiya sudida yuqoridagi sudlar tomonidan 
qo’zg’atiladi. Bunga manfaatdor shaxslarning yoki prokurorning yohud davlat 
organlari va boshqa shaxslarning arizalari asos bo’ladi. 
Ma’muriy sud ishlarini yuritish to’g’risidagi kodeksning  yana bir muhim jihati 
shundaki, unda isbotlash majburiyati aniq belgilab qo’yilgan. Kodeksning 67-
moddasiga ko’ra, ishda ishtirok etuvchi har bir shaxs o’z talablari va e’tirozlariga 
asos qilib keltirilayotgan holatlarni isbotlab berishi lozim. O’zbekiston 
Respublikasining konstitutsiyasib 2-moddasida mustahkamlangan muhim prinsip – 
davlat organlari va mansabdor shaxslarning jamiyat va fuqarolar oldidagi 
mas’ulligini inobatga olinib ma’muriy organlarning nizolashayotgan hujjatlarining, 
fuqarolarni o’zini o’zi boshqarish organlari qarorlarining, ular mansabdor shaxslari 
harakatlarining (harakatsizligining) qonuniyligini isbotlash majburiyati tegishli 
organlar va mansabdor shaxslar zimmasiga yuklatiladi. Shuningdek, mazkur 
organlar va mansabdor shaxslar o’z e’tirozlariga asos qilib keltirilayotgan faktlarni 
ham tasdiqlashi shart. Bunday qoidaning o’rnatilishi sudgacha bo’lgan jarayon – 
ma’muriy tartib-taomillarda davlat organlari va mansabdor shaxslarning jismoniy va 
yuridik shaxslarning huquq qonuniy manfaatlatrig daxldor bo’lgan qarorlarni 
qonuniylik prinsipiga tayangan holda qabul qilishlari, buning aksi bo’lgan taqdirda 
esa sud oldida javob berishlarini his qilishga chorlaydi. 
       Buning natijasida konstitutsiya va qonunning ustunligi ta’minlanishi, davlat 
organlari va mansabdor shaxslarning jismoniy va yuridik shaxslar bilan davlat 
xizmatlarini ko’rsatish bilan bog’liq ma’muriy-tartib taomillarga doir munosabatga 
kirishish jarayonida ularning huquq va erkinliklarini hurmat qilishlari, pirovard 
natijada davlat organlarining xalqimizga samarali xizmat qilishiga erishish mumkin. 
Ma’muriy sudlar tomonidan qabul qilingan sud qarorlari apellyatsiya, kassatsiya va 
nazorat tartibida ko’rib chiqilishi mumkin. Bunda protsessual muddatlarga alohida 
e’tibor qaratish lozim. Ma’muriy ish birinchi instansiya sudi tomonidan ishni sud 
Logotip
Qaroriga e’tibor qaratish lozim, ya’ni hokim qarorining mazmuni fuqarolik huquqiy munosabatga oid bo’lsada, arizachi hokim qaroridan norozi bo’lmoqda. Ma’muriy ishlar birinchi instansiya sudida yuqoridagi sudlar tomonidan qo’zg’atiladi. Bunga manfaatdor shaxslarning yoki prokurorning yohud davlat organlari va boshqa shaxslarning arizalari asos bo’ladi. Ma’muriy sud ishlarini yuritish to’g’risidagi kodeksning yana bir muhim jihati shundaki, unda isbotlash majburiyati aniq belgilab qo’yilgan. Kodeksning 67- moddasiga ko’ra, ishda ishtirok etuvchi har bir shaxs o’z talablari va e’tirozlariga asos qilib keltirilayotgan holatlarni isbotlab berishi lozim. O’zbekiston Respublikasining konstitutsiyasib 2-moddasida mustahkamlangan muhim prinsip – davlat organlari va mansabdor shaxslarning jamiyat va fuqarolar oldidagi mas’ulligini inobatga olinib ma’muriy organlarning nizolashayotgan hujjatlarining, fuqarolarni o’zini o’zi boshqarish organlari qarorlarining, ular mansabdor shaxslari harakatlarining (harakatsizligining) qonuniyligini isbotlash majburiyati tegishli organlar va mansabdor shaxslar zimmasiga yuklatiladi. Shuningdek, mazkur organlar va mansabdor shaxslar o’z e’tirozlariga asos qilib keltirilayotgan faktlarni ham tasdiqlashi shart. Bunday qoidaning o’rnatilishi sudgacha bo’lgan jarayon – ma’muriy tartib-taomillarda davlat organlari va mansabdor shaxslarning jismoniy va yuridik shaxslarning huquq qonuniy manfaatlatrig daxldor bo’lgan qarorlarni qonuniylik prinsipiga tayangan holda qabul qilishlari, buning aksi bo’lgan taqdirda esa sud oldida javob berishlarini his qilishga chorlaydi. Buning natijasida konstitutsiya va qonunning ustunligi ta’minlanishi, davlat organlari va mansabdor shaxslarning jismoniy va yuridik shaxslar bilan davlat xizmatlarini ko’rsatish bilan bog’liq ma’muriy-tartib taomillarga doir munosabatga kirishish jarayonida ularning huquq va erkinliklarini hurmat qilishlari, pirovard natijada davlat organlarining xalqimizga samarali xizmat qilishiga erishish mumkin. Ma’muriy sudlar tomonidan qabul qilingan sud qarorlari apellyatsiya, kassatsiya va nazorat tartibida ko’rib chiqilishi mumkin. Bunda protsessual muddatlarga alohida e’tibor qaratish lozim. Ma’muriy ish birinchi instansiya sudi tomonidan ishni sud
muhokamasiga tayyorlash to’g’risidagi ajrim chiqarilgan kundan e’tiboran bir oydan 
oshmagan muddatda tugallanishi kerak. Alohida hollarni inobatga olib sud 
muhokamasining muddati sud raisi tomonidan bir oydan oshmagan muddatga 
uzaytirilishi mumkin. Shuningdek, saylov komissiyasining xatti-harakatlari 
(qarorlari) ustidan berilgan shikoyat sud tomonidan shikoyat berilgan kundan 
e’tiboran uch kundan kechiktirmay ko’rib chiqilishi, agar saylovga olti kundan kam 
vaqt qolgan bo’lsa, darhol ko’rib chiqilishi lozimligi alohida belgilab qo’yilgan. 
Apellyatsiya shikoyati yoki protesti birinchi instansiya sudining qonuniy kuchga 
kirmagan hal qiluv qarori ustidan u qabul qilingan kundan e’tiboran yigirma kun 
ichida berilishi mumkin. Apellyatsiya instansiyasi sudi berilgan apellyatsiya 
shikoyatini (protestini) apellyatsiya shikoyati (protesti) ish yuritishga qabul qilingan 
kundan e’tiboran bir oydan ortiq bo’lmagan muddatda ko’rib chiqadi. 
Kassatsiya shikoyati yoki protesti birinchi instansiya sudining qonuniy kuchga 
kirgan hal qiluv qarori ustidan u qonuniy kuchga kirganidan keyin bir oy ichida 
berilishi mumkin. Shuningdek, kassatsiya shikoyati (protesti) kassatsiya shikoyati  
(protesti) ish yuritishga qabul qilingan kundan e’tiboran bir oydan ortiq bo’lmagan 
muddatda ko’rib chiqiladi. 
        Apellaytsiya yoki kassatsiya tartibida ko’rilgan ishlar bo’yicha sud hujjatlari 
ishda ishtirok etuvchi shaxslar, shuningdek ishda ishtirok etishga jalb qilinmagan, 
ammo huquqlari va majburiyatlari to’g’risida sud hal qiluv qarori qabul qilgan 
shaxslar tomonidan nazorat tartibida shikoyat qilinishi mumkin. Ish nazorat 
shikoyatini (protestini) ish yuritishga qabul qilish to’g’risida ajrim chiqarilgan yoki 
protest O’zbekiston Respublikasi Oliy sudi rayosatining kotibiyatiga kelib tushgan 
kundan e’tiboran bir oylik muddatdan kechiktirmay nazorat tartibida ko’riladi. Ishlar 
nazorat tartibida O’zbekiston Respublikasi Oliy sudining ma’muriy ishlar bo’yicha 
sudlov hay’ati yoki O’zbekiston Respublikasi Oliy sudi rayosati tomonidan ko’rib 
chiqiladi. 
       Ma’muriy sud ish yurituvi to’g’risidagi kodeksda sudlarda ishlarni ko’rib 
chiqishning zamonaviy texnologiyalariga alohid e’tibor qaratilgan. Bunda sud 
Logotip
muhokamasiga tayyorlash to’g’risidagi ajrim chiqarilgan kundan e’tiboran bir oydan oshmagan muddatda tugallanishi kerak. Alohida hollarni inobatga olib sud muhokamasining muddati sud raisi tomonidan bir oydan oshmagan muddatga uzaytirilishi mumkin. Shuningdek, saylov komissiyasining xatti-harakatlari (qarorlari) ustidan berilgan shikoyat sud tomonidan shikoyat berilgan kundan e’tiboran uch kundan kechiktirmay ko’rib chiqilishi, agar saylovga olti kundan kam vaqt qolgan bo’lsa, darhol ko’rib chiqilishi lozimligi alohida belgilab qo’yilgan. Apellyatsiya shikoyati yoki protesti birinchi instansiya sudining qonuniy kuchga kirmagan hal qiluv qarori ustidan u qabul qilingan kundan e’tiboran yigirma kun ichida berilishi mumkin. Apellyatsiya instansiyasi sudi berilgan apellyatsiya shikoyatini (protestini) apellyatsiya shikoyati (protesti) ish yuritishga qabul qilingan kundan e’tiboran bir oydan ortiq bo’lmagan muddatda ko’rib chiqadi. Kassatsiya shikoyati yoki protesti birinchi instansiya sudining qonuniy kuchga kirgan hal qiluv qarori ustidan u qonuniy kuchga kirganidan keyin bir oy ichida berilishi mumkin. Shuningdek, kassatsiya shikoyati (protesti) kassatsiya shikoyati (protesti) ish yuritishga qabul qilingan kundan e’tiboran bir oydan ortiq bo’lmagan muddatda ko’rib chiqiladi. Apellaytsiya yoki kassatsiya tartibida ko’rilgan ishlar bo’yicha sud hujjatlari ishda ishtirok etuvchi shaxslar, shuningdek ishda ishtirok etishga jalb qilinmagan, ammo huquqlari va majburiyatlari to’g’risida sud hal qiluv qarori qabul qilgan shaxslar tomonidan nazorat tartibida shikoyat qilinishi mumkin. Ish nazorat shikoyatini (protestini) ish yuritishga qabul qilish to’g’risida ajrim chiqarilgan yoki protest O’zbekiston Respublikasi Oliy sudi rayosatining kotibiyatiga kelib tushgan kundan e’tiboran bir oylik muddatdan kechiktirmay nazorat tartibida ko’riladi. Ishlar nazorat tartibida O’zbekiston Respublikasi Oliy sudining ma’muriy ishlar bo’yicha sudlov hay’ati yoki O’zbekiston Respublikasi Oliy sudi rayosati tomonidan ko’rib chiqiladi. Ma’muriy sud ish yurituvi to’g’risidagi kodeksda sudlarda ishlarni ko’rib chiqishning zamonaviy texnologiyalariga alohid e’tibor qaratilgan. Bunda sud